Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 22:42
hier een leuk artikel hoe je de Atlantic kunt uitlezen.. misschien niet voor iedereen van toepassing.
https://mattstech.info/posts/fujitsu-waterstage-domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 22:22
daan256 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Dank je wel! Ik heb ze overgenomen. Ik ben benieuwd. Ik laat nog van me horen.
Zo stabiel loopt hij bij mij. Om 11 uur is hij warm water aan het maken, daarom de piek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRaysg3RzyX6tRzC-bhvg8rdM-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yZXn4bAu1S5hel76BMqbezK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:41
Giem schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Zo stabiel loopt hij bij mij. Om 11 uur is hij warm water aan het maken, daarom de piek.

[Afbeelding]
Is jou WP aan het verwarmen tussen 3.00 en 15.00 uur ? En dan lopt de WP constant in deze tussentijd ?
Koelt je woning daarna niet af om vervolgens weer te verwarmen, dit kost toch veel meer energie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:04

ChUcKiE

Dus........

Giem schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Instellen is een kriem, uiteindelijk hielp het mij om de binnen temperatuur censor helemaal uit te schakelen en in te regelen op alleen een stooklijn.

Dit zijn mijn instellingen:
https://1drv.ms/f/s!AvG0_kC3OWRsi5QqUSLsTBEXo_ynMA
En hoe ben je tot deze instellingen gekomen? Heb je ook de vloerkoelingsmodule?
Ik heb voor de zomer een hele berg aan instellingen op basis van de informatie uit dit forum aangepast en daarmee is in ieder geval de vloerkoeling aan het werken gegaan in de zomer (het eerste jaar werkte dat niet).
Voor nu zou ik graag de instellingen voor het verwarmen efficiënt en goed ingeregeld willen krijgen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Ter vergelijk mijn verbruik van de afgelopen 7 dagen voor alleen verwarming, ben benieuwd naar jullie verbruik. Gemiddelde verbruik voor WW is 2 per dag.
Temperatuur staat bij mij constant op 20.3 - 20.4 graden in huis en geen nachtverlaging.

Dinsdag 7
Maandag 10
Zondag 5
Zaterdag 4
Vrijdag 10
Donderdag 7
Woensdag 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:01
Hier verbruik laatste dagen, alleen verwarming, WW elke dag 1, op dinsdag legionella run 3 op woensdag 0. ben ook benieuwd naar verbruik van jullie, thermostaat op 20 graden, geen nachtverlaging.

dinsdag 7
maandag 11
zondag 5
zaterdag 4
vrijdag 13
donderdag 6
woensdag 15

[ Voor 3% gewijzigd door hortens9273 op 25-10-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Foto’s net genomen.
Situatie:

Alfea duo r32 10kW - nog niet getweaked. Alleen SWW op 55 graden en legionella run zondags 13:00u en verwarming vast op 20 graden.

Bungalow 1990 ~100m2 - 270m3
Veel glas en redelijk goed geïsoleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmTicngiGHt1leSheFAteNo1HZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaXXtLZzuzGe4D5nC5Yro5cn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ird171-xPjdLvRALkuzF_Wg0lOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRXBsJlnDrYnlHtxujcMyYsl.jpg?f=fotoalbum_large

SWW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHT2iFMx6ChAPIsE_KlFtv7ooRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWngMkoMhtNqgrjWX36ExWwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRnSbi2VWO8c6G6pnbE0MdaTKKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8X56d9niGGQBH8od3L3N0B0x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 25-10-2023 22:51 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
ChUcKiE schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

En hoe ben je tot deze instellingen gekomen? Heb je ook de vloerkoelingsmodule?
Ik heb voor de zomer een hele berg aan instellingen op basis van de informatie uit dit forum aangepast en daarmee is in ieder geval de vloerkoeling aan het werken gegaan in de zomer (het eerste jaar werkte dat niet).
Voor nu zou ik graag de instellingen voor het verwarmen efficiënt en goed ingeregeld willen krijgen.
Heel veel proberen en ja ook koelen.

Automatisch zomer en winter is uitgezet omdat dat slecht werkt in Nederland. Het kan overdag al 26 graden zijn in huis maar als het buiten in de nacht nog 10 graden is dan weigert hij om te gaan naar koelen.

Warm water wil ik maken overdag. Want dan is de warmtepomp efficiënter en maken de zonnepanelen stroom.

In regelen stooklijn, gedaan door de binnen temperatuur censor uit te schakelen en een stooklijn te zoeken, zo laag mogelijk dat het huis bij 0 - 5 graden constant warm blijft. Daarna nog een keer bijgesteld rond 10 graden buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
Jeep schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Is jou WP aan het verwarmen tussen 3.00 en 15.00 uur ? En dan lopt de WP constant in deze tussentijd ?
Koelt je woning daarna niet af om vervolgens weer te verwarmen, dit kost toch veel meer energie ?
Onze woning is zodanig geïsoleerd dat het handiger is om zo constant en laag mogelijk te verwarmen en hij staat daarmee altijd aan. Met mijn huidige stooklijn kost het ook 3 dagen om de woning van 17 naar 20 graden te krijgen. Maar dat is niet erg. Maar dan kan je niet meer werken met nacht verlaging of uitschakelen want dan is hij tot de volgende dag bezig weer warm te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
@Giem ik zag in je screenshot dat je volgens mij homewizzard gebruikt om je WP te meten? Afijn,,, wat ik probeer te zeggen is... zou je het verbruik van je wp eens willen vergelijken met het verbruik wat op de wp wordt vermeld? Ik vermoed namelijk dat wat op de WP staat alleen is voor wat de binnen unit gebruikt. Ik zie zelf grote verschillen... maar mijn metingen zijn nog niet zuiver... ik meet een gecombineerde fase dus daar zit ook nog een WPB op... heb al een dedicated homewizzarf fase meter liggen, maar die moet de meterkast nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Alfea duo R32 10kW

SWW op 52 graden en legionella run donderdag 14.30u en Thermostaat op 20 graden (met stooklijn en geen nachtverlaging). Temperatuur 20.3 graden a.d.h.v. onderstaande instelling.

Invloed omgevings T° 50%
Vertrek T° -10 31°C

Display Curve
Curve 0.4
Verschil 0°C

Vrijstaande woning 2018 ~220 M2 - 750m3
Veel glas en geïsoleerd volgens de normen van 2018

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Urk43fEm1Opjb2D606MnruN7af8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ0ycAfIXAuCgbviP6EPnzna.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV79LyNgJKjXLsDMEXvyXVTdf7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/732UOA4ct3d4fABzp6qCaYME.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jeep op 26-10-2023 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
daan256 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Wat interessant zou zijn is wat je watertemperatuur is bij de runs.. of die hem netjes rond de gewenste watertemperatuur houdt... bij mij zie je dat bij de stilstand de temperatuur inzakt... [Afbeelding]
Ik heb de runs in de gaten gehouden tijdens stilstand en wanneer de WP aan het verwarmen is.
Ik heb de minimale stopduur nu op 20 min staan, na 20 minuten gaat deze inderdaad weer verwarmen met korte runs van zo'n 10 minuten (soms iets langer) te zien op de grafiek van de P1 meter.
Ik heb een screenshot van tijdens het opwarmen, vlak na het opwarmen en vlak voordat deze weer gaat opwarmen. Lees ik het goed dat de temperatuur tijdens stilstand zakt met 3 graden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yBe931Hc05lfqmveEggIBr2ygw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smwvIdogmUUQ2zPKkqHAI5DJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZHLaxNb1HOXAwRmKK0skGbUIno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8D5Vvv7a3ssvRgGcNQTZRPs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGOZJI-r-ALyzP1ckvFejkTHbM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0Mw2cNRVahBGa7xUVDqH7xL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuwwJwzb5PBugyXOAV4tJIUexko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ia4Ta3jMF4OD26i73n2KFWMu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:04
daan256 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:52:
hier een leuk artikel hoe je de Atlantic kunt uitlezen.. misschien niet voor iedereen van toepassing.
https://mattstech.info/posts/fujitsu-waterstage-domotica/
Iemand dit al gedaan?
Had het vorig jaar na installatie bijna aangeschaft, echter i.v.m. garantie installateur eerst nog niet gedaan.
Zou dit voornamelijk interessant vinden om de (S)COP te kunnen inzien of calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Ik heb de runs in de gaten gehouden tijdens stilstand en wanneer de WP aan het verwarmen is.
Ik heb de minimale stopduur nu op 20 min staan, na 20 minuten gaat deze inderdaad weer verwarmen met korte runs van zo'n 10 minuten (soms iets langer) te zien op de grafiek van de P1 meter.
Ik heb een screenshot van tijdens het opwarmen, vlak na het opwarmen en vlak voordat deze weer gaat opwarmen. Lees ik het goed dat de temperatuur tijdens stilstand zakt met 3 graden ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik goed kijk naar je screenshots:

