Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Bij vrijwel iedere release van een nieuwe S-series of Note van Samsung barst in de toesteltopics de discussie los over de voor- en nadelen van de Snapdragon soc's in vergelijking met de Exynos soc.

Omdat het een terugkerend fenomeen is willen we kijken of een eigen topic over dit onderwerp levensvatbaar is.

Het is zeker niet de bedoeling om hier de Snapdragon of Exynos fanboy uit te hangen. We willen hier een eerlijke discussie over de voor-en nadelen van de keuzes van Samsung.

Daarmee willen we deze discussie ook uit de toesteltopics houden. Reacties over dit onderwerp in een toesteltopic zullen zondermeer naar dit topic verplaatst worden.

Hou het leuk en discussieer met respect naar elkaar toe.

Voor wie deze Topic start verder aan wil kleden met vergelijkingstabellen enz, moet zich maar even bij mij melden. Dan maak ik je mede-auteur.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-04 10:16
Prima initiatief .. Niet meer dan eerlijk, gewoon een discussie kunnen voeren.
Het is en blijft tot op heden een pijnpunt en zeker hier in NL als ik zie wat wij ervoor betalen !
Voor mij waren de tegenvallende resultaten een reden om de bestelling te annuleren.
Ik had ook al een beetje een vieze smaak van het deleten van de Sd card maar daar had ik me overheen kunnen zetten.

Resume:

- Meer hitte bij de 2100 (framedrops, verbruik)
- Gpu prestaties merkbaar en meetbaar minder
- Camera prestaties zijn minder (hangt deels van de Soc af en niet alleen de camera's en lenzen)

Over de hele lijn toch echt de mindere soc, ook nu weer in 2021 en dat vind ik niet best.

[ Voor 28% gewijzigd door Bomberman71 op 06-02-2021 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Er valt volgens mij niet heel veel te discussiëren :+ Als je het over 'gelijkwaardige' Exynos vs Snapdragon hebt, zijn de Snapdragons vrijwel altijd beter.

Tests zoals deze laten zien dat Samsung met de Exynos 2100 een aardige inhaalslag gemaakt heeft, maar dat de Snapdragon 888 op de meeste vlakken nog steeds meetbaar beter is:

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Yup, idd een goed stap voorwaarts maar onder de streep is het een B keuze voor mij en weiger ik de premium te betalen.
Verleden jaar zag je dat ze het compenseerde met dubbele storage tov SD versie en headphones erbij maar dit jaar zijn de specs verder identiek en betalen wij een extreme adviesprijs.
Mind you, geen SD storage dus vrijwel iedereen gaat een storage upgrade doen en als je er jaren mee vooruit wilt is de 512GB zeker niet overdreven.
Als je die prijs ziet dan mag er ook gewoon het beste van het beste inzitten.
Ik ga in maart misschien naar de USA, ben daar dan een klein maandje dus ik verwacht dat ik daar misschien een SD versie kan scoren.
Kijk ook met een schuin oog naar de Mi10 Pro en de OP 9pro die ook eraan komen.
Of misschien moet ik naar me verstand luisteren en kijken wat Samsung van de zomer gaan presenteren .....
Fold 3 komt eraan maar die vind ik altijd te duur bij launch en is nog verre van praktisch voor mij zolang ze dat nep glas op het display hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 09:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-04 17:52
Grootste probleem. Temperatuur verschil.
Waar de snapdragon max 45 graden aantipt gaat de tijd exynos 65 of hoger. Waarna de processor zijn prestaties terugschroeft tot wel 19% minder dan de snap dragon.

Foto kwaliteit is veel slechter met de exynos.
Film kwaliteit ook met name image stabilizing.

In alle benchmarks scoort ie lager.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dutchzilla schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:25:
Komt dat verschil door de post-processing van de SoC?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:39:
[...]

Komt dat verschil door de post-processing van de SoC?
Daar is een software update voor aangekondigd, want er zitten ander processors in voor beeldverwerking.

Overigens, voor de Exynos versies zie je meer custom rom ontwikkeling op XDA, en meer netwerk banden ondersteund, dus beter bereik op vakantie.

Overigens zie ik het probleem niet tussen de processoren, je kunt een SD versie importeren, of gewoon een ander merk kopen. Dat laatste is het beste als je een fabrikant wil laten bewegen.

En voor de benchmarks daar zijn er ook testen bij waar de Exynos wint, al wint SD de meeste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ted_W
  • Laatst online: 06-03 06:35
In de ervaringen topic zijn meer videos gepost met vergelijkingen tussen de Exynos en SD, maar hier nog een specifiek over gaming performance. Conclusie is dat die 2 elkaar nauwelijks ontlopen in de geteste games. De een heeft een klein voordeel t.o.v. de ander en vice versa. Daarom snap ik de hele heisa nog steeds niet, maar doe er je er eigen voordeel mee:

YouTube: Galaxy S21 Ultra | Snapdragon vs Exynos Gaming

Edit: zag dat die al gepost was, maar conclusie blijft hetzelfde natuurlijk. Mensen geloven de benchmarks die ze willen geloven, zo werkt dat nu eenmaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Ted_W op 07-02-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 11:18
Waar de snapdragon max 45 graden aantipt gaat de tijd exynos 65 of hoger. Waarna de processor zijn prestaties terugschroeft tot wel 19% minder dan de snap dragon.

Er is een software update op komst.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cG6IVGe.png

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:40

Blijkbaar zijn die verschillen vooral gevoelsmatig. Ik zat de tests op XDO nog eens te bekijken en daar komen de Samsungs met de Exynos regelmatig beter uit de fototests, dus om te zeggen dat de foto kwaliteit veel slechter is lijkt mij wel wat overdreven. Ook na het bekijken van vele tests op YouTube lijkt er geen (groot) verschil te zijn. Ik ben zelf tevreden over de foto kwaliteit, merk dat ik mijn oude Olympus camera steeds minder gebruik. Die gaat bijna alleen nog op vakanties mee.

Video kan ik niet veel over zeggen, gebruik dit erg weinig.
Ik heb het idee dat de verhalen over de verschillen vaak een eigen leven gaan leiden.
Heb zelf de S20FE 4G. Speel niet heel intensief spelletjes maar heel warm wordt het toestel niet, hiervoor een Mi 9T die warmer werd...
https://www.gsmarena.com/...erformance-news-47611.php

[ Voor 4% gewijzigd door jaxel70 op 08-02-2021 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Vind er weinig gevoelsmatig aan.
Als ik de verschillen hieronder zie. Zelf vergeleken met de Iphone 12 Pro Max die altijd in het donker zo geweldig deed, ook met video.

Als ik dat zie, en de 2100 heat management en de duidelijke GPU verschillen dan is de 888 in mijn ogen de duidelijk betere keuze.
Hebben de meesten hier natuurlijk niks aan maar als je nog eens in het buitenland komt of er extra $$ voor over hebt dan is de SD versie de betere optie. Zeker als je er de komende 3 jaar wilt mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
ikbenben schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Er is een software update op komst.

[Afbeelding]
Ja, eerst zien dan geloven.
Sommige zaken kan je niet helemaal fixen, getuige de ettelijke fixes voor de focus verleden jaar met de S20U .. En is het inmiddels opgelost met de S20U ?? Nee ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Bomberman71 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:56:
Als ik dat zie, en de 2100 heat management en de duidelijke GPU verschillen dan is de 888 in mijn ogen de duidelijk betere keuze.
Hebben de meesten hier natuurlijk niks aan maar als je nog eens in het buitenland komt of er extra $$ voor over hebt dan is de SD versie de betere optie. Zeker als je er de komende 3 jaar wilt mee doen.
Niemand ontkent natuurlijk dat de SD beter is. Het komt er gewoon op neer dat we geen keuze hebben tenzij importeren.
Bomberman71 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Ja, eerst zien dan geloven.
Sommige zaken kan je niet helemaal fixen, getuige de ettelijke fixes voor de focus verleden jaar met de S20U .. En is het inmiddels opgelost met de S20U ?? Nee ....
Buiten de soc is de hardware voor de rest identiek, dus waarom niet. De toekomst zal het uitwijzen.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
ikbenben schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Niemand ontkent natuurlijk dat de SD beter is. Het komt er gewoon op neer dat we geen keuze hebben tenzij importeren.
[...]

Helemaal waar en dat is de pest.
Ik kies er gewoon voor om NIET te kopen hier en laat ze het maar uitzoeken. Ik ga die circle of inferiority niet in stand houden.

Buiten de soc is de hardware voor de rest identiek, dus waarom niet. De toekomst zal het uitwijzen.
De hardware van de camera was identiek en daar zat toen het probleem. Men had gekozen voor een ander focus systeem ipv de dual pixel focus techniek en dat was een duidelijke fout.
Nu hebben ze het opgelost met laser.

De camera verschillen zitten nu in de soc's. Mensen denken dat de camera al het werk doet maar het is slechts maar een deel van het proces. De soc's doen extreem veel mbt de computing en dat is waar het cerschil zit tussen een goede, matige of slechts slechte foto.
Kijk naar de Pixel, niks speciaals maar de software en dus de computing is top !'
Bij Samsung is de software niet in alle gevallen optimaal maar we zien dat de 888 betere hardware computing heeft en dus veel meer kan berekenen mbt foto's in tegenstelling tot de 2100.
Dit heeft niks te maken met de cores maar meer met de (ouderwetse) co-processoren.
Kortom, ze kunnen sleutelen aan de software en dat kan iets schelen want de major updates zijn al gedaan maar je kunt niks wijzigen aan de co-processors die een flink deel van de computing doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenben

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
Weet niet of het nog mag gepost mag worden maar de tech chap heeft ook zijn vergelijking/test gepost.
Pretty tomato tomaato imo :+

Schopje naar het juiste topic. Volgende keer eerst even de topicwaarschuwing checken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 08-02-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)
BigF25 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
Weet niet of het nog mag gepost mag worden maar de tech chap heeft ook zijn vergelijking/test gepost.
Pretty tomato tomaato imo :+

[YouTube: Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon 888 vs Exynos 2100 - The TRUTH! | The Tech Chap]

[mbr] Schopje naar het juiste topic. Volgende keer eerst even de topicwaarschuwing checken ;) [/]
@Bomberman71 Ben blij met mijn Exynos; er komen vast nog wel updates voor de camera...

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Ja schiet mij maar lek ... Bijzondere resultaten.

We zien wel het volgende:

- SD888 is redelijk constant in deze test
- SD888 ISP (image signal Processor) doet het beter vwb fotografie en Video

Ik heb het vermoeden (niet meer dan dat) dat er verschil zit tussen Exynos2100 batches ...
Sommige presteren dan goed en andere weer minder.

Ik weet het ook niet precies.
Zag wel de reacties van Arun (Mrwhosetheboss) in de comments en die is weer gaan testen naar aanleiding van deze video en behaalde toch echt weer andere resultaten.

1 ding is zeker, performance op de S21Ultra is niet constant, ongeacht de soc, dat is wel duidelijk.
Vrij vervelend en zeer onwenselijk eigenlijk.

@henklbr

Ik ben oprecht blij voor je, dat meen ik. Ik heb er niks aan als mensen niet happy zijn en ik verkoop ook niks.
Ikzelf ben wat voorzichtiger aangezien ik niet 2x per jaar een flagship koop en doorgaans 2 jaar ermee doe en vind dat ik dan een goede keuze moet maken, that's all .... No hard feelings.
Heel interessant stukje maar uiteindelijk is voor het verschil ook nog niet duidelijk. Anandtech zijn ook niet de minsten maar ik kijk uit naar verdere testen en de final review.

[ Voor 22% gewijzigd door Bomberman71 op 08-02-2021 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
Hier zijn de verschillen vrij klein :
https://www.gsmarena.com/...erformance-news-47611.php

Zoals @Bomberman71 al zei, veel ligt ook aan de silicon lottery.
Op Reddit zijn er ook genoeg die klagen over de prestaties van hun SD, dus daar zijn ook betere en minder goede tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garret1410
  • Laatst online: 02-04 09:08
@Bomberman71

Het is allemaal 'within marhin of error'

Er zit verschil in SD varianten en Exynos varianten. Dit is niet nieuw want in de tijd dat ik aan overklokken deed was er ook veel verschil tussen dezelfde cpu's.

Wat de isp betreft is het echt persoonlijke voorkeur. Ik heb liever wat meer ruis en detail dan ruisreductie. Dus ik hoop dat de 4K video (fhd heeft het niet) aangepast wordt. Terwijl anderen juist een 'smooth' plaatje willen.

Ik denk echt dat het mierenneuken is.

[ Voor 37% gewijzigd door Garret1410 op 08-02-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Garret1410 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:29:
@Bomberman71

Het is allemaal 'within marhin of error'

Er zit verschil in SD varianten en Exynos varianten. Dit is niet nieuw want in de tijd dat ik aan overklokken deed was er ook veel verschil tussen dezelfde cpu's.

Wat de isp betreft is het echt persoonlijke voorkeur. Ik heb liever wat meer ruis en detail dan ruisreductie. Dus ik hoop dat de 4K video (fhd heeft het niet) aangepast wordt. Terwijl anderen juist een 'smooth' plaatje willen.

Ik denk echt dat het mierenneuken is.
Mischien wel maar ik denk dat het slimste is om te wachten voor hen die geduld hebben. Dan kan je zien wat er daadwerkelijk gedaan is en of de Video bijgewerkt is (Samsung kennende niet maar wie weet) en wellicht betere deals.

De Mi11 Pro komt er ook aan maar het grote nadeel is dat Mi UI12.5 pas eind Q2 er is, dat is eind Juni ! Tegen die tijd kijken de meesten richting de Fold 3 en mischien een S21 special edition of heel heel mischien toch nog een Note21.
Maar goed, met de juiste specs (voor mij minder dan 512GB storage !) is dat wellicht iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theratron
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-04 11:52
Wel echt toewijding van The Tech Chap dat hij gewoon nog even een tweede Snapdragon model koopt en importeert om te verifiëren of het allemaal wel klopt haha.

Maar dat ze het allemaal niet snappen vind ik raar, want het lijkt mij allemaal vrij duidelijk: ongeacht de SOC, de variant die het beste presteert is de matzwarte versie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theratron schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:40:
Wel echt toewijding van The Tech Chap dat hij gewoon nog even een tweede Snapdragon model koopt en importeert om te verifiëren of het allemaal wel klopt haha.

Maar dat ze het allemaal niet snappen vind ik raar, want het lijkt mij allemaal vrij duidelijk: ongeacht de SOC, de variant die het beste presteert is de matzwarte versie!
Ja, maar jammer dat hij dat niet met de Exynos deed,had daar ook wel 2 naast elkaar willen zien... zeker aangezien zijn Exynos gesponsord was door Samsung... Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)
swhnld schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Ja, maar jammer dat hij dat niet met de Exynos deed,had daar ook wel 2 naast elkaar willen zien... zeker aangezien zijn Exynos gesponsord was door Samsung... Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht...
Kom op zeg: is dit niet echt een beetje ver gezocht...? 8)7
Of ben je de zaak een beetje aan het "stangen"? ;)

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
henklbr schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Kom op zeg: is dit niet echt een beetje ver gezocht...? 8)7
Of ben je de zaak een beetje aan het "stangen"? ;)
Als de videomaker zelf al een 2e Snapdragon-telefoon koopt om het te dubbel checken, waarom is een 2e Exynos-telefoon dan opeens 'echt te ver gezocht'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)
Hahn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Als de videomaker zelf al een 2e Snapdragon-telefoon koopt om het te dubbel checken, waarom is een 2e Exynos-telefoon dan opeens 'echt te ver gezocht'?
Daar ging het mij niet om; dit:

"Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht..." 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
henklbr schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Daar ging het mij niet om; dit:

"Conspiracy theory, Samsung heeft de beste uit de batch uitgezocht..." 8)7
Ja, dat "Conspiracy theory" zet 'ie erbij om zelf al aan te geven dat dat wat vergezocht is...

• henklbr
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted_W
  • Laatst online: 06-03 06:35
Minimale verschillen tussen SD en Exynos volgens SuperSaf en Thunder E. Niks om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:08
Exynos 2100 vs Snapdragon 888: Battery testing the Samsung Galaxy S21 Ultra versions - GSMArena.com news
https://m.gsmarena.com/ex...a_versions-news-47648.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 18:55

Garrett

Watercooler

https://www.anandtech.com...laxy-s21-ultra-s21-review

Volgens mij nog niet gepost hier maar wel handig.
Anandtech review van de S21 Ultra maar dan zowel de Exynos als de Snapdragon variant :)
En uiteraard ook vele camera samples ook weer van Exynos en Snapdragon.

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
BigF25 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Met alle respect, dit heeft verre te maken met wat ik verder omschrijf/bedoel.

Kwaliteit van een geschoten plaatje kan je heel makkelijk beoordelen als goed of slecht.

In daglicht schiet de s21 ultra zeer goede plaatjes, niets over te klagen en in dat aspect doen smartphones het eigenlijk al jarenlang goed dus niks spannends zou je zeggen.

Gaan we alleen over naar de avond en daarmee avondshots (in mijn geval)
Bagger..!

Wellicht handig als ik mijn 'pijnpunt' nader toelicht, 2 voorbeelden :)
Kijk vooral naar de donkere gedeeltes.. ;( :F

[Afbeelding][Afbeelding]

Anno 2021 kan je echt wel mooie avondshots schieten.
Zelfs menig mid tier modellen doen dit prima. Overigens is het vaak een feature waarmee men van de daken schreeuwt.

De s21 ultra laat hier alleen verbazingwekkend of misschien moet ik zeggen lachwekkende resultaten zien, nogmaals, dit is in mijn geval.

Ben dan eigenlijk ook wel benieuwd hoe anderen de avondshots ervaren en hiervan de resultaten willen delen.

Ik heb het idee dat dit met recente update te maken heeft, hoop dan ook dat het snel gefixt wordt want alle andere features van de telefoon vind ik wel geweldig.
Issue met voornamelijk Exynos, meerdere youtubers klagen er over. Samsung heeft updates uitgebracht om Exynos dichter in de buurt van de 888 te brengen met camera kwaliteit mbt low light wat wel iets beter is maar nog steeds niet te vergelijken en helaas is er nu nog meer ruis.

Is idd niet acceptabel. Hopelijk fixen ze het maar de exynos is al behoorlijk overclocked om de snapdragon bij te kunnen houden dus er zal altijd wel iets zijn denk ik. Verbeteren ze het ene, wordt het andere slechter.

Maar ruis in low light situaties is idd een bekend probleem. Heeft niks met settings te maken. Genoeg op youtube hierover te vinden waar ze de 888 en exynos vergelijken met low light fotos.

Schopje naar het snapdragon vs Exynos topic.

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 15-03-2021 18:48 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-04 19:24
Was net een beetje aan het YT'en en toen zag ik een comparison video van de camera van de S21 ultra exynos en snapdragon. Resultaat: veel betere resultaten (op enkele selfie shots na) op de SD variant.
Dus direct even in mijn telefoon info gekeken, heb ik de exynos versie. :(
Heeft iedereen dit in Nederland en waarom zijn er twee varianten? En het is toch sowieso vreemd dat een zelfde telefoon met identieke camera twee verschillende manieren van compressie heeft waardoor de eindkwaliteit anders is...
Je betaald een schip aan geld en dan blijkt dat je voor hetzelfde geld dus eigenlijk ook een betere toestel kan krijgen. Who knows more?

Link naar vid
YouTube: Galaxy S21 Ultra Camera Test Exynos vs Snapdragon After Updates

[ Voor 9% gewijzigd door chefspecial op 07-07-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
@chefspecial
Alle Europa toestellen zijn exynos, buiten Europa word grotendeels snapdragon gebruikt.

Vind het ook een waardeloze keus van Samsung..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
chefspecial schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:37:
Was net een beetje aan het YT'en en toen zag ik een comparison video van de camera van de S21 ultra exynos en snapdragon. Resultaat: veel betere resultaten (op enkele selfie shots na) op de SD variant.
Dus direct even in mijn telefoon info gekeken, heb ik de exynos versie. :(
Heeft iedereen dit in Nederland en waarom zijn er twee varianten? En het is toch sowieso vreemd dat een zelfde telefoon met identieke camera twee verschillende manieren van compressie heeft waardoor de eindkwaliteit anders is...
Je betaald een schip aan geld en dan blijkt dat je voor hetzelfde geld dus eigenlijk ook een betere toestel kan krijgen. Who knows more?

Link naar vid
YouTube: Galaxy S21 Ultra Camera Test Exynos vs Snapdragon After Updates
In Europa wordt alleen maar de exynos versie geleverd.
Hier op tweakers staat er ook genoeg over. Exynos vs Snapdragon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-04 19:24
Aggressor schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:41:
[...]

In Europa wordt alleen maar de exynos versie geleverd.
Hier op tweakers staat er ook genoeg over. Exynos vs Snapdragon
Lekker bizar dan. En als de kwaliteit van de compressie van foto en video dan nog enigzins identiek is, maar dat schijnt kwalitatief ook nog eens dik uit elkaar te liggen. Doodzonde.... zal eens rondzoeken hier. Thnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaxel70
chefspecial schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Lekker bizar dan. En als de kwaliteit van de compressie van foto en video dan nog enigzins identiek is, maar dat schijnt kwalitatief ook nog eens dik uit elkaar te liggen. Doodzonde.... zal eens rondzoeken hier. Thnx.
Blijft opvallend. Termen als schijnt... zelf onderzoek gedaan? Tests op DXOMARK gelezen? Zoals ik al eerder aangaf komen daar toestellen met de Exynos beter uit de tests dan de SD. De S20 ultra met Exynos is de hoogst scorende Samsung....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:01

13art

Moderator Mobile
NosferatuX schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:42:
Gisteren een S21 FE besteld voor mijn vriendin. Had liever wat langer gewacht tot er wat nieuwe toestellen uit waren gekomen maar waterschade helaas.
Mooi dat ze blijkbaar in de S21 FE wel gewoon een SD888 gestopt hebben en en geen exynos
Heb nu zelf de S21+ met exynos processor. Twijfelde of ik niet voor de S21 FE moest gaan, want een snapdragon 888.
Totaal geen spijt gehad dat ik voor de S21+ ben gegaan. Laten we niet vergeten dat er met de SD888 ook een hoop problemen zijn mbt warmte afvoer.
Misschien dat de die hard gamer verschil merkt tussen de processoren en als je afbeeldingen naast elkaar gaat leggen je verschil gaat zien, maar ik vermoed dat 95% van de mensen (zo niet meer) in het dagelijks gebruik, echt geen hinder ondervinden aan dat er een exynos processor in hun toestel zit er niet een snapdragon.

Al die vergelijkingen die te vinden zijn zetten ook wel aan tot een hype en waarbij mensen, naar mijn idee, enigzins de realiteit (in de zin van hoe de meeste mensen hun telefoon gebruiken) uit het oog verliezen.

[ Voor 18% gewijzigd door 13art op 16-02-2022 14:00 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:09
Snap ook niet zo goed prestatie verschil tussen Snapdragon en Exynos.

Beide 4nm, beide door Samsung gemaakt.. dan zou Samsung toch beetje kunnen afkijken van Snapdragon?

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:39
Ik denk dat de meeste mensen amper het verschil zullen merken. Tegelijkertijd:
Why Do People Prefer Snapdragon Over Exynos?
It's simple, really. Snapdragon chips have repeatedly proven to be more reliable, consistent, and powerful. They are also significantly better at sustained performance

Which Markets Have the S22 With the Snapdragon 8 Gen 1 Processor?

North and South America
South Korea
Southeast Asia
China
Japan
India

Which Markets Have the S22 With the Exynos 2200 Processor?

Europe
CIS (Commonwealth of Independent States)
Africa
Southwest Asia
Middle East
Het voelt ook gewoon niet lekker om een minder toestel te ontvangen.

[ Voor 55% gewijzigd door Franco10 op 19-02-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Franco10 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:29:
Ik denk dat de meeste mensen amper het verschil zullen merken. Tegelijkertijd:

[...]

Het voelt ook gewoon niet lekker om een minder toestel te ontvangen.
Precies. Je betaald voor iets en een fabrikant doet ook claims ( Playtime is now over !!) met veel bombarie en dan opeens is er een anticlimax.
Sorry hoor, maar voor velen is dat niet fijn.

Komt ook door de divisie die Samsung ZELF maakt door met verschillende Soc's te komen en de mensen hebben geen invloed op wat ze krijgen.
Geen enkel ander merk doet dat ....

Maar of je het merkt of niet is niet het enige. Kijk eens verder .....
Samsung loopt voorop als het gaat om support van het OS en dat is een zeer goed ontwikkeling !
Dat zal ook andere merken aansporen, en dat kan je alleen maar toejuichen.

Echter, kijk nu eens naar de camera sectie en ga eens lekker aan de gang, dan merk je dat toestellen warmer worden en dat het accu vreet. Een camera is vandaag de dag veel meer dan alleen een lens en een licht sensor die er een digitaal beeld van maakt.
We zien mega computing processen en die gaan gepaard met veel computer kracht.
Het is niet ondenkbaar dat over 2 jaar algoritmes zoveel beter zijn maar niet gebruikt gaan worden (en dus een update) omdat anders jouw toestel binnen 3 uur leeg is.
Zal niet de eerste keer zijn dat we zien dat een fabrikant nieuwe updates of features NIET pushed omdat ze een bepaalde user experience willen behouden (zie Iphone !)

Kortom, de hardware kan sneller achter gaan lopen dan je denkt en de fabrikant weet dat en zal niet alle updates en nieuwe features pushen.
Dit kan de bruikbare leeftijd van je toestel dus een stuk korter maken dan je nu mischien denkt.
Beide 4nm, beide door Samsung gemaakt.. dan zou Samsung toch beetje kunnen afkijken van Snapdragon?
Sommigen zeggen dat het probleem daar ligt. Het 4nm proces van Samsung is gewoon niet op het niveau van bijv. TSMC en dat kan de vele kwaliteit verschillen verklaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Bomberman71 op 19-02-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
Eigenlijk weet Samsung het ook en dus zou in de Exynos markt, S22 serie minder duur moeten zijn, dan de Snapdragon markt. Daarbij is denk ik het produceren van eigen soc goedkoper dan inkopen bij Qualcomm.

Maar goed, zolang ik kwa gebruik gewoon soepele ervaring heb en netjes de dag door kom, dan is het niet erg dat een Qualcomm/Bionic soc sneller zijn. Heb nooit telefoon uitgezocht op basis van geekbench.

Met m'n 8T die ik had, laadde ik ook wel eens begin van de avond even 20min bij, met 65W Warp Charge. Echter zou het fijner zijn als ik alleen s'nachts aan de lader hoef te hangen.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
SuperVeloce schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:21:
Eigenlijk weet Samsung het ook en dus zou in de Exynos markt, S22 serie minder duur moeten zijn, dan de Snapdragon markt. Daarbij is denk ik het produceren van eigen soc goedkoper dan inkopen bij Qualcomm.

Maar goed, zolang ik kwa gebruik gewoon soepele ervaring heb en netjes de dag door kom, dan is het niet erg dat een Qualcomm/Bionic soc sneller zijn. Heb nooit telefoon uitgezocht op basis van geekbench.

Met m'n 8T die ik had, laadde ik ook wel eens begin van de avond even 20min bij, met 65W Warp Charge. Echter zou het fijner zijn als ik alleen s'nachts aan de lader hoef te hangen.
Ze hebben met de 990 de basis opslag 256GB gedaan en de Qualcomm versie kreeg 128GB.
Ze hebben als het ware een sloort van vergoeding gedaan. Ook kregen wij toen nog een headset erbij en die Qualcomm gebieden niet.

Ik koop ook mijn toestel niet op een benchmark result maar vrijwel altijd is er een correlatie tussen verbruik en mindere prestaties en dan kijk ik verder.
Als ik dan zie dat de accuduur ook niet goed is dan gaan bij mij de alarmbellen af want dat beinvloed namelijk alles, zonder accu begin je helemaal niks en heb geen zin 2x per dag te moeten laden met een vers toestel.
En dat is wat we nu zien .... Prestaties die erg tegenvallen (de ene test wat meer dan de ander) en accuduur die minder is dan een jaar geleden.
Bijladen is geen ramp, zeker niet als je echt snel kan laden maar je moet dat niet willen met een nieuwe Ultra van 1300-1500 euro !

De nogal lauwe reacties van een handje vol mensen die hem in de laatste 48 uur ontvangen hebben zegt me ook wel iets en draagt alleen maar bij aan de twijfel zeg maar.

Oh enne ja, Samsung weet dit allemaal. Waarom denk je dat de laatste maanden het zo stil was rondom hun parade paardje ? Waarom denk je dat de Exynos 2200 release party werd gecanceled opeens ??
Geef eens 1 goede reden omdat te doen ... Juist, men kwam erachter dat in de release setting (en dus niet een 2200 in een laboratorium opstelling) niet deed wat nodig was.
Waarom is er tot de dag van vandaag een Power/Benchmark embargo ???

Dat is de reden dat de grote jongens hun mond houden en niemand van hun een deep dive doet.
Iedereen die dat wel doet zijn gewone consumers en kleine jongens die niet onder het embargo vallen.

Het is gewoon klote dat je ieder jaar weer dat gezeik hebt. Waarom kunnen we gewoon niet 1 soc hebben die ongeveer doet wat men claimed ??
Ik vind IOS niks als main device (heb een iphone 11 die ik nauwelijks gebruik) want anders wist ik het wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Bomberman71 op 19-02-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:17:
Waarom is er tot de dag van vandaag een Power/Benchmark embargo ???
Is dat wel zo? Als ik The Tech Chap mag geloven heeft Samsung voor het eerst geen review embargo met de Galaxy S22 serie, zie onderstaande video (bij 00:35). Hij heeft na 24 uur al wat mogen benchmarken en publiceren. En hij heeft de Exynos variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
dreester schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:54:
[...]

Is dat wel zo? Als ik The Tech Chap mag geloven heeft Samsung voor het eerst geen review embargo met de Galaxy S22 serie, zie onderstaande video (bij 00:35). Hij heeft na 24 uur al wat mogen benchmarken en publiceren. En hij heeft de Exynos variant.

[YouTube: Samsung Galaxy S22 Ultra - 24 Hour Review! (camera test & benchmark)]
Klopt, maar wat is de diepgang van dat stukje van techchap ? Een paar screenshots van Antutu en Geekbench met resultaten die vrijwel niemand verder haalt.
Vrijwel de hele movie gaat over de camera enzo en hij heeft niet 1 echte batterytest gedaan volgens mij.
Ja, hij deed er de hele dag mee volgens hem.

Vraag jezelf eens af, wat doen die influencers met zo'n toestel ? Denk je echt dat ze hem al die tijd als main device gebruiken ?
NO WAY ! Die gasten hebben wekelijks een toestel om te testen en gaan echt niet steeds alles overzetten, al hun social media accounts, bankzaken, games, etc etc.
Kijk eens naar jezelf hoe lang je bezig bent om alles naar je hand te zetten en alles werkend te hebben inclusief wachtwoorden, 2 way authentificatie, Digi D, etc etc etc.

Geloof me, die lui hebben als standaard een zakelijke telefoon, waarschijnlijk een Iphone waar alles op binnenkomt en die mischien 1x per jaar vernieuwd wordt.
Het Android toestel zetten ze op zodat ze de playstore inkunnen en wat apps om te testen kunnen downloaden en beginnen dan met hun tests.

Wees eerlijk, zouden ze echt ieder toestel helemaal inrichten zoals jij jouw main device hebt ? Je kunt niet eens Whatsapp bijvoorbeeld op meerdere toestellen hebben met dezelfde database.
En dan heb ik het over slechts 1 populaire app.

Terug naar zijn review, ik zie het nergens anders terug en zie tientallen resultaten die op 2100 niveau liggen en soms eronder.
Zelfs Golden reviewer heeft nog geen benchmark comparison gedaan, en hij is de authoriteit mbt deep dives mbt performance.

Kijk, ik weet niet 100% of er een embargo is qua benchmarks en dergelijke, maar het lijkt er wel op want anders snap ik niet waarom de rest niets maar dan ook niets post.
90% is allemaal hetzelfde, mooi toestel, oh kijk de Spen, de camera die uitgebreid getest wordt, wat gaming en dat was het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Klopt, maar wat is de diepgang van dat stukje van techchap ? Een paar screenshots van Antutu en Geekbench met resultaten die vrijwel niemand verder haalt.
Vrijwel de hele movie gaat over de camera enzo en hij heeft niet 1 echte batterytest gedaan volgens mij.
Ja, hij deed er de hele dag mee volgens hem.

Vraag jezelf eens af, wat doen die influencers met zo'n toestel ? Denk je echt dat ze hem al die tijd als main device gebruiken ?
NO WAY ! Die gasten hebben wekelijks een toestel om te testen en gaan echt niet steeds alles overzetten, al hun social media accounts, bankzaken, games, etc etc.
Kijk eens naar jezelf hoe lang je bezig bent om alles naar je hand te zetten en alles werkend te hebben inclusief wachtwoorden, 2 way authentificatie, Digi D, etc etc etc.

Geloof me, die lui hebben als standaard een zakelijke telefoon, waarschijnlijk een Iphone waar alles op binnenkomt en die mischien 1x per jaar vernieuwd wordt.
Het Android toestel zetten ze op zodat ze de playstore inkunnen en wat apps om te testen kunnen downloaden en beginnen dan met hun tests.

Wees eerlijk, zouden ze echt ieder toestel helemaal inrichten zoals jij jouw main device hebt ? Je kunt niet eens Whatsapp bijvoorbeeld op meerdere toestellen hebben met dezelfde database.
En dan heb ik het over slechts 1 populaire app.

Terug naar zijn review, ik zie het nergens anders terug en zie tientallen resultaten die op 2100 niveau liggen en soms eronder.
Zelfs Golden reviewer heeft nog geen benchmark comparison gedaan, en hij is de authoriteit mbt deep dives mbt performance.

Kijk, ik weet niet 100% of er een embargo is qua benchmarks en dergelijke, maar het lijkt er wel op want anders snap ik niet waarom de rest niets maar dan ook niets post.
90% is allemaal hetzelfde, mooi toestel, oh kijk de Spen, de camera die uitgebreid getest wordt, wat gaming en dat was het wel.
Die video was een review nadat hij het toestel 24 uur in bezit had. In zo'n korte tijd valt natuurlijk weinig te zeggen van de accuduur. Als ik kijk na hoe hij het vorig jaar heeft gedaan met de S21 Ultra, maakte hij reviewvideo's na 1 week gebruik en na een maand gebruik. Mijn punt met die video was meer om aan te geven dat er dit keer geen review embargo is, dat hij hierin niet alle aspecten uitgebreid heeft getest is dan ook logisch. Persoonlijk zie ik geen reden om te geloven dat er nog een embargo van kracht is. Bovendien is een dergelijke embargo niet meer relevant zodra er retail units in de handen van consumenten komen, zoals nu al het geval is. Een Samsung of Apple heeft dan niets meer te zeggen over toestellen waar mensen voor betaald hebben.

Anyway, zelf wacht ik altijd de reviews van GSMarena af voordat ik beslis. Zij doen in ieder geval gedegen tests in zaken die ik belangrijk vind, zoals scherm, speakers en accuduur. Ik ben het met je eens dat de reviews die er nu zijn heel oppervlakkig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
dreester schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Die video was een review nadat hij het toestel 24 uur in bezit had. In zo'n korte tijd valt natuurlijk weinig te zeggen van de accuduur. Als ik kijk na hoe hij het vorig jaar heeft gedaan met de S21 Ultra, maakte hij reviewvideo's na 1 week gebruik en na een maand gebruik. Mijn punt met die video was meer om aan te geven dat er dit keer geen review embargo is, dat hij hierin niet alle aspecten uitgebreid heeft getest is dan ook logisch. Persoonlijk zie ik geen reden om te geloven dat er nog een embargo van kracht is. Bovendien is een dergelijke embargo niet meer relevant zodra er retail units in de handen van consumenten komen, zoals nu al het geval is. Een Samsung of Apple heeft dan niets meer te zeggen over toestellen waar mensen voor betaald hebben.

Anyway, zelf wacht ik altijd de reviews van GSMarena af voordat ik beslis. Zij doen in ieder geval gedegen tests in zaken die ik belangrijk vind, zoals scherm, speakers en accuduur. Ik ben het met je eens dat de reviews die er nu zijn heel oppervlakkig zijn.
Kijk ik weet niks zeker want ik zit niet in the loop maar het valt mij op dat de reviews tot nu toe niks tot weinig toevoegen.
De camera is volledig belicht en die is prima, dat zie je vanuit alle hoeken en ze zeggen min of meer allemaal hetzelfde.
Voor de rest hebben ze de diepgang van een pannekoek en dat vind ik op zijn minst merkwaardig.
Dit is 1 van de 3 toestellen waar we al jaren naar uitkeken en jaarlijks zorgde voor vele miljoenen views:

- Top galaxy S device
- De Note
- De Iphone

Alle andere devices die in dat jaar uitkomen hebben niet de 'pull' zoals deze.
De Note bestaat niet meer maar halverwege het jaar/medio vakantie zien we tegenwoordig de Fold/Flex dus die neemt die plek zeg maar in.

Ik heb nog nooit zo weinig echte diepgang gezien terwijl er dan zogenaamd geen embargo is (wat ik zelf niet geloof) en de grote jongens het toestel al 1.5 weken in bezit hebben ....
Nee, dat gaat er bij mij niet in, sorry.

Die users met losse toestellen zou Samsung niks uitmaken, met of zonder embargo. Die lui bereiken helemaal niemand en de schade is derhalve 0.
1x Big Boy met miljoenen subs is een compleet ander verhaal, en vaak pikken de andere grote jongens er dan ook een graantje van mee en gaat het viral.

Maar goed we gaan het zien. Ik denk dat voor de 25e in 1x allemaal uitgebreide video's online gaan.

Als ik kijk in het ervaringen topic zie ik wisselend 'hands on' ervaringen.
Ikzelf denk dat er vel verschil in Soc kwaliteit is en dat sommige mensen een A klasse batch hebben en anderen B catergorie. Kan de verschillen niet anders verklaren bij compleet verschillende mensen die allemaal het toestel nieuw hebben, allemaal dezelfde 2200 en natuurlijk allemaal nog dezelfde software draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Die GPU scores zijn toch om te janken van de exynos 2200.
Net iets sneller dan last gen snapdragon en bijna 50% langzamer dan 8 gen 1.

Zelfs in de antutu gpu score is het verschil belachelijk groot.

De exynos en SD modellen zijn gewoon twee verschillende toestellen waar de SD variant het flagship is en de exynos variant de midrange.

Schopje naar het Exynos vs Snapdragon topic.

[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 19-02-2022 22:42 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
NosferatuX schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:36:

De exynos en SD modellen zijn gewoon twee verschillende toestellen waar de SD variant het flagship is en de exynos variant de midrange.

[mbr]Schopje naar het Exynos vs Snapdragon topic.[/]
Roep het maar niet te hard want hier op tweakers zijn ze dan snel boos op je.
Mensen laten zich graag in de maling nemen en er zijn er maar weinig die de waarheid durven te zeggen.
Over smaak valt niet te twisten maar cijfers zijn toch echt duidelijk, zeker als je het vanuit meerdere hoeken ziet.

Opeens boeit het dan niet, en gaat om de dagelijkse experience maar uiteindelijk praat je over een echte flagship die toch 2e rangs onderdelen heeft en dat is erg jammer en vooral zonde.
Het is de schuld van Samsung zelf die dit steeds blijft doen. Al zou Exynos op een gegeven moment stukken beter worden dan houd je de 2-deling en de onderlinge strijd en dat is onnodig.

Wacht nog steeds op echte serieuze vergelijkingen en echte deep dives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:36:

[mbr]Schopje naar het Exynos vs Snapdragon topic.[/]
Misschien wel fijn gelijk de linkjes naar de bronnen mee te nemen voor de discussie. Zijn ook wat fakes in omloop van mensen die mee willen liften op de hype rond de nieuwe toestellen...

Ben zelf benieuwd over een paar weken als de grote review sites hun tests uitbrengen, bij de S20 waren de verschillen groot tussen beide chipsets, bij de S21 zaten ze dicht bij elkaar, en nu bij de S22 kijken wat er uit komt als de toestellen naast elkaar liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwezz
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:03
Ik volg dit topic al een tijdje. Dit is niet mijn eerste note en ik herken hetzelfde stramien als bij vorige releases. Heel veel hype, maar toch mensen die teleurgesteld zijn wanneer ze het toestel in handen krijgen of ze de eerste reviews zien.

De frustratie over snapdragon vs exynos begrijp ik wel. Het zou eerlijker zijn als in elk toestel dezelfde processor zit.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik in al de jaren dat ik een exynos chip gebruik eigenlijk best tevreden ben geweest. Misschien zou dat anders zijn als ik ze naast elkaar kon gebruiken, maar mijn buurman heeft ook een veel mooier gazon. Ik relativeer dat wel.

Nog wat vroeg om definitief te verklaren, maar voorlopig is mijn S22u erg solid. Zowel qua batterij als performance. Ik ondervind gelukkig geen stutter of zwarte schermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 20 februari 2022 @ 05:26:
[...]

Misschien wel fijn gelijk de linkjes naar de bronnen mee te nemen voor de discussie. Zijn ook wat fakes in omloop van mensen die mee willen liften op de hype rond de nieuwe toestellen...

Ben zelf benieuwd over een paar weken als de grote review sites hun tests uitbrengen, bij de S20 waren de verschillen groot tussen beide chipsets, bij de S21 zaten ze dicht bij elkaar, en nu bij de S22 kijken wat er uit komt als de toestellen naast elkaar liggen.
Knip, feedback op moderatie mag in het daarvoor bestemde topic of een prive bericht naar de betreffende mod

De CPU performance lijkt redelijk dicht bij elkaar te zitten. De GPU performance totaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmlqCfpRaML-IsLAbU6UzHgsOeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9J69qFBc8wmy0uawlJ6KrW9.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.tomsguide.com...-1-vs-exynos-2200-results

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 20-02-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door NosferatuX op 20-02-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Mijn bericht werd ten onrechte hier naar toe verplaatst, ik reageerde namelijk in een ander topic op een bericht waar in iemand het al over het vergelijken had van de twee varianten in positieve zin maar de betreffende mod verplaatst blijkbaar alleen negatieve berichten en laat de positieve staan.
Dus vandaar dat er verder niks bij stond.

De CPU performance lijkt redelijk dicht bij elkaar te zitten. De GPU performance totaal niet.

[Afbeelding]
Dank voor de toevoeging. Ziet er op het eerste gezicht slecht uit voor de nieuwe Exynos 2200.

Reden dat dit topic ontstaan is, was ooit de felle argumenten voor en tegen, soort Apple Android fanboys discussie. En processoren zitten niet in een specifieke telefoon, maar in meerdere telefoons, dus eigen discussie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Dank voor de toevoeging. Ziet er op het eerste gezicht slecht uit voor de nieuwe Exynos 2200.

Reden dat dit topic ontstaan is, was ooit de felle argumenten voor en tegen, soort Apple Android fanboys discussie. En processoren zitten niet in een specifieke telefoon, maar in meerdere telefoons, dus eigen discussie topic.
Ja het verschil is eigenlijk te groot mbt de GPU. Van verschillen in kwaliteit van foto processing is niks bekend, was ook altijd een ding bij exynos.

Knip, zie voorgaande.

Maar goed.
Hopelijk kan het immense verschil in GPU prestaties dmv updates verbeterd worden maar zelf zie ik dat niet heel snel gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door 13art op 20-02-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Nee, het verschil is fors en dat wordt steeds duidelijker.
Updates gaan dat NIET goed maken, dat beloof ik u.
Updates verhelpen bugs (zwarte schermen bijv.) en men kan sleutelen aan een adaptive screenrate zodat die smoother over gaat komen. Dat laatste had de Iphone 13 Pro ook last van, dus hij was laag in frequentie maar kwam pas heel laat in de 120hz mode waardoor het niet zo smooth was als bij bijv een Fold 2 op het grote scherm, was een duidelijk verschil en hing ook af van de app die gebruikt werd.
Inmiddels is het regime aangepast en gaat dat beter.

Dat is wat updates doen.
Een update gaat geen 2 extra cores toevoegen om de Gfx weer op de rit te krijgen, zo werkt dat niet.
Het optimizen is altijd minimaal en je praat niet over verschillen van tientallen procenten !
Dat is wat je wel nodig hebt gezien de verschillen hierboven.

Edit: We zien verschillen die zitten de 42% tot wel 50%
Dat is niet een beetje een verschil, dat is ongehoord en het verschil is volgens mij nog nooit zo groot geweest.

Tja, het is idd de Hype, Pre-order gifts en dus eigenlijk de FOMO (Fear Of Missing Out) die zorgen dat mensen soms iets te vroeg aankopen.
Ik was er zelf ook bijna voor gegaan maar kan me ieder jaar iets beter beheersen.
Helaas ben ik degene met het probleem want ik wilde toch echt weer een andere main device en het liefst weer eens een Note.
Mijn laatste Note was de 8 waar ikj heel blij mee was, afgezien van de waardeloze accu en waardeloze single speaker. Eigenlijk alles was verder prima.
Note 9 overgeslagen want dat was niet heel veel een upgrade en dus zonde.
De Note 10 viel me tegen en ik had een Snapdragon Note 8 en zou dus een Exynos worden. Niet gedaan en gewacht op de S20 Ultra.
Viel ook tegen, waardeloze focus, duur, slechts max 256GB en weer zo'n 2e rangs Exynos dus ging ik kijken waar mijn prio lag.
Heb het over een hele andere boeg gegooid en kwam uit bij een Asus Rog 2.
Lelijk ding maar wel een beest van een accu, supersnelle SD 855+, dual sim, dual stereo speakers (best in class), 120hz all day (en kon je switchen naar 90 en 60 wat geen enkel ander toestel on the fly kon), snelladen en 512GB wat bijna geen enkel toestel had.
Nog steeds veel plezier van, MAAR begin nu met de camera toch wel een flinke upgrade te wensen, mis soms wireless charge, heb het liefst een IP rating en wil toch wel eens wat anders.

Van de week dan maar gekeken naar de Rog 5S 512GB maar vind dat ik niet heel veel opschiet en ik zit dus met een dillemma.
Ga voorlopig niks doen en zie wel waar Xiaomi mee komt met hun Ultra versie maar ik vrees weer de nodige beperkingen zoals altijd met die matige EU versies (max 256GB oa) of mischien dat Asus met de ROG6 eindelijk eens met wat nieuws komt.

Was ik maar een IOS liefhebber (Heb een Iphone 11 die ik niet tot nauwelijks gebruik) dan was ik snel klaar geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Bomberman71 op 20-02-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Overigens, we zien nu dat de Exynos vs SD flames weer oplaaien en steeds groter wordt.
De resultaten dit jaar dragen niet bij aan het creeeren van het draagvlak want zelfs de belofte van een AMD based GFX core zal niet veel mensen meer bekoren.
Ook de Tensor chip in de Pixel 6 was geen hoogvlieger en ik denk dat het draagvlak voor Exynos niet meer goed gaat komen .... Helemaal niet meer.

Qualcomm zit niet idle en die willen straks met een 8Gen2 de pijnpunten aanpakken en hun voorsprong behouden (stel je voor dat andere merken ook een Exynos zou willen gebruiken, dat kost ze miljarden.)
Het kijken naar Apple kunnen we beter helemaal buiten beschouwing laten, dat haal je nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bomberman71 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:08:
Nee, het verschil is fors en dat wordt steeds duidelijker.
Updates gaan dat NIET goed maken, dat beloof ik u.
Updates verhelpen bugs (zwarte schermen bijv.) en men kan sleutelen aan een adaptive screenrate zodat die smoother over gaat komen. Dat laatste had de Iphone 13 Pro ook last van, dus hij was laag in frequentie maar kwam pas heel laat in de 120hz mode waardoor het niet zo smooth was als bij bijv een Fold 2 op het grote scherm, was een duidelijk verschil en hing ook af van de app die gebruikt werd.
Inmiddels is het regime aangepast en gaat dat beter.

Dat is wat updates doen.
Een update gaat geen 2 extra cores toevoegen om de Gfx weer op de rit te krijgen, zo werkt dat niet.
Het optimizen is altijd minimaal en je praat niet over verschillen van tientallen procenten !
Dat is wat je wel nodig hebt gezien de verschillen hierboven.

Edit: We zien verschillen die zitten de 42% tot wel 50%
Dat is niet een beetje een verschil, dat is ongehoord en het verschil is volgens mij nog nooit zo groot geweest.

Tja, het is idd de Hype, Pre-order gifts en dus eigenlijk de FOMO (Fear Of Missing Out) die zorgen dat mensen soms iets te vroeg aankopen.
Ik was er zelf ook bijna voor gegaan maar kan me ieder jaar iets beter beheersen.
Helaas ben ik degene met het probleem want ik wilde toch echt weer een andere main device en het liefst weer eens een Note.
Mijn laatste Note was de 8 waar ikj heel blij mee was, afgezien van de waardeloze accu en waardeloze single speaker. Eigenlijk alles was verder prima.
Note 9 overgeslagen want dat was niet heel veel een upgrade en dus zonde.
De Note 10 viel me tegen en ik had een Snapdragon Note 8 en zou dus een Exynos worden. Niet gedaan en gewacht op de S20 Ultra.
Viel ook tegen, waardeloze focus, duur, slechts max 256GB en weer zo'n 2e rangs Exynos dus ging ik kijken waar mijn prio lag.
Heb het over een hele andere boeg gegooid en kwam uit bij een Asus Rog 2.
Lelijk ding maar wel een beest van een accu, supersnelle SD 855+, dual sim, dual stereo speakers (best in class), 120hz all day (en kon je switchen naar 90 en 60 wat geen enkel ander toestel on the fly kon), snelladen en 512GB wat bijna geen enkel toestel had.
Nog steeds veel plezier van, MAAR begin nu met de camera toch wel een flinke upgrade te wensen, mis soms wireless charge, heb het liefst een IP rating en wil toch wel eens wat anders.

Van de week dan maar gekeken naar de Rog 5S 512GB maar vind dat ik niet heel veel opschiet en ik zit dus met een dillemma.
Ga voorlopig niks doen en zie wel waar Xiaomi mee komt met hun Ultra versie maar ik vrees weer de nodige beperkingen zoals altijd met die matige EU versies (max 256GB oa) of mischien dat Asus met de ROG6 eindelijk eens met wat nieuws komt.

Was ik maar een IOS liefhebber (Heb een Iphone 11 die ik niet tot nauwelijks gebruik) dan was ik snel klaar geweest.
Pak je toch een SD versie via Kimovil of zo? Zolang het model ook de Europese banden ondersteunt ben je er. Misschien wat duurder dan de lokale aanbiedingen, maar daar staat de hogere performance tegenover die jij wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
swhnld schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Pak je toch een SD versie via Kimovil of zo? Zolang het model ook de Europese banden ondersteunt ben je er. Misschien wat duurder dan de lokale aanbiedingen, maar daar staat de hogere performance tegenover die jij wilt hebben.
Bedankt voor de tip, Kimovil kende ik nog niet _/-\o_

Klopt, maar je zit soms idd met banden en zeker in het begin zijn de prijzen van die dingen MEGA en dan komt een 512GB versie (minder als dat kan ik niks mee) helemaal duur uit en dat wordt mischien wel te gek qua prijs.
Als ik honderden euro's extra uit moet geven voor de performance versie die ik graag wens dan is het simpelweg niet het toestel voor mij.
Mischien kom ik dit voorjaar nog in de USA en is dat een optie. Kan ik ook zien hoe het allemaal gaat lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bomberman71 op 20-02-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aiDisCus
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-05-2022
NosferatuX schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:52:
[...]

[Afbeelding]
Ja de verschillen mbt de GPU benchmarks tussen Exynos en Snapdragon zijn groot. Maar de conclusie van dit artikel van Tom's Guide is:
"Truth is, Qualcomm is pretty good at designing chips. It still hasn't managed to match Apple's mobile silicon, but it remains clearly ahead of Samsung's efforts. That said, the Exynos 2200 is a huge step above previous versions. The fact that it can go head-to-head with the Snapdragon 8 Gen 1 in computing power is very impressive. I guess it helps that Samsung isn't designing its own cores from the ground up with the 2200.

The Exynos 2200 is not a bad chip by any means. I see it almost like a first-gen product, something that Samsung and AMD can improve next year. Perhaps then we'll see something that can truly challenge Qualcomm, and perhaps it'll give Samsung enough confidence to ship more Galaxy S and Galaxy Z devices with its own chips in other markets.
[...]

The key thing here is that if you live in a market where the Galaxy S22 uses the Exynos 2200, you're still getting a good phone based on our testing. Most games don't stress the GPU as much as the 3DMark benchmarks do, so you'll still be able to play your very favorite games however you'd like.
"

Voor mijzelf is het belangrijkste: ik heb nu nog een S8, geen idee wat die voor GPU benchmark heeft ;) , EN ik speel geen games op m'n phone. Dus, aannemende dat de CPU prestaties in orde zijn, ga ik er nog steeds vanuit dat ik geen kat in de zak koop en er flink op vooruit ga tov m'n S8. Maarrr... ik wacht wel nog een paar reviews af, o.a. die van Tweakers, voor ik definitief besluit. Ik wil namelijk wel weer een jaar of 4/5 kunnen doen met een nieuwe phone (maar eerlijk gezegd zou ik met m'n S8 gezien mijn gebruik nog best een jaar langer kunnen doen).

Maar dit is zoals gezegd mijn situatie, voor ieder is dat anders. Had ik nu een S21 gehad dan zou ik zoals 'Tom' concludeert me eerder interesseren voor de toekomstige Exynos 2300/2400 etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
swhnld schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Niet vergeten dat de exynos een nieuwe gpu gebruikt en dus nog niet zo goed ondersteunt (kan ) worden.

Voorbeeldje: mijn 4 jaar oude s10 decodeerd in parsec met 7ms latency, met dezelfde instellingen decodeerd de s22u in 15ms met uitschieters naar de 25ms. Ik geloof niet dat dit ligt aan de hardware maar softwarematig gewoon nog niet perfect is.

Echter mocht dit wel een hardwarematig probleem zijn dan ben ik flink de lul want dan heb ik een toestel gekocht die ik niet voor mijn hedendaagse pakket kan gebruiken.

Voor nu kies ik ervoor om samsung te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:58
aiDisCus schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:46:
[...]

ga ik er nog steeds vanuit dat ik geen kat in de zak koop en er flink op vooruit ga tov m'n S8. Maarrr... ik wacht wel nog een paar reviews af, o.a. die van Tweakers, voor ik definitief besluit. Ik wil namelijk wel weer een jaar of 4/5 kunnen doen met een nieuwe phone (maar eerlijk gezegd zou ik met m'n S8 gezien mijn gebruik nog best een jaar langer kunnen doen).
Maar ik vraag me dan altijd af, dit blijf je hoe dan ook houden, zodra je smartphone die je nu in gebruik hebt nog: aan gaat, werkt en de batterij gewoon een dag mee gaat, dan kan je elk jaar een excuses verzinnen om niet te upgraden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
De nuancering van Tom's guide is leuk maar ik ben bot en heel duidelijk, ik als consument heb daar geen hol aan.
Ik wil resultaat en het boeit me geen ene moer of het een 1e generatie is of niet. Ik koop niks voor hun beste bedoelingen.
Als het echt zo zou zijn (ik vind van niet, leg dat zo uit) dan moet je hem anders in de markt zetten en wat doen met de prijs. Het kan niet zo zijn dan wij als consument betalen voor hun experimenten en als dat niet goed uitpakt dan moet je daar maar begrip voor hebben.
Vind het niet goed dat wij hier een ander product krijgen voor de hoofdprijs terwijl iemand in een ander land een ander product krijgt.

Ik vind tegen het een zwak verhaal dat het een 1e gen is, Ja, mischien nu met AMD maar Samsung is al jaren bezig met Exynos en het is al jaren gezeik. Dit is niet de eerste keer en we gaan nu richting een half decennium.
Steeds weer hetzelfde verhaal, mischien volgend jaar ....
Herinner je de hype van verleden jaar nog ???? Men zou zelfs Apple wel even aanpakken want AMD maakt geen grappen.
Allemaal mensen die hier hyper de pieper zaten te doen en ik zie toen al dat het onwaarschijnlijk was.
Je gaat namelijk niet van B klasse naar Top of the Class in 1 jaar want ook de concurentie zit niet stil, en dan laat ik Apple even buiten beschouwing.
Nu hoor je opeens niks meer van de fanboys hier, zijn allemaal stil of proberen te nuanceren.

Wat ik erg vind is dat de Z series en de dure tablets allemaal wel de 'premium' soc's krijgen en met de minstens zo dure Galaxy S series moeten we het doen met hun experiment in sommige regio's.

Het excuus zal dan een ' chip tekort' zijn, ja natuurlijk .... Er zijn wel genoeg SD's voor hun hele Z line, de hele premium TabS7/S8 lijn en natuurlijk al die chineze merken (Oppo/Vivo/Redmi/Asus/Oneplus/etc) kunnen ook genoeg SD's krijgen ....

Het is wel duidelijk dat ik het niet eens ben met de nuancering hierboven en het aankijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Bomberman71 op 20-02-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
aiDisCus schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Ja de verschillen mbt de GPU benchmarks tussen Exynos en Snapdragon zijn groot. Maar de conclusie van dit artikel van Tom's Guide is:
"Truth is, Qualcomm is pretty good at designing chips. It still hasn't managed to match Apple's mobile silicon, but it remains clearly ahead of Samsung's efforts. That said, the Exynos 2200 is a huge step above previous versions. The fact that it can go head-to-head with the Snapdragon 8 Gen 1 in computing power is very impressive. I guess it helps that Samsung isn't designing its own cores from the ground up with the 2200.

The Exynos 2200 is not a bad chip by any means. I see it almost like a first-gen product, something that Samsung and AMD can improve next year. Perhaps then we'll see something that can truly challenge Qualcomm, and perhaps it'll give Samsung enough confidence to ship more Galaxy S and Galaxy Z devices with its own chips in other markets.
[...]

The key thing here is that if you live in a market where the Galaxy S22 uses the Exynos 2200, you're still getting a good phone based on our testing. Most games don't stress the GPU as much as the 3DMark benchmarks do, so you'll still be able to play your very favorite games however you'd like.
"

Voor mijzelf is het belangrijkste: ik heb nu nog een S8, geen idee wat die voor GPU benchmark heeft ;) , EN ik speel geen games op m'n phone. Dus, aannemende dat de CPU prestaties in orde zijn, ga ik er nog steeds vanuit dat ik geen kat in de zak koop en er flink op vooruit ga tov m'n S8. Maarrr... ik wacht wel nog een paar reviews af, o.a. die van Tweakers, voor ik definitief besluit. Ik wil namelijk wel weer een jaar of 4/5 kunnen doen met een nieuwe phone (maar eerlijk gezegd zou ik met m'n S8 gezien mijn gebruik nog best een jaar langer kunnen doen).

Maar dit is zoals gezegd mijn situatie, voor ieder is dat anders. Had ik nu een S21 gehad dan zou ik zoals 'Tom' concludeert me eerder interesseren voor de toekomstige Exynos 2300/2400 etc.
Klopt maar dat gaat de essentie voorbij.
Dat mensen een hele oude telefoon hebben en dus vooruitgang boeken staat los van het feit dat er een product wordt verkocht die onder de motorkap heel verschillend is en een bepaalde regio geforceerd wordt om het mindere product af te nemen

De situatie die jij beschrijft is dat je dus genoegen neemt met een minder product omdat je huidige toestel heel oud is en je er minder last van hebt.

Dat is een keuze maar dat doet niks af aan het feit dat dit natuurlijk een hele foute situatie is. Als consument hoor je niet genoegen hoeven te nemen met een minder product, om watvoor reden dan ook.

Stel je voor dat Nvidia of AMD besluiten videokaarten te maken waarvan het exacte model in de EU 50% langzamer is dan het exacte model wat in de VS verkocht wordt voor ook nog eens meer geld. En ook nog eens voordoen alsof het product hetzelfde is.

Dan kan die GPU wel sneller zijn dan je 5 jaar oude maar het is en blijft fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
NosferatuX schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Dat mensen een hele oude telefoon hebben en dus vooruitgang boeken staat los van het feit dat er een product wordt verkocht die onder de motorkap heel verschillend is en een bepaalde regio geforceerd wordt om het mindere product af te nemen

De situatie die jij beschrijft is dat je dus genoegen neemt met een minder product omdat je huidige toestel heel oud is en je er minder last van hebt.

Dat is een keuze maar dat doet niks af aan het feit dat dit natuurlijk een hele foute situatie is. Als consument hoor je niet genoegen hoeven te nemen met een minder product, om watvoor reden dan ook.

Stel je voor dat Nvidia of AMD besluiten videokaarten te maken waarvan het exacte model in de EU 50% langzamer is dan het exacte model wat in de VS verkocht wordt voor ook nog eens meer geld. En ook nog eens voordoen alsof het product hetzelfde is.

Helemaal juist ...
Ik weet 100% zeker dat de mensen hier eenzelfde situatie met de aanschaf van een nieuwe auto NIET accepteren.
Als zij dezelfde auto bestellen als de buurman/collega/kennis dan willen ze ook krijgen waarvoor ze betalen en nemen echt niet genoegen met de 120Pk versie ipv 180PK versie waar ze voor betaald hebben. En dat terwijl die 120PK versie je ook van A naar B brengt en stukken beter rijd als hun 16 jaar oude auto.
Gaat echt niet gebeuren ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aiDisCus
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-05-2022
NosferatuX schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Natuurlijk zou ik liever een S22 met de best mogelijke prestaties hebben, maar als consument mag ik gelukkig mijn eigen keuzes maken, en ik benadrukte al: ik game niet op mijn phone, dat is het belangrijkste. Dus als de Exynos-mindere prestaties alleen tot uitdrukking komen bij gamen dan merk ik er zelf/persoonlijk/in mijn gebruik niets van. Zoals ik ook al zei: dat kan voor iedereen anders zijn, dus ieder maakt z'n eigen keuzes.

Ik probeer de S22 in z'n totaliteit af te wegen:
Plussen: nieuw, ziet er mooi uit, praktisch de meest compacte form factor van de Androids (groter dan m'n huidige S8 wil ik zeker niet), goede camera's, vijf jaar Android-ondersteuning, en nu bij introductie ongeveer 30% korting incl. Bluetooth oordinges die ik anders toch moet kopen.
Minnen: mindere GPU (maar merk ik niet), afwachten hoe de accuduur is (-> reviews?).

Ik weet dat de S22 niet optimaal is, maar ik redeneer: wat merk ik daarvan in mijn dagelijks gebruik? Wat zijn de alternatieven nu, of wil ik nog een jaar door met m'n S8 (eigenlijk niet ...). En zoals ieders gebruik anders is, is het ieders goed recht een andere afweging te maken. Succes allen daarmee :*) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintin8
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02-2022
Iemand verstand om een snapdragon versie aan te schraven? Ken dat via Samsung us? En ken je ook instellingen Nederland s kiezen bij snapdragon variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Helemaal juist ...
Ik weet 100% zeker dat de mensen hier eenzelfde situatie met de aanschaf van een nieuwe auto NIET accepteren.
Als zij dezelfde auto bestellen als de buurman/collega/kennis dan willen ze ook krijgen waarvoor ze betalen en nemen echt niet genoegen met de 120Pk versie ipv 180PK versie waar ze voor betaald hebben. En dat terwijl die 120PK versie je ook van A naar B brengt en stukken beter rijd als hun 16 jaar oude auto.
Gaat echt niet gebeuren ;w
Volgens mij wel, Samsung gaf al aan dat er nog nooit zoveel verkocht was in een pre order. Ik denk dat maar weinig mensen het boeit wat voor merk cpu en gpu er in zit of dat ze ergens anders een andere cpu en gpu krijgen. Zolang de telefoon maar beter is dan de vorige vinden de meeste mensen het wel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Ernemmer schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:21:
[...]

Volgens mij wel, Samsung gaf al aan dat er nog nooit zoveel verkocht was in een pre order. Ik denk dat maar weinig mensen het boeit wat voor merk cpu en gpu er in zit of dat ze ergens anders een andere cpu en gpu krijgen. Zolang de telefoon maar beter is dan de vorige vinden de meeste mensen het wel best.
Klopt helemaal. Velen worden via abo gekocht en mensen upgraden na vaak 2 jaar en vinden het best.
Al zat er een exynos 990 in dan kochten ze hem nog. Het feit dat zelfs de 8GB/128GB versie verkocht wordt zegt ook genoeg.
Een ultra/premium device is allang niet meer het speeltje van een techhead of echte freak.
Dat gekoppeld met pre-order gifts en kortingen zorgen ook voor een boost.

In weze kan je het zien als de lease auto, de meesten vinden het wel best en willen niet teveel bijtelling en geloven het verder wel.
Als de auto gekocht wordt van het eigen geld dan kijkt de Nederlander erg goed rond en pikken ze geen 2e rangs model voor de prijs van het premium model, nog niet mischien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
quintin8 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:10:
Iemand verstand om een snapdragon versie aan te schraven? Ken dat via Samsung us? En ken je ook instellingen Nederland s kiezen bij snapdragon variant?
Kan je gerust vergeten.
Samsung USA gaan niks naar NL sturen.
Dus je zult een adres in de USA moeten gebruiken en dan mee nemen.
Opsturen en invoerrechten en alles betalen wordt een dure grap kan ik je verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destorized
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-01 17:55
quintin8 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:10:
Snapdragon variant kan je importeren via websites zoals wondamobile of t-dimension. Ikzelf heb al eens een Note20 gekocht via t-dimension en alles werkte zonder problemen (ook nederlandse taal was beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Ik lees toch weer dat tot Feb 25 er een performance Embargo op de S22 Ultra zit. We zagen al wel wat benchmarks voorbij komen maar geen echte grote vergelijkingen en zware testen.
Zelfs Golden Reviewer niet die er normaal als de kippen bij is, Net als TechNick die altijd diep op accuduur in gaat.
Wellicht is de 25e de datum dat er een update komt, en dan is het wat logischer zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerjunior
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-03 20:53
Bomberman71 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:56:
Ik lees toch weer dat tot Feb 25 er een performance Embargo op de S22 Ultra zit. We zagen al wel wat benchmarks voorbij komen maar geen echte grote vergelijkingen en zware testen.
Zelfs Golden Reviewer niet die er normaal als de kippen bij is, Net als TechNick die altijd diep op accuduur in gaat.
Wellicht is de 25e de datum dat er een update komt, en dan is het wat logischer zeg maar.
Golden reviewer heeft eindelijk zijn exynos unit binnen :). Een van de comments heeft het over een patch op de 24e voor de AMD gpu.

https://twitter.com/Golde...?cxt=HHwWjMDRrZvygsMpAAAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
tweakerjunior schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Golden reviewer heeft eindelijk zijn exynos unit binnen :). Een van de comments heeft het over een patch op de 24e voor de AMD gpu.

https://twitter.com/Golde...?cxt=HHwWjMDRrZvygsMpAAAA
Beter ! Ben erg benieuwd ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerjunior
Eerste test resultaten van Golden Reviewer. Nu hopen dat samsung het verschil kan verminderen door updates...

https://twitter.com/Golde...?cxt=HHwWgsDSyeW0ncMpAAAA

YouTube: AMD + Exynos 2200 Failed Again, Galaxy S22 Ultra Genshin Impact Gami...

[ Voor 75% gewijzigd door tweakerjunior op 22-02-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
Inmiddels de S22+ met Exynos getest op GSM Arena. Uitgebreide review. Behoorlijk positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Resultaat is gewoon slecht.
Moet je na gaan dat je 30% extra fps nodig hebt om het redelijk tot goed te maken.
Ik geloof niet in dat soort winst met updates.
Daarbij kan je meestal niet winst maken zonder extra verbruik en hitte. Dus dan komen andere zaken weer om de hoek kijken.
Zie graag de 8gen1 VS 2200. Hij zal de SD versie binnenkort hebben.

En ja het is waar dat Genshin zwaar is en het spel zelf ook niet optimaal is, maar alle Soc's moeten daar mee dealen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Laatst online: 20:24
Iemand deze al gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m521M7w8t_W6tsAb2ThsA-Kw6Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2zIOdEG0xZAgGLJ18iGQSOf.png?f=fotoalbum_large

De GSMArena-review van de S22+ (Exynos!) is nu uit, maar het lijkt erop dat er ook al steeds meer informatie van de S22 Ultra in hun database verschijnt. Dit ziet er best goed uit!

Link: https://www.gsmarena.com/..._s22_plus-review-2381.php

[ Voor 8% gewijzigd door XpanD op 23-02-2022 12:11 . Reden: Link vergeten, staat hier nu ook in. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerjunior
XpanD schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:29:
Iemand deze al gezien?

[Afbeelding]

De GSMArena-review van de S22+ (Exynos!) is nu uit, maar het lijkt erop dat er ook al steeds meer informatie van de S22 Ultra in hun database verschijnt. Dit ziet er best goed uit!
Het lijkt erop dat de modem van de s22 minder zuinig is vergeleken met de s21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008

g0tanks

Moderator CSA
Iemand deze al gezien?

[Afbeelding]

Hoe moet ik die getallen interpreteren? Wat is 97 uur in deze context?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
Hier staat wat informatie over hun proces: https://www.gsmarena.com/gsmarena_lab_tests-review-751p6.php

Ik kijk zelf vooral naar de losse resultaten (bellen/browsen/video), deze cijfers leken in het verleden ook redelijk overeen te komen met de ervaringen die ik gezien heb bij bijvoorbeeld de S21 Ultra en de recentere Sony-modellen.

Nog een linkje naar de eerdergenoemde review, was deze vergeten te plaatsen: https://www.gsmarena.com/..._s22_plus-review-2381.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Iemand deze al gezien?

[Afbeelding]

Als je een review benoemt, misschien ook handig om direct de link erbij te plaatsen ;) https://www.gsmarena.com/..._s22_plus-review-2381.php

edit:
Woops, had je laatste post niet gezien :P (Punt blijft staan though :+)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 23-02-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
Heb hem ook nog even in de originele post gezet, is inderdaad wel wat zichtbaarder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008

g0tanks

Moderator CSA
XpanD schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:43:
Hier staat wat informatie over hun proces: https://www.gsmarena.com/gsmarena_lab_tests-review-751p6.php

Ik kijk zelf vooral naar de losse resultaten (bellen/browsen/video), deze cijfers leken in het verleden ook redelijk overeen te komen met de ervaringen die ik gezien heb bij bijvoorbeeld de S21 Ultra en de recentere Sony-modellen.

Nog een linkje naar de eerdergenoemde review, was deze vergeten te plaatsen: https://www.gsmarena.com/..._s22_plus-review-2381.php
Our overall rating gives you an idea of how much battery backup you can get on a single charge. An overall rating of 40h means that you'll need to fully charge the device in question once every 40 hours if you do one hour of 3G calls, one hour of video playback and one hour of web browsing daily. The score factors in the power consumption in these three disciplines along with the real-life standby power consumption, which we also measure separately.

De 97 uur geeft dus aan dat je om de 97 uur moet laden als je per dag slechts 1 uur belt, 1 uur video kijkt en 1 uur browset. Geen hele intuïtieve maat, maar goed. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:20
https://www.phonearena.co...g-benchmark-test_id138626

Interessant. Lijkt erop dat de AMD GPU niet de volledige "gunstige" wattage krijgt. Keuze van Samsung.

Daarintegen gaat de telefoon 5 uur langer mee tijdens het gamen vergeleken met de S21 wat op gelijke hoogte is met iphone 13 pro max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:22
Zou ook kunnen zijn om de winstmarges en überhaupt aanvoer van chips op acceptabel niveau te houden, Samsung haalt blijkbaar dramatische yields. Lager klokken = meer chips kunnen dat niveau halen.

[ Voor 8% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 24-02-2022 00:36 ]

• Bomberman71
Alles is mogelijk, 1 ding is zeker ... Op dit moment is het niet wat de mensen gedacht en gehoopt hadden.
Nu vallen steeds meer dingen op hun plek en snappen we ook de stilte gedurende 2021 mbt het samenwerkings proces terwijl er in 2020 nog echt sprake was van dikke hype.
De gecancelde release party van de 2200 is denk ik het dieptepunt en gaf al aan dat het allemaal niet geheel volgens plan is gegaan.

• Bomberman71
AllesIsVoorbij schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:35:
Zou ook kunnen zijn om de winstmarges en überhaupt aanvoer van chips op acceptabel niveau te houden, Samsung haalt blijkbaar dramatische yields. Lager klokken = meer chips kunnen dat niveau halen.
Goeie ! Was eerder al sprake van dat het 4nm procede van Samsung niet optimaal is en dat ze gewoon niet de kwaliteit halen die men nodig had om alles uit de kast te trekken.
Door ze lager te klokken enzo kan je idd zorgen dat meer soc's de eis halen.

Hoe je het wend of keert, ieder jaar is er wat met dat Exynos gelul en het ergste is dat je hier geen keuze hebt.
Ik wacht af op de Xiaomi 12 Ultra en anders de Asus Rog 6.

• Bomberman71
g0tanks schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:54:
[...]

Our overall rating gives you an idea of how much battery backup you can get on a single charge. An overall rating of 40h means that you'll need to fully charge the device in question once every 40 hours if you do one hour of 3G calls, one hour of video playback and one hour of web browsing daily. The score factors in the power consumption in these three disciplines along with the real-life standby power consumption, which we also measure separately.

De 97 uur geeft dus aan dat je om de 97 uur moet laden als je per dag slechts 1 uur belt, 1 uur video kijkt en 1 uur browset. Geen hele intuïtieve maat, maar goed. :p
Tja, daar zit je zo aan bovendien verlies je ook aardig wat door allerlei services die gewoon draaien.
Als je dan ook nog eens zaken aan hebt zoals NFC, BT, AOD en vooral Mobiele data dan heb je altijd wel wat verbruik.
Ik geloof niet in al die methodes en SOT tijden, allemaal te divers en zeggen niks.
Het enige wat mij wat zegt en eigenlijk iedereen is wat een toestel afwijkt met zijn voorganger.
Zie overal (zowel 8gen1 en 2200) minder accuduur heeft dan de S21U, kortom je gaat erop achteruit. En dat terwijl de grootste flagships er jaarlijks steeds wat op vooruit gingen.

• formant
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-04 00:44
Geheel met bomberman eens, bottomline is dat het eigenlijk 2 verschillende producten zijn, waarbij de "betere" optie omgerekend 1050 euro kost. Dat je die keuze niet kan maken is wrang, ik wil best een ultra en geloven dat het een nog steeds een goed apparaat is echter kan het je niet ontgaan dat je (wederom) meer betaald voor minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
GhostriderR32 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:40:
Op reddit komen steeds meer berichten naar boven dat de xclipse 920 gpu geknepen word kwa performance. Ben benieuwd of dat na de eerste stabiele update nog steeds zo is..
Het gemiddeld verbruik van de exynos2200 is pakweg 50% lager dan de snapdragon8gen1 bij het draaien van benchmarks (heb helaas geen 1 op 1 vergelijking, alleen informatie van verschillende tests). Dit zou duiden op een dikke underclock... de vraag is waarom. De s22 ultra thermal management is super goed dus heb niet het idee dat het vanwege warmteafvoer is.

Mensen denken dat het vanwege contractuele afspraken met qualcomm is, weer andere mensen een (slechte) strategy van samsung.

Feit is echter wel dat de exynos2200 erg weinig vermogen pakt als de gpu word belast. Minder dan de tdp aankan. En elke tweaker weet wat je doet met ongebruikt tdp op de pc 😜.

• SuperVeloce
tjberkhof schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Het gemiddeld verbruik van de exynos2200 is pakweg 50% lager dan de snapdragon8gen1 bij het draaien van benchmarks (heb helaas geen 1 op 1 vergelijking, alleen informatie van verschillende tests). Dit zou duiden op een dikke underclock... de vraag is waarom. De s22 ultra thermal management is super goed dus heb niet het idee dat het vanwege warmteafvoer is.

Mensen denken dat het vanwege contractuele afspraken met qualcomm is, weer andere mensen een (slechte) strategy van samsung.

Feit is echter wel dat de exynos2200 erg weinig vermogen pakt als de gpu word belast. Minder dan de tdp aankan. En elke tweaker weet wat je doet met ongebruikt tdp op de pc 😜.
Komen dan misschien custom roms/kernels die het unlocken

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:39
[...]

Contractuele afspraken lijkt me sterk. Als dit al het geval is, denk ik dat het met name gaat om efficiëntie. Op max power zou de accuduur nog beroerder zijn.

• Bomberman71
[...]

Wat dacht je wellicht van een inferieur 4nm procede en waarbij ze dus te weinig chips maken die aan de eisen voldoen.
Door hem lager te klokken halen veel meer de eisen en haal je dus ook veel meer bruikbare SOC's uit een waver.

Is niks nieuws hoor, en zelfs Apple doet dat met de nieuwe MBP en hun M1 pro en Max chips.

• brouwerchris
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-12-2024
Bomberman71 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Wat dacht je wellicht van een inferieur 4nm procede en waarbij ze dus te weinig chips maken die aan de eisen voldoen.
Door hem lager te klokken halen veel meer de eisen en haal je dus ook veel meer bruikbare SOC's uit een waver.

Is niks nieuws hoor, en zelfs Apple doet dat met de nieuwe MBP en hun M1 pro en Max chips.
FYI:
Samsung fabriceert op hetzelfde 4nm system van ASML de 8gen1 voor Qalcom
Pagina: 1 2 3 4 Laatste