Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Volgens mij heb ik genoeg flow, heb 10 flowmeters die bij een werkende WP allemaal op ongeveer 2,5 staan, dat is toch goed ?hutsefrutsel schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:34:
[...]
Zou even het forum doorlezen daar staat het meeste beschreven, de eco temperatuur moet je eerst in installateurs modus instellen en daarna in de gewone modus en een timer instellen.
De reden dat de radiatoren mee moeten doen: de installateur berekend je warmte vraag, levert daarna een bepaalde grote wp die voor jouw huis passend is.
Als je dan de radiatoren afsluit kan hij A zijn vermogen niet kwijt en B heeft dan ook niet genoeg flow om te ontdooien en dan gaat hij pendelen met het verwarmen en met het ontdooien, waardoor je wp zomaar een 3 jaar kortere levensduur kan krijgen. En reken dan maar voor jezelf uit wat voordeliger is, een paar kW extra of wat sneller een nieuwe wp. 😁
Maar als je flow genoeg hebt kun je natuurlijk wel wat afsluiten.
Ik zie nu overigens dat nu de WP uit is er twee flowmeters onderin hangen op 2, de andere 8 staan op 0.
enig idee hoe dat kan en wat dat betekent, is er dan iets niet goed? waarom "stromen"die 2 groepen nog ?
Wat betreft instellen van de ECO stand in 2 menu's bij de installatiemodus en de gewone modus, snap niet wat je daar bedoeld. op jouw foto zie ik dat je de comfort stand heb in gesteld maar je hebt het over de Eco stand die actief is van 00.00 tot 09.00 en van 18.00 tot 00.00. of is bij jou comfort zone de Eco stand ?
ik heb alleen de keuze uit Zone 1 (vl.verw) of warm water sww.
Check dan moet ik di Emaar eens gaan aanschaffen, zal dan wel de 3 fase uitvoering zijn toch?Audione0 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:11:
[...]
Als je nauwkeurige metingen wilt uitvoeren, dan biedt de Homewizard meter een oplossing. Hiermee kun je exact zien wat de warmtepomp doet.
Nee hoor, wij hebben het zelfde menu en als je even zoekt ga je de timer vinden. En je flow is overigens best wel een stuk te weinig, ideaal is 2047 liter p uur en bij jou heb je 1500 l per uur.GTIMME schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:35:
[...]
Volgens mij heb ik genoeg flow, heb 10 flowmeters die bij een werkende WP allemaal op ongeveer 2,5 staan, dat is toch goed ?
Ik zie nu overigens dat nu de WP uit is er twee flowmeters onderin hangen op 2, de andere 8 staan op 0.
enig idee hoe dat kan en wat dat betekent, is er dan iets niet goed? waarom "stromen"die 2 groepen nog ?
Wat betreft instellen van de ECO stand in 2 menu's bij de installatiemodus en de gewone modus, snap niet wat je daar bedoeld. op jouw foto zie ik dat je de comfort stand heb in gesteld maar je hebt het over de Eco stand die actief is van 00.00 tot 09.00 en van 18.00 tot 00.00. of is bij jou comfort zone de Eco stand ?
ik heb alleen de keuze uit Zone 1 (vl.verw) of warm water sww.
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 25-11-2024 12:25 ]
ok maar hoe kan ik die flow vergroten dan? de radiatoren boven open zetten ?hutsefrutsel schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:56:
[...]
Nee hoor, wij hebben het zelfde menu en als je even zoekt ga je de timer vinden. En je flow is overigens best wel een stuk te weinig, ideaal is 2047 liter p uur en bij jou heb je 1500 l per uur. En wat betreft de eco mode : de tijd die niet ingevuld is en het grijze lijntje
onderin is de comfort mode
beneden kan ik toch nergens aan "draaien" ?
helpt het als ik de pompsnelheid wat hoger zet op bijv 90% ?
Maar als 2 flowmeters omlaag blijven hangen, wat houd dat dan in en is dat een probleem ?
tot voor kort stonden ze allemaal nog netjes op nul bij WP uitgeschakeld.
Lees even het forum door en tik even tegen de glaasjes, zitten de drijvertjes even klemGTIMME schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:15:
[...]
ok maar hoe kan ik die flow vergroten dan? de radiatoren boven open zetten ?
beneden kan ik toch nergens aan "draaien" ?
helpt het als ik de pompsnelheid wat hoger zet op bijv 90% ?
Maar als 2 flowmeters omlaag blijven hangen, wat houd dat dan in en is dat een probleem ?
tot voor kort stonden ze allemaal nog netjes op nul bij WP uitgeschakeld.
ah kijk, dat zijn de tipshutsefrutsel schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:22:
[...]
Lees even het forum door en tik even tegen de glaasjes, zitten de drijvertjes even klem
iets gedraaid en tegen aan getikt, en schoot omhoog. dankje.
Weet je ook hoe het zit met de invloed buiten % ? ik heb overigens hele forum gelezen hoor maar er zijn verschillende meningen en situaties uiteraard. Waarom is daar eigenlijk een keuze in ? een vriend van mij heet een Vaillant WP en die kan dat helemaal niet aanpassen (duurdere type en monoblock).
Mijn nuchtere verstand zegt waarom zou het je op 100% zetten als er een buitensensor is ingebouwd met stooklijn, dat zit er niet voor niets op. Maar er wordt ook gezegd hier dat 100% juist de beste keuze is.
in beide gevallen zie ik bij mij nog niet echt een verschil maar ook geen optimale werking.
Heeft de keuze op het % ook invloed op het pendelen van de WP bij zacht weer ?
Dan ga ik je nog 1 tip geven en lees even het forum door en lees even wat ik er van vind. En doe er dan mee wat je wilt. Ben begonnen op pagina 23GTIMME schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:39:
[...]
ah kijk, dat zijn de tips![]()
iets gedraaid en tegen aan getikt, en schoot omhoog. dankje.
Weet je ook hoe het zit met de invloed buiten % ? ik heb overigens hele forum gelezen hoor maar er zijn verschillende meningen en situaties uiteraard. Waarom is daar eigenlijk een keuze in ? een vriend van mij heet een Vaillant WP en die kan dat helemaal niet aanpassen (duurdere type en monoblock).
Mijn nuchtere verstand zegt waarom zou het je op 100% zetten als er een buitensensor is ingebouwd met stooklijn, dat zit er niet voor niets op. Maar er wordt ook gezegd hier dat 100% juist de beste keuze is.
in beide gevallen zie ik bij mij nog niet echt een verschil maar ook geen optimale werking.
Heeft de keuze op het % ook invloed op het pendelen van de WP bij zacht weer ?
Zo, heb de instellingen doorgevoerd zoals aangegeven, met uitzondering van de pompsnelheid, die heb ik nog op 70% gelaten. Uiteindelijk bleek ik 16 groepen te hebben en geen 18, niet alles bleek aangesloten.
Daarvan staan er 6 op 2.5, 5 op 1.5 en 5 op 2, waarmee je op 1950L komt. Verder leek ik in ieder geval de 2.5L/minuut verdeler niet open te kunnen draaien zonder hem te forceren. De instellingen staan nu zo:
:strip_exif()/f/image/IRXJCDAuD6zRdjclkTONpgyL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/505qz0dpg8SqjREWakuKEaSO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KEcUdc7CxM7TjzJqQyW9d8vv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rwmFDcK3gK6Uhahwsc8JM3zY.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp staat sinds de lunch, toen ik de instellingen gewijzigd heb, lekker te pruttelen. Op dat moment heb ik ook de temperatuur van 19 naar 20 graden gezet en vooralsnog is het in de woonkamer 19.8 graden.
/f/image/89M9gQFklHrEyEfYruSoegsx.png?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er veel belovend uit, als je die van 2.5l meer wil hebben moet de pompsnelheid omhoog maar aangezien je voldoende flow hebt is dat niet nodig. Denk dat je nu meer flow hebt geen naar fluit toontje meer krijgt met de pomp op 100 procent. Nu nog even de gelijke retour temperatuur inregelen en dan kun je met de stooklijn bezig mocht dat nog nodig zijn, denk dat je nu al redelijk in de buurt zitbalfnl schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:50:
@hutsefrutsel
Zo, heb de instellingen doorgevoerd zoals aangegeven, met uitzondering van de pompsnelheid, die heb ik nog op 70% gelaten. Uiteindelijk bleek ik 16 groepen te hebben en geen 18, niet alles bleek aangesloten.
Daarvan staan er 6 op 2.5, 5 op 1.5 en 5 op 2, waarmee je op 1950L komt. Verder leek ik in ieder geval de 2.5L/minuut verdeler niet open te kunnen draaien zonder hem te forceren. De instellingen staan nu zo:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De warmtepomp staat sinds de lunch, toen ik de instellingen gewijzigd heb, lekker te pruttelen. Op dat moment heb ik ook de temperatuur van 19 naar 20 graden gezet en vooralsnog is het in de woonkamer 19.8 graden.
[Afbeelding]
Welke ruimtes van 1.5liters zijn dat? Zit je keuken daar ook bij?balfnl schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:50:
@hutsefrutsel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
6 * 2.5L is de keuken & hal beneden, die blijven altijd achter qua temperatuur met de woonkamer (scheelt zo'n 1.5 graden). Deze verdieping heeft veel meer glas dan de woonkamer.hutsefrutsel schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:30:
[...]
Welke ruimtes van 1.5liters zijn dat? Zit je keuken daar ook bij?
5 * 1.5 is de woonkamer.
5* 2 is de slaapverdieping, die is ook altijd wel een stukje kouder dan de woonkamer.
Belangrijk is wellicht dat de keuken bij ons op de begane grond is en de woonkamer op de eerste verdieping.
Ben benieuwd hoe de temperaturen gaan worden, wat je nog even aan kunt passen is de min temperatuur staat nu op 21, deze even op 20 zetten.balfnl schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:40:
[...]
6 * 2.5L is de keuken & hal beneden, die blijven altijd achter qua temperatuur met de woonkamer (scheelt zo'n 1.5 graden). Deze verdieping heeft veel meer glas dan de woonkamer.
5 * 1.5 is de woonkamer.
5* 2 is de slaapverdieping, die is ook altijd wel een stukje kouder dan de woonkamer.
Belangrijk is wellicht dat de keuken bij ons op de begane grond is en de woonkamer op de eerste verdieping.
En met de flow die je nu hebt maakt het niets uit welke verdieping meer glas heeft of boven zit, dat je nu de kamer minder hebt gegeven en de keuken meer zal zn vruchten af gaan werpen. Heb je de retouren ook al gemeten?hutsefrutsel schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:45:
[...]
Ben benieuwd hoe de temperaturen gaan worden, wat je nog even aan kunt passen is de min temperatuur staat nu op 21, deze even op 20 zetten.
[ Voor 30% gewijzigd door hutsefrutsel op 25-11-2024 17:04 ]
Ik ga het even in de gaten houden. De keuken is nog steeds wel wat kouder dan de woonkamer, maar wellicht balanceert zich dat nog.hutsefrutsel schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:45:
[...]
Ben benieuwd hoe de temperaturen gaan worden, wat je nog even aan kunt passen is de min temperatuur staat nu op 21, deze even op 20 zetten.
Als het wat te warm wordt nu zal ik eerst die min temp nog even op 20 zetten voordat ik aan de stooklijn ga rommelen
Ja de voet temperatuur op 21 laten en de min op 20balfnl schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:48:
[...]
Ik ga het even in de gaten houden. De keuken is nog steeds wel wat kouder dan de woonkamer, maar wellicht balanceert zich dat nog.
Als het wat te warm wordt nu zal ik eerst die min temp nog even op 20 zetten voordat ik aan de stooklijn ga rommelen
Duurt wel even voordat de temperatuur zich aanpast
Voordat je met de stooklijn gaat stoeien is het van belang dat je eerst de retouren op dezelfde temperatuur terug krijgt, anders luistert de stooklijn niet. Na de flow is dat het belangrijkste om te doen als je tenminste zuinig wil verwarmen.balfnl schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:48:
[...]
Ik ga het even in de gaten houden. De keuken is nog steeds wel wat kouder dan de woonkamer, maar wellicht balanceert zich dat nog.
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 25-11-2024 21:23 ]
Ik heb de alfea 10kw aan een 1 fase homewizard hangen en dat gaat al een jaar lang lang goed..ChUcKiE schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:47:
[...]
Check dan moet ik di Emaar eens gaan aanschaffen, zal dan wel de 3 fase uitvoering zijn toch?
Maar ik raak wel wat in de war als ik een query op ChatGPT uitvoer🙈
De Alfea Extensa 10 kW warmtepomp van Atlantic is een monobloc-lucht/water warmtepomp en is beschikbaar in zowel een 1-fase als een 3-fasen uitvoering.
• 1-fase (230V): Geschikt voor woningen met een 1-fase-aansluiting. Dit wordt vaak gebruikt bij kleinere installaties of woningen zonder 3-fasen aansluiting.
• 3-fasen (400V): Aan te raden bij hogere vermogens, zoals de 10 kW, omdat dit een gelijkmatigere belasting van het elektriciteitsnetwerk mogelijk maakt en efficiënter is.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
het is nu 21,4 graden binnen, heb de thermostaat verlaagd naar 20,5 maar blijft aanspringen, zelfs bij 20 en 19,5 graden.
Er is toch geen enkele warmtevraag dus waarom blijft ie aanspringen ?
(en hoe voorkom ik dat aan uit gependel)
Hoeveel flow heb je? Wat is je stooklijn, heb je de retouren op de zelfde temperatuur terug? Wat is de min wat is de max? Wat is de temperatuur bij -10, wat is je voet temperatuur?GTIMME schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:32:
Bij mij blijft de WP aanspringen als de gewenste temp is bereikt binnen, stooklijn op 0,5 en invloed op 10%.
het is nu 21,4 graden binnen, heb de thermostaat verlaagd naar 20,5 maar blijft aanspringen, zelfs bij 20 en 19,5 graden.
Er is toch geen enkele warmtevraag dus waarom blijft ie aanspringen ?
(en hoe voorkom ik dat aan uit gependel)
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 25-11-2024 21:53 ]
De installatiehandleiding vind ik enigszins verwarrend.Audione0 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:15:
[...]
Ik heb de alfea 10kw aan een 1 fase homewizard hangen en dat gaat al een jaar lang lang goed..
Maar ik raak wel wat in de war als ik een query op ChatGPT uitvoer🙈
De Alfea Extensa 10 kW warmtepomp van Atlantic is een monobloc-lucht/water warmtepomp en is beschikbaar in zowel een 1-fase als een 3-fasen uitvoering.
• 1-fase (230V): Geschikt voor woningen met een 1-fase-aansluiting. Dit wordt vaak gebruikt bij kleinere installaties of woningen zonder 3-fasen aansluiting.
• 3-fasen (400V): Aan te raden bij hogere vermogens, zoals de 10 kW, omdat dit een gelijkmatigere belasting van het elektriciteitsnetwerk mogelijk maakt en efficiënter is.
In het overzicht staat een maximale stroomsterkte van 19A vermeld, terwijl verderop een automaat van 32A met een C-karakteristiek wordt aanbevolen. Dit betekent dat de C automaat sterker is dan de hoofdzekeringen die door de netbeheerders thuis worden geïnstalleerd?
:strip_exif()/f/image/r2xmviVd8cD2NyvwlOYDBUwS.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is aan te bevelen om een 4mm2 kabel te gebruiken voor de voeding van de buitenunit. Met een 3x2.5 ymvk kabel mag je bijvoorbeeld 25A over een lengte van minder dan 20m voeren. Dit suggereert dat er vooral met een hoge mate van veiligheid rekening wordt gehouden.
:strip_exif()/f/image/AxdYiAbrUc0bo8gHRUVpbsg8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 25-11-2024 22:20 ]
Dat is niet de zekering maar de uitschakelaar, als het goed is zit deze in de buurt van je warmtepompAudione0 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:15:
[...]
De installatiehandleiding vind ik enigszins verwarrend.
In het overzicht staat een maximale stroomsterkte van 19A vermeld, terwijl verderop een automaat van 32A met een C-karakteristiek wordt aanbevolen. Dit betekent dat de C automaat sterker is dan de hoofdzekeringen die door de netbeheerders thuis worden geïnstalleerd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En misschien loop ik iets te ver vooruit maar hoe groot is je buffervat? want met 75m2 vloerverwarming en 4 jaga’s wordt het lastig denk ik. En volgens mij had je de jaga’s ook nog dicht gedraaidhutsefrutsel schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:45:
[...]
Hoeveel flow heb je? Wat is je stooklijn, heb je de retouren op de zelfde temperatuur terug? Wat is de min wat is de max? Wat is de temperatuur bij -10, wat is je voet temperatuur?
Hoe bedoel je in de buurt van de warmtepomp?hutsefrutsel schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:19:
[...]
Dat is niet de zekering maar de uitschakelaar, als het goed is zit deze in de buurt van je warmtepomp
Het maximale vermogen van de buitenunit volgens het schema is 4510W voor de 8kW-versie, die volgens het schema beveiligd moet worden met een 20A-stroomonderbreker. De 10kW-versie heeft een maximaal vermogen van 4760W, slechts 250W meer, maar moet volgens het schema beveiligd worden met een 32A-automaat, wat ik een aanzienlijke verhoging vind voor een dergelijk klein verschil in vermogen.
/f/image/CydhicrkldUnq9xAyesnL3RG.png?f=fotoalbum_large)
Deze zit bij mij geplaatst en daar gaat het volgens mij over. 32A zekering is onmogelijk zou die nergens geplaatst mogen worden bij particulieren
[ Voor 14% gewijzigd door hutsefrutsel op 25-11-2024 22:44 ]
Hoe moet nu de 10kw precies aangesloten worden? 3x4mm2 met een 32A zekering volgens dit schema?hutsefrutsel schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:41:
[Afbeelding]
Deze zit bij mij geplaatst en daar gaat het volgens mij over. 32A zekering is onmogelijk zou die nergens geplaatst mogen worden bij particulieren
:strip_exif()/f/image/AxdYiAbrUc0bo8gHRUVpbsg8.jpg?f=fotoalbum_large)
Of via dit schema, dus afgezekerd met 20A icm 3x2.5mm2
:strip_exif()/f/image/r2xmviVd8cD2NyvwlOYDBUwS.jpg?f=fotoalbum_large)
Even terugkomend op de vraag of het een 1-fase of 3-fase HomeWizard meter moet zijn. in het schema staat overal 230V en er is slechts aansluiting voor een 3-aderige kabel, wat duidt op een 1-fase aansluiting. Een 3-fase aansluiting zou 4 of 5 draden vereisen.
Dit plaatje staat in de installatie handleiding. 3 aders. (Nul, fase en aarde)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oaGHVxd4i6E5rrBFpcCpKCbi.jpg?f=user_large)
Je kunt ook even op de buitenunit kijken, daar staat het op het type plaatje aangegeven. (wat ik morgen als ik tijd heb zelf ook even ga doen
[ Voor 24% gewijzigd door Audione0 op 25-11-2024 23:09 ]
/f/image/jf1VNaNlxcSZqg6icHJuKJjr.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de groothandel Rensa staat er 25a 230v
Op hoeveel zekeringen zit hij aangesloten in de meterkast? Als dat er 1 is 230v 1fase en als hij in een rijtje van 3 zit is het 400v 3 fasen maar het kunnen er ook 2 zijn en dan kan het nog 1 fase zijn 2x16 Ampere 1 voor je warmtepomp en 1 voor je element. Deze zekeringen zitten dan met vaak met een zwart kapje aan de bovenzijde verbonden.
Dan hoef je niet naar buiten om te kijken 😏
[ Voor 19% gewijzigd door hutsefrutsel op 26-11-2024 09:58 ]
De buitenunit zit op een aparte groep en is bij mij op een 20A zekering gezekerd en het element op een aparte groep op met een zekering van 16A (element is 3kw)hutsefrutsel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:47:
[Afbeelding]
Volgens de groothandel Rensa staat er 25a 230v
Op hoeveel zekeringen zit hij aangesloten in de meterkast? Als dat er 1 is 230v 1fase en als hij in een rijtje van 3 zit is het 400v 3 fasen maar het kunnen er ook 2 zijn en dan kan het nog 1 fase zijn 2x16 Ampere 1 voor je warmtepomp en 1 voor je element. Deze zekeringen zitten dan met vaak met een zwart kapje aan de bovenzijde verbonden.
Dan hoef je niet naar buiten om te kijken 😏
Als de zekeringen in het zelfde rijtje zitten in de meterkast is het 1 faseAudione0 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:30:
[...]
De buitenunit zit op een aparte groep en is bij mij aangesloten op een 20A zekering gezekerd en het element op een aparte groep op met een zekering van 16A (element is 3kw)
En je element zal niet vaak bijspringen dus hier mis je niet veel op.
[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 26-11-2024 10:37 ]
Waar ik volgens mij moet beginnen is de flow (correct me if i wrong). En daar zit denk ik een probleem, vanuit de cv installatie is deze verdeler blijven zitten inclusief pomp: https://www.vloerverwarmi...stalen-verdeler-13-groeps. De installateur heeft wel de thermostaat er uit gehaald, dit zou zorgen voor een "open" verbinding? Ik kan dus nergens de flow zien en er draaien twee pompen? Om een goede basis te leggen moet ik dus beginnen met het vervangen van deze verdeler door een "open" verdeler met flow meters?
Helaas werkt deze verdeler niet op een wp ook is het een ht verdeler dus voor plus 65 graden aanvoer. En als je koeling ook hebt dan heb je kunststof of rvs nodig.leon1e schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:43:
Ik lees al een tijdje mee en wil deze winter mijn warmtepomp goed gaan inregelen. Vorige winter is bij ons een Alfea + 300ltr boiler gezet en ik heb het idee dat de basis niet klopt. Foto's van het installatiewerk volgen.
Waar ik volgens mij moet beginnen is de flow (correct me if i wrong). En daar zit denk ik een probleem, vanuit de cv installatie is deze verdeler blijven zitten inclusief pomp: https://www.vloerverwarmi...stalen-verdeler-13-groeps. De installateur heeft wel de thermostaat er uit gehaald, dit zou zorgen voor een "open" verbinding? Ik kan dus nergens de flow zien en er draaien twee pompen? Om een goede basis te leggen moet ik dus beginnen met het vervangen van deze verdeler door een "open" verdeler met flow meters?
En als er al een pomp nodig is moet die door de wp aangestuurd worden en niet met een stekker in het stopcontact
Infrarood thermometer is onderweg om de retouren te balanceren. Ik zie nu nog wel dat hij redelijk staat de pendelen:hutsefrutsel schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:57:
[...]
Voordat je met de stooklijn gaat stoeien is het van belang dat je eerst de retouren op dezelfde temperatuur terug krijgt, anders luistert de stooklijn niet. Na de flow is dat het belangrijkste om te doen als je tenminste zuinig wil verwarmen.
/f/image/ZNyYmxMTaEXwSiN71HwyJus7.png?f=fotoalbum_large)
Wordt dat minder als de retouren ingeregeld zijn?
Ja ga daar maar van uit, wat je even kunt proberen is je jaga radiatoren de thermostaat op 1 te zetten.balfnl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:13:
[...]
Infrarood thermometer is onderweg om de retouren te balanceren. Ik zie nu nog wel dat hij redelijk staat de pendelen:
[Afbeelding]
Wordt dat minder als de retouren ingeregeld zijn?
Hoe zijn je temperaturen in de keuken en kamer?
Temperatuur in de woonkamer is nu 20.8, in de keuken 19.6
Zag nog even wat pieken in je stroom verbruik en vraag me af of je hebt ingesteld dat je elektrische element bij -7 mag bijspringen? Standaard staat dat op plus 5.balfnl schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:34:
Zal ik eens proberen.
Temperatuur in de woonkamer is nu 20.8, in de keuken 19.6
Waar ik eigenlijk nog benieuwd naar ben is hoe warm krijg je het binnen en met welke stooklijn? Ik zag dat je verdeler hydraulisch neutraal is dat is niet voldoende denk ik maar helpt wel.leon1e schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:43:
Ik lees al een tijdje mee en wil deze winter mijn warmtepomp goed gaan inregelen. Vorige winter is bij ons een Alfea + 300ltr boiler gezet en ik heb het idee dat de basis niet klopt. Foto's van het installatiewerk volgen.
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 27-11-2024 14:45 ]
Denk dat je het al wel gedaan hebt maar gezien de temperaturen kun je de groepen van de woonkamer nog wel wat knijpen en de flow die je dan knijpt gaat automatisch naar je andere ruimtes (als er ruimte in de slangen voor is)hutsefrutsel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:10:
[...]
Zag nog even wat pieken in je stroom verbruik en vraag me af of je hebt ingesteld dat je elektrische element bij -7 mag bijspringen? Standaard staat dat op plus 5.
[ Voor 50% gewijzigd door hortens9273 op 27-11-2024 11:36 ]
Ja je stookt nú eigenlijk met een veel te hoge stooklijn maar dat had ik je ook geadviseerd nú ontlast je de wp met het starten hij blijft nu lekker wat langer lopen. Maar laat er even naar kijken, er klopt een heleboel qua leidingen niet bij jullie. Als het aangepast is kun je weer terug naar de oude standhortens9273 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:32:
Vraagje of je dit misschien weer zou willen beoordelen. Zijn we zeer erkentelijk.
Geen dank hoor, de rode drijvertjes moeten eigenlijk op 3 uitkomen en dat lukt nu niet. Als je dat straks wel hebt ken je jullie eigen wp niet meer terug😏hortens9273 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:39:
Ok, dank je wel.
Op dit moment te warm, in de keuken waar de thermostaat hangt is het 22.2 ik heb gisteren de temperatuur van 21 naar 20.5 terug gezet. Hier wat foto's van de instellingen. Een afspraak met de installateur moet ik nog maken (verdeler opties). Wat info over de woning: bouwjaar 2014, beneden vloerverwarming, boven alleen de badkamer, geen radiatoren, oppervlakte 160m2.hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:46:
[...]
Waar ik eigenlijk nog benieuwd naar ben is hoe warm krijg je het binnen en met welke stooklijn? Ik zag dat je verdeler hydraulisch neutraal is dat is niet voldoende maar helpt wel.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Nee hoor, zoals ik het zie is dat binnen 4 uurtjes klaarhortens9273 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:09:
Sorry, ben ik weer, willen er toch iemand bij laten komen maar als de leidingen verandert worden moet dan hele systeem eraf en zitten we dan in de kou, is het misschien handig om het dan in het voorjaar te doen?
Zou de installateur wel eerst even laten langskomen anders hebben ze de juiste spullen niet bij zich, is geen standaard materiaal wat ze nodig hebben. En zeg beslist even dat jullie wp 2047 liter flow nodig heeft anders zien ze de ernst van situatie niet in.hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:10:
[...]
Nee hoor, zoals ik het zie is dat binnen 4 uurtjes klaar
En waarschijnlijk doordat ze dat niet bij zich hadden hebben ze aangesloten zoals het nu is. Lekker makkelijk……………hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:28:
[...]
Zou de installateur wel eerst even laten langskomen anders hebben ze de juiste spullen niet bij zich, is geen standaard materiaal wat ze nodig hebben. En zeg beslist even dat jullie wp 2047 liter flow nodig heeft anders zien ze de ernst van situatie niet in.
Dank je, ik heb dit aangepast. De woonkamer/keuken zijn 1 vertrek. Voor mijn gevoel zijn de andere vertrekken beneden te warm, ik ga een paar sensoren ophangen.hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:03:
[Afbeelding]
Zou deze even op -7 zetten
En de temperatuur bij -10 op 33 graden zetten je thermostaat in de keuken op je wens temperatuur deze heeft verder geen invloed op de temperatuur, dat regel je met de waterwet/stooklijn
En hoe zijn de temperaturen in de rest van je woning?
Dit is het huidige gedrag van de warmtepomp (enkel verwarming verbruik):
/f/image/VxClF8I3sbvp5TZafxQaqX4E.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PEf9Ynez1BFvkIQr4NKp559x.png?f=fotoalbum_large)
@leon1e Deze zou ik ook even aanpassen de max op 42 en de min op je wens temperatuur meestal 20 graden
Hi! De pieken in dat screenshot kan ik wel verklaren. Die om 0.00 is het verwarmen van het SWW. Die tijd moet ik nog een keer aanpassen. Die rond 7.00 is waarschijnlijk de elektrische verwarming in de badkamer en die rond 17.00 is het koken. Ik heb helaas geen specifieke homewizard meter op de groep van de warmtepomp.hutsefrutsel schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:10:
[...]
Zag nog even wat pieken in je stroom verbruik en vraag me af of je hebt ingesteld dat je elektrische element bij -7 mag bijspringen? Standaard staat dat op plus 5.
De verschil tussen de keuken en de woonkamer blijft +/- 1 graden en de woonkamer is nu ongeveer een graad boven wenstemperatuur (21 ipv 20). De slaapverdieping is precies goed.
Daarom heb ik vanmorgen de keuken wat meer flow gegeven en de woonkamer wat minder. Eens kijkrn wat dat doet. Maar de pomp blijft helaas ontzettend pendelen. Van het weekend verwacht ik de infraroodthermometer om de flow echt goed in te stellen.
/f/image/ghmQ7b8rjCgQhGCRncP46qPC.png?f=fotoalbum_large)
Beide pieken hier zijn overigens sww.
Oh, en de elektrische bijverwarming staat uit:
:strip_exif()/f/image/N07SinD0AWcLfm8rthuBkjvT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door balfnl op 27-11-2024 17:06 ]
Het is overigens niet verstandig om het elektrisch element uit te laten, deze heeft hij soms nodig met tapwater maken en af en toe met het ontdooien.balfnl schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:53:
[...]
Hi! De pieken in dat screenshot kan ik wel verklaren. Die om 0.00 is het verwarmen van het SWW. Die tijd moet ik nog een keer aanpassen. Die rond 7.00 is waarschijnlijk de elektrische verwarming in de badkamer en die rond 17.00 is het koken. Ik heb helaas geen specifieke homewizard meter op de groep van de warmtepomp.
De verschil tussen de keuken en de woonkamer blijft +/- 1 graden en de woonkamer is nu ongeveer een graad boven wenstemperatuur (21 ipv 20). De slaapverdieping is precies goed.
Daarom heb ik vanmorgen de keuken wat meer flow gegeven en de woonkamer wat minder. Eens kijkrn wat dat doet. Maar de pomp blijft helaas ontzettend pendelen. Van het weekend verwacht ik de infraroodthermometer om de flow echt goed in te stellen.
[Afbeelding]
Beide pieken hier zijn overigens sww.
Oh, en de elektrische bijverwarming staat uit:
[Afbeelding]
Je zegt dat hij pendelt maar stopt je wp er dan ook steeds 20 minuten mee? Zie dat er continu stroom wordt afgenomen en haast geen enkele stop?
Ik weet van je fluit toontje maar zet de pomp eens voor 1 nacht op 100 procenthutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:16:
[...]
Het is overigens niet verstandig om het elektrisch element uit te laten, deze heeft hij soms nodig met tapwater maken en af en toe met het ontdooien.
Je zegt dat hij pendelt maar stopt je wp er dan ook steeds 20 minuten mee? Zie dat er continu stroom wordt afgenomen en haast geen enkele stop?
Ga ik proberen. Het pendelen baseer ik voornamelijk op het screenshot van hierboven. De piekjes liggen iedere keer precies een half uur uit elkaar. Het opgenomen vermogen tussen de pieken is +/- 350 watt wat redelijk overeenkomt met het normale stroomgebruik in huis op een thuiswerk dag.hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:22:
[...]
Ik weet van je fluit toontje maar zet de pomp eens voor 1 nacht op 100 procent
Nu lees ik al een paar weken aandachtig mee met @hutsefrutsel en begrijp ik beter het nut van de stooklijn. Daarom wil ik ook gaan kijken wat er nodig is om mijn systeem daarop te laten draaien. Dit lijkt mij energiezuiniger, toch?
Situatie:
• Nieuwbouwwoning uit 2021
• 10 kW Alfea Extensa
• 350 liter SWW-boiler
• ± 75 m² vloerverwarming, 7-groepsverdeler met een flow van ongeveer 2-2,5 l/min = 900-1000 l/u
• Eerste verdieping: 3 LT-radiatoren, altijd dicht
• Zolder: 2 radiatoren, altijd dicht
/f/image/xPo0Hz8twzraX9k8ahuNwl23.png?f=fotoalbum_large)
Legplan vloerverwarming door installateur destijds
:strip_exif()/f/image/zceg1azpv9o88hMHZRmtJ1t4.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdeler vloerverwarming
Ik heb meegelezen met de aanbevelingen die aan @Audione0 zijn gedaan en op basis daarvan mijn instellingen aangepast. Maar je raadt het al: de WP begint flink te pendelen. Logisch, want 900-1000 l/u is natuurlijk te weinig flow.
Invloed van thermostaat: 10%
Curve: 0.2
Verschil: 0
T min: 20
T max: 25
T -10: 26
Ik kan nog veel tunen aan de instellingen, maar ik denk dat de manier waarop ik voorheen verwarmde op dit moment het beste is voor mijn situatie: een hogere(re) aanvoertemperatuur met lange runs wanneer dat nodig is. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat ik een buffervat nodig heb? Hoe groot moet dat buffervat dan zijn? Of zijn er andere mogelijkheden? Een buffervat verhoogt natuurlijk niet per se de flow, maar voegt wel inhoud toe, toch?
Thanks alvast!
Als ik zo je instellingen bekijk zijn dit niet de instellingen die ik heb staan. Op pagina Audione0 in "Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw" heb ik bovenaan in een excel sheet alle instellingen gezet en de kolom die groen is zijn de beste instellingen, zonder pendelgedrag en prima comfort.Mahoek schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:24:
Ik heb meegelezen met de aanbevelingen die aan @Audione0 zijn gedaan en op basis daarvan mijn instellingen aangepast. Maar je raadt het al: de WP begint flink te pendelen. Logisch, want 900-1000 l/u is natuurlijk te weinig flow.
Ik kan nog veel tunen aan de instellingen, maar ik denk dat de manier waarop ik voorheen verwarmde op dit moment het beste is voor mijn situatie: een hogere(re) aanvoertemperatuur met lange runs wanneer dat nodig is. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat ik een buffervat nodig heb? Hoe groot moet dat buffervat dan zijn? Of zijn er andere mogelijkheden? Een buffervat verhoogt natuurlijk niet per se de flow, maar voegt wel inhoud toe, toch?
Thanks alvast!
Voor het gemak heb je hier de link https://docs.google.com/s...625586&rtpof=true&sd=true
Je kunt zelf een nieuw tabblad openen en daar je instellingen noteren voor toekomstig gebruik als geheugensteun.
Houd er rekening mee dat elke situatie uniek is en niet altijd één-op-één kan worden overgenomen. Het kan echter wel een goed startpunt zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Audione0 op 27-11-2024 17:42 ]
Beste @MahoekMahoek schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:24:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben vorig jaar ook bezig geweest met het optimaliseren van mijn instellingen (met hulp van anderen hier) met als doel het pendelen van mijn warmtepomp (WP) te verminderen. Dat is toen redelijk gelukt met een aanvoertemperatuur van ongeveer 35°C en volledig gebruik van de binnenthermostaat. Op die manier maakte de WP lange runs zonder pendelgedrag.
Nu lees ik al een paar weken aandachtig mee met @hutsefrutsel en begrijp ik beter het nut van de stooklijn. Daarom wil ik ook gaan kijken wat er nodig is om mijn systeem daarop te laten draaien. Dit lijkt mij energiezuiniger, toch?
Situatie:
• 10 kW Alfea Extensa
• 350 liter SWW-boiler
• ± 75 m² vloerverwarming, 7-groepsverdeler met een flow van ongeveer 2-2,5 l/min = 900-1000 l/u
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verdeler vloerverwarming
Thanks alvast!
Ja je hebt je goed ingelezen merk ik.
Vind het best raar dat je installateur je een 10kw warmtepomp heeft aanbevolen terwijl je eigenlijk een 5 kw nodig hebt. Nieuwbouw van 2021!
Ja en een buffervat creëert geen flow maar liters water. Tenzij je een extra pomp en buffervat plaatst.
Persoonlijk zou ik hiermee teruggaan naar je installateur deze heeft een grote fout gemaakt en laat hem het maar oplossen. Maar weet natuurlijk niet hoe alles gelopen is.
Ik bedoel meer dat ik heb meegelezen en zoals ik al zei daardoor wat meer het nut van de stooklijn helder kreeg en op basis van de instellingen die jou geadviseerd zijn mijn instellingen heb aangepast maar nog wel mijn situatie heb proberen erin te verwerken. Lage curve vanwege nieuwe goed geïsoleerde woning en een lage max T. Ik had dat even wat duidelijker in mijn post moeten zetten 😊.Audione0 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:38:
[...]
Als ik zo je instellingen bekijk zijn dit niet de instellingen die ik heb staan. Op pagina Audione0 in "Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw" heb ik bovenaan in een excel sheet alle instellingen gezet en de kolom die groen is zijn de beste instellingen, zonder pendelgedrag en prima comfort.
Voor het gemak heb je hier de link https://docs.google.com/s...625586&rtpof=true&sd=true
Je kunt zelf een nieuw tabblad openen en daar je instellingen noteren voor toekomstig gebruik als geheugensteun.
Houd er rekening mee dat elke situatie uniek is en niet altijd één-op-één kan worden overgenomen. Het kan echter wel een goed startpunt zijn.
Ik zal de sheet eens even goed bekijken vanavond misschien steek ik er nog iets van op.
Ja, die conclusie had ik eigenlijk ook al gemaakt. Maar het ze laten oplossen gaat een erg lastig traject worden denk ik. En ik weet niet of ik daar nu nog iets mee kan. Is projectmatige nieuwbouw en hebben we zelf 0 keuze in gehad helaas.hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:49:
[...]
Beste @Mahoek
Ja je hebt je goed ingelezen merk ik.
Vind het best raar dat je installateur je een 10kw warmtepomp heeft aanbevolen terwijl je eigenlijk een 5 kw nodig hebt. Nieuwbouw van 2021!
Ja en een buffervat creëert geen flow maar liters water. Tenzij je een extra pomp en buffervat plaatst.
Persoonlijk zou ik hiermee teruggaan naar je installateur deze heeft een grote fout gemaakt en laat hem het maar oplossen. Maar weet natuurlijk niet hoe alles gelopen is.
Ik ben wel van plan om eens een installateur er naar te laten kijken, maar vind het ook leuk om zelf al wat vooronderzoek te doen.
Los van het vervangen van het systeem zie jij dan nog werkbare mogelijkheden?
Bedankt alvast!
/f/image/7FziXohlSjKN6qA1m46PhYCN.png?f=fotoalbum_large)
Foto D is een oplossing als je met de stooklijn wilt werken
Maar dan heb je best een fors buffervat nodig, schat in dat je zomaar een 200 a 300 liter vat nodig hebt en wat nog zou kunnen is je vat in serie in je retour te zetten maar dan creëer je geen flow maar liters.
[ Voor 139% gewijzigd door hutsefrutsel op 27-11-2024 18:50 ]
leon1e schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:35:
[...]
Dank je, ik heb dit aangepast. De woonkamer/keuken zijn 1 vertrek. Voor mijn gevoel zijn de andere vertrekken beneden te warm, ik ga een paar sensoren ophangen.
Dit is het huidige gedrag van de warmtepomp (enkel verwarming verbruik):
[Afbeelding]
/f/image/Sih0TBaMXM2q31jQbz4xLT1Z.png?f=fotoalbum_large)
Heb nog even je verdeler beter bekeken en eigenlijk zou hij niet met lage temperaturen kunnen werken, dus het verbaast mij dat je met een lage stooklijn je huis warm krijgt. Hierboven staat toch echt dat hij niet geschikt is voor een warmtepomp. 🤔
[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 27-11-2024 18:33 ]
Post ook eens interval van 8 uur, en 24 uur? En kun je hem op vermogen (kW of W) zetten, en niet op verbruik (kWh)?
Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270
Goede nieuws: je had helemaal gelijk met betrekking tot de fluittoon, niks van gemerkt. Op basis van het stroomverbruik vannacht is de pomp iedere 50-60 een nieuwe run gaan doen. De temperatuur in huis blijft heel langzaam oplopen. Het is nu zo’n 21.1 graden in de referentiekamer. Ik heb even gekeken vanmorgen toen de pomp draaide en zag dit:hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:22:
[...]
Ik weet van je fluit toontje maar zet de pomp eens voor 1 nacht op 100 procent
:strip_exif()/f/image/lHnsyDNHDC2WjPeDUZ3NCBsa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij blijft dus draaien, ook al is het binnen te warm. Klopt het dat dit op te lossen is door de stooklijn?
Das goed nieuws, laat de temperatuur bij min 10 maar eens 2 graden zakken. En hoe is de temperatuur in de keuken nu? Je kamer thermostaat doet eigenlijk bijna niets met de omgeving temperatuur, hij loopt nu op de stooklijn. En dat is prettig voor je portemonnee 😁balfnl schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:33:
[...]
Goede nieuws: je had helemaal gelijk met betrekking tot de fluittoon, niks van gemerkt. Op basis van het stroomverbruik vannacht is de pomp iedere 50-60 een nieuwe run gaan doen. De temperatuur in huis blijft heel langzaam oplopen. Het is nu zo’n 21.1 graden in de referentiekamer. Ik heb even gekeken vanmorgen toen de pomp draaide en zag dit:
[Afbeelding]
Hij blijft dus draaien, ook al is het binnen te warm. Klopt het dat dit op te lossen is door de stooklijn?
[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-11-2024 10:51 ]
Hoe is de verbinding tussen je keuken en kamer bovenverdieping? kan er van beneden warmte omhoog trekken naar je referentie kamer?hutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:55:
[...]
Das goed nieuws, laat de temperatuur bij min 10 maar eens 2 graden zakken. En hoe is de temperatuur in de keuken nu?
[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-11-2024 10:53 ]
Misschien kun je het sww vat van 300 liter inruilen voor een combi buffervat heb je 2 in één.Mahoek schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:24:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben vorig jaar ook bezig geweest met het optimaliseren van mijn instellingen (met hulp van anderen hier) met als doel het pendelen van mijn warmtepomp (WP) te verminderen. Dat is toen redelijk gelukt met een aanvoertemperatuur van ongeveer 35°C en volledig gebruik van de binnenthermostaat. Op die manier maakte de WP lange runs zonder pendelgedrag.
Situatie:
• 10 kW Alfea Extensa
• 350 liter SWW-boiler
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verdeler vloerverwarming
Thanks alvast!
Wat fijn dat je nog even meedenkt! Ik heb even gekeken maar ik snap nog niet helemaal hoe dit dan gaat werken.hutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:36:
[Afbeelding]
@Mahoek komt het er zo uit te zien
De SWW van de WP gaat dan door het buffervat en de retour of aanvoer voor verwarming gaat dan ook door het buffervat? Dan wordt het circuit van de verwarming toch veel te warm? En kan de Alfea Extensa hier wel mee omgaan?
Waarschijnlijk snap ik het nog niet helemaal 😅, maar een combi klinkt wel ideaal..
Thanks!
kijk hier maar even misschien wordt het dan duidelijker. Is zo maar even een voorbeeld en met deze kun je ook koelen in de zomer. Hier sluit je de retour in serie op aan, zorgt voor extra water geen flowMahoek schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:15:
[...]
Wat fijn dat je nog even meedenkt! Ik heb even gekeken maar ik snap nog niet helemaal hoe dit dan gaat werken.
De SWW van de WP gaat dan door het buffervat en de retour of aanvoer voor verwarming gaat dan ook door het buffervat? Dan wordt het circuit van de verwarming toch veel te warm? En kan de Alfea Extensa hier wel mee omgaan?
Waarschijnlijk snap ik het nog niet helemaal 😅, maar een combi klinkt wel ideaal..
Thanks!
https://www.aircozonderst...pdwt-300l-100l-buffervat/
[ Voor 6% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-11-2024 15:56 ]
Ja dat kan. In principe hebben ze beide een deur naar het trappenhuis, maar die zijn vaak open in verband met de kat.hutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:19:
[...]
Hoe is de verbinding tussen je keuken en kamer bovenverdieping? kan er van beneden warmte omhoog trekken naar je referentie kamer?
Maar goed, het beste zou het zijn om je warmtepomp in te ruilen voor een 5kw de rest is behelpen, weet niet of je ook de koelen kit hebt maar dan heb je de flow helemaal nodig. Maar als je het zo laat help je de wp omzeep helaashutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:47:
[...]
kijk hier maar even misschien wordt het dan duidelijker. Is zo maar even een voorbeeld en met deze kun je ook koelen in de zomer. Hier sluit je de retour in serie op aan, zorgt voor extra water geen flow
https://www.aircozonderst...pdwt-300l-100l-buffervat/
Aaaah dat verklaart een hoop, zou je deze deuren even dicht kunnen houden met het inregelen?, of hou je dan geen lak meer op de deuren🙈balfnl schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:42:
[...]
Ja dat kan. In principe hebben ze beide een deur naar het trappenhuis, maar die zijn vaak open in verband met de kat.
Vond het ook al raar dat de stooklijn naar beneden kon, want die was al laag. De deuren dicht zal een hele verandering teweeg brengen denk ik. De keuken deur dicht zou al voldoende zijn. (Denk ik)
[ Voor 20% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-11-2024 17:02 ]
‘S nachts zijn ze wel dicht, maakte niet heel veel uit, maar ik doe ze sowieso wel even dicht net inregelen ;-)hutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:48:
[...]
Aaaah dat verklaart een hoop, zou je deze deuren even dicht kunnen houden met het inregelen?, of hou je dan geen lak meer op de deuren🙈
Vond het ook al raar dat de stooklijn naar beneden kon, want die was al laag. De deuren dicht zal een hele verandering teweeg brengen denk ik. De keuken deur dicht zou al voldoende zijn. (Denk ik)
[ Voor 5% gewijzigd door balfnl op 28-11-2024 18:22 ]
Ja het is jouw huis maar als je het ingeregeld wil hebben dan gaat dat niet met de deuren open, ook al is het maar op een kiertje, de stooklijn heeft maar een marge van een paar graden en die trekken nu naar de bovenste verdieping en hal. Durf te beweren dat het verschil in temperatuur van keuken en kamer over zijn als je de deuren dicht houdtbalfnl schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:21:
[...]
‘S nachts zijn ze wel dicht, maakte niet heel veel uit, maar ik doe ze sowieso wel even dicht net inregelen ;-)
[ Voor 10% gewijzigd door hutsefrutsel op 28-11-2024 18:31 ]
Nee dat begrijp ik. De woonkamer is overigens niet de bovenste verdieping, de slaapverdieping ligt er nog boven. Dit huis heeft een enigszins aparte indeling. Dus voor het inregelen doe ik ze sowieso dicht en ‘s nachts zijn ze dat ook. Alleen overdag ontkom ik er niet om ze af en toe open te laten, anders zeurt de kat me de oren van het hoofdhutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:27:
[...]
Ja het is jouw huis maar als je het ingeregeld wil hebben dan gaat dat niet met de deuren open, ook al is het maar op een kiertje, de stooklijn heeft maar een marge van een paar graden en die trekken nu naar de bovenste verdieping en hal
Voor jouw beeld overigens. De keuken beneden is nu ongeveer 20.4. De woonkamer op de eerste verdieping 21.4 en de slaap verdieping op de tweede ook zo rond de 20.4
[ Voor 10% gewijzigd door balfnl op 28-11-2024 18:43 ]
👍 dan zou ik nu even niets aanpassen even kijken waar de temperatuur uitkomt nu de pomp op 100 procent staatbalfnl schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:42:
[...]
Nee dat begrijp ik. De woonkamer is overigens niet de bovenste verdieping, de slaapverdieping ligt er nog boven. Dit huis heeft een enigszins aparte indeling. Dus voor het inregelen doe ik ze sowieso dicht en ‘s nachts zijn ze dat ook. Alleen overdag ontkom ik er niet om ze af en toe open te laten, anders zeurt de kat me de oren van het hoofd
Voor jouw beeld overigens. De keuken beneden is nu ongeveer 20.4. De woonkamer op de eerste verdieping 21.4 en de slaap verdieping op de tweede ook zo rond de 20.4
Zoals deze? (Heb de P1 op oude raspberry gezet en nog niet zoveel geprobeerd)alef schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:08:
Quooker (de mijne tenminste) heeft één keer in het kwartier een heel korte piek in de nacht. Zou kunnen zijn dat dat de pieken zijn om 4:40 en 5:15. Geen kwartier, maar misschien is dat met oudere modellen anders.
Post ook eens interval van 8 uur, en 24 uur? En kun je hem op vermogen (kW of W) zetten, en niet op verbruik (kWh)?
/f/image/hrjjuQ1Q9jlwNOyExjggezHq.png?f=fotoalbum_large)
Als je straks de stoorzenders eruit hebt met je thermometer kun je de boel pas echt inregelen. Maar dat gaat je wel lukken denk ik. Mocht je nog vragen hebben dan zie ik dat wel.hutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:57:
[...]
👍 dan zou ik nu even niets aanpassen even kijken waar de temperatuur uitkomt nu de pomp op 100 procent staat
Die komt vandaag binnenhutsefrutsel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:32:
[...]
Als je straks de stoorzenders eruit hebt met je thermometer kun je de boel pas echt inregelen. Maar dat gaat je wel lukken denk ik. Mocht je nog vragen hebben dan zie ik dat wel.
👍 je kunt de voet temperatuur bij plus 20 ook wel terug zetten op 20 graden staat nu op 21, je huis is beter geïsoleerd als ik had gedacht.balfnl schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:57:
[...]
Die komt vandaag binnen. Heb de -10 temperatuur gisteren naar 32 gezet dus de resultaten van vannacht zijn sowieso nog niet representatief, aangezien het huis eerst nog wat af moest koelen. Morgen aan de gang met het inregelen!
En probeer eerst de kamertemperaturen gelijk te krijgen met de flow, ook al is dat alle 3 op 21 graden als je dan de stooklijn 1 graad laat zakken gaan ze allemaal 1 graad naar beneden.
Maar niet de stooklijn en de flow gelijktijdig aanpassen.
En hou er rekening mee als je veel stenen in je gebouw hebt dat aanpassingen wel tot 3 dagen kunnen duren voor je resultaat ziet.
Scheelt een heleboel tijd😏
[ Voor 28% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-11-2024 13:42 ]
Deze nog vergeten: doordat je best wat verdiepingen hebt zou je de post circulatie wel op 7 minuten kunnen zetten.hutsefrutsel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:12:
[...]
👍 je kunt de voet temperatuur bij plus 20 ook wel terug zetten op 20 graden staat nu op 21, je huis is beter geïsoleerd als ik had gedacht.
En probeer eerst de temperaturen gelijk te krijgen met de flow, ook al is dat alle 3 op 21 graden als je dan de stooklijn 1 graad laat zakken gaan ze allemaal 1 graad naar beneden.
Maar niet de stooklijn en de flow gelijktijdig aanpassen.
En hou er rekening mee als je veel stenen in je gebouw hebt dat aanpassingen wel tot 3 dagen kunnen duren voor je resultaat ziet.
Scheelt een heleboel tijd😏
hutsefrutsel schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:09:
[Afbeelding]
@leon1e Deze zou ik ook even aanpassen de max op 42 en de min op je wens temperatuur meestal 20 graden
/f/image/NDO0QznnXpgnOpps3EhkwLaA.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de uitkomst van de aanpassingen, je ziet de temperatuur zakken op de 27ste. Vandaag gaat de temperatuur weer omhoog (koudere nacht/overdag). Zit ik nu goed dat de T-Max moet zakken om de stijging wat te verminderen?
Wat betreft de verdeler, klopt helemaal wat je zegt, volgens de documentatie werkt het niet. De installateur heeft wel de thermostaa uit de verdeler gehaald destijds, nu blijft "klep" altijd open staan denk ik? Maar of dit zoveel positieve invloed heeft?
Nee de tmax heeft niks met de kamertemperatuur te maken dit is de temperatuur als het buiten bijvoorbeeld -18 wordt dan kan het water niet warmer worden dan 42 graden vandaar max.leon1e schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:19:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de uitkomst van de aanpassingen, je ziet de temperatuur zakken op de 27ste. Vandaag gaat de temperatuur weer omhoog (koudere nacht/overdag). Zit ik nu goed dat de T-Max moet zakken om de stijging wat te verminderen?
Wat betreft de verdeler, klopt helemaal wat je zegt, volgens de documentatie werkt het niet. De installateur heeft wel de thermostaa uit de verdeler gehaald destijds, nu blijft "klep" altijd open staan denk ik? Maar of dit zoveel positieve invloed heeft?
Gezien je schommelingen in de kamer temperatuur wordt het lastig met deze verdeler denk ik. Als je de temperatuur bij min10 laat zakken gaat je kamer temperatuur naar beneden
En je verdeler zit met een stekker in een stopcontact dat werkt ook niet mee.
[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-11-2024 13:21 ]
Wat ik vreemd vind, is dat installateurs een warmtepomp komen installeren zonder minimaal advies te geven, zoals het vervangen van de verdeler (Manifold). Bij de installatie van onze Alfea moest ik er echt op aandringen om de verdeler te laten vervangen door een LTV-versie gezien onze vloerverwarming. De installateur bevestigde toen dat dit inderdaad de beste optie was.hutsefrutsel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:25:
[...]
Nee de tmax heeft niks met de kamertemperatuur te maken dit is de temperatuur als het buiten bijvoorbeeld -18 wordt dan kan het water niet warmer worden dan 42 graden vandaar max.
Gezien je schommelingen in de kamer temperatuur wordt het lastig met deze verdeler denk ik. Als je de temperatuur bij min10 laat zakken gaat je kamer temperatuur naar beneden
En je verdeler zit met een stekker in een stopcontact dat werkt ook niet mee.
Waarom komt een installateur hier niet zelf mee? De meeste installateurs weten dit toch heel goed?
Een installateur hoort toch een goed werkende installatie af te leveren, of minimaal goed advies te geven waarop de klant dan zelf kan besluiten hier op in te gaan.
Ja ik weet het, wat er denk ik achter zit is wanneer je wp lekker gaat pendelen kunnen ze binnen 7 jaar weer een nieuwe plaatsen? En je ziet ook de problemen hier met de flow, maar 80 procent van de installateurs heeft hier geen kaas van gegeten.Audione0 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:50:
[...]
Wat ik vreemd vind, is dat installateurs een warmtepomp komen installeren zonder minimaal advies te geven, zoals het vervangen van de pomp. Bij de installatie van onze Alfea moest ik er echt op aandringen om de pomp te laten vervangen door een LTV-versie gezien onze vloerverwarming. De installateur bevestigde toen dat dit inderdaad de beste optie was.
Waarom komt een installateur hier niet zelf mee? De meeste installateurs weten dit toch heel goed?
Een installateur hoort toch een goed werkende installatie af te leveren, of minimaal goed advies te geven waarop de klant dan zelf kan besluiten hier op in te gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-11-2024 13:54 ]
Nee totaal geen uitleghutsefrutsel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:57:
En even een algemene vraag: heeft er iemand op dit forum uitleg gekregen over flow en stooklijn van de installateur?
Nope...hutsefrutsel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:57:
En even een algemene vraag: heeft er iemand op dit forum uitleg gekregen over flow en stooklijn van de installateur?
Je zou bijna een eigen bedrijfje voor gaan starten voor het inregelen van WP's en flow control. gat in de markt denk ik...
[ Voor 29% gewijzigd door Audione0 op 29-11-2024 16:37 ]
[ Voor 68% gewijzigd door hortens9273 op 29-11-2024 17:23 ]
Gezien je eindeloze/onuitputtelijke passie, ons de goede adviezen te geven zou ik je zo een kleine bijdrage willen geven in geld
En misschien moet ik ook even mijn excuses maken voor iedereen want als ik mijn kinderen moet geloven ben ik niet erg tactisch en heel direct, maar heb de beste bedoelingen 😏hutsefrutsel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:07:
Moet wel zeggen dat ik mij vereerd voel na jullie reacties te lezen maar heb bijna mijn hele leven voor mijzelf gewerkt en ben nu met pensioen. En kan best wel eens boos worden hoe bedrijven sommige installaties achter laten. Heel droevig hoe het gesteld is met de kennis van het vak
[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 29-11-2024 17:19 ]