SpuitjeElfje, in ieder geval dank voor je moeite
Zit ik ook nog naar te kijken, maar vind dat dan toch wel weer veel geld om alleen het vebruik vanaf afstand in te zien. Regelen ga ik er niet mee, we passen temperatuur niet veel aan hier.SpuitElfje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:42:
Wat je ook zou kunnen doen is een Cozytouch Bridge v2 aanschaffen, dat ben ik zelf ook nog aan het overwegen i.v.m. koppeling met Home Assistant. Daar kun je ook het verbruik in terugzien.
Iemand goede ervaringen met cozytouch?
p.s. verbruik november 380kwh ongeveer
Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270
Hier een 6kW , alleen verwarming.
Energie gemeten met Sonoff powr302d
22-11 16,64 kWh
23-11 7,02 kWh
24-11 7,61 kWh
25-11 15,58 kWh
26-11 16,34 kWh
27-11 15,73 kWh
28-11 17,54 kWh
29-11 21,63 kWh
30-11 28,6 kWh
1-12 26 ...kWh
Ik ben aan het "spelen" met de stooklijn.
Beneden woonkamer VVW en studeerkamer met zelf gebooste JAGA (heatbooster Tweakers)
Omdat ik begrijp dat Defrost gebeurd met behulp van warm water uit het systeem, heb ik de radiatoren op de bovenverdiepingen vandaag rond half negen open gezet om te zien of de sterke temperatuurdaling rond defrost lager zou worden.( want meer warm water beschikbaar om te ontdooien)
En inderdaad is dat een beetje te meten.
Dat zou er voor pleiten om eventueel een buffervat te plaatsen?
Energie gemeten met Sonoff powr302d
22-11 16,64 kWh
23-11 7,02 kWh
24-11 7,61 kWh
25-11 15,58 kWh
26-11 16,34 kWh
27-11 15,73 kWh
28-11 17,54 kWh
29-11 21,63 kWh
30-11 28,6 kWh
1-12 26 ...kWh
Ik ben aan het "spelen" met de stooklijn.
Beneden woonkamer VVW en studeerkamer met zelf gebooste JAGA (heatbooster Tweakers)
Omdat ik begrijp dat Defrost gebeurd met behulp van warm water uit het systeem, heb ik de radiatoren op de bovenverdiepingen vandaag rond half negen open gezet om te zien of de sterke temperatuurdaling rond defrost lager zou worden.( want meer warm water beschikbaar om te ontdooien)
En inderdaad is dat een beetje te meten.
Dat zou er voor pleiten om eventueel een buffervat te plaatsen?
/f/image/tEhVxeLQbHClLJHKrPU8wjod.png?f=fotoalbum_large)
Hier onder mijn verbruik:
27-11 37.2 kWh
28-11 38.5 kWh
29-11 42.2 kWh
30-11 50 kWh
1-12 40kWh
Kwam er gisteren achter dat mijn thermostaat op een veel te koude muur hangt, daardoor gaat hij steeds heel hard werken om de temp omhoog te krijgen…
27-11 37.2 kWh
28-11 38.5 kWh
29-11 42.2 kWh
30-11 50 kWh
1-12 40kWh
Kwam er gisteren achter dat mijn thermostaat op een veel te koude muur hangt, daardoor gaat hij steeds heel hard werken om de temp omhoog te krijgen…
ik ben benieuwd of dat uit maakt... wel als je geen vloerverwarming hebt denk ik. Bij VW lijkt het me minder logisch... maar altijd het proberen waard.Knight0544 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:28:
Hier onder mijn verbruik:
27-11 37.2 kWh
28-11 38.5 kWh
29-11 42.2 kWh
30-11 50 kWh
1-12 40kWh
ik gebruik de 3 fase meter van homewizzard.hortens9273 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:48:
Hallo SpuitjeElfje, sorry was voor Daan 256 bedoeld, had erbij moeten vermelden, heb namelijk zelf de P1 meter maar vind verbruik van de WP nog steeds lastig te lezen
Daan is dat de P1 meter, deze heb ik namelijk ook maar er zitten ook andere apparaten op deze fase, vind nog steeds moeilijk om de exacte waarden van de WP af te lezen en vind de wp zelf aflezen erg lastig, hoe hoger verbruik hoe lastiger
[ Voor 92% gewijzigd door hortens9273 op 01-12-2023 21:57 ]
die heb ik ook.. maar voor de WP gebruik ik de Wi-Fi kWh meter 3-fase MID meter van homewizard.hortens9273 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:50:
Daan is dat de P1 meter, deze heb ik namelijk ook maar er zitten ook andere apparaten op deze fase, vind nog steeds moeilijk om de exacte waarden van de WP af te lezen en vind de wp zelf aflezen erg lastig, hoe hoger verbruik hoe lastiger
Lees het volgende even in de context van -3 buiten temp en binnen 20 graden.
ik heb de aanvoer op 35 graden gezet door de minimale aanvoer en maximale aanvoer beiden op 35 graden te zetten. Dit leverde lange runs op met minder defrosts.. ... echter de gemiddelde temperatuur ligt daarmee tussen de 30 en 32 graden aanvoer.... Ik ga nu van 30 minuten defrost naar om de 45 minuten een defrost... bijkomend nadeel is dat de kamer niet op temperatuur blijft.... dus minder comfort.
De pompsnelheid heb ik ook mee lopen pielen. Hoe lager de pompsnelheid hoe hoger de delta t hoe meer defrost. Mijn volgende experiment is 32 graden aanvoer en pomp op 100%.
De backupheater in de WP staat bij mij uit... als in niet ingesteld..... zijn er al mensen waarbij die is aangeslagen?... misschien dat dit me nog helpt om de kamer op temperatuur te houden tijden defrost... zie ook mijn andere topic waar ik veel screnshots deel.
Pendelen Atlantic Alphea Extensa 10KW warmtepomp
ik heb de aanvoer op 35 graden gezet door de minimale aanvoer en maximale aanvoer beiden op 35 graden te zetten. Dit leverde lange runs op met minder defrosts.. ... echter de gemiddelde temperatuur ligt daarmee tussen de 30 en 32 graden aanvoer.... Ik ga nu van 30 minuten defrost naar om de 45 minuten een defrost... bijkomend nadeel is dat de kamer niet op temperatuur blijft.... dus minder comfort.
De pompsnelheid heb ik ook mee lopen pielen. Hoe lager de pompsnelheid hoe hoger de delta t hoe meer defrost. Mijn volgende experiment is 32 graden aanvoer en pomp op 100%.
De backupheater in de WP staat bij mij uit... als in niet ingesteld..... zijn er al mensen waarbij die is aangeslagen?... misschien dat dit me nog helpt om de kamer op temperatuur te houden tijden defrost... zie ook mijn andere topic waar ik veel screnshots deel.
Pendelen Atlantic Alphea Extensa 10KW warmtepomp
Bij mij iets geks. Als ik de binnen temp op de binnen thermostaat bekijk geeft deze nu 17.6 graden aan?? Terwijl het binnen helemaal niet koud is??
Ik heb overigens nog meer meters binnen hangen en die geven veel warmere binnen temperaturen aan??
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ocN1b4j7DJ0gNSfXIu65LwG.jpg?f=user_large)
Ik krijg het idee dat de binnenthermostaat de muur temperatuur meet oid? Want als ik de muur temp meet is die indd 17.6 graden.
Ik heb overigens nog meer meters binnen hangen en die geven veel warmere binnen temperaturen aan??
:strip_exif()/f/image/P71IH5ufC6Rm7jXExlDPy2LD.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ocN1b4j7DJ0gNSfXIu65LwG.jpg?f=user_large)
Ik krijg het idee dat de binnenthermostaat de muur temperatuur meet oid? Want als ik de muur temp meet is die indd 17.6 graden.
:strip_exif()/f/image/HBDD0VQr38VojI1XJLm09p8J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Bekend fenomeen. Zie hier al mijn sensoren bij elkaar.Audione0 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:04:
Bij mij iets geks. Als ik de binnen temp op de binnen thermostaat bekijk geeft deze nu 17.6 graden aan?? Terwijl het binnen helemaal niet koud is??
- 19.9: binnensensor van 'weerstation'
- 17.5: buitensensor van 'weerstation' (maar die ligt binnen, er naast)
- 19.5: sensor van ventilatie unit in de afstandbediening
- 19.3: Atlantic thermostaat
:strip_exif()/f/image/ugq31N8kUybSekwO97eQ9XrU.jpg?f=fotoalbum_large)
Net gedaan en de thermostaat op de zitbank gelegd en de temp op de thermostaat schiet gelijk omhoog.rene16 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:22:
Je kunt hem uit de houder halen en dan ergens anders in de kamer zetten. Dan weet je het meteen
:strip_exif()/f/image/B03pbS2YUSGyDGRq92GjbFYb.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan een binnen thermostaat de muur als goed ijkpunt gebruiken als deze vaak kouder is dan de omgeving?? Beetje vreemd toch?
Wat is nu de beste plek voor de thermostaat om een juiste meting te doen? De muur die het warmst is?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
dat is wel gek ja... misschien kun je iets er tussen plaatsen? of een standaardje fabriceren zodat hij op de kast kan staan?Audione0 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:01:
[...]
Net gedaan en de thermostaat op de zitbank gelegd en de temp op de thermostaat schiet gelijk omhoog.
[Afbeelding]
Hoe kan een binnen thermostaat de muur als goed ijkpunt gebruiken als deze vaak kouder is dan de omgeving?? Beetje vreemd toch?
Wat is nu de beste plek voor de thermostaat om een juiste meting te doen? De muur die het warmst is?
