Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 03:53
Jeep schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:10:
Kan ik deze ook instellen dat er naar kamertemperatuur wordt gekeken ?
Jazeker, dan moet je de omgevingstemperatuur op 100% zetten.
Dan vervalt die grafiek, omdat hij naar kamertemperatuur kijkt. Echter denk ik wel dat hij pas begint bij 26 graden buiten. De WP krijgt die info nog steeds binnen en doet hij wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
hortens9273 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:12:
Dank je Udo, Ecostand is dus eigenlijk dat de wp bij lagere temperaturen aanslaat, als temperatuur van 22 naar 31 graden kost dat niet meer energie? Zal de reden zijn dat hij nu hier op comfort stand staat dag en nacht Ons verbruik was natuurlijk gigantisch.
ALs je ervoor kunt zorgen dat de ingaande watertemperatuur voor je vloerverwarming niet teveel verschilt met de kamertemperatuur, dan zal de WP minder energie nemen, maar het duurt langer voordat de ingestelde kamertemperatuur bereikt wordt. Je zult proefondervindelijk de instellingen bij moeten schaven.
Op een vaste temperatuur is natuurlijk lekker en kan energie schelen.
Mijn vloer wordt nu niet meer zo warm, dus dat comfort is nu weg, maar hij krijgt het wel op 21 graden.
Het verwarmingswater zal niet warmer zijn dan 22 - 24 graden.
Vergeet ook niet te kijken naar de flow bij de verdeler. Meestal zit daar een kaart bij met de berekende flow voor de verschillende groepen.
Bij mij ook, maar er was niks ingeregeld, alles zat bijna dicht en dat kost ook energie, dus heb ik zelf gedaan. (Alleen heb ik gekozen voor dezelfde Flow voor alle groepen i.v.m. de koeling.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Udo71 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:
[...]

Jazeker, dan moet je de omgevingstemperatuur op 100% zetten.
Dan vervalt die grafiek, omdat hij naar kamertemperatuur kijkt. Echter denk ik wel dat hij pas begint bij 26 graden buiten. De WP krijgt die info nog steeds binnen en doet hij wel wat mee.
Als ik jou goed begrijp, thermostaat voor koelen staat bij mij op 25 graden en ik zet deze op 100% omgevingstemperatuur gaat deze koelen op het moment als het 25 graden of meer is in de kamer en de temperatuur is buiten 26 graden of meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IPrEAYl4YcjkwpO_HgSh2CIIG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s64u2n1NoVv5Wu4MqkG1fVsp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
Dank je Udo, hier kan ik wat mee, durf zelf niks te doen dat is het nadeel. Ben niet technisch en veel te bang dat ik wat verkeerd doe. Wil ook niet teveel installateur bellen, is hier in maart geweest om instellingen te veranderen. Maar ga er wel op wijzen, voor de winter moet het wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
Ik heb sind deze winter ook een Alfea 8Kw en schrik niet dit stook seizoen 1300Kw verbruikt :)
Huis 1970 volledige nageisoleerd woonkamer en badkamer vloerverwarming. Thermostaat 19,5 met nachtverlaging 18,5.

Verbruik voorheen 2000Kg pallets daarvoor 1400M3 gas.

Ik stook op de buitenvoeler en krijg mijn huis op temp met 28graden water.

Wat ik merk nu de temp buiten omhoog gaat dat hij in de ochtend even aan staat om van 18,5 naar 19,5 te stoken. Echter pendelt hij dan ook 4x per uur hoe zou ik dit kunnen tackelen?
Compressor op 50% zetten? Ik heb geen buffer ik gebruik mijn vloerverwarming als buffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFDnd9pdnVPwTOrW2qVwZqkwnxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKmPQvrn1j4F1hEklSsg2KKa.jpg?f=fotoalbum_large

En ik zoek nog advies voor de post circulatie van de pomp. Ik neig naar zo lang mogelijk wat is jullie advies?

[ Voor 5% gewijzigd door maartentmm op 22-04-2023 11:58 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Hallo Maartentmm,

1300 kWh is niet veel hoor, valt best wel mee.
Compressor op 50% zetten heeft geen nut voor het stoken en voor warm water moet de compressor 100% kunnen draaien.
Verder, post draaitijd hoef je niet langer te zetten. Als de temperatuur behaald is in de ruimte, hoeft het water niet langer meer te stromen.
Je kunt proberen om met lagere temperatuur verwarmingswater te draaien, bijvoorbeeld 24-26 graden.
Dat kun je aanpassen in de grafiek, of zoals mij met minimale- en maximale vertrektemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
Udo71 schreef op maandag 24 april 2023 @ 05:06:
Hallo Maartentmm,

1300 kWh is niet veel hoor, valt best wel mee.
Compressor op 50% zetten heeft geen nut voor het stoken en voor warm water moet de compressor 100% kunnen draaien.
Verder, post draaitijd hoef je niet langer te zetten. Als de temperatuur behaald is in de ruimte, hoeft het water niet langer meer te stromen.
Je kunt proberen om met lagere temperatuur verwarmingswater te draaien, bijvoorbeeld 24-26 graden.
Dat kun je aanpassen in de grafiek, of zoals mij met minimale- en maximale vertrektemperatuur.
oké bedankt
Ik heb 2 losse warmtepompboilers voor tapwater.
1300 kwh is idd niks ik ging uit van 3000kwh.
Ik zet de compressor dan terug naar 70%.
Ik zat de de minimale vertrektemperatuur staat op minimaal20 Max30

[ Voor 5% gewijzigd door maartentmm op 26-04-2023 13:49 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 20:55
Vebruik April

Verwarming 248 kwh

Warm water 125 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
Andre16v schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:47:
Vebruik April

Verwarming 248 kwh

Warm water 125 kwh
Verbruik April

Verwarming+/- 250 kWh

Warm Water +/- 75 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Verbruik april.

verwarming +/- 283
warm water +/- 42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Verbruik April:

verwarming: 60 kWh

warm water 95 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzoet
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo,

Sinds 5 dagen ook hier een Alfea Extensa 10kw in gebruik met een externe 300L boiler.

Sinds dit weekend staat bij het SWW icoon (kraantje) continue een elektra tekentje.
Ik dacht eerst dat dat de legionella beveiliging was, maar dat duurt ondertussen wel lang.

Verbruik volgens de WP zelf is alleen voor warmwater al 20kW per dag de afgelopen 2 dagen, maar volgens homewizard die mijn P1 meter uitleest klopt dat bepaald niet.

Weet iemand wat dat zou kunnen zijn of heeft hier ervaring mee?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
wzoet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:23:
Hallo,

Sinds 5 dagen ook hier een Alfea Extensa 10kw in gebruik met een externe 300L boiler.

Sinds dit weekend staat bij het SWW icoon (kraantje) continue een elektra tekentje.
Ik dacht eerst dat dat de legionella beveiliging was, maar dat duurt ondertussen wel lang.

Verbruik volgens de WP zelf is alleen voor warmwater al 20kW per dag de afgelopen 2 dagen, maar volgens homewizard die mijn P1 meter uitleest klopt dat bepaald niet.

Weet iemand wat dat zou kunnen zijn of heeft hier ervaring mee?

