Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-04 21:43

mausy5043

Don't panic.

Overigens sowieso irri dat het, bij installatie.door de installateur, beloofde gedrag dat de batterijen elkaar om het uur ofzo zouden afwisselen met laden/ontladen om de SoC op elkaar af te stemmen nog steeds niet (optimaal) lijkt te werken.

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-05 17:05
mausy5043 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:21:
De laatste tijd heb ik een vreemd fenomeen. Als 1 van de batterijen vol is en er is nog veel zon-opbrengst dan gaat de andere batterij pendelen: Bijvoorbeeld er is opwek van 1800 W. De setpoint van de niet-volle batterij wordt dan eerst -1800 en de volle krijgt een setpoint van 0. Even later krijgen beide batterijen een setpoint van -900 W. Als de niet-volle batterij dan aftoert naar het nieuwe setpoint ontstaat er overschot op de P1. Vervolgens krijgt de volle batterij weer een setpoint van 0 en loop het setpoint van de niet-volle batterij weer naar -1800. En zo gaat het de hele tijd totdat de beide batterijen vol zijn.

Vanochtend de batterijen en de P1 gereset met behulp van de 'My Home Battery" app. Helaas had dat geen effect.

Wie herkent dit EN weet wat hieraan gedaan kan worden?
Dit gebeurd hier ook en heb ik nog geen oplossing voor. Aangezien ik normaal de sessy via de api aanstuur en XOM gebruik zou hier mogelijk wel een oplossing inzitten. Het script moet dan rekening houden met het verschil van setpoint en daadwerkelijke power en dit dan in de verdeelsom meenemen voor berekenen van nieuwe setpoint. Iemand zin om hier naar te kijken?
mausy5043 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:24:
Overigens sowieso irri dat het, bij installatie.door de installateur, beloofde gedrag dat de batterijen elkaar om het uur ofzo zouden afwisselen met laden/ontladen om de SoC op elkaar af te stemmen nog steeds niet (optimaal) lijkt te werken.
In deze pull zitten interessante verbeteringen zoals SOC afwisselen en ben ik momenteel aan het testen. https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/pull/36

[ Voor 11% gewijzigd door Eavyon op 12-04-2026 14:30 ]

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-04 21:43

mausy5043

Don't panic.

Ik zou verwachten dat de batterijen dit in NOM toch gewoon zelf moeten kunnen onderdrukken. Daar moeten wij toch geen automatisering tegenaan hoeven gooien?

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:06:
[...]

Tja die backpacker... Gelukkig doen ze wel hun eigen accu ondersteunen.
(,Ja dit was een cynische verzuchting)
@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?

Momenteel nog alleen voor de day-ahead-handel maar de merken die voldoen aan de specificaties (update interval en bepaalde (betrouwbare) data) zullen voor de zomer aan Grid Rewards worden toegevoegd :*)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:28
Backpacker schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]

@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?

Momenteel nog alleen voor de day-ahead-handel maar de merken die voldoen aan de specificaties (update interval en bepaalde (betrouwbare) data) zullen voor de zomer aan Grid Rewards worden toegevoegd :*)
Mooi dat er vooruitgang is! Maar Sessy voldoet dus niet aan die specificaties?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
[...]

Ik heb blijkbaar ook gemist wat ik daar aan heb?

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05 14:34
[...]

Dat is natuurlijk super-fijn! Reden te meer om te kijken of het breder kan. Het vervelende vind ik wel dat me al geruime tijd geleden is aangegeven dat er eerst aan de eigen homevolt gewerkt zou worden en daarna aan andere batterijen en dat sessy daar zeker op het wensenlijstje stond.

En ik snap dat de wereld door draait, maar dan begint het nu ook tijd te worden om dat te realiseren of aan Sessy te vragen om dat mee mogelijk te maken. Als ze het met Frankenergie en Eneco kunnen, ben ik er van overtuigd dat ze voldoende kennis en klasse in huis hebben om dat ook met Tibber te klaren.

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34

worker

2x Sessy thuisbatterij

Is deze day ahead handel of de onbalans nog de moeite waard in 2027?
Ik dacht eigenlijk van niet, omdat je voor elke binnengehaalde kWh energiebelasting gaat betalen. Dan is het aantal gelegenheden dat er wat te verdienen valt wel heel laag geworden.

[ Voor 0% gewijzigd door worker op 13-04-2026 17:54 . Reden: Typo ]

• tcw82
  • Nu online
worker schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:54:
Is deze day ahead handel of de onbalans nog de moeite waard in 2027?
Ik dacht eigenlijk van niet, omdat je voor elke binnengehaalde kWh energiebelasting gaat betalen. Dan is het aantal gelegenheden dat er wat te verdienen valt wel heel laag geworden.
Ik hoop stiekem.dat charged een soort hybride versie van dyn en nom gaat opzetten. (Misschien is eco hetzelfde, dit is al eens eerder besproken geloof ik) Waarbij je de zonne energie zelf kunt opslaan (of niet) en bijvoorbeeld bij hoger prijzen kan terug leveren.

Het is namelijk best te verdedigen dat je zelf opgewekte zonnestroom maar een paar cent per kWh kost als je die opslaat als de marktprijs twee keer niets is, en gaat terug leveren (volgas. Niet NOM) kun je daar best nog een paar cent aan overhouden. (Zeker als je ziet dat de marktprijzen nogsteeds regelmatig naar de 35+ cent per kWh gaan).

Ben wel benieuwd hoe andere hier tegenaan kijken.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:54
Het niet meer kunnen salderen zorgt ervoor dat je een best grote spead nodig hebt die niet vaak voorkomt om terugleveren interessant te maken.
Het toverwoord is dan eigen ge/verbruik.
Moet je dat wel hebben, wellicht dat dan de EV laden vanuit de accu uit gaat kunnen.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-05 22:51
Simpel360 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:57:
Het niet meer kunnen salderen zorgt ervoor dat je een best grote spead nodig hebt die niet vaak voorkomt om terugleveren interessant te maken.
Het zonne-overschot in de piekuren terug op het net zetten kan natuurlijk prima. In de zomer is er regelmatig voldoende spread om na de conversie verliezen er nog voordeel uit te halen.

[ Voor 19% gewijzigd door workzone op 13-04-2026 19:44 ]

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-04 14:21
tcw82 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:42:
[...]

Ik hoop stiekem.dat charged een soort hybride versie van dyn en nom gaat opzetten. (Misschien is eco hetzelfde, dit is al eens eerder besproken geloof ik) Waarbij je de zonne energie zelf kunt opslaan (of niet) en bijvoorbeeld bij hoger prijzen kan terug leveren.

Het is namelijk best te verdedigen dat je zelf opgewekte zonnestroom maar een paar cent per kWh kost als je die opslaat als de marktprijs twee keer niets is, en gaat terug leveren (volgas. Niet NOM) kun je daar best nog een paar cent aan overhouden. (Zeker als je ziet dat de marktprijzen nogsteeds regelmatig naar de 35+ cent per kWh gaan).

Ben wel benieuwd hoe andere hier tegenaan kijken.
Ja, en een andere zeer gewilde functionaliteit is om 'somehow' de goedkoopste PV stroom in je accu te stoppen en niet al bij zonsopkomst te beginnen en dan je accu's al vol hebben om 14:00. Maar daar komt een hoop werk bij kijken, met zulke inschattingen maken. En dan maar hopen dat ze ook voor jou lokaal een beetje kloppen en je niet bij zonsondergang nog halfvolle accu's hebt...

Maar dit is zowel uit oogpunt van financieel rendement als vanuit de netcongestie optiek zeer begerenswaardig, dus er zal links- of rechtsom wel iets op worden bedacht.

[ Voor 6% gewijzigd door Maartentux op 13-04-2026 19:31 ]

• HaraldBou
Maartentux schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:27:
[...]

Ja, en een andere zeer gewilde functionaliteit is om 'somehow' de goedkoopste PV stroom in je accu te stoppen en niet al bij zonsopkomst te beginnen en dan je accu's al vol hebben om 14:00. Maar daar komt een hoop werk bij kijken, met zulke inschattingen maken. En dan maar hopen dat ze ook voor jou lokaal een beetje kloppen en je niet bij zonsondergang nog halfvolle accu's hebt...

Maar dit is zowel uit oogpunt van financieel rendement als vanuit de netcongestie optiek zeer begerenswaardig, dus er zal links- of rechtsom wel iets op worden bedacht.
Dan zou je dus iets met de zonverwachting op je lokatie moeten doen en de capaciteit van je batterijen. Wij hebben de Homey zo ingesteld dat hij ‘s ochtends een half uur tot een uur na zonsopkomst de batterijen op idle zet en dan begint met terugleveren, totdat het na tienen is en de lage prijzen beginnen. Dat zijn we nu nog verder aan het finetunen, omdat we proberen te achterhalen hoe lang we daarmee kunnen wachten totdat de 2x 5kW sessy’s uiterlijk rond 1600 uur vol zijn, omdat dan de prijzen weer wat stijgen en dan terugleveren weer interessanter is via dynamische prijzen. Zeker omdat we een flink dak met panelen op het westen hebben liggen.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Hier kun je dus bijvoorbeeld iets als DAO voor gebruiken:
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

• Simpel360
workzone schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:24:
[...]

Het zonne-overschot in de piekuren terug op het net zetten kan natuurlijk prima. In de zomer is er regelmatig voldoende spread om na de conversie verliezen er nog voordeel uit te halen.
Kan zeker, ik doelde meer op uit het net laden.
In de 4 slechte maanden heb je (ik) niet echt een overschot (wel op jaarbasis) en wil (ik tenminste) ook een nuttig gebruik van de accu.

Zaak is voor de PV en accu bezitter zich niet blind te staren op 1 oplossing.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-05 23:01
HaraldBou schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:37:
[...]

Dan zou je dus iets met de zonverwachting op je lokatie moeten doen en de capaciteit van je batterijen. Wij hebben de Homey zo ingesteld dat hij ‘s ochtends een half uur tot een uur na zonsopkomst de batterijen op idle zet en dan begint met terugleveren, totdat het na tienen is en de lage prijzen beginnen. Dat zijn we nu nog verder aan het finetunen, omdat we proberen te achterhalen hoe lang we daarmee kunnen wachten totdat de 2x 5kW sessy’s uiterlijk rond 1600 uur vol zijn, omdat dan de prijzen weer wat stijgen en dan terugleveren weer interessanter is via dynamische prijzen. Zeker omdat we een flink dak met panelen op het westen hebben liggen.
Als je al een Homey hebt dan wellicht interessant om naar de App SlimLaden voor Thuisbatterij (Homey forum) . Die maakt Laadplannen met 3 opties en houdt hierbij rekening met je voorspelde verbruik, voorspelde zonne opbrengsten en natuurlijk de dynamische tarieven. Zie hieronder mijn Laaplan voor morgen als voorbeeld met 's avonds het gewenste ontladen. Proberen maar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21VQeZBSo_cxx1KVMOAp1yYNiU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NeQE0dKBZc22Eno1YN8b3Kee.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Nu online
[...]

Dat is een heel mooi idee, klinkt een beetje als de DAO situatie.

Echter zag ik het simpeler, de accu draait primair op "DYN" maar zodra er een "x" hoeveelheid zonne-energie is (door de P1 meter gemeten bijvoorbeeld) gaat hij dat in de accu stoppen (of doordat de zonnepanelen op de accus zijn aangesloten, iets dat bij mij nu niet het geval is). Dan zou het leuk zijn als je voor jezelf kun instellen wat de kostprijs voor jou opgewekte zonne energie is, zodat de accu logica dat eventueel kan meenemen in de bepaling van aanspringen voor ontlading. Dit is anders dan "ECO" waarbij (althans bij mij) de accus vooral in de ochtend niets doen, pas als de zon komt gaan laden en ontladen als de P1 meter verbruik meet. De DYN component mist daarbij en daardoor mis je ook opbrengst (in euro's )

Dan hoef je niks te voorspellen, het is er of het is er niet en dan gaat het daarmee de accu in of niet. Misschien had ik het beter moeten omschrijven als "aanvulling op DYN".

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:32
Ik heb een vraagje heeft iemand een foto van de 48v dc poort van de 10 kWh Sessy.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

• HaraldBou
MajaMestreech schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:17:
[...]

Als je al een Homey hebt dan wellicht interessant om naar de App SlimLaden voor Thuisbatterij (Homey forum) . Die maakt Laadplannen met 3 opties en houdt hierbij rekening met je voorspelde verbruik, voorspelde zonne opbrengsten en natuurlijk de dynamische tarieven. Zie hieronder mijn Laaplan voor morgen als voorbeeld met 's avonds het gewenste ontladen. Proberen maar...

[Afbeelding]
Dank voor de suggestie. Zijn we ook daadwerkelijk aan het overwegen, we willen tegelijkertijd kijken of we onze all electric Samsung warmtepomp in het systeem kunnen integreren. Dat laatste lukte in het begin, maar er is iets veranderd waardoor Homey geen aansturing van de warmtepomp meer kan doen via SmartThings. Echt een gemis, want 2x 5kW Sessy is te weinig om de warmtepomp langer van energie te kunnen voorzien. Die zouden we op tijden dat het qua tarieven past in de nacht en als het qua Solar werkt overdag moeten kunnen aanzetten. Ook voor het net een stuk beter.

• trancedrift
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-04 07:33
Leoniq schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:51:
Ik heb een vraagje heeft iemand een foto van de 48v dc poort van de 10 kWh Sessy.
Staat boven onder het deksel, aan de rechter kant (waar de comms kabels en batterij module aansluitkabels hangen, maar ik heb geen foto van gemaakt. Als het goed is is er een op de handleiding (https://www.sessy.nl/wp-c...p-voorziening_NL_vDEF.pdf)

Ik heb naar EVCC en DAO gekeken, echter vind ik het misschien "te veel" moeite voor iets die kan met een paar kleine automitasities boven op de DYN strategie. Afgelopen paar dagen zit ik steeds op de DYN van Charged en het lijkt mij prima, er zitten maar een paar kleine optimializaties mogelijkheden om de capaciteit van de betterijen optimaal te benutten, zeker in een 3-fase aansluiting zoals ik heb met ongelijke verbruik op de fases. Ik heb al een paar automatisatie gemaakt, ik ga ze aanvullen met nog een paar en dan ook eentje die Kalender events genereert voor de volgende dag om gebruikt te worden als aanstuurpunten voor de automatisaties. In ieder geval veel beter dan de onbalans handel van Frank die denk dat de 5kw en 10kw batterijen dezelfde zijn, en dat ze kunnen met maximaal 1.7 kw Laden ook... ik bedoel Sessy en Frank zitten toch al lang samen, ze moeten weten dat de laadvermogen iets hoger is?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:56
pjotter1965 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:07:
[...]

Maar welk systeem is dan de Mercedes of Fiat ?
Victron is wel Mecedes

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Simpel360
Eens, maar slechts een onderdeel in 't werkende product ;)

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 08:25
Ik heb een offerte gekregen voor een Sessy thuisbatterij 5kWh (Wit, Muur) voor ongeveer 2700 euro, inclusief installatie en Victron Phoenix (800) stopcontact. Ik vraag mij alleen af: kan ik deze batterij ook installeren in mijn ongeventileerde, onverwarmde garage? Ik vind het idee van een thuisbatterij prettig, maar niet perse dat het apparaat in huis staat. Heeft iemand daar ervaring mee?

• DJP!
Muncher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Ik heb een offerte gekregen voor een Sessy thuisbatterij 5kWh (Wit, Muur) voor ongeveer 2700 euro, inclusief installatie en Victron Phoenix (800) stopcontact. Ik vraag mij alleen af: kan ik deze batterij ook installeren in mijn ongeventileerde, onverwarmde garage? Ik vind het idee van een thuisbatterij prettig, maar niet perse dat het apparaat in huis staat. Heeft iemand daar ervaring mee?
Hier hangen er drie in een half geïsoleerde, (te) slecht geventileerde garage... Werkt goed! in de zomer kan het wel warm worden en regelen ze het vermogen iets terug.

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:22
Volgens mij heeft iedereen daar ervaring mee, want de Sessy kan niet buiten gemonteerd worden. Hier heb ik er twee in de garage, niet verwarmd, en alleen natuurlijke ventilatie. In de zomer inderdaad wel wat warm, maar tot nog toe geen problemen met terugregelen gezien. In de winter soms een graad of 5, maar ook dat kunnen ze prima aan.

PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; 2xSessy 5.5 kWh

• Simpel360
Da's wel heel goedkoop.

• HaraldBou
Dat was ook mijn gedachte….

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:11
Waar heb je deze offerte vandaan? Een DM mag ook! :)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28
Ik ben daar -zuiver uit nieuwsgierigheid- ook wel benieuwd naar, aangezien dat veel goedkoper is dan de offerte die ik onlangs heb gehad (en dat was zonder een Victron Phoenix erbij).

Catch a smile out there!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:42
HaraldBou schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:38:
[...]

Dat was ook mijn gedachte….
Inderdaad heel goedkoop, die installateurskorting moet dan wel flink zijn. Ik overweeg een 2e Sessy en was van plan hem zelf te installeren. Maar eens praten met Sessy of ik zelf de installateurskorting kan krijgen, anders loont het mogelijk helemaal niet om het zelf te doen. Het is alleen ophangen en doorkoppelen aan de Sessy die er al hangt.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 23:14
Inclusief deze: Victron Phoenix omvormer 48/800 230V VE.Direct SCHUKO???

Nette prijs dan.

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:39
Ik denk dat Sessy nu flink gemaild wordt, naar aanleiding van Muncher zijn offerte.

Zelf even een vraag gesteld aan ze v.w.b. de uitbreiding van accupakket zonder extra omvormer.

Anders zal ik toch overwegen om naast mijn 2 sessy's die er nu een paar jaar hangen, een uitbreiding middels stekkerunit te plaatsen op eigen groep. Hopelijk kan ik dat een beetje soepel samen laten werken i.c.m. homey zodat ze elkaar niet gaan dwarsbomen.

EDIT: antwoord, helaas die komt (voorlopig) niet.
Op dit moment staat een uitbreiding zonder omvormer volgens onze huidige informatie niet op de planning. Er komt wel een Sessy 3.0 aan, verwacht richting eind Q3, maar ook die uitvoering heeft een interne omvormer. ... We hebben op dit moment ook geen roadmap of prijsindicatie voor een variant zonder omvormer.

[ Voor 34% gewijzigd door DeKoetsier op 21-04-2026 14:14 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DeKoetsier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:13:
Ik denk dat Sessy nu flink gemaild wordt, naar aanleiding van Muncher zijn offerte.
Waarom denk je dat? @Muncher geeft toch niet aan dat hij een offerte van Sessy heeft gekregen?
Mijn Sessy heb ik vorig jaar elders besteld en was daar significant goedkoper dan bij Sessy zelf.

• Maartentux
DeKoetsier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:13:

EDIT: antwoord, helaas die komt (voorlopig) niet.

[...]
Nouja, dan kun je dat woord 'voorlopig' net zo goed weglaten. Twan schreef op 12 februari 2025 "[...] we zijn goed op weg met het ontwikkelen van een batterijpack om dat te kunnen ondersteunen, de proto's daarvan zullen we dit kwartaal nog maken.. Sneak peak bijgevoegd."

Het was dus ruim een jaar geleden dichterbij dan het nu is... dan weet je genoeg hoor. :-(

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:22
Ik werd het wachten op een uitbreidunit ook zat dus toen ik een tweede Sessy voor een zacht prijsje op Marktplaats tegenkwam heb ik dat maar gedaan. Ook een beetje met het idee dat Maartenlux hierboven aangeeft, zag het op (korte?) termijn niet gebeuren. Toch een beetje jammer.

PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; 2xSessy 5.5 kWh

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 08:25
Stop. Ho. Ik heb een fout gemaakt. Die 2700 was blijkbaar een uitbreiding van 5 kWh op een bestaande 10 kWh. Het stond wat onduidelijk in de offerte, excuses voor alle verwarring en incorrecte verwachtingen. Sorry!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 20:50
Muncher schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:44:
[...]

Stop. Ho. Ik heb een fout gemaakt. Die 2700 was blijkbaar een uitbreiding van 5 kWh op een bestaande 10 kWh. Het stond wat onduidelijk in de offerte, excuses voor alle verwarring en incorrecte verwachtingen. Sorry!
Je kunt een sessy niet uitbreiden bij mijn weten…. Dus dat is dan nog steeds een extra sessy 5kwh..

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 08:22

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

helm71 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:50:
[...]

Je kunt een sessy niet uitbreiden bij mijn weten…. Dus dat is dan nog steeds een extra sessy 5kwh..
Of hij bedoelt een 10kWh ipv 5kWh (Dus prijsverschil is € 2700) of de uitbreiding van 5 naar 10kWh is niet van Sessy.
Maar onder de streep blijft dat een sessy voor € 2700 inc omvormer niet aan de orde is...

• Maartentux
pjsmits schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:40:
Ik werd het wachten op een uitbreidunit ook zat dus toen ik een tweede Sessy voor een zacht prijsje op Marktplaats tegenkwam heb ik dat maar gedaan. Ook een beetje met het idee dat Maartenlux hierboven aangeeft, zag het op (korte?) termijn niet gebeuren. Toch een beetje jammer.
Ach ik ben achteraf wel blij met mijn tweede Sessy, want 3400 watt achter de hand hebben is echt veel lekkerder dan slechts 1700 watt. Maar als ik voor niet al te veel geld mijn 10 kWh zou kunnen uitbreiden naar 15 kWh of 20 kWh zou ik het zeker sterk overwegen...

• helm71
Maartentux schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:48:
[...]

Ach ik ben achteraf wel blij met mijn tweede Sessy, want 3400 watt achter de hand hebben is echt veel lekkerder dan slechts 1700 watt. Maar als ik voor niet al te veel geld mijn 10 kWh zou kunnen uitbreiden naar 15 kWh of 20 kWh zou ik het zeker sterk overwegen...
Same here.. ik heb 10kwh maar daar haal ik de avond/nacht net niet mee soms… ik wil er een 10kwh bij maar dan moet die nog iets in prijs dalen…

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 16:32
HeroS schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:42:
[...]

Heb een Sessy en Marstek. Ja, Sessy kost 3x zoveel maar werkt gewoon goed. Software zit veel beter in elkaar en integratie met Homey werkt zeer fijn. Dat is zeker wat waard.

De Marstek zeer veel problemen mee maar daar betaal je dan ook naar. Integratie met de Homey is niet al te best zonder allerlei trucjes. Hij verliest vaak zijn verbinding en heeft maar 3,6 kWh netto capaciteit.
Ik vraag me al een tijdje af of Sessy icm met Marstek werkt.
Ik heb 2 sessy's van 5kwh, en ben al een tijdje aan het denken om daar eventueel nog 2 Marsteks bij te installeren.

Werkt deze combinatie?

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 15:44
Pas op met thuisbatterijsystemen die meer dan 20 kWh capaciteit hebben. Dan geldt je standaard opstalverzekering meestal niet meer. Check eerst met je verzekeraar voordat je over de 20 kWh gaat !!
Link

[ Voor 14% gewijzigd door BerndGaykema op 24-04-2026 11:41 ]

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:06

HeroS

SmartHome Nerd

Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb 2 sessy's van 5kwh, en ben al een tijdje aan het denken om daar eventueel nog 2 Marsteks bij te installeren.

Werkt deze combinatie?
Ik stuur ze met een Homey Pro aan samen met de slimladen APP en wat flows en dan werkt het best goed.

Maar heel eerlijk ben niet echt te spreken over de Marstek. Software is zeer buggy al een paar keer gehad dat die niet reageerde. Support is ook ver te zoeken. De Sessy daarin tegen werkt feilloos en goede support maar daar betaal je natuurlijk wel voor.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Tazzios
  • Laatst online: 14:14

Tazzios

..

@Tim Geelen Het werkt altijd het is alleen wel slim om te voorkomen dat je met de een de ander oplaadt. :P
Heb zelf ook een Sessy en een Marstek. Beide stuur ik via HA aan op de EPEX en tussendoor mag de Sessy door Frank aangestuurd worden.

• DJP!
Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:35:
[...]

Werkt deze combinatie?
Zolang je zorgt dat je 1 systeem hebt wat de andere systemen kan aansturen gaat het lukken! Als je de Sessy en de Marstek (maar ook laadpalen met loadballancing) niet centraal aanstuurt kunnen ze tegen elkaar werken.

• Tim Geelen
DJP! schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:19:
[...]

Zolang je zorgt dat je 1 systeem hebt wat de andere systemen kan aansturen gaat het lukken! Als je de Sessy en de Marstek (maar ook laadpalen met loadballancing) niet centraal aanstuurt kunnen ze tegen elkaar werken.
Ik wil zelf niet hoeven te zitten knommelen zeg maar.
Het werkt niet zo dat als ik de P1 meter van Marstek erbij steek en een of 2 marstek accu's aansluit, dat dit dan autmatisch goed gaat?

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:29
Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:12:
[...]
Het werkt niet zo dat als ik de P1 meter van Marstek erbij steek en een of 2 marstek accu's aansluit, dat dit dan autmatisch goed gaat?
Pricies, dan gaat niet werken. Dan heb je meerdere kapiteins op je schip die allemaal hun roer/motor eigenwijs zelf willen bedienen (laden/ontladen/stop).
Je zult ze zelf stap gewijs moeten regelen dmv HA of Homey (met 1 van specifieke intergratie's)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Tim Geelen
psdata schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:20:
[...]

Pricies, dan gaat niet werken. Dan heb je meerdere kapiteins op je schip die allemaal hun roer/motor eigenwijs zelf willen bedienen (laden/ontladen/stop).
Je zult ze zelf stap gewijs moeten regelen dmv HA of Homey (met 1 van specifieke intergratie's)
Is dat lastig?

• DJP!
Er zijn ook betaalde oplossingen tegenwoordig. Sessy werkt samen met de Current Navigator (Het grote Currentt Navigator EMS topic), wel een prijzige oplossing maar volgens mij hoe er zelf dan niet meer mee bezig te zijn.

• Tazzios

Tazzios

..

@DJP! Ondersteunen ze ook de Marstek want daar gaat de vraag over.

• Maartentux
Tazzios schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:22:
@DJP! Ondersteunen ze ook de Marstek want daar gaat de vraag over.
Jawel, maar dit is toch het Sessy forum en niet het Marstek forum?

• Tazzios

Tazzios

..

@Maartentux Don`t shoot the messenger.

• Maartentux
I am unarmed

• helm71
Vandaag en morgen negatieve prijzen ! Zorg dat je batterij leeg is :-)

[ Voor 10% gewijzigd door helm71 op 25-04-2026 14:55 ]

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:12:
[...]

Toch als je zelf niet veel wilt doen en toch een goede aansturing wilt hebben, dan is nog een Sessy de aller beste oplossing.
Op de aansturing zoals die gedaan word door Sessy zelf is goed zeker met meerdere Sessy's.

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:48
helm71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:01:
Vandaag en morgen negatieve prijzen ! Zorg dat je batterij leeg is :-)
en je zonnepanelen uit natuurlijk, en eventueel je warmwaterboiler laten verwarmen.
Frikandellen en patat bakken. >:)

• helm71
fplin schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:17:
[...]

en je zonnepanelen uit natuurlijk, en eventueel je warmwaterboiler laten verwarmen.
Frikandellen en patat bakken. >:)
Die gaan natuurlijk vanzelf uit…. :-)

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 23:14
Maartentux schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:34:
[...]

Jawel, maar dit is toch het Sessy forum en niet het Marstek forum?
Eens, er is de laatste tijd weer veel teveel ruis in dit topic.

• DeKoetsier
Is er al wat meer nieuws bekend over Sessy 3?

Wat ik zover weet/kreeg te horen:
Sessy 3.0 is te koppelen met een MPPT-systeem.
De Sessy kan volledig off-grid dienen als noodstroom.
Het wordt een 3-fase model waarbij het vermogen voor opladen en ontladen 6kW wordt.
En hij kan buiten hangen.

• tcw82
  • Nu online
DeKoetsier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:45:

[...]
Is het dan mogelijk om 1 "3"(de nieuwe versie) te gebruiken om eventuele 1 of 2's (eerste en tweede model) mee op sleeptouw te nemen?
Dus je Nieuwe 3 regelt de (ont)lading van de oudere modellen ?

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 30-04-2026 07:15 ]

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51
Maartentux schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 02:25:
[...]

Ik heb een heel erg achterbakse slimme meter. Die stelt zich voor als DSMR-5 maar gedraagt zich als DSMR-4 door slechts eenmaal per 10 seconden een nieuwe meetwaarde te leveren. Vet balen.
Eigenlijk geen slimme meter maar een sluwe meter.

Heel blij ben ik er niet mee, het is een lastige klus omdat de kast is voorbereid op 3 fase, maar dat plan is later weer gecanceled. Eigenlijk moet de 3 fase hoofschakelaar eruit en een eenfase hoofdschakelaar ervoor in de plaats, dat creërt meteen de benodigde ruimte voor de Eastron.
En heb je dit plan al doorgezet en heeft het je al wat opgeleverd?

• Maartentux
TimK1990 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:20:
[...]

En heb je dit plan al doorgezet en heeft het je al wat opgeleverd?
Nee, nog niets besteld, sorry

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-05 09:44
Goedendag,
Ik heb twee wat oudere sessy's overgenomen van iemand en wil deze integreren in mijn eigen netwerk. Heb zelf al een heel aantal sessy's werken.

Maar deze oude nieuwe sessy's maken zelf geen wifi meer. Van Charged heb ik twee nieuwe dongels opgestuurd gekregen, want de originele hadden nog geen reset knopjes, ook deze nieuwe dongels maken zelf geen netwerk als ik ze op de accu's prik. Ook niet na stroom eraf en knopje lang induwen. Er gaan ook geen ledjes branden.

Hoe krijg ik deze beestjes nou weer aan de gang, zodat ze gaan samenwerken met mijn eigen P1 meter?

Lan kabel in dongel en router of laptop geeft ook helemaal geen lampjes of iets van een teken van leven.

Ik meet spanning op de sessy, en dat is helemaal alles. De oude eigenaar heeft ze uit zijn eigen sessy portal verwijderd.

Heeft iemand een idee hoe ik nu in contact kom met de accu's, om ze over te zetten naar mijn eigen wifi netwerk?

Mvg

Albert-Jan

[ Voor 20% gewijzigd door Albert-JanB op 30-04-2026 16:43 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Albert-JanB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:37:
Goedendag,
Ik heb twee wat oudere sessy's overgenomen van iemand en wil deze integreren in mijn eigen netwerk. Heb zelf al een heel aantal sessy's werken.

Maar deze oude nieuwe sessy's maken zelf geen wifi meer. Van Charged heb ik twee nieuwe dongels opgestuurd gekregen, want de originele hadden nog geen reset knopjes, ook deze nieuwe dongels maken zelf geen netwerk als ik ze op de accu's prik. Ook niet na stroom eraf en knopje lang induwen. Er gaan ook geen ledjes branden.

Hoe krijg ik deze beestjes nou weer aan de gang, zodat ze gaan samenwerken met mijn eigen P1 meter?

Lan kabel in dongel en router of laptop geeft ook helemaal geen lampjes of iets van een teken van leven.

Ik meet spanning op de sessy, en dat is helemaal alles. De oude eigenaar heeft ze uit zijn eigen sessy portal verwijderd.

Heeft iemand een idee hoe ik nu in contact kom met de accu's, om ze over te zetten naar mijn eigen wifi netwerk?

Mvg

Albert-Jan
Kan je tijdelijk een netwerk kabel aansluiten en dan via de interface wifi opnieuw instellen? * balk moet beter lezen

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-05 22:40
Albert-JanB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:37:
Er gaan ook geen ledjes branden.

[...]
Klinkt alsof de dongle geen voedingsspanning krijgt. Normaal gesproken zou er toch wel altijd een statuslampje op de dongle periodiek moeten knipperen. Brand er wel een lampje achter het ventilatierooster op Sessy zelf?
Misschien is er iets losgeraakt intern in transport o.i.d.. Beste is denk ik om dit even met Sessy te bespreken.

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-05 09:44
Dat is een goede opmerking! Dit triggerde mij om nog een keer naar de aansluiting te kijken en wat bleek: Het faseselectordraadje ontbrak, dus de zaak had idd geen spanning.

Nu is 1 accu up and running. De andere heeft nog wat moeite met opslaan van de instellingen. Even kijken wat daar de oorzaak van kan zijn. Er komt steeds de melding dat ik alle fase dingen in moet vullen, maar ook al staat dat 100% goed, dan nog kan hij niet opslaan.

Edit: nu wel gelukt via de pc. Alles draait, bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Albert-JanB op 01-05-2026 09:44 ]

• refelian2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-05 09:30
DeKoetsier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:45:

[...]
Heb hier ook wel interesse in, is dit door Sessy al aangekondigd?

• DeKoetsier
refelian2 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Heb hier ook wel interesse in, is dit door Sessy al aangekondigd?
Ik vroeg ernaar via de mail, dus kreeg een tipje van de sluier opgelicht.

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:23
Een vraagje aan @PimDoos
Ik heb mijn Sessy P1 gekoppeld aan een Eastron SDM630 via modbus.
Via de Sessy integratie krijg ik ook netjes de waardes binnen.
Wat me opvalt is dat "Modbus Total Imported Energy" ook geexporteerde energie lijkt op te tellen.
Iets vergelijkbaars lijkt er aan de hand te zijn met "Modbus Total Exported Energy" (deze blijft ook in de nacht optellen en lijkt daarmee mijn verbruik mee te nemen).
Enig idee wat ik fout doe?

Alvast dank voor het meedenken,

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• worker
  • Laatst online: 12:34

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik heb ook de Eastron, bij mij klopt het wel
Is het teken van Modbus Total Power bij jou gelijk aan het teken van P1 power van je slimme meter?

• visuoloog
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-05 12:15
Ik wilde laatst mijn zonnepanelen uitschakelen omdat de elektriciteitsprijs zo ontzettend negatief was en de Sessy al vol. Toen ik die schakelaar had omgezet waren mijn panelen inderdaad uit, maar ook de Sessy 🤔.
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2AFo_zCXM5_1kiG5q3zHwCtQEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x12r3SO28MPUfmCNUV6gjUKF.jpg?f=fotoalbum_large
De extreem lage prijzen van afgelopen week had ik nog niet eerder gehad dus ik had nooit eerder de panelen willen afschakelen. Ik kan mijn panelen niet softwarematig afschakelen.

Ik vraag me af of dit de standaard manier is van aansluiten. Er is vast wel iemand hier die dat weet?

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:55
visuoloog schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:59:
Ik wilde laatst mijn zonnepanelen uitschakelen omdat de elektriciteitsprijs zo ontzettend negatief was en de Sessy al vol. Toen ik die schakelaar had omgezet waren mijn panelen inderdaad uit, maar ook de Sessy 🤔.
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto[Afbeelding]
De extreem lage prijzen van afgelopen week had ik nog niet eerder gehad dus ik had nooit eerder de panelen willen afschakelen. Ik kan mijn panelen niet softwarematig afschakelen.

Ik vraag me af of dit de standaard manier is van aansluiten. Er is vast wel iemand hier die dat weet?
Gebruik nooit de hoofdschakelaar om je zonnepanelen uit te zetten, omdat de omvormer hier slecht tegen kan (als je de schakelaar uitzet terwijl er veel stroominvoer is van de zonnepanelen).
De plaats van de schakelaar is normaal wanneer je de thuisbatterij plaatst bij je zonnepanelen omvormer. Je wilt je batterijen kunnen ontkoppelen van het netwerk.

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-05 22:40
martinisoft schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:25:
Wat me opvalt is dat "Modbus Total Imported Energy" ook geexporteerde energie lijkt op te tellen.
Iets vergelijkbaars lijkt er aan de hand te zijn met "Modbus Total Exported Energy" (deze blijft ook in de nacht optellen en lijkt daarmee mijn verbruik mee te nemen).
Komen de waardes in HA overeen met de waardes die je op het display van de Eastron ziet?

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:30
martinisoft schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:25:
Een vraagje aan @PimDoos
Ik heb mijn Sessy P1 gekoppeld aan een Eastron SDM630 via modbus.
Via de Sessy integratie krijg ik ook netjes de waardes binnen.
Enig idee wat ik fout doe?

Alvast dank voor het meedenken,

Martijn.
Kan het zijn dat de stroomrichting verkeerd om is? Bij automaten heb je in NL doorgaans de aanvoer onder en de verbruiker boven aangesloten. Eastron meters hebben de aanvoer doorgaans boven en verbruiker onder aangesloten. Als je de Eastron aangesloten hebt op de NL gangbare manier dan is import en export ook omgekeerd.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:26
visuoloog schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:59:
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto[Afbeelding]

Ik heb een Shelly pro 3 achter de hoofdschakelaar zitten zodat ik de omvormer en Sessy apart van elkaar en op afstand kan schakelen en meter. Beetje dubbel op, maar wel praktisch. Een reguliere Shelly relay zou ook moeten werken.

Via software afschakelen is natuurlijk nog beter, maar niet alle omvormers kunnen dat.

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:23
@PimDoos en @tsjoender dank voor jullie reactie.
Jullie hebben me op het juist spoor gezet en me mijn oliedomme denkfout in laten zien 8)7
Alles is goed aangesloten en de waardes zijn gelijk aan die op de meter zelf.
Maar de modbus meter "saldeert" natuurlijk niet over de fases waardoor export blijft oplopen bij gebruik (Sessy op fase 1 leverd terug ivm verbruik op fase 3 bijvoorbeeld. Zo blijft import ook doorlopen op fase 2 terwijl ik PV opwek heb op fase 1 en 3.
Al met al is het waarschijnlijk handiger om Sessy P1 module behalve aan de Eastron toch ook nog aan de P1 van de slimme meter te hangen zodat ik die Entities kan gebruiken om mijn Energy dashboard binnen HA kloppend te krijgen..

dank in iedergeval,

Martijn

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste