Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:40
tcw82 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:10:
[...]

Onderdruk is onderdruk. Als je een duct maakt (zei iemand drie D printen...?) En daar een grote fan in plaatst die dezelfde of grotere onderdruk weet te behalen?
Ik ben niet heel erg thuis in deze materie, een grotere fan heeft meer flow door het grotere oppervlakte. Maar die zal toch ook heel snel moeten draaien om een bepaalde (onder)druk te creëren?

Ik zou dan wel een intake fan/duct maken die je makkelijk aan de onderkant er op kunt klemmen. Dan hoef je de Sessy ook niet te demonteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:25
DJP! schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:35:
[...]

Ik ben niet heel erg thuis in deze materie, een grotere fan heeft meer flow door het grotere oppervlakte. Maar die zal toch ook heel snel moeten draaien om een bepaalde (onder)druk te creëren?

Ik zou dan wel een intake fan/duct maken die je makkelijk aan de onderkant er op kunt klemmen. Dan hoef je de Sessy ook niet te demonteren :)
Kan die witte kap er af als hij hangt?
En kan je dan bij de fans?
Ik vermoed dat de omvormer los moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dat is ook een beetje mijn gedachte. Maar er zijn meerdere oorzaken. Als je lucht gaat samenpersen omdat je het door een kleinere opening perst, geeft dat geluid. Je hebt het over drukval. Denk aan ventielen van je luchtbehandeling. Lagers in een ventilator geven ook geluid. Tot slot is er de resonantie van het geheel tov de kast. Daar komt de ophanging van het geheel in beeld. Ik meen te zien dat de fans zonder dempers op de omvormer gemonteerd zitten. Dan gaat het aluminium kastje ook meetrillen. IK heb zelf geen dB meter, maar een vriend mat 53dB/1m bij Pmax.

De bouwvorm van die omvormer is niet bedacht op lage luchtstromen en grote ventilator(en). Daar is het fout gegaan. De rest is geschiedenis. We hebben het ermee te doen of gaan lekker aan de knutsel met eierdozen.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
https://www.reichelt.nl/n...Aaia-nBoCYPcQAvD_BwE&&r=1
Dit is een 20 cm fan, met een lucht verplaatsing van 145 kuub per uur. Dat getal is alleen zinnig in vergelijking met de waarde van de bestaande fan(s). Als die 800 kuub per uur doet, dan is het lastig. Doen die 100... dan is dit wel een interessante oplossing.
Iemand die de specs heeft?
Een keertje amps meten als ze vol draaien, kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:13
Sicos schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:57:
[...]

Nou je kan voor Sessy ook gewoon eventueel Victron invullen... dat hebben we precies dezelfde discussies --> YouTube: Sound & Partial Load Test of the Victron 5kVa Inverters

Bij Sessy hadden ze eventueel ook met grotere fans kunnen koelen en dan was de boel vast een stuk stiller geweest maar het zal vast wel een reden hebben waarom ze voor de huidige type omvormers hebben gekozen waardoor we vast zitten aan die ieni mini kleine ventilatortjes... die standaard gewoon een hoop herrie maken op vol vermogen.

Ik heb gewoon voor 200 euro en een middagje klussen gewoon een kast om de Sessy's heen gemaakt en toen was bij mij heel het geluid probleem voor 80% opgelost.

Ja als ze echt alle 3 op 2200 watt staan te laden dan kan ik ze nog wel horen als ik er een paar meter vanaf sta maar bij normaal gebruik moet ik echt goed luisteren om geluid te horen.
Nou mijn Victron 5kVa maakt toch echt wel minder geluid dan deze hoor. Maar inderdaad heb ik dan weer last van "brom" want er zit een transformator in waarbij de Sessy trafoloos is meen ik..
Sicos schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:01:
[...]
Dat zijn de grote boosdoeners :-) ... foei

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indien de fans temperatuur gestuurd zijn zou je een via duct kunnen maken naar grotere 12/14cm fans. Dan gaan ze al veel minder snel aan :).

Zo heb ik dat ook bij mijn Victron gedaan en is daardoor stuk stiller.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:18
Ik blijf erbij... wanneer mogelijk ... bouw er een kast omheen.

Net even snel een filmpje gemaakt van mijn 3 Sessy's waar ik een kast omheen heb gebouwd. Deze stonden op dat moment alle 3 met 1000 watt te laden.

YouTube: 28 april 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:57
Ik heb ze op mijn 2de vliering hangen (achter 2 deuren en vlizotrap klep)
Dan valt ook de 1ste generatie Sessy reuze mee.
Ze maken minder lawaai dan een dubbele DL360-10Gen, die een verdieping lager hangen in een 19" kabinet met deur. Maar ook achter de 2 deuren.

Je moet ze niet in een semi- open ruimte hangen welke door een simpele (tussen) deur verbonden is met een leef/slaap ruimte.

De keuze van Sessy om het zo te bouwen is natuurlijk om het ook compact te houden. En je kunt er wat van vinden of aan willen passen maar het brengt je weinig. De enige oplossing is het geluid te isoleren/dempen zoals de kast van @Sicos of bij mij achter meerdere deuren

Ik heb in de Server/netwerkkast kast een UPS hangen die onder belasting (van de gehele kast) meer lawaai maakt dan een 100% draaide Sessy. (door een al eerdere genoemde brommende trafo (victron). Gelukkig komt dat niet vaak voor (alleen tijdens de maandelijkse test).

En ja ik ben wel wat gewend, wekelijks ben ik te vinden in datacenters waar de Servers, router's en switches een stuk meer lawaai maken dan m'n eigen omgeving (waar ik ik zelf met doppen of met NC rondloop).

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom7557
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-12-2024
Inmiddels ben ik in het bezit van 2 Sessy's, beide op 1 van de 3 fases aangesloten (3*25A).
Als ze beide in bedrijf zijn maken ze een zeer duidelijk hoorbaar ventilator geluid.
Omdat ze op zolder hangen aan een halfsteens muur dus het blijft bij luchtgeluid.
Ze werken goed samen momenteel.
De eerste Sessy is 7 maanden geleden opgehangen en heeft toen korte tijd goed gewerkt maar na een relatief lange periode van geen zonproductie van mijn 22 panelen die op het net teruggeleverd werd is de Sessy begin maart vervangen nadat bleek dat de Sessy niet laadde bij zo overschot.
Ik ben zeer tevreden over de werking en de service van Sessy. De tweede Sessy is door mijn installateur opgehangen en aangesloten, waarbij de helpdesk goede dienstverlening heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Je kunt je werkelijk aan elk geluid storen (ik houd ook niet van geluiden aangezien ik ook gewoon een nerd + autist ben zoals drie kwart van de Tweakers) ... dus kast eromheen of anders gewoon geen Sessy kopen.

Het is natuurlijk goed om van te voren te weten hoeveel geluid iets gaat produceren voordat je tot aankoop overgaat maar als ik zo ik mijn huis kijk zijn er wel meer dingen die bij mij geluid produceren;

- De koelkast .... als de compressor aan gaat
- De diepvries .... als de compressor aan gaat
- Het aquarium op mijn slaapkamer .... maar daar schakel ik de pomp rond bedtijd uit en die gaat dan pas weer aan om 2 uur 's nachts
- De pomp van mijn aquarium in de woonkamer
- De CO2 pomp van mijn aquarium in de woonkamer ... maar dat heb ik grotendeels opgelost door de kast waarin die zit te voorzien van geluidsdempend materiaal
- Mijn luchtreiniger in de woonkamer als die vindt dat de lucht niet schoon genoeg is
- De luchtreiniger in mijn werkkamer .... jipie wat is het toch fijn om allergieen te hebben
- Die klote honden van de buren bij mij op de hoek ... omdat die honden van alles bang zijn en daarom naar alles blaffen ...

Mijn buren als ze weer eens aan het verbouwen zijn... al 3 maanden lang elk weekend .... jippie ....

Dus ja.... geluid heb je helaas overal maar aan veel dingen kan je gelukkig iets doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sicos op 28-04-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 21:37
Nu het toch over geluid gaat van de Sessy, maakt de Sessy in de verschillende modussen meer/minder geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
MajaMestreech schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:10:
Nu het toch over geluid gaat van de Sessy, maakt de Sessy in de verschillende modussen meer/minder geluid?
Ja, als de Sessy in de mode uit staat dan maakt hij geen geluid. In de mode aan wel...

Ja ik weet het flauw... het is gewoon heel simpel... meer vermogen is meer geluid. Je kan dit wel dempen door aan en uit tijden in te stellen en het vermogen te beperken maar dat is alles wat je er aan kan doen.... of een kast er omheen bouwen ... of de boel op een plek hangen waar je geen last hebt van het geluid.

Of mede eigenaar worden van een windmolen ... dan heeft iemand anders last van die windmolen en heb jij wel groene stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door Sicos op 28-04-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 21:37
Sicos schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:15:
[...]

Ja, als de Sessy in de mode uit staat dan maakt hij geen geluid. In de mode aan wel...

Ja ik weet het flauw... het is gewoon heel simpel... meer vermogen is meer geluid. Je kan dit wel dempen door aan en uit tijden in te stellen en het vermogen te beperken maar dat is alles wat je er aan kan doen.... of een kast er omheen bouwen ... of de boel op een plek hangen waar je geen last hebt van het geluid.

Of mede eigenaar worden van een windmolen ... dan heeft iemand anders last van die windmolen en heb jij wel groene stroom.
Goed, blijkbaar moet ik iets duidelijker zijn. Maakt de Sessy meer geluid bij Dynamische modus tov. Nul op de meter modus? En hoe straks als de Sessy via Frank Energy op de onbalans markt gaat opereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:12
MajaMestreech schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:59:
[...]

Goed, blijkbaar moet ik iets duidelijker zijn. Maakt de Sessy meer geluid bij Dynamische modus tov. Nul op de meter modus? En hoe straks als de Sessy via Frank Energy op de onbalans markt gaat opereren?
Meer vermogen betekent meer geluid. Dynamische modus zal over het algemeen voor hogere vermogens kiezen (beetje afhankelijk van hoeveel uur het laagste tarief is, vandaag was het 3 uur lang op bijna max, gisteren was het iets van 1400). NOM is natuurlijk volledig afhankelijk van je overschot.

Mijn ervaring is dat het met geluidsniveau op max 4 best acceptabel is om 6 stuks op m'n open zolder te hebben, ook 's nachts met maar 1 deur ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
[...]

Blijft hetzelfde antwoord... wanneer je Sessy meer vermorgen gaat leveren maakt die meer geluid. Ik verwacht zelfs dat je waarschijnlijk bij het handelen op de onbalans markt het meeste geluid hebt omdat ze dan vaak in korte tijd veel vermogen op of van het net af willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
Geluid kan ook positief zijn!

Als ik in de garage kom en ik hoor ze zoemen ,ben ik blij! maar o we als er eentje is die geen geluid maakt ,loop ik direct naar de computer voor de reden.
voor ik bestelde zijden mij vrouw en ik ,niet in de buurt van woon/slaapkamers maar direct in de garage,bij geen garage dan evt fietsen hok.voor evt geluiden en het moeten yzerfosphaat batterij zijn .
kost soms iets meer vmk kabel ,mij batterijen takken direct uit de meterkast dus niet van af de omvormers af.
nu ben ik zelf daar content over deze keuze gemaakt te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
[...]

Goed, blijkbaar moet ik iets duidelijker zijn. Maakt de Sessy meer geluid bij Dynamische modus tov. Nul op de meter modus? En hoe straks als de Sessy via Frank Energie op de onbalans markt gaat opereren?
Het maakt niet in wat voor modes er word gedraaid.
Maar om wat voor vermogens er word gedraaid/gewerkt

Per saldo zal NOM zeker minder lawaai maken daar het om 0 op de meter gaat. Maar bij heeeel veel PV opbrengst of bij Zeeeer Groote afname zal Sessy ook bij NOM bedrijf meer geluid produceren.

Maar je kunt gewoon stellen als je appels met appels vergelijkt 1000 (of wat je ook invult) Watt NOM/ROI of API (en straks frank) zal het zelfde geluid opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:46
Ideetje voor de my home battery app:

Gebruik de notification counter aan de app (iphone) voor het percentage stroom in de batterij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuMonVx9u0rS7EH7wBKbdAbe0KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4TY0Oa49Rxlaro8K16V0Z0nN.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTNLlEqN2SiXfv5yFQ0DLZmXmAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KTHkGU05BSaAV2NVyA84fV2m.png?f=fotoalbum_large

Zelfanalyse vandaag;De zon doet wat die wil vandaag ,zeer sterke fluctuatie met grote pieken om het NOM gemiddelde.,vandaag geheel NOM gedraaid ,max. eigen verbruik gedaan in huis 19.5 kw (zie gasverbruik icoon, dit is eigen verbruik stroom) .
Wat ook opvalt is ondanks NOM dat er toch een inkoop en verkoop van stroom is geweest , dit is goed te zien in de NOM grafic door de plotselingen sterke zon instraling kunnen de batterijen dit niet direct omzetten in DC stroom ,dit geldt omgekeerd ook vandaar de grote schaduwen rond het gemiddelde.
daarnaast waren er ook zon pieken van bv 14.85 kw terwijl de batterijen max +-12.6 kw konden omzetten de rest ging dus tegen neg, prijs het grid op .nb de 14.85 kw was 91.4% van de de geinstalleerde Wpiek vermogen van de panelen.dit is heel bij zonder ,dit betekend dat tussen de buien door het heel helder was met een RV van gemiddeld 50% in de buitenlucht. PV Panelen worden opbrengsten ook uitgerekend voor Nederland op 90 % van de ontwerpcappaciteit op de langste dag van het jaar.
op naar volgende dag.
nb; de SOC van de batterijen zijn nog steeds niet betrouwbaar vlgs mij sinds update 1.6.5

verdiensten vandaag?
batterijen geheel gevuld met eigen pv stroom.
eigen verbruik huishouden ook geheel eigen pv stroom.
inkoop verkoop bijna gelijk.
geen onkosten gemaakt voor export tegen neg stroomprijs.
Ga vanavond inschatten wat ik doe met batterij vulling ,zo te zien blijf ik NOM tot morgen ochtend 7:00 en dat restant verkopen tegen € 0.29 kwhr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
vogel6 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:10:
[Afbeelding][Afbeelding]

Zelfanalyse vandaag;De zon doet wat die wil vandaag ,zeer sterke fluctuatie met grote pieken om het NOM gemiddelde.,vandaag geheel NOM gedraaid ,max. eigen verbruik gedaan in huis 19.5 kw (zie gasverbruik icoon, dit is eigen verbruik stroom) .
Wat ook opvalt is ondanks NOM dat er toch een inkoop en verkoop van stroom is geweest , dit is goed te zien in de NOM grafic door de sterke plotselingen sterke zon instraling kunnen de batterijen dit niet direct omzetten in DC stroom ,dit geldt omgekeerd ook vandaar de grote schaduwen rond het gemiddelde.
daarnaast waren en ook zon pieken van bv 14.85 kw terwijl de batterijen max +-12.6 kw konden omzetten de rest ging dus tegen neg, prijs het grid op .nb de 14.85 kw was 91.4% van de de geinstalleerde Wpiek vermogen van de panelen.dit is heel bij zonder ,dit betekend dat tussen de buien door het heel helder was met een RV van gemiddeld 50% in de buitenlucht. PV Panelen worden opbrengsten ook uitgerekend voor Nederland op 90 % van de ontwerpcappaciteit op de langste dag van het jaar.
op naar volgende dag.
nb; de SOC van de batterijen zijn nog steeds niet betrouwbaar vlgs mij sinds update 1.6.5

verdiensten vandaag?
batterijen geheel gevuld met eigen pv stroom.
eigen verbruik huishouden ook geheel eigen pv stroom.
inkoop verkoop nijna gelijk.
Ga vanavond inschatten wat ik doe met batterij vulling ,zo te zien blijf ik NOM tot morgen ochtend 7:00 en dat restant verkopen tegen € 0.29 kwhr
De tering.... hoeveel panelen heb jij wel niet liggen? Een heel weiland?? _/-\o_ ... of heb je een veestal met een paar honder panelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb wat pagina's gelezen nu over de sessy maar het gaat altijd hard op tweakers dus vast niet alles. Mijn vraag wat ik zoek is er een formule of berekening met hoeveel sessy je het beste kan werken in verhouding van verbruik en pv?

Als ik in mijn slimme meter gegevens kijk van 23 bijvoorbeeld haal ik 5300kWh uit het net en lever ik 5650kWh terug, bruto verbruik is 7400kWh opwek 7800kWh en hoger.
Netbelasting is niet hoog en vooral tijdens de donkere uren, pieken van 3250 maximaal, is dat waar je op moet focussen of maakt dat niet uit en is het een beetje peak shaving en meer naar base load kijken?

Het mooiste is als je de nacht naar de dag kan verhuizen, dus het nacht verbruik draaien met de opwek van de dag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Sicos schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:11:
[...]

De tering.... hoeveel panelen heb jij wel niet liggen? Een heel weiland?? _/-\o_ ... of heb je een veestal met een paar honder panelen :-)
Aantal panelen zegt mij niets ,zijn van 2013 240wp.
2019.300wp 2022 380 wp opgesteld vermogen 16.230kw beschikbaar 90% is dus 14.6Wpiek plus veel bomen en dak verkeerde richting op jaarbasis +- 70% dekking over alles heen . dus mis ik 20% door verkeerde ligging van de 3 sets huis/tuinhuis en frame .alles door de jaren in eigen beheer geinstalleerd (met zoons) anders is het niet te betalen, ook de warmtepomp ,alleen de sessy 's heb ik laten installeren door charge.early adopter deal.+(verzekerings eis!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
Rol-Co schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:19:
[...]

Hoe heb je dat onderverdeeld? Je hebt 3 fase neem ik aan? Heb je net als ik hier elke fase een pv set en nu dus ook elke fase een sessy? Of zitten de sessy's alle 3 altijd op 3 fase aangesloten?
Idd een 3 fase aansluiting.
Op elke fase 1 omvormer en 1 Sessy
Sessy is een 1 fase omvormer maar je kunt andere fase " doorlussen " op de Sessy op de website van Sessy staan duidelijke aansluitschema's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

Rol-Co schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:23:
Ik heb wat pagina's gelezen nu over de sessy maar het gaat altijd hard op tweakers dus vast niet alles. Mijn vraag wat ik zoek is er een formule of berekening met hoeveel sessy je het beste kan werken in verhouding van verbruik en pv?

Als ik in mijn slimme meter gegevens kijk van 23 bijvoorbeeld haal ik 5300kWh uit het net en lever ik 5650kWh terug, bruto verbruik is 7400kWh opwek 7800kWh en hoger.
Netbelasting is niet hoog en vooral tijdens de donkere uren, pieken van 3250 maximaal, is dat waar je op moet focussen of maakt dat niet uit en is het een beetje peak shaving en meer naar base load kijken?

Het mooiste is als je de nacht naar de dag kan verhuizen, dus het nacht verbruik draaien met de opwek van de dag.
Als je doel is om je nachtverbruik uit de overige opwek van de dag te halen, hoef je alleen te kijken naar die periode wat je verbruik is (kWh) en welke pieken je moet afdekken.
Voor mijzelf is dat 3 kWh voor een nacht, dus zou 1 Sessy (5 kWh) genoeg moeten zijn. Daarmee dek ik niet de waterkoker het koffieapparaat af qua pieken, dan zouden 2 Sessy's (1700 W ontladen per stuk) benodigd zijn.

Zelf beveelt Sessy een batterij per 3000 kWh verbruik aan.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:33
Bravo schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:06:
[...]

Als je doel is om je nachtverbruik uit de overige opwek van de dag te halen, hoef je alleen te kijken naar die periode wat je verbruik is (kWh) en welke pieken je moet afdekken.
Voor mijzelf is dat 3 kWh voor een nacht, dus zou 1 Sessy (5 kWh) genoeg moeten zijn. Daarmee dek ik niet de waterkoker het koffieapparaat af qua pieken, dan zouden 2 Sessy's (1700 W ontladen per stuk) benodigd zijn.

Je kunt volgens mij ook een offset instellen bij NOM, smeer je deze piek verbruiken gemiddeld ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
Iemand al eens geprobeerd om zelf de capaciteit van Sessy te vergroten met extra LFP accu’s?

Of om de 48v poort te gebruiken.

Benieuwd of alle software zo op slot zit, dat hij bij uitbreiding van de capaciteit in storing valt.

1 Seat erbij kan natuurlijk ook, maar ik had hem nog voor €2850.
Je betaalt ook voor de software, die heb ik natuurlijk al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Bravo schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:06:
[...]

5-6 sessy's nodig volgens die aanbeveling (heb WP). Ik kijk naar de donkere maanden. En in donkere maanden krijg ik die nooit vol (1-2 is al uitdaging in ROI, soms weken niks). En meeste verbruik zit hem in die 4 maanden. 5-6 sessy's verdien ik nooit terug en in de andere 8 maanden heb ik veel minder nodig.

Nu 1 en daarmee de avondpiek weg (ochtend verbruiken we niet zoveel). Nu al zat PV om vanaf 8:00-9:00 de boel op nul te houden. Dan avond de Sessy, nacht is toch al goedkoop.

Ik zet er hooguit 1 bij voor de ochtend piek (schedule ik dan).

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 29-04-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

prettig schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:36:
[...]

5-6 sessy's nodig volgens die aanbeveling (heb WP). Ik kijk naar de donkere maanden. En in donkere maanden krijg ik die nooit vol (1-2 is al uitdaging in ROI, soms weken niks). En meeste verbruik zit hem in die 4 maanden. 5-6 sessy's verdien ik nooit terug en in de andere 8 maanden heb ik veel minder nodig.

Nu 1 en daarmee de avondpiek weg (ochtend verbruiken we niet zoveel). Nu al zat PV om vanaf 8:00-9:00 de boel op nul te houden. Dan avond de Sessy, nacht is toch al goedkoop.

Je kan beter rekenen zonder WP, tegen dat verbruik kan geen accu (financieel) op in Nederland.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

prettig schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:36:
[...]

Ik heb ook een wp maar die komt nooit boven de 1600W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZdtO8BO57XsRkNtuUt2msMEvrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWmPnRNmdYmW3c6u0ijb2aQV.jpg?f=fotoalbum_large

@Bravo

Het is om zoveel mogelijk eigenverbruik te hebben en daar beginnen met de uren dat de zon biet schijnt, de pv installatie ligt in alle richtingen dus wekken van begin tot eind op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:36

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Rol-Co schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:57:
[...]

Het is om zoveel mogelijk eigenverbruik te hebben en daar beginnen met de uren dat de zon biet schijnt, de pv installatie ligt in alle richtingen dus wekken van begin tot eind op.
Ik ben op tweakers terecht gekomen, door mijn warmtepomp, die niet goed wilde lopen en heb hem goed afgesteld gekregen. Ik heb hem nu 's nachts uit staan (warm genoeg) en hij start 's morgens op en gaat 's avonds volgens schema weer uit.
Jouw warmtepomp start 16 keer per dag op, als je dit kunt voorkomen, dan is je verbruik nog lager (mijn warmtepomp verbruikt gemiddeld 500 W)

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 30-04-2024 08:45 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PeteSplit schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:44:
[...]

Jouw warmtepomp start 16 keer per dag op, als je dit kunt voorkomen, dan is je verbruik nog lager (mijn warmtepomp verbruikt gemiddeld 500 W)
500 W gemiddeld over een dag is 12 kWh, hier is 8,8 kWh verbruikt, gemiddeld 366 W.
Het is vooral zo jammer dat warmtepompen net zo dom regelen als CV ketels: aangaan? POWAAAAAAAHHH!!!!

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:09

Fioravanti

Fioravantastisch!

Het inzicht in hoeveel onze warmtepomp (NIBE-F serie) wanneer gebruikt, hebben we hopelijk ook binnen een maandje. Bij plaatsing hadden ze de meegeleverde spoelen niet ertussen gezet.. Daarna kijken wat we daarvan af willen vangen met een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Maasluip schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:19:
[...]

500 W gemiddeld over een dag is 12 kWh, hier is 8,8 kWh verbruikt, gemiddeld 366 W.
Het is vooral zo jammer dat warmtepompen net zo dom regelen als CV ketels: aangaan? POWAAAAAAAHHH!!!!
Nou, mijn CV ketel was perfect ingeregeld (zelf maar gedaan), verbruik minder dan 300m3 per jaar (met warm water), de warmtepomp bijna 1500 kWh deze winter (zonder warm water). Mag nog niet klagen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Rol-Co schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:57:
[...]

[Afbeelding]

@Bravo

Die zelfde dag had onze WP een vergelijkbaar patroon alleen met 8 starts met langere draaitijden .
wel met gebruik van een warmte buffer van 500 ltr.
de fabriek instelling van stop en start temp vergroot van 1 C naar 5 grd,(slewing time) voordeel is minder aanloop stroom pieken en minder voor en nadraai tijden ,er is geen gas aansluiting aanwezig.
het vergt wel langdurig (fine tuning ) tijd om de juiste settings te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Vraag betreft het plaatsen. Heb een offerte ontvangen met deze batterijen erop en heb wat vragen die ik niet direct uit de handleiding/installatie instructies kon halen;

- Als ik het goed lees, kan dit systeem op dezelfde groep/ALAMAT als de zonnepanelen omvormer? Wij hebben een Solaredge SE8K 3fase omvormer op zolder hangen. Deze zit aangesloten op een ABB DS203NC C16.

> Is de beste plek zo dicht mogelijk bij de omvormer? Het installatiebedrijf heeft aangegeven dat ze hem het beste in de garage kunnen hangen. Dat is echter ruim 30 meter kabel verder dan de omvormer plus alle kosten van een 5p kabel trekken naar de garage. Dit alles trouwens van papier, nog niet op locatie geweest (kosten installatie: €800+).

Als de beste plek in de garage is (in de zomer een stuk koeler en wellicht toch wat veiliger gevoel dan bovenin de woning), komt deze dan op een eigen ALAMAT in de meterkast of ook als afsplitsing op de PV-omvormer aardlekautomaat? Indien op eigen aardlekautomaat, moet ik de meterkast sowieso weer uitbreiden. Op wat voor automaat hebben de zelfplaatsers (indien niet op omvormer) het systeem aangesloten?

Van de meterkast naar de garage is circa 10 meter, mogelijk past dit door dezelfde mantelbuis (ø63mm) die er al ligt.

E.e.a. om te bepalen of ik hem zelf ga installeren, voordat ik mannetjes over de vloer laat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 30-04-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

vogel6 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:46:
[...]

Die zelfde dag had onze WP een vergelijkbaar patroon alleen met 8 starts met langere draaitijden .
de fabriek instelling van stop en start temp vergroot van 1 C naar 5 grd,(slewing time) voordeel is minder aanloop stroom pieken en minder voor en nadraai tijden ,er is geen gas aansluiting aanwezig.
Oh, ik had niet op de datum gelet. Op 2 februari heeft mijn WP 9,33 kWh verbruikt (zonder starts en stops) continue op 350 W gedraaid (was terug gemoduleerd naar 10Hz),

Nu over de Sessy, ik begin te twijfelen om er een aan te schaffen, omdat ik de zonnepanelen op 3 fasen heb zitten (per fase 4 panelen) en verwacht, dat ik hem dan veel dagen niet vol kan laden, om bijvoorbeeld de nacht mee door te komen. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 30-04-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
PeteSplit schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:59:
[...]

Oh, ik had niet op de datum gelet. Op 2 februari heeft mijn WP 9,33 kWh verbruikt (zonder starts en stops) continue op 350 W gedraaid (was terug gemoduleerd naar 10Hz),

Nu over de Sessy, ik begin te twijfelen om er een aan te schaffen, omdat ik de zonnepanelen op 3 fasen heb zitten (per fase 4 panelen) en verwacht, dat ik hem dan veel dagen niet vol kan laden, om bijvoorbeeld de nacht mee door te komen. 8)7
Het wordt gesommerd (optelling van je 3 fase's) op je slimme meter, dus Sessy zal kijken naar je Totaal opgenomen/geleverde vermogen om te sturen.

Alleen voor de veiligheid (max A per Fase/groep) stuurt hij op het vermogen per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

psdata schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:11:
[...]

Het wordt gesommerd (optelling van je 3 fase's) op je slimme meter, dus Sessy szal kijken naar je Totaal opgenomen/geleverde vermogen. om te sturen.
Alleen bij de veiligheid (max A per Fase/groep) stuurt hij op het vermogen per fase.
Ja, dat gaat goed, maar bij het opladen, laad hij maar van een fase en is beperkt in de levering van de zonnepanelen op die fase (dat zal ongeveer een derde zijn van de totale zon productie). Ik zal eens gaan bijhouden hoeveel er binnenkomt op een fase en welke fase het meeste levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
PeteSplit schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:26:
[...]

Ja, dat gaat goed, maar bij het opladen, laad hij maar van een fase en is beperkt in de levering van de zonnepanelen op die fase (dat zal ongeveer een derde zijn van de totale zon productie). Ik zal eens gaan bijhouden hoeveel er binnenkomt op een fase en welke fase het meeste levert.
Lees de vorige opmerking nog eens goed...

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Roger_de_Poger schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:53:
[...]

Lees de vorige opmerking nog eens goed...
Wil je zeggen, dat de zonnestroom wordt aangevuld met stroom van het net, tot de hoogte van de stroom die op de andere twee fasen aan het net wordt geleverd ? :?

raar idee 8)7 dank je _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 20:57

BCM

PeteSplit schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:46:
[...]

Wil je zeggen, dat de zonnestroom wordt aangevuld met stroom van het net, tot de hoogte van de stroom die op de andere twee fasen aan het net wordt geleverd ? :?

raar idee 8)7 dank je _/-\o_
Waarom een raar idee?

De meetcode dicteert dat de netto uitwisseling met het net geregisteerd moet worden op een moment. Dus saldo van de 3 fase. Dus als je op fase 1 1000W afneemt en op fase 2 300 W teruglevert en op fase 3 600 W teruglevert, is de netto uitwisseling dus 100 W afname. Dat is wat de meter registreert.

Cedo Nulli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

grote uitschieter vanmiddag op de spotmarkt (centrale uit gevallen?)ik niet weten

Dag van de waarheid voor diegene die op onbelans markt gaan meedoen per 1 mei.

Zie de day a head prijzen morgen tot -20 ct kwhr.
Ben heel benieuwd naar de ervaringen van de deelnemers die met Frank energie meedoen,willen jullie dat delen om ervaring op te doen.?
Allemaal morgen de batterijen voldoen met eigen stroom ter waarde van nul ct of (-20!!) en sávond verkopen tegen 30ct allin (dyn tibber)!!
en de rest afschakelen of neg, prijs betalen ?

ik wordt steeds blijer met mij batterijen (1 nadeel ,het vreet veel hobby tijd!)
we gaan het zien en hopelijk ook lezen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Vanavond mijn Sessy's maar eens redelijk leeg maken aangezien morgen rond het middag uur de stroomprijs gewoon -25 cent is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BCM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:17:
[...]

Waarom een raar idee?

De meetcode dicteert dat de netto uitwisseling met het net geregisteerd moet worden op een moment. Dus saldo van de 3 fase. Dus als je op fase 1 1000W afneemt en op fase 2 300 W teruglevert en op fase 3 600 W teruglevert, is de netto uitwisseling dus 100 W afname. Dat is wat de meter registreert.
Dat de Sessy op een aansluiting zowel 730 W zon, als 1460 W net, tegelijker tijd, in de batterij kan stoppen.

omvormer --> 1/3 zon -->> Sessy <<-- net 2/3 <-- meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:09
Sicos schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:28:
Vanavond mij Sessy's maar eens redelijk leeg maken aangezien morgen rond het middag uur de stroomprijs gewoon -25 cent is
Dat is even ongeveer 10 cent per kwh verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ethirty schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:51:
[...]

Je kan beter rekenen zonder WP, tegen dat verbruik kan geen accu (financieel) op in Nederland.
Hoezo, is gewoon een verbruiker. Snap de logica niet. Is nu eenmaal een gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:44

worker

2x Sessy thuisbatterij

prettig schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:15:
[...]

Hoezo, is gewoon een verbruiker. Snap de logica niet. Is nu eenmaal een gegeven.
Volgens mij werd die opmerking gemaakt in de context van hoeveel Sessy’s optimaal is voor een huishouden. Een eventueel aanwezige warmtepomp trekt die berekening helemaal scheef, vandaar dat je die even uit je berekening zou moeten nemen.
In de winter voegen je Sessy’s niet zoveel toe aan je energiehuishouding op de meeste dagen. Er is nauwelijks opwek uit PV, en je warmtepomp (als die er dus is) is een hele grote gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Met negatieve prijzen is het opeens wel lekker dat de efficientie niet 100% is. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
vogel6 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:48:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

grote uitschieter vanmiddag op de spotmarkt (centrale uit gevallen?)ik niet weten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acscdk4Uiao2O9miZVwk_Tge96g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23w7ge10cyY2MhUPhVdhXha7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal morgen laten weten wat m’n Sessy vandaag heeft opgeleverd bij Frank op de onbalans markt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maasluip schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:19:
[...]

Ja precies, van mij mag ie gelijk laag beginnen maar langer lopen, ik heb geen haast. Stomme regeling.

@PeteSplit
Hij loopt prima, die starts is niet erg, als het kouder wordt loopt ie langer maar heeft nogal een makkie, verbruik is rond de 2MWh per jaar dus prima, al 8 jaar.

:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
fplin schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:03:
[...]

Dat is even ongeveer 10 cent per kwh verdienen.
En anders kost het me ook nog geld als ik aan het terugleveren ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

vogel6 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:46:
[...]

Die dag was mijn verbruik 8,8 dus prima, inderdaad ook tijdje bezig geweest met settings, dit geeft minste geluid wat mijn prio is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Faceless schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]

Ik zal morgen laten weten wat m’n Sessy vandaag heeft opgeleverd bij Frank op de onbalans markt…
Was net ook een heel leuk uur dan met de onbalans markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Nu toch maar weer even SessyConnect uit gezet. Ik zou graag een combinatie willen tussen deze mode en NOM. Want nu ging de accu weer laden, maar ik zou eigenlijk willen laden vanaf mijn zonnepanelen en dan in de avond willen handelen op de onbalans markt. En dan in de nacht weer NOM.

Het maakt namelijk best wat geluid als ik ga laden/ontladen in de nacht :-(

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
Voor Homey gebruikers staat een nieuwe test versie van de app klaar.

https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/544

Deze versie is voorbereid op de aanstaande Sessy ECO strategie.

[ Voor 19% gewijzigd door gruijter op 30-04-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-07 12:47
Zowel mijn batterij dongle als de P1 dongle zijn bedraad aangesloten. Ik zou verwachten dat dan het AP zou verdwijnen, maar ik zie van beide toch nog de AP in de lucht.
Hoort dit zo, of is er iets wat ik nog moet doen. Ik heb het idee dat dat eerst niet zo was namelijk.

PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; Sessy 5.5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
...volgens mij moet je alle wifi settings leeg maken en dan de bekende herstart natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
pjsmits schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:57:
Zowel mijn batterij dongle als de P1 dongle zijn bedraad aangesloten. Ik zou verwachten dat dan het AP zou verdwijnen, maar ik zie van beide toch nog de AP in de lucht.
Hoort dit zo, of is er iets wat ik nog moet doen. Ik heb het idee dat dat eerst niet zo was namelijk.
Ik zie de wifi netwerken inderdaad ook nog steeds van allemaal. Van de nieuwste drie heb ik ueberhaupt nooit wifi geconfigureerd gehad. Kan me eigenlijk niet herinneren of ze in eerdere firmware versies wel uitgeschakeld werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:40
Als de dongle bij het opstarten een ethernet verbinding heeft schakelt die Wifi uit. Bij het verbreken van de ethernet verbinding gaat Wifi weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
DJP! schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:43:
Als de dongle bij het opstarten een ethernet verbinding heeft schakelt die Wifi uit. Bij het verbreken van de ethernet verbinding gaat Wifi weer aan.
Blijkbaar werkt dat dus in de huidige versie niet meer zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faceless
Faceless schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05l6ff28qQGUOLx3QGVBiodMXK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqceezYUQzlQ20C7FKZWl4BJ.jpg?f=fotoalbum_large

De piek van 16.30u leverde zo'n 22 cent op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
@Faceless Hoe kon jij gister al handelen op de onbalansmarkt bij Frank als dat pas vanaf vandaag beschikbaar/live is?

[ Voor 9% gewijzigd door niels.p op 01-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik kon het gisteren ook zal hoor. Een batterij €1,86 verdiend, de andere € 1,73. Heb hem in de avond terug gezet op NOM. Maakt wel heel veel geluid in de nacht anders..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:05
cacofant schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:38:
Ik kon het gisteren ook zal hoor. Een batterij €1,86 verdiend, de andere € 1,73. Heb hem in de avond terug gezet op NOM. Maakt wel heel veel geluid in de nacht anders..
Voor de nacht schroef ik het geluidsniveau terug naar 3, dan heb je wel iets minder vermogen maar maakt de accu een stuk minder geluid. Natuurlijk netjes geautomatiseerd met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Zo... maar een kleine afwijking vandaag... nog 3 uur doorladen op bijna 1000 watt voordat de boel echt vol is rond 15:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MQD1oVviNj3iYCv07I5vtwyCBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edhqnjBm6KMfxBmwu28PoAtd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
...'t schijnt erbij te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 16:37
Het is me al een paar keer opgevallen dat Sessy er een uur naast zit met de dynamische laad strategie. Zo moeilijk is het toch niet om te berekenen hoe lang het duurt om van 0 naar 100 te laden.

Waarom begint Sessy te vroeg met laden?

Hoe heeft de Sessy het bij jullie gedaan vandaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wir7pnGyc1_zjcZuYUZzY6k8qKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/85MMK9F1bkQrklbF0eaqmPKJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door AJediIAm op 01-05-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Je hebt HomeAssistant meen ik te zien.
Zo ingewikkeld is het toch niet om de SoC van jouw Sessy te nemen en daar de goedkoopste uren bij te berekenen? Is ie leeg, heb je meer tijd nodig, is ie halfvol dan doe je wat anders. Slimmigheid programmeer je zelf ben ik achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:14
cacofant schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:38:
Hoeveel Kwh heb je totaal aan batterijcapaciteit en met hoeveel kw kan je omvormer laden / ontladen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Roger_de_Poger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:58:
Je hebt HomeAssistant meen ik te zien.
Zo ingewikkeld is het toch niet om de SoC van jouw Sessy te nemen en daar de goedkoopste uren bij te berekenen? Is ie leeg, heb je meer tijd nodig, is ie halfvol dan doe je wat anders. Slimmigheid programmeer je zelf ben ik achter gekomen.
Ik heb inderdaad mijn eigen energy manager in home assistant gemaakt, maar dat is geen rede voor Sessy om het verkeerd of slechter te doen.
Als dit een veelvoorkomend fout is in de software is het in ons gezamenlijk belang dat het gefixed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
AJediIAm schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:01:
[...]

Ik heb inderdaad mijn eigen energy manager in home assistant gemaakt, maar dat is geen rede voor Sessy om het verkeerd of slechter te doen.
Als dit een veelvoorkomend fout is in de software is het in ons gezamenlijk belang dat het gefixed wordt.
Tja, zou kunnen.

Ik denk dat het geen structureel probleem is. Het is onmogelijk om generiek te bepalen hoeveel kWh een Sessy in den lande kan laden. De getallen worden voor de meute bepaald. Da's één.
Bijkomend is dat je niet kunt stellen dat een Sessy preies in blokken van hele uren laadt. De ene zal 1"45 laden en de ander ruim twee uur. Die restjes moet je ergens indelen. Op een relatief kleine accu heb je weinig kWh's en is een uur best lang.

Nogmaals, als je het perfect, programmeer je het zelf. Alle relevante data zit al in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Devke schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Hoeveel Kwh heb je totaal aan batterijcapaciteit en met hoeveel kw kan je omvormer laden / ontladen?
Ik heb twee Sessy's van 5kWh netto, laden/ontladen heb ik op 1700W gezet

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
cacofant schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:40:
[...]

Ik heb twee Sessy's van 5kWh netto, laden/ontladen heb ik op 1700W gezet
Met de opbrengst van Frank had je hem max staan neem ik aan? Zo ja wat was het max dan wat je omvormer aankan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
Devke schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:47:
[...]

Met de opbrengst van Frank had je hem max staan neem ik aan? Zo ja wat was het max dan wat je omvormer aankan.
Dit is toch het Sessy topic? Alle Sessy omvormers zijn hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZkzzpDtU8UbYqjq2B3xOh0NymQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ySAyEtGlAMuUIqmC9hjEDozv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ik kan geen (actief) algemeen thuisaccu topic vinden in GoT, hoop dat ik de vraag hier kan stellen.

De Sessy adverteert zelf ook met Franke Energie en het dynamische tarief, zoals in dit topic meermaals besproken.
Als er met veelvuldig in- en verkoop van energie (bij negatief tarief visa versa), stroom door de accu gaat; hoe zit dat met de levensduur van de accu?
Op de Sessy site lees ik:
Voor de Sessy thuisaccu wordt één cyclus gedefinieerd als één volledige laad-/ontlaadactie, meestal berekend vanaf 75% capaciteit. Met een dynamisch contract kunt je waarschijnlijk tot 2 cycli per dag verwachten.

Sessy, geven we een garantie van 10 jaar of 6000 cycles op de capaciteit van het batterijpakket uit de Sessy

Met gemiddeld 700+ laadcycli per jaar (als ik uitga van hun eigen FAQ), zou je binnen 8-9 jaar door de gedekte laadcycli heen zijn. Begrijp uiteraard dat de capaciteit dan minder kan worden en niet gelijk 0 is.
Wat is de verwachte realistische terugverdientijd die jullie schatten?
Mijn warmtepomp trekt in de nachten af en toe meer dan 2kW/u uit de muur (11kW aansluiting), om die te ondervangen heb ik sowieso meerdere packs nodig.
Twijfel zit hem in dit systeem, wat zonder veel extra kosten geplaatst kan worden, tegenover een thuisaccu van een ander merk (bijvoorbeeld een LG Chem RESU PRIME 16H met 16kWh opslag en 7kW continue ontladen, voor 6000€, ofwel <2 Sessy). Echter zal daar een andere PV omvormer bij moeten en mogelijk overige aanpassingen aan huis.
Mist volgens mij ook een stukje software die bij de Sessy komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Roger_de_Poger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Tja, zou kunnen.

Ik denk dat het geen structureel probleem is. Het is onmogelijk om generiek te bepalen hoeveel kWh een Sessy in den lande kan laden. De getallen worden voor de meute bepaald. Da's één.
Bijkomend is dat je niet kunt stellen dat een Sessy preies in blokken van hele uren laadt. De ene zal 1"45 laden en de ander ruim twee uur. Die restjes moet je ergens indelen. Op een relatief kleine accu heb je weinig kWh's en is een uur best lang.

Nogmaals, als je het perfect, programmeer je het zelf. Alle relevante data zit al in HA.
Vandaar de vraag hoe dynamische modes het vandaag bij andere Sessys heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
berendhaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Dit is toch het Sessy topic? Alle Sessy omvormers zijn hetzelfde.

[Afbeelding]
Okey dankje. Ik probeer een beetje een vergelijk met ZP Nexus opbrengst te bekijken. Hoe Frank het dan doet. Hopelijk delen jullie de komende dagen de rendementen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faceless
niels.p schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:34:
@Faceless Hoe kon jij gister al handelen op de onbalansmarkt bij Frank als dat pas vanaf vandaag beschikbaar/live is?
Ik heb een paar dagen kunnen testen voor Frank en wat bugs geplet voor jullie voor de lancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
cacofant schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:24:
Nu toch maar weer even SessyConnect uit gezet. Ik zou graag een combinatie willen tussen deze mode en NOM. Want nu ging de accu weer laden, maar ik zou eigenlijk willen laden vanaf mijn zonnepanelen en dan in de avond willen handelen op de onbalans markt. En dan in de nacht weer NOM.

Het maakt namelijk best wat geluid als ik ga laden/ontladen in de nacht :-(
Als het goed is kun je tussen deze standen schakelen via Homey. Laat svp even weten hoe dat voor je werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:09

Fioravanti

Fioravantastisch!

Source90 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:22:
Ik kan geen (actief) algemeen thuisaccu topic vinden in GoT, hoop dat ik de vraag hier kan stellen.
Welkom!
Had je deze al gespot? Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Dank!
Tweakers vind het topic voor mij niet relevant, kennelijk :+
Staat op pagina 2 als ik zoek op "thuisaccu", gesorteerd op relevantie (idem laatste reactie).
Ik ga het topic eens bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berendhaan
Devke schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Okey dankje. Ik probeer een beetje een vergelijk met ZP Nexus opbrengst te bekijken. Hoe Frank het dan doet. Hopelijk delen jullie de komende dagen de rendementen.
Dan kun je beter hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
gruijter schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Als het goed is kun je tussen deze standen schakelen via Homey. Laat svp even weten hoe dat voor je werkt.
Ik kan wel naar XOM , maar de SessyConnect is toch niet beschikbaar binnen Homey ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacofant
Oh ik kan wel SessyConnect in een flow kiezen zie ik, dus dan moet ik daarvoor iets bedenken.. als... Dan SessyConnect...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Faceless schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:39:
[...]

Ik heb een paar dagen kunnen testen voor Frank en wat bugs geplet voor jullie voor de lancering.
Nou er zitten nog genoeg bugs in volgens mij.. Werkt nog niet helemaal vlekkeloos...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:44

worker

2x Sessy thuisbatterij

AJediIAm schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:50:
Het is me al een paar keer opgevallen dat Sessy er een uur naast zit met de dynamische laad strategie. Zo moeilijk is het toch niet om te berekenen hoe lang het duurt om van 0 naar 100 te laden.

Waarom begint Sessy te vroeg met laden?

Hoe heeft de Sessy het bij jullie gedaan vandaag?

[Afbeelding]
De Sessy doet er op vol vermogen ongeveer 2u45 over om van vol naar leeg te gaan. Sinds een paar maanden klopt de SOC voor geen meter, lees dit forum er maar op na, daar wordt flink over geklaagd.
De strategie van Sessy klopt dus wel, in 2 uur tijd kán hij helemaal niet opladen.

Zet het Sessy vermogen maar eens in je grafieken, dan zul je zien dat het opladen nog heel lang doorgaat als de SOC op 100% is

[ Voor 6% gewijzigd door worker op 01-05-2024 23:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faceless
cacofant schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Nou er zitten nog genoeg bugs in volgens mij.. Werkt nog niet helemaal vlekkeloos...
Geen idee waar je het over hebt. Het werkt perfect. Je moet je wel even inlezen in het systeem wil je alle finesses begrijpen.
*knip*

[ Voor 39% gewijzigd door twain4me op 02-05-2024 09:27 . Reden: op de man ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
*knip*

[ Voor 105% gewijzigd door twain4me op 02-05-2024 09:27 . Reden: maak liever een TR ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik vind het allemaal best aardig werken voor een nieuw product. Als je 100% geen bugs ed wil kun je beter niet zo vroeg instappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02
*knip* maak liever een TR aan

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 02-05-2024 09:28 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
Het heeft even geduurd maar we hebben leuk nieuws, het Sessy forum is live! 🥳

Niet omdat we Tweakers niet leuk vinden maar we zien dat er hier veel onderwerpen door elkaar lopen waardoor een goede informatiewinning lastig kan zijn. Met het Sessy forum hopen we vragen en antwoorden dichter bij elkaar te brengen en herhaling te verminderen.

Er is natuurlijk ook ruimte om met elkaar te discussiëren, want daar zijn velen hier dol op 😊. Wij zullen zelf ook actief zijn op het forum. Omdat we al meer dan fulltime bezig zijn met veel andere werkzaamheden zijn we niet de hele dag aan het chatten helaas. Gelukkig zijn er hier inmiddels ook veel Sessy experts die jouw vraag misschien wel kunnen beantwoorden.

Met veel dank aan een van onze supporters, @Faceless van KovoKs BV. voor het bouwen van dit forum!

[ Voor 3% gewijzigd door Twan_V op 02-05-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:17
worker schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:22:
Zet het Sessy vermogen maar eens in je grafieken, dan zul je zien dat het opladen nog heel lang doorgaat als de SOC op 100% is
Hier geen problemen met de 2 Sessy's. Het laden stopt sinds installatie vorig jaar binnen 2 minuten na het bereiken van de 100%. Tijdens de laatste 5 minuten laden neemt het laadvermogen langzaam af tot nul.

Maar het langer doorladen zie ik ook bij veel andere apparaten zoals telefoons (mijn werk iPhone 14 gaat na het bereiken van de 100% nog ~20 minuten door met laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
worker schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:22:
[...]

De Sessy doet er op vol vermogen ongeveer 2u45 over om van vol naar leeg te gaan. Sinds een paar maanden klopt de SOC voor geen meter, lees dit forum er maar op na, daar wordt flink over geklaagd.
De strategie van Sessy klopt dus wel, in 2 uur tijd kán hij helemaal niet opladen.

Ik had inderdaad wat voorbij zien komen over soc, maar had de details niet gelezen. Het verklaard inderdaad mijn probleem.

Er is dus niets mis met de dynamische laad strategie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb8aPKMTY2-dj8w8j6BVNRHeATQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uY9SMp7eeorV9CaeRzLeCGLH.png?f=fotoalbum_large
Bedankt voor de opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Iemand nog interesse in een Sessy, geleverd dec 2023? Stuur dan even een PB.
Hangt nog aan de muur zodat hij werkend gezien kan worden.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

vanenkelen

uhmmm.....speechless

sparkly schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:44:
Iemand nog interesse in een Sessy, geleverd dec 2023? Stuur dan even een PB.
Hangt nog aan de muur zodat hij werkend gezien kan worden.
Geen interesse, heb er zelf 2 en meer is niet nodig. Wel benieuwd waarom je besloten hebt hem weg te doen. Welke overwegingen/ervaringen hebben tot dat besluit geleid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
vanenkelen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:51:
[...]

Geen interesse, heb er zelf 2 en meer is niet nodig. Wel benieuwd waarom je besloten hebt hem weg te doen. Welke overwegingen/ervaringen hebben tot dat besluit geleid?
Uiteindelijk wil ik naar een 3 fase systeem met noodstroom mogelijkheid. Dan is een Victron Systeem goedkoper (Installatie 99% zelf) en beter geschikt. In eerste instantie was dit niet de bedoeling, maar na recente stroomuitval en ook spanningsproblemen (=PV omvormers uit) hier wil ik toch volledig zelfstandig kunnen draaien. Daarom besloten om mijn Sessy weg te doen en een Victron systeem te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

sparkly schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Uiteindelijk wil ik naar een 3 fase systeem met noodstroom mogelijkheid. Dan is een Victron Systeem goedkoper (Installatie 99% zelf) en beter geschikt. In eerste instantie was dit niet de bedoeling, maar na recente stroomuitval en ook spanningsproblemen (=PV omvormers uit) hier wil ik toch volledig zelfstandig kunnen draaien. Daarom besloten om mijn Sessy weg te doen en een Victron systeem te bouwen.
Goedkoper weet ik niet, maar wel veelzijdiger.
Nevermind, ik zie net dat ze aanzienlijk goedkoper zijn geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 02-05-2024 18:34 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ethirty schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:32:
[...]

Goedkoper weet ik niet, maar wel veelzijdiger.
3 Sessy's of 3 fase Victron Multiplus 2 48/5000 dan is Victron goedkoper.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Zag het al ja, zat nog met €2500/st in mijn hoofd.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 21:12
John245 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Victron is zonder accu, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klopt, maar voor een 6-7000 euro kan je best een leuke accu kopen volgens mij.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 62 ... 94 Laatste