Zodra er een ontdooi cyclus is draait het systeem om en onttrekt de warmtepomp hitte uit je verwarming systeem terug en gebruikt hij dit om te ontdooien. Als je dan niet voldoende flow hebt( lees liters water) dan ontdooit hij niet volledig en begint hij snel weer met een nieuwe cyclus. Misschien gebeurt dat bij jouw systeemhutsefrutsel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:13:
[...]
En zou graag weten hoe groot buffervat je hebt? Zoals ik het zie kan jouw systeem niet zonder buffervat een ontdooi cyclus afmaken.
Jouw warmtepomp heeft 1616 liter flow nodig, hoeveel flow heb je?hutsefrutsel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:33:
[...]
Zodra er een ontdooi cyclus is draait het systeem om en onttrekt de warmtepomp hitte uit je verwarming systeem terug en gebruikt hij dit om te ontdooien. Als je dan niet voldoende flow hebt( lees liters water) dan ontdooit hij niet volledig en begint hij snel weer met een nieuwe cyclus. Misschien gebeurt dat bij jouw systeem
@hutsefrutsel zou jij je instellingen kunnen delen met de rest?
Ik heb namelijk dezelfde wp als jij (6KW) en ongeveer dezelfde oppervlakte.
Dat wil ik zeker wel maar ieder huis heeft zijn eigen instellingen nodig. Heb zelf een appartement uit 2023 en is volgens de beng norm gebouwd dus aan mijn instellingen hebben niet zo veel mensen wat aan. Maar zal van de week de algemene instellingen wel plaatsen.XethaX schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:39:
@hutsefrutsel zou jij je instellingen kunnen delen met de rest?
Je bent niet echt spraakzaamhutsefrutsel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:19:
[...]
Dat is vervelend dat de ventilator joelt en dat is dan ook niet normaal, zou ik melding van maken bij de installateur. Normaliter als het rond het vriespunt is zal hij iedere 45 minuten een ontdooi cyclus hebben wel zijn er uitzonderingen zoals vochtige lucht buiten, dit slaat neer op je buitenelement en zal bevriezen.
Ik ben een beetje aan het experimenteren met invloed omgeving T.
Je kunt dit in stappen van 10, van 0 naar 100% zetten. Ik zoek alleen de juiste setting.
Volgens chatgpt wordt er aangegeven dat volledig op de buitenvoeler geadviseerd wordt bij een huis waar niet teveel geschommeld wordt met de temperaturen icm met een goed geïsoleerd huis.
Bij het gebruik van een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming kun je kiezen voor een regeling op basis van een buitentemperatuursensor (ook wel weersafhankelijk regelen genoemd) of via een binnenthermostaat.
1. Buitentemperatuurregeling (Weersafhankelijk):
• De warmtepomp past de watertemperatuur voor de vloerverwarming aan op basis van de buitentemperatuur. Bij lagere buitentemperaturen levert de warmtepomp warmer water, terwijl bij hogere temperaturen het water koeler blijft.
• Dit systeem werkt goed met vloerverwarming, omdat de vloeren langzaam opwarmen en de temperatuur daardoor stabiel blijft.
• Voordelen: Efficiënter, vooral in goed geïsoleerde huizen; stabiele binnentemperatuur en minder risico op temperatuurpieken.
• Nadeel: Kan minder geschikt zijn als je snel de temperatuur wilt aanpassen, omdat het systeem langzaam reageert.
2. Binnenthermostaatregeling:
• Bij een binnenthermostaat meet de warmtepomp de binnentemperatuur en past op basis daarvan de warmtetoevoer aan.
• Voordelen: Geschikt voor snel inspelen op temperatuurveranderingen in de ruimte, bijvoorbeeld door zon of het gebruik van elektrische apparaten.
• Nadelen: Minder efficiënt bij vloerverwarming, omdat vloerverwarming traag reageert op temperatuurveranderingen. Dit kan leiden tot aan-uit-cycli die energieverspilling en oncomfortabele schommelingen veroorzaken.
Wat is beter?
• Buitentemperatuurregeling is meestal efficiënter en comfortabeler bij gebruik van vloerverwarming. Dit systeem werkt optimaal bij woningen met goede isolatie.
• Binnenthermostaatregeling kan een goede aanvulling zijn in specifieke ruimtes (zoals slaapkamers) waar je extra controle wilt hebben, of bij woningen waar je niet altijd een stabiele binnentemperatuur hebt.
Conclusie: Bij een warmtepomp met vloerverwarming wordt meestal aangeraden om weersafhankelijk te regelen (buitenthermostaat) voor een stabiel en energiezuinig systeem, vooral bij goed geïsoleerde huizen.
Nu hebben wij vloerverwarming en een huis wat redelijk tot goed is geïsoleerd, met veel raampartijen aan de zuidkant wat heel wat invloed kan hebben als de zon naar binnen schijnt.
Alleen spreek het ene het ander wat tegen als het aankomt op weerafhankelijk stoken.
Als ik 10% kies heb ik het pendelen redelijk onder controle alleen is het dag verbruik vrij fors. ~25kWh per dag op dit moment.
Als ik meer richting de kamer thermostaat ga, zeg 70% of hoger dan is er heel veel gependel maar is het kWh-verbruik met deze temperaturen gehalveerd, lees ~11kWh per dag
Zou ik dan kunnen aannemen als ik de invloed op 40a50% zet ik dan een mooi gemiddelde heb?
Lang verhaal kort, op hoeveel procent invloed is raadzaam?
Je kunt dit in stappen van 10, van 0 naar 100% zetten. Ik zoek alleen de juiste setting.
Volgens chatgpt wordt er aangegeven dat volledig op de buitenvoeler geadviseerd wordt bij een huis waar niet teveel geschommeld wordt met de temperaturen icm met een goed geïsoleerd huis.
Bij het gebruik van een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming kun je kiezen voor een regeling op basis van een buitentemperatuursensor (ook wel weersafhankelijk regelen genoemd) of via een binnenthermostaat.
• De warmtepomp past de watertemperatuur voor de vloerverwarming aan op basis van de buitentemperatuur. Bij lagere buitentemperaturen levert de warmtepomp warmer water, terwijl bij hogere temperaturen het water koeler blijft.
• Dit systeem werkt goed met vloerverwarming, omdat de vloeren langzaam opwarmen en de temperatuur daardoor stabiel blijft.
• Voordelen: Efficiënter, vooral in goed geïsoleerde huizen; stabiele binnentemperatuur en minder risico op temperatuurpieken.
• Nadeel: Kan minder geschikt zijn als je snel de temperatuur wilt aanpassen, omdat het systeem langzaam reageert.
• Bij een binnenthermostaat meet de warmtepomp de binnentemperatuur en past op basis daarvan de warmtetoevoer aan.
• Voordelen: Geschikt voor snel inspelen op temperatuurveranderingen in de ruimte, bijvoorbeeld door zon of het gebruik van elektrische apparaten.
• Nadelen: Minder efficiënt bij vloerverwarming, omdat vloerverwarming traag reageert op temperatuurveranderingen. Dit kan leiden tot aan-uit-cycli die energieverspilling en oncomfortabele schommelingen veroorzaken.
Wat is beter?
• Buitentemperatuurregeling is meestal efficiënter en comfortabeler bij gebruik van vloerverwarming. Dit systeem werkt optimaal bij woningen met goede isolatie.
• Binnenthermostaatregeling kan een goede aanvulling zijn in specifieke ruimtes (zoals slaapkamers) waar je extra controle wilt hebben, of bij woningen waar je niet altijd een stabiele binnentemperatuur hebt.
Conclusie: Bij een warmtepomp met vloerverwarming wordt meestal aangeraden om weersafhankelijk te regelen (buitenthermostaat) voor een stabiel en energiezuinig systeem, vooral bij goed geïsoleerde huizen.
Nu hebben wij vloerverwarming en een huis wat redelijk tot goed is geïsoleerd, met veel raampartijen aan de zuidkant wat heel wat invloed kan hebben als de zon naar binnen schijnt.
Alleen spreek het ene het ander wat tegen als het aankomt op weerafhankelijk stoken.
Als ik 10% kies heb ik het pendelen redelijk onder controle alleen is het dag verbruik vrij fors. ~25kWh per dag op dit moment.
Als ik meer richting de kamer thermostaat ga, zeg 70% of hoger dan is er heel veel gependel maar is het kWh-verbruik met deze temperaturen gehalveerd, lees ~11kWh per dag
Zou ik dan kunnen aannemen als ik de invloed op 40a50% zet ik dan een mooi gemiddelde heb?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Goed verhaal, lekker kort ook.Audione0 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:15:
Wat is beter?
50% is volgens de meeste de sweetspot hier
Nou, ben blij dat het duidelijk isXethaX schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:45:
[...]
Goed verhaal, lekker kort ook.
50% is volgens de meeste de sweetspot hier
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ik heb nog en vraag over het buffervat.
Wij hebben een grote binnenunit, betekent dit dat daar het buffervat inzit of is dit alleen een SWW tank?
Of is een buffervat altijd een aparte unit die naast de grote binnenunit staat?
Wij hebben deze unit:
Wij hebben een grote binnenunit, betekent dit dat daar het buffervat inzit of is dit alleen een SWW tank?
Wij hebben deze unit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iQdVg8bVpHJIx6xOR9Fbm9gJ.jpg?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Audione0 op 08-11-2024 09:41 ]
Ja hier zit je tank en buffervat in, maar wel een kleintje, in de 5kw zit een 16 liter buffervatAudione0 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:25:
Ik heb nog en vraag over het buffervat.
Wij hebben deze unit:
[Afbeelding]
Het verbruik zou na een dag of 4 moeten afnemen, dan is je hele huis op temperatuur en verwarmd hij alleen nog maar bij.Audione0 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:15:
Wat is beter?
En even vraagje: hoe zijn de temperaturen in je woning als je hem op 70 procent zet?hutsefrutsel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:36:
[...]
Het verbruik zou na een dag of 4 moeten afnemen, dan is je hele huis op temperatuur en verwarmd hij alleen nog maar bij.
Het is de kunst om met de flow de temperatuur te regelen van al je ruimtes, dus met de water hoeveelheid de wens temperatuur regelen van alle ruimtes en dan zou het met 10 procent het zuinigst moeten zijn. En het comfort het hoogstAudione0 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:15:
Wat is beter?
Goeie vraag, dit heb ik nog niet met de nieuwe instellingen getest.hutsefrutsel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:41:
[...]
En even vraagje: hoe zijn de temperaturen in je woning als je hem op 70 procent zet?
Ik heb nu een dag, omgeving op 100% staan. Pendelen is nog steeds weg. WP verbruik is: 22.6kWh op dit moment.
Dit laat ik even zo in het weekend staan om te zien wat dit na een paar dagen gaat doen.
:strip_exif()/f/image/7p6h7qZdhmcv5HaaxB4JNr8i.jpg?f=fotoalbum_large)
De instellingen zijn als volgt:
Invloed omgeving:100% (curve werkt hierdoor niet meer)
Vertrek T max: 35
Vertrek T min: 20
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2WUGPNVOY3bSWWeEteQCHXew.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EpduRXMoXUgHsH92gPPlruJr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D1izWnD7836eND6nKgoGHda2.jpg?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Audione0 op 08-11-2024 23:07 ]
Alle ruimtes zijn kwa temperatuur precies zoals we willen. Woonkamer en aanbouw het comfortabelst (dichtste bij de VV verdeler en WP) Kantoor, en slaapkamer (het verste van de verdeler en WP) iets koeler, waarbij de slaapkamer het koelst (niet koud) is.hutsefrutsel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:05:
[...]
Het is de kunst om met de flow de temperatuur te regelen van al je ruimtes, dus met de water hoeveelheid de wens temperatuur regelen van alle ruimtes en dan zou het met 10 procent het zuinigst moeten zijn. En het comfort het hoogst
Badkamer erg aangenaam, maar niet te dompig.
Ben heel benieuwd wat het verbruik nu wordt, als je de omgeving op 100procent zet. In principe is het onmogelijk dat hij dan zuiniger is, tenzij je de kamer temperatuur hiermee naar beneden haalt.Audione0 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:56:
[...]
Goeie vraag, dit heb ik nog niet met de nieuwe instellingen getest.
Ik heb nu een dag, omgeving op 100% staan. Pendelen is nog steeds weg. WP verbruik is: 22.6kWh op dit moment.
Dit laat ik even zo in het weekend staan om te zien wat dit na een paar dagen gaat doen.
[Afbeelding]
De instellingen zijn als volgt:
Invloed omgeving:100% (curve werkt hierdoor niet meer)
Vertrek T max: 35
Vertrek T min: 20
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb gisteravond de binnen thermostaat een halve graden naar beneden bijgesteld, naar 20graden. Binnen temperatuur is nu 20graden en het is erg comfortabel binnen.hutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:41:
[...]
Ben heel benieuwd wat het verbruik nu wordt, als je de omgeving op 100procent zet. In principe is het onmogelijk dat hij dan zuiniger is, tenzij je de kamer temperatuur hiermee naar beneden haalt.
Instellingen op de WP:
- Min 20
- Max 35
- Omgeving nog steeds op 100%
- Geen pendel gedrag
- Vloer temperatuur ~24
Het verbruik is 13.8kWh tot nu toe.
Nu op dit moment 867wh en loopt naar beneden af.
:strip_exif()/f/image/zsbU8bK1MS5GzRlZZ7KEuO2e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vPE1cPwWjc0t2LymhXT48Ibc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie dat het inderdaad zuiniger is, zou je hem voor mij ook even een paar dagen op 10 procent willen zetten en dan ook de max op 35 houden? Echt heel benieuwd. Je warmtepomp loop nu ook lang en ogenschijnlijk maar iets minder verbruik. Is het verbruik die je kunt uitlezen op de warmtepomp ook de helft?Audione0 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:11:
[...]
Ik heb gisteravond de binnen thermostaat een halve graden naar beneden bijgesteld, naar 20graden. Binnen temperatuur is nu 20graden en het is erg comfortabel binnen.
Instellingen op de WP:
- Min 20
- Max 35
- Omgeving nog steeds op 100%
- Geen pendel gedrag
- Vloer temperatuur ~24
Het verbruik is 13.8kWh tot nu toe.
Nu op dit moment 867wh en loopt naar beneden af.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En wat misschien ook nog een dingetje is, je hebt nu de max op 35 graden gezet maar eigenlijk moet je de max op 42 graden laten staan en de temperatuur bij -10 lager zetten, zou zomaar 5 graden lager kunnen? De temperatuur moet je door de waterwet/ stooklijn laten uitvoeren en niet zelf beperkingen in zettenhutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:54:
[...]
Zie dat het inderdaad zuiniger is, zou je hem voor mij ook even een paar dagen op 10 procent willen zetten en dan ook de max op 35 houden? Echt heel benieuwd. Je warmtepomp loop nu ook lang en ogenschijnlijk maar iets minder verbruik. Is het verbruik die je kunt uitlezen op de warmtepomp ook de helft?
Het verbruik op de WP is ook afgenomen indd.hutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:54:
[...]
Zie dat het inderdaad zuiniger is, zou je hem voor mij ook even een paar dagen op 10 procent willen zetten en dan ook de max op 35 houden? Echt heel benieuwd. Je warmtepomp loop nu ook lang en ogenschijnlijk maar iets minder verbruik. Is het verbruik die je kunt uitlezen op de warmtepomp ook de helft?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RbI3Nxpc09h4Qk2KIuMoggfD.jpg?f=user_large)
Ik zal morgen de stand op 10% zetten en dan laat ik de instelling een tijdje staan om te zien wat het doet
[ Voor 43% gewijzigd door Audione0 op 09-11-2024 18:34 ]
Heb het toch ingesteld zoals je aangaf.hutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:28:
[...]
En wat misschien ook nog een dingetje is, je hebt nu de max op 35 graden gezet maar eigenlijk moet je de max op 42 graden laten staan en de temperatuur bij -10 lager zetten, zou zomaar 5 graden lager kunnen? De temperatuur moet je door de waterwet/ stooklijn laten uitvoeren en niet zelf beperkingen in zetten
Je bedoelt de instellingen zoals dit neem ik aan?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JS3hPZBAFrQE22annEknwqTN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G2prboihidCLYVmTfdtId06G.jpg?f=user_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Audione0 op 09-11-2024 20:26 ]
Ja dit is helemaal top, nu ben ik benieuwd, dit zou zuiniger moeten zijnAudione0 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:23:
[...]
Heb het toch ingesteld zoals je aangaf.
Je bedoelt de instellingen zoals dit neem ik aan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ok, ik ben indd benieuwd.. Morgen is de buitentemperatuur wel 2 graden warmer dan vandaag... Grote kans dat ik dan appels met peren aan het vergelijken ben.hutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:37:
[...]
Ja dit is helemaal top, nu ben ik benieuwd, dit zou zuiniger moeten zijn
Ik geef het een paar dagen de tijd......
[ Voor 19% gewijzigd door Audione0 op 09-11-2024 20:49 ]
Ja dat is waar, maar het is heel bijzonder dat je hem op 100 procent zet het dan de helft minder kwh verbruikt, is in mijn optiek onmogelijk 🤔Audione0 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:46:
[...]
Ok, ik ben indd benieuwd.. Morgen is de buitentemperatuur wel 2 graden warmer dan vandaag... Grote kans dat ik dan appels met peren aan het vergelijken ben.
Ik geef het een paar dagen de tijd......
Maar weet niet of je al die tijd de max op 35 had staan, nu heb je de stooklijn 4 graden laten zakken, dit maakt een groot verschil en nu even afwachten of de temperatuur aangenaam blijft. Duurt wel 3 dagen voordat je aanpassingen resultaat geven. En nu je huis helemaal warm is zal het verbruik ook afnemen. Echt heel benieuwd!hutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:07:
[...]
Ja dat is waar, maar het is heel bijzonder dat je hem op 100 procent zet het dan de helft minder kwh verbruikt, is in mijn optiek onmogelijk 🤔
Als de flow op orde is begint het inregelen van de waterwet/stooklijn:
De basis is het voetpunt:
De wens temperatuur is altijd 20 graden bij een warmtepomp dit kan gewijzigd worden, hier kom ik later op terug.
20 graden kamertemperatuur als het buiten 20 graden is heb je 20 graden aanvoer water nodig dus het voetpunt waar de stooklijn begint is 20 graden. Het eindpunt is -10 graden hiertussen en natuurlijk voorbij de -10 gaat de stooklijn zijn aanvoertemperatuur berekenen.
Als het dus te koud is in het voorjaar moet je het voetpunt verhogen naar bijvoorbeeld 21 graden en is het te warm dan deze verlagen naar bv 19 graden. En is het te koud rond het vriespunt dan de temperatuur bij -10 verhogen. Is het altijd te koud dan beide verhogen. Maar het is gewoon uitproberen en drie dagen wachten om te kijken wat hij doet. De min temperatuur is dus eigenlijk altijd 20 graden en de max maximaal 45 graden, warmer wil je echt niet in de vloerverwarming hebben, ( ga je tap dancing leren)en een vloer die warmer is dan 29 graden is ongezond.
De basis is het voetpunt:
De wens temperatuur is altijd 20 graden bij een warmtepomp dit kan gewijzigd worden, hier kom ik later op terug.
20 graden kamertemperatuur als het buiten 20 graden is heb je 20 graden aanvoer water nodig dus het voetpunt waar de stooklijn begint is 20 graden. Het eindpunt is -10 graden hiertussen en natuurlijk voorbij de -10 gaat de stooklijn zijn aanvoertemperatuur berekenen.
Als het dus te koud is in het voorjaar moet je het voetpunt verhogen naar bijvoorbeeld 21 graden en is het te warm dan deze verlagen naar bv 19 graden. En is het te koud rond het vriespunt dan de temperatuur bij -10 verhogen. Is het altijd te koud dan beide verhogen. Maar het is gewoon uitproberen en drie dagen wachten om te kijken wat hij doet. De min temperatuur is dus eigenlijk altijd 20 graden en de max maximaal 45 graden, warmer wil je echt niet in de vloerverwarming hebben, ( ga je tap dancing leren)en een vloer die warmer is dan 29 graden is ongezond.
[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 11-11-2024 11:09 ]
hutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:16:
[...]
Maar weet niet of je al die tijd de max op 35 had staan, nu heb je de stooklijn 4 graden laten zakken, dit maakt een groot verschil en nu even afwachten of de temperatuur aangenaam blijft. Duurt wel 3 dagen voordat je aanpassingen resultaat geven. En nu je huis helemaal warm is zal het verbruik ook afnemen. Echt heel benieuwd!
Ik heb eea getest en het system is indd zuiniger maar de gewenst temperatuur (20graden in de woning )wordt niet gehaald en het penelgedrag is weer terug op deze instellingen:hutsefrutsel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:28:
[...]
En wat misschien ook nog een dingetje is, je hebt nu de max op 35 graden gezet maar eigenlijk moet je de max op 42 graden laten staan en de temperatuur bij -10 lager zetten, zou zomaar 5 graden lager kunnen? De temperatuur moet je door de waterwet/ stooklijn laten uitvoeren en niet zelf beperkingen in zetten
Min 20
Max 42
T -10 = 35
Omgeving beinvloeding op 10%
Pompsnelheid 70%
Inzicht gisteren:
/f/image/Jz4Yj9hk5Q1qY9n8WXqaL9FR.png?f=fotoalbum_large)
Gedrag vandaag:
:strip_exif()/f/image/3FPWLtj5FYpzyRUdBQ0VCd9t.jpg?f=fotoalbum_large)
1.5 stops per uur ongeveer..
:strip_exif()/f/image/XgHDtudKCh8vUccOC4vi6egg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FJhGqtcGWhiRS4m2PDdKC9YE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d93zwDwbtSKiRc1Gp3n0EILo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 11-11-2024 12:24 ]
Het pendel gedrag heeft niets met de temperatuur te maken, al zou je het nu wel denken, zet de pomp eens op 100 procent en kijk dan even wat er gebeurtAudione0 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:18:
[...]
[...]
Ik heb eea getest en het system is indd zuiniger maar de gewenst temperatuur (20graden in de woning )wordt niet gehaald en het penelgedrag is weer terug op deze instellingen:
Min 20
Max 42
T -10 = 35
Omgeving beinvloeding op 10%
Pompsnelheid 70%
Inzicht gisteren:
[Afbeelding]
Gedrag vandaag:
[Afbeelding]
1.5 stops per uur ongeveer..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En meet/ controleer ook even je retourenhutsefrutsel schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:47:
[...]
Het pendel gedrag heeft niets met de temperatuur te maken, al zou je het nu wel denken, zet de pomp eens op 100 procent en kijk dan even wat er gebeurt
Heb je de minimale stoptijd op 20 minuten staan?hutsefrutsel schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:51:
[...]
En meet/ controleer ook even je retouren
Jahutsefrutsel schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:19:
[...]
Heb je de minimale stoptijd op 20 minuten staan?
Ben zelf in het buitenland maar kan het zijn dat de buitentemperatuur een stuk is gestegen? want dat zou een heleboel verklaren
Het is relatief warm vandaag, 13 graden. De rest van de week niet echt heel koud. ‘s nachts rond de 7 graden.hutsefrutsel schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:57:
[...]
Ben zelf in het buitenland maar kan het zijn dat de buitentemperatuur een stuk is gestegen? want dat zou een heleboel verklaren
:strip_exif()/f/image/MKpjxeOMpkgVy1eR3ts7vbvx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Audione0 op 11-11-2024 19:53 ]
Door de hoge buitentemperatuur heeft je warmtepomp een veel groter vermogen die hij zo te zien niet kwijt kan. Heb je de pompsnelheid nog verhoogd?Audione0 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:51:
[...]
Het is relatief warm vandaag, 13 graden. De rest van de week niet echt heel koud. ‘s nachts rond de 7 graden.
[Afbeelding]
Ja daarnet even gedaan. Van 70 naar 80% gezet.hutsefrutsel schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:28:
[...]
Door de hoge buitentemperatuur heeft je warmtepomp een veel groter vermogen die hij zo te zien niet kwijt kan. Heb je de pompsnelheid nog verhoogd?
Even afwachten wat dat gaat doen.
Hierbij de instelling waar je de voet temperatuur kunt veranderen, je moet rechts bovenaan op curve gaan staan en deze veranderen in vertrek temperatuur, dan kun je onder de temperatuur bij plus 20 veranderen dit is bij mij 19 graden aangezien het bij ons in het voorjaar te warm was. Bij de meeste huizen die geen A label hebben mag deze wel op 21 graden hebben staan, kun je de temperatuur bij -10 ook 1 graad laten zakken waardoor de curve wat vlakker wordt en dus zuiniger
Hier de instelling van de bijverwarming, het elektrisch element mag bij -7 bijspringen, dit staat standaard op plus 5 graden
Zoals ik je begrepen had, woon jij en je gezin in een apartement toch? Betekent dit dat je ingebouwd zit en daarmee warmte van een andere woning kunt krijgen?
Je vertrek T-10 staat bij jouw 22, daarmee geef je aan dat de binnen temperatuur bij -10, 22 graden moet zijn en bij +20, 19 graden. Dus als het in de lente/zomer +20 en hoger wordt dan gaat bij je de WP koelen neem ik aan? Begrijp k dit dan goed?
[quote]Audione0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:41:
[...]
Zoals ik je begrepen had, woon jij en je gezin in een apartement toch? Betekent dit dat je ingebouwd zit en daarmee warmte van een andere woning kunt krijgen?
Je vertrek T-10 staat bij jouw 22, daarmee geef je aan dat de binnen temperatuur bij -10, 22 graden moet zijn en bij +20, 19 graden. Dus als het in de lente/zomer +20 en hoger wordt dan gaat bij je de WP koelen neem ik aan? Begrijp k dit dan goed?
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-11-2024 20:10 ]
[quote]hutsefrutsel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:57:
[...
[...
[ Voor 65% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-11-2024 20:11 ]
Heb je vraag nog een keer gelezen en zie dat ik je verkeerd begrepen heb. De stooklijn werkt anders: bij -10 graden buitentemperatuur wordt de aanvoer temperatuur van het water 22 graden en dan zal het in de referentie kamer 20 graden worden want daar staat de thermostaat op. Als ik de temperatuur van de stooklijn op plus 20 laat staan wordt het in het voorjaar 21 graden binnen vandaar dat die op 19 staat.Audione0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:41:
[...]
We hebben een A+++++ appartement er zit 50cm dikke isolatie aan de buitenkant en tripple glas op het zuiden.hutsefrutsel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:09:
[...]
Heb je vraag nog een keer gelezen en zie dat ik je verkeerd begrepen heb. De stooklijn werkt anders: bij -10 buiten temperatuur wordt de aanvoer temperatuur van het water 22 graden en dan zal het in de referentie kamer 20 graden worden want daar staat de thermostaat op. Als ik de temperatuur van de stooklijn op plus 20 laat staan wordt het in het voorjaar 21 graden vandaar dat die op 19 staat.
We hebben vanavond de oven aangehad en als het eten klaar is en de oven opendoen, gaat de kamertemperatuur 1 graad omhoog door de hetelucht.
[ Voor 11% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-11-2024 20:38 ]
Je regelt de temperatuur niet met je thermostaat maar met de stooklijn, wel moet je de thermostaat op de wens temperatuur zetten.hutsefrutsel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:09:
[...]
Heb je vraag nog een keer gelezen en zie dat ik je verkeerd begrepen heb. De stooklijn werkt anders: bij -10 wordt de aanvoer temperatuur van het water 22 graden en dan zal het in de referentie kamer 20 graden worden want daar staat de thermostaat op. Als ik de temperatuur van de stooklijn op plus 20 laat staan wordt het in het voorjaar 21 graden vandaar dat die op 19 staat.
Ik zag dat je geen min/max temperatuur foto in je reactie toegevoegd had. Hoe heb jij de min/min temperatuur ingesteld staan?hutsefrutsel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:16:
[...]
We hebben een A+++++ appartement er zit 50cm dikke isolatie aan de buitenkant en tripple glas op het zuiden.
We hebben vanavond de oven aangehad en als het eten klaar is en de oven opendoen, gaat de kamertemperatuur 1 graad omhoog door de hetelucht.