Xethax, dit is inderdaad vreemd, gebruik zelf P1 meter, bevalt wel goed.
gebruik inderdaad ook p1 meter met integratie in Home Assistenthortens9273 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:51:
Xethax, dit is inderdaad vreemd, gebruik zelf P1 meter, bevalt wel goed.
Weet iemand hier of het mogelijk is om de Navilink thermostaat die bij de warmtepomp zit, te vervangen door een andere?
Ik heb op dit moment een master-slave opstelling waarbij de Navilink in de woonkamer, bepaalt wanneer de warmtepomp aangaat. Daarnaast heb ik wel al per ruimte een aparte thermostaat, van Uponor. Ook beneden en boven een regelmodule van Uponor die aansturing per kamer doet.
Het enige waar ik eigenlijk nog vanaf zou willen, is het feit dat alleen de thermostaat in de woonkamer op dit moment de warmtepomp kan inschakelen. Dus m.a.w. er een master-master configuratie van maken met het (bijna complete) systeem van Uponor.
Iemand hier ervaring mee?
Ik heb op dit moment een master-slave opstelling waarbij de Navilink in de woonkamer, bepaalt wanneer de warmtepomp aangaat. Daarnaast heb ik wel al per ruimte een aparte thermostaat, van Uponor. Ook beneden en boven een regelmodule van Uponor die aansturing per kamer doet.
Het enige waar ik eigenlijk nog vanaf zou willen, is het feit dat alleen de thermostaat in de woonkamer op dit moment de warmtepomp kan inschakelen. Dus m.a.w. er een master-master configuratie van maken met het (bijna complete) systeem van Uponor.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar…SpuitElfje schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:59:
Weet iemand hier of het mogelijk is om de Navilink thermostaat die bij de warmtepomp zit, te vervangen door een andere?
Ik ben trouwens wat aan het experimenteren met een vaste aanvoer temp (35c) en 3 tijd programma’s (temp verlaging periodes van 2x4 uur en ‘s nachts van 6 uur) en moet zeggen dat ik dit best oké vind werken. Binnen temp is prima, en energie verbruik is een stuk lager dan eerst. Maar dat laatste moet ik vooral blijven testen om een goed oordeel te kunnen geven.
Zou ik de navilink binnen thermostaat helemaal uit kunnen zetten nu ik met vaste waardes werk?
[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 04-12-2023 14:16 ]
Dat klinkt interessant! Ik heb hem ook op een vaste aanvoer temp gezet sinds vandaag en wil, als dat bevalt, ook gaan experimenteren met timeslots van hogere en lagere temperatuur. Benieuwd naar je verdere bevindingen!Audione0 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:11:
[...]
Hier ben ik ook erg benieuwd naar…
Ik ben trouwens wat aan het experimenteren met een vaste aanvoer temp (35c) en 3 tijd programma’s (temp verlaging periodes van 2x4 uur en ‘s nachts van 6 uur) en moet zeggen dat ik dit best oké vind werken. Binnen temp is prima, en energie verbruik is een stuk lager dan eerst. Maar dat laatste moet ik vooral blijven testen om een goed oordeel te kunnen geven.
Zou ik de navilink binnen thermostaat helemaal uit kunnen zetten nu ik met vaste waardes werk?
Zou de thermostaat in deze setup overigens niet alsnog als trigger gelden om de pomp in werking te stellen, onafhankelijk van de aanvoertemperatuur?
Ik heb de 8kW uitvoering in Hybride met een Nefit ketel (SWW).SpuitElfje schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:46:
[...]
Dat klinkt interessant! Ik heb hem ook op een vaste aanvoer temp gezet sinds vandaag en wil, als dat bevalt, ook gaan experimenteren met timeslots van hogere en lagere temperatuur. Benieuwd naar je verdere bevindingen!
Zou de thermostaat in deze setup overigens niet alsnog als trigger gelden om de pomp in werking te stellen, onafhankelijk van de aanvoertemperatuur?
Ik heb mijn TADO thermostaat en regelingen gehouden. De TADO schakelt via het hoog-laag tarief (niet de thermostaat ingang) de WP vrij en regelt de warmtevraag in de radiatoren en vloerverwarming.
WP staat op 20C en 19C in ECO.
Was een creatieve oplossing vanuit Atlantic en de installateur omdat ik graag de TADO wilde behouden.
Dankjewel 😊SpuitElfje schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:46:
[...]
Dat klinkt interessant! Ik heb hem ook op een vaste aanvoer temp gezet sinds vandaag en wil, als dat bevalt, ook gaan experimenteren met timeslots van hogere en lagere temperatuur. Benieuwd naar je verdere bevindingen!
Ik denk dat alleen een fixed watertemperatuur nog steeds veel verbruikt. Althans dit maakte bij mij niet zoveel uit, ik had nog steeds een vrij hoog verbruik. Ik denk dat icm tijdslots en fixed temp het meeste te halen valt. Althans dit is mijn ervaring nu.
Even snel wat screenshots van gisteren en vandaag.
Gisteren een verbruik van rond de 50kWh (60 totaal en 10kWh eraf, laden van de EV)
:strip_exif()/f/image/XijYuf5beAejBE8MNMsNpOXn.jpg?f=fotoalbum_large)
En totaal verbruik tot nu toe =69kWh minus 43kWh van de EV =26kWh aan WP en overig verbruik.
:strip_exif()/f/image/RWLDlyGgbu4k2pVnluWTkwTt.jpg?f=fotoalbum_large)
WP staat al een paar uur beetje te pruttelen, en het is nog steeds lekker warm binnen. Volgens de P1 op dit moment +- 350wh uit het net.
Edit:
Hierbij de instellingen van de WP
:strip_exif()/f/image/IWr8TMMORWkD9tEwRnSyc7gC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6jVRAb2G4vC5dUOTXubjvAWQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XrWCxS9VaJyev1oiDJMtRrjo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pRLwmU2BtdyohtNS043iEaYs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lqMIDWOxQ5um46y7PpAPBLUk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Audione0 op 04-12-2023 20:37 ]
misschien je omgevings temperatuur invloed zetten op 1?... Dit is ook de instelling voor 100% WAR. .. overigens is de thermostaat een optionele module.. dus je kunt hem uitschakelen/loskoppelen als je dat zou willen.Audione0 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:11:
[...]
Hier ben ik ook erg benieuwd naar…
Puntje is alleen wel.... stel je hebt zoninvloed en geen interne referentie meer dan blijft je WP draaien wat misschien weer zonde is.daan256 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:52:
[...]
misschien je omgevings temperatuur invloed zetten op 1?... Dit is ook de instelling voor 100% WAR. .. overigens is de thermostaat een optionele module.. dus je kunt hem uitschakelen/loskoppelen als je dat zou willen.
Meer mensen problemen met inloggen op cozy?
Edit: laat maar
Edit: laat maar
:strip_exif()/f/image/nllnOl7TykK8UUC1p3CbC28m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 82% gewijzigd door XethaX op 05-12-2023 10:40 ]
Dit klinkt als de oplossing waar ik naar op zoek ben. Heb je misschien wat meer info over hoe je dit hebt kunnen bereiken? Gebruik je in deze opstelling de Navilink thermostaat überhaupt nog ergens, of is de tado echt leidend?rschoppema schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:46:
[...]
Ik heb de 8kW uitvoering in Hybride met een Nefit ketel (SWW).
Ik heb mijn TADO thermostaat en regelingen gehouden. De TADO schakelt via het hoog-laag tarief (niet de thermostaat ingang) de WP vrij en regelt de warmtevraag in de radiatoren en vloerverwarming.
WP staat op 20C en 19C in ECO.
Was een creatieve oplossing vanuit Atlantic en de installateur omdat ik graag de TADO wilde behouden.
En heb je op deze manier dus zoneregeling (in elke ruimte een aparte thermostaat)? Zo ja, betekent dat dan niet dat je warmtepomp eigenlijk continu aan het draaien is als verschillende ruimtes om en om om warmte vragen?
[ Voor 13% gewijzigd door SpuitElfje op 05-12-2023 11:54 ]
Hoi SpuitElfje,SpuitElfje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:02:
[...]
Dit klinkt als de oplossing waar ik naar op zoek ben. Heb je misschien wat meer info over hoe je dit hebt kunnen bereiken? Gebruik je in deze opstelling de Navilink thermostaat überhaupt nog ergens, of is de tado echt leidend?
En heb je op deze manier dus zoneregeling (in elke ruimte een aparte thermostaat)? Zo ja, betekent dat dan niet dat je warmtepomp eigenlijk continu aan het draaien is als verschillende ruimtes om en om om warmte vragen?
Ik heb geen navilink, ik had al een TADO die eerst aan de CV ketel hing.
Ik heb maar 1 hydraulische zone. Maar met TADO kun je idd meerdere hydraulische zones aansturen.
Ik denk dat je ook wilt weten of ik per ruimte een eigen programma heb, jazeker.
Beneden hebben we overal vloerverwarming en die regel ik met de TADO die centraal in de woonkamer hangt en een TADO gestuurde (thermostaat)kraan op de vloerverwarming. Oh ja in de hal hebben we nog een kleine radiator met een TADO thermostaatkraan.
Op alle andere verdiepingen hebben we normale radiatoren met een TADO thermostaatkraan. De TADO thermostaat kranen detecteren de temperatuur in de afzonderlijke ruimtes en sturen dat naar de centrale TADO en het bijbehorende programma regelt dan de warmtevraag per ruimte.
Het risico dat verschillende ruimtes apart om warmte vragen is idd aanwezig en gebeurt ook, maar vanuit mijn ervaring met de TADO en de CV ketel heb ik onder de streep toch een besparing tov een enkele centrale thermostaat en veel handmatig radiatoren open en dicht draaien (wat meestal toch vergeten wordt).
Tot nu toe heel tevreden met hoe het functioneert de afgelopen 2 stookmaanden.
Mocht je nog wat meer vragen hebben mag je me ook een direct berichtje sturen.
Groetjes,
Rob
Na wat gesleutel en uitgevonden dat de knallende leidingen van verkeerd om aangesloten RTI ventielen op de vloerverwarming in gang en bijkeuken komt… die nu ingeregeld met knop en ventiel zodat deze langzaam stromen.
Ook de thermostaat op de muur even op andere positie geplaatst en scheelt bijna volle graad…
Nu comfort en eco iets bijgesteld om te kijken wat dat doet.
Zal binnenkort verbruik delen.
Ook de thermostaat op de muur even op andere positie geplaatst en scheelt bijna volle graad…
Nu comfort en eco iets bijgesteld om te kijken wat dat doet.
Zal binnenkort verbruik delen.
Hallo allemaal,
Lees al ruim 14 dagen iedere dag alle posts op dit forum, want ik krijg de water temperatuur maar niet in orde en de installateur ook niet. Huidige performance:
Ingestelde ingangstemperatuur: 36 graden
T ingang: 26 graden
T retour 21 graden
Ieder uur gaat hij defrosten en moet hij weer opnieuw beginnen. vanaf +- 21 graden...
Pomp draait op 100%
Alle optimalisaties hebben toch pas zin al ik de T ingang gelijk krijg aan de ingestelde ingangetemperatuur?
Alvast bedankt voor het meedenken
Lees al ruim 14 dagen iedere dag alle posts op dit forum, want ik krijg de water temperatuur maar niet in orde en de installateur ook niet. Huidige performance:
T retour 21 graden
Ieder uur gaat hij defrosten en moet hij weer opnieuw beginnen. vanaf +- 21 graden...
Pomp draait op 100%
Alle optimalisaties hebben toch pas zin al ik de T ingang gelijk krijg aan de ingestelde ingangetemperatuur?
Ik ben pas kort bezig met mijn vloerverwarming icm een Alfea Extensa warmtepomp. Ik had vorige week moeite het setpoint te halen en ik had vaak last van koude vloeren.rustedadvisor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:52:
<snip>
T retour 21 graden
<snip>
Mij is door een installateur uitgelegd: als je je setpoint niet haalt, dan redt je warmtepomp het niet en moet je de uitkoeling verminderen. Als je de flow vermindert door het systeem, kan de warmtepomp een hoger temperatuurverschil voor elkaar krijgen in het koelmedium. Dus op zijn advies heb ik de flow naar alle ruimten verminderd, zeker voor enkele kamers die minder urgent zijn en waar ik nog relatief veel warmte verlies. Daarop kon de warmtepomp zijn temperatuursetpoint halen. Dat hielp de defrost cycli efficiënter te maken. Daarna zijn we begonnen de verschillende groepen weer wat meer open te zetten. Blijft een beetje balanceren voor ons omdat we nog niet klaar zijn met het isoleren van het huis, maar de belangrijkste ruimten zijn weer comfortabel.
Deze middag ook defrosts? De luchtvochtigheid was wat lager.rustedadvisor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:52:
Hallo allemaal,
T retour 21 graden
Pomp draait op 100%
Heb je alle zones (radiatoren) open staan?
Verlaag je maximale temperatuur eens naar 26 graden of zelfs lager... de standaard run tijd van de atlantic is 20 minuten...
kijken of hij dan een run langer dan 20 minuten kan maken.... hoeveel kw is je WP?
Hallo allemaal, ik kwam toevallig dit topic tegen vandaag. Erg interessant om de ervaringen en instellingen van anderen te bekijken. Ik was zelf ook al een tijdje bezig om de WP wat beter te leren begrijpen maar dat gaat met dit topic een stuk beter. Dank daarvoor!
Wat mij n.a.v. het lezen van de berichten hier opvalt is dat onze WP ook heel vaak aan en uit schakelt en niet continu blijft draaien. Dit terwijl de temperatuur helemaal niet echt schommelt in de woning.
Ik ben sinds vandaag wat aan het testen en heb nu het volgende ingesteld:
/f/image/F5xITshMwCMK52kMYGq7dJgK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KlXmWJFgPBwkeZasD2kafIjD.png?f=fotoalbum_large)
Verder hebben ze vorig jaar een printplaat (geen idee wat precies) vervangen en nu kan ik het verbruik in de WP zelf niet meer bekijken.. heel vreemd. Heb al een reset naar fabrieksinstellingen geprobeerd. Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Heb ook een melding gemaakt bij de installateur maar dat duurt nog wel even voor ik daar wat van hoor vermoed ik.
:strip_exif()/f/image/DktEtQcIV5W2Kd3It2jifKod.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij n.a.v. het lezen van de berichten hier opvalt is dat onze WP ook heel vaak aan en uit schakelt en niet continu blijft draaien. Dit terwijl de temperatuur helemaal niet echt schommelt in de woning.
Ik ben sinds vandaag wat aan het testen en heb nu het volgende ingesteld:
- De waterwet op 100% en in max 30 en mini 23 gezet.
- Minimale stop 15min, snelheid circulatiepomp 70% en post circulation op 120s
- Comfort 20 en Eco ook op 20.
/f/image/F5xITshMwCMK52kMYGq7dJgK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KlXmWJFgPBwkeZasD2kafIjD.png?f=fotoalbum_large)
Verder hebben ze vorig jaar een printplaat (geen idee wat precies) vervangen en nu kan ik het verbruik in de WP zelf niet meer bekijken.. heel vreemd. Heb al een reset naar fabrieksinstellingen geprobeerd. Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Heb ook een melding gemaakt bij de installateur maar dat duurt nog wel even voor ik daar wat van hoor vermoed ik.
:strip_exif()/f/image/DktEtQcIV5W2Kd3It2jifKod.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ybEgqL0eidTfZe1tFe0QNRHZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Mahoek op 06-12-2023 19:33 ]
Ja vanmiddag ook ieder uur.. Wat betekent een run van 20 minuten?daan256 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:48:
[...]
Deze middag ook defrosts? De luchtvochtigheid was wat lager.
Heb je alle zones (radiatoren) open staan?
Verlaag je maximale temperatuur eens naar 26 graden of zelfs lager... de standaard run tijd van de atlantic is 20 minuten...
kijken of hij dan een run langer dan 20 minuten kan maken.... hoeveel kw is je WP?
Ik ben ook begonnen met het uitzetten van een paar groepen en dat lijkt te helpen…
Met een run bedoel ik dat de WP minimaal 20 minuten moet lopen zonder af te slaan.rustedadvisor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:18:
[...]
Ja vanmiddag ook ieder uur.. Wat betekent een run van 20 minuten?
Ik ben ook begonnen met het uitzetten van een paar groepen en dat lijkt te helpen…
Dan de wachttijd in acht neemt (die je kunt instellen) en dan weer begint met opwarmen (weer 20 min) etc.
Zit er een draad los? Misschien even de technische installatie handleiding erbij pakken en het electrische schema beoordelen. Mocht je die niet hebben op https://www.atlantic.be/belgie vind je alle handleidingen in het Nederlands. De Atlantic NL website is niet zo mooi compleet als de Belgische. Wat je ook nog kan doen is de handleiding downloaden van een Fujitsu Waterstage https://www.manualslib.co...-Woya100klt-12416122.html dit is dezelfde unit als de Atlantic. Die van Atlantic is wat summier.Mahoek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:30:
Hallo allemaal, ik kwam toevallig dit topic tegen vandaag. Erg interessant om de ervaringen en instellingen van anderen te bekijken. Ik was zelf ook al een tijdje bezig om de WP wat beter te leren begrijpen maar dat gaat met dit topic een stuk beter. Dank daarvoor!
Ik ben sinds vandaag wat aan het testen en heb nu het volgende ingesteld:Ik zou verwachten dat de WP weer gaat verwarmen zodra de temperatuur begint te dalen in de woonkamer? Onder de 19,8 op comfort toch? Of heb ik het verkeerd begrepen? Waarom laat mijn P1 meter dan wel steeds zien dat de WP aanslaat? Terwijl de temperatuur niet daalt, zoals te zien in mijn screenshot (laatste deel v/d dag na de verhoging naar 20).
- De waterwet op 100% en in max 30 en mini 23 gezet.
- Minimale stop 15min, snelheid circulatiepomp 70% en post circulation op 120s
- Comfort 20 en Eco ook op 20.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ervaar hetzelfde, met vergelijkbare instellingen. Mijn T ingang blijft hangen op max 29 graden. Ben benieuwd of anderen dit ook zo ervaren en of er een oplossing is. Het lijkt nu vooral alsof de pomp het qua performance gewoon niet kan bijbenen.rustedadvisor schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:52:
Hallo allemaal,
T retour 21 graden
Pomp draait op 100%
De installatie is 3 weken geleden gedaan dus een van de oplossingen is dagelijks de installateur opbellen
Er gaat flink wat hout de haard in om het huis te verwarmen
Wat nu lijkt te werken: groepen afknijpen en de elektrische bijverwarming aan
Er gaat flink wat hout de haard in om het huis te verwarmen
Wat nu lijkt te werken: groepen afknijpen en de elektrische bijverwarming aan
Met deze logica zou het dus ook moeten helpen om de snelheid van de circulatiepomp wat lager te zetten, zou ik denken? Daar verlaag je ook de flow mee. Benieuwd welke optie dan de voorkeur zou hebben, circulatiepomp sneller en flow bij de verdelers knijpen of circulatiepomp langzamer en flow bij verdelers laten zoals ze nu staan.Thomas H schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:07:
[...]
Ik ben pas kort bezig met mijn vloerverwarming icm een Alfea Extensa warmtepomp. Ik had vorige week moeite het setpoint te halen en ik had vaak last van koude vloeren.
Mij is door een installateur uitgelegd: als je je setpoint niet haalt, dan redt je warmtepomp het niet en moet je de uitkoeling verminderen. Als je de flow vermindert door het systeem, kan de warmtepomp een hoger temperatuurverschil voor elkaar krijgen in het koelmedium. Dus op zijn advies heb ik de flow naar alle ruimten verminderd, zeker voor enkele kamers die minder urgent zijn en waar ik nog relatief veel warmte verlies. Daarop kon de warmtepomp zijn temperatuursetpoint halen. Dat hielp de defrost cycli efficiënter te maken. Daarna zijn we begonnen de verschillende groepen weer wat meer open te zetten. Blijft een beetje balanceren voor ons omdat we nog niet klaar zijn met het isoleren van het huis, maar de belangrijkste ruimten zijn weer comfortabel.
Overigens vandaag mijn vloerverwarming maar weer eens ontlucht, en dat was hard nodig blijkbaar. Voor het ontluchten was mijn T ingang 27 graden en T retour 22, na het ontluchten T ingang 34 graden (35 ingesteld) en T retour 29.
Thanks ik ga hier nog eens even goed naar kijken!daan256 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:43:
[...]
Zit er een draad los? Misschien even de technische installatie handleiding erbij pakken en het electrische schema beoordelen. Mocht je die niet hebben op https://www.atlantic.be/belgie vind je alle handleidingen in het Nederlands. De Atlantic NL website is niet zo mooi compleet als de Belgische. Wat je ook nog kan doen is de handleiding downloaden van een Fujitsu Waterstage https://www.manualslib.co...-Woya100klt-12416122.html dit is dezelfde unit als de Atlantic. Die van Atlantic is wat summier.
Ontlucht de Alfea niet automatisch? Ik dacht gelezen te hebben in de handleiding dat er een automatische ontluchting op zit. Of begrijp ik het niet helemaalSpuitElfje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:00:
Overigens vandaag mijn vloerverwarming maar weer eens ontlucht, en dat was hard nodig blijkbaar. Voor het ontluchten was mijn T ingang 27 graden en T retour 22, na het ontluchten T ingang 34 graden (35 ingesteld) en T retour 29.
Vandaag heb ik het dan eindelijk 19 graden gekregen.. Heb de 8kwh en moest er 6 van de 17 groepen voor dichtzetten om >2L / min te halen per groep. Daardoor ging de retour temperatuur omhoog en zodoende de temperatuur in het gehele circuit.
Kom ik wellicht vermogen tekort en moet ik eigenlijk een 10kwh (of meer) hebben?
Kom ik wellicht vermogen tekort en moet ik eigenlijk een 10kwh (of meer) hebben?
Kun je het verbruik inzien?rustedadvisor schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:14:
Vandaag heb ik het dan eindelijk 19 graden gekregen.. Heb de 8kwh en moest er 6 van de 17 groepen voor dichtzetten om >2L / min te halen per groep. Daardoor ging de retour temperatuur omhoog en zodoende de temperatuur in het gehele circuit.
Als je verbruik lager is dan 8kw lijkt het me dat het volle vermogen niet in aangesproken. Ik weet dit overigens niet zeker... eerder dacht ik namelijk dat als de compressor op 100% staat dat het volle vermogen wordt gevraagd... maar dat klopte niet omdat ik het verbruik/vermogen niet tot maximaal zie toenemen. Soms is het 5KW... maar meestal 3.5 KW
ik wilde dit nog even delen.
netman in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
gaat over evohome. Heeft iemand het voorelkaar gebakken om een evohome thermostaat aan de Atlantic WP te hangen. Wel voor de hobbyist denk ik.
Ik heb zelf ook evohome... en de wp pikt de temperatuur op van de evohome thermostaat via BsBlan en Home assistant.
netman in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
gaat over evohome. Heeft iemand het voorelkaar gebakken om een evohome thermostaat aan de Atlantic WP te hangen. Wel voor de hobbyist denk ik.
Ik heb zelf ook evohome... en de wp pikt de temperatuur op van de evohome thermostaat via BsBlan en Home assistant.
[ Voor 9% gewijzigd door daan256 op 07-12-2023 21:14 ]
Ik ben vanavond nog even bezig geweest en mij vallen nog twee dingen op. Wij hebben een boiler van 300L voor SWW het lijkt dat hierop ook de leidingen voor de vloerverwarming aangesloten zitten wat mij ook logisch lijkt. Ik zie ook een richtklep zitten alleen volgens mij verandert die nooit.. en loopt het altijd via de WP. Er loopt wel een zwarte kabel vanaf de richtklep de Alfea in. Maar als ik in het menu kijk staat dat er geen boiler gekoppeld is.. klopt dit wel??
/f/image/C0jQi05UfaruGeH5vyoV1Qm5.png?f=fotoalbum_large)
Ook vind ik dat het erg lang duurt voordat de retour T oploopt en lijkt die bij de 23~ te blijven hangen terwijl aanvoer 28 is.. Het is volgens mij niet echt zo dat mijn WP het niet echt kan bijbenen want ik had hiervoor de max, min aanvoer op 23 en toen bleef te temperatuur ook wel gewoon rond de ingestelde 20. Ik wil alleen proberen mijn WP wat minder runs te laten maken vandaar dat ik aan het 'tweaken' ben en nu tegen dit aanloop.
/f/image/HPNNxfepRDgC4nhxmibkBDQK.png?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij verder helpen met deze twee vragen?
/f/image/C0jQi05UfaruGeH5vyoV1Qm5.png?f=fotoalbum_large)
Ook vind ik dat het erg lang duurt voordat de retour T oploopt en lijkt die bij de 23~ te blijven hangen terwijl aanvoer 28 is.. Het is volgens mij niet echt zo dat mijn WP het niet echt kan bijbenen want ik had hiervoor de max, min aanvoer op 23 en toen bleef te temperatuur ook wel gewoon rond de ingestelde 20. Ik wil alleen proberen mijn WP wat minder runs te laten maken vandaar dat ik aan het 'tweaken' ben en nu tegen dit aanloop.
/f/image/HPNNxfepRDgC4nhxmibkBDQK.png?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij verder helpen met deze twee vragen?
[ Voor 24% gewijzigd door Mahoek op 07-12-2023 22:31 ]
Dat klopt inderdaad! Ik heb hier echter de warmtepomp beneden staan en vloerverwarming op twee verdiepingen. De lucht in het systeem hing allemaal bovenin (op de eerste verdieping) en kwam niet meer bij de pomp / ontluchter uit, omdat er überhaupt geen water meer naar boven stroomde. Dat kwam ook doordat de flow meters overal 100% open gedraaid stonden. Onze aannemer heeft hier echt flink steken laten vallen tijdens de installatie van het systeem.Mahoek schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:11:
[...]
Ontlucht de Alfea niet automatisch? Ik dacht gelezen te hebben in de handleiding dat er een automatische ontluchting op zit. Of begrijp ik het niet helemaal
Ik kwam er vorige week na de eerste nachten dat het vroor achter dat er boven helemaal geen water stroomde, doordat de bovenverdieping na 2 nachten vriezen ineens 17 graden was en niet meer warmer werd.
Na het ontluchten gaf de manometer nog maar 0,3 bar druk aan in plaats van de 1,8 waar hij mee begon. Na aanvullen met water en correct instellen van de flow werkte alles ineens een stuk beter
Goed, de bsb-lan hangt inmiddels aan de Alfea Extensa 8kw. Was gister een uurtje of 3 werk in totaal vanaf het in elkaar zetten van de bordjes (klik, klaar) tot het compileren/flashen van de ESP32-EVB, en het aansluiten op de WP. Downloaden van Arduino IDE en wat hoofdkrabbels (m'n tech skills zijn een beetje roestig, de IDE ging 15 jaar voor het laatst dicht) inbegrepen. Al met al heel goed te doen.
Ik wilde één en ander nog wat documenteren, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan, het is echt goed te doen met de manual van Frederik.
Home Assistant integratie ben ik nu mee bezig en doe ik met de tutorial van Yann Ritter (hier). Ook is het even vogelen welke parameters te nemen. Ik ben door alle voor mij interessant lijkende parameters heengegaan en heb ze meegenomen. Via MQTT explorer kijken of ze veranderen. Deze heb ik nu (plaatje is uit MQTT explorer).
8700,8451,8450,8425,8414,8413,8412,8411,8410,8407,8406,8403,8402,8730,8740,8741,8743,8744,8749,8760,8770,8771,8772,8773,8774,8779,8138,8400,3113,8460
Ik wilde één en ander nog wat documenteren, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan, het is echt goed te doen met de manual van Frederik.
Home Assistant integratie ben ik nu mee bezig en doe ik met de tutorial van Yann Ritter (hier). Ook is het even vogelen welke parameters te nemen. Ik ben door alle voor mij interessant lijkende parameters heengegaan en heb ze meegenomen. Via MQTT explorer kijken of ze veranderen. Deze heb ik nu (plaatje is uit MQTT explorer).
8700,8451,8450,8425,8414,8413,8412,8411,8410,8407,8406,8403,8402,8730,8740,8741,8743,8744,8749,8760,8770,8771,8772,8773,8774,8779,8138,8400,3113,8460
/f/image/vYl42nX5df41oJnkIqsMhBFf.png?f=fotoalbum_large)
Wat me ook nog een raadsel was, of eigenlijk nog steeds een beetje is, is hoe precies de aanvoertemperatuur bepaald wordt en welke variabelen hier een rol in spelen. Ik kwam via Frederik een formule tegen op een Duits forum (hier) die ik zal gaan monitoren om te kijken of die een beetje klopt. Hier de Engelse (Google Translate) vertaling:
dTV = dTRw * (1 + s)
where:
dTV = resulting flow temperature deviation
dTRw = room setpoint correction
s = heating curve steepness (parameter 720)
The room setpoint correction dTRw is calculated as follows:
dTRw = dTR * room influence (parameter 750) / 10
where:
dTR = difference between actual room temperature and target room temperature
Combined, the formula is then:
dTV = dTR * room influence / 10 * (1 + s)
With a heating curve of 1.5 and an actual/target room temperature deviation of 2 degrees and a room temperature influence of 25%, this means:
dTV = 2 * 25 / 10 * (1 + 1.5) = 12.5 °C flow temperature change
dTV = dTRw * (1 + s)
where:
dTV = resulting flow temperature deviation
dTRw = room setpoint correction
s = heating curve steepness (parameter 720)
The room setpoint correction dTRw is calculated as follows:
dTRw = dTR * room influence (parameter 750) / 10
where:
dTR = difference between actual room temperature and target room temperature
Combined, the formula is then:
dTV = dTR * room influence / 10 * (1 + s)
With a heating curve of 1.5 and an actual/target room temperature deviation of 2 degrees and a room temperature influence of 25%, this means:
dTV = 2 * 25 / 10 * (1 + 1.5) = 12.5 °C flow temperature change
Top! Leuk om te zien dat er meer mensen de bsb hebben aangeschafd en werkend hebben gekregen. Sinds gisteren heb ik ook Openenergymonitor draaien. https://emoncms.org/alef schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:55:
Goed, de bsb-lan hangt inmiddels aan de Alfea Extensa 8kw. Was gister een uurtje of 3 werk in totaal vanaf het in elkaar zetten van de bordjes (klik, klaar) tot het compileren/flashen van de ESP32-EVB, en het aansluiten op de WP. Downloaden van Arduino IDE en wat hoofdkrabbels (m'n tech skills zijn een beetje roestig, de IDE ging 15 jaar voor het laatst dicht) inbegrepen. Al met al heel goed te doen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/UHc4orCjuWk5E0S3nnP5yUgM.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ol5uIyc4FSv1nfKTM9OaXp8f.png?f=user_large)
Nog wel wat data die mist, voornamelijk over radiator-circuit op eerste verdieping. Zie die ook niet binnenkomen, zitten waarschijnlijk geen sensoren op gok ik maar zo.
@daan256 tof! Ben nog wel even bezig met Home Assistant eerst, maar dit ziet er leuk uit. Ben benieuwd waar jou 'electric' & 'heat output' waarden vandaan komen, komen die uit bsb-lan? Die kan ik niet vinden namelijk.
Nee, die worden berekend in home assistant.alef schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:00:
[Afbeelding]
Nog wel wat data die mist, voornamelijk over radiator-circuit op eerste verdieping. Zie die ook niet binnenkomen, zitten waarschijnlijk geen sensoren op gok ik maar zo.
@daan256 tof! Ben nog wel even bezig met Home Assistant eerst, maar dit ziet er leuk uit. Ben benieuwd waar jou 'electric' & 'heat output' waarden vandaan komen, komen die uit bsb-lan? Die kan ik niet vinden namelijk.
Ik heb een vraag over de omgevingbeinvloeding? Je hebt beinvloeding vanuit de binnenthermostaat en de buitensesor
Je kunt dit instellen in stappen van 10, 0-100%
Ligt 40% dichter bij de binnen thermostaat beinvloeding en 60% kijkt meer naar de buitensensor? Of juist andersom?
Kortom, vanaf 60% en hoger wordt de de buitensensor prominenter aangesproken of is de 40% instelling dat?
Ligt 40% dichter bij de binnen thermostaat beinvloeding en 60% kijkt meer naar de buitensensor? Of juist andersom?
Kortom, vanaf 60% en hoger wordt de de buitensensor prominenter aangesproken of is de 40% instelling dat?
Dit is erg gaaf. Dit zijn exact gegevens die ik zou willen verzamelen om (S)COP berekening te kunnen doen.daan256 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:33:
[...]
Top! Leuk om te zien dat er meer mensen de bsb hebben aangeschafd en werkend hebben gekregen. Sinds gisteren heb ik ook Openenergymonitor draaien. https://emoncms.org/
[Afbeelding]
Dit hoopte ik eerste met de BSB-LAN te kunnen bereiken los van de overige nuttige realtime gegevens.
Ben benieuwd welke componenten je hiervoor gebruikt. Zou je dat willen opsommen?
Zelf meet ik nog niet realtime hoeveel watt de WP verbruikt. Wel verzamel ik gegevens in Hassio:
- Aanvoer temperatuur WP (dmv heatbooster uit ander tweakers topic)
- Retour temperatuur WP (dmv heatbooster uit ander tweakers topic)
- Binnen temperatuur (CozyTouch en Aqara sensor)
- Buiten temperatuur ( CozyTouch)
- Kwh per uur per dag (CozyTouch)
Ik heb het nog niet genoeg uitgezocht, maar heb het idee dat 1) wordt uitgegaan van de stooklijn (gebaseerd op buitentemp wordt een aanvoertemp bepaald) en 2) daarna een correctie op toegepast op deze temperatuur (wellicht vlgs de formule in mijn post hierboven). Die correctie is dan meer of minder groot afhankelijk van je binnentemperatuur-beïnvloeding. Zie ook die formule hier boven.Audione0 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:41:
Ik heb een vraag over de omgevingbeinvloeding? Je hebt beinvloeding vanuit de binnenthermostaat en de buitensesor
Maar ik wil dit voor mezelf nog even verder uitzoeken de komende tijd. Als er in de tussentijd iemand is met meer gefundeerde antwoorden ;-)
Volgens mij is 100% juist volledig op binnen thermostaat en niet rekening houden met buiten temperatuur. Omgevingstemperatuur is hierbij een verwarrend begrip.alef schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:54:
[...]
Ik heb het nog niet genoeg uitgezocht, maar heb het idee dat 1) wordt uitgegaan van de stooklijn (gebaseerd op buitentemp wordt een aanvoertemp bepaald) en 2) daarna een correctie op toegepast op deze temperatuur (wellicht vlgs de formule in mijn post hierboven). Die correctie is dan meer of minder groot afhankelijk van je binnentemperatuur-beïnvloeding. Zie ook die formule hier boven.
Maar ik wil dit voor mezelf nog even verder uitzoeken de komende tijd. Als er in de tussentijd iemand is met meer gefundeerde antwoorden ;-)
Zelf onlangs een tijdje op 100% gedraaid om te kijken of bijv het verbruik lager zou zijn maar nog geen duidelijk beeld op gekregen. Wel had ik het idee dat er meer defrosts waren dan normaal bij buiten temperaturen van 3 tot -1 graden en hoge luchtvochtigheid 90% tot 100%.
Mijn verklaring de stooklijn was hoger bij overgang van nacht naar dag temperatuur. Resultaat zelfs 1 dag dat ik kamer niet op temperatuur kreeg (overige dagen rond deze temp wel).
Om deze reden instelling weer terug gezet op 50%-50%
Eens, dat zou je inderdaad denken. Maar zou er dan echt 0 rekening gehouden worden met buitentemperatuur? Dan kan de hele stooklijn de deur uit en dat of het nu -10 of +15 is buiten, dat de aanvoertemperatuur niet zou veranderen? Goed, met jouw ervaringen lijkt het hier wel op, als je de boel niet warm kreeg.Alphaxe schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:16:
[...]
Volgens mij is 100% juist volledig op binnen thermostaat en niet rekening houden met buiten temperatuur.
Klein stapje terug, even los van de Alfea. Wat ik er over kan vinden (hier en hier) gaat het bij Weather Compensation om het bepalen aanvoertemp door middel van de buitentemp. En bij Load Compensation om het (daarna) toepassen van binnentemp (de gewenste en de actuele) om een correctie op die (eerder bepaalde) aanvoertemp toe te passen (eea vlgs formule van hierboven).
Ik ga wel eens wat experimenteren met verschillende waarden. Dat is nu met bsb-lan gemakkelijker te doen zonder de hele tijd voor de pomp in de kast te moeten staan
a
Bezig met mijn BSBLAN
........
Over 100% binnen thermostaat. Als je dat instelt verdwijnt de stooklijn uit je menu!
Dus ja alleen aan en uit op grond van (kamer) temperatuur binnen.
Over 100% binnen thermostaat. Als je dat instelt verdwijnt de stooklijn uit je menu!
HAha, nou @Alphaxe , dus toch!rene16 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:39:
Bezig met mijn BSBLAN........
Klopt inderdaad, je krijgt dan enkel keuze voor radiator of vloerverwarming en maximale aanvoer temperatuur.rene16 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:39:
Bezig met mijn BSBLAN........
Mijn ervaring met omgeving temperatuur.
september 2022 warmtepomp, omgeving temperatuur op 51%, verbruik was gigantisch
22 maart 2023 omgeving temperatuur op 100% gezet, verbruik enorm minder.
Wel in de ochtend soms kamer temperatuur op 19,8 graden
ongeveer 2 weken terug omgeving temperatuur op 50% gezet. Kamer werd niet warm te krijgen en verbruik weer omhoog.
Na ongeveer 3 dagen weer op 100% gezet. Bevalt toch het beste.
Wil nog wel een keer proberen op 80% en kijken wat er dan gebeurt.
Begrijp wel dat elke woning weer anders is en instellingen heel belangrijk, ben nog steeds aan het uitvogelen wat voor ons de beste instellingen zijn.
Vergelijk verbruik met dag temperaturen van KNMI
september 2022 warmtepomp, omgeving temperatuur op 51%, verbruik was gigantisch
22 maart 2023 omgeving temperatuur op 100% gezet, verbruik enorm minder.
Wel in de ochtend soms kamer temperatuur op 19,8 graden
ongeveer 2 weken terug omgeving temperatuur op 50% gezet. Kamer werd niet warm te krijgen en verbruik weer omhoog.
Na ongeveer 3 dagen weer op 100% gezet. Bevalt toch het beste.
Wil nog wel een keer proberen op 80% en kijken wat er dan gebeurt.
Begrijp wel dat elke woning weer anders is en instellingen heel belangrijk, ben nog steeds aan het uitvogelen wat voor ons de beste instellingen zijn.
Vergelijk verbruik met dag temperaturen van KNMI
[ Voor 18% gewijzigd door hortens9273 op 13-12-2023 21:32 ]
Dat is interessant. De compressor modulatie staat bij jou op 16%. Bij mij op 17%.
Hoeveek KW is jouw WP?
Ben niet thuis, morgen weer, zal eens kijken dan.daan256 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:56:
@alef @rene16 kunnen jullie mij laten weten waar code - 2873 Warmtepomp - Compressor modulerend Looptijd: - op staat in jullie BSB? in de Fujituse handleiding zou die op 256 moeten staan. Bij mij stond die op 0.
Volgens mij heb ik het probleem van het pendelen (voor nu) opgelost.
Wat heb ik gedaan?
1. Min. stoptijd op 20 minuten gezet (heeft weinig invloed op pendelen lijkt mij)
2. Circulatiepomp op 70% gezet
3. Vloerverwarming beter afgesteld adhv retour T
4. Ik las ergens dat de minimale % van de generator 16% is
Onze WP min aanvoer T stond op 28
blijkbaar levert mijn WP (heb de 10kw) bij 16% meer dan 28 dus viel de generator steeds uit
ik heb hem nu op 30 gezet en dan blijft de generator op 22-23% draaien
misschien dat ik hem dus nog 1 graad omlaag kan bijstellen
Ik heb dus nu omgevingsinvloed op 100% dus hij stookt volledig op binnenthermostaat, min 30, max 35.
interessant om al zoveel geleerd te hebben in 2 weken 'prutsen' met het systeem (wat al 2 jaar draait 😅)
Wat heb ik gedaan?
1. Min. stoptijd op 20 minuten gezet (heeft weinig invloed op pendelen lijkt mij)
blijkbaar levert mijn WP (heb de 10kw) bij 16% meer dan 28 dus viel de generator steeds uit
Ik heb dus nu omgevingsinvloed op 100% dus hij stookt volledig op binnenthermostaat, min 30, max 35.
interessant om al zoveel geleerd te hebben in 2 weken 'prutsen' met het systeem (wat al 2 jaar draait 😅)
Dank voor terugkoppeling. Interessant dat je nu op 100% binnenthermostaat stookt, niet de enige aan de reacties hierboven te zien. Bij HeatGeek (en anderen) wordt het tegenovergestelde gepredikt, zoveel mogelijk op buitentemperatuur met de thermostaat in de rol van safety stop mocht het (veel) te warm worden.Mahoek schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Ben nu een beetje de weg kwijt wat nu het verstandigste is, echt goede metingen zijn lastig zonder goede COP bepaling (en daarvoor is vlgs mij de toevoegen van een warmtemeter in het systeem nodig).
Houd jij de hoeveelheid compressor starts ook in de gaten?
Tsja, en dan te bedenken dat het merendeel van de mensen een niet geoptimaliseerde pomp opgeleverd krijgt en het daarbij laat...interessant om al zoveel geleerd te hebben in 2 weken 'prutsen' met het systeem (wat al 2 jaar draait 😅)
Fijn dat je het gevonden hebt. Wat is je delta t gemiddeld?Mahoek schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Wat heb ik gedaan?
Ik heb gemerkt dat de minimale aanvoer temperatuur voornamelijk bepaalt wanneer de Wp pendelt
@daan256 Ben nog steeds nieuwsgierig wat je gebruikt aan spullen om tot een (S)COP bereking te komen. Dit zou ik ook graag indicatief willen configureren. Kun je daar meer over vertellen?Alphaxe schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:50:
[...]
Dit is erg gaaf. Dit zijn exact gegevens die ik zou willen verzamelen om (S)COP berekening te kunnen doen.
Dit hoopte ik eerste met de BSB-LAN te kunnen bereiken los van de overige nuttige realtime gegevens.
Ben benieuwd welke componenten je hiervoor gebruikt. Zou je dat willen opsommen?
Zelf meet ik nog niet realtime hoeveel watt de WP verbruikt. Wel verzamel ik gegevens in Hassio:
- Aanvoer temperatuur WP (dmv heatbooster uit ander tweakers topic)
- Retour temperatuur WP (dmv heatbooster uit ander tweakers topic)
- Binnen temperatuur (CozyTouch en Aqara sensor)
- Buiten temperatuur ( CozyTouch)
- Kwh per uur per dag (CozyTouch)
Rondom het tweaken en tunen van de WP wat opzich best leuk is en per woonsituatie verschilt ben ik toch ook wel benieuwd wat A.I. betekend bij de benaming van de WP. Ergens verwacht je dat een deel van de finetuning al intelligenter zou zijn.
Ik kan de betekenis tot op heden nergens vinden of wellicht zoek ik verkeerd. Weet iemand dit?
Ik kan de betekenis tot op heden nergens vinden of wellicht zoek ik verkeerd. Weet iemand dit?
Alphaxe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:26:
Rondom het tweaken en tunen van de WP wat opzich best leuk is en per woonsituatie verschilt ben ik toch ook wel benieuwd wat A.I. betekend bij de benaming van de WP. Ergens verwacht je dat een deel van de finetuning al intelligenter zou zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/swVavEC48IsObYKLbFYnnUBI.png?f=user_large)
Atlantic Interface apparently...
In mijn geval komt dit omdat dit topic aardig begint te leven en we elkaar versterken om tot een goed ingeregelde WP te komen. Leuk om te zien!Mahoek schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Wat ik me wel afvraag...? De alfea extensa Duo heeft in zijn naam "A.I." staan. Waar staat die A.I. precies voor?
Of is AI het het nieuwe "Pro" woordje wat tegenwoordig aan elk product gehangen wordt

#spuit11

Goed gevonden! Schaamteloze misleidingalef schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:47:
[...]
[Afbeelding]
Atlantic Interface apparently...

Verdere beschrijving nu ik de woorden bij de afkorting ken:
Bediening Atlantic Interface en CozyTouch
De Alfea R32 serie is voorzien van de nieuwste Atlantic bedieningsinterface Navistem 400S met zelf aanpasbare menu’s en een Easy Start functie voor een snelle configuratie. Daarnaast kunt u optioneel gebruik maken van de Cozytouch applicatie, om via uw smartphone het thermisch comfort in uw woning te regelen, eenvoudig uw afwezigheden te beheren en uw verbruik te visualiseren.
Alleen is die Cozytouch met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen met de WP.Alphaxe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:24:
[...]
Goed gevonden! Schaamteloze misleiding![]()
Verdere beschrijving nu ik de woorden bij de afkorting ken:
Bediening Atlantic Interface en CozyTouch
De Alfea R32 serie is voorzien van de nieuwste Atlantic bedieningsinterface Navistem 400S met zelf aanpasbare menu’s en een Easy Start functie voor een snelle configuratie. Daarnaast kunt u optioneel gebruik maken van de Cozytouch applicatie, om via uw smartphone het thermisch comfort in uw woning te regelen, eenvoudig uw afwezigheden te beheren en uw verbruik te visualiseren.
Heb al een ticket open bij de firma, maar nadat ik wat screenshots en serienummers gestuurd heb, geen antwoord meer. Wanneer je direct belt is het antwoord, ga maar naar de installateur
Ook ik heb een Alfea AI. De 8KW versie. Na 2 jaar toch maar de anti-legionella ingesteld. Eerst uur ging hij hard blazen en sindsdien continu elektrisch de boiler aan het verwarmen. Inmiddels al 4 uur lang. Hoort dat zo lang te duren?
Ik heb tussendoor wel de tijd van de warmtepomp aangepast naar 10 minuten later. Dat zal toch niet het probleem zijn dat hij niet meer weet wanneer hij moet stoppen? :-)
Ik heb tussendoor wel de tijd van de warmtepomp aangepast naar 10 minuten later. Dat zal toch niet het probleem zijn dat hij niet meer weet wanneer hij moet stoppen? :-)
Ik maak een berekening op basis van het debiet in het systeem, verbruik en delta T. Hij stopt met meten als de compressor op 0% staat.Alphaxe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:24:
[...]
@daan256 Ben nog steeds nieuwsgierig wat je gebruikt aan spullen om tot een (S)COP bereking te komen. Dit zou ik ook graag indicatief willen configureren. Kun je daar meer over vertellen?
Debiet is op basis van de pompstand in percentage en komt overeen met de grafiek zoals de in de technische handleiding staat. Het is voor mij geen exacte wetenschap maar geeft een goede indicatie. Ik heb nog de wens om een flowmeter in het systeem te hangen, maar moet nog even moed verzamelen om zo eentje te kopen. Best duur namelijk.
Zie hier de berekening vanuit home assitant.
- name: "WP COP Berekening"
unique_id: "wp_cop_berekening"
unit_of_measurement: 'COP'
state: >
{% set compressor_modulatie = states('sensor.wp_compressor_modulatie')|float %}
{% if compressor_modulatie > 0 %}
{% set debiet = {70: 18, 75: 19, 80: 20, 85: 22, 90: 24, 95: 24, 100: 24} %}
{% set pompstand = states('sensor.wp_pompstand')|int %}
{% set verbruik = states('sensor.wp_en_bu_verbruik')|float %}
{% set delta_t = states('sensor.wp_delta_t')|float %}
{% set massastroom = debiet[pompstand] / 60 * 1000 %}
{% set warmte_uitvoer = massastroom * 4.18 * delta_t %}
{{ (warmte_uitvoer / verbruik) if verbruik > 0 else 0 }}
{% else %}
{{ 0 }}
{% endif %}
ChatGPT is je vriend bij het maken van dit soort berekeningen en een BSB Lan. Zonder BSB lan zou ook moeten kunnen mits je de delta t kan meten (shelly o.i.d.)
[ Voor 4% gewijzigd door daan256 op 15-12-2023 19:01 ]
Netjes, dank!Ik maak een berekening op basis van het debiet in het systeem, verbruik en delta T. Hij stopt met meten als de compressor op 0% staat.
En inderdaad, zo'n flowmeter, dat zou ik ook wel willen, maar om daar nu weer 4 of 500 euro voor uit te geven, daar zie ik ook een beetje tegenop. En m'n koper ziet er nu ook zo netjes uit, moet ik daar weer aan gaan sleutelen

[ Voor 22% gewijzigd door alef op 15-12-2023 19:11 ]
Ik heb de Extensa 6 ( 5,5kw)daan256 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:19:
[...]
Dat is interessant. De compressor modulatie staat bij jou op 16%. Bij mij op 17%.
Hoeveek KW is jouw WP?
Dat komt overeen met wat ik nu heb gevonden.Mahoek schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Wat heb ik gedaan?
Na de installatie was er bij mij veel "pendelen" het draaien werd steeds onderbroken door de door mij ingestelde 20 minuten wachttijd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ymtr1DpLtHMg4ekfe3v6Fcvd.jpg?f=user_large)
Dankzij jullie foto's van het display ontdekte ik dat er geen waarde was voor T ingang !
Opengemaakt en...de stekker van de sensor zat er niet in!
Daarna waren er veel langere runs. Maar voor mij nog onduidelijk waarom een run stopte.
Ik heb nu de min temperatuur op 27 gr staan en daardoor loopt hij veel langer.
Ruimteinvloed op 70%
En met de thermostaat op 17,5 graden wordt het met gemak 18,5 tot 19 graden
(dat was wat we met gas ook altijd aanhielden
De compressor draait meestal lange tijd tussen 19 en 23 %
/f/image/NARLsHP4XmCIc6YWITJEK4wP.png?f=fotoalbum_large)
Ik zag de minimum waarde dus ook in de BSBLAN en vroeg me af wat er zou gebeuren als je die lager zou zetten. Maar twijfel omdat er wellicht technische problemen kunnen onstaan, die ik niet kan overzien.
@daan256
Dank voor het delen van je COP berekening!
Ik ga nog kijken of ik mijn ervaringen met opstarten BSB-LAN en integreren in HA kan delen er waren wel wat hobbeltjes
Het lijkt me mooi om bijvoorbeeld mbv schuifjes de temperatuur instellingen te kunnen maken.
Of een comfort schema in te voegen
Ben wel blij dat ik BSBLan nu heb lopen. Geen behoefte meer aan Cozytouch aan te schaffen (die je overigens het goedkoopst in Belgie kunt kopen)
@daan256 Heb jij enig idee wat deze waarde doet. Lijkt een aan /uit switch te zijn? code - 2873 Warmtepomp - Compressor modulerend Looptijd
Interessant om deze code in andere talen te zien.
Zo heb ik ook nog even gekeken naar de Franse versie in verband met T vertrek...vertrek vatte ik eerst even op als "ruimte" In het Frans staat er echter T départ Dus dat was snel duidelijk
@alef Wat staat er in het engels?
Zo heb ik ook nog even gekeken naar de Franse versie in verband met T vertrek...vertrek vatte ik eerst even op als "ruimte" In het Frans staat er echter T départ Dus dat was snel duidelijk
Als je een minimale aanvoer temperatuur hebt van 28 graden, dan is een normale binnen temperatuur van 21 graden toch in notime gehaald door de WP? En dan stopt de buitenunit er toch ook mee? Met pendelen als gevolg..? Ik denk even hardop
Mahoek schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Wat heb ik gedaan?
Ik gebruik de BSBLan integratie en die heeft een climate ding wat je in je lovelace kunt zetten. Die werkt als een thermostaatrene16 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:23:
[...]
Ik heb de Extensa 6 ( 5,5kw)
[...]
Dat komt overeen met wat ik nu heb gevonden.
Na de installatie was er bij mij veel "pendelen" het draaien werd steeds onderbroken door de door mij ingestelde 20 minuten wachttijd.[Afbeelding]
Dankzij jullie foto's van het display ontdekte ik dat er geen waarde was voor T ingang !
Opengemaakt en...de stekker van de sensor zat er niet in!
Daarna waren er veel langere runs. Maar voor mij nog onduidelijk waarom een run stopte.
Ik heb nu de min temperatuur op 27 gr staan en daardoor loopt hij veel langer.
Ruimteinvloed op 70%
En met de thermostaat op 17,5 graden wordt het met gemak 18,5 tot 19 graden
(dat was wat we met gas ook altijd aanhielden)
De compressor draait meestal lange tijd tussen 19 en 23 %
[Afbeelding]
Ik zag de minimum waarde dus ook in de BSBLAN en vroeg me af wat er zou gebeuren als je die lager zou zetten. Maar twijfel omdat er wellicht technische problemen kunnen onstaan, die ik niet kan overzien.
@daan256
Dank voor het delen van je COP berekening!![]()
Ik ga nog kijken of ik mijn ervaringen met opstarten BSB-LAN en integreren in HA kan delen er waren wel wat hobbeltjes![]()
Het lijkt me mooi om bijvoorbeeld mbv schuifjes de temperatuur instellingen te kunnen maken.
Of een comfort schema in te voegen
https://www.home-assistant.io/integrations/bsblan/
Die werkt ook met de laatste versie van de BSBLan software.... de integratie is wat ouder en er wordt ergens gemeld dat die alleen werkt met de lagere software versie van de bsblan... dat zal wel kloppen als je waardes uit wilt lezen maar de climate dinges werkt wel gewoon. Ik gebruik net als de rest MQTT om alles uit te lezen.
@rene16 ,
Ik heb de minimale looptijd een aantal keer op 60 gezet... daarbij een heel lage minimale temperatuur ingesteld (lees 28) om te kijken waar de WP op uit zou komen waarbij hij stabiel zou draaien/een vaste aanvoertemperatuur zou vinden met minimale compressor stand (17%%*.. . Op deze manier ben ik erachter gekomen dat de minimale temperatuur 32 graden is zonder te pendelen. Vond ik wel jammer, want bij 28 graden is hij een stuk zuiniger.... ik denk dus dat het beter was geweest als ik een 8KW had gehad..
**: Gisteren een screenhot gezien dat iemand 16% als minimum compressor stand had ingesteld. Ik heb dat geprobeerd en dat zorgde ervoor dat ik naar 31 aanvoer kan :-).. scheelt toch weer een graad.
Ik heb de minimale looptijd een aantal keer op 60 gezet... daarbij een heel lage minimale temperatuur ingesteld (lees 28) om te kijken waar de WP op uit zou komen waarbij hij stabiel zou draaien/een vaste aanvoertemperatuur zou vinden met minimale compressor stand (17%%*.. . Op deze manier ben ik erachter gekomen dat de minimale temperatuur 32 graden is zonder te pendelen. Vond ik wel jammer, want bij 28 graden is hij een stuk zuiniger.... ik denk dus dat het beter was geweest als ik een 8KW had gehad..
**: Gisteren een screenhot gezien dat iemand 16% als minimum compressor stand had ingesteld. Ik heb dat geprobeerd en dat zorgde ervoor dat ik naar 31 aanvoer kan :-).. scheelt toch weer een graad.
[ Voor 24% gewijzigd door daan256 op 15-12-2023 22:19 ]
Code 2873 had ik op 240 seconde staan, omdat dit de standaard waarde is voor een Fujitsu.rene16 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:49:
@daan256 Heb jij enig idee wat deze waarde doet. Lijkt een aan /uit switch te zijn? code - 2873 Warmtepomp - Compressor modulerend Looptijd
Zie https://fujitsu-airco.be/...TAGE_comfort_duo_INST.pdf en dan pagina 54.
Wat ik zag gebeuren dat elke nieuwe compressor stand door de modulatie langer op dat punt bleef lopen. Stel 25% dan minimaal 240 seconden.... dit is uit ervaring van een dag, en niet waar ik naar op zoek was.. de WP leek meer vermogen te gebruiken dan noodzakelijk... hij staat nu weer op 0.
Nee, ik kan mijn WP jammergenoeg (nog) niet van afstand uitlezen. Ik weet wel dat het er heel veel zijn. Wij gebruiken de WP eigenlijk alleen voor de vloerverwarming beneden en hebben een nieuwbouwwoning, daar is de 10kw versie denk ik veel te sterk voor. Ik heb even opgezocht hoe het op een dag in de afgelopen winter was adhv p1 meter:alef schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:19:
Houd jij de hoeveelheid compressor starts ook in de gaten?
/f/image/IxiFgKLKpTS3wq88Tc9D3fCV.png?f=fotoalbum_large)

Ik heb dit niet heel goed inzichtelijk maar toen ik het laatst een tijdje in de gaten hield was het met aanvoer 30 retour 23-24 dus rond de 6-7 dan? Maar ik weet niet of dit hetzelfde is over een langere termijn..daan256 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:06:
[...]
Fijn dat je het gevonden hebt. Wat is je delta t gemiddeld?
Ik heb gemerkt dat de minimale aanvoer temperatuur voornamelijk bepaalt wanneer de Wp pendelt
Dat klopt het is niet zo dat de WP nu de hele dag draait. Alleen het lijkt mij beter dat de WP in 1 run de kamer naar de gewenste temperatuur opwarmt dan dat hij dit in 5 of 6 runs doet.rikgoodhart schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:55:
Als je een minimale aanvoer temperatuur hebt van 28 graden, dan is een normale binnen temperatuur van 21 graden toch in notime gehaald door de WP? En dan stopt de buitenunit er toch ook mee? Met pendelen als gevolg..? Ik denk even hardop
[...]
Ik heb trouwens denk ik iets te vroeg gejuicht gisteren want na een aantal uren begon de WP alsnog wel onder de 16% te komen en sloeg hij dus weer even uit. Wat natuurlijk ook wel te verklaren is omdat de retour T natuurlijk steeds verder oploopt en de generator dus minder moeite heeft om op te warmen. Ik denk dat hier in mijn geval weinig aan te doen is omdat de WP gewoon te krachtig is voor het werk wat hij moet verzetten. Of zie ik dit verkeerd?
Maar ben allang blij dat hij nu (veel) langere runs maakt op een laag vermogen.
[ Voor 3% gewijzigd door Mahoek op 16-12-2023 15:40 ]
Vanmiddag heb ik een aantal energie sockets van homewizard aangeschaft en waaronder 1 gebruikt om het energieverbruik van de WP te meten. Echter kunnen de sockets maar 16ah aan daarboven schakelen ze uit om de interne hardware te beschermen. Vandaag is de WP er al 2 keer uitgeknald gezien de piek boven de 3680w uitkwam.Mahoek schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:30:
[...]
Nee, ik kan mijn WP jammergenoeg (nog) niet van afstand uitlezen. Ik weet wel dat het er heel veel zijn. Wij gebruiken de WP eigenlijk alleen voor de vloerverwarming beneden en hebben een nieuwbouwwoning, daar is de 10kw versie denk ik veel te sterk voor. Ik heb even opgezocht hoe het op een dag in de afgelopen winter was adhv p1 meter:
[Afbeelding]
Het gekke is, dat er over het algemeen er gemiddeld 1100w/h uit het stopcontact getrokken wordt maar de WP ineens pieken van meer dan 4000w laat zien terwijl de binnentemp iets boven de ingestelde temp is, en buiten helemaal niet koud is.
Advies was om de WP de verdelen over minimaal 2 groepen.
Ik heb de WP over 3 lege groepen verdeeld. Elke stekker zijn eigen groep. Je zou zeggen dat de aansluitwaarde nooit boven de 16ah mag uitkomen toch? Waarom dat toch die enorme pieken?
Weet iemand toevallig wat de aansluitwaarde van de 10kw versie is?
[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 16-12-2023 19:37 ]
Kort als ik naar de grafiek kijk.rene16 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:12:
Duren die pieken lang? Hoe lang?
:strip_exif()/f/image/Lq3EHGhZrJ1WMhK7Ya1tZtK2.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ze zijn er jammer genoeg wel.
Ik zou graag de pieken indammen zodat ik de homewizard sockets kan gebruiken.
@daan256daan256 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:58:
[...]
Ik maak een berekening op basis van het debiet in het systeem, verbruik en delta T. Hij stopt met meten als de compressor op 0% staat.
Debiet is op basis van de pompstand in percentage en komt overeen met de grafiek zoals de in de technische handleiding staat. Het is voor mij geen exacte wetenschap maar geeft een goede indicatie. Ik heb nog de wens om een flowmeter in het systeem te hangen, maar moet nog even moed verzamelen om zo eentje te kopen. Best duur namelijk.
Zie hier de berekening vanuit home assitant.
- name: "WP COP Berekening"
unique_id: "wp_cop_berekening"
unit_of_measurement: 'COP'
state: >
{% set compressor_modulatie = states('sensor.wp_compressor_modulatie')|float %}
{% if compressor_modulatie > 0 %}
{% set debiet = {70: 18, 75: 19, 80: 20, 85: 22, 90: 24, 95: 24, 100: 24} %}
{% set pompstand = states('sensor.wp_pompstand')|int %}
{% set verbruik = states('sensor.wp_en_bu_verbruik')|float %}
{% set delta_t = states('sensor.wp_delta_t')|float %}
{% set massastroom = debiet[pompstand] / 60 * 1000 %}
{% set warmte_uitvoer = massastroom * 4.18 * delta_t %}
{{ (warmte_uitvoer / verbruik) if verbruik > 0 else 0 }}
{% else %}
{{ 0 }}
{% endif %}
ChatGPT is je vriend bij het maken van dit soort berekeningen en een BSB Lan. Zonder BSB lan zou ook moeten kunnen mits je de delta t kan meten (shelly o.i.d.)
Ik heb na wat gepruts met code jouw scrpt - aangepast - draaien.
Ik kan echter alleen in ontwikkelhulpmiddelen > sjablonen dit draaien. Ik krijg dan prachtige COP waarden 7 of 8 of 9!!
De enige waarde die ik niet meet is natuurlijk het debiet van de pomp.
Welke waardes krijg jij?
Ik heb nu jou voorwaarde voor het debiet eruit gehaald en vervangen door een vaste waarde nl. 18 l/min want mijn pomp staat op 70%
Ik kan overigens geen waarde voor pompstand vinden / Welke code heeft die?
Ik nu 18 ingevuld en dan krijg ik bovenstaande waarden.
Daarna dit debiet vverlaagd tot 12 en dan krijg ik ca 5,9 .
En nog een vraag: waar zet jij de code in HA zodat ik die in een kaart kan zetten?
/f/image/wNrnld6KWkZGL4gl4J5qacya.png?f=fotoalbum_large)
(nu is COP nul want compressor is 0 %)
2793 is de pomp stand.rene16 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:35:
[...]
@daan256
Ik heb na wat gepruts met code jouw scrpt - aangepast - draaien.
Ik kan echter alleen in ontwikkelhulpmiddelen > sjablonen dit draaien. Ik krijg dan prachtige COP waarden 7 of 8 of 9!!
De enige waarde die ik niet meet is natuurlijk het debiet van de pomp.
Welke waardes krijg jij?
Ik heb nu jou voorwaarde voor het debiet eruit gehaald en vervangen door een vaste waarde nl. 18 l/min want mijn pomp staat op 70%
Ik kan overigens geen waarde voor pompstand vinden / Welke code heeft die?
Ik nu 18 ingevuld en dan krijg ik bovenstaande waarden.
Daarna dit debiet vverlaagd tot 12 en dan krijg ik ca 5,9 .
En nog een vraag: waar zet jij de code in HA zodat ik die in een kaart kan zetten?[Afbeelding]
(nu is COP nul want compressor is 0 %)
Ik krijg soms waardes van 2, 4 of 5... echt veel hoger heel soms... weet niet zo goed waardat aan ligt.
Ik zet de code in de configuration.yaml file.... de unique ID is de naam om hem te vinden -> sensor.COP*.*
Aaah, dit verklaard een hoop, thanks!rene16 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:54:
@Audione0
Hier de gegevens....Max stroom 19 A dat is dus ruim 4000 W ! (19 x 230 = 4370 W)
[Afbeelding]
Heel fijn dat je dit wilt delen, dankjewel daarvoor!daan256 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:58:
[...]
Ik maak een berekening op basis van het debiet in het systeem, verbruik en delta T. Hij stopt met meten als de compressor op 0% staat.
Debiet is op basis van de pompstand in percentage en komt overeen met de grafiek zoals
Zo te zien zijn er meer tweakers blij mee
Ik ga is kijken of ik dat zonder BSB kan realiseren. Ik meet DeltaT in Hassio al door aan en retour te meten dmv heatbooster van SDR engineering.
Echter compressor of deze draait kan ik nog niet meten.
Wat gebeurd er met je aanvoer temp? Zou mooi zijn als je dit kan matchen met de tijd van de piek.Audione0 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:30:
[...]
Kort als ik naar de grafiek kijk.
[Afbeelding]
Maar ze zijn er jammer genoeg wel.
Ik zou graag de pieken indammen zodat ik de homewizard sockets kan gebruiken.
Tsja, mijn indruk is dat dat toch best veel gebeurd. Bij buiten temp van -10 het complete huis op 20 of 21 graden kunnen houden, dan kom je in je warmteverliesberekening wel op een hoger wattage uit. En als dan ook nog maar een deel van het huis verwarmd wordt...Mahoek schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:30:
[...]
Wij gebruiken de WP eigenlijk alleen voor de vloerverwarming beneden en hebben een nieuwbouwwoning, daar is de 10kw versie denk ik veel te sterk voor.
Wij zouden eerst een 10kW krijgen, maar de installateur heeft (zonder te overleggen, zo werkt dat blijkbaar hier in FR) een 8kW geplaatst. Gedoe over gehad, maar ben daar eigenlijk nu wel blij mee.