Inmiddels 2 dagen de S23 (256gb) in bezit, de formaat is zoveel fijner dan de S22U hiervoor (voornaamste reden van mijn switch)
Maar wat opvalt is dat er nu paar dingen gebeuren waar de S22U geen last van had, zo zet ik de NFC thuis uit maar iedere keer als ik deze aanzet, krijg ik een melding van Android "hoe NFC werkt" voor betalingen, bij de S22U had ik dit maar 1 keer gezien.
Verder werd mijn Steam app ineens gereset (en Guard opnieuw instellen was minder fijn), en ik heb de equalizer inmiddels 2 keer moeten instellen omdat deze van mijn custom setting, de S23 al 2 keer deze gewist heeft en op normaal ging.
(bovenstaande had ik geen last van op de S22U)
Andere iets grotere issue is hoe vaak en hoe snel de S23 apps killed op de achtergrond, maar soms ook apps die ik gebruik.
Ik ben geen zware gebruiker, op YT na gebruik ik geen socials, verder gebruik ik Spotify en Musicolet (voor mijn lokale muziek), ik lees nieuws (meestal in FireFox, op NOS na waar ik een app voor gebruik), qua games speel ik alleen Pokémon GO, en verder is het Whatsapp en Firefox.
En de afgelopen 48 uur al meerdere keren gehad dat een app moest herladen (Firefox, Gmail en Whatsapp), app geforceed afgesloten werd (Pokémon GO en later FireFox toen ik 7 tabbladen open had, let op Pokemon en FireFox stonden niet tegelijk open) en qua Gmail is het sowieso raar want die blijft Samsung op de achtergrond afsluiten (is een aanname), waardoor ik een notificatie voor een nieuwe mail soms pas 2 uur later krijg (tenzij toestel in gebruik is, dan komt alles direct binnen)
Whatsapp, Gmail, Musicolet staan op "onbeperkt" qua accu, apps automatisch sluimeren staat uit (ik plaats handmatig apps in die lijst), RAM plus is uit (gaf issues op S22U), aanpasbare batterij staat ook uit (had ik veel issues mee op de S22U) en ik heb in Gmail en Whatsapp de cache geleegd.
Dit allemaal werkte prima op de S22U, en hoewel de S23 nu toont dat ik 2.3gb RAM vrij heb (en meestal is dit minimaal 2gb), toch heb ik deze issues.
En RAM opschonen doet hij ook met verkeerde apps lijkt wel, inmiddels Gmail toegevoegd aan de lijst dat deze uitgesloten wordt (hopelijk helpt dat) dus hopen dat dit wat beter gaat.
Ik ben ook licht verbaasd hierover, ik weet dat de S22U 12gb RAM heeft, maar ik heb hier nog een LG liggen met 6gb RAM die deze issues nooit heeft gehad en deze ook niet heeft, dus apart dat Samsung met 8gb zo agressief hiermee omgaat.
Dus technisch gezien 2 issues met het toestel, ik wacht wel paar dagen af of dit vanzelf weer goed gaat maar nu is het zwaar irritant.
Voor wie zich afvraagt, ik heb geen Smart Switch gedaan en alles is handmatig opnieuw ingesteld, qua backups is alleen de Whatsapp folder, muziek folder en foto folder overgezet.
Qua meer positieve dingen, accuduur is top en zelfs beter dan de S22U op FHD (want op WQHD was dit nog slechter)
Formaat is super fijn, het is niet zozeer dat ik grote telefoons niet fijn vind maar de hoekige design en afgeronde scherm vond ik niet fijn op de Ultra model.
In het kort, positief maar ik hoop dat de 2 issues op ten duur zichzelf oplossen.