Heb de min op 20 staan en de max op 28 graden maar dat is alleen voor mijn huis van toepassing ieder huis heeft zijn eigen waardes. Ook de stooklijn waardes zijn huis afhankelijk. Ligt er helemaal aan hoe goed je huis is geïsoleerd.Audione0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:20:
[...]
Ik zag dat je geen min/max temperatuur foto in je reactie toegevoegd had. Hoe heb jij de min/min temperatuur ingesteld staan?
[ Voor 23% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-11-2024 22:43 ]
Je ziet dat het pendelen een stuk minder is geworden, maar er zijn momenten dat het pendelgedrag nog steeds aan de orde is. ‘s nachts gaat het goed en als het warmer overdag wordt zie je dat de WP gaat pendelen. Te veel energie in de buitenlucht.
:strip_exif()/f/image/cXGvRGzVXxBgIqojERgaTl4h.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Mnmj3xNuAEXXEZ5lTDviPq6j.png?f=fotoalbum_large)
Pomp staat op 80%
:strip_exif()/f/image/cXGvRGzVXxBgIqojERgaTl4h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WJOMZONVXHYh48lCwTbYQtx2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Mnmj3xNuAEXXEZ5lTDviPq6j.png?f=fotoalbum_large)
Pomp staat op 80%
Je kunt proberen om het voetpunt naar 21 of 22 graden te zetten, maar weet niet wat jouw kamertemperaturen zijn. Als je dat doet gaat hij bij warmere buitentemperaturen wat langer lopen. Gezien het pendelen overdag zal de kamertemperatuur niet voldoende zijn(denk ik). Door het voetpunt te verhogen zal de aanvoer temperatuur ook stijgen en natuurlijk de kamertemperatuur maar alleen als het buiten warmer is. En de pomp eens op 100 procent zetten.Audione0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:09:
Je ziet dat het pendelen een stuk minder is geworden, maar er zijn momenten dat het pendelgedrag nog steeds aan de orde is. ‘s nachts gaat het goed en als het warmer overdag wordt zie je dat de WP gaat pendelen. Te veel energie in de buitenlucht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pomp staat op 80%
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 14-11-2024 10:33 ]
Audione0@ Weet je ook zeker dat het de warmtepomp is die het stroomverbruik aantoont? En niet een ander apparaat? Als bij mij de warmtepomp afslaat na 1.5 uur draaien dan start hij de eerste 4 uur niet meer op. Bij jouw start hij na een hele nacht lopen na 20min weer op?
Op Hoeveel seconden heb je de post circulatie staan? En als je warmtepomp een lange transport leiding heeft naar je verbruikers dan zet de post circulatie maar op maximaal aantal seconden.
Op Hoeveel seconden heb je de post circulatie staan? En als je warmtepomp een lange transport leiding heeft naar je verbruikers dan zet de post circulatie maar op maximaal aantal seconden.
[ Voor 76% gewijzigd door hutsefrutsel op 14-11-2024 15:27 ]
Onze kamer temperatuur is, als de binnenthermostaat op 20.5 staat, vaak overdag indd iets kouder, lees killer. In de avond en nacht is het veel aangenamer binnen, en is de binnentemperatuur vaak iets hoger dan op de binnenthermostaat is ingesteld. Precies het gedrag zoals je beschrijft.hutsefrutsel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:43:
[...]
Je kunt proberen om het voetpunt naar 21 of 22 graden te zetten, maar weet niet wat jouw kamertemperaturen zijn. Als je dat doet gaat hij bij warmere buitentemperaturen wat langer lopen. Gezien het pendelen overdag zal de kamertemperatuur niet voldoende zijn(denk ik). Door het voetpunt te verhogen zal de aanvoer temperatuur ook stijgen en natuurlijk de kamertemperatuur maar alleen als het buiten warmer is. En de pomp eens op 100 procent zetten.
De warmtepomp zit op een aparte meter, dus ik kan het gedrag precies meten.hutsefrutsel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:10:
Audione0@ Weet je ook zeker dat het de warmtepomp is die het stroomverbruik aantoont? En niet een ander apparaat? Als bij mij de warmtepomp afslaat na 1.5 uur draaien dan start hij de eerste 4 uur niet meer op. Bij jouw start hij na een hele nacht lopen na 20min weer op?
Wat bedoel je met lange tranport leiding. De leidingen tussen de WP en vloerverwarming verdeler is ongeveer ~2,5m. De leiding tussen de buiten en binnenunit is denk ik ~5m
Vloerverwarmingverdeler is een 9 groeps verdeler voor een oppervlakte van ~100m2. Hart-hart van de vv buizen is 10cm.
De slaapkamers en gang hebben de langste slangen. De slaapkamers staan ongeveer 16m van de vv verdeler af.
[ Voor 38% gewijzigd door Audione0 op 14-11-2024 16:12 ]
Dan zou ik de temperatuur bij -10 1 graad laten zakken en de voet temperatuur op 22 zetten, en ik zou graag willen weten wat de post circulatie tijd bij jou is? Had je hierboven nog even wat vragen gesteldAudione0 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:02:
[...]
Onze kamer temperatuur is, als de binnenthermostaat op 20.5 staat, vaak overdag indd iets kouder, lees killer. In de avond en nacht is het veel aangenamer binnen, en is de binnentemperatuur vaak iets hoger dan op de binnenthermostaat is ingesteld. Precies het gedrag zoals je beschrijft.
Ik weet het niet zeker, nooit iets mee gedaan eigenlijk. Staat volgens mij op 240 seconden.hutsefrutsel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:11:
[...]
Dan zou ik de temperatuur bij -10 1 graad laten zakken en de voet temperatuur op 22 zetten, en ik zou graag willen weten wat de post circulatie tijd bij jou is? Had je hierboven nog even wat vragen gesteld
Hier kijk ik vanavond even naar en laat het weten.
Zie ook dat je 2 keer per dag tapwater maakt, het is voordeliger om dat 1 keer per dag te doen met dan de temperatuur bijvoorbeeld op 55 graden zodat er genoeg water is. Maar weet natuurlijk niet wat de reden is voor de twee keer.Audione0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pomp staat op 80%
2x tapwater? Na mijn weten heb ik het zo ingesteld dat het 1 keer per dag opgewarmd moet worden naar 45 graden.hutsefrutsel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:38:
[...]
Zie ook dat je 2 keer per dag tapwater maakt, het is voordeliger om dat 1 keer per dag te doen met dan de temperatuur bijvoorbeeld op 55 graden zodat er genoeg water is. Maar weet natuurlijk niet wat de reden is voor de twee keer.
Ik zal alle instellingen eens posten, misschien zie jij nog iets geks.. Nogmaals erg bedankt dat je er zo je tijd voor neemt om adviezen te geven
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HGk0FEQhwfI9dbQovxCN7mXW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LsJZ38hOlvgNdXT1jjC1eQfH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p5usg0K1ebclGAVkvoBrzXyk.jpg?f=user_large)
Postcirculatie stond indd op 240sec, dit heb ik naar 600sec gezet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pZFu4JEKicjBXXqKQSzJkdtN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8gL1ipojJyvR0S1Pa3Td88fk.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BWMk4c1Ij2KoJnFzMevUoRI7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2FxMqTcEPNzgoOaw1FdJp4vB.jpg?f=user_large)
/f/image/K3s3CyGMDM9TnbgB91MkGFhE.png?f=fotoalbum_large)
Een om 12.00h en een om 18.00h?
Zou eens proberen om het tapwater op 50 graden te zetten. En een timer tussen 14.00 en 16.00h, dan is de buitentemperatuur het hoogst en dus je kosten het laagst, ja blijf een Nederlander hé😂
[ Voor 22% gewijzigd door hutsefrutsel op 15-11-2024 00:32 ]
Zou je me de instellingen van je sww tapwater kunnen posten? Verder staat alles mooi nu. Even afwachten hoe dit uitpakt.hutsefrutsel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:33:
[Afbeelding] hier zie je 2 pieken en dat kan haast niet anders dan tapwater zijn toch?
En als ik mag vragen hoe groot je gezin is en wat zijn de douche/ bad wensen?
En geen dank hoor, vind het best leuk om mijn kennis te delen.
[ Voor 5% gewijzigd door hutsefrutsel op 14-11-2024 22:41 ]
/f/image/KaLsMXzn3lrFRBUpuPimtfJG.png?f=fotoalbum_large)
Hier kun je zien aan het stroomverbruik dat de timer werkt.( deze dag waren we niet thuis een goed moment om te controleren)
Het is dus zonde om 2 keer per dag tapwater te maken kun je beter de temperatuur van het tapwater wat verhogen zodat het in 1 keer klaar is. Scheelt je in de winter rond het vriespunt zeker 2kwh per dag. Maar goed dit is mijn inzicht……….
[ Voor 28% gewijzigd door hutsefrutsel op 15-11-2024 10:41 ]
:strip_exif()/f/image/PKnUk30MqYgiorHYqkhq1o14.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de voet temperatuur verhoogd(lees word het binnen warmer in het voorjaar)is het meestal verstandig om de overgang van zomer/winter aan te passen naar bv 16 graden , dan stopt de warmtepomp met verwarmen als het buiten 16 graden is. Of je moet altijd met een korte broek rondlopen, dan hoef je niets te doen😂
Ik zal er straks even naar kijken als ik thuis ben. Met de voet temperatuur bedoel je de instelling bij "Vertrek T mini" ?hutsefrutsel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:54:
[Afbeelding]
Als je de voet temperatuur verhoogd(lees word het binnen warmer in het voorjaar)is het meestal verstandig om de overgang van zomer/winter aan te passen naar bv 16 graden , dan stopt de warmtepomp met verwarmen als het buiten 16 graden is. Of je moet altijd met een korte broek rondlopen, dan hoef je niets te doen😂
Bij SWW heb ik 1 programma lopen, volgens mij exact hetzelfde, dus gek dat de SWW 2x opgewarmd wordt.
Ik zal straks even wat foto's plaatsen.
hutsefrutsel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:39:
[...]
Zou je me de instellingen van je sww tapwater kunnen posten? Verder staat alles mooi nu. Even afwachten hoe dit uitpakt.
En als ik mag vragen hoe groot je gezin is en wat zijn de douche/ bad wensen?
En geen dank hoor, vind het best leuk om mijn kennis te delen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5X9AiYk6RtdNo2tMhQuMgQ7x.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BgOYsUJzzJY9mtj4WtUH5O0j.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IafLFj5ybd0toQkPZ7h75YRE.jpg?f=user_large)
Deze instelling was aanvankelijk geprogrammeerd voor een dagelijkse periode van 11:30 tot 14:30 uur op 45 graden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qVJzmWx5B8eOW9JSUHENavOk.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dtoC4kbfXhBXPmyW3KPJkwla.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 15-11-2024 18:25 ]
Je hebt de eco op 55 graden staan daar gaat het mis, zet deze maar op 40 graden en watertemperatuur kan wel op 50 graden, is meer dan genoeg tenzij je een bad hebt. Hoe gaat het met je temperatuur en pendelen nu je de voet temperatuur op 22 hebt staan?Audione0 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:22:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze instelling was aanvankelijk geprogrammeerd voor een dagelijkse periode van 11:30 tot 14:30 uur op 45 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En kun je mij een foto van je stroom verbruik posten? Kan ik even kijken wat de post circulatie en pomp op 100 procent doet
En als de warmtepomp 20 minuten loopt is het overigens geen pendelen dit heeft bijna iedereen in het voorjaar/najaar (maar dan moet de temperatuur in huis wel op orde zijn)
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-11-2024 16:29 ]
[URL="
[ Voor 208% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-11-2024 17:31 ]
Het pendelen is weg, erg blij mee. Hierbij wat screenshots.hutsefrutsel schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:27:
[...]
Je hebt de eco op 55 graden staan daar gaat het mis, zet deze maar op 40 graden en watertemperatuur kan wel op 50 graden, is meer dan genoeg tenzij je een bad hebt. Hoe gaat het met je temperatuur en pendelen nu je de voet temperatuur op 22 hebt staan?
En kun je mij een foto van je stroom verbruik posten? Kan ik even kijken wat de post circulatie en pomp op 100 procent doet
En als de warmtepomp 20 minuten loopt is het overigens geen pendelen dit heeft bijna iedereen in het voorjaar/najaar (maar dan moet de temperatuur in huis wel op orde zijn)
:strip_exif()/f/image/qKzJMalQ1K83hEvM2QLyMZ04.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b4eLeJpFVfdSZVDp6OQQUqpW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IgLDL4UpHqasSvl4Ri0S2h6z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat ik het verbruik nog verder naar beneden kan krijgen
Het super aangenaam in huis, binnentemp iets hoger (0.2 graden warmer dan op de binnenthermostaat is ingesteld. De vloer is lekker warm, en binnen klimaat in alle vertrekken helemaal top!hutsefrutsel schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:27:
[...]
Hoe gaat het met je temperatuur en pendelen nu je de voet temperatuur op 22 hebt staan?
Als het straks kouder wordt kan ik dan de voettemperatuur iets lager zetten?
[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 16-11-2024 17:56 ]
Helemaal top!Audione0 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:52:
[...]
Het pendelen is weg, erg blij mee. Hierbij wat screenshots.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoop dat ik het verbruik nog verder naar beneden kan krijgenVerwarmen met een verbruik uit het net van ~900wh gemiddeld per uur vind ik wat veel, of dit hoort gewoon bij dit huis en ik moet gewoon niet zeiken
[...]
Het super aangenaam in huis, binnentemp iets hoger (0.2 graden warmer dan op de binnenthermostaat is ingesteld. De vloer is lekker warm, en binnen klimaat in alle vertrekken helemaal top!
Als het straks kouder wordt kan ik dan de voettemperatuur iets lager zetten?
Het ziet er inderdaad goed uit, je hoeft het voetpunt niet terug te zetten je stooklijn regelt dit allemaal vanzelf. Als je het eenmaal goed hebt staan hoef je er nooit meer naar te kijken.
Je hebt een 10kw (lees 10000watt) warmtepomp en hij gebruikt maar 900 watt per uur, vind het nog niet verkeerd. Weet niet of je deze gegevens hebt maar vergelijk het eens met gasverbruik.
Je kunt ook met nachtverlaging gaan werken door een timer aan te maken en de eco temperatuur 1 graad te laten zakken. De comfort temperatuur werkt met 0.2 graden verschil en de eco met 0.5 maw de warmtepomp zal in de eco stand de temperatuur een halve graad laten zakken en dan weer aanslaan (dus dan in totaal 1.5 graad) scheelt best wat stroom. Zal niet in alle woningen zuiniger zijn maar bij jullie denk ik wel. Even uitproberen.hutsefrutsel schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:20:
[...]
Helemaal top!
Het ziet er inderdaad goed uit, je hoeft het voetpunt niet terug te zetten je stooklijn regelt dit allemaal vanzelf. Als je het eenmaal goed hebt staan hoef je er nooit meer naar te kijken.
Je hebt een 10kw (lees 10000watt) warmtepomp en hij gebruikt maar 900 watt per uur, vind het nog niet verkeerd. Weet niet of je deze gegevens hebt maar vergelijk het eens met gasverbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-11-2024 21:18 ]
Vorig jaar heb ik op een koude nacht (rond de 0 graden buitentemp) de WP uitgezet om te zien hoeveel graden ons huis zou afkoelen. Uitgezet om 23:00 uur en weer gecontroleerd rond 07:00 uur. Het huis was toen iets meer dan 1 graad afgekoeld.hutsefrutsel schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:12:
[...]
Je kunt ook met nachtverlaging gaan werken door een timer aan te maken en de eco temperatuur 1 graad te laten zakken. De comfort temperatuur werkt met 0.2 graden verschil en de eco met 0.5 maw de warmtepomp zal in de eco stand de temperatuur een halve graad laten zakken en dan weer aanslaan (dus dan in totaal 1.5 graad) scheelt best wat stroom. Zal niet in alle woningen zuiniger zijn maar bij jullie denk ik wel. Even uitproberen.
Ik ga dit zeker eens proberen. Maar hoe functioneert dit precies? Als ik het tijdsprogramma instel, bijvoorbeeld van 22:00 tot 03:30, wordt dan de eco-modus getriggerd, of juist de comfortmodus?
Dat is voor mij al een hele tijd geleden dat ik dat gedaan heb en voor ons huis was het niet zuiniger. Maar volgens mij zijn de tijden die je instelt de eco uren, en na de eerste nacht ben je erachter 😏 denk dat het voor jullie huis een stuk zuiniger gaat zijn. Zeker als je de verwarming weer laat aangaan nadat je het koudste punt van de morgen voorbij bent( als de zon opkomt)Audione0 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:27:
[...]
Vorig jaar heb ik op een koude nacht (rond de 0 graden buitentemp) de WP uitgezet om te zien hoeveel graden ons huis zou afkoelen. Uitgezet om 23:00 uur en weer gecontroleerd rond 07:00 uur. Het huis was toen iets meer dan 1 graad afgekoeld.
Ik ga dit zeker eens proberen. Maar hoe functioneert dit precies? Als ik het tijdsprogramma instel, bijvoorbeeld van 22:00 tot 03:30, wordt dan de eco-modus getriggerd, of juist de comfortmodus?
[ Voor 11% gewijzigd door hutsefrutsel op 17-11-2024 12:50 ]
Post circulatie: als je warmtepomp het water op temperatuur heeft en stopt staat hij 20 minuten stil(als je dit hebt ingesteld met stoptijd) Na 20 minuten zet hij alleen de pomp aan om de retour temperatuur te meten/snuffelen. Als je dit bv op 60 seconden hebt staan pompt hij het water 60 seconden rond en doet hij niets met de retour temperatuur totdat de 60 seconden voorbij zijn en dan bepaalt hij of die opnieuw start of weer 20 minuten stilstaat. Hier kun je dus mee spelen om de juiste pomp duur(retour temperatuur)mee in te stellen. Meestal is 5 minuten de juiste maar afhankelijk van de grootte van je systeem.
Met 600 seconden breng je vooral rust aan in je systeem.
Met 600 seconden breng je vooral rust aan in je systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 17-11-2024 19:24 ]
@Audione0 ik hoop dat je tevreden bent met je nieuwe instellingen en zou graag als het hopelijk lekker een paar graden gaat vriezen je nog even een update geeft. 👋
Ga ik zeker doen!hutsefrutsel schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:18:
@Audione0 ik hoop dat je tevreden bent met je nieuwe instellingen en zou graag als het hopelijk lekker een paar graden gaat vriezen je nog even een update geeft. 👋
Ben i.i.g. erg blij met de instellingen en vooral door je gegeven hulp👌
Voor het gemak heb ik de afgelopen tijd alle instellingen in een spreadsheet gezet. In het kader wie schrijft die blijft.
Van de week ga ik nog eens kijken of nachtverlaging voor ons nog een energie besparing op kan leveren. Ben benieuwd.
Nogmaals, heel erg bedankt👍
@Audione0 kan je die spreadsheet delen? Ik ga binnenkort ook weer wat pielen, dan kan ik het zelfde format gebruiken, wellicht wel zo handig.
Hier is de uitdaging dat ik erg veel glasoppervlak heb. Als de zon ook maar even schijnt, gaat de temperatuur hier hard de lucht in. Ik ben er nog niet over uit hoe de WP in te stellen om hier mee om te gaan. Welke invloed buitentemperatuur nu moet spelen in de stooklijn, et cetera.
Dit is bijv. het gedrag van de warmtepomp op zaterdag, een zonnige dag hier. Met daaronder een bewolktere dag, afgelopen dinsdag.
/f/image/XpwzFz9vuHelnB4TrymOK75d.png?f=fotoalbum_large)
Hier is de uitdaging dat ik erg veel glasoppervlak heb. Als de zon ook maar even schijnt, gaat de temperatuur hier hard de lucht in. Ik ben er nog niet over uit hoe de WP in te stellen om hier mee om te gaan. Welke invloed buitentemperatuur nu moet spelen in de stooklijn, et cetera.
Dit is bijv. het gedrag van de warmtepomp op zaterdag, een zonnige dag hier. Met daaronder een bewolktere dag, afgelopen dinsdag.
/f/image/XpwzFz9vuHelnB4TrymOK75d.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OL1aL5csiMAEmAR8Ebs9DIDL.png?f=fotoalbum_large)
Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270
Ja hoor, geen probleem. Graag per gebruiker een nieuw tabblad maken svpalef schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:17:
@Audione0 kan je die spreadsheet delen? Ik ga binnenkort ook weer wat pielen, dan kan ik het zelfde format gebruiken, wellicht wel zo handig.
https://docs.google.com/s...625586&rtpof=true&sd=true
Hutsefrutsel en Audioneo, een vraagje; wij hebben dezelfde WP een 10 Kw. Heb 2 jaar de thermostaat op 20 graden gehad. Wij vonden dit toch niet behaaglijk genoeg en deze staat nu op 21 graden. Heb daardoor wat aanstellingen veranderd maar vraag mij of of deze wel de juiste waren. Wij willen natuurlijk ook zo zuinig mogelijk verwarmen en zo min mogelijk pendelen. Zouden jullie mij hierover kunnen adviseren, alvast bedankt, zal straks wat afbeeldingen mee sturen. De laatste twee afbeeldingen zijn van vandaag en afgelopen zaterdag. Wij doen niet aan nachtverlaging. Hebben dat in verleden gedaan, werkte niet, WP deed er heel lang over om weer op temperatuur te komen.
[ Voor 17% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 10:50 ]
hutsefrutsel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:54:
[Afbeelding]
@hortens9273 Hoeveel flow heb je ?
En haal je de 21 graden?
En haal je de 21 graden?
[ Voor 13% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-11-2024 10:51 ]
Eerlijk gezegd weet ik niet wat je met flow bedoelt, op dit moment is het hier 20,5 graden, dus haal het niet. Waar moet ik naar kijken wat de flow is. Heb er eerlijk gezegd niet veel verstand van.
[ Voor 28% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 10:54 ]
Dit had ik op pagina 23 geschreven in dit forum,hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:53:
Eerlijk gezegd weet ik niet wat je met flow bedoelt, op dit moment is het hier 20,5 graden, dus haal het niet. Waar moet ik naar kijken wat de flow is. Heb er eerlijk gezegd niet veel verstand van.
Het begrip flow: in de open verdeler zitten rode zwemmertjes, deze gaan zwemmen/ opstijgen als de pomp loopt, vaak staan deze op 2 ingesteld naar kun je verstellen. Als deze op 2 komt betekent dat je 2 liter per minuut flow hebt. 2x60minuten is 120liter flow per groep per uur. Zo kun je de flow inregelen maar zorg ervoor dat de retour op kleine ruimtes niet te warm terug komt want dan schakelt de warmtepomp uit op je kleinste groep.
hutsefrutsel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:57:
[...]
Dit had ik op pagina 23 geschreven in dit forum,
Het begrip flow: in de open verdeler zitten rode zwemmertjes, deze gaan zwemmen/ opstijgen als de pomp loopt, vaak staan deze op 2 ingesteld naar kun je verstellen. Als deze op 2 komt betekent dat je 2 liter per minuut flow hebt. 2x60minuten is 120liter flow per groep per uur. Zo kun je de flow inregelen maar zorg ervoor dat de retour op kleine ruimtes niet te warm terug komt want dan schakelt de warmtepomp uit op je kleinste groep.
Bovenste rij de witte kapjes eraf halen en dan kun je ze verstellen
Zijn dit je enigste verbruikers? Want dan heb je een probleemhutsefrutsel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:04:
[...]
Bovenste rij de witte kapjes eraf halen en dan kun je ze verstellen
Oei, dit durf ik eerlijk gezegd niet, moet installateur maar doen. Maar zijn de instellingen verder wel goed? Wat voor Probleem? In totaal zie ik er 11, wij verwarmen alleen kamer, keuken, serre, is 1 ruimte, open verbinding met elkaar. ongeveer 100 m2.
[ Voor 32% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 11:09 ]
Nog een keer, zijn dit je enigste verbruikers?hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:06:
Oei, dit durf ik eerlijk gezegd niet, moet installateur maar doen. Maar zijn de instellingen verder wel goed? Wat voor Probleem?
6 groepen vloerverwarming?
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-11-2024 11:10 ]
Ja, zie er niet meer. Bovenste 6 voor de kamer, onderste 5 voor keuken en serre. Hal, boven etc, zitten de oude radiatoren nog, verwarmen verder niet, alleen bij vorst. In totaal zijn er 11. Zal afbeelding maken van totaal. Snap al wat je bedoelt, er hangen eronder nog meer groepen, heb alleen foto gemaakt van de bovenste. Zijn er in totaal 22, sorry
[ Voor 128% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 11:17 ]
Aaah had even de tweede rij gemist, ja de witte kapjes bovenste rij moeten eraf. Hier zal je ongeveer 3 liter per minuut moeten instellen. Deze kapjes kun je er makkelijk zelf afhalen hoor.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:10:
Ja, zie er niet meer. Bovenste 6 voor de kamer, onderste 5 voor keuken en serre. Hal, boven etc, zitten de oude radiatoren nog, verwarmen verder niet, alleen bij vorst. In totaal zijn er 11. Zal afbeelding maken van totaal.
En lees even het forum door je zult ook eerst de retour moeten meten voordat je met de instellingen aan de gang kunt en dan kom je straks misschien op het punt dat 20 graden aangenaam gaat zijn.hutsefrutsel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:18:
[...]
Aaah had even de tweede rij gemist, ja de witte kapjes bovenste rij moeten eraf. Hier zal je ongeveer 3 liter per minuut moeten instellen. Deze kapjes kun je er makkelijk zelf afhalen hoor.
En met een warmtepomp kun je niet ineens als het gaat vriezen radiatoren open zetten, breng je de stooklijn omzeep. Het is beter om al die radiatoren heel iets open te zetten zodat ze altijd mee doen en dan niet meer aankomen.hutsefrutsel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:20:
[...]
En lees even het forum door je zult ook eerst de retour moeten meten voordat je met de instellingen aan de gang kunt en dan kom je straks misschien op het punt dat 20 graden aangenaam gaat zijn.
Ok, dank je wel, maar ben bang dat dit mij boven mijn pet gaat, moet er maar iemand bij halen. ben a-technisch, vrouw en bijna 70, dan snap je het zeker wel, had namelijk stille hoop dat ik er met de instellingen veranderen was. maar in ieder geval heel hartelijk dank voor je mee denken. Vind wel jammer dat ons er nooit op gewezen is bv ook wat jij zegt over radiatoren open zetten, ben blij dat jij dit noemt.
[ Voor 18% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 11:28 ]
Aaah duidelijk geeft niets. Als je de radiator iets openzet dan ben je denk ik al van je pendelen af, probeer maar en de min temperatuur even op 20 graden zetten.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:25:
Ok, dank je wel, maar ben bang dat dit mij boven mijn pet gaat, moet er maar iemand bij halen. ben a-technisch, vrouw en bijna 70, dan snap je het zeker wel, had namelijk stille hoop dat ik er met de instellingen veranderen was. maar in ieder geval heel hartelijk dank voor je mee denken. Vind wel jammer dat ons er nooit op gewezen is bv ook wat jij zegt over radiatoren open zetten, ben blij dat jij dit noemt.
Wel leuk dat je toch even zo op een forum informatie komt inwinnen. Heb je niet iemand die je even kan helpen? Het inregelen is zeer tijd rovend en daarom doen installateurs dit niet.hutsefrutsel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:32:
[...]
Aaah duidelijk geeft niets. Als je de radiator iets openzet dan ben je denk ik al van je pendelen af, probeer maar en de min temperatuur even op 20 graden zetten.
Zit al heel lang op deze site en op meerdere, probeer mij er echt in te verdiepen, wou inderdaad dat er iemand was maar helaas, de installateur was inderdaad heel druk toendertijd. Denk dat dit een probleem is bij veel mensen met WP. Inregelen geen tijd voor. Heb van alles al geprobeerd laatste paar jaar, vorig winter omgevings temperatuur op 100% gezet. Nu weer naar 50%, ben steeds zoekende.
[ Voor 37% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 11:39 ]
Als je hem erbij haalt, zeg hem dan even dat je warmtepomp 2047 liter flow nodig heeft. Succes👋hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:37:
Zit al heel lang op deze site en op meerdere, probeer mij er echt in te verdiepen, wou inderdaad dat er iemand was maar helaas, de installateur was inderdaad heel druk toendertijd.