Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:19

Audione0

Strijdt der titanen

daan256 schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:07:
[...]

Wat gebeurd er met je aanvoer temp? Zou mooi zijn als je dit kan matchen met de tijd van de piek.
Ik zal proberen het in de gaten te houden, en als ik het weet post ik het ff

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb toch nog een vraag over de aansluitwaarde van de WP in zijn geheel?
Het apparaat doet 19A, alleen vraag ik mij af over hoe de WP dit verdeeld?
Er komen 2 dikke kabels uit de achterkant van de binnenunit, en 1 wat dunnere kabel die naar de buitenunit gaat.

Als ik de geschiedenis in homewizard moet geloven komen de pieken vanuit de dunne kabel, dus die trekt soms de volledige 19A, en de 2 dikkere kabels doen volgens HW heel de dag niets???
Dit klopt volgens mij ook, want de 2 dikke kabels zijn altijd koud en de dunne soms best wel warm/heet?

Worden de kabels vanuit de fabriek gemonteerd, of dient de installateur dit te doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 17-12-2023 16:13 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Audione0 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:51:
Ik heb toch nog een vraag over de aansluitwaarde van de WP in zijn geheel?
Het apparaat doet 19A, alleen vraag ik mij af over hoe de WP dit verdeeld?
Er komen 2 dikke kabels uit de achterkant van de binnenunit, en 1 wat dunnere kabel die naar de buitenunit gaat.

Als ik de geschiedenis in homewizard moet geloven komen de pieken vanuit de dunne kabel, dus die trekt soms de volledige 19A, en de 2 dikkere kabels doen volgens HW heel de dag niets???
Dit klopt volgens mij ook, want de 2 dikke kabels zijn altijd koud en de dunne soms best wel warm/heet?

Worden de kabels vanuit de fabriek gemonteerd, of dient de installateur dit te doen?
Zijn die niet voor de elektrische bijverwarming? Die wordt natuurlijk vaker niet dan wel gebruikt lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Mahoek schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:49:
[...]

Zijn die niet voor de elektrische bijverwarming? Die wordt natuurlijk vaker niet dan wel gebruikt lijkt me.
Ja dat denk ik ook.

ALs ik het installatie schema bekijk zie ik dat de buitenunit via een 3G4 kabel aangesloten moet worden, 3x4mm2 dus. Er zit nu een 3x1,5mm2 kabel aan 8)7

Morgen ga ik de installateur maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 21:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJog7sOx2vEgbg0LvHGRWiAWlck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAltK8oNkE0QU899fGmYTXxC.png?f=fotoalbum_large

Als het goed is gaat er ook een dikke kabel direct naar de buitenunit. Die zorgt voor de voeding van de compressor. Er gaat een dunnere draad met 230V terug naar binnen voor de voeding van hydraulische unit met daarbij een draad voor de onderlinge communicatie.
Er moeten dus twee kabels naar de buiten naar buitenunit gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

rene16 schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:27:
[Afbeelding]

Als het goed is gaat er ook een dikke kabel direct naar de buitenunit. Die zorgt voor de voeding van de compressor. Er gaat een dunnere draad met 230V terug naar binnen voor de voeding van hydraulische unit met daarbij een draad voor de onderlinge communicatie.
Er moeten dus twee kabels naar de buiten naar buitenunit gaan!
Ja klopt, er gaan er 2 naar de buitenunit.
Alleen de kabel waar spanning op staat is ook een dunne, dit moet een dikke zijn.

Maar in het schema wat je laat zien zie ik alleen 1.5mm en lager benoemd worden? Er word nergens over 2.5 of zelf 4mm2 gesproken? Klopt dit wel?

[ Voor 8% gewijzigd door Audione0 op 18-12-2023 11:07 ]

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-08 15:24
Ben nog aan het spelen met de instellingen, maar zit nu op een comfortabele temperatuur en weinig pendel gedrag.

Vreemd is alleen wel dat de atlantic app bijvoorbeeld op woensdag 20 december aangeeft dat we 28kW (2kW SWW en 26kW verwarmen), maar de oxxio app zegt een bruto verbruik (zonder terugleveren) van 23kW. Ook mijn P1 monitor geeft een die 23 aan… (dat is dus gehele huishouden incl. Wasdroger, vaatwasser en Quooker)

Anderen ook dit vreemde gedrag van atlantic app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikgoodhart
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb daar een keer contact over gehad met Atlantic en zij gaven mij aan dat de Atlantic het verbruik schat. Dit zijn dus geen exacte Kw/h getallen! Wil je het exact weten, dan kun je beter een homewizzard meter ertussen zetten in je meterkast
dwlindeboom schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:57:
Ben nog aan het spelen met de instellingen, maar zit nu op een comfortabele temperatuur en weinig pendel gedrag.

Vreemd is alleen wel dat de atlantic app bijvoorbeeld op woensdag 20 december aangeeft dat we 28kW (2kW SWW en 26kW verwarmen), maar de oxxio app zegt een bruto verbruik (zonder terugleveren) van 23kW. Ook mijn P1 monitor geeft een die 23 aan… (dat is dus gehele huishouden incl. Wasdroger, vaatwasser en Quooker)

Anderen ook dit vreemde gedrag van atlantic app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
Klopt, hier ook, inderdaad meestal schatting..

februari verwarming +/- 570 kWh
warm water +/- 50 kWh

Totaal +/- 450 kWh

Dus optelling klopte ook niet

Houd maar elke dag bij, maak dan ook +/- schatting maar kijk wel naar verbruik Wp

Heb daar ook een keer contact met Atlantic over gehad, zeiden metingen was niet zo secuur van de Atlantic

[ Voor 17% gewijzigd door hortens9273 op 22-12-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 09:08
Ik heb sinds afgelopen zaterdag mijn instelling veranderd naar 100% afhankelijkheid van de thermostaat en geen nachtverlaging toegepast.
Mijn warmtepomp (10KW) is te groot voor mijn woning en heeft daardoor een minimale aanvoertemperatuur van 32 graden nodig wat neerkomt op zo'n 900W verbruik. Naar mijn mening heeft een WP die de hele dag draait alleen zin als je verbruik dat toe laat.. ik denk dan aan rond de 400 watt of zo gebaseerd op mooie cijfers van andere tweakers. M.a.w. met mijn verbruik heeft dat geen zin of ik accepteer pendel gedrag door lager in de aanvoer temperatuur te zittten...of een hoger verbruik door hoger in de aanvoer temp in te zetten.

Korte samenvatting van wat ik nu heb ingesteld.

Aanvoer 32 graden minimaal en maximaal 42 (ik heb vloerverwarming)
100% afhankelijkheid van de thermostaat
Minimale wachtijd 8 minuten tussen runs
256 seconden nadraaitijd van de condensorpomp
pomp op 100%

Delta T is gemiddeld rond de 3.3
ik hou 20 graden aan (dag en nacht)

Mijn verbruik ging van 15KW (WAR) naar 6KW (100% thermostaat regeling). Nu is dit pas de eerste dag en is het totaal niet koud buiten, dus misschien niet representatief, maar wel de moeite waard om te melden. Ik zal het bij houden en in de loop van deze week een update geven.

Zijn er anderen met dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:49
daan256 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:02:
Ik heb sinds afgelopen zaterdag mijn instelling veranderd naar 100% afhankelijkheid van de thermostaat en geen nachtverlaging toegepast.
Mijn warmtepomp (10KW) is te groot voor mijn woning en heeft daardoor een minimale aanvoertemperatuur van 32 graden nodig wat neerkomt op zo'n 900W verbruik. Naar mijn mening heeft een WP die de hele dag draait alleen zin als je verbruik dat toe laat.. ik denk dan aan rond de 400 watt of zo gebaseerd op mooie cijfers van andere tweakers. M.a.w. met mijn verbruik heeft dat geen zin of ik accepteer pendel gedrag door lager in de aanvoer temperatuur te zittten...of een hoger verbruik door hoger in de aanvoer temp in te zetten.

pomp op 100%

Mijn verbruik ging van 15KW (WAR) naar 6KW (100% thermostaat regeling). Nu is dit pas de eerste dag en is het totaal niet koud buiten, dus misschien niet representatief, maar wel de moeite waard om te melden. Ik zal het bij houden en in de loop van deze week een update geven.

Ik heb ook een 10KW waarvan ik denk dat ik met een 8KW ook prima uit de voeten had gekund. Ik zie bij mij ook pendelgedrag met deze temperaturen, rond het vriespunt of lager draait de WP de hele dag door.
Hieronder mijn instellingen:
50% omgevingstemperatuur
Vertrek T -10 31 graden
Curve 0,4
Vertrek T max 37 graden
Vertrek T min 17 graden

Minimale stopduur 20 min.
Snelheid Circulatiepomp 75%
Post-Circulatie 60s (weet niet wat dit betekend)

Ik verwarm met een lage aanvoertemperatuur, vaak tussen de 23 - 26 graden afhankelijk van de temperatuur. Met deze temperatuur draait de WP tussen de 700-800W (aanvoer 23 graden) en begin december tussen de 1400-2000W (aanvoer 26-27 graden).

Het verbruik van de afgelopen periode op basis van mijn instellingen en afgelezen op de WP (is niet altijd even zuiver):
24-12 7 kWh
23-12 11 kWh
22-12 15 kWh
21-12 11 kWh
20-12 13 kWh
19-12 12 kWh
18-12 13 kWh
17-12 11 kWh
16-12 12 kWh
15-12 13 kWh
14-12 17 kWh
13-12 12 kWh

Ik weet niet wat het gaat doen als ik omgevingtemepratuur verhoog naar 60-70-80 of 90. Vraag mjj af of dit zin heeft en invloed heeft op het pendelgedrag.
Met deze temperaturen heb ik gemiddeld 1,7 runs per uur, jammer dat de minimale stopduur niet hoger kan dan 20 min.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeep op 25-12-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

daan256 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:02:

pomp op 100%

Hoe groot is je huis? En isolatie?

Wij hebben ook een 10kW versie op bungalow van ~100m2/260m3 met een gemiddeld verbruik vandaag en gisteren van 750w per uur

Met deze instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3EO4GCiKkRt2HUVPmQMHyMkP1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CkGXIwTWD1KOBxbcWYrDJeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_i4apZnZH3Q93ZzdrqZ6Pzlwec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNzDMZLCMxbWgcEpsI18MV9H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qULIuJ9UK0Rb_aQTiu-OqrzaJ6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrB7ek9ERxCuEbvjxKVpB0El.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoCwqpWq3a9ZPNdFOiRiSW9Fync=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDv5XVlcJ1KhYdf8iu5VaQAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKn-Ul8QEI6tK6ImcfHjHSbUCeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMIWAR0AcJFhXyH3YFLIYD4H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GXYVdG6MMpGc9T7IaYX1hq3cXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INQHldUbFqbFoISEAzGjwQbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6RilULHShmunhQiw-S2Mleh_L8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pus4Af0GigqhwWANEJVBoM1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Audione0 op 26-12-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan256
Dubbele post van mij ook in ander topic. Maar omdat we het hier over onze mooie Atlantic WP hebben ook hier gedeeld.
====
Mijn WP Atlantic Alphea Extensa 10KW is te groot voor mijn woning daardoor is een 24*7 stoken op lage temperatuur een beetje uitgesloten met een buitentemp van +8. Zodra de nachtverlaging is afgerond is de temperatuur van de aanvoer met 10 a 12 graden gezakt. De WP heeft die 10 a 12 graden binnen 15 minuten weer op 32 graden aanvoer. 32 graden is minimale aanvoer zonder dat mijn WP gaat pendelen. Het verbruik is in dat kwartier dik boven 4.5KW. Dus ik dacht laat ik eens een experiment doen. Ik heb het volgende gedaan.

Aanvoer temperatuur is op het moment van de proef 20 graden na einde van de nachtverlaging:

1) Aanpassing van het Setpoint: Ik heb het minimale setpoint voor de aanvoertemperatuur verlaagd naar 20°C, wat hoger is dan de afgekoelde binnentemperatuur, maar lager dan de normale minimale aanvoertemperatuur van 32°C die nodig is om pendelen te voorkomen.

2) Verlaging van de Stooklijn: Door de stooklijn te verlagen naar 0.4, heb ik de stijgingssnelheid van de aanvoertemperatuur verminderd. Dit heeft de warmtepomp in staat gesteld met minimale compressor modulatie te starten (bij mijn WP 16%)

3) Trapsgewijze Verhoging: Iedere keer als de aanvoertemperatuur 0.3°C boven het setpoint uitkwam, heb ik de stooklijn met 0.2 punt verhoogd. Hierdoor kon de compressor langzaam meer vermogen leveren zonder te snel op te schalen.

3) Langere Opwarmtijd: Het proces van het verhogen van de aanvoertemperatuur van 20°C naar 32°C heeft uiteindelijk ruim een uur en 30 minuten geduurd met een modulatie van de compressor van 16%, wat aanzienlijk langer is dan de gebruikelijke 15 minuten om aanvoer te verhogen naar setpoint.

Samenvatting en conclusie:
1) In de opwarming van 20 naar 32 graden in 15 minuten was het piekverbruik 3.5 KW.. de WP heeft dus niet 4.5 KW verbruikt maar stel dat dit wel zou zijn dat is dat voor een kwartier 1.125 KW

2) De handmatige aanpassingen die ik heb beschreven duurde 1.5 uur om op 32 graden te komen met een gemiddeld verbruik van 0.8 KW. Dus dat is voor 1.5 uur 1.2 KW

Mijn conclusie is dat het rap verhogen naar een hogere aanvoer na nachtverlaging zuiniger is dan een lage opvoer van de temperatuur doormiddel van het aanpassen van de stooklijn. Ik had eigenlijk verwacht dat het langzaam opbouwen van de temperatuur zuiniger zou zijn. Ik vond het wel de moeite waard om te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
daan256 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:34:
Dubbele post van mij ook in ander topic. Maar omdat we het hier over onze mooie Atlantic WP hebben ook hier gedeeld.
====
Mijn WP Atlantic Alphea Extensa 10KW is te groot voor mijn woning daardoor is een 24*7 stoken op lage temperatuur een beetje uitgesloten met een buitentemp van +8. Zodra de nachtverlaging is afgerond is de temperatuur van de aanvoer met 10 a 12 graden gezakt. De WP heeft die 10 a 12 graden binnen 15 minuten weer op 32 graden aanvoer. 32 graden is minimale aanvoer zonder dat mijn WP gaat pendelen. Het verbruik is in dat kwartier dik boven 4.5KW. Dus ik dacht laat ik eens een experiment doen. Ik heb het volgende gedaan.

Aanvoer temperatuur is op het moment van de proef 20 graden na einde van de nachtverlaging:

1) Aanpassing van het Setpoint: Ik heb het minimale setpoint voor de aanvoertemperatuur verlaagd naar 20°C, wat hoger is dan de afgekoelde binnentemperatuur, maar lager dan de normale minimale aanvoertemperatuur van 32°C die nodig is om pendelen te voorkomen.

2) Verlaging van de Stooklijn: Door de stooklijn te verlagen naar 0.4, heb ik de stijgingssnelheid van de aanvoertemperatuur verminderd. Dit heeft de warmtepomp in staat gesteld met minimale compressor modulatie te starten (bij mijn WP 16%)

3) Trapsgewijze Verhoging: Iedere keer als de aanvoertemperatuur 0.3°C boven het setpoint uitkwam, heb ik de stooklijn met 0.2 punt verhoogd. Hierdoor kon de compressor langzaam meer vermogen leveren zonder te snel op te schalen.

3) Langere Opwarmtijd: Het proces van het verhogen van de aanvoertemperatuur van 20°C naar 32°C heeft uiteindelijk ruim een uur en 30 minuten geduurd met een modulatie van de compressor van 16%, wat aanzienlijk langer is dan de gebruikelijke 15 minuten om aanvoer te verhogen naar setpoint.

Samenvatting en conclusie:
1) In de opwarming van 20 naar 32 graden in 15 minuten was het piekverbruik 3.5 KW.. de WP heeft dus niet 4.5 KW verbruikt maar stel dat dit wel zou zijn dat is dat voor een kwartier 1.125 KW

2) De handmatige aanpassingen die ik heb beschreven duurde 1.5 uur om op 32 graden te komen met een gemiddeld verbruik van 0.8 KW. Dus dat is voor 1.5 uur 1.2 KW

Mijn conclusie is dat het rap verhogen naar een hogere aanvoer na nachtverlaging zuiniger is dan een lage opvoer van de temperatuur doormiddel van het aanpassen van de stooklijn. Ik had eigenlijk verwacht dat het langzaam opbouwen van de temperatuur zuiniger zou zijn. Ik vond het wel de moeite waard om te delen.
De opgeleverde warmte na anderhalf uur is wel waarschijnlijk hoger, dus het is maar net hoe je meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
Ik heb een AI 8, maar dit is blijkbaar 6kW en ik gebruik eigenlijk alleen SWW en beneden vloerverwarming. (Ca. 75m2)
Verbruik met thermostaat op 21,5 (na aanpassen met externe sensor die er vlak naast 20,4 aangeeft) is laatste dagen minder dan 12kW en volgens mij is dat niet gek.

Wil nog wel wat verder experimenteren met de instellingen enzo, maar vooral als de buiten temperatuur weer wat daalt. Nu is lastig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

dwlindeboom schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:11:
Ik heb een AI 8, maar dit is blijkbaar 6kW en ik gebruik eigenlijk alleen SWW en beneden vloerverwarming. (Ca. 75m2)
Verbruik met thermostaat op 21,5 (na aanpassen met externe sensor die er vlak naast 20,4 aangeeft) is laatste dagen minder dan 12kW en volgens mij is dat niet gek.

Wil nog wel wat verder experimenteren met de instellingen enzo, maar vooral als de buiten temperatuur weer wat daalt. Nu is lastig vergelijken.
Zou je de instellingen willen delen, ben nl erg benieuwd 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwlindeboom
Audione0 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:10:
[...]

Zou je de instellingen willen delen, ben nl erg benieuwd 😃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50wqThlKXfIUM8xfC2j9oy4Pjh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRzFKL0ZLmUS5mPtk2HRHEs0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KQriw4jaBkg0KP0M8fKXfbQPFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuvLW7YlrPWy4HOIFod7Sz8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du6niedPaInCp1uAx_LlmzWA_Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioWexW8nehjg3e4U9SYDiuSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2oEPH92LXaJcjha7DjMArKiUZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eD5NU8rYUa1YgpQuo1UzkYuE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5bF_X6p12AQCjXzI3hZBGE5cOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1DtZuE1NsgpcfUJ56ph0kby.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TGXTIX1sSIOkWuIzeTaxDLpehI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ckk1kSn5DqNpN0MkSls6uQI.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imXrBeF-4YYnODXjNoc4ACoGXT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2qbIS6x6vzfQ74x2zZK18hl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dwlindeboom op 27-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Die grafiek die je laat zien is dit puur de WP? En die kleine piekjes is dit pendel gedrag?

Ik heb nagenoeg dezelfde instellingen op een VV oppervlakte van ±100m2 en kom dezer dagen op ongeveer 18-19kWh aan alleen WP en SWW. @ een 10kW versie.

's Nachts bijna geen pendelgedrag (1x misschien). maar overdag zeker 1 a 2 per uur afgelopen dagen.

Ik kan alleen niet inschatten of dit veel of weinig verbruik is 8)

• dwlindeboom
Audione0 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:49:
[...]

Die grafiek die je laat zien is dit puur de WP? En die kleine piekjes is dit pendel gedrag?

Ik heb nagenoeg dezelfde instellingen op een VV oppervlakte van ±100m2 en kom dezer dagen op ongeveer 18-19kWh aan alleen WP en SWW. @ een 10kW versie.

's Nachts bijna geen pendelgedrag (1x misschien). maar overdag zeker 1 a 2 per uur afgelopen dagen.

Ik kan alleen niet inschatten of dit veel of weinig verbruik is 8)
Grafiek is volledige verbruik winning.

Die piek om 7-8:00 is overgang van nacht 20,5 naar dag 21,5 en om 7:00 gaat de WP ook van de stille stand af. Verder overdag ook weinig pendelgedrag.

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:52
dwlindeboom schreef op donderdag 28 december 2023 @ 06:00:
[...]

Grafiek is volledige verbruik winning.

Die piek om 7-8:00 is overgang van nacht 20,5 naar dag 21,5 en om 7:00 gaat de WP ook van de stille stand af. Verder overdag ook weinig pendelgedrag.
Is er een stille stand?zo ja, Hoe werkt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikgoodhart
  • Niet online
Dat is de attenuation setting. Je kunt dan aangeven dat bijvoorbeeld van 19.00 - 08.00 de warmtepomp op maximaal 25% mag draaien. Heerlijk wat een verademing :D
XethaX schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:38:
[...]

Is er een stille stand?zo ja, Hoe werkt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:53

ChUcKiE

Dus........

Mijn drukmeter staat net iets onder het groene vlak. Hoe ernstig is dat, of wat ga ik daar van merken? In mijn vorige huis kon ik zo de CV-ketel bijvullen, maar zou zo even niet weten hoe dat bij de warmtepomp werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvcF2b23C5-QC0xj_oT1PCdV9f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgxUCFPVcLEEg3P65KM64hes.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door ChUcKiE op 29-12-2023 12:54 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

rikgoodhart schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:16:
Dat is de attenuation setting. Je kunt dan aangeven dat bijvoorbeeld van 19.00 - 08.00 de warmtepomp op maximaal 25% mag draaien. Heerlijk wat een verademing :D

[...]
Zou je hiermee ook het pendelgedrag kunnen reduceren zodat je met de attenuation setting de WP triggert constanter te stoken ipv om de zoveel tijd te gaan pieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikgoodhart
  • Niet online
Ik snap wat je bedoeld, maar ik merk niet veel minder gependel helaas.
Audione0 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:56:
[...]

Zou je hiermee ook het pendelgedrag kunnen reduceren zodat je met de attenuation setting de WP triggert constanter te stoken ipv om de zoveel tijd te gaan pieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:53:
Mijn drukmeter staat net iets onder het groene vlak. Hoe ernstig is dat, of wat ga ik daar van merken? In mijn vorige huis kon ik zo de CV-ketel bijvullen, maar zou zo even niet weten hoe dat bij de warmtepomp werkt.

[Afbeelding]
Bijvullen gaat op dezelfde manier als bij een CV Ketel, bij mij hebben ze een kraantje gemonteerd in de buurt van de verdeler waar ik deze kan bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:53:

[Afbeelding]
Bij mij zit kraantje op expansievat, even kijken naar een koperen koppeling met dop die eraf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Hier zit ook een kraantje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
rikgoodhart schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:03:
Ik snap wat je bedoeld, maar ik merk niet veel minder gependel helaas.
[...]
Ik had ook pendel gedrag, maar na het vinden van de "ideale" aanvoertemperatuur is het nu weg.

Wat is je minimale setting voor de aanvoer temperatuur?

Ik had die zelf op 24 staan.... wat veel te laag was... toen ik hem op 32 had staan, was bij mij het pendel gedrag weg... als ik lager dan 32 graden ga... zeg maar 30 of 31, dan is het pendel gedrag weer terug.

Dus mijn advies zou zijn om je minimale aanvoer te verhogen en kijken wat er gebeurd. Als je merkt dat het weg is, ga je stap voor stap een graadje lager net zo lang todat het weer terug is. Dan heb je de minimale aanvoer gevonden voor jouw woning. Zet ook je pomp op 100% als startpunt want dit heeft ook invloed.
Misschien starten bij 32 graden :-)

Bij mij is de WP te groot (10KW), dus moet genoegen nemen met een hogere aanvoer of pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
daan256 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:24:
[...]

Ik had ook pendel gedrag, maar na het vinden van de "ideale" aanvoertemperatuur is het nu weg.

Ik had die zelf op 24 staan.... wat veel te laag was... toen ik hem op 32 had staan, was bij mij het pendel gedrag weg... als ik lager dan 32 graden ga... zeg maar 30 of 31, dan is het pendel gedrag weer terug.

Dus mijn advies zou zijn om je minimale aanvoer te verhogen en kijken wat er gebeurd. Als je merkt dat het weg is, ga je stap voor stap een graadje lager net zo lang todat het weer terug is. Dan heb je de minimale aanvoer gevonden voor jouw woning. Zet ook je pomp op 100% als startpunt want dit heeft ook invloed.

Bij mij is de WP te groot (10KW), dus moet genoegen nemen met een hogere aanvoer of pendelgedrag.
Wat doet dit met je verbruik?
Hogere aanvoertemperatuur lijkt mij ook een hoger verbruik en de WP draait dan continu ook bij hogere temperaturen?
Ik heb met name met deze temperaturen pendelgedrag maar is toch niet anders als met een CV ketel. Er is minder vraag en minder warmteverlies dan is het toch vrij logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Van de week weer de kamer thermostaat aan de muur gehangen incl onderstaande instellingen en het pendel gedrag is weg. Ik had eerst de binnen thermostaat op de bank gelegd omdat ik dacht dat de thermostaat aan de muur een te koude binnen temp aan het meten was waardoor de WP constant aan het pieken/pendelen was(met geheel andere WP instellingen)

Met de thermostaat weer aan de muur(incl nieuwe WP configuratie) blijft de thermostaat aan de WP vragen om te blijven verwarmen maar dan op een constante vraag uit het stopcontact van gemiddeld tussen de 750w tot 1.2kW per uur op een vv oppervlakte van ~100m2 maar nu zonder pendelen.
Ik zit dan op ongeveer 18 a 20kW WP/SWW verbruik per dag, de afgelopen dagen. zie onderstaande foto’s voor verbruik en WP instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDvXz_Nl9LvQ70bcJcMA6I18itU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CxpkxGb9qefVGtqnpLtufcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R8KGb3mAtgEMwvu-7RoPSfmaxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0886p27bTSlTAwONS4KFWU0T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG5uk7t6K5eXMhPiUkkWzI-Gg6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hme62J8VLvLwSkpL8cS1T9v7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95uGfEC6ZxivoGDIt3qA73Ui5vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5ZykLSUSg3Xdo3KDdfhR79r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA1SozepKY49hhOlSv3cQTINHX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4xs6y7VBE110v3zVyo6LB7kT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3EO4GCiKkRt2HUVPmQMHyMkP1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CkGXIwTWD1KOBxbcWYrDJeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_i4apZnZH3Q93ZzdrqZ6Pzlwec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNzDMZLCMxbWgcEpsI18MV9H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qULIuJ9UK0Rb_aQTiu-OqrzaJ6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrB7ek9ERxCuEbvjxKVpB0El.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoCwqpWq3a9ZPNdFOiRiSW9Fync=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDv5XVlcJ1KhYdf8iu5VaQAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKn-Ul8QEI6tK6ImcfHjHSbUCeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMIWAR0AcJFhXyH3YFLIYD4H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GXYVdG6MMpGc9T7IaYX1hq3cXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INQHldUbFqbFoISEAzGjwQbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6RilULHShmunhQiw-S2Mleh_L8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pus4Af0GigqhwWANEJVBoM1.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog verder tweaken om het gemiddelde verbruik verder naar beneden te krijgen.
Ik weet alleen nog niet precies hoe. De minimale temp staat al vrij laag (20 graden)
Dus ik kan nog wat met de curve, pomp circulatie, of wellicht met de compressor gaan spelen om het gemiddeld verbruik te verlagen.
Maar ik denk gezien het type huis (bungalow met plat dak) gemiddelde isolatie en vv oppervlakte van ~100m2 ik het verbruik en pendelen aardig onder controle heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 31-12-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:24:
[...]

Wat doet dit met je verbruik?
Hogere aanvoertemperatuur lijkt mij ook een hoger verbruik en de WP draait dan continu ook bij hogere temperaturen?
Ik heb met name met deze temperaturen pendelgedrag maar is toch niet anders als met een CV ketel. Er is minder vraag en minder warmteverlies dan is het toch vrij logisch?
Mijn WP staat bij deze temperaturen niet 24*7 te branden (in CV taal) want hij slaat af als het setpoint is bereikt. Met deze buiten temperaturen zit ik 12 KW.... feitelijk 2 runs... eentje in de ochtend van 19 graden naar 19.5.... en eentje in de middag van 19.5 naar 20.
Die runs zijn dan op 32 graden en een compressor modulatie van 16%. Verbruik is dan 0.9 KW gemiddeld per uur. Al met al kom ik bij deze dagen meestal rond de 13KW uit zonder pendelen.

Ik zag in een eerdere post dat jouw verbruik ook rond de 12 KW was maar je aanvoer is @Jeep vele malen lager en je hebt waarschijnlijk meer start - stops....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Audione0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:52:
Van de week weer de kamer thermostaat aan de muur gehangen incl onderstaande instellingen en het pendel gedrag is weg. Ik had eerst de binnen thermostaat op de bank gelegd omdat ik dacht dat de thermostaat aan de muur een te koude binnen temp aan het meten was waardoor de WP constant aan het pieken/pendelen was(met geheel andere WP instellingen)

Met de thermostaat weer aan de muur(incl nieuwe WP configuratie) blijft de thermostaat aan de WP vragen om te blijven verwarmen maar dan op een constante vraag uit het stopcontact van gemiddeld tussen de 750w tot 1.2kW per uur op een vv oppervlakte van ~100m2 maar nu zonder pendelen.
Ik zit dan op ongeveer 18 a 20kW WP verbruik per dag, de afgelopen dagen. zie onderstaande foto’s voor verbruik en WP instellingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu nog verder tweaken om het gemiddelde verbruik verder naar beneden te krijgen.
Ik weet alleen nog niet precies hoe. De minimale temp staat al vrij laag (20 graden)
Dus ik kan nog wat met de curve, pomp circulatie, of wellicht met de compressor gaan spelen om het gemiddeld verbruik te verlagen.
Maar ik denk gezien het type huis (bungalow met plat dak) gemiddelde isolatie en vv oppervlakte van ~100m2 ik het verbruik en pendelen aardig onder controle heb.
thanks voor het delen. Wat is nu de gemiddelde aanvoer temperatuur bij jou tijdens de runs?
en ik zie dat je dynamische tarieven hebt van zonneplan :-) mooi bedragje zo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
daan256 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:34:
[...]

Mijn WP staat bij deze temperaturen niet 24*7 te branden (in CV taal) want hij slaat af als het setpoint is bereikt. Met deze buiten temperaturen zit ik 12 KW.... feitelijk 2 runs... eentje in de ochtend van 19 graden naar 19.5.... en eentje in de middag van 19.5 naar 20.
Die runs zijn dan op 32 graden en een compressor modulatie van 16%. Verbruik is dan 0.9 KW gemiddeld per uur. Al met al kom ik bij deze dagen meestal rond de 13KW uit zonder pendelen.

Ik zag in een eerdere post dat jouw verbruik ook rond de 12 KW was maar je aanvoer is @Jeep vele malen lager en je hebt waarschijnlijk meer start - stops....
Heb jij de WP op 100% omgevingstemperatuur staan en een programma voor het verwarmen ?
Ik heb de WP staan op 50%, ik heb meerdere runs op een dag met deze temperaturen. In de nacht om de +/- 50 minuten, overdag als het warmer is dan om de +/- 30 minuten. Minimale stoptijd op maximaal gezet (20 min.). Ik heb een constante temperatuur van 20.2 graden en wil niet aan nacht verlaging doen anders duurt het te lang voordat de woning weer op temperatuur is.

Mijn verbruik de afgelopen 3 dagen alleen voor verwarming was 10-11-14 kWh. Deze maand kom ik ongeveer uit op 540 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

daan256 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:42:
[...]

thanks voor het delen. Wat is nu de gemiddelde aanvoer temperatuur bij jou tijdens de runs?
en ik zie dat je dynamische tarieven hebt van zonneplan :-) mooi bedragje zo :-)
Dankje, altijd leuk om te doen. Zo wordt iedereen er wijzer van👍
Afgelopen dagen tussen de 18 a 20ct gemiddeld per uur aan verbruik😁

De runs kan ik nu zo snel niet inzien omdat we in een vakantiehuisje zitten. Ik zal als we thuis zijn het even in de gaten houden.
Hoe kan ik dit trouwens op de juiste wijze doen/zien? Wachten op een run en dan na een uurtje even kijken of direct als de run start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

daan256 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:42:
[...]

Net even de garage in gedoken om te kijken, en toevallig was de WP klaar met z’n run omdat ik de compressor in percentages zag verminderen. Ik kom als ik het goed begrijp op 34 graden aanvoer op het moment van afbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t8YZGg2ylCRY0tD0Z8bQG5S3aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYYFvEz0MJSJf9kdV9nkI0qU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Audione0 op 01-01-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Jeep schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:19:
[...]

Heb jij de WP op 100% omgevingstemperatuur staan en een programma voor het verwarmen ?
Ik heb de WP staan op 50%, ik heb meerdere runs op een dag met deze temperaturen. In de nacht om de +/- 50 minuten, overdag als het warmer is dan om de +/- 30 minuten. Minimale stoptijd op maximaal gezet (20 min.). Ik heb een constante temperatuur van 20.2 graden en wil niet aan nacht verlaging doen anders duurt het te lang voordat de woning weer op temperatuur is.

Mijn verbruik de afgelopen 3 dagen alleen voor verwarming was 10-11-14 kWh. Deze maand kom ik ongeveer uit op 540 kWh.
nee, ik heb de thermostaat weer op 50% staan. Gemiddeld zit ik op 15 KW per dag met deze temperaturen. Soms er iets onder maar er bijna niet boven. Volgens mij zitten we allemaal tussen de 10 en 15 KW met dit weer. Dus als je in die marge zit is het best oke denk ik. Maar ja, elk huis is weer anders dus een vergelijk is moeilijk te maken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Audione0 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Net even de garage in gedoken om te kijken, en toevallig was de WP klaar met z’n run omdat ik de compressor in percentages zag verminderen. Ik kom als ik het goed begrijp op 34 graden aanvoer op het moment van afbouwen.

[Afbeelding]
Wat me opvalt is dat het temperatuur verschil (delta T) tussen de aanvoer en retour 10 graden is.
Is dat vaker? Idealiter bij een WP heb je een delta die beneden de 5 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

daan256 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Wat me opvalt is dat het temperatuur verschil (delta T) tussen de aanvoer en retour 10 graden is.
Is dat vaker? Idealiter bij een WP heb je een delta die beneden de 5 zit.
Ja klopt, viel mij ook al op, normaal gesproken zo rond de 2 a 3, maar waarom nu zon groot verschil, geen idee.
Ik zal het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
Goedemiddag,
Hier een Waterstage 8kW warmtepomp
Bediening / uitlezing via de Siemens Webserver.
Weet iemand of de Waterstage de flow ergens weergeeft?
Ik kan het tot nu toe niet vinden.
Beste groet,
Antoine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikgoodhart
  • Niet online
Mijn minimale aanvoertemperatuur is nu weer terug naar 21 graden. Ik merkte bij 30 graden inderdaad veel gependel omdat hij de doeltemperatuur in de woonkamer ook sneller bereikt. Bovendien denk ik dat je pendelgedrag nu met deze buitentemperatuur wel weg is, maar zodra het buiten wat warmer of kouder wordt, kan hij weer beginnen met pendelen... dat is natuurlijk even afwachten. Komende dinsdag is een goede test met -6 's nachts. Ik ben benieuwd of deze dan bij jou weer begint te pendelen.
daan256 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:24:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Het valt mij op dat de t ingang op 50 graden is dit niet te warm voor de vloer?

Verder heb ik de snelheid van de pomp recent van 80 naar 70% gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA_NLYg2PdnJAceiwp_cBqzGlow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sv7RCHHOXdf3RlpG64N5OV3q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeep
Knight0544 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:55:
Het valt mij op dat de t ingang op 50 graden is dit niet te warm voor de vloer?

Verder heb ik de snelheid van de pomp recent van 80 naar 70% gezet.

[Afbeelding]
Dit is de modus SWW ipv verwarmen. De WP is het water aan het opwarmen voor de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
Oh ik zie het inderdaad: modus SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
antoinem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:08:
Goedemiddag,
Hier een Waterstage 8kW warmtepomp
Bediening / uitlezing via de Siemens Webserver.
Weet iemand of de Waterstage de flow ergens weergeeft?
Ik kan het tot nu toe niet vinden.
Beste groet,
Antoine
ik neem aan dat je met flow het debiet bedoeld. Als in de volumestroom.
In de Atlantic wordt dit niet gemeten. Wat wel een indicatie kan zijn is het percentage van de pomp.
In de handleiding staat een grafiek met debiet en pomppercentage.
Dit is helaas de enige indicatie (althans voor de Atlantic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
Ik zie in een paar screenshots wat settings voorbij komen die wij niet hebben.
Onze Extensa 10kW a.i. is begin 2020 geplaatst, kan het zijn dat dit in vergelijking met anderen een ouder model is?

Wij gebruiken hem overigens in de volgende omgeving:

* Vrijstaande woning uit 2004 op een hoek
* Overal HR++ glas (veel ramen beneden)
* 180m2 / 780m3
* Enkel radiatoren, woonkamer voorzien van 8 speedcomforts

De pomp staat ingesteld op 40ºC bij -10ºC 60% WAR en een minimale aanvoer van 33ºC.
Een lagere aanvoer resulteert bij herfstachtig weer (zeg 5ºC - 10ºC) in pendelgedrag.

Ik heb er verder geen meters aanhangen, maar met 11400Wp op het dak (plat ±13º op NO), koken op inductie, een Quooker, twee kinderen en een elektrische wagen is ons jaarverbruik ongeveer 3000kWh dus wij vinden het wel best :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPk8p1G4HVobhC2PeLCcbKxlEm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMnR8NLDi05em4m7O2vTPD4K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

internetinfo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:07:
Ik zie in een paar screenshots wat settings voorbij komen die wij niet hebben.
Onze Extensa 10kW a.i. is begin 2020 geplaatst, kan het zijn dat dit in vergelijking met anderen een ouder model is?

Wij gebruiken hem overigens in de volgende omgeving:

* Vrijstaande woning uit 2004 op een hoek
* Overal HR++ glas (veel ramen beneden)
* 180m2 / 780m3
* Enkel radiatoren, woonkamer voorzien van 8 speedcomforts

De pomp staat ingesteld op 40ºC bij -10ºC 60% WAR en een minimale aanvoer van 33ºC.
Een lagere aanvoer resulteert bij herfstachtig weer (zeg 5ºC - 10ºC) in pendelgedrag.

Ik heb er verder geen meters aanhangen, maar met 11400Wp op het dak, koken op inductie, een Quooker, twee kinderen en een elektrische wagen is ons jaarverbruik ongeveer 3000kWh dus wij vinden het wel best :)

[Afbeelding]
Welke settings mis je? Kom je wel in het installateurs menu?

3000kwh is heel erg netjes, zeker gezien inhoudt/m2 kwa woning en dan nog verwarmen via radiotoren. Een heel goed geïsoleerd huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
Audione0 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Welke settings mis je? Kom je wel in het installateurs menu?

3000kwh is heel erg netjes, zeker gezien inhoudt/m2 kwa woning en dan nog verwarmen via radiotoren. Een heel goed geïsoleerd huis?
Attenuation
Compressor configuratie -> Snelheid circulatiepomp (ik heb daar: Max TºC WP)

Of ons huis voor bj 2004 bovengemiddeld geïsoleerd is weet ik niet, wij hebben er sinds we er in 2019 zijn komen wonen iig niets aan gedaan.
Eigenlijk is het wel gek, want ook de radiatoren zijn niet optimaal: in de woonkamer slechts twee lange T11 panelen. Denk dat ik die van het zomer nog wel naar T22 ga upgraden zodat we wat meer water in het systeem hebben.
We hebben zelfs type C ventilatie, allemaal rode vlaggen maar blijkbaar gaat er iets goed.

Moet wel zeggen dat de thermostaat op 19.5ºC staat, we pakken als we het koud hebben wel een warmtekussentje :>

[ Voor 4% gewijzigd door internetinfo op 07-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
rikgoodhart schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:16:

[...]
Heb je attenuation op 25% compressor snelheid staan? Ook met aankomende temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
Er is ook een instelling die regelt dat vanaf bijv 2 graden buitentemp die nacht verlaging niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
rene16 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:10:
Er is ook een instelling die regelt dat vanaf bijv 2 graden buitentemp die nacht verlaging niet meer werkt.
Gezien de opmerking van Rick gebruikt hij het om geen (geluids)overlast te hebben.
Ben gewoon benieuwd wat mensen hier gebruiken, zelf heb ik het momenteel op 50% gestaan en gaat pas uit bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik ben er ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
XethaX schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Gezien de opmerking van Rick gebruikt hij het om geen (geluids)overlast te hebben.
Ben gewoon benieuwd wat mensen hier gebruiken, zelf heb ik het momenteel op 50% gestaan en gaat pas uit bij -10
Ik heb deze niet ingevuld staan dus niet actief.
Vraag mij af wat het effect is bij 50%, woning koelt dan met name in de nacht heel erg af waardoor de Wp de volgende ochtend weer hard moet werken. Of zie ik dit verkeerd ?
En wat heeft het voor zin als de buitentemperatuur boven 2 graden is, dan vraag de WP al weinig van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
XethaX schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:05:
[...]

40% tot en met -3.
Ben benieuwd komende dagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Alphaxe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:20:
[...]

40% tot en met -3.
Ben benieuwd komende dagen ;)
ik neem aan dat als je de compressor beperkt tot 50 % <35 graden aanvoer temperaturen hebt?
Wat zien jullie bij defrosts?... waarschijnlijk minder dan bij 100%?
Geen problemen gehad bij 100% luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Nu online
daan256 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:23:
[...]

ik neem aan dat als je de compressor beperkt tot 50 % <35 graden aanvoer temperaturen hebt?
Afgelopen nacht heb ik hierdoor aanvoer van 31 a 32 graden gehad. Echt problemen nog niet echt gemerkt, ook niet bij 100% luchtvochtigheid.
Mijn situatie is Jaga Strada LTV radiatoren met heatboosters.

Tussen 07 en 22 uur 20 graden binnen temperatuur, nacht 19 graden. Echter bij de koude dagen bepaald de WP zelf hoeveel nachtverlaging die toepast. Gisteravond was dat 19,7 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LazjKNipHaXv9OP_Wyc3binq4ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0G909nD34lYsERGD6DXU5qhd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Alphaxe op 08-01-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomkei
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024
Hello would like to ask your opinion, i have 8kw atlantic alfea extensa duo, and i have cozytouch thermostat, as well as different thermostats in each room which are connected to colector. House is A++ around 120 of living space. But i live in pretty cold winter, around -5 -20 celsius, what would be best settings to configure? Should i place main thermostat (cozy one) to coldest place or to the warmest location? Until now i placed it near outside door (coldest location) Thanks for your advice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
Verbruik is met temperaturen van vandaag bijna verdubbeld, herkenbaar?
Vergeleken met vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
dwlindeboom schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:03:
zeker nomaal

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
Tomkei schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:59:
Hello would like to ask your opinion, i have 8kw atlantic alfea extensa duo, and i have cozytouch thermostat, as well as different thermostats in each room which are connected to colector. House is A++ around 120 of living space. But i live in pretty cold winter, around -5 -20 celsius, what would be best settings to configure? Should i place main thermostat (cozy one) to coldest place or to the warmest location? Until now i placed it near outside door (coldest location) Thanks for your advice :)
use a outdoor sensor

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

dwlindeboom schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:03:
Hier idem.
Vorige week tussen de 22 en 28kwh, gisteren op 43kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Hier idem

gisteren 55 kWh
eergisteren 42 kWh

ben heel benieuwd naar morgen, aankomend nacht waarschijnlijk 8 graden vorst

[ Voor 113% gewijzigd door hortens9273 op 08-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
daan256 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Een stuk rustiger dan begin december!
Was op vakantie voor bijna 2 weken nu vandaag weer op temperatuur gebracht.
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc6dKYrtrmJ-gsRee-isoUT26Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMrxSFwJSPTDuuY9MZX1tjMP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Afgelopen 2 dagen 31 kWh per dag
Thermostaat op 20
Kamertemp. 20.5 op dit moment.
Geen nachtverlaging, invloed omgevingstemperatuur 50%.
Vetrek temp. -10 staat op 31 graden
Curve 0.4

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unKRGpG-vGKO4m0rlQRtYLLTcV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuW7nhLipMpYG0xeRXIY4IxZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Jeep op 08-01-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
Pomp gisteren 45kw gedraaid maar merk ook vanmorgen dat hij niet meer dan 18.7 in de woonkamer krijgt..
Curve nu omhoog gezet om te kijken wat hij nu gaat doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0LbNUG2FB_jIcyp3XzH8_2ba7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEW1LdqxjpYlXHoBvK6gFSNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQ61XFSfvwNBghlVSm38HhtYXRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgSmFrvqtQ9mXjgTfiVyKZfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puLjTRVL-aSxISvmjmgv7DFynao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pis9xi8v9TAYuZGKuy2AvJU7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Nu online
Knight0544 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:41:
Pomp gisteren 45kw gedraaid maar merk ook vanmorgen dat hij niet meer dan 18.7 in de woonkamer krijgt..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel nachtverlaging pas je toe?
Worden er veel defrost gedaan.

Zoals je de Curve nu hebt staat die van mij ongeveer ook met LTV radiatoren.
Mijn nachtverlaging is 1 graad van 20 naar 19, echter wordt dit nu op basis van inschatting WP overruled naar gister 19,8 graden.
Attenuation stopt bij -3 (attenuation 40%) en dat zie ik terug in de statistieken waardoor kamer op temperatuur blijft. Ook weinig defrosts gehad, luchtvochtigheid is redelijk laag en dat is positief.
Dit was een eerste goede test nadat ik afgelopen zomer een climeleon geluidsreducerende kast geplaatst hebt. Voornamelijk voor de koudere en vochtigere dagen als de WP hard werkt. Tot op heden niet ontevreden over resultaat en geluidsproductie.

Elk huis is natuurlijk anders qua bouwjaar, isolatie, verwarm installatie en oppervlak wat invloed heeft op resultaten.

Wat bij mij nu opvalt is dat de temp nu in de kamer iets doorschiet naar 20,4 graden. Maar dat is wel lekker met dit weer :)

Buiten temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQAjIPiAlS8Aw4ICA55cqobsgX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyosqCtcIFrAkGNQM6UmLkqf.png?f=fotoalbum_large

Binnen Temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD_HlV6PRVt_wAf0mZgKj-svSgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4UQeoGOn1KAnpBoZR1utP8VF.png?f=fotoalbum_large

Runs en defrost momenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0z0iULbU2nWNKGnjxDyp8jyYE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/185bX8zDFkN9Lef1Ez5FkJ8t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Knight0544 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou Invloed omgevingstemperatuur ook op 40% kunnen zetten, bij mij liep de temperatuur hierdoor ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
Bedankt voor de tip, dit heb ik zojuist toegepast.

Hij is op basis van curve aanpassing vanmorgen nu naar 19.1 gestegen.
Jeep schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Je zou Invloed omgevingstemperatuur ook op 40% kunnen zetten, bij mij liep de temperatuur hierdoor ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knight0544
Ik gebruik eigenlijk geen nachtverlaging, hij staat altijd op 20.5.
Omdat ik alleen homewizard gebruik kan ik niet goed zien hoe vaak hij een defrost doet, of is dit op een andere manier uit te lezen?
Attenation stopt bij 4 graden op dit moment, hij zal dus zijn volledige 6kw nodig hebben op dit moment.
Zodra het hier kouder wordt ga je hem wel horen, hij staat op een plat dak tussen de woningen.
Alphaxe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Hoeveel nachtverlaging pas je toe?
Worden er veel defrost gedaan.

Zoals je de Curve nu hebt staat die van mij ongeveer ook met LTV radiatoren.
Mijn nachtverlaging is 1 graad van 20 naar 19, echter wordt dit nu op basis van inschatting WP overruled naar gister 19,8 graden.
Attenuation stopt bij -3 (attenuation 40%) en dat zie ik terug in de statistieken waardoor kamer op temperatuur blijft. Ook weinig defrosts gehad, luchtvochtigheid is redelijk laag en dat is positief.
Dit was een eerste goede test nadat ik afgelopen zomer een climeleon geluidsreducerende kast geplaatst hebt. Voornamelijk voor de koudere en vochtigere dagen als de WP hard werkt. Tot op heden niet ontevreden over resultaat en geluidsproductie.

Elk huis is natuurlijk anders qua bouwjaar, isolatie, verwarm installatie en oppervlak wat invloed heeft op resultaten.

Wat bij mij nu opvalt is dat de temp nu in de kamer iets doorschiet naar 20,4 graden. Maar dat is wel lekker met dit weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight0544
Zie net dat de max ingangswaarde op 38 stond, dan gaat hij 41 nooit toe laten… aangepast nu kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 17:50
Even een heel ander vraagje; ik heb een AI 8kW en ben nog bezig met isoleren. Geen wonder dat ik het huis er niet warm mee krijg, dus.
Wat mij nu wel opvalt, is dat de elektrische bijverwarming eigenlijk nooit aanspreekt. Ik heb de drempeltemperatuur op 5 graden C staan, en volgens de buitentemperatuur voeler is het onder nul. De gewenste aanvoertemperatuur van 38 graden wordt niet gehaald, dus ik zou verwachten dat de elektrische bijverwarming gestart wordt, maar dat doet 'ie niet. Kent iemand de voorwaarden waarop de Atlantic die start?

-edit-
Ik zie de volgende passage in de installatiehandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weEbIwr_igVpexibhQusP7SPBw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65bgHdZfB5GmDH1cjZ2zRz2Q.png?f=fotoalbum_large
Wat houdt die tweede parameter ongeveer in?

[ Voor 29% gewijzigd door Thomas H op 10-01-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capper
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Dag medegebruikers van de Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw,

Ik ben met zeer veel plezier aan het lezen op dit forum.

Onze situatie:

10kw WP

Bouwjaar huis: 1970
Type huis: Vrijstaand
Volledig verbouwd en geïsoleerd
Vloerverwarming: 100m2 met de WP (260m3)
SWW: Gas ( We hebben geen Hybride maar 2 compleet gescheiden systemen)
Verbruik 09-01: 35kw

hieronder de foto's van mijn huidige instellingen ( generator staat op 72% omdat hij uit de nachtstand komt)

Echter heb ik wel wat vragen.

1) Is het mogelijk om een binnen thermostaat te koppelen aan de WP? (Navilink A59 ruimte thermostaat)
zo ja, moet ik meerdere spullen kopen naast een thermostaat?
2) Wij hebben in de nacht pendel gedrag (zie foto van 4 januari) hoe kan ik dit verminderen?
3) Ik heb annutation aanstaan in de nacht voor de buren ( max 20%) tot -4
4) Heeft iemand ervaring met een "suskast" van Reducd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhvVB69ytybXceDgtZDLcMVWHF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7moMwjFFBdEfPGDnojYYySE8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY5uMqMtypeigdUCcSg2A73bbec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UHE4EQ0gklVghAWnV9G9OvT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Capper op 10-01-2024 09:39 . Reden: tekstuele aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Thomas H schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:31:
Wat houdt die tweede parameter ongeveer in?
Om mijn eigen vraag deels te beantwoorden: het lijkt erop dat dit een soort hysterese is. Met een hoge waarde komt de elektrische bijverwarming niet in, met een waarde van 10 kwam hij wel in. Misschien een tijdsvertraging (vandaar de eenheid min), die afhankelijk is van de afwijking van de temperatuur (vandaar de eenheid °C)? Ofwel bij een grotere afwijking in temperatuur duurt het minder minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpuitElfje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-08 23:22
Onze warmtepomp staat sinds dinsdag in storing, Foutmelding 370: Thermodynamische bron met specificatie A3: Compressor temperatuur. Al meerdere keren de stroom eraf gehad, half uurtje gewacht, er weer op gezet, maar binnen een uur staat hij weer in storing.

Nood modus geactiveerd met elektrische bijverwarming van 3kW, maar de T ingang komt niet boven de 20 graden uit... Zie in mijn stroomverbruik wel dat de warmtepomp continu 3kW stroom trekt, gisteren een verbruik van ruim 50 kW, maar kennelijk krijgt hij het water er niet voldoende mee opgewarmd.

Probleem is gemeld bij de aannemer, maar de monteur kan pas volgende week dinsdag langskomen. Kennelijk werken ze niet met 'spoed'.

Iemand toevallig bekend met de foutmelding of tips over wat ik kan proberen? Het is binnen inmiddels afgekoeld naar 16 graden, wat toch wel erg fris is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wikvYSxG1hhO1Ij0J7SlpLQXE3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6p60g6xEvzcvLpuNKIVivYMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_yqrpEigUGmOFCe82CrPsPkXPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjKKQTq0EusTcYGOG7O58yCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_q9tR2xiUKTjfeB2bhguDO6Y1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxAQ9jMQUxDfe854RfUikWiN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:38
Ik heb de installatiehandleiding er bijgepakt:

370 Thermodynam. generator Zie detail in”Storingen van de buitenunit”

Zegt nog geen klap natuurlijk, behalve dat de buitenunit stoort. Er zitten blijkbaar error leds op de "interface-kaart" die op basis van het aantal keer knipperen ook weer een foutcode aangeven. Die zit zo te zien in de buitenunit, maar om daarbij te komen moet je de voorkant van de buitenunit verwijderen en dat lijkt me niet iets wat je zelf moet gaan doen.

Is een andere installateur zoeken een optie, want een week in de kou is ook geen doen natuurlijk. In Midden Nederland weet ik wellicht wel iemand voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpuitElfje
Andere installateur is zeker een optie, ik ben over degene die via onze aannemer werkt ook al niet heel tevreden (gebaseerd op ervaring uit het verleden). Echter wel zonde omdat i.v.m. de garantie de kosten (van zowel de warmtepomp als het monteursbedrijf) op dit moment nog niet voor mij zijn. Via een andere partij gaat dat toch al wel snel het geval zijn vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

SpuitElfje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:09:
Onze warmtepomp staat sinds dinsdag in storing, Foutmelding 370: Thermodynamische bron met specificatie A3: Compressor temperatuur. Al meerdere keren de stroom eraf gehad, half uurtje gewacht, er weer op gezet, maar binnen een uur staat hij weer in storing.

Nood modus geactiveerd met elektrische bijverwarming van 3kW, maar de T ingang komt niet boven de 20 graden uit... Zie in mijn stroomverbruik wel dat de warmtepomp continu 3kW stroom trekt, gisteren een verbruik van ruim 50 kW, maar kennelijk krijgt hij het water er niet voldoende mee opgewarmd.

Probleem is gemeld bij de aannemer, maar de monteur kan pas volgende week dinsdag langskomen. Kennelijk werken ze niet met 'spoed'.

Iemand toevallig bekend met de foutmelding of tips over wat ik kan proberen? Het is binnen inmiddels afgekoeld naar 16 graden, wat toch wel erg fris is...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb deze foutmelding gehad. Bleek bij mij dat een koppeling lekte waardoor het koel/warmtemiddel onder een bepaalde waarde was geschoten en bijgevuld moest worden.

Audione0 in "Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alef
  • Laatst online: 29-01 22:19
Capper schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:37:
1) Is het mogelijk om een binnen thermostaat te koppelen aan de WP? (Navilink A59 ruimte thermostaat)
zo ja, moet ik meerdere spullen kopen naast een thermostaat?
Voor zover ik weet heb je er geen extra hardware voor nodig. Wij hebben ook een navilink
Capper schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:37:
2) Wij hebben in de nacht pendel gedrag (zie foto van 4 januari) hoe kan ik dit verminderen?
Ik weet niet of dit nou echt pendelgedrag is. Het lijkt erop alsof het precies overeenkomst met de attenuation periode, right? (staat geloof ik standaard ingesteld op 22-7)

Kan het zijn dat je door deze attenuation periode meer / überhaupt defrosting tegenkomt en dat de cycli die je ziet defrosting is?

Hoe staat je minimale stoptijd ingesteld?

a

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
alef schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:01:
Ik weet niet of dit nou echt pendelgedrag is. Het lijkt erop alsof het precies overeenkomst met de attenuation periode, right? (staat geloof ik standaard ingesteld op 22-7)
Even ter aanvulling, zie hier mijn verloop van vandaag. Vlgs mij worden de cycli onderbroken door defrosts, dat zou iig de daling in flow temp verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZuYNjSfpyFOaiLf2BdjPVU9m4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPoAGv5fOVMQGVFBi1a9x6wK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door alef op 10-01-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpuitElfje
Audione0 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb deze foutmelding gehad. Bleek bij mij dat een koppeling lekte waardoor het koel/warmtemiddel onder een bepaalde waarde was geschoten en bijgevuld moest worden.

Audione0 in "Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw"
Bedankt voor je reactie, dit was precies mijn vermoeden omdat we in de zomer al een lek van het koelmiddel hebben gehad. Dat lek hebben ze toen verholpen, maar nu ik zo terugdenk hebben ze niks bijgevuld geloof ik.

Hopen dat dit het is en dat het relatief simpel is op te lossen, ik laat het dinsdag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
Ik wordt trouwens wel een beetje gek van de verbruiksgegevens van de WP. Die kloppen van geen kant.

Gister en vandaag bijna 90 en 100 vlgs de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKFOB1AxwGXktmgc6Ae6Lvi660I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hjfjp63yeKzC1UEfCMOz7Z0.jpg?f=fotoalbum_large

M'n meter geeft resp. 47 en 54. En daar zit het huis, de auto, et cetera ook nog bij in...

Daar heb je dus echt helemaal niks aan. Snel iets ander ertussen zetten. Weet niet of ik nog ruimte heb in de meterkast. Iemand een goede clamp suggestie die met Home assistant connect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

alef schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Voor zover ik weet heb je er geen extra hardware voor nodig. Wij hebben ook een navilink
Nee indd niet nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Nu online
alef schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:23:
Ik wordt trouwens wel een beetje gek van de verbruiksgegevens van de WP. Die kloppen van geen kant.

Gister en vandaag bijna 90 en 100 vlgs de WP.

[Afbeelding]

M'n meter geeft resp. 47 en 54. En daar zit het huis, de auto, et cetera ook nog bij in...

Daar heb je dus echt helemaal niks aan. Snel iets ander ertussen zetten. Weet niet of ik nog ruimte heb in de meterkast. Iemand een goede clamp suggestie die met Home assistant connect?
Toch best bijzonder zo’n grote afwijking. Ik zou dit aanmelden als garantie geval. Tenzij het een instelling is.
Omdat je ook ziet bij anderen (waaronder bij mij) dat de statistieken in de navilink module wel goed weergeven worden (mogelijk met kleine marge verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
Alphaxe schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Toch best bijzonder zo’n grote afwijking. Ik zou dit aanmelden als garantie geval. Tenzij het een instelling is.
Omdat je ook ziet bij anderen (waaronder bij mij) dat de statistieken in de navilink module wel goed weergeven worden (mogelijk met kleine marge verschil).
Dank,

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Ik ga het nog een paar dagen aanzien en dan de installateur maar eens aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

alef schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:28:
[...]

Dank,

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Ik ga het nog een paar dagen aanzien en dan de installateur maar eens aanspreken.
Start de WP binnenunit via de aan en uit knop eens opnieuw op? En kijken wat er dan voor waardes uitkomen. Grote kans dat het verbruik op het display totaal anders is.

[ Voor 8% gewijzigd door Audione0 op 11-01-2024 19:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hortens9273
Deze man schrijft hele leuke artikelen, precies zoals het daadwerkelijk zit

trouw.nl/vincentwilzon.

heel interessant

[ Voor 9% gewijzigd door hortens9273 op 11-01-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
Audione0 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Start de WP binnenunit via de aan en uit knop eens opnieuw op? En kijken wat er dan voor waardes uitkomen. Grote kans dat het verbruik op het display totaal anders is.
Helaas, dezelfde waarden. Ook vandaag weer flink overschat. De WP zou 40+ hebben gebruikt, terwijl ik niet eens 40 in totaal gebruikt hebt (auto + huis incluis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikgoodhart
  • Niet online
XethaX schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Heb je attenuation op 25% compressor snelheid staan? Ook met aankomende temperaturen.
15% zelfs! ook met de -7 van afgelopen nachten. Dan draait de ventilator wel, maar het gebrom door m'n kussen is verdwenen. Het huis koelt dan af van 21,5 naar 20,7 (best netjes). Ook zet hij de elektrische bijverwarming aan voor de vloerverwarming en dat is prima. We hebben stroom te over wanneer je over een heel jaar kijkt. en die 20,7 in de ochtend.. dat is nog steeds niet koud he ;)

Tegen 12.00 uur de volgende dag is het al wel weer redelijk bijgetrokken en over een hele dag met die hele koude nachten en dagen ben ik soms zo'n 27 Kw/h maximaal kwijt, meestal minder, zo'n 22 kwh (totaal stroomverbruik alle apparatuur). De warmtepomp is een 8 KW versie.

De woning heeft 116m2 woonoppervlak met beneden en 1e verdieping vloerverwarming. Boven staat uit, beneden aan. De flow van de warmtepomp heb ik ingesteld op 70% voor een hogere Delta T (zo'n 3 a 4 graden).

Het gaat hier over een nieuwbouw woning uit 2021. Dat verklaart de minimale temperatuur daling icm 15% compressor tijdens attenuation en erg koude nachten. Attenuation wordt pas automatisch uitgeschakeld als het kouder is dan -7 graden. (de afgelopen nachten gaven in de weer app wel -7 aan, maar mijn warmtepomp buitensensor gaf aan dat het -5,nogwat was. Die sensor kan ik uitlezen in de Tahoma app van Somfy).

Ik laat het voorlopig maar zo.

oja, een tip: ik heb tijdens de nacht het SWW op 40 graden geprogrammeerd. Dat is van 22.00 - 06.30 uur. Anders springt de WP daar ook voor aan midden in de nacht. Standaard overdag staat SWW op 50 graden. De boiler is zo goed geïsoleerd dat het water van 50 graden 's nachts erg lang nodig heeft om überhaupt 40 graden te bereiken. Ik denk zelfs niet dat dat lukt in die nachturen. Mocht ik ooit in de nacht willen douchen, dan kan dat zelfs nog met 40 graden :D .

Anti-legionella staat wel aan, maar op 59 graden. 60 graden redt hij niet en krijg ik na 2 dagen een foutmelding dat hij de anti-legionella temperatuur niet kan bereiken. Naja als het wel 59 graden kan worden, dan maak ik me daar niet zo druk over.

Dit is de boiler:
https://atlanticclimate.nl/product/boilers/

200 liter wordt trouwens niet meer verkocht (hebben wij). Tegenwoordig alleen nog maar 300 liter.

[ Voor 42% gewijzigd door rikgoodhart op 12-01-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
rikgoodhart schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:27:
[...]
<knip>
Anti-legionella staat wel aan, maar op 59 graden. 60 graden redt hij niet en krijg ik na 2 dagen een foutmelding dat hij de anti-legionella temperatuur niet kan bereiken. Naja als het wel 59 graden kan worden, dan maak ik me daar niet zo druk over.
<knip>
Bijzonder verhaal hierover mijnerzijds: ik heb een Extensa Solo met een extern warmwatervat van 300 liter. Na inbedrijfstelling kreeg ik wekelijks de foutmelding dat de legionellabestijding niet was gelukt. Temperatuur instelling maakte nauwelijks uit. En ja, eigenlijk was het heel logisch wat er mis ging: het verwarmingselement in de boiler zat niet op het relais in de warmtepompunit aangesloten. Dus de warmtepomp unit zette wekelijks het relais om, dacht dat het water middels het elektrisch element werd opgewarmd, maar dat gebeurde niet.

Na een periode zelf op onderzoek uitgegaan, de werking achterhaald en geconstateerd wat het probleem was. Mijn installateur, die wat alternatieve verklaringen had aangedragen, bekeek mijn verhaal en moest schoorvoetend toegeven dat mijn analyse klopte... Zelf maar even een voedingskabel gelegd tussen relais en verwarmingselement en nu wordt wekelijks met gemak de 60 graden gehaald.

Wel belangrijk: je moet in de warmtepomp besturing aangegeven wat het vermogen van de elektrische verwarming van het tapwatervat is. Als je dat op een te hoge waarde instelt, blijft de bijverwarming achter bij wat de warmtepompbesturing verwacht en krijg je wederom de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
HEEL GRAAG ADVIES

Had de omgevingstemperatuur op 100% staan, dus Hysterese van kamertemperatuur 19,8 en 20,2.

Nu omgevingstemperatuur op 80%, dus geen hysterese meer.

Eco stand is helemaal uitgezet.

Kamertemperatuur blijft in de nacht maar zakken en wil dit niet, wil op constante temperatuur houden omdat ik denk dat dan WP minder hard hoeft te werken om weer op temperatuur te krijgen naar 20 graden.

Aan aanvoertemperatuur ligt het niet volgens mij want ook met de vorst van de week krijgt hij de temperatuur uiteindelijk wel op 20 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bnpg0oBkOTjCbYCfaslXl4VIs5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqcCb5ouJagjxGgwusWO3WAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmHvkliGfbhnwKlKx9FZepFXeqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJULDxDltp02DuQvbO7UGUl2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUrb7otuOEBApilvL7b8DfdAc9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwhYBk0aHI6cDAnrXbdSTIEY.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het aan attenutation liggen?

Of toch aan iets anders? Heel graag advies

En wat betekent klokje op binnenthermostaat, heeft dat met attenuation te maken er verandert namelijk niks op klok

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvqhRIB61t2YjDtQYH8YENMOWYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBzsuZh9gJFFpjbqZS3JszSq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door hortens9273 op 13-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alef
Attenuation staat bij jou toch nu uit? Je hebt compressor limitation op --- staan. M.i. betekent dat dat er geen attenuation wordt toegepast, anders staat er een %, toch?
hortens9273 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
En wat betekent klokje op binnenthermostaat, heeft dat met attenuation te maken er verandert namelijk niks op klok
Klokje betekent vlgs mij dat ie op een programma draait, het programma waar je eerder een screenshot van geeft, van 0 tot 24 uur. Als je temp verandert, verandert ie in een handje, handmatige instelling (derogation).

Ik zou toch zeggen dat je huis 's nachts meer energie verliest. Dat er voldoende door je afgiftesysteem afgegeven wordt om het verlies overdag te compenseren, maar als de temperaturen 's nachts zakken, er meer afgegeven moet worden en dat lukt niet.

Je zegt dat het niet aan aanvoertemp ligt. Weet je je aanvoertemp overdag, en 's nachts. Zijn die hetzelfde?

[ Voor 19% gewijzigd door alef op 13-01-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
hortens9273 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
HEEL GRAAG ADVIES

Had de omgevingstemperatuur op 100% staan, dus Hysterese van kamertemperatuur 19,8 en 20,2.

Nu omgevingstemperatuur op 80%, dus geen hysterese meer.

Eco stand is helemaal uitgezet.

Kamertemperatuur blijft in de nacht maar zakken en wil dit niet, wil op constante temperatuur houden omdat ik denk dat dan WP minder hard hoeft te werken om weer op temperatuur te krijgen naar 20 graden.

Aan aanvoertemperatuur ligt het niet volgens mij want ook met de vorst van de week krijgt hij de temperatuur uiteindelijk wel op 20 graden. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan het aan attenutation liggen?

Of toch aan iets anders? Heel graag advies

[Afbeelding]
Wat is je aanvoertemperatuur?
Wat is je gemiddelde delta T
Waarop staat de pomp (%)
Heb je vloerverwarming en is deze goed ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
Even voor de duidelijkheid: de temperatuurcurves die je hier ziet, de dipjes daarin, dat zijn toch de defrosts? M.a.w. er wordt water uit het systeem gebruikt om de buitenunit te ontdooien?

dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgOKfwC2TBgXL6zutTkJwJaZTWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZlJx0bsE7sZ0CWMizts2Au7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
alef schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:23:
Even voor de duidelijkheid: de temperatuurcurves die je hier ziet, de dipjes daarin, dat zijn toch de defrosts? M.a.w. er wordt water uit het systeem gebruikt om de buitenunit te ontdooien?

dank

[Afbeelding]
Lijkt m.i. op pendelen: delta T wordt steeds lager dus WP heeft minder vermogen nodig en komt onder de 16% en slaat dan dus af..

Edit: wat daan zegt kan wel eens kloppen, was me niet opgevallen dat ie onder retour kwam

[ Voor 6% gewijzigd door Mahoek op 13-01-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan256
alef schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:23:

dank

[Afbeelding]
Ik zie dezelfde patronen bij defrost. Zodra aanvoer ver onder retour daalt is er sprake van een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
daan256 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Ik zie dezelfde patronen bij defrost. Zodra aanvoer ver onder retour daalt is er sprake van een defrost.
Dank. Weer een stapje duidelijker allemaal.

Wat ook een indicatie voor defrost is, is natuurlijk de buitentemperatuur (sensor v.d. buitenunit). Die neemt wat af gedurende de cycle, waarna ie even na de defrost weer wat toeneemt.

Compressor blijft dan overigens gewoon op 100% draaien. Blijkbaar is er toch nog iets de compressen :)

[ Voor 19% gewijzigd door alef op 13-01-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Dank jullie wel voor mee denken,

Compressor staat op 100%
We hebben vloerverwarming,

Zal kijken naar de aanvoer temperaturen.

Aanvoertemperatuur bij min 20 graden staat op 38 graden

Dus begrijp attenuation staat uit.

Aanvoertemperatuur toch maar omhoog.

Heb niet veel verstand van waar moet ik naar kijken wat delta betreft?

[ Voor 9% gewijzigd door hortens9273 op 13-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
hortens9273 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:13:

Compressor staat op 100%

Bij -20 op 38, dat is op vrij enthousiast zou ik zeggen, die wat omhoog schroeven en kijken wat er gebeurt idd.

Maar ook kun je je aanvoertemperatuur en retourtemperatuur zien op je verdeler? Zo niet, in bediening kijken. Wat zijn die (paar keer per dag kijken)? Als die nu te weinig is (bijv. minder dan 4 graden) zou je kunnen overwegen circulatie wat te verminderen, zodat er meer warmte afgegeven kan worden aan de vvw zou ik zeggen.

a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Dank je wel.

Zal kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256

Compressor staat op 100%

Delta T = verschil tussen aanvoer en retour... die is het liefst <5 graden. Die kun je naar mijn weten niet in het display vinden dus moet je wellicht uitrekenen.

Je zegt mijn compressor staat op 100%... ik neem aan dat je de pomp bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256

Compressor staat op 100%

Ik heb zellf aanvoer op 38 a 40 graden gehad bij de laatste vrieskou en nog kreeg ik de kamer niet warmer dan 19.5 graden. Kritiek punt was bij mij de verdeler... op het moment dat je de pompsnelheid aanpast moet je ook kijken naar de afgifte in de vloerverwarming. Na inregelen was het een stuk beter... nog steeds niet helamaal goed, maar wel beter.

Voor inregelen zie onderstaand:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77750546
Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste