Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
Ik draai standaard NOM. Dynamisch contract ANWB. Home Assistant. PimDoos integratie en blueprint tbv 3 sessy's.
Script in HA:
Als PowerSchedule > 1399 en SOC >90% dan ontladen door XOM op -5000
Als SOC <30 dan XOM op 0.

Nacht is dan toch gedekt, en vanaf 's ochtends weer de batterijen laden door de zonnepanelen.
Kan wie weet veel geavanceerder maar voor mij werkt het goed genoeg. Richting de winter waarschijnlijk iets anders verzinnen zoals laden bij laagste prijs, tot SOC >98%.

[ Voor 5% gewijzigd door KoQuest op 16-05-2024 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:15
Simpel360 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:19:
[...]

Gaat keuzestress opleveren.......
Welke mode laten we Sessy draaien? :?

:+
Draai al weer een week de "ECO" mode ter test maar ben zeker niet ontevreden.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12
psdata schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:02:
[...]

In Home-Assistant is de ECO mode nog niet te selecteren. Wel in de Sessy portal, ben ik de enige die dit heeft?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:15
psdata schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:02:
[...]

Er zit zo te lezen geen optie in om hem te onladen op de momenten met hoogste prijzen ?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
sparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:17:
[...]

In Home-Assistant is de ECO mode nog niet te selecteren. Wel in de Sessy portal, ben ik de enige die dit heeft?
De Sessy Add-on binnen HA dient nog een update te krijgen. (binnen Homey is hij er al)
Maar het is ook een keuze die je echt maakt of ECO, ROI of NOM via Sessy zelf,of je stuurt je eigen XNOM, ROI via HA of Homey via de API besturing.

[ Voor 22% gewijzigd door psdata op 16-05-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:40
Sicos schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Ik heb al sinds ik een Sessy heb een dynamisch contract dus heel erg veel maakte ik al niet meer gebruik van de salderingsregeling.... en ben nu ook met een projectje bezig dat als mijn accu's vol zitten ik de boel van de panelen ook afknijp zodat ik niet moet gaan betalen als de stroomprijs negatief is.
Dynamisch & salderen PV gaat bij mij goed samen al is het maar voor alleen de EB. En anders de PV op de SAP met GC 8)

Deel gerust deze vruchten van het Tweaken, ik zal het met belangstelling volgen O-)
Als in: Vertel vertel vertel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Simpel360 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Dynamisch & salderen PV gaat bij mij goed samen al is het maar voor alleen de EB. En anders de PV op de SAP met GC 8)

Deel gerust deze vruchten van het Tweaken, ik zal het met belangstelling volgen O-)
Als in: Vertel vertel vertel :*)
Als je SolarEdge hebt kun je via Home Assistant vrij gemakkelijk je panelen regelen tussen 0-100% via modbus over TCP. (Lees: geen extra hardware nodig)
Je krijgt van je omvormer dan een slider van 0-100% beschikbaar die je laat overeenkomen met het minimale en maximale vermogen. Als je weet wat je huis verbruikt kun je daar dus mee regelen.
Met meerdere omvormers op verschillende oriëntaties moet je daar nog een fijnregeling aan toevoegen, die kijkt naar je werkelijke teruglevering en daarop bijstuurt met stapjes omhoog of omlaag van 1% per 15sec bijvoorbeeld.

Werkt hier fijlloos.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00
[...]

Dan moet je de HA integratie updaten. Staat bij mij gewoon onder HACS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Wimlem schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Er zit zo te lezen geen optie in om hem te onladen op de momenten met hoogste prijzen ?
Wellicht kan dat nog een optie worden in de toekomst, dan is het in z'n geheel een goede "Out off the Box" regeling.
Maar laat het team van Sessy @Twan_V eerts deze mode op een goede manier door ontwikkelingen tot een stabiele modus. Pas daarna weer nieuwe dingen er in plakken wellicht met een keuze vinkje. Ook terug levering bij voldoende marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
anboni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Je hebt gelijk, deze heb ik over het hoofd gezien. Werkt nu _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Wimlem schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Als je dat doet dan heb je toch eigenlijk gewoon de dynamische modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
anboni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Je hebt gelijk gewoon, is zeker dan al met de update 0.6.2.r1 er bij gekomen.
Gewoon je HACS intergratie updaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
sparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Als je SolarEdge hebt kun je via Home Assistant vrij gemakkelijk je panelen regelen tussen 0-100% via modbus over TCP. (Lees: geen extra hardware nodig)
Je krijgt van je omvormer dan een slider van 0-100% beschikbaar die je laat overeenkomen met het minimale en maximale vermogen. Als je weet wat je huis verbruikt kun je daar dus mee regelen.
Met meerdere omvormers op verschillende oriëntaties moet je daar nog een fijnregeling aan toevoegen, die kijkt naar je werkelijke teruglevering en daarop bijstuurt met stapjes omhoog of omlaag van 1% per 15sec bijvoorbeeld.

Werkt hier fijlloos.
Heb deze hardware config.
Aan zoiets zat ik ook al te denken, maar wil ook niet te veel met HA regelen. Ben ook met een PAP/SAP omschakeling bezig gestuurd door Shelly UNI. Maakt het ook wat lastiger.
Het lijkt wel een hobby O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
sparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:33:
[...]
ROI is eigenlijk altijd zonder tussentijdse N(X)OM regeling. Zelf had ik dat binnen Homey wel bij mekaar geplakt.
Maar nu draait de Eco mode als test zeker stabiel, is een zeker een goede keuze voor mensen zonder HA, Homey of iets anders als besturing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:15
sparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Wat ik zou willen is NOM, waarbij de sessy normaal wel vol is rond de middag. Bij onvoldoende zon, laden op laagste uren. Vervolgens in de avond op het hoogste prijsmoment ontladen tot de accu 30% heeft. Dat is voor mij voldoende om de nacht door te komen om dan vervolgens de volgende dag opnieuw te beginnen.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Wimlem schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Wat ik zou willen is NOM, waarbij de sessy normaal wel vol is rond de middag. Bij onvoldoende zon, laden op laagste uren. Vervolgens in de avond op het hoogste prijsmoment ontladen tot de accu 30% heeft. Dat is voor mij voldoende om de nacht door te komen om dan vervolgens de volgende dag opnieuw te beginnen.
Ah I get it.
Klinkt vrij specifiek, maar wel slim omdat je dan je accu maximaal benut iedere dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Wimlem schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Als je dat nu wilt zul je het toch zelf in mekaar moeten plakken (scripten) binnen Homey of HA.

Wellicht binnen homey de verschillende modes achter mekaar zetten en dan via Pbth het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:49
sparkly schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Werkt hier fijlloos.
Ik heb een Growatt string omvormer en ga het inderdaad ook via modbus regelen met een rs485 naar ethernet kastje van een paar tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanze
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 16:13
[...]

Even de integratie updaten (via HACS). Daarna is ECO beschikbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:51
Sicos schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:37:
[...]

Ik heb een Growatt string omvormer en ga het inderdaad ook via modbus regelen met een rs485 naar ethernet kastje van een paar tientjes
Hier zowel een GroWatt en een SolarEdge omvormer die ik beide via dezelfde ModBus converter uitlees. Das wel het voordeel van ModBus, met een converter kun je via daisy chaining een hele hoop apparaten uitlezen.
Simpel360 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:19:
[...]

Gaat keuzestress opleveren.......
Welke mode laten we Sessy draaien? :?

Dit is toch eigenlijk wel een luxe probleem :) Er zijn ook een hoop batterij systemen waarbij je geen keuze hebt, of afhankelijk bent van de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
De P1 meter van de Sessy heeft een nieuw IP adres gekregen op mijn thuis netwerk. Hierdoor is de verbinden met de portal verloren geraakt. Ik kan de P1 meter niet opnieuw toevoegen aan de portal omdat die volgens de portal al bestaat.

Hoe kan ik het IP adres van de P1 meter in de portal updaten of hoe kan ik de P1eter uit de portal verwijderen zodat ik het opnieuw toe kan voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:45
Omdat het examen tijd is even een examen vraag

Peter draait Sessy XOM
Hoeveel is X??? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcWSrATrzI6vz57h1cw8MfYa37I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NTJAmQYwG6yZUQTfa77rpVqK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
AJediIAm schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:45:
De P1 meter van de Sessy heeft een nieuw IP adres gekregen op mijn thuis netwerk. Hierdoor is de verbinden met de portal verloren geraakt. Ik kan de P1 meter niet opnieuw toevoegen aan de portal omdat die volgens de portal al bestaat.

Hoe kan ik het IP adres van de P1 meter in de portal updaten of hoe kan ik de P1eter uit de portal verwijderen zodat ik het opnieuw toe kan voegen?
Deat is correct je kunt je P1 niet twee keer toevoegen gaat dmv de "naam" en niet op IP.

Aanpassen van P1 ip adres kun je doen in de locale console van je Sessy's

Maar wel een advies ga na het aanpassen van je IP, zowel het IP van je P1 als van je Sessy's vast zetten in de router.
Je leest het hier iedere keer weer door een reboot van router of device nieuw ip adress en alles gaat niet meer zoals voorheen (kijk in je router onder DHCP optie's )

[ Voor 7% gewijzigd door psdata op 16-05-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
AJediIAm schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:45:

De juiste oplossing is om voor alle sessy devices een reservering in je router te zetten zodat ze altijd hetzelfde adres krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
psdata schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Aanpassen van P1 ip adres kun je doen in de locale console van je Sessy's
Lokaal is het al aangepast maar in de portal zie ik nog het oude IP adres. Normaal zou ik de portal even rebooten om alles recht te trekken, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.

Alles heeft een statisch IP adres hier op het netwerk, maar ik wou de P1 meter naar een ander /28 subnet verplaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door AJediIAm op 16-05-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 17:44
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:52:
Omdat het examen tijd is even een examen vraag

Peter draait Sessy XOM
Hoeveel is X??? _/-\o_

[Afbeelding]
Ik denk 200 Watt en soms 1000 Watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
AJediIAm schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:56:
[...]

Lokaal is het al aangepast maar in de portal zie ik nog het oude IP adres. Normaal zou ik de portal even rebooten om alles recht te trekken, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.

Alles heeft een statisch IP adres hier op het netwerk, maar ik wou de P1 meter naar een ander /28 subnet verplaatsen.
Geef portaal effe de tijd om het ip te refreshen.
Als op het op de local sessy al goed staat dan kijkt de je Sessy tbv van NOM daar al naar.
Wat voor mode draai je op je sessy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
gruijter schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Ik denk 200 Watt en soms 1000 Watt
Altijd 200 en als de accu's vol zitten en er is nog zon kan terugleveren het door gaan tot wel 6k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
psdata schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:03:
[...]

Geef portaal effe de tijd om het ip te refreshen.
Als op het op de local sessy al goed staat dan kijkt de je Sessy tbv van NOM daar al naar.
Wat voor mode draai je op je sessy?
Nachtje slapen was niet de oplossing. Ik zal de helpdesk eens vragen. Bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:49
https://solarmagazine.nl/...zetten-salderingsregeling

Kun je deze linkdrop voorzien van wat eigen duiding?

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 17-05-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
AJediIAm schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Nachtje slapen was niet de oplossing. Ik zal de helpdesk eens vragen. Bedankt voor de suggesties.
Is het al opgelost? Als je de dongles op WIFI hebt aangesloten dan zou het wijzigen van het IP adres redelijk automatisch (mDNS) moeten gaan. Als je ze bedraad hebt dan moet je ze handmatig even aanpassen maar dat had je al gedaan zei je. Werkt het lokaal allemaal wel? kunnen de Sessy('s) de P1 meter zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05:53
Was aan het kijken naar de sessy om mogelijk mijn terugleverprobleem te managen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de modus XOM te schedulen? M.a.w. dat je dan in een periode ervoor zorgt dat niet alles het net op gaat? Idealiter zou ik dit o.b.v. gegevens van een p1 dongle doen overigens (voltage van een fase(die van de omvormer waar dan ook de sessy tussen komt) wat richting de 250 gaat)

Verder kon ik zo niet specs vinden over het energieverlies (bij laden/ontladen) is daar een link van? (het is ook vroeg dus ik kan het makkelijk hebben gemist ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door cv75 op 18-05-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
cv75 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:04:
Was aan het kijken naar de sessy om mogelijk mijn terugleverprobleem te managen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de modus XOM te schedulen? M.a.w. dat je dan in een periode ervoor zorgt dat niet alles het net op gaat? Idealiter zou ik dit o.b.v. gegevens van een p1 dongle doen overigens (voltage van een fase(die van de omvormer waar dan ook de sessy tussen komt) wat richting de 250 gaat)

Verder kon ik zo niet specs vinden over het energieverlies (bij laden/ontladen) is daar een link van? (het is ook vroeg dus ik kan het makkelijk hebben gemist ;) )
Met een automation platform zoals Homey kun je dat doen.

De RTE is bij mij ca. 80%. Ergens is een efficientie grafiek te vinden op de website van Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
gruijter schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Met een automation platform zoals Homey kun je dat doen.

De RTE is bij mij ca. 80%. Ergens is een efficientie grafiek te vinden op de website van Sessy.
Ook in dit topic is die te vinden. ;)

Spoiler: RTE van 91% is mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 18-05-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik mijn Sessy's via API op setpoint van -2200 zet dan laden ze met niet meer dan 1kW ?

Ze staan wel op: Maximaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is: 2200 watt

In het verleden wel gewoon > 2kW gezien... hoe ken da? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
wouzer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:58:
Als ik mijn Sessy's via API op setpoint van -2200 zet dan laden ze met niet meer dan 1kW ?

Ze staan wel op: Maximaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is: 2200 watt

In het verleden wel gewoon > 2kW gezien... hoe ken da? :(
Hoe staat de geluid reductie instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Hoe staat de geluid reductie instelling?
Ahhhh, die STOND op 3 :) Nu weer lekker op 5, goede tip, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
DJP! schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Is het al opgelost? Als je de dongles op WIFI hebt aangesloten dan zou het wijzigen van het IP adres redelijk automatisch (mDNS) moeten gaan. Als je ze bedraad hebt dan moet je ze handmatig even aanpassen maar dat had je al gedaan zei je. Werkt het lokaal allemaal wel? kunnen de Sessy('s) de P1 meter zien?
Lokaal is alles in orde (want dat is hoe Sessy werkt). Ook Home Assistant is geupdate dus ik heb alles wat ik nodig heb.
De portal is wel handig voor updaten van firmware en de grafiekjes vandaar dat ik het toch graag gefixed wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
AJediIAm schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Lokaal is alles in orde (want dat is hoe Sessy werkt). Ook Home Assistant is geupdate dus ik heb alles wat ik nodig heb.
De portal is wel handig voor updaten van firmware en de grafiekjes vandaar dat ik het toch graag gefixed wil hebben.
Ik geloof niet dat je portal iets doet met je IP, behalve het weergeven.. maar het is wel vreemd dat na zo’n lange periode nog de verkeerde IP staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
AJediIAm schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Je schreef dat je de P1 een nieuw ip heeft in een nieuw subnet ./28.
Heeft dit subnet (vlan) wel een goede gateway (moet ook in het subnet zitten)incl. toegang tot internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Voor Homey app gebruikers; er is een nieuwe test versie beschikbaar. Hiermee kun je min/max vermogen en geluidsniveau van de Sessy instellen vanuit een flow. Ik gebruik het zelf om het maximale totale huisvermogen binnen de maximale 35A te houden in de SessyConnect stand met FrankEnergy.

https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:03
@Sandburd is het ook mogelijk de SessyConnect optie te bedienen vanuit de Myhomebattery app? Zodat ik makkelijk kan schakelen zoals ik nu doe met XOM etc? Knopje ontbreekt nu nog :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
psdata schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:18:
[...]

Je schreef dat je de P1 een nieuw ip heeft in een nieuw subnet ./28.
Heeft dit subnet (vlan) wel een goede gateway (moet ook in het subnet zitten)incl. toegang tot internet?
Ja, want ik heb daarna een software update kunnen uitvoeren.

Ik wacht even op het antwoord van Sessy. Ze schijnen het nogal druk te hebben met een plotselinge impulse aan bestellingen.

[ Voor 15% gewijzigd door AJediIAm op 20-05-2024 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
cacofant schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:02:
@Sandburd is het ook mogelijk de SessyConnect optie te bedienen vanuit de Myhomebattery app? Zodat ik makkelijk kan schakelen zoals ik nu doe met XOM etc? Knopje ontbreekt nu nog :-)
Knopje is er hoor ;) Enige dat ontbreekt (en wat ik nog wel toe zal gaan voegen) zijn de extra instellingen die je in de sessy voor sessy connect kunt maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8BRM_jJLNqGvEQra3GkHNlMxRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UGzff6i67TD4gAUVZDeL3Gcg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik zie het knopje niet hoor.. @Sandburd Eco is wat anders :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
cacofant schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:54:
8)7 Je hebt gelijk, soms lees je iets heel anders dan wat er staat :$

Zal een knopje maken, worden wel een hoop knopjes zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Hebben jullie wel 'ns gecheckt hoe nauwkeurig de charge/discharge power informatie van de Sessy is? Het valt mij op dat er volgens Home Assistant 36kWh de 6 batterijen in gaat als ik ze van helemaal leeg naar helemaal vol oplaadt (waarbij leeg is gedefinieerd als API met een positief setpoint totdat ze zelf uit gaan en vol als API met een negatief setpoint). En als ik ze dan helemaal leeg laat lopen, komt er volgens HA ook zo goed als 30kWh uit.

Binnen HA heb ik 1 helper sensor die de 6 Charge Power sensors optelt en die voer ik weer aan een Left Rieman Sum (zoals in Pimdoos' uitleg staat beschreven) om 'm op het energy dashboard te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9IYBvs-MeF4o66RyhTHOvkP4mQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fv1NCTuKUCXBqWjaUmn0uFtA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0o8Dq8eKai0sDb7IAOFZbnrR4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NbqxPgCkcv2nYlWLCX40jcIQ.png?f=user_large

Onderste plaatje is een HA +Helper van totale oplading van de batterijen, probleem is hierbij is dat er in de grafieken sprongentjes zitten welke onverklaarbaar zijn (ik snap het zelf niet hoe dat kan ,iemand heeft dat al eens uitgelegt dat dit in de HA configguratie zit!) maar cumulatief loopt dit wel op .dit was een half jaar geleden het geval dat ik het niet vertrouwde .hierop heb ik een bi-directionele meting geinstalleerd op de batterijen (bovenste plaatje) hierbij zie ik geen sprongen .dus vertrouw ik daar meer op
Ik kom tot de zelfde oplading als jij ,RTE tussen de 11% en 15 % meestal in 36 uit 32-34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Ervaring met update's
1.6.8 SOC dat ging 2 dagen goed toen begonnen de onderlingen soc tussen de batterijen (bij zelfde condities) weer af te wijken plus dat de batterijen weer een aantal uren bleven doorladen terwijl soc 100% aangaf,hierna kwam snel update 1.6.9 ook deze ging na 2 dagen weer af wijken,alleen nu bleven de ondelingen soc syn chroon met elkaar mee lopen tot nu toe,dat is al een verbetering!
Verrassing van daag; vandaag voor de aardigheid ook een een keer de Eco modus in de portaal ingesteld en tot mijn verbazing werkte soc van alle batterijen correct van 12 uur tot 15 uur 95% gevuld en de rest na drie uur op NOM en stopte netjes bij 100% vraag aan Twan hoe kan dit?? staat nu te legen en ook dat ziet er goed uit>Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG5Kil_T1YFDlXQnFkiUzXPjQEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wOUuL7vyPsWyFUr0F7OCMnvv.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPlNbl0G1IBj86s-KNIbUrhi2BQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1j5hhZGLGNjl6nOVsQXamYgg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
vraagje voor wie wil antwoorden
Is de eco modus alleen in het portaal in te stellen? in het begin zag ik dat het ook in de HA modus kon ,maar is nu niet instelbaar meer !!! klopt dit ? of vergeet ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
vogel6 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:47:
vraagje voor wie wil antwoorden
Is de eco modus alleen in het portaal in te stellen? in het begin zag ik dat het ook in de HA modus kon ,maar is nu niet instelbaar meer !!! klopt dit ? of vergeet ik iets?
Ik heb eco er ook bij staan in de strategy dropdown. Ik zou zeggen, check of er een update in HACS staat, maar als het eerder wel werkte, zou dat het niet mogen zijn.
vogel6 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:19:
hierop heb ik een bi-directionele meting geinstalleerd op de batterijen (bovenste plaatje) hierbij zie ik geen sprongen .dus vertrouw ik daar meer op
Ja, aparte meter heb ik ook al over zitten denken, maar omdat m'n zonnepanelen op de eerste Sessy zitten aangesloten, wordt het denk ik lastig om een zuivere meeting van puur de Sessys te krigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boodie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06-2024
JeroendeGroot schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:05:
Hmm mijn sessies doen heel vreemd vandaag. Ze laden niet met de volgende melding...

Sessy laadt niet, omdat het accupakket te warm is

Die heb ik nog nooit eerder gezien en ze voelen ook helemaal niet warmer aan dan normaal. Iemand anders hier wel eens last van?
Ja, hier hetzelfde op 15 mei. Wel na het eerst ontaden en vrij vlot daarna daarna laden met ~2100W. Op 68% is hij er mee gestopt en het duurde ongeveer 2 uur voordat hij weer verder ging. De kast voelt dan wel warm aan, maar niet heet.

Ruimtetemperatuur was 22 graden, filter/ventilatie schoon en in orde.

Ik heb het pas voor het eerst gezien met FW 1.6.9, wellicht is de temperatuurbeveiliging daar in aangepast? Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de combinatie ruimtetemperatuur+continue gebruik niet eerder heb gehad.

Ik zal het in de gaten houden, ik ben er niet helemaal gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:37
De soc werkt bij mij nog heel slecht op 1.6.9
Gisteren een powercycle gedaan toen de accu vol was. Toen ie ging ontladen in 5 minuten naar 55%.
Met opladen al "vol" na 3kWh.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:19
Boodie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Ja, hier hetzelfde op 15 mei. Wel na het eerst ontaden en vrij vlot daarna daarna laden met ~2100W. Op 68% is hij er mee gestopt en het duurde ongeveer 2 uur voordat hij weer verder ging. De kast voelt dan wel warm aan, maar niet heet.

Ruimtetemperatuur was 22 graden, filter/ventilatie schoon en in orde.

Ik heb het pas voor het eerst gezien met FW 1.6.9, wellicht is de temperatuurbeveiliging daar in aangepast? Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de combinatie ruimtetemperatuur+continue gebruik niet eerder heb gehad.

Ik zal het in de gaten houden, ik ben er niet helemaal gerust op.
Ik had het ook 15,16, en 17 mei. ook 1.6.9. daarna geen last meer gehad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
cacofant schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:54:
En de Android versie is live, ook een kleine bug platgeslagen bij de P1 widget.

Apple doet er wat lang over om te beoordelen of het geen malware is, zal vanzelf ook wel als update verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@Sandburd TOP, ik ga hem straks thuis testen (Android)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Sandburd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:05:
[...]

En de Android versie is live, ook een kleine bug platgeslagen bij de P1 widget.

Apple doet er wat lang over om te beoordelen of het geen malware is, zal vanzelf ook wel als update verschijnen.
Nice work @Sandburd Ik denk dat hier vele mensen zonder HA of Homey met jou App er gelukkig mee zijn.
doet gewoon wat het doen moet om met de basis te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
psdata schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Nice work @Sandburd Ik denk dat hier vele mensen zonder HA of Homey met jou App er gelukkig mee zijn.
doet gewoon wat het doen moet om met de basis te kunnen schakelen.
Hier ook blij ermee ondanks de HA :*)

d:)b d:)b d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:13
Ik sta op het punt een thuis batterij aan te schaffen en overweeg een Sessy. Heel benieuwd naar een ieders overweging of ze dit nu weer zouden doen of liever voor een alternatief zouden gaan.

Met andere woorden, zouden jullie weer kiezen voor een Sessy?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Jeroennus schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:28:
Ik sta op het punt een thuis batterij aan te schaffen en overweeg een Sessy. Heel benieuwd naar een ieders overweging of ze dit nu weer zouden doen of liever voor een alternatief zouden gaan.

Ik nam een sessy toen er nog geen Zonneplan Nexus aangekondigd was. Ik kan geen Nexus kwijt want geen ruimte bij de meterkast en naar de schuur heb ik een eenfase kabel liggen waar nu zonnepanelen en twee Sessy's op zitten.
Met wat ik nu weet, zou ik geen Sessy of Nexus nemen, maar nog een paar jaar wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg

Geen idee wat je van een accu verwacht,
Maar ik heb er eerst 1 aangeschaft en na deze 2maanden in gebruik te hebben gehad heb ik er nog 2 gekocht.

Gezien de uitgebreide gebruiksmogelijkheden, ondersteuning vanuit Sessy bij problemen (ik heb zelf nog geen problemen gehad.) sta ik nog volledig achter mijn aankoop.

Nu meer dan een half jaar 3 Sessy's in gebruik, zou het direct weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Goede verhalen genoeg hier boven (bijna 250 pagina's)
En ja, dat het niet meteen goed gaat zul je ook lezen. (en dit vaker en meer dan de goede verhalen)

Zou ik nu weer een sessy kopen: Ja, zeker voor mensen die niet het complete technische inzicht hebben en wat willen doen met het opslaan van hun zonnen energie heel goed platvorm. en het werkt "out off the box"
voor iedereen met een dynamische contract en PV. (zeker die nieuwe Eco mode)

Vergeet ook niet de mode om te handelen op de onbalans markt, zeker als je er mee wilt experimenteren is een sessy een hele goede oplossing

Wil je wat meer ga je hem zelf aan sturen met Homey of HA, en je kunt nog weer meer, er blijven altijd verbeter punten, meer opslag, meer laad of ontlaad vermogen.

Je kunt altijd wat anders en groter kiezen, maar dat heb je ook met auto's :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Ik zou zeker weer een Sessy kopen. De Nexus leek me ook leuk alleen die kan alleen maar handelen op de onbalans markt. Daarnaast ben je daarmee ook volledig afhankelijk van Zonneplan. Zelfbouw heb ik ook overwogen, nadeel is dat het systeem in mijn garage staat/hangt waar ook dagelijks kinderen hun fiets pakken. Ik wil daar geen risico lopen door loshangende kabels of als er een keer een fiets valt dat er iets gebeurt. Dit is voor mij ook een van de grote pluspunten van de Sessy, deze hangt aan de muur. Er kan daardoor niets tegenaan vallen :)

Zitten er nadelen aan de Sessy? Ja, ze produceren geluid en het vermogen is beperkt tot 10A. Dit zijn twee dingen die je voor jezelf moet bekijken of dit ook echt een nadeel is.

Zou ik het de volgende keer anders doen? Ja, ik zou volgende keer gelijk 3 Sessy’s kopen. Ik ben begonnen met 1 Sessy, toen een 2e erbij gekocht. Toen kwam het BTW teruggave verhaal, die heb ik toen ook teruggevraagd (loopt nog). Ik kan dus nu helaas geen Sessy meer kopen en de BTW terug vragen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6

Ja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

Ik sta ook op het punt een Sessy aan te schaffen. Ik heb het geld en vind de techniek fijn en vooruitlopend op de toekomst na salderen wil ik alvast beginnen met eigenverbruik te verhogen.

Wat me positief opvalt aan Sessy: een duidelijk verhaal (en dito website), relatief lage kosten (en transparantie), en is een Nederlands product met een fijne Tweakers community waar je veel advies en ervaring kunt vinden (zoals het antwoord op jouw vraag).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

Ik heb er ook nog geen, maar ik heb natuurlijk wel gekeken naar Sessy, Nexus en alternatieven. Het idee van Sessy spreekt aan, de support is zo te zien prima en ik zie ook hoeveel werk er verzet wordt om de Sessy aan te passen aan ons nogal wispelturige energielandschap. En laten we de community eromheen niet vergeten :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:53

Hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt doen. Zelf heb ik nu 1 sessy en er moet er nog eentje bij. Dan kan ik in de goede maanden zo ongeveer geheel neutraal verbruiken (met 1 sessy ga ik tegen drie uur snachts weer stroom gebruiken).

Ga ik daar geld aan verdienen ? Met huidige tarieven niet. Doe ik het daarvoor ? Neu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Is het nog steeds een zinvol advies om 1 sessy batterij te doen per 3000-4000kWh verbuik?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Boeryepes schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:06:
Is het nog steeds een zinvol advies om 1 sessy batterij te doen per 3000-4000kWh verbuik?
Ik heb een hele Excel sheet in elkaar gezet over 2023. Daar kwam uit rollen dat ik met 5kWh accu toe kon. Dat was meer dan voldoende om mijn verbruik in donkere uren in te vullen. Echter:

- met 10kWh zou ik ook de dag erop kunnen vullen als het die dag slecht weer is
- 2 Sessys levert ook 2 keer de laadt en ontlaadt capaciteit op
- 2 Sessys geeft ook meer opties om te genieten van lage dynamische tarieven
- 2 Sessys geeft ook de mogelijkheid om op dure tijden het overschot terug te leveren*

* geen idee wat de maatschappijen doen als de salderingsregeling stopt....

Meer is niet altijd beter, dus 3 of 4 heeft in mijn situatie geen nut. Maar dat kan voor jou anders zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360

Kort: ja.

Als de tijd terug kon zou ik eerder (goedkoper dus) zijn ingestapt.
Ja er zijn wat issues (geweest) maar daar is nogal aandacht voor om op te lossen.
Ga ik deze terug verdienen, hoop ik wel, de tijd zal het leren.
Open/vrije aansturing ook door de API.
Turn key product als je dat wil.
Door nu Frank Energie ook op de onbalansmarkt mogelijkheden.
Is voor mij ook een soort "hobby" & wat experimenteren.
1 Sessy is voor de kosten te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
Een vraag die bij mij oppopte toen ik las dat bij onbalans handel er een limiet zit aan de ramp-up snelheid: gruijter in "Frank Energie Slim Handelen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Boeryepes schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:06:
Voor mij is één Sessy nu eerst genoeg bij een verbruik van 6000kWh per jaar. Een deel daarvan is laden van PHEV, daarvoor zet ik mijn Sessy niet in. Ik heb dynamische tarieven en kijk of er genoeg prijsverschil zit tussen hoge prijzen en lage prijzen om het efficiency verlies te compenseren: Alleen laden in uren die minimaal 10% lager zijn dan gemiddelde tussen hoogste en laagste prijs, en alleen leveren in uren die minimaal 10% hoger zijn. Dan blijven gemiddeld 5-6 uren per dag over om te laden en evenzoveel om te leveren. De uren daartussen in zijn qua efficiency niet gunstig om te laden of leveren (is een keuze van mij).
Ik heb hiervoor aan één Sessy genoeg. Dan kan ik helaas niet alle zonopwek kwijt (maar dat lukt ook niet met 2 of 3 Sessy’s), maar ik kijk meer naar wat ik moet leveren om die duurdere uren door te komen, en het verbruik in die dure uren kan ik met één Sessy compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:23
Weet iemand wat "GridEase" precies doet?

Het staat in de portal bij de instellingen, maar de webpagina van charged/Sessy geeft de volgende melding:
"Helaas, wij kunnen de opgevraagde pagina niet vinden."

https://sessy.nl/algemene-voorwaarden-grid-ease
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccBxKFzMKJyulyJsqyK0fU7ANeE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yh8LOMfSh6RBZrtKu6vgWmxs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDMWRCLYv1DivLRsV5h9Gf3lvDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JU2kB0jEl0Hph2EJUGc7wwU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
Zie https://forum.sessy.nl/welke-modus-kies-ik/wat-is-gridease/

Nu nog weinig over bekend.
tcw82 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:42:

Het staat in de portal bij de instellingen, maar de webpagina van charged/Sessy geeft de volgende melding:

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24
tcw82 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:42:

[Afbeelding][Afbeelding]
Roeland hier, van Sessy. GridEasy had nog niet in de UI getoond moeten worden... We zijn nog bezig met de functionaliteit er achter. Ik gebruik het onbedoeld zichtbaar maken nu maar als hype-middel }:O Jullie gaan zeker in de komende weken lezen en horen wat we hiermee van plan zijn.

Alvast speculeren wat GridEase zou kunnen zijn mag natuurlijk :+ Dan lees ik wel of de gekozen naam aansluit bij de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Legan2 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Roeland hier, van Sessy. GridEasy had nog niet in de UI getoond moeten worden... We zijn nog bezig met de functionaliteit er achter. Ik gebruik het onbedoeld zichtbaar maken nu maar als hype-middel }:O Jullie gaan zeker in de komende weken lezen en horen wat we hiermee van plan zijn.

Alvast speculeren wat GridEase zou kunnen zijn mag natuurlijk :+ Dan lees ik wel of de gekozen naam aansluit bij de verwachtingen.
Ik zou ervan uitgaan dat het een functionaliteit is gericht op peak shaving, en dus wellicht interessant voor de Belgische markt, waar je schijnbaar voor de beschikbare capaciteit betaalt? Maar volgens mij kun je dit al voor elkaar krijgen met een combinatie van nul-op-de-meter en een minimum vermogen in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Legan2 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Dat is een uitdaging !

Ik gok op:

- Laden op momenten met stroom overschot (laag tarief
- Terugleveren op momenten met stroom “tekort” (hoog tarief)

Maaarrrrr rekening houdend met wat ik zelf nodig heb.. dus niet rucksichloss alles terug pompen maar genoeg in reserve houden voor eigen gebruik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

Grideasy is denk een uitwerking van de tests met lokale netbeheerders. Grideasy houd dus rekening met de netspanning in de wijk, of er ook een vergoeding van de netbeheerder tegen overstaat vraag ik mij wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Bij mij in de portal staat er GridEase... niet easy :P En als je daar een beetje op gaat googelen kom uit op https://ease-storage.eu... (staat ook op het Sessy forum)

Misschien een soort van gegevens verzameling? Waar je dan via die knop kunt aangeven of je er aan mee wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:23
DJP! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:44:
Bij mij in de portal staat er GridEase... niet easy :P En als je daar een beetje op gaat googelen kom uit op https://ease-storage.eu... (staat ook op het Sessy forum)

Misschien een soort van gegevens verzameling? Waar je dan via die knop kunt aangeven of je er aan mee wilt doen?
Gezien de andere opmerking aangaande btw teruggave als je het uitzet, zit er een duidelijke hint inrichting handelen met energie.

Ik gok op een soort "lokaal" "ondersteunen" van het electra net. Dus bij hoge spanning in het net accus laden, bij laag v.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:39
tcw82 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:02:
[...]

Gezien de andere opmerking aangaande btw teruggave als je het uitzet, zit er een duidelijke hint inrichting handelen met energie.

Ik gok op een soort "lokaal" "ondersteunen" van het electra net. Dus bij hoge spanning in het net accus laden, bij laag v.v.
GridEase = het net ontlasten. Tja, hoe dan? Door de uitgangsspanning van de Sessy te verlagen alvorens het net op te sturen, bij volle batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
MajaMestreech schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:46:
[...]

GridEase = het net ontlasten. Tja, hoe dan? Door de uitgangsspanning van de Sessy te verlagen alvorens het net op te sturen, bij volle batterij?
Dat kan volgens mij niet…. Als de uitgangsspanning lager is dan het net “stroomt” de stroom niet naar buiten toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 17:39
helm71 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Dat kan volgens mij niet…. Als de uitgangsspanning lager is dan het net “stroomt” de stroom niet naar buiten toch ?
Klopt en dus ontlast je het net ;) , lever je niet terug en mocht je een energieboer hebben die terugleverkosten vraagt, scheelt dat alweer. Hoef je ook de panelen niet uit te zetten zoals velen blijkbaar van plan zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door MajaMestreech op 24-05-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Klopt en dus ontlast je het net ;)
En laadt daarmee de Sessy op… :)

@tcw82 die hint van de BTW had ik nog niet gezien… dat zou wel beteken dat er op een of andere manier een financiële compensatie tegenover staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MajaMestreech schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:46:
[...]

Ik heb recent een Mixergy tank gekocht. Die moet nog geïnstalleerd worden. De Mixergy meet ook de frequentie van het net. Je zou zeggen "50Hz" maar dat is niet altijd zo. Het wisselt een beetje. Is er teveel aanbod en te weinig vraag, dan loopt niet alleen de spanning maar ook de frequentie op.

Aangezien het een IoT ding is kan deze bij te weinig vraag inschakelen om zo de electriciteitsmaatschappijen te helpen de balans te herstellen. What's in it for me zou je denken. Er zit een beloningsprogramma achter.

Wie weet is het zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Tazzios schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:31:
Grideasy is denk een uitwerking van de tests met lokale netbeheerders. Grideasy houd dus rekening met de netspanning in de wijk, of er ook een vergoeding van de netbeheerder tegen overstaat vraag ik mij wel af.
Dit, en heeft dan ook het voordeel dat (je eigen) PV niet uitschakeld door te hoge netspanning, door het laden gaat deze lokaal iets omlaag.
En bij veel laden EV of hoog verbruik in de wijk (lagere netspanning) de Sessy ontladen, hierdoor gaat de netspanning weer wat omhoog.

Ergo, lokale (wijk) netondersteuning.

@Legan2
Roeland, good guess? O-)

Wat is trouwens de prijs voor het goede antwoord? O-) :+
Ik persoonlijk ga voor de sticker: I <3 Sessy

_O-

[ Voor 27% gewijzigd door Simpel360 op 25-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:44
Yep, om energie te kunnen leveren (bijvoorbeeld via PV, thuisbatterij of windmolen(tje)) zal de omvormer van het apparaat in kwestie een hogere spanning moeten hanteren dan de op dat moment geldende netspanning. Als er veel energie opwekkers tegelijk bezig zijn in een wijk dan jaagt dat de netspanning omhoog omdat iedere opwekker weer iets hoger moet gaan zitten om energie kwijt te kunnen. Al deze apparaten zijn echter beveiligd en zullen simpelweg stoppen met leveren als de netspanning boven een bepaalde drempelwaarde komt. Dit is nodig om je apparatuur te beschermen, je Televisie, wasmachine enz. hebben liever geen 270v oid. Concreet houd dit in dat er momenten kunnen zijn waarbij als voorbeeld je PV stopt met leveren omdat de netspanning te hoog wordt in je wijk. Dit komt in Nederland al op verschillende plekken voor.
Nu is het zo dat je de netspanning weer kunt laten zakken door juist energie te gaan gebruiken op zo'n moment. Daarmee is de kans groter dat je PV installatie gewoon door kan draaien. Ik ga er vanuit dat GridEase precies dat doet, Laden als de netspanning oploopt (en ontladen als deze laag is) Als er dan genoeg verbruikers (Bijvoorbeeld Sessy's) in de wijk hangen dan kunnen die er mede voor zorgen dat de PV installaties blijven werken.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
Sinds vanochtend is er een wifi verbinding probleem met een van de Sessy's. In de Home Battery app wisselt de bewuste Sessy tussen 'Wachten op externe apparatuur' en 'Wachtend (Veilig)' De SoC wisselt dan van 0% naar 80% (de laatste werkelijke waarde) De laatste update was om 14:05 uur. Daarna komt bij opvragen telemetrie soms de foutmelding dat de bewuste Sessy de gegevens niet kan verwerken. De update tijd blijft staan op 14:05 uur terwijl de andere Sessy wel de nieuwe tijd laat zien.

Wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Ronbebelaar schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:41:
Sinds vanochtend is er een wifi verbinding probleem met een van de Sessy's. In de Home Battery app wisselt de bewuste Sessy tussen 'Wachten op externe apparatuur' en 'Wachtend (Veilig)' De SoC wisselt dan van 0% naar 80% (de laatste werkelijke waarde) De laatste update was om 14:05 uur. Daarna komt bij opvragen telemetrie soms de foutmelding dat de bewuste Sessy de gegevens niet kan verwerken. De update tijd blijft staan op 14:05 uur terwijl de andere Sessy wel de nieuwe tijd laat zien.

Wat kan ik hieraan doen?
Geen dubbele antwoorden : https://forum.sessy.nl/postid/371/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Met de zeer onbetrouwbare SoC weergave van Sessy, zit ik te kijken naar mogelijkheden om zelf iets in HA te knutselen. Je kunt natuurlijk een Left Rieman helper maken voor de sensor.sessy_xxxx_charge_power en sensor.sessy_xxxx_discharge_power (of zelfs sensor.sessy_xxxx_power gebruiken om 1 waarde te krijgen met current charge), maar die methode houdt geen rekening met omzetverliezen, dus aan het eind van 'n dynamic mode dag zit er volgens deze teller nog 1kW in. Dat kun je dan eventueel weer opvangen door te resetten als sensor.sessy_xxxx_system_state 'Battery emtpy' teruggeeft. Dat werkt voor dynamic goed, maar in NoM/XoM komt die staat natuurlijk niet gegarandeerd voor. Iemand nog 'n briljant idee om hier invulling aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
anboni schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:23:
Met de zeer onbetrouwbare SoC weergave van Sessy, zit ik te kijken naar mogelijkheden om zelf iets in HA te knutselen. Je kunt natuurlijk een Left Rieman helper maken voor de sensor.sessy_xxxx_charge_power en sensor.sessy_xxxx_discharge_power (of zelfs sensor.sessy_xxxx_power gebruiken om 1 waarde te krijgen met current charge), maar die methode houdt geen rekening met omzetverliezen, dus aan het eind van 'n dynamic mode dag zit er volgens deze teller nog 1kW in. Dat kun je dan eventueel weer opvangen door te resetten als sensor.sessy_xxxx_system_state 'Battery emtpy' teruggeeft. Dat werkt voor dynamic goed, maar in NoM/XoM komt die staat natuurlijk niet gegarandeerd voor. Iemand nog 'n briljant idee om hier invulling aan te geven?
Hier heb ik ook tijdje meet lopen testen. Mijn idee was (kWh in - kWh uit) * 0,82. En dan resetten bij Battery full of Bettery Emtpy. Dit werkt best goed zolang elke paar dagen de batterij leeg of vol hebt. Als die status langere tijd niet aantikt gaat het namelijk steeds meer afwijken...

Moet zeggen dat sinds ik SessyConnect draai (begin Mei) de SoC geen afwijkingen meer heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
DJP! schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Moet zeggen dat sinds ik SessyConnect draai (begin Mei) de SoC geen afwijkingen meer heeft :D
Dan zou je toch zeggen dat het probleem is op te lossen (door Sessy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Frappuccino schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:44:
[...]

Je zou bijna denken dat het gerelateerd is aan de battery empty/full status. doordat FrankEnergie regelt tussen de 15% en de 85% procent (en bij grote onbalans opbrengsten ook daarbuiten) Daardoor heb ik de status Battery full of Battery Empty al een tijd niet gezien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
[...]

[...]

Door hun "goedkopere"manier van meten van de cel spanning is dit niet de ideale meeting.
Voor mij is de de lading niet van balang, ik laad of ontlaad en ik stuur niet op het percentage.
De BMS stopt wel als hij vol of leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Laatst online: 17:32
Nou dat doe ik dus ook psdata. Zit niet dynamisch. Puur PV. Vol is vol leeg is leeg

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
psdata schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:16:
[...]

[...]

Door hun "goedkopere"manier van meten van de cel spanning is dit niet de ideale meeting.
Voor mij is de de lading niet van balang, ik laad of ontlaad en ik stuur niet op het percentage.
De BMS stopt wel als hij vol of leeg is.
Ik stuur er inderdaad ook niet op, is meer uit nieuwsgierigheid. In het energy dashboard kan ik het op dynamische dagen ook terugzien (36kWh in is vol, 29-30 kWh uit is leeg), maar daar zit een uur vertraging in. En op XoM dagen heb ik daar helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Je zou aan Sessy/ Charged kunnen vragen om de gemeten cel/ batterij spanning te publiceren. Deze is in rust (na minimaal 15 minuten) en in de onderste en bovenste regionen goed bruikbaar om je SoC te synchroniseren. Bijvoorbeeld met behulp van deze tabel: https://cleversolarpower....lifepo4-voltage-chart.png.
Je kunt de netto energie naar / van de batterij berekenen door de bruto energie die je Sessy in- / uitgaat te vermenigvuldigen / delen door de efficiency bij het betreffende vermogen. Die heeft Charged toch gepubliceerd?
Die twee gecombineerd geeft je toch meer grip op je SoC?
Zo controleer en corrigeer ik ook de SoC die Victron en mijn BMS meten en/of berekenen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Goedemorgen allemaal,
M'n test met de ECO mode loopt nog steeds, op zich als ik de laatste week samenvat gebruik ik eigenlijk alle opgewekte zonne energie zelf (ok en het viel ook wat tegen week in opbrengst.
Toch door opladen door PV (daarna bijladen tot vol dmv goedkoopste uren. In de avond uren tot te met uur off 2-3 draait sessy in een NOM
Anzich wekt dus de ECO mode "out off the box" gewoon goed zeker voor mensen zonder Intergratie met Homey, HA of toch nog anders.

Maar toch heden nacht een hickUp!
Spontaan 02:00 begon sessy te laden om op 04:00 weer te stoppen en weer op NOM verder te gaan waar hij nu nog steeds op opereert.
Het tijdstip was wel in de goedkoopste uurtjes van de nacht (die waren van 00:00 tot 04:00). maar eigenlijk is het dan nog steeds vreemd dat hij begon om 02:00 uur ipv 00:00 want daar begon de goedkoopste uren.

@Twan_V kun je deze hickup verklaren? of wllicht terug traceren naar een bugje in de aansturen. hopelijk kunnen jullie er in jullie eigen logging wat over vinden. Het laadvermogen was wel het ingestelde vermogen van de eco mode (1400 watt). Deze heb ik als ik via Homey stuur op een ander maxium staan. Zodat er verschil is.

Ik heb zowel Homey als HA in monitoring only, en bestuur het vanuit deze systemen niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
psdata schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:13:
Goedemorgen allemaal,
M'n test met de ECO mode loopt nog steeds, op zich als ik de laatste week samenvat gebruik ik eigenlijk alle opgewekte zonne energie zelf (ok en het viel ook wat tegen week in opbrengst.
Toch door opladen door PV (daarna bijladen tot vol dmv goedkoopste uren. In de avond uren tot te met uur off 2-3 draait sessy in een NOM
Anzich wekt dus de ECO mode "out off the box" gewoon goed zeker voor mensen zonder Intergratie met Homey, HA of toch nog anders.

Maar toch heden nacht een hickUp!
Spontaan 02:00 begon sessy te laden om op 04:00 weer te stoppen en weer op NOM verder te gaan waar hij nu nog steeds op opereert.
Het tijdstip was wel in de goedkoopste uurtjes van de nacht (die waren van 00:00 tot 04:00). maar eigenlijk is het dan nog steeds vreemd dat hij begon om 02:00 uur ipv 00:00 want daar begon de goedkoopste uren.

@Twan_V kun je deze hickup verklaren? of wllicht terug traceren naar een bugje in de aansturen. hopelijk kunnen jullie er in jullie eigen logging wat over vinden. Het laadvermogen was wel het ingestelde vermogen van de eco mode (1400 watt). Deze heb ik als ik via Homey stuur op een ander maxium staan. Zodat er verschil is.

Ik heb zowel Homey als HA in monitoring only, en bestuur het vanuit deze systemen niet.
02:00 is goedkoper dan 00:00, niet veel, maar wel goedkoper, zo bepaalt de regeling de laaduren.

00:00 - 0,070 €cent
01:00 - 0,068 €cent
02:00 - 0,067 €cent

Dat klopt dan toch? elke cent telt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Voor het verdere verloop va vandaag hebben we ook nog weer een paar goede uurtjes.
Ik had in de afgelopen weken nog nooit een laad sessie gezien in den nacht.
Maar ja hebt wel gelijk omtrent deze 4 uurtje in de nacht. maar vanmiddag hebben we er weer 5 waarvan er 1 net wat dieper duikt 2 tot 3.

Ik kijk de ECO mode nog weer een week aan, op zicht is het een mooie/goede mode die "out off the box" werkt.
Ondanks je opmerking "elke cent teld" :P gaat het mij om de techniek en algoritme :) wat er achter zit.

[ Voor 11% gewijzigd door psdata op 27-05-2024 09:41 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 94 Laatste