Welkom in wat inmiddels het grote Alfea Extensa AI R32 topic is geworden. Deze topic start is een een work in progress waar we zoveel mogelijk tips in gaat zetten voor het optimaliseren van de intstellingen, zodat deze zo zuinig en efficiënt mogelijk draait.
https://atlanticclimate.n...-Alfea-Extensa-AI-R32.pdf (zowel de Duo als de reguliere variant)
@ThinkPad heeft hiervoor een uitgebreide handleiding geschreven in het Gas besparen door middel van CV tuning topic. Dat topic gaat uiteraard over CV-ketels, maar de principes zijn hetzelfde. Hij heeft het daar voornamelijk over voetventielen. In het geval van vloerverwarming kan je de flow instellen door middel van de flow meters. Ook kan je op Youtube allerlei video's vinden over waterzijdig inregelen.
(Work in progress)
Ik ben nieuw en heb al vrij veel doorgelezen maar kan weinig vinden over onderlinge vergelijkingen, instellingen en verbruik. Ik besef dat dit van een aantal factoren afhankelijk is.
Gegevens woning:
Bouwjaar 1998
Vloeroppervlakte beneden +/- 100 m2
Vloeroppervlakte boven +/- 80 m2 waarvan de helft van de ruimte open staat.
Zolder geen verwarming
Inhoud woning 720 m3
De eerste 2 dagen moest de warmtepomp flink aan het werk om het huis/vloer op temperatuur te krijgen en waarbij de elektrische bijverwarming ook ingeschakeld moest worden ( zie bijlage vrijdag 20-jan. en zaterdag 21-jan)
Verbruik vrijdag voor Verwarming 80 Kw en zaterdag 40 Kw.
Zondag draait de WP tussen de 1500-2000 W in de nacht en ging rond de klok van 11.30 uur uit en om 16.00 uur ging deze vervolgens weer aan. Verbruik zondag +/- 35 Kw alleen voor verwarming.
Vandaag (maandag) draait deze rond de 1500 W en kan het huis prima op temperatuur houden, sterker nog de temperatuur stijgt naar 20,8³C en de WP blijft draaien. Waarom dit zo is kan ik niet verklaren. Weet iemand waarom dit zo is ?
Thermostaat ingesteld op 20³C maar schommelt tussen de 20.5³C en 20.9³C. Waarom dit zo is begrijp ik niet, misschien dat iemand daar antwoordt op heeft. Gistermiddag toen de warmtepomp weer aansloeg om 16.00 uur was het 20.5³C en deze staat nu op 20.8³C.
Het instellingen van de warmtepomp
Voor het aanpassen van nagenoeg alle relevante instellingen voor het optimaliseren van de warmtepomp heb je toegang nodig tot het installateursmenu. Dat zit gelukkig niet verstopt achter toegangscodes, maar is te benaderen door de menu knop ingedrukt te houden en vervolgens de draaiknop een kwartslag met de klok mee te draaien.Handleiding
De installatiehandleiding van de warmtepomp kan je hier vinden:https://atlanticclimate.n...-Alfea-Extensa-AI-R32.pdf (zowel de Duo als de reguliere variant)
De installatie zelf
Voordat het zin heeft om te gaan spelen met de instellingen van de warmtepomp zelf is het van belang om te kijken of de installatie zelf correct uitgevoerd is. Helaas hebben we gemerkt dat dit niet vanzelfsprekend is. Een aantal veel voorkomende fouten zijn:- Het gebruik van oude/verkeerde verdelers. Bij een warmtepomp is het van belang dat er gebruikt gemaakt wordt van open/pomploze verdelers. De warmtepomp moet zelf het water rond kunnen pompen
- Een niet ingeregeld afgiftesysteem. Het is sinds 10 maart 2020 al verplicht om bij het vervangen van een CK-ketel, het plaatsen van een warmtepomp of het vervangen van meer dan 30% van de radiatoren het systeem waterzijdig in te regelen. De realiteit is dat dit lang niet altijd gebeurd. Voordat je met het wijzigen van de instellingen van de warmtepomp aan de gang gaat is het van belang om te kijken of dit gebeurd is, en zo nee, om dit zelf te doen.
Waterzijdig inregelen
Voordat we aan de gang gaan met het daadwerkelijk aanpassen van de instellingen van de warmtepomp is het van belang de installatie waterzijdig in te regelen. Het waterzijdig inregelen van de installatie verhoogt het comfort in huis en kan op zich zelf al zorgen voor een kostenbesparing.@ThinkPad heeft hiervoor een uitgebreide handleiding geschreven in het Gas besparen door middel van CV tuning topic. Dat topic gaat uiteraard over CV-ketels, maar de principes zijn hetzelfde. Hij heeft het daar voornamelijk over voetventielen. In het geval van vloerverwarming kan je de flow instellen door middel van de flow meters. Ook kan je op Youtube allerlei video's vinden over waterzijdig inregelen.
(Work in progress)
Het bericht waarmee het allemaal begon
Ik heb sinds vorige week een Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw en ben benieuwd naar o.a. ervaringen, instellingen, verbruiksgegevens etc. van andere gebruikers met dezelfde of vergelijkbare warmtepompen.Ik ben nieuw en heb al vrij veel doorgelezen maar kan weinig vinden over onderlinge vergelijkingen, instellingen en verbruik. Ik besef dat dit van een aantal factoren afhankelijk is.
Gegevens woning:
Bouwjaar 1998
Vloeroppervlakte beneden +/- 100 m2
Vloeroppervlakte boven +/- 80 m2 waarvan de helft van de ruimte open staat.
Zolder geen verwarming
Inhoud woning 720 m3
De eerste 2 dagen moest de warmtepomp flink aan het werk om het huis/vloer op temperatuur te krijgen en waarbij de elektrische bijverwarming ook ingeschakeld moest worden ( zie bijlage vrijdag 20-jan. en zaterdag 21-jan)
Verbruik vrijdag voor Verwarming 80 Kw en zaterdag 40 Kw.
Zondag draait de WP tussen de 1500-2000 W in de nacht en ging rond de klok van 11.30 uur uit en om 16.00 uur ging deze vervolgens weer aan. Verbruik zondag +/- 35 Kw alleen voor verwarming.
Vandaag (maandag) draait deze rond de 1500 W en kan het huis prima op temperatuur houden, sterker nog de temperatuur stijgt naar 20,8³C en de WP blijft draaien. Waarom dit zo is kan ik niet verklaren. Weet iemand waarom dit zo is ?
Thermostaat ingesteld op 20³C maar schommelt tussen de 20.5³C en 20.9³C. Waarom dit zo is begrijp ik niet, misschien dat iemand daar antwoordt op heeft. Gistermiddag toen de warmtepomp weer aansloeg om 16.00 uur was het 20.5³C en deze staat nu op 20.8³C.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 65% gewijzigd door balfnl op 20-01-2025 20:25 ]