Thx!
20 kw per dag is wel heel veel, heb je foto van? Neem aan dat je dat bliksem tekentje bedoeld? Volgens mij is dat elektrisch bijverwarmen. Dat kun je anders instellen, normaal gaat 1x per week het anti legionella programma aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warra
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-12-2023
Volgende week krijg ik de Alfea Extensa A.I. Duo 6 geïnstalleerd. Zal regelmatig mijn verbruik delen.

Afgelopen jaar hebben we 590m³ gas verbruikt in een huis uit 2016. Ben benieuwd naar het verbruik van de WP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
verbruik mei:

verwarming 50
water 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
Verwarming 30

Warm water 75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
Verwarming +/- 45

Water +/- 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 12:50
Hi,

Ik ben sinds twee weken woonachtig in een nieuwbouw huurwoning. Deze is opgeleverd met een Alfea Extensa 6kW DUO. Ons appartement heeft een oppervlakte van 68m2 met in elke kamer vloerverwarming aangestuurd door een verdeler die weer wordt aangestuurd door 1 zone op de warmtepomp. Verder heeft het appartement een plat dak met in de keuken/woonkamer en in de 2e slaapkamer een dakraam. Nu voel je hem wellicht al aankomen, door dit platte dak en dakramen is het gewoon al warm genoeg in onze woning en heb dus de vloerverwarming totaal niet nodig. Deze heb ik dan ook overal uitgezet bij de verdeler dmv de thermostaten. Nu is mijn vraag, gaat dit dan ook automatisch uit in de warmtepomp of moet ik deze handmatig uit zetten. Zou zonde zijn om de warmtepomp te laten draaien voor de verwarming terwijl ik die niet gebruik. Naar mijn weten heeft de warmtepomp geen koel functie ingebouwd, anders had ik er met liefde koud water door willen laten lopen.

Verder wonen wij met z'n tweeën en hebben dus ook niet veel warm water nodig. Is er een aanbeveling qua afstellen van het warm water gedeelte? Ik ga sowieso even de instelling vergelijken met die van Udo71, maar wellicht heeft iemand anders hier nog een aanbeveling in.

Groetjes, Tijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Verbruik Mei:

Verwarmen/ Koelen : 16kWh

Warm water: 106 kWh

Helaas is in mei mijn circulatiepomp gesneuveld, waardoor je de WP in nood kunt zetten.
Hiermee verwarmd hij met een elektrisch element in de boiler (0,8 kWh in mijn geval) het warme water.
Vandaar een (nog) hoger verbruik voor WW.

Er is mij helaas verteld door de service monteur dat deze pompjes regelmatig sneuvelen en dat deze pompjes 500,- euro kosten! Bij mij was het gelukkig nog garantie.

Voor diegene die nog geen goede gebruiksaanwijzing hebben:
https://1drv.ms/b/s!AsaLIXroFWBJntlctSRjPRiIelGHjg?e=mduntH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Hallo Tijmen,

Je kunt beter in het menu - actieve functies - ervoor kiezen om verwarming uit te zetten.
Als de WP een keer aanslaat omdat hij wil verwarmen, verniel je niks.
Nu gaat, eventueel, de circulatie pomp tegen een dichte klep aan staan te pompen.
Ik heb net een goede, uitgebreide gebruiksaanwijzing gepost, hiermee kun je het allemaal redelijk vinden.

Groeten, Udo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:09

ChUcKiE

Dus........

Ik heb op basis van de eerdere berichten van jullie ook wat instellingen aangepast. Mijn eerste doel is om de vloerkoeling aan de gang te krijgen. Ik krijg het nog niet echt voor elkaar.
Buitentemperatuur wordt nu niet meer meegenomen (100% instelling), 24 graden binnentemperatuur en 8 uur omschakelen, maar ik heb het idee dat het nog niet helemaal werkt.

Wat zijn jullie ingestelde waarden om een werkende vloerkoeling te krijgen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:24
Ik meld me ook maar eens in dit topic. Wij hebben nu sinds een jaar de 10kwh versie staan. Bij ons staat de laatste instelling, de omschakeltijd op - -. Dit op advies van de fabrikant. De rest staat hier nog op default, maar daarbij wel gezegd dat de koeling hier dus ook nog niet draait.

Update: Inmiddels is hij hier wel in koelingsmodus gesprongen :)

[ Voor 10% gewijzigd door balfnl op 09-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warra
De installateur is weg en het systeem draait. SWW is bijna op temperatuur en hij staat al te koelen. Mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:57
balfnl schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:46:
Ik meld me ook maar eens in dit topic. Wij hebben nu sinds een jaar de 10kwh versie staan. Bij ons staat de laatste instelling, de omschakeltijd op - -. Dit op advies van de fabrikant. De rest staat hier nog op default, maar daarbij wel gezegd dat de koeling hier dus ook nog niet draait.

Update: Inmiddels is hij hier wel in koelingsmodus gesprongen :)
Bij ons was het advies van de fabrikant ook, automatisch omschakelen van verwarmen naar koelen uitzetten. Dat geeft veel problemen.

Verder een tijdje in bezit van een 8w. Heel veel opstart problemen gehad door een veel te hoge stooklijn. Dit gaf constant pendelen van het systeem, na 4 keer een monteur er bij gehad te hebben ben ik hem zelf gaan inregelen en sinds dien draait hij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Maar wanneer schakelt deze dan om als de instelling op -- staat?
Wat zijn dan de andere waarden erom heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
Udo71 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:55:
Hallo Tijmen,

Je kunt beter in het menu - actieve functies - ervoor kiezen om verwarming uit te zetten.
Als de WP een keer aanslaat omdat hij wil verwarmen, verniel je niks.
Nu gaat, eventueel, de circulatie pomp tegen een dichte klep aan staan te pompen.
Ik heb net een goede, uitgebreide gebruiksaanwijzing gepost, hiermee kun je het allemaal redelijk vinden.

Groeten, Udo
Thanks Udo, ga ik proberen! Ben ook aan het kijken om er de koeling optie in te laten zetten. Hopelijk wordt het dan wat kouder bij ons thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
ChUcKiE schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:15:
Ik weet het eerlijk gezegd niet precies meer. Ik meende dat de middelste instelling stond voor de gemiddelde temperatuur over 24 uur, dus bijvoorbeeld na 24 uur gemiddeld 20 graden (=instelling bij mij) direct switchen naar koelingsmodus.

Ik kon het in de handleiding ook niet vinden, denk dat de installateur me dat verteld heeft toendertijd.

Wellicht is het zo dat als je daar 8 uur hebt staan het minstens 8 uur lang gemiddeld 20 graden moet zijn voordat hij switcht.

[ Voor 10% gewijzigd door balfnl op 09-06-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
ChUcKiE schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:15:
@ChUcKiE

Koeling starten is een apart verhaal....
Hier speelt - ook al heb je de omgevingstemperatuur op 100% staan - de buitentemperatuursensor nog een grote rol.
Als ik de binnentemperatuur op 21 graden heb staan voor koelen, dan wil de buitentemperatuursensor minimaal 26 graden zien. Dus een verschil van minimaal 5 graden.
Ik heb nu bijvoorbeeld, mijn temperatuur op hand naar 9 graden gebracht en het is 17 graden buiten, dan begint hij dus met koelen.
Let op! Omslagtemperatuur voor zomer en koelen moet je ook aanpassen en staan bij mij beide op 15 graden.
Of je kunt in het monteursmenu de buitentemperatuur simuleren naar 26 graden of hoger. Dan houdt hij die temperatuur aan voor 8 uren, geloof ik.
Zo kun je kijken bij welke buitentemperatuur hij start met koelen.

