Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-08 15:24
hutsefrutsel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:57:
En even een algemene vraag: heeft er iemand op dit forum uitleg gekregen over flow en stooklijn van de installateur?
Opmerking om vooral niet aan instellingen te zitten… en de verdeler (oude met pomp en thermostaat) mocht blijven zitten toen ik vroeg om een LVT vatiant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:15
dwlindeboom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:27:
[...]

Opmerking om vooral niet aan instellingen te zitten… en de verdeler (oude met pomp en thermostaat) mocht blijven zitten toen ik vroeg om een LVT vatiant
Ja dat bedoel ik, heel droevig, maar gelukkig heb je dit forum gevonden ✌️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

hortens9273 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:20:
Nou, dat vinden wij helemaal niet. Jouw reacties zijn helemaal perfect.
Mee eens👍

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:56
En even een algemene vraag: heeft er iemand op dit forum uitleg gekregen over flow en stooklijn van de installateur?
Nee geen uitleg, zelf aan het uitvogelen geweest om deze goed als mogelijk af te stellen naar eigen wensen/comfort
Denk dat een 8kw ook voldoende was geweest ipv deze 10kw
Ondanks dat ik boven geen open verdeler heb is het beneden een constante temp. van 20.4.
Heb het beste resultaat met 50% omgevingstemperatuur. Zodra de zon in de kamer komt loopt temp op en slaat de WP uit.
Met deze temperaturen draait de Wp tussen 1000-1200W de hele nacht door. Zodra de temperatuur omhoog gaat dan heeft deze tussendoor stops van 20 minuten.

[ Voor 37% gewijzigd door Jeep op 30-11-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimEv
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 11:06
Ik lees het topic el een tijdje mee.
Geen enkele uitleg gehad van de installateur.
Onze woning is gebouwd in1989 en redelijk goed geïsoleerd (gasverbruik was rond de 1300 m3 - vrijstaande woning). We hebben de 8Kw uitvoering - 6Kw netto.
Ik heb de instellingen van het spreadsheet ingevoerd (dankjewel Audione0) en warmtepomp loopt goed, zonder pendelen.
Ingestelde temperatuur is 20,5 bereikte temperatuur is 21,5 graden.
Vraag: komen deze waarden dichter bij elkaar door met de instelling(en) van buitentemperatuur te experimenteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
WimEv schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:48:
Ik lees het topic el een tijdje mee.
Geen enkele uitleg gehad van de installateur.
Onze woning is gebouwd in1989 en redelijk goed geïsoleerd (gasverbruik was rond de 1300 m3 - vrijstaande woning). We hebben de 8Kw uitvoering - 6Kw netto.
Ik heb de instellingen van het spreadsheet ingevoerd (dankjewel Audione0) en warmtepomp loopt goed, zonder pendelen.
Ingestelde temperatuur is 20,5 bereikte temperatuur is 21,5 graden.
Vraag: komen deze waarden dichter bij elkaar door met de instelling(en) van buitentemperatuur te experimenteren?
Als je ook de waarde bij plus 20 de voet temperatuur hebt overgenomen, is dat waarschijnlijk te hoog voor jullie huis zou deze op 20 zetten. Staat dan nu bij jullie op 22 graden? En dan ben je er denk ik al. En als dat niet het geval is de temperatuur bij min 10 laten zakken. Het is niet altijd zo maar iedere graad naar beneden bij min10 is ook een graad naar beneden in de referentie kamer en als je het waterzijdig goed hebt ingeregeld geld deze regel voor al je ruimtes

[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 30-11-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:23:
[...]

Als je ook de waarde bij plus 20 de voet temperatuur hebt overgenomen, is dat waarschijnlijk te hoog voor jullie huis zou deze op 20 zetten. Staat dan nu bij jullie op 22 graden? En dan ben je er denk ik al. En als dat niet het geval is de temperatuur bij min 10 laten zakken. Het is niet altijd zo maar iedere graad naar beneden bij min10 is ook een graad naar beneden in de referentie kamer en als je het waterzijdig goed hebt ingeregeld geld deze regel voor al je ruimtes
Maar wel knap dat je een huis, vrijstaand van 1989 zo goed geïsoleerd hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:19
Nope! Ben er sowieso door dit hele proces achter gekomen dat ze tijdens de installatie eigenlijk niks ingeregeld hebben, zoals dus de flow in het systeem. Bij een latere onderhoudsbeurt hebben ze wel het een en ander aangepast in de instellingen voor een langere levensduur. Maar ook toen hebben ze niets met de flow gedaan.

Tussentijdse update: ik heb de flow nog niet ingeregeld, want door de zon warmt ons huis snel op en slaat de pomp dus netjes af, maar ‘s nachts ziet het er al een stuk beter uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNHFzjIxa8WfsyorfwRzET7gBn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/999TPsdhkUXKeUs5A4gr5yuA.png?f=fotoalbum_large

Het is nog steeds wel wat boven de ingestelde temperatuur, dus ik denk dat na het inregelen van de flow de stooklijn nog wel iets naar beneden kan, maar dat zien we dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:53:
[...]

Nope! Ben er sowieso door dit hele proces achter gekomen dat ze tijdens de installatie eigenlijk niks ingeregeld hebben, zoals dus de flow in het systeem. Bij een latere onderhoudsbeurt hebben ze wel het een en ander aangepast in de instellingen voor een langere levensduur. Maar ook toen hebben ze niets met de flow gedaan.

Tussentijdse update: ik heb de flow nog niet ingeregeld, want door de zon warmt ons huis snel op en slaat de pomp dus netjes af, maar ‘s nachts ziet het er al een stuk beter uit!

[Afbeelding]

Het is nog steeds wel wat boven de ingestelde temperatuur, dus ik denk dat na het inregelen van de flow de stooklijn nog wel iets naar beneden kan, maar dat zien we dan wel
Dit ziet er veelbelovend uit!

Als je straks de stooklijn hebt aangepast zet dan eens je wp 10 seconden uit met de aan uit schakelaar dat heeft de alfea af en toe nodig ben ik achtergekomen zeker na aanpassing in het menu. Krijgt je stooklijn even een reset.

En wat slecht dat ze bij iedereen geen enkele flow hebben ingeregeld, dacht dat 80 procent van de installateurs er geen kaas van had gegeten maar ben bang dat dit nog erger is.

[ Voor 16% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-12-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 22:19
Ik snap iets niet. Op de een of andere manier staat flow setpoint op 35C, terwijl dat vlgs m'n instellingen de maximale temperatuur zou moeten zijn. Het is buiten 10C. Waarom staat de flow setpoint dan op 35C? Dat zou toch veel lager moeten zijn? Na aanpassingen de WP al aan en uit gezet, maar dat had geen effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph_-lp33kKPPIIYbht-peLd8fZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylx59H2U0QzQgsHOsWrFzBLg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBCLws8UoEjvqkF2Wkq66lDHmVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6TApfyqC4dfNOOD1Fp6vSkK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S0UaL7l6HQXPmh2qUV97cBr_bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQ5NFsd94XHR0UvnJ0dWeSjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlRYw_j6SE7hdIClLd3xFg46nBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flJR9L6KkE6KQeBPWQXv4JjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoRqhy1DBhr2G0igju4OJKnP1FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/paTaGxNbquR5LmX2EHj01oEs.png?f=fotoalbum_large

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 22:19
Ook hier overigens niks ingesteld bij installatie destijds :(. Met de Franse sla zou je zeggen, maar goed, blijkbaar ook in NL wordt dit niet gedaan.

