hutsefrutsel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
Om even bij het begin te beginnen, maar mss heb ik het gemist maar hoeveel flow heb je in je installatie?
En ben je bezig geweest om de retouren op de zelfde temperatuur terug te krijgen?
Welk soort boiler heb je:
Boiler in boiler, doorstroom boiler of een hygiëne doorstroom boiler?
Bij de laatste heb je geen legionella run nodig.
En zoals je aangaf over post circulatie, dit werkt anders, hij meet dan niet de temperatuur tussen binnen en buiten unit maar het retour water van je installatie. Dus dat kan een enorme verandering/ verbetering in je systeem zijn.
Sorry voor de late reactie, ik heb mezelf de afgelopen periode geen tijd gegeven om hiermee bezig te zijn.
- Flow: ik voel me nu een enorme noob maar hoe kom ik hier achter?. Weet niet of dit relevant is maar: in het verleden hadden we last van een vloer die niet overal even warm werd. Dit heb ik opgelost door op de verdeler het volgende te doen; groep verste weg helemaal open, daarna de groepen aflopend in afstand tot de verdeler, steeds iets verder geknepen. Op zich heeft dit gewerkt, ik weet niet of dit een gebruikelijke methode is overigens. Verder vraag ik me dan af, wat kan ik hierin überhaupt nog veranderen zonder weer last te krijgen van een ongelijk warme vloer?
- Retouren op dezelfde temperatuur krijgen: nee nooit naar gekeken. Ik post hieronder een aantal foto's van het instrumentelpaneel.
- Welke boiler: ook geen idee

Ik post hieronder een foto ervan.
En wat betreft deze foto's, ik ben ook benieuwd naar de exacte betekenis, zou je onderstaande wellicht willen aanvullen?
- Ingestelde ingangswaarde: 31 graden, dit berekent hij zelf aan de hand van de buitentemperatuur, binnentemperatuur?
- T ingang: wat is dit, lijkt op hierboven?
- Retour T: temp van het retourwater?
- instellings T: ingestelde kamertemperatuur neem ik aan?
- T: en dit?
- instelling T vertrek: is dit hetzelfde als de bovenste?
[
Voor 6% gewijzigd door
stap_vermaxen op 27-11-2025 13:04
]