Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destorized
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-01 17:55
Ik zie vaak mensen vermelden dat de SD een betere modem heeft dan de exynos. Is dit iets wat je zou merken in de praktijk? Ik heb met m'n S21 exynos vaak last van zwakke signalen, vraag me af of dit beter zou zijn met een SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 16:03
maartenmk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:57:
Volgende video, hier wel een fors verschil in accuduur, maar dan (spoiler alert ;-) in het voordeel van de Exynos.

YouTube: Galaxy S22 Ultra Battery Drain Test - Exynos 2200 vs Snapdragon 8 Gen 1
Klopt, flink verschil ...
MAAR, dat deel van Genshin Impact slaat nergens ... In dat stukje verliest hij 10% meer (de 8gen1) maar de Exynos die staat allemaal maar rondjes te kijken naar de donkere lucht en het scherm is duidelijk minder fel. Een uur lang zo een game laten draaien zorgt wel voor de nodige verschillen qua verbruik.

Daarbij, wat velen niet opmerken is dat GOS uit staat, en dus de performance helemaal los kan gaan.
De framerate bij de 8gen1 was duidelijk hoger en verbruikt dus ook flink meer.
Maar het was wel een flink verschil idd. Niet eerder zo gezien bij andere vergelijkbare tests.

Uiteindelijk boeit het niet zoveel, het gaat erom wat de mensen zelf vinden van hun accuduur en dat is nu na meer als een maand niet overwegend positief voor iedereen. En dit geld op beide soc's dus we kunnen rustig stellen dat de S22U gewoon niet sterk is op dat vlak.

[ Voor 5% gewijzigd door Bomberman71 op 20-03-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
destorized schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:23:
Ik zie vaak mensen vermelden dat de SD een betere modem heeft dan de exynos. Is dit iets wat je zou merken in de praktijk? Ik heb met m'n S21 exynos vaak last van zwakke signalen, vraag me af of dit beter zou zijn met een SD.
Heel lastig te zeggen en te staven omdat de omstandigheden altijd anders zijn.
Je zou dat alleen kunnen vergelijken als je beide toestellen hebt, bij dezelfde provider, op hetzelfde tijdschip en 100% op dezelfde locaties.

Alle andere verhalen zeggen weinig want je vind altijd mensen die beter signaal hebben en andere minder en dat kan van 1000 verschillende factoren afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 21:28
Bomberman71 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Klopt, flink verschil ...
MAAR, dat deel van Genshin Impact slaat nergens ... In dat stukje verliest hij 10% meer (de 8gen1) maar de Exynos die staat allemaal maar rondjes te kijken naar de donkere lucht en het scherm is duidelijk minder fel. Een uur lang zo een game laten draaien zorgt wel voor de nodige verschillen qua verbruik.

Daarbij, wat velen niet opmerken is dat GOS uit staat, en dus de performance helemaal los kan gaan.
De framerate bij de 8gen1 was duidelijk hoger en verbruikt dus ook flink meer.
Maar het was wel een flink verschil idd. Niet eerder zo gezien bij andere vergelijkbare tests.

Uiteindelijk boeit het niet zoveel, het gaat erom wat de mensen zelf vinden van hun accuduur en dat is nu na meer als een maand niet overwegend positief voor iedereen. En dit geld op beide soc's dus we kunnen rustig stellen dat de S22U gewoon niet sterk is op dat vlak.
Het verschil is 6% volgens mij.
Verder vind ik 8u SOT onder behoorlijke load (met GOS uit nota bene) een heel behoorlijke score. Dus misschien valt het uiteindelijk wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
maartenmk schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Het verschil is 6% volgens mij.
Verder vind ik 8u SOT onder behoorlijke load (met GOS uit nota bene) een heel behoorlijke score. Dus misschien valt het uiteindelijk wel mee.
Jij bent als gebruiker de enige die kan bepalen wat goed is en wat niet.
Je hebt niks aan een 100 uur SOT van anderen als jij er een halve dag mee doorkomt met jouw specifieke workflow.
De ene vind het goed, de meesten vinden het okay, en anderen vinden het niet goed.
Hangt helemaal van jouw workflow, apps, instellingen en dergelijke af.

Screen On Time is de grootste onzin die er is want die is NIET te vergelijken want screen on activiteiten zijn persoonlijk, en die van een reviewer kan je dus niet vergelijken met die van jezelf.

Teveel mensen vergelijken het met die van influencers die de dag door komen (of niet) terwijl ze claimen dat het hun main device is enzo. Onzin, geen van die grote gasten gooit alles op hun review device en hebben altijd minimaal 2 andere toestellen erbij voor hun prive zaken en commerciele activiteiten.
Zeker de 1+ miljoen subs Youtubers hebben geen tijd om een clean install te doen en alles erop te knallen, in te stellen, 2 way auth, customize, etc.
Je kunt er vanuit gaan dat ze dat toestel anders gebruiken dan dat jij dat doet.

[ Voor 34% gewijzigd door Bomberman71 op 20-03-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmk
Ik vergelijk deze test ook helemaal niet met mijn eigen gebruik.
Maar als je accuduur van een telefoon wilt vergelijken met die van andere moet je juist niet naar je eigen gebruik kijken, maar naar een review waar ze min of meer hetzelfde doen met meerdere telefoons.
Je gebruikt zelf tenslotte maar 1 telefoon tegelijk, en het is ook elke dag verschillend.
Hoe lang dat bij jou is en of je daar tevreden mee bent is inderdaad persoonlijk, maar daar ging het hier niet om.

En ook als nog niet alles ingesteld is, is 8 uur bij dergelijke load best ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
maartenmk schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:09:
Ik vergelijk deze test ook helemaal niet met mijn eigen gebruik.
Maar als je accuduur van een telefoon wilt vergelijken met die van andere moet je juist niet naar je eigen gebruik kijken, maar naar een review waar ze min of meer hetzelfde doen met meerdere telefoons.
Je gebruikt zelf tenslotte maar 1 telefoon tegelijk, en het is ook elke dag verschillend.
Hoe lang dat bij jou is en of je daar tevreden mee bent is inderdaad persoonlijk, maar daar ging het hier niet om.

En ook als nog niet alles ingesteld is, is 8 uur bij dergelijke load best ok.
Een SOT test heeft idd wel zin bij eenzelfde test waarbij meerdere toestellen mee doen, je kunt dan het verschil onderling zien onder dezelfde omstandigheden.
De nadruk moet dan wel liggen onder dezelfde omstandigheden.
Zoals je in die ene review kon zien was 1 uur Genshin Impact totaal anders als op het andere toestel. De brightness was nog niet eens de helft en heeft dus helemaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmk
Dat is zo. Alleen was het verschil voor de rest ook nog 9 procent - punt, dus ruwweg 12%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 18:49

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

TechChap vergelijking tussen beide chips

verkeerd filmpje?

[ Voor 36% gewijzigd door The Wizard op 26-03-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 18:49

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Tweede poging, geen idee wat er mis is gegaan?

YouTube: Samsung Galaxy S22 Ultra - Exynos vs Snapdragon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
YouTube: All S21/S22 Ultra Genshin Impact Comparison Exynos 2200 2100, Snapdr...

Diept triest om te zien dat deze generatie soc's nauwelijks tot geen echte winst boeken tov vorig jaar, en dat geld dus zowel voor Exynos als SD 8gen1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent91
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:03
Ik heb een Samsung s21 fe met snapdragon 888

Is er een verschil met de exynos qua batterijduur en pixel binning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 13:52
Eventjes dit topic terug opwekken:
YouTube: Galaxy S22: Snapdragon vs. Exynos Speed & Battery Test

Tegen het einde krijgt de exynos hier ook de lag, die ik en vele andere mensen die niet kwamen van Samsung telefoons ook merkten.

Ik overweeg toch serieus een andere telefoon, er is helaas niet direct een alternatief voor de s22 ultra, maar ik hoop dat de Xiaomi 12 ultra het beter doet.

Daarnaast hep ik ook het probleem dat de laatste 20% gewoon heel snel weg is.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1358524

izzet3838 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:20:
Eventjes dit topic terug opwekken:
YouTube: Galaxy S22: Snapdragon vs. Exynos Speed & Battery Test

Tegen het einde krijgt de exynos hier ook de lag, die ik en vele andere mensen die niet kwamen van Samsung telefoons ook merkten.

Ik overweeg toch serieus een andere telefoon, er is helaas niet direct een alternatief voor de s22 ultra, maar ik hoop dat de Xiaomi 12 ultra het beter doet.

Daarnaast hep ik ook het probleem dat de laatste 20% gewoon heel snel weg is.
Heb je hem al de Xiaomi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 13:52
Nee de s22 nog steeds.

Maar het kan zijn dat ik een switch maak bij de nieuwe gen.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
izzet3838 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:50:
[...]

Nee de s22 nog steeds.

Maar het kan zijn dat ik een switch maak bij de nieuwe gen.
S23 belooft alleen SD te gebruiken, ben benieuwd.
Een van de verschillen in het verleden was dat de Exynos meer banden ondersteunde voor betere wereld dekking. Benieuwd wat de nieuwe SD 8 gen 2 daarin doet in de S23, het blijft een licentie verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 06:40:
[...]

S23 belooft alleen SD te gebruiken, ben benieuwd.
Een van de verschillen in het verleden was dat de Exynos meer banden ondersteunde voor betere wereld dekking. Benieuwd wat de nieuwe SD 8 gen 2 daarin doet in de S23, het blijft een licentie verhaal.
Dat lijkt vooralsnog alleen voor de Ultra vrij zeker. In ieder geval de basis S23 zou in Europa nog wel een Exynos 2300 kunnen krijgen. De S22 FE die er wellicht aan komt zou die ook krijgen, terwijl de S21 FE nog met een Snapdragon kwam. Het zou mij in ieder geval verbazen als er helemaal geen S23 variant verschijnt met een Exynos SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RepareerDroid schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:18:
[...]
Dat lijkt vooralsnog alleen voor de Ultra vrij zeker. In ieder geval de basis S23 zou in Europa nog wel een Exynos 2300 kunnen krijgen. De S22 FE die er wellicht aan komt zou die ook krijgen, terwijl de S21 FE nog met een Snapdragon kwam. Het zou mij in ieder geval verbazen als er helemaal geen S23 variant verschijnt met een Exynos SoC.
Dit nieuws spreekt dat tegen, alle S23 modellen zouden een SD krijgen:
https://www.androidcentra...red-by-snapdragon-chipset
Maar we zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dit nieuws spreekt dat tegen, alle S23 modellen zouden een SD krijgen:
https://www.androidcentra...red-by-snapdragon-chipset
Maar we zullen zien...
De meeste artikelen daarover geven wel een draai aan de originele quote die het heeft over een globaal aanbod voor toekomstige modellen, niet per se 100% van alle S23 modellen.

https://www.fool.com/earn...earnings-call-transcript/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exynos modem chips zijn lek, en met slechts het telefoon nummer kun je toegang krijgen:

https://techcrunch.com/20...sung-chips-flaws-android/

Google warns users to take action to protect against remotely exploitable flaws in popular Android phones

According to Project Zero, affected devices include nearly a dozen Samsung models, Vivo devices, and Google’s own Pixel 6 and Pixel 7 handsets. Affected devices also include wearables and vehicles that rely on Exynos chips for connecting to the cellular network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 21:42
swhnld schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:55:
Exynos modem chips zijn lek, en met slechts het telefoon nummer kun je toegang krijgen:

https://techcrunch.com/20...sung-chips-flaws-android/

Google warns users to take action to protect against remotely exploitable flaws in popular Android phones

According to Project Zero, affected devices include nearly a dozen Samsung models, Vivo devices, and Google’s own Pixel 6 and Pixel 7 handsets. Affected devices also include wearables and vehicles that rely on Exynos chips for connecting to the cellular network.
De patch daarvoor kwam op 17 maart op mijn A53 binnen. Op de Pixels is dit al wat langer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn hardnekkige geruchten dat de S24 serie in Europa weer een Exynos processor zou gaan krijgen. Weet iemand al welke processor dat zal zijn, en zijn er al benchmark gegevens van die processor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De geruchten zijn dat de S24 en de S24 plus de Exynos 2400 zullen krijgen en de S24 Ultra de Snapdragon 8 Gen 3. Verschillende sites hebben de specificaties van Windows Report overgenomen, maar de een zegt dan voor de S24 plus een Exynos 2400 en de ander de Snapdragon 8 Gen 3. Dus de plus variant is nog een vraagteken. Mijn vermoeden is dat deze toch helaas met de Exynos 2400 uitgerust gaat worden in de EU.

De volgende site heeft een aantal benchmarks van de Exynos 2400:
https://nanoreview.net/en/soc/samsung-exynos-2400

En de volgende van de Snapdragon 8 Gen 3:
https://www.gsmarena.com/...s_graphics-news-60341.php

En hier staan ze tegenover elkaar:
https://nanoreview.net/en...alcomm-snapdragon-8-gen-3

[ Voor 8% gewijzigd door Gismo1979 op 19-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:09

Denko

|{ing Øf ßlitz

Nu 2x achter elkaar een exynos gehad, (nouja, s21U en nu pixel 7) nooit meer.
Als de s24 een qc heeft haal ik hem, anders wordt het toch iets anders.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 13:10
Denko schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:00:
Nu 2x achter elkaar een exynos gehad, (nouja, s21U en nu pixel 7) nooit meer.
Als de s24 een qc heeft haal ik hem, anders wordt het toch iets anders.
Wat is de reden? Accu of performance?

Zit te kijken naar een Pixel 8 Pro die dus de Tensor G3 heeft, maar ik ben bang voor een slechte accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Knamix schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Wat is de reden? Accu of performance?

Zit te kijken naar een Pixel 8 Pro die dus de Tensor G3 heeft, maar ik ben bang voor een slechte accuduur.
Allebei inderdaad. Voor mij is de chip performance nog irritanter dan de batterij eigenlijk. Ik doe veel gopro imports, en ik speel af en toe hearthstone. Maar dat doet ie beide echt belabberd. Spelletje is echt horten en stoten. En de import en rendering is ongeveer 3x langzamer dan op de S23 van een collega.

Batterij is minder, maar niet vreselijk. Denk dat je daar wel mee rond komt voor een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 11:31
Denko schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:30:
[...]

Allebei inderdaad. Voor mij is de chip performance nog irritanter dan de batterij eigenlijk. Ik doe veel gopro imports, en ik speel af en toe hearthstone. Maar dat doet ie beide echt belabberd. Spelletje is echt horten en stoten. En de import en rendering is ongeveer 3x langzamer dan op de S23 van een collega.

Batterij is minder, maar niet vreselijk. Denk dat je daar wel mee rond komt voor een dag.
Je vergelijkt nu een S21 met een S23, twee generaties ouder. De laatste Snapdragon is echt veel beter dan die van de S22, laat staan de S21. De Snapdragon en de Exynos van de S22 waren beide niet erg best.

Dan nog, er is een verschil, Snapdragon heeft zich in het verleden als betere bewezen, maar in de S22 valt het mee, vooral daarvoor waren de verschillen wat groter.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Koldur schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Je vergelijkt nu een S21 met een S23, twee generaties ouder. De laatste Snapdragon is echt veel beter dan die van de S22, laat staan de S21. De Snapdragon en de Exynos van de S22 waren beide niet erg best.

Dan nog, er is een verschil, Snapdragon heeft zich in het verleden als betere bewezen, maar in de S22 valt het mee, vooral daarvoor waren de verschillen wat groter.
Ik had het verkeerd uitgelegd, dit was een vergelijk tussen de pixel 7 en de gewone S23, apparaten die toen (3 maanden terug) van allebei de merken een beetje het flagship "kleine telefoon" waren.

Maarja, voor mijn gebruik blijft het een beetje bij mijn eerdere concluse: als de S24 een snapdragon heeft wordt het hem 95% zeker, heeft een een snapdragon, wordt het hem 95% niet simpelgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-04 13:55
Hi iedereen, bij deze mijn 2 cents waarom ik er vertrouwen in heb.

Er was al enige tijd geruchten dat de Exynos 2400 net wat trager zou zijn dan de SD8G3.
Dit lijkt nu ook bevestigd met meer recente benchmark resultaten. Echter zeker niet slecht.

Zie recente benchmark: https://www.gizmochina.co...rly-galaxy-s24-benchmark/
En zie GSM Arena https://www.gsmarena.com/..._frequency-news-61242.php

Ik zelf heb nu +- 2 jaar een S22+ en moet zeggen dat dit een vreselijke aankoop was.
Hiervoor had ik een S9+ > Onplus 8 pro > Oneplus 9 pro. (meestal door stomiteit stuk gedaan oid)

Anyway, S22+ was vreselijk, heb toestel 3x wiped telkens na een iets wat grotere update.
Pas sinds Augustus '23 +- begon dit toestel iets wat beter te werken met een Android 13 1.5GB firmware update. En nu met Android 14 nog eens een stuk soepeler. Echter merk je nog steeds lag en slechte performance. 1100€ telefoon en kan Fortnite mobile op min settings net +- aangenaam spelen.

Anyway, de Exynos 2200 is nu al 2jaar oud. Dit doet me hopen dat Samsung tijd genoeg heeft gehad hun chip te verbeteren.
Gezien bovenstaande benchmarks lijkt dit ook een succes (puur core performance).
Nu zal de vraag zijn, hoe soepel loopt de software en werkt alles naadloos samen?

S22+ kwam met UFS 3.1, niet veel van gemerkt want rete trage telefoon :') & LPDDR5 8GB wat voor mij echt te weinig bleek.
S24+ komt met UFS 4.0(dubbel zo snel als 3.1) en 12GB LPDDR5X wat ook weer stuk beter zou werken.

Kortom, lijkt er op dat het verschil op papier miniem zal zijn.

Ik heb met pre registration & pre Earlybird voordeel + S22+ trade-in (300+100€) alles samen +- 711€ korting.
Zo betaalde ik 430€ voor de 512GB+12GB versie.

Consider me hyped & happy. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52

d0s

sssst

Goede berichten, en had de benchmarks ook gezien. Ik durf het echter nog niet aan om nu te bestellen. Mijn pre-order code loopt nog door tot de 30e geloof ik, dus heb nog wat tijd :)

Wacht de eerste reviews af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 13:10
DigitalMesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:36:
Hi iedereen, bij deze mijn 2 cents waarom ik er vertrouwen in heb.

Er was al enige tijd geruchten dat de Exynos 2400 net wat trager zou zijn dan de SD8G3.
Dit lijkt nu ook bevestigd met meer recente benchmark resultaten. Echter zeker niet slecht.

Zie recente benchmark: https://www.gizmochina.co...rly-galaxy-s24-benchmark/
En zie GSM Arena https://www.gsmarena.com/..._frequency-news-61242.php

Ik zelf heb nu +- 2 jaar een S22+ en moet zeggen dat dit een vreselijke aankoop was.
Hiervoor had ik een S9+ > Onplus 8 pro > Oneplus 9 pro. (meestal door stomiteit stuk gedaan oid)

Anyway, S22+ was vreselijk, heb toestel 3x wiped telkens na een iets wat grotere update.
Pas sinds Augustus '23 +- begon dit toestel iets wat beter te werken met een Android 13 1.5GB firmware update. En nu met Android 14 nog eens een stuk soepeler. Echter merk je nog steeds lag en slechte performance. 1100€ telefoon en kan Fortnite mobile op min settings net +- aangenaam spelen.

Anyway, de Exynos 2200 is nu al 2jaar oud. Dit doet me hopen dat Samsung tijd genoeg heeft gehad hun chip te verbeteren.
Gezien bovenstaande benchmarks lijkt dit ook een succes (puur core performance).
Nu zal de vraag zijn, hoe soepel loopt de software en werkt alles naadloos samen?

S22+ kwam met UFS 3.1, niet veel van gemerkt want rete trage telefoon :') & LPDDR5 8GB wat voor mij echt te weinig bleek.
S24+ komt met UFS 4.0(dubbel zo snel als 3.1) en 12GB LPDDR5X wat ook weer stuk beter zou werken.

Kortom, lijkt er op dat het verschil op papier miniem zal zijn.

Ik heb met pre registration & pre Earlybird voordeel + S22+ trade-in (300+100€) alles samen +- 711€ korting.
Zo betaalde ik 430€ voor de 512GB+12GB versie.

Consider me hyped & happy. :)
Wat betreft Fortnite zal dit denk ik niet veel beter gaan worden omdat het een stukje compatibiliteit is tussen de Exynos chip en Fortnite.

Op mijn Pixel 8 Pro draait het dramatisch (deze heeft een Tensor G3 chip gebaseerd op een Exynos).

Met een Nothing Phone 2 heb ik geen problemen en zit ik boven de 60fps.

Pixel zou zelfs iets beter moeten presteren dan de Nothing Phone, maar dat zie je er niet in terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
Knamix schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Wat betreft Fortnite zal dit denk ik niet veel beter gaan worden omdat het een stukje compatibiliteit is tussen de Exynos chip en Fortnite.

Op mijn Pixel 8 Pro draait het dramatisch (deze heeft een Tensor G3 chip gebaseerd op een Exynos).

Met een Nothing Phone 2 heb ik geen problemen en zit ik boven de 60fps.

Pixel zou zelfs iets beter moeten presteren dan de Nothing Phone, maar dat zie je er niet in terug.
Ja was maar een recent voorbeeld omdat m'n neefjes die altijd willen spelen.
Maar dus ja, slechte ervaring op Exynos 2200 met
Samsung Xclipse 920 GPU (RDNA2)
Echter heeft de Exynos 2400 een nieuwe RDNA3 GPU
Xclipse 940 GPU
Het zal nog afwachten worden hoe goed deze nieuwe versie zal performen.

Echter lijkt deze post veel beloven te zijn. Benchmark resultaten welke dateren van Oktober.
https://wccftech.com/exyn...%20run%2C%20unfortunately

Echter blijkt deze up to date post
https://www.notebookcheck...Exynos-2200.794100.0.html
wel aan te tonen dat de QSD8G3 gpu performance 20% meer Antutu score haalt. Maar ook aantoont dat de Exynos 2400 gpu beter is dan die van de QSD8G2.
Dit met een 130% improvement tov de Exynos 2200 GPU.

[ Voor 11% gewijzigd door DigitalMesh op 19-01-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalMesh
oh my oh my, super spannend dat al dit nieuws zo stilletjes naar buiten komt...
Een van de grootste Exynos issues is altijd al heat & throttling geweest.

Volgens deze post zou de Exynos beter heat dissipation hebben en beter resistant zijn voor throttling.
Dit vermoedelijk door.
https://wccftech.com/exyn...o-adopt-fowlp-technology/
Fan-out Wafer Level Packaging technology (FOWLP)
Niet dat er geen throttling is, maar wel dat dit minder is tov de SD8g3.

https://wccftech.com/snap...ability-than-exynos-2400/

-edit : wat ik niet door had is dat Solar Bay specifiek op RayTracing test - nuja nog steeds impressive dat RDNA3 in deze e2400 zo goed werkt.
the test performed by Thai media outlet Beartai reveals that the Exynos 2400 was able to sustain its performance better than the Snapdragon 8 Gen 3, throttling to just 64.6 percent of its actual capability, whereas the Snapdragon 8 Gen 3 suffered immensely, nosediving to 48.3 percent in the same test.
- edit typos
+ extra info

[ Voor 19% gewijzigd door DigitalMesh op 19-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruila
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:51

Neem het leven niet te serieus; je overleeft het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
Inderdaad! Heb de video op youtube gezien. Echt impressive imho.
Goede performance, high framerate, zo goed als geen trothlling. cant wait.

En ter info, gaat me zelf niet om game performance maar algemene smoothnes van het OS voornamelijk.
Dat en hoe de camera presteerd en hoe vlot apps wisselen etc.
In de video zie ik echt een wereld van verschil tov mijn S22+ :').

https://www.youtube.com/w...Ag.9zlphMf60Vm9zlquaZavkp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:05
Kijk naar de reacties bij YouTube, allemaal bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
joepiesaus schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:40:
Kijk naar de reacties bij YouTube, allemaal bots
in welke zin? Dat ze de Exynos chip te hard prijzen ? :p
Komende van 2200 lijkt dit een heeeel pak verschil, can't blaim them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
Kijk hoe het geschreven is en hoe nep het is, dit zijn gewoon bots. Ik zal het zeer kwalijk vinden als dit van Samsung komt maar ik denk dat het van uploader komt. In ieder geval super vaag en nep

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De nieuwe Exynos 2400 is een 10-core doorontwikkeling van de geannuleerde 9-core Exynos 2300. Laatsgenoemde is als basis genomen voor bijvoorbeeld de Google Tensor G3 chip, te vinden in de Pixel 8 series. Dat is een gemodificeerde Exynos met ook nog steeds een Samsung Exynos 5300 modem erin. Je ziet aan de Pixel 8 (Pro) dat daar nog steeds de standaard Exynos problemen spelen: matige accuduur, stand-by battery drain, extra hitte bij zware taken/games en ondermaats bereik/signaal.

Samsung heeft een extra core toegevoegd, de clockfrequentie opgeschroefd en de GPU is aangepast naar een Samsung Xclipse 940. Dat zijn aardig mooie stappen. De ongeverifieerde benchmark resultaten zijn op gebied van prestaties wel érg goed. Maar dat is de performance, die is de laatste jaren sowieso wel Snapdragon waardig.

Helaas zit er weer een 5300 modem in, dat is al geen goed teken. Hogere latency, packet loss en slecht geoptimaliseerd qua verbruik. De Exynos SOC ondersteunt ook maximaal wifi 6E, geen Wifi 7. Dit is dus alleen voor de S24U Snapdragon weggelegd. Met 7 jaar softwareondersteuning zou het toch wel leuk zijn als je over X jaar van Wifi 7 gebruik kon maken.. maar de Exynos keuze heeft hier dus directe negatieve invloed op.

De afgelopen jaren heeft Exynos het altijd afgelegd tegenover de Snapdragon variant op gebied van accuduur, battery drain, foto/video processing, warmte productie, het modem en features (bijv. Wifi 7 ondersteunen). Ik laat me dit jaar graag verrassen, maar de Pixel 6 t/m 8 en S22 series tonen aan dat Exynos nog altijd veel te veel stroom verbruikt onder alle omstandigheden.

Samsung stopt niet voor niets alleen in het S24 Ultra topmodel dit jaar een Snapdragon. Als de Exynos 2400 gelijk of beter presteerde op alle fronten zou Samsung wel alle modelen van een Exynos hebben voorzien.

Ik verwacht dat ook dit jaar weer een teleurstelling gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:32
stin00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:18:
De nieuwe Exynos 2400 is een 10-core doorontwikkeling van de geannuleerde 9-core Exynos 2300. Laatsgenoemde is als basis genomen voor bijvoorbeeld de Google Tensor G3 chip, te vinden in de Pixel 8 series. Dat is een gemodificeerde Exynos met ook nog steeds een Samsung Exynos 5300 modem erin. Je ziet aan de Pixel 8 (Pro) dat daar nog steeds de standaard Exynos problemen spelen: matige accuduur, stand-by battery drain, extra hitte bij zware taken/games en ondermaats bereik/signaal.

Samsung heeft een extra core toegevoegd, de clockfrequentie opgeschroefd en de GPU is aangepast naar een Samsung Xclipse 940. Dat zijn aardig mooie stappen. De ongeverifieerde benchmark resultaten zijn op gebied van prestaties wel érg goed. Maar dat is de performance, die is de laatste jaren sowieso wel Snapdragon waardig.

Helaas zit er weer een 5300 modem in, dat is al geen goed teken. Hogere latency, packet loss en slecht geoptimaliseerd qua verbruik. De Exynos SOC ondersteunt ook maximaal wifi 6E, geen Wifi 7. Dit is dus alleen voor de S24U Snapdragon weggelegd. Met 7 jaar softwareondersteuning zou het toch wel leuk zijn als je over X jaar van Wifi 7 gebruik kon maken.. maar de Exynos keuze heeft hier dus directe negatieve invloed op.

De afgelopen jaren heeft Exynos het altijd afgelegd tegenover de Snapdragon variant op gebied van accuduur, battery drain, foto/video processing, warmte productie, het modem en features (bijv. Wifi 7 ondersteunen). Ik laat me dit jaar graag verrassen, maar de Pixel 6 t/m 8 en S22 series tonen aan dat Exynos nog altijd veel te veel stroom verbruikt onder alle omstandigheden.

Samsung stopt niet voor niets alleen in het S24 Ultra topmodel dit jaar een Snapdragon. Als de Exynos 2400 gelijk of beter presteerde op alle fronten zou Samsung wel alle modelen van een Exynos hebben voorzien.

Laatste zin, teleurstelling voor jou.

Mijn vriendin heeft de plus besteld en ik weet 1000% zeker dat ze er blij mee is.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtrCraft
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 14:00
Nice!
Dat chip artikel, stukje vertaald:
"Concreet vielen bij de Galaxy S24 de pixels na 15:59 uur uit in de test. De S24 Ultra volgt na 16:40 uur, terwijl de S24 Plus de huidige beste tijd vasthoudt met een indrukwekkende 17:48 uur.

Ook qua oplaadtijd loopt het Plus-model voorop. De batterij is na 80 minuten volledig opgeladen, terwijl de S24 er de volle 90 minuten over doet en de S24 Ultra 93 minuten."

Ik denk dat ik met mn s24+ aankoop goed gegokt heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:43:
[...]

Laatste zin, teleurstelling voor jou.

Mijn vriendin heeft de plus besteld en ik weet 1000% zeker dat ze er blij mee is.
Oh ongetwijfeld! Mijn vriendin heeft de oranje S24+ net besteld, dus ben zelf ook erg benieuwd hoor dit jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De titel verklapt het al een beetje: "performs as good as Snapdragon 8 Gen 3".
In an intensive gaming test performed by YouTuber NL Tech, the Galaxy S24 and the Galaxy S24+ with the Exynos 2400 processor appear to perform as well as the Snapdragon 8 Gen 3 processor in heavy games like Genshin Impact.
Op zich een prima prestatie, maar dan is er ook wat voor te zeggen om voor de vertrouwde Snapdragon te kiezen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13
Cpu, GPU performance, thermal control En efficiency lijken allemaal verrassend goed voor elkaar bij de 2400.
Zeker wel een upgrade ten opzichte van de snapdragon Gen 2 iig. En competitief met de Gent 3.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 00:10
De cpu en gpu lijken er goed uit te komen, maar is er al wat bekend over de modem prestaties? Had gelezen dat ze weer hetzelfde 5300 (die ook in de Pixel 7 en 8 serie zit) hebben gebruikt wat dus weer slecht bereik, onbereikbaarheid en wegvallende telefoontjes zou betekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door cordonbleu op 20-01-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-05 12:19
Toch wel interessante berichten, ik had in eerste instantie de S24U besteld vanwege de veilige keuze met de SDG3 SOC, maar zojuist de Plus toch maar ook besteld (met de early bird korting).

Naarmate er wat meer reviews binnen rollen zal ik uiteindelijk de knoop doorhakken, ben met name benieuwd naar de emulation performance van de exynos. En anders is de 300 euro minder toch wel mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
stin00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:18:
Neen, een S22 qua snapdragon, is vergelijkbaar qua batterij/verbuik met s22 exynos.
De rest is meestal heel weinig verschil voor een doorsnee gebruiker. Iemand die perse het laatste eruit wil persen met zware apps/games zal idd beter af zijn bij snapdragon.
Neen want zo een design duurt jaren, dus als samsung weinig vertrouwen had gezien de 2200/2300 kan het goed zijn dat ze besloten hadden daar geen risico's te lopen in hun duurste model.
Eerste benchmarks tonen toch aan dat al die zorgen onterrecht bleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
Battery test

Lijkt er op dat de exynos 13h+- heeft tov 15h van snapdragon.

Dus ok exynos nog steeds minder efficiënt, maar wel zeer competitief.

https://youtu.be/TAB8w4Qv8VQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
DigitalMesh schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:08:
Battery test

Beter de mAh/min vergelijken, ze hebben immers andere grootte batterijen .

24+(E) : 6.11 mAh/min
24U(S) : 5.56 MAh/min

Of 10% verschil.

De gewone 24 doet nog beter maar 1080p scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-05 12:19
DigitalMesh schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:08:
Battery test

Vreemd dat in de Chip.de review de Samsung S24+ Boven de Snapdragon uitkwam, al was die test op 60hz uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
Rzarect0r schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Vreemd dat in de Chip.de review de Samsung S24+ Boven de Snapdragon uitkwam, al was die test op 60hz uitgevoerd.
Afhankelijk van hun test krijg je andere resultaten.
In chip.de artikel wordt er niet specifiek vermeld wat ze hebben gedaan behave dat het op 60hz getest was.

NL Tech zijn test was
100nits
120hz
PCMARK Battery test

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 14:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtrCraft
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:28
Het ziet er inmiddels erg goed uit voor de exynos 2400: https://twitter.com/Golde...tatus/1750213147582193908

En ja, modem wordt niet meegenomen. Maar het is zeker geen 2200 fiasco meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
GtrCraft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:35:
Het ziet er inmiddels erg goed uit voor de exynos 2400: https://twitter.com/Golde...tatus/1750213147582193908

En ja, modem wordt niet meegenomen. Maar het is zeker geen 2200 fiasco meer.
Ik heb m'n 24+ sinds gisteren en ben zeeeer tevreden over algemene performance.
Zeker ook een prachtig toestel, al veel positieve feedback van mensen rond mij :) .

Vergeleken met mijn S22+ is deze echt een wereld van verschil, nu denk ik wel dat mijn S22 unit miss iets speciaals voor had. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 00:10
Ik ben verrast hoe goed de Exynos presteert tov de Snapdragon.
Maar hou toch nog wel een slag om de arm wat betreft het modem. Is daar al iets over bekend? Qua ontvangst, kwaliteit van gesprekken, gemiste gesprekken, verbroken gesprekken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
Voor de geïnteresseerden, er is een review uit van Techradar, niet heel technisch maar gaat wel in op de verschillen tussen de S24 Plus en de S24 Ultra qua processor (Exynos 2400 vs Snapdragon 8 gen 3): https://global.techradar....phone%20toekomstbestendig.

Er zitten geen batterijtests in. De reviewer maakte zich zorgen over de batterijduur omdat het Exynos was, maar had daar gelukkig geen last van. Wat betreft de performance in synthetische benchmarks van Geekbench is de CPU duidelijk minder dan de SD8 (-10% singlecore, maar multicore slechts -3%), daarentegen lijkt de GPU beter te presteren (+20%).

Ik kon nog niets vinden over de Tweakers review en wanneer die komt, iemand daar al iets over gelezen?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:06

sjaool

Every life should have 9 cats

Arjan90 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:06:
Voor de geïnteresseerden, er is een review uit van Techradar, niet heel technisch maar gaat wel in op de verschillen tussen de S24 Plus en de S24 Ultra qua processor (Exynos 2400 vs Snapdragon 8 gen 3): https://global.techradar....phone%20toekomstbestendig.

daarentegen lijkt de GPU beter te presteren (+20%).
Dat was volgens mij alleen in de raytracing test wat ik uit andere reviews/tests heb vernomen. Verder loopt de GPU nog achter op die van de Snapdragon.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalMesh
Vandaag nog steeds geen firmwareupdate ontvangen samsung had deze aangekondigd van wat ik had begrepen, echter nog niets.
Ben benieuwd wat de benchmarks hierna zouden zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 18:26
cordonbleu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:15:
Ik ben verrast hoe goed de Exynos presteert tov de Snapdragon.
Maar hou toch nog wel een slag om de arm wat betreft het modem. Is daar al iets over bekend? Qua ontvangst, kwaliteit van gesprekken, gemiste gesprekken, verbroken gesprekken etc.
Puur anekdotisch heb ik hier iets minder ontvangst met de S24+ vergeleken met mijn oude S20FE 5G met Snapdragon. 1 streepje vs 2 streepjes dus het verschil is niet direct schokkend. Iemand op de hoogte van een app waarmee je dit goed kan testen?

WiFi performance is wel prima met iig Speedtest van 900Mbps up/down (ligt dicht tegen het max van m'n glasvezel aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie bij Kimovil op de website dat de Exynos S24 meer 4G en 5G banden ondersteunt dan de Qualcomm variant. Handig voor wereldreizigers om te weten en af te wegen in hun keuze:
Op de link naar beneden bladeren tot je bij de modem komt:
https://www.kimovil.com/e...global-8gb-256gb-sm-s921b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

https://www.notebookcheck...veryday-use.797923.0.html

Toch wat herkenbare flaws van de 2200 die nog niet zijn verholpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:26
d0s schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:42:
https://www.notebookcheck...veryday-use.797923.0.html

Toch wat herkenbare flaws van de 2200 die nog niet zijn verholpen..
Grapjas, hij moest een test doen van s24+ snap vs s24+ exynos, plus die test van hem slaat nergens op. Hij heeft altijd een voorkeur voor snapdragon, sponsor hehe!

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalMesh
Ik heb voornamelijk lof over de exynos 2400.
enige wat soms tegenvalt is de 5G/4G connecty die instabiel lijkt. Nog steeds geen 'day 1' firmware update gezien.

Verder super goede performance met Yuzu (Switch emulator) & AetherSX2 (PS2 emulator).

Camera is very gud, battery life veel beter dan m'n S22+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Giovanni
  • Laatst online: 28-05 10:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat is de reden dat samsung een snapdragon installeert op hun duurste model (Ultra)? geef je dan niet toe dat je CPU crap is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Farabi schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:00:
wat is de reden dat samsung een snapdragon installeert op hun duurste model (Ultra)? geef je dan niet toe dat je CPU crap is?
Het kan zoiets simpels zijn als productie capaciteit, contracten of aantallen.

Samsung Consumentenelectronica koopt de processoren in bij 2 partijen, Qualcomm en Samsung Semiconductor. De aantallen en contracten daaromheen bepalen wat ze implementeren.

Bij de S23 serie hadden ze zelf problemen en kochten de speciaal voor hun aangepaste Qualcomm 8 gen 2 variant voor alle toestellen. Bij de S24 hebben ze het weer anders gedaan.
De exacte details waarom kan alleen Samsung vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Uitgebreide test S24 Snapdragon vs S24 Exynos: YouTube: Snapdragon vs Exynos on Galaxy S24 | Exynos is Burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tec7lol
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 15:33
Schandalig eigelijk, het blijken gewoon 2 verschillende telefoons. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
Pfff wat een verschil. Ben ik blij dat ik de ultra heb gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tec7lol
DigitalMesh schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:00:
Ik heb voornamelijk lof over de exynos 2400.
enige wat soms tegenvalt is de 5G/4G connecty die instabiel lijkt. Nog steeds geen 'day 1' firmware update gezien.

Verder super goede performance met Yuzu (Switch emulator) & AetherSX2 (PS2 emulator).

Camera is very gud, battery life veel beter dan m'n S22+.
Ik heb een S21 en ervaar hetzelfde op 5G, instabiel (merk het vooral met waze) en batterydrain.
Best triest om te moeten lezen dat dit nog niet beter is. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tec7lol
Techmo heeft een nieuwe video gemaakt van de battery drain in een real world scenario.
(vergelijking tussen de S24 snapdragon, S24 Exynos en de S23. )
YouTube: Ultimate Exynos vs Snapdragon Battery Test | S24 vs S24 vs S23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:11
Tec7lol schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:35:
Techmo heeft een nieuwe video gemaakt van de battery drain in een real world scenario.
Conclusie: de Exynos 2400 in de 'Europese' S24 is niet alleen minder efficient dan de Snapdragon 8 gen 3 in de 'Amerikaanse' S24, maar ook minder efficient dan de SD 8 gen 2 in de S23. De Exynos S24 loopt sneller leeg dan de S23, terwijl die een kleinere batterij heeft dan de S24.
Aangezien hét grote verkooppunt van de S24-serie eigenlijk Samsung AI was, en die functionaliteiten over een tijdje ook naar de S23-serie komen, is de (ook nog eens fors goedkopere) S23 een beter toestel dan de S24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepiesaus
4% batterij verschil met gen2 tenzij jij de test vaak genoeg herhaalt is dit niet significant genoeg. Gen3 is duidelijk beter maar ik wil geen Ultra.

Vergeleken met de Exynos 2200 is het wel een flinke stap vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Conclusie: de Exynos 2400 in de 'Europese' S24 is niet alleen minder efficient dan de Snapdragon 8 gen 3 in de 'Amerikaanse' S24, maar ook minder efficient dan de SD 8 gen 2 in de S23. De Exynos S24 loopt sneller leeg dan de S23, terwijl die een kleinere batterij heeft dan de S24.
Aangezien hét grote verkooppunt van de S24-serie eigenlijk Samsung AI was, en die functionaliteiten over een tijdje ook naar de S23-serie komen, is de (ook nog eens fors goedkopere) S23 een beter toestel dan de S24.
In de Tweakers review van de S24U zie je bij de benchmarks op wifi de S24+ beter scoren qua batterij dan de S24U. En op 5G precies andersom. Dus het is situatie afhankelijk.
review: Samsung Galaxy S24 Ultra - Een snufje titanium en een schep AI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

TTLCrazy

Listen to Frankie

Zijn er nog mensen die er aan denken een S24 uit America te bestellen ivm de SDG3 chip ? Dan heb je waarschijnlijk maximaal 4G ipv 5G, hoewel als ik kimovil check, ijkt het dat 5G gewoon gaat werken ?

Ik wil wel een S24 vanwege de kleine vormfactor en 7 jaar updates, maar dus eigenlijk niet de Exynos. Garantie begrijp ik dat dat heel moeilijk wordt, maar ik ben bereid dat risico te lopen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
TTLCrazy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:42:
Zijn er nog mensen die er aan denken een S24 uit America te bestellen ivm de SDG3 chip ? Dan heb je waarschijnlijk maximaal 4G ipv 5G, hoewel als ik kimovil check, ijkt het dat 5G gewoon gaat werken ?

Ik wil wel een S24 vanwege de kleine vormfactor en 7 jaar updates, maar dus eigenlijk niet de Exynos. Garantie begrijp ik dat dat heel moeilijk wordt, maar ik ben bereid dat risico te lopen.
Is het dan niet veel handiger om een S23 te kopen? Vrijwel gelijk aan de Snapdragon S24, en veel goedkoper. En gegarandeerd updates t/m Android 17 (2027).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Of-Aaargh schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Is het dan niet veel handiger om een S23 te kopen? Vrijwel gelijk aan de Snapdragon S24, en veel goedkoper. En gegarandeerd updates t/m Android 17 (2027).
Daar heb ik inderdaad aan zitten denken, is ook een goed alternatief. Ik vind de vormfactor S24 wel iets mooier. Ik vind het ook een raar idee om een nieuwe vorige generatie smartphone te kopen. Dus tja...

Keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Ik zou het zeker overwegen. De s23 is nog steeds een snelheidsmonster met geweldige batterij. Zal qua prijs ook interessant zijn (meestal via ing ics of icm een maandabonnement bij een provider)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:11
@TTLCrazy , wat heb je uiteindelijk gedaan?

Ik zit nu op een Pixel 5 maar wil upgraden en zie de S24 als de enige optie maar heb ook liever SD dan EX. De S23 is een optie maar is wel iets duurder ivm de KPN actie en zakelijk kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Card Nox Ik heb de S24 gehaald, lekker kleine smartphone. Geen spijt van :)

edit: gewoon de Exynos versie

[ Voor 17% gewijzigd door TTLCrazy op 21-04-2024 07:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Card Nox schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:05:
Ik zit nu op een Pixel 5 maar wil upgraden en zie de S24 als de enige optie maar heb ook liever SD dan EX. De S23 is een optie maar is wel iets duurder ivm de KPN actie en zakelijk kopen.
Kijk eens vanuit een andere invalshoek en lees de reviews en benchmarks. Voldoet de S24 dan aan wat je nodig hebt of niet? Economisch is het de betere keuze voor jou door lagere aanschaf en met software ondersteuning tot in ieder geval 2031. Want als de S24 verstandig de beste keuze is, maar je gevoel iets anders wil, moet je portemonnee de prijs betalen en voor een S23 gaan, een S24 importeren met SD, of een ander merk toestel kopen. Ergens moet een concessie gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:14
maartenmk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:57:
Volgende video, hier wel een fors verschil in accuduur, maar dan (spoiler alert ;-) in het voordeel van de Exynos.

YouTube: Galaxy S22 Ultra Battery Drain Test - Exynos 2200 vs Snapdragon 8 Gen 1
Heb vorige week de A55 (Exynos) aangeschaft en de accuduur is echt ongelofelijk bijna 3 dagen. Had hiervoor een Oneplus 11 5G (Snapdragon) en die was met dezelfde apps en gebruik na 1 dag leeg. Kan natuurlijk dat Samsung de apps default beter heeft geoptimaliseerd voor barrerijduur maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:11
swhnld schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:21:
[...]
Voldoet de S24 dan aan wat je nodig hebt of niet?
100% alleen had ik hem graag wat kleiner gehad. Ben maar een light user en vind foot kwaliteit het belangrijkste. Had liever de Pixel 8 gehad maar die is weer groter.. Zenfone 10 overwogen maar de korte software support vind ik wel een tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:49
Ben in de markt voor een S24, eerst was ik overtuigd, na het kijken van een paar Exynos vs. SD filmpjes natuurlijk weer niet en overweeg ik misschien toch de S23.

- zijn er andere redenen om toch voor een S24 te kiezen?
- is er al iets van optimalisatie voor de Exynos variant gekomen inmiddels?

Gamen en zo doe ik niet op m’n smartphone. Dus die maximale performance zal ik toch nooit aanspreken. Maar hij moet wel stabiel, betrouwbaar en zuinig zijn.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
Darks schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:55:
Ben in de markt voor een S24, eerst was ik overtuigd, na het kijken van een paar Exynos vs. SD filmpjes natuurlijk weer niet en overweeg ik misschien toch de S23.

Gamen en zo doe ik niet op m’n smartphone. Dus die maximale performance zal ik toch nooit aanspreken. Maar hij moet wel stabiel, betrouwbaar en zuinig zijn.
Wat ik van de vergelijkingen begrijp is dat de Exynos net zo zuinig is als de S23.
Ik heb de S24+ omdat de prestaties niet slechter zijn en vanwege de hogere resolutie.

De Exynos is gewoon goed en alleen zuinigheid op 5g was nog niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Darks schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:55:

Exynos is zuiniger met accu op wifi, minder zuinig op 5G (zie de benchmarks op de Tweakers review). S24 heeft nog 7 jaar updates, S23 nog 4 jaar.
Verder is de software op alle Samsung telefoons gelijk qua stabiliteit.
Of de S24 jou toestel wordt is voor jezelf om te bepalen. Wat gebruik je nu, hoeveel uur per dag zit je op het scherm, zit je altijd of nooit op wifi. Als de benchmarks aangeven dat je x uur iets kan doen, en jij doet het x uur of minder per dag, weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saskiaton
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03 08:28
Mijn oude telefoon (OnePlus Nord) krijgt geen beveiligingsupdates meer, dus ik ben toe aan een nieuwe telefoon. De S24 klinkt goed, behalve dan de batterij. Ik vind het toch wel fijn dat een telefoon normaal gesproken een dag mee kan gaan zonder tussendoor op te laden. Ik browse, speel soms simpele spelletjes en ingress wat. Dus geen heavy user en ook niet de hele dag met de mobiel bezig. Ik ben wel van plan hem weer veel jaar te gebruiken, dus over 4 jaar moet ie ook nog wel een dag mee gaan.

Ik ben binnenkort in de VS en daar hebben ze wel de Snapdragon in de S24, maar ik heb geen idee wat de nadelen zijn van hem daar kopen (behalve potentieel de garantie als het naar de winkel moet worden gestuurd). Ik snap niet alles wat er op https://www.kimovil.com/e...ker/NL/samsung-galaxy-s24 staat. 4G is voor mij prima snel genoeg internet. Heeft iemand hier meer informatie over?

De S23 is een mooi alternatief, vind het alleen jammer dat die nog maar 3.5 jaar updates krijgt (veel korter dan de S24).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
saskiaton schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:21:
Mijn oude telefoon (OnePlus Nord) krijgt geen beveiligingsupdates meer, dus ik ben toe aan een nieuwe telefoon. De S24 klinkt goed, behalve dan de batterij. Ik vind het toch wel fijn dat een telefoon normaal gesproken een dag mee kan gaan zonder tussendoor op te laden. Ik browse, speel soms simpele spelletjes en ingress wat. Dus geen heavy user en ook niet de hele dag met de mobiel bezig. Ik ben wel van plan hem weer veel jaar te gebruiken, dus over 4 jaar moet ie ook nog wel een dag mee gaan.

Ik ben binnenkort in de VS en daar hebben ze wel de Snapdragon in de S24, maar ik heb geen idee wat de nadelen zijn van hem daar kopen (behalve potentieel de garantie als het naar de winkel moet worden gestuurd). Ik snap niet alles wat er op https://www.kimovil.com/e...ker/NL/samsung-galaxy-s24 staat. 4G is voor mij prima snel genoeg internet. Heeft iemand hier meer informatie over?

De S23 is een mooi alternatief, vind het alleen jammer dat die nog maar 3.5 jaar updates krijgt (veel korter dan de S24).
Je moet voor jezelf even nagaan of je langer dan 4 jaar wil doen met je smartphone. Indien nee, dan is de S23 ook een prima keuze. Ook als er geen beveiligingsupdates meer verschijnen is een telefoon trouwens niet meteen onbruikbaar. Plus Samsung rolt af en toe ook nog extra beveiligingsupdates uit voor oudere telefoons. Het updatebeleid is een stuk beter dan dat van Oneplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saskiaton
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03 08:28
Ik vind het geen probleem om langer dan 4 jaar met een telefoon te doen. Meestal stoppen security updates eerder dan dat ik zou willen stoppen met mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:15
Tec7lol schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:35:
Pooehh ik zat nu naar een S24 te kijken, maar vooral ook voor een lange accuduur. Dan valt dat wel erg tegen dat er geen snapdragon in zit in Europa zeg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Santee schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:33:
[...]

Pooehh ik zat nu naar een S24 te kijken, maar vooral ook voor een lange accuduur. Dan valt dat wel erg tegen dat er geen snapdragon in zit in Europa zeg :/
Even wachten op de S25(mogelijk weer allemaal Snapdragons zoals de S23) of een grotere telefoon zoals de S24 FE overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:15
RepareerDroid schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
Even wachten op de S25(mogelijk weer allemaal Snapdragons zoals de S23) of een grotere telefoon zoals de S24 FE overwegen.
Die heeft een Exynos 2400e. Ik heb toch maar de S24 besteld met inruilen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Santee schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:27:
[...]

Die heeft een Exynos 2400e. Ik heb toch maar de S24 besteld met inruilen ;)
De 2400e is mogelijk zuiniger dan de 2400. De eerste reviews lijken dat i.i.g. te suggereren. En de FE heeft gewoon een grotere accu dan de S24. Maar als je niet constant op 5G zit is de accuduur van de S24 ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:45
RepareerDroid schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

De 2400e is mogelijk zuiniger dan de 2400. De eerste reviews lijken dat i.i.g. te suggereren. En de FE heeft gewoon een grotere accu dan de S24. Maar als je niet constant op 5G zit is de accuduur van de S24 ook prima.
De 2400e is zuiniger, omdat 'ie lager geklokt is dan de 2400, en dus ook trager, ja.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

De 2400e is zuiniger, omdat 'ie lager geklokt is dan de 2400, en dus ook trager, ja.
De vraag is merk je uberhaupt dat de 2400e trager is? Zo groot lijkt het verschil niet. Het blijft in ieder geval een vrij rappe SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-05 14:50
RepareerDroid schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
De vraag of de 8 gen 4 zuiniger is dan een 8 gen 2 in de S23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbvdb
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 16:37
Ik heb zowel een S23 en een S24 (en nog een S24 Ultra) naast mekaar.

Voldoen alle 3 super trouwens. Toch zijn er grappige verschillen die niet perse naar het toestel of de processor terug te leiden zijn, maar bij gebruik wel opvallen:

De S23 heeft een tijdje 'gehaperd'. Na ontgrendelen geen apps (direct) willen openen. Via aan/uit-knop uitdrukken, opnieuw aan en allemaal weer direct goed. Niet recent meegemaakt,

De S24 gebruikt meer accu omdat ik die vaker onderweg als hotspot gebruik. Daarbij wordt hij ook warm. Logisch dus. Buiten dat, een enkele keer veel leger dan verwacht -midden op de dag- door zoals lijkt Google Playservices.

Uiteraard die eens afgesloten (geforceerd), cache weg gegooid en dan weer niet meegemaakt.

Alle toestellen trouwens op NOVA en redelijk identiek in de software die erop staat. De S23 wordt heel weinig gebruikt trouwens. De S24 en S24U dagelijks mee onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij mijn zoektoch naar zowel een nieuwe Samsung smartphone en tablet heb ik met zowel Exynos als Snapdragon kunnen stoeien. Eerst dus een S22 Ultra in huis gehad met Exynos maar op de een of andere manier viel mij die tegen. Op zich was de snelheid in zijn algemeenheid wel goed maar soms opeens van die vreemde vertragingen. Daarna dan een S23 Ultra gekocht met Snapdragon 8 Gen 2 maar die toch wel opmerkelijk sneller is. Althans zo in algemeen gebruik zal het niet zoveel uit maken maar vooral wel met dingen als installeren van updates.

Hetzelfde verhaal een beetje met tablets en ik meerdere tablets getest heb van o.a. Samsung met Exynos als ook andere merken met Mediatek en dan eerdere gen Snapdragon's. Eerlijk gezegd vielen mij eigenlijk de Samsung's met Exynos toch wat tegen en zelfs enkele tablets met Mediatek waren aanmerkelijk sneller. Niet dat het nu dan die Exnynos tablets trage slakken waren maar toch minder soepel. Uiteindelijk dan gekozen voor een Tab S9 Ultra met een Snapdragon 8 Gen 2 en tja, dat werkt gewoon soepel en probleemloos.

Nu heb ik soms ook wel een beetje het idee dat het deels ook met de combinatie soc, drivers, Android te maken heeft en misschien niet zozeer de pure cpu kracht. Opvallend vind ik namelijk dat de Exynos soc's alleen bij bepaalde handelingen gewoon trager zijn, of plots opeens even zeg maar een rustpauze nemen. Om vervolgens bij andere taken gewoon heel soepel te werken, vaag, maar daarom mijn voorkeur toch richting Quallcom gaat.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste