Vincent91 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:04:
Ik heb paar maanden een s22U gehad en vond het scherm toch fragiel
Na 3 maand was de coating al defect waardoor er soort groeven ontstonden,ze waren wel enkel zichtbaar als er vocht op kwam maar toch
Heb ook nooit het toestel laten vallen en er zat een hoesje omheen
Er zijn veel fabrikanten die standaard een screen protector meeleveren,waarom doet Samsung dit niet?
Voor een nieuw scherm moet je toch redelijk diep in uw buidel tasten
Ik wacht met smart af voor de s23U , misschien is het scherm daar beter

Lijkt me een hardware defect als de coating zó snel defect raakt. Of heb je bepaalde schoonmaakmiddelen gebruikt voor het glas? Je hebt mensen die allerlei poetsmiddelen gebruiken, waaronder brillendoekjes, alcohol of LCD wipers. Meer dan een droge microvezeldoek zou ik niet gebruiken.
S21U - Gorilla Glass Victus
S22U - Gorilla Glass Victus+
S23U - Gorilla Glass Victus 2 (gerucht)
Maar dat is enkel het glas dat wordt gebruikt. Het kan zijn dat Samsung zelf een oleophobic coating aanbrengt, ik heb geen idee wat daarvan de kwaliteit is en of die varieert per smartphone. Dat Gorilla Glass is ook maar marketing, het wordt steeds sterker terwijl de meeste gebruikers vooral krassen krijgen in de coating die véél fragieler is.. en bij een flinke val is het scherm alsnog kaduk. Het enige voordeel van de ontwikkelingen is dat het glas steeds dunner en dus lichter van gewicht wordt.
Samsung plaatst geen screenprotector omdat.. tsja, er zijn legio redenen te bedenken:
1. Dit proces kost extra geld (machine + controle + screenprotector). De besparing van enkele centen per toestel is bij een productie van miljoenen stuks ineens veel geld.
2. Ze zijn lui
3. Ze hopen dat je scherm krast, of nog liever: volledig breekt. Repareren is duur en gedoe, dus dan maar een volledig nieuwe Samsung kopen
Mogelijk al het bovenstaande. Oneplus plakt ten minste op al hun telefoons een strakke screen protector die stof- en luchtvrij is. Die had ik er na 2 jaar altijd nog steeds op zitten, dat is gewoon zoals je het wil. Het enige dat Samsung op het scherm drukt is een lullig plastic beschermstickertje dat voor gebruik verwijderd dient te worden. Die zit er alleen op om shipping/handling schade te voorkomen.
Persoonlijk zou ik altijd een screenprotector plaatsen om het glas en de coating te beschermen. Het voorkomt veel oppervlakkige krasjes en verhoogt daardoor de doorverkoop waarde. Helaas is dat bij een S23U met curved schermranden erg vervelend, ik krijg ze er zelf altijd matig op.