Groeten,

Udo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
Udo71 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:49:
Verbruik Mei:

Verwarmen/ Koelen : 16kWh

Warm water: 106 kWh

Helaas is in mei mijn circulatiepomp gesneuveld, waardoor je de WP in nood kunt zetten.
Hiermee verwarmd hij met een elektrisch element in de boiler (0,8 kWh in mijn geval) het warme water.
Vandaar een (nog) hoger verbruik voor WW.

Er is mij helaas verteld door de service monteur dat deze pompjes regelmatig sneuvelen en dat deze pompjes 500,- euro kosten! Bij mij was het gelukkig nog garantie.

Voor diegene die nog geen goede gebruiksaanwijzing hebben:
https://1drv.ms/b/s!AsaLIXroFWBJntlctSRjPRiIelGHjg?e=mduntH
Is dat deze pomp wat kapot is gegaan? Zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy_v5MURvMe96lU292MvSbhIpfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD3kLfCTl6OPFUhFkYYE7Ml0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Andre16v schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Is dat deze pomp wat kapot is gegaan? Zie foto
[Afbeelding]
Ja, idd. Deze pomp is stuk gegaan... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Udo71 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:23:
[...]

@ChUcKiE

Koeling starten is een apart verhaal....
Hier speelt - ook al heb je de omgevingstemperatuur op 100% staan - de buitentemperatuursensor nog een grote rol.
Als ik de binnentemperatuur op 21 graden heb staan voor koelen, dan wil de buitentemperatuursensor minimaal 26 graden zien. Dus een verschil van minimaal 5 graden.
Ik heb nu bijvoorbeeld, mijn temperatuur op hand naar 9 graden gebracht en het is 17 graden buiten, dan begint hij dus met koelen.
Let op! Omslagtemperatuur voor zomer en koelen moet je ook aanpassen en staan bij mij beide op 15 graden.
Of je kunt in het monteursmenu de buitentemperatuur simuleren naar 26 graden of hoger. Dan houdt hij die temperatuur aan voor 8 uren, geloof ik.
Zo kun je kijken bij welke buitentemperatuur hij start met koelen.

Groeten,

Udo
Thanks! Ik heb momenteel hetvolgende ingesteld, wellicht zie je zo waar het probleem zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eyG3qddCP7HYujp7S2pD5mNrZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1A16rEMOeCZR3oJHoGtAo4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feScR-9sWyRFCZQudg0b0qiFz3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek1jdK7hCKmUWSa6F4bREWtR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGpaneblGmd0RY7I5t8OEC9Ohqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeWrFwSohP2Tc4bw6HRcDWUb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrpIExDTLXrfbljSjnCAkbReCS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcuwLILVsVN9rde6Jb08sa5b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKZQmwsoZ7vHnB0o2kkG5uKShaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbW0DHQmlcjDfQQmtZ7LfHEQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door ChUcKiE op 10-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
Ben er ook mee aan het instellen maar krijg het ook niet voor elkaar, het is binnen nu 22 graden en zal komende week oplopen dus wil nu al graag koelen, heb comfort op 20,5 gezet maar als ik op thermostaat klik dan staat er 35? Het koelings symbool zie ik ook nergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
Heb de binnen unit uit gezet paar minuten, en toen weer aan en nu gaat ie eindelijk koelen 😃,
Ff opnieuw opstarten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Aha ok en hoeveel tijd zat er tussen uit/aan en start koelen? Heb hem nu ook uit staan, over 10 minuutjes weer aan!

Hij staat weer aan, nog geen koeling icoontje, wel een Elektro/bliksemschicht icoon links bovenin.

[ Voor 60% gewijzigd door ChUcKiE op 11-06-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
ChUcKiE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:02:
Aha ok en hoeveel tijd zat er tussen uit/aan en start koelen? Heb hem nu ook uit staan, over 10 minuutjes weer aan!

Hij staat weer aan, nog geen koeling icoontje, wel een Elektro/bliksemschicht icoon links bovenin.
Vrijwel direct na inschakelen zag ik koeling icoontje, heb de deze ook veranderd van verwarmen naar koeling, zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjLIrgnO021espLNXfoEuNNml-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbHqweAfnGddwIsT6vFrZHce.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik heb die instelling nu ook aangepast en het koel icoontje staat er nu ook. Nu even afwachten welk resultaat het gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Mijn ervaring was dat hij for some reason dan vaak na een paar minuten toch weer omsprong naar verwarming, houdt dat even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
@Udo71

Hoe heb jij e.e.a. ingesteld ?

T° buiten overgang zomer/ ....°C
mini T° omslag koeling ....°C
minimum tijd overgang verwarmen/koel .... h

T° Comfort
T° Eco
T° Afwezig

Buiten T° voor activatie ...°C
Buiten T° voor stopze ...°C
Maximale verhoging ...°C

Invloed omgeving T° ....%
Vertrek temp. mini ...°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
Ben wel heel erg benieuwd of het inderdaad ook lukt om voldoende te koelen als de zon volop in huis schijnt.
Als deze bv op 21°C staat en het lukt niet om deze op 21°C te krijgen doordat de zon de hele dag op de kamer schijnt, blijft de WP dan de hele dag doorkoelen ?

[ Voor 43% gewijzigd door Jeep op 12-06-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Bij mij redt de WP het echt niet. Maar wij hebben dan ook veel glas en het huis staat de hele dag in de zon.

Moet daarbij wel zeggen: op de benedenverdiepingen hebben we vloerverwarming (en dus ook koeling) en op zolder 2 Jaga Strada Hybrid's. De Jaga's koelen wel beduidend effectiever. Wat overigens ook de reden was om daar voor Jaga's te gaan in plaats van vloerverwarming.

[ Voor 55% gewijzigd door balfnl op 12-06-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
balfnl schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:13:
Bij mij redt de WP het echt niet. Maar wij hebben dan ook veel glas en het huis staat de hele dag in de zon.

Moet daarbij wel zeggen: op de benedenverdiepingen hebben we vloerverwarming (en dus ook koeling) en op zolder 2 Jaga Strada Hybrid's. De Jaga's koelen wel beduidend effectiever. Wat overigens ook de reden was om daar voor Jaga's te gaan in plaats van vloerverwarming.
Kunnen die Jaga radiatoren op de warmtepomp aangesloten worden? Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Andre16v schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Kunnen die Jaga radiatoren op de warmtepomp aangesloten worden? Hoe werkt dat?
Jazeker! Jaga's zijn specifiek bedoeld voor lage temperatuur verwarming en bij ons zitten ze op dezelfde leidingen als de vloerverwarming. Even kort door de bocht: Waar een Jaga in verschilt met een normale radiator is dat de Jaga's uitgerust zijn met ventilatoren boven op de radiator. Vervolgens zit er een thermostaatknop op de radiator. Op het moment dat het te koud is in de kamer, gaat de thermostaat knop open en stroomt er dus water door de radiator. Als de watertemperatuur in de radiator een bepaald punt bereikt gaan de ventilatoren draaien. Dit zorgt voor meer warmteafgite. Omgekeerd werkt dat ook voor koelen.

