DarkMindz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:20:
Mijn OnePlus6 is aan vervanging toe en mijn oog viel op de S23 Ultra. Nu is mijn enige zorg eigenlijk de bloatware die erop geinstalleerd staat. Ik vroeg mij dan ook af als je de bloatware verwijderd met behulp van een programma, hoe zit het dan met de garantie van de smartphone? Iemand die me daar meer kan over vertellen?
Er zijn ADB Debloat oplossingen, als je even zoekt op het internet met kant en klare scripts. Hiermee kun je ook de systeem apps aanpakken.
Een maar, je kunt ook teveel verwijderen, dus ik zou eerst een paar weken kijken of je er werkelijk last van hebt. De software is immers getest als totaalpakket. Grijp je daarop in kun je tegen gekke problemen aan gaan lopen. Een fabrieksinstellingen reset lost dat wel altijd op.
Wat ik zelf doe is alles wat normaal verwijderbaar is eraf gooien door er op te drukken en verwijder te kiezen, van wat ik niet nodig heb. En onder instellingen, apps, systeem apps, schakel ik alle Meta meuk uit (ik wil Facebook niet het recht geven als eigen app winkel op mijn telefoon zooi te installeren, dat doe ik zelf wel). De rest laat ik staan en na 2-3 weken weet de telefoon wat ik gebruik en wat niet, en zet zelf apps in ultieme sluimerstand opdat ze niets meer doen.
Ga je toch debloaten met tools, zorg in ieder geval dat de Galaxy Store blijft werken, daar komen namelijk app updates van Samsung specifieke apps vandaan welke je niet in de Play Store vind. Die apps niet updaten is gebruikservaringen probleemveroorzaker nummer 1.