Dus bij een stoptijd van 20 minuten en een run van 10 minuten heb je de volgende waardes
Begin van je run is de Aanvoer 24 graden
Tijdens de run is de Aanvoer 23 graden
Aan het einde van je run is het 20 graden

dan is er 4 graden verschil ..... Drie vragen

1) Wat zijn de temperaturen als je 10 minuten stoptijd hanteert... misshcien ook goed om de buitentemperatuur te melden wat dit heeft altijd invloed.
2) Kun je de run (in dit geval 10 minuten) ook verlengen? Ik kan dat wel met de BSB
3) Wat is je Post circulatie tijd? Als die heel kort staat dan daail te temperatuur sneller.
4) Wat is je pomp snelheid?
5) Hoeveel watt gemiddeld gebruikt je WP in de stoptijd

Ik ga zelf een logje bij houden met deze waardes en proberen te delen. Echt moduleren lijkt de WP niet te doen... lijkt meer start .... stop...... start....... stop....
Hangt ook van de definitie van moduleren af denk ik.... ik zou een meer constante run willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Alphaxe schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:23:
[...]

Iemand dit al gedaan?
Had het vorig jaar na installatie bijna aangeschaft, echter i.v.m. garantie installateur eerst nog niet gedaan.
Zou dit voornamelijk interessant vinden om de (S)COP te kunnen inzien of calculeren.
Ik heb hem er aan hangen. COP wordt niet gemeten... althans niet ingesteld....
Ik ben nog teveel gericht op het inregelen waar de BSB goed bij helpt...
Alleen nog je juiste parameters vinden voor mijn huis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
daan256 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Als ik goed kijk naar je screenshots:

Dus bij een stoptijd van 20 minuten en een run van 10 minuten heb je de volgende waardes
Begin van je run is de Aanvoer 24 graden
Tijdens de run is de Aanvoer 23 graden
Aan het einde van je run is het 20 graden

dan is er 4 graden verschil ..... Drie vragen

1) Wat zijn de temperaturen als je 10 minuten stoptijd hanteert... misshcien ook goed om de buitentemperatuur te melden wat dit heeft altijd invloed.
2) Kun je de run (in dit geval 10 minuten) ook verlengen? Ik kan dat wel met de BSB
3) Wat is je Post circulatie tijd? Als die heel kort staat dan daail te temperatuur sneller.
4) Wat is je pomp snelheid?
5) Hoeveel watt gemiddeld gebruikt je WP in de stoptijd

Ik ga zelf een logje bij houden met deze waardes en proberen te delen. Echt moduleren lijkt de WP niet te doen... lijkt meer start .... stop...... start....... stop....
Hangt ook van de definitie van moduleren af denk ik.... ik zou een meer constante run willen
Net andersom, begin van de run 20, tijdens de run warmt deze op van naar 23 en aan het eind van de run si deze 24.

1) buitentemperatuur was vanmorgen 8 graden, stoptijd van 10 minuten weet ik niet
2) geen idee, WP regelt zelf wanneer deze aanslaat en hoe lang ( kijkt denk ik naar de instellingen-stooklijn)
3) 240s
4) kan ik niet vinden, staat in het scherm dat deze aan staat maar zie geen snelheid
5) tijdens stoptijd geen verbruik.

Screenshot 1 = vlak voordat de WP aanslaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuwwJwzb5PBugyXOAV4tJIUexko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ia4Ta3jMF4OD26i73n2KFWMu.jpg?f=fotoalbum_large

Screenshot 2 = tijdens het opwarmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZHLaxNb1HOXAwRmKK0skGbUIno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8D5Vvv7a3ssvRgGcNQTZRPs.jpg?f=fotoalbum_large

Screenshot 3 = na het opwarmen , WP is net uit gegaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGOZJI-r-ALyzP1ckvFejkTHbM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0Mw2cNRVahBGa7xUVDqH7xL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Jeep op 26-10-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
daan256 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:10:
@Giem ik zag in je screenshot dat je volgens mij homewizzard gebruikt om je WP te meten? Afijn,,, wat ik probeer te zeggen is... zou je het verbruik van je wp eens willen vergelijken met het verbruik wat op de wp wordt vermeld? Ik vermoed namelijk dat wat op de WP staat alleen is voor wat de binnen unit gebruikt. Ik zie zelf grote verschillen... maar mijn metingen zijn nog niet zuiver... ik meet een gecombineerde fase dus daar zit ook nog een WPB op... heb al een dedicated homewizzarf fase meter liggen, maar die moet de meterkast nog in.
Klopt, ik er een eigen 3 fase meter voor de wp. Met name ook om het verbruik en zijn vreemde gedrag te monitoren.

Ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Jeep schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is precies het pendelen wat je niet wil hebben, omdat hierdoor je compressor extra slijt.

Uiteindelijk moet je een stabiele vlakke lijn krijgen. Ik zou beginnen met de 50% van de binnen sensor omlaag te zetten naar 10 of 1% en vervolgens je stooklijn te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Giem schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Dit is precies het pendelen wat je niet wil hebben, omdat hierdoor je compressor extra slijt.

Uiteindelijk moet je een stabiele vlakke lijn krijgen. Ik zou beginnen met de 50% van de binnen sensor omlaag te zetten naar 10 of 1% en vervolgens je stooklijn te verlagen.
Mijn oude instellingen was 30% met een lage stooklijn maar toen werd het 20.8 graden met een ingestelde thermostaat van 20 graden. I.o.m. de installateur eerst op 40% gezet maar toen werd het alsnog 20.5. Vervolgens op 50% gezet en heeft nu een constante temperatuur van 20.3. Met deze buitentemperatuur word het water maar tot 23 graden opgewarmd en heeft deze al vrij snel de temperatuur bereikt.
Ik zit eerder te denken aan 100% waardoor deze alleen nog maar naar binnentemperatuur kijkt en naar 20.2 opwarmt en niet weer eerder aan gaat bij 19.8 als ik het goed begrepen heb. Dan krijg ik toch ook langere runs en minder start/stops ? Kan evt. ook de minimale stopduur op 30 mij zetten ipv 20 min. Wat is wijsheid :?

Ik heb nog ff terug gekeken naar de koude dagen begin van het jaar, hoe kouder het word hoe langer de runs zijn en dus minder start/stops. Met deze temperaturen meer start/stops.
Kan evt. ook de minimale stopduur op 30 zetten ipv 20 min. om met deze temperaturen langere runs te krijgen en minder start/stops, zodra het kouder gaat wordenweer terug naar 15 min. Wat is wijsheid :?

[ Voor 14% gewijzigd door Jeep op 26-10-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Jeep schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Mijn oude instellingen was 30% met een lage stooklijn maar toen werd het 20.8 graden met een ingestelde thermostaat van 20 graden. I.o.m. de installateur eerst op 40% gezet maar toen werd het alsnog 20.5. Vervolgens op 50% gezet en heeft nu een constante temperatuur van 20.3. Met deze buitentemperatuur word het water maar tot 23 graden opgewarmd en heeft deze al vrij snel de temperatuur bereikt.
Ik zit eerder te denken aan 100% waardoor deze alleen nog maar naar binnentemperatuur kijkt en naar 20.2 opwarmt en niet weer eerder aan gaat bij 19.8 als ik het goed begrepen heb. Dan krijg ik toch ook langere runs en minder start/stops ? Kan evt. ook de minimale stopduur op 30 mij zetten ipv 20 min. Wat is wijsheid :?

Ik heb nog ff terug gekeken naar de koude dagen begin van het jaar, hoe kouder het word hoe langer de runs zijn en dus minder start/stops. Met deze temperaturen meer start/stops.
Kan evt. ook de minimale stopduur op 30 zetten ipv 20 min. om met deze temperaturen langere runs te krijgen en minder start/stops, zodra het kouder gaat wordenweer terug naar 15 min. Wat is wijsheid :?
Dan moet je stooklijn nog verder omlaag. Je retour temp van je voerverwarming is te hoog en hij kan zijn warmte niet kwijt, daardoor gaat hij steeds aan/uit.

Hoe ver is hij al terug gemoduleerd? Veel lager dan 18 - 20% kan hij niet en als hij dat nu al doet, dan krijg je het pendelen. Dat betekend eigenlijk dat de warmtepomp nu te groot is voor je huidige vraag. Maar ik vond je opgenomen vermogen van 1kw nog best aardig, die van mij gaat terug tot ongeveer 400 a 500 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Giem schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Dan moet je stooklijn nog verder omlaag. Je retour temp van je voerverwarming is te hoog en hij kan zijn warmte niet kwijt, daardoor gaat hij steeds aan/uit.

Hoe ver is hij al terug gemoduleerd? Veel lager dan 18 - 20% kan hij niet en als hij dat nu al doet, dan krijg je het pendelen. Dat betekend eigenlijk dat de warmtepomp nu te groot is voor je huidige vraag. Maar ik vond je opgenomen vermogen van 1kw nog best aardig, die van mij gaat terug tot ongeveer 400 a 500 watt.
@Giem Ik haak even in want ben nieuwsgierig.
Hoe zou je terug kunnen moduleren?
Opgenomen vermogen van 1 kw.... waar baseer je dat op?
Hoe groot is jouw delta T bij het begin van een run?
Hoe hoog is jouw retourwater met het weer nu buiten?

Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door daan256 op 26-10-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
daan256 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

@Giem Ik haak even in want ben nieuwsgierig.
Hoe zou je terug kunnen moduleren?
Opgenomen vermogen van 1 kw.... waar baseer je dat op?
Hoe groot is jouw delta T bij het begin van een run?
Hoe hoog is jouw retourwater met het weer nu buiten?

Thanks!
Uit zijn HW afbeelding.

Terug moduleren doet het apparat zelf op basis van de stooklijn en (water) temperaturen.

De delta is 6, ingaand 26 graden en retour 20. Retour 20 blijft het eigenlijk altijd bij ons tot midden in de winter met hele lange runs als er een keer 29 a 30 graden in gaat, komt er 23 retour. Dus eigenlijk stoken we altijd met een delta van 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Giem schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Wat bedoel je precies met terug gemoduleerd ? Is dat het percentage hoeveel % de generator draait ?

Ik heb vanmorgen een run in de gaten gehouden.
Om 7.35 slaat de WP aan na 20 min stilstand (Circulatiepomp WP staat wel op AAN)
Generator start op met 25%,
Ingestelde ingangswaarde was 23 gr.
T ingang was 19 gr
Retour T was ook 19 gr.

De run duurde 10 min en de generator ging tijdens de run van 25% naar 16%,
T ingang was na 10 min. 23 gr (gelijk aan Ingestelde ingangswaarde)
Retour T was aan het einde van de run 20 gr.

Verbruik tijdens de run tussen 700-800 watt , Buitentemperstuur 8 gr.

Na 20 min. weer dezelfde run, T ingang en Retour staan dan allebei op 19 gr. aan het begin van de nieuwe run. Tijdens de 20 min stilstand stond de Circulatiepomp wel op AAN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAvvR4BfmHYJVgev3EZClggB33o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRoEMifhPsM3gQEhStdGcjIt.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige stooklijn, wat kan ik hier in aanpassen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeSDwc5_QHXdA6j7OeZGhSwA_sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqARrQAwLNu6HAX7wssHpf6b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8ZrZIgWG9wmBmZ_4WG_XS9PIIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFg4r6sfunH9vQ0PMLZTO9zs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2yZnDMtIqbl0NAi-izMzjW1bqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0AazvmWzxgqSYusQimHR6XV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Jeep op 27-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
[quote]Jeep schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
Wat is op dit moment je pomp stand? Standaard staat die op 100%. Die kun je in het installatie menu terugzetten naar minimaal 70%. Ik zou dat eerst proberen om te zien of je de delta T en daarmee het verschil van 3 graden groter kan maken. In theorie is het water dan minder snel door het circuit aan en heeft daarmee dus ook meer tijd om warmte af te geven. Of dit een positieve invloed gaat hebben op het pendelen weet ik niet.

[ Voor 90% gewijzigd door daan256 op 27-10-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
daan256 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:00:
[quote]Jeep schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
Wat is op dit moment je pomp stand? Standaard staat die op 100%. Die kun je in het installatie menu terugzetten naar minimaal 70%. Ik zou dat eerst proberen om te zien of je de delta T en daarmee het verschil van 3 graden groter kan maken. In theorie is het water dan minder snel door het circuit aan en heeft daarmee dus ook meer tijd om warmte af te geven. Of dit een positieve invloed gaat hebben op het pendelen weet ik niet.
Bedoel je de snelheid van de Circulatiepomp ?
Die staat van het begin af aan op 75%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceTaeL6ijsoAU5eBPNRU-ek1iTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TiCm4yYwXoaEcnPurbgBUIUu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]
Die zou je nog op 70% kunnen zetten via het installatiemenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door daan256 op 27-10-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Goedendag allen,

Wij zijn sinds vorig jaar maart in bezit van een Alfea Extensa duo 6kw met 190l watervat.
Echter vanaf het begint verbruikt deze enorm, in de winter tot 50kw per dag.
Gezien ik er helemaal klaar mee ben omdat de installateur er niets aan doet, zelf de zoektocht begonnen.
Naar aanleiding van jullie ervaringen en aanbevelingen nu een paar dingen aangepast.
Dit zijn enkele foto's van voor het aanpassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3smKs-pa2DRUQ6DJcRC4aCCTJLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hMC75BZvUEFabNj2HoRLNctk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt2a_-3HJQGmoCRYKWWmUsR3Oo4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s5uqenTA8BJCvtj7i9rhSfGg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGKTR-5bGIUhkIMRZ7RAgiF4vLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fnf0POHjrg52CuvionthREbo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5xHXb5BTnWmAmalg6ydA778Ewk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uzMaGCKFr06KGVqGfwJrEt9B.png?f=fotoalbum_large

Aanpassingen:

Pompsnelheid naar 75%
Tijd tussen runs van 5 min naar 15min
Curve verschil van 0.5 naar 0

Huis 1965 redelijk goed geisoleerd, 1 circuit dat is vloerverwarming.
Vorige maand is er een 55l buffervat tussen geplaatst, omdat de installateur zei dat de WP het retourwater gebruikt om de buitenunit te ontdooien en daarom zoveel gebruikt?

Invloed is 50%
Temp is 38gr bij -10

Vragen die ik nog heb, hij verbruikte altijd nachts van 0.00 tot 1.00 veel KW (waarschijnlijk om het vat op te warmen?) hiervoor heb ik de klok nu met 12 uur verzet zodat hij het overdag doet in mijn "zonnepanelen window"

Bij mij staat SSW circuit op permanent, en bij jullie zie ik prog SSW + daluren, wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:49
0.00 tot 1.00 is SWW (vat) inderdaad, is denk ik de standaard. Zolang je kan salderen heeft het nog geen zin om het overdag te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
https://gathering.tweaker.../quote_message/76983020/9

Ah oke, zal ik hem dan maar terug zetten naar s'nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
Zie nu al een verschil s’nachts van gem. 700w naar gem. 350w deze ochtend.