Het is overigens ook mogelijk om normale radiatoren te voorzien van (zelfbouw) ventilatoren. Daar staan echt hele topics vol mee hier.

Product info hier: https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/ ((nee, ik heb geen aandelen :P )

[ Voor 5% gewijzigd door balfnl op 12-06-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Ik heb de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FApc3Em4faKPNFKOQQKfzqzQVMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFPTW2SUwed0cDwHzbceQjD6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyssF-t-SIZ5APx4bTABNuK8Rdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M27ocX2ogELtgkuzlLanJXT4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQYsPilQRrN4XhQCWWoNTj6Tt9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTg1rD5nVJo1gUsXDpZDRXwn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRxZoNNr5i5igwPA6Y2iJWLkNH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSQoavC0HKzf6slOci538kfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw5YaDgO-t0IwfXbHoVBP5z-JEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAsZgB2W7pqcPvYMNPFG1aAM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqY27_nUWdTTQqmN6njuWR-0yko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TocTzh8VDR8tnq2qkCdvndi7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Ik heb de vertrek temperatuur van de week zo laag gezet, omdat ik nu alle leidingen geïsoleerd heb en deze niet meer condenseren. Normaal staat de vertrektemperatuur op 16 graden. 19 graden is te hoog, daar koel je niet mee af.

Ik heb gisteren de temperatuur naar 22 graden kunnen krijgen en vanmorgen was het 21,8 graden in huis.
Vannacht stond de WP uit met koelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Udo71 op 14-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Udo71 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:17:
Ik heb de vertrek temperatuur van de week zo laag gezet, omdat ik nu alle leidingen geïsoleerd heb en deze niet meer condenseren. Normaal staat de vertrektemperatuur op 16 graden. 19 graden is te hoog, daar koel je niet mee af.

Ik heb gisteren de temperatuur naar 22 graden kunnen krijgen en vanmorgen was het 21,8 graden in huis.
Vannacht stond de WP uit met koelen.
Wat bedoel je precies met ik heb nu alle leidingen geïsoleerd? Was dat dan nog niet? Woon je in nieuwbouw of juist niet en dat je daarom deze actie moest doen?

Ik woon in nieuwbouw en zou me dan verbazen als ik nog iets achteraf zou moeten doen om condens tegen te gaan, maar misschien is die aanname gewoon verkeerd?

Verder wel mooi resultaat!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
ChUcKiE schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Wat bedoel je precies met ik heb nu alle leidingen geïsoleerd? Was dat dan nog niet? Woon je in nieuwbouw of juist niet en dat je daarom deze actie moest doen?

Ik woon in nieuwbouw en zou me dan verbazen als ik nog iets achteraf zou moeten doen om condens tegen te gaan, maar misschien is die aanname gewoon verkeerd?

Verder wel mooi resultaat!!
De leidingen van en naar boiler en WP waren niet geïsoleerd. Zonde van een super goed geïsoleerde bioler. Dus zelf alle leidingen geïsoleerd. Nu blijft de temperatuur van de boiler ook stabieler. En voorheen als ik de koeltemperatuur van het water kouder had dan 16 graden, condenseerde de toevoer leidingen van de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
Iedereen gelukt om te koelen inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja! Sorry geen terugkoppeling meer gegeven maar bij mij werkt het nu. Niet heel extreem maar wel merkbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
Bij mij ging deze niet koelen, kwam erachter dat je de thermostaat op koelen kon zetten en toen ging deze meteen koelen. Temperatuur is inmiddels 25.2 graden dus vraag mij af of het nu verstandig is om te gaan koelen ivm kans op condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
Hier tijdje aan het koelen , vertrek temperatuur 16 graden, blijft 22 /22.5 graden. Geen condens met een rvs verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warra
Eerste maand met de warmtepomp zit erop. Heb hem niet laten koelen want dat was niet echt nodig. Voor het warme water heeft ie 40 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energeet
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-09-2024
ik heb al een jaar de WP Alfea Extensa; ik heb nog steeds problemen met de koeling en wel het inschakelmoment. De installateur geeft aan al vele te hebben geplaatst die naar behoren werken. Alles doet het ook, maar de koeling wordt pas actief als de buitentemperatuur Ca. 25 graden is. Die waarde is nergens aan te passen. Ik heb alles v.w.b. de instellingen uitgeprobeerd, ook samen met de installateur. Als je de tijdelijke temperatuur aanpast naar bv 35 graden dan gaat de WP direct koelen. Weet iemand de oplossing? ik heb vandaag nog een opmerking gekregen dat er in de oudere types een koelprint in zou moeten die specifiek de inschakeling regelt bij buitentemp X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Ik geloof dat @Udo71 aangaf dat het te maken heeft met een minimaal verschil tussen ingestelde ruimte temperatuur en de buitentemperatuur.

Wellicht dat je die eerste nog zou kunnen verlagen. Hij heeft zijn instellingen in screenshot in dit topic staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energeet
@balfnl ; dank voor je reactie; blijft vreemd omdat ik van mening ben dat de koeling moet reageren als er vraag is en niet moet wachten tot de buitenT ca 25 is. Ik heb dat ook al geprobeerd en de koeling slaat inderdaad aan, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Verder zie ik dat Udo de beperking comfortmodus op 20 graden heeft staan; volgens mij werkt dat andersom en moet je deze T hoger zetten, bv 30 graden; hij beperkt dan vanaf deze T de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
@Energeet ; Als je manueel de temperatuur op bijvoorbeeld 15 graden zet in de woonkamer en het is buiten 20-21 graden, begint hij ook te koelen voor 24 uren. ;-)
Ik heb die Cozytouch uitbreiding, dus kan het instellen op mijn telefoon. Het mooie daaraan is dat je de tijd hoelang hij manueel moet koelen, ook in te stellen is.

En zat idd ook al te twijfelen of beperking comformodus niet anders moet staan, maar sommige dingen werken net andersom bij deze warmtepompen...kan het nog eens proberen.

[ Voor 53% gewijzigd door Udo71 op 19-07-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energeet
@Udo71 dat heb ik ook gemerkt; als je de Cozytouch maar laag genoeg zet komt de WP direct in. Heb ook vragen bij de bedoeling van de beperking comfortmodus; volgens mij gaat de WP juist minder doen als je de beperking inschakelt. Enfin; de leverancier is ook ingeschakeld, maar dat zal een lange weg worden. In een eerdere reactie zag ik ook al dat er een afhankelijkheid zou kunnen bestaan tussen de ingestelde T binnen en de actuele buiten T. maar weer uitproberen; anderen misschien nog tips of oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
@Energeet Je kunt de buitentemperatuur simuleren.
Zo ben ik er dus achter gekomen dat de verschiltemperatuur 5 graden moet zijn met de ingestelde binnentemperatuur en de buitentemperatuur.
Ik weet alleen niet hoelang hij het simuleren volhoud, volgens mij zet de WP dat ook weer terug na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-08 15:24
Hallo,

Iemand hier ervaring met koelen onder lamellen parketvloeren? Ik heb de optie niet besteld, maar na een eerste zomer in de woning is het misschien nog wel een optie voordat ze komen installeren.

Gr.
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
Hallo Tweakers! Ik heb een vraagje betreft de warmtepomp. Sinds een paar weken hebben wij de optie om te koelen, wat nog een geworstel is met afstellen. Helaas hebben we al een paar keer koud water uit de SWW gekregen. Als ik dan ook kijk op de warmtepomp is de temperatuur 26 graden, terwijl hij ingesteld staat op 50 graden. Zit de koeling optie in de weg om warm water te maken? Ik zag dat de monteur van de koeling tijdsprogramma heeft ingesteld van 00:00 tot 24:00. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes, Tijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
@tijmen646 komt bij niet bekend voor in ieder geval. Welke instelling staat er precies op 0.00-24.00? Kan ik straks even kijken hoe het hier staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
balfnl schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:51:
@tijmen646 komt bij niet bekend voor in ieder geval. Welke instelling staat er precies op 0.00-24.00? Kan ik straks even kijken hoe het hier staat
De tijdsinstelling van de koeling. Volgens mij zag ik dat Udo dat ook zo ingesteld heeft staan, dus ik denk dat het probleem daar toch niet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
@tijmen646
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCg9eAiOMNLKqGA5CofGRjAkdkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5SKjwDePythxfG6tycDsfwi.jpg?f=fotoalbum_large

Is de SWW wel meegenomen bij installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
Udo71 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:48:
@tijmen646
[Afbeelding]

Is de SWW wel meegenomen bij installatie?
Ja die is meegenomen. Ik heb de temperatuur nu wat hoger gezet van 50 naar 60. Sindsdien heb ik prima warmwater. Waarom een hogere temperatuur helpt weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energeet
@tijmen646 er zit ook een instelling in om het boilervat op een vooraf bepaalde tijd op te warmen naar bv 60 graden ter voorkoming van legionella; staat die soms niet of te laag ingesteld? dat zou misschien verklaren waarom je de T van de boiler (bij mij op 45 graden) hoger in moet stellen omdat hij anders ziet dat er geen legionellabewaking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energeet
@Udo71 ik zie met koelen dat de WP iedere dag kijkt naar de buitenT en daarvan afleidt wanneer de WP gaat koelen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de WP een verborgen instelling heeft die de WP pas laat koelen als de buitenT boven de 23 graden komt. Ook merk ik dat de WP iedere dag de veiligheidstijd van ca 8 uur gebruikt nadat de koeling door de klok is geactiveerd. Blijft vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
Energeet schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:50:
@tijmen646 er zit ook een instelling in om het boilervat op een vooraf bepaalde tijd op te warmen naar bv 60 graden ter voorkoming van legionella; staat die soms niet of te laag ingesteld? dat zou misschien verklaren waarom je de T van de boiler (bij mij op 45 graden) hoger in moet stellen omdat hij anders ziet dat er geen legionellabewaking is.
Ah inderdaad. De antilegionelle staat niet ingesteld. Wat zou daarvoor een goede instelling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Geadviseerd wordt om 1x in de week het legionella preventie programma te draaien. Maar als jouw sww instelling op 60 graden staat voegt het legionella programma volgens mij ook niets toe. De vraag is meer waarom je onvoldoende warm water hebt wanneer je sww op 50 graden staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmen646
Helaas vandaag weer koud water. Zie de foto's voor wat meer info. Ik had hem van de week weer ingesteld op 55 graden, kijken of dat verschil maakte. Of dit dan het verschil is, ik weet het niet, maar mijn vermoeden zegt van wel. Heb hem nu dan weer ingesteld op 60 graden. Tevens de Anti Legionella ingesteld op 65 graden 1x in de week. Hopelijk gebeurt het nu niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5uiE3C2Fr6SFEfrWfID72wMWtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZZNBBDEkhz9X3sZLTLAZQwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4asqniKpHjhtKvhhvWMbuwLrLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5aiPNLVb4cx1uIapzzXLhNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2cvp2dheYxA9fbLaP1o75WHGtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nafffP6bK0Ew7cQAdL5d6bH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Ik zou je installateur laten terugkomen om het te regelen. De ingestelde temperaturen hebben een behoorlijk negatief effect op de efficiëntie en het verbruik van de warmtepomp.

Even een zijstraat: je hebt niet toevallig een klein sww vat (180l bijvoorbeeld) in combinatie met een regendouche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
balfnl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:24:
Ik zou je installateur laten terugkomen om het te regelen. De ingestelde temperaturen hebben een behoorlijk negatief effect op de efficiëntie en het verbruik van de warmtepomp.

Even een zijstraat: je hebt niet toevallig een klein sww vat (180l bijvoorbeeld) in combinatie met een regendouche?
We hebben inderdaad wel een regendouche, en dan in combinatie met een vrije dag verbruiken we natuurlijk meer. Zal het eens in de gaten houden of dit dan het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Een andere vraag: Is er bij jullie een buffervat geinstalleerd naast de warmtepomp? Bij ons op dit moment niet. De reden dat ik het vraag is de volgende:

Bij ons wordt de vloerverwarming bij een legionella preventie run ook warm. Ik heb dit nagevraagd bij de installateur en die geeft aan dat overtollige warmte van de legionella run wordt afgevoerd via de vloer. Mijns inziens is dit onwenselijk, omdat onze slaapkamers daarmee ook opwarmen. In de winter is dit niet zo'n probleem, maar in de zomer wordt er daar al warm genoeg zonder dat de vloer ook nog eens opwarmt.

Ik vraag me af of een buffervat dit tegen zou kunnen gaan, doordat deze die overtollige warmte op kan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
balfnl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:12:
Een andere vraag: Is er bij jullie een buffervat geinstalleerd naast de warmtepomp? Bij ons op dit moment niet. De reden dat ik het vraag is de volgende:

Bij ons wordt de vloerverwarming bij een legionella preventie run ook warm. Ik heb dit nagevraagd bij de installateur en die geeft aan dat overtollige warmte van de legionella run wordt afgevoerd via de vloer. Mijns inziens is dit onwenselijk, omdat onze slaapkamers daarmee ook opwarmen. In de winter is dit niet zo'n probleem, maar in de zomer wordt er daar al warm genoeg zonder dat de vloer ook nog eens opwarmt.

Ik vraag me af of een buffervat dit tegen zou kunnen gaan, doordat deze die overtollige warmte op kan vangen.
Oeh dat durf ik niet te zeggen. Hoe kan ik een buffervat herkennen?
Kun je de vloerverwarming dan niet dicht zetten? Zo kan die warmte niet verder dan de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Het schijnt bescherming van de pomp te zijn, dus dichtzetten ga ik sowieso niet doen :P. Een buffervat is letterlijk gewoon een (groot) vat naast je warmtepomp :)

Zoiets als dit:

https://www.ottersinstall...60909_142848-1200x675.jpg

Je hebt dan een binnenunit, sww boiler en een buffervat (linksonder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
balfnl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:54:
Het schijnt bescherming van de pomp te zijn, dus dichtzetten ga ik sowieso niet doen :P. Een buffervat is letterlijk gewoon een (groot) vat naast je warmtepomp :)

Zoiets als dit:

https://www.ottersinstall...60909_142848-1200x675.jpg

Je hebt dan een binnenunit, sww boiler en een buffervat (linksonder).
Oh haha, nee dan is dat geen goed idee.

In dat geval hebben wij geen buffervat. Alleen een binnenunit en een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
balfnl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:12:

Je kunt de nadraai tijd van de pomp korter zetten, dan pompt hij het warme water ook niet rond in je vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:22

Audione0

Strijdt der titanen

Goedenavond,

Wij hebben nu ongeveer een week de 10kW versie. Ik zie in dit topic allerlei instellingen (screenshotjes en foto’s) die ik in het menu niet kan vinden. Is er een verborgen menu die fine tuning mogelijk maakt? En is er trouwens een iOS app voor de Ai R32 beschikbaar?

Ik heb een navilink A59 controller bij het systeem gekregen en de installateur had het er over dat dat ding via een app bedient kan worden, maar ik kan er iig niets over vinden.

Nog een ander ding, is koelen een standaard feature of is dit een uitbreiding?

Dank alvast

[ Voor 32% gewijzigd door Audione0 op 31-08-2023 21:38 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energeet
@Audione0 het uitgebreide menu kun je oproepen door de menuknop samen met een draai naar rechts van de grote knop te openen.
De A59 controller wordt/is als het goed is geleverd met een bridge die op je netwerk wordt ingesteld. Daarmee kun je de app laten werken van Cozytouch.
Koelen is niet altijd standaard; op de standaard WP moet dan een koelpakket worden/zijn geinstalleerd die koeling mogelijk maakt. Met dat pakket wordt o.a. ook de condensafvoer geregeld van de buitenunit enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Energeet schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:26:
@Audione0 het uitgebreide menu kun je oproepen door de menuknop samen met een draai naar rechts van de grote knop te openen.
De A59 controller wordt/is als het goed is geleverd met een bridge die op je netwerk wordt ingesteld. Daarmee kun je de app laten werken van Cozytouch.
Koelen is niet altijd standaard; op de standaard WP moet dan een koelpakket worden/zijn geinstalleerd die koeling mogelijk maakt. Met dat pakket wordt o.a. ook de condensafvoer geregeld van de buitenunit enz.
Nee de bridge is er niet bijgeleverd. Alleen de A59. Hier ga ik even achteraan.

Er is een buffervat gemonteerd, echter staat de kraan op de leiding onder het buffervaatje dicht.
Die heb ik nu open gezet, anders lijkt mij het buffervat geen toegevoegde waarde hebben toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTZXhXJo21hg2E-vsTRlH2As-5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piwZdyN9m33YrtVkbp9A2jrG.jpg?f=fotoalbum_large

Of zie ik dit verkeerd. Echter valt de druk na het openzetten van de kraan iets naar beneden. Kan ik dit zelf bijvullen tot aan de juiste waarde?

Ik heb verder dmv het verborgen menu kunnen achterhalen of de koeling optie aanwezig is, volgens het menu wel. Is er nog fysiek te controleren of de optie gemonteerd is? Ik kan nl de koeling optie via het menu zelf aan en uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09PYF267KaC2H7SJPNoN1fFeQSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC9OMkmr9Yi2KxpHLsfJoplT.jpg?f=fotoalbum_large

De legionella run is uitgezet omdat de temp in het men op 60 graden Celsius staat. Mij lijkt het toch veiliger om de zoveel tijd een legionella run te doen. of toch gewoon uit laten staan omdat 60 voldoende is? Scheelt weer wat kWh per jaar.

Ook zie ik dat er een foutmelding aanwezig, foutmelding 370. Wat betekent dit precies? Welk al gemeld bij de installateur om naar te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCBOwcG_vxlKYB0Eg9p53VfP8Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRFMaR3f81u3BT7j5MPVzRH1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 21-08-2023 21:57 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energeet
@Audione0 het kraantje moet inderdaad openstaan, anders heeft het vat geen functie. Het klopt dat de druk dan wat wegvalt, omdat het vat gevuld moet worden en dan pas gaat werken. Je kunt het systeem gewoon vullen tot ca. 2 bar. de storingsmelding is volgens de A3 10 3 Beveiliging temperatuur compressor (permanente stop). de voormelding is dan 370 Thermodynam. generator. Daar zal dan de installateur bij moeten komen aangezien het een permanente stop is. Wat betreft de optie koeling lijkt die mij aanwezig, anders kun je de instellingen niet doen. Wat betreft de legionella: als je de temperatuur in het dagelijks gebruik nodig hebt van 60 graden, is de legionellabeheersing niet nodig, aangezien boven de 60 graden de legionella niet kan groeien. Vraag is of je wel 60 graden nodig hebt; ik heb 45 graden omdat ik alleen douche en wastafel heb aangesloten. In de keuken heb ik een onderbouwboiler.
Voor nu voldoende? je kunt de beschrijvingen ook online vinden; als je geïnteresseerd bent kan ik je die ook per mail sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 13:39
Audione0 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Nee de bridge is er niet bijgeleverd. Alleen de A59. Hier ga ik even achteraan.

Er is een buffervat gemonteerd, echter staat de kraan op de leiding onder het buffervaatje dicht.
Die heb ik nu open gezet, anders lijkt mij het buffervat geen toegevoegde waarde hebben toch?

[Afbeelding]

Of zie ik dit verkeerd. Echter valt de druk na het openzetten van de kraan iets naar beneden. Kan ik dit zelf bijvullen tot aan de juiste waarde?

Ik heb verder dmv het verborgen menu kunnen achterhalen of de koeling optie aanwezig is, volgens het menu wel. Is er nog fysiek te controleren of de optie gemonteerd is? Ik kan nl de koeling optie via het menu zelf aan en uitzetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is geen buffervat, het is een expansie vat om drukverschillen op te vangen.
Een buffervat is een simpel ding, gewoon een vat van meestal 50 liter of meer groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Energeet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:47:
@Audione0 het kraantje moet inderdaad openstaan, anders heeft het vat geen functie. Het klopt dat de druk dan wat wegvalt, omdat het vat gevuld moet worden en dan pas gaat werken. Je kunt het systeem gewoon vullen tot ca. 2 bar. de storingsmelding is volgens de A3 10 3 Beveiliging temperatuur compressor (permanente stop). de voormelding is dan 370 Thermodynam. generator. Daar zal dan de installateur bij moeten komen aangezien het een permanente stop is. Wat betreft de optie koeling lijkt die mij aanwezig, anders kun je de instellingen niet doen. Wat betreft de legionella: als je de temperatuur in het dagelijks gebruik nodig hebt van 60 graden, is de legionellabeheersing niet nodig, aangezien boven de 60 graden de legionella niet kan groeien. Vraag is of je wel 60 graden nodig hebt; ik heb 45 graden omdat ik alleen douche en wastafel heb aangesloten. In de keuken heb ik een onderbouwboiler.
Voor nu voldoende? je kunt de beschrijvingen ook online vinden; als je geïnteresseerd bent kan ik je die ook per mail sturen.
Gisteren toch nog een reactie van de installateur gehad dat de koeling niet geïnstalleerd is omdat het niet voorradig was.
Dit wekt bij mij dan alleen geen vertrouwen op zo'n manier, in de trant van dat ze niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Komt bij mij over dat ze de optie in het menu aangezet hebben zonder maar enkel na te denken of de koeling actief/fysiek is geïnstalleerd.

Ergens volgende week wordt het afgemaakt, en dan blijf ik er bovenop zitten en volg ik stap voor stap wat ze aan het doen zijn.

@Energeet

Ik heb een vraag over de het SWW 190liter vat wat naar 60 graden wordt verwarmd. Ik wil het zo instellen dat het opwarmen zoveel mogelijk gebeurt op het moment dat onze zonnepanelen opbrengst hebben. Alleen wij douchen over het algemeen in de avond uren. Klopt het dat als het waterpijl in de tank lager wordt en aangevuld wordt met koud water dat het opwarmen dan pas op de instelde tijd plaats vindt en dus de rest van de tijd kouder SWW water tot onze beschikking hebben? Of wordt het waterpijl pas kort voor de opwarmtijd aangevuld en dan opgewarmd tussen de ingestelde tijd en je dus toch nog warm water tot je beschikking hebt?

Of wordt het water in de tank na het douchen direct met koud water aangevuld?

[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 23-08-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Andere vraag dan: Hebben jullie een onderhoudscontract voor jullie installatie en zo ja, bij wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Wat houden zone 1 en 2 precies? Je kunt tevens kiezen voor circuit 1/2, is dit inherent aan zone 1 en 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
balfnl schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:53:
Andere vraag dan: Hebben jullie een onderhoudscontract voor jullie installatie en zo ja, bij wie?
@balfnl Wij hebben vanuit de installateur 2 jaar garantie en wordt de installatie onderhouden door Warmteservice als er iets aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Udo71
Audione0 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:49:
Wat houden zone 1 en 2 precies? Je kunt tevens kiezen voor circuit 1/2, is dit inherent aan zone 1 en 2?
@Audione0 Wij hebben slechts 1 zone; deze is voor vloerverwarming beneden. Als je op de 1e verdieping ook nog vloerverwarming hebt, dan zou dat zone 2 kunnen zijn. Het houdt in dat deze 2 zones onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn. Je vind hier wel voorbeelden van in de gebruiksaanwijzing, die ik hier ook ergens gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Udo71 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 02:10:
[...]

@Audione0 Wij hebben slechts 1 zone; deze is voor vloerverwarming beneden. Als je op de 1e verdieping ook nog vloerverwarming hebt, dan zou dat zone 2 kunnen zijn. Het houdt in dat deze 2 zones onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn. Je vind hier wel voorbeelden van in de gebruiksaanwijzing, die ik hier ook ergens gepost heb.
Ok helder. Wij hebben een bungalow als 1 zone, dus dan zet ik zone 2 uit.
Vervalt circuit 2 dan ook? Of heeft dit niets met elkaar te maken?

Op pagina 4 van dit topic zag ik dat je een groot aantal screenshots met instellingen had gepost. Zijn dit alle instellingen die de extensa heeft?
Ik snap dat het niet een heilige graal is maar ik wil ergens kunnen beginnen om de warmte pomp zo zuinig mogelijk in te stellen met zoveel mogelijk comfort.

Nu staat de WP iig nog op standje basic, het moment toen de stekkers in het stopcontact zijn gestopt😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Audione0 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:42:
[...]

Ok helder. Wij hebben een bungalow als 1 zone, dus dan zet ik zone 2 uit.
Vervalt circuit 2 dan ook? Of heeft dit niets met elkaar te maken?

Op pagina 4 van dit topic zag ik dat je een groot aantal screenshots met instellingen had gepost. Zijn dit alle instellingen die de extensa heeft?
Ik snap dat het niet een heilige graal is maar ik wil ergens kunnen beginnen om de warmte pomp zo zuinig mogelijk in te stellen met zoveel mogelijk comfort.

Nu staat de WP iig nog op standje basic, het moment toen de stekkers in het stopcontact zijn gestopt😊
@Audione0 In het geval van ons huis, wat 2 jaar geleden gebouwd is, probeer ik de temperatuur van het water mooi laag te houden, omdat het huis super is geisoleerd. Water temperatuur voor verwarming begint bij 24 graden. Ook heb ik de instelling zo gezet dat hij niet meer naar de buitentemperatuur kijkt. Dit kun je terugvinden in het begin van het topic.
Bij een warmtepomp is de regel, dat de verschiltemperatuur van het water niet te groot moet zijn; dit neemt het minste energie, maar dan duurt het langer om te verwarmen en moet je de temperatuur ook niet te ver laten zakken s'nachts.
Kijk maar eens als hij warm water maakt en de watertemperatuur van de WP naar 60 graden probeert te krijgen, dan draait hij 100% en trekt dan ook wel 2kW stroom uit de muur.
Maar ieder huis is niet hetzelfde, dus met een beetje trail & error en geduld kun je gerust wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb de sww tijd instelling om op te warmen elke dag tussen 12:00-14:30 gezet, dit lijkt goed te gaan. Alleen de legionella instelling op zondag 12:00 uur lijkt niet te werken, als ik naar het energieverbruik van vandaag kijk. Het lijkt of de legionella run niet is uitgevoerd vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nH-KmnbHUiJCugjqN_sGFlGClcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCdNdbL0uBkrDxBd5ZfxxTfP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4LrBDlLQlvZdZl_EIgOXe3RBhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zR7f8Zyk8lmY4BR5865HzY1x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_OPDarWIPTPWkgmw8ZFK7nOYLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dj2Pd5TFTG44bime5BPDq3Bt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:13
Interessant topic.
Zelf in het bezit van een Alfea 8KW met losse 300 liter boiler sinds oktober 2022.
Ons huis is gebouwd op de energieprestatiecoëfficiënt van 2010 (0,8) en opgeleverd begin 2013. Gemiddeld gasverbruik 1600 m3 per jaar (200m2)
We verwarmen ons huis met JAGA LTV radiatoren en boosters samengesteld uit het HeatBooster topic.
Waarom een WP, ik was al eerder hiermee bezig dan de oorlog en energie crisis. Dit vanuit hobby en interesse in duurzame techniek. Echter door de situatie definitief de knoop doorgehakt.

De zomermaanden profiteren we nog van een zonneboiler (300 liter) in serie geplaatst met de WP SSW, waardoor er een SSW voordeel is op benodigde verbruik. Deze paar jaar geleden laten plaatsen wederom vanuit duurzaamheid oogpunt en hobby.

Na wat opstart perikelen draait de WP naar tevredenheid. In de opstartfase is de WP 3x verplaatst omdat in de wintermaanden de WP toch meer geluid maakt dan verwacht.
De buren hadden wat hinder van het geluid omdat het geluid weerkaatste tussen twee woningen. Zelf hadden we last van resoneren in de muur op ophangbeugels. Nu is de WP op de tuin gericht op garage dak en geen klachten meer.
Vanaf het begin ervaren we wel veel meer comfort dan in de eerste 9 jaar met gas in combinatie met LTV.

Paar weken geleden tegen gunstig bedrag een climeleon geplaatst om geluid nog wat te dempen, nog wat finetuning benodigd maar ben benieuwd naar de ervaring komende winter.

Wellicht is het leuk een lijst te maken waarin instellingen, woning oppervlak en verwarm situatie bijgehouden wordt. Ik zal snel mijn instellingen en verbruik delen. Ondertussen blijf ik dit topic volgen en stel gerust vragen als die er zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullettooth84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 10:04
interessant topic,

zelf heb ik een alfea extensa duo+ (geen ai), en ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe binnen thermostaat, zijn er hier ervaringen buiten de standaard Atlantic thermostaat. Heeft er hier iemand ervaring met andere type thermostaten. Zo ja, welke zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 09:08
Giem schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Bij ons was het advies van de fabrikant ook, automatisch omschakelen van verwarmen naar koelen uitzetten. Dat geeft veel problemen.

Verder een tijdje in bezit van een 8w. Heel veel opstart problemen gehad door een veel te hoge stooklijn. Dit gaf constant pendelen van het systeem, na 4 keer een monteur er bij gehad te hebben ben ik hem zelf gaan inregelen en sinds dien draait hij goed.
@Giem Mijn extansa (10KW) zonder WW heeft ook last van pendelgedrag. Ik ben al aan het spelen geweest met de cycle tijd/ stop tijd maar hij blijft pendelen.

Een run duurt nu 8 minuten en stoptijd 3 minuten.. dan zakt mijn water bij buiten 11 graden met 3 graden en dan start hij de run weer... het verbruik ligt op de 11 KW die ik meet met de p1. Pompsnelheid heb ik op 70% staan... Compressor ook al verlaagd... Temp 20 minimaal en max 40,,, en stooklijn op 0.6. Verlagen van de temperatuur heeft geen invloed op het pendelgedrag.

Overigens is het verbruik wat vermeld wordt in het display van de WP vele malen lager dan het echte verbruik wat ik meet met mijn P1 . Hebben anderen daar ook last van? @Giem zou jij de instellingen kunnen delen?

[ Voor 9% gewijzigd door daan256 op 24-10-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
bullettooth84 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:58:
interessant topic,

zelf heb ik een alfea extensa duo+ (geen ai), en ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe binnen thermostaat, zijn er hier ervaringen buiten de standaard Atlantic thermostaat. Heeft er hier iemand ervaring met andere type thermostaten. Zo ja, welke zouden jullie aanraden?
Ik ben misschien naief maar ik heb helemaal geen binnenthermosaat. Ik heb wel een temperatuurmeter. Ik probeer het geheel zo in te stellen dat ik puur op basis van weather compensation kan draaien. Heat Geek heeft daar mooie video''s over gemaakt. Top op heden is me dat qua temperaatuur aardig gelukt (als in 20 graden binnen en heel stabiel (ook in de nacht)... maar mijn WP pendelt. Dus of dit de ideale situatie is weet ik nog niet :-). Ik heb al een seizoen gedraaid en doordat mijn WP pendelt maakt hij best veel herrie buiten in de winter als het onder de 5 graden komt. Daarom wil ik het pendelen zoveel mogelijk oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:57
daan256 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

@Giem Mijn extansa (10KW) zonder WW heeft ook last van pendelgedrag. Ik ben al aan het spelen geweest met de cycle tijd/ stop tijd maar hij blijft pendelen.

Een run duurt nu 8 minuten en stoptijd 3 minuten.. dan zakt mijn water bij buiten 11 graden met 3 graden en dan start hij de run weer... het verbruik ligt op de 11 KW die ik meet met de p1. Pompsnelheid heb ik op 70% staan... Compressor ook al verlaagd... Temp 20 minimaal en max 40,,, en stooklijn op 0.6. Verlagen van de temperatuur heeft geen invloed op het pendelgedrag.

Overigens is het verbruik wat vermeld wordt in het display van de WP vele malen lager dan het echte verbruik wat ik meet met mijn P1 . Hebben anderen daar ook last van? @Giem zou jij de instellingen kunnen delen?
Instellen is een kriem, uiteindelijk hielp het mij om de binnen temperatuur censor helemaal uit te schakelen en in te regelen op alleen een stooklijn.

Dit zijn mijn instellingen:
https://1drv.ms/f/s!AvG0_kC3OWRsi5QqUSLsTBEXo_ynMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
Wat bedoel je precies met "pendelen" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
Mijn (totaal) verbruik van vandaag en gisteren. Kun je mooi zien wanneer de WP aan het verwarmen is en hoe lang.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N08KBiMMcRr_XvUozh2e1gHBBHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfqGTDMRmYx2OBMcPbWFGr38.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoIQUAUA1Qp8xCY43HGnObQU5k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqcanZkerOS1OAquQXqi09O9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:23:
Wat bedoel je precies met "pendelen" ?
een situatie waarin de warmtepomp vaak aan en uit schakelt in korte tijd (lees 5 a 10 minutes in mijn ervaring). Zie het als volgt. Je kunt van A naar B met de auto waarbij je het gaspedaal ver (niet vol) in drukt en dan weer stopt, weer in drukt en weer stopt.... terwijl je ook met 90 a 100 op je bestemming kunt komen met af en toe een pauze .. Dat eerste is een vergelijking voor pendelen. Short-cycling in het engels. Maar niet al het pendel gedrag is schadelijk als ik het goed begrijp. Ik vind het vooral zonde want het is nadelig op de lange termijn voor de hardware en ik heb er vooral last van in de winters koude dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:31:
Mijn (totaal) verbruik van vandaag en gisteren. Kun je mooi zien wanneer de WP aan het verwarmen is en hoe lang.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Screenshot 1 lijkt wel op het gedrag van mijn warmtepomp..
Screenshot 2 zie je een mooie vlakke lijn... daar ben ik naar op zoek... hoe langer de run (op lage wattage) hoe efficiënter de WP lijkt me... Op https://heatpumpmonitor.org zie je de meest zuinige WP's van de UK. Je kunt daar ook de grafieken zien. Ik ben geen expert alleen een nerd op zoek naar een oplossing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Nu online
Screenshot 1 met een nachtemperatuur van ongeveer 10 graden.
Screenshot 2 van de nacht daarvoor was volgens mij 4 graden.
Op zich logisch dat deze dan een langere run heeft om de temperatuur te bereiken volgens mij.

Langere run zul je die kunnen beteiken door de omgevingstemperatuur aan te passen ?

Ik hoor / lees tegenstrijdige berichten over korte runs/lange runs. Met name over het verbruik.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeep op 24-10-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan256
Giem schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Instellen is een kriem, uiteindelijk hielp het mij om de binnen temperatuur censor helemaal uit te schakelen en in te regelen op alleen een stooklijn.

Dit zijn mijn instellingen:
https://1drv.ms/f/s!AvG0_kC3OWRsi5QqUSLsTBEXo_ynMA
Dank je wel! Ik heb ze overgenomen. Ik ben benieuwd. Ik laat nog van me horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:47:
Screenshot 1 met een nachtemperatuur van ongeveer 10 graden.
Screenshot 2 van de nacht daarvoor was volgens mij 4 graden.
Op zich logisch dat deze dan een langere run heeft om de temperatuur te bereiken volgens mij.

Langere run zul je die kunnen beteiken door de omgevingstemperatuur aan te passen ?

Ik hoor / lees tegenstrijdige berichten over korte runs/lange runs. Met name over het verbruik.
Wat interessant zou zijn is wat je watertemperatuur is bij de runs.. of die hem netjes rond de gewenste watertemperatuur houdt... bij mij zie je dat bij de stilstand de temperatuur inzakt... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5-hwS94OevocBk9nSjSuveHPoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bdNkpdNE5VuPi7zhnNwzwvkO.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste