Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:38:
Voor het verdere verloop va vandaag hebben we ook nog weer een paar goede uurtjes.
Ik had in de afgelopen weken nog nooit een laad sessie gezien in den nacht.
Maar ja hebt wel gelijk omtrent deze 4 uurtje in de nacht. maar vanmiddag hebben we er weer 5 waarvan er 1 net wat dieper duikt 2 tot 3.

Ik kijk de ECO mode nog weer een week aan, op zicht is het een mooie/goede mode die "out off the box" werkt.
Ondanks je opmerking "elke cent teld" :P gaat het mij om de techniek en algoritme :) wat er achter zit.
Ik heb met ECO hetzelfde ervaren, ondanks er geen laadschema in de portal of sessy zelf te zien is/was.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsSmbEs0RxpuBllQYtpNFpXwhWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/if0LaM0dlXzoh2aXmNTjvybF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqSY-lUUqS1JNaUl_GuK1FudLgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/he5qOJhcmd2Sd24o6KvNgFas.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-3HOt9NfqtCYTqRgAJg0dvwVeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8K8WZyNquqVS9dBTZTTia21f.png?f=fotoalbum_large

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:42
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:13:
Goedemorgen allemaal,
M'n test met de ECO mode loopt nog steeds, op zich als ik de laatste week samenvat gebruik ik eigenlijk alle opgewekte zonne energie zelf (ok en het viel ook wat tegen week in opbrengst.
Toch door opladen door PV (daarna bijladen tot vol dmv goedkoopste uren. In de avond uren tot te met uur off 2-3 draait sessy in een NOM
Anzich wekt dus de ECO mode "out off the box" gewoon goed zeker voor mensen zonder Intergratie met Homey, HA of toch nog anders.

Maar toch heden nacht een hickUp!
Spontaan 02:00 begon sessy te laden om op 04:00 weer te stoppen en weer op NOM verder te gaan waar hij nu nog steeds op opereert.
Het tijdstip was wel in de goedkoopste uurtjes van de nacht (die waren van 00:00 tot 04:00). maar eigenlijk is het dan nog steeds vreemd dat hij begon om 02:00 uur ipv 00:00 want daar begon de goedkoopste uren.

@Twan_V kun je deze hickup verklaren? of wllicht terug traceren naar een bugje in de aansturen. hopelijk kunnen jullie er in jullie eigen logging wat over vinden. Het laadvermogen was wel het ingestelde vermogen van de eco mode (1400 watt). Deze heb ik als ik via Homey stuur op een ander maxium staan. Zodat er verschil is.

Ik heb zowel Homey als HA in monitoring only, en bestuur het vanuit deze systemen niet.
Werkt bij jou de NOM dan goed in de nacht? Ik heb blijkbaar te weinig verbruik, NOM stopt als ik naar bed ga (en de TV uit gaat). Wil ik beide Sessy's in de nacht ook benutten dan moet ik aansturen met Homey, maar dan gooi ik ook veel terug naar het net elke nacht...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:22
cacofant schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Werkt bij jou de NOM dan goed in de nacht? Ik heb blijkbaar te weinig verbruik, NOM stopt als ik naar bed ga (en de TV uit gaat). Wil ik beide Sessy's in de nacht ook benutten dan moet ik aansturen met Homey, maar dan gooi ik ook veel terug naar het net elke nacht...
Ja dat werkt gewoon goed maar m'n verbruik ook.
Mijn normale verbruik s'nacht is rond de 600 watt p/uur (schrik er niet meer van was vroeger 1kwh p/uur of zelfs meer)
Dus ja ik heb redelijk wat verbruik (server's (cluster wel HP), netwerk (niet meer Cisco of HP), internet (Starlink als backup) en alle overige wattjes hier en wattjes daar :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Mijn normale verbruik s'nacht is rond de 600 watt (schrik er niet meer van was vroeger 1kw of zelfs meer)
Dus ja ik heb redelijk wat verbruik (server's (cluster wel HP), netwerk (niet meer Cisco of HP), internet (Starlink als backup) en alle overige wattjes hier en wattjes daar :)
Waarom zet je die starlink niet standaard uit en zet je die pas aan als je hoofd internet weg valt... die dingen staan er om bekend om een paar honderd watt op te slurpen.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar is je normale internet zo instabiel of zit je nog op een asdl lijntje?

Ik dacht dat ik al hoog zat met een nachtverbuik van 300 a 350 watt ;)

Ik hoor altijd van de bekende mensen dat je zo rond de 100 watt moet zitten maar dat ga ik toch echt niet voor elkaar krijgen. Alles wat in mijn meterkast zit verbruikt al 200 watt conitnue en dan is dat echt niet zo bijzonder;

- Router met POE
- Paar domonitca kastjes die opgeteld toch ook nog wel 50 watt opslurpen
- Server op mijn werkkamer...

[ Voor 21% gewijzigd door Sicos op 27-05-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Toch nog effe melden na van ochtend, bedankt @Twan_V voor je snelle antwoord.
E ja zo juist van 13:00 tot 15:00 zijn er weer wat rest Kwh in gegaan en laad nu nog een tijdje door op "NOM" door dat er toch nog genoeg PV opbrengst is en dat Sessy nog wel wat in een "SOC" volle Sessy meer kan drukken.
Wat ik voor heen al schreef ik kij eigenlijk niet meerr naar de SOC (100% of 0%). Sessy (de BMS) stopt wel als er niet meer uit komt of ingaat.
De installatie gaat eigenlijk iedere dag geheel vol en geheel leeg. Ik meet wel doorlopend dmv een extra Eastron(homewizzard) din rail meter wat er in en uit gaat en dat komt redelij/goed overheen wat sessy zelf via de gui meld per dag in en uit.

Toch nog een puntje voor @Twan_V zou je die beide teller's nog eens kunnen gelijk zetten dan wel resetten. Want in het begin is daar wel een heel snel een verschil in gekomen die ik niet kon zien om m'n eigen meter. Maar ja eigenlijk moet je het ook niet doen daar het eigenlijk (net als bij auto's) de km stand achteruit draait. (maar ja een auto heeft maar 1 tellen voor vooruit en volgens gaat hij ook nog achteruit als je dat. Sessy heeft twee teller's met geladen en ontladen vermogen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Waarom zet je die starlink niet standaard uit en zet je die pas aan als je hoofd internet weg valt... die dingen staan er om bekend om een paar honderd watt op te slurpen.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar is je normale internet zo instabiel of zit je nog op een asdl lijntje?

Ik dacht dat ik al hoog zat met een nachtverbuik van 300 a 350 watt ;)
dan scheelt het een 100watt p/uur incl het routertje, maar het is wel een onderdeel van m'n backup omgeving.
Tussen m'n hoofd Internet aansluiting en Starlink heb een een BGP draaien (hoe en waarom kan ik heel lang over praten) maar m'n server park draait in 7*24 omgeving voor meerdere partijen (IoT (API's), Satelliet en Voip)
en dan blijkt een Starlink goedkoper te zijn dan een tweede glasvezel verbinding over een ander trajekt dan het huidige incl de meerprijs energie. ((75 euro (direct opzegbaar) vs 350 euro p/m ( met een contract van 4 jaar))

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 27-05-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:38
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:36:

Toch nog een puntje voor @Twan_V zou je die beide teller's nog eens kunnen gelijk zetten dan wel resetten. Want in het begin is daar wel een heel snel een verschil in gekomen die ik niet kon zien om m'n eigen meter. Maar ja eigenlijk moet je het ook niet doen daar het eigenlijk (net als bij auto's) de km stand achteruit draait. (maar ja een auto heeft maar 1 tellen voor vooruit en volgens gaat hij ook nog achteruit als je dat. Sessy heeft twee teller's met geladen en ontladen vermogen. :)
Op welke tellers doel je? Volgens mij heeft de Sessy geen uitleesbare teller standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:43:
[...]

dan scheelt het een 100watt incl het routertje, maar het is wel een onderdeel van m'n backup omgeving.
Tussen m'n hoofd Internet aansluiting en Starlink heb een een BGP draaien (hoe en waarom kan ik heel lang over praten) maar m'n server park draait in 7*24 omgeving voor meerdere partijen (IoT (API's), Satelliet en Voip)
en dan blijkt een Starlink goedkoper te zijn dan een tweede glasvezel verbinding over een ander trajekt dan het huidige incl de meerprijs energie. ((75 euro (direct opzegbaar) vs 350 euro p/m ( met een contract van 4 jaar))
Ik weet niet wat een BGP is maar in deze context kan ik snappen waarom je een starlink backup hebt. Ik dacht even teveel uit de hoek van een huis tuin en keuken internet gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
DJP! schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Op welke tellers doel je? Volgens mij heeft de Sessy geen uitleesbare teller standen.
Je hebt helemaal gelijk, ik moet beter kijken dat zijn die twee tellers van de HA intergratie Rieman Som

Maar toch begint die uit z'n pas te lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik moet beter kijken dat zijn die twee tellers van de HA intergratie Rieman Som

Maar toch begint die uit z'n pas te lopen :)
Dacht al dat ik iets miste… zit er veel afwijking tussen de metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Sicos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Ik weet niet wat een BGP is maar in deze context kan ik snappen waarom je een starlink backup hebt. Ik dacht even teveel uit de hoek van een huis tuin en keuken internet gebruiker.
BGP: dit misschien? https://nl.wikipedia.org/wiki/Border_Gateway_Protocol

In de context wel logisch, zeg ik zonder enige kennis ... :9

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Kort samen gevat BGP (zonder op de techniek in te gaan, en voor mijn situatie)

1 gemeenschapelijk IP adress voor meerdere Internet verbindingen( met hun eigen IP adres), waar bij de verbinding automatiche omgaat naar de andere mocht de repons te lang duren (off geheel down)

en nu weer naar Sessy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Mijn normale verbruik s'nacht is rond de 600 watt (schrik er niet meer van was vroeger 1kw of zelfs meer)
Ondanks dat in de portal het minimale verbruik op 50W staat ingesteld voor beide Sessy's heb ik blijkbaar een continu verbruik van iets onder of iets boven 150W en dat is dan blijkbaar niet genoeg om op Sessy NOM te draaien in de nacht. Die regeling doet dan gewoon helemaal niets.

Gemiddeld gebruik ik in de nacht 700-800W totaal maar die komen dus helaas vanuit het net en niet uit de Sessy's dan.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01

worker

2x Sessy thuisbatterij

cacofant schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:44:
[...]

Ondanks dat in de portal het minimale verbruik op 50W staat ingesteld voor beide Sessy's heb ik blijkbaar een continu verbruik van iets onder of iets boven 150W en dat is dan blijkbaar niet genoeg om op Sessy NOM te draaien in de nacht. Die regeling doet dan gewoon helemaal niets.

Gemiddeld gebruik ik in de nacht 700-800W totaal maar die komen dus helaas vanuit het net en niet uit de Sessy's dan.
Hier de eenheden politie: je bedoelt dat je een verbruik van 700-800Wh hebt in de nacht.
Jij hebt een ontzettend laag verbruik, waar je heel tevreden over mag zijn, niet veel mensen doen je dat na.
En je zult niet snel een thuisbatterij vinden die jou efficiënt gaat helpen. Zo’n laag vermogen uit een thuisbatterij trekken is vreselijk inefficiënt. Dus: berust er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Dat snap ik, het gaat mij erom dat Sessy NOM dit dus niet aan kan, via Homey kan het wel. Dus de Sessy NOM werkt iets anders blijkbaar.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:47
cacofant schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:46:
Dat snap ik, het gaat mij erom dat Sessy NOM dit dus niet aan kan, via Homey kan het wel. Dus de Sessy NOM werkt iets anders blijkbaar.
(Al eens gekeken naar de efficiëntie van de omvormer bij zulke lage vermogens?)
Snappen en dan toch nog willen laden/leveren |:(

Waarschijnlijk let dan de Sessy NOM beter op jouw RTE :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 28-05-2024 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:11
MajaMestreech schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Klopt en dus ontlast je het net ;) , lever je niet terug en mocht je een energieboer hebben die terugleverkosten vraagt, scheelt dat alweer. Hoef je ook de panelen niet uit te zetten zoals velen blijkbaar van plan zijn.
Maar daarvoor hoef je de spanning niet te manipuleren, de batterij kan op basis van de meting van het voltage dan gewoon stoppen met leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Simpel360 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 05:26:
[...]

Ik snap het ook, en wil het toch :)

Het punt is dat ik in de zomer gewoon heel weinig stroom te kort heb, en heel veel over. Als ik in de avond/nacht 2kWh weg fakkel en daar 5kWh van de accu voor nodig heb is dat gewoon prima. Om 10 uur 's ochtends zit hij weer vol en mag de pieken die ik her en der overdag voor een half uur heb weer aanpakken.

Op dit moment is een sessy/andere accu nog totaal niet interessant voor mij. Maar als hij mijn nachtverbruik niet aan kan omdat dat te laag is zal het gewoon echt nooit interessant worden ook.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Simpel360 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 05:26:
[...]

Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn….. ik heb dit probleem niet want mijn nachtverbruik is hoger….

Maar stel dat het voor mij ook geld:

In de “goede maanden” heb ik bakken met zon over, als het in de nacht 3 keer inefficient wordt opgebruikt zit de batterij de volgende ochtend om 10:00 weer vol….

Maw: efficientie is voor het gebruik van de batterij irrelevant als je niet kunt salderen en niet wilt “verkopen”…. Het wordt een ander verhaal als je terugverdientijd batterij meerekent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
ArthurMorgan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:50:
[...]

Het punt is dat ik in de zomer gewoon heel weinig stroom te kort heb, en heel veel over. Als ik in de avond/nacht 2kWh weg fakkel en daar 5kWh van de accu voor nodig heb is dat gewoon prima. Om 10 uur 's ochtends zit hij weer vol en mag de pieken die ik her en der overdag voor een half uur heb weer aanpakken.

Op dit moment is een sessy/andere accu nog totaal niet interessant voor mij. Maar als hij mijn nachtverbruik niet aan kan omdat dat te laag is zal het gewoon echt nooit interessant worden ook.
Als je iets van Homey of Home Assistant gebruikt kun je gridsetpoint aanpassen. in plaatst van 0 op de meter kun je dan bijvoorbeeld -100W op de meter instellen. Op deze manier verhoog je dus de output van de Sessy waardoor die wel de hele nacht blijft doorgaan in NOM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Bijzondere manier van het gebruik willen maken van je accu.
Ik bekijk het alleen vanuit financieel oogpunt en om dan door de RTE maar wat "zinloos" te verstoken.....
Iedere PV kWh heeft ook nog een waarde (al is daar ook wat mee :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:59
Men kijkt alleen naar rendement in % maar door het lage vermogen is het werkelijke verlies zeer beperkt.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
mgroen81 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:56:
Men kijkt alleen naar rendement in % maar door het lage vermogen is het werkelijke verlies zeer beperkt.
Klopt.
Maar ik denk dan meer in de oplossingen die @DJP! geeft, is echter dan niet out of the box van de Sessy.

Is allemaal ook maar net waar voor de gebruikers het knelpunt zit :+
Wensen blijf je toch houden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:02
Goh, wat een hoge rust verbruiken zeg. En goed om te leren dat thuisaccu's moeilijk met lage verbruiken om kunnen gaan.
Het is leuk puzzelen om te kijken of en wanneer het loont om aan de Sessie te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herbert B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:23

Herbert B.

Altijd wat.

Hier een nacht verbruik van 160 W, als de warmtepomp het voorraadvat niet oplaadt. Daar kan de sessy prima mee omgaan en suddert zo'n beetje de hele nacht door richting de nul procent.
Met een beetje mazzel komt de zon op en wordt er weer bijgeladen. En dit alles op de eco stand.
Ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

ArthurMorgan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:50:
[...]

Je kan met XOM toch een offset aanbrengen? Dan stel je hem bijvoorbeeld in op 100W terugleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06
worker schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Je kan met XOM toch een offset aanbrengen? Dan stel je hem bijvoorbeeld in op 100W terugleveren
Dat kan zelfs met de standaard NOM mode van sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Simpel360 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:38:
[...]

[...]

Bijzondere manier van het gebruik willen maken van je accu.
Ik bekijk het alleen vanuit financieel oogpunt en om dan door de RTE maar wat "zinloos" te verstoken.....
Iedere PV kWh heeft ook nog een waarde (al is daar ook wat mee :X )
Ieder het zijne, maar als het om -geld verdienen- gaat zijn er veel meer dingen die je met de investering kunt doen… en die leveren meer op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
helm71 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Ieder het zijne, maar als het om -geld verdienen- gaat zijn er veel meer dingen die je met de investering kunt doen… en die leveren meer op..
Diversificatie van mijn kant wellicht :+
Maar dit is ook gewoon hobby :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
anboni schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Dat kan zelfs met de standaard NOM mode van sessy.
Hoe?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ik kan met geen mogelijkheid release notes terugvinden, maar een paar versies geleden is er op de P1 API een mogelijkheid geintroduceerd om een grid target in te stellen. Wordt in ieder geval aangeboden via de HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
op www.sessy.nl/firmware-updates staan alle release notes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ah dank, google wist me die weg niet te wijzen...

Blijkbaar is het in 1.5.2 geintroduceerd:
X op de meter – De modus “nul op de meter” probeert het verbruik van jouw huishouden op 0 te houden. Middels een nieuw API-endpoint op de P1 meter (/api/v1/meter/grid_setpoint) is het mogelijk om het doel van de regeling te wijzigen. Heb je een elektrische auto die je niet met de Sessy wilt opladen? Dan kan een ‘Smart Home’ systeem het vermogen (X) van de auto optellen bij de regeling.

[ Voor 51% gewijzigd door anboni op 28-05-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:46
worker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Hier de eenheden politie: je bedoelt dat je een verbruik van 700-800Wh hebt in de nacht.
Jij hebt een ontzettend laag verbruik, waar je heel tevreden over mag zijn, niet veel mensen doen je dat na.
En je zult niet snel een thuisbatterij vinden die jou efficiënt gaat helpen. Zo’n laag vermogen uit een thuisbatterij trekken is vreselijk inefficiënt. Dus: berust er in.
700 - 800 watt uur, dat is dus een verbruik van 700 watt continue 1 uur lang toch?

Dat vind ik persoonlijk wel behoorlijk hoog. Afgelopen nacht als n = 1 genomen, dan is de basis load tussen 130 en 190 met regelmatige pieken van 450 (voor een paar minuten, korter dan 5 minuten)

We hebben dan de MV, de koelkast, de vriezer, de internet kastjes in de meterkast, een paar AP's in huis en de Sessy's. ohja en de WC lamp voor de kleine, die is zo weinig dat de Home wizard die niet eens registreert.

Die 800 wh naar beneden brengen helpt behoorlijk in je jaar verbruik.
800 w 24 uur, 7 dagen per week, 52 weken lang is 7000 kwh... Ik vermoed dat er ergens iets niet klopt aan die watt uur... ? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
@tcw82 700 Wh is de hoeveelheid energie die een 700 W verbruiker in een uur verbruikt ja.
Je verwart het met een continu verbruik van 700 W.

Iemand die in een nacht 700 Wh verbruikt, (nacht is 23.00 tot 7.00 ? = 8 uur) is dus slechts een continu verbruik van nog geen 100 W. Vind ik netjes hoor.
Jij hebt het over een gemiddeld verbruik van 130-190 W.

[ Voor 10% gewijzigd door CappieL op 28-05-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
tcw82 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:03:
[...]
800 w 24 uur, 7 dagen per week, 52 weken lang is 7000 kwh... Ik vermoed dat er ergens iets niet klopt aan die watt uur... ? :?
Wij zitten hier op 'n baseload 's nachts van zo'n 500W met uitschieters naar 700. Met een warmtepomp en 'n paar hobbies gaat dat best hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:46
CappieL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:08:
@tcw82 700 Wh is de hoeveelheid energie die een 700 W verbruiker in een uur verbruikt ja.
Je verwart het met een continu verbruik van 700 W.

Iemand die in een nacht 700 Wh verbruikt, (nacht is 23.00 tot 7.00 ? = 8 uur) is dus slechts een continu verbruik van nog geen 100 W. Vind ik netjes hoor.
Jij hebt het over een gemiddeld verbruik van 130-190 W.
Ja, precies, daarom schreef ik al, daar lijkt iets scheef te zitten.
Al geeft @anboni aan dat daar dus wel een base load is van 500 w continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:37
Na lang wikken en wegen en na honderden pagina's door te hebben gelezen, heb ik besloten een 3 tal Sessy's aan te schaffen.

Ik heb een 3-fase SolarEdge omvormer op zolder hangen. Maar gezien de beperkte ruimte op zolder en de wisselende temperaturen (vooral in de zomer wil het daar erg warm worden), wil ik de Sessy's elders ophangen, namelijk in de "technische ruimte" op de benedenverdieping waar o.a. een warmtepompboiler, buffervat en wat regelkastjes staan/hangen.

Het is nu zo dat er een kabel van de omvormer rechtstreeks naar de meterkast loopt. Dit is een traject van +/- 10 meter. Als de kabel naar de Sessy's door moet lopen, zal er +/- 10 meter bij komen.

Mijn idee:
  • De bestaande kabel uit de PV groep verwijderen
  • Een lasdoos plaatsen in de meterkast waar de bestaande kabel (die van zolder komt) gelast word (met Wago klemmen) op een nieuw stuk kabel, die naar de locatie zal lopen waar de Sessy's komen
  • Vanaf de locatie waar de Sessy's komen, zal ik een nieuwe kabel trekken richting de meterkast. Deze kabel word op de PV groep aangesloten
Is dit een goed idee? Met name de las maken in de bestaand kabel? Moet ik nog ergens op letten qua kabeldikte gezien de lengte?

Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psdata
Ik zou de PV gewoon laten wat het is, niets aan veranderen

En alleen een nieuwe kabel (3 fase's) treken naar je technische ruimte met een 3 fase groep en wellicht uitgerust met een extra 3fase Kwh tussen meter (homewizard)
als kabel dikte van de kabel kun je voor die 10 meter gaan voor een 5 * 2,5mm2 YMvK, mocht je nog voor toekomstige uitbreidingen gaan zou je een 5*4mm2 variant kunnen gaan.
Heb je ook geen lastige las dozen ect ect en is zowel PV als je Sessy's onafhanklijk bedraad en te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Ad4NL schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:38:
Na lang wikken en wegen en na honderden pagina's door te hebben gelezen, heb ik besloten een 3 tal Sessy's aan te schaffen.

Ik heb een 3-fase SolarEdge omvormer op zolder hangen. Maar gezien de beperkte ruimte op zolder en de wisselende temperaturen (vooral in de zomer wil het daar erg warm worden), wil ik de Sessy's elders ophangen, namelijk in de "technische ruimte" op de benedenverdieping waar o.a. een warmtepompboiler, buffervat en wat regelkastjes staan/hangen.

Het is nu zo dat er een kabel van de omvormer rechtstreeks naar de meterkast loopt. Dit is een traject van +/- 10 meter. Als de kabel naar de Sessy's door moet lopen, zal er +/- 10 meter bij komen.

Mijn idee:
  • Een lasdoos plaatsen in de meterkast waar de bestaande kabel (die van zolder komt) gelast word (met Wago klemmen) op een nieuw stuk kabel, die naar de locatie zal lopen waar de Sessy's komen
  • Vanaf de locatie waar de Sessy's komen, zal ik een nieuwe kabel trekken richting de meterkast. Deze kabel word op de PV groep aangesloten
Is dit een goed idee? Met name de las maken in de bestaand kabel? Moet ik nog ergens op letten qua kabeldikte gezien de lengte?

Thanks!
Ander idee, PV zo laten zitten en een nieuwe groep voor de Sessies in de groepenkast.

PV kan en mag via de Sessies, het is geen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Mijn idee:

Thanks!
Ik zou niet je PV stroom een 2x zo lange weg af laten leggen naar je meter. De spanningsval bij hoge vermogens gaat zo een paar Volt omhoog. Leidt dus eerder tot uitval van PV inverter (zit je daar al dichtbij?) en geeft toch weer procentje verlies.
Voordeel om PV stroom via de sessy’s te laten lopen is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71

Mijn idee:

Thanks!
Misschien een extra stukje uitleg:

Sessy weet dankzij de p1 meter of je stroom aan het terugleveren bent en gaat op dat moment laden, dat hoeft niet direct van de zonnestroom.

Even extreem gesteld:

Stel dat je een 1 fase zonnepaneel omvormer zou hebbem en je sessy zit op een andere fase dan ben je op die ene fase aan het verbruiken en op de andere aan het terugleveren. Je slimme meter streept dat intern tegen elkaar weg (dat heeft overigens niet met salderen te maken).

Ergo: lekker je sessies hangen waar ze het best hangen en je PV zo laten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:28
psdata schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:56:
Ik zou de PV gewoon laten wat het is, niets aan veranderen

En alleen een nieuwe kabel (3 fase's) treken naar je technische ruimte met een 3 fase groep en wellicht uitgerust met een extra 3fase Kwh tussen meter (homewizard)
als kabel dikte van de kabel kun je voor die 10 meter gaan voor een 5 * 2,5mm2 YMvK, mocht je nog voor toekomstige uitbreidingen gaan zou je een 5*4mm2 variant kunnen gaan.
Heb je ook geen lastige las dozen ect ect en is zowel PV als je Sessy's onafhanklijk bedraad en te schakelen.
Exact zo heb ik het ook. 3F SE7K met eigen groep en Homewizzard. Ook nog 1 1F SE.

Met Wago blokjes werken vindt ik not done.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Hier zijn de Sessy's ook op een eigen groep aangesloten, dankzij de P1 meter kun je alsnog met het overschot van de PV laden in de Sessy's.

Voordeel van het aansluiten van de PV omvormer op de Sessy is dat je in de Sessy het vermogen van de PV omvormer kunt uitlezen. Zeker als je een oudere omvormer hebt zonder mogelijkheid om iets uit te lezen is het leuke extra informatie. Voor een SolarEdge omvormer is het niet nodig, je kunt immers het vermogen (en nog veel meer) uitlezen direct uit de omvormer.

@Ad4NL zoals hierboven ook al gemeld is, lekker de Sessy's direct op een eigen groep aansluiten. Klooien met doosjes, klemmetjes etc zou ik niet te veel doen. Zeker niet bij een omvormer die lange tijd een hoog vermogen kan leveren. 1 slechte verbinding kan dan al een hoop warmte en verlies opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:37
Dank allemaal! Dat word een eigen groep i.p.v. rommelen met de bestaande PV groep! Een krachtgroep 3-polig+nul 16A B-kar is prima voor deze situatie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ad4NL schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:22:
Dank allemaal! Dat word een eigen groep i.p.v. rommelen met de bestaande PV groep! Een krachtgroep 3-polig+nul 16A B-kar is prima voor deze situatie neem ik aan?
Ja 16A B-kar is prima. Zorg er wel voor dat er ook ergens een aardlek beveiliging is. Mocht je in de toekomst nog meer Sessy’s willen ophangen zou je eventueel voor een 5x4mm2 kabel kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:59
Ad4NL schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:22:
Of een aardlek automaat kan ook.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
En zorg er voor dat je groepenkast geschikt is voor het totaal van je inkomende stroom + zonnepanelen + Sessy.
Stel je hebt 35A inkomend en 9A Sessy, dan kan er 45A door (een deel van) de groepenkast lopen.
Dus dan wil je bijvoorbeeld geen aardlekschakelaar van 35A hebben (aardlekautomaat is wel weer prima) of te dunne interne kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Faceless schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:12:
En zorg er voor dat je groepenkast geschikt is voor het totaal van je inkomende stroom + zonnepanelen + Sessy.
Stel je hebt 35A inkomend en 9A Sessy, dan kan er 45A door (een deel van) de groepenkast lopen.
Dus dan wil je bijvoorbeeld geen aardlekschakelaar van 35A hebben (aardlekautomaat is wel weer prima) of te dunne interne kabels.
Als je een 35A aansluiting hebt en er gaat 45A doorheen dan heb je zo ie zo een probleem want dan is je aansluiting te miniem en zal je hoofd automaat eruit klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sicos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Als je een 35A aansluiting hebt en er gaat 45A doorheen dan heb je zo ie zo een probleem want dan is je aansluiting te miniem en zal je hoofd automaat eruit klappen.
Volgens mij doelt @Faceless er meer op dat een standaard aardlekschakelaar een werkbereik tot 40A heeft. Als je dan 10A van een Sessy en 35A van het net door de aardlekschakelaar krijgt dan ligt dit buiten het werkbereik en is de werking niet meer gegarandeerd. Nu zal die 5A niet direct een gevaar zijn maar als er meerdere Sessy's zijn en ook nog een PV omvomer dan kan het wel een probleem worden. Je moet in dit geval de aardlekschakelaar vervangen voor een aarlekschakelaar waar 63A doorheen kan. Dit speelt ook wel eens voor de busbar in de meterkast.

Dit probleem speelt vooral bij 1 fase aansluitingen waar een hoop zonnepalenen en/of Sessy's zijn aangesloten. Bij 3 fase aansluitingen speelt dit een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 13:31
DJP! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:27:
Hier zijn de Sessy's ook op een eigen groep aangesloten, dankzij de P1 meter kun je alsnog met het overschot van de PV laden in de Sessy's.

Voordeel van het aansluiten van de PV omvormer op de Sessy is dat je in de Sessy het vermogen van de PV omvormer kunt uitlezen. Zeker als je een oudere omvormer hebt zonder mogelijkheid om iets uit te lezen is het leuke extra informatie. Voor een SolarEdge omvormer is het niet nodig, je kunt immers het vermogen (en nog veel meer) uitlezen direct uit de omvormer.

@Ad4NL zoals hierboven ook al gemeld is, lekker de Sessy's direct op een eigen groep aansluiten. Klooien met doosjes, klemmetjes etc zou ik niet te veel doen. Zeker niet bij een omvormer die lange tijd een hoog vermogen kan leveren. 1 slechte verbinding kan dan al een hoop warmte en verlies opleveren.
Bedankt, hier was ik ook naar op zoek wat de voordelen zijn om de Sessy tussen omvormer en slimme meter aan te sluiten. Indien het enige voordeel is het uitlezen van de omvormer via de Sessy, dan heb ik een betere plek dan bij de omvormers in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
DJP! schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:51:
[...]

Volgens mij doelt @Faceless er meer op dat een standaard aardlekschakelaar een werkbereik tot 40A heeft. Als je dan 10A van een Sessy en 35A van het net door de aardlekschakelaar krijgt dan ligt dit buiten het werkbereik en is de werking niet meer gegarandeerd. Nu zal die 5A niet direct een gevaar zijn maar als er meerdere Sessy's zijn en ook nog een PV omvomer dan kan het wel een probleem worden. Je moet in dit geval de aardlekschakelaar vervangen voor een aarlekschakelaar waar 63A doorheen kan. Dit speelt ook wel eens voor de busbar in de meterkast.

Dit probleem speelt vooral bij 1 fase aansluitingen waar een hoop zonnepalenen en/of Sessy's zijn aangesloten. Bij 3 fase aansluitingen speelt dit een stuk minder.
Exact. Of een Aardlekautomaat, die wel zal afslaan bij ~35A

Ik vind dat in dit forum er iets te makkelijk gezegd wordt dat de zonnepanelen niet via de Sessy hoeven te lopen en dat een extra groep in de meterkast net zo goed werkt. Tuurlijk, maar dat is dan wel extra vermogen dat in de groepenkast uitkomt.

Dit geldt net zo goed voor zonnepanelen, daarover is wat meer geschreven, bijvoorbeeld:
https://installo.nl/veili...nepanelen-in-groepenkast/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

Len

Leeg

Faceless schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:30:
[...]

Een aardlekschakelaar die slaat af als er een aardlek is, niet bij een bepaalde stroom.

Edit: oow, een aardlekautomaat is een combi tussen een aardlekschakelaar en een automaat. Dat hadden ze in mijn tijd nog niet ;)

En daarom laat ik tegenwoordig alles installeren door mensen die er wel verstand van hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Len op 30-05-2024 22:10 ]

Free Tibet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
Len schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:08:
[...]

Een aardlekschakelaar die slaat af als er een aardlek is, niet bij een bepaalde stroom.

Edit: oow, een aardlekautomaat is een combi tussen een aardlekschakelaar en een automaat. Dat hadden ze in mijn tijd nog niet ;)

En daarom laat ik tegenwoordig alles installeren door mensen die er wel verstand van hebben.
Zo'n gecombineerd ding noemen ze ook wel een alamat ... meestal wordt dat gebruikt om ruimte te besparen in een groepenkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Sicos op 31-05-2024 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:40
Sicos schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:10:
[...]

Zo'n gecombineerd ding noemen ze ook wel een alamat ... meestal wordt dat gebruikt om ruimte te besparen in een groepenkast.
Zonder alamat krijg je, zeker met een driefasenkast, wel een hele volle kast. Heel fijn om die te hebben voor PV en accus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Faceless schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:30:
[...]

Ik vind dat in dit forum er iets te makkelijk gezegd wordt dat de zonnepanelen niet via de Sessy hoeven te lopen en dat een extra groep in de meterkast net zo goed werkt. Tuurlijk, maar dat is dan wel extra vermogen dat in de groepenkast uitkomt.

Dit geldt net zo goed voor zonnepanelen, daarover is wat meer geschreven, bijvoorbeeld:
https://installo.nl/veili...nepanelen-in-groepenkast/
Eens, maar als de Sessy gaat leveren en je veel PV hebt via de Sessy is dat net zo onhandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Simpel360 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Eens, maar als de Sessy gaat leveren en je veel PV hebt via de Sessy is dat net zo onhandig.
De sessy regelt z'n output terug naar het ingestelde maximum van de groep, rekening houdend met de inkomende pv opwek. Niets aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
anboni schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:41:
[...]

De sessy regelt z'n output terug naar het ingestelde maximum van de groep, rekening houdend met de inkomende pv opwek. Niets aan de hand dus.
Zelf richting je totaal vermogen van je aansluiting, regelt Sessy bij.
zie Sessy configuratie optie : "Maximale stroom van de hoofdaansluiting"

Of deze optie werkt? : nog nooit meegemaakt de terug regeling van de groep (hier boven genoemd) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
anboni schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Gedeeltelijk mee eens, alleen ga je dan wat missen aan rendement, afhankelijk van de mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Simpel360 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Gedeeltelijk mee eens, alleen ga je dan wat missen aan rendement, afhankelijk van de mode.
Dit terug regelen om overbelasting te voorkomen gebeurd niet vaak, (dit is voor onze eigen veiligheid )
je mist dan idd een stukje rendement, maar je aansluiting laten verzwaren brengt zoveel vaste maandelijkse kosten met zich mee dat deze waarschijnlijk nooit zullen opwegen t.o.v het geleden rendement verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n.pouw1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb nog wat vragen, die ik niet gemakkelijk beantwoord kreeg in de reacties die er tot nu toe, staan kon ze gewoonweg niet vinden. Heb deze vragen ook aan Sessy zelf gesteld. Mogelijk zijn er mensen hier die ook al antwoorden weten op mijn vragen.

Dan zie ik die uiteraard graag tegemoet.

Sessy’s staan parallel en ontvangen 3 fase spanning via de huis installatie gedurende het laadproces.
Als de zonnepanelen geen energie meer leveren zou de opgeslagen energie van de Sessy’s kunnen worden gebruikt voor het huis gebruik. Het lijkt mij niet de bedoeling dat zij energie aan het net gaan leveren. Hoe wordt voorkomen dat dat gebeurt en hoe wordt de Sessy energie gebruikt voor het huis gebruikt?

De Sessy’s leveren 3 fase energie, als de wasmachine of vaatwasser wordt gebruik wordt er maar een fase belast, wordt het de beschikbare energie van de andere fases ook gebruikt voor de wasmachine of de vaatwasser? De totale stroom van de Sessy’s is 16 Amp, dit is verdeeld over 3 fases, als er maar een fase wordt belast en er zou geen energie van de ander fases komen is de maximale stroom 16/ 3 is dat iets meer dan 5 Amp en dat is te weinig voor de wasmachine. Klopt dit?

Wordt het net automatisch afgeschakeld als de Sessy’s gaan leveren?
Mogelijk gaat dat Digitaal en is dat afhankelijk van de beschikbare energie?
Als de beschikbare energie van de Sessy’s te laag is wordt dan automatisch weer naar het net overgeschakeld? Worden de Sessy’s dan weer geladen via het net of wordt er gewacht totdat er weer zonne-energie beschikbaar is? Weer opladen via het net lijkt me niet interessant.

Als er overdag voldoende zonne-energie beschikbaar is en de Sessy’s zijn volledig geladen gaat dan de overige zonne-energie naar het net?

Sessy's hebben hun eigen smart dongle aan de onderzijde. Deze kunnen ook via een UTP aansluiting worden aangesloten op het internet als ik het goed heb. Ik houd van bedraad internet en zou deze optie ook graag benutten. Betekend dit dan ook dat ik twee UTP kabels nodig heb als ik twee Sessy batterijen parallel aansluit.

Tevens de P1 dongle heeft uiteraard ook internet nodig. Net als mijn homewizzard P1 dongle. Is het mogelijk deze P1 dongle van de sessie ook middels een UTP verbinding internet te geven i.p.v. via alleen via wifi en zo ja hoe is dit te organiseren. Ik lees dat wanneer je een homewizzard dongle en en Sessy P1 dongle wil gebruiken je een actieve p1 splitter nodig hebt omdat een passieve de spanning niet levert. Wat is hier de beste oplossing voor?

Mogelijk stel ik vragen die al eerder gesteld zijn, maar zoals geschreven ik kon de antwoorden niet gemakkelijk vinden op deze vragen.....
Dus vooraf mijn excuus als ik niet goed gezocht heb.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:47

vanenkelen

uhmmm.....speechless

n.pouw1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:48:
Ik heb nog wat vragen, die ik niet gemakkelijk beantwoord kreeg in de reacties die er tot nu toe, staan kon ze gewoonweg niet vinden. Heb deze vragen ook aan Sessy zelf gesteld. Mogelijk zijn er mensen hier die ook al antwoorden weten op mijn vragen.

Dan zie ik die uiteraard graag tegemoet.

Sessy’s staan parallel en ontvangen 3 fase spanning via de huis installatie gedurende het laadproces.
Als de zonnepanelen geen energie meer leveren zou de opgeslagen energie van de Sessy’s kunnen worden gebruikt voor het huis gebruik. Het lijkt mij niet de bedoeling dat zij energie aan het net gaan leveren. Hoe wordt voorkomen dat dat gebeurt en hoe wordt de Sessy energie gebruikt voor het huis gebruikt?

De Sessy’s leveren 3 fase energie, als de wasmachine of vaatwasser wordt gebruik wordt er maar een fase belast, wordt het de beschikbare energie van de andere fases ook gebruikt voor de wasmachine of de vaatwasser? De totale stroom van de Sessy’s is 16 Amp, dit is verdeeld over 3 fases, als er maar een fase wordt belast en er zou geen energie van de ander fases komen is de maximale stroom 16/ 3 is dat iets meer dan 5 Amp en dat is te weinig voor de wasmachine. Klopt dit?

Mogelijk gaat dat Digitaal en is dat afhankelijk van de beschikbare energie?
Als de beschikbare energie van de Sessy’s te laag is wordt dan automatisch weer naar het net overgeschakeld? Worden de Sessy’s dan weer geladen via het net of wordt er gewacht totdat er weer zonne-energie beschikbaar is? Weer opladen via het net lijkt me niet interessant.

Als er overdag voldoende zonne-energie beschikbaar is en de Sessy’s zijn volledig geladen gaat dan de overige zonne-energie naar het net?

Sessy's hebben hun eigen smart dongle aan de onderzijde. Deze kunnen ook via een UTP aansluiting worden aangesloten op het internet als ik het goed heb. Ik houd van bedraad internet en zou deze optie ook graag benutten. Betekend dit dan ook dat ik twee UTP kabels nodig heb als ik twee Sessy batterijen parallel aansluit.

Tevens de P1 dongle heeft uiteraard ook internet nodig. Net als mijn homewizzard P1 dongle. Is het mogelijk deze P1 dongle van de sessie ook middels een UTP verbinding internet te geven i.p.v. via alleen via wifi en zo ja hoe is dit te organiseren. Ik lees dat wanneer je een homewizzard dongle en en Sessy P1 dongle wil gebruiken je een actieve p1 splitter nodig hebt omdat een passieve de spanning niet levert. Wat is hier de beste oplossing voor?

Mogelijk stel ik vragen die al eerder gesteld zijn, maar zoals geschreven ik kon de antwoorden niet gemakkelijk vinden op deze vragen.....
Dus vooraf mijn excuus als ik niet goed gezocht heb.....
Het is een lang topic aan het worden en je moet maar net weten waar je op moet zoeken. Maar, als je in dit topic zoekt op "sommeren" vind je de informatie die het grootste deel van je vragen beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
n.pouw1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:48:
Het lijkt mij niet de bedoeling dat zij energie aan het net gaan leveren. Hoe wordt voorkomen dat dat gebeurt en hoe wordt de Sessy energie gebruikt voor het huis gebruikt?
Da's een keuze. Je kunt bij hogere prijzen terugleveren (handmatig aangestuurd of via de ingebouwde dynamische modus) of je kunt in nul op de meter (NOM) stand draaien.
De sessys kijken niet naar verbruik per fase. Ze kijken op de slimme meter hoeveel er uit of in gaat en zullen laden of ontladen om dat zo dicht mogelijk bij 0 te krijgen (in NOM stand). De slimme meter sommeert de fases.
Nee, ze hebben netspanning nodig om te functioneren.
ja
Betekend dit dan ook dat ik twee UTP kabels nodig heb als ik twee Sessy batterijen parallel aansluit.
(,,,)
deze P1 dongle van de sessie ook middels een UTP verbinding internet te geven
ja en ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Laadschema van vandaag staat op 13 uur, terwijl de prijs het laagst is om 15 uur.
Foutje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8ZxxPttnfaPJNS6QUyZgujCIZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aWb5korrHWykUbehv1PkFGYe.png?f=user_large

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Yep maar de energie na 1700 uur is duurder dan voor 1500 uur.
En een lege sessy heeft minimaal 3 a 4 uur nodig om vol te raken. Vandaar dat men eerder begint.

Maar je hebt gelijk het druist een beetje tegen je gevoel in.
Via ECO mode is het om 1300 uur begonnen. Is meer na laden daar de zon al meer heeft gedaan.

Eigenlijk zou de ECO mode in ochtend de pv opbrengst naar het net moeten brengen en dan rond middag uur max laden van pv en net.

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 31-05-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Peterhardenberg schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Dit terug regelen om overbelasting te voorkomen gebeurd niet vaak, (dit is voor onze eigen veiligheid )
je mist dan idd een stukje rendement, maar je aansluiting laten verzwaren brengt zoveel vaste maandelijkse kosten met zich mee dat deze waarschijnlijk nooit zullen opwegen t.o.v het geleden rendement verlies.
Volgens mij was de "discussie" PV 1 groep en Sessy 1 groep of samenvoegen.
Je hoofdzekering laten verzwaren was niet aan de orde :+
En ja, de Sessy kan regelen, ook naar 16 A, maar niet het punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Kan iemand me uitleggen naast het gadgetgehalte wat zo'n Sessy oplevert? Als ik in dit topic zoek op "business case" krijg ik niet echt antwoord.

Ik las ergens in dit topic dat je effectief 4kWh kan gebruiken van de accu door verliezen etc. - bij ,25€ per kWh is dat een euro per dag. Dat is bij het utopische scenario dat je zonnepanelen dat iedere dag voor je kunnen laden, dat het je bij 3500(?) euro aanschaf zo'n 10 jaar kost om terug te verdienen. Dan is de accu waarschijnlijk ook al flink minder geworden. Scenario met vergoedingen voor onbalans markt zal misschien bovenstaande gunstiger maken, maar ik geloof niet dat het ineens onder een 5 jaar zal duiken - tenzij de kWh-prijs zal verdubbelen...

Toch vind ik het supergaaf en wil ik er een en gaat die gewoon komen in m'n nieuwbouwhuis. Ik ben een hybride Tweaker met bedrijfseconomische bipolariteit mensen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
N1ckk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:57:
Kan iemand me uitleggen naast het gadgetgehalte wat zo'n Sessy oplevert? Als ik in dit topic zoek op "business case" krijg ik niet echt antwoord.

Ik las ergens in dit topic dat je effectief 4kWh kan gebruiken van de accu door verliezen etc. - bij ,25€ per kWh is dat een euro per dag. Dat is bij het utopische scenario dat je zonnepanelen dat iedere dag voor je kunnen laden, dat het je bij 3500(?) euro aanschaf zo'n 10 jaar kost om terug te verdienen. Dan is de accu waarschijnlijk ook al flink minder geworden. Scenario met vergoedingen voor onbalans markt zal misschien bovenstaande gunstiger maken, maar ik geloof niet dat het ineens onder een 5 jaar zal duiken - tenzij de kWh-prijs zal verdubbelen...

Toch vind ik het supergaaf en wil ik er een en gaat die gewoon komen in m'n nieuwbouwhuis. Ik ben een hybride Tweaker met bedrijfseconomische bipolariteit mensen :+
Als je zoekt naar het verdienmodel dan moet je de onbalansmarkt op. Ook dan is het de vraag of je je investering teruggaat verdienen. Alleen de day ahead en eigen consumptie maakt een thuisbatterij niet rendabel (nog). De prijs is te hoog en bijkomende kosten. In Nexus forum heb ik een x een berekening voor de Nexus gezet. Het is een hoog gadget gehalte. Als je dat prima vind is het zeker een leuk stukje techniek 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ja is ook, maatje van me heeft er 2 besteld met die gedachte. Die heeft ook een elektrische auto / eigen laadpaal, dat maakt het nog interessanter. Uitgaande dat energiemarkt stabiel blijft (is politiek gezien ook wel een doel lijkt me voor onze regering, hence laatste 2 jaar), maar dan moet eigenlijk de prijs gedeeld door 2. Ik las hier dat die al van 3000 naar 4000 was gegaan en ik geloof niet dat dit snel zal gebeuren. Ik gun Sessy een mooie toekomst, maar zonder grote subsidies of prijsverlaging... lijkt me geen grote markt; zoveel tweakers zijn er ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door N1ckk op 01-06-2024 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
N1ckk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:08:
Ja is ook, maatje van me heeft er 2 besteld met die gedachte. Die heeft ook een elektrische auto / eigen laadpaal, dat maakt het nog interessanter. Uitgaande dat energiemarkt stabiel blijft (is politiek gezien ook wel een doel lijkt me voor onze regering, hence laatste 2 jaar), maar dan moet eigenlijk de prijs gedeeld door 2. Ik las hier dat die al van 3000 naar 4000 was gegaan en ik geloof niet dat dit snel zal gebeuren. Ik gun Sessy een mooie toekomst, maar zonder grote subsidies of prijsverlaging... lijkt me geen grote markt; zoveel tweakers zijn er ook niet.
Precies. Product moet goedkoper. Een subsidie op o.i.d. alleen BTW teruggave is niet zinvol. Is simpel te weinig. Duurder maken kan zolang mensen kopen. Ook dat is een keer verzadigd en moet goedkoper wel. Sessy vind ik persoonlijk te lawaaierig. Als je op een onbalansmarkt vol mee wil draaien dan kan in de nacht er actie zijn. Ik slaap dan liever ;-p of je moet een garage ofzo hebben. Ook met laadpaal en EV is er geen businesscase omdat je het systeem dan nog steeds gebruikt op dezelfde manier. Zou er zelf ook graag in investeren (thuisaccu) maar wil wel een businesscase 😊.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Zoals het nu lijkt gaat over 3 jaar de saldering eraf, dus dan is het plaatje compleet anders, lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Daar is een eigen topic voor: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:15:
[...]

Precies. Product moet goedkoper. Een subsidie op o.i.d. alleen BTW teruggave is niet zinvol. Is simpel te weinig. Duurder maken kan zolang mensen kopen. Ook dat is een keer verzadigd en moet goedkoper wel. Sessy vind ik persoonlijk te lawaaierig. Als je op een onbalansmarkt vol mee wil draaien dan kan in de nacht er actie zijn. Ik slaap dan liever ;-p of je moet een garage ofzo hebben. Ook met laadpaal en EV is er geen businesscase omdat je het systeem dan nog steeds gebruikt op dezelfde manier. Zou er zelf ook graag in investeren (thuisaccu) maar wil wel een businesscase 😊.
Hoewel je geen onzin schrijft heb ik toch 1 vraag:
Heb je wel eens een Sessy in real live gezien & gehoord?

De producent/handelaar/winkelier/instalateur gaan zelf over hun prijs, kunnen wij wel wat van vinden natuurlijk :+
Dat prijzen überhaupt gaan dalen is een utopie, alleen de personeelskosten stijgen al in alle sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Hoewel je geen onzin schrijft heb ik toch 1 vraag:
Heb je wel eens een Sessy in real live gezien & gehoord?

De producent/handelaar/winkelier/instalateur gaan zelf over hun prijs, kunnen wij wel wat van vinden natuurlijk :+
Dat prijzen überhaupt gaan dalen is een utopie, alleen de personeelskosten stijgen al in alle sectoren.
Jazeker. Er is hier een filmpje gedeeld. Sorry ik weet even niet meer van wie. Ik had echt het idee dat ik in een serverruimte stond. Als me de naam te binnen schiet laat ik het weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Jazeker. Er is hier een filmpje gedeeld. Sorry ik weet even niet meer van wie. Ik had echt het idee dat ik in een serverruimte stond. Als me de naam te binnen schiet laat ik het weten.
Dat was dan waarschijnlijk een oud model. Ik heb er 6 op m'n open zolder hangen. Ja, als ze allemaal tegelijk op max aan het laden of ontladen zijn en je het geluidsniveau niet limiteert, hoor je ze zeker, maar in de verste verte niet vergelijkbaar met een serverruimte. Met 1 enkele slaapkamer deur ertussen en geluidsniveau gelimiteerd op stand 4 van 5 heb ik nergens last van, en ik ben een lichte slaper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Heb je alleen dat filmpje gezien of ook zelf de Sessy aan kunnen raken? Dat is nogal een verschil niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
anboni schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:06:
[...]

Dat was dan waarschijnlijk een oud model. Ik heb er 6 op m'n open zolder hangen. Ja, als ze allemaal tegelijk op max aan het laden of ontladen zijn en je het geluidsniveau niet limiteert, hoor je ze zeker, maar in de verste verte niet vergelijkbaar met een serverruimte. Met 1 enkele slaapkamer deur ertussen en geluidsniveau gelimiteerd op stand 4 van 5 heb ik nergens last van, en ik ben een lichte slaper.
Dat is mooi. Heb hier die ruimte niet. Open trap naar zolder en als ik al een limiet op een product moet gaan zetten dan is het sws al niks voor me. Batterij moet ongestoord zijn werk doen zonder dat ik er restricties aan moet geven ivm geluid bv. Maar ieder zijn vrije keus en mogelijkheden is dat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni

Ik las ergens in dit topic dat je effectief 4kWh kan gebruiken van de accu door verliezen etc. -
Dat klopt niet. Ik zie er volgens home assistant 6kWh per sessy in gaan en 5 uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Heb je alleen dat filmpje gezien of ook zelf de Sessy aan kunnen raken? Dat is nogal een verschil niet?
Eerste. Heb een omvormer gehad (Mastervolt). Niet leuk als die al in de ochtend begon te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
N1ckk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:08:
...heeft er 2 besteld met die gedachte. Die heeft ook een elektrische auto / eigen laadpaal, dat maakt het nog interessanter.
Als het zijn bedoeling is om overdag Sessy's te laden en met die opbrengst 's-avonds z'n auto te laden, dan is dat best een slecht idee. Je moet beslist rekening houden met omzetverliezen.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Moet me toch nog iets van het hart over die SOC, ook aan @Twan_V .
Ik dacht dat ik het kon negeren, maar ik erger me aan verkeerde state/statussen.
Heb de laatste firmware, 1.6.9, maar toch nog geeft de portal aan, en ook mijn homeassistant, dat de Sessy's eigenlijk gisteravond laat al zijn ontladen, maar ze leveren gewoon de hele nacht nog prik. Daar heb ik ze ook voor om in ECO zo efficient mogelijk ingezet te worden maar ik kan op SOC geen automation sturen (meldingen bv).

Iemand anders ook last van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g7fyu3m1OQNppUllS6VG6z5Tvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RraaHwlHKyY0vnVa5tckwNjo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IYil-tzOPp7gUlGKWMaexciNS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5c8EadoU77r5IUjcskPP8BoF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dwt7OTqzRS9mBNLmLD8wCKaYgTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nvphxD76u8L5nwwuJAeoUkqS.png?f=fotoalbum_large

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Eerste. Heb een omvormer gehad (Mastervolt). Niet leuk als die al in de ochtend begon te draaien.
Helder, en wat @anboni schijft.
Ook zijn filmpjes zijn nogal gevoelig voor de doelstelling van de maker :X

Mijn Sessy hangt in de garage, recht t.o. de deur naar de gang, deur dicht en stil. De SE omvormer hoor je dan nog wel klikken :+
En overdag staat die deur gewoon open voor ons gemak en als ik hem dan hoor is het het geluid van geld :*)

Alles maakt geluid, PC, laptop, NAS, CV, WTW, MV, koelkast, vriezer, is maar net of je er gevoelig voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
DaCootMeister schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:18:
Ik dacht dat ik het kon negeren, maar ik erger me aan verkeerde state/statussen.
Heb de laatste firmware, 1.6.9, maar toch nog geeft de portal aan, en ook mijn homeassistant, dat de Sessy's eigenlijk gisteravond laat al zijn ontladen, maar ze leveren gewoon de hele nacht nog prik. Daar heb ik ze ook voor om in ECO zo efficient mogelijk ingezet te worden maar ik kan op SOC geen automation sturen (meldingen bv).
[,,,]
Kun je niet iets met de system state, die geeft wel een harde batt vol of leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Kun je niet iets met de system state, die geeft wel een harde batt vol of leeg.
Goeie tip, thanks! :*)

Check da Specz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
...een vriend heeft een geijkte dB meter en gaat een meting doen: 2,2kW laden en op 1mtr afstand na 5 minuten in bedrijf. Ik zal de foto plaatsen.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni

Ja, hier ook onbruikbaar. Ik heb in HA wat in elkaar gefröbeld om in ieder geval een schattig te krijgen. Weet nog niet of dit close enough is om automation op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagje. Je hebt een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Vraagje. Je hebt een dynamisch contract?
Zeker & meten is weten.

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Oke helder. Ik had even een link gelegd m.b.t. TLB en NOM. Door terugleveren bij 0 op de meter zat je anders ook in de hoek van TLB gok ik. Ik zoek ff naar een leuke betaalbare makkelijk terug te verdienen systeem waarbij ik alle flexibiliteit heb. Ben niet handig in zelfbouw. Ik google nog ff 😉🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

Len

Leeg

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook, alleen heb ik er geen last van omdat ik de Sessy in NOM heb draaien. Voor de leuke statistieken heb ik het ook in Home Assistant gekoppeld, maar daar klopt niet veel van.

Maar wat ik al aangaf, ik heb er wat werking betreft geen last van.

Free Tibet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Laatst online: 17:28
Draai alleen op XOM. Zie dat ze zo nu en dan niet 100% halen. Maar zet ze eens in de zoveel tijd op volledig ontladen als ik zie dat ze makkelijk weer vol gaan op PV. Merk daar verder weinig van.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
Ik vind het vooral wel geinig om in de gaten te kunnen houden..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VtObgiE.png

Misschien dat ik het op termijn nog in een automation ga gebruiken (als Total>20kWh -> terugleveren op duurste uur ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
anboni schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:52:
Ik vind het vooral wel geinig om in de gaten te kunnen houden..

[Afbeelding]

Misschien dat ik het op termijn nog in een automation ga gebruiken (als Total>20kWh -> terugleveren op duurste uur ofzo)
Leuk plaatje!

Bij mij staan de Sessy's in SessyConnect, werkt allemaal best goed en het levert meer op dan de ROI maar het is ook een stuk saaier! Niet meer zelf via Home Assistant de boel aansturen, proberen echt nul op de meter te houden etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:47

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:50:
[...]

Leuk plaatje!

Bij mij staan de Sessy's in SessyConnect, werkt allemaal best goed en het levert meer op dan de ROI maar het is ook een stuk saaier! Niet meer zelf via Home Assistant de boel aansturen, proberen echt nul op de meter te houden etc...
Eens, levert meeste op, maar niet zelf meer prutsen.

Ik denk dat ik binnenkort één Sessy op SessyConnect zet en dat ik met de tweede zelf blijf experimenteren met PV, ROI en alles ertussenin.

Dan helpt die ene Sessy een beetje bijdragen aan de kosten en die andere blijft hobby object.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
DJP! schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:50:
[...]

Leuk plaatje!

Ja, ik hou sessyconnect ook in te gaten, maar heb geen behoefte om ervoor naar Frank over te stappen. Als tibber er ook wat mee gaat doen, ga ik zeker ook kijken wat ik ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vanenkelen schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Eens, levert meeste op, maar niet zelf meer prutsen.

Ik denk dat ik binnenkort één Sessy op SessyConnect zet en dat ik met de tweede zelf blijf experimenteren met PV, ROI en alles ertussenin.

Dan helpt die ene Sessy een beetje bijdragen aan de kosten en die andere blijft hobby object.
Ja daar zit ik nu ook aan te denken. Vind het aan de ene kant nu ook wel jammer dat ik energie van het net nodig heb terwijl ik wel voldoende produceer...
anboni schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:58:
[...]

Ja, ik hou sessyconnect ook in te gaten, maar heb geen behoefte om ervoor naar Frank over te stappen. Als tibber er ook wat mee gaat doen, ga ik zeker ook kijken wat ik ermee wil.
Ben wel benieuwd als Tibber ook beschikbaar komt welke leverancier meer oplevert :) Volgens mij doet Frank het namelijk best goed als je het vergelijkt met Zonneplan.

[ Voor 29% gewijzigd door DJP! op 01-06-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
We zijn nu een maand bezig met SessyConnect en Frank. Iemand al wat resultaten? Ben wel erg nieuwsgierig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
niels.p schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:47:
We zijn nu een maand bezig met SessyConnect en Frank. Iemand al wat resultaten? Ben wel erg nieuwsgierig..
Frank Energie Slim Handelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
Thanks. Vond het al zo rustig hier..(daarover.. 😉)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
anboni schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:06:
[...]

Wij hebben de Sessy in de garage hangen, dat leek me een mooie plek, ook ivm lawaai van de fannen. Alleen nu blijkt het geluid van de fannen door de spouwmuur heen te komen, de vibraties/trillingen van de fan worden door de ophangbeugel en schroeven overgedragen aan de muur.

Deze muur is een spouwmuur, de garage is tegen de buitenkant van het huis aangebouwd. Eigenlijk hangt de Sessy dus aan de buitenmuur van het huis. Met de fan op 5 is bij vollaan laden de Sessy te horen in de woonkamer en slaapkamers boven.

Erg vervelend. Met de fan op 4 gaat het een stuk beter maar nog steeds hoorbaar, maar ik limiteer liever niks. Later dit jaar komt er mogelijk een 2e Sessy naast te hangen, dan kan ik vergelijken of het exemplarisch is. Alles weer verplaatsen heb ik ook niet zo’n zin in eigenlijk.

Misschien iets om rekening mee te houden met de installatie.
Pagina: 1 ... 66 ... 94 Laatste