Ja, dat kan uitstekend, maar ik heb niet gekozen voor Cozytouch (traag, beperkt, cloudafhankelijk).
Ik heb een Atlantic Alfea Extensa Duo via BSB-LAN (ESP32) volledig lokaal in Home Assistant.
De installatie is redelijk technisch (REST calls, templates, automatiseringen), maar het is de moeite waard als het eenmaal werkt (AI FTW

) ik heb het nu 2 weken draaien (BSB-LAN in het algemeen) en het is voorlopig stabiel.
Hoe het werkt in mijn geval op een Home assistant green:
Via BSB-LAN lees ik alle parameters uit (temperaturen, status, etc.) en stuur ik commando's (setpoint, modus).
Mijn P1-meter (HomeWizard) geeft sensor.net_injectie (teruglevering).
Een automatisering start een boilercyclus zodra er >2500W overschot is (gedurende 10 sec stabiel).
Daarbij wordt de actieve modus (koeling/verwarming) tijdelijk uitgeschakeld en de boiler setpoint naar 65°C gezet (instelbaar via dashboard).
Zodra het overschot onder 1500W zakt, wordt de cyclus afgebroken; alles herstelt naar de vorige situatie.
Bij het bereiken van 65°C of een aanpasbaar ander setpoint (setpoint -0,5°C) of bvb na maximaal 90 minuten wordt de boiler setpoint terug naar 53°C gezet en de oorspronkelijke modus hervat.
Dagelijks maximaal één cyclus (via helper).
Waarom gebruik ik geen MQTT?
BSB-LAN ondersteunt MQTT, maar ik kreeg vrij veel problemen met instabiele JSON en verdwijnende beschikbaarheid.
Met REST (eigen rest_command en rest sensoren) is het 100% betrouwbaar, mits je het aantal parameters beperkt (alleen noodzakelijke). Online niets gevonden om dit via MQTT perfect werkend te krijgen.
Resultaat:
De boiler warmt alleen op van zonne-overschot, gebruikt nooit netstroom, en koeling/verwarming worden netjes hervat. Alles is aanpasbaar via het dashboard: start/stop drempels, maximale duur, doeltemperatuur. Werkt nu al twee weken foutloos

.