• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:08

Wat is Currentt Navigator?

Currentt Navigator is een Energie Management Systeem (EMS) dat apparaten in huis slim aanstuurt op basis van energieprijzen, energieverbruik en lokale opwek.

Het systeem kan bijvoorbeeld:
  • energie verbruiken wanneer stroom goedkoop is
  • apparaten uitschakelen bij hoge tarieven
  • zonnepanelen en thuisbatterijen optimaliseren
  • EV-laders en warmtepompen slim sturen
Het doel is om energiegebruik te optimaliseren, kosten te verlagen en het elektriciteitsnet minder te belasten.

Het platform wordt ontwikkeld door Currentt, een Nederlands bedrijf dat zich richt op energiemanagement voor zowel huishoudens als bedrijven.

Wat doet een EMS precies?

Een EMS zit als het ware tussen je energiemeter, energiecontract en je apparaten.

Het systeem verzamelt informatie zoals:
  • actuele energieprijzen
  • energieverbruik uit de slimme meter
  • productie van zonnepanelen
  • laadstatus van een thuisaccu of EV
Op basis daarvan kan het systeem beslissingen nemen zoals:
  • EV laden wanneer stroom goedkoop is
  • warmtepomp tijdelijk pauzeren bij hoge prijzen
  • thuisaccu opladen bij lage tarieven
  • stroomverbruik verschuiven naar momenten met veel zonne-opwek
Dit wordt vaak ook "energy orchestration" genoemd.

Hoe werkt Currentt Navigator?

De Navigator bestaat uit software die verschillende energiebronnen en apparaten kan koppelen.

Typisch werkt het systeem met:
  • een koppeling met de slimme meter (P1)
  • integraties met apparaten via API's of protocollen
  • energieprijsdata (bijvoorbeeld dynamische tarieven)
De software analyseert vervolgens:
  • energieprijs
  • lokaal energieverbruik
  • zonneproductie
  • beschikbaar vermogen
Daarna worden apparaten aangestuurd via ondersteunde integraties.

Mogelijke integraties

De exacte integraties kunnen verschillen per installatie, maar EMS-systemen zoals Navigator ondersteunen vaak apparaten zoals:

Energiebronnen
  • zonnepanelen
  • thuisbatterijen
  • dynamische energiecontracten
Verbruikers
  • EV-laders
  • warmtepompen
  • boilers
  • slimme stopcontacten
Systemen / protocollen
  • Modbus
  • API-integraties
  • energiedata via P1
Gebruik je Navigator al? Deel vooral welke apparaten of systemen je gekoppeld hebt.

Wat zijn de voordelen van een EMS?

Een goed ingesteld EMS kan meerdere voordelen hebben:

Kosten besparen

Door apparaten te laten draaien wanneer stroom goedkoop is.

Meer eigen zonne-energie gebruiken

In plaats van terugleveren kan energie lokaal gebruikt worden.

Slim laden

EV's of thuisbatterijen kunnen laden wanneer prijzen laag zijn.

Netbelasting verminderen

Door verbruik te spreiden en pieken te vermijden.

Mogelijke nadelen of aandachtspunten

Omdat EMS-systemen relatief nieuw zijn, zijn er ook een aantal aandachtspunten:
  • Configuratie kan complex zijn bij veel integraties
  • Niet alle apparaten ondersteunen open protocollen
  • Sommige systemen zijn afhankelijk van cloudplatforms
  • Slim sturen kan soms conflicteren met comfortinstellingen
  • Vrij hoge aanschafprijs, en installatie moet door erkende installateur gedaan worden

Vragen die vaak spelen bij EMS-systemen

Een aantal vragen die mogelijk in dit topic voorbij komen:
  • Werkt Navigator goed met dynamische energiecontracten?
  • Welke EV-laders worden ondersteund?
  • Kan Navigator een thuisaccu aansturen?
  • Werkt het systeem lokaal of via de cloud?
  • Hoe zit het met privacy en dataverzameling?
  • Is integratie met Home Assistant mogelijk?

Heb je Currentt Navigator?

Laat vooral weten:
  • je setup (panelen, batterij, EV-lader etc.)
  • welke energieleverancier je hebt
  • welke apparaten Navigator aanstuurt
  • je ervaringen (positief of negatief)
Screenshots en configuraties zijn uiteraard ook welkom.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier al een Currentt Navigator gebruiken en hoe dat bevalt.

Tot slot

Omdat Energie Management Systemen steeds populairder worden, komt vaak snel de reactie dat "dit al in veel systemen zit". Dat kan in sommige gevallen kloppen, maar de implementatie en mogelijkheden kunnen sterk verschillen per platform.

Voordat je een mening vormt of concludeert dat andere systemen dit al bieden, neem alsjeblieft eerst even de moeite om je te verdiepen in de specifieke aanpak en verschillen van dit product ten opzichte van andere EMS-oplossingen.

De Currentt Navigator is bijvoorbeeld een lokaal energie management systeem dat in de meterkast wordt geplaatst en apparaten zoals zonnepanelen, laadpalen, batterijen en warmtepompen realtime kan aansturen op basis van energieprijzen, beschikbaar vermogen en netcondities. Een belangrijk verschil met veel andere EMS-systemen is dat de aansturing lokaal gebeurt en niet afhankelijk is van cloudverbindingen. Hierdoor kan het systeem ook blijven functioneren zonder internetverbinding en is het minder kwetsbaar voor storingen of cyberaanvallen. :contentReference[oaicite:0]{index=0}

Neem dus vooral even de tijd om je erin te verdiepen voordat je conclusies trekt.

Handige links

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@lunnie werk je zelf bij Currentt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• lunnie
Nee, hoezo?

• vander.schrier
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-03 16:43
Stand bezocht dinsdag 10 maart in Vijfhuizen bij Solar Solutions in Vijfhuizen. Ziet er indrukwekkend uit, eerste hardware die ik gezien heb, kost ongeveer € 700?? onduidelijk is nog wat het kan qua verschillende apparatuur: thuisbatterijen, panelen, omvormers en merken...

• lunnie
vander.schrier schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:43:
Stand bezocht dinsdag 10 maart in Vijfhuizen bij Solar Solutions in Vijfhuizen. Ziet er indrukwekkend uit, eerste hardware die ik gezien heb, kost ongeveer € 700?? onduidelijk is nog wat het kan qua verschillende apparatuur: thuisbatterijen, panelen, omvormers en merken...
Ja rond de 795 had ik meegekregen. Ik weet niet of dat inclusief of exclusief kosten van de installateur is. Dat ga ik op korte termijn horen :)

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik ben echt benieuwd hoe dit systeem het doet ten opzichte van bijvoorbeeld een Home Assistant of iets dergelijks. Het idee van een EMS vindt ik erg interessant, zeker ook omdat ze samenwerken met Sessy (leverancier van mijn thuisbatterij) Maar ik ben echt benieuwd naar de toegevoegde waarde, hoe goed kunnen ze bijvoorbeeld je thuisverbruik bepalen/voorspellen? of de PV opwek?

Erg benieuwd naar de ervaringen.

• RobLuijken
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 30-03 16:25
Ik heb 10 februari j.l. info m.b.t. installateurs opgevraagd. Kreeg info over installateur maar die reageerde niet op mijn mail. Blijf dit volgen.

• lunnie
DJP! schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:18:
Ik ben echt benieuwd hoe dit systeem het doet ten opzichte van bijvoorbeeld een Home Assistant of iets dergelijks. Het idee van een EMS vindt ik erg interessant, zeker ook omdat ze samenwerken met Sessy (leverancier van mijn thuisbatterij) Maar ik ben echt benieuwd naar de toegevoegde waarde, hoe goed kunnen ze bijvoorbeeld je thuisverbruik bepalen/voorspellen? of de PV opwek?

Erg benieuwd naar de ervaringen.
Ik denk met name de leercurve. Niet iedereen heeft home Assistant. En ik ben zelf vrij technisch maar ik krijg t niet helemaal lekker aan elkaar geknoopt allemaal.

Daarbij kan de navigator ook “leren” waardoor de aansturing slimmer wordt. Dat heb ik nu met Predbat gedaan maar de combinatie met de Easee lader krijg ik niet helemaal lekker op elkaar ingespeeld. De warmtepomp ben ik nog niet aan toegekomen. Maar eigenlijk wil ik het liefst gewoon een EMS die dit allemaal uit handen neemt, ook al vind ik het leuk om met HA te spelen 😊

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:04
lunnie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:06:
[...]

Ik denk met name de leercurve. Niet iedereen heeft home Assistant. En ik ben zelf vrij technisch maar ik krijg t niet helemaal lekker aan elkaar geknoopt allemaal.

Daarbij kan de navigator ook “leren” waardoor de aansturing slimmer wordt. Dat heb ik nu met Predbat gedaan maar de combinatie met de Easee lader krijg ik niet helemaal lekker op elkaar ingespeeld. De warmtepomp ben ik nog niet aan toegekomen. Maar eigenlijk wil ik het liefst gewoon een EMS die dit allemaal uit handen neemt, ook al vind ik het leuk om met HA te spelen 😊
Dat laatste lijkt me ook erg fijn! Ik vind het erg leuk om te klooien met HA, de aansturing en optimalisatie van de batterijen, PV, etc maar ik denk dat een EMS dat veel beter kan dan.

Ik ben vooral erg benieuwd naar het lerend vermogen van de EMS en hoeverre deze bijvoorbeeld afhankelijk is van de cloud. Waar haalt deze bijvoorbeeld PV data vandaan? Voorspelt die de PV opwek ook? dat soort vragen.

• lunnie
DJP! schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:35:
[...]

Dat laatste lijkt me ook erg fijn! Ik vind het erg leuk om te klooien met HA, de aansturing en optimalisatie van de batterijen, PV, etc maar ik denk dat een EMS dat veel beter kan dan.

Ik ben vooral erg benieuwd naar het lerend vermogen van de EMS en hoeverre deze bijvoorbeeld afhankelijk is van de cloud. Waar haalt deze bijvoorbeeld PV data vandaan? Voorspelt die de PV opwek ook? dat soort vragen.
Veel vragen worden wel beantwoord in de vodcast die ik heb gedeeld in de startpost. E.e.a. kan lokaal doordraaien maar er is wel een koppeling met de cloud, dit zal met name voor toegang van buitenaf zijn (app) en ook info vanuit forecast providers zoals Solcast (of eventueel een eigen dienst). Ben inderdaad wel benieuwd wat er met je forecast gebeurd als je cloud functionaliteit wegvalt. Goede vraag.

Ik heb Currentt ter info op de hoogte gebracht van dit topic, wellicht gaan ze nog reageren :)

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-03 15:59
Erg interessant dit! Ben vooral benieuwd naar de ondersteunde apparaten en naar de eerste reviews.

Vooral omdat dit een fool-proof EMS (itt Home Assistant) lijkt te zijn.
+bookmark :twk

Mocht iemand een eerste review tegenkomen, wil je het hier delen?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• lunnie
Ik wacht nog even op de ondersteuning van wallboxen, met name de Easee. Als die er is ga ik om tafel om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. De rest van m'n devices wordt wel ondersteund.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-03 15:59
lunnie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:12:
Ik wacht nog even op de ondersteuning van wallboxen, met name de Easee. Als die er is ga ik om tafel om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. De rest van m'n devices wordt wel ondersteund.
In de mail stond dat ze werken aan de Easee laadpalen en dat die later in het jaar komen.

En de prijs is €800 + installatie.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• lunnie
Reaper.JA2 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:44:
[...]

In de mail stond dat ze werken aan de Easee laadpalen en dat die later in het jaar komen.

En de prijs is €800 + installatie.
Dat klopt. Echter zijn bepaalde zaken nog niet helder. Waaronder het aansturen van dynamic fase: Zie hier mijn vraag + antwoord:
Specifiek m.b.t. zonne-overschot laden:
* Mijn laadpaal staat nu op 3-fase
* Daardoor moet er op alle fases ~1,4 kW overschot zijn voordat laden start
* Kan de Navigator dynamisch schakelen tussen 1-fase / 3-fase of dit slimmer aansturen?

Antwoord: Bij 3 fase laden zit je al snel aan een hoge ondergrens, waardoor laden pas laat start als je puur op overschot wilt werken. Slimmer sturen kan, maar dat hangt in de praktijk af van de laadpaal. Sommige laadpalen ondersteunen automatisch schakelen tussen 1 fase en 3 fase, zoals Zaptec Go 2 en de SMA eCharger. Als een laadpaal dat niet ondersteunt, dan kan een EMS wel de laadstroom regelen maar niet die fasewissel afdwingen. Met andere woorden, wij kunnen dit slimmer aansturen als de gekozen laadpaal die functie ook echt ondersteunt.
Pagina: 1