DSMR5 - waarom fluctueert P1 interval tussen de 1 en 10 sec

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Ik zit met een probleem wat ik niet weet waar ik moet starten met troubleshooten.

Ik heb een Sagemcom T211 ESMR5 slimme meter en heb daar al jaren een Youless LS120 (1.6.3-EL) op hangen. Sinds kort heb ik een Tibber Pulse P1 aangeschaft en gebruik de Tech4U P1H-006 splitter (DSMR 5.0.2 compatible) om de youless en de Pulse te koppelen.

Ik gebruik de liveMeasurement API van Tibber om de Pulse P1 realtime uit te lezen. Ik ben er nu achter gekomen dat de update frequentie van de DSMR telegrammen fluctueert. Random gaat deze heen en weer tussen de 1 en 10 seconde.
Aangezien het DSMR5 is, verwachte ik dat de update interval 1 sec zou zijn.

Mijn hypothese is dat er een of ander conflict is op de P1 poort en dat de Youless (of Pulse) de DSMR omlaag negotiate naar 4 en daarmee de interval verlaagt naar 10 seconde. Ik heb de DSMR specs gelezen maar daar staat niet echt in beschreven hoe DSMR compatibiliteit tussen slimme meters en OSM zou moeten werken. (Ik weet niet eens of OSMs een DMSR rating hebben)?

Ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen met troubleshooten. Iemand ideeën?

P1 Topologie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWlX3z8o4ak03wab6Cxu4-ZyMYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdwYqAkhUcV1mCFUpfVMW0jy.png?f=fotoalbum_large

Rauwe readout (telegram / minuut) --> je verwacht 60, maar regelmatig zakt deze terug naar 6 (i.e. 1x per 10 sec).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijbZALt_XCsh0q6PSJNMyNCvfkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tySCVrIzmcCcoigBmoOSNjPJ.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JackBol Wat als je de Youless (en de splitter) eraf haalt?

En bij die splitter, kent die een master en slave ofzo? Want enige methode dat iets kan limiteren hoe vaak gestuurd wordt is door het device dat de Data request lijn kan bedienen. Zolang die hoog is spuugt de meter elke seconde waardes uit.

Andere kant, bij de meeste systemen zou ik mijn twijfels hebben of die niet gewoon beperken wat ze sturen. Dus als je het echt 100% wilt weten zou je er een P1 naar USB kabel tussen kunnen hangen. Eventueel iets met ESPHome (dus bijvoorbeeld een slimme lezer) zou ik er ook nog voor vertrouwen.

• martini7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 15:06
Ik herken dit 'probleem' en heb een vergelijkbare setup met P1 poort > splitter (simpel Aliexpress) > HomeWizard P1 meter + Tibber Pulse.

Het 'probleem' van 10 sec update feed vanuit Tibber lijkt echter in de Pulse te zitten aangezien ik ten tijde van een interval van 10 sec. op Tibber feed nog wel de HomeWizard updates (via dezelfde DMSR telegram) per seconde binnen krijg...

*Update: hoewel de Tibber feed 10 sec interval geeft, zie ik wel het blauwe statuslampje op de Tibber Pulse iedere seconde iets oplichten (alsof hij wel signaal binnen krijgt vanuit de P1 poort).

Ik vermoed dat het 'probleem' dus puur in de Tibber API/feed zit die geregeld throttling ondergaat.

[ Voor 35% gewijzigd door martini7 op 28-11-2024 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martini7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 15:06
@JackBol Ik heb eens een check gezet op het interval van de Pulse liveMeasurement feed. Wanneer deze 1 seconde betreft wordt dat exact 15 minuten volgehouden alvorens hij terugvalt op de 10 sec. interval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYswZcWdn4S2vmO4vvxihhMiPUM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ozmsUeLZ9auZOlGQanGFZHhb.png?f=user_large