Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hier had ik nooit problemen mee, tot na 1 mei. Ik zag dat mijn NOM instelling s'nacht om 02.00 uur gestopt is en in IDLE was veranderd. Dit gaat niet vanzelf, dus ik vermoedt dat de Portal contact heeft gemaakt met de Sessy's, bij software updates weet ik dat ze naar Idle gaan na de update.
Echter het lijkt geen update, ik draai al geruime tijd op 1.6.6, ik heb ook geen stroomstoring gehad. Maar..... na dit akkefietje ging bij laden op 2 mei in de middag de soc van 60 in 1 keer naar 100% en ja daarna nog een uur max laden. In de avond op 2 mei bij op NOM zetten en energie leveren, ging de soc van 100% in 1 keer naar 60%.
Voor Twan: Is er en wat voor contact is er geweest van de Portal met de Sessy's op wo 1 mei om 02.00 uur? Ik heb er 2 en bij allebei precies hetzelfde verschijnsel. Misschien kunnen we met deze info iets.
Ik heb dit 2 april al gemeld, ik heb 3 sessies en 1 begon ineens verkeerde SOC te melden. (inmiddels doen ze dat alle 3)Pibri schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:52:
Even over de SOC.
Hier had ik nooit problemen mee, tot na 1 mei. Ik zag dat mijn NOM instelling s'nacht om 02.00 uur gestopt is en in IDLE was veranderd. Dit gaat niet vanzelf, dus ik vermoedt dat de Portal contact heeft gemaakt met de Sessy's, bij software updates weet ik dat ze naar Idle gaan na de update.
Echter het lijkt geen update, ik draai al geruime tijd op 1.6.6, ik heb ook geen stroomstoring gehad. Maar..... na dit akkefietje ging bij laden op 2 mei in de middag de soc van 60 in 1 keer naar 100% en ja daarna nog een uur max laden. In de avond op 2 mei bij op NOM zetten en energie leveren, ging de soc van 100% in 1 keer naar 60%.
Voor Twan: Is er en wat voor contact is er geweest van de Portal met de Sessy's op wo 1 mei om 02.00 uur? Ik heb er 2 en bij allebei precies hetzelfde verschijnsel. Misschien kunnen we met deze info iets.
Ik dacht initieel nog aan uitval van cellen waardoor de BM denkt dat de capaciteit lager is geworden waardoor de SOC sneller hoger en lager wordt.
Max van de helpdesk meldde me dat ze hopen dit met de komende updates weer recht te kunnen zetten.
/f/image/pPFyDmCvbAMg76hkJ64hxdNA.png?f=fotoalbum_large)
Denk namelijk dat de verhuurder er niet heel blij van word als ik een hele aanpassing van de meterkast organiseer
Ben vooral geïnteresseerd vanwege de onbalansmarkt. Nu heb ik 2 zonnepanelen op mijn balkon hangen maar ik kan hier eigenlijk niet gemakkelijk (op het moment) iets voorhangen, dus helaas kan hier geen gebruik gemaakt van worden.
[ Voor 8% gewijzigd door smiba op 04-05-2024 13:13 ]
Ik denk dat het wel kan, maar een wandcontactdoos kan ook zomaar veel te warm worden zodat de boel in de fik vliegt. Opletten dus als je dit zo installeert.smiba schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:13:
Iemand enig idee of het mogelijk is om 1 Sessy gewoon op een schuko plug te zetten? Heb een groep in mijn appartement waar eigenlijk niets op draait (anders dan 1 lamp) waardoor met de 2.1kW (~9A) van de Sessy dit geen probleem is voor de 16A groep. Je gewone Schuko aansluiting is ook rated voor max. 10A continue dus dat zou moeten kunnen.
Denk namelijk dat de verhuurder er niet heel blij van word als ik een hele aanpassing van de meterkast organiseer
Ben vooral geïnteresseerd vanwege de onbalansmarkt. Nu heb ik 2 zonnepanelen op mijn balkon hangen maar ik kan hier eigenlijk niet gemakkelijk (op het moment) iets voorhangen, dus helaas kan hier geen gebruik gemaakt van worden.
@smiba kan toch ook de WCD vervangen door een lasdoos en daar de Sessy aan vast knopen.ReconE schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat het wel kan, maar een wandcontactdoos kan ook zomaar veel te warm worden zodat de boel in de fik vliegt. Opletten dus als je dit zo installeert.
Hier is elders op Tweakers wel eens wat discussie over geweest (hier bijvoorbeeld), maar de strekking lijkt te zijn dat dit kan, mits er geen andere verbruikers op deze groep zitten. Als je gaat invoeden en verbruiken achter de zekerautomaat kan dit ervoor zorgen dat je over de maximale stroom van je bekabeling gaat.smiba schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:13:
Iemand enig idee of het mogelijk is om 1 Sessy gewoon op een schuko plug te zetten? Heb een groep in mijn appartement waar eigenlijk niets op draait (anders dan 1 lamp) waardoor met de 2.1kW (~9A) van de Sessy dit geen probleem is voor de 16A groep. Je gewone Schuko aansluiting is ook rated voor max. 10A continue dus dat zou moeten kunnen.
[...]
Een vaste aansluiting is een mooiere oplossing. In mijn geval heeft de installateur de bestaande (ongebruikte) groep voor de droger gebruikt om Sessy hardwired aan te sluiten. Het bestaande stopcontact voor de niet bestaande droger is afgekoppeld en op een andere groep aangesloten.
Maak me daar nog niet heel veel zorgen om zolang het allemaal onder de 10A blijft, daarna ga je wel over de rating van een gebruikelijke Schuko contactdoos heen.ReconE schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat het wel kan, maar een wandcontactdoos kan ook zomaar veel te warm worden zodat de boel in de fik vliegt. Opletten dus als je dit zo installeert.
Heb meer zorgen over wat PimDoos hier boven ook beschreef, dat als je niet oppast je meer door een kabel kan sturen dan dat de bedeling is. Als de Sessy leeglaad met 7.5A en je bent afgezekerd op 16A kan je ineens uit een stopcontact 23.5A trekken. Nu denk ik dat er 2.5mm2 kabels gebruikt zijn en kom je er net aan mee weg voor korte periodes, maar de bedoeling is het zeg maar niet...
Ik ga er maar eens overna denken, geen plek in de meterkast helaas dus het is wel wat gedor als ik toch een nieuwe groep laat aanleggen, moet dan ook de kabels naar een andere ruimte trekken. (en dan maar de vraag of de verhuurder me dit überhaupt laat doen)
[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 05-05-2024 00:26 ]
Afhankelijk hoe ver de ruimte waar je hem wilt plaatsen is, ten opzichte van de meterkast (en hoe de indeling van de woning is), is het eventueel nog een optie om een koof te maken bovenin de muur en daar een YMVK door te doen op eigen groep.smiba schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:25:
[...]
Maak me daar nog niet heel veel zorgen om zolang het allemaal onder de 10A blijft, daarna ga je wel over de rating van een gebruikelijke Schuko contactdoos heen.
Heb meer zorgen over wat PimDoos hier boven ook beschreef, dat als je niet oppast je meer door een kabel kan sturen dan dat de bedeling is. Als de Sessy leeglaad met 7.5A en je bent afgezekerd op 16A kan je ineens uit een stopcontact 23.5A trekken. Nu denk ik dat er 2.5mm2 kabels gebruikt zijn en kom je er net aan mee weg voor korte periodes, maar de bedoeling is het zeg maar niet...
Ik ga er maar eens overna denken, geen plek in de meterkast helaas dus het is wel wat gedor als ik toch een nieuwe groep laat aanleggen, moet dan ook de kabels naar een andere ruimte trekken. (en dan maar de vraag of de verhuurder me dit überhaupt laat doen)
In een eerdere woning heb ik ook zoiets gemaakt, alleen gingen daar 6 leidingen/groepen doorheen naar de keuken (appartement, geen kruipruimte. Oude woning met standaard maar 3 groepen).
Koofje van hout gemaakt met 2 latjes. Geverfd en afgekit en je zag er vrij weinig meer aan ("alsof het er hoorde"). Eventueel een gaatje door een muur boren naar andere ruimte. Is niet permanent en kan je vrij makkelijk "herstellen" (kabelgoot van de muur halen, gaatjes dichtsmeren).
Een Sessy aansluiten met een stekkerverbinding op een bestaande groep waar ook andere afnemers opzitten is echt geen goed idee.
Sessy laad met max 2200W volgens NEN1010 heb je dan een eigen groep nodig dit mag uiteraard een PV verdeler zijn.smiba schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:13:
Ik denk dat een stekker aansluiting niet volgens NEN1010 is.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Het is natuurlijk een goede setting om het o die manier te doen.cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:30:
Je kunt het vermogen beperken in het Sessy portaal. Heb ik ook gedaan. Heb twee Sessy's op dezelfde groep en fase. Dus beide op max 1700W laden/ontladen gezet
Maar binnen sessy heeft men deze beveilging ook al in gebouwd.
Zie in je config bij Geavanceerde instellingen : Hoeveel sessy's op je 1 fase/groep en waar op is dit afgezekerd.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Zoals ik je al via een andere forum ook al al had geopperd : Vervang van je wasmachiene stopcontact door een PV-verdeler met stop contact. En wellicht aangevult met een bruto net meter en twee apparte eind zekeringen.smiba schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:25:
[...]
Maak me daar nog niet heel veel zorgen om zolang het allemaal onder de 10A blijft, daarna ga je wel over de rating van een gebruikelijke Schuko contactdoos heen.
Voor als laatste nog een hoofdzekering/schakelaar (ampèrerage effe aanpassen)
https://www.elektramat.nl...DYXXX91/?build=K08EBK4PJZ
Nou blijkbaar niet. Net de setting terug gezet, nu gaat ie gewoon met 2x 2100W staan laden. Lijkt me een beetje veel voor een 16A groep ! Dus toch maar weer op 1700 limiteren denk ik ..psdata schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:54:
[...]
Het is natuurlijk een goede setting om het o die manier te doen.
Maar binnen sessy heeft men deze beveilging ook al in gebouwd.
Zie in je config bij Geavanceerde instellingen : Hoeveel sessy's op je 1 fase/groep en waar op is dit afgezekerd.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Niet toevallig ook nog zonnepanelen op een van de Sessys aangesloten? Dat gaat natuurlijk niet door de zekering dus dat mag nog bovenop die 3700 komen.cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:07:
[...]
Nou blijkbaar niet. Net de setting terug gezet, nu gaat ie gewoon met 2x 2100W staan laden. Lijkt me een beetje veel voor een 16A groep ! Dus toch maar weer op 1700 limiteren denk ik ..
Ook ingevuld dat je 2 Sessy's hebt op 1 fase?cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:07:
[...]
Nou blijkbaar niet. Net de setting terug gezet, nu gaat ie gewoon met 2x 2100W staan laden. Lijkt me een beetje veel voor een 16A groep ! Dus toch maar weer op 1700 limiteren denk ik ..
(https://portal.sessy.nl/users/profile Sessy Confuguraties)
Heb je al je Sessy's op de juiste wijze geconfigureerd? Met de Fase en groeps informatiecacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:07:
[...]
En is de configuratie van je Sessy P1 ook 1 op 1 gelijk aan de fase volgorde op je sessy. Dat fase 1 op je P1 ook de Fase 1 is bij de fase selector (en dat dat technische ook zou is)
psdata schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:42:
[...]
Heb je al je Sessy's op de juiste wijze geconfigureerd? Met de Fase en groeps informatie
En is de configuratie van je Sessy P1 ook 1 op 1 gelijk aan de fase volgorde op je sessy. Dat fase 1 op je P1 ook de Fase 1 is bij de fase selector (en dat dat technische ook zou is)
/f/image/gdsOuM5LPwgGhgX0KxBAWuv3.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het zo ingesteld zie foto. Klopt toch?
En ja de zonnepanelen omvormer zit ook op deze groep.. klopt het dat niet? Draait al een jaar zo :-)
[ Voor 46% gewijzigd door cacofant op 05-05-2024 12:58 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Daar is niks mis mee, maar dat verklaart dus waarom Sessy met meer dan het afgezekerde vermogen kan laden.cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:53:
En ja de zonnepanelen omvormer zit ook op deze groep.. klopt het dat niet? Draait al een jaar zo :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Jawelcacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:29:
Oke dus dat hoef ik niet te beperken op 1700W dus?
Wat je met je panelen doet is extra stroom op het circuit zetten niet langs de zekering hoeft waardoor die niet af gaat.
Dus heel simpel : als je zekering tot 3500W gaat, en je hebt 3500Wp aan panelen op die groep zitten, dan ben je theoretisch in staat om zowel de 3500W van het net af te nemen, als ook die 3500W van je panelen te pakken. In totaal is dat 7000W wat je door de leidingen heen stuurt en dat is het dubbele als waarvoor ze ontworpen zijn. Dat zijn iets van 4 frituurpannen op 1 groep zonder dat je zekering ingrijpt.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je hebt het hier met 2 Sessys over max 4.4kW. Als de omvormer direct op een van de Sessys zit (wat de aanbevolen installatie is), komt die opwek niet eens op de draden buiten die Sessy.asing schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:38:
[...]
Jawel. Laat ik het zo stellen : de draden in je woning zijn berekend op een bepaald vermogen. Teveel vermogen is teveel warmte en kan brand veroorzaken. Om te zorgen dat er niet teveel vermogen op de draden wordt gezet, plaatst men een zekering (16A/20A) in de meterkast.
Wel als je Sessy vol is.anboni schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:55:
[...]
Je hebt het hier met 2 Sessys over max 4.4kW. Als de omvormer direct op een van de Sessys zit (wat de aanbevolen installatie is), komt die opwek niet eens op de draden buiten die Sessy.
En wat dan als je API selecteert en je volle Sessy's gaat ontladen tijdens maximale opwek van de zonnepanelen.
Of, tijdens maximale PV opwek treedt onbalans op waarbij allebei je Sessy's opdracht krijgen maximaal te ontladen.
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk...
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Dan limiteert de sessy software in mijn ervaring netjes op de ingestelde maxima.sparkly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:27:
[...]
Wel als je Sessy vol is.
En wat dan als je API selecteert en je volle Sessy's gaat ontladen tijdens maximale opwek van de zonnepanelen.
Of, tijdens maximale PV opwek treedt onbalans op waarbij allebei je Sessy's opdracht krijgen maximaal te ontladen.
En daarbij, in een fatsoenlijk aangelegde installatie kunnen de draden aanzienlijk meer hebben dan waarop is afgezekerd. 2.5 kwadraat kabel kan 32A hebben.
Hmmm dan heb ik inderdaad een uitdaging. Dan gaan beide Sessy's met 1700W terugleveren en mijn zonnepanelen met maximaal 2500W in het ergste geval.sparkly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:27:
[...]
Wel als je Sessy vol is.
Dan gaat er ineens 6kW terug over de 16A groep..
Dat kan nooit goed gaan toch?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dat is 26A, 10A meer dan de bedoeling.cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:51:
[...]
Hmmm dan heb ik inderdaad een uitdaging. Dan gaan beide Sessy's met 1700W terugleveren en mijn zonnepanelen met maximaal 2500W in het ergste geval.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Daar heb je de bescherming van je installatieautomaat of aardlekautomaat, maar dat werkt dus alleen als er naast je Sessy en PV omvormer niets anders op zit aangesloten. Als dat wel zo is kun je de draad overbelasten.cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:51:
[...]
Hmmm dan heb ik inderdaad een uitdaging. Dan gaan beide Sessy's met 1700W terugleveren en mijn zonnepanelen met maximaal 2500W in het ergste geval.
En softwarematige bescherming.. natuurlijk helpt dat. Totdat het niet werkt. Ga liever voor intrinsiek veilig.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Stel je hebt 10 meter 2,5m2 kabel waar je 32A doorheen jaagt.. dan kan deze 90 graden Celsius worden. In huisinstallaties zal deze kabel waarschijnlijk nog langer zijn.anboni schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:39:
[...]
Dan limiteert de sessy software in mijn ervaring netjes op de ingestelde maxima.
En daarbij, in een fatsoenlijk aangelegde installatie kunnen de draden aanzienlijk meer hebben dan waarop is afgezekerd. 2.5 kwadraat kabel kan 32A hebben.
Het is maar waar je comfortabel mee bent..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Je installatieautomaat in de meterkast zou je kabel dan moeten beschermen. Dus in het ergste geval schakelt deze uit voordat je kabel te heet wordt. (Als de installatiekabel goed gedimensioneerd is)cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:09:
Op die groep zitten enkel en alleen de Sessy's en de PV installatie. En de PV zit dus op de eerste Sessy.
Hier kun je zelf aan kabels e.d. berekenen (temperatuur etc)
https://acdesigner.app/kabel
Tesla Model 3 RWD (2023)
Op dat moment zie je ook in de status in je local sessy portal dat het vermogen wordt geknepen, en daarbij de reden waarom..
[ Voor 19% gewijzigd door niels.p op 05-05-2024 19:04 ]
Ik heb voldoende zonnepanelen en zou graag de volgende werking realiseren
1. Realiseren van de hoogste opbrengst tijdens periodes van negatieve energyprijzen
2. De laagste kosten, dus opslag zonnestroom
De gedachte die ik heb is om te kijken hoeveel tijd ik kan laden bij negatieve energyprijzen. ong. 2.2 kw per uur per fase Dan tijdens de tijd dat er meer verbruikt wordt dan geproduceerd de accu ontladen volgens het nul-op-de-meter principe.
Ik gebruik Home Assistant. Ik heb geen ervaring met de Sessy Connect Api en enigszins kennis met Python.
Wie heeft ervaring, voorbeelden en betere ideeën waar ik niet aan gedacht heb.
Alvast bedankt voor de input.
Oke maar als ik SessyConnect wil gaan gebruiken kan ik maar beter doen zoals ik nu dus gedaan heb, laden/ontladen beperken tot 1700W. Voor de zekerheid. Want anders heb ik straks 2x 2200W laden, en dat gaat niet op de groep.niels.p schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:03:
Als de PV goed aangesloten zit op de sessy, dan houdt de sessy rekening met de PV opwek. Dus als je 2 sessys op een 16A groep hebt, en bijv 4kW vraagt en je PV produceert 2kW, dan zal de sessy zich automatisch limiteren en max 1,2kW ( geloof ik) gaan leveren..
Op dat moment zie je ook in de status in je local sessy portal dat het vermogen wordt geknepen, en daarbij de reden waarom..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Je zou de mannen van Charged kunnen vragen of de de bescherming van de groepszekering ook werkt in SessyConnect mode.cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:37:
[...]
Oke maar als ik SessyConnect wil gaan gebruiken kan ik maar beter doen zoals ik nu dus gedaan heb, laden/ontladen beperken tot 1700W. Voor de zekerheid. Want anders heb ik straks 2x 2200W laden, en dat gaat niet op de groep.
Ik vermoed van wel, want jouw zekering wordt ook beschermd in ROI en in NOM mode. En die bescherming werkt prima.
De enige mode waarbij je je zekering zelf moet beschermen is de API modus. Dan ben je op je eigen slimme software aangewezen
Ook in API stand limiteert 'ie het vermogen binnen de limieten van de zekering.worker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:44:
[...]
De enige mode waarbij je je zekering zelf moet beschermen is de API modus. Dan ben je op je eigen slimme software aangewezen
Helaas niet. En ook niet in sessyconnect modus zover ik weet.anboni schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:47:
[...]
Ook in API stand limiteert 'ie het vermogen binnen de limieten van de zekering.
Je kunt zelf redelijk eenvoudig in je home automation een bescherming inbouwen, maar ideaal is dat niet.
Hopelijk wordt het snel gewijzigd en geldt de bescherming ten alle tijden.
Met SessyConnect geef je de besturing van de batterij eigenlijk uithanden aan Frank Energie, je kunt zelf in SessyConnect modus niets sturen. Ik merk wel dat de batterijen meer ontladen bij dure prijzen en opladen bij goedkope prijzen. Maar als er onbalans is dan kan dat andersom zijn.Giuseppe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:13:
Ik heb inmiddels twee Sessy accus aangesloten en met Sessy Connect verbonden met het dynamische contract van Frank Energy.
Ik heb voldoende zonnepanelen en zou graag de volgende werking realiseren
1. Realiseren van de hoogste opbrengst tijdens periodes van negatieve energyprijzen
2. De laagste kosten, dus opslag zonnestroom
De gedachte die ik heb is om te kijken hoeveel tijd ik kan laden bij negatieve energyprijzen. ong. 2.2 kw per uur per fase Dan tijdens de tijd dat er meer verbruikt wordt dan geproduceerd de accu ontladen volgens het nul-op-de-meter principe.
Ik gebruik Home Assistant. Ik heb geen ervaring met de Sessy Connect Api en enigszins kennis met Python.
Wie heeft ervaring, voorbeelden en betere ideeën waar ik niet aan gedacht heb.
Alvast bedankt voor de input.
Als je de Sessy's zelf wilt aansturen om bijvoorbeeld je eigenverbruik te maximaliseren, of je kosten zo laag mogelijk te houden dan ben je al goed op weg met HA. Zolang je de weg weet binnen HA heb je geen kennis van Python nodig.
Ik heb het daarnet zelf getest. In API mode werkt de bescherming.Faceless schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:30:
[...]
Helaas niet. En ook niet in sessyconnect modus zover ik weet.
Net getest, maar ook in API modus wordt vermogen gelimiteerd. Via HA setpoints op 2000 gezet en max geleverde vermogen van iedere sessy is rond de 1480W.Faceless schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:30:
[...]
Helaas niet. En ook niet in sessyconnect modus zover ik weet.
Je kunt zelf redelijk eenvoudig in je home automation een bescherming inbouwen, maar ideaal is dat niet.
Hopelijk wordt het snel gewijzigd en geldt de bescherming ten alle tijden.
/f/image/WRr2x6T9gXsOfjdsOJyFBDPH.png?f=fotoalbum_large)
@anboni was me net voor 🤣
Mede daarom zal de aanbevolen installatie zijn om zonnepanelen direct op een van de Sessys te koppelen. Dan weten ze wat er daarmee gebeurt en houden ze daar rekening mee.DJP! schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:42:
Volgens mij werkt de limitatie alleen tussen de Sessy's op dezelfde groep. Volgens mij kijkt de Sessy bij API, ROI en SessyConnect niet naar de P1 dongle. Je kunt dus alsnog je hoofdzekering overbelasten als je andere apparatuur hebt aanstaan.
De Sessy kijkt inderdaad niet naar de P1 dongle bij het beschermen van de groepszekering of de fase zekering. Sessy gaat er vanuit dat de hoeveelheid Sessy’s die je hebt opgegeven de enige gebruikers zijn op die groep en fase. Voor de groep kan het ook niet anders, want de P1 meet niet per groep.DJP! schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:42:
Volgens mij werkt de limitatie alleen tussen de Sessy's op dezelfde groep. Volgens mij kijkt de Sessy bij API, ROI en SessyConnect niet naar de P1 dongle. Je kunt dus alsnog je hoofdzekering overbelasten als je andere apparatuur hebt aanstaan.
Met andere woorden: Sessy houdt geen rekening met andere gebruikers, dat moet je zelf doen
overdenking ;
VB: Fase max. is 25Amp laden.
je laadt 2 sessy;s op met 2,2 kw is 19.1 Amp ,als je dan ook een tapwaterboiler aan zet (aut.) van 1.8 kw is 7.9 Amp bij elkaar 26.9 Amp . Grid zekering is max 25 Amp .wat zou er dan kunnen gebeuren? juist!.
VB: Fase max. is 25 Amp lossen. ( midden op de dag als er veel zon productie is!)
je lost zelf ( of door onbelans Frank!) 2 Sessy's 1.7 kw *2=3.4 kw=14.7 Amp en de zon productie is op dat moment bv 3 kw is 13.0 Amp bij elkaar is dat 27.7 Amp. Grid zekering is max 25 Amp .wat zou er dan kunnen gebeuren? juist!.
Het beheer van de fase belasting wordt hierdoor wel belangrijk.
[ Voor 3% gewijzigd door vogel6 op 06-05-2024 19:42 ]
Ben daar prima tevreden over en ze scoren ook goed in prijs. Van Frank weet ik dat ze hogere vaste kosten hebben tbv vastrecht stroom/gas en toeslagen op energie tov Zonneplan (bron: https://www.dynamisch-tarief.nl/leveranciers/ ). Maar om maar mee te kunnen doen in de onbalansmarkt, NU, zul je toch voor de "duurdere" partij moeten kiezen. Uiteindelijk gaat de onbalansmarkt ook verzadigen en zullen de verdiensten kleiner en kleiner gaan worden.
Mijn vraag is, wat is wijsheid? NU switchen naar een leverancier welke SessyConnect ondersteunt en zo lang mogelijk rendement uit de onbalansmarkt halen, of zal het zo'n vaart niet lopen en kun je evenzogoed blijven zitten (gebruik maken van de Day-Ahead delta) waar je zit want de praktijk wijst uit dat er niet zoveel rendement wordt behaald door onbalans leveranciers....
Ja, ik besef me dat er nog weinig ervaring data is van SessyConnect, maar zal dat @anboni er al mee aan het stoeien is. Ben erg benieuwd wat je aan verdiensten hebt deze maand :-)
Bij vrijwel alle dynamische energieleveranciers kun je iedere maand opzeggen. Ik ga per 15 mei ook over van Tibber naar Frank, met in het achterhoofd dat als er een andere partij komt (en Tibber lijkt toch prio te maken van Sessy Connect als ik de mail van vandaag van Sessy mag geloven) dan ben ik in een maand weer over/terug.DaCootMeister schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:20:
Ik zit zelf bij Zonneplan, sinds een jaartje.
Ben daar prima tevreden over en ze scoren ook goed in prijs. Van Frank weet ik dat ze hogere vaste kosten hebben tbv vastrecht stroom/gas en toeslagen op energie tov Zonneplan (bron: https://www.dynamisch-tarief.nl/leveranciers/ ). Maar om maar mee te kunnen doen in de onbalansmarkt, NU, zul je toch voor de "duurdere" partij moeten kiezen. Uiteindelijk gaat de onbalansmarkt ook verzadigen en zullen de verdiensten kleiner en kleiner gaan worden.
Mijn vraag is, wat is wijsheid? NU switchen naar een leverancier welke SessyConnect ondersteunt en zo lang mogelijk rendement uit de onbalansmarkt halen, of zal het zo'n vaart niet lopen en kun je evenzogoed blijven zitten (gebruik maken van de Day-Ahead delta) waar je zit want de praktijk wijst uit dat er niet zoveel rendement wordt behaald door onbalans leveranciers....
Ja, ik besef me dat er nog weinig ervaring data is van SessyConnect, maar zal dat @anboni er al mee aan het stoeien is. Ben erg benieuwd wat je aan verdiensten hebt deze maand :-)
Ik doe nog helemaal niks met SessyConnect. Als Tibber er ook wat mee gaat doen, ga ik wel 'ns kijken of ik het wat vind.DaCootMeister schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:20:
Voor meer info over Frank Energie, SessyConnect en het “slim handelen” zie: Frank Energie Slim HandelenDaCootMeister schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:20:
Ik zit zelf bij Zonneplan, sinds een jaartje.
Tnx @DJP! , 'k moet on-topic blijven!DJP! schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:52:
[...]
Voor meer info over Frank Energie, SessyConnect en het “slim handelen” zie: Frank Energie Slim Handelen
PB gestuurd.sparkly schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:44:
Iemand nog interesse in een Sessy, geleverd dec 2023? Stuur dan even een PB.
Hangt nog aan de muur zodat hij werkend gezien kan worden.
Ik denk dat er een storing is bij Sessy.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Heb je toevallig meerdere Sessy’s? Bij mij staan er soms ook onbekend als de Sessy’s niet beide dezelfde strategie hebben.Ronbebelaar schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:22:
Kan in Sessy Portal bij instellingen de laadstrategie niet meer veranderen. Er staat nu 'onbekend' terwijl ik normaal NOM gebruik. In de Home Battery App staat dat wel goed aangegeven.
Ik heb 2 sessy's met altijd dezelfde strategie. Naast de laadstrategie zijn ook de min/max lever/oplaad waardes niet meer in te stellen (waren 220 / 2000) en staat het volume maximaal (standaard was altijd 4)DJP! schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:28:
[...]
Heb je toevallig meerdere Sessy’s? Bij mij staan er soms ook onbekend als de Sessy’s niet beide dezelfde strategie hebben.
In de Home battery app staat wel alles goed.
Maar nu merkte ik dat nul op de meter niet werkt. Helaas staat het log vol met fouten:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 2024/05/07 E (20:14:38.048) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:35.892) inverter_internal: Fault: fan NTC over range! 2024/05/07 E (20:14:35.440) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:33.282) inverter_internal: Fault: fan NTC over range! 2024/05/07 E (20:14:34.556) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:32.395) inverter_internal: Fault: fan unknown error! 2024/05/07 E (20:14:32.736) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '-243' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT 2024/05/07 E (20:14:32.705) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:30.541) inverter_internal: Fault: fan NTC over range! |
Iemand deze melding wel eens gezien?
Lijkt weer iets op ac-board te zijn. Ik mag aannemen dat er met je netspanning niets aan de hand is. Misschien proberen hem een moment spanningsloos te maken en misschen de firmware opnieuw te uptdaten.Len schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:24:
Vandaag in mijn sessy vervangen, deze had een kortsluiting op het ac board (ac_board: 2024/04/23 E (08:09:20.724) inverter_internal: Fault: Short circuit).
Maar nu merkte ik dat nul op de meter niet werkt. Helaas staat het log vol met fouten:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 2024/05/07 E (20:14:38.048) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:35.892) inverter_internal: Fault: fan NTC over range! 2024/05/07 E (20:14:35.440) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:33.282) inverter_internal: Fault: fan NTC over range! 2024/05/07 E (20:14:34.556) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:32.395) inverter_internal: Fault: fan unknown error! 2024/05/07 E (20:14:32.736) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '-243' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT 2024/05/07 E (20:14:32.705) ac_board: 2024/05/07 E (20:14:30.541) inverter_internal: Fault: fan NTC over range!
Iemand deze melding wel eens gezien?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2024/05/07 E (21:34:27.787) rest-api: rest_send_err failed, with message: Provided argument is not a valid power strategy, with code: 400 Bad Request 2024/05/07 E (21:34:27.785) strategy_supervisor: strategies_set_active() called with invalid index -1 2024/05/07 E (20:35:11.604) cloud_telemetrics: Failed to buffer bms data, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE 2024/05/07 E (20:35:11.591) cloud_telemetrics: Failed to get the bms data from ac_board, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE 2024/05/07 E (20:35:11.531) cloud_telemetrics: Failed to buffer telemetrics, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE 2024/05/07 E (20:35:11.514) cloud_telemetrics: Failed to request power state from ac_board, with error ESP_ERR_INVALID_STATE 2024/05/07 E (20:35:10.714) comms_ac: Rebooting AC board... 2024/05/07 E (20:35:10.522) cloud comms: request handler SET_CHARGE_STRATEGY failed, with error: "Failed to set the strategy, strategy index is out of bounds" 2024/05/07 E (20:35:10.520) strategy_supervisor: strategies_set_active() called with invalid index -1 |
Of werkt deze mode pas bij een volgende firmware update? Trouwens +1 voor het controleren op valide gegevens in een request!
@BosGnoom Ik zou even lokaal op de Sessy kijken of je daar de Eco modus kunt activeren. Als dat niet beschikbaar is dan komt dat met de volgende firmware update.
Oh ja, dat ik daar gisteren niet op kwam... Brain=fried... Via de Sessy interface is de optie er (nog) niet, ik wacht geduldig (waarschijnlijk) een update af.@BosGnoom Ik zou even lokaal op de Sessy kijken of je daar de Eco modus kunt activeren. Als dat niet beschikbaar is dan komt dat met de volgende firmware update.
Hebben meer mensen dit probleem?
Storing bij Sessy misschien?
Dien ik rustig te wachten of dien ik werkelijk alles opnieuw te installeren?
@Twan_V al vorderingen?
Tesla Model 3 RWD (2023)
ik kon 9:00 ook niet door de portal aanmelding komen.PetraF schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:25:
Sinds vandaag kan ik de Sessy portaal niet tot moeilijk bereiken. En als ik erin kom, dan ziet hij mijn twee Sessy batterijen en de P1 meter niet. Het lijkt erop dat alles gewist is!
Hebben meer mensen dit probleem?
Storing bij Sessy misschien?
Dien ik rustig te wachten of dien ik werkelijk alles opnieuw te installeren?
Ah, verklaart een hoop.cacofant schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:28:
Er is sinds gisteren een grote storing bij Sessy. Al contact over gehad gisteren.
@Twan_V al vorderingen?
Effe de API stand & wat HA regeltjes programeren dan.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik werk met HA alleen lokaal & heb geen cloud koppeling nodig. Stuur dan ook de Sessy direct aan. My Home Batterie zou dus ook gewoon moeten werken.cacofant schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:34:
HA en Homey werkt dan ook niet.. er is ook iets mis met de API koppeling begreep ik.
Dus nu zie je meteen dat Sessy door deze open structuur altijd te benaderen is. Dit in tegenstelling van andere systemen.
[ Voor 36% gewijzigd door Leoniq op 08-05-2024 09:49 ]
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Tesla Model 3 RWD (2023)
Helaas wordt mijn vraag daar steeds weggehaald. Ik zal een mail sturenDJP! schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:46:
@Len Zoe te zien een probleem met de omvormer, als een restart het probleem niet oplost even contact opnemen met Sessy. (of het probleem ook even op forum.sessy.nl melden)
Waarschijnlijk gewoon een OEPS moment van een ontwikkelaar... overkomt de beste... alleen mij is dat echt nog nooit overkomen hoor... echt niet.cacofant schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:53:
Bij mij werkte gisteren de lokale aansturing met Homey ook niet, de verklaring was dat er iets met de API was in het portaal. Dus ik had de conclusie getrokken dat er dan misschien eenmalig toch iets van een seintje richting het portaal nodig zou zijn.
Zelf besturing dmv locale API via HA en Homey werken/werkten gewoonSimpel360 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Ik werk met HA alleen lokaal & heb geen cloud koppeling nodig. Stuur dan ook de Sessy direct aan. My Home Batterie zou dus ook gewoon moeten werken.
My Home Batterie kan gewoon locaal de boel (via lokale API) uitlezen en zetten op laden onladen.
Sessy's NOM draait gewoon bij een cloud storing, alleen wellicht bij Sessy's ROI is er verstoring bij een cloud storing
Hoe de besturing van de onbalansmarkt werkt (FE) is me nog niet in z'n geheel duidelijk.
Is het de volgorde van je Sessy <> Sessy cloud <> FE cloud
Of gaat het rechtstreeks naar aanmelden via de Sessycloud.
Dat het dit pad kiest jou sessy <> FE Cloud
Ik hoop op het laatste want dan heb je er minder plaatsen waar een storing zou kunnen ontstaan.
Wellicht kan @Twan_V eens een flow diagram plaatsen, zou wellicht kunnen helpen bij het oplossen va storingen.
https://www.sessy.nl/portal-onderhoud-08-05-2024/
Onderhoud als in er komen nieuwe goodies?Twan_V schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:50:
De portal heeft onderhoud. De laatste status vind je op:
https://www.sessy.nl/portal-onderhoud-08-05-2024/
Tesla Model 3 RWD (2023)
Zo te zien werkt SessyConnect wel, beide batterijen laden nu ietsje.cacofant schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:03:
Nou ik hoop dat SessyConnect dan weer werkt :-)
Gaat nog niet van harte hoor heb ik het idee. Bij mij werken er twee accu's, maar vier blijven standby staan.DJP! schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:39:
[...]
Zo te zien werkt SessyConnect wel, beide batterijen laden nu ietsje.
Het is lastig om je specs up to date te houden
't is een nieuwe functie waarmee je zou helpen het net te stabiliseren. Een link die eraan gekoppeld is wijst naar https://www.sessy.nl/algemene-voorwaarden-grid-ease , maar geeft een 404 error
Viel mij ook al op, heb die vraag ook even aan Sessy gesteld. Volgens Sessy is dit een toekomstige feature die op dit moment nog niets doet.DaCootMeister schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:52:
Weet iemand wat met GridEase wordt bedoeld in de Sessy portal?
't is een nieuwe functie waarmee je zou helpen het net te stabiliseren. Een link die eraan gekoppeld is wijst naar https://www.sessy.nl/algemene-voorwaarden-grid-ease , maar geeft een 404 error
Vermoedelijk dit: https://ease-storage.eu/w...torage-Grid-Fees_EASE.pdfDaCootMeister schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:52:
Weet iemand wat met GridEase wordt bedoeld in de Sessy portal?
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉 bij dan
Nieuwe features
Eco-modus - Sessy heeft een nieuwe strategie, de eco-modus. Met deze strategie kun je Sessy automatisch laten laden tijdens de goedkoopste uren om vervolgens de opgeslagen energie alleen voor jouw huishouden te gebruiken. In periodes van veel zon helpt dit om de grootste piek van zonneopbrengst te reduceren, met genoeg sessy's in de straat kan dat het uitvallen van omvormers verminderen. In de minder zonnige periodes zal Sessy goedkopere energie van het energienet afhalen, om zoveel mogelijk energie van bijvoorbeeld windmolens op te slaan. Voor meer informatie over eco-modus kun je naar https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-eco-modus/ en naar https://www.sessy.nl/hoe-...mijn-sessy-thuisbatterij/.
Update reeds geplaatst en ga voor vandaag gelijk de nieuwe eco mode uitproberen voor de komende 4 dagen.
Weet je toevallig of de update ook de portal laadstrategie grafiek laten struikelen?
Gezien de prijzen vandaag is er wel een laad en ontlaad periode aan te wijzen, alleen is die niet zichtbaar in de portal grafiek.
Straks maar even zelf monitoren of hij gaat laden.
Op zich wel handig als dat er standaard in zit, ik regel dat nu met Home Assistant maar als het out of the box aanwezig is, is dat natuurlijk ook wel heel erg fijn.psdata schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:46:
Firmware update 1.6.8
Nieuwe features
Eco-modus - Sessy heeft een nieuwe strategie, de eco-modus. Met deze strategie kun je Sessy automatisch laten laden tijdens de goedkoopste uren om vervolgens de opgeslagen energie alleen voor jouw huishouden te gebruiken. In periodes van veel zon helpt dit om de grootste piek van zonneopbrengst te reduceren, met genoeg sessy's in de straat kan dat het uitvallen van omvormers verminderen. In de minder zonnige periodes zal Sessy goedkopere energie van het energienet afhalen, om zoveel mogelijk energie van bijvoorbeeld windmolens op te slaan. Voor meer informatie over eco-modus kun je naar https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-eco-modus/ en naar https://www.sessy.nl/hoe-...mijn-sessy-thuisbatterij/.
Update reeds geplaatst en ga voor vandaag gelijk de nieuwe eco mode uitproberen voor de komende 4 dagen.
Ook ik stuur het op dit moment vanuit homey een beetje zelf.Sicos schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:49:
[...]
Op zich wel handig als dat er standaard in zit, ik regel dat nu met Home Assistant maar als het out of the box aanwezig is, is dat natuurlijk ook wel heel erg fijn.
Maar als dit zo als jij het zegt "out off the Box"werkt is dit natuurlijk een mooie stap voor Sessy.
Bij alleen NOM draaide het echt op je lokale Sessy, maar voor deze mode zal net zo als bij de mode ROI de sessy cloud noodzakelijk zijn.
In principe geen probleem als je gewoon een vaste internet verbinding hebt en de boel stabiel werkt.psdata schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:56:
[...]
Ook ik stuur het op dit moment vanuit homey een beetje zelf.
Maar als dit zo als jij het zegt "out off the Box"werkt is dit natuurlijk een mooie stap voor Sessy.
Bij alleen NOM draaide het echt op je lokale Sessy, maar voor deze mode zal net zo als bij de mode ROI de sessy cloud noodzakelijk zijn.
Top !psdata schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:46:
Firmware update 1.6.8
Nieuwe features
Dat is precies de modus die ik miste !
Nu alleen nog toevoegen: "Eco Modus +".: Hiermee laad je zonnestroom maar gaat die niet gebruiken tot op het duurste moment van de dag.
Het is juist een tussen vorm van NOM en ROI zoveel mogelijk opslaab van PV, of als het goedkoop is op het net. En gebruiken om op 0 te houden en of het op het net duur zou zijn.tcw82 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:04:
@Sicos @psdata
De eco modus lijkt me een toepassing voor gebruikers zonder dynamische contract, klopt dat?
Bij dynamische contract is de roi stand dan handiger?
Of mis ik iets?
meer detail : https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-eco-modus
Vast contract / variabel contract:tcw82 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:04:
@Sicos @psdata
De eco modus lijkt me een toepassing voor gebruikers zonder dynamische contract, klopt dat?
Of mis ik iets?
NOM modus: zonnestroom opslaan als je het niet nodig hebt en vrijgeven als je het wel nodig hebt.
Dynamische contract:
Dynamische modus als je ook terug wilt leveren om geld aan de onbalans op dagbasis te verdienen
ECO Modus als je alleen je eigen gebruik zo goedkoop mogelijk wilt maken (levert ook minder laadcycli dan bij dynamische modus op waardoor je batterij langer mee gaat)
Onbalansmarkt contract
Sessyconnect, bij een contract dat op uurbasis andere tarieven rekent en je wilt daar geld aan verdienen, de energieleverancier stuurt dan je batterij aan om meerdere malen per dag te laden en te ontladen (meeste laadcycli)
(bovenstaand puur gebaseerd op "geld verdienen", er kunnen natuurlijk andere redenen zij om keuzes te maken)
[ Voor 22% gewijzigd door helm71 op 09-05-2024 09:44 ]
Mijn gedachte is dat je met de eco modus de slijtage een beetje tegengaat. Ik zou wel graag de goedkoopste stroom van het net willen, maar het hoeft niet per se teruggeleverd te worden. Dat is meer voor de winter.tcw82 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:04:
@Sicos @psdata
Of mis ik iets?
In de zomer heb ik echt plenty zonnestroom over, dus dan ROI.
In plaats van het duurste moment zou ik de duurste 50% nemen.helm71 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Top !
Dat is precies de modus die ik miste !
Nu alleen nog toevoegen: "Eco Modus +".: Hiermee laad je zonnestroom maar gaat die niet gebruiken tot op het duurste moment van de dag.
Ik heb het nog niet getest, maar ik zou het jammer vinden dat de Sessy gaat ontladen als de auto opgeladen wordt terwijl de zon nog schijnt en de stroom goedkoop is.
Eens... Maar sessy weet niet dat je de auto aan het laden bent...AJediIAm schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:53:
[...]
In plaats van het duurste moment zou ik de duurste 50% nemen.
Ik heb het nog niet getest, maar ik zou het jammer vinden dat de Sessy gaat ontladen als de auto opgeladen wordt terwijl de zon nog schijnt en de stroom goedkoop is.
Maar ik gebruik mijn homey om dat gedrag te sturen (ik heb een vast contract)... :
Laadstrategie: NOM
ALS de auto opgeladen wordt, zet dan de status op API (dan doettie niets)
ALS de auto klaar is met opladen, zet dan de status op NOM
Detecteren of de auto opgeladen wordt ik op basis van afname van de stroom op dat moment vanuit de laadgroep van de auto.
Verder zet ik 's morgens om 05:00 voor de zekerheid de laadstrategie nog een keer op NOM (de auto is dan altijd al klaar), stel dat er iets blijft hangen in de automatisering dan staat hij bij zonsopgang altijd weer goed..
Ter verduidelijking van waar ik op hoop:helm71 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:57:
[...]
Eens... Maar sessy weet niet dat je de auto aan het laden bent...
- Als de stroomprijs onder het daggemiddelde is: NOM met enkel opladen.
- Als de stroomprijs boven het daggemiddelde is: NOM met enkel ontladen.
Dit is inderdaad relatief eenvoudig om via de API en home assistant te regelen, maar het zou fijn zijn voor de gebruikers zonder home automation platform om de populaire opties off the shelf beschikbaar te hebben.
Deze modus zat ik ook op te wachtenpsdata schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:46:
Eco-modus - Sessy heeft een nieuwe strategie, de eco-modus. Met deze strategie kun je Sessy automatisch laten laden tijdens de goedkoopste uren om vervolgens de opgeslagen energie alleen voor jouw huishouden te......
Als ik ECO instel dien ik ook het aantal laaduren en laadvermogen op te geven. Dat is zeker relevant op dagen met weinig zonnestroom.
Maar op een dag als vandaag, als mijn PV installatie vanaf 8 uur begint te gillen met opwek, dan zou het mooi zijn dat ahv het NOM algoritme de zonnestroom direct de Sessy instroomt.
Nu is het zo dat er een delta kan zijn tussen wat ik aan laadvermogen heb ingesteld vs wat de panelen leveren, en ik nog steeds (ok, wel tegen een laag tarief) een aantal watts van het energienet afneem om aan de setting van het laadvermogen te voldoen.
Natuurlijk kun je dat handmatig wel een beetje tweaken. Heb 2 Sessy's, nu ingesteld op 1150W zodat mijn PV opwek en eigen verbruik tegen elkaar kunnen worden weggestreept, maar een wolk of aanzetten van een vaatwasser gooit dan meteen roet in het eten.
Dit zou nog een beetje verbeterd kunnen worden imho @Twan_V , tenzij ik iets mis (wat kan natuurlijk)
[ Voor 10% gewijzigd door DaCootMeister op 09-05-2024 11:22 ]