Heb de tijd weer terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
Bij mij staat SSW circuit op permanent, bij meerdere zie ik staan dat ze hem op prog SSW + daluren hebben staan. Weet iemand het verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGWJZvwR81gSx3iavavMRXTJbAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMaHqH1i1a7Hdfd1y0WBANPX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Goedemiddag,

Ik wil graag onze extensa R32 duo wat slimmer maken en connecten aan een Cozytouch bridge zodat ik op een tablet of smartphone meer inzicht heb, echter zie ik verschillende versies.

Welke moet ik precies hebben? Ik zag bij Bol.com een Cozytouch bridge V2? Is dit voldoende en hoe koppel ik deze aan de Extensa?
Bridge tussen de switch en Extensa en klaar? En dan via de iphone app verder?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphaxe
Audione0 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:34:
Goedemiddag,

Ik wil graag onze extensa R32 duo wat slimmer maken en connecten aan een Cozytouch bridge zodat ik op een tablet of smartphone meer inzicht heb, echter zie ik verschillende versies.

Welke moet ik precies hebben? Ik zag bij Bol.com een Cozytouch bridge V2? Is dit voldoende en hoe koppel ik deze aan de Extensa?
Bridge tussen de switch en Extensa en klaar? En dan via de iphone app verder?
Ben zelf in het bezit van de CozyTouch V2 bridge. Opzich prima oplossing om de WP via APP te kunnen bedienen, echter de functionaliteit vanuit de APP is redelijk basic. Meer een slimme thermostaat, planning functie en wat inzicht in verbruik. Helaas geen andere statistieken

Wel heb ik door deze oplossing de CozyBridge back-end (OverKiz platform) kunnen koppelen met Home Assistant, wederom leuke toevoeging maar bied eigenlijk enkel inzicht in hoogover verbruik en slimme thermostaat.

Installatie stappen:
- Koppel bridge aan netwerk (bekabeld)
- Download CozyTouch App
- Maak account aan
- Koppel bridge met extensa via menu op WP binneunit of kamer thermostaat.

Handleiding:
https://atlanticbelgium.f...port/solutions/6000133769
Franse video's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Laatst online: 31-05 16:17

JanB

Het ken rotter !!!

Alphaxe schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:23:
[...]

Iemand dit al gedaan?
Ik heb er hier een BSB-Lan aanhangen. Echter nog niet veel mee gedaan verder. Nog niet echt aan toe gekomen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphaxe
JanB schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:01:
[...]

Ik heb er hier een BSB-Lan aanhangen. Echter nog niet veel mee gedaan verder. Nog niet echt aan toe gekomen.
Ben erg benieuwd wat er met deze oplossing extra uit te halen is, als je er aantoe bent nieuwsgierig naar de mogelijkheden en je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
Onlangs heb ik over de warmtepomp een climeleon geplaats. Als komende periode de temperatuur verder richting vriespunt zakt wil ik op de WP buitenunit een geïsoleerde afvoer aansluiten voor het water dat vrij komt bij een defrost.
Zijn hier gebruikers die dit ook al hebben toegepast en wat is hiervoor gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Alphaxe op 03-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Hier staat de buiten unit op een grote bak grind, zodat het defrost water makkelijk de grond in loopt. Wat ik me wel afvraag: hoe bevalt die climeleon? Wij zijn het ook aan het overwegen, enerzijds om het geluidsniveau te drukken en anderszijds om de buitenunit te beschermen tegen spelende kinderen in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
balfnl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:13:
Hier staat de buiten unit op een grote bak grind, zodat het defrost water makkelijk de grond in loopt. Wat ik me wel afvraag: hoe bevalt die climeleon? Wij zijn het ook aan het overwegen, enerzijds om het geluidsniveau te drukken en anderszijds om de buitenunit te beschermen tegen spelende kinderen in de tuin.
De climeleon bevalt goed, misschien nog wel te vroeg om echt een oordeel over te geven.
Bij ons staat die op de garage, dus grind eronder wordt wat lastig. Esthetisch ziet het er strak uit, echter wel groot omdat die over de buitenunit moet.
Zijn nog wel wat finetune zaken af te ronden, waaronder defrost water afvoer en mogelijk een grondplaat om de unit nog vlakker op het dak te krijgen. Is nu tijdelijk verankerd op beton opsluit banden.

Tip houd marktplaats in de gaten d.m.v. zoek opdracht, zo ben ik er ook aangekomen en scheelde veel t.ov. een grote investering voor een nieuwe. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Goede tip! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Laatst online: 31-05 16:17

JanB

Het ken rotter !!!

Alphaxe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:27:
[...]

Ben erg benieuwd wat er met deze oplossing extra uit te halen is, als je er aantoe bent nieuwsgierig naar de mogelijkheden en je ervaring.
Op dit moment stuur ik de aanvoer en afvoer temperatuur naar Domoticz, samen met de binnen- en buitentemperatuur. Dit doe ik ook met het verbruik, maar die loopt nog niet helemaal lekker. Ik moet me er vooral in gaan verdiepen wat nog meer interessant is. Voor aansturing van de WP wil ik hem niet gebruiken, die staat standaard 24/7 op 20 graden ingesteld.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 20:55
Vanmiddag kwam ik er achter dat warm water niet werdt opgewarmt en verwarming deed het ook niet, eerst warmtepomp uitgedaan ,opnieuw opstarten, compressor ging even aan maar stopte na 10 minuten, de installateur gebeld en gelukkig kwam deze even kijken, systeem gaf aan warm water aan te maken, maar begin vd buis direct onder warmtepomp was iets warm , verderop de leiding koud, het water kwam niet verder, installateur dacht aan defecte circulatiepomp, maar er bleek 1 vd 2 stekkertjes los te zitten, degene achter de circulatiepomp, stekkertje er goed in en circulatiepomp deedt het weer, en nu werkt alles weer perfect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan256
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD6Si_7B054t_itqgpDpg5W6ysU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N43slWpsgjDwBuQ0QWHxcK9E.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn WP Dashboard. Via BSB opgenomen in Home Assistant. Mijn oude evohome heb ik op de BSB aangesloten via HA en deze werkt nu als thermostaat. Ik heb al deze waardes van de BSB opgenomen om verbanden te kunnen leggen als ik zelf een instelling wijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-04 15:24
Hallo tweakers!

Is hier iemand met een cozytouch bridge? Ik heb problemen met het verbinden van de warmtepomp met de bridge. Als ik in de app een toestel wil toevoegen en druk vervolgens op de warmtepomp en de goede bedieningselement krijg ik na het klikken op pairen vrijwel direct de melding verbinden mislukt. Heb op dat moment op de warmtepomp het volgende gedaan: Instellingen -> parameters -> aansluitingen -> aansluiten en geeft dan het zandloper teken. Is hier iets wat ik fout doe?

Ik hoor het graag van iemand :)

Met vriendelijke groet,
Tijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Heb geen cozytouch bridge helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

tijmen646 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:12:
Hallo tweakers!

Is hier iemand met een cozytouch bridge? Ik heb problemen met het verbinden van de warmtepomp met de bridge. Als ik in de app een toestel wil toevoegen en druk vervolgens op de warmtepomp en de goede bedieningselement krijg ik na het klikken op pairen vrijwel direct de melding verbinden mislukt. Heb op dat moment op de warmtepomp het volgende gedaan: Instellingen -> parameters -> aansluitingen -> aansluiten en geeft dan het zandloper teken. Is hier iets wat ik fout doe?

Ik hoor het graag van iemand :)

Met vriendelijke groet,
Tijmen
Ik heb de bridge nog niet maar ik had laatst dezelfde vraag.

Kijk hier even:

Alphaxe in "Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-04 15:24
Audione0 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:46:
[...]

Ik heb de bridge nog niet maar ik had laatst dezelfde vraag.

Kijk hier even:

Alphaxe in "Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw"
Ja hier had ik al gekeken maar werd er niet veel wijzer uit. Doe wat er geïnstrueerd wordt, maar werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
tijmen646 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:54:
[...]

Ja hier had ik al gekeken maar werd er niet veel wijzer uit. Doe wat er geïnstrueerd wordt, maar werkt helaas niet.
Mijn advies is via de app een support aanvraag in te schieten. Heb wel even geduld voordat ze reageren (binnen paar dagen), maar zodra ze contact zoeken per email kun je vrij snel schakelen.
Zelf heb ik ook wel eens problemen gehad tijdens registreren en pairen. Zoals ik me herinner was de reden toen dat de WP half gekoppeld was in de cloud en daardoor niet voltooid werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 14:52
Goedemiddag,

Wij hebben sinds begin dit jaar een Atlantic WP 6Kw, en lees al een tijdje mee.
Hoe lezen jullie het stroomverbruik uit van de warmtepomp?
Via Home-assistent/Energy kan ik wel het 1 en ander uitlezen maar dat zit nooit goed.
Bijv. lees dan 6kw voor verwarming af terwijl het volledige huis nog geen 5Kw die dag heeft verbruikt....

Ik zie veelal grafiekjes hier voorbij komen, zijn deze specifiek van de warmtepomp of de gehele woning?
Wij zitten deze dagen tussen de 10-15kwh per dag aan totale stroomverbruik en volgens mij is dat best laag.

Verbruik Okt (cozy app)
Verw 168Kwh
SWW 51kWh

[ Voor 4% gewijzigd door XethaX op 09-11-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
XethaX schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:22:
Goedemiddag,

Via Home-assistent/Energy kan ik wel het 1 en ander uitlezen maar dat zit nooit goed.
Bijv. lees dan 6kw voor verwarming af terwijl het volledige huis nog geen 5Kw die dag heeft verbruikt....

Ik zie veelal grafiekjes hier voorbij komen, zijn deze specifiek van de warmtepomp of de gehele woning?
Wij zitten deze dagen tussen de 10-15kwh per dag aan totale stroomverbruik en volgens mij is dat best laag.

Verbruik Okt (cozy app)
Verw 168Kwh
SWW 51kWh
Heb je rekening gehouden met eventueel zonnepanelen die ook nog wat energie opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
Alphaxe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:57:
[...]

Heb je rekening gehouden met eventueel zonnepanelen die ook nog wat energie opleveren?
Die zijn er in meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
XethaX schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:22:
Goedemiddag,

Verbruik Okt (cozy app)
Verw 168Kwh
SWW 51kWh
Ik haal het verbruik uit het menu van de WP, is niet altijd 100% zuiver heb ik gemerkt met de balkjes. Soms slecht af te lezen hoeveel het verbruik is geweest.

Verbruik oktober:

Verwarming +/- 135
SWW +/- 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
verbruik oktober

verwarming +/- 150

sww +/- 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Ik heb een aparte groep voor de buitenunit. Als ik het verbruik bekijk op de binnenunit neemt hij het verbruik van de buitenunit niet mee. Dus als je het op de binnenunit checkt wel iets om rekening mee te houden.
Ik zit gemiddeld ook tussen de 10 a 15 kw per dag met dit weer.

[ Voor 8% gewijzigd door daan256 op 11-11-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
daan256 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:27:
[...]

Ik heb een aparte groep voor de buitenunit. Als ik het verbruik bekijk op de binnenunit neemt hij het verbruik van de buitenunit niet mee. Dus als je het op de binnenunit checkt wel iets om rekening mee te houden.
Ik zit gemiddeld ook tussen de 10 a 15 kw per dag met dit weer.
10/15kwh voor alleen de pomp? of gehele woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Afgelopen dagen verbruik WP voor verwarming, afgelezen van de WP:

Maandag t/m donderdag 9 kWh per dag
Vrijdag 12 kWh
Zaterdag 12 kWh
Zondag 14 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
XethaX schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:05:
[...]

10/15kwh voor alleen de pomp? of gehele woning?
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Maar ik verwarm mijn hele woning.
Beneden vloerverwarming
En boven mix van Jaga en 1 traditionele verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
daan256 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:17:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Maar ik verwarm mijn hele woning.
Beneden vloerverwarming
En boven mix van Jaga en 1 traditionele verwarming.
Wat ik bedoel is die 15kwh is alleen het verbruik van de warmtepomp geen tv, koken etc.. meegerekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
XethaX schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:04:
[...]

Wat ik bedoel is die 15kwh is alleen het verbruik van de warmtepomp geen tv, koken etc.. meegerekend :P
lol.... aaha.....
Ja klopt... alleen de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Goedemiddag,

Na het verbruik van nov in de gaten te hebben gehouden en ik het verbruik vrij hoog vind (400kW verwarming) ben ik maar weer eens in de instellingen van de WP gedoken.
Ik zag dat de omgeving beïnvloeding nog op 30% stond en die op 100% gezet om zo het invloeden van buiten uit te schakelen.

Echter zie ik dat de Vertrek T max en vertrek T mini nog wat gek ingesteld staan 50c en 17c (standaard instellingen denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWgvhLzTvQFktrXjp_BCC7WZuwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JDwVEnZDvcHAXCF0WNkQiin.jpg?f=fotoalbum_large

Wij vinden binnen een temp van 20 prima, warmer hoeft voor ons niet. Welke waardes dien ik het beste in te stellen? Want 50 graden de vloer in pompen is voor de vloer niet wenselijk.

Ik denk zelf persoonlijk 30 max en 25 min? Kom je dan op een afgifte van max 27 ongeveer? Is mijn redenering dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Ik heb er geen verstand van maar bij ons staat de aanvoertemperatuur op 38 graden en retour op 22 graden.

Weet niet of dit ook het beste is. Maar laten dit voorlopig zo staan.

De invloed omgeving staat ook op 100%

Totaal verbruik november t/m nu alleen verwarming 340 kWh. Hebben thermostaat ook op 20 graden.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Ok, ik heb de instelling nu op 20 en 30 gezet. Kijken wat het doet.

Als ik naar de geïnstalleerde opties kijk zie ik bij mij er geen SWW tussen staan wat ik bij anderen wel zie.
Hier een plaatje van @Udo71 waar SWW op "ja" staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur2xFUwPdTjJGjF0U31u3WY__w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcRY5I3WmBX9xlxSGWy1P7wQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een 190liter vat en ik kan bij SWW instellingen wel gewoon opwarmen tussen een bepaalde tijd en een legionella run doen. Betekent dit dat het SWW dan wel aan staat? Zo ja dan is het wel verwarrend omdat er bij anderen bij geïnstalleerde opties een vermelding van het SWW staat, die ik niet heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx-xm70Wx7nuX-bA_ucoBFKNIPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSxZbBdAhSQvno7oDL9dH9UN.jpg?f=fotoalbum_large

Op het startscherm staat wel een kraantje vermeldt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr-U047F9ADSaB1A9Wj-tZGfo4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGAmsubHnzgcZh8jaPXWsgfp.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarrend allemaal :?

[ Voor 21% gewijzigd door Audione0 op 27-11-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 00:02

timhtc

Home Energy Management

Ik lees al een tijdje met plezier mee met dit forum. Onze Atlantic Alfea AI 10 werkt met een 300L SWW vat.
Het verbruik hou ik bij op mindergas.nl 0,98kWh/graaddag met een prognose voor 2023 van 2285kWh voor verwarming. Twee-onder-een-kap uit 1980, 170m2 vloerverwarming, dak na-geisoleerd.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:31:
Goedemiddag,

Na het verbruik van nov in de gaten te hebben gehouden en ik het verbruik vrij hoog vind (400kW verwarming) ben ik maar weer eens in de instellingen van de WP gedoken.
Ik zag dat de omgeving beïnvloeding nog op 30% stond en die op 100% gezet om zo het invloeden van buiten uit te schakelen.

Echter zie ik dat de Vertrek T max en vertrek T mini nog wat gek ingesteld staan 50c en 17c (standaard instellingen denk ik)

[Afbeelding]

Wij vinden binnen een temp van 20 prima, warmer hoeft voor ons niet. Welke waardes dien ik het beste in te stellen? Want 50 graden de vloer in pompen is voor de vloer niet wenselijk.

Ik denk zelf persoonlijk 30 max en 25 min? Kom je dan op een afgifte van max 27 ongeveer? Is mijn redenering dan goed?
Mijn verbruik tot nu toe is +/- 300 kWh deze maand. Ik heb de WP staan op 50% omgevingstemperatuur.
Thermostaat staat op 20 en houd de woning op 20.3-20.4 graden.
Hou er wel rekening mee als je deze op 100% zet dat de temperatuur daalt tot 19.8 en dan gaat verwarmen tot 20.2. Het is de vraag of dit dan niet meer energie kost maar dat is er per woning verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:33:
Ok, ik heb de instelling nu op 20 en 30 gezet. Kijken wat het doet.

Als ik naar de geïnstalleerde opties kijk zie ik bij mij er geen SWW tussen staan wat ik bij anderen wel zie.
Hier een plaatje van @Udo71 waar SWW op "ja" staat.

[Afbeelding]

Ik heb een 190liter vat en ik kan bij SWW instellingen wel gewoon opwarmen tussen een bepaalde tijd en een legionella run doen. Betekent dit dat het SWW dan wel aan staat? Zo ja dan is het wel verwarrend omdat er bij anderen bij geïnstalleerde opties een vermelding van het SWW staat, die ik niet heb.

[Afbeelding]

Bij het startscherm staat wel een kraantje vermeldt:

[Afbeelding]

Verwarrend allemaal :?
Bij mij staat ook geen gekoppelde boiler en heb een interne boiler van 190L.
Deze staat op Ja als een een externe boiler is geplaatst misschien ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeep
timhtc schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:43:
Ik lees al een tijdje met plezier mee met dit forum. Onze Atlantic Alfea AI 10 werkt met een 300L SWW vat.
Het verbruik hou ik bij op mindergas.nl 0,98kWh/graaddag met een prognose voor 2023 van 2285kWh voor verwarming. Twee-onder-een-kap uit 1980, 170m2 vloerverwarming, dak na-geisoleerd.
Ik hou het verbruik ook bij sinds februari op mindergas.nl.

Maand november tot nu toe 0,84 kWh graaddag

Doel is 1,04 kWh graaddag op basis van 3600kWh

Prognose is vooralsnog 3100 kWh (febr.2023-febr.2024)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0K7Cv9ovgqJAiBuSmRzy_8xsps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KO1WRwxYOq4Ka39ukBxuTGiB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:33:
[...]

Bij mij staat ook geen gekoppelde boiler en heb een interne boiler van 190L.
Deze staat op Ja als een een externe boiler is geplaatst misschien ??
Bij ons indd een interne boiler van 190l, we hebben een grote binnen unit.
Ik kan nergens vinden waar ik het aan moet zetten. Ook bij easy start wordt er niet om gevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:11:
[...]

Bij ons indd een interne boiler van 190l, we hebben een grote binnen unit.
Ik kan nergens vinden waar ik het aan moet zetten. Ook bij easy start wordt er niet om gevraagd
Hoef je niet aan te zetten, regelt de (grote) binnen unit zelf.
Verbruik van SWW kun je zien bij verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:29:
[...]

Mijn verbruik tot nu toe is +/- 300 kWh deze maand. Ik heb de WP staan op 50% omgevingstemperatuur.
Thermostaat staat op 20 en houd de woning op 20.3-20.4 graden.
Hou er wel rekening mee als je deze op 100% zet dat de temperatuur daalt tot 19.8 en dan gaat verwarmen tot 20.2. Het is de vraag of dit dan niet meer energie kost maar dat is er per woning verschillend.
Bij ons wordt de temp nu netjes 20.2 graden met omgeving temp instelling op 100%
Op 50% werd het niet warmer dan 19.8. Precies andersom mbt ouw situatie.

Bedankt voor je uitleg mbt de boiler.
We hebben altijd lekker warm water, en ik zie bij het verbruik van het sww en bij de legionella run op de ingestelde tijden een wat hoger piek verbruik. Dus het lijkt mij dan wel duidelijk dat de boiler aanstaat en opgewarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:37:
[...]

Bij ons wordt de temp nu netjes 20.2 graden met omgeving temp instelling op 100%
Op 50% werd het niet warmer dan 19.8. Precies andersom mbt ouw situatie.

Bedankt voor je uitleg mbt de boiler.
We hebben altijd lekker warm water, en ik zie bij het verbruik van het sww en bij de legionella run op de ingestelde tijden een wat hoger piek verbruik. Dus het lijkt mij dan wel duidelijk dat de boiler aanstaat en opgewarmd wordt.
Als het goed is slaat de WP uit bij 20.2 en weer aan bij 19.8. Ben benieuwd of het verbruik af- of toeneemt.
Verbruik en temp. van SWW kun je terug vinden in het menu. Bij ons ene dag 2 kWh en de andere dag 3 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:29:
[...]

Als het goed is slaat de WP uit bij 20.2 en weer aan bij 19.8. Ben benieuwd of het verbruik af- of toeneemt.
Verbruik en temp. van SWW kun je terug vinden in het menu. Bij ons ene dag 2 kWh en de andere dag 3 kWh.
Ik zal het in de gaten houden.

Wat ik merk bij het monitoren van het energieverbruik, dat ik soms de WP uit en aan moet zetten om het maand verbruik in te kunnen zien. Een bug in de software/firmware denk ik.
Ik heb geen bridge dus ik kan nog niet zelf de WP van een firmware update voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:40:
[...]

Wat ik merk bij het monitoren van het energieverbruik, dat ik soms de WP uit en aan moet zetten om het maand verbruik in te kunnen zien. Een bug in de software/firmware denk ik.
Ik heb geen bridge dus ik kan nog niet zelf de WP van een firmware update voorzien.
Maand verbruik zie je pas zodra de nieuwe maand begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Laatst online: 10:04

ChUcKiE

Dus........

Audione0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:40:
[...]

Kun je dan de firmware updaten als je een bridge hebt?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

ChUcKiE schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:05:
[...]

Kun je dan de firmware updaten als je een bridge hebt?
Van mijn kant is dit aan aaname, dus ik kan iet met zekerheid zeggen dat een FW update via de bridge mogelijk is.

Excuses voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04:03
Verbruik oktober:
Verw. 35kWh
SWW. 80kWh
Ook nog 1 kWh voor koelen..😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 20:19
Eindelijk hebben wij de extensa ai 8kw!
Eerste dagen 35kw verbruik in goed geïsoleerde woning, zit een 300l inventum boiler bij die anders ingesteld is door een voeler die niet bovenin zit blijkbaar.

Verbruik is in mijn ogen mega, ook horen we de leidingen van cv bijna spoelen op hoge druk en de buitenunit blaast erg hard, terwijl alles op temperatuur is in huis (SWW en ruimte op doel)

Rara wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
dwlindeboom schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:01:
Eindelijk hebben wij de extensa ai 8kw!
Eerste dagen 35kw verbruik in goed geïsoleerde woning, zit een 300l inventum boiler bij die anders ingesteld is door een voeler die niet bovenin zit blijkbaar.

Verbruik is in mijn ogen mega, ook horen we de leidingen van cv bijna spoelen op hoge druk en de buitenunit blaast erg hard, terwijl alles op temperatuur is in huis (SWW en ruimte op doel)

Rara wat kan dit zijn?
35KW. Welke tijdsperiode moeten we aan denken? Is dat per dag... en wat was de buitentemperatuur?

Met buiten erg vochtige lucht en koud zit er weinig energie in de lucht en moet de WP erg zijn best doen dus die zal best wat geluid maken. De mate waarin je kan zien of hij aan het werk is, is de compressor modulatie stand. Die kun je vinden in het installatie menu ergens onder extra opties o.i.d. en dan display. Even in de handleiding kijken.... de compressor moduleert bij mij tot minimaal 17% maar met dit weer bij mij echt wel op een 40%. Dus gelukkig zit er niemand buiten, want hij maakt best herrie. Ik heb overigens een 10KW. Algemeen is hoe lager de aanvoer temperatuur hoe lager de modulatie van de compressor... dus je zou kunnen overwegen om de setpoint van je weersafhankelijke regeling te verlagen en kijken of je woning dan warm blijft... Met dit weer is dat ideaal, omdat de rest van het jaar dan eigenlijk wel volgt als je de curve goed hebt staan.

T.a.v. het geluid in je leidingen. Die kan je beinvloeden door de pompstand naar beneden te brengen. Minimaal 70% en maximaal 100%. Waarschijnlijk staat die op 100%.

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 20:19
daan256 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:00:
[...]

35KW. Welke tijdsperiode moeten we aan denken? Is dat per dag... en wat was de buitentemperatuur?
Per dag helaas. Ik zal een kijken vanmiddag naar de instellingen, het leek eerst aan legionella run te liggen die niet haalbaar was i.v.m. sensor boiler. Maar dat is het niet…

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Phoe, vanmorgen om 08:30 stond het verbruik al op 22kWh.
100% omgeving beinvloeding en retour op 22c en aanvoer 35c

Wat extra info:

- Bungalow (plat dak).
- 115m2 vloerverwarming oppervlakte
- Redelijk goed geisoleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QI7PaLKMzh84OV8BQ7XrpcPM-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NocxWXtJLiZ9dlNcCZFGX6mE.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik thuis kom vanmiddag duik ik gelijk de garage in om het eea aan te passen.

[ Voor 8% gewijzigd door Audione0 op 30-11-2023 10:58 ]

• Jeep
Hier onderstaand verbruik tot 10.55 uur

50% omgevingstemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGldOndeh5DQH9Jj10s8LWZthTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWCZXe149JZGVAomMp8bpSIi.jpg?f=fotoalbum_large

WP draait de hele nacht tussen 1200-2000 watt, aanvoer 25 graden en retour 22 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jeep op 30-11-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XethaX
50% omgevingstemperatuur
s'nachts een verbruik van +- 1Kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWFuu0w4ml4x7DiCwH4912DbF-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpfAQcfHrWJckKeVAhxsOINt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door XethaX op 30-11-2023 11:02 ]

• Jeep
Audione0 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:52:
Phoe, vanmorgen om 08:30 stond het verbruik al op 22kWh.
100% omgeving beinvloeding en retour op 22c en aanvoer 35c

Wat extra info:

- Bungalow (plat dak).
- 115m2 vloerverwarming oppervlakte
- Redelijk goed geisoleerd

[Afbeelding]

Als ik thuis kom vanmiddag duik ik gelijk de garage in om het eea aan te passen.
Misschien proberen om 50% omgevingstemperatuur. WP moet wel heel hard werken om de woning weer op temp. te krijgen.

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:01:
[...]

Misschien proberen om 50% omgevingstemperatuur. WP moet wel heel hard werken om de woning weer op temp. te krijgen.
Als ik de omgevingtemp naar 50% zet merk ik dat de WP het niet naar de gewenste ingestelde temperatuur krijg.
Als voorbeeld: thermostaat staat op 20 maar het wordt dan max 19.4 met een uitschieter naar 19.6

Als ik de omgevingtemp op 100% zet, lukt de WP het wel om de ingestelde temperatuur te halen, maar schiet het verbruik omhoog.

Ik zal vanmiddag als ik thuis ben de omgeving op 50% zetten en de aanvoer iets te verlagen naar 31 a 32 en de binnen thermostaat naar 20,5 zetten om te zien wat het doet.

PS; ik vind het lastige materie om een goede balans tussen comfort en verbruik te vinden, dus dank voor alle tips tot zover :)

• Jeep
Dit zijn mijn instellingen, thermostaat op 20 graden en het wordt 20.4 graden.
Ik had deze voorheen op 40% staan, maar dan werd het 20.8

Kijk maar ff of je hier wat aan hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeSDwc5_QHXdA6j7OeZGhSwA_sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqARrQAwLNu6HAX7wssHpf6b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8ZrZIgWG9wmBmZ_4WG_XS9PIIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFg4r6sfunH9vQ0PMLZTO9zs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2yZnDMtIqbl0NAi-izMzjW1bqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0AazvmWzxgqSYusQimHR6XV.jpg?f=fotoalbum_large

• alef
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 22:19
Nieuwe Alfea Extensa adept hier (8kw, zonder SWW). Fijn topic dit.

Huis 210m2, delen heel goed geïsoleerd, delen redelijk. Afgiftesysteem mix van vloerverwarming en radiatoren (geen LTV). Balansventilatie met WTW.

Hier actuele status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkGUO1R1Jp3ex2AnzLZMHewmovQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NkqtOfFa1QS9f6CH7iG0i8yo.png?f=user_large

En hier instellingen. Zo maar paar dingen die me niet helemaal duidelijk zijn / waar ik meer over uit wil zoeken:
  1. De min/max flow temp zijn anders dan de +20/-10 flow temp instellingen. Welke gelden nu vraag ik me af.
  2. Vraag me af of het nog nut heeft op de delta-T tussen aanvoer en retour te optimaliseren (zo klein mogelijk bijvoorbeeld)
  3. Ik wil het liefst zo veel mogelijk op buitentemperatuur draaien, vandaar nu 20%. Lukt tot nu toe prima, maar ben pas net mee begonnen
  4. Moet ook nog een manier vinden om cycling gedrag van de pomp te monitoren. Hier in FR geen makkelijke manier om je energie-inzicht minuut per minuut in te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZymKgaX93cveJtDTqPL3VM8-X3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mH3NDRMQftI0azvqF0MM0MT0.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fILYoFJTGKCQDVnCDj2dVdDD9qc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IJVC2YQ1ClOCJRAfDeToWH4M.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZVllJ8ARBFf8CQzqv_4xjrjFB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/exMP76ZM28hlPDzBwA7UAo4W.png?f=user_large

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

• Jeep
Ben benieuwd naar het verbruik van de overige van de afgelopen dagen.

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:27:
Dit zijn mijn instellingen, thermostaat op 20 graden en het wordt 20.4 graden.
Ik had deze voorheen op 40% staan, maar dan werd het 20.8

Kijk maar ff of je hier wat aan hebt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb je instellingen over genomen, maar de WP blijft continu rond de 3100Wh uit het stopcontact trekken ook al is de kamer op temperatuur..

Hier wat foto's van het instrumenten paneel en verdeler

het gekke is dat de aanvoer en retour temp op het display andere waardes laat zijn dan de verdeler

Retour en aanvoer 20c en 21c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWWtMD5RznfF8g6bmszbcbA8A0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c21m3wNfjhTqVUZVrK7EOsHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMAAh8Q__xg2921Y6wh-k2SFnQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdpOYXxB1AEKYbx65dmqnOSN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvH-gDgLmRQoNCYv6UrKnebuA2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WI7hVRVzWJZjAxf8tqvKFMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUeqBWFlihBeYE-r0lv96rSCu70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLKdbIEfEQqHWg2lBXjBcFyk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeep
Huidig bij mij onderstaande, WP draait de hele dag. Afgelopen nacht tussen 1500-2000 en vanavond rond de 1000. Temperatuur in de kamer 20,5 (Thermostaat op 20)

Temperatuur op de verdeler gaven ze bij mij aan dat deze niet goed weergegeven worden, waarom geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VxoTzs-tI-_GIoPRZLWhBK_xBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnNMZJrE7dqvHC5aTvo9iccn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jeep op 30-11-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Nog iets geks

Als ik de temp van de vloer meet is dit hoger dan de temp van de vloerverwarmingslangen en verdeler?? :?

Verdeler geeft rond de 20 a 21 aan en de vloer zelf is 24.2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzOaAl0scGyKXsZWZ3Gw0QMQ4vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hElqiVilZJYAckdhE9ljRFR.jpg?f=fotoalbum_large

En de kat is een goed meetinstrument btw, die lag lekker op de vloer te chillen _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 30-11-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:22:
Huidig bij mij onderstaande, WP draait de hele dag. Afgelopen nacht tussen 1500-2000 en vanavond rond de 1000. Temperatuur in de kamer 20,5 (Thermostaat op 20)

Temperatuur op de verdeler gaven ze bij mij aan dat deze niet goed weergegeven worden, waarom geen idee.

[Afbeelding]
Ik meet de temperatuur digitaal met een shelly en kan melden dat de meting in de WP correct is. Ik had eerst ook van die metertjes maar die gaven ook niet de correcte waardes aan.

Ik heb nu alleen om de 30 minuten een defrost. De luchtvochtigheid hier bij Utrecht staat op 100%.. vol in de mist dus. Ondanks de defrosts krijgt de WP het huis wel warm. Kost me alleen 40KW per dag. Hopelijk schijnt morgen de zon een beetje... kan ik... en de WP een beetje bijkomen :-)

• daan256
Mijn verbruik van de laatste dagen:

23 Nov. 13 KW
24 Nov. 20KW
25 Nov. 25KW
26 Nov. 19KW
27 Nov. 24KW
28 Nov. 40KW
29 Nov. 30KW (zonnige dag)
30 Nov. 45 KW (hele dag mist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
daan256 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:51:
Mijn verbruik van de laatste dagen:

23 Nov. 13 KW
24 Nov. 20KW
25 Nov. 25KW
26 Nov. 19KW
27 Nov. 24KW
28 Nov. 40KW
29 Nov. 30KW (zonnige dag)
30 Nov. 45 KW (hele dag mist)
Verbruik afgelezen op de WP, ik merk hoe kouder het wordt (en verbruik meer) de afwijking groter is. WP geeft hoger verbruik aan dan werkelijk verbruik.

@ daan256 , waar haal jij het verbruik vandaan ?

23-11 8 kWh
24-11 16 kWh
25-11 18 kWh
26-11 18 kWh afwijking van +/- 3kWh
27-11 22 kWh afwijking van +/- 2 kWh
28-11 28 kWh afwijking van +/- 3 kWh
29-11 32 kWh afwijking van +/- 4 kWh
30-11 ? geen verbruik op WP , zal +/- 31 kWh zijn geweest

Maand verbruik volgens WP +/- 440 kWh, werkelijk zal +/- 390 kWh zijn geweest gezien het totaal huishoudelijk verbruik. Conclusie is wel dat de WP niet altijd zuiver het verbruik meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 22:19
Verbruik afgelopen paar dagen hier
  • 26/11: 15 kWh
  • 27/11: 12 kWh
  • 28/11: 14 kWh
  • 29/11: 16 kWh
  • 30/11: 29 kWh
Moet er wel bij zeggen: woon in Normandië, dus temperatuur wijkt soms iets af van Nederland. Meestal naar boven. Gister was er wat kluswerk in huis hier, veel deuren open, vandaar de piek.

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Maand november +/- 530 kWh verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpuitElfje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-05 13:56
Ik volg dit topic al enkele dagen op de voet, fijn dat er een plek is waar we ervaringen met elkaar kunnen delen!

Wij wonen sinds april met twee personen in een vrijstaande nieuwbouwwoning, zonder gasaansluiting en met Atlantic Alfea Duo warmtepomp (6KW). Deze is sinds het is begonnen met vriezen eigenlijk constant aan het draaien (wat ook wel logisch is), maar het verbruik gaat daarbij redelijk hard.

Overzichtje van deze week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF52d6l0yK1zPbBZ0eCN2bD3ZNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Gm1vBvYNHXzv6oKkvIB0j3C.jpg?f=user_large

Ik zit bij energieleverancier Tibber, inclusief een P1 meter die aan hun app gekoppeld is. Daarin zie ik dat de warmtepomp op dit moment constante cycli van ongeveer 50 minuten per cyclus maakt (7 cycli in 6 uur tijd). Is het normaal dat de pomp in deze omstandigheden continu draait en met deze intervallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zu9HBVTKzTwfd-K8MkE1EnTxtYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EVjUArMfhbcyhDY5wDCCV9cD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door SpuitElfje op 01-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeep
SpuitElfje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:40:
Ik volg dit topic al enkele dagen op de voet, fijn dat er een plek is waar we ervaringen met elkaar kunnen delen!

Wij wonen sinds april met twee personen in een vrijstaande nieuwbouwwoning, zonder gasaansluiting en met Atlantic Alfea Duo warmtepomp (6KW). Deze is sinds het is begonnen met vriezen eigenlijk constant aan het draaien (wat ook wel logisch is), maar het verbruik gaat daarbij redelijk hard.

Overzichtje van deze week:
[Afbeelding]

Ik zit bij energieleverancier Tibber, inclusief een P1 meter die aan hun app gekoppeld is. Daarin zie ik dat de warmtepomp op dit moment constante cycli van ongeveer 50 minuten per cyclus maakt (7 cycli in 6 uur tijd). Is het normaal dat de pomp in deze omstandigheden continu draait en met deze intervallen?

[Afbeelding]
Volgens mij normaal dat deze de hele dag draait, hier draait ie ook de hele dag met dit weer.
De intervallen zou te maken kunnen hebben met "defrost", de WP zuigt koude lucht aan en krijg je ijsvorming (verklaart de intervallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:42:
[...]

@ daan256 , waar haal jij het verbruik vandaan ?

23-11 8 kWh
24-11 16 kWh
25-11 18 kWh
26-11 18 kWh afwijking van +/- 3kWh
27-11 22 kWh afwijking van +/- 2 kWh
28-11 28 kWh afwijking van +/- 3 kWh
29-11 32 kWh afwijking van +/- 4 kWh
30-11 ? geen verbruik op WP , zal +/- 31 kWh zijn geweest

Maand verbruik volgens WP +/- 440 kWh, werkelijk zal +/- 390 kWh zijn geweest gezien het totaal huishoudelijk verbruik. Conclusie is wel dat de WP niet altijd zuiver het verbruik meet.
Ik heb een energiemeter bij de WP hangen die de buitenunit en binnenunit meet.
Ik heb in vorige posts gezegd te twijfelen aan de metingen van de WP.
Mijn eigen metingen komen zo goed als overeen met wat de WP meet qua kwh

[ Voor 26% gewijzigd door daan256 op 01-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Mag ik vragen wat voor energie meter dat is, wilde namelijk zelf elektriciteits meter in stop contact plaatsen, maar kan niet volgens installateur, zal wel rechtstreeks aangesloten zijn op een Fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpuitElfje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-05 13:56
hortens9273 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:17:
Mag ik vragen wat voor energie meter dat is, wilde namelijk zelf elektriciteits meter in stop contact plaatsen, maar kan niet volgens installateur, zal wel rechtstreeks aangesloten zijn op een Fase
Als deze vraag aan mij gericht is, dit is de P1 meter die je als Tibber-klant kunt gebruiken als je energie bij hen afneemt. Let er wel op dat je hiermee niet specifiek het verbruik van je warmtepomp meet, maar al je stroomverbruik. Al geeft dit wel een goede indicatie, zeker 's nachts als er weinig andere apparaten aan staan.

Wat je ook zou kunnen doen is een Cozytouch Bridge v2 aanschaffen, dat ben ik zelf ook nog aan het overwegen i.v.m. koppeling met Home Assistant. Daar kun je ook het verbruik in terugzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Hallo SpuitjeElfje, sorry was voor Daan 256 bedoeld, had erbij moeten vermelden, heb namelijk zelf de P1 meter maar vind verbruik van de WP nog steeds lastig te lezen
Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste