Dit heeft hij binnen 20 minuten klaar, de temperatuur inregelen zal wat lastiger zijn, als je dit voor elkaar hebt dan kan ik je zeker verder helpen.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:40:
Top, dank je wel.
Zal eerdaags met ze bellen, moeten maar komen, vind echt jammer dat ze daar niet echt de tijd voor hebben genomen. Als we de flow verhogen gaat dan verbruik ook omhoog, vind verbruik namelijk nu al hoog, installateur vond verbruik niet hoog, alleen verwarmen ongeveer 3900 per jaar, vind de SWW wel meevallen, ongeveer 500 per jaar.
[ Voor 48% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 11:51 ]
Nee verbruik valt wel mee, heb zelf een nieuw contract bij green choice en betaal 0,25 cent per kilowatt dan kom je voor verwarming op 82 euro per maand.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:47:
Zal eerdaags met ze bellen, moeten maar komen, vind echt jammer dat ze daar niet echt de tijd voor hebben genomen. Als we de flow verhogen gaat dan verbruik ook omhoog, vind verbruik namelijk nu al hoog, installateur vond verbruik niet hoog, alleen verwarmen ongeveer 3900 per jaar, vind de SWW wel meevallen, ongeveer 500 per jaar.
Heb net je foto van de verdelers beter bekeken en het is net of ze maar een halve liter flow hebben maar dat kan een vertekend beeld zijn. Als dat echt zo is dan mag het inregelen wel onder garantie vallen. Zou schandalig zijn.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:47:
Ben zo blij dat je dit gedaan hebt, hebben er net wat afbeeldingen van gemaakt, rij van 5 zijn oude van ongeveer 22 jaar geleden, is keuken en serre. De 6 zijn van september 2022, kamer ook vervangen met vloerverwarming. heb minimum op 20 graden gezet en we hebben alle radiatoren iets open gezet in hele huis,:strip_exif()/f/image/Y83alZHJeUIbGN7MlH2Xmc6E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MenfpWME2BzaxLR0AJtpKwHr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y83alZHJeUIbGN7MlH2Xmc6E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MenfpWME2BzaxLR0AJtpKwHr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M9fYxuZ0rLbmXk8OqW6EioCI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zou kunnen, een 10kw warmtepomp heeft 28 en nog beter 35 mm leidingen nodig als transport naar je vloerverwarming verdeler, de leidingen in de vloer zijn standaard altijd goed tenzij ze te ver uit elkaar liggen maar dat gebeurt zelden. Als de warmtepomp loopt kun je ook even tegen de glaasjes tikken, deze zitten soms wel eens vast maar het drijvertje in de glaasjes moet minimaal op 2.5 komen anders heb je veel te weinig water dat rond gaat en voelt het kil aan. Ook slaat dan je warmtepomp steeds uit, en dat gebeurt ook bij jullie.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:05:
Mijn man vraagt of dit ook met de dikte van de leidingen te maken kan hebben.
Zie dat je de min hebt aangepast maar de max mag je wel op 42 graden zetten. Gaat die niet meer stroom gebruiken maar als het toch 10 graden gaat vriezen heeft de stooklijn wat meer ruimte.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:05:
Mijn man vraagt of dit ook met de dikte van de leidingen te maken kan hebben.
En op de foto van de verdeler zie je de bovenste grijze kapjes bij de glaasjes, hier zie je aan de zijkanten 2 lipjes zitten, als je deze lipjes vasthoudt kun je het kapje er naar boven afhalen hier kun je niets verkeerd aan doen. Onder dit kapje zit een grote moer en kun je de waterstroom instellen. Hoef je niet technisch voor te zijnhutsefrutsel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:25:
[...]
Zie dat je de min hebt aangepast maar de max mag je wel op 42 graden zetten. Gaat die niet meer stroom gebruiken maar als het toch 10 graden gaat vriezen heeft de stooklijn wat meer ruimte.
Top dank je wel, gaan we morgen doen, het is er nu te donker, neem morgen weer contact op als je het niet erg vindt, zal de aanvoertemperatuur nog op 42 graden zetten
/f/image/XC5w78dJ5rbQe446pL9vgElV.png?f=fotoalbum_large)
En als het jullie lukt om de flow op 2.5 maar liefst 3 te krijgen dan heb je deze nodig, is bij de lidl te bestellen dan kunnen we hem samen wel even inregelen het is een infrarood laser temperatuur meter. Kost 19.95 geloof ik.
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-11-2024 19:10 ]
Fijn, deze hebben we al in huis, maar wel bedankt voor de tip, mijn man heeft net wel de leidingen opgemeten, deze zijn uitwendig 16mm. En de leidingen in de kamer liggen hart op hart 15cm, keuken en serre weten we niet
[ Voor 23% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 18:42 ]
Nee niet de aanvoer maar de maxhortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:32:
Top dank je wel, gaan we morgen doen, het is er nu te donker, neem morgen weer contact op als je het niet erg vindt, zal de aanvoertemperatuur nog op 42 graden zetten
Welke leidingen zijn dat, denk de slangen die de vloer ingaan, ik bedoel de leiding van je warmtepomp naar de verdelerhortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:41:
Fijn, deze hebben we al in huis, maar wel bedankt voor de tip, mijn man heeft net wel de leidingen opgemeten, deze zijn uitwendig 16mm. En de leidingen in de kamer liggen hart op hart 15cm, keuken en serre weten we niet
Die moet 28 zijn, tenzei die korter is dan 50 cm
[ Voor 5% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-11-2024 18:44 ]
Is dat die waar bij min 10 graden op staat of T max . ooo sorry, snap het al.
[ Voor 39% gewijzigd door hortens9273 op 19-11-2024 18:46 ]
Nee je hebt de min die je straks had aangepast en daar staat ook de max, deze max op 42 zettenhortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:44:
Is dat die waar bij min 10 graden op staat of T max
dank je wel, vind het onderhand wel vervelend dat we je zo lastig vallen,
De leiding uitwendige ribbelbuis is 275 mm, allemaal hetzelfde
Bovenaan deze pagina heb ik een spreadsheet gedeeld waarin je mijn instellingen kunt bekijken. De spreadsheet is aanpasbaar. Voel je vrij om je eigen instellingen toe te voegen, zodat we allemaal kunnen meekijken en advies kunnen geven op basis van jouw instellingen.hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:40:
Hutsefrutsel en Audioneo, een vraagje; wij hebben dezelfde WP een 10 Kw. Heb 2 jaar de thermostaat op 20 graden gehad. Wij vonden dit toch niet behaaglijk genoeg en deze staat nu op 21 graden. Heb daardoor wat aanstellingen veranderd maar vraag mij of of deze wel de juiste waren. Wij willen natuurlijk ook zo zuinig mogelijk verwarmen en zo min mogelijk pendelen. Zouden jullie mij hierover kunnen adviseren, alvast bedankt, zal straks wat afbeeldingen mee sturen. De laatste twee afbeeldingen zijn van vandaag en afgelopen zaterdag. Wij doen niet aan nachtverlaging. Hebben dat in verleden gedaan, werkte niet, WP deed er heel lang over om weer op temperatuur te komen.
Voeg zelf even een nieuw tabblad toe en zet daar je huidige instellingen in.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Top ding, heb ik veel plezier van!hutsefrutsel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:37:
[Afbeelding]
En als het jullie lukt om de flow op 2.5 te krijgen dan heb je deze nodig, is bij de lidl te bestellen dan kunnen we hem samen wel even inregelen het is een infrarood laser temperatuur meter. Kost 19.95 geloof ik.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Audioneo, dank je wel, zijn nu ook bezig om te kijken wat beter is. As dat op orde is zal ik ook reageren.
En zoek even op internet naar: video vloerverwarming verdeler inregelen. Zie je op youtube diverse filmpjes hoe dat werkt
Mooi, komen we morgen op terug, nogmaals dank.
Ben bang dat je met deze diameter nooit de flow gaat halen, zou je wat foto’s van de leidingen die van de warmtepomp naar de vloerverwarming kunnen posten en even een foto van de vloerverwarming verdelers maar dan van een afstandje zodat ik even een overzicht krijg?hortens9273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:49:
dank je wel, vind het onderhand wel vervelend dat we je zo lastig vallen,
hebben vanmorgen allemaal filmpjes bekeken, mijn man wou net proberen de flow op 2,5 te zetten maar beter even mee wachten nu. zal afbeeldingen maken.
Hebben toch wat aan de flow gedaan. De rij van 6 staat nu op 2. De rij van 5 reageert totaal niet, heel vreemd
Nee dat snap ik wel, hier ga je de flow nooit mee halen, alleen al de vele haakse bochten. Zou er een installateur bij halen dit komt niet goed zo helaashortens9273 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:59:
Hoop dat je hier wat aan hebt, als niet scherp genoeg is hoor ik het graag.
Misschien kunnen ze het oplossen met een extra pomp maar zelfs dat betwijfel ik.hutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:42:
[...]
Nee dat snap ik wel, hier ga je de flow nooit mee halen, alleen al de vele haakse bochten. Zou er een installateur bij halen dit komt niet goed zo helaas
De fliow moet op de drijvertjes op 3 komen en dan heb je 1980 liter per uur. Je haalt nu nog geen 800 liter, hiermee help je de warmtepomp omzeep.hutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:44:
[...]
Misschien kunnen ze het oplossen met een extra pomp maar zelfs dat betwijfel ik.
Dank je wel voor reactie, schrik hier wel van, hoe kunnen ze dit zo installeren? de WP is van half september 2022, zal nog wel onder garantie vallen denk, hoop ik, misschien eerst een andere partij erbij halen voor onafhankelijk advies en dan de installateur erbij halen, Vind dit echt heel naar.
Ja dat doe maar ze hebben een rij geknepen om in de andere nog een beetje water te krijgen.hortens9273 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:02:
Moeten we de rij van 6 maar weer terug zetten op waar deze stonden.
En van het idee om er eerst een andere installateur bij te halen is een top idee en dan niet vertellen dat je er later de oude installateur erbij haalt, zijn bijna allemaal vriendjes van elkaar.
En mochten ze op het idee komen om een extra pomp te plaatsen dan moet en ik herhaal moet die vanuit de warmtepomp aangestuurd worden en niet met de stekker ergens in het stopcontact en een externe temperatuur voeler. En geloof me dit heb ik al eerder meegemaakt. En dat gaat echt niet werken!hutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:09:
[...]
Ja dat doe maar ze hebben een rij geknepen om in de andere nog een beetje water te krijgen.
En van het idee om er eerst een andere installateur bij te halen is een top idee en dan niet vertellen dat je er later de oude installateur erbij haalt, zijn bijna allemaal vriendjes van elkaar.
Wat je nu nog even kunt doen is de post circulatie op 600 seconden zetten en de stoptijd op 20 minuten. De invloed op 100 procent en als het straks aangepast is dan de invloed op 10 procent. Maar dan hebben we vast weer contacthutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:33:
[...]
En mochten ze op het idee komen om een extra pomp te plaatsen dan moet en ik herhaal moet die vanuit de warmtepomp aangestuurd worden en niet met de stekker ergens in het stopcontact en een externe temperatuur voeler. En geloof me dit heb ik al eerder meegemaakt. En dat gaat echt niet werken!
Ja deze post circulatie op 600 seconden zettenhortens9273 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:44:
Wij zitten er echt mee in onze maag, hier in de omgeving kennen ze elkaar allemaal. Even kijken hoe ik dat doe, bij welke foto is dat. [Afbeelding] is dat deze?
Je kunt even een offerte aanvragen om de leidingen aan te passen. Zal geen enkele installateur problemen mee hebben en als je dat zelf wel hebt kun je achteraf even zeggen hoe de vork in de steel zit en vraag je even wat de onkosten zijn voor de offerte.hutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:46:
[...]
Ja deze post circulatie op 600 seconden zetten
Alle 6 zijn weer terug gezet naar het oude. Zal zo de postcirculatie op 600 seconden maar wat gebeurt er dan, we zullen ook informeren naar iemand die misschien onafhankelijk kan beoordelen. En dan kijken hoe we inderdaad verder moeten en welke stappen we moeten ondernemen bijvoorbeeld jouw advies opvolgen om de leidingen te veranderen. We zijn je heel dankbaar en de goede bedoelingen van je
[ Voor 7% gewijzigd door hortens9273 op 20-11-2024 17:01 ]
Post circulatie: als je warmtepomp het water op temperatuur heeft en stopt staat hij 20 minuten stil(als je dit hebt ingesteld met stoptijd) Na 20 minuten zet hij alleen de pomp aan om de retour temperatuur te meten/snuffelen. Als je dit bv op 60 seconden hebt staan pompt hij het water 60 seconden rond en doet hij niets met de retour temperatuur totdat de 60 seconden voorbij zijn en dan bepaalt hij of die opnieuw start of weer 20 minuten stilstaat. Hier kun je dus mee spelen om de juiste pomp duur(retour temperatuur)mee in te stellen. Meestal is 5 minuten de juiste maar afhankelijk van de grootte van je systeem.
Met 600 seconden breng je vooral rust aan in je systeem.
Hiervan gaat hij minder pendelen en dat is bij jullie op dit moment nodighutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:06:
Post circulatie: als je warmtepomp het water op temperatuur heeft en stopt staat hij 20 minuten stil(als je dit hebt ingesteld met stoptijd) Na 20 minuten zet hij alleen de pomp aan om de retour temperatuur te meten/snuffelen. Als je dit bv op 60 seconden hebt staan pompt hij het water 60 seconden rond en doet hij niets met de retour temperatuur totdat de 60 seconden voorbij zijn en dan bepaalt hij of die opnieuw start of weer 20 minuten stilstaat. Hier kun je dus mee spelen om de juiste pomp duur(retour temperatuur)mee in te stellen. Meestal is 5 minuten de juiste maar afhankelijk van de grootte van je systeem.
En wat je ook nog kunt doen naast de omgeving invloed op 100 procent is de temperatuur bij -10 even 5 graden warmer zetten. Zal iets meer stroom kosten maar hiermee spaar je wel 10 starts per dag mee uit.hutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:07:
[...]
Hiervan gaat hij minder pendelen en dat is bij jullie op dit moment nodig
Dank je wel weer, we komen er steeds meer achter waarom al die knietjes erin zitten. De installateur kwam met nieuwe verdeler van 11 op de rij, paste niet in de ruimte, toen is besloten om de oude rij van 5 maar te laten zitten en een rij van 6 erbij te zetten, toen moesten ze waarschijnlijk allemaal verbindingen maken. Wij zoeken nu naar de minst ingrijpende oplossing want het is heel ingrijpend om ruimte krijgen voor 11 op een rij. Staat een hele ombouw om en
de losse boiler ernaast, als er 11 op de rij moeten komen, dan moet er ook een gedeelte van de bijkeuken afgebroken worden, wordt heel ingrijpend. zal foto sturen van de situatie. Moeten nu kijken of er iets kan wat minder ingrijpend is. Maar wil natuurlijk ook niet dat de WP het gauw begeeft. Daarvoor was de investering te groot. Wij hebben nooit geweten wat dit voor consequenties zou hebben.
:strip_exif()/f/image/AVnUQkNYkdlNPJ7BFsmWvwQK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door hortens9273 op 20-11-2024 17:35 ]
Ja dat begrijp ik maar nu ik deze foto zie hebben ze dat in een morgen klaar, 2 verdelers kan prima maar deze moeten rechtstreeks op de warmtepomp aangesloten worden met zo min mogelijke bochten en dan een 35mm leiding heb je geen extra pomp nodighortens9273 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:31:
Dank je wel weer, we komen er steeds meer achter waarom al die knietjes erin zitten. De installateur kwam met nieuwe verdeler van 11 op de rij, paste niet in de ruimte, toen is besloten om de oude rij van 5 maar te laten zitten en een rij van 6 erbij te zetten, toen moesten ze waarschijnlijk allemaal verbindingen maken. Wij zoeken nu naar de minst ingrijpende oplossing want het is heel ingrijpend om ruimte krijgen voor 11 op een rij. Staat een hele ombouw om en [Afbeelding]de losse boiler ernaast, als er 11 op de rij moeten komen, dan moet er ook een gedeelte van de bijkeuken afgebroken worden, wordt heel ingrijpend. zal foto sturen van de situatie. Moeten nu kijken of er iets kan wat minder ingrijpend is. Maar wil natuurlijk ook niet dat de WP het gauw begeeft. Daarvoor was de investering te groot. Wij hebben nooit geweten wat dit voor consequenties zou hebben.
Maar ben benieuwd wat er uitkomt.
En nog even een laatste, onderaan op de verdelers zitten witte dopjes, deze moeten helemaal open staan ze moeten er eigenlijk bijna afvallen. kun je nog even controleren. Want nu ik zie hoe dichtbij alles staat zou je veel meer flow moeten hebben.hutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:41:
[...]
Ja dat begrijp ik maar nu ik deze foto zie hebben ze dat in een morgen klaar, 2 verdelers kan prima maar deze moeten rechtstreeks op de warmtepomp aangesloten worden met zo min mogelijke bochten en dan een 35mm leiding heb je geen extra pomp nodig
Maar ben benieuwd wat er uitkomt.
[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 20-11-2024 17:57 ]
Top, dank voor je informatie en wij gaan hiermee aan de slag, we laten iemand komen om er naar te kijken. moet nog even de post circulatie veranderen. Zijn allemaal helemaal los, ze rammelen erop. Post circulatie staat nu op 600 seconden, mijn man wil morgen toch nog weer proberen om de flow omhoog te brengen naar 2
[ Voor 36% gewijzigd door hortens9273 op 20-11-2024 18:32 ]
Heb je al geprobeerd om het vuil filter, als die teminste aanwezig is in je binnendeel schoon te maken ?hortens9273 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:23:
Top, dank voor je informatie en wij gaan hiermee aan de slag, we laten iemand komen om er naar te kijken. moet nog even de post circulatie veranderen. Zijn allemaal helemaal los, ze rammelen erop. Post circulatie staat nu op 600 seconden, mijn man wil morgen toch nog weer proberen om de flow omhoog te brengen naar 2
Dat heeft een Alfea normaliter niet en is ook niet nodig er zit een vuil aftap aan.Ramon_1984 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:10:
[...]
Heb je al geprobeerd om het vuil filter, als die teminste aanwezig is in je binnendeel schoon te maken ?
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 20-11-2024 19:31 ]
okéhutsefrutsel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:14:
[...]
Dat heeft een Alfea normaliter niet en is ook niet nodig er zit een vuil aftap aan.
Maar goed het zou ook zomaar kunnen dat ze hem ertussen hebben gezet maar daar zal de installateur wel naar kijken. Dank voor het meedenken 👍
Jullie allemaal bedankt voor het mee denken. Heel fijn.
Goedemorgen Allen,
Ik volg deze Topic al enige tijd, ooit de Topicstarter om ervaringen/instellingen te delen. Alles rondom de flow was voor mij ook helemaal nieuw en ben daar nu zelf ook mee bezig om in te stellen.
Beneden 10 groepen met flowmeters (nu tussen de 2-2,5 ingesteld en boven 6 groepen zonder flowmeters (de oude verdeler laten zitten)
Ik heb onderstaande instellingen die voor ons nu het beste conform geven icm het verbruik ;-)
Volgens mij zijn deze wel ok maar ik verneem graag of dit inderdaad zo is.
Thermostaat is ingesteld op 19.5 graden en temperatuur is tussen de 19.8 - 20 graden. In het najaar/voorjaar word het 19.8 en nu als het buiten koud is word het 20 graden. Als ik deze op 20 zet word het ongeveer 20.3-20.4 graden. Mogelijk dat ik nog wat kan aanpassen in de stooklijn ??
:strip_exif()/f/image/3ecS30kj2MlfFtC2Zhc9GEEO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G7ppXTSDOfkbMK8H1Q4CHn13.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verbuik van afgelopen nacht.
Ik volg deze Topic al enige tijd, ooit de Topicstarter om ervaringen/instellingen te delen. Alles rondom de flow was voor mij ook helemaal nieuw en ben daar nu zelf ook mee bezig om in te stellen.
Beneden 10 groepen met flowmeters (nu tussen de 2-2,5 ingesteld en boven 6 groepen zonder flowmeters (de oude verdeler laten zitten)
Ik heb onderstaande instellingen die voor ons nu het beste conform geven icm het verbruik ;-)
Thermostaat is ingesteld op 19.5 graden en temperatuur is tussen de 19.8 - 20 graden. In het najaar/voorjaar word het 19.8 en nu als het buiten koud is word het 20 graden. Als ik deze op 20 zet word het ongeveer 20.3-20.4 graden. Mogelijk dat ik nog wat kan aanpassen in de stooklijn ??
:strip_exif()/f/image/3ecS30kj2MlfFtC2Zhc9GEEO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G7ppXTSDOfkbMK8H1Q4CHn13.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U3oqTlUq4ZFEVEZjIBryp5PK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Jeep op 21-11-2024 08:16 ]
Goedemorgen Jeep, leuk eens iets van de topic oprichter te horen.Jeep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:06:
Goedemorgen Allen,
Thermostaat is ingesteld op 19.5 graden en temperatuur is tussen de 19.8 - 20 graden. In het najaar word het 19.8 en nu als het buiten koud is word het 20 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat even mijn aandacht trok is dat je de oude verdeler hebt laten zitten. Is dit het type met pomp en de aanvoer mengt met de retour?
Op advies van de installateur gaf deze aan deze eerst te laten zitten en om aan te kijken of het comform voldoende is op de bovenverdieping. Dit is inderdaad nog met een pomp.hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:16:
[...]
Goedemorgen Jeep, leuk eens iets van de topic oprichter te horen.
Wat even mijn aandacht trok is dat je de oude verdeler hebt laten zitten. Is dit het type met pomp en de aanvoer mengt met de retour?
Oooh dat is wat minder want dat gaat niet met een warmtepomp hier mag je de aanvoer niet mengen met de retour. Aangezien de post circulatie de retour meet en als die gemengd is krijg je een verkeerd resultaat.Jeep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:19:
[...]
Op advies van de installateur gaf deze aan deze eerst te laten zitten en om aan te kijken of het comform voldoende is op de bovenverdieping. Dit is inderdaad nog met een pomp.
En wordt die pomp aangestuurd vanuit de warmtepomp of met stekker in het stopcontact?hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:24:
[...]
Oooh dat is wat minder want dat gaat niet met een warmtepomp hier mag je de aanvoer niet mengen met de retour. Aangezien de post circulatie de retour meet en als die gemengd is krijg je een verkeerd resultaat.
Helaas kun je nu de stooklijn niet lager instellen omdat de warmtepomp verkeerde informatie krijgt. Dit zul je eerst moeten aanpassen voordat je hem kunt fijn tunen helaas.
[ Voor 16% gewijzigd door hutsefrutsel op 21-11-2024 08:36 ]
De pomp zit met een stekker in het stopcontact.hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:26:
[...]
En wordt die pomp aangestuurd vanuit de warmtepomp of met stekker in het stopcontact?
Helaas kun je nu de stooklijn niet lager instellen omdat de warmtepomp verkeerde informatie krijgt. Dit zul je eerst moeten aanpassen voordat je hem kunt fijn tunen helaas.
ok, das helemaal nieuw voor mij.hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:24:
[...]
Oooh dat is wat minder want dat gaat niet met een warmtepomp hier mag je de aanvoer niet mengen met de retour. Aangezien de post circulatie de retour meet en als die gemengd is krijg je een verkeerd resultaat.
post circulatie staat op 240s en pompsnelheid op 75%
Ja helaas, je warmtepomp gaat iedere keer 20 minuten stilstaan( als je dit hebt ingesteld) en je vloerverwarming boven blijft lekker water rond pompen gaat niet goed komen. Als het er eentje is met een thermostaat zou je kunnen proberen om de thermostaat op 0 graden in te stellen en de stekker uit het stopcontact. Pompsnelheid op 100 procent en even meten of er nog water door de verdeler gaat maar waarschijnlijk te weinig. Iedere verdieping heeft zijn eigen pomp nodigJeep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:05:
[...]
ok, das helemaal nieuw voor mij.
post circulatie staat op 240s en pompsnelheid op 75%
Is eentje met een thermostaat, kan proberen om deze op 0 te zetten en de stekker eruit. Vraag mij dan wel af of het boven dan wel warm genoeg gaat worden.hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:13:
[...]
Ja helaas, je warmtepomp gaat iedere keer 20 minuten stilstaan( als je dit hebt ingesteld) en je vloerverwarming boven blijft lekker water rond pompen gaat niet goed komen. Als het er eentje is met een thermostaat zou je kunnen proberen om de thermostaat op 0 graden in te stellen en de stekker uit het stopcontact. Pompsnelheid op 100 procent en even meten of er nog water door de verdeler gaat maar waarschijnlijk te weinig. Iedere verdieping heeft zijn eigen pomp nodig
Wel bijzondr dat het advies was om deze in eerste instantie niet te vervangen.
Temperatuur beneden is prima.
Ja ik weet het, installateurs zitten in de cv modus daar kan dat wel.Jeep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:13:
[...]
Is eentje met een thermostaat, kan proberen om deze op 0 te zetten en de stekker eruit. Vraag mij dan wel af of het boven dan wel warm genoeg gaat worden.
Wel bijzondr dat het advies was om deze in eerste instantie niet te vervangen.
Temperatuur beneden is prima.
Maar wat vindt je van de (overige) instellingen ?hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:32:
[...]
Ja ik weet het, installateurs zitten in de cv modus daar kan dat wel.
Wij hebben nu een onderhoudscontract voor 1 keer per jaar of 1 keer per 2 jaar, we weten niet zeker welke maar wel contract afgesloten, wat ze exact gaan doen weet ik niet.
Goede vraag, ik weet niet wat het de onderhoudsinterval van een Extansa is?
Dit is wat google zegt:
Hoe vaak heeft een warmtepomp onderhoud nodig? Een warmtepomp heeft ongeveer om de twee jaar een professionele onderhoudsbeurt nodig. Echter, voor een hybride warmtepomp raden we aan om minimaal één keer per jaar onderhoud uit te voeren.
Dit is wat google zegt:
Hoe vaak heeft een warmtepomp onderhoud nodig? Een warmtepomp heeft ongeveer om de twee jaar een professionele onderhoudsbeurt nodig. Echter, voor een hybride warmtepomp raden we aan om minimaal één keer per jaar onderhoud uit te voeren.
Helaas kun je nu de stooklijn niet instellen want hij doet nu niet wat je veranderd. Je hebt de thermostaat op een temperatuur ingesteld en je kamertemperatuur is hoger. Ik kan je niet eerder helpen totdat je een andere verdeler hebt helaasJeep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:46:
[...]
Maar wat vindt je van de (overige) instellingen ?
Ok helaas....tis wat het is.hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:56:
[...]
Helaas kun je nu de stooklijn niet instellen want hij doet nu niet wat je veranderd. Je hebt de thermostaat op een temperatuur ingesteld en je kamertemperatuur is hoger. Ik kan je niet eerder helpen totdat je een andere verdeler hebt helaas
Ik heb de stooklijn wel een aantal keer aangepast omdat het te warm werd in huis. Na een aantal keer was dit het beste resultaat.
Zal het een klein beetje proberen om het uit te leggen: je warmtepomp stopt als het water op temperatuur is, wacht dan 20 minuten en gaat dan water, bij jou 240 seconden rondpompen om de temperatuur vannhet retour water te meten. Maar in de tijd dat jouw warmtepomp stil staat is je verdeler boven water aan het rondpompen . En als de warmtepomp gaat snuffelen dan meet die dat er warm of koud water is terwijl dat op je beneden verdieping niet zo is. Dus dit gaat nooit werken, je kunt met de stooklijn doen wat je wil maar hij gaat zijn eigen leven leiden. Dus we kunnen nu wel wat instellen maar hij zal de ene keer warmer worden en de andere keer kouder. De flow moet op orde zijn anders is het kansloos. Bij een cv gaat het water er met 80 graden in en komt er met 60 graden weer uit. Bij een warmtepomp gaat het er met 35 graden in en komt er met 31 weer uit. Er is haast geen marge dus het moet kloppen. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en je installateur had dit zeker moeten weten maar je bent niet de eerste waar dit is gebeurd helaasJeep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:23:
[...]
Ok helaas....tis wat het is.
Ik heb de stooklijn wel een aantal keer aangepast omdat het te warm werd in huis. Na een aantal keer was dit het beste resultaat.
[ Voor 5% gewijzigd door hutsefrutsel op 21-11-2024 17:28 ]
Een warmtepomp heeft haast geen onderhoud nodig, buiten unit bladvrij houden, en af en toe het vuil aftappen, zou het niet zelf doen. Maar volgens mij heb je 5 jaar garantie en dat gaat alleen op als je onderhoud laat doen. Maar dit is iets wat ik niet zeker weet heb ik ergens gelezen.
[quote][
[ Voor 98% gewijzigd door hutsefrutsel op 21-11-2024 16:55 ]
Tja wat is nu verstandig. Om de boel nou weer aan te passen op de bovenverdieping heb ik weinig zin in op dit moment. Wat gebeurd er als ik de pomp uit zet gaat het boven dan helemaal afkoelen ?hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:22:
[...]
Zal het een klein beetje proberen om het uit te leggen: je warmtepomp stopt als het water op temperatuur is, wacht dan 20 minuten en gaat dan water, bij jou 240 seconden rondpompen om de temperatuur vannhet retour water te meten. Maar in de tijd dat jouw warmtepomp stil staat is je verdeler boven water aan het rondpompen . En als de warmtepomp gaat snuffelen dan meet die dat er warm of koud water is terwijl dat op je beneden verdieping niet zo is. Dus dit gaat nooit werken, je kunt met de stooklijn doen wat je wil maar hij gaat zijn eigen leven leiden. Dus we kunnen nu wel wat instellen maar hij zal de ene keer warmer worden en de andere keer kouder. De flow moet op orde zijn anders is het kansloos. Bij een cv gaat het water er met 80 graden in en komt er met 60 graden weer uit. Bij een warmtepomp gaat het er met 35 graden in en komt er met 31 weer uit. Er is haast geen marge dus het moet kloppen. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en je installateur had dit zeker moeten weten maar je bent niet de eerste waar dit is gebeurd helaas
Ik heb net ff gekeken en de watertemperatuur is 22 graden op de meter en aanvoertemperauur is 24 graden op de WP (retour 21 graden) . Het is boven niet zo lekker warm als beneden maar komt ook mede dat er meer roosters/ramen open staan overdag. WP verbruik is normaal dus wat is het ergste wat kan gebeuren ?
Met deze bewolkte en koude dagen (tussen 0 en 3 graden) is het verbruik tussen de 20-23 kWh per dag.
Ja dat begrijp ik , met de pomp uit zou ik zeker even proberen. In ons vorige huis hadden we boven de verwarming altijd uit staan. Was ook met warmtepomp. Maar je moet wel voldoende flow creëren anders gaat het niet lukken. De kosten voor een andere verdeler zal ook wel meevallen denk ik.Jeep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:12:
[...]
Tja wat is nu verstandig. Om de boel nou weer aan te passen op de bovenverdieping heb ik weinig zin in op dit moment. Wat gebeurd er als ik de pomp uit zet gaat het boven dan helemaal afkoelen ?
Ik heb net ff gekeken en de watertemperatuur is 22 graden op de meter en aanvoertemperauur is 24 graden op de WP (retour 21 graden) . Het is boven niet zo lekker warm als beneden maar komt ook mede dat er meer roosters/ramen open staan overdag. WP verbruik is normaal dus wat is het ergste wat kan gebeuren ?
Met deze bewolkte en koude dagen (tussen 0 en 3 graden) is het verbruik tussen de 20-23 kWh per dag.
[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 21-11-2024 18:55 ]
WP net op 100% omgevingstemperatuur gezet, sloeg niet meer aan, weer terug gezet op 50% nu slaat hij weer aan. Enig idee hoe dit kan?
[ Voor 48% gewijzigd door hortens9273 op 23-11-2024 12:35 ]
Kun je even een foto van de wp display sturen?hortens9273 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:33:
WP net op 100% omgevingstemperatuur gezet, sloeg niet meer aan, weer terug gezet op 50% nu slaat hij weer aan. Enig idee hoe dit kan?
Toen ik hem op 100% had gezet, gaf display ook geen warmte meer aan, nu weer terug gezet, plaatje nu weer de onderste. Vanmorgen alle flow meters op 1,5 gezet. Eerst maar kijken wat het nu doet? Wij kunnen waarschijnlijk iemand benaderen om te kijken naar de buizen e.d.
[ Voor 39% gewijzigd door hortens9273 op 23-11-2024 13:01 ]
@hutsefrutsel
Ik heb met veel interesse jouw reacties op de verschillende vragen hier gelezen. Op basis daarvan denk ik dat er bij ons ook nog een hoop te halen valt. Onze installatie pendelt niet (extreem), maar ik vermoed dat het mogelijk moet zijn om naar nog langere runs te kunnen.
Wij hebben een Alfea Extensa R32 10kw met +/- 100m2 vloerverwarming met 18 groepen en daarbij 2 Jaga Strada hybrids 350x1600 T16.
Het is me opgevallen dat de flow instellingen op alle groepen op 1L/ minuut staan. Daarmee kom ik op 1080L flow per uur, zonder de Jaga’s. Op basis van je eerdere berichten lijkt me dat te weinig?
Even een overzicht van het verbruik en de instellingen:
/f/image/kk8OJkE15TYaaWXKfA1gKGt6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kwg9MQcmWQfx63JOuaZtXphr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eUy8vxMFuOIsaSIdmqToCDRB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MEHNaWUBS4W5ThyhkyNrGeVb.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je suggesties om onze installatie langere runs te laten maken en (hopelijk) en het verbruik verder te verlagen?
De pompsnelheid staat op 70% overigens.
Ik heb met veel interesse jouw reacties op de verschillende vragen hier gelezen. Op basis daarvan denk ik dat er bij ons ook nog een hoop te halen valt. Onze installatie pendelt niet (extreem), maar ik vermoed dat het mogelijk moet zijn om naar nog langere runs te kunnen.
Wij hebben een Alfea Extensa R32 10kw met +/- 100m2 vloerverwarming met 18 groepen en daarbij 2 Jaga Strada hybrids 350x1600 T16.
Het is me opgevallen dat de flow instellingen op alle groepen op 1L/ minuut staan. Daarmee kom ik op 1080L flow per uur, zonder de Jaga’s. Op basis van je eerdere berichten lijkt me dat te weinig?
/f/image/kk8OJkE15TYaaWXKfA1gKGt6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kwg9MQcmWQfx63JOuaZtXphr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eUy8vxMFuOIsaSIdmqToCDRB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MEHNaWUBS4W5ThyhkyNrGeVb.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je suggesties om onze installatie langere runs te laten maken en (hopelijk) en het verbruik verder te verlagen?
[ Voor 0% gewijzigd door balfnl op 23-11-2024 14:13 . Reden: Extra info ]
Ja dan is de verbinding weg met je kamer thermostaat, wat je kunt proberen is even met de aan uit schakelaar de wp uitzetten en dan minimaal 10 seconden wachten en weer opstarten. Dan zou het zomaar weer kunnen werken.hortens9273 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:58:
Toen ik hem op 100% had gezet, gaf display ook geen warmte meer aan, nu weer terug gezet, plaatje nu weer de onderste. Vanmorgen alle flow meters op 1,5 gezet. Eerst maar kijken wat het nu doet? Wij kunnen waarschijnlijk iemand benaderen om te kijken naar de buizen e.d.
Ja dat heb ik zeker, even nog een paar vraagjes; hoe goed is je huis geïsoleerd, welk bouwjaar, wat is je wens temperatuur en graag even een paar foto’s van de verdelers en je leidingen.balfnl schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:33:
@hutsefrutsel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt helaas 1000 liter te weinig flow dus de pompsnelheid mag naar 100 procent en je kunt proberen de drijvers op 1,5 a 2 liter per minuut te krijgen en dan de retour te meten en op de zelfde temperatuur terug te laten komen.
De invloed omgeving op 10 procent, de min op je wens temperatuur is meestal 20 graden en de max op 42(50 is veel te hoog voor je vloerverwarming)hutsefrutsel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:32:
[...]
Ja dat heb ik zeker, even nog een paar vraagjes; hoe goed is je huis geïsoleerd, welk bouwjaar, wat is je wens temperatuur en graag even een paar foto’s van de verdelers en je leidingen.
Je hebt helaas 1000 liter te weinig flow dus de pompsnelheid mag naar 100 procent en je kunt proberen de drijvers op 1,5 a 2 liter per minuut te krijgen en dan de retour te meten en op de zelfde temperatuur terug te laten komen.
Huis is redelijke oke geïsoleerd. Energielabel B voordat we ermee aan de gang gingen. Bouwjaar is 2002 met HR++ glas. Wenstemperatuur is 20 graden inderdaad.hutsefrutsel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:32:
[...]
Ja dat heb ik zeker, even nog een paar vraagjes; hoe goed is je huis geïsoleerd, welk bouwjaar, wat is je wens temperatuur en graag even een paar foto’s van de verdelers en je leidingen.
We hebben de situatie dat onze keuken (met relatief veel glas) op de begane grond is en de woonkamer, waar de thermostaat hangt, op de eerste verdieping is. Gevolg is dat de woonkamer lekker warm is, maar de keuken is 1.5 graden koeler. Mijn idee was om daar de flow in ieder geval hoger te zetten dan in de woonkamer.
Als ik de flow in de keuken op 3 (6 groepen) zet en de rest op 2 (12 groepen) dan heb ik in principe genoeg flow toch? Dan zit ik op 2520 per uur. Pompsnelheid laat ik bij voorkeur op 70% staan, aangezien de leidingen op 100% een soort fluittoon produceren.
Hieronder de foto van de verdeler van de BG. De twee andere zijn hetzelfde type en vergelijkbaar ingesteld
:strip_exif()/f/image/oS3on4RSfAkOobB45ldRS398.jpg?f=fotoalbum_large)
“ en op de zelfde temperatuur terug te laten komen.” . Waar bedoel je precies? Op de verdeler? En hoe kan ik dat beïnvloeden?
[ Voor 3% gewijzigd door balfnl op 23-11-2024 15:52 ]
Even de flow, jouw wp heeft ongeveer 2000liter flow nodig, de jaga radiatoren hebben bijna geen flow zit maar ongeveer 6 liter water in. Je mag deze flow niet overschrijden te veel is dus niet goed. Schaf een laser infrarood temperatuur meter aan en meet al je retouren op en stel de groepen zo in dat je overal de zelfde temperatuur terug krijgt. En je kunt spelen met de flow want hier regel je de temperatuur mee in je ruimte. Als je de omgeving op 10 procent zet dan wordt je kamer thermostaat nagenoeg uitgeschakeld en ga je de temperatuur regelen met de flow en stooklijn.balfnl schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:50:
[...]
Huis is redelijke oke geïsoleerd. Energielabel B voordat we ermee aan de gang gingen. Bouwjaar is 2002 met HR++ glas. Wenstemperatuur is 20 graden inderdaad.
We hebben de situatie dat onze keuken (met relatief veel glas) op de begane grond is en de woonkamer, waar de thermostaat hangt, op de eerste verdieping is. Gevolg is dat de woonkamer lekker warm is, maar de keuken is 1.5 graden koeler. Mijn idee was om daar de flow in ieder geval hoger te zetten dan in de woonkamer.
Als ik de flow in de keuken op 3 (6 groepen) zet en de rest op 2 (12 groepen) dan heb ik in principe genoeg flow toch? Dan zit ik op 2520 per uur. Pompsnelheid laat ik bij voorkeur op 70% staan, aangezien de leidingen op 100% een soort fluittoon produceren.
Hieronder de foto van de verdeler van de BG. De twee andere zijn hetzelfde type en vergelijkbaar ingesteld
[Afbeelding]
“ en op de zelfde temperatuur terug te laten komen.” . Waar bedoel je precies? Op de verdeler? En hoe kan ik dat beïnvloeden?
En als je dit allemaal gedaan hebt is die het zuinigst en loopt die lange runs. Heb het nog even opgezocht maar jouw wp heeft 2047 liter max flow nodig. Dus 2000 is een prima flow en de rest voor de jaga’shutsefrutsel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:59:
[...]
Even de flow, jouw wp heeft ongeveer 2000liter flow nodig, de jaga radiatoren hebben bijna geen flow zit maar ongeveer 6 liter water in. Je mag deze flow niet overschrijden te veel is dus niet goed. Schaf een laser infrarood temperatuur meter aan en meet al je retouren op en stel de groepen zo in dat je overal de zelfde temperatuur terug krijgt. En je kunt spelen met de flow want hier regel je de temperatuur mee in je ruimte. Als je de omgeving op 10 procent zet dan wordt je kamer temperatuur nagenoeg uitgeschakeld en ga je de temperatuur regelen met de flow en stooklijn.
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 23-11-2024 16:06 ]
Hutsefrutsel weer hartelijk dank, wij waren weg en nu zo ook weer, zal morgen in alle rust weer proberen.
Je mag de voet temperatuur al wel vast op 21 graden zetten. Een paar pagina’s terug heb ik uitgelegd hoe je dit kunt doen.hutsefrutsel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:03:
[...]
En als je dit allemaal gedaan hebt is die het zuinigst en loopt die lange runs. Heb het nog even opgezocht maar jouw wp heeft 2047 liter max flow nodig. Dus 2000 is een prima flow en de rest voor de jaga’s
Ja op de verdelers en op de jaga’s hier zit een stelschroef in op de retour. op de verdelers is de onderste rij de retour en één voor één opmeten en dan de flow inregelen(dus met de stelschroef bij het glaasje iets dichtdraaien als de retour te warm is)zodat ze allemaal de zelfde temperatuur krijgen. Als dat gelukt is zijn straks al je ruimtes even warm. De laser werkt niet op chroom stalen buizen hier kun je dan even een stukje grijze of zwarte ductape op plakken en daarop meten.balfnl schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:50:
[...]
Huis is redelijke oke geïsoleerd. Energielabel B voordat we ermee aan de gang gingen. Bouwjaar is 2002 met HR++ glas. Wenstemperatuur is 20 graden inderdaad.
[Afbeelding]
Hallo, wat een prachtig topic om te lezen over dit type WP, heb er al veel van geleerd, echter heb ik nog wat vragen. wie kan mij helpen.
1. Wat zegt nou eigenlijk die invloed buiten sensor die je kan instellen op 100% of 10%. Bij 100% kijkt ie alleen naar de binnenthermostaat (dus invloed buiten is nul procent) en bij 10% kijkt ie voor 90% naar de buiten temperatuur om de stooklijn te bepalen, de 10% voor binnen is dan een soort van corrigerende factor daar op, klopt dat ?
Ik kan overigens deze niet op 0% zetten, dus buiten temperatuur 100% invloed. Dan krijg ik een foutmelding 103.63.415. Maar online niet te vinden wat dat betekent. Hij springt dan op 1%.
In beide gevallen 100% of 10% blijft de WP doordraaien als de gevraagde binnen temp is bereikt. dat snap ik voor beide niet, maar helemaal niet als ie alleen naar binnen kijkt (100%), want dan is zijn doel toch bereikt dus stoppen met stoken ?
ik lees ook verschillende settings 10% 50% 100%, maar wat is nu de bedoeling of de beste setting voor lange runs op laag vermogen ?
2. de ECO stand, geen idee hoe ik dat werkend krijg. ik heb de ECO temp op 15 graden staan. de uurprogrammering vloerverwarming heb ik staan dat die om 21.00 uur stopt. Maar na 21.00 uur blijft de WP doorverwarmen, ook al is de doel temp bereikt of licht gedaald. in mijn veronderstelling is het zo dat als je buiten het ingestelde uurprogramma zit dat je dan in je ECO stand staat. hij zou in dit geval dan moeten aanhouden een wens temp van 15 gr ECO, en dus niet hoeven aanslaan.
ik heb mijn menu op eenvoudig staan, maar ook op geavanceerd krijg ik hier geen duidelijk zicht op (dan zie je het comfort zonnetje in het display, of de ECO stand) Ik wil buiten de geprogrammeerde uurregeling dat die de ECO temp aanhoud, waarvoor heb je anders een uurprogrammering erop zitten.
3. bij de setting optimalilsatie ECO stand zie je dat je kan instelleen wanneer de WP van comfort naar eco stand kan, bijv om 00.00 uur (vroeger kan je niet kiezen, en later tot max 06.00 uur) en van eco naar comfort (ook max van 00.00 tot 06.00 uur. Waarom is de keuze hier zo beperkt in tijdskeuze ?
En wat verschilt deze optie van het feit dat je ook je uurprogramma hebt wat ook een comfort regeling is (toch?)
4. Om pendelen te voorkomen bij wat zachtere temperaturen werd volgens mij geadviseerd om boven ook de radiatoren open te zetten, klopt het dat dat beter is tegen pendelen ?
Je gaat dan toch veel meer energie verbruiken als je boven laat meedraaien, of valt dat wel mee ?
alvast dank voor jullie antwoorden.
Vr.gr.
G. Timme
1. Wat zegt nou eigenlijk die invloed buiten sensor die je kan instellen op 100% of 10%. Bij 100% kijkt ie alleen naar de binnenthermostaat (dus invloed buiten is nul procent) en bij 10% kijkt ie voor 90% naar de buiten temperatuur om de stooklijn te bepalen, de 10% voor binnen is dan een soort van corrigerende factor daar op, klopt dat ?
Ik kan overigens deze niet op 0% zetten, dus buiten temperatuur 100% invloed. Dan krijg ik een foutmelding 103.63.415. Maar online niet te vinden wat dat betekent. Hij springt dan op 1%.
In beide gevallen 100% of 10% blijft de WP doordraaien als de gevraagde binnen temp is bereikt. dat snap ik voor beide niet, maar helemaal niet als ie alleen naar binnen kijkt (100%), want dan is zijn doel toch bereikt dus stoppen met stoken ?
ik lees ook verschillende settings 10% 50% 100%, maar wat is nu de bedoeling of de beste setting voor lange runs op laag vermogen ?
2. de ECO stand, geen idee hoe ik dat werkend krijg. ik heb de ECO temp op 15 graden staan. de uurprogrammering vloerverwarming heb ik staan dat die om 21.00 uur stopt. Maar na 21.00 uur blijft de WP doorverwarmen, ook al is de doel temp bereikt of licht gedaald. in mijn veronderstelling is het zo dat als je buiten het ingestelde uurprogramma zit dat je dan in je ECO stand staat. hij zou in dit geval dan moeten aanhouden een wens temp van 15 gr ECO, en dus niet hoeven aanslaan.
ik heb mijn menu op eenvoudig staan, maar ook op geavanceerd krijg ik hier geen duidelijk zicht op (dan zie je het comfort zonnetje in het display, of de ECO stand) Ik wil buiten de geprogrammeerde uurregeling dat die de ECO temp aanhoud, waarvoor heb je anders een uurprogrammering erop zitten.
3. bij de setting optimalilsatie ECO stand zie je dat je kan instelleen wanneer de WP van comfort naar eco stand kan, bijv om 00.00 uur (vroeger kan je niet kiezen, en later tot max 06.00 uur) en van eco naar comfort (ook max van 00.00 tot 06.00 uur. Waarom is de keuze hier zo beperkt in tijdskeuze ?
En wat verschilt deze optie van het feit dat je ook je uurprogramma hebt wat ook een comfort regeling is (toch?)
4. Om pendelen te voorkomen bij wat zachtere temperaturen werd volgens mij geadviseerd om boven ook de radiatoren open te zetten, klopt het dat dat beter is tegen pendelen ?
Je gaat dan toch veel meer energie verbruiken als je boven laat meedraaien, of valt dat wel mee ?
Vr.gr.
G. Timme
Ik lees een helebooel vragen, wat natuurlijk goed is. Maar kun je wat meer over je woonsituatie vertellen?GTIMME schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:55:
Hallo, wat een prachtig topic om te lezen over dit type WP, heb er al veel van geleerd, echter heb ik nog wat vragen. wie kan mij helpen.
Vr.gr.
G. Timme
Bijvoorbeeld, het type huis, de specifieke warmtepomp, het bouwjaar, de mate van isolatie, vloerverwarming of radiatoren? Het aantal radiatoren of de oppervlakte van de vloerverwarming?
Dit zijn allemaal gegevens die nodig zijn om zinvolle uitspraken te doen over de instellingen van je warmtepomp.
Ok ja idd dat kan.
2 onder 1 kap woning, 75 m2 vloerverwarming beneden, boven 3 radiatoren in slaapkamers, op zolder nog 1, allen met lage temp. verw.
de alfea extensa AI 10kw met 300 ltr boiler,
huis van 2003 met uitbouw keuken 2023 met triple glas, woning had al A-label.
Hoor graag, dank.
2 onder 1 kap woning, 75 m2 vloerverwarming beneden, boven 3 radiatoren in slaapkamers, op zolder nog 1, allen met lage temp. verw.
Hoor graag, dank.
Thanks! Ik ga ermee aan de gang. Vannacht was het iets warmer en ging de warmtepomp wel als een malloot pendelen, maar ik moet sowieso de flow nog naar 2000 liter brengen en dan af regelen.hutsefrutsel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:38:
[...]
Ja op de verdelers en op de jaga’s hier zit een stelschroef in op de retour. op de verdelers is de onderste rij de retour en één voor één opmeten en dan de flow inregelen(dus met de stelschroef bij het glaasje iets dichtdraaien als de retour te warm is)zodat ze allemaal de zelfde temperatuur krijgen. Als dat gelukt is zijn straks al je ruimtes even warm. De laser werkt niet op chroom stalen buizen hier kun je dan even een stukje grijze of zwarte ductape op plakken en daarop meten.
Dan de stooklijn: ik heb de thermostaat momenteel op 19 graden staan, omdat de daadwerkelijke temperatuur binnen op dat moment over het algemeen zo’n 19.7 graden is. Dat kan ik corrigeren door de stooklijn wat lager te zetten toch? De temperatuur bij -10 is nu 34 graden. Heeft het zin om deze al naar 32 of zelf 30 te zetten?
Zou even het forum doorlezen daar staat het meeste beschreven, de eco temperatuur moet je eerst in installateurs modus instellen en daarna in de gewone modus en een timer instellen.GTIMME schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:31:
Ok ja idd dat kan.
Hoor graag, dank.
De reden dat de radiatoren mee moeten doen: de installateur berekend je warmte vraag, levert daarna een bepaalde grote wp die voor jouw huis passend is.
Als je dan de radiatoren afsluit die in de berekening zijn meegenomen kan hij A zijn vermogen niet kwijt en B heeft dan ook niet genoeg flow om te ontdooien en dan gaat hij pendelen met het verwarmen en met het ontdooien, waardoor je wp zomaar een 3 jaar kortere levensduur kan krijgen. En reken dan maar voor jezelf uit wat voordeliger is, een paar kW extra of wat sneller een nieuwe wp. 😁
Maar als je flow genoeg hebt kun je natuurlijk wel wat afsluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 25-11-2024 10:07 ]
De thermostaat altijd op de wens temperatuur zetten, deze regelt eigenlijk niets als je de invloed op 10 procent hebt staan en daar ga ik vanuit dat je dat gedaan hebt. De flow zeker op 2000 liter inregelen en als het dan te warm wordt kan de temperatuur bij min 10 naar beneden. Maar daarna is het belangrijk dat je de retouren op de zelfde temperatuur inregelt. Anders krijg je de stooklijn niet goed werkend.balfnl schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:28:
[...]
Thanks! Ik ga ermee aan de gang. Vannacht was het iets warmer en ging de warmtepomp wel als een malloot pendelen, maar ik moet sowieso de flow nog naar 2000 liter brengen en dan af regelen.
Dan de stooklijn: ik heb de thermostaat momenteel op 19 graden staan, omdat de daadwerkelijke temperatuur binnen op dat moment over het algemeen zo’n 19.7 graden is. Dat kan ik corrigeren door de stooklijn wat lager te zetten toch? De temperatuur bij -10 is nu 34 graden. Heeft het zin om deze al naar 32 of zelf 30 te zetten?
Zie dat het gisteren is misgegaan met de eco instellingen, heb de wp opnieuw moeten opstarten vanmorgen en zag dat de eco en comfort omgedraaid waren.
Zoals het er nu uitziet is de tijd die je instelt de comfort modus.
Zoals het er nu uitziet is de tijd die je instelt de comfort modus.
[ Voor 81% gewijzigd door hutsefrutsel op 25-11-2024 12:24 ]
Mijn warmtepomp zit denk ik rechtstreeks aangesloten op de groepenkast en dus niet via een stekker. Kan ik dan alsnog bekijken hoeveel de warmtepomp pendelt?
Als je de flow goed hebt ingeregeld dan pendelt hij zeker niet, maar je kunt het ook bij je stroom leverancier zien als je een slimme meter hebt maar dat is niet zo nauwkeurig doordat je dan ook andere gebruikers ziet.ChUcKiE schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:51:
Mijn warmtepomp zit denk ik rechtstreeks aangesloten op de groepenkast en dus niet via een stekker. Kan ik dan alsnog bekijken hoeveel de warmtepomp pendelt?
Ja ik heb slimme meters, een hele zwik spullen van homewizard, maar nog geen kWh meter op de groepenkast bij de warmtepomp groep. Dus ik zie wel het stroomverbruik over de dag heen en van losse pockets in een stopcontact.