• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:36
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Marstek Venus. Ik heb mijn app ook geschikt gemaakt voor de Sessy batterij. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij

https://homey.app/nl-nl/a...mLaden-voor-ThuisBattery/

De app maakt voor vandaag en eventueel morgen een laad/ontlaadplan wanneer er voldoende winst mee gehaald kan worden. De winst is instelbaar. wanneer de winst niet behaald kan worden, kan je kiezen om alleen te laden of helemaal niets te doen (NOM)
Wanneer je alleen gaat laden verdeelt de app de kWh’s in de batterij over de te komen kwartieren. Bij onvoldoende Soc zet hij de goedkope kwartieren op STOP. Dit bepaalt hij elk kwartier opnieuw.

De app maakt gebruik van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62DbTiGnwGgJecQO1tdfx4KKlOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnTLyt2QyIQM4uh2EHvcpn0I.png?f=fotoalbum_large
Kwartierprijzen via Tibber, Entso-E, of Energy charts. Kan per kwartier of per uur.
Zonvoorspelling via Solcast of Open Meteo

De app heeft:
  • Een zelf lerend systeem voor het netto verbruik. Hij houdt hier rekening met de temp buiten. Hij leert zowel totale gebruik per dag als de verdeling over de dag en weekend.
  • Zelflerende RTE-bepaling voor Laden en ontladen
  • Winstbepaling voor en achteraf(werkelijk)
  • Schakelt automatisch uit wanneer een kritisch apparaat (bv Laadpaal) aan gaat
  • Schakelt automatisch naar NOM, wanneer er stroom naar het net wordt geëxporteerd.
  • Een gemakkelijke setup die je door alle instellingen loodst
  • Peakshaving
  • Kan gebruikt worden zonder flows
  • Maakt elk kwartier een aangepast plan
De app gebruikt html pagina’s voor beter overzicht. Hier enkele screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LALbM-_snAhQKqYa8gV51Xrnqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4jZ9vWkjgdJAIuGf9bUU6Qg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoPUVCLi3Fjzbqk9f37srCItp8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5l9pGvSIQoDqYCFwE2iL1rs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlfdrmiwKi2RH1Bb502VvOib5wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJvYYo6Aai8LOKxIhE7oZYXJ.png?f=fotoalbum_large

Als het je wat lijkt of geïnteresseerd bent. Kom eens kijken op ons levendige forum: https://community.homey.a...k-sessy-homewizard/140156

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:38

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ellroe32 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:51:
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Marstek Venus. Ik heb mijn app ook geschikt gemaakt voor de Sessy batterij. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij

De app maakt voor vandaag en eventueel morgen een laad/ontlaadplan wanneer er voldoende winst mee gehaald kan worden. De winst is instelbaar. wanneer de winst niet behaald kan worden, kan je kiezen om alleen te laden of helemaal niets te doen (NOM)
Wanneer je alleen gaat laden verdeelt de app de kWh’s in de batterij over de te komen kwartieren. Bij onvoldoende Soc zet hij de goedkope kwartieren op STOP. Dit bepaalt hij elk kwartier opnieuw.

[Afbeelding]
Kwartierprijzen via Tibber, Entso-E, of Energy charts. Kan per kwartier of per uur.

De app heeft:
  • Een zelf lerend systeem voor het netto verbruik. Hij houdt hier rekening met de temp buiten. Hij leert zowel totale gebruik per dag als de verdeling over de dag en weekend.
  • Schakelt automatisch naar NOM, wanneer er stroom naar het net wordt geëxporteerd.
  • Peakshaving

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als het je wat lijkt of geïnteresseerd bent. Kom eens kijken op ons levendige forum: https://community.homey.a...k-sessy-homewizard/140156
Klinkt super! Lijkt zo op papier alle functies te hebben die nodig zijn en ik zelf al in een enorm woud van advanced flows bij elkaar geknutseld heb. Alleen dan zonder lerend vermogen en nog regelmatig loop ik tegen onverwacht gedrag van mijn Sessy’s aan wat ik dan weer moet fixes in dat enorme woud aan flows. Ik ga me er eens in verdiepen! Kun je de link naar het community topic nog even fixen?

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-02 21:07
Ik heb al even met deze app geëxperimenteerd en ga zeker verder als er wat meer zonne-energie vanaf het dak komt en de verschillen in de tarieven weer interessant worden.. Zag en ziet er zeer veelbelovend uit !

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:00
Hoi hoi,

[Afbeelding]

De app heeft:
  • Peakshaving

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wauw dat klinkt veelbelovend. Ik ben ene beginnend Homey gebruiker en vindt het nogal ingewikkeld om met dergelijke apps de kaarten goed te begrijpen. Vaak is er weinig omschreven betreffende de functionaliteit. Maar, ik ga eerst beginnen met lezen in de community. Bedankt voor het melden en het bouwen van de app. Super.

• BerndGaykema
MajaMestreech schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
Wauw dat klinkt veelbelovend. Ik ben ene beginnend Homey gebruiker en vindt het nogal ingewikkeld om met dergelijke apps de kaarten goed te begrijpen.
Deze app werkt zonder dat je ingewikkelde flows met kaarten moet maken. Kwestie van de gevraagde gegevens invoeren (is wel een dingetje, kostte mij enig hoofdbreken) en dan gaat het "vanzelf".
Sinds ik de app installeerde zijn er enorm veel verbeteringen (lees: vereenvoudigingen) aangebracht.
1 of 2 dagen met slecht weer in Maastricht en het werkt bij jou :)

• Ellroe32
vanenkelen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Kun je de link naar het community topic nog even fixen?
Done.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-02 11:28
Vraagje: hoe functioneert deze app in combinatie met grid rewards bij Tibber? Kan me niet helemaal een beeld vormen bij hoe de app kan zien dat Tibber gaat autoladen bij grid rewards namelijk.
Ben benieuwd! Wel een prachtig idee en lijkt mooi uitgewerkt!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-02 22:16
HaraldBou schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Vraagje: hoe functioneert deze app in combinatie met grid rewards bij Tibber? Kan me niet helemaal een beeld vormen bij hoe de app kan zien dat Tibber gaat autoladen bij grid rewards namelijk.
Niet.
Grid rewards werkt enkel met directe Tibber integratie en ze hebben geen ondersteuning voor Sessy.

• Ellroe32
HaraldBou schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Ik heb zelf wel Tibber, maar maak geen gebruik van Grid Rewards. Ik heb even bij een gebruiker van de app nagevraagd of hij nog ergens tegenaan liep. Hij heeft de auto altijd (ehh buiten dat hij er in rijdt verwacht ik) aan de lader en laat alles over aan Tibber. De accu gaat tijdens de Nom-kwartieren op stop wanner de laadpaal stroom trekt. Dit is ook wat jij verwacht neem ik aan?

• Ellroe32
Hoi hoi,

BTW Ik weet niet of er mensen zijn die naast een Sessy ook een Marstek Venus E (v3) hebben? De app kan ook beide batterijen tegelijk aansturen.

• HaraldBou
Ellroe32 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Ik heb zelf wel Tibber, maar maak geen gebruik van Grid Rewards. Ik heb even bij een gebruiker van de app nagevraagd of hij nog ergens tegenaan liep. Hij heeft de auto altijd (ehh buiten dat hij er in rijdt verwacht ik) aan de lader en laat alles over aan Tibber. De accu gaat tijdens de Nom-kwartieren op stop wanner de laadpaal stroom trekt. Dit is ook wat jij verwacht neem ik aan?
Ja, klopt. Ik heb nu ingesteld dat zodra de auto gaat laden de sessy’s binnen 15 seconden op stand-by gaan en daarna in de winter op eco (vanaf april ongeveer op NOM)

• CML
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-01 12:08

CML

Ik heb mijn Sessy in de verkoop!

https://link.marktplaats.nl/m2356064203

Heeft top gewerkt, maar wegens een zelfbouw project wordt deze overbodig.

(weet niet of dit hier mag, maar hier zijn mogelijk de meeste geïnteresseerden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWk-hJZu9YvySyanYz5XGYhEpt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9kS8x6S35pxNXT5GNBH8DFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8in4y47zWg87lGhnDLHmk1oDExM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwxFlbOqNEnjypS5gkLCY7QO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LR0O08PMT-sESnxTdV1URYdpLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mYzkgjBv21q5ip86ToEWsdE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBIoGN8OHvwtsLIskRNgOop4ous=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OzvLxJFTZt4YbH8FIp8MJRn.jpg?f=fotoalbum_large

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:43
Misschien overbodig... misschien interessant voor sommigen. Dit is het gedrag van mijn keukenapparatuur op mijn twee Sessy's. en mijn P1 verbruik (Alles is 1 fase). Je ziet hier 3 periodes van 9 minuten airfryer, dan een pauze, en dan 3 bijna aaneengesloten periodes van 1 inductie pit op ~90% vermogen. Er was ook wat ander verbruik maar dat valt bijna te verwaarlozen: een rijstkoker tegelijk met de inductieplaat. Je ziet hier mooi dat de airfryer niet moduleert en de inductieplaat hoogstwaarschijnlijk wel. Ook de 'verspilling' door traag reageren van mijn (10 sec) DSMR kun je hier erg goed zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFzz-B-Y5b0kKuWi09cTv1BY_x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RO21m6GDNaKeDKY7TVXMxSCg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Maartentux op 16-01-2026 19:17 . Reden: typo ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:16
Maartentux schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:15:
Misschien overbodig... misschien interessant voor sommigen. Dit is het gedrag van mijn keukenapparatuur op mijn twee Sessy's. en mijn P1 verbruik (Alles is 1 fase). Je ziet hier 3 periodes van 9 minuten airfryer, dan een pauze, en dan 3 bijna aaneengesloten periodes van 1 inductie pit op ~90% vermogen. Er was ook wat ander verbruik maar dat valt bijna te verwaarlozen: een rijstkoker tegelijk met de inductieplaat. Je ziet hier mooi dat de airfryer niet moduleert en de inductieplaat hoogstwaarschijnlijk wel. Ook de 'verspilling' door traag reageren van mijn (10 sec) DSMR kun je hier erg goed zien.

[Afbeelding]
Mooi te zien & tevens jammer idd van de 10sec P1. Ben ook wel benieuwd wat het doet tussen de 10sec op de meter. Zal dit ook eens meten met onze 1sec P1.

Wat is eigenlijk de definitie van moduleren?
In mijn beleving doen ze dat nl. beide, alleen de airfryer met een (veel) lagere frekwentie waardoor je meer het aan/uit effect ziet.

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Wat is eigenlijk de definitie van moduleren?
In mijn beleving doen ze dat nl. beide, alleen de airfryer met een (veel) lagere frekwentie waardoor je meer het aan/uit effect ziet.
De definitie (even uit het hoofd) is een hulp signaal gebruikt om een ander signaal te transporteren. Zo werkt radio met (frequentie) modulatie op de frequentie waarop je afstemt.
De modulatie waar we het hier over hebben heet PWM (Pulse Width Modulation, of Pulsbreedte modulatie) en moduleert het gevraagde vermogen door het 100% vermogen met een bepaald tempo al dan niet aan te schakelen.
Bij een induciekookplaat kan de modulatie frequentie in de grootorde van seconden liggen (2s = 0.5Hz), bij een klasse-D versterker is dat rond de 400kHz.

• Maartentux
mrvanes schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:33:
[...]

De definitie (even uit het hoofd) is een hulp signaal gebruikt om een ander signaal te transporteren. Zo werkt radio met (frequentie) modulatie op de frequentie waarop je afstemt.
De modulatie waar we het hier over hebben heet PWM (Pulse Width Modulation, of Pulsbreedte modulatie) en moduleert het gevraagde vermogen door het 100% vermogen met een bepaald tempo al dan niet aan te schakelen.
Bij een induciekookplaat kan de modulatie frequentie in de grootorde van seconden liggen (2s = 0.5Hz), bij een klasse-D versterker is dat rond de 400kHz.
Nouja nee, precies andersom toch. In een klasse D versterker is de draaggolf 400 kHz en de modulatie 20-20.000 Hz. Maar ergens stopt het redelijkerwijs natuurlijk wel. Mijn airfryer lijkt te werken op een 'modulatiefrequentie' van rond de 0,02 Hz maar het is niet redelijk meer om dat moduleren te noemen.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:15
ocaj schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:18:
Sinds firmware-versie 1.5.4 zit er een Winterveiligheidsfunctie in de sessy:

[...]

Er is verder niet zo heel veel over te vinden, maar de monitoring van afgelopen paar weken heeft me al een heel stuk wijzer gemaaakt.
Vooral voor mensen die zelf hun Sessy aansturen is het wel relevant om te snappen hoe het werkt. Ik stuur de Sessy zelf aan en mijn aansturing (NOM-achtig) stopt bij System_State EMPTY en FULL (omdat SOC% 0/100 niet betekent dat de Sessy leeg/vol is). Als de Winterveiligheidsfunctie actief wordt, dan wordt de System-state "OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE". Daar moet je in je aansturing dus wel even rekening mee houden (mijn regeling probeerde die paar druppels stroom die er in druppelden meteen weer te ontladen :F ).

Mijn samenvatting van hoe de winterveiligheidsfunctie werkt (op basis van monitoring):
- Wordt geactiveerd zodra de Pack_Voltage onder de 44.9V komt
- Strategy blijft "POWER_STRATEGY_IDLE", ook tijdens het bijladen
- SystemState wordt SYSTEM_STATE_OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE
- State-details wordt "battery charging"
- Batterij laadt met 500W, gedurende 5-7 minuten.
- Batterij stopt met laden zodra Pack_Voltage > ca 48,6V is
- Na afloop is de SystemState weer SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY

Op de error-pagina zie je 1-2 dagen eerder deze fouten:

[...]

Zodra hij besluit te gaan laden zie je daar ook dat het opstarten van het laden wat moeizaam gaat. Ik zie 5-10 keer:

[...]

Maar uiteindelijk gaat hij gewoon laden (y)

Als er tussendoor niet geladen wordt, dan wordt de winterveiligheidsfunctie ongeveer 1 keer per week geactiveerd.
Mooi dat deze beveiliging erin zit. Ik zie dat bij mijn HW set ook.

Bij mijn Zendure set heb ik het zelf in een automatisering gebouwd. Daar zie ik met het passeren van minimale SoC geen actie.

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat de leverancier deze veiligheid inbakt. Niet iedereen is een tweaker en zit er bovenop.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Nouja nee, precies andersom toch. In een klasse D versterker is de draaggolf 400 kHz en de modulatie 20-20.000 Hz.
Nee, er is bij klasse D geen sprake van een draaggolf. Het analoge signaal (hoeveel volt moet er naar de uitgang) is een functie van de pulsbreedte van het 400kHz signaal.

Dit is precies hetzelfde als bij je airfryer, maar het signaal is dan geen volt maar vermogen (in de vorm van een varierende stroom). Het gewenste vermogen wordt dan bereikt door het verwarmingselement een deel van de tijd vol aan te zetten en dat heet gewoon pulsbreedte moduleren, ook als het om 0,02Hz gaat.

Laten we het hier bij houden ;)

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:30
Ik heb een 3 fase zonnepaneel systeem (Solis 6 Kw) en op dit systeem zijn nu 2 Sessy batterijen aangesloten. Nu heb ik sinds 2 weken ook een Indevolt Powerflex 2000, deze heb ik nu nog via de stekker in het stopcontact. Heb in mijn zonnepaneelsysteem nog 1 fase waar geen batterij op is aangesloten en overweeg om op deze fase de Powerflex op aan te sluiten. De Powerflex sluit ik dan aan op de Sessy die het dichtst bij de werkschakelaar is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2j_VM_MWJ6-3-_e0z01_gRGhEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUeIWGOIw5Mg6AyAuyutAdJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit "gewoon" mogelijk of zie ik iets over het hoofd? Voordeel van het aansluiten op deze manier is dat de ontlaadsnelheid kan worden verhoogd. Die is nu begrensd op 800W wegens aansluiting op stopcontact.

• BerndGaykema
Ja hoor, kun je gewoon doen.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:06
Arnold79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:20:
Ik heb een 3 fase zonnepaneel systeem (Solis 6 Kw) en op dit systeem zijn nu 2 Sessy batterijen aangesloten. Nu heb ik sinds 2 weken ook een Indevolt Powerflex 2000, deze heb ik nu nog via de stekker in het stopcontact. Heb in mijn zonnepaneelsysteem nog 1 fase waar geen batterij op is aangesloten en overweeg om op deze fase de Powerflex op aan te sluiten. De Powerflex sluit ik dan aan op de Sessy die het dichtst bij de werkschakelaar is aangesloten.

[Afbeelding]

Is dit "gewoon" mogelijk of zie ik iets over het hoofd? Voordeel van het aansluiten op deze manier is dat de ontlaadsnelheid kan worden verhoogd. Die is nu begrensd op 800W wegens aansluiting op stopcontact.
Ik zou de vraag even aan Sessy stellen. Zonnepanelen aansluiten is geen probleem maar bij een accu kan er geleden en ontladen worden. Ik weet niet of de Sessy stroom beide kanten op meet. En de Sessy houdt wel rekening met de stroom over de PV aansluiting. Als je antwoord hebt laat het dan even weten!

• BerndGaykema
DJP! schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
Ik weet niet of de Sessy stroom beide kanten op meet.
Dat doet Sessy. Ik zie elke ochtend en avond een negatieve stroom door de Sessy, veroorzaakt door de omvormers van de zonnepanelen. De omvormers starten dan op (of sluiten af) terwijl de panelen zeer weinig leveren waardoor de resultante negatief is (eigen verbruik is hoger dan wat de panelen leveren).

[ Voor 6% gewijzigd door BerndGaykema op 19-01-2026 21:50 ]

• DJP!
BerndGaykema schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Dat doet Sessy. Ik zie elke ochtend en avond een negatieve stroom door de Sessy, veroorzaakt door de omvormers van de zonnepanelen. De omvormers starten dan op (of sluiten af) terwijl de panelen zeer weinig leveren waardoor de resultante negatief is (eigen verbruik is hoger dan wat de panelen leveren).
Oké mooi! weer wat geleerd :D

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:54
Het bleef stil in de berging….dynamische tarieven, dure uurtjes zouden opgepakt moeten worden volgens laadschema Sessy.

Zit nog immer het uur tijdverschil foutief in het systeem @Twan_V ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkMFiq-rE9_J7YFYtDYpd1DTyOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eka03FsQUBS31pdpbo4Xba2o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thLgXvH1H9YnP8F1Emo1sPaaCk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wzRSynLFBgXMyZ8XgKzx6APY.png?f=fotoalbum_large

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:39
De instelling staat op nul op de meter. Maar de sessy besloot rond half 5 opeens alle stroom op het net te dumpen. Nog nooit eerder meegemaakt. Andere mensen hier ook wel eens aangelopen? Zo ja hoe op te lossen?

Idee is zo veel mogelijk zelf stroom te verbruiken en zo min mogelijk terugleverings kosten 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hR7I4exL5A09blMICmWA7mN6wQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n7HpdcYixj8WnvjKQkfmdekC.png?f=fotoalbum_large

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-02 14:07
Sessy aansturing per kwartier werkt goed !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP2ZKeBPb9YWC-Fx5rlgbqiInhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HTHtBQFBsYbdCJk9PdNwCxP.jpg?f=fotoalbum_large

En in de tussentijd draait mijn warmtepomp niet op de dure momenten (waardoor hij de batterij niet leeg trekt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ca_ds296ezmcmvGUsAgWft_NgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFs6GwZlE08OPmCf7NXrWGSF.jpg?f=fotoalbum_large

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-01 22:34
AnnaAnjo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:29:
De instelling staat op nul op de meter. Maar de sessy besloot rond half 5 opeens alle stroom op het net te dumpen. Nog nooit eerder meegemaakt. Andere mensen hier ook wel eens aangelopen? Zo ja hoe op te lossen?

Idee is zo veel mogelijk zelf stroom te verbruiken en zo min mogelijk terugleverings kosten 😅

[Afbeelding]
Doe je misschien mee met het NL-flex project? Of een andere vorm van aansturing door een derde partij?

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:39
Twan_V schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Doe je misschien mee met het NL-flex project? Of een andere vorm van aansturing door een derde partij?
Nee. Ook geen externe sturing. We lezen wel waardes af vanaf de API richting home assistant maar das alleen lezen.

De error pagina zat vol met deze melding:

2026/01/21 E (09:03:46.115) ac_board: 2026/01/21 E (09:03:45.791) comms_ac: Serial bus handler failed with error: ESP_ERR_NVS_NOT_FOUND

Ik heb een keer de dongle en de sessy herstart en de energie strategie gewisseld en terug op NOM waarde gezet en opnieuw opgeslagen en nu lijkt het weer normaal. De error verschijnt niet meer en vandaag geen volledige dump in het net

-----
Lijkt toch weer iets niet goed te gaan. De sessy is nu aan het switchen van netjes gebruik naar energie van het net trekken.

Error log vertoont geen nieuwe meldingen. Zowel de dongle als de sessy niet.

@Twan_V enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqdJHJHv9gp7EqtmHoRLn_Kdabg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KRZvX8PNzxt9Brh9RtF6q0oC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door AnnaAnjo op 21-01-2026 23:15 ]

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-02 20:25
Nieuwe Homey app versie is als test beschikbaar. Deze ondersteund de Modbus meter als nieuwe driver. Je kunt dus zowel Modbus als P1 gelijktijdig gebruiken op Homey.

https://community.homey.a...huisbatterij-nl/78156/838

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:58

Ersus

Zuid-Limburg

CML schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:56:
Ik heb mijn Sessy in de verkoop!

https://link.marktplaats.nl/m2356064203

Heeft top gewerkt, maar wegens een zelfbouw project wordt deze overbodig.

(weet niet of dit hier mag, maar hier zijn mogelijk de meeste geïnteresseerden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben wel nieuwsgierig naar je Sessy ervaring en waarom je naar zelfbouw overschakelt?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• HaraldBou
helm71 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:13:
Sessy aansturing per kwartier werkt goed !

[Afbeelding]

En in de tussentijd draait mijn warmtepomp niet op de dure momenten (waardoor hij de batterij niet leeg trekt):

[Afbeelding]
Stuur jij de warmtepomp met Homey aan? Zo ja, welk type warmtepomp heb je?

• BerndGaykema
Ook ik stuur de warmtepomp met Homey Pro aan. Ik heb een Adlar Castra Aurora 2.
Daarmee omzeil ik ook de dure uren van de dag (rond 8 en 17 uur).

[ Voor 24% gewijzigd door BerndGaykema op 28-01-2026 15:30 ]

• HaraldBou
Ja, da’s precies wat ik ook wil.

Helaas lukt op één essentieel detail (namelijk de toegang op de ingestelde te bereiken temperatuur) de communicatie niet goed tussen onze Samsung EHS HT warmtepomp en Homey. Als je speelt met een halve graag omhoog of naar beneden, kun je al heel veel bereiken met een flow.

Heb het inmiddels al bij Homey gemeld. Afwachten hoe lang dat gaat duren.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-02 14:07
HaraldBou schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Stuur jij de warmtepomp met Homey aan? Zo ja, welk type warmtepomp heb je?
Ik heb

Een Nibe .. ik stuur hem niet met homey aan omdat hij dat heel keurig zelf doet, kijkt naar de dynamische prijzen en stopt als die hoog zijn.. ik zou het wel kunnen, maar het is niet nodig.

• GroeneKees
Sessy fw 1.11.7
Al dagen in standby met 6% lading
Dynamische modus, geen ontlaadplan vandaag rond 12:00 6% lading opeens weg->
Zien meer gebruikers dat vandaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjQYxWVqKRuFtX5Nzsf7X56KbKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UKzFLYLTYwjrWE2o3jWuphU6.png?f=fotoalbum_large

• DJP!
GroeneKees schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:15:
Sessy fw 1.11.7
Al dagen in standby met 6% lading
Dynamische modus, geen ontlaadplan vandaag rond 12:00 6% lading opeens weg->
Zien meer gebruikers dat vandaag?

[Afbeelding]
Is die niet in 'battery empty' gesprongen waardoor de SoC naar 0% gaat?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
Ik heb intussen een modbus connector ontvangen en mijn SDM630 aangesloten op de P1 meter (met terminal weerstanden). Werkt goed; ik kan via de Sessy P1 API de SDM630 uitlezen en NoM op basis van deze modbus meting werkt ook.

• Maartentux
balk schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:22:
Ik heb intussen een modbus connector ontvangen en mijn SDM630 aangesloten op de P1 meter (met terminal weerstanden). Werkt goed; ik kan via de Sessy P1 API de SDM630 uitlezen en NoM op basis van deze modbus meting werkt ook.
Mooi! Wat zijn 'terminal weerstanden'?

• balk
Maartentux schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:14:
[...]

Mooi! Wat zijn 'terminal weerstanden'?
https://www.optimatele.co...mination-resistor-or-not/

Dat helpt reflectie van het signaal te voorkomen. Ik heb 2x 220 ohm er tussen gevrot, want die had ik liggen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_lNHo_sT2l9gWJLe0OwZa_SXL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZ29DIqdAsC4GxluiSAJ2vTi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door balk op 01-02-2026 19:02 ]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:16
Termination en terminal zijn twee totaal verschillende dingen. ;)

• DJP!
balk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:00:
[...]

Dat helpt reflectie van het signaal te voorkomen. Ik heb 2x 220 ohm er tussen gevrot, want die had ik liggen :)
[Afbeelding]
Gaaf dat ModBus bij jou ook werkt Merk je ook een verbetering van de NOM modus?

Werkt het met weerstanden beter dan zonder de weerstanden? Ik heb getest met en zonder een 120ohm weerstand en merkte eigenlijk geen verschil. Zou volgens mij door de relatief korte afstand en de 1 op 1 verbinding ook niet echt nodig zijn.

• balk
DJP! schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Gaaf dat ModBus bij jou ook werkt Merk je ook een verbetering van de NOM modus?

Werkt het met weerstanden beter dan zonder de weerstanden? Ik heb getest met en zonder een 120ohm weerstand en merkte eigenlijk geen verschil. Zou volgens mij door de relatief korte afstand en de 1 op 1 verbinding ook niet echt nodig zijn.
NoM draait stukken beter dan met mijn trage DSMR meter. Wellicht werkt het ook zonder de weerstanden goed. Maar dat heb ik niet geprobeerd :)

• Maartentux
balk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:00:
[...]

[Afbeelding]
Oooh, terminators, oke. Maar die zijn eigenlijk alleen nodig als de lengte van de kabel zodanig is dat er iets te reflecteren valt. Veel meer dan een meter sowieso.
Fijn dat het goed werkt! Ik wacht met smart op de support voor de eenfase meter.

• BerndGaykema
Frappuccino schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:13:
Termination en terminal zijn twee totaal verschillende dingen. ;)
Afsluitweerstanden worden ze in de telecom genoemd.

• BerndGaykema
Voor de Dynamic Power Control van mijn Wallbox Plus autolader heb ik een Carlo Gavazzi EM340 energiemeter geplaatst, direct na de hoofdschakelaar. Deze is geleverd door Wallbox zelf.
Geen idee of deze speciale firmware heeft, enkel bedoeld voor de Wallbox aansturing of dat het een generiek model is. Het werkt iig prima, de autolader wordt afgeremd als de 25 A per fase genaderd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfjMkK-NCfbJZqD4ISlgLkLwwzI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F3LultEK3k0VrVKtQ5lR7KRO.png?f=user_large

Als deze energiemeter met de Sessy P1-meter kan samenwerken ben ik binnen .....

[ Voor 6% gewijzigd door BerndGaykema op 01-02-2026 21:21 ]

• GroeneKees
DJP! schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Is die niet in 'battery empty' gesprongen waardoor de SoC naar 0% gaat?
Dank voor de tip @DJP! , ik heb er niet op gelet;
Niet eerder gezien dat de soc wegsprong, stond al zeker een week op 6%. De errorlog is al overschreven en ik heb manueel wat bijgeladen tot 11%. Zie wel in de errorlog elke minuut serial bus handler failed with error: ESP_ERR_NVS_NOT_FOUND vandaag de hele dag maar Sessy is gewoon in Rust.

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-02 10:05
deleted, geplaatst in verkeerder topic 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door martinisoft op 02-02-2026 17:16 . Reden: in verkeerder topic geplaatst ]

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• GroeneKees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wP43Xilrs5i8f2en6pGUaQpJ28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLzDBH7FHc6FnThNv1xPF42y.jpg?f=fotoalbum_large

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik ben me wat aan het oriënteren op een thuisbatterij. Heb tot nu toe niet echt een voorkeur voor een bepaald merk oid. Maar de Sessy spreekt me op sommige punten wel aan.
Maar wat ik me dus afvraag bij deze batterij is hoe jullie eigenaren omgaan met het feit dat hij maar 1700 Watt kan leveren. Het net springt dan heel vaak bij voor mijn gevoel. Ik bedoel een beetje water koker is al 2000 Watt. Het verwarmingselement van een wasmachine is ook wel vaak zo rond dat vermogen, en electrisch koken lukt misschien net als je de kleinste pit gebruikt?

Aan de andere kant....verbruik is verbruik en die 1700 watt komt op dat moment dan in iedergeval niet uit het net.
Dus hoe gaan jullie hier mee om? Accepteer je dan maar gewoon dat het zo is, of hebben jullie meerdere Sessy's?

[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 03-02-2026 00:40 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Simpel360
Doggieman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:09:
Ik ben me wat aan het oriënteren op een thuisbatterij. Heb tot nu toe niet echt een voorkeur voor een bepaald merk oid. Maar de Sessy spreekt me op sommige punten wel aan.
Maar wat ik me dus afvraag bij deze batterij is hoe jullie eigenaren omgaan met het feit dat hij maar 1700 Watt kan leveren. Het net springt dan heel vaak bij voor mijn gevoel. Ik bedoel een beetje water koker is al 2000 Watt. Het verwarmingselement van een wasmachine is ook wel vaak zo rond dat vermogen, en electrisch koken lukt misschien net als je de kleinste pit gebruikt?

Aan de andere kant....verbruik is verbruik en die 1700 watt komt op dat moment dan in iedergeval niet uit het net.
Dus hoe gaan jullie hier mee om? Accepteer je dan maar gewoon dat het zo is, of hebben jullie meerdere Sessy's?
Maak een lijstje met waaraan jouw thuisaccu moet voldoen en zoek daar voor jouw een exemplaar bij.

Beetje raar die accepteer je dan maar vraag.
Als het je niet past die 1700/2200 zoek je toch wat anders, het is niet zo dat je een Sessy moet kopen :?

• Doggieman
  • Nu online
Ik weet niet waar je precies over valt bij mijn vraag, maar heb ik iets verkeerd gezegd of zo? Of ben je met je verkeerde been uit bed gestapt en nog geen koffie gehad misschien? Jemig man!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• martinisoft

In algemene zin kun je stellen dat een lager maximaal vermogen van je omvormer een hogere efficientie bij lage vermogens betekend. Met andere woorden, als je straks in 2027 zoveel mogelijk NoM gaat draaien dan zal je verbruik onder de 1700 Watt met een Sessy efficienter worden opgevangen dan door een batterij met een 10kW omvormer. Hiervoor betaal je vervolgens weer doordat je voor alles boven de 1700 W moet bijkopen vanuit het grid.
Door meerdere Sessy's te plaatsen vang je dit dan weer op, al moet je voor jezelf natuurlijk de rekensom maken of dit uit kan kwa aanschaf t.o.v. eventuele alternatieven.
Charged (fabrikant van Sessy) stelt dat één 5 kWh Sessy de sweetspot is voor een gemiddels huishouden, zowel qua opslag capaciteit als het vermogen van de omvormer. De situaties waar je meer opslag en/of vermogen nodig hebt zijn in hun filosofie te gering om de hogere investering en/of inefficientie van de omvormer te rechtvaardigen. Ik denk dat ze daar op zich een punt hebben. Zelf heb ik 3 Sessy's hangen waarmee zowel de opslag als het maximaal gelijktijdig vermogen drie keer zo groot is zonder daarmee de voordelen van een kleine omvormer te verliezen. (Sessy zet de accu's op toerbeurt in als je tijdens NoM minder dan 1700 W nodig hebt).

Kijk wel even goed om je heen want er zijn echt heel veel opties op dit moment. Ik vind Sessy nog steeds geweldig en sta dan ook nog 100% achter mijn keuze. Maar ik zou graag zien dat het Charged gaat lukken iets markt conformer te worden op het gebied van prijs. Daar staat dan wel weer tegenover dat ze zowel hun centrale platform als de Sessy's zelf blijven verbeteren met updates en dat al dat moois zonder extra abbonnement oid beschikbaar wordt gesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door martinisoft op 03-02-2026 07:27 ]

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• Doggieman
  • Nu online
@martinisoft
Kijk... da's een antwoord waar ik iets mee kan. Waarvoor hartelijk dank. Ik had m'n oog laten vallen op zo'n 10kW Sessy. Ik kan maximaal een 4000 euro bijdrage krijgen uit een gebiedsfonds voor een batterij, maar dan mag het geen stekker batterij zijn. Het moet dus een vast geïnstalleerd batterij systeem zijn helaas.

Het enige wat ik eigenlijk wil is m'n eigen pv overschot opslaan en op later tijdstip verbruiken. Zo weinig mogelijk van het net. Het moet simpel zijn en moet er eigenlijk geen omkijken naar hebben. Ben zelf vaak een maand van huis dus m'n vrouw moet zich er ook mee kunnen redden.
Ik besef me opeens door jou antwoord dat die wasmachine vaak geen probleem hoeft te zijn natuurlijk. Met een beetje pv en 1700Watt kom ik op dat moment ook een heel eind. En een waterkoker van 800Watt bestaat ook. Duurt wat langer.

Ja...ben momenteel goed om me heen aan het kijken maar zie soms door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 03-02-2026 07:46 ]

• martinisoft
Doggieman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:44:
@martinisoft
Ik kan maximaal een 4000 euro bijdrage krijgen uit een gebiedsfonds voor een batterij, maar dan mag het geen stekker batterij zijn. Het moet dus een vast geïnstalleerd batterij systeem zijn helaas.
Mogen het ook twee batterijen zijn? Want dan zou je ook 2x 5kWh Sessy kunnen overwegen.. Dan heb je zowel de opslag als het gelijktijdig vermogen.

• Doggieman
  • Nu online
martinisoft schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:57:
[...]

Mogen het ook twee batterijen zijn? Want dan zou je ook 2x 5kWh Sessy kunnen overwegen.. Dan heb je zowel de opslag als het gelijktijdig vermogen.
Ja ...dat mag volgens mij ook (moet ik nog even navragen dan) Ben ik wel duurder uit. En mijn plan was eigenlijk om zelf zo min mogelijk te investeren om het zo rendabel (voor mezelf) als mogelijk te maken. Maar ik zie en snap je punt en denkwijze!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:25
Doggieman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:01:
[...]

Ja ...dat mag volgens mij ook (moet ik nog even navragen dan) Ben ik wel duurder uit. En mijn plan was eigenlijk om zelf zo min mogelijk te investeren om het zo rendabel (voor mezelf) als mogelijk te maken. Maar ik zie en snap je punt en denkwijze!
Zoals al aangegeven. Weeg voor jezelf af of je accepteert dat je die piekjes niet helemaal kunt afdekken (korte piekjes is sowieso een uitdaging met een NOM regeling) en de rest van je constante verbruik mooi efficiënt kunt doen. En reken maar eens uit hoevaak je die piekjes hebt en hoeveel energie dat kost tegen de extra kosten voor 2x een 5kWh Sessy.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Doggieman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:44:
@martinisoft
Kijk... da's een antwoord waar ik iets mee kan. Waarvoor hartelijk dank. Ik had m'n oog laten vallen op zo'n 10kW Sessy. Ik kan maximaal een 4000 euro bijdrage krijgen uit een gebiedsfonds voor een batterij, maar dan mag het geen stekker batterij zijn. Het moet dus een vast geïnstalleerd batterij systeem zijn helaas.

Het enige wat ik eigenlijk wil is m'n eigen pv overschot opslaan en op later tijdstip verbruiken. Zo weinig mogelijk van het net. Het moet simpel zijn en moet er eigenlijk geen omkijken naar hebben. Ben zelf vaak een maand van huis dus m'n vrouw moet zich er ook mee kunnen redden.
Ik besef me opeens door jou antwoord dat die wasmachine vaak geen probleem hoeft te zijn natuurlijk. Met een beetje pv en 1700Watt kom ik op dat moment ook een heel eind. En een waterkoker van 800Watt bestaat ook. Duurt wat langer.

Ja...ben momenteel goed om me heen aan het kijken maar zie soms door de bomen het bos niet meer.
Ook goed te weten mi. is dat een Sessy battery niet out-of-the-box als noodstroombron gebruikt kan worden. Is het grid plat, dan gaat je Sessy geen stroom leveren.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Doggieman
  • Nu online
Boeryepes schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:37:
[...]

Ook goed te weten mi. is dat een Sessy battery niet out-of-the-box als noodstroombron gebruikt kan worden. Is het grid plat, dan gaat je Sessy geen stroom leveren.
Ja...daar ben ik me van bewust. Dit is voor mij niet echt een vereiste. Heb een diesel generator staan voor nood.

• martinisoft
Torch1969 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Zoals al aangegeven. Weeg voor jezelf af of je accepteert dat je die piekjes niet helemaal kunt afdekken (korte piekjes is sowieso een uitdaging met een NOM regeling) en de rest van je constante verbruik mooi efficiënt kunt doen. En reken maar eens uit hoevaak je die piekjes hebt en hoeveel energie dat kost tegen de extra kosten voor 2x een 5kWh Sessy.
Goede aanvulling inderdaad. als het vooral pieken zijn (even een quooker, even een kookplaat enz.) dan is het lastig deze op te vangen.. Om een voorbeeld te geven, mijn slimme meter rapporteert slechts om de 10sec op de P1 dus ik mis dit soort verbruik grotendeels.. Ik ben bezig met overstappen naar een Eastron meter met Modbus zodat de Sessy's zo snel mogelijk gaan reageren maar dan nog zal ik stukken van deze pieken missen. Dus het is inderdaad goed om te bepalen of je vaak langduring verbruik boven de 1700W hebt terwijl je geen opwek hebt vanuit je PV op dat moment.. Als die momenten schaars zijn dan is een dikkere omvormer of meerdere Sessy's wellicht overkill.

• Doggieman
  • Nu online
martinisoft schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Goede aanvulling inderdaad. als het vooral pieken zijn (even een quooker, even een kookplaat enz.) dan is het lastig deze op te vangen.. Om een voorbeeld te geven, mijn slimme meter rapporteert slechts om de 10sec op de P1 dus ik mis dit soort verbruik grotendeels.. Ik ben bezig met overstappen naar een Eastron meter met Modbus zodat de Sessy's zo snel mogelijk gaan reageren maar dan nog zal ik stukken van deze pieken missen. Dus het is inderdaad goed om te bepalen of je vaak langduring verbruik boven de 1700W hebt terwijl je geen opwek hebt vanuit je PV op dat moment.. Als die momenten schaars zijn dan is een dikkere omvormer of meerdere Sessy's wellicht overkill.

Nu heb ik wel iedere seconde een telegram uit m'n dm maar had al niet de illusie dat ik alle pieken op zou kunnen vangen. Je zal inderdaad altijd wat achter de feiten aanlopen door reaktie tijden.
Had het plan om m'n L/L airco's er op te laten draaien in de zomer avonden. Kan nog steeds, maar dan af en toe met wat aanvulling uit het net waarschijnlijk. Heb verder eigenlijk niet zoveel pieken. Kook electrisch (dat is niet te verschuiven naar overdag tijdens pv opwek), maar heb geen ev of vaatwasser. Ook geen warmtepomp als hoofd verwarming. Wel een warmtepomp boiler voor SWW maar die draait alleen overdag. Heb wel een warmtepomp droger die rond de 500 Watt trekt en een wasmachine. Die kunnen we wat gebruik aan gaat ook deels plannen. Dus ik denk dat jullie wel gelijk hebben dat ik grotendeels weg kom met 1700 Watt met een beetje plannen en nadenken. Een 2e Sessy is dan inderdaad niet echt heel rendabel.

Heb nu nog geen terugleveren kosten en kan nog volledig salderen dus heb nog een klein jaar om er echt eens in te duiken. Dank voor de inzichten!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41

worker

2x Sessy thuisbatterij

De eerste Sessy heeft het beste rendement in de zin van dat deze het vaakst voor jou aan het werk is. De 2e Sessy kan bijspringen bij hoge vermogens, en je buffer om zonne-energie op te slaan is groter, maar die verdien je moeilijker terug.
Het nadeel van systemen die hogere vermogens kunnen leveren is dat die een slechter rendement zullen hebben bij lagere vermogens, en daar zit je toch vaak het grootste deel van de dag.
Ik vind dat Sessy wel een mooie balans heeft tussen al deze zaken

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:00

Daarom heb ik er 3 is dus 3 * 1700 W ontladen = 5100 W. Werkt prima b.v. met de Quooker die met 2000 W pieken om de 10-15 minuten inschakelt. Tevens heb je weinig verliezen bij lagere vermogens doordat dan slechts 1 omvormer actief is van de 3.

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 03-02-2026 09:43 ]

• Simpel360
Doggieman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:03:
Ik weet niet waar je precies over valt bij mijn vraag, maar heb ik iets verkeerd gezegd of zo? Of ben je met je verkeerde been uit bed gestapt en nog geen koffie gehad misschien? Jemig man!
Jammer dat je de 1e zin hebt gemist.

Dat ik iets bijzonder vindt mag blijkbaar niet ;)

Anderen hebben al uitgebreider geantwoord las ik. d:)b

Maar uit de aanvullingen die je gaf snap ik waar de Sessy om de hoek komt met de wens voor meer vermogen. Maar ook dan, er is meer dan de Sessy met weer hun eigen specs waarbij je ook aan de (financiele) voorwaarde kan voldoen, zowel in vermogen als capaciteit.

Wat je ook kiest: lees de diverse (product) topics door (in zijn geheel), er zijn nogal wat features in de diverse producten waar je niet per se gelukkig van wordt.

Zelf ben ik blij met het Sessy platform en mijn 2 Sessy's. Ben benieuwd wanneer er de uitbreidingen (accu en diodeblok) beschikbaar komen.

• Doggieman
  • Nu online
Simpel360 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Jammer dat je de 1e zin hebt gemist.

Dat ik iets bijzonder vindt mag blijkbaar niet ;)

Anderen hebben al uitgebreider geantwoord las ik. d:)b

Maar uit de aanvullingen die je gaf snap ik waar de Sessy om de hoek komt met de wens voor meer vermogen. Maar ook dan, er is meer dan de Sessy met weer hun eigen specs waarbij je ook aan de (financiele) voorwaarde kan voldoen, zowel in vermogen als capaciteit.

Wat je ook kiest: lees de diverse (product) topics door (in zijn geheel), er zijn nogal wat features in de diverse producten waar je niet per se gelukkig van wordt.

Zelf ben ik blij met het Sessy platform en mijn 2 Sessy's. Ben benieuwd wanneer er de uitbreidingen (accu en diodeblok) beschikbaar komen.
Nou..ik had je eerste zin echt wel gelezen. En wat daar geschreven staat is wat ik al letterlijk gedaan had. Een lijstje maken van merken met alle pros en cons. Vandaar dat ik nu dus de diverse fora af ga om eens te polsen hoe ze in de praktijk bevallen. Even een indruk krijgen hoe mensen omgaan met de diverse nukken en tekortkomingen van de diverse systemen.

Lees al in veel forums mee maar dat zijn meestal stekker batterijen en dat mag dus niet kwam ik laatst achter. Ook zijn veel threads vaak al meer dan 400 pagina's lang. Da's gewoon geen doen om die allemaal door te nemen. Zelfde geldt voor de zoek functie. Die is hewoon heel beperkt als je niet de juiste termen en combinaties gebruikt.

Ps: even goede vrienden hoor😁

• Maartentux

Die medaille heeft wel twee kanten: door het relatief lage vermogen is het rendement bij lage vermogens juist beter dan van zware omvormers. En dat is wat een gemiddelde woning 80% van de tijd vraagt: een paar honderd watt...
Wat behalve het vermogen en het rendement veel uitmaakt is hoe vlot de nul-op-de-meter regeling werkt. Daarvoor maakt het vooral uit wat je voor smart energiemeter je hebt, maar dat is niet het enige. Stel dat het telkens 30 seconden duurt voordat de thuisaccu reageert op het opwarmen van je espresso apparaat. Dat kost ook best veel geld, opgeteld. Dit is alleen vrij moeilijk te vergelijken tussen verschillende thuisaccus.

Zelf had ik je geschetste situatie al wel zien aankomen, zelfs lang voordat ik een thuisaccu kocht. Daarom heb ik bijvoorbeeld een 900 watt waterkoker gekocht, zodat die vaak volledig door mijn eigen stroom kan worden gevoed (PV of accu). Inmiddels is dat niet meer van toepassing, omdat ik nu 2 Sessy accus heb.

• Doggieman
  • Nu online
@Maartentux
Ben er voor mezelf ondertussen wel een beetje uit. Volgensmij heb ik aan een 10kW Sessy genoeg. Die 1700W zal inderdaad 8 van de 10 keer genoeg zijn. Een accu met meer capaciteit heeft in mijn geval niet zoveel nut. Krijg hem anders in de zomer niet leeg en in de winter niet vol. Beetje in de gaten houden dat we niet meerdere groot gebruikers tegelijk aan zetten maar meer na elkaar. En wat je zegt....een wat lichtere waterkoker wat vermogen betreft en misschien toch een robot stofzuiger. Dan zouden we al heel wat piekjes kunnen vermijden. Zo'n Sessy zou dan prima voldoen met z'n 1700 Watt. Ook dat home assistant wordt ondersteund vind ik een grote plus. Niet dat ik veel home automation heb, maar ik knijp er bv wel m'n zonnepanelen mee straks begin 2027 en dump overtollige PV ook in boilers.
Blijf echter vinden dat hij behoorlijk aan de prijs is.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste