Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Bij vrijwel iedere release van een nieuwe S-series of Note van Samsung barst in de toesteltopics de discussie los over de voor- en nadelen van de Snapdragon soc's in vergelijking met de Exynos soc.

Omdat het een terugkerend fenomeen is willen we kijken of een eigen topic over dit onderwerp levensvatbaar is.

Het is zeker niet de bedoeling om hier de Snapdragon of Exynos fanboy uit te hangen. We willen hier een eerlijke discussie over de voor-en nadelen van de keuzes van Samsung.

Daarmee willen we deze discussie ook uit de toesteltopics houden. Reacties over dit onderwerp in een toesteltopic zullen zondermeer naar dit topic verplaatst worden.

Hou het leuk en discussieer met respect naar elkaar toe.

Voor wie deze Topic start verder aan wil kleden met vergelijkingstabellen enz, moet zich maar even bij mij melden. Dan maak ik je mede-auteur.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Bomberman71
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 02-06 13:42
Prima initiatief .. Niet meer dan eerlijk, gewoon een discussie kunnen voeren.
Het is en blijft tot op heden een pijnpunt en zeker hier in NL als ik zie wat wij ervoor betalen !
Voor mij waren de tegenvallende resultaten een reden om de bestelling te annuleren.
Ik had ook al een beetje een vieze smaak van het deleten van de Sd card maar daar had ik me overheen kunnen zetten.

Resume:

- Meer hitte bij de 2100 (framedrops, verbruik)
- Gpu prestaties merkbaar en meetbaar minder
- Camera prestaties zijn minder (hangt deels van de Soc af en niet alleen de camera's en lenzen)

Over de hele lijn toch echt de mindere soc, ook nu weer in 2021 en dat vind ik niet best.

[Voor 28% gewijzigd door Bomberman71 op 06-02-2021 22:24]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Er valt volgens mij niet heel veel te discussiëren :+ Als je het over 'gelijkwaardige' Exynos vs Snapdragon hebt, zijn de Snapdragons vrijwel altijd beter.

Tests zoals deze laten zien dat Samsung met de Exynos 2100 een aardige inhaalslag gemaakt heeft, maar dat de Snapdragon 888 op de meeste vlakken nog steeds meetbaar beter is:

The devil is in the details.

• Bomberman71
Yup, idd een goed stap voorwaarts maar onder de streep is het een B keuze voor mij en weiger ik de premium te betalen.
Verleden jaar zag je dat ze het compenseerde met dubbele storage tov SD versie en headphones erbij maar dit jaar zijn de specs verder identiek en betalen wij een extreme adviesprijs.
Mind you, geen SD storage dus vrijwel iedereen gaat een storage upgrade doen en als je er jaren mee vooruit wilt is de 512GB zeker niet overdreven.
Als je die prijs ziet dan mag er ook gewoon het beste van het beste inzitten.
Ik ga in maart misschien naar de USA, ben daar dan een klein maandje dus ik verwacht dat ik daar misschien een SD versie kan scoren.
Kijk ook met een schuin oog naar de Mi10 Pro en de OP 9pro die ook eraan komen.
Of misschien moet ik naar me verstand luisteren en kijken wat Samsung van de zomer gaan presenteren .....
Fold 3 komt eraan maar die vind ik altijd te duur bij launch en is nog verre van praktisch voor mij zolang ze dat nep glas op het display hebben.

• JunkieVirus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 27-05 10:49
Grootste probleem. Temperatuur verschil.
Waar de snapdragon max 45 graden aantipt gaat de tijd exynos 65 of hoger. Waarna de processor zijn prestaties terugschroeft tot wel 19% minder dan de snap dragon.

Foto kwaliteit is veel slechter met de exynos.
Film kwaliteit ook met name image stabilizing.

In alle benchmarks scoort ie lager.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
JunkieVirus schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:25:
Komt dat verschil door de post-processing van de SoC?

It takes two fools to argue.

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:51
XWB schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:39:
[...]

Komt dat verschil door de post-processing van de SoC?
Daar is een software update voor aangekondigd, want er zitten ander processors in voor beeldverwerking.

Overigens, voor de Exynos versies zie je meer custom rom ontwikkeling op XDA, en meer netwerk banden ondersteund, dus beter bereik op vakantie.

Overigens zie ik het probleem niet tussen de processoren, je kunt een SD versie importeren, of gewoon een ander merk kopen. Dat laatste is het beste als je een fabrikant wil laten bewegen.

En voor de benchmarks daar zijn er ook testen bij waar de Exynos wint, al wint SD de meeste.

• Ted_W
  • Laatst online: 02-04 20:33
In de ervaringen topic zijn meer videos gepost met vergelijkingen tussen de Exynos en SD, maar hier nog een specifiek over gaming performance. Conclusie is dat die 2 elkaar nauwelijks ontlopen in de geteste games. De een heeft een klein voordeel t.o.v. de ander en vice versa. Daarom snap ik de hele heisa nog steeds niet, maar doe er je er eigen voordeel mee:

YouTube: Galaxy S21 Ultra | Snapdragon vs Exynos Gaming

Edit: zag dat die al gepost was, maar conclusie blijft hetzelfde natuurlijk. Mensen geloven de benchmarks die ze willen geloven, zo werkt dat nu eenmaal.

[Voor 14% gewijzigd door Ted_W op 07-02-2021 10:23]

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:56
Waar de snapdragon max 45 graden aantipt gaat de tijd exynos 65 of hoger. Waarna de processor zijn prestaties terugschroeft tot wel 19% minder dan de snap dragon.

Er is een software update op komst.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

• jaxel70
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 14:23

Blijkbaar zijn die verschillen vooral gevoelsmatig. Ik zat de tests op XDO nog eens te bekijken en daar komen de Samsungs met de Exynos regelmatig beter uit de fototests, dus om te zeggen dat de foto kwaliteit veel slechter is lijkt mij wel wat overdreven. Ook na het bekijken van vele tests op YouTube lijkt er geen (groot) verschil te zijn. Ik ben zelf tevreden over de foto kwaliteit, merk dat ik mijn oude Olympus camera steeds minder gebruik. Die gaat bijna alleen nog op vakanties mee.

Video kan ik niet veel over zeggen, gebruik dit erg weinig.
Ik heb het idee dat de verhalen over de verschillen vaak een eigen leven gaan leiden.
Heb zelf de S20FE 4G. Speel niet heel intensief spelletjes maar heel warm wordt het toestel niet, hiervoor een Mi 9T die warmer werd...
https://www.gsmarena.com/...erformance-news-47611.php

[Voor 4% gewijzigd door jaxel70 op 08-02-2021 00:49]

• Bomberman71
Vind er weinig gevoelsmatig aan.
Als ik de verschillen hieronder zie. Zelf vergeleken met de Iphone 12 Pro Max die altijd in het donker zo geweldig deed, ook met video.

Als ik dat zie, en de 2100 heat management en de duidelijke GPU verschillen dan is de 888 in mijn ogen de duidelijk betere keuze.
Hebben de meesten hier natuurlijk niks aan maar als je nog eens in het buitenland komt of er extra $$ voor over hebt dan is de SD versie de betere optie. Zeker als je er de komende 3 jaar wilt mee doen.

• Bomberman71
ikbenben schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Er is een software update op komst.

[Afbeelding]
Ja, eerst zien dan geloven.
Sommige zaken kan je niet helemaal fixen, getuige de ettelijke fixes voor de focus verleden jaar met de S20U .. En is het inmiddels opgelost met de S20U ?? Nee ....

• ikbenben
Bomberman71 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:56:
Als ik dat zie, en de 2100 heat management en de duidelijke GPU verschillen dan is de 888 in mijn ogen de duidelijk betere keuze.
Hebben de meesten hier natuurlijk niks aan maar als je nog eens in het buitenland komt of er extra $$ voor over hebt dan is de SD versie de betere optie. Zeker als je er de komende 3 jaar wilt mee doen.
Niemand ontkent natuurlijk dat de SD beter is. Het komt er gewoon op neer dat we geen keuze hebben tenzij importeren.
Bomberman71 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Ja, eerst zien dan geloven.
Sommige zaken kan je niet helemaal fixen, getuige de ettelijke fixes voor de focus verleden jaar met de S20U .. En is het inmiddels opgelost met de S20U ?? Nee ....
Buiten de soc is de hardware voor de rest identiek, dus waarom niet. De toekomst zal het uitwijzen.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

• Bomberman71
ikbenben schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Niemand ontkent natuurlijk dat de SD beter is. Het komt er gewoon op neer dat we geen keuze hebben tenzij importeren.
[...]

Helemaal waar en dat is de pest.
Ik kies er gewoon voor om NIET te kopen hier en laat ze het maar uitzoeken. Ik ga die circle of inferiority niet in stand houden.

Buiten de soc is de hardware voor de rest identiek, dus waarom niet. De toekomst zal het uitwijzen.
De hardware van de camera was identiek en daar zat toen het probleem. Men had gekozen voor een ander focus systeem ipv de dual pixel focus techniek en dat was een duidelijke fout.
Nu hebben ze het opgelost met laser.

De camera verschillen zitten nu in de soc's. Mensen denken dat de camera al het werk doet maar het is slechts maar een deel van het proces. De soc's doen extreem veel mbt de computing en dat is waar het cerschil zit tussen een goede, matige of slechts slechte foto.
Kijk naar de Pixel, niks speciaals maar de software en dus de computing is top !'
Bij Samsung is de software niet in alle gevallen optimaal maar we zien dat de 888 betere hardware computing heeft en dus veel meer kan berekenen mbt foto's in tegenstelling tot de 2100.
Dit heeft niks te maken met de cores maar meer met de (ouderwetse) co-processoren.
Kortom, ze kunnen sleutelen aan de software en dat kan iets schelen want de major updates zijn al gedaan maar je kunt niks wijzigen aan de co-processors die een flink deel van de computing doen.

• ikbenben

• BigF25
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-06 20:51
Weet niet of het nog mag gepost mag worden maar de tech chap heeft ook zijn vergelijking/test gepost.
Pretty tomato tomaato imo :+

Schopje naar het juiste topic. Volgende keer eerst even de topicwaarschuwing checken ;)

[Voor 15% gewijzigd door 13art op 08-02-2021 17:49]

• henklbr
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
(overleden)
BigF25 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
Weet niet of het nog mag gepost mag worden maar de tech chap heeft ook zijn vergelijking/test gepost.
Pretty tomato tomaato imo :+

[YouTube: Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon 888 vs Exynos 2100 - The TRUTH! | The Tech Chap]

[mbr] Schopje naar het juiste topic. Volgende keer eerst even de topicwaarschuwing checken ;) [/]
@Bomberman71 Ben blij met mijn Exynos; er komen vast nog wel updates voor de camera...

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

• Bomberman71
Ja schiet mij maar lek ... Bijzondere resultaten.

We zien wel het volgende:

- SD888 is redelijk constant in deze test
- SD888 ISP (image signal Processor) doet het beter vwb fotografie en Video

Ik heb het vermoeden (niet meer dan dat) dat er verschil zit tussen Exynos2100 batches ...
Sommige presteren dan goed en andere weer minder.

Ik weet het ook niet precies.
Zag wel de reacties van Arun (Mrwhosetheboss) in de comments en die is weer gaan testen naar aanleiding van deze video en behaalde toch echt weer andere resultaten.

1 ding is zeker, performance op de S21Ultra is niet constant, ongeacht de soc, dat is wel duidelijk.
Vrij vervelend en zeer onwenselijk eigenlijk.

@henklbr

Ik ben oprecht blij voor je, dat meen ik. Ik heb er niks aan als mensen niet happy zijn en ik verkoop ook niks.
Ikzelf ben wat voorzichtiger aangezien ik niet 2x per jaar een flagship koop en doorgaans 2 jaar ermee doe en vind dat ik dan een goede keuze moet maken, that's all .... No hard feelings.
Heel interessant stukje maar uiteindelijk is voor het verschil ook nog niet duidelijk. Anandtech zijn ook niet de minsten maar ik kijk uit naar verdere testen en de final review.

[Voor 22% gewijzigd door Bomberman71 op 08-02-2021 18:31]

• ikbenben
Hier zijn de verschillen vrij klein :
https://www.gsmarena.com/...erformance-news-47611.php

Zoals @Bomberman71 al zei, veel ligt ook aan de silicon lottery.
Op Reddit zijn er ook genoeg die klagen over de prestaties van hun SD, dus daar zijn ook betere en minder goede tussen.

• Garret1410
  • Laatst online: 17:00
@Bomberman71

Het is allemaal 'within marhin of error'

Er zit verschil in SD varianten en Exynos varianten. Dit is niet nieuw want in de tijd dat ik aan overklokken deed was er ook veel verschil tussen dezelfde cpu's.

Wat de isp betreft is het echt persoonlijke voorkeur. Ik heb liever wat meer ruis en detail dan ruisreductie. Dus ik hoop dat de 4K video (fhd heeft het niet) aangepast wordt. Terwijl anderen juist een 'smooth' plaatje willen.

Ik denk echt dat het mierenneuken is.

[Voor 37% gewijzigd door Garret1410 op 08-02-2021 19:32]

• Bomberman71
Garret1410 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:29:
@Bomberman71

Het is allemaal 'within marhin of error'

Er zit verschil in SD varianten en Exynos varianten. Dit is niet nieuw want in de tijd dat ik aan overklokken deed was er ook veel verschil tussen dezelfde cpu's.

Wat de isp betreft is het echt persoonlijke voorkeur. Ik heb liever wat meer ruis en detail dan ruisreductie. Dus ik hoop dat de 4K video (fhd heeft het niet) aangepast wordt. Terwijl anderen juist een 'smooth' plaatje willen.

Ik denk echt dat het mierenneuken is.
Mischien wel maar ik denk dat het slimste is om te wachten voor hen die geduld hebben. Dan kan je zien wat er daadwerkelijk gedaan is en of de Video bijgewerkt is (Samsung kennende niet maar wie weet) en wellicht betere deals.

De Mi11 Pro komt er ook aan maar het grote nadeel is dat Mi UI12.5 pas eind Q2 er is, dat is eind Juni ! Tegen die tijd kijken de meesten richting de Fold 3 en mischien een S21 special edition of heel heel mischien toch nog een Note21.
Maar goed, met de juiste specs (voor mij minder dan 512GB storage !) is dat wellicht iets om naar te kijken.

• Theratron
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10:07
Wel echt toewijding van The Tech Chap dat hij gewoon nog even een tweede Snapdragon model koopt en importeert om te verifiëren of het allemaal wel klopt haha.

Maar dat ze het allemaal niet snappen vind ik raar, want het lijkt mij allemaal vrij duidelijk: ongeacht de SOC, de variant die het beste presteert is de matzwarte versie!

• swhnld
Theratron schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:40:
Wel echt toewijding van The Tech Chap dat hij gewoon nog even een tweede Snapdragon model koopt en importeert om te verifiëren of het allemaal wel klopt haha.

Maar dat ze het allemaal niet snappen vind ik raar, want het lijkt mij allemaal vrij duidelijk: ongeacht de SOC, de variant die het beste presteert is de matzwarte versie!
Ja, maar jammer dat hij dat niet met de Exynos deed,had daar ook wel 2 naast elkaar willen zien... zeker aangezien zijn Exynos gesponsord was door Samsung... Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht...

• henklbr
  • Niet online
(overleden)
swhnld schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Ja, maar jammer dat hij dat niet met de Exynos deed,had daar ook wel 2 naast elkaar willen zien... zeker aangezien zijn Exynos gesponsord was door Samsung... Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht...
Kom op zeg: is dit niet echt een beetje ver gezocht...? 8)7
Of ben je de zaak een beetje aan het "stangen"? ;)

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

• Hahn
  • Nu online
henklbr schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Kom op zeg: is dit niet echt een beetje ver gezocht...? 8)7
Of ben je de zaak een beetje aan het "stangen"? ;)
Als de videomaker zelf al een 2e Snapdragon-telefoon koopt om het te dubbel checken, waarom is een 2e Exynos-telefoon dan opeens 'echt te ver gezocht'?

• henklbr
  • Niet online
(overleden)
Hahn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Als de videomaker zelf al een 2e Snapdragon-telefoon koopt om het te dubbel checken, waarom is een 2e Exynos-telefoon dan opeens 'echt te ver gezocht'?
Daar ging het mij niet om; dit:

"Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht..." 8)7

• Hahn
  • Nu online
henklbr schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Daar ging het mij niet om; dit:

"Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht..." 8)7
Ja, dat "Conspiracy theory" zet 'ie erbij om zelf al aan te geven dat dat wat vergezocht is...

• swhnld
Hahn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Ja, dat "Conspiracy theory" zet 'ie erbij om zelf al aan te geven dat dat wat vergezocht is...
Helemaal correct!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)

• Ted_W
  • Laatst online: 02-04 20:33
Minimale verschillen tussen SD en Exynos volgens SuperSaf en Thunder E. Niks om je druk over te maken.

• henklbr
  • Niet online
(overleden)

• Hakki
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15:51
Exynos 2100 vs Snapdragon 888: Battery testing the Samsung Galaxy S21 Ultra versions - GSMArena.com news
https://m.gsmarena.com/ex...a_versions-news-47648.php

• henklbr
  • Niet online
(overleden)

• Hakki
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15:51

• Garrett
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:04

Garrett

Watercooler

https://www.anandtech.com...laxy-s21-ultra-s21-review

Volgens mij nog niet gepost hier maar wel handig.
Anandtech review van de S21 Ultra maar dan zowel de Exynos als de Snapdragon variant :)
En uiteraard ook vele camera samples ook weer van Exynos en Snapdragon.

Back to airwatercooling....

• NosferatuX
  • Registratie: oktober 2018
  • Niet online
BigF25 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Met alle respect, dit heeft verre te maken met wat ik verder omschrijf/bedoel.

Kwaliteit van een geschoten plaatje kan je heel makkelijk beoordelen als goed of slecht.

In daglicht schiet de s21 ultra zeer goede plaatjes, niets over te klagen en in dat aspect doen smartphones het eigenlijk al jarenlang goed dus niks spannends zou je zeggen.

Gaan we alleen over naar de avond en daarmee avondshots (in mijn geval)
Bagger..!

Wellicht handig als ik mijn 'pijnpunt' nader toelicht, 2 voorbeelden :)
Kijk vooral naar de donkere gedeeltes.. ;( :F

[Afbeelding][Afbeelding]

Anno 2021 kan je echt wel mooie avondshots schieten.
Zelfs menig mid tier modellen doen dit prima. Overigens is het vaak een feature waarmee men van de daken schreeuwt.

De s21 ultra laat hier alleen verbazingwekkend of misschien moet ik zeggen lachwekkende resultaten zien, nogmaals, dit is in mijn geval.

Ben dan eigenlijk ook wel benieuwd hoe anderen de avondshots ervaren en hiervan de resultaten willen delen.

Ik heb het idee dat dit met recente update te maken heeft, hoop dan ook dat het snel gefixt wordt want alle andere features van de telefoon vind ik wel geweldig.
Issue met voornamelijk Exynos, meerdere youtubers klagen er over. Samsung heeft updates uitgebracht om Exynos dichter in de buurt van de 888 te brengen met camera kwaliteit mbt low light wat wel iets beter is maar nog steeds niet te vergelijken en helaas is er nu nog meer ruis.

Is idd niet acceptabel. Hopelijk fixen ze het maar de exynos is al behoorlijk overclocked om de snapdragon bij te kunnen houden dus er zal altijd wel iets zijn denk ik. Verbeteren ze het ene, wordt het andere slechter.

Maar ruis in low light situaties is idd een bekend probleem. Heeft niks met settings te maken. Genoeg op youtube hierover te vinden waar ze de 888 en exynos vergelijken met low light fotos.

Schopje naar het snapdragon vs Exynos topic.

[Voor 4% gewijzigd door 13art op 15-03-2021 18:48]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True