Nou, mijn probleem was vooral dat Home Assistant niets deed om leeglopen te voorkomen. Dat is intussen wel aangepakt, softwarematig. En ik heb net een Geya g2r ATS binnen. Morgen maar eens installeren. Dan loopt de NAS op grid maar schakelt over naar Sessy als dat wegvalt. Binnenkort gaan ze hier de staat open trekken, dan kan ik het wel nodig hebben.AJediIAm schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Dat internet probleem is makkelijk op te lossen met Home Assistant. Misschien is het zelfs de moeite waard om een dedicated instance te hebben voor aansturing van de accu.
Hoi vraagje, een van mijn accu’s geeft DC storing aan en wilt niet ontladen.
Heb de firmware al opnieuw geïnstalleerd. Dan schiet de accu weer op even groen maar bij het moeten ontladen krijg ik weer een foutmelding en zie ik de Sessy 15 w laden. Ipv ontladen. Zowel als ecomodus als api sturing.
Wat kan ik nog doen om het te verhelpen?
Ik zie dat hij mijn andere Sessy meeneemt in de fout melding en daardoor ook niet gaat ontladen als deze niet aan de beurt is om 0 op de meter te houden.
Heb de firmware al opnieuw geïnstalleerd. Dan schiet de accu weer op even groen maar bij het moeten ontladen krijg ik weer een foutmelding en zie ik de Sessy 15 w laden. Ipv ontladen. Zowel als ecomodus als api sturing.
Ik zie dat hij mijn andere Sessy meeneemt in de fout melding en daardoor ook niet gaat ontladen als deze niet aan de beurt is om 0 op de meter te houden.
Hoi again! Ik antwoordde eerder hierop dat je theorie volledig leek te kloppen met mijn observaties en was daar heel blij aangezien ik eindelijk snapte hoe het werkte, en hoe ik het gedrag dus kon sturen.worker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:26:
Als jij een heel stabiel verbruik hebt gedurende uren, dan schakelt Sessy dus niet van de ene accu naar de andere.
Je kunt testen of ik gelijk heb: als dit aan de hand is op een dag, dan kun je eventjes een grote verbruiker aanzetten om het systeem te dwingen om de 2e Sessy bij te schakelen.
Je zal zien dat als het systeem weer terug gaat naar 1 gebruiker, hij overgeschakeld zal zijn naar de andere
Tot vanavond. Want vanavond observeerde ik gedrag wat er niet mee overeenstemt: De ene Sessy (42% SoC) schakelt bij, en neemt het over van de andere Sessy met SoC van 32%, maar korte tijd later wisselen ze opnieuw van rol, maar nu gaat de Sessy met 42% SoC op idle, en de Sessy met de laagste SoC (31%) gaat door met ontladen. Dit is wel de eerste keer dat ik het zie. Maar het breekt met de theorie. Hier is de afbeelding met de grafieken:
Als je lokaal inlogt op je Sessy en links boven op het groene/oranje bolletje klikt, zie je dan een foutmelding?Deussie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:24:
Hoi vraagje, een van mijn accu’s geeft DC storing aan en wilt niet ontladen.
@Maartentux Volgens mij zou het wel moeten werken zoals je eerder beschreef. De Sessy met de hoogste SoC gaat ontladen, bij veel vraag schakelt een tweede Sessy bij. Als de vraag dan afneemt schakelt de Sessy met de minste SoC weer af. Als een Sessy niet levert wat gevraagd wordt dan kan er nog wel eens omgeschakeld worden maar verder volgens mij niet...
@DJP! ja een oranje bolletje, op het moment dat de sessy wat moet doen gaat deze naar oranje, op het moment van rust is deze weer op groen.DJP! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Als je lokaal inlogt op je Sessy en links boven op het groene/oranje bolletje klikt, zie je dan een foutmelding?
@Maartentux Volgens mij zou het wel moeten werken zoals je eerder beschreef. De Sessy met de hoogste SoC gaat ontladen, bij veel vraag schakelt een tweede Sessy bij. Als de vraag dan afneemt schakelt de Sessy met de minste SoC weer af. Als een Sessy niet levert wat gevraagd wordt dan kan er nog wel eens omgeschakeld worden maar verder volgens mij niet...
Heb firmware al opnieuw geïnstalleerd, de groep een minuut uitgezet maar helaas blijft deze fout naar boven komen.
Hier kun je volgens mij zelf niets aan doenDeussie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:31:
[...]
@DJP! ja een oranje bolletje, op het moment dat de sessy wat moet doen gaat deze naar oranje, op het moment van rust is deze weer op groen.
Heb firmware al opnieuw geïnstalleerd, de groep een minuut uitgezet maar helaas blijft deze fout naar boven komen. [Afbeelding]
Balen, had nog hoopDJP! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:55:
[...]
Hier kun je volgens mij zelf niets aan doenik zou maandag even Sessy bellen. Misschien dat ze op afstand iets kunnen doen.
We zijn het eens over wat er had moeten gebeuren. Maar kijk naar de grafiek: dat gebeurt dit keer dus niet.DJP! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Inderdaad het ziet er raar uit. De enige reden die ik kan bedenken is dat de Sessy niet kon leveren wat gevraagd werd. Is de SoC correct? Geen andere errors?Maartentux schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:13:
[...]
We zijn het eens over wat er had moeten gebeuren. Maar kijk naar de grafiek: dat gebeurt dit keer dus niet.
Heb ik ook gecheckt: alle bolletjes waren groen en ze gaan dagelijks naar 0% en naar 100% sinds 2 maart. Geen vergissingen in SoC dus...DJP! schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:10:
[...]
Inderdaad het ziet er raar uit. De enige reden die ik kan bedenken is dat de Sessy niet kon leveren wat gevraagd werd. Is de SoC correct? Geen andere errors?
Setpoint aanpassen kan idd niet "tegelijk", maar sinds 1.3.10 kun je wel alle Sessy's hetzelfde commando geven. "kaart" vasthouden, dan springt de app in de multiselect modus. Je kunt vervolgens de andere Sessy's aan tikken en ze allemaal hetzelfde commando sturen.Maartentux schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 02:16:
Homey en Home assistant ken ik zelf niet. De My Battery app is geweldig, maar dit soort dingen gaat er onhandig mee; Je moet alles per Sessy batterij apart doen, en een ander setpoint instellen kost echt heel veel klikjes. Voor mij is dat nu heel simpel. Zeker, ik moet wel voor elk setpoint eenmalig een shellscript maken, maar je kopieert gewoon een bestaande en past waarde en naam aan. Je kunt oneindig veel scripts hebben natuurlijk.