Zou het leuk vinden om te horen of het jullie lukt om de warmtepomp in te regelen of wat de problemen nog zijn.
Dank voor alle inzichten, ga ik er zeker een keer bij pakken, maar ik ben even druk met een keuken renovatie 😆
[ Voor 43% gewijzigd door Thomas H op 26-04-2024 21:49 ]
Ja ik zit ook zo. Veel te druk om me in te lezen, maar zeker fijn dat je je kennis met ons wilt delen!
@hutsefrutsel
Ik schat zomaar in dat op het moment dat het kouder wordt en je deelt dan je instellingen en bevindingen dat er dan ineens veel meer animo voor is😋
Ik schat zomaar in dat op het moment dat het kouder wordt en je deelt dan je instellingen en bevindingen dat er dan ineens veel meer animo voor is😋
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Inmiddels beginnen de temperaturen buiten weer op te lopen en is mijn warmtepomp van warmen naar koelen gezet. Ik ben daar alvast wat mee aan het testen omdat ik met koelen vorig jaar de nodige problemen had. Nu valt mij het volgende op.
Ik heb voor mijn test ingesteld dat de temperatuur in huis 22 graden zou moeten zijn, en dat de pomp 100% naar de binnentemperatuur moet kijken en niet naar de voeler buiten. Toch merk ik nu dat de pomp pas aan gaat om te koelen, als het buiten minstens 24 graden is. Dit kan ik ook verifiëren door de buitentemperatuur te simuleren in de installateurs instellingen. Op 23 graden blijft hij uit, bij 24 graden springt hij aan.
Iemand enig idee hoe je kunt instellen dat de pomp echt alleen naar de binnentemperatuur kijkt bij het koelen?
Ik heb voor mijn test ingesteld dat de temperatuur in huis 22 graden zou moeten zijn, en dat de pomp 100% naar de binnentemperatuur moet kijken en niet naar de voeler buiten. Toch merk ik nu dat de pomp pas aan gaat om te koelen, als het buiten minstens 24 graden is. Dit kan ik ook verifiëren door de buitentemperatuur te simuleren in de installateurs instellingen. Op 23 graden blijft hij uit, bij 24 graden springt hij aan.
Iemand enig idee hoe je kunt instellen dat de pomp echt alleen naar de binnentemperatuur kijkt bij het koelen?
Ik heb voor elkaar gekregen door deze instellingen:SpuitElfje schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:16:
Inmiddels beginnen de temperaturen buiten weer op te lopen en is mijn warmtepomp van warmen naar koelen gezet. Ik ben daar alvast wat mee aan het testen omdat ik met koelen vorig jaar de nodige problemen had. Nu valt mij het volgende op.
:strip_exif()/f/image/A9WX2bNh91UbxvIi6ZPbE21p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/devp6P4BSrsGmh41czsUbN97.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8kFxZLPu2Pi2HYzJx6mXvAo8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZUjbWLHOtcblP7mj86EFPZQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5R9gzYAPUH8SM6yq2c2ycKX8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BEMvP6OZU1O8bQTcKaexTRlW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TKRRGBwYFf0UAsIg0pNJ3EYZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik als extra na de instellingen te wijzigen. Op de binnenunit eenmalig een handmatige trigger te geven kwa temperatuur door aan de draaiknop te draaien en deze even naar handmatig 18 graden te zetten, en te bevestigen. Daarna even gewacht en toen schoot het verwarming icoontje van verwarmen naar koelen(sneeuwvlokje). En de handmatige temp weer uit gezet.
Vraag me alleen af het laatste mij geholpen heeft. Ik denk dat een WP sowieso even tijd nodig heeft om de nieuwe configuratie te initialiseren en daarna wat mee gaat doen.
Wellicht heeft de instelling minimale overgang tijd op 0 te zetten de boel getriggerd😁 (foto 2)
[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 12-05-2024 15:41 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Kleine aanvulling. Ik denk dat het niet raadzaam is de temp van het koelen 4 of 5 graden lager in te stellen dan de omgeving temp. Mogelijk krijg je dan condens vorming rondom de leidingen. Vinden de meeste vloeren niet zo leuk
Nu het over koelen gaat, wij hebben de optie niet genomen… maar zou dit later nog kunnen worden toegevoegd? En wij hebben een houten vloer (lamellen parket op betonvloer met vloerverwarming), zijn er mensen met ervaring?
Dank voor je reactie, was bang dat ik het voor jan (met de korte achternaam )aan het delen was😏
[/quote]
Bedankt hoor!
Ga er zeker mee aan de slag komend najaar.
Nu op vakantie
[/quote]
Bedankt hoor!
Ga er zeker mee aan de slag komend najaar.
Nu op vakantie
Voorlopig staat het nu goed. Hij doet geen gekke dingen, al hoeft die nu ook niet te verwarmen. De koeloptie heb ik niet genomen, dus vanaf september/oktober zal ik weer verder gaan tweakenhutsefrutsel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:12:
Zou het leuk vinden om te horen of het jullie lukt om de warmtepomp in te regelen of wat de problemen nog zijn.
Wat was jullie verbruik in mei? Ik zal vanavond mijn verbruik van mei delen
[ Voor 8% gewijzigd door mtibo op 19-06-2024 11:03 ]
mtibo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:02:
[...]
:strip_exif()/f/image/mwX4HqGEwfGZxsRB6zGp0lKx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W8OwXJnXsc8Namffd6fwcFH6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ze4iC5zzyIx6PUw1MUqP2HfZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijft lastig te zien zo wat je daadwerkelijk verbruikt 
In mei zat ik voor warm water, maar ook voor verwarming beiden rond de 30-35 kwh.
:strip_exif()/f/image/QemyEcPYmfl0iIFVz94PAno7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kDiX0Lq4VDQ6eqwufnPVLcM5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben reuze benieuwd hoe het straks in de winter zal gaan verlopen.
In mei zat ik voor warm water, maar ook voor verwarming beiden rond de 30-35 kwh.
:strip_exif()/f/image/QemyEcPYmfl0iIFVz94PAno7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kDiX0Lq4VDQ6eqwufnPVLcM5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben reuze benieuwd hoe het straks in de winter zal gaan verlopen.
[ Voor 64% gewijzigd door mtibo op 20-06-2024 16:54 ]
Ik krijg het niet voor elkaar om te koelen, wie wil zijn ervaringen en instellingen delen.
Ik wil graag in de zomermaanden met name overdag koelen tijdens opbrengst zonnepanelen.
Wie kan mij verder helpen ?
Ik wil graag in de zomermaanden met name overdag koelen tijdens opbrengst zonnepanelen.
Wie kan mij verder helpen ?
Ik krijg het ook niet voor elkaar. Ik heb de instellingen die een paar weken geleden gepost zijn geprobeerd, maar ik krijg het niet werkend.
Sterker nog als ik dan de "thermostaat" van standaard 20,5 naar 19,0 breng dan springt ie ineens naar 33,9 of zo, geen idee hoe dan.
Sterker nog als ik dan de "thermostaat" van standaard 20,5 naar 19,0 breng dan springt ie ineens naar 33,9 of zo, geen idee hoe dan.
Is de koeloptie wel geïnstalleerd? En staat deze aan?
Ik zal morgen als ik tijd heb mijn instellingen eens posten.
Houdt er rekening mee dat het geen airco is en dat de ervaring minimaal is. Onze vloer was maar iets van 4 graden kouder dan met de koeloptie uit.
Ik zal morgen als ik tijd heb mijn instellingen eens posten.
Houdt er rekening mee dat het geen airco is en dat de ervaring minimaal is. Onze vloer was maar iets van 4 graden kouder dan met de koeloptie uit.
[ Voor 38% gewijzigd door Audione0 op 27-06-2024 22:22 ]
Toch nog puf gevonden om mijn instellingen te delen 
Op volgorde:
(tip) Als de koeloptie uit staat en je zet deze via onderstaand scherm aan, dien je op aflsuiten te drukken, dan start het systeem opnieuw op om de koeloptie daadwerkelijk aan te zetten en vast te houden
:strip_exif()/f/image/o5S2dVe5NR4oB8bpPVMzicd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iqPVTcJctrPOd4xGDyuRO1Ul.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OlnRckCLcqbJsHDbW5Fk1a3a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oTmZDyr0aujhfnSdOlSTkn0b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IpgW5grJtFZQbIglpKTVYi8d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uNEyA2ieQ6D7KHqAsxfDOUM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7MLwo6pAunIIKkk9Z1BO7m4M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5KWOwiwb3srC5uPfBcmZPNxi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FLjVmVTFx7u68lQeEOw2V7Lj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kqtEUsObfIwfwOKhJmcxinsf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ke3B64arHTUZYT1QuvGi0KMr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vUrDjWwECBd0yzcz2yDZNrLc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k2nrs9eBGNZDEhO8l6POkwbr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qdJNF9UWQBe1dLbkiuFWRWOn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kpKHTb4x07ocI9oDR1mmlxX5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/33hy2nOfAwMJ0ycMPSY6hXo6.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/KgKkrHTNmb2vsswwcT7Aa5dL.jpg?f=fotoalbum_large)
Let wel dat persoonlijk instellingen zoals gewenste temperatuur wens afhankelijk is.
Ik heb bij mij de optie weer uit gezet omdat het bij ons thuis nog niet echt zoden aan de dijk zet, gezien er nog heel veel zonlicht naar binnen schijn, omdat we nog raamdecoratie moeten ophangen die hopelijk veel zonlicht/warmte tegen gaat houden.
De vloer zelf werd met deze instellingen ongeveer 4 graden koeler dan met de koeloptie uit.
Gemeten met een laser thermometer (van de lidle
Edit:
Blinde test heeft hebben onze 3 katten uitgevoerd. Die gingen met het warme weer op de vloer liggen, wat ze eerst niet deden toen de optie nog uit stond
Op volgorde:
(tip) Als de koeloptie uit staat en je zet deze via onderstaand scherm aan, dien je op aflsuiten te drukken, dan start het systeem opnieuw op om de koeloptie daadwerkelijk aan te zetten en vast te houden
:strip_exif()/f/image/o5S2dVe5NR4oB8bpPVMzicd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iqPVTcJctrPOd4xGDyuRO1Ul.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OlnRckCLcqbJsHDbW5Fk1a3a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oTmZDyr0aujhfnSdOlSTkn0b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IpgW5grJtFZQbIglpKTVYi8d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uNEyA2ieQ6D7KHqAsxfDOUM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7MLwo6pAunIIKkk9Z1BO7m4M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5KWOwiwb3srC5uPfBcmZPNxi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FLjVmVTFx7u68lQeEOw2V7Lj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kqtEUsObfIwfwOKhJmcxinsf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ke3B64arHTUZYT1QuvGi0KMr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vUrDjWwECBd0yzcz2yDZNrLc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k2nrs9eBGNZDEhO8l6POkwbr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qdJNF9UWQBe1dLbkiuFWRWOn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kpKHTb4x07ocI9oDR1mmlxX5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/33hy2nOfAwMJ0ycMPSY6hXo6.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/KgKkrHTNmb2vsswwcT7Aa5dL.jpg?f=fotoalbum_large)
Let wel dat persoonlijk instellingen zoals gewenste temperatuur wens afhankelijk is.
Ik heb bij mij de optie weer uit gezet omdat het bij ons thuis nog niet echt zoden aan de dijk zet, gezien er nog heel veel zonlicht naar binnen schijn, omdat we nog raamdecoratie moeten ophangen die hopelijk veel zonlicht/warmte tegen gaat houden.
De vloer zelf werd met deze instellingen ongeveer 4 graden koeler dan met de koeloptie uit.
Edit:
Blinde test heeft hebben onze 3 katten uitgevoerd. Die gingen met het warme weer op de vloer liggen, wat ze eerst niet deden toen de optie nog uit stond
[ Voor 98% gewijzigd door Audione0 op 28-06-2024 13:41 ]
Dankjewel voor het delen!Audione0 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:59:
Op volgorde:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Resultaat:
[Afbeelding]
Volgende week worden de screens geplaatst waar heel veel zonlicht naar binnen komt, daarna zal ik kijken of ik de koleing aan het werk kan krijgen. Ben benieuwd of we het koeler kunnen krijgen dan nu.
Heel hartelijk dank, ik zit in dezelfde situatie, binnenkort hopelijk screens aan de buitenkant. Binnenkant is voorzien, maar doet nog niet veel, dus zo maar 26 graden binnen.
Met bovenstaande instellingen springt de warmtepomp meteen op koelen en zie ik ook het kristalletje staan.
Met bovenstaande instellingen springt de warmtepomp meteen op koelen en zie ik ook het kristalletje staan.
Erg fijn dat het meteen werktChUcKiE schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:32:
Hoe moet ik de instelling lezen ?Audione0 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:59:
Op volgorde:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Resultaat:
[Afbeelding]
Edit:
WP kijkt naar de binnen temperatuur en word geactiveerd als het buiten 24 graden of hoger is ?
De 100% instelling kijkt dan 100% naar de binnen temperatuur. Of de WP dan zich laat beïnvloeden doordat ik de instelling van de buitentemp op 24 graden heb ingesteld weet ik eigenlijk niet.Jeep schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:50:
[...]
Hoe moet ik de instelling lezen ?
WP kijkt naar de binnen temperatuur en word geactiveerd als het buiten 24 graden of hoger is ?
De buitentemp op het moment van de foto, was 22 graden, maar het koelen bleef aan staan. Dus je zou kunnen concluderen van niet, en dat de WP alleen naar de binnentemperatuur kijkt die op het foto moment 25.3 graden was.
[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 29-06-2024 15:35 ]
De instellingen overgenomen alleen 20 graden ipv 19.
WP blijft niet constant koelen, slaat af en toe aan om te koelen maar slaat ook vrij snel weer uit.
Temperatuur ingesteld op 20 graden, scherm op de WP geeft 21,5 graden aan ??
Kamertemperatuur is nu 24.3.
Begrijp niet helemaal wat er nu niet goed gaat.
:strip_exif()/f/image/oKZmLX0hC7OHaUcUJxZGOEqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d951sQjeq9Q6XrYMxwkTsJA5.jpg?f=fotoalbum_large)
WP blijft niet constant koelen, slaat af en toe aan om te koelen maar slaat ook vrij snel weer uit.
:strip_exif()/f/image/oKZmLX0hC7OHaUcUJxZGOEqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d951sQjeq9Q6XrYMxwkTsJA5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I9xK0mQTtMRMlpAWHDjrxha9.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 21.5 graden is indd gek. Stel de comfort temp eens iets lager in, 19 graden ipv 20 en kijk dan eens wat er gebeurt?Jeep schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om te koelen heb je een verschiltemperatuur nodig van zo'n 5 graden ten opzichte van buiten.
Ook al heb je de invloed omgevings temperatuur op 100% staan, hij blijft naar de buitentemperatuur kijken.
Ik heb zelf de termostaat voor koelen op 17 graden staan en hij gaat dan met 22 graden buitentemperatuur koelen.
Gewoon proberen...
In huis wordt het nog 23 a 24 graden, maar haast niet warmer.
O, ja. Ik heb het aanvoer water op 16 graden staan; dit kan bij 30 graden buiten wel eens resulteren in condensvorming op de vloer.
Ook al heb je de invloed omgevings temperatuur op 100% staan, hij blijft naar de buitentemperatuur kijken.
Ik heb zelf de termostaat voor koelen op 17 graden staan en hij gaat dan met 22 graden buitentemperatuur koelen.
Gewoon proberen...
In huis wordt het nog 23 a 24 graden, maar haast niet warmer.
O, ja. Ik heb het aanvoer water op 16 graden staan; dit kan bij 30 graden buiten wel eens resulteren in condensvorming op de vloer.
[ Voor 14% gewijzigd door Udo71 op 03-07-2024 17:53 ]
Ondertussen is het kristal icoontje weer weg met dit weer. Hopelijk verschijnt het volgende week weer als de temperaturen weer gaan oplopen.
Leuk te lezen dat het bij sommige al werkt👍
Vaak helpt het om na een wijziging de warmtepomp uit te zetten met de aan uit schakelaar. Daarna 10 seconden wachten en weer inschakelen hierna zijn al je wijzigingen doorgevoerd.
[quote]Audione0 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:16:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 33% gewijzigd door hutsefrutsel op 04-07-2024 11:14 ]
Hoeveel liters flow heb je? En welke wp heb je. Bij koelen is de flow nog belangrijker dan bij verwarmenJeep schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb geen idee wat de flow is, kan ik dit aflezen in de WP ?hutsefrutsel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:26:
[...]
Hoeveel liters flow heb je? En welke wp heb je. Bij koelen is de flow nog belangrijker dan bij verwarmen
dit had ik eerder geschreven in dit forum op pagina 23. Zou dit forum even goed doorlezen.Jeep schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Ik heb geen idee wat de flow is, kan ik dit aflezen in de WP ?
Het begrip flow: in de open verdeler zitten rode zwemmertjes, deze gaan zwemmen/ opstijgen als de pomp loopt, vaak staan deze op 2 ingesteld naar kun je verstellen. Als deze op 2 komt betekent dat je 2 liter per minuut flow hebt. 2x60minuten is 120liter flow per groep per uur. Zo kun je de flow inregelen maar zorg ervoor dat de retour op kleine ruimtes niet te warm terug komt want dan schakelt de warmtepomp uit op je kleinste groep
mtibo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:02:
[...]
Voorlopig staat het nu goed. Hij doet geen gekke dingen, al hoeft die nu ook niet te verwarmen. De koeloptie heb ik niet genomen, dus vanaf september/oktober zal ik weer verder gaan tweaken
/f/image/88QmGCFJldH6OlxOsiUB9ovd.png?f=fotoalbum_large)
Vraagje, hebben gebruikers van de WP de koeloptie al werkend gekregen inmiddels? En wat zijn de bevindingen?
Wij hebben onderstaande WP (zie linkje) en het sneeuwvlokje staat aan op het scherm van de binnenunit.
https://atlanticclimate.nl/product/alfea-warmtepompen-r32/
Betekend dit, dat op deze configuratie de koeloptie standaard aanwezig is? Of moet de koeloptie altijd apart worden geinstalleerd? Gezien het koeloptie heet?
Ik neem aan dat het sneeuwvlokje niet zichtbaar wordt op het moment dat de koeloptie niet geinstalleerd is?
Wij hebben onderstaande WP (zie linkje) en het sneeuwvlokje staat aan op het scherm van de binnenunit.
https://atlanticclimate.nl/product/alfea-warmtepompen-r32/
Betekend dit, dat op deze configuratie de koeloptie standaard aanwezig is? Of moet de koeloptie altijd apart worden geinstalleerd? Gezien het koeloptie heet?
Ik neem aan dat het sneeuwvlokje niet zichtbaar wordt op het moment dat de koeloptie niet geinstalleerd is?
Het lukt bij mij niet om te koelen, vandaag ging deze ff koelen maar daar bleef het ook bij.
Comfort ingesteld op 20 graden, op de thermostaat staat 21 !! en op de WP in het scherm staat 23 !!
Heel vreemd allemaal, sneeuwvlokje is wel zichtbaar maar blijft niet koelen terwijl binnentemperatuur inmiddels 25 graden is.
Geen idee wat er niet goed gaat.
:strip_exif()/f/image/ak0QzOh3T1kG2g8iidhyv6gn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R85sq9HvF0EdwYgaTJrZ5lzp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gB9BGjcowZMGkKsZPXcOKFEU.jpg?f=fotoalbum_large)
Comfort ingesteld op 20 graden, op de thermostaat staat 21 !! en op de WP in het scherm staat 23 !!
Heel vreemd allemaal, sneeuwvlokje is wel zichtbaar maar blijft niet koelen terwijl binnentemperatuur inmiddels 25 graden is.
:strip_exif()/f/image/ak0QzOh3T1kG2g8iidhyv6gn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R85sq9HvF0EdwYgaTJrZ5lzp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gB9BGjcowZMGkKsZPXcOKFEU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wO1p9AAqzEKKiS8LGFk41D4z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Jeep op 13-08-2024 15:54 ]
Misschien heb ik een oplossing voor het eventjes koelen bugje, althans ik denk dat het een bug is. Ik had dit nl ook.Jeep schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:39:
Het lukt bij mij niet om te koelen, vandaag ging deze ff koelen maar daar bleef het ook bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal morgen wat plaatjes sturen, lig nu op bed.
Zo te zien staan je instellingen goed, vaak helpt het om je warmtepomp met de aan/uit schakelaar uit te zetten daarna min 10 seconden wachten en weer inschakelen hierna zijn al je aanpassingen verwerkt.
Dat heb ik gedaan, dan gaat de WP meteen koelen om na eenn paar minuten weer uit te gaan.hutsefrutsel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:21:
Zo te zien staan je instellingen goed, vaak helpt het om je warmtepomp met de aan/uit schakelaar uit te zetten daarna min 10 seconden wachten en weer inschakelen hierna zijn al je aanpassingen verwerkt.
Gisteren voor het eerst is deze een paar keer gaan koelen maar dat doet de WP maar ff. Zou toch denke dat deze langer blijft koelen.
Het opnieuw starten van het systeem zou het indd moeten triggeren echter via hutsefrutsels manier ging bij mij het sneeuwvlokje ook snel weer uit, dit heb ik weten op te lossen door het systeem op een andere manier op te starten dan alleen de aan en uit knop te gebruiken. Na die manier bleef het sneeuwvlokje in het display staan en begon het systeem te koelen.Jeep schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:29:
[...]
Dat heb ik gedaan, dan gaat de WP meteen koelen om na eenn paar minuten weer uit te gaan.
Gisteren voor het eerst is deze een paar keer gaan koelen maar dat doet de WP maar ff. Zou toch denke dat deze langer blijft koelen.
Zoals gisteren beloofd, hieronder een aantal plaatjes hoe ik het voor elkaar heb gekregen om de koeloptie vast te zetten zonder dat het sneewvlokje na korte tijd weer uit ging.
Zet installatiemenu aan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEdEzsyjAwUYNRt2S3cwskPF.jpg?f=user_large)
Zorg dat koelen aanstaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3539uwGPrrlpP4KanOmPQyza.jpg?f=user_large)
Zet bij "actieve functies" binnen comfort eerst op standje "uit en vervolgens direct weer op standje "verkoel" zodat het sneeuwvlokje op het display zichtbaar wordt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5IhMXzTPSwNSZYIBd7s1VJeQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/buXtwRX4zt2RQyQwAwOS1yu0.jpg?f=user_large)
Zet bij geinstalleerde opties koeling op "Nee" en draai aan het wieltje door naar "afsluiten", druk hierop, dan start het systeem opnieuw op.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s6m4A7fiQ9YAS0vaihMVQU0N.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MAwvIeYXVrpRs3C9ILUwjLsi.jpg?f=user_large)
Herhaal de laatste stap en zet koeling direct weer op "Ja" en draai de knop weer naar afsluiten, druk hierop zodat het systeem weer opnieuw zal opstarten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3539uwGPrrlpP4KanOmPQyza.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MAwvIeYXVrpRs3C9ILUwjLsi.jpg?f=user_large)
Dan zou het sneeuwvlokje aan moeten blijven staan en gaat het systeem koelen.
Op een gegeven moment zie je een extra icoontje (ziet eruit als de buiten unit) naast het sneeuwvlokje verschijnen. Hierdoor weet je dat de buitenunit aan het werk is om het water af te koelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LtwBvWTvpIJGKZXFXtFSzxYM.jpg?f=user_large)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 14-08-2024 20:03 ]
Ik wilde er graag aan toevoegen:
Als je naar de laatste foto kijkt zie je dus dat er bij de temperaturen (ingesteld, kamertemperatuur en buitentemperatuur) een temperatuurverschil is van 5 graden.
Ik heb mijn ingestelde temperatuur op 17 graden staan op thermostaat.
Hierdoor gaat hij bij een buitentemperatuur van 22 graden aan. (begint te koelen)
Ook is het verschil in temperatuur van de woonkamer bij mij 5 graden. Hierdoor is hij ook getriggerd.
Probeer gewoon maar eens de temperatuur van de thermostaat op 17 graden te zetten of zelfs 16. Dan zul je zien dat hij wel begint met koelen.
Bij m ij in huis is het maximaal 23 graden geworden afgelopen dagen.
Ik hoop dat jullie het nu aan de praat kunnen krijgen...
Als je naar de laatste foto kijkt zie je dus dat er bij de temperaturen (ingesteld, kamertemperatuur en buitentemperatuur) een temperatuurverschil is van 5 graden.
Ik heb mijn ingestelde temperatuur op 17 graden staan op thermostaat.
Hierdoor gaat hij bij een buitentemperatuur van 22 graden aan. (begint te koelen)
Ook is het verschil in temperatuur van de woonkamer bij mij 5 graden. Hierdoor is hij ook getriggerd.
Probeer gewoon maar eens de temperatuur van de thermostaat op 17 graden te zetten of zelfs 16. Dan zul je zien dat hij wel begint met koelen.
Bij m ij in huis is het maximaal 23 graden geworden afgelopen dagen.
Ik hoop dat jullie het nu aan de praat kunnen krijgen...
Nog een vraag over onderhoud.
Ik heb nu bij Feenstra een onderhoudscontract voor mijn cv.
€6,75 per maand. En een hybride opstelling.
Nu heeft mijn installateur (Roosendaal)aangegeven dat ze geen onderhoudscontract willen afsluiten omdat ik buiten hun maximale afstand val.(Als ik dit had geweten! Verder erg tevreden over de aansluiting etc.)
Zoeken dus naar een installateur die in Breda wil komen. Feenstra heeft slechts voor bepaalde merken de mogelijkheid tot een hybride contract en daar valt Atlantic niet onder.
Weet iemand in Brabant een bedrijf bekend met alfea ? Ik zie wel wat landelijke bedrijven met vestigingen door het land, maar ook wat matige beoordelingen.
Ik heb nu bij Feenstra een onderhoudscontract voor mijn cv.
€6,75 per maand. En een hybride opstelling.
Nu heeft mijn installateur (Roosendaal)aangegeven dat ze geen onderhoudscontract willen afsluiten omdat ik buiten hun maximale afstand val.(Als ik dit had geweten! Verder erg tevreden over de aansluiting etc.)
Zoeken dus naar een installateur die in Breda wil komen. Feenstra heeft slechts voor bepaalde merken de mogelijkheid tot een hybride contract en daar valt Atlantic niet onder.
Weet iemand in Brabant een bedrijf bekend met alfea ? Ik zie wel wat landelijke bedrijven met vestigingen door het land, maar ook wat matige beoordelingen.
Je hebt drie dingen nodig bij een warmtepomp:
1- flow
2- flow
En 3- flow
Hier heb ik 960 liter flow per uur en dat heeft mijn 5kw warmtepomp ook precies nodig.
Heb je de flow niet op orde dan krijg je de warmtepomp niet goed ingesteld want dat is zonder een goede flow namelijk niet mogelijk.
De invloed omgeving temperatuur heb ik op 50 procent staan en de min temperatuur op 17 graden
De kamer temperatuur op 18 graden zowel comfort als eco, doordat de invloed omgeving temperatuur op 50 procent staat gaat de kamer temperatuur niet naar 18 graden maar is het wel heerlijk verkoelend binnen
Minimum tijd overgang heb ik tijdelijk op — gezet waardoor hij direct gaat koelen en niet 8 uur wacht.
Hier loopt de warmtepomp iedere keer minimaal een uur voordat hij afslaat, dus kijk eerst naar je water doorstroming voordat je de instellingen de schuld geeft💪
hutsefrutsel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:40:
[...]
Zo zien de temperaturen er bij mij uit na ongeveer een half uur looptijd.
/f/image/6XkPwB0OByz0dP1vWLGFB1Iq.png?f=fotoalbum_large)
Was het behaaglijk binnen of merkte je er niet echt van?hutsefrutsel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:54:
[...]
[Afbeelding] 8kw verbruik om het 1 dag koel te hebben in de woning, heb hem maar weer uitgezet vind het comfort tov het verbruik niet in evenwicht.
En mag ik vragen hoe je aan de cijfers wat je via het screenshotje liet zien, komt? Ziet er interessant uit nl.
Heb je de wp in een domotica oplossing geïntegreerd oid?
Ja het was een graad of 3 onder de buiten temperatuur en daardoor behaaglijk. Maar aangezien het verbruik ga ik er niet mee door.Audione0 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:36:
[...]
Was het behaaglijk binnen of merkte je er niet echt van?
En mag ik vragen hoe je aan de cijfers wat je via het screenshotje liet zien, komt? Ziet er interessant uit nl.
Heb je de wp in een domotica oplossing geïntegreerd oid?
De screenshots is van Cozytouch dat bij de warmtepomp optioneel is bij te bestellen, heb je alleen een bridge nodig is op internet zo te bestellen en de app is te downloaden en gratis in gebruik
Het kan ook via tahoma app en bridge maar dat werkt lang niet zo mooi en kun je op afstand niets regelen, met de cozytouch kun je de temperatuur op afstand regelenhutsefrutsel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:20:
[...]
Ja het was een graad of 3 onder de buiten temperatuur en daardoor behaaglijk. Maar aangezien het verbruik ga ik er niet mee door.
De screenshots is van Cozytouch dat bij de warmtepomp optioneel is bij te bestellen, heb je alleen een bridge nodig is op internet zo te bestellen en de app is te downloaden en gratis in gebruik
hutsefrutsel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:23:
[...]
Het kan ook via tahoma app en bridge maar dat werkt lang niet zo mooi en kun je op afstand niets regelen, met de cozytouch kun je de temperatuur op afstand regelen
/f/image/qctuTSmC34ZVmqHRYC2u4Q06.png?f=fotoalbum_large)
Heb bij geïnstalleerde opties koeling uitgezet en dan staat de warmtepomp in rust (zomer) totdat de buitentemperatuur weer tot de ingestelde temperatuur komt, bij ons is dat 11 graden en dan start hij weer op.
Als je de koeling niet gebruikt maar wel geïnstalleerd laat staan is je warmtepomp de hele zomer bezig het water rond te pompen om de temperatuur te meten. Onzinnig verbruik van de elektriciteit ( vind ik)hutsefrutsel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:51:
[...]
[Afbeelding]
Heb bij geïnstalleerde opties koeling uitgezet en dan staat de warmtepomp in rust (zomer) totdat de buitentemperatuur weer tot de ingestelde temperatuur komt, bij ons is dat 11 graden en dan start hij weer op.
Ik heb ooit begrepen dat lang stilstaan schadelijk kan zijn voor de circulatiepomp, heb ooit bij de “oude” pomp een wifi stekkerblok gebruikt om 1x per week te pompen om dit te voorkomen.hutsefrutsel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:24:
[...]
Als je de koeling niet gebruikt maar wel geïnstalleerd laat staan is je warmtepomp de hele zomer bezig het water rond te pompen om de temperatuur te meten. Onzinnig verbruik van de elektriciteit ( vind ik)
Is het veilig om dit dan uit te schakelen op warmtepomp, ook als je warmwater ook aangesloten is en moet blijven werken?
ja je warm water blijft gewoon werken, en het uitschakelen doet de warmtepomp zelf zodra je boven de ingestelde buitentemperatuur komt, bij de standaard instelling is dat 18 graden. Maar alleen als je de koeling uitschakelt, dus je circulatie pomp blijft werken bij het warmwater producerendwlindeboom schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:50:
[...]
Ik heb ooit begrepen dat lang stilstaan schadelijk kan zijn voor de circulatiepomp, heb ooit bij de “oude” pomp een wifi stekkerblok gebruikt om 1x per week te pompen om dit te voorkomen.
Is het veilig om dit dan uit te schakelen op warmtepomp, ook als je warmwater ook aangesloten is en moet blijven werken?
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 11-09-2024 10:11 ]
Goede middag, Sinds 8 maanden hebben wij ook de Alfea Extensa 10 kw. Ik krijg nu tapwater van plm 20 graden eruit. Ik zie niet hoe ik dat kan veranderen. De leverancier reageert niet, helaas. Wie weet een oplossing??
SWW verhogen, waar staat deze op?Peter Jagt schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:04:
Goede middag, Sinds 8 maanden hebben wij ook de Alfea Extensa 10 kw. Ik krijg nu tapwater van plm 20 graden eruit. Ik zie niet hoe ik dat kan veranderen. De leverancier reageert niet, helaas. Wie weet een oplossing??
En is dit altijd al een probleem geweest of sinds ???
Het verwarmingsseizoen is weer begonnen, dus we kunnen weer verder met finetunen 
Eerder werd opgemerkt dat ik meer flow moet creeren door Hutsefrutsel.
De verdeler staat in zijn geheel open, de radiatoren op 50%. Is het verstandig om de radiatoren in zijn geheel open te draaien, of slaat de WP dan eerder uit vanwege het warmere water wat hij snel retour krijgt?
Meer flow kan ik niet creeren. Wellicht verstandig om dan de circulatiepomp een stuk lager te zetten, zodat het water meer de tijd heeft om af te koelen alvorens terug te keren bij de WP?
Alvast dank!
De verdeler staat in zijn geheel open, de radiatoren op 50%. Is het verstandig om de radiatoren in zijn geheel open te draaien, of slaat de WP dan eerder uit vanwege het warmere water wat hij snel retour krijgt?
Meer flow kan ik niet creeren. Wellicht verstandig om dan de circulatiepomp een stuk lager te zetten, zodat het water meer de tijd heeft om af te koelen alvorens terug te keren bij de WP?
Alvast dank!
De vraag is altijd hoeveel liters flow heb je?mtibo schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:37:
Het verwarmingsseizoen is weer begonnen, dus we kunnen weer verder met finetunen
Alvast dank!
En regel bij de maximale flow je retour in van alle warmte afgevers op de zelfde temperatuur als je referentie kamer(waar je thermostaat hangt) dan zul je merken dat je radiatoren bijna voor 90 procent dicht moeten, of je hebt lage temperatuur radiatoren dan werkt het anders.
Bedoel je hiermee, als de kamer temperatuur 21 graden is dat je de radiatoren of lage temperatuur radiatoren de retour ook knijpt dat deze rond de 21 graden is?hutsefrutsel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
De vraag is altijd hoeveel liters flow heb je?
En regel bij de maximale flow je retour in van alle warmte afgevers op de zelfde temperatuur als je referentie kamer(waar je thermostaat hangt) dan zul je merken dat je radiatoren bijna voor 90 procent dicht moeten, of je hebt lage temperatuur radiatoren dan werkt het anders.
Nee zo niet, meet eerst de retour van je referentie kamer, als deze bijvoorbeeld 18 graden is moet je de rest van de retouren ook op 18 graden proberen te krijgen. Dan zal je warmtepomp altijd op het juiste moment afslaan en niet bijvoorbeeld op je badkamer , deze moet je normaliter ook knijpen hier ligt de vloerverwarming veel dichter op elkaar en zal het water veel warmer terugkomen.Alphaxe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:37:
[...]
Bedoel je hiermee, als de kamer temperatuur 21 graden is dat je de radiatoren of lage temperatuur radiatoren de retour ook knijpt dat deze rond de 21 graden is?
Dat heb ik gisteravond ook proberen te doen, met behulp van een warmtebeeld camera. De retouren in de gaten houden na het inschakelen van de vv. De retour die het eerste duidelijk warm werd, daarvan heb ik de aanvoer geknepen (toevallig ook een deel van de referentiekamer).
Verder heb ik maximale flow op de vv. De ouderwetse radiatoren heb ik minimaal open staan middels de thermostaatknop (stand 1 vd 5). Ik heb daar helaas geen voetventielen waar ik de aanvoer op kan knijpen.
Vanavond weer verder finetunen
Later toegevoegd: de warmtebeeld camera heeft temperatuur aanduiding
Verder heb ik maximale flow op de vv. De ouderwetse radiatoren heb ik minimaal open staan middels de thermostaatknop (stand 1 vd 5). Ik heb daar helaas geen voetventielen waar ik de aanvoer op kan knijpen.
[ Voor 16% gewijzigd door mtibo op 04-10-2024 09:02 ]
het beste wat je kunt doen is een infrarood thermometer aanschaffen, kost 19,95 en kun je de temperatuur aflezen. Het maakt namelijk niets uit welke leidingen het eerst warm worden, het gaat erom wat de temperatuur is wanneer de warmtepomp uitschakelt, dan is het van belang dat alle retour leidingen de zelfde temperatuur hebben en dat lukt je niet met een warmte cameramtibo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:21:
Dat heb ik gisteravond ook proberen te doen, met behulp van een warmtebeeld camera. De retouren in de gaten houden na het inschakelen van de vv. De retour die het eerste duidelijk warm werd, daarvan heb ik de aanvoer geknepen (toevallig ook een deel van de referentiekamer).
Sommige thermostaat knoppen kun je eraf halen en zit de regeling om het te knijpen erachter, dat zijn thermostaat knoppen met een soort bajonet koppeling. Maar op 1 zetten werkt ook prima! Let er wel op dat je het ergens knijpt de flow naar je andere afgevers gaat en deze weer harder gaan stromen.mtibo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:21:
Wel ga ik ervan uit dat je een vloerverwarming verdeler hebt zonder pomp dus ltv anders heb je andere problemen.hutsefrutsel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:45:
[...]
Sommige thermostaat knoppen kun je eraf halen en zit de regeling om het te knijpen erachter, dat zijn thermostaat knoppen met een soort bajonet koppeling. Maar op 1 zetten werkt ook prima! Let er wel op dat je het ergens knijpt de flow naar je andere afgevers gaat en deze weer harder gaan stromen.
Bij een warmtepomp mag je de aanvoer en retour niet mengen zoals bij een cv verdeler.hutsefrutsel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
Wel ga ik ervan uit dat je een vloerverwarming verdeler hebt zonder pomp dus ltv anders heb je andere problemen.
Om nog even antwoord te geven op je vragen/adviezen;
Degene zonder knijpbaar retourventiel heb ik inderdaad op 1 staan. Voorlopig lijkt dat prima te werken, zodat er geen verwarmd water direct retour stroomt.
Verdeler is inderdaad vervangen, heb een lage temperatuur verdeler zonder pomp. Aanvoer en retour wordt dus niet gemengd.
Wat ik me nu wel afvraag en eigenlijk nergens op internet of boekjes kan vinden (hier komt een vraag van een leek
);
Wat wordt er exact bedoelt met de ingestelde waarden bij;
* Vertrek T -10
* Vertrek T-max en T-min
Die laatste staat bijvoorbeeld op 45-20 ingesteld. Maar geen idee of ik daar iets mee zou moeten, of dat het goed staat..
Degene zonder knijpbaar retourventiel heb ik inderdaad op 1 staan. Voorlopig lijkt dat prima te werken, zodat er geen verwarmd water direct retour stroomt.
Verdeler is inderdaad vervangen, heb een lage temperatuur verdeler zonder pomp. Aanvoer en retour wordt dus niet gemengd.
Wat ik me nu wel afvraag en eigenlijk nergens op internet of boekjes kan vinden (hier komt een vraag van een leek
* Vertrek T -10
* Vertrek T-max en T-min
Die laatste staat bijvoorbeeld op 45-20 ingesteld. Maar geen idee of ik daar iets mee zou moeten, of dat het goed staat..
Temperatuur bij -10 is als het buiten -10 is dan zal je warmtepomp 45 graden aanvoer temperatuur maken. Tmax is de maximale temperatuur die je kunt instellen , soms heb je bij min 10 geen 45 graden nodig maar omdat je stooklijn het wel nodig heeft kun je de max en min instellen op bijvoorbeeld 40 graden en dan zal hij nooit warmer worden dan de max, bij min is dat het zelfde.mtibo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:57:
Om nog even antwoord te geven op je vragen/adviezen;
Wat ik me nu wel afvraag en eigenlijk nergens op internet of boekjes kan vinden (hier komt een vraag van een leek);
* Vertrek T -10
* Vertrek T-max en T-min
Maar ik zou het voor nu zo laten staan, als je straks de flow hebt ingeregeld dan voorspel ik je dat de temperaturen naar beneden kunnen want dan zal het te warm worden binnenhutsefrutsel schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:21:
[...]
Temperatuur bij -10 is als het buiten -10 is dan zal je warmtepomp 45 graden aanvoer temperatuur maken. Tmax is de maximale temperatuur die je kunt instellen , soms heb je bij min 10 geen 45 graden nodig maar omdat je stooklijn het wel nodig heeft kun je de max en min instellen op bijvoorbeeld 40 graden en dan zal hij nooit warmer worden dan de max, bij min is dat het zelfde.
De stooklijn/waterwet is helemaal afhankelijk van de isolatie van je woning, heb hem zelf op 24/19 (24 is bij - 10 )staan en de min op20 en max op 28 graden.hutsefrutsel schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:25:
[...]
Maar ik zou het voor nu zo laten staan, als je straks de flow hebt ingeregeld dan voorspel ik je dat de temperaturen naar beneden kunnen want dan zal het te warm worden binnen
Als je straks de flow goed hebt en het wordt niet warm genoeg (in de kamers met radiatoren) dan zul je grotere radiatoren moeten plaatsen of speciale ventilatoren er onder moeten klikken. Het water harder laten stromen heeft dan geen zin.
Ben best benieuwd of jouw warmtepomp nu langer loopt dan voorheen? En of je al verschil merkt in temperatuur na het inregelen?hutsefrutsel schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 04:39:
[...]
De stooklijn/waterwet is helemaal afhankelijk van de isolatie van je woning, heb hem zelf op 24/19 (24 is bij - 10 )staan en de min op20 en max op 28 graden.
Als je straks de flow goed hebt en het wordt niet warm genoeg (in de kamers met radiatoren) dan zul je grotere radiatoren moeten plaatsen of speciale ventilatoren er onder moeten klikken. Het water harder laten stromen heeft dan geen zin.
@hutsefrutselhutsefrutsel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:12:
Het begint weer kouder te worden en het wordt weer eens tijd om dit topic aan te slingeren...
Ik heb een Alfea extensa duo R32 - 10kW versie en ik las dat bij deze WP vloerverwarming een flow van 2047ltr per uur nodig is.
Ik heb een 9 groeps Henco ltv verdeler (zonder pomp), dit zou betekenen dat ik de per groep het rode draaiventiel op de ltv verdeler op standje 3,7 (3,7 ltr per minuut) moet zetten om 2047 ltr per uur te kunnen halen.
Echter kan ik maximaal tot stand 3 per groep per minuut door. Waarbij ik dan op 3x9x60=1.620ltr per uur uitkom. Mijn aanname is dat dat te weinig is.
De 9 groeps verdeler krijgt het kwa groepen het huis warm zat. Zou ik dmv een pompaanpassing op de WP de pomp kunnen beperken tot ik rond de 1620ltr per uur uitkom? Of is dit een te simpele aanname?
Als ik een simpele rekensom erop los laat: 2047x0,20=409,4ltr er vanaf=1638ltr per uur.
Als ik de warmtepomp op 80% van zijn kunnen laat draaien kom ik aardig in de buurt van die 1620ltr per uur.
Lang verhaal kort, de pomp op de WP op 80% zetten of is dit te simpel gedacht?
Om maar even antwoord op mezelf te geven, ik ben hier nog even ingedoken afgelopen weken. Verwarming staat nog niet aan hier, maar dat is mooi, want het gaat over het standby verbruik van de buitenunit, die ook als de binnenunit uitgeschakeld is nog steeds gevoed wordt en ook dan het hoge standby verbruik laat zien.alef schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:16:
Ik zie dat als ik in mijn situatie (2 circuits waarvan 1 vv en 1 radiatoren, geen SWW) beide circuits uitzet, er nog steeds een verbruik is van zo'n 100+W.
Wat kan dat zijn? Ik vind het nogal veel.
In de specs staat 10W voor de binnenunit en voor de 6kW staat 22w voor de buitenunit. Nu heb ik een 8kW, maar goed, dan zal het stand-by verbruik niet ineens 80+W zijn.
Wat blijkt: de apparent power (in VA) is wel 110W, maar het daadwerkelijk actief opgenomen vermogen is 10W of minder, dat klopt dus vlgs de specs. De slimme meter hier (in FR) geeft alleen apparent power weer en ik had geen mogelijkheid om direct op de groep te meten. Nu met een omweg is me dat wel gelukt. Bizar dat de buitenunit van de warmtepomp zo'n slechte powerfactor heeft.
Mochten meer mensen hier tegenaan lopen, dan weet je waar het vandaan komt. In NL krijg je uit de P1 poort vlgs dacht ik actief opgenomen vermogen, dus zal je dit niet zo snel zien denk ik, maar goed.
Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270
Jouw/ onze warmtepomp kan terug moduleren naar 16 procent van zijn vermogen. 2047 liter is ideaal en kan hij op vol vermogen draaien. Het is de kunst om hem zo lang mogelijk te laten lopen met zo min mogelijke starts en dusdanig dat het in de tussentijd niet te veel afkoeld Vaak is het een try en error methode om het bij jezelf goed afgesteld te krijgen. 1620 liter is een keurige waarde. Als je ook nog de retouren op de zelfde temperatuur weet terug te krijgen dan heb je het denk ik voor elkaar.Audione0 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:39:
[...]
@hutsefrutsel
Het begint weer kouder te worden en het wordt weer eens tijd om dit topic aan te slingeren...![]()
Ik heb een Alfea extensa duo R32 - 10kW versie en ik las dat bij deze WP vloerverwarming een flow van 2047ltr per uur nodig is.
Ik heb een 9 groeps Henco ltv verdeler (zonder pomp), dit zou betekenen dat ik de per groep het rode draaiventiel op de ltv verdeler op standje 3,7 (3,7 ltr per minuut) moet zetten om 2047 ltr per uur te kunnen halen.
Echter kan ik maximaal tot stand 3 per groep per minuut door. Waarbij ik dan op 3x9x60=1.620ltr per uur uitkom. Mijn aanname is dat dat te weinig is.
De 9 groeps verdeler krijgt het kwa groepen het huis warm zat. Zou ik dmv een pompaanpassing op de WP de pomp kunnen beperken tot ik rond de 1620ltr per uur uitkom? Of is dit een te simpele aanname?
Als ik een simpele rekensom erop los laat: 2047x0,20=409,4ltr er vanaf=1638ltr per uur.
Als ik de warmtepomp op 80% van zijn kunnen laat draaien kom ik aardig in de buurt van die 1620ltr per uur.
Lang verhaal kort, de pomp op de WP op 80% zetten of is dit te simpel gedacht?
Thanks voor je reactiehutsefrutsel schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:45:
[...]
Jouw/ onze warmtepomp kan terug moduleren naar 16 procent van zijn vermogen. 2047 liter is ideaal en kan hij op vol vermogen draaien. Het is de kunst om hem zo lang mogelijk te laten lopen met zo min mogelijke starts en dusdanig dat het in de tussentijd niet te veel afkoeld Vaak is het een try en error methode om het bij jezelf goed afgesteld te krijgen. 1620 liter is een keurige waarde. Als je ook nog de retouren op de zelfde temperatuur weet terug te krijgen dan heb je het denk ik voor elkaar.
Ben er gisteren meteen mee aan de slag gegaan. En het heeft z'n vruchten kwa pendelen afgeworpen (denk ik).
Bij mij is het pendelgedrag voor-zover ik nu zie helemaal weg, alleen het constante verbruik is nu vrij hoog. Dit moet ik naar beneden zien te krijgen.
Ik zit nu al op 15kWh, alleen de WP, en het is pas 12 uur

:strip_exif()/f/image/BkP2bPN35AbVwTjIUJoquLC9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7BXZeNlUvEWtrMaAIQjkgT9A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J6o8V1vTRpwK5MqIvjAkClHl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a0tw65vfvubdbZhnYj7aIYJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
- Flow op 75%=+/-1620ltr per uur - op een vloerverwarming vloeroppervlakte van ~100m2
- Omgeving op 10% en de binnen thermostaat staat op 20.5
- Min 27 Max 35
- Curve op 0.7
- Temperatuur binnen is nu 21.2 graden (Zon schijnt nu ook naar binnen)
- Delta T is 2
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/02ehBDvlOhCdiR0Ns1L23XgQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E0XGTJRvlMnask8hHwSPuQBG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l4NXXXmWeWKnbDhI21RnDdmN.jpg?f=user_large)
Instrumentenpaneel as we speak:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TtVuVfjW63qrzIDqLHsK4W4j.jpg?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Audione0 op 03-11-2024 12:38 ]
de temperatuur binnen blijft opklimmen, maar dat is te verklaren omdat de minimale aanvoer temperatuur van 27 te hoog is. Het is nu 21.4 graden binnen, en dit vinden wij te warm.
Ik heb de minimale aanvoer op 25 graden gezet, ik heb gemerkt als de vloertemperatuur 23 a 24 graden is (gemeten met een laser thermometer) het binnen zo rond 20.5 (wat mijn vrouw en ik een aangename temperatuur vinden)
Plaatje is nu als volgt en ik laat het nu even zo staan en kijken wat het gaat doen:
- Flow op 75%
- Min 25 (was 27) Max 35
- Curve op 0.7
Ik zoek tevens nog een goede balans tussen buiten en binnen thermostaat.
Ben bang als ik nu teveel parameters aanpas dat ik het zelf op een gegeven moment niet meer begrijp en wat er onderhuids allemaal in de WP gebeurt. Dus ik laat de omgeving instelling nu nog op 10% staan
Ik heb de minimale aanvoer op 25 graden gezet, ik heb gemerkt als de vloertemperatuur 23 a 24 graden is (gemeten met een laser thermometer) het binnen zo rond 20.5 (wat mijn vrouw en ik een aangename temperatuur vinden)
Plaatje is nu als volgt en ik laat het nu even zo staan en kijken wat het gaat doen:
- Flow op 75%
- Min 25 (was 27) Max 35
- Curve op 0.7
Ben bang als ik nu teveel parameters aanpas dat ik het zelf op een gegeven moment niet meer begrijp en wat er onderhuids allemaal in de WP gebeurt. Dus ik laat de omgeving instelling nu nog op 10% staan
[ Voor 35% gewijzigd door Audione0 op 03-11-2024 16:25 ]
De min temperatuur instellen op de temperatuur die je in de referentie kamer wil hebben, dat is normaliter 20 graden. Zie ook dat er soms bijna 5kw verbruik is, op welke temperatuur komt jouw elektrische element bij geschakeld. Deze mag bij mij bij -7 graden pas bijspringen. ( dit kun je instellen)Audione0 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:02:
de temperatuur binnen blijft opklimmen, maar dat is te verklaren omdat de minimale aanvoer temperatuur van 27 te hoog is. Het is nu 21.4 graden binnen, en dit vinden wij te warm.
- Flow op 75%
- Min 25 (was 27) Max 35
- Curve op 0.7
Altijd 1 ding aanpassen en dan een aantal dagen wachten en kijken wat er gebeurt(scheelt veel ergernis)😏
De max temperatuur zou je op 42 graden kunnen zetten aangezien je de stooklijn/ waterwet op 39 graden hebt staan bij -10hutsefrutsel schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:23:
[...]
De min temperatuur instellen op de temperatuur die je in de referentie kamer wil hebben, dat is normaliter 20 graden. Zie ook dat er soms bijna 5kw verbruik is, op welke temperatuur komt jouw elektrische element bij geschakeld. Deze mag bij mij bij -7 graden pas bijspringen. ( dit kun je instellen)
Altijd 1 ding aanpassen en dan een aantal dagen wachten en kijken wat er gebeurt(scheelt veel ergernis)😏
Bij de min en max temperatuur geef je de kaders weer waartussen de waterwet moet opereren. Deze past dan automatisch de water aanvoer temperatuur aan op de buitentemperatuur. Als je dan de min temperatuur op 27 graden zet, zet je de waterwet buiten werking en krijg je het zo niet werkend. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.hutsefrutsel schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:41:
[...]
De max temperatuur zou je op 42 graden kunnen zetten aangezien je de stooklijn/ waterwet op 39 graden hebt staan bij -10
Indd 1 ding aanpassen, anders zie ik, door de bomen het bos niet meer, maar ik ga het steeds beter doorgrondenhutsefrutsel schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:23:
[...]
De min temperatuur instellen op de temperatuur die je in de referentie kamer wil hebben, dat is normaliter 20 graden. Zie ook dat er soms bijna 5kw verbruik is, op welke temperatuur komt jouw elektrische element bij geschakeld. Deze mag bij mij bij -7 graden pas bijspringen. ( dit kun je instellen)
Bij mij staat het elekrische element uit.
Waterwet fluctueerd een beetje als ik de min/max aanpas. Als ik de min/max temperatuur aanpas zie ik bij "Vertrek T-10" de temperatuur mee verplaatsen, aan de hand van de ingestelde "Curve" en "verschil".hutsefrutsel schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:41:
[...]
De max temperatuur zou je op 42 graden kunnen zetten aangezien je de stooklijn/ waterwet op 39 graden hebt staan bij -10
De WP staat nu op min 25 en max 35 en Vetrek T-10 staat indd op 39 graden. Ik snap alleen niet zo goed waarom ik max op 42 graden zou moeten zetten? Bedoel je hiermee om de stooklijn af te vlakken? De curve is nu vrij kort en stijl.
[ Voor 24% gewijzigd door Audione0 op 04-11-2024 11:43 ]
Je bedoelt dat de minimale aanvoer dan zo laag mogelijk ingesteld dient te worden om de waterwet in werking te houden als ik je goed begrijp?hutsefrutsel schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:14:
[...]
Bij de min en max temperatuur geef je de kaders weer waartussen de waterwet moet opereren. Deze past dan automatisch de water aanvoer temperatuur aan op de buitentemperatuur. Als je dan de min temperatuur op 27 graden zet, zet je de waterwet buiten werking en krijg je het zo niet werkend. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.
Gisteren heb ik de min op 25 graden gezet, het elektrisch verbruik is wel iets afgenomen en het pendelgedrag is nog steeds goed. Dus ik zou de min nog verder naar beneden kunnen zetten, tot het moment dat de WP weer begint te pendelen. Dit zou betekenen dat ik dan de sweetpoint van de WP gevonden heb? (kleine stapjes per keer)
Heeft er iemand ervaring met de thermostaat van de WP op 21 graden zetten ipv 20 graden.
Hoeveel procent meer verbruik? Ik lees namelijk ongeveer tussen de drie en vijf procent, als dat zo is valt mij dat erg mee. Ben benieuwd of er mensen zijn die dit al ervaren hebben met deze WP.
Hoeveel procent meer verbruik? Ik lees namelijk ongeveer tussen de drie en vijf procent, als dat zo is valt mij dat erg mee. Ben benieuwd of er mensen zijn die dit al ervaren hebben met deze WP.
[ Voor 55% gewijzigd door hortens9273 op 04-11-2024 20:22 ]
Nee, de min op 20 graden zetten, heeft niks met pendelen te maken en de max op 42 zetten. Probeer maar, dit gaat werken en als het te koud wordt de temperatuur bij min 10 verhogen. Je hebt naast de warmtepomp ook een elektrisch element erin zitten. Deze staat standaard volgens mij op plus 5 graden dat hij mee mag doen als backup maar dit moet je op -7 zetten.Audione0 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:28:
[...]
Je bedoelt dat de minimale aanvoer dan zo laag mogelijk ingesteld dient te worden om de waterwet in werking te houden als ik je goed begrijp?
Gisteren heb ik de min op 25 graden gezet, het elektrisch verbruik is wel iets afgenomen en het pendelgedrag is nog steeds goed. Dus ik zou de min nog verder naar beneden kunnen zetten, tot het moment dat de WP weer begint te pendelen. Dit zou betekenen dat ik dan de sweetpoint van de WP gevonden heb? (kleine stapjes per keer)
Mocht de warmtepomp toch minder lang gaan lopen dan de pompsnelheid verhogenhutsefrutsel schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:16:
[...]
Nee, de min op 20 graden zetten, heeft niks met pendelen te maken en de max op 42 zetten. Probeer maar, dit gaat werken en als het te koud wordt de temperatuur bij min 10 verhogen. Je hebt naast de warmtepomp ook een elektrisch element erin zitten. Deze staat standaard volgens mij op plus 5 graden dat hij mee mag doen als backup maar dit moet je op -7 zetten.
Het moet ook zo zijn dat de aanvoer temperatuur mee beweegt, dat is de werking van de stooklijn met buitentemperatuur voeler. De min temperatuur dus ook zo laag mogelijk instellen maar niet kouder dan de kamertemperatuur wens, anders kan hij gaan koelen en dat is in de winter niet wenselijkAudione0 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:18:
[...]
Waterwet fluctueerd een beetje als ik de min/max aanpas. Als ik de min/max temperatuur aanpas zie ik bij "Vertrek T-10" de temperatuur mee verplaatsen, aan de hand van de ingestelde "Curve" en "verschil".
De WP staat nu op min 25 en max 35 en Vetrek T-10 staat indd op 39 graden. Ik snap alleen niet zo goed waarom ik max op 42 graden zou moeten zetten? Bedoel je hiermee om de stooklijn af te vlakken? De curve is nu vrij kort en stijl.
En hoe vlakker de curve hoe zuiniger!hutsefrutsel schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:35:
[...]
Het moet ook zo zijn dat de aanvoer temperatuur mee beweegt, dat is de werking van de stooklijn met buitentemperatuur voeler. De min temperatuur dus ook zo laag mogelijk instellen maar niet kouder dan de kamertemperatuur wens, anders kan hij gaan koelen en dat is in de winter niet wenselijk
Ps. Zet na het aanpassen van de temperaturen de warmtepomp eens even helemaal uit met de aanuit schakelaar min 10 seconden wachten en weer opstarten, gaat je stooklijn ook even gereset wordenhutsefrutsel schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:37:
[...]
En hoe vlakker de curve hoe zuiniger!
Elektrisch element staat bij jouw uit, maar dat is beter van niet, als er op het buitenelement rijpvorming is heeft hij het elektrisch element soms nodig. Ook zal hij in de winter deze bij gebruiken voor tapwater( als je deze optie hebt)Audione0 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:15:
[...]
Indd 1 ding aanpassen, anders zie ik, door de bomen het bos niet meer, maar ik ga het steeds beter doorgronden
Bij mij staat het elekrische element uit.
Dan zet ik het element aanhutsefrutsel schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:02:
[...]
Elektrisch element staat bij jouw uit, maar dat is beter van niet, als er op het buitenelement rijpvorming is heeft hij het elektrisch element soms nodig. Ook zal hij in de winter deze bij gebruiken voor tapwater( als je deze optie hebt)
Ik kan voor 3kW of 6kW kiezen, ik neem aan dat 6kW thermisch vermogen wat veel is als extra?
[ Voor 11% gewijzigd door Audione0 op 04-11-2024 20:08 ]
Ja 3kw is prima, mocht je warmtepomp stuk gaan kun je over op noodmodus met 6kw, kom je niet in de kou te zitten😏Audione0 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:06:
[...]
Dan zet ik het element aan
Ik kan voor 3kW of 6kW kiezen, ik neem aan dat 6kW thermisch vermogen wat veel is als extra?
Goedemorgen Heren,
Ik heb sinds 2022 ook de Alfea Extensa warmtepomp.
Echter ondervind ik dezelfde problemen.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Situatie afgifte:
25 m² vloerverwarming met pomploze verdeler
2x Jaga Strada Hybrid 120x50 t16
1x Jaga Strada 140x50 t16
Leidingwerk naar verdeler CV-buis 28 mm
Leidingwerk naar radiatoren Uponor 20 mm, voedingsleiding 32 mm.
Situatie warmtepomp:
Alfea Extensa A.I. 8
150 liter tapwaterboiler
Probleem: De warmtepomp loopt niet mooi continu en ontdooit, naar mijn idee, te veel.
Wij hebben dit vergeleken met andere warmtepompen, o.a. Ecodan, Alpha Innotec LWDV en Nefit.
Echter komt dit probleem alleen voor bij de Alfea warmtepompen. Wij hebben dan ook het idee dat er te veel lucht door een veel te kleine buitenunit moet, waardoor hij verschrikkelijk snel dichtvriest. Zelfs wanneer de compressor op ± 50% draait, joelt de ventilator alsof er een F16 aan het opstijgen is.
Instellingen warmtepomp:
Invloed omgevingstemperatuur: 10°C
Vertrek T op -10°C: 35°C
Curve: 0,7
Verschil: 4,5
Vertrek T max: 45°C
Vertrek T min: 17°C
T comfort: 20,5°C
Eco: n.v.t.
Koeling: n.v.t.
Situatie afgifte:
Situatie warmtepomp:
Alfea Extensa A.I. 8
150 liter tapwaterboiler
Probleem: De warmtepomp loopt niet mooi continu en ontdooit, naar mijn idee, te veel.
Wij hebben dit vergeleken met andere warmtepompen, o.a. Ecodan, Alpha Innotec LWDV en Nefit.
Echter komt dit probleem alleen voor bij de Alfea warmtepompen. Wij hebben dan ook het idee dat er te veel lucht door een veel te kleine buitenunit moet, waardoor hij verschrikkelijk snel dichtvriest. Zelfs wanneer de compressor op ± 50% draait, joelt de ventilator alsof er een F16 aan het opstijgen is.
Instellingen warmtepomp:
Koeling: n.v.t.
/f/image/7P9JYtdHsslZoCN8CQVtbJoo.png?f=fotoalbum_large)
Dat is vervelend dat de ventilator joelt en dat is dan ook niet normaal, zou ik melding van maken bij de installateur. Normaliter als het rond het vriespunt is zal hij iedere 45 minuten een ontdooi cyclus hebben wel zijn er uitzonderingen zoals vochtige lucht buiten, dit slaat neer op je buitenelement en zal bevriezen.jorn hekhuis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:57:
Goedemorgen Heren,
Situatie afgifte:
Situatie warmtepomp:
Alfea Extensa A.I. 8
150 liter tapwaterboiler
Instellingen warmtepomp:
Koeling: n.v.t.[Afbeelding]
Wat bedoel je met warmtepomp loopt niet mooi continu? Slaat hij dan snel af?hutsefrutsel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:19:
[...]
Dat is vervelend dat de ventilator joelt en dat is dan ook niet normaal, zou ik melding van maken bij de installateur. Normaliter als het rond het vriespunt is zal hij iedere 45 minuten een ontdooi cyclus hebben wel zijn er uitzonderingen zoals vochtige lucht buiten, dit slaat neer op je buitenelement en zal bevriezen.
Heb zelf een 5kw met 80m2 vloerverwarming, hoe groot huis/ verwarmde ruimtes heb je? Vind je warmtepomp best groot voor 25m2 vloerverwarminghutsefrutsel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:24:
[...]
Wat bedoel je met warmtepomp loopt niet mooi continu? Slaat hij dan snel af?
En zou graag weten hoe groot buffervat je hebt? Zoals ik het zie kan jouw systeem niet zonder buffervat een ontdooi cyclus afmaken.hutsefrutsel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:56:
[...]
Heb zelf een 5kw met 80m2 vloerverwarming, hoe groot huis/ verwarmde ruimtes heb je? Vind je warmtepomp best groot voor 25m2 vloerverwarming