Kan er door ouderdom kalk in je sww vat zijn ontstaan?vgogh28 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:22:
Beetje lange post geworden maar ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Atlantic Alféa Extensa gebruikers met het opwarmen van SWW (DHW)
Mijn installatie bestaat uit een wat oudere Alféa Extensa 6 kW met een De Jong WPS-300 (300 liter) SWW-vat. Ik heb BSB-LAN gekoppeld aan Home Assistant, waardoor ik onder andere aanvoer/retour, compressor, condensorpomp, SWW-temperatuur en verschillende statussen kan loggen.
Wat mij opvalt is dat het opwarmen van het SWW erg lang duurt.
Bij een recente run met een SWW-setpoint van 52°C heeft de compressor ongeveer 2 uur vrijwel continu gedraaid, grotendeels op 100% modulatie. Na die twee uur was SWW temperatuur nog maar ongeveer 47,4°C. Vervolgens werd de ingestelde limiet van 120 minuten voor SWW-bedrijf van de warmtepomp bereikt en nam het elektrische element het laatste gedeelte over tot 52°C.
Daarnaast valt mij de erg lage Delta-T over de warmtepomp op tijdens SWW-bedrijf. Ook als de compressor op 100% draait, zit het verschil tussen aanvoer en retour meestal maar rond de 0,7–1,4 graden.
Een voorbeeld tijdens stabiel SWW-bedrijf:De Delta-T die de regelaar zelf rapporteert komt daarbij overeen met het verschil tussen de gemeten aanvoer- en retourtemperatuur.
- Aanvoer warmtepomp: 44,6 °C
- Retour warmtepomp: 43,5 °C
- Delta-T condensor: 1,1 graden
- Compressor: 100%
- Condensorpomp: aan
De circulatiepomp in de binnenunit draait tijdens SWW gewoon. Dit is een Wilo Yonos PARA 25/7.0 RKA M. Ook heb ik naar de driewegklep gekeken: tijdens/na SWW worden/zijn de leidingen richting het SWW-vat warm terwijl de leiding richting vloerverwarming vrijwel koud blijft. Op het eerste gezicht lijkt de warmte dus wel daadwerkelijk naar het SWW-vat gestuurd te worden.
Ik ben vooral benieuwd naar drie dingen:Ik heb inmiddels het SWW-setpoint als test verlaagd naar 50°C, reduced naar 40°C en de schakeldifferentie op 5.0. Dat kan mogelijk voorkomen dat er vaak opgewarmd wordt en hopelijk ook dat de 120-minutenlimiet wordt bereikt, maar verklaart volgens mij nog niet waarom de Delta-T zo laag is en het opwarmen relatief langzaam gaat. Het is afwachten op volgende SWW run om te kijken wat er dan gebeurd.
- Is een SWW-laadtijd van ongeveer 2 uur normaal voor een Alféa Extensa 6 kW in combinatie met een 300 liter vat?
- Is een Delta-T van slechts ongeveer 0,7–1,4 graden normaal tijdens SWW-bedrijf, zelfs bij 100% compressorvermogen?
- Als dit niet normaal is: waar zouden jullie als eerste naar kijken om de Delta-T te verhogen en de SWW-laadtijd te verkorten?
SWW heeft in mijn setup 1 tijdsbereik waar gestart mag worden en dat is 12:00 - 15:00 elke dag. Gedaan vanwege kWh prijzen, buitentemperatuur en het feit dat ik merk dat water lang warm blijft en weinig warm water nodig heb.
Zie screenshot hieronder van de Home Assistant-data van laatste SWW-run voor aanpassing setpoints/differentie.
Wat mij opvalt in de data zijn 3 dingen:
- SWW opladen stopt tijdelijk voor +/- 3 minuten en komt in een charging locked/forced consumption heat source status terecht. Gaat daarna vrolijk verder.
- De SWW/DHW temperatuur ziet een dip aan het begin van de oplaadcyclus en heeft daarna ruim 2 uur nodig om te herstellen en weer op de temperatuur te komen voordat opladen begon. (ik ben me bewust dat dit een enkele sensor is bovenin de tank, en niet veel zegt over temperatuur van totale inhoud tank, maar vraag me wel af of dit normaal is)
- Wanneer opladen voorbij 120 minuten SWW-oplaadlimiet komt schakelt HP uit en gaat systeem over op elektrische verwarming. Dat hij dit doet voor de legionella-cycle kan ik begrijpen gezien de hogere temperaturen die dan bereikt moeten worden voor langere tijd, maar dat lijkt me niet normaal voor een normale SWW-cycle (wat dit is).
[Afbeelding]
Sluit ik niet uit.dwlindeboom schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:18:
[...]
Kan er door ouderdom kalk in je sww vat zijn ontstaan?
Ik heb mijn installatie nog wat verder onderzocht en wat mij ook opviel was dat ik een Wilo Yonos Para RS25/7.0 RKA M pomp heb die alleen een vaste snelheidsinstelling heeft, en dus niet dynamisch aangestuurd wordt door warmtepomp.
Het zou kunnen dat deze is afgesteld op de benodigde flow voor vloerverwarming, maar dat deze constante flow (waar hij op staat) te hoog is voor de SWW, en er dus weinig warmteafgifte is in de tank. Aangezien verwarming momenteel niet aanstaat heb ik pomp een standje lager gezet en ga ik bij volgende cyclus zien wat voor effect dit heeft.