• RustStorm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39
Ten aanzien van de resultaten in de benchmarks: is dit überhaupt enorm te merken in het dagelijks gebruik? (let op het woord: enorm) Ik vraag het mij, eerlijk gezegd, af.

Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!

• formant
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-04 06:30
RustStorm schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:28:
Ten aanzien van de resultaten in de benchmarks: is dit überhaupt enorm te merken in het dagelijks gebruik? (let op het woord: enorm) Ik vraag het mij, eerlijk gezegd, af.
Ik vind de camera belangrijk, dat maakt de keuze essentieel tussen een s22 ultra en eigenlijk elke andere telefoon op dit moment die een betere camera heeft. Het is iig niet vanzelfsprekend om met deze teleurstelling dan maar voor een s22/+ te gaan.

Ik speel bepaalde games op de telefoon en genshin niet, dat speel ik liever op de pc. Game prestaties zijn voor mij persoonlijk geen graadmeter voor de keuze, het legt echter wel gewicht op de teleurstellende prestaties.

De benchmarks geven een indicatie welke nou de betere processor is en veel resultaten zullen niet direct relevant zijn, ik denk bijvoorbeeld niet dat er veel multicore ondersteuning is voor de meest voorkomende apps maar daar scoort de 2200 net wat beter dan de SD.

De snapdragon soc cpu is gepaard met een momenteel betere geintegreerde adreno gpu en rdna2 op de 2200 lijkt nog amper in de beta fase te zijn.
Nee, daar merk je eigenlijk geen drol van met je dagelijkse apps tenzij je hoofdzakelijk gamed. Het is vooral eindeloos azijn zeiken totdat iedereen volledig moe wordt van constant herhalende berichten.

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-05 16:56
stin00 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Nee, daar merk je eigenlijk geen drol van met je dagelijkse apps tenzij je hoofdzakelijk gamed. Het is vooral eindeloos azijn zeiken totdat iedereen volledig moe wordt van constant herhalende berichten.
Sorry maar jij zit in het topic dat gaat over de verschillen van de Socs. Knip, niet zo op de man, niet nodig.

Of je er wat van merkt is aan jou om te bepalen. Veels te veel mensen willen van anderen horen wat verstandig is net zoals het aanhouden van SOT die helemaal niks zeggen want gebruik en prioriteiten zijn bij iedereen anders.
Tevens zal je zien dat het meer is dan alleen benchmarks maar we zien ook duidelijk dat het impact heeft op de camera.
Er is inmiddels zoveel online te vinden dus doe daar je voordeel mee.

Al met al moet iedereen zijn keuze maken.
Als niets te merken zou zijn dan kan je ook prima de Note 20 of s21U kopen want dat verschil merk je ook niet.

[Voor 8% gewijzigd door 13art op 27-02-2022 07:15]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:31

Oekol

waka waka hey hey

Net gedraaid exynos 2200 s22+:

Voor update

Na update met de laatste maart beveiligingspatch

[Voor 35% gewijzigd door Oekol op 26-02-2022 14:57]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• formant
stin00 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Je merkt er sowieso niks van omdat je geen referentie hier hebt met de SD versie...

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
formant schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Je merkt er sowieso niks van omdat je geen referentie hier hebt met de SD versie...
Als iets niet vloeiend of goed werkt merk je het, ongeacht wat voor technologie ergens in zit.

Op CPU gebied, lees niets met gamen, is er geen verschil te merken. Duidelijk in alle reviews naar voren gekomen die de SD en Exynos modellen hebben vergeleken.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Snelle vergelijking tussen de S22U varianten. Hij gaat waarschijnlijk nog wat uitgebreidere tests doen.

• formant
Koldur schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Als iets niet vloeiend of goed werkt merk je het, ongeacht wat voor technologie ergens in zit.

Op CPU gebied, lees niets met gamen, is er geen verschil te merken. Duidelijk in alle reviews naar voren gekomen die de SD en Exynos modellen hebben vergeleken.
Ja dat is duidelijk onderhand, SD draait op cpu fractioneel beter volgens de benchmarks maar dat zegt verder niks over de trage gui en waardeloze camera prestaties. Echter was mijn reactie gebaseerd op context, alsook de context van deze thread.

• Koldur
formant schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Ja dat is duidelijk onderhand, SD draait op cpu fractioneel beter volgens de benchmarks maar dat zegt verder niks over de trage gui en waardeloze camera prestaties. Echter was mijn reactie gebaseerd op context, alsook de context van deze thread.
Daar ging het niet over, het ging erover of je het zou merken en jij benoemd nu een trage GUI, waar juist de mensen met het toestel zeggen dat dus niet te ervaren. Verreweg de meeste reviewers ook niet.

Je bent aan het afleiden van die opmerking die je stelt. Iets wat je sowieso constant doet. Denk dat het beter is als je eerst goed nadenkt voordat je dingen als feiten presenteert terwijl het niet het geval is. Dan hoef je ook niet constant van het onderwerp af te stappen.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• formant
Koldur schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Daar ging het niet over, het ging erover of je het zou merken en jij benoemd nu een trage GUI, waar juist de mensen met het toestel zeggen dat dus niet te ervaren. Verreweg de meeste reviewers ook niet.

Je bent aan het afleiden van die opmerking die je stelt. Iets wat je sowieso constant doet. Denk dat het beter is als je eerst goed nadenkt voordat je dingen als feiten presenteert terwijl het niet het geval is. Dan hoef je ook niet constant van het onderwerp af te stappen.
Knip, dit soort termen zijn niet handig hier. Je merkt er niks van ten opzichte van wat ? Niet van de SD want die heeft hij niet. Context weet je wel, thread gaat over de verschillen tussen de 2 soc.

Ik heb nou al zat recente filmpjes gezien over de exynos waar de trage gui ter sprake komt en de camera prestaties kan je hierboven in de link bekijken, tis geen rocketscience.

[Voor 3% gewijzigd door 13art op 27-02-2022 07:17]

• Koldur
formant schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Vermoeiend dit, lees even terug waar ik de quote maak. Je merkt er niks van ten opzichte van wat ? Niet van de SD want die heeft hij niet. Context weet je wel, thread gaat over de verschillen tussen de 2 soc.

Ik heb nou al zat recente filmpjes gezien over de exynos waar de trage gui ter sprake komt en de camera prestaties kan je hierboven in de link bekijken, tis geen rocketscience.
Knip, dit soort termen zijn niet handig hier.

Je merkt het wel, want vloeiend is vloeiend, of er een nu een Exynos in zit of een SD in zit. Als de Exynos volledig vloeiend is en hetzelfde geldt voor de SD, dan is de ervaring dus hetzelfde en is het wel te vergelijken.

Iedereen hier en in verreweg de meeste reviews ervaren een volledig vloeiende GUI.

Laat die filmpjes maar zien met timestamp a.u.b.

Wat bedoel je met camera prestaties? Kwaliteit van foto's of iets anders?

Als het de kwaliteit van foto's betreft, dan kan dat opgelost worden door software, want de camera's zijn hetzelfde. Als er verschillen zijn, dan is daar op software vlak een verschil, want de bewerking gebeurt door de telefoon nadat de foto is genomen.
Neemt niet weg dat het slordig is dat ze dit nog niet op orde hebben. Maar versterkt wel de geruchten dat de Exynos veel later klaar was dan de SD en er dus nog niet genoeg ontwikkeling achter heeft plaats kunnen vinden. Als het waar blijkt te zijn dat de chip veel later ter beschikking is gekomen voor de programmeurs natuurlijk,

[Voor 3% gewijzigd door 13art op 27-02-2022 07:18]

• formant
Koldur schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Lees mijn reactie eens terug, daar reageer ik juist op. Inderdaad, vermoeiend.

Je merkt het wel, want vloeiend is vloeiend, of er een nu een Exynos in zit of een SD in zit. Als de Exynos volledig vloeiend is en hetzelfde geldt voor de SD, dan is de ervaring dus hetzelfde en is het wel te vergelijken.

Iedereen hier en in verreweg de meeste reviews ervaren een volledig vloeiende GUI.

Laat die filmpjes maar zien met timestamp a.u.b.

Wat bedoel je met camera prestaties? Kwaliteit van foto's of iets anders?

Als het de kwaliteit van foto's betreft, dan kan dat opgelost worden door software, want de camera's zijn hetzelfde. Als er verschillen zijn, dan is daar op software vlak een verschil, want de bewerking gebeurt door de telefoon nadat de foto is genomen.
Neemt niet weg dat het slordig is dat ze dit nog niet op orde hebben. Maar versterkt wel de geruchten dat de Exynos veel later klaar was dan de SD en er dus nog niet genoeg ontwikkeling achter heeft plaats kunnen vinden. Als het waar blijkt te zijn dat de chip veel later ter beschikking is gekomen voor de programmeurs natuurlijk,
Ja, echter kan die persoon dat niet vergelijken omdat hij niet beide versies heeft...
Daarbovenop zijn er tal yt vids te vinden van na de update die echt wel lag laten zien op exynos, intermittend en random op handelingen zoals apps openen. Dat zal vast goedkomen met de tijd maar overtuigend is het niet als de SD out of the box wel beter presteert.

Check de link hierboven van golden reviewer (SD, exy, Iphone 13pro), de videostabilisatie en capture op exynos is om te huilen.

Heb ook nog een blind test gedaan tussen de SD versie en de iphone 13 pro. Daar kwam ik nog in t voordeel van de s22 uit maar voor wat het toestel moet zijn, veels te veel noise op punten waar samsung expliciet mee adverteert (lowlight etc). Het gaat hier om oem development, dit heeft echt nog niks met 3rd party software cq optimalisatie van doen en om terug te komen op wat hoofdzakelijk mijn argument is; waarom doen alsof er 1 samsung S22 ultra is terwijl er 2 socs zijn die niet gelijkwaardig presteren. Als ik nu een samsung reclame voorbij zie komen over hoe goed de camera is, dan weet ik iig dat ze het over de SD versie..

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 11:17
Garret1410 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Dan vind je de S21 zeker helemaal ruk. Stabilisatie en low light video van de S22 is een stuk beter dan de S21. Probleem voor mij persoonlijk is dat de iPhone 13 nog weer een stuk beter is. Had gehoopt dat de S22 in de buurt zou komen.
Even een rectificatie want dat is wel zo eerlijk.

Heb vandaag wat video testen gedaan en moet toch toegeven dat de stabilisatie van de S22U minder goed is dan S21U. Het beeld van de S21 is meer gecropped en meestal heeft dit met de elektronische stabilisatie te maken. Maar low light video is wel beter als je kijkt naar ruis tov S21U maar daar tegenover is het beeld wel weer iets donkerder.

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 12:54
Op dit moment niet. Later, vooral met games, natuurlijk wel.

Kleine kanttekening: bij langdurig stressed performed de exynos bij mij vergelijkbaar als vergelijkende benchmarks van de SD. Verschil is dus vooral bij kortstondig veel gebruik van de gpu het meest te merken.

Hoop dus dat dit de camera niet gaat bottleneckken.

• joepiesaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:17
dreester schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:46:
Snelle vergelijking tussen de S22U varianten. Hij gaat waarschijnlijk nog wat uitgebreidere tests doen.[YouTube: Galaxy S22 Ultra Snapdragon 8 Gen 1 vs Exynos 2200 Gaming!]
Klopt helemaal niks van, mijn S22+ GeekBench zit op 1145, 3193. Die Boredatwork kerel haalt maar de helft.

Ook met 3Dmark stress test zit ik 1000 punten hoger vergeleken met Tweakers score.

• dreester
  • Niet online
joepiesaus schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:41:
[...]

Klopt helemaal niks van, mijn S22+ GeekBench zit op 1145, 3193. Die Boredatwork kerel haalt maar de helft.

Ook met 3Dmark stress test zit ik 1000 punten hoger vergeleken met Tweakers score.
Ah nu je het zegt. Had gelijk doorgespoeld naar de daadwerkelijke games en cameratests.

Die score komt denk ik omdat de batterysaver op de Exynos is ingeschakeld. Hij zit nog maar op 15%. Had een dergelijke score ook hier in het ervaringen topic gezien.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:21

g0tanks

Moderator CSA

Exynos doet het vooral slechter tijdens video opnemen.
My 2 cents: The 15% overnight drain is most likely a bug that should not affect every Exynos devices and should be fixable. In fact the new Exynos does seem to have a bit more compatibility issues becoz of the new AMD GPU and driver. Things will definitely get better as time goes by and updates pushed.
I was actually hesitant if I should include this 15% drain in my result because I think it’s not representative of what the real case should be. And if people take this result and start bashing Exynos for terrible idle drain, yet it gets fixed soon, it would be unfair for Exynos(and Samsung). However in the end I decided not to hide anything and just present you with whatever I got from my tests. I’ll let my audience to make sense from my results.

[Voor 80% gewijzigd door g0tanks op 27-02-2022 11:28]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• dreester
  • Niet online
Mooie vergelijkingsvideo. Maar dat is overigens niet de conclusie die hij zelf trekt. Waar de Exynos voornamelijk in opvalt is stroomverbruik in standby. Die is 15% bij de Exynos vs. 4% met de SD. Hij vermoedt zelf dat het een software issue is.

Edit: Je hebt wat toegevoegd aan je post. ;)

[Voor 3% gewijzigd door dreester op 27-02-2022 11:35]

• Bomberman71
dreester schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:33:
Mooie vergelijkingsvideo. Maar dat is overigens niet de conclusie die hij zelf trekt. Waar de Exynos voornamelijk in opvalt is stroomverbruik in standby. Die is 15% bij de Exynos vs. 4% met de SD. Hij vermoedt zelf dat het een software issue is.
[Afbeelding]
Edit: Je hebt wat toegevoegd aan je post. ;)
Correct, maar je zit wel met een Flink verschil met standby .. Dit is een mega belangrijk punt want iedereen op deze planeet heeft namelijk standby tijd ....
De 1 gamed nooit, de ander gebruikt de camera de halve dag, ik zit nooit op Social media. Standby tijd hebben we wel allemaal en op deze manier raakt dat ons allemaal.

Idd, hij vermoed dat het een bug is en dat Samsung het zou moeten fixen en dan zijn de verschillen minimaal, maar dan moet dat wel zo zijn (een software bug) en dan moet dat ook gebeuren.

[Voor 8% gewijzigd door Bomberman71 op 27-02-2022 12:18]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 17:21
dreester schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:33:
En die 4% verschil batterijlading na 12 uur is misschien ook te verklaren zijn doordat de SD een donkere wallpaper heeft, en de Exynos een lichte. Dat hij daar niet op heeft gelet...

• Fred13
  • Laatst online: 27-05 12:25
Voor mensen die games spelen is hier nog een vergelijking. Lijkt er toch op dat een aantal games vergelijkbare performance vertonen. YouTube: Galaxy S22 Ultra Snapdragon 8 Gen 1 vs Exynos 2200 Gaming!

• dreester
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:33:
[...]

En die 4% verschil batterijlading na 12 uur is misschien ook te verklaren zijn doordat de SD een donkere wallpaper heeft, en de Exynos een lichte. Dat hij daar niet op heeft gelet...
Het lijkt me dat de impact wallpaper pas gaat spelen naarmate deze steeds meer in beeld is. In de reacties is dit ook opgemerkt en daarop heeft hij gereageerd met dat de wallpaper tijdens het testen minder dan een minuut in beeld was en dus niet heel significant. Wel heeft hij opgelet dat hij geen dynamische wallpaper heeft gebruikt.

@Bomberman71
Standby accuduur is inderdaad heel belangrijk. Hopelijk is het te fixen. In het ervaringentopic hier heb ik ook wat reacties gelezen van mensen die last hadden van onverklaarbare drain in standby.

• Koldur
Standby tijd is iets wat het makkelijkst op te lossen is. Het gaat om idle tijd.
Prestaties ophogen is wat dat betreft een stuk lastiger te voorspellen.

Wat ook opvalt is dat veel mensen hier geen last van hebben. Dus het is geen hardware ding. Tenzij er een defect is, maar dan nog valt het niet onder een structureel hardware probleem maar een defect.

Maar ook het standby verhaal versterkt mijn gevoel dat de chip gewoon erg laat beschikbaar is gekomen en daardoor de software nog niet geoptimaliseerd.

• Bomberman71
Koldur schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:21:
Standby tijd is iets wat het makkelijkst op te lossen is. Het gaat om idle tijd.
Prestaties ophogen is wat dat betreft een stuk lastiger te voorspellen.

Wat ook opvalt is dat veel mensen hier geen last van hebben. Dus het is geen hardware ding. Tenzij er een defect is, maar dan nog valt het niet onder een structureel hardware probleem maar een defect.

Maar ook het standby verhaal versterkt mijn gevoel dat de chip gewoon erg laat beschikbaar is gekomen en daardoor de software nog niet geoptimaliseerd.
Standby tijd issues oplossen is alles behalve simpel.
Zolang als we Android hebben is standby tijd altijd een issue geweest.
Het is NIET te vergelijken met een iPhone die hier altijd veel minder last van had.
En nee, dat heeft niks te maken met de recente A1x soc's want dit was altijd al zo, ver voor de recente Apple soc's.
Het is iets dat diep in het het Android systeem zit en niet eenvoudig op te lossen is, Android verbruikt gewoon meer en is veel meer afhankelijk van drivers ivm de extreem veel verschillende hardware configs in tegenstelling tot een iPhone waarbij de hardware variatie minimaal is.

Het probleem tevens is dat er extreem veel drain verschil is, het ene toestel wel, het andere niet, het ene merk heeft er veel minder last van (Huawei destijds, maar die hadden weer hun eigen Kring Socs) en ga zo maar door.

Je kan rustig zeggen dat standby tijd niet het sterkste punt was van Android de afgelopen 15 jaar terwijl IOS en tegenwoordig IpadOS dat veel beter doen.
Ja, het zal grotendeels een software dingetje zijn (drivers ?) maar eenvoudig oplossen en het opgekeerde bewerkstelligen (extreem zuinige standby) zie ik niet snel gebeuren.

• Koldur
@Bomberman71
Op Android op zich heb je een punt, maar daar is in het verleden bij Samsung, ook bij de Exynos, zeer weinig op aan te merken op een software updateje hier of daar na.

Het feit dat er genoeg mensen zijn zonder deze stand-by drain zitten, is daar een positief teken in.
Jij zoekt constant alleen maar het slechtste scenario op en brengt het ook hier weer als feit. Dat is het niet en de tekenen zijn vooral gunstig dat het wordt opgelost door Samsung met de Exynos.

• Garret1410
Stand-by tijd in Golden Reviewer zijn filmpje klopt niet want ik ervaar dat niet dus mogelijk een incident of bug.

Het is off-topic maar stand-by tijd is nooit een sterk punt van Samsung geweest. Andere Androids deden het vaak beter maar daar tegenover hadden die vaak ook een agressiever ram management waardoor achtergrond processen heel snel werden afgesloten en wat heb je dan nog aan veel RAM.

Hoe iOS dat doet weet ik niet maar ik heb een iPhone 13 Pro en die heeft een belachelijk goede accuduur en stand-by tijd met name sinds de laatste updates.

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 15:21
Met name het feit dat de Exynos met AOD uit meer verbruikt dan met AOD aan is voor mij wel een indicatie dat dit software is en daarmee hopelijk op te lossen.

• Koldur
@Garret1410
Misschien had ik het niet helemaal lekker verwoord, maar Samsung heeft nooit slechte stand-by drain gehad, maar ook niet het beste nee.
De battery drain wat in die ene review naar boven komt, is zoveel erger dan Samsung met de Exynos heeft gehad, dat ik het wel goed zie komen plus de eerdere dingen die ik al gezegd heb en wat @Franco10 ook al aangeeft over het AOD verhaal.

• destorized
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:15

(excuses indien het al eerder geplaatst is)

• Garret1410
De Exynos S22 in de video is wel erg slecht. Ik ben niet weg van de S22 wat betreft prestaties maar ik heb geen lag. Enige wat ik heb is wat micro stutter.

• Bomberman71
Garret1410 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:42:
Hoe iOS dat doet weet ik niet maar ik heb een iPhone 13 Pro en die heeft een belachelijk goede accuduur en stand-by tijd met name sinds de laatste updates.
Vrij simpel. Ze maken hun eigen hardware grotendeels (sowieso de Soc) en ze maken hun eigen software.
Ze kunnen dus de software optimaal afstemmen op de hardware en als ze tegen dingen (oa limieten) aanlopen dan nemen ze dat mee in de volgende iteratie van de nieuwe soc.

In Android maakt niemand muv Google de hoofd software. Ze moeten zich dus schikken aan de Android software. Bovenop Android hebben ze allemaal hun eigen software schil (skin) draaien (One UI, Funtouch, Oxygen OS, Origin OS, MiUI, en ga zo maar door) en ook die software moet zich dus schikken aan wat mogelijk is binnen Android.
Het optimaliseren is dus nooit zo efficiënt als dat van Apple waarbij de software dedicated is voor alleen hun hardware met een handje vol modellen. Vergelijk dat met Android dat honderden (letterlijk) hardware varianten bediend met daarop legio Skins.

De soc's komen van verschillende fabrikanten en men moet het ook daar doen met wat de Soc ondersteund en wat niet.
Zo zien we de nieuwste SD 8gen1 geen V10 ondersteunen (en dat gaan ze binnenkort wel doen met hun nieuwe soc) terwijl Exynos dat al een tijdje doet.
GPU's verschillen ook en daar moet je dus allemaal rekening mee houden en levert dus beperkingen op.

Daarbij heeft Apple zijn soc programma erg goed op de rit de laatste 5 jaar en maken grote sprongen.

Nee, de optimalisatie zoals je dat bij Apple ziet zal je nooit zien bij Android. Dat durf ik wel te stellen. Je zal dus overcapaciteit moeten hebben teneinde dezelfde prestaties/experience te hebben.

Enne Apple was altijd al goed in standby tijd maar verre van goed in accuduur door hun anorexia syndroom en dus kleine Dunne toestellen in het verleden en dus mini accu's.
Accuduur was zelfs matig te noemen tot de plus modellen kwamen die het goed deden.
Met de komst van de X en dus ook de flink grotere device en accu ging het de goede kant op.
Met de Pro Max modellen als accu king puur en alleen vanwege de relatief grote accu (voor Apple normen).

Mind you dat een 12 mini helemaal geen geweldige accuduur heeft, maar heeft ook wederom een kleine accu. We zagen ook minder accuduur bij de 12 Pro Max tov de 11 PM omdat die een kleinere accu had terwijl de Soc (A14) moderner en efficiënter zou zijn. Bij de 13PM hebben ze dat gecorrigeerd met de grootste accu ooit in een iPhone.

Kortom, Apple optimalisatie maar ook accu grote speelt een rol.
Bij Android moet je het dus hebben van accu over capaciteit en de mate van accu management van je skin. Huawei was er goed in maar ook erg aggressief en werden dus allerlei tasks en processen gestopt op de achtergrond.

• Bomberman71
Garret1410 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:12:
De Exynos S22 in de video is wel erg slecht. Ik ben niet weg van de S22 wat betreft prestaties maar ik heb geen lag. Enige wat ik heb is wat micro stutter.
Er is gewoon best wel wat verschil in de 2200 ... Je ziet over de hele wereld teveel verschillen en de ene test sluit niet aan bij de ander.
Sommige zaken zijn over de gehele lijn redelijk hetzelfde maar sommige zaken zijn te verschillend.
Ik denk dat er echt verschil in batch kwaliteit is en dat uit zich in dit.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 15:20
Garret1410 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:12:
Hier ook hetzelfde, momenteel is hij snel genoeg, maar heb vooral schrik naar de toekomst toe, aangezien ik een telefoon toch wel graag 3 jaar wil gebruiken.
Hij voelt niet echt soepeler aan dan mijn 3 jaar oude P30 pro, en da's best alarmerend.
Het scherm/camera maakt veel goed, maar als deze na een jaar of twee gaat lachen en blijven hangen is dit echt mijn laatste Samsung, laten we hopen dat ze het een en ander aanpakken via software maar ik verwacht het niet want in dat geval hadden ze waarschijnlijk al een statement gegeven.

11400 - RX 6800 | S22 Ultra

• Garret1410
izzet3838 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Hier ook hetzelfde, momenteel is hij snel genoeg, maar heb vooral schrik naar de toekomst toe, aangezien ik een telefoon toch wel graag 3 jaar wil gebruiken.
Hij voelt niet echt soepeler aan dan mijn 3 jaar oude P30 pro, en da's best alarmerend.
Het scherm/camera maakt veel goed, maar als deze na een jaar of twee gaat lachen en blijven hangen is dit echt mijn laatste Samsung, laten we hopen dat ze het een en ander aanpakken via software maar ik verwacht het niet want in dat geval hadden ze waarschijnlijk al een statement gegeven.
De S21 Ultra is door updates ook wel beter geworden dus ik verwacht het bij de S22 ook wel maar de vraag is hoe lang dat gaat duren. Als er veel klachten komen dan zal het sneller gaan maar er zijn genoeg mensen die het niet merken of wellicht geen problemen hebben.
Ik ben gewoon gevoelig voor haperingen en op dit moment loopt bij mij de S21 soepeler dan de S22. Ik moet zeggen dat sinds Android 12 het niet allemaal meer zo soepeltjes loopt als met Android 11.

Heb net even een Geekbench gedraaid en de score was 1172/3674.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 20:47
"The Snapdragon Samsung Galaxy S22 Ultra is way better than the Exynos". Bron: xda developers.

Dit klinkt en ziet er nogal zorgelijk uit, niet ? Ik wacht nog op m'n ultra 512gb en zou bijna hierdoor de order annuleren, m.a.w. twijfel is toegeslagen 😏 Maar er is nog veel discussie of de test juist is verlopen als ik zo de comments lees...

Hoe komt dit bij jullie over?

[Voor 19% gewijzigd door BOEFJE_NL op 28-02-2022 18:57]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
BOEFJE_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:48:
"The Snapdragon Samsung Galaxy S22 Ultra is way better than the Exynos". Bron: xda developers.

Dit klinkt en ziet er nogal zorgelijk uit, niet ? Ik wacht nog op m'n ultra 512gb en zou bijna hierdoor de order annuleren, m.a.w. twijfel is toegeslagen 😏 Maar er is nog veel discussie of de test juist is verlopen als ik zo de comments lees...

Nou, dingen als 'It takes several seconds to even take a screenshot and crop it' is bij mij zeker niet het geval hoor. Mijn s22u voelt niks traag. Ik gebruik wel al jaren nova launcher, dus ik zie nooit Samsung UI. Geen idee of dat uitmaakt 🤷
Maar zoals ik al eerder zei, ik ben helemaal happy met m'n ultra *O*

• ErikBra
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-05 18:29
Ik heb m'n s22U 256 sinds de 18e en het is een heerlijk toestel. Hiervoor had ik een S10+ en die was ook nog steeds erg fijn, maar deze qua scherm, snappyness duidelijk beter. Ik moet wel wennen aan het formaat. Ik heb trouwens die Geekbench test ook gedraaid in een van de eerste dagen en mijn resultaten zitten duidelijk boven die van de SD uitvoering zoals genoemd in het artikel. Ik kijk hier dus zonnig en positief tegenaan!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:55

Het is eerder ook al gezegd door iemand anders, het riekt vooral naar silicon lottery. Er zijn berichten over lage yields voor de snapdragon en nog lagere yields voor de exynos, misschien dat we dat ook terugzien in wat wordt uitgeleverd.

De scores die ze in dit artikel halen zijn echt veel lager dan bij andere partijen en ook de andere problemen worden bij de meeste exynos reviews niet genoemd (zijn er dus waarschijnlijk ook niet). Als je dezelfde scores en problemen als deze persoon van XDA ook ervaart zou ik gewoon een RMA aanvragen.

• Oekol
  • Laatst online: 00:31

Oekol

waka waka hey hey

Hoort niet in dit topic thuis, er is een speciaal topic voor Exynos vs Snapdragon. Overigens heb ik een s22+ en ik ben zeer tevreden met de snelheid. Mijn zakelijke telefoon is nu sloom vergeleken met m'n privé. Dus weer een probleem rijker :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
AllesIsVoorbij schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Het is eerder ook al gezegd door iemand anders, het riekt vooral naar silicon lottery. Er zijn berichten over lage yields voor de snapdragon en nog lagere yields voor de exynos, misschien dat we dat ook terugzien in wat wordt uitgeleverd.

De scores die ze in dit artikel halen zijn echt veel lager dan bij andere partijen en ook de andere problemen worden bij de meeste exynos reviews niet genoemd (zijn er dus waarschijnlijk ook niet). Als je dezelfde scores en problemen als deze persoon van XDA ook ervaart zou ik gewoon een RMA aanvragen.
Die van mij doet 1148 / 3545. Lijkt erop dat ik niet mag klagen dan.

• izzet3838
Garret1410 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:46:
[...]

De S21 Ultra is door updates ook wel beter geworden dus ik verwacht het bij de S22 ook wel maar de vraag is hoe lang dat gaat duren. Als er veel klachten komen dan zal het sneller gaan maar er zijn genoeg mensen die het niet merken of wellicht geen problemen hebben.
Ik ben gewoon gevoelig voor haperingen en op dit moment loopt bij mij de S21 soepeler dan de S22. Ik moet zeggen dat sinds Android 12 het niet allemaal meer zo soepeltjes loopt als met Android 11.

Heb net even een Geekbench gedraaid en de score was 1172/3674.
793/3275 maar heb 8% batterij en hangt aan de lader, straks performance modus staat ook uit, straks met vollere accu nog eens proberen.

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:16
Wat een onzin die test. Mijne is zelfs sneller dan de qualcomm.

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 18:53
Brotuck schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:33:
Wat een onzin die test. Mijne is zelfs sneller dan de qualcomm.

[Afbeelding]
Hier net zo:

• Bomberman71
Zoals al een aantal keren vermeld is, en ik ook al aangaf, er schijnt sprake te zijn van verschillende batch met onderling heel wat kwaliteits verschil.

Of het nu snel genoeg of traag is, 1 ding is zeker. Nog nooit hebben we zoveel verschillende waardes gezien bij dezelfde test .....
Ik denk dat we dat wel kunnen vaststellen.
Dit onderstreept de verhalen over de productie issues die nu steeds meer draagkracht krijgen.

Mbt de test. XDA devs zijn niet de eerste de beste en weten echt wel wat ze doen. De verschillen kan ik niet verklaren anders dan de kwaliteit van de socs onderling.

[Voor 4% gewijzigd door Bomberman71 op 01-03-2022 03:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• izzet3838

Nog eens gerunt met volle accu en zit idd ook rond dezelfde scores.
Denk dus niet dat er een silicon lottery aan de gang is, aangezien de scores elkaar niet ver ontlopen.
Althans voor de cpu.

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 23:53
Waar/via welke website kan je de s22u SD variant eventueel kopen? en maakt het dan nog uit qua netwerk banden en bereik binnen NL?

• joepiesaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:17
Knip, offtopic

[Voor 90% gewijzigd door 13art op 01-03-2022 15:50]

• izzet3838
BigF25 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:36:
Waar/via welke website kan je de s22u SD variant eventueel kopen? en maakt het dan nog uit qua netwerk banden en bereik binnen NL?
Netwerk normaal niet, denk dat het makkelijkste is iemand of zelf hem laten meenemen uit Azië, usa, of de Emiraten.
Maar ga er dan ook meteen vanuit dat je de adviesprijs zult moeten betalen. Terwijl je hier met promoties tot wel €500 minder betaald.
Daarnaast heb je dus ook de risico's met after sales.

Als je per de een snapdragon wilt en zelf niet regelmatig reist naar een van die locaties zou ik persoonlijk een andere telefoon nemen(find x5 pro misschien, geen pen, slechte zoom, maar voor de rest wel een beter toestel).

Bij bezorgen krijg je sowieso te maken met de douane.

[Voor 3% gewijzigd door izzet3838 op 01-03-2022 11:53]

• BigF25
izzet3838 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Netwerk normaal niet, denk dat het makkelijkste is iemand of zelf hem laten meenemen uit Azië, usa, of de Emiraten.
Maar ga er dan ook meteen vanuit dat je de adviesprijs zult moeten betalen. Terwijl je hier met promoties tot wel €500 minder betaald.
Daarnaast heb je dus ook de risico's met after sales.

Als je per de een snapdragon wilt en zelf niet regelmatig reist naar een van die locaties zou ik persoonlijk een andere telefoon nemen(find x5 pro misschien, geen pen, slechte zoom, maar voor de rest wel een beter toestel).

Bij bezorgen krijg je sowieso te maken met de douane.
Bedankt voor de info maar dat zie ik dan niet als optie. Persoonlijk ga ik geen 1000+ eur voor een Oppo betalen. Een Samsung heeft nog een rest waarde en is makkelijker te verkopen, dat is met een Oppo wel anders

• izzet3838
BigF25 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:58:
[...]

Bedankt voor de info maar dat zie ik dan niet als optie. Persoonlijk ga ik geen 1000+ eur voor een Oppo betalen. Een Samsung heeft nog een rest waarde en is makkelijker te verkopen, dat is met een Oppo wel anders
Snap ik uiteraard, dan zou ik zeggen neem de ultra hier, via het Samsung portaal met kortingscode en inruil.
De snapdragon is beter maar in dit geval de moeite en meerprijs van 400 euro niet waard.
Daarnaast zal die hier ook moeilijker te verkopen zijn(geen garantie).

• dreester
  • Niet online
Iets anders waar je rekening mee moet houden is ook in hoeverre je provider het toestel ondersteunt voor VoLTE en VoWiFi, dit zijn features die providers voor specifieke toestellen moet testen en homologeren.

• BigF25
izzet3838 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:17:
[...]

Snap ik uiteraard, dan zou ik zeggen neem de ultra hier, via het Samsung portaal met kortingscode en inruil.
De snapdragon is beter maar in dit geval de moeite en meerprijs van 400 euro niet waard.
Daarnaast zal die hier ook moeilijker te verkopen zijn(geen garantie).
Waar vind ik zo'n kortingscode? ik had er een via gamemania maar die werkt niet meer
izzet3838 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:52:
[...]
Een CN of US toestel ondersteunt in 99.9% van de gevallen niet de juiste 5G banden. 4G is vaak wel in orde, maar 5G is wezenlijk anders. Ja - dit is op hardwarematig niveau zo. Dus klakkeloos een US of CN model aanschaffen is uiterst onverstandig. Onderzoek altijd eerst goed welke banden er hardwarematig ondersteund worden.

• izzet3838
BigF25 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Waar vind ik zo'n kortingscode? ik had er een via gamemania maar die werkt niet meer
Heb zelf eentje via mijn energieleverancier(België) wellicht dat een tweaker in het levertijden topic eentje heeft voor het NL topic...

• izzet3838
stin00 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Een CN of US toestel ondersteunt in 99.9% van de gevallen niet de juiste 5G banden. 4G is vaak wel in orde, maar 5G is wezenlijk anders. Ja - dit is op hardwarematig niveau zo. Dus klakkeloos een US of CN model aanschaffen is uiterst onverstandig. Onderzoek altijd eerst goed welke banden er hardwarematig ondersteund worden.

Enige verschil lijkt mmwave te zijn, is trouwens tegenwoordig meer zo, de tijden dat Amerikaanse telefoon hier niet werken lijken achter ons.
Nichtje heeft recent nog haar 13 pro meegenomen uit de VS die doet het hier ook perfect(en was €200 goedkoper).

• StWl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 11:37
BigF25 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:36:
Dat vroeg ik mij ook af en ik vond deze website.
Geen idee of Wondamobile een betrouwbare website is. Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee.

• BigF25
StWl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af en ik vond deze website.
Geen idee of Wondamobile een betrouwbare website is. Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee.
Zag het voorbij komen ja, vind het nogal een onoverzichtelijke site

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fred13
In deze video is een redelijk beeld geschetst bij het camera gebruik van beide chips in de S22 Ultra.
YouTube: Galaxy S22 Ultra Exynos 2200 vs Snapdragon 8 Gen 1: CAMERA Comparison!

Opvallend is dat de video stabilisatie slechter is bij de Exynos dan bij de Qualcom variant. Ook zie je regelmatig verschillen in belichting en details, soms beter bij Exynos maar ook soms bij SD.

• Garret1410
Niet echt een groot verschil vind ik. Het gaat een beetje over en weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g0tanks
  • Laatst online: 01:21

g0tanks

Moderator CSA
Fred13 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:27:
Opvallend is dat de video stabilisatie slechter is bij de Exynos dan bij de Qualcom variant.
Wat is hiervoor de verklaring? Slechte optimalisatie of kan de Exynos het qua rekenkracht niet aan?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Bomberman71
Knip, staat los van de exynos VS Snapdragon discussie.

[Voor 75% gewijzigd door 13art op 05-03-2022 07:59]

• Koldur
Off topic

[Voor 96% gewijzigd door Koldur op 04-03-2022 22:28]

• Bomberman71
Koldur schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Knip is al lang en breed uitgemeten, plus heeft niets te maken met het topic. Knip

Wordt hier ook wel een beetje opgeblazen, Samsung is hier zeer zeker niet de enige in. Neemt niet weg dat transparantie beter is.
Sorry hoor maar volgens mij is dit een S22 topic over SOCs en heeft dit alles te maken met performance en is dus relevant.
Knip, niet op de man.

[Voor 22% gewijzigd door 13art op 05-03-2022 07:59]

• Fred13
g0tanks schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:17:
[...]

Wat is hiervoor de verklaring? Slechte optimalisatie of kan de Exynos het qua rekenkracht niet aan?
men denkt aan onvolwassen code of onvoldoende reken kracht. Persoonlijk denk ik dat de Exynos implementatie nog onvoldoende uitontwikkeld is. Samsung staat ervoor bekend dat updates een grote verbetering kunnen geven na verloop van tijd.

• Garret1410
Net een nieuwe test van de Golden Reviewer gezien waarbij hij de GPU test en de SD haalt een iets hogere framerate dan de Exynos maar die gebruikt daarentegen ook meer stroom dus qua efficiëntie is het aardig gelijk. Dus al met al kunnen we concluderen dat er qua prestaties van de soc geen grote verschillen zijn aangezien de cpu ook enigszins gelijkwaardig presteert.

Ik vraag me dan alleen af waarom de SD variant een betere ervaring geeft dan de Exynos. Dit baseer ik dan op reviews en meningen van mensen die een SD hebben en mijn eigen ervaring met de Exynos.

Ik hoop echt dat Samsung een update uitbrengt die de ervaring verbeterd. Dit geldt trouwens ook voor de S21 Ultra want die is sinds Android 12 ook niet meer wat het geweest is.

• Fred13
nog een mooi vergelijk tussen processoren en verschillende telefoons : https://www.androidauthor...1-vs-exynos-2200-3122407/

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 17:21
Fred13 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:45:
nog een mooi vergelijk tussen processoren en verschillende telefoons : https://www.androidauthor...1-vs-exynos-2200-3122407/
Maar ja... benchmarks en Samsung. Geen relevantie meer voor de werkelijke prestaties. Blijkbaar is dit artikel geschreven voordat GOSgate bekend werd? Gewoon verwijzing naar benchmark-resultaten, terwijl Geekbench inmiddels de laatste Samsung S-series heeft verwijderd vanwege sjoemelen.

• Fred13
Of-Aaargh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:00:
[...]

Maar ja... benchmarks en Samsung. Geen relevantie meer voor de werkelijke prestaties. Blijkbaar is dit artikel geschreven voordat GOSgate bekend werd? Gewoon verwijzing naar benchmark-resultaten, terwijl Geekbench inmiddels de laatste Samsung S-series heeft verwijderd vanwege sjoemelen.
Jawel, de resultaten zijn dan wel echt in de zin dat ze niet afgeknepen zijn ivm stroombesparingen of warmte management.

Het staat buiten kijf dat het niet netjes is zoals Samsung de GOS gebruikt zolang je niet de keuze hebt om de GOS zelf aan of uit te zetten. In dat geval kun je dus nooit als eenvoudige gebruiker de performance uit een benchmark evenaren bij jouw eigen telefoongebruik. 8)7

Beter laat dan nooit, ik las dat Samsung GOS een keuze wil maken voor de gebruiker (GOS on/off hadden ze al direct moeten doen). Dat geeft dan de mogelijkheid (zoals je ook op veel PC's hebt) om iets in low-power of performance mode te kunnen draaien.

• Garret1410
Of-Aaargh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:00:
[...]

Echt sjoemelen wil ik het niet noemen. Het is alleen om bij games het stroomverbruik en warmte te beperken. Het klopt namelijk niet dat ook apps geknepen worden. Het is ook niet iets nieuws want dit gebeurt vaker.

Alleen is het GOS management wel te agressief afgesteld en knijpt naar mijn idee te snel en teveel. Anderzijds zonder GOS gaat de cpu heel snel terug throttlen en krijg je hetzelfde effect.

Samsung had hier alleen wel wat transparanter in moeten zijn.

• Garret1410
Dubbelpost

[Voor 98% gewijzigd door Garret1410 op 09-03-2022 21:09]

• maartenmk
  • Laatst online: 28-05 08:46
Ik heb de wildlife extreme test ook twee keer gedraaid, zoals in de link hierboven, maar dan met de S22 ultra in mijn Dex station. Daar zit een fan in.
Scheelt enorm in de stability!
Niet heel nuttig als je mobiel wilt gamen natuurlijk, maar zo'n Razer cooling fan, of zelfs die Spigen Cryo case, zal vast ook helpen.

Screenshot is van de tweede run.

• Bomberman71
Wederom het camera processing verschil zoals we eerder gezien hebben bij vorige Galaxies.
Erg jammer.
Performance en Batterylife is hier opmerkelijk genoeg bijna hetzelfde en de 2200 doet het met die herhaalde tests zelfs beter.

Vrees dat niemand er nog chocola van kan maken.

[Voor 20% gewijzigd door Bomberman71 op 11-03-2022 20:51]

• maartenmk
Tja. In een andere video waren de foto's eigenlijk gelijkwaardig, ik vond de exynos het vaak zelfs beter doen. Weet ff niet meer de link.

• Dwezz
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 22:02
Deze vond ik wel verhelderend:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bomberman71
Klopt, maar dit is puur gebaseerd op benchmarks.
Als we tests zien mbt daadwerkelijke gaming dan zien we vaker 8Gen1 met meer FPS.
Ook zien we daar dan minimale verschillen mbt de accu en vaak een klein voordeel voor de 8gen1.
Hier zagen we een flink verschil en dat is positief maar kijkende naar de reaties van de mensen hier op het forum met allemaal een 2200 is de accuduur niet echt een vaak genoemd positief punt en kan ik me niet voorstellen dat het verschil ook zo groot is.

Je ziet gewoon best wel wat verschil over en weer. Iets wat je doorgaans bij geen enkel ander merk zo erg ziet.
Ik denk dat je kunt concluderen dat ze elkaar niet veel ontlopen en vaak is het stuivertje wisselen.

[Voor 10% gewijzigd door Bomberman71 op 13-03-2022 16:22]

• maartenmk
Volgende video, hier wel een fors verschil in accuduur, maar dan (spoiler alert ;-) in het voordeel van de Exynos.

YouTube: Galaxy S22 Ultra Battery Drain Test - Exynos 2200 vs Snapdragon 8 Gen 1

• destorized
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:15
Ik zie vaak mensen vermelden dat de SD een betere modem heeft dan de exynos. Is dit iets wat je zou merken in de praktijk? Ik heb met m'n S21 exynos vaak last van zwakke signalen, vraag me af of dit beter zou zijn met een SD.

• Bomberman71
maartenmk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:57:
Volgende video, hier wel een fors verschil in accuduur, maar dan (spoiler alert ;-) in het voordeel van de Exynos.

YouTube: Galaxy S22 Ultra Battery Drain Test - Exynos 2200 vs Snapdragon 8 Gen 1
Klopt, flink verschil ...
MAAR, dat deel van Genshin Impact slaat nergens ... In dat stukje verliest hij 10% meer (de 8gen1) maar de Exynos die staat allemaal maar rondjes te kijken naar de donkere lucht en het scherm is duidelijk minder fel. Een uur lang zo een game laten draaien zorgt wel voor de nodige verschillen qua verbruik.

Daarbij, wat velen niet opmerken is dat GOS uit staat, en dus de performance helemaal los kan gaan.
De framerate bij de 8gen1 was duidelijk hoger en verbruikt dus ook flink meer.
Maar het was wel een flink verschil idd. Niet eerder zo gezien bij andere vergelijkbare tests.

Uiteindelijk boeit het niet zoveel, het gaat erom wat de mensen zelf vinden van hun accuduur en dat is nu na meer als een maand niet overwegend positief voor iedereen. En dit geld op beide soc's dus we kunnen rustig stellen dat de S22U gewoon niet sterk is op dat vlak.

[Voor 5% gewijzigd door Bomberman71 op 20-03-2022 21:25]

• Bomberman71
destorized schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:23:
Ik zie vaak mensen vermelden dat de SD een betere modem heeft dan de exynos. Is dit iets wat je zou merken in de praktijk? Ik heb met m'n S21 exynos vaak last van zwakke signalen, vraag me af of dit beter zou zijn met een SD.
Heel lastig te zeggen en te staven omdat de omstandigheden altijd anders zijn.
Je zou dat alleen kunnen vergelijken als je beide toestellen hebt, bij dezelfde provider, op hetzelfde tijdschip en 100% op dezelfde locaties.

Alle andere verhalen zeggen weinig want je vind altijd mensen die beter signaal hebben en andere minder en dat kan van 1000 verschillende factoren afhangen.

• maartenmk
Bomberman71 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Klopt, flink verschil ...
MAAR, dat deel van Genshin Impact slaat nergens ... In dat stukje verliest hij 10% meer (de 8gen1) maar de Exynos die staat allemaal maar rondjes te kijken naar de donkere lucht en het scherm is duidelijk minder fel. Een uur lang zo een game laten draaien zorgt wel voor de nodige verschillen qua verbruik.

Daarbij, wat velen niet opmerken is dat GOS uit staat, en dus de performance helemaal los kan gaan.
De framerate bij de 8gen1 was duidelijk hoger en verbruikt dus ook flink meer.
Maar het was wel een flink verschil idd. Niet eerder zo gezien bij andere vergelijkbare tests.

Uiteindelijk boeit het niet zoveel, het gaat erom wat de mensen zelf vinden van hun accuduur en dat is nu na meer als een maand niet overwegend positief voor iedereen. En dit geld op beide soc's dus we kunnen rustig stellen dat de S22U gewoon niet sterk is op dat vlak.
Het verschil is 6% volgens mij.
Verder vind ik 8u SOT onder behoorlijke load (met GOS uit nota bene) een heel behoorlijke score. Dus misschien valt het uiteindelijk wel mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bomberman71
maartenmk schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Het verschil is 6% volgens mij.
Verder vind ik 8u SOT onder behoorlijke load (met GOS uit nota bene) een heel behoorlijke score. Dus misschien valt het uiteindelijk wel mee.
Jij bent als gebruiker de enige die kan bepalen wat goed is en wat niet.
Je hebt niks aan een 100 uur SOT van anderen als jij er een halve dag mee doorkomt met jouw specifieke workflow.
De ene vind het goed, de meesten vinden het okay, en anderen vinden het niet goed.
Hangt helemaal van jouw workflow, apps, instellingen en dergelijke af.

Screen On Time is de grootste onzin die er is want die is NIET te vergelijken want screen on activiteiten zijn persoonlijk, en die van een reviewer kan je dus niet vergelijken met die van jezelf.

Teveel mensen vergelijken het met die van influencers die de dag door komen (of niet) terwijl ze claimen dat het hun main device is enzo. Onzin, geen van die grote gasten gooit alles op hun review device en hebben altijd minimaal 2 andere toestellen erbij voor hun prive zaken en commerciele activiteiten.
Zeker de 1+ miljoen subs Youtubers hebben geen tijd om een clean install te doen en alles erop te knallen, in te stellen, 2 way auth, customize, etc.
Je kunt er vanuit gaan dat ze dat toestel anders gebruiken dan dat jij dat doet.

[Voor 34% gewijzigd door Bomberman71 op 20-03-2022 22:44]

• maartenmk
Ik vergelijk deze test ook helemaal niet met mijn eigen gebruik.
Maar als je accuduur van een telefoon wilt vergelijken met die van andere moet je juist niet naar je eigen gebruik kijken, maar naar een review waar ze min of meer hetzelfde doen met meerdere telefoons.
Je gebruikt zelf tenslotte maar 1 telefoon tegelijk, en het is ook elke dag verschillend.
Hoe lang dat bij jou is en of je daar tevreden mee bent is inderdaad persoonlijk, maar daar ging het hier niet om.

En ook als nog niet alles ingesteld is, is 8 uur bij dergelijke load best ok.

• Bomberman71
maartenmk schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:09:
Ik vergelijk deze test ook helemaal niet met mijn eigen gebruik.
Maar als je accuduur van een telefoon wilt vergelijken met die van andere moet je juist niet naar je eigen gebruik kijken, maar naar een review waar ze min of meer hetzelfde doen met meerdere telefoons.
Je gebruikt zelf tenslotte maar 1 telefoon tegelijk, en het is ook elke dag verschillend.
Hoe lang dat bij jou is en of je daar tevreden mee bent is inderdaad persoonlijk, maar daar ging het hier niet om.

En ook als nog niet alles ingesteld is, is 8 uur bij dergelijke load best ok.
Een SOT test heeft idd wel zin bij eenzelfde test waarbij meerdere toestellen mee doen, je kunt dan het verschil onderling zien onder dezelfde omstandigheden.
De nadruk moet dan wel liggen onder dezelfde omstandigheden.
Zoals je in die ene review kon zien was 1 uur Genshin Impact totaal anders als op het andere toestel. De brightness was nog niet eens de helft en heeft dus helemaal geen zin.

• maartenmk
Dat is zo. Alleen was het verschil voor de rest ook nog 9 procent - punt, dus ruwweg 12%

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:22

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

TechChap vergelijking tussen beide chips

verkeerd filmpje?

[Voor 36% gewijzigd door The Wizard op 26-03-2022 07:32]

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:22

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Tweede poging, geen idee wat er mis is gegaan?

YouTube: Samsung Galaxy S22 Ultra - Exynos vs Snapdragon!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bomberman71
YouTube: All S21/S22 Ultra Genshin Impact Comparison Exynos 2200 2100, Snapdr...

Diept triest om te zien dat deze generatie soc's nauwelijks tot geen echte winst boeken tov vorig jaar, en dat geld dus zowel voor Exynos als SD 8gen1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vincent91
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-05 12:30
Ik heb een Samsung s21 fe met snapdragon 888

Is er een verschil met de exynos qua batterijduur en pixel binning?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• izzet3838
Eventjes dit topic terug opwekken:
YouTube: Galaxy S22: Snapdragon vs. Exynos Speed & Battery Test

Tegen het einde krijgt de exynos hier ook de lag, die ik en vele andere mensen die niet kwamen van Samsung telefoons ook merkten.

Ik overweeg toch serieus een andere telefoon, er is helaas niet direct een alternatief voor de s22 ultra, maar ik hoop dat de Xiaomi 12 ultra het beter doet.

Daarnaast hep ik ook het probleem dat de laatste 20% gewoon heel snel weg is.

• Dikke2342
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:32
izzet3838 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:20:
Eventjes dit topic terug opwekken:
YouTube: Galaxy S22: Snapdragon vs. Exynos Speed & Battery Test

Tegen het einde krijgt de exynos hier ook de lag, die ik en vele andere mensen die niet kwamen van Samsung telefoons ook merkten.

Ik overweeg toch serieus een andere telefoon, er is helaas niet direct een alternatief voor de s22 ultra, maar ik hoop dat de Xiaomi 12 ultra het beter doet.

Daarnaast hep ik ook het probleem dat de laatste 20% gewoon heel snel weg is.
Heb je hem al de Xiaomi?

• izzet3838
Nee de s22 nog steeds.

Maar het kan zijn dat ik een switch maak bij de nieuwe gen.

izzet3838 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:50:
[...]

Nee de s22 nog steeds.

Maar het kan zijn dat ik een switch maak bij de nieuwe gen.
S23 belooft alleen SD te gebruiken, ben benieuwd.
Een van de verschillen in het verleden was dat de Exynos meer banden ondersteunde voor betere wereld dekking. Benieuwd wat de nieuwe SD 8 gen 2 daarin doet in de S23, het blijft een licentie verhaal.

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-05 14:37
swhnld schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 06:40:
[...]

S23 belooft alleen SD te gebruiken, ben benieuwd.
Een van de verschillen in het verleden was dat de Exynos meer banden ondersteunde voor betere wereld dekking. Benieuwd wat de nieuwe SD 8 gen 2 daarin doet in de S23, het blijft een licentie verhaal.
Dat lijkt vooralsnog alleen voor de Ultra vrij zeker. In ieder geval de basis S23 zou in Europa nog wel een Exynos 2300 kunnen krijgen. De S22 FE die er wellicht aan komt zou die ook krijgen, terwijl de S21 FE nog met een Snapdragon kwam. Het zou mij in ieder geval verbazen als er helemaal geen S23 variant verschijnt met een Exynos SoC.
RepareerDroid schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:18:
[...]
Dat lijkt vooralsnog alleen voor de Ultra vrij zeker. In ieder geval de basis S23 zou in Europa nog wel een Exynos 2300 kunnen krijgen. De S22 FE die er wellicht aan komt zou die ook krijgen, terwijl de S21 FE nog met een Snapdragon kwam. Het zou mij in ieder geval verbazen als er helemaal geen S23 variant verschijnt met een Exynos SoC.
Dit nieuws spreekt dat tegen, alle S23 modellen zouden een SD krijgen:
https://www.androidcentra...red-by-snapdragon-chipset
Maar we zullen zien...

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-05 14:37
swhnld schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dit nieuws spreekt dat tegen, alle S23 modellen zouden een SD krijgen:
https://www.androidcentra...red-by-snapdragon-chipset
Maar we zullen zien...
De meeste artikelen daarover geven wel een draai aan de originele quote die het heeft over een globaal aanbod voor toekomstige modellen, niet per se 100% van alle S23 modellen.

https://www.fool.com/earn...earnings-call-transcript/
Exynos modem chips zijn lek, en met slechts het telefoon nummer kun je toegang krijgen:

https://techcrunch.com/20...sung-chips-flaws-android/

Google warns users to take action to protect against remotely exploitable flaws in popular Android phones

According to Project Zero, affected devices include nearly a dozen Samsung models, Vivo devices, and Google’s own Pixel 6 and Pixel 7 handsets. Affected devices also include wearables and vehicles that rely on Exynos chips for connecting to the cellular network.

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 09:06
swhnld schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:55:
Exynos modem chips zijn lek, en met slechts het telefoon nummer kun je toegang krijgen:

https://techcrunch.com/20...sung-chips-flaws-android/

Google warns users to take action to protect against remotely exploitable flaws in popular Android phones

According to Project Zero, affected devices include nearly a dozen Samsung models, Vivo devices, and Google’s own Pixel 6 and Pixel 7 handsets. Affected devices also include wearables and vehicles that rely on Exynos chips for connecting to the cellular network.
De patch daarvoor kwam op 17 maart op mijn A53 binnen. Op de Pixels is dit al wat langer opgelost.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee