Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:08
Nieuwe Eco modus voor de Sessy:
Eco (beschikbaar in mei) – De eco modus is een hybride variant van nul-op-de-meter en dynamisch. De Sessy zal gaan laden tijdens de goedkoopste uren. Zijn deze uren voorbij? dan gaat Sessy nul-op-de-meter draaien. Zo gebruik je altijd de goedkoopste energie in huis. Omdat de goedkoopste energie vaak de groenste energie is help je hiermee het milieu 🌳en de energietransitie ⚑.
Energiecontract
βœ” Vast, je hebt geen uurprijzen maar de batterij kan wel tijdens deze periode zonne-energie opslaan, zo verminder je meestal de piek op het net
βœ” Variabel, je hebt geen uurprijzen maar de batterij kan wel tijdens deze periode zonne-energie opslaan, zo verminder je meestal de piek op het net
βœ” Dynamisch, de dynamische modus maakt optimaal gebruik van jouw energieprijzen
hoe gebruik ik mijn Sessy thuisbatterij

Zo te zien beschikbaar in Mei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 21:10
DJP! schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:16:
Nieuwe Eco modus voor de Sessy:

[...]

hoe gebruik ik mijn Sessy thuisbatterij

Zo te zien beschikbaar in Mei :)
Mooi!
Deze modus had k al verwacht. Sinds ik de Sessy's heb doe ik niet anders maar dan handmatig met scripts. Ik kijk naar de uurprijzen (dynamisch contract bij de ANWB) en stuur mijn Sessy's dan handmatig aan door dagelijks een script aan te passen met de schakelmomenten laden, ontladen, NOM en idle.
Maar mooi dat dit nu ook automatisch kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09

Tazzios

..

tcw82 schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:18:
[...]

Ondanks de uitleg van @DJP! heb ik toch een vraagje naar Sessy zelf ingeschoten.
Gisteren stonden de accus weer te ontladen zonder (portal) ontlaad strategie.
Tevens was de prijs gisteren 29 ct. En is die heden ochtend 31 ct. Dus het zou simpel weg meer geld opleveren en dat lijkt me de essentie van ROI.
Hopelijk kan men e.e.a. een beetje toelichten.
Vandaag ook zelf maar even op api gezet zodat ik hem morgen ochtend zelf kan ontladen ipv vandaag in de avond. Scheelt 4 cent.

Zou verwachten dat rond 13:00/zodra de volgende dag bekend is de roi direct opnieuw berekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
Tazzios schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:30:
[...]

Vandaag ook zelf maar even op api gezet zodat ik hem morgen ochtend zelf kan ontladen ipv vandaag in de avond. Scheelt 4 cent.

Zou verwachten dat rond 13:00/zodra de volgende dag bekend is de roi direct opnieuw berekend wordt.
Ik had ook een vraagje bij sessie ingeschoten, het antwoord was dat op de specifieke dag van dit berichtje hierboven hij zowel ging ontladen bij 29 cent als bij 31 cent. Maar dat de grafieken op het portal niet goed meeliepen. Dat is nu aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:52
tcw82 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:11:
[...]

Ik had ook een vraagje bij sessie ingeschoten, het antwoord was dat op de specifieke dag van dit berichtje hierboven hij zowel ging ontladen bij 29 cent als bij 31 cent. Maar dat de grafieken op het portal niet goed meeliepen. Dat is nu aangepast.
Heeft sessy een portal/website waar je live mee kunt kijken bij een demo opstelling ofzo?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:51
Nee, alleen als daadwerkelijk beschikt over sessy's.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 13:03
Ik ga per 1 mei naar Frank Energie om te gaan handelen op onbalans markt. Het is wel akelig stil, ben benieuwd of de β€œslim stroom handelen” dienst ook echt van start gaat per 1 mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Devke schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:02:
[...]

Heeft sessy een portal/website waar je live mee kunt kijken bij een demo opstelling ofzo?
Ik kan wel een keer een scherm opname maken? Of een teams meeting met scherm delen?
Kan je meekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Mr_thebrown schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:19:
Ik ga per 1 mei naar Frank Energie om te gaan handelen op onbalans markt. Het is wel akelig stil, ben benieuwd of de β€œslim stroom handelen” dienst ook echt van start gaat per 1 mei.
Wat ik heb begrepen vanuit Sessy, is dat Frank druk is met de implementatie en testen.
Streefdatum is zover ik weet nog wel 1 mei. Ik zit deze week ook bij Frank vanwege het handelen, dus ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g.theuws
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 11:28
@PimDoos Is het mogelijk om parameters te wijzigen vanuit NodeRed? Het uitlezen gaat goed. Ik zou echter het noise level willen verhogen als ik veel stroomoverschot heb zodat er sneller geladen wordt. Ik merk dat als het noise level hoger is dan 2 de charging power omhoog gaat.
Mocht het reeds kunnen dan hoor ik dat ook graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
tcw82 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:29:
[...]

Ik kan wel een keer een scherm opname maken? Of een teams meeting met scherm delen?
Kan je meekijken.
scherm opname mag wel een x als je tijd hebt. Ben wel benieuwd. Van Zonneplan kun je de nexus enigsinds volgen maar toch ook wel nodige nadelen. Ook voordelen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Mister I schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:51:
[...]

Wat ik heb begrepen vanuit Sessy, is dat Frank druk is met de implementatie en testen.
Streefdatum is zover ik weet nog wel 1 mei. Ik zit deze week ook bij Frank vanwege het handelen, dus ben benieuwd :)
Benieuwd wat hun gaan doen. De onbalansmarkt is aardig in balans al dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Devke schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:21:
[...]
scherm opname mag wel een x als je tijd hebt. Ben wel benieuwd. Van Zonneplan kun je de nexus enigsinds volgen maar toch ook wel nodige nadelen. Ook voordelen.
Ik ga kijken wat ik kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
tcw82 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:20:
[...]

Ik ga kijken wat ik kan doen.
Top! Dankjewel voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 11:50
g.theuws schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:44:
@PimDoos Is het mogelijk om parameters te wijzigen vanuit NodeRed? Het uitlezen gaat goed. Ik zou echter het noise level willen verhogen als ik veel stroomoverschot heb zodat er sneller geladen wordt. Ik merk dat als het noise level hoger is dan 2 de charging power omhoog gaat.
Mocht het reeds kunnen dan hoor ik dat ook graag. :)
Zelf geen ervaring met NodeRed, maar als je vanuit daar de number.sessy_xxxx_noise_level entity kunt aansturen moet dat zeker lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@g.theuws als je in Node-Red de Home Assistant palette installeert, volgens mij is dat node-red-contrib-home-assistant-websocket. Dan heb je een bijna directe intergratie met Home Assistant vanuit Node Red. Je kunt dan bijvoorbeeld via de Sensor node bovengenoemde entiteit uitlezen en met de call service node de entiteit bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:01
Krijg zojuist een mailtje vanuit FrankEnergie over slim handelen in combinatie met een thuis accu. Ik heb altijd begrepen dat de thuisaccu niet interessant is omdat de terugverdientijd te lang is ten opzichte van de levensduur. Ook nog beargumenteerd in een recente video van Tweakers. Of zijn jullie hier tot andere inzichten gekomen?

https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen

[ Voor 9% gewijzigd door Adrenaline0182 op 19-04-2024 13:42 . Reden: URL toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Adrenaline0182 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:25:
Krijg zojuist een mailtje vanuit FrankEnergie over slim handelen in combinatie met een thuis accu. Ik heb altijd begrepen dat de thuisaccu niet interessant is omdat de terugverdientijd te lang is ten opzichte van de levensduur. Ook nog beargumenteerd in een recente video van Tweakers. Of zijn jullie hier tot andere inzichten gekomen?

Het kan een interessante investering zijn als je kunt handelen op de onbalansmarkt. Dan zal het rendement hoog genoeg per jaar moeten zijn. Een accu heeft een levensduur en er zal sprake zijn van degradatie. Ik heb daar al eens een berekening van gemaakt in een ander forum. Er zijn een aantal kosten die (soms) niet meegenomen worden in de aanbieding. Denk hierbij aan het 1 malig belastingforfait als je de BTW terugvraagt. Omzettingsverliezen van AC naar DC en terug maar ook de omvormer en batterij gebruiken stroom. Wie betaald die kosten? Dit gaat van het rendement af. Degradatie zal ook het rendement deels verlagen daar de accu niet 10 jaar bijvoorbeeld 100% laadcapaciteit zal hebben. Daarnaast had de investering in de batterij ook geld opgeleverd op de bank (gemiste rente inkomsten). Kosten aanpassen meterkast niet te vergeten als je met een beetje power wilt handelen. De vergoeding van Frank a 15%. Wat doen de grote partijen die ook mega opslag gaan plaatsen mbt batterijen. Heel leuk initiatief...... ga je het eruit halen ??? Tip is dus om alles benoemd mee te nemen. Zomaar even wat aandachtspunten. Maar zeker leuk om in te verdiepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:50
Kan dat handelen in energie met de Sessy niet in een specifiek topic?

Voor iemand die zich in wil lezen over een Sessy accu is het enkel ruis.
Het gaat meer over de energieleverenciers ed dan over de Sessy accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00
Frappuccino schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:46:
Kan dat handelen in energie met de Sessy niet in een specifiek topic?

Voor iemand die zich in wil lezen over een Sessy accu is het enkel ruis.
Het gaat meer over de energieleverenciers ed dan over de Sessy accu.
Ik geloof niet dat dat er al is. De discussies over terugverdienen via de onbalansmarkt zwerven over diverse topics.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00
Adrenaline0182 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:25:

Het is onderwerp van discussie. Het grootste probleem is de overheid die geen duidelijke koers voor de volgende 5-10 jaar afgeeft. Het is een persoonlijke afweging tussen je doelen, je middelen en de uitkomst van je glazen bol.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
asing schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:03:
[...]

Ik geloof niet dat dat er al is. De discussies over terugverdienen via de onbalansmarkt zwerven over diverse topics.
Ik denk ook dat het voor elk (thuis)batterij systeem anders zal zijn. Doordat vermogens van de verschillende systemen anders zijn zal de onbalans vergoeding ook anders zijn. En dan heb je nu alleen nog Frank Energie maar het idee is volgens mij wel dat er meerdere partijen aansluiten. Meer partijen die misschien ook weer anders vergoeden en de Sessy anders aansturen.

Misschien is het een idee om op forum.sessy.nl de topics te maken die specifiek over de onbalans markt gaan? Daar is er voor de Sessy denk ik net wat meer overzicht omdat daar per onderwerp een nieuw topic gemaakt kan worden. Hier lopen sommige discussie best door elkaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:50
asing schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:03:
[...]

Mede vandaar mijn vraag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Frappuccino schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:41:
[...]

Mede vandaar mijn vraag ook.
Prima plan toch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
het is stil !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:18
Prima toch... all is well

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Ik ben bezig met een projectje om via modbus mijn Growatt PV omvormer te knijpen. Deze heeft namelijk een modbus (RS485) aansluiting waarmee dit kan. Aangezien er geen modbus aansluiting op de gemiddelde PC zit zojuist een modbus naar ethernet converted besteld... nu alleen nog even wachten dat die binnen is zodat ik kan gaan knutselen in Home Assistant.

Reden voor knijpen is dat ik als mijn accu's vol zitten (zoals nu bijvoorbeeld) niet meer wil gaan terug leveren als de stroomprijs negatief is (zoals nu bijvoorbeeld)

https://www.kiwi-electron...q9VryzvI2yF4aApLuEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
De Sessy's zijn hier in wedergeval druk bezig! Felle zon en een hoop wolken, de zonnepanelen fluctueren aardig in vermogen... De Sessy's proberen dat aardig te compenseren.

@Sicos Die heb ik ook draaien. Leest hier ook een GroWatt uit, en nog wat andere kWh meters en een SolarEdge omvormer. Heb er via Amazon nog een POE extractor bijgekocht zodat de ModBus converter vanuit het netwerk voeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:22:
De Sessy's zijn hier in wedergeval druk bezig! Felle zon en een hoop wolken, de zonnepanelen fluctueren aardig in vermogen... De Sessy's proberen dat aardig te compenseren.

@Sicos Die heb ik ook draaien. Leest hier ook een GroWatt uit, en nog wat andere kWh meters en een SolarEdge omvormer. Heb er via Amazon nog een POE extractor bijgekocht zodat de ModBus converter vanuit het netwerk voeding krijgt.
Bij mij zal die gewoon gevoed worden met de bijgeleverde adapter aangezien de switch die ik bij de omvormer heb hangen geen POE heeft. Ik kom zeker nog even bij je shoppen wanneer ik de boel ga inrichten.

Ik hang de boel gewoon weer achter het knieschot van mijn dak waar ik al een stopcontact heb zitten dus verder niet nodig om dat met POE te doen.

Het blijft grappig om te zien hoeveel dingen ik ondertussen aan mijn lokale netwerk heb hangen. Ik ben ondertussen wel 30 apparaten verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4ueGtt6N-fQrCF_DwC6WLGxyTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acZ9lh1v5Dd2IA1rCQdxDe7S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Sicos op 21-04-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Het flippert vandaag met al die wolken inderdaad wel alle kanten op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXdCGSozhgE7bz7ZskT-grnhpX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KBnqTjf74zH3fWX2cSh0M6y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpl74UtNSMrETxW323ScqKFlXVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJhAV9ny5CVqCkpOXrq4TgbB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHqENmtqGloX-UQl3IuN8UQFdus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtRGuBzqGiTc9H9MyjxJYXvq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:22:

Ik lees trouwens mijn Growatt omvormer uit met https://github.com/muppet3000/homeassistant-grott ... werkt prima... was ook omdat ik nog eens niet wist dat je de boel ook via Modbus kon uitlezen.

Helemaal in het begin haalde ik de data bij growatt zelf op maar dat werkte wel zo ongelooflijk slecht omdat die growatt servers er om de haverklap uitlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gSJaGmGj8xX-4tcY4kLlAWNTsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lM076tSa0EqKAyzuV042ok4w.png?f=fotoalbum_large

impressie diagrammen van vandaag met sterk wissellende bewolking vooral om het gemiddelde heen
batterijen stonden op NOM regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcScV-MFyRggEd2ekFqvvXEtNeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hySFCaUIeZL8Xmcm7oMjF1rd.png?f=user_large

laad verschillen tussen sessy software meting tov aparte geinstalleerde shelly meting.
conclusie lopend prachtig synchroon, dit geldt ook voor ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
Sicos schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:17:
Ik ben bezig met een projectje om via modbus mijn Growatt PV omvormer te knijpen. Deze heeft namelijk een modbus (RS485) aansluiting waarmee dit kan. Aangezien er geen modbus aansluiting op de gemiddelde PC zit zojuist een modbus naar ethernet converted besteld... nu alleen nog even wachten dat die binnen is zodat ik kan gaan knutselen in Home Assistant.

Reden voor knijpen is dat ik als mijn accu's vol zitten (zoals nu bijvoorbeeld) niet meer wil gaan terug leveren als de stroomprijs negatief is (zoals nu bijvoorbeeld)

https://www.kiwi-electron...q9VryzvI2yF4aApLuEALw_wcB
Welk type Growatt omvormer heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CDxPnzHAFmDH9htpXT8nv6NeDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c2sQBiCEWAcSXPduuhfZvlvS.png?f=user_large
ervaring na update 1.6.6 3dagen klopte soc met laden en ontladen ,maar daarna steeds meer afwijking, zoals je ziet blijft gewoon doorladen boven de 100% dit is ook bij 0 % pas 17:15 waren ze vol!! vlgs de laad flow.

vrg hebben jullie ook nog steeds de zelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Laatst online: 07:00
vogel6 schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:59:
[Afbeelding]
ervaring na update 1.6.6 3dagen klopte soc met laden en ontladen ,maar daarna steeds meer afwijking, zoals je ziet blijft gewoon doorladen boven de 100% dit is ook bij 0 % pas 17:15 waren ze vol!! vlgs de laad flow.

Ik heb dat inderdaad ook, dat is al weken zo.
Sessy schijnt op de hoogte te zijn van dit voorval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
RiendP schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:58:
[...]

Welk type Growatt omvormer heb je ?
https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-6000-tl3-x/

en dan aangesloten via ethernet om het te monitoren

https://www.stralendgroen...uMTcxMzcxODcyMS4wLjAuMA..

Theoretisch heb ik 7550wp op mijn dak liggen. 12 panelen van 275wp op het zuiden (die liggen daar al 13 jaar) en sinds vorig jaar ook nog 4300wp (10 panelen) op het Noorden maar tot nu toe hebben die nog maximaal 2000wp gehaald. Vandaar dat ik de omvormer iets kleiner heb geschaald omdat ik op het Noorden toch nooit het maximale vermogen van die panelen ga halen.

Maar die panelen waren vorig jaar zo goedkoop (dat vond ik toen) dat ik voor 2400 euro helemaal klaar was met het vol leggen van mijn dak op het Noorden.

Kanttekening is dat ik wel de boel zelf gelegd en aangesloten heb. Een echte solar boer had het vast sneller gedaan want ik ben ongeveer een hele dag er mee bezig geweest maar ze hebben al wat stormen doorstaan en de boel werkt prima dus ik zal vast wel iets goeds hebben gedaan.

[ Voor 85% gewijzigd door Sicos op 21-04-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:57
Ik heb het broertje variant van jouw type omvormer @Sicos.

Er zit inderdaad een aparte RS485 aansluiting op.

Via Node-RED lees ik de PV lokaal uit en stuur ik het aan. Werkt top.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXoH0OYRa1IX0sGMkUm7Sw4R_RI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9KUaQ0WprnXdKsL0ZQYb6Jr.png?f=fotoalbum_large

Maar we gaan offtopic hier...

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 21-04-2024 21:34 ]

3600 Wp op 0Β° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10Β°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vogel6 schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:59:
[Afbeelding]

Ik heb hier ook last van, meestal helpt het om de Sessy even uit te zetten en dan weer aan te zetten. Daarna wel even helemaal laden en ontladen. Dit werkt voor mij erg goed.

Sessy kennende zijn ze er druk mee bezig en zal er in een van de volgende releases wel een oplossing zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:45
Deze oplossing zou in elke nieuwe release zitten volgens Sessy.. tot op heden nog steeds niet goed.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
cacofant schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:47:
Deze oplossing zou in elke nieuwe release zitten volgens Sessy.. tot op heden nog steeds niet goed.
Waar ik zo nu en dan last van heb is dat de accu aangeeft dat deze vol zit wanneer het percentage op 91% staat. De accu weigert dan ook verder te laden (omdat die denkt dat die vol zit). Als ik dan de boel op API zet en voor een halve minuut de boel op ontladen zet en daarna weer de boel terug zet op NOM dan laad die ineens weer vrolijk verder totdat die wel echt helemaal vol zit.

Het is dan niet dat die dan na een paar minuten weer vol is maar dan kan het best nog wel een uurtje duren voordat die helemaal volgeladen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicos op 22-04-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:14
Sicos schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:51:
[...]

Waar ik zo nu en dan last van heb is dat de accu aangeeft dat deze vol zit wanneer het percentage op 91% staat. De accu weigert dan ook verder te laden (omdat die denkt dat die vol zit). Als ik dan de boel op API zet en voor een halve minuut de boel op ontladen zet en daarna weer de boel terug zet op NOM dan laad die ineens weer vrolijk verder totdat die wel echt helemaal vol zit.

Het is dan niet dat die dan na een paar minuten weer vol is maar dan kan het best nog wel een uurtje duren voordat die helemaal volgeladen is.
Systemen State is bij mij betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
https://solarmagazine.nl/...gn=851733d353-Zonneflits+|+De+thuisbatterij&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-851733d353-8747013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
Sicos schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:32:
https://solarmagazine.nl/...gn=851733d353-Zonneflits+|+De+thuisbatterij&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-851733d353-8747013
niet vervelend bedoeld, maar wat heeft dit met sessy te maken?
ik zie het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
ari2asem schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:43:
[...]
ik zie het niet
Non taken... maar het ging me meer om de opslag van thuis accu's. Ja ik heb geen idee waar Sessy zijn accu's bewaard ... zal vast niet bij dit bedrijf zijn maar het was meer te doen om de informatie die in het artikel stond/

Dat thuis accu's (waaronder ook de Sessy) vrij veilig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
Sicos schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:56:
[...]

https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-6000-tl3-x/

en dan aangesloten via ethernet om het te monitoren

https://www.stralendgroen...uMTcxMzcxODcyMS4wLjAuMA..

Theoretisch heb ik 7550wp op mijn dak liggen. 12 panelen van 275wp op het zuiden (die liggen daar al 13 jaar) en sinds vorig jaar ook nog 4300wp (10 panelen) op het Noorden maar tot nu toe hebben die nog maximaal 2000wp gehaald. Vandaar dat ik de omvormer iets kleiner heb geschaald omdat ik op het Noorden toch nooit het maximale vermogen van die panelen ga halen.

Maar die panelen waren vorig jaar zo goedkoop (dat vond ik toen) dat ik voor 2400 euro helemaal klaar was met het vol leggen van mijn dak op het Noorden.

Kanttekening is dat ik wel de boel zelf gelegd en aangesloten heb. Een echte solar boer had het vast sneller gedaan want ik ben ongeveer een hele dag er mee bezig geweest maar ze hebben al wat stormen doorstaan en de boel werkt prima dus ik zal vast wel iets goeds hebben gedaan.
Hoi

zie https://github.com/tkupka/ad-growatt?tab=readme-ov-file

Ik heb zelf een growatt-9000-tl3-x, dus die is vergelijkbaar en kan de inverter schalen tussen 0 en 100% afhankelijk van mijn huisgebruik zodat ik niks teruglever als de stroomprijs negatief is.

Ben samen met de developper bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen.

Ik weet dat dit off-topic :X is dus stuur me gerust een PBPBAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEuGWbc49F2p7m8YATMDf_A-5Q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vfjFLy0joeyTLb1zh7TYcyjX.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door RiendP op 22-04-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
ari2asem schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:43:
[...]
ik zie het niet
Het artikel is vooral van belang voor thuisaccu gebruikers zoals wij ,er zijn afgelopen half jaar veel comments geweest op tweakers ,in het artikel wordt ook verwezen wordt naar de richtlijn PGS 37-2.
type maar eens boven in het zoek veld PSG 37-2 dan zal je veel info vinden waar wij als gebruikers aan zullen /moeten gaan doen. echt interessant .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
vogel6 schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:03:
[...]

Het artikel is vooral van belang voor thuisaccu gebruikers zoals wij ,er zijn afgelopen half jaar veel comments geweest op tweakers ,in het artikel wordt ook verwezen wordt naar de richtlijn PGS 37-2.
type maar eens boven in het zoek veld PSG 37-2 dan zal je veel info vinden waar wij als gebruikers aan zullen /moeten gaan doen. echt interessant .
Zoals ik het lees, lijkt PGS 37-2 vooral te gaan over opslag van batterijen (in een magazijn, zegmaar). PGS 37-1 lijkt te gaan over 'grote batterijsystemen' waarbij ik lees dat dat om gekoppelde systemen van meer dan 20kWh gaat. Lijkt me niet dat dat over het merendeel van de posters hier gaat, die over het algemeen max 3 Sessys hebben hangen en dus ruim onder die 20kWh blijven. Kan op zich best interessant zijn om kennis van te nemen, maar niet per se iets waar de meesten hier aan 'moeten' voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
anboni schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:14:
[...]

Zoals ik het lees, lijkt PGS 37-2 vooral te gaan over opslag van batterijen (in een magazijn, zegmaar). PGS 37-1 lijkt te gaan over 'grote batterijsystemen' waarbij ik lees dat dat om gekoppelde systemen van meer dan 20kWh gaat. Lijkt me niet dat dat over het merendeel van de posters hier gaat, die over het algemeen max 3 Sessys hebben hangen en dus ruim onder die 20kWh blijven. Kan op zich best interessant zijn om kennis van te nemen, maar niet per se iets waar de meesten hier aan 'moeten' voldoen.
Hef zal vast niet voor de meeste zijn maar ik weet dat er op dit forum iemand is die 6 Sessys heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Zoek even op 6 sessy's in dit topic. Kom je ze tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
En toch is het wel handig om 6 Sessy's tegelijk te kopen! :) Ik ben aan het nadenken over een 3e Sessy maar omdat ik al BTW heb terug gevraagd op mijn zonnepanelen, en via mijn vriendin op de Sessy. Daarom kan ik nu geen BTW meer terug vragen op de volgende Sessy('s) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sicos schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:13:
[...]

Hef zal vast niet voor de meeste zijn maar ik weet dat er op dit forum iemand is die 6 Sessys heeft hangen.
Klopt, dat ben ik (in ieder geval, best kans dat er meer zijn). Maar dat zijn wel echt de uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
Glenfiddich schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:07:
Het probleem dat ik eind maart hier meldde, dat SOC al 100% aangeeft terwijl hij nog uren doorlaadt en dat hij nog uren ontlaadt terwijl SOC al op 0% staat, is mij mij sinds gisteren weer terug. Dit nadat het een kleine twee weekjes is weggeweest.

[Afbeelding]

Meer mensen last van?

Misschien wordt het getriggerd door een firmware update (de 10e in de avond kwam 1.6.6 erin)?
Even terugkomend hierop: wat opmerkelijk is, is dat het af en toe ineens 1 dag goed gaat. Dan is SOC precies 0 nadat hij klaar is met ontladen en 100 als hij klaar is met laden.

En daarna klopt er vervolgens weer dagenlang niks van. :?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
Glenfiddich schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:04:
[...]

Even terugkomend hierop: wat opmerkelijk is, is dat het af en toe ineens 1 dag goed gaat. Dan is SOC precies 0 nadat hij klaar is met ontladen en 100 als hij klaar is met laden.

Bij precies hetzelfde, is gestopt met laden op 100% maar de accus zijn maar ongeveer 60% geladen.
Wat ik ook doe ik krijg er niet meer in vandaag, wat normaal wel het geval is.
nu laat ik ze vannacht wel leeg lopen op de nom, morgen ochtend de stroom eraf en dat weer kijken of zij wel vol laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
fplin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:13:
[...]

Bij precies hetzelfde, is gestopt met laden op 100% maar de accus zijn maar ongeveer 60% geladen.
Wat ik ook doe ik krijg er niet meer in vandaag, wat normaal wel het geval is.
nu laat ik ze vannacht wel leeg lopen op de nom, morgen ochtend de stroom eraf en dat weer kijken of zij wel vol laden. is wel een hard nekkig probleem. denk ik anders hadden de sessy mensen al een update geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-07 12:47
Glenfiddich schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:04:
[...]

Hier ook hetzelfde, ging een tijdje goed na installatie, door weinig zon viel het in eerste instantie niet zo op, maar de afwijking werd leek het, steeds groter. Na installatie van de laatste firmware 1.6.6 was het eventjes goed, en dacht dat het opgelost was, maar inmiddels is het weer heel erg. Op zich werkt de onderliggende hard/software goed, maar het is wel vervelend dat de SoC zo afwijkt.
Zie onderstaand voor vandaag (één Sessy voorlopig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ2E3DAeQkZBj_GMV5bwFLmVOVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/So6WVM1yOytmlROo4ko1DmBf.png?f=fotoalbum_large

PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; Sessy 5.5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Alle drie voorgaande SOC opmerkingen komen bij mij precies het zelfde voor.

Vandaag SOC 13:30 vol!!! maar laad gewoon door tot 15:30 toen stopte laden.

er is bruto ingegaan 6.13Kwhr; netto +- 5.6 kwhr. na omzetting.

De laad en los flow zijn bij mij redelijk betrouwbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Wat bij mij erg goed helpt voor de SoC is even de Sessy uit en dan aan zetten. Als ik dat doe dan zie ik dat de SoC ook verspringt naar een meer realistische waarde. Na een keer helemaal opladen en ontladen werkt het dan een tijdje goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DJP! schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:36:
Wat bij mij erg goed helpt voor de SoC is even de Sessy uit en dan aan zetten. Als ik dat doe dan zie ik dat de SoC ook verspringt naar een meer realistische waarde. Na een keer helemaal opladen en ontladen werkt het dan een tijdje goed.
Hebben jullie ook zicht op de spanning van de batterij en kunnen jullie via een api de SoC bijstellen?
Ik heb zelf geen Sessy maar een Victron systeem. Aan de boven- (boven 75 %) en onderkant (onder 25 %) corrigeer ik de SoC met behulp van getallen uit onderstaand overzicht. Van https://cleversolarpower....lifepo4-voltage-chart.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaayYAP9hFsqCD1Iu3WVCN7i9xU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h9wiPO2FiYl9pC31JlgZbnJ2.webp?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
KC27 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:41:
[...]

Hebben jullie ook zicht op de spanning van de batterij en kunnen jullie via een api de SoC bijstellen?
Ik heb zelf geen Sessy maar een Victron systeem. Aan de boven- (boven 75 %) en onderkant (onder 25 %) corrigeer ik de SoC met behulp van getallen uit onderstaand overzicht. Van https://cleversolarpower....lifepo4-voltage-chart.png
[Afbeelding]
Nee dat gaat helaas niet. De BMS van de Sessy bepaalt de SoC en daar heb je als gebruiker geen invloed op. De cel spanningen worden wel ergens bijgehouden want volgens mij heeft Sessy hier zelf wel zicht op. Of ze daarmee de SoC kunnen aanpassen geen idee.

Hopelijk komt dit in de toekomst nog een keer via de API beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 16:38
De Frank App is aangepast. we kunnen gaan koppelen zo te zien πŸ˜€

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
martinisoft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:38:
Frank gaat 1 mei live. Heb ze gevraagd of dat door ging nog. Ben benieuwd naar hun rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
martinisoft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:38:
Beetje prehistorisch. Je moet activatie aanvragen via mail?
Wat doen ze dan? Moet je nog opgeven hoeveel Sessy's je hebt?

En kun je het ook weer uitzetten zelf mocht het niet bevallen? Heb geen zin om elke nacht gewekt te worden door luidruchtige Sessy's.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 16:38
cacofant schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:40:
[...]

En kun je het ook weer uitzetten zelf mocht het niet bevallen? Heb geen zin om elke nacht gewekt te worden door luidruchtige Sessy's.
Ik zag het ook ja, ik neem aan dat de procedure nog wel wordt aangepast. Ik heb de mail zoals deze door de app wordt gegenereerd één op één verstuurd, eens kijken wat er gebeurd. Voor wat het uitzetten betreft, je kunt altijd zelf de modus aanpassen als het niet bevalt lijkt me.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:14
cacofant schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:40:
[...]

Kijk / luister er anders naar......
Het is de featute van de geldmasjien, met de happysound, die voor je werkt & je portemonnee aan het vullen is :*)

Of aan het laten leeg lopen is als Frankie het niet voor elkaar heeft, dan is het een zorgwekkend geluid ;(

Een andere overdenking is: gebruikt Fankie de SOC? :9

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
martinisoft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:46:
[...]

Ik zag het ook ja, ik neem aan dat de procedure nog wel wordt aangepast. Ik heb de mail zoals deze door de app wordt gegenereerd één op één verstuurd, eens kijken wat er gebeurd. Voor wat het uitzetten betreft, je kunt altijd zelf de modus aanpassen als het niet bevalt lijkt me.
Ik kreeg zojuist als reactie de volgende email:
Dag XXX,

Wat leuk dat je geΓ―nteresseerd bent in onze batterijenpropositie! We hebben wat aanvullende informatie nodig om de verbinding met je batterij op te zetten. Zou je daarom het emailadres willen geven wat bekend is bij jouw installateur?

Mocht je over de capaciteit, (terug)laadvermogen en de batterij ID's beschikken, dan mag je die meesturen! Weet je dat niet? Dan vragen we die gewoon op bij je installateur.

XXX

Team Frank

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:52:
[...]

Ik kreeg zojuist als reactie de volgende email:
Dag XXX,

Wat leuk dat je geΓ―nteresseerd bent in onze batterijenpropositie! We hebben wat aanvullende informatie nodig om de verbinding met je batterij op te zetten. Zou je daarom het emailadres willen geven wat bekend is bij jouw installateur?

Mocht je over de capaciteit, (terug)laadvermogen en de batterij ID's beschikken, dan mag je die meesturen! Weet je dat niet? Dan vragen we die gewoon op bij je installateur.

XXX

Team Frank
Volgens mij hebben ze genoeg aan het feit dat je een Sessy hebt en het serie nummer daarvan (Axxxxxxx) met deze info kunnen ze de batterijen aan je account koppelen.

Ik zal van het weekend even een topic maken over de β€œbatterijenpropositie” van Frank Energie. Dan kunnen we het in dit topic over Sessy laten gaan.

En hier kunnen we nu verder met Frank Energie en handelen op de onbalans markt: Frank Energie Slim Handelen

[ Voor 6% gewijzigd door DJP! op 26-04-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Peterhardenberg schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:08:
[...]

Hier ook 3 Sessy's en 3 PV omvormers die niet via de Sessy's zijn aangesloten

Dit werkt bij mij ook prima. Hier onder de laatste 24 uur NOM. Vanaf een uur of 10 vandaag Accu,s vol dus terug naar het net,

[Afbeelding]
Hoe heb je dat onderverdeeld? Je hebt 3 fase neem ik aan? Heb je net als ik hier elke fase een pv set en nu dus ook elke fase een sessy? Of zitten de sessy's alle 3 altijd op 3 fase aangesloten?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik meen me te herinneren dat het driftprobleem van de SoC opgelost is.
Nu zie ik de laatste dagen toch weer rare dingen gebeuren in de grafiekjes.
SoC staat al een paar uur op nul, maar het ding blijft power afgeven.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?
Ik heb er een extra tussenmeter bijgeplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDnjqpAvkwfKejM27kt9AqgNZkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6KQZPeWcmjJ5TAnon5Clr0Yb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fAATRnPYMUupjreQaxmg4IshOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I1okLuo22wW7L3j2AnxAMRVe.png?f=fotoalbum_large

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:32
Roger_de_Poger schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:35:
Ik meen me te herinneren dat het driftprobleem van de SoC opgelost is.
Nu zie ik de laatste dagen toch weer rare dingen gebeuren in de grafiekjes.
SoC staat al een paar uur op nul, maar het ding blijft power afgeven.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?
Ik heb er een extra tussenmeter bijgeplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Same here…

Maar de batterij doet zijn werk volgens mij wel prima, hij denkt alleen dat hij leeg is als dat niet zo is maar blijft dan wel doorwerken…

Ik denk dat dat ook aangeeft hoe het systeem werkt… de β€œintelligentie” laat vooral zien wat de batterij doet maar stuurt dat niet aan…. Datgene dat de grafiekjes maakt en een mening heeft over de vulgraad van de batterij zit er β€œnaast”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
...kennelijk een hardnekkig probleem om op te lossen.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Deze drift heb ik zowel met laden en ontladen. Alle 3 hebben daar last van. Ik draai XOM. Maar kijk er niet meer naar. Maar dat komt omdat ik de avond/nacht door kom. En dan is er alweer genoeg licht om ze weer te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5VBQc3bSEZqZq_BqbOjvAa7uhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ml5PG7gVPbxhitVQz5aTpofu.jpg?f=fotoalbum_large

Draai deze maand letterlijk op 0.

[ Voor 48% gewijzigd door Leoniq op 28-04-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Leoniq schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:29:
Deze drift heb ik zowel met laden en ontladen. Alle 3 hebben daar last van. Ik draai XOM. Maar kijk er niet meer naar. Maar dat komt omdat ik de avond/nacht door kom. En dan is er alweer genoeg licht om ze weer te vullen.

[Afbeelding]

Draai deze maand letterlijk op 0.
Zelfde hier alhoewel ik weinig last heb van drift. Wel nog gisteren de accu's rond 20:00 (toen de stroom het duurste was) vrij leeg gemaakt zodat ze vandaag weer gevuld kunnen worden aangezien de stroom gedurende de hele dag bijna negatief is wat betreft prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4WQ-yE1g3KEmNdknDN4kk9U83g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELe3qU8uNvlJB7n0CvfOdmOx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Sicos op 28-04-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Had ik nog niet aan gedacht dit overzicht.
Maar zie dat ik 2x meer verbruik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSc9XjXHvnlNmtb0wgOhjD5ETBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xasy3SUKcCKtIs2WXoPLNQev.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Leoniq op 28-04-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Maar ik zie dat je een RTE hebt van 76.8 over de maand april @Sicos
Dat is wel erg veel verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Ik houd al een jaar mijn energieverbruik in combinatie met mijn warmtepomp bij:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78836090

Ik ga dat nu ook doen voor mijn ervaringen met de sessy:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78836174

Ik probeer zo transparant en volledig mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Leoniq schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:49:
Maar ik zie dat je een RTE hebt van 76.8 over de maand april @Sicos
Dat is wel erg veel verlies.
Dat is bijna elke maang zo bij mij, geen idee of dat precies klopt maar dat is tenminste wat HA aangeeft.

Ik maak eigenlijk nooit de Sessy's helemaal leeg dus wellicht dat, dat een grotere afwijking geeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Sicos op 28-04-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Ik denk niet dat het helemaal laden ontladen dat verschil maakt. Heb je 3 Sessy's?

Dan gaan ze allemaal laden met bijvoorbeeld 200watt. Alle 3 aan dus. Hier staat 1 aan tot 700 watt en dan nr2 etc.

Ik heb deze maand een RTE van 84%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Leoniq schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:08:
Ik denk niet dat het helemaal laden ontladen dat verschil maakt. Heb je 3 Sessy's?

Dan gaan ze allemaal laden met bijvoorbeeld 200watt. Alle 3 aan dus. Hier staat 1 aan tot 700 watt en dan nr2 etc.

Ik heb deze maand een RTE van 84%.
Ja ik heb 3 Sessy's. Vroeger gebruikte ik het script van PimDoos maar dat had ik nog weleens dat 1 of meerdere Sessy's na verloop van tijd gewoon flipte en bv als een idioot gingen laden of ontladen dus sindsdien gebruik ik gewoon NOM van Sessy zelf.

Zou ook kunnen dat ik gewoon iets verkeerd heb ingesteld in dat script dus als jij dat gebruikt en wat instellingen zou willen delen dan kan ik daar nog eens een keer naar kijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Sicos op 28-04-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Je hebt een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sessy maakt nog nodige geluid zag ik in een filmpje. Vindt dat erg jammer. Liever een stil systeem dus Sessy zal het hier niet worden. Wel flexibeler dan de Nexus tot nu toe. Wat ik me wel afvraag is hoe jullie die Sessy gaan terugverdienen binnen de levenscyclus. Onbalanshandel is nog niet mogelijk (bijna met frank). Alleen op en ontladen tegen day ahead of 0 op de meter dat kun je toch ook al redden zonder thuisaccu? Ik verbruik hier 3000 kwh per jaar. 3000 opbrengst zonnepanelen. Het overschot gebruik ik gewoon in de winter. Streep de Kwhs weg tegen elkaar. 0 op de teller zonder investering. Oprecht benieuwd hoe jullie het systeem terugverdienen binnen de levenscyclus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb ze aangeschaft omdat de saldering afgebouwd ging worden. Dit jaar was dan een leerproces. Maar echt terug verdienen is niet voor iedereen de motivatie. Is gewoon leuk om ermee bezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:35:
Sessy maakt nog nodige geluid zag ik in een filmpje. Vindt dat erg jammer. Liever een stil systeem dus Sessy zal het hier niet worden. Wel flexibeler dan de Nexus tot nu toe. Wat ik me wel afvraag is hoe jullie die Sessy gaan terugverdienen binnen de levenscyclus. Onbalanshandel is nog niet mogelijk (bijna met frank). Alleen op en ontladen tegen day ahead of 0 op de meter dat kun je toch ook al redden zonder thuisaccu? Ik verbruik hier 3000 kwh per jaar. 3000 opbrengst zonnepanelen. Het overschot gebruik ik gewoon in de winter. Streep de Kwhs weg tegen elkaar. 0 op de teller zonder investering. Oprecht benieuwd hoe jullie het systeem terugverdienen binnen de levenscyclus.
Wat hier al vaak is uitgelegd is dat het niet iedereen hier om het terug verdienen van de Sessy's gaat. Het gaat er ook om om zo energie neutraal mogelijk te zijn. Als je alles in het leven wilt terug verdienen kan je eigenlijk bijna niks meer kopen want zo gauw je een winkel uitloopt is het al minder waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Je rekent met salderen... dat gaat er af...

Duurt nu misschien een jaartje langer maar dat blijft echt niet. En mocht het er toch niet af gaan dan komen er andere kosten die uiteindelijk hetzelfde opleveren..

Maar zelfs dan is de businesscase op het randje.

Ik doe het niet voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:10
Hier speelt terugverdienen op termijn een rol. Al zie ik nu niet perse een business-case (want bij mij TLV=levertarief) heb ik in mijn overweging tot aanschaf meegenomen:
- Toekomstige prijsstijgingen Sessy, en dit is ook gebleken. (2022 €2950 incl installatie naar €3950 nu)
- Teugleverboetes energieleveranciers, gelukkig bij mij nog niet het geval
- Anticiperen op einde salderingsregeling (Overtuigd dat de vraag enkel is wanneer het stopt, niet of het stopt)

Kortom, aangeschaft om de massa-vraag (= hogere prijs voor Sessy) voor te zijn en te experimenteren met het gebruiken van Sessy. Over een paar jaar weten we of dit goed of fout gegokt was :)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Sessy maakt nog nodige geluid zag ik in een filmpje. Vindt dat erg jammer. Liever een stil systeem dus Sessy zal het hier niet worden.
Superstil zijn ze inderdaad niet nee. Ik zou ze zelf niet in de woon of slaapkamer hangen. Ik heb ze met z'n zessen op een open zolder hangen en met noise level op 4 van 5 maken ze amper meer geluid dan m'n WTW ventilatie box.
Oprecht benieuwd hoe jullie het systeem terugverdienen binnen de levenscyclus.
Dat is niet mijn doel. Als maatschappij moeten we wat doen aan de problemen op het stroomnet. Ik weet niet of thuisaccus een deel van de oplossing gaan zijn, maar als we dat niet proberen, komen we daar ook nooit achter. Ik zit in een situatie waarin ik me kan veroorloven om een deel van deze investering te verliezen, dus draag ik op deze manier wat bij aan de energietransitie. Eventueel terugverdienen is dan alleen maar mooi meegenomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Ik weet niet welk filmpje je hebt gezien, de eerste "batch" Sessy's had een geluidsprobleem. Dit is aangepast en sindsdien zijn ze een stuk stiller. Maar stil zijn ze niet. Bij mij hangen ze in een aangebouwde garage, en als ze op volle toeren draaien hoor ik ze in wedergeval binnen niet.

Een van mijn eigen doelen voor de Sessy was het eigen verbruik van de PV verhogen. Met twee Sessy's kan ik vanaf Mei tm September de dag doorkomen zonder stroom van het net :D

In de winter maanden doet de zon te weinig en staan de Sessy's grotendeels stil als je alleen nul op de meter draait. Ik ben afgelopen winter gaan experimenteren door te laden als het goedkoop en de rest van de tijd zo veel mogelijk nul op de meter. Dit heeft d energie rekeningen aardig kunnen drukken...

Ik ben inmiddels overgestapt naar Frank Energie om te kijken hoe het handelen op de onbalans markt gaat werken en of dat financieel interessant is. Mijn hoofddoel is om zo veel mogelijk eigen PV stroom te verbruiken, maar als Sessy's stil staan (omdat er te weinig of te veel zon is) kunnen ze wel op andere manier helpen om de energie rekening te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:46:
[...]

Ik weet niet welk filmpje je hebt gezien, de eerste "batch" Sessy's had een geluidsprobleem. Dit is aangepast en sindsdien zijn ze een stuk stiller. Maar stil zijn ze niet. Bij mij hangen ze in een aangebouwde garage, en als ze op volle toeren draaien hoor ik ze in wedergeval binnen niet.

Een van mijn eigen doelen voor de Sessy was het eigen verbruik van de PV verhogen. Met twee Sessy's kan ik vanaf Mei tm September de dag doorkomen zonder stroom van het net :D

In de winter maanden doet de zon te weinig en staan de Sessy's grotendeels stil als je alleen nul op de meter draait. Ik ben afgelopen winter gaan experimenteren door te laden als het goedkoop en de rest van de tijd zo veel mogelijk nul op de meter. Dit heeft d energie rekeningen aardig kunnen drukken...

Ik ben inmiddels overgestapt naar Frank Energie om te kijken hoe het handelen op de onbalans markt gaat werken en of dat financieel interessant is. Mijn hoofddoel is om zo veel mogelijk eigen PV stroom te verbruiken, maar als Sessy's stil staan (omdat er te weinig of te veel zon is) kunnen ze wel op andere manier helpen om de energie rekening te verlagen.
Ik haak even aan op je eerste alinea.
Het geluid lijkt enkel te komen van één fan. Die van de omvormer.
Volgens mij zijn er stillere versies te krijgen of eventueel zelfs het extern plaatsen van een setje stillere fans(ivm opbrengst) zou een boel kunnen helpen. De behuizing is 1 grote resonerende klankkast.

Op dit moment lopen er iets te veel andere projecten in huize tcw82, maar de fan van de sessie staat zeker op de lijst.

Zie foto van @DJP! Verderop...het zijn er dus 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

tcw82 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:10:
[...]

Volgens mij zijn er stillere versies te krijgen of eventueel zelfs het extern plaatsen van een setje stillere fans(ivm opbrengst) zou een boel kunnen helpen. De behuizing is 1 grote resonerende klankkast.

Op dit moment lopen er iets te veel andere projecten in huize tcw82, maar de fan van de sessie staat zeker op de lijst.
Waterkoeling geen optie? Lekker stil maar wel wat meer verlies door het pompje t.o.v een fan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
...mijn RTE komt op 79,6 uit in NOM modus. Daarbij baseer ik me op metingen met een MID-tussenmeter.
Roept bij mij wel de vraag op of de slimme, en zelfs externe aansturing (Sessy Connect) optimaal werkt als je niet precies weet wat erin en eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:30:
[...]

Waterkoeling geen optie? Lekker stil maar wel wat meer verlies door het pompje t.o.v een fan.
De meeste pompjes zijn intern ook gewoon een soort fan ... vaak is het niks meer dan een trafo wat ossileert met daaraan een as met magneten een een schoepenradje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
tcw82 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:10:
[...]

Die kleine fans zijn notoir luidruchtig (ooit in een serverruimte geweest met 5000 blades?). Door de compacte vorm valt er alleen serieus debiet te behalen door ze als een malle te laten spinnen. En dat geeft geluid, zowel uit de lagers, resonantie alsook luchtverplaatsing. Daarom zit er in een desktop een grote en langzaam draaiende fan. Zelfde debiet maar minder geluid. De bouwvorm van Sessy icm de brandwerende functie zal wel een beperkende factor zijn schat ik zo in. Ik had zelf gekozen voor een bouwvorm waarbij de warmte via koelribben naar buiten wordt gebracht, evenals de ventilator. Dan is het ding ook beter vatbaar voor reiniging. Dat bijgeleverde filtertje zal niet veel doen en kan zelfs contraproductief werken als er eenmaal wat stof in hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Roger_de_Poger schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:43:
[...]

Die kleine fans zijn notoir luidruchtig (ooit in een serverruimte geweest met 5000 blades?). Door de compacte vorm valt er alleen serieus debiet te behalen door ze als een malle te laten spinnen. En dat geeft geluid, zowel uit de lagers, resonantie alsook luchtverplaatsing. Daarom zit er in een desktop een grote en langzaam draaiende fan. Zelfde debiet maar minder geluid. De bouwvorm van Sessy icm de brandwerende functie zal wel een beperkende factor zijn schat ik zo in. Ik had zelf gekozen voor een bouwvorm waarbij de warmte via koelribben naar buiten wordt gebracht, evenals de ventilator. Dan is het ding ook beter vatbaar voor reiniging. Dat bijgeleverde filtertje zal niet veel doen en kan zelfs contraproductief werken als er eenmaal wat stof in hangt.
Dikkere koelvinnen is meer ijzer ... zal vast wel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
...ik zou koelvinnen niet van ijzer maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Roger_de_Poger schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:47:
...ik zou koelvinnen niet van ijzer maken...
Aluminium dan... nog duurder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Op het totaalbedrag maakt 10 (?) euri extra niet meer uit. Hadden we al dat geleuter over geluid niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Roger_de_Poger schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:54:
Op het totaalbedrag maakt 10 (?) euri extra niet meer uit. Hadden we al dat geleuter over geluid niet gehad.
Nou je kan voor Sessy ook gewoon eventueel Victron invullen... dat hebben we precies dezelfde discussies --> YouTube: Sound & Partial Load Test of the Victron 5kVa Inverters

Bij Sessy hadden ze eventueel ook met grotere fans kunnen koelen en dan was de boel vast een stuk stiller geweest maar het zal vast wel een reden hebben waarom ze voor de huidige type omvormers hebben gekozen waardoor we vast zitten aan die ieni mini kleine ventilatortjes... die standaard gewoon een hoop herrie maken op vol vermogen.

Ik heb gewoon voor 200 euro en een middagje klussen gewoon een kast om de Sessy's heen gemaakt en toen was bij mij heel het geluid probleem voor 80% opgelost.

Ja als ze echt alle 3 op 2200 watt staan te laden dan kan ik ze nog wel horen als ik er een paar meter vanaf sta maar bij normaal gebruik moet ik echt goed luisteren om geluid te horen.

[ Voor 45% gewijzigd door Sicos op 28-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij heeft de Sessy ook alleen bij de omvormer (boven in links) twee fannetjes. Deze fannetjes zijn onderdeel van de omvormer, en volgens mij daarom ook niet makkelijk te vervangen. Omdat de omvormer relatief lang en dun is, en de elektronica aan de binnenkant zit (wat dus gekoeld moet worden). Denk ik dat de mannetjes niet zozeer een bepaalde flow creΓ«ren maar meer een geforceerde onderdruk waarmee gekoeld moet worden. Volgens mij zit die omvormer aan de binnenkant zoveel dat er tegen aan blazen geen zin heeft. Je moet echt een onderdruk creΓ«ren om de lucht er doorheen te forceren.

Daarom denk ik dat externe fans ook weinig zullen toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:00:
Volgens mij heeft de Sessy ook alleen bij de omvormer (boven in links) twee fannetjes. Deze fannetjes zijn onderdeel van de omvormer, en volgens mij daarom ook niet makkelijk te vervangen. Omdat de omvormer relatief lang en dun is, en de elektronica aan de binnenkant zit (wat dus gekoeld moet worden). Denk ik dat de mannetjes niet zozeer een bepaalde flow creΓ«ren maar meer een geforceerde onderdruk waarmee gekoeld moet worden. Volgens mij zit die omvormer aan de binnenkant zoveel dat er tegen aan blazen geen zin heeft. Je moet echt een onderdruk creΓ«ren om de lucht er doorheen te forceren.

Dat zijn de grote boosdoeners :-) ... foei

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX7BZXuUMBPGHTVjuTTYiVfUSj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PPQwggYHXpOzUuapTLdTmN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbbFfDcKzQYbgw_p6jbsuqerE5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94zNkb5AIRnSs5QzrseWLHTV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Sicos op 28-04-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:00:

Onderdruk is onderdruk. Als je een duct maakt (zei iemand drie D printen...?) En daar een grote fan in plaatst die dezelfde of grotere onderdruk weet te behalen?
Pagina: 1 ... 61 ... 94 Laatste