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

alef schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:12:
Ook hier overigens niks ingesteld bij installatie destijds :(. Met de Franse sla zou je zeggen, maar goed, blijkbaar ook in NL wordt dit niet gedaan.
Atlantic is een Frans merk, dus ik snap het wel (geintje natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 03-12-2024 20:01 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimEv
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 11:06
Vraag over Cozybridge / Cozutouch app.
Bij het uitlezen van verbruik zie ik dat de WP gisteren 28 KW gebruikt heeft en de Warmwater voorziening 36 KW.
Kijk ik in de Zonneplanapp naar gebruik zie ik hele andere cijfers, voor de hele dag incl normaal gebruik 24 Kw.
Vraag: moet ik de wat instellingen aanpassen om een juiste weergave te krijgen, en waar zou dit moeten.
Een reset van de binnenunit en Cozybridge heeft niets opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:05:
[...]

Dit ziet er veelbelovend uit!

Als je straks de stooklijn hebt aangepast zet dan eens je wp 10 seconden uit met de aan uit schakelaar dat heeft de alfea af en toe nodig ben ik achtergekomen zeker na aanpassing in het menu. Krijgt je stooklijn even een reset.

En wat slecht dat ze bij iedereen geen enkele flow hebben ingeregeld, dacht dat 80 procent van de installateurs er geen kaas van had gegeten maar ben bang dat dit nog erger is.
Het loopt toch nog niet helemaal zoals gehoopt. Ik heb een eerste ronde gedaan om de retouren te balanceren. Er bleek toch redelijk wat verschil (meer dan 1.5 graden) tussen de groepen te zitten, dus dat was geen overbodige luxe. Dat verschil is nu een stuk kleiner.

Hij loopt alleen nog steeds niet mooi continu. De stooklijn staat nu op 30 graden bij -10 (nu een dag of 3) en het blijft nog steeds zo’n graad te warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsyWWlD2xUlFrddzI0mpR89CSFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmjQsxce2cCWpjvOgHKUlL7g.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen rond 7.00 heb ik de wp herstart (had je comment gemist) en toen heeft hij even niks gedaan. Om 12.00 ging sww draaien, maar daarna lijkt hij toch weer te gaan pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:34:
[...]

Het loopt toch nog niet helemaal zoals gehoopt. Ik heb een eerste ronde gedaan om de retouren te balanceren. Er bleek toch redelijk wat verschil (meer dan 1.5 graden) tussen de groepen te zitten, dus dat was geen overbodige luxe. Dat verschil is nu een stuk kleiner.

Hij loopt alleen nog steeds niet mooi continu. De stooklijn staat nu op 30 graden bij -10 (nu een dag of 3) en het blijft nog steeds zo’n graad te warm.
[Afbeelding]

Vanmorgen rond 7.00 heb ik de wp herstart (had je comment gemist) en toen heeft hij even niks gedaan. Om 12.00 ging sww draaien, maar daarna lijkt hij toch weer te gaan pendelen
Hoeveel flow heb je nu totaal?
En heb je de radiatoren ook ingeregeld? Dit zijn echte stoorzenders

[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 05-12-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-09 00:06
Als ik de vragen en reactie hier doorlees dan zijn de problemen met de Atlantic Extensa 10 warmtepomp voornamelijk dat de ruimtetemperatuur niet behaald wordt door:

1) De warmtepomp schakelt op buitentemperatuur ipv ruimte thermostaat
2) De warmtepomp gaat te veel aan en uit schakelen.

Mijn woning heeft een warmteverliesberekening waaruit blijkt dat 12kW theoretisch noodzakelijk zou zijn. Op de verdieping zijn radiatoren gemonteerd, ontworpen op hoge temperaturen. De badkamer heeft vloerverwarming met lage temperatuur. En de Woonkamer op de begane grond heeft vloerverwarming met tegelvloer en de slangen hoh 250mm (best ver uit elkaar).

Vorig jaar januari hadden we een week waarbij het overdag -7*C en snachts -10*C was. Ik heb de HR-ketel toen op 40*C aanvoer ingesteld en op de verdieping alle radiatoren geopend en de woonkamer thermostaat op 20*C ingesteld.

Het blijkt dat ik om de woning op temperatuur te houden 8,6kW gas nodig heb bij -10*C. Hierbij wordt het op de verdieping ca 15*C.
Normaal heb ik overal de verwarming uit en pas nachtverlaging toe.
De woonkamer van 45m2 heeft 3 groepen vloerverwarming. Deze heeft bij -10*C 4kW warmte nodig om op 20*C te blijven.

Nu wil ik dus alleen de woonkamer verwarmen en indien noodzakelijk ook de verdieping. Hierdoor heeft de installateur de Atlantic Extensa 10 warmtepomp geadviseerd. Deze doet 9kW bij -10*C.

Om de ruimtetemperatuur goed te kunnen regelen en nachtverlaging te kunnen toepassen wil ik dat de warmtepomp standaard 40*C maakt en dan hij alleen schakelt op de woonkamer thermostaat.
Hiermee voorkom ik de proberen genoemd onder punt 1.
Is dit mogelijk?

Volgens het principeschema op pagina 15 heeft de warmtepomp een bypass en buffervat nodig om de minimale volumestroom van 1.000l/h te behalen. Mijn 3 vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer zullen namelijk minder volumestroom hebben.
https://d39twxq38hdb3s.cl...sa%20-%20Productfiche.pdf

Nu maak ik mij juist zorgen over de deellast situatie wanneer het buiten warmer wordt.
Wanneer het +7*C is en de warmtepomp 35*C maakt dan is het minimale deellast vermogen 3,65kW.
Dit terwijl de vloerverwarming in de woonkamer in deze situatie nog maar 1,75kW gebruikt.
Hier komt volgens mij het eerder genoemde probleem 2 naar voor met pendelen warmtepomp.

Om punt 2 op te lossen wordt hier op het forum aangeven om de volumestroom te verhogen, echter gaat door het verhogen van de volumestroom de warmtebehoefte in de woning niet omhoog en zal daardoor de retour temperatuur stijgen waardoor de warmtepomp zal uitschakelen.

Hoe is dit pendelen dan te voorkomen bij hogere buitentemperaturen wanneer de warmtepomp veel vermogen levert en de woning nauwelijks vraag heeft?

@hutsefrutsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
blanken17 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:01:
Als ik de vragen en reactie hier doorlees dan zijn de problemen met de Atlantic Extensa 10 warmtepomp voornamelijk dat de ruimtetemperatuur niet behaald wordt door:

1) De warmtepomp schakelt op buitentemperatuur ipv ruimte thermostaat
2) De warmtepomp gaat te veel aan en uit schakelen.

Mijn woning heeft een warmteverliesberekening waaruit blijkt dat 12kW theoretisch noodzakelijk zou zijn. Op de verdieping zijn radiatoren gemonteerd, ontworpen op hoge temperaturen. De badkamer heeft vloerverwarming met lage temperatuur. En de Woonkamer op de begane grond heeft vloerverwarming met tegelvloer en de slangen hoh 250mm (best ver uit elkaar).

Vorig jaar januari hadden we een week waarbij het overdag -7*C en snachts -10*C was. Ik heb de HR-ketel toen op 40*C aanvoer ingesteld en op de verdieping alle radiatoren geopend en de woonkamer thermostaat op 20*C ingesteld.

Het blijkt dat ik om de woning op temperatuur te houden 8,6kW gas nodig heb bij -10*C. Hierbij wordt het op de verdieping ca 15*C.
Normaal heb ik overal de verwarming uit en pas nachtverlaging toe.
De woonkamer van 45m2 heeft 3 groepen vloerverwarming. Deze heeft bij -10*C 4kW warmte nodig om op 20*C te blijven.

Nu wil ik dus alleen de woonkamer verwarmen en indien noodzakelijk ook de verdieping. Hierdoor heeft de installateur de Atlantic Extensa 10 warmtepomp geadviseerd. Deze doet 9kW bij -10*C.

Om de ruimtetemperatuur goed te kunnen regelen en nachtverlaging te kunnen toepassen wil ik dat de warmtepomp standaard 40*C maakt en dan hij alleen schakelt op de woonkamer thermostaat.
Hiermee voorkom ik de proberen genoemd onder punt 1.
Is dit mogelijk?

Volgens het principeschema op pagina 15 heeft de warmtepomp een bypass en buffervat nodig om de minimale volumestroom van 1.000l/h te behalen. Mijn 3 vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer zullen namelijk minder volumestroom hebben.
https://d39twxq38hdb3s.cl...sa%20-%20Productfiche.pdf

Nu maak ik mij juist zorgen over de deellast situatie wanneer het buiten warmer wordt.
Wanneer het +7*C is en de warmtepomp 35*C maakt dan is het minimale deellast vermogen 3,65kW.
Dit terwijl de vloerverwarming in de woonkamer in deze situatie nog maar 1,75kW gebruikt.
Hier komt volgens mij het eerder genoemde probleem 2 naar voor met pendelen warmtepomp.

Om punt 2 op te lossen wordt hier op het forum aangeven om de volumestroom te verhogen, echter gaat door het verhogen van de volumestroom de warmtebehoefte in de woning niet omhoog en zal daardoor de retour temperatuur stijgen waardoor de warmtepomp zal uitschakelen.

Hoe is dit pendelen dan te voorkomen bij hogere buitentemperaturen wanneer de warmtepomp veel vermogen levert en de woning nauwelijks vraag heeft?

@hutsefrutsel
Je zou het even moeten uitrekenen maar als je met een wp 40 graden aanvoer wil werken kun je denk ik goedkoper op gas blijven stoken. En je wp heeft 2047 liter flow nodig, hoeveel flow heb je nu? Kun je misschien beter een 5 kW nemen als je maar 1000 liter hebt en dan hybride met cv

En als het echt koud wordt heb je er ook nog een elektrisch element in zitten, die heeft standaard 3kw volgens mij extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
Ik heb het vermoeden dat er veel te zware warmtepompen worden “verkocht of aangesmeerd” mijn installateur heeft dan misschien niet de juiste keuze gemaakt met de verdeler (hoewel het wel werkt, maar beter kan) we hebben een 6kW aangeraden gekregen omdat je beter aan de max kan zitten dan “overhouden” bij een WP.
We hebben ca. 80m2 vloerverwarming (woonkamer/keuken oude 5 groepen verdeler en bijkeuken en hal met een enkel groep systeem) boven geen radiatoren meer (helemaal geen verwarming, alleen een elektrische in studeerkamer)
Merk dat we op dagen als de laatste 2 ca. 30kW verbruiken (totaal hele woning) en dat dit dus met gas voorheen 4m3 was op vergelijkbare dagen.
De WP draait vrijwel nooit op 100% en temperatuur is in woonkamer vrijwel altijd 20,7 (ingesteld op 21)
Volgens mij de goede keus geweest om een lagere capaciteit te nemen.

Hoe is dit bij jullie geadviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:52:
[...]

Hoeveel flow heb je nu totaal?
En heb je de radiatoren ook ingeregeld? Dit zijn echte stoorzenders
Radiatoren staan nu op stand 1, die stonden in verband met gebruik van de kamers open, dus dat zou potentieel iets kunnen verklaren. Heb de verdelers nog even nagelopen en zag dat bij de verdeler van de keuken de flow “veertjes” waren blijven hangen dus die ook los gemaakt. Totaal nu zo’n 1995L flow.

Dinsdag op woensdag nacht, toen de radiatoren de hele nacht dicht waren, waren de runs wel langer. 3 starts tussen 0.00 en 7.00 ipv ieder uur. Even voor de zekerheid: ik meet de retourtemperatuur bij de leiding onder (rood omcirkeld) en ik pas de flow boven aan. Dat klopt toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_hxAa6DbOTTbXM-Vjp6o41MