Nee, zeker niet. Althans niet door mij aangezet, en....dan zou dat in de portal niet weergegeven worden, neem ik aan?MajaMestreech schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:42:
[...]
Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing ?
Hoe bedoel je dat niet in de portal wordt weergegeven? Het laadvermogen neemt af als de temperatuur stijgt. Zie hier bij mij de afname van laadvermogen vanaf 03:00 uur.tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:31:
[...]
Nee, zeker niet. Althans niet door mij aangezet, en....dan zou dat in de portal niet weergegeven worden, neem ik aan?
Ik denk dat de reden is dat dit is wat winstgevend gehandeld kan worden. Sessy gokt niet.tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:29:
Is er een zinnige reden aan te wijzen waarom de accus niet alle potentiële laad momenten vannacht gepakt hebben?
[Afbeelding]
Die dipjes zijn 0.1 hoger dan de dip links, ik vind dat een gemiste kans om nog wat meer te laden, de piek ligt ruimschoots boven te +10cent.
Ik vind dat jammer.
Meer laden zou een gok zijn, omdat de prijzen in de verdere toekomst nog niet bekend zijn.
Dat snap ik niet helemaal geloof ik. Dit is wat ik kan (over) zien, wat mis ik?worker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:47:
[...]
Ik denk dat de reden is dat dit is wat winstgevend gehandeld kan worden. Sessy gokt niet.
Meer laden zou een gok zijn, omdat de prijzen in de verdere toekomst nog niet bekend zijn.
om ca. 01000 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 05.00 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 07.30 uur is het 0.24 euro -> niet laden.
om ca. 09.00 uur is het 0.38 euro -> ontladen
- Het valt allemaal binnen dezelfde prijsvaststellingsperiode,
- Er heeft voldoende (groter dan 10 cent) delta Prijs,
- De accus waren niet vol (35% SOC oid).
Waarom zou ca. 07.30 uur iets met gokken te maken hebben?
Wat mis ik hier ?
Waar in het portal zie ik het knopje temperatuur beperking (ik weet de naam niet) aan/uit?MajaMestreech schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:13:
[...]
Hoe bedoel je dat niet in de portal wordt weergegeven? Het laadvermogen neemt af als de temperatuur stijgt. Zie hier bij mij de afname van laadvermogen vanaf 03:00 uur.
[Afbeelding]
Dat je de lijn ziet afvlakken klopt, alleen dat herken ik dan niet direct in deze laadmomenten, de lijn is liniair stijgend/dalend:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 27% gewijzigd door tcw82 op 06-12-2025 06:29 ]
Delete
[ Voor 98% gewijzigd door worker op 06-12-2025 09:42 ]
De echte prijs in euros wordt tot op 4 decimalen nauwkeurig vastgesteld. het kan dus zijn dat er bij die 0.24 euro sprake is van afronding. Als de grenswaarde (wel of niet laden) dan precies daar tussendoor loopt dan zou dat dit gedrag kunnen verklaren, toch?tcw82 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:21:
[...]
Dat snap ik niet helemaal geloof ik. Dit is wat ik kan (over) zien, wat mis ik?
om ca. 01000 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 05.00 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 07.30 uur is het 0.24 euro -> niet laden.
om ca. 09.00 uur is het 0.38 euro -> ontladen
- Het valt allemaal binnen dezelfde prijsvaststellingsperiode,
- Er heeft voldoende (groter dan 10 cent) delta Prijs,
- De accus waren niet vol (35% SOC oid).
Waarom zou ca. 07.30 uur iets met gokken te maken hebben?
Wat mis ik hier ?
Dus bijvoorbeeld, als de software gaat laden bij < 0.2425 en dit zouden de prijzen zijn:
01.00 = 0.238
05.00 = 0.239
07.30 = 0.243
Dan verklaart dat het gedrag.
Dat vinkje hebben ze heel goed verstopt.tcw82 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:26:
[...]
Waar in het portal zie ik het knopje temperatuur beperking (ik weet de naam niet) aan/uit?
Ga met een webbrowser naar http://<IP van de batterij>/config.html
Klik op het tabje instellingen.
Scroll naar beneden.
Klik op het knopje [Geavanceerde instellingen]
Scroll nog verder naar beneden.
Daar zie je een optie "Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing"
Bij mij staat die optie default uit. Dat laat ik zo. Het feit dat Sessy die optie zover weg stopt betekent dat ik hem niet aan/uit hoef te schakelen als dat niet noodzakelijk is.
dit is niet het antwoord, ik zat met mijn neus te kijken en keek naar prijzen incl. belastingen en toeslagen. Sessy kijkt net naar prijzen inclusief belasting en toeslagen.mausy5043 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:43:
[...]
De echte prijs in euros wordt tot op 4 decimalen nauwkeurig vastgesteld. het kan dus zijn dat er bij die 0.24 euro sprake is van afronding. Als de grenswaarde (wel of niet laden) dan precies daar tussendoor loopt dan zou dat dit gedrag kunnen verklaren, toch?
Dus bijvoorbeeld, als de software gaat laden bij < 0.2425 en dit zouden de prijzen zijn:
01.00 = 0.238
05.00 = 0.239
07.30 = 0.243
Dan verklaart dat het gedrag.
Incl belasting was het 24 cent laag en 38 cent hoog.
Ex belastingen was het 8 (of 7,... ) en 17 hoog.
ex belastingen is het minder dan 10 cent.
Volgens mij beschrijf je hierboven "Niet op portal beschikbaar" maar dan met heel veel woordenmausy5043 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:51:
[...]
Dat vinkje hebben ze heel goed verstopt.
Scroll naar beneden.
Bij mij staat die optie default uit. Dat laat ik zo. Het feit dat Sessy die optie zover weg stopt betekent dat ik hem niet aan/uit hoef te schakelen als dat niet noodzakelijk is.
Hier een nadeeltje van ECO modus ingesteld op 5 uur laden met kwartier intervallen op maximaal vermogen. Zoals in de grafiek te zien is op een gegeven moment de batterij vol. ECO modus is de uren daarna nog steeds actief en blijft dan dus in actie "Laden" staan. In het rechtse plaatje is dan te zien dat het huis stroom van het net aan het afnemen is en dat wil je niet.
Eigenlijk zou je willen dat indien laden actief is in ECO modus en batterij is 100% vol, dat dan de "Laad" actie stopt en in ECO modus weer wordt teruggeschakeld naar NOM.
Lijkt me niet mogelijk om dit aan te passen aangezien het laden in ECO modus vanuit de portal wordt aangestuurd en in de portal niet bekend is hoe vol de batterij is.
Eigenlijk zou je willen dat indien laden actief is in ECO modus en batterij is 100% vol, dat dan de "Laad" actie stopt en in ECO modus weer wordt teruggeschakeld naar NOM.
Lijkt me niet mogelijk om dit aan te passen aangezien het laden in ECO modus vanuit de portal wordt aangestuurd en in de portal niet bekend is hoe vol de batterij is.
Dat ben ik me dus ook aan het afvragen. Die vermogensbegrenzing is om de batterijen te beschermen tegen te hoge temperatuur waardoor de batterij uitvalt. Het vermogen wordt ook nu in de winter behoorlijk teruggeschroefd als je start met maximaal laden. Daarmee haal je dus niet bv 3 uur maximaal opladen = batterij vol. Daardoor heb ik 5 uur ingesteld, echter dan wordt dus 2 uur geladen dat de prijs hoger is tegenover bij 3 uur met maximaal vermogen laden. Ik ga deze vermogensbegrenzing ook weer uitzetten en straks in de zomer zet ik deze weer aan als de zon de batterijen gaat laden en het warmer is in de garage.mausy5043 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:51:
[...]
Dat vinkje hebben ze heel goed verstopt.
Scroll naar beneden.
Die begrenzing werkt op de interne temperatuur van de Sessy niet op de omgevings temperatuur.MajaMestreech schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:46:
[...]
Dat ben ik me dus ook aan het afvragen. Die vermogensbegrenzing is om de batterijen te beschermen tegen te hoge temperatuur waardoor de batterij uitvalt. Het vermogen wordt ook nu in de winter behoorlijk teruggeschroefd als je start met maximaal laden. Daarmee haal je dus niet bv 3 uur maximaal opladen = batterij vol. Daardoor heb ik 5 uur ingesteld, echter dan wordt dus 2 uur geladen dat de prijs hoger is tegenover bij 3 uur met maximaal vermogen laden. Ik ga deze vermogensbegrenzing ook weer uitzetten en straks in de zomer zet ik deze weer aan als de zon de batterijen gaat laden en het warmer is in de garage.
De omgevings temperatuur zorgt alleen dat je makkelijker/moeilijker langer/korter aan de voorwaarde kan voldoen om op vol vermogen te kunnen laden/ontladen.
Vergeet ook niet dat een 2e of meerdere Sessy's (of andere apparaten) ook ervoor kunnen zorgen dat de aangezogen lucht warmer is als de gemiddelde ruimte temperatuur.
[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 07-12-2025 06:55 ]
Klopt allemaal. Toch blijft de vraag of het nodig is om deze goed verborgen setting aan te zetten voor de levensduur van de batterij. Laden met het vermogen dat je zelf hebt aangegeven is eenvoudiger dan dat de vermogensbegrenzer het laadvermogen terugschroeft en je dus niet op tijd kunt sturen. Enige manier is zelf aansturen en dan meten hoeveel er geladen is, dus daar ga ik de komende weken maar eens de Homey voor programmeren.Simpel360 schreef op zondag 7 december 2025 @ 06:44:
[...]
Die begrenzing werkt op de interne temperatuur van de Sessy niet op de omgevings temperatuur.
De omgevings temperatuur zorgt alleen dat je makkelijker/moeilijker langer/korter aan de voorwaarde kan voldoen om op vol vermogen te kunnen laden/ontladen.
Vergeet ook niet dat een 2e of meerdere Sessy's (of andere apparaten) ook ervoor kunnen zorgen dat de aangezogen lucht warmer is als de gemiddelde ruimte temperatuur.
Zoals ik al eerder zei, ik heb het na een paar dagen snel weer uitgezet. Zogenaamd de levensduur mogelijk verlengen van een apparaat dat over 10 jaar volkomen obsolete* is vind ik geen performance vermindering waard. Punt.MajaMestreech schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:44:
[...]
Klopt allemaal. Toch blijft de vraag of het nodig is om deze goed verborgen setting aan te zetten voor de levensduur van de batterij. Laden met het vermogen dat je zelf hebt aangegeven is eenvoudiger dan dat de vermogensbegrenzer het laadvermogen terugschroeft en je dus niet op tijd kunt sturen. Enige manier is zelf aansturen en dan meten hoeveel er geladen is, dus daar ga ik de komende weken maar eens de Homey voor programmeren.
*Niets ten nadele van Sessy overigens, dit is gewoon het gevolg van de snelle marktontwikkelingen in de batterijmarkt. Je nieuwe iPhone is over 10 jaar óók niets meer waard.
Wat het precies doet met de degradatie weet ik ook niet, het zal i.i.g. geen nutteloze setting zijn.Maartentux schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:00:
[...]
Zoals ik al eerder zei, ik heb het na een paar dagen snel weer uitgezet. Zogenaamd de levensduur mogelijk verlengen van een apparaat dat over 10 jaar volkomen obsolete* is vind ik geen performance vermindering waard. Punt.
*Niets ten nadele van Sessy overigens, dit is gewoon het gevolg van de snelle marktontwikkelingen in de batterijmarkt. Je nieuwe iPhone is over 10 jaar óók niets meer waard.
Dat er over 10 jaar betere accus zijn zal best, maakt niet dat als de Sessy's nog voldoen ze maar vervangen moeten worden. Maar dat zal mijn zuinigheid wel zijn
Maar ik heb makkelijk praten met Sessys die ondanks de setting niet (meer) terug regelen.
Het is sowieso een beetje natte-vinger-werk, hoeveel procent capaciteit of jaren levensduur één graad temperatuurverschil maakt. Er zijn op zijn best 'educated guesses' te maken... Ik neem het risico.Simpel360 schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:15:
[...]
Wat het precies doet met de degradatie weet ik ook niet, het zal i.i.g. geen nutteloze setting zijn.
Dat er over 10 jaar betere accus zijn zal best, maakt niet dat als de Sessy's nog voldoen ze maar vervangen moeten worden. Maar dat zal mijn zuinigheid wel zijn.
Maar ik heb makkelijk praten met Sessys die ondanks de setting niet (meer) terug regelen.
Wat ik heb kunnen terug vinden is dat er een (soort van veilige) maximale cel werk temp is van 30°, hierboven gaat er (extra) degradatie optreden. Wat ik gemeten heb gaat de cel temp hier vlot overheen bij maximale performance.Maartentux schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:46:
[...]
Het is sowieso een beetje natte-vinger-werk, hoeveel procent capaciteit of jaren levensduur één graad temperatuurverschil maakt. Er zijn op zijn best 'educated guesses' te maken... Ik neem het risico.
Het laatste model (op de plaatjes) ziet er intern ook weer beter geventileerd uit.
De Sessy heeft dan nog wat van aktieve ventilatie/koeling echter de meeste andere merken lijken dat passief in een gesloten behuizing te hebben, ben dan ook benieuwd hoe dat op termijn gaat met degradatieklachten bij gelijk gebruik.
Ik heb de keuze gemaakt voor maximale performance en levensduur, hoe well educated mijn tweaks zijn zal de tijd gaan leren
Ik geloof je direct. Maar er zijn zoveel aspecten aan he. Hoe steil verloopt de grafiek vanaf die 30 graden, en hoeveel bedraagt de degradatie, is dat in procenten, tientallen procenten of tienden van procenten...Simpel360 schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:10:
[...]
Wat ik heb kunnen terug vinden is dat er een (soort van veilige) maximale cel werk temp is van 30°, hierboven gaat er (extra) degradatie optreden. Wat ik gemeten heb gaat de cel temp hier vlot overheen bij maximale performance.
Het laatste model (op de plaatjes) ziet er intern ook weer beter geventileerd uit.
De Sessy heeft dan nog wat van aktieve ventilatie/koeling echter de meeste andere merken lijken dat passief in een gesloten behuizing te hebben, ben dan ook benieuwd hoe dat op termijn gaat met degradatieklachten bij gelijk gebruik.
Ik heb de keuze gemaakt voor maximale performance en levensduur, hoe well educated mijn tweaks zijn zal de tijd gaan leren
Ik geef wel toe, mijn gedrag zou misschien anders zijn in een andere situatie. Maar mijn ene Sessy staat in een hermetisch afgesloten kast (want anders hoor ik 'm) en de andere staat 3 meter van mijn bed. En ik stel een hogere prijs op stilte dan op levensduur van de accus. Als ze in een garage of kelder hingen lag het mogelijk anders.
Zorgt het uitvoeren van je eerste script om 23.40 er niet voor dat je Dynprice_23_03 (23:45 dus) overschreven wordt met de waarde van de dag erna, terwijl 23.45 nog niet geweest is? Niet per se heel erg, maar dat lijkt me zo...helm71 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:06:
Als uitbreiding op de hiervoor getoonde homey automatisering voor mijn sessy hierbij een laatste versie (ik ben er nu wel klaar mee). Deze draait op kwartierbasis in plaats van op uurbasis en houd ook rekening met negatieve prijzen zodat als daar sprake van is ik specifieke actie kan nemen.
Het volgende script draait 1 keer per dag, om 23:40:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201/** * HomeyScript – Dynamische kwartierstrategie (96 kwartieren, Tibber QUARTER_HOURLY) * * Variabelen: * - Dynprice_HH_QQ (HH: 00–23, QQ: 00,01,02,03) * - Sessy_ontlaad_drempel (percentage, numeriek) * - ontladen_error (boolean) * * Dit script kijkt naar de prijzen van MORGEN. */ const TOKEN = 'ZET HIER JE TIBBER TOKEN'; const query = ` query { viewer { homes { currentSubscription { priceInfo(resolution: QUARTER_HOURLY) { tomorrow { startsAt total } } } } } }`; async function main() { const vars = await Homey.logic.getVariables(); const varList = Array.isArray(vars) ? vars : Object.values(vars || {}); // ---- Variabelen-index voor snelle lookup ---- const varMap = {}; for (const v of varList) { varMap[v.name] = v.id; } async function setVar(name, value) { const id = varMap[name]; if (!id) { console.log("Variabele niet gevonden (overgeslagen):", name); return; } await Homey.logic.updateVariable({ id, variable: { value } }); } async function fail(reason) { // alle 96 kwartieren op HOLD for (let hour = 0; hour < 24; hour++) { for (let q = 0; q < 4; q++) { const name = `Dynprice_${String(hour).padStart(2, "0")}_${String(q).padStart(2, "0")}`; await setVar(name, "Hold"); } } if ("ontladen_error" in varMap) { await setVar("ontladen_error", true); } return "Fout: " + reason; } // ---- Tibber ophalen ---- let res; try { res = await fetch("https://api.tibber.com/v1-beta/gql", { method: "POST", headers: { "Content-Type": "application/json", "Authorization": "Bearer " + TOKEN }, body: JSON.stringify({ query }) }); } catch (e) { return fail("Netwerkfout bij ophalen Tibber"); } const text = await res.text(); let json; try { json = JSON.parse(text); } catch (e) { return fail("Geen geldige JSON van Tibber"); } const raw = json?.data?.viewer?.homes?.[0]?.currentSubscription?.priceInfo?.tomorrow; if (!Array.isArray(raw)) { return fail("Tibber gaf geen array voor morgen"); } if (raw.length !== 96) { return fail("Tibber gaf " + raw.length + " intervallen i.p.v. 96"); } // ---- 96 kwartieren opbouwen ---- const quarters = []; for (let i = 0; i < raw.length; i++) { const p = raw[i]; const price = parseFloat(p.total); if (!isFinite(price)) { return fail("Onleesbare prijsdata ontvangen"); } const d = new Date(p.startsAt); if (Number.isNaN(d.getTime())) { return fail("Onleesbare startsAt-tijd: " + p.startsAt); } const hour = d.getHours(); const minute = d.getMinutes(); const quarterIndex = Math.floor(minute / 15); quarters.push({ index: i, hour, quarter: quarterIndex, price }); } // ---- Drempel inlezen ---- const drempelVar = varList.find(v => v.name === "Sessy_ontlaad_drempel"); let threshold = 20; if (drempelVar) { const v = parseFloat(drempelVar.value); if (!isNaN(v)) threshold = v; } // ---- Sorteren ---- const sorted = [...quarters].sort((a, b) => a.price - b.price); // ---- k bepalen (max 48) ---- let optimalK = 0; const debugLines = []; for (let k = 1; k <= 48; k++) { const lowest = sorted.slice(0, k); const highest = sorted.slice(96 - k); const sumLow = lowest.reduce((a, x) => a + x.price, 0); const sumHigh = highest.reduce((a, x) => a + x.price, 0); if (sumLow === 0) continue; const diff = ((sumHigh - sumLow) / sumLow) * 100; debugLines.push( "k=" + k + ": sumLow=" + sumLow.toFixed(4) + ", sumHigh=" + sumHigh.toFixed(4) + ", diff=" + diff.toFixed(2) + "%" ); if (diff >= threshold) { optimalK = k; } } // ---- Geen strategie ---- if (optimalK === 0) { for (const q of quarters) { const name = `Dynprice_${String(q.hour).padStart(2, "0")}_${String(q.quarter).padStart(2, "0")}`; await setVar(name, "Hold"); } if ("ontladen_error" in varMap) { await setVar("ontladen_error", false); } return "Geen strategie voor morgen. Alles HOLD.\n" + debugLines.join("\n"); } // ---- Sets bouwen ---- const lowSet = new Set(sorted.slice(0, optimalK).map(x => x.index)); const highSet = new Set(sorted.slice(96 - optimalK).map(x => x.index)); // ---- Strategie wegschrijven ---- for (const q of quarters) { const name = `Dynprice_${String(q.hour).padStart(2, "0")}_${String(q.quarter).padStart(2, "0")}`; let val = "Hold"; if (lowSet.has(q.index)) val = "Charge"; if (highSet.has(q.index)) val = "Discharge"; await setVar(name, val); } // ---- NEGATIVE override ---- for (const q of quarters) { if (q.price < 0) { const name = `Dynprice_${String(q.hour).padStart(2, "0")}_${String(q.quarter).padStart(2, "0")}`; await setVar(name, "Negative"); } } if ("ontladen_error" in varMap) { await setVar("ontladen_error", false); } return "Strategie voor morgen (96 kwartieren), k=" + optimalK + "\n" + debugLines.join("\n"); } return main();
Ja dat gebeurt… script draaien om 23:50 lost dat op..Soeski schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:10:
[...]
Zorgt het uitvoeren van je eerste script om 23.40 er niet voor dat je Dynprice_23_03 (23:45 dus) overschreven wordt met de waarde van de dag erna, terwijl 23.45 nog niet geweest is? Niet per se heel erg, maar dat lijkt me zo...
Dat had ik al gedaan inderdaad. Het lijkt goed te werken! Moet het nog over langere periode zien, maar voor nu werkt alles. Zolang we nog salderen is het prima dat de batterijen zich volpompen 's nachts/'s ochtends vroeg, en dat de zonne-energie overdag zoveel mogelijk het net weer op gaat omdat de batterijen nog vol zijn. Na 2027 moet dat anders... dan telt echt elke cent en wattje dat je niet van het net afneemthelm71 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:24:
[...]
Ja dat gebeurt… script draaien om 23:50 lost dat op..
Dit is echt mijn “winterstand”.. in de zomer gaan we op NOM, dat is dan het beste..Soeski schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:39:
[...]
Dat had ik al gedaan inderdaad. Het lijkt goed te werken! Moet het nog over langere periode zien, maar voor nu werkt alles. Zolang we nog salderen is het prima dat de batterijen zich volpompen 's nachts/'s ochtends vroeg, en dat de zonne-energie overdag zoveel mogelijk het net weer op gaat omdat de batterijen nog vol zijn. Na 2027 moet dat anders... dan telt echt elke cent en wattje dat je niet van het net afneemt
Inmiddels heb ik voor de HOLD status ook een aanpassing gemaakt die ik aan het testen ben. In HOLD doet de batterij nu niets, ook geen zonnestroom laden, en dat is natuurlijk zonde… ik probeer nu iets te fabrieken door de batterij in NOM te zetten en de power delivery te maximaliseren op het niveau dat er zonne-overschot is… in principe zou dat er voor moeten zorgen dat hij wel laad maar niet ontlaad…
Dat klappert alleen enorm dus het moet in “groepjes” van 100 watt oid… of nog grotere (hoe kleiner hoe preciezer maar hoe meer klapperen, OF hoe grotere groepen hoe minder geklapper maar hoe minder precies…
Het is verder een enorm gemierenneuk voor een paar centen… maar ik ga er vanuit dat prijzen zullen stijgen en dit dan steeds relevanter wordt..
(In de praktijk zullen er op dat moment prachtige alternatieven zijn die veel beter werken dan mijn scriptje).
Eens nieuwsgierig naar iemand zijn mening of idee (of ergens ander gehoord) in het volgende:
eind juli 2024 een Sessy laten installeren, hiervan is de omvormer vervangen in oktober 2024 omdat de Sessy niks meer deed. Na nog net geen jaar is afgelopen september de omvormer weer vervangen. Deze keer omdat hij bleef hangen op 20-24 watt laden. En aanschouw, vandaag ploft de omvormer weer
Deze keer omdat de omvormer aangeeft dat deze te heet is. Een keer een omvormer vervangen kan nog maar dit is de derde in nog geen 1,5 jaar tijd.
Sessy zelf weet het ook niet wat het is maar ik denk toch bijna dat er iets is wat ervoor zorgt dat de omvormer kaduuk gaat iedere keer.
eind juli 2024 een Sessy laten installeren, hiervan is de omvormer vervangen in oktober 2024 omdat de Sessy niks meer deed. Na nog net geen jaar is afgelopen september de omvormer weer vervangen. Deze keer omdat hij bleef hangen op 20-24 watt laden. En aanschouw, vandaag ploft de omvormer weer
Deze keer omdat de omvormer aangeeft dat deze te heet is. Een keer een omvormer vervangen kan nog maar dit is de derde in nog geen 1,5 jaar tijd.
Sessy zelf weet het ook niet wat het is maar ik denk toch bijna dat er iets is wat ervoor zorgt dat de omvormer kaduuk gaat iedere keer.
Hier drie Sessy's, en geen enkel probleem. Was de omvormer ook echt te warm? Je zou bijna denken dat er met de Sessy zelf wat mis is als deze elke keer de omvormer laat ploffen.herda schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:25:
Eens nieuwsgierig naar iemand zijn mening of idee (of ergens ander gehoord) in het volgende:
@herda Ook hier geen problemen met de sessy's, 1ste generatie.
Wellicht weer melden bij sessy (charged) en er op aan dringen om nu toch eens de gehele unit te vervangen.
Daar dit nu al de derde keer is dat de omvormer stuk gaat, dit kunnen zei ook vinden in de hun eigen administratie. Ik zou het hun op een nete manier in hun mond leggen, boos of geërgerd over komen heeft geen zin.
Maar blijf er wel achter na zitten ondanks dat men wederom de omvormer weer omruild, schrijf dan op de omvormer met een dikke stiff 4de met da datum van instaleren.
Blijven monitoren op de logging, wellicht kwam/komt daar nog wat naar voren.
Succes
Wellicht weer melden bij sessy (charged) en er op aan dringen om nu toch eens de gehele unit te vervangen.
Daar dit nu al de derde keer is dat de omvormer stuk gaat, dit kunnen zei ook vinden in de hun eigen administratie. Ik zou het hun op een nete manier in hun mond leggen, boos of geërgerd over komen heeft geen zin.
Maar blijf er wel achter na zitten ondanks dat men wederom de omvormer weer omruild, schrijf dan op de omvormer met een dikke stiff 4de met da datum van instaleren.
Succes
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Een 10 met een griffel voor de service van Charged.
Mijn oudste Sessy (januari 2024) vertoonde regelmatig een sprong in de SOC-waarde (van 60% in 1 seconde naar 100%) en stopte met laden. Bij het ontladen was de Sessy ineens leeg (SOC-waarde rond de 40% en hup, leeg).
Deze is vandaag omgeruild voor een nieuwe. Herstel bleek hier in mijn garage niet mogelijk.
Mijn oudste Sessy (januari 2024) vertoonde regelmatig een sprong in de SOC-waarde (van 60% in 1 seconde naar 100%) en stopte met laden. Bij het ontladen was de Sessy ineens leeg (SOC-waarde rond de 40% en hup, leeg).
Deze is vandaag omgeruild voor een nieuwe. Herstel bleek hier in mijn garage niet mogelijk.
Ik mag toch hopen dat Charged dit zelf al doet.psdata schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:44:
@herda ...
Hm. Weet ik eigenlijk niet. Het fijne van Charged is nu juist dat ze je geen maandelijks abonnement aansmeren. Zelfs niet voor de portal, terwijl cloud computing toch echt niet gratis is. Ik vraag me dus wel af wat je mag verwachten qua monitoring.mausy5043 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:07:
[...]
Ik mag toch hopen dat Charged dit zelf al doet.
Sessy support kon hem verder uitlezen en gaf aan dat het systeem zei rond de 160 graden. Hand op de Sessy zei dat dit best wel eens kan kloppen. Dat is mijn idee ook inderdaad, niet de omvormer maar b.v. het AC board oid.DJP! schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:25:
[...]
Hier drie Sessy's, en geen enkel probleem. Was de omvormer ook echt te warm? Je zou bijna denken dat er met de Sessy zelf wat mis is als deze elke keer de omvormer laat ploffen.
Support van Sessy is goed, dat scheelt echt een hele hoop in deze. Na overleg hebben ze ook besloten de hele Sessy te vervangen naar de 2.0 versie. Drie omvormers in nog geen 1,5 jaar tijd is wat veelpsdata schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:44:
@herda Ook hier geen problemen met de sessy's, 1ste generatie.
Succes
Begreep van de support van Sessy dat zij wel doorkrijgen als er iets mis is met een Sessy maar in hoeverre ze hier pro-actief iets mee doen. Daarvoor hangt die van mij in Home Assistant, puur zodat ik berichten krijg als er iets mis is. Als ik alleen van de portal van Sessy deze keer uit mocht gaan, was er niks aan de hand. Terwijl die op kookpunt stondMaartentux schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:53:
[...]
Hm. Weet ik eigenlijk niet. Het fijne van Charged is nu juist dat ze je geen maandelijks abonnement aansmeren. Zelfs niet voor de portal, terwijl cloud computing toch echt niet gratis is. Ik vraag me dus wel af wat je mag verwachten qua monitoring.
Het is nog een maand wachten maar dan komt hier een hele nieuwe Sessy te hangen. Hopelijk dat het dan is opgelost. Gelukkig dat er niet veel mensen, hoop ik, met die bijzondere probleem zitten.
Laat ik het zo stellen: Voorafgaand aan, tijdens, noch na de installatie heeft helemaal niemand mij vertelt over dat ik de logging van de batterijen bij moet houden of uberhaupt dat dat kan. Hier op Tweakers heb ik bij toeval ontdekt dat er naast de officiele API (die dan weer wel geadverteerd is) ook nog andere webpagina's en API-calls zijn waar je de batterijen mee kunt monitoren enzo. Er is geen handleiding waar dat in staat. Er is geen gebruikersinstructie.Maartentux schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:53:
[...]
Hm. Weet ik eigenlijk niet. Het fijne van Charged is nu juist dat ze je geen maandelijks abonnement aansmeren. Zelfs niet voor de portal, terwijl cloud computing toch echt niet gratis is. Ik vraag me dus wel af wat je mag verwachten qua monitoring.
Dus, verwacht ik van Charged dat zij de batterijen monitoren. Zij bieden toch een cloudverbinding aan? Die infra is ook niet gratis, zoals jij al opmerkte, dus dat doen ze niet voor mij. Dat doen ze voor zichzelf.
Tja. Die opsomming geldt ook voor elk software product. Laat ik het zo zeggen: ik sta er wat pessimistischer in dan jij. Er is ook nog een middenweg trouwens: Dat Charged wel de boel in de gaten houdt voor eigen gebruik (vroeg signaleren van bugs in soft- en/of hardware) maar dat niet doet om individueel problemen te signaleren laat staan verwittigen of verhelpen. Dan heb je er als klant bijna niets aan. Dat is bijv. wat Microsoft doet: die monitoren van alles, maar zullen je nooit bellen "Hee we zien dat je PC een probleem heeft". (Als er wel 'iemand van microsoft' belt: dat is een oplichter, direct ophangen en nummer blokkeren!)mausy5043 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:14:
[...]
Laat ik het zo stellen: Voorafgaand aan, tijdens, noch na de installatie heeft helemaal niemand mij vertelt over dat ik de logging van de batterijen bij moet houden of uberhaupt dat dat kan. Hier op Tweakers heb ik bij toeval ontdekt dat er naast de officiele API (die dan weer wel geadverteerd is) ook nog andere webpagina's en API-calls zijn waar je de batterijen mee kunt monitoren enzo. Er is geen handleiding waar dat in staat. Er is geen gebruikersinstructie.
Dus, verwacht ik van Charged dat zij de batterijen monitoren. Zij bieden toch een cloudverbinding aan? Die infra is ook niet gratis, zoals jij al opmerkte, dus dat doen ze niet voor mij. Dat doen ze voor zichzelf.
Dat is toch een beetje kort door de bocht vind ik.
Er is meer malen ook op dit forum getoond, vermeld en andere opties bij foutief gedrag dat je kunt kijken op de local console van je sessys en je sessyp1 (op dat groene of rode bolleke) dat je daar fouten meldingen kunt zien.
En dit wordt niet aangeboden in de "cloud" management interface
Deze kan Chared waarschijnlijk ook uitlezen als je een ticket aan laat maken bij een storing.
Ik vind het product Sessy incl hun hun cloud besturing (zonder jaarlijkse kosten) nog steeds een topper, heb er ook altijd in geloofd door mijn vroege inschrijving voor de eerste serie van Sessy.
Groet Johan
Er is meer malen ook op dit forum getoond, vermeld en andere opties bij foutief gedrag dat je kunt kijken op de local console van je sessys en je sessyp1 (op dat groene of rode bolleke) dat je daar fouten meldingen kunt zien.
En dit wordt niet aangeboden in de "cloud" management interface
Deze kan Chared waarschijnlijk ook uitlezen als je een ticket aan laat maken bij een storing.
Ik vind het product Sessy incl hun hun cloud besturing (zonder jaarlijkse kosten) nog steeds een topper, heb er ook altijd in geloofd door mijn vroege inschrijving voor de eerste serie van Sessy.
Groet Johan
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ik vind het ook een top product. Ik ben er heel blij mee.psdata schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:56:
Ik vind het product Sessy incl hun hun cloud besturing (zonder jaarlijkse kosten) nog steeds een topper [...]
Groet Johan
Zonder Sessy had ik nu misschien wel zo'n dramatische SolarEdge high voltage batterij waardoor ik voor eeuwig vast zit aan dat k..merk, of een Tesla powerwall wat mogelijk ook nog eens gevuld is met brandgevaarlijke NMC Lithium-ion batterijen. Ik moet er echt niet aan denken.
Niet iedereen in Nederland en omstreken, die een Sessy heeft, is bekend met Tweakers Forum.psdata schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:56:
Dat is toch een beetje kort door de bocht vind ik.
Er is meer malen ook op dit forum getoond, vermeld en ...
Op geen enkel moment heb ik de kwaliteit van de Sessy in twijfel getrokken. Op dat punt hebben we geen meningsverschil.Ik vind het product Sessy incl hun hun cloud besturing (zonder jaarlijkse kosten) nog steeds een topper, heb er ook altijd in geloofd door mijn vroege inschrijving voor de eerste serie van Sessy.
Groet Johan
Even deze oude koe uit de sloot halenMaartentux schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:00:
[...]
Zoals ik al eerder zei, ik heb het na een paar dagen snel weer uitgezet. Zogenaamd de levensduur mogelijk verlengen van een apparaat dat over 10 jaar volkomen obsolete* is vind ik geen performance vermindering waard. Punt.
Als je de temperatuurbegrenzing uit hebt staan, dan stopt het (ont)laden *GEHEEL* als de interne (cel)temperatuur wordt overschreden.
Bij ingeschakelde temperatuurbegrenzing wordt het (ont)laadvermogen verminderd, maar (ont)laadt de Sessy wel gewoon door (maar met minder vermogen).
Je hebt dus wel degelijk iets aan het inschakelen van die setting, namelijk dat je in ieder geval nog *iets* (ont)laadt, in plaats van niets, als de interne temperatuur (te) hoog wordt
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ja ik snap het verschil.Gameboy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:58:
[...]
Even deze oude koe uit de sloot halen
Als je de temperatuurbegrenzing uit hebt staan, dan stopt het (ont)laden *GEHEEL* als de interne (cel)temperatuur wordt overschreden.
Bij ingeschakelde temperatuurbegrenzing wordt het (ont)laadvermogen verminderd, maar (ont)laadt de Sessy wel gewoon door (maar met minder vermogen).
Je hebt dus wel degelijk iets aan het inschakelen van die setting, namelijk dat je in ieder geval nog *iets* (ont)laadt, in plaats van niets, als de interne temperatuur (te) hoog wordt
In theorie heb je gelijk, in de praktijk merk ik daar niets van. Het terugregel mechaniek is nogal hooggevoelig en grijpt (te) snel in, heb ik gemerkt. Terwijl 'hard' ingrijpen bij mij nooit gebeurt. Ik handel niet, en laad of ontlaad dus ook zelden of nooit lang op vol vermogen. Hooguit in de felle lente- of zomerzon zou het kunnen dat er urenlang op vol vermogen wordt geladen, maar dat is niet waarschijnlijk. Mijn PV installatie is op papier 4950 Wp, maar in de praktijk komt er door oostwest ligging zelden of nooit meer dan 4400 watt uit, en mijn rustverbruik van zo'n 400 watt gaat daar nog af.
ik kan me eigenlijk geen gebeurtenis herinneren waar ooit afgeschakeld werd door te hoge temperatuur. En dat dynamisch limiteren heeft een al eerder genoemd nadeel: je ECO berekeningen kloppen niet meer...
Sinds 9 december staat in Home Assistant en in de Sessy Portal dat mijn State of Charge van de Sessy Batterij 0% is.
Ik heb de Energiestrategie leverancier (Dynamische modus) op alle 3 geprobeerd (Charge, Frank Energie en Eneco) maar er verandert niets.
Uiteindelijk alle beschikbare Portal en HA waarden in chatGPT gekopieerd en er blijkt uit Home Assistant data dat er geen Power Schedule beschikbaar is. ChatGPT heeft onderstaande tekst samengesteld maar ik vraag mij af of dit hout snijdt en of andere Sessy gebruikers ook bekend zijn met "de batterij opnieuw synchroniseren met Charged of de energiestrategie server-side heractiveren"? Onderstaande tekst heb ik naar Sessy gemaild:
Onderwerp: Sessy thuisbatterij blijft weken op 0% SoC – geen Power Schedule
Sinds 9 december blijft mijn Sessy thuisbatterij (ID XXXXXX) op 0,0% SoC staan.
Lokale communicatie werkt (dongle en P1-router OK), maar de batterij staat in Standby en toont “Power Schedule: Niet beschikbaar” terwijl Dynamische modus met Charged actief is.
Ik heb de dongle gereset; metingen zijn correct, maar er komt geen aansturing vanuit Charged.
Kunnen jullie de batterij opnieuw synchroniseren met Charged of de energiestrategie server-side heractiveren?
Alvast dank.
Groet van Rene
Ik heb de Energiestrategie leverancier (Dynamische modus) op alle 3 geprobeerd (Charge, Frank Energie en Eneco) maar er verandert niets.
Uiteindelijk alle beschikbare Portal en HA waarden in chatGPT gekopieerd en er blijkt uit Home Assistant data dat er geen Power Schedule beschikbaar is. ChatGPT heeft onderstaande tekst samengesteld maar ik vraag mij af of dit hout snijdt en of andere Sessy gebruikers ook bekend zijn met "de batterij opnieuw synchroniseren met Charged of de energiestrategie server-side heractiveren"? Onderstaande tekst heb ik naar Sessy gemaild:
Lokale communicatie werkt (dongle en P1-router OK), maar de batterij staat in Standby en toont “Power Schedule: Niet beschikbaar” terwijl Dynamische modus met Charged actief is.
Ik heb de dongle gereset; metingen zijn correct, maar er komt geen aansturing vanuit Charged.
Kunnen jullie de batterij opnieuw synchroniseren met Charged of de energiestrategie server-side heractiveren?
Alvast dank.
Groet van Rene
Het eerste dat in mij opkomt: Heb je wel netwerkverbinding 'naar buiten'? Wifi en/of bekabeld netwerk werkt wel, anders kun je de configuratie niet zien, maar kloppen ook de andere instellingen (nog), zoals DNS en gateway? Dat hij de dynamische tarieven niet ophaalt is vreemd. Als je naar de tab 'API' gaat op je Sessy, beetje naar beneden scrollen tot GET /api/v2/dynamic/schedule, kies 'Try it out' , en 'Execute', moet je eronder wat (voor jou wellicht) abacadabra zien, maar als je goed kijkt kun je tijden en bedragen herkennen:reneboz schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:01:
Sinds 9 december staat in Home Assistant en in de Sessy Portal dat mijn State of Charge van de Sessy Batterij 0% is.
Alvast dank.
Groet van Rene
code:
1
2
3
4
5
6
| "energy_prices": [
{
"start_time": 1766358000,
"end_time": 1766361600,
"price": 7023
}, |
Zo niet, verder zoeken/wachten op antwoord Sessy...
Heb je uurprijzen? Dan zou het me namelijk niets verbazen als er sinds 9 dec al geen powerschema is. Bij 15min prijzen is er vorige week wel een paar keer wat beweging geweest maar niet veel.reneboz schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:01:
Alvast dank.
Groet van Rene
Het is al een lange tijd vrij grijs met weinig wind en zon… dynamische prijzen fluctueren dus te weinig om winstgevend te laden en te ontladen.
Beiden bedankt voor jullie reacties.
Ik zie dit staan, dus dat lijkt normaal:
{
"dynamic_schedule": [
{
"start_time": 1666483200,
"end_time": 1666494000,
"power": 1000
}
],
"energy_prices": [
{
"price": 1337
}
]
}
Ik heb n dynamisch contract bij EasyEnergy en kan kiezen tussen uur - en kwartierprijzen, geen idee of dat er iets mee te maken heeft en het idee dat het met het gebrek aan zon en/of wind te maken heeft zou natuurlijk zo maar kunnen. Ik hoop dat andere gebruikers met ongeveer dezelfde situatie hetzelfde ervaren, dan is het duidelijk. Afwachten wat Sessy ervan vindt, ik zal het hier delen.
Groet
{
{
}
],
{
}
]
}
Ik heb n dynamisch contract bij EasyEnergy en kan kiezen tussen uur - en kwartierprijzen, geen idee of dat er iets mee te maken heeft en het idee dat het met het gebrek aan zon en/of wind te maken heeft zou natuurlijk zo maar kunnen. Ik hoop dat andere gebruikers met ongeveer dezelfde situatie hetzelfde ervaren, dan is het duidelijk. Afwachten wat Sessy ervan vindt, ik zal het hier delen.
Groet
Dit is niet de response van de API, maar het voorbeeld. Je moet eerst nog op 'Try it out' en 'execute' klikken om een request te sturen naar de API. Die is als het goed is een stuk groter en heeft timestamps die wat dichter bij 1766358000 (tijd van vandaag) liggen.reneboz schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:12:
{
{
}
],
{
}
]
}
PimDoos: Bedankt voor deze uitleg, dit ga ik verder bekijken, dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Sessy reageert zoals altijd heel snel en het lijkt erop dat de Sessy geen laadschema ontvangt "Echter bij het geven van een setpoint om te controleren of de Sessy hier op reageert deed hij niks. Het setpoint kwam wel aan maar de inverter reageerde hier niet op". De storing is nu doorgezet naar een ander team. Afwachten dus. Overigens heeft Home Assistant het sturen van dit setpoint wel geregistreerd want om precies 08.30 uur gaat de State of Charge 1-malig naar 1%.
ChatGPT geeft de volgende uitleg over het versturen van een setpoint:
In gewone woorden betekent het het volgende:
Het setpoint (bijvoorbeeld: “laad met 1 kW” of “ontlaad met −500 W”)
➜ komt correct aan bij de Sessy
De Sessy ontvangt en registreert dat commando (via app / API / EMS)
Wat er níét gebeurt
De omvormer (inverter) in de Sessy past zijn gedrag niet aan
Dus:
geen extra laden
geen ontladen
geen wijziging in vermogen
ondanks dat het setpoint bekend is
Wat dit in de praktijk betekent
➡️ De aansturing werkt softwarematig, maar niet fysiek
Met andere woorden:
De “opdracht” wordt wel doorgegeven, maar de “motor” reageert er niet op.
Sessy reageert zoals altijd heel snel en het lijkt erop dat de Sessy geen laadschema ontvangt "Echter bij het geven van een setpoint om te controleren of de Sessy hier op reageert deed hij niks. Het setpoint kwam wel aan maar de inverter reageerde hier niet op". De storing is nu doorgezet naar een ander team. Afwachten dus. Overigens heeft Home Assistant het sturen van dit setpoint wel geregistreerd want om precies 08.30 uur gaat de State of Charge 1-malig naar 1%.
In gewone woorden betekent het het volgende:
Het setpoint (bijvoorbeeld: “laad met 1 kW” of “ontlaad met −500 W”)
➜ komt correct aan bij de Sessy
De Sessy ontvangt en registreert dat commando (via app / API / EMS)
Wat er níét gebeurt
De omvormer (inverter) in de Sessy past zijn gedrag niet aan
Dus:
geen extra laden
geen ontladen
geen wijziging in vermogen
ondanks dat het setpoint bekend is
Met andere woorden:
De “opdracht” wordt wel doorgegeven, maar de “motor” reageert er niet op.
ChatGPT mist hier (zoals wel vaker) een nuance.reneboz schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:19:
Overigens heeft Home Assistant het sturen van dit setpoint wel geregistreerd want om precies 08.30 uur gaat de State of Charge 1-malig naar 1%.
[...]
De state of charge zegt niet persé iets over het vermogen van de accu. Aangezien het batterijpakket soms gebalanceerd of bijgeladen moet worden (zeker als het een tijdje stilstaat) of omdat het percentage niet altijd nauwkeurig is rond de 0% en 100%. Je kunt dan kleine afwijkingen zien van 1-2% terwijl er niet geladen wordt.
De enige manier om betrouwbaar te zeggen of een setpoint ingesteld wordt, is de historie van de number.sessy_xxxx_power_setpoint entity. Als er sprake is van een probleem met de hardware zul je al snel een error vinden in de status pagina van je Sessy op sessy-xxxx.local/sysinfo.
Waarschijnlijker: Er is de afgelopen dagen een te kleine delta tussen de laagste en hoogste prijs, waarbij het verschil zo klein is dat je met de laad/leververliezen meegerekend verlies zou maken. Charged hanteert hiervoor volgens mij € 0,10 als minimale delta. Dat maakt dat er op slechts twee dagen in de afgelopen twee weken een laadschema wordt gemaakt in de dynamische modus.
Ik reken met een omzettingsverlies van 15% en dus doen mijn Sessy's al dagen niets. De schommeling in prijs is te klein. Was verleden jaar in deze periode precies hetzelfde. Het is wachten op grotere verschillen in piek- en daltarief.
Uit interesse: hoe heb je die 15 % bepaald ? Ik werk met 20 (een gok), zou 15 beter zijn ?BerndGaykema schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:18:
Ik reken met een omzettingsverlies van 15% en dus doen mijn Sessy's al dagen niets. De schommeling in prijs is te klein. Was verleden jaar in deze periode precies hetzelfde. Het is wachten op grotere verschillen in piek- en daltarief.
Mijn batterijen doen overigens elke dag nog wel een beetje (ik bepaal dat per kwartier)
Ik meen me te herinneren dat Sessy zelf ergens aangeeft dat je rekening moet houden met 7-10% laad- en ontlaad verliezen. Je kunt dus op 15% gaan zitten en dan zit je redelijk goed, als je op 20% gaat zitten dan zit je safe.
Sessy heeft sinds een software update van juni 2024 een kWh weer gave voor laden en ontladenSoeski schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:48:
Ik meen me te herinneren dat Sessy zelf ergens aangeeft dat je rekening moet houden met 7-10% laad- en ontlaad verliezen. Je kunt dus op 15% gaan zitten en dan zit je redelijk goed, als je op 20% gaat zitten dan zit je safe.
Deze waardes geven een mooi inzicht in de RTE
geladen. ontladen rte
Sessy 1. 938kWh 765kWh. 81,5%
Sessy 2. 1027kWh. 841kWh. 81,8%
Sessy 3 1240kWh 1009kWh. 81,3%
Totaal 3205kWh. 2615kWh. 81,6%
Sessy's staan op NOM of XOM
Waar haal je deze waardes vandaan?Peterhardenberg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:39:
[...]
Sessy heeft sinds een software update van juni 2024 een kWh weer gave voor laden en ontladen
Deze waardes geven een mooi inzicht in de RTE
geladen. ontladen rte
Sessy 1. 938kWh 765kWh. 81,5%
Sessy 2. 1027kWh. 841kWh. 81,8%
Sessy 3 1240kWh 1009kWh. 81,3%
Totaal 3205kWh. 2615kWh. 81,6%
Sessy's staan op NOM of XOM
My Home Battery App
Ook in de Homey app is deze data zichtbaar.
En ook. nog zichtbaar via een API call in een webbrowser
http:// < jou.sessy.ip.adres> /api/v1/energy/status
[ Voor 24% gewijzigd door Peterhardenberg op 24-12-2025 10:40 ]
Ik kijk er waarschijnlijk totaal overheen, maar hoe heet deze entity in HA?mrvanes schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:13:
Thx voor de tip, ook beschikbaar in de Home Assistant integratie!
[Afbeelding]
Charged energy en discharged energy bij de sensoren van de Sessy.chielmi schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:49:
[...]
Ik kijk er waarschijnlijk totaal overheen, maar hoe heet deze entity in HA?
76% RTE in mijn geval. Relatief lage waarde, waarschijnlijk door de lage(re) efficiëntie bij ontladen op lage vermogens tijdens de nacht. NOM only.
[ Voor 3% gewijzigd door chielmi op 24-12-2025 15:52 ]
Nice… 20 is voor mij dan goed, de kans dat ik er dan iets mee opschiet is groot…Soeski schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:48:
Homey maakt voor mij dagelijks een plan dat voor elke 15 minuten dynamische prijs kijkt of er geladen of NOM gezet moet worden, of dat IDLE beter is.. in geval van zonneoverschot gaat hij bij IDLE ook op NOM maar houd hij wel elke 3 minuten in de gaten of dat zonneoverschot er nog wel is, anders terug naar IDLE.
Ik ontwijk eigenlijk altijd de prijspieken. Deze maand bij tibber zit ik op een gemiddelde prijs van 22.1 cent, dus er gaat iets goed denk ik.
83% hier zie ik. Ik houd dus 20% verlies aan, dan zit ik safe.chielmi schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:51:
76% RTE in mijn geval. Relatief lage waarde, waarschijnlijk door de lage(re) efficiëntie bij ontladen op lage vermogens tijdens de nacht. NOM only.
Gemiddelde prijs bij Tibber ook lekker aan het zakken zie ik, gaat de goede kant op. Zeker met dit soort zonnige dagen. Zonne-energie gaat niet de batterij in, maar terug het net op. Dat levert meer op dan opslaan tot 2027, zolang ik meer afname heb op een maand dan opbrengst (en dat is in de winter zo).
:strip_exif()/f/image/tgg2PSA8FyrQNvPt0regOnQZ.png?f=user_large)
voor geïnteresseerde
gemiddelde tot dec. toe.
dit is een eigen meter meting dus niet batterij meting!
:strip_exif()/f/image/SuJvi8BY2doN5S7i55qPUGtN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/H0ieX9PN8wMKYSYl2bLboMhi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kRg6kddeAPPvkqs3af0pOD8b.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dFseuudgQAOH020DImGzwXVR.jpg?f=fotoalbum_tile)