Tesla Model 3 RWD (2023)
Wat is je ingestelde ondergrens voor leveren dan?ReconE schreef op zondag 7 april 2024 @ 03:33:
[...]
Wat ik zie: tijdens NOM wordt mijn sluipverbruik van 130W in de nacht gewoon weggepoetst door mijn twee sessies. Die leveren dus ieder 65W uren achter elkaar.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
:fill(white):strip_exif()/f/image/8N3k1YxWFd5QqMEa2UQZpihW.png?f=user_large)
zijn meer mensen deze kaart kwijt?. sinds een paar dagen wordt die niet meer weergeven ,dat was ook met de Frank kaart ,maar deze geeft inmiddels weer.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Momenteel hebben we inderdaad nog geen power-up voor Sessy. We zijn wel met Sessy in gesprek en blijven de ontwikkelingen met interesse volgen.
Wanneer er een nieuwe integratie beschikbaar is melden we dit middels een berichtje in de Tibber-app. Zo is iedereen meteen op de hoogte
50Wsparkly schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:35:
[...]
Wat is je ingestelde ondergrens voor leveren dan?
Ik gebruik alleen handmatige aansturing via MHB app. Ondergrens op 50W ingesteld via portal.cacofant schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:42:
Hoe krijg je dat voor elkaar. Lukt mij bij Sessy NOM regeling niet, dan doen beide Sessy's de hele nacht niets.
Lukt alleen als ik de aansturing doe met Homey.
Zo doe ik het ook; het werkt prima!ReconE schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:45:
[...]
Ik gebruik alleen handmatige aansturing via MHB app. Ondergrens op 50W ingesteld via portal.
Op welk e-mail adres heb jij met ze gecommuniceerd? Ik zit ook bij Tibber en laat ze graag ook even weten dat ik 2 Sessy’s hebsideriusj schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:28:
Bericht van Tibber betreft SessyConnect:
Momenteel hebben we inderdaad nog geen power-up voor Sessy. We zijn wel met Sessy in gesprek en blijven de ontwikkelingen met interesse volgen.
Wanneer er een nieuwe integratie beschikbaar is melden we dit middels een berichtje in de Tibber-app. Zo is iedereen meteen op de hoogte
Is dit wat?worker schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 02:30:
[...]
Op welk e-mail adres heb jij met ze gecommuniceerd? Ik zit ook bij Tibber en laat ze graag ook even weten dat ik 2 Sessy’s heb
https://www.sessy.nl/handelen-op-de-onbalansmarkt/
Onderop de pagina een rijtje met e-mail adressen en ook die van Tibber.

:fill(white):strip_exif()/f/image/WK8vy0J1UBb7Dp6LQAiWkM4D.png?f=user_large)
maar of ik er nu beter aan doe om naar Frank over te stappen durf ik niet 123 te zeggen. De berekeningen op https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie zijn natuurlijk wel erg interessant.
Iemand advies?
Als je opzegt krijg je ook de vraag of je een kleine enquete wil invullen waarom je weg gaat. Hier heb ik redelijk duidelijk gemaakt waarom ik weg ga bij Tibber maar als zijn SessyConnect gaan ondersteunen ik wel weer terug wil komen.worker schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 02:30:
[...]
Op welk e-mail adres heb jij met ze gecommuniceerd? Ik zit ook bij Tibber en laat ze graag ook even weten dat ik 2 Sessy’s heb
Ik stap over enkele dagen over van Tibber naar Frank Energie, ik zal laten weten hoe dit gaat (verwacht eigenlijk geen problemen) Wat het voor nu interessant maakt is volgends mij het volgende:DaCootMeister schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:24:
Jammer.. Zonneplan
[Afbeelding]
maar of ik er nu beter aan doe om naar Frank over te stappen durf ik niet 123 te zeggen. De berekeningen op https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie zijn natuurlijk wel erg interessant.
Iemand advies?
https://www.frankenergie....en%20de,zie%20ook%20onder
Ze zijn dan (ondanks het dubbel dippen) goedkoper dan de concurrentie...
Wat gebeurt er als je die AI vraagt of er plannen zijn om te koppelen met "HatseFlats_Connect" ? Tis maar net wat ze dat ding hebben verteld natuurlijk..DaCootMeister schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:24:
Jammer.. Zonneplan
[Afbeelding]
Iemand advies?
Goeie vraag, zou ik ook het antwoord op willen hebben, want dan mag de vergoeding best wel veel zijn.gruijter schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:49:
Ik snap alleen nog welke prijs FrankEnergie rekent als Sessy gaat laden via SessyConnect. Stel dat de all-in prijs per kWh op dat moment 0,35 euro is, en Sessy gaat dan laden op basis van onbalans. Je krijgt dan een onbekende bonus voor het 'slim laden', maar betaal je dan zelf ook de hoge kWh prijs voor de energie die dan in Sessy gaat zitten?
En hoe krijg je dat inzichtelijk wat je laad en ontlaad op commando tbv frank.
want men heeft eigenlijk alleen de Slimme meter data, en de data dat men aan stuurd.
De data die de API van Sessy geeft mag men niet gebruiken voor handels doeleinden (niet goedgekeurd).
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Graag ben erg benieuwd naar je bevindindingenDJP! schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:38:
[...]
Ik stap over enkele dagen over van Tibber naar Frank Energie, ik zal laten weten hoe dit gaat (verwacht eigenlijk geen problemen) Wat het voor nu interessant maakt is volgends mij het volgende:
https://www.frankenergie....en%20de,zie%20ook%20onder
Ze zijn dan (ondanks het dubbel dippen) goedkoper dan de concurrentie...
Ik verwacht, lees: hoop, dat er een dynamische matrix komt per onbalans moment en daar een prijs aan verbonden wordt. Er moet iets van een algoritme zijn die dit berekentgruijter schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:49:
Ik snap alleen nog welke prijs FrankEnergie rekent als Sessy gaat laden via SessyConnect. Stel dat de all-in prijs per kWh op dat moment 0,35 euro is, en Sessy gaat dan laden op basis van onbalans. Je krijgt dan een onbekende bonus voor het 'slim laden', maar betaal je dan zelf ook de hoge kWh prijs voor de energie die dan in Sessy gaat zitten?
Maar hoe gaat men dat dan meten/calculeren. Daar er alleen maar 1 goedkeurde verbruik meter (de Slimme Meter) in het totale circuit aanwezig is?DaCootMeister schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:02:
[...]
Ik verwacht, lees: hoop, dat er een dynamische matrix komt per onbalans moment en daar een prijs aan verbonden wordt. Er moet iets van een algoritme zijn die dit berekent
Je hebt verschillende soorten verbruik of opbrengst NL PV, je eigen verbruik, je laad/ontlaad accu en je P1/slimme meter registratie en alleen deze laatste is geschikt (lees goedkeurd) voor handels doeleinden.
Deze vraag geld voor iedere onbalans markt, tenzij je je accu/batterij achter een tweede meter (SAP) hangt.
Goede vraag natuurlijk maar ik kan me zo voorstellen dat je als energieleverancier real-time data hebt van het grid en alle verbruikers, dus heb je de plussen en minnen inzichtelijk.psdata schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:12:
[...]
Maar hoe gaat men dat dan meten/calculeren. Daar er alleen maar 1 goedkeurde verbruik meter (de Slimme Meter) in het totale circuit aanwezig is?
Je hebt verschillende soorten verbruik of opbrengst NL PV, je eigen verbruik, je laad/ontlaad accu en je P1/slimme meter registratie en alleen deze laatste is geschikt (lees goedkeurd) voor handels doeleinden.
Deze vraag geld voor iedere onbalans markt, tenzij je je accu/batterij achter een tweede meter (SAP) hangt.
As je vervolgens weet wat je aan buffer capaciteit (batterijtjes van klanten) kun je met API calls sturen om te laden en ontladen wanneer er onbalans ontstaat.
Het is machtig interessante materie maar ik ben maar een n00b op dit gebied natuurlijk.
Laadstrategie Dynamisch/SessieConnect leeg in portal
Ik kan geen leverancier (meer) selecteren in de Portal als ik wil schakelen van XOM naar Dynamisch/SessieConnect
/f/image/9ajgOW2A9gXILKYyRWvNmR3m.png?f=fotoalbum_large)
Via Homeassistant kan ik nog wel probleemloos schakelen dus voor mij geen acuut probleem, maar voor klanten die afhankelijk zijn van de Portal mogelijk wel.
Maar als de meetvoorziening zoals bij Sessy niet gecertificeerd is mag je hem niet gebruiken voor facturering.Tazzios schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:15:
@psdata FrankEnergie (/zonneplan) stuurt zelf de batterij aan, ze zullen de lever en laad data van de batterij gebruiken gezien dat de enige mogelijkheid/meting is.
Ook bij zonneplan heb ik dat niet gelezen,
Dus alleen als je hem achter een SAP (tweede meter) zijn ze administratief gedekt.
zolang je Batterij achter je eigen meter hangt, wordt je ook aan geslagen voor dat deel van je gebruik en levering. En zal je onbalans vergoeding de meer en minder kosten moeten goed maken.
Heel inzichtelijk is dat "nog" niet, of zie ik het verkeerd te negatief
Ik vind deze ontwikkeling reuze interessant, de DayAhead markt is op dat moment inzichtelijker op dit moment.
@gruijter heb jij je hier alleen eens in verdiept? en of info gehad van @Twan_V hoe sessy hier over mee denkt.
Hoe dit is gekomen weet ik niet.
Ik meen dat bij Zonneplan ze je de kosten voor Powerplay laden/ontladen vergoeden op je factuur.psdata schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:45:
[...]
Maar als de meetvoorziening zoals bij Sessy niet gecertificeerd is mag je hem niet gebruiken voor facturering.
Dus alleen als je hem achter een SAP (tweede meter) zijn ze administratief gedekt.
zolang je Batterij achter je eigen meter hangt, wordt je ook aan geslagen voor dat deel van je gebruik en levering. En zal je onbalans vergoeding de meer en minder kosten moeten goed maken.
Ik vind deze ontwikkeling reuze interessant, de DayAhead markt is op dat moment inzichtelijker op dit moment.
@gruijter heb jij je hier alleen eens in verdiept? en of info gehad van @Twan_V hoe sessy hier over mee denkt.
ok, wat is aannemelijker:psdata schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:45:
[...]
Maar als de meetvoorziening zoals bij Sessy niet gecertificeerd is mag je hem niet gebruiken voor facturering.
A, Ze zijn vergeten bij frank en zonneplan dat het ergens gemeten moet kunnen en jij bent die eerste die er aan denkt dat het ook gemeten dient te worden!
B, Ze gebruiken de enige meter die meet hoeveel de accu (+-) doet.
Serieuzere note: Zonneplan draait al op de onbalansmarkt misschien staat er in dat topic wat over.
Dat ze het vergoeden staat buiten de discussie, het is hoe ze hel metenErnstH schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:08:
[...]
Ik meen dat bij Zonneplan ze je de kosten voor Powerplay laden/ontladen vergoeden op je factuur.
Weet iemand of Zonneplan dan een MID gekeurde kWh meter (zo iets als een Eastron 3fase meter in je meterkast) plaatst , of dat hun ingebouwde meet eenheid MID gekeurd is. Niets van gelezen in een technische beschrijving van hun Accu.
Dat zal ook het geval zijn bij de connectie van een Sessy naar een dynamische partner die aan deze onbalans markt meedoet. Tot op heden alleen Frank energie wellicht volgende maand van start.
Hij doet het weerDaCootMeister schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:42:
https://forum.sessy.nl/postid/168/
Laadstrategie Dynamisch/SessieConnect leeg in portal
Ik kan geen leverancier (meer) selecteren in de Portal als ik wil schakelen van XOM naar Dynamisch/SessieConnect
[Afbeelding]
Via Homeassistant kan ik nog wel probleemloos schakelen dus voor mij geen acuut probleem, maar voor klanten die afhankelijk zijn van de Portal mogelijk wel.
Lange tijd bij Kiki van zonneplan in de chat gezeten en dit is haar antwoord :psdata schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:20:
[...]
Dat ze het vergoeden staat buiten de discussie, het is hoe ze hel meten
Weet iemand of Zonneplan dan een MID gekeurde kWh meter (zo iets als een Eastron 3fase meter in je meterkast) plaatst , of dat hun ingebouwde meet eenheid MID gekeurd is. Niets van gelezen in een technische beschrijving van hun Accu.
Op een gegeven moment zaten we in een tegen spreekende LUS van KikiKiki>>
De Nexus thuisbatterij houdt inderdaad bij hoeveel stroom hij laadt en ontlaadt voor de onbalansmarkt. Deze informatie wordt gebruikt om je vergoeding voor netstabilisatie te berekenen. Voor de algemene facturering van je stroomverbruik wordt alleen de data van je MID-gecertificeerde slimme meter gebruikt. Dus alles is volledig volgens de regels!<<Kiki
Ik>>
Maar dan moet je toch ook een MID-gecertificeerde tussen meter plaatsen of de Nexus thuisbatterij is MID-gecertificeerd. Want je schrijft : “deze houdt inderdaad bij hoeveel stroom hij laadt en ontlaadt voor de onbalansmarkt. Deze informatie wordt gebruikt om je vergoeding voor netstabilisatie te berekenen” <<Ik
Kiki>>
De Nexus thuisbatterij is niet MID-gecertificeerd. De batterij houdt inderdaad bij hoeveel stroom hij laadt en ontlaadt voor de onbalansmarkt, maar dit wordt niet gebruikt voor facturering. De facturering gebeurt op basis van de metingen van je MID-gecertificeerde slimme meter. De data van de batterij wordt alleen gebruikt om de energiestromen in je huis te regelen en om je inzicht te geven in de prestaties van de batterij via de Zonneplan App<<Kiki
Maar oficieel mag dat niet: want voor facturing moet je een MID-gecertificeerde tussen meter plaatsen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2023-04-19#Hoofdstuk1
en een beetje uitgelegt hier https://advies-elektrotec...nt-mid-bij-een-kwh-meter/
Wellicht dat deze discussie meer bij een topic als Frank-energie, zonneplan Tibber thuis horen. Maar het gaat wel meer spelen als je op deze manier achter je eigen meter iemand anders laat bepalen van wat hij doet en dat je daarvoor een vergoeding krijgt. Want zelf betaal je natuurlijk wel eerst de eigen Slimmemeter (P1) verbruik/levering. Hierna komen regeles als vergoeding onbalans markt geladen Kwh en geleverde Kwh.
Ga je dit doen door een Kwh meter van WC-Eend krijg je ook kwaliteit van WC-Eend, en wat als hun eigen platvorm registratie in de error schiet, dan gaat laden en leveren gewoon door maar jij ziet alleen de P1 data.
vandaar dat de wet daar in voorzag met bovengenoemde onafhankijke MID-gecertificeerde meter's (tussen).
[ Voor 16% gewijzigd door psdata op 09-04-2024 17:34 ]
Dat is is een aanname die je doet. Ze weten wat je accu lever/laad en ze hebben de data van je slimme meter. Het leveren/laden kunnen ze dan prima er vanaf halen.Want zelf betaal je natuurlijk wel eerst de eigen Slimmemeter (P1) verbruik/levering.
Er zal namelijk vast een rede waarom je ook stroom bij ze af moet nemen om mee te kunnen doen op de onbalansmarkt.
Zodra salderen wegvalt betaal je zowel inkomend als uitgaand energiebelasting. En daarmee wordt ook handelen met een Sessy al aanzienlijk minder rendabel.
Zeker als je hoofdmeter het enige formele meetpunt is, is dat waar je van uit moet gaan. Of ik moet het helemaal mis hebben.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat is relevant voor de onbalansmarkt?psdata schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:29:
[...]
Lange tijd bij Kiki van zonneplan in de chat gezeten en dit is haar antwoord :
[...]
Op een gegeven moment zaten we in een tegen spreekende LUS van Kiki![]()
Maar oficieel mag dat niet: want voor facturing moet je een MID-gecertificeerde tussen meter plaatsen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2023-04-19#Hoofdstuk1
en een beetje uitgelegt hier https://advies-elektrotec...nt-mid-bij-een-kwh-meter/
Wellicht dat deze discussie meer bij een topic als Frank-energie, zonneplan Tibber thuis horen. Maar het gaat wel meer spelen als je op deze manier achter je eigen meter iemand anders laat bepalen van wat hij doet en dat je daarvoor een vergoeding krijgt. Want zelf betaal je natuurlijk wel eerst de eigen Slimmemeter (P1) verbruik/levering. Hierna komen regeles als vergoeding onbalans markt geladen Kwh en geleverde Kwh.
Ga je dit doen door een Kwh meter van WC-Eend krijg je ook kwaliteit van WC-Eend, en wat als hun eigen platvorm registratie in de error schiet, dan gaat laden en leveren gewoon door maar jij ziet alleen de P1 data.
vandaar dat de wet daar in voorzag met bovengenoemde onafhankijke MID-gecertificeerde meter's (tussen).
het gaat er toch om dat je op het ene moment juist beter stroom kunt afnemen en op het andere moment stroom terug levert.
Die gegevens komen gewoon uit je P1 meter.
Voor de onbalans maakt het toch niet uit of de stroom die je afneemt naar je wasmachine gaat of naar je accu.
En als je terug gaat leveren dan kun je wel met 10 kWh laten ontladen, maar als eraan tegelijkertijd 2 kw naar je huishouden gaat, gaat er maar 8 Kw naar het net.
Dus naar mijn idee kan er gewoon via je P1 meter afgerekend worden.
Of zie ik het helemaal verkeerd??
Als de Sessy beschikbaar is kan deze ingezet worden, en als er dan geld wordt verdient door de onbalans op te lossen krijg je daar geld voor.
Het is wel een beetje shady en ik hoop dat het in de toekomst wat transparanter gaat worden.
Je mist een belangrijk gegeven: op de onbalansmarkt gelden hele andere kWh tarieven dan op de reguliere day-ahead markt. Het hele idee van deze constructie is dat de energieleverancier de daadwerkelijke handelaar is op die markt en dat wij daar met onze thuisaccu's van mee kunnen profiteren. Daarvoor lijkt het me vrij essentieel dat er een betrouwbare meting plaatsvindt niet alleen van het reguliere verbruik maar vooral van die onbalans compensatie. Alleen P1 meter lijkt me daar onvoldoende voor.Peterhardenberg schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:02:
[...]
Wat is relevant voor de onbalansmarkt?
het gaat er toch om dat je op het ene moment juist beter stroom kunt afnemen en op het andere moment stroom terug levert.
Die gegevens komen gewoon uit je P1 meter.
Voor de onbalans maakt het toch niet uit of de stroom die je afneemt naar je wasmachine gaat of naar je accu.
En als je terug gaat leveren dan kun je wel met 10 kWh laten ontladen, maar als eraan tegelijkertijd 2 kw naar je huishouden gaat, gaat er maar 8 Kw naar het net.
Dus naar mijn idee kan er gewoon via je P1 meter afgerekend worden.
Of zie ik het helemaal verkeerd??
Maar zeker weten we het niet, ook straks met Frank-energie niet.DJP! schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:03:
Volgens mij krijg je ook geen vergoeding voor de kWhen maar meer voor de tijd die je de Sessy beschikbaar stelt.
Als de Sessy beschikbaar is kan deze ingezet worden, en als er dan geld wordt verdient door de onbalans op te lossen krijg je daar geld voor.
Het is wel een beetje shady en ik hoop dat het in de toekomst wat transparanter gaat worden.
Ook het antwoord wat ik kreeg bij Zonneplan is niet verder onderbouwd.
Ik citeer "De Nexus thuisbatterij houdt
inderdaad bij hoeveel stroom hij laadt en ontlaadt voor de
onbalansmarkt. Deze informatie wordt gebruikt om je vergoeding voor
netstabilisatie te berekenen. Voor de algemene facturering van je
stroomverbruik wordt alleen de data van je MID-gecertificeerde slimme
meter gebruikt"
Dit slaat natuurlijk straks ook op Frank-energie maar waren halen die dan de gebruiks info vandaan. Er zit nog steeds verschil bij mijn sessys en een Eastron tussen meter (MID-gecertificeerd)
Maar als je alleen een vergoeding in beschikbare tijd krijgt is dat niet 1 op 1 gekoppeld aan de Kwh die je via je eigen aansluiting en gemeten met je slimmemeter laad of terug leveren en word afgerekend.
In Nederland geld de regel dat je alleen Kwh mag facturen dmv een gecertificeerde (tussen) meter. Dus gaat het feest niet op met wat een batterij/accu zelf reigistreerd.
Ik vind dat alle partijen welke nu aan onbalans (willen) doen in hun beschrijving van wat ze jou/mij er voor willen vergoeden slecht onderbouwd. En er zijn nog geen concrete voorbeelden of wel.
Ik hoop dat Frank energie dit binnen kort voor dat ze de Sessy optie daad werkelijk gaan aanbieden met nog een betere uitleg komen.
[ Voor 8% gewijzigd door psdata op 09-04-2024 20:02 ]
Hij zou natuurlijk nog kunnen dat ze voor ieder kwartier dat ze actief zijn op de onbalansmarkt bijhouden hoeveel ze er aan verdiend hebben. En van die opbrengst een percentage delen met iedereen die in dat kwartier z'n accu beschikbaar hadden gesteld met de meetgegevens van de accus om de verdeelsleutel te bepalen. Dus geen rechtstreekse vergoeding per kWh.psdata schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:51:
Deze informatie wordt gebruikt om je vergoeding voor
netstabilisatie te berekenen.
Maar goed, dat zal allemaal vast wel duidelijker worden als/voordat het live gaat.
Let op, deze versie vereist Sessy firmware 1.6.5 of hoger. Heb je die nog niet, wacht dan nog even met updaten.
Nieuwe feature: Dynamische prijzen en het (ont)laadschema voor de dynamische modus zijn inzichtelijk via twee nieuwe sensoren op iedere Sessy Battery dongle.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RA3TUlKQYxl7hwu7hlTgK4mn.png?f=user_large)
Via ApexCharts kun je de data voor de hele dag (en volgende dag) inzichtelijk maken in je dashboards.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fqOROZrWhzODvOiProlXaDWW.png?f=user_large)
De algehele consensus in het Nexus topic is: "hey, ik krijg het voorspelde geld terug dus niet zeuren"psdata schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:51:
[...]
Maar zeker weten we het niet, ook straks met Frank-energie niet.
Ook het antwoord wat ik kreeg bij Zonneplan is niet verder onderbouwd.
Ik citeer "De Nexus thuisbatterij houdt
inderdaad bij hoeveel stroom hij laadt en ontlaadt voor de
onbalansmarkt. Deze informatie wordt gebruikt om je vergoeding voor
netstabilisatie te berekenen. Voor de algemene facturering van je
stroomverbruik wordt alleen de data van je MID-gecertificeerde slimme
meter gebruikt"
Dit slaat natuurlijk straks ook op Frank-energie maar waren halen die dan de gebruiks info vandaan. Er zit nog steeds verschil bij mijn sessys en een Eastron tussen meter (MID-gecertificeerd)
Maar als je alleen een vergoeding in beschikbare tijd krijgt is dat niet 1 op 1 gekoppeld aan de Kwh die je via je eigen aansluiting en gemeten met je slimmemeter laad of terug leveren en word afgerekend.
In Nederland geld de regel dat je alleen Kwh mag facturen dmv een gecertificeerde (tussen) meter. Dus gaat het feest niet op met wat een batterij/accu zelf reigistreerd.
Ik vind dat alle partijen welke nu aan onbalans (willen) doen in hun beschrijving van wat ze jou/mij er voor willen vergoeden slecht onderbouwd. En er zijn nog geen concrete voorbeelden of wel.
Ik hoop dat Frank energie dit binnen kort voor dat ze de Sessy optie daad werkelijk gaan aanbieden met nog een betere uitleg komen.
Ik deel jouw mening dan ook over het meten is weten en de te controleren berekening achter de vergoeding.(vrij vertaald

Het is nu afwachten hoe Frank dit gaat doen.
(Dit is de partij waar je zaken mee gaat doen en niet met Charged, ik zie de mopperpostings in dit topic al weer komen

Ik denk dat ik mij voorlopig nog zal beperken tot de dynamische handel en de (hoge

Ik heb twee sessy’s op 100%, ze gaan om 7:00 volgens de charged/sessy ROI, naar 1500W doelvermogen tot 09:00.
Vervolgens zijn ze precies om 9 uur schijnbaar 0% en schakelen ze exact uit om dat tijdstip.
Er zou nog grofweg 2kwh in moeten zitten, met iets verlies, zou ik zeggen.
Enig idee of dit gewoon foutieve indicaties zijn?
Ik heb hetzelfde vreemde gedrag. Je denkt dat zo 100% geladen zijn, dan verander je de strategie bv, en 1 van de 2 schiet dan plotsklaps 30% naar beneden. Vandaag hetzelfde, maar dan van 74% plotsklaps naar 100%.DeKoetsier schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:34:
Kan het volgende wel kloppen?
Ik heb twee sessy’s op 100%, ze gaan om 7:00 volgens de charged/sessy ROI, naar 1500W doelvermogen tot 09:00.
Vervolgens zijn ze precies om 9 uur schijnbaar 0% en schakelen ze exact uit om dat tijdstip.
Ik verwacht dat dit een firmware issue is en vanzelf wordt opgelost.
/f/image/MAdyhBOFlLGxQ06XKWvA2VpW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door DaCootMeister op 10-04-2024 13:38 ]
Ja, de SOC loopt te snel op en af. Je kan het zelf uitproberen door via de API door te gaan met ontladen ook al staat de SOC op 0%. Wordt aan gewerkt.DeKoetsier schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:34:
Kan het volgende wel kloppen?
[ Voor 209% gewijzigd door mgroen81 op 10-04-2024 19:27 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Die instelling is inderdaad per fase. Staat bij mij op 25 en op dit moment zijn ze met 'n 6en totaal zo'n 9kW aan het terugleveren (zeg maar 'n 35A totaal). Ze zijn zich nu aan het limiteren om binnen m'n ingestelde geluidsniveau te blijven.mgroen81 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:08:
Ik heb even gezocht en de vraag is eerder gesteld. Ik had de instelling van maximale stroom van de hoofdaansluiting op 25A ingesteld omdat ik dacht dat dit per fase zou zijn.
Het klinkt trouwens ook niet logisch dat ze hun laadstroom beperken op basis van andere verbruikers. De enige strategy die iets met het actuele verbruik doet is bij mijn weten de NOM stand. API en Dynamic zullen volgens mij alleen onderling hun stroom regulieren om binnen de ingestelde waarden te blijven, maar kijken daarbij niet naar andere verbruikers in huis.
Heb net een reset gedaan door de voeding 5 minuten uit te schakelen maar dat heeft niet geholpen.
Is er nog iets wat ik kan proberen?
Het noise level stond op 2

[ Voor 8% gewijzigd door mgroen81 op 10-04-2024 21:00 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Na een restart (dus ook na een update) moet e.e.a. weer gecalibreerd worden. Lekker laten lopen, morgen weer vol laden en dan klopt het weer redelijk.helm71 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:05:
Mmmm… sinds gisteren 1.6.5 …. Percentage staat op 0% maar hij levert nog braaf terug…
Sniegoenie..
Handig, Pim, dankjewel.PimDoos schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:18:
Nieuwe versie van ha-sessy (0.6.0)
Let op, deze versie vereist Sessy firmware 1.6.5 of hoger. Heb je die nog niet, wacht dan nog even met updaten.
Nieuwe feature: Dynamische prijzen en het (ont)laadschema voor de dynamische modus zijn inzichtelijk via twee nieuwe sensoren op iedere Sessy Battery dongle.
[Afbeelding]
Via ApexCharts kun je de data voor de hele dag (en volgende dag) inzichtelijk maken in je dashboards.
[Afbeelding]
Zou je de yaml-code willen delen die je in de card gebruikt? (linker deel bij editen van card)
En als dit teveel off-topic is dan graag in een-op-een bericht.
https://github.com/PimDoo.../cards/DynamicSchedule.mdKoQuest schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:40:
[...]
Handig, Pim, dankjewel.
Zou je de yaml-code willen delen die je in de card gebruikt? (linker deel bij editen van card)
En als dit teveel off-topic is dan graag in een-op-een bericht.
Edit toevoeging:
now:
show: true
Nu nog 2 dagen in de grafiek zien te krijgen met all in prijzen.
[ Voor 36% gewijzigd door Tazzios op 11-04-2024 22:24 ]
Nieuwe features
SessyConnect- Sessy heeft een nieuwe strategie, SessyConnect. In deze modus staat Sessy het toe aangestuurd te worden door een externe partij. Hiermee kan Sessy toegepast worden op andere energiemarkten, dit kan het rendement verhogen. Voor meer informatie over SessyConnect kun je naar www.sessy.nl/hoe-werkt-sessyconnect-live-vanaf-1-mei
Verbeteringen
Vermogensregeling - De vermogensregeling van de Sessy is stabieler bij vermogens onder de 500W, zo kan Sessy nauwkeuriger nul-op-de-meter houden waardoor jij minder energie importeert en exporteert.
Bug fixes
De wifi scan tijdens de initiële configuratie kon vastlopen
[ Voor 175% gewijzigd door rtunru op 11-04-2024 10:17 ]
Ook hier reeds actief. na de update keurig weer alle setting's weer terug gezet vanuit de cloud.rtunru schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:50:
Ik heb nu firmware 1.6.6
waarschijnlijk kiest men daarvoor ten tijde van de update, om de setting's niet tijdelijk te op te slaan
Ik ben erg blij met de verbetering in de vermogensregeling bij vermogens onder de 500 W.
NOM modus is hierdoor veel beter geworden.
DANKJE!
Dat het veel eerder gaat laden en ontladen met lagere vermogens.Leoniq schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:35:
Wat merk je dan precies?
Met andere woorden, het reageert veel sneller op de veranderingen in zonsterkte.
[ Voor 17% gewijzigd door rtunru op 12-04-2024 11:48 ]
Dat kan, maar ik laad alleen met zonnepanelen en ik handel niet.Mr_thebrown schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:30:
Je weet wel dat op lage vermogens je erg veel verlies hebt?
Laden met zon kost niks.
Dus als het begint te laden bij 150 W, als miijn zonnepanelen 500 W leveren bij eigenverbruik van 300 W, vind ik dat leuk met name als het bewolkt is.
Bij het ontladen precies andersom. Als het al begint te ontladen bij 150 W, hoef ik minder af te nemen van het net.
[ Voor 35% gewijzigd door rtunru op 12-04-2024 12:54 ]
Je zonnepanelen gratis noemen is een beetje jezelf in de maling nemen. Aangezien de vergoeding die je krijgt geen verlies oplevert. En ik schat zo dat je op lage vermogen zomaar 30-40% weggooit.
Ik heb zelf mijn Sessy's op 250W als ondergrens. Dus pas laden/ontladen bij 250W of meer.
Verklaar je nader!Mr_thebrown schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:55:
Aha ok. Voor je portemonnee of het milieu is het een slechte keuze.
Je verliest met zo laag vermogen veel. Als je de stroom terug het net in stopt heb je dat niet. Je gooit dus geld en stroom weg.
Niet helemaal, ik lever ook terug terwijl ik laad.ErnstH schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:22:
[...]
Je negeert de opportunity cost van je opgewekte stroom.
Hierdoor lever ik minder terug en hoop ik de "terug lever boete" van het energie bedrijf te minimaliseren.
Heb je onderzocht wat het verschil in verlies tussen 150 W en 250 W laden?Mr_thebrown schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:31:
[...]
Je verliest met zo laag vermogen veel. Als je de stroom terug het net in stopt heb je dat niet. Je gooit dus geld en stroom weg.
Ik vind dit allemaal wel vervelend klinken. Want met dat lage vermogen haal ik nou net de 0 op de meter 's nachts. Maar dat ik dus grotendeels weggegooid geld?rtunru schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:38:
[...]
Heb je onderzocht wat het verschil in verlies tussen 150 W en 250 W laden?
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik vind niet dat je geld weggooit.Heintje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:41:
[...]
Ik vind dit allemaal wel vervelend klinken. Want met dat lage vermogen haal ik nou net de 0 op de meter 's nachts. Maar dat ik dus grotendeels weggegooid geld?
Jouw doel is NOM en dat is prima.
Mijn doelstelling is om zoveel mogelijk mijn eigen PV stroom te gebruiken, mocht dat niet lukken dan laad ik de Sessy's zo goedkoop mogelijk bij. Op dit moment heb ik daar nog twee Sessy's voor nodig. Over een paar weken verwacht ik dat ik maar 1 Sessy nodig heb om de hele dag NOM te kunnen draaien. (de zon is dan ietsje feller en langer aanwezig) De andere Sessy kan ik dan mooi voor de onbalans gebruiken. Zodat ik er nog een beetje aan kan verdienen
Zie Sessy zelf:rtunru schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:38:
[...]
Heb je onderzocht wat het verschil in verlies tussen 150 W en 250 W laden?
https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie
Ben benieuwd of dat kan werken in de praktijk. 1 sessy op onbalans markt en de ander niet.DJP! schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:52: De andere Sessy kan ik dan mooi voor de onbalans gebruiken. Zodat ik er nog een beetje aan kan verdienen
Zover ik nu kan bedenken gaat dat niet werken. Aangezien de sessy op de onbalans markt op elk moment zowel kan gaan laden als ontladen.
De andere sessy die misschien op dat moment het tegenovergestelde doet gaat dan de andere sessy voeden. NOM gaat ook niet goed werken, etc.
Dit wil ik oplossen door de 'power' van de Sessy die in SessyConnect staat als offset te gebruiken voor het P1 Gridsetpoint.Faceless schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:42:
[...]
Ben benieuwd of dat kan werken in de praktijk. 1 sessy op onbalans markt en de ander niet.
Zover ik nu kan bedenken gaat dat niet werken. Aangezien de sessy op de onbalans markt op elk moment zowel kan gaan laden als ontladen.
De andere sessy die misschien op dat moment het tegenovergestelde doet gaat dan de andere sessy voeden. NOM gaat ook niet goed werken, etc.
Dus stel dat de onbalans Sessy 2200W trekt dan is het gridsetpoiint op dat moment ook 2200W. De andere Sessy zal in NOM dus geen last hebben van de onbalans Sessy. En ook niet gaan laden/ontladen door het gedrag van de onbalans Sessy.
Als je zo redeneert had je urberhaupt geen batterij moeten kopen…. De mogelijke verdiensten door iets heel anders met je geld te doen zijn veel hoger…ErnstH schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:22:
[...]
Je negeert de opportunity cost van je opgewekte stroom.
Leuk idee! Hopelijk is het snel 1 mei.DJP! schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:12:
[...]
Dit wil ik oplossen door de 'power' van de Sessy die in SessyConnect staat als offset te gebruiken voor het P1 Gridsetpoint.
Dus stel dat de onbalans Sessy 2200W trekt dan is het gridsetpoiint op dat moment ook 2200W. De andere Sessy zal in NOM dus geen last hebben van de onbalans Sessy. En ook niet gaan laden/ontladen door het gedrag van de onbalans Sessy.
Volgens mijn lokale schema zou die ontladen tot 22:00. Volgens mij was het afgelopen dagen ook een paar keer voorgekomen dat de Portal niet up to date was.tcw82 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:46:
Wat is hier nu weer gaande, accus staan op roi,
Laad/losschema is tot 20.00 lossen.
Maar de accus staan nog altijd volle bak te ontladen??
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je Sessy in ROI staat zou het lokale schema up to date moeten zijn.
Morgen weer een sessie...laden en lossen.
Onze elektrische energie rekening van maart was drie euro en achtentwintig cent. Dat is inclusief verwarmen. Mede mogelijk gemaakt door de 2 sessies.
:strip_exif()/f/image/32vbuBDEWJnfWy7Gr6Yx6RpM.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer mensen last van?
Misschien wordt het getriggerd door een firmware update (de 10e in de avond kwam 1.6.6 erin)?
Catch a smile out there!
goede morgenGlenfiddich schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:07:
Het probleem dat ik eind maart hier meldde, dat SOC al 100% aangeeft terwijl hij nog uren doorlaadt en dat hij nog uren ontlaadt terwijl SOC al op 0% staat, is mij mij sinds gisteren weer terug. Dit nadat het een kleine twee weekjes is weggeweest.
[Afbeelding]
Meer mensen last van?
Misschien wordt het getriggerd door een firmware update (de 10e in de avond kwam 1.6.6 erin)?
ik had het zelfde probleem patroon ook al weken na update 1.6.5 was echt irretant zowel bij laden als ontladen .
dit was op alle batterijen het zelfde patroon ,werkschakelaar een aantal keren gereset ,dat leek even te helpen ,maar dus niet.
nu staat update 1.6.6 er op en was het gisteren precies goed gegaan .
hopelijk blijft het nu goed gaan
zijn er meer met de zelfde ervaring hebben.? laat het weten .
grt.
\Glenfiddich schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:07:
Meer mensen last van?
Ja hoor, meer mensen last van (ik).
Zowel met 1.6.5 als met 1.6.6. met deze zonnige dagen iedere dag van 0 naar 100% maakt voor de SOC-bug niks uit

Ja hoor hier ook.DaCootMeister schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:15:
[...]
\
Ja hoor, meer mensen last van (ik).
Zowel met 1.6.5 als met 1.6.6. met deze zonnige dagen iedere dag van 0 naar 100% maakt voor de SOC-bug niks uit
Gelukkig is de System State melding met Batterij vol en Batterij leeg zeer betrouwbaar.
Als je State of Charge slechts als grove indicator gebruikt van waar je ongeveer zit in de charge voor je automatisering zit je altijd goed.
Of een & poortje erbij zetten
hier idem dito. geen juiste SOC. 1.6.6Glenfiddich schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:07:
Het probleem dat ik eind maart hier meldde, dat SOC al 100% aangeeft terwijl hij nog uren doorlaadt en dat hij nog uren ontlaadt terwijl SOC al op 0% staat, is mij mij sinds gisteren weer terug. Dit nadat het een kleine twee weekjes is weggeweest.
[Afbeelding]
Meer mensen last van?
wie kan ervaring vertellen en de de werking van een sessy batterij met dyn .contract maar zonder zonnepanelen?
en hoe werkt NOM dan?
Niet. Een sessy in nom zal alleen opwek van zonnepanelen opnemen. Je kunt dan wel dynamisch (roi) gebruiken.vogel6 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:08:
vraagje;
wie kan ervaring vertellen en de de werking van een sessy batterij met dyn .contract maar zonder zonnepanelen?
en hoe werkt NOM dan?
Maar als er stroom in de accu zit kun je NOM draaien (tot 1700w verbruik per Sessy)
Als de accu leeg is zul je eerst moeten laden vanuit het net.
Dat kun je dan in de goedkoopste momenten doen en op de dure momenten weer NOM draaien.
vogel6 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:08:
vraagje;
en hoe werkt NOM dan?
En kan Sessy ook gebruikt worden om de netspanning te dempen? Nu slaan panelen af bij 253V, dan zou het ideaal zijn als er juist geladen kan worden en die energie dan geleidelijk terug te geven aan het net.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
De NOM regeling werkt door te kijken naar de slimmemeter. Als deze teruglevering ziet gaat de Sessy laden, als deze levering ziet gaat de Sessy ontladen. Als je de panelen direct op de Sessy kunt aansluiten is dat makkelijker qua installatie.Ethirty schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:40:
Werkt NOM wel goed als je de panelen niet rechtstreeks op de Sessy kan aansluiten? Want mijn panelen en de potentiële locatie voor de Sessy zitten niet bij elkaar in de buurt.
En kan Sessy ook gebruikt worden om de netspanning te dempen? Nu slaan panelen af bij 253V, dan zou het ideaal zijn als er juist geladen kan worden en die energie dan geleidelijk terug te geven aan het net.
Je kunt de Sessy ook zelf aansturen, bijvoorbeeld met Home Assistant, Homey of Domoticz. Of je het voltage dan kunt verlagen hangt van een hoop dingen af. heb je al eens getest of je het voltage kunt verlagen door bijvoorbeeld een waterkoker aan te zetten?
Ja, ja.Ethirty schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:40:
Werkt NOM wel goed als je de panelen niet rechtstreeks op de Sessy kan aansluiten? Want mijn panelen en de potentiële locatie voor de Sessy zitten niet bij elkaar in de buurt.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Mja, dat is nu dubbel lastig omdat de omvormer aan een lange, te dunne, kabel zit. Dan moet ik of een random grootverbruiker in de schuur zetten of een hele nieuwe kabel ingraven.DJP! schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:11:
[...]
De NOM regeling werkt door te kijken naar de slimmemeter. Als deze teruglevering ziet gaat de Sessy laden, als deze levering ziet gaat de Sessy ontladen. Als je de panelen direct op de Sessy kunt aansluiten is dat makkelijker qua installatie.
Je kunt de Sessy ook zelf aansturen, bijvoorbeeld met Home Assistant, Homey of Domoticz. Of je het voltage dan kunt verlagen hangt van een hoop dingen af. heb je al eens getest of je het voltage kunt verlagen door bijvoorbeeld een waterkoker aan te zetten?
Maar ik ben een aantal scenario’s aan het uitdenken en de netspanning verlagen was er eentje.
#team_UTC+1
Hier ook 3 Sessy's en 3 PV omvormers die niet via de Sessy's zijn aangeslotenEthirty schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:40:
Dit werkt bij mij ook prima. Hier onder de laatste 24 uur NOM. Vanaf een uur of 10 vandaag Accu,s vol dus terug naar het net,
:strip_exif()/f/image/qhOql0m6LaX4RIikvhDcFqWC.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook a update 1.6.6. Maar..... Na een paar dagen lijkt het weer normaal met mijn 3 sessys 🥳
Kan je werkelijk je accu laden vanuit je panelen als je omvormer uitschakelt wegens een te hoge netspanning? Hoe werkt dat dan?
Loopt de huidige kabel niet door een mantelbuis? Dan is hij makkelijker te vervangen. Of vervang hem door DC-kabels en plaats de omvormer dichter bij je huis/Sessy. Dat is hier ook gedaan.Ethirty schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:30:
[...]
Mja, dat is nu dubbel lastig omdat de omvormer aan een lange, te dunne, kabel zit. Dan moet ik of een random grootverbruiker in de schuur zetten of een hele nieuwe kabel ingraven.
Maar ik ben een aantal scenario’s aan het uitdenken en de netspanning verlagen was er eentje.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Door te verbruiken/laden verlaag je de netspanning. Door te produceren/ontladen verhoog je de netspanning.ErnstvV schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:44:
[...]
Kan je werkelijk je accu laden vanuit je panelen als je omvormer uitschakelt wegens een te hoge netspanning? Hoe werkt dat dan?
Kijk, als de hele wijk samen de netspanning tot de max opstuwt gaat uiteindelijk elke omvormer uit, dat kan je met laden ook niet tegen gaan. Maar je zou het effect van jouw panelen wel kunnen dempen.
#team_UTC+1
Dat werkt prima. Sessy kijkt door middel van een eigen p1 meter in je meterkast wat je verbruik op dat moment is… er is eigenlijk helemaal geen link met de zonnepanelen, het is alleen handig om de batterijen daar op te hangen omdat je dankzij de zonnepanelen al een dedicated lijn maar je meterkast hebt liggen…Ethirty schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:40:
Dtok voorbeeld: stel je hangt je batterijen bij je buren op en de p1 meter in je eigen meterkast, dan nog zullen de batterijen braaf gaan laden en ontladen bij je buren volgens het verbruik in je eigen huis.
Bij mijn weten niet.ErnstvV schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:44:
[...]
Het laden kan de spanning net genoeg verlagen om te voorkomen dat je pv omvormer uitschakelt.ErnstvV schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:44:
[...]
Week of 2 geleden had Stedin hier wat problemen, netspanning 253v zodra er een beetje zon was. Toen kom ik door het laden van de accu op fase 1, elektrische boiler op fase 2 en EV op fase 3 net genoeg verlagen om de PV omvormer aan de praat te houden., waar die van de rest van de buurt uit gingen.
Ondanks de uitleg van @DJP! heb ik toch een vraagje naar Sessy zelf ingeschoten.tcw82 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:46:
Wat is hier nu weer gaande, accus staan op roi,
Laad/losschema is tot 20.00 lossen.
Maar de accus staan nog altijd volle bak te ontladen??
[Afbeelding] [Afbeelding]
Gisteren stonden de accus weer te ontladen zonder (portal) ontlaad strategie.
Tevens was de prijs gisteren 29 ct. En is die heden ochtend 31 ct. Dus het zou simpel weg meer geld opleveren en dat lijkt me de essentie van ROI.
Hopelijk kan men e.e.a. een beetje toelichten.