Voor iedereen die al met Homey of Home assistant werkt is dit vast vreselijk onhandig en stuntelig, maar nu ik regelmatig met een linux shellscript de Sessy's in een andere modus zet heb ik me gerealiseerd dat je dit mooi met 'at' kunt combineren. Ik ben nieuw met 'at' maar in deze onzekere dagen met hoge prijzen maar beperkte zon wil ik regelmatig mijn goedkoop ingeladen stroom niet direct weer ontladen in de periode erna (die slechts iets minder goedkoop is), maar echt even bewaren totdat de
piekperiode begint. Ik merk dat 'at' hiervoor superlekker werkt (als je toch al gewend bent aan linux commandline tenminste).
Met
code:
1
| at 6am -f sessy.both.nom.sh |
bijv. zet ik terwijl ik nog slaap de Sessy's op NoM tijdens de piek in de ochtend, zonder dat ze de hele nacht al zijn leeggelopen en op 0% staan. (eenmalig vandaag)
Ook andere modus is zo makkelijk in te stellen. In de blokken met goedkope stroom van deze week wil ik bijv.
niet NoM draaien, want dan laden de Sessy's enkel wat mijn zonnepanelen opwekken, maar dat is nog relatief gering. Veel slimmer is het om ze dan op een vast hoog setpoint te zetten, zodat je maximaal profiteert:
code:
1
| at 10:30 -f sessy.both.charge1500.sh |
(eenmalig vandaag)
En dan wil ik vanaf 14:30 misschien weer idlen, tot om 17:30 de echte dagpiek begint. anders ben ik alweer 3 uur kwijt als het bewolkt is. Twee commando's, en done:
code:
1
2
| at 14:30 -f sessy.both.idle.sh
at 17:30 -f sessy.both.nom.sh |
Uiteraard kun je ook dagelijks herhalende dingen vragen, maar dat wil ik hiermee nu juist niet. Dit is juist supermakkelijk om de avond tevoren, met de app/weerbericht erbij, je strategie voor morgen uit te rollen met een paar commando's. Beetje veel micromanagen? Zekers.

Maar dit is alleen
nu nodig. Vanaf april komt er dagelijks zoveel PV binnen dat je gerust de boel dag en nacht op NoM kunt zetten. Regenen? Dat gebeurt hier toch nooit?
Homey en Home assistant ken ik zelf niet. De My Battery app is geweldig, maar dit soort dingen gaat er onhandig mee; Je moet alles per Sessy batterij apart doen, en een ander setpoint instellen kost echt heel veel klikjes. Voor mij is dat nu heel simpel. Zeker, ik moet wel voor elk setpoint eenmalig een shellscript maken, maar je kopieert gewoon een bestaande en past waarde en naam aan. Je kunt oneindig veel scripts hebben natuurlijk.
Maar, dus, misschien heeft iemand hier iets aan... en anders hang ik lekker alleen hier te nerden...
[
Voor 9% gewijzigd door
Maartentux op 04-03-2026 02:28
]