Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw

Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9xiANq7c0cn3xsjQXCJl2Cs4iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l59Wqyghi2aYoL7VAJJ6z2cn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwkf22c58uVUaOPPcqStf3qJqb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToD7p5Rhn5Q7ACtblRf61OfW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wm4X8zchAPhhQbnqRK8oi4GlIXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axQiBiaLUBmfWfrRXhqB4nfv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEur42Vx1Voelj_AArmjOqBN3ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzWR6n53VRocCGXOYabyUOO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R_giOQcXIvyeoOOI5eVa0r-Atk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9k2ve6XhyZTe2k4qGZB3hq4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WO_aeqqDQO4Ql2Czafbbu43Edc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjKPBOHBghp3flemzmjydRGh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Heb zo maar gedaan, zal ook foto maken van omgevingstemperatuur wat dan de aanvoertemperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 09:08
hortens9273 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:55:
Heb zo maar gedaan, zal ook foto maken van omgevingstemperatuur wat dan de aanvoertemperatuur is.
Je buitentemp staat op 9 graden.
Klopt dat wel?

Misschien is je buitensensor defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h9iIy5qte_hdXqBxsgqJlAkBYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DISxvRRGl288czXp4m5gjLpt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8eqUQgKj0_TBcKPEKkmw1c1sSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwpNWPOLB1m6j1A4SzZatPuo.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is nog oude instelling die van buitentemperatuur 9 graden.

laatste 2 x foto is van 4 uur net.

[ Voor 6% gewijzigd door hortens9273 op 13-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Heb zo maar gedaan, omgevingstemperatuur staat nu op 90%, ben elke keer maar wat aan het uitproberen

Wil op 90% binnenthermostaat verwarmen en 10% op buitensensor, zo is de instelling nu toch?

[ Voor 32% gewijzigd door hortens9273 op 13-01-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
hortens9273 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is nog oude instelling die van buitentemperatuur 9 graden.

laatste 2 x foto is van 4 uur net.
Ik denk dat je naar je verdeler moet gaan kijken van de vloerverwarming. Als je de retour meet van elke groep dan zou die ongeveer dezelfde temperatuur moeten zijn om zeker te zijn dat deze in balans is. Ik doe dat zelf met een infraroodpistool. Verschil bij mij is nu ongeveer 0.2 graden per groep.. dat betekent dat elke lus in de vloerverwarming even veel water krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
hortens9273 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:02:
Heb zo maar gedaan, omgevingstemperatuur staat nu op 90%, ben elke keer maar wat aan het uitproberen

Wil op 90% binnenthermostaat verwarmen en 10% op buitensensor, zo is de instelling nu toch?
Krijg je het nu wel warm dan? met buiten 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
OO, jee, ben vrouw bijna 70 jaar dus niet zoveel verstand van, moet daar dan maar iemand anders bij halen, helaas.

Denk dat ik eerst de aanvoertemperatuur wat hoger ga zetten

Net niet staat nu op kamer temperatuur 19,8 graden

Jullie mannen zijn veel technischer, mijn generatie vrouwen totaal niet.

[ Voor 28% gewijzigd door hortens9273 op 13-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
heb nu zo maar ingesteld, hoop dat het helpt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvTI1jHaGnoccQQUS6HNowML7Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUtnToSbYdV407NxOWuyvA9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLByqdf_A63QNjMCVdndpXIPZ74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTsEr2neA8z28aPvLuAI4vkY.jpg?f=fotoalbum_large

4 graden aanvoertemperatuur hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 22:19
Ik zie dat als ik in mijn situatie (2 circuits waarvan 1 vv en 1 radiatoren, geen SWW) beide circuits uitzet, er nog steeds een verbruik is van zo'n 100+W.
  • Circulatiepompen staan uit zo lijkt het
  • Heb er een bsb-lan op aangesloten, die krijgt voeding uit eigen stopcontact
Wat kan dat zijn? Ik vind het nogal veel.

In de specs staat 10W voor de binnenunit en voor de 6kW staat 22w voor de buitenunit. Nu heb ik een 8kW, maar goed, dan zal het stand-by verbruik niet ineens 80+W zijn.

Ik lees hier en daar dat er een weerstand in de buitenunit zit om de viscositeit van de olie te regelen bij koude temperaturen. Geen verstand van verder...

tx,
a

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 11:20
Nu zie ik bij jullie allemaal in het instrumentenpaneel de T Ingang waarde staan.
Waarom zie ik alleen maar --- ?
Iemand een idee?
Welke sensor is T Ingang?
Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-9BInbPnkiAnPuT4Z6jOhtFPcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJfyoiAwOOjfWWTkS0IVOdvz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alef
Welke sensor is T Ingang?
Deze vlgs mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MHRCxpMXUVl17RzP9evw2Ua-lM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lz7A3fd6zitpCiEznQxi8oYu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschoppema
Bedankt.
Ik zal eens ff kijken wat er ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschoppema
Volgens mij heb ik hem gevonden.
Nu nog ff zoeken waar die achter al dat isolatiemateriaal hoort te zitten.
_/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKYMvLumqfcMj7gYj7aZuknOsRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjdqTumGaEz9ZlM90Vj2ecXI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschoppema
De sensor hoort aan een stuk buis wat is vervangen omdat de WP in Hybride mode draait.
Er zit nu een buis met driewegklep en daar ontbreekt deze sensor. Dus dan hou je ook een stekker over en geen waarde voor T ingang. Geen idee, zal wel Franse logica zijn. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alef
rschoppema schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:49:
De sensor hoort aan een stuk buis wat is vervangen omdat de WP in Hybride mode draait.
Er zit nu een buis met driewegklep en daar ontbreekt deze sensor. Dus dan hou je ook een stekker over en geen waarde voor T ingang. Geen idee, zal wel Franse logica zijn. 8)7
Hmmm, maar blijkbaar is die Franse logica dan wel weer goed genoeg om zonder sensor aanvoertemperatuur goed te kunnen functioneren. Je zou zeggen dat ie die input nodig heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:19

Audione0

Strijdt der titanen

Die attenuation functie, hoe werkt dit precies? Ik bedoel in de context van percentages?
Stel ik zet de aantal procenten op bijvoorbeeld 90, betekent dit dat de compressor maar voor 10% van z’n totale vermogen gebruikt? Of 90% van het beschikbare vermogen? Een reductie van 10%?

[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 15-01-2024 20:39 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikgoodhart
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Audione0 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:36:
Die attenuation functie, hoe werkt dit precies? Ik bedoel in de context van percentages?
Stel ik zet de aantal procenten op bijvoorbeeld 90, betekent dit dat de compressor maar voor 10% z’n werk staat te doen, of 90% van de 100%, dus een reductie van 10%?
dat laatste, een reductie van 10%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpuitElfje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-08 23:22
SpuitElfje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Bedankt voor je reactie, dit was precies mijn vermoeden omdat we in de zomer al een lek van het koelmiddel hebben gehad. Dat lek hebben ze toen verholpen, maar nu ik zo terugdenk hebben ze niks bijgevuld geloof ik.

Hopen dat dit het is en dat het relatief simpel is op te lossen, ik laat het dinsdag weten.
Om hier nog even kort op terug te komen (en eventueel voor mensen die in de toekomst ook tegen foutmelding 370: Thermodynamische bron met specificatie A3: Compressor temperatuur aanlopen), het was inderdaad een probleem met ons koudemiddel.

De monteurs zijn langs geweest, hebben een twijfelachtige koppeling vervangen, het koudemiddel bijgevuld en het circuit weer vacuüm gemaakt. Inmiddels was de T ingang van de vloerverwarming bij ons naar 14 graden gezakt (ja, het was een erg koude week :P ), maar binnen twee uurtjes nadat de pomp weer was ingeschakeld zat die alweer op 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

SpuitElfje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Om hier nog even kort op terug te komen (en eventueel voor mensen die in de toekomst ook tegen foutmelding 370: Thermodynamische bron met specificatie A3: Compressor temperatuur aanlopen), het was inderdaad een probleem met ons koudemiddel.

De monteurs zijn langs geweest, hebben een twijfelachtige koppeling vervangen, het koudemiddel bijgevuld en het circuit weer vacuüm gemaakt. Inmiddels was de T ingang van de vloerverwarming bij ons naar 14 graden gezakt (ja, het was een erg koude week :P ), maar binnen twee uurtjes nadat de pomp weer was ingeschakeld zat die alweer op 26 graden.
Erg fijn dat het opgelost is!👍

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-08 15:24
alef schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:16:
Ik zie dat als ik in mijn situatie (2 circuits waarvan 1 vv en 1 radiatoren, geen SWW) beide circuits uitzet, er nog steeds een verbruik is van zo'n 100+W.
  • Circulatiepompen staan uit zo lijkt het
  • Heb er een bsb-lan op aangesloten, die krijgt voeding uit eigen stopcontact
Wat kan dat zijn? Ik vind het nogal veel.

In de specs staat 10W voor de binnenunit en voor de 6kW staat 22w voor de buitenunit. Nu heb ik een 8kW, maar goed, dan zal het stand-by verbruik niet ineens 80+W zijn.

Ik lees hier en daar dat er een weerstand in de buitenunit zit om de viscositeit van de olie te regelen bij koude temperaturen. Geen verstand van verder...

tx,
a
Klopt, airco en warmtepomp buitenunit heeft bij lage temperatuur een olieverwarmer (geleerd van de installateur ☺️)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 19:36
Dag, wij hebben de 8Kw versie en sinds een paar dagen problemen. We hebben een woonkamer en eetkamer. In de eetkamer hangt de Navilink. In de woonkamer ligt een houtenvloer geschikt voor vloerverwarming terwijl in de eetkamer woonbeton ligt. Die ruimte is per definitie minstens 2° warmer.
Ik dacht dat op te lossen door de Navilink los te koppelen en in de andere ruimte neer te leggen maar helaas, kennelijk is het een bedrade situatie. Na terugplaatsing zie ik op de Navilink k niet meer het zonnetje in beeld als teken dat de Alfea aan het verwarmen is en wordt het niet warmer dan 18°.

Iemand een idee hoe dit op te lossen voordat ik maandag de installateur ga bellen?

BVD Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 21:13
Volgens mij is de navilink altijd draadloos verbonden met de warmtepomp.
De draadjes zijn alleen voor de voeding. Welke navilink heb je? Zitten er batterijen in?

Omdat hij draadloos is zou er niet zoveel veranderd kunnen zijn...
Als hij buiten bereik is krijg je een ERR13

Heb je al bij de instellingen gekeken (zie handleiding) :
Ingestelde temp comfort
ingestelde temp ECO

Het zou eventueel kunnen dat de verbinding met de WP verbroken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Zijn er nog meer mensen die dit klokje in de Navelink thermostaat hebben staan? Denk namelijk dat hij hierdoor nachtverlaging toepast, weet niet hoe ik daar kan komen om te kijken of ik dit kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Zijn er nog meer mensen die dit klokje in de Navelink thermostaat hebben staan? Denk namelijk dat hij hierdoor nachtverlaging toepast, weet niet hoe ik daar kan komen om te kijken of ik dit kan veranderen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL2l2JRmj0ADIKYy8qAPrhgQ6Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ox5tcTYEWhHN7VAG39jhqb0r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwlindeboom
hortens9273 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:55:
Zijn er nog meer mensen die dit klokje in de Navelink thermostaat hebben staan? Denk namelijk dat hij hierdoor nachtverlaging toepast, weet niet hoe ik daar kan komen om te kijken of ik dit kan veranderen.[Afbeelding]
Via bediening op de binnenunit kun je dit aanpassen.
Temperatuur regeling is voor comfort en eco
Programmering is voor de tijden waarop eco moet ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
ok, dus dit klokje werkt via de wp zelf en niet via thermostaat. op binnenunit eco-stand uitgeschakeld, dus klokje heeft hier geen werking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwlindeboom
hortens9273 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:12:
ok, dus dit klokje werkt via de wp zelf en niet via thermostaat. op binnenunit eco-stand uitgeschakeld, dus klokje heeft hier geen werking?
Volgens de handleiding is dat zonnetje de comfort stand, als er verder nooit iets veranderd, staat hij dus 24/7 op deze stand.
https://idealboilers.ie/u...ntrol_Reference_Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 19:36
rene16 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:24:
Volgens mij is de navilink altijd draadloos verbonden met de warmtepomp.
De draadjes zijn alleen voor de voeding. Welke navilink heb je? Zitten er batterijen in?

Omdat hij draadloos is zou er niet zoveel veranderd kunnen zijn...
Als hij buiten bereik is krijg je een ERR13

Heb je al bij de instellingen gekeken (zie handleiding) :
Ingestelde temp comfort
ingestelde temp ECO

Het zou eventueel kunnen dat de verbinding met de WP verbroken is...
Er zitten inderdaad batterijen in, waarschijnlijk is inderdaad de verbinding verbroken geweest.
Het huis is weer warm dus OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustedadvisor
  • Laatst online: 22-01 21:17
Tijdens de afgelopen koude week weer problemen gehad met de warmtempomp die niet de ingestelde temperatuur haalde: conclusie is dat de 8KW te weinig vermogen heeft

Voorstel installateur: vervangen 8KW voor 10KW en elektrische bijverwarming van 3KW

We hebben ook een laadpaal en warmte pomp boiler die gelijktijdig moeten kunnen draaien.

Is het niet verstandiger om ipv mono-fase 10KW en 3KW bijverwarming een 11KW 3-fase met 3KW bijverwarming te nemen om de capaciteitsvraag van de elektra beter te kunnen opvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

rustedadvisor schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:42:
Tijdens de afgelopen koude week weer problemen gehad met de warmtempomp die niet de ingestelde temperatuur haalde: conclusie is dat de 8KW te weinig vermogen heeft

Voorstel installateur: vervangen 8KW voor 10KW en elektrische bijverwarming van 3KW

We hebben ook een laadpaal en warmte pomp boiler die gelijktijdig moeten kunnen draaien.

Is het niet verstandiger om ipv mono-fase 10KW en 3KW bijverwarming een 11KW 3-fase met 3KW bijverwarming te nemen om de capaciteitsvraag van de elektra beter te kunnen opvangen?
Kun je misschien wat vertellen over je woonsituatie? 8kW is een best krachtig beestje.
Wellicht staan er wat instellingen niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
rustedadvisor schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:42:

Zoals @Audione0 zegt: geef eens wat meer informatie.

Afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren, combinatie), isolatie, oppervlakte (ook hoeveel vvw).

Ikzelf zit in een vergelijkare situatie.

8kW alfea extensa, aparte WP boiler (Edel Air 270), Laadpaal (Tesla connector), 120m2 vloerverwarming op BG, 70m2 op verdieping. Deels heel goed geïsoleerd (wanden bijna 8, dak meer dan 8 ), deels minder (wanden + dak 4).

Op koude dagen (-6 is het hier maximaal geweest) met bewolking prima warm te houden.

a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
Even een kleine vraag, is iedereen op de hoogte van het feit dat de Fujitsu Atlantics niet het vermogen hebben van de naam?
De Ai 10 is 8kW
De Ai 8 is 6kW

Ik zelf heb de Ai 8 en met 6kW was het even spelen om 80m2 vloer en 300lSWW goed ingesteld te krijgen. Maar dat is nu prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
dwlindeboom schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:55:
Even een kleine vraag, is iedereen op de hoogte van het feit dat de Fujitsu Atlantics niet het vermogen hebben van de naam?
De Ai 10 is 8kW
De Ai 8 is 6kW

Ik zelf heb de Ai 8 en met 6kW was het even spelen om 80m2 vloer en 300lSWW goed ingesteld te krijgen. Maar dat is nu prima te doen.
Het vermogen hangt van de referentie temperatuur af:

Dit moet je lezen als zijnde : : buitentemperatuur/aanvoer temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxhyOwwG-8-ca1YdTRGzkYJPhF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUkyq80medR0JNvmXlfVhu2U.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me wel af hoe je erbij komt dat de AI 10 8 KW zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door daan256 op 27-01-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
daan256 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Het vermogen hangt van de referentie temperatuur af:

Dit moet je lezen als zijnde : : buitentemperatuur/aanvoer temperatuur

[Afbeelding]

Ik vraag me wel af hoe je erbij komt dat de AI 10 8 KW zou zijn.
Zo begrepen van de installateur en uit deze tabel bij thermisch vermogen. Maar snap nu wel dat het niet altijd even duidelijk is met de benamingen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCVme2JGKlook63wyKocYaKy8pQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8J9E93cTHlK5O0f4ZE1bMZe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:49
Vraag mij af hoeveel onderhoud de WP nodig heeft en hoe vaak ?
Ik neem aan dat sowieso de buitenunit onderhoud nodig heeft alleen hoe vaak is dit nodig en heeft iemand ervaring en/of een onderhoudscontract ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
Mijn installateur geeft als advies : minimaal eenmaal in de drie jaar na laten kijken door een STEK erkend installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustedadvisor
  • Laatst online: 22-01 21:17
Audione0 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Kun je misschien wat vertellen over je woonsituatie? 8kW is een best krachtig beestje.
Wellicht staan er wat instellingen niet goed?
Bouwjaar 1952
180m2 vloerverwarming
2 verdelers: 1x 583m voor woonkamer/keuken 1x 957m voor hal, bad- slaap- en werkkamer(s)
Vloer woonkamer/keuken geisoleerd, andere delen onbekend maar zijn later aangebouwd.

hebben nu de 10KW en die lijkt het goed te kunnen trekken qua warmtegeneratie, enige risico vormt nog het vermogen van de pomp die de flow reguleert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
rustedadvisor schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Bouwjaar 1952
180m2 vloerverwarming
2 verdelers: 1x 583m voor woonkamer/keuken 1x 957m voor hal, bad- slaap- en werkkamer(s)
Vloer woonkamer/keuken geisoleerd, andere delen onbekend maar zijn later aangebouwd.

hebben nu de 10KW en die lijkt het goed te kunnen trekken qua warmtegeneratie, enige risico vormt nog het vermogen van de pomp die de flow reguleert...
Lijkt me gezien de oppervlakte, en helemaal als je het in veel van de genoemde ruimtes een beetje aangenaam wil hebben niet heel raar dat je een 10kW nodig hebt... Tenzij het echt tip-top geïsoleerd is...

Fijn dat het nu werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
Ik merk dat mijn comfort minder is als het iets warmer is buiten. Weersafhankelijk staat op 70% momenteel, waar dit als het onder de 4-5 graden komt, prima is in huis. Nu het boven de 5 graden komt is het wat kil qua gevoel en toch 20,5 graden volgens thermostaat.

Wat is jullie ervaring hiermee? Aanpassingen tips welkom.

Verbruik momenteel is per dag 10-13 kW (berekening totaal verbruik -/- gem. kW voor warmtepomp)
Bij temperaturen 24/7 onder 0 loopt dit op tot ca. 45-50 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
Meet je ook luchtvochtigheid binnen? Bij lagere luchtvochtigheid voelt zelfde temperatuur warmer / comfortabeler aan.

Daarnaast is bij mij aanvoertemp ook lager nu het buiten warmer is. Dat zorgt voor minder warme vloer en dus iets minder comfort bij de voetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hier idem, althans de vrouw heeft er meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
Audione0 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:09:
Hier idem, althans, de vrouw heeft er minder last van dan ik 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
Audione0 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:09:
100% hier ook haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
alef schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:21:
Meet je ook luchtvochtigheid binnen? Bij lagere luchtvochtigheid voelt zelfde temperatuur warmer / comfortabeler aan.

Daarnaast is bij mij aanvoertemp ook lager nu het buiten warmer is. Dat zorgt voor minder warme vloer en dus iets minder comfort bij de voetjes.
Vocht is idd wisselend, nu 52% en vorige week tussen 30-35%…

Toch maar iets meer ventileren denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
pff met deze buiten temperatuur pendelt mijn warmte pomp 2x per uur. Iemand een idee omdat omlaag te krijgen?

Ik heb geen buffer mijn vloer van 45m2 staat altijd vol open.

[ Voor 22% gewijzigd door maartentmm op 06-02-2024 17:34 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 17:50
maartentmm schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:34:
pff met deze buiten temperatuur pendelt mijn warmte pomp 2x per uur. Iemand een idee omdat omlaag te krijgen?

Flauw antwoord: binnentemperatuur opstoken naar 30°C? ;) Je warmtepomp heeft een bepaalde minimale capaciteit, als je minder warmte verbruikt dan zal de warmtepomp een start/stop gedrag vertonen. Je kan met instellingen of hardwarematige trucs zorgen voor langere runs en langere stops, maar dat betekent natuurlijk wel wat meer variatie in de binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Thomas H schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Flauw antwoord: binnentemperatuur opstoken naar 30°C? ;) Je warmtepomp heeft een bepaalde minimale capaciteit, als je minder warmte verbruikt dan zal de warmtepomp een start/stop gedrag vertonen. Je kan met instellingen of hardwarematige trucs zorgen voor langere runs en langere stops, maar dat betekent natuurlijk wel wat meer variatie in de binnentemperatuur.
haha 30graden ja ik mijn aanvoer temp nog lager zetten. Maar door het minimale vermogen blijft hij kort draaien.

het zijn 2 runs per uur van 1 kwartier. Buffer plaatsen in de schuur heeft ook weer onnodig warmteverlies.

[ Voor 8% gewijzigd door maartentmm op 06-02-2024 17:52 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

maartentmm schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:43:
[...]

haha 30graden ja ik mijn aanvoer temp nog lager zetten. Maar door het minimale vermogen blijft hij kort draaien.

het zijn 2 runs per uur van 1 kwartier. Buffer plaatsen in de schuur heeft ook weer onnodig warmteverlies.
Of de verwarming functie tijdelijk uitzetten misschien een idee :) Of de thermostaat naar 15 graden zodat de pomp niet aanslaat? (mits je huis een beetje goed geïsoleerd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
maartentmm schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:34:

Kun je wat zeggen of laten zien wat je instellingen zijn? Met name de minimale vertrek temperatuur.( Dat is de aanvoertemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
rene16 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Kun je wat zeggen of laten zien wat je instellingen zijn? Met name de minimale vertrek temperatuur.( Dat is de aanvoertemperatuur)
die staat op 23 graden dacht ik
Wat wil je precies zien dan maak ik wat foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene16
We hebben hier gemerkt dat de min aanvoer temp bepalend kan zijn voor wel of niet "pendelen" bij mij is dat 26 of 27 graden. Bij anderen rond de 30. Ik heb een 6kw met vooral vloerverwarming in woonkamer.
Je kunt de instelling vinden /veranderen in onder kopje "waterwet" zie fotosAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQRlH-mG2XXDV_wmsgdNIMRd_Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNJYAwFLPPtzTjN9Mf6Bp5Ky.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9W3z1GThFJH-dWNx51sauZBAOwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSCesVQcuqcfAqK8Amn6jkr7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQxWDmLvGUGzSqvRyWLjExOv7pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSz64jzu6V0x5jo6V0jdKKDo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
rene16 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:48:
We hebben hier gemerkt dat de min aanvoer temp bepalend kan zijn voor wel of niet "pendelen" bij mij is dat 26 of 27 graden. Bij anderen rond de 30. Ik heb een 6kw met vooral vloerverwarming in woonkamer.
Je kunt de instelling vinden /veranderen in onder kopje "waterwet"
Draai AUB de foto's

Klinkt aannemelijk ik ga het direct testen. die van mij staat namelijk op 22 graden minimaal.

Edit dit werkt aanzienlijk tegen het pendelen het stroomverbruik is wel hoger maar het verlengt wel de levensduur van de warmtepomp.

Ik kan het nog niet volledig bevestigen de nachtverlaging van van 18,5 naar 19,5 doet hij wel in 1 run maar overdag pendelt hij nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jNzxX9BJDrjVJQYp0l5boNTV9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BnW3TLzcRk5ztNAvoaVwHlKp.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door maartentmm op 01-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
En wat is de waarde van t aanvoer( t vertrek) minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Goedeavond,

Ik heb en vraag over SWW optie en dan in het bijzonder de tijd waarin het SWW opgewarmd dient te worden?
In de setting heb ik aangegeven dat het SWW vanaf 12:30 opgewarmd dient te worden gezien we PV hebben. Echter wordt het water juist op de meest dure periode opgewarmd (nu bijvoorbeeld), en de WP lijkt dus geen rekening te houden met de tijdinstelling.

En weet iemand wat deze setting betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RHZHWl9PxCHzGtFDhu0lSq0ACQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szVj4xvQ5kIjx5gll0NSA3Op.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staat de setting nog op SWW+daluren (wellicht dat daarom de WP er een eigen draai aan geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 13:39
Hoi,

Ik heb ondertussen ook eindelijk mijn Alfea Extensa ai r32 duo 10kw geïnstalleerd gekregen.
Geschakeld huis van 2001, 185m3, vv op begane grond, radiatoren op 1e, 1x per kamer, 3 kamer. Zolder geen radiatoren in gebruik.
Draait nu nog op stooklijn, thermostaat is evohome wat echter (nog) niet aangesloten is op wp.
Na installatie heb ik
sww comfort op 1000 tot 1500 gezet
Comfort op 52, eco op 44
Nachtverbruik op 25 % ivm herrie
Waterpomp op 70 % gezet ivm herrie.
Curve naar 0.7 gezet.

Daarmee is het verbruik gedaald.
Er wordt nog kwh meter tussen buitenunit gezet ivm gedetailleerde logging richting enelogic.
Dan kan ik er wat meer over zeggen.
Ik zie al wel veel spikes van het aanslaan van de wp terwijl totaal verbruik is gedaald.
Ik heb bsb-lan aan de praat gekregen, maar echter nog geen nieuwe parameters file terug gekregen van Frederik.
Dus voorlopig komt daar nog niet veel bruikbaars uit zetten.

Weet iemand nog hoelang het duurt voordat je antwoord krijgt van Frederik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:32

JanB

Het ken rotter !!!

MichaelReitsma schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:34:

Weet iemand nog hoelang het duurt voordat je antwoord krijgt van Frederik?
Ik kreeg binnen een half uur de parameter file terug van hem. Je mag me een berichtje sturen met je emailadres. Dan stuur ik de file naar je door. Ik heb dezelfde wp, maar zonder sww. De sww zaken zitten wel in de file volgens mij.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Ik heb intussen ook een BSB-LAN hangen (Alfea Extensa R32 AI 8kW Solo, met extern SWW ketel). Het duurde een dag of 3 voordat ik de file van Frederik retour had gekregen. Ik had intussen de file van @JanB gekregen en geladen, en bemerkte wel een verschuiving in het register. Het werkte wel, maar bepaalde commando's stonden net in een andere sectie dan waar ze thuishoorden.

Trouwens, top spul dat BSB-LAN en ook de service van Frederik. Ik hoop dat hij er nog lang mee doorgaat, het werkt echt gaaf. Ik ben nu aan het kijken welke informatie ik er precies uit wil trekken en hoe ik daar een mooi dashboard van ga maken. Heeft iemand wat mooie voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 13:39
Ondertussen vandaag de file van Frederik in bsblan gezet.
En het verbruik van de buitenunit naar enelogic gestuurd via een kwhmeter icm een youless.
Je ziet dan ook een rust verbruik van 34 watt en piek verbruik van 949 watt gedurende 3x 5 minuten in het uur.
Dat bsblan is wel uitgebreid maar ook onoverzichtelijk.
Weet iemand hoe je de boost functie uit het menu via bsblan kan bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
MichaelReitsma schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:19:
<knip>
Dat bsblan is wel uitgebreid maar ook onoverzichtelijk.
Weet iemand hoe je de boost functie uit het menu via bsblan kan bedienen?
Zeker veel parameters!!

Ik heb een boost functie gevonden onder 'heater functions' -> 'user defined' (parameter 10019)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtibo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-01 20:57
Sinds 2 dagen ook in het bezit van een Extensa A.I. R32 10 KW in combinatie met een 300 liter buffervat.

Ons huis is een vrijstaand huis van 1972, maar er is in 2000 een goede aanbouw gezet en alle vloeren opnieuw opgebouwd met 12 cm isolatie en vloerverwarming. Ook spouw nageïsoleerd en HR++. Over 2 maanden wordt ons dak nog nageïsoleerd van de buitenkant. Verbruik afgelopen 2 jaar rond de 1600-1700 m3 gas.

Na het lezen van deze pagina's, al de eerste onwetendheid bij de installateur weten te ontdekken.

Bij de geïnstalleerde opties stond de bijverwarming op 'Geen', terwijl er toch echt een 3kw bijverwarming zit. Ik heb hem daarom op 3kw ingeschakeld, maar volgens de installateur draait hij dan enkel op de bijverwarming?

Gezien de screen shots van enkelen mede-Tweakers zoals Udo lijkt me daar geen sprake van, aangezien zij hetzelfde hebben. Heb ik daarmee gelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLbCwLvoFO_U1ezrfGNEdSYS5A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC4F228slbtOhgwTXw9Ve9uG.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast nog een andere vraag; ik zie dat velen het SWW slechts enkele uren per dag op Comfort laten draaien. Kost het niet meer energie om hem dagelijks tot comfort temperatuur van 55 graden te verwarmen, dan om hem 24 uur per dag op comfort stand te houden?

Alvast dank voor jullie reacties, ik hoop mijn verbruik wat te kunnen finetunen. Gisteren namelijk bijna 14kwh verbruikt, terwijl het overdag niet eens zo koud was

[ Voor 25% gewijzigd door mtibo op 04-04-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

mtibo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:13:
Sinds 2 dagen ook in het bezit van een Extensa A.I. R32 10 KW in combinatie met een 300 liter buffervat.

Ons huis is een vrijstaand huis van 1972, maar er is in 2000 een goede aanbouw gezet en alle vloeren opnieuw opgebouwd met 12 cm isolatie en vloerverwarming. Ook spouw nageïsoleerd en HR++. Over 2 maanden wordt ons dak nog nageïsoleerd van de buitenkant. Verbruik afgelopen 2 jaar rond de 1600-1700 m3 gas.

Na het lezen van deze pagina's, al de eerste onwetendheid bij de installateur weten te ontdekken.

Bij de geïnstalleerde opties stond de "bij"verwarming op 'Geen', terwijl er toch echt een 3kw bijverwarming zit. Ik heb hem daarom op 3kw ingeschakeld, maar volgens de installateur draait hij dan enkel op de bijverwarming?

Gezien de screen shots van enkelen mede-Tweakers zoals Udo lijkt me daar geen sprake van, aangezien zij hetzelfde hebben. Heb ik daarmee gelijk?

[Afbeelding]

Daarnaast nog een andere vraag; ik zie dat velen het SWW slechts enkele uren per dag op Comfort laten draaien. Kost het niet meer energie om hem dagelijks tot comfort temperatuur van 55 graden te verwarmen, dan om hem 24 uur per dag op comfort stand te houden?

Alvast dank voor jullie reacties, ik hoop mijn verbruik wat te kunnen finetunen. Gisteren namelijk bijna 14kwh verbruikt, terwijl het overdag niet eens zo koud was
Je vraag over de bijverwarming:

Het kan voorkomen dat bij zeer lage buitentemperaturen de WP niet voldoende kan leveren. In dat geval schakelt de warmtepomp de bijverwarming in.
Zie het als een extra helpend handje bij extreme kou. En als je dit aanzet betekent het niet dat de WP "enkel" op de 3kw bijverwarming loopt. Het woordje "Bij" verklapt het eea al :)

Je kunt de bijverwarming optie denk ik wel uitzetten, zo koud wordt het in Nederland niet meer.
Maar ligt ook aan de isolatie van je huis.

Mijn tip: zet het voor nu lekker uit en kijk het de volgende winter aan, als je je huis niet voldoende warm krijg (wat ik niet verwacht) kun je het altijd nog aanzetten.

Hoe is de WP verder in en afgesteld? De stekker er in en daarmee uit, of heeft de installateur een goede inregeling uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtibo
De installateur heeft wel iets gedaan, maar vanwege einde vd dag was het in mijn ogen niet heel secuur. Dus dit forum is erg handig, veel te leren. Ik heb de bijverwarming gezet om bij te schakelen bij -10, en ook de SWW naar 1 keer per dag 4 uur naar comfort (50 graden) ipv 2x per dag.

Daarnaast de ecostand eigenlijk in zijn geheel uitgeschakeld, verwacht dat hij iets zuiniger is als hij de gehele nacht de woning op 20,5 houd ipv weer opwarmen als het onder de 20,0 komt.

Ik zal wat fotos neerzetten van mijn huidige instellingen. Bij sommige dingen twijfel ik nog over het nut van de instelling, zoals ‘vertrek T mini’ en ‘minimale stopduur’.

Ik weet niet of ik hier nu hele gekke dingen in heb staan? Of weet iemand een advies wat beter zou kunnen wellicht?

Alvast dank alweer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSo-O8ACzEdyX9awnwsQiKHGh8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJdvUpLO79wUVbIHFKiqO92t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra6gVpeFIVADTzo-zk6cj77TaSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXIgwHTBKWKPNuadvrTNB891.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr1piStfkw6GVxDfK0qao0V8Uf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPrO5Mpdbyn1Y7cXGoevHTVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpPQNoP5Hcvh5X5i3NACrD0RFTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOWLF3a88TlI2B2NBAFk4wA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBAtW_sC5lznrU4PV0-EfG8KzRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4Bnj8XC3oZZQrfaMIu0C3tb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is6or0fsvaRENHxdb9o75ykrAfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5CDWUL5LBSoMKtAGbYJj6E0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:57
Alles is afhankelijk van je flow en de delta t van je afgifte systeem bij vloerverwarming is de delta t 4 graden en moet je een flow hebben van 960l per uur bij een alfea extansa 5 kw bij een grotere moet dit zelfs nog meer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Je hebt een probleem met je flow: op de foto is te zien dat je ingestelde ingangswaarde 27 graden is en de werkelijke ingangs temperatuur 28 graden is waardoor je warmtepomp uitschakeld, terwijl je retour maar 26 graden is. Conclusie is dat je warmtepomp de temperatuur niet kwijt kan. Oplossing is meer flow creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Minimale stopduur op 20 minuten zetten, dan kan hij niet gaan pendelen omdat hij altijd na een run 20 minuten stil staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Invloed omgeving temperatuur ( dit is je kamerthermostaat) op 10 procent zetten. Daarna de temperatuur met de waterwet inregelen, maar natuurlijk eerst je flow inregelen. Bij een 10 kw is de flow bij een delta t 8 1000 liter ( radiatoren) bij een delta t van 4 ( vloerverwarming) moet dit 2047 liter zijn per uur. Als je dit niet hebt ga je het nooit goed afgesteld krijgen. Hier staat de waterwet op 24/19 en temperatuur max 28 en min 20 graden huis van 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Het is wel even van belang om het systeem water zijdig in te regelen maar dat kan alleen als de buitentemperatuur rond de 5 graden is. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld met een temperatuur laser de retour van alle systemen op de zelfde temperatuur laat terug komen. Als er bijvoorbeeld een badkamer radiator ( voor handdoeken) in je systeem zit geeft deze in 99 procent een te warme retour terug waardoor je warmtepomp uitschakelt. Deze moet jedan ook beslist inregelen door de radiator te knijpen in zijn retour waardoor deze minder flow krijgt en af zal koelen. Installateurs zouden dit moeten doen, maar dit is zeer tijd rovend en gebeurt vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Je systeem loopt ideaal als hij bij 5 graden buitentemperatuur 1.5 uur minimaal loopt, bij oudere huizen mag dat wel 4 uur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtibo
hutsefrutsel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:27:
Je hebt een probleem met je flow: op de foto is te zien dat je ingestelde ingangswaarde 27 graden is en de werkelijke ingangs temperatuur 28 graden is waardoor je warmtepomp uitschakeld, terwijl je retour maar 26 graden is. Conclusie is dat je warmtepomp de temperatuur niet kwijt kan. Oplossing is meer flow creëren.
Sinds gisteren een open verdeler geïnstalleerd gekregen, zonder pomp. Hopelijk verbeterd dat de flow al enigszins.

Welke ingangstemperatuur bedoelen ze met die parameter waar hier 27/28 graden staat? De ingestelde aanvoertemperatuur heb ik op 45 staan, dus snap niet goed waar die 27/28 vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:38
Hoihai,

Ik ben even benieuwd naar jullie hetzelfde ervaren als wij:

Op het moment dat bij ons de warmtepomp bezig is met SWW opwarmen of het met het legionella programma warmt de retourleiding van de verwarming ook behoorlijk op, dusdanig dat op de thermometer van de retourverdeler van de vloerverwarming te lezen valt dat de watertemperatuur zo rond de 40 graden is. De aanvoer temperatuur is dan maar 20 graden.

De retourleiding van het sww vat en van de vloerverwarming zijn met een simpel T stuk gekoppeld en lopen dan naar de warmtepomp. De aanvoerleiding richting de verwarming is na de driewegklep gewoon koud, het gaat echt via de retourleiding.

Herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Het begrip flow: in de open verdeler zitten rode zwemmertjes, deze gaan zwemmen/ opstijgen als de pomp loopt, vaak staan deze op 2 ingesteld naar kun je verstellen. Als deze op 2 komt betekent dat je 2 liter per minuut flow hebt. 2x60minuten is 120liter flow per groep per uur. Zo kun je de flow inregelen maar zorg ervoor dat de retour op kleine ruimtes niet te warm terug komt want dan schakelt de warmtepomp uit op je kleinste groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Ps schaf een laser infrarood temperatuur meter aan, kost 19,95 en heb je het eerste jaar al terug verdiend door het goed kunnen inregelen van alle retouren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Ps een laser temperatuur meter werkt niet op stalen chrome leidingen, maar dat kun je oplossen door er een stukje zwarte of grijze ductape op te plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Helaas is het nu te warm om het een en ander in te regelen , maar mochten jullie hulp nodig hebben de volgende winter, ik zou jullie graag van de nodige hulp kunnen voorzien. Binnenkort zal ik hier mijn instellingen laten zien zodat jullie het kunnen vergelijken met je eigen instellingen, maar ga er maar vanuit dat 90 procent van de installateurs er geen kaas van heeft gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Las ook dat er iemand een evo home gaat plaatsen. Helaas is dat funest voor een warmtepomp want deze werkt het best als je niets naregeld. Met evo home sluit je kringen af waardoor de flow veranderd en de warmtepomp uit zal schakelen. Beter is om de ruimte waar je minder warmte wil de flow te verminderen maar altijd mee laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:43:
Las ook dat er iemand een evo home gaat plaatsen. Helaas is dat funest voor een warmtepomp want deze werkt het best als je niets naregeld. Met evo home sluit je kringen af waardoor de flow veranderd en de warmtepomp uit zal schakelen. Beter is om de ruimte waar je minder warmte wil de flow te verminderen maar altijd mee laat draaien.
Tenzij je een 60 liter buffervat extra hebt staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
hutsefrutsel schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:43:
Ja, ik werk dagdagelijks in de procesautomatisering (regeltechniek) en verbaasde mij al dat dit soort regelingen alleen maar aan/uit zijn. Zeker een naregeling zou je volgens mij veel beter analoog kunnen doen. Dynamisch flow verlagen of verhogen zonder de nageregelde ruimte af te sluiten. Hier heb ik echter geen oplossingen voor gezien... Ik gebruik daarom nu ook evo home voor de slaapkamers. Nog niet voor onze woonkamer, maar als ik daar géén warmte nodig heb en in de slaapkamers wel, heb ik niet echt veel keuze :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
hutsefrutsel schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:50:
[...]
Tenzij je een 60 liter buffervat extra hebt staan
Hoe zou dat buffervat geschakeld moeten staan? Ik neem aan iets dergelijks?
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg
Bron

Dat zie ik wel werken, ik zou daar alleen een extra pomp voor nodig hebben :(

[ Voor 24% gewijzigd door Thomas H op 15-04-2024 09:52 . Reden: Bron toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Thomas H schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:43:
[...]

Hoe zou dat buffervat geschakeld moeten staan? Ik neem aan iets dergelijks?
[Afbeelding]
Bron

Dat zie ik wel werken, ik zou daar alleen een extra pomp voor nodig hebben :(
Dit is de beste oplossing, maar je zou hem ook in serie in je retour kunnen plaatsen dan verwarmt hij altijd mee en zal je starts aanzienlijk verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Het probleem zit hem in dat een warmtepomp 100000 draai uren meegaat maar belangrijker is dat hij maar 60000 starts meegaat en die heb je bij een slechte flow veel eerder gehaald dan de draai uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntWSLNYzqfgYuGK3iYIA3uakUdw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zijQEZrLezFTuVgw1fusV8jO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Hierbij mijn verbruik vanaf 1 december vorig jaar tot nu, is wel een woning volgens beng norm 2023 en we zijn met 3 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Wij hebben de sww tapwater op 50 graden ingesteld met een timer dat hij tussen 13.00h en 16.00h tapwater mag maken de eco temperatuur op 40 graden hiermee hebben wij voor 3 personen voldoende tapwater. Aangezien wij de duo 5kw hebben zit er een doorstroom spiraal in de 190 liter boiler en hoeven wij geen legionella run te doen omdat er gewoonweg geen stilstaand water is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Veel gemaakte fouten van de installateur: vaak bij een aanpassing van cv naar warmtepomp worden bestaande leidingen niet vervangen voor dikkere diameter. Bij een 10kw warmtepomp zijn 28mm leidingen als transport een vereiste. Maar liever nog 35 mm leidingen. Zonder deze diameters ga je de flow nooit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:46:
Veel gemaakte fouten van de installateur: vaak bij een aanpassing van cv naar warmtepomp worden bestaande leidingen niet vervangen voor dikkere diameter. Bij een 10kw warmtepomp zijn 28mm leidingen als transport een vereiste. Maar liever nog 35 mm leidingen. Zonder deze diameters ga je de flow nooit halen.
Tenzij de afstand korter is dan 50cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Werking warmtepomp: de invloed omgeving temperatuur op 10 procent. Altijd, zonder uitzondering. Het referentiepunt is de ruimte waar je kamerthermostaat hangt, stel deze ruimte staat ingesteld op 20 graden, of hij dit in eerste instantie haalt of niet maakt niet uit. Je hebt bijvoorbeeld 4 kamers waarvan er 3 kouder zijn of warmer zijn dan je referentie kamer, ga dan de flow inregelen zodat alle kamers de zelfde temperatuur krijgen of de wens temperatuur en let erop dat de retour niet warmer wordt dan van je referentie kamer, anders moet je de flow veranderen van je referentie kamer. Als dit gelukt is ga je met de waterwet de temperatuur verhogen of verlagen tot je de juiste temperatuur hebt. Als het te koud is in het voorjaar dan het voetpunt verhogen naar bijvoorbeeld 21 graden is het altijd te koud dan het voetpunt en de temperatuur bij -10 verhogen. Als het alleen te koud is bij lage buiten temperatuur dan alleen de temperatuur verhogen bij -10 graden. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is hoe een warmtepomp werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Om de flow te halen kun je spelen met de pompsnelheid, bij mij staat die op 100 procent terwijl de installateur hem op 70 had gezet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oll4GZokZwq1bSqftSglT3VLWcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Gvsd76MlpcLYAxUoAZc8ONU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Hier kun je zien welke flow bij je warmtepomp hoort, de 10 kw heeft 2047bij vloerverwarming of bij radiatoren 1024 liter per uur nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 23-04-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:59:
[...]

Hier kun je zien welke flow bij je warmtepomp hoort, de 10 kw heeft 2047bij vloerverwarming of bij radiatoren 1024 liter per uur nodig.
Neem de tijd voor het inregelen, het kan wel tot 3 dagen duren voordat een aanpassing resultaat geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Waarom de omgeving temperatuur op 10 procent: als je deze op 100 procent zet dan wordt het een kamerthermostaat zoals bij een cv waardoor je warmtepomp niet vooruit kan denken en je temperatuur enorm gaat schommelen. Zet je hem op 10 procent wordt het een hulpmiddel om de aanvoer temperatuur te berekenen samen met je buiten voeler en geen enkele thermostaat functie meer waardoor je altijd de juiste aanvoer temperatuur krijgt en geen schommelingen in je temperatuur waardoor hij heel zuinig wordt. Maar doe met mijn informatie wat je wil. Zie weinig reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:08:
Waarom de omgeving temperatuur op 10 procent: als je deze op 100 procent zet dan wordt het een kamerthermostaat zoals bij een cv waardoor je warmtepomp niet vooruit kan denken en je aanvoertemperatuur enorm gaat schommelen. Zet je hem op 10 procent wordt het een hulpmiddel om de aanvoer temperatuur te berekenen samen met je buiten voeler en geen enkele thermostaat functie meer waardoor je altijd de juiste aanvoer temperatuur krijgt en geen schommelingen in je temperatuur waardoor hij heel zuinig wordt. Maar doe met mijn informatie wat je wil. Zie weinig reacties!
Krijg je het zo niet werkend dan moet je met de flow aan het werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
[quote]hutsefrutsel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:13:
[...]

[ Voor 42% gewijzigd door hutsefrutsel op 24-04-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

@hutsefrutsel

Bedankt voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Dank voor je reactie, was bang dat ik het voor jan (met de korte achternaam )aan het delen was😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Ps, als je het met te hoge buitentemperaturen inregelt kun je het vergeten, gaat je niet lukken. Ideaal is 5 graden buiten, dan loopt de warmtepomp lang genoeg om het retour water meerdere keren te meten. Ook heeft de warmtepomp bij hoge temperatuur een veel groter vermogen kan wel 5kw schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hutsefrutsel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:30:
[...]

Dank voor je reactie, was bang dat ik het voor jan (met de korte achternaam )aan het delen was😏
Denk het niet hoor, maar niet iedereen stuurt bedankjes of geven thumbs up.

Wel goed om te lezen dat een WP anders werkt dan een CV, althans in de directe instellingen wijzigingen dan. En dat je dus bij een WP wat geduld moet hebben tot een verandering in de instelling daadwerkelijk wat doet.
Hier ga ik rekening mee houden.

Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste