Overigens sowieso irri dat het, bij installatie.door de installateur, beloofde gedrag dat de batterijen elkaar om het uur ofzo zouden afwisselen met laden/ontladen om de SoC op elkaar af te stemmen nog steeds niet (optimaal) lijkt te werken.
Dit gebeurd hier ook en heb ik nog geen oplossing voor. Aangezien ik normaal de sessy via de api aanstuur en XOM gebruik zou hier mogelijk wel een oplossing inzitten. Het script moet dan rekening houden met het verschil van setpoint en daadwerkelijke power en dit dan in de verdeelsom meenemen voor berekenen van nieuwe setpoint. Iemand zin om hier naar te kijken?mausy5043 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:21:
De laatste tijd heb ik een vreemd fenomeen. Als 1 van de batterijen vol is en er is nog veel zon-opbrengst dan gaat de andere batterij pendelen: Bijvoorbeeld er is opwek van 1800 W. De setpoint van de niet-volle batterij wordt dan eerst -1800 en de volle krijgt een setpoint van 0. Even later krijgen beide batterijen een setpoint van -900 W. Als de niet-volle batterij dan aftoert naar het nieuwe setpoint ontstaat er overschot op de P1. Vervolgens krijgt de volle batterij weer een setpoint van 0 en loop het setpoint van de niet-volle batterij weer naar -1800. En zo gaat het de hele tijd totdat de beide batterijen vol zijn.
Vanochtend de batterijen en de P1 gereset met behulp van de 'My Home Battery" app. Helaas had dat geen effect.
Wie herkent dit EN weet wat hieraan gedaan kan worden?
In deze pull zitten interessante verbeteringen zoals SOC afwisselen en ben ik momenteel aan het testen. https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/pull/36mausy5043 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:24:
Overigens sowieso irri dat het, bij installatie.door de installateur, beloofde gedrag dat de batterijen elkaar om het uur ofzo zouden afwisselen met laden/ontladen om de SoC op elkaar af te stemmen nog steeds niet (optimaal) lijkt te werken.
[ Voor 11% gewijzigd door Eavyon op 12-04-2026 14:30 ]
Ik zou verwachten dat de batterijen dit in NOM toch gewoon zelf moeten kunnen onderdrukken. Daar moeten wij toch geen automatisering tegenaan hoeven gooien?
@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?tcw82 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:06:
[...]
Tja die backpacker... Gelukkig doen ze wel hun eigen accu ondersteunen.
(,Ja dit was een cynische verzuchting)
Momenteel nog alleen voor de day-ahead-handel maar de merken die voldoen aan de specificaties (update interval en bepaalde (betrouwbare) data) zullen voor de zomer aan Grid Rewards worden toegevoegd
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Mooi dat er vooruitgang is! Maar Sessy voldoet dus niet aan die specificaties?Backpacker schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]
@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?
Momenteel nog alleen voor de day-ahead-handel maar de merken die voldoen aan de specificaties (update interval en bepaalde (betrouwbare) data) zullen voor de zomer aan Grid Rewards worden toegevoegd
Ik heb blijkbaar ook gemist wat ik daar aan heb?Backpacker schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]
@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?
Dat is natuurlijk super-fijn! Reden te meer om te kijken of het breder kan. Het vervelende vind ik wel dat me al geruime tijd geleden is aangegeven dat er eerst aan de eigen homevolt gewerkt zou worden en daarna aan andere batterijen en dat sessy daar zeker op het wensenlijstje stond.Backpacker schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]
En ik snap dat de wereld door draait, maar dan begint het nu ook tijd te worden om dat te realiseren of aan Sessy te vragen om dat mee mogelijk te maken. Als ze het met Frankenergie en Eneco kunnen, ben ik er van overtuigd dat ze voldoende kennis en klasse in huis hebben om dat ook met Tibber te klaren.