Alphaxe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:34:
[...]
Wat ik me nog afvraag wanneer schakelt die dan eerder in bij 100c/min of bijv 180c/min
Bij mij stond die op -1 180c/min dit had ik vorig jaar zo ingesteld. Gisteren weer op basis van bovengenoemde info op +7 100c/min gezet, maar nu springt deze nog niet bij.
Waar het beste aan te draaien? Hopelijk een gouden tips!
Ik zie dat er een parameter niet goed is overgenomen.
Je kunt het bijspringen van de hulpverwarming (electrisch of cv ketel bij hybride opstelling) o.a. op gang
brengen door de inschakelintegraal te verlagen.
Die heeft als eenheid graadminuut ( dus graad x minuut) en niet zoals ik hier zie graad/min (graad gedeeld door minuut) Het is het omgekeerde zou je kunnen zeggen!
Het is een soort timer die bijhoudt hoelang het duurt om een bepaalde temp verhoging te realiseren. Duurt dat te lang dan springt de hulpverwarming bij. (mits de temperatuur lager is dan de ingestelde temperattuur waaronder er vrijgave is)
Stel je zet de inschakelintegraal op 100°Cmin
Je draait bijvoorbeeld de temperatuur 1 graad hoger dan zal de hulpbron bijspringen als na 100 min de gevraagde verhoging niet wordt bereikt.
Dus wil je uitproberen of bewerkstelligen dat die hulpbron gaat werken moet je een (veel) lagere integraal instellen.
Ik heb een hybride opstelling en wilde vorige winter weten hoe de cv ketel te laten bijspringen. Ik heb toen bijvoorbeeld 5°Cmin of ook 1°Cmin ingesteld.
Ik heb daar ergens nog een uitgebreidere (technische) beschrijving (in het engels ) van als ik ik die vind deel ik die nog. Ik ga dit weekend ook weer kijken hoe dat werkt.
Ik gebruik overigens BSB-LAN in Home assistant om die wijzigingen te doen.
[
Voor 6% gewijzigd door
rene16 op 09-01-2026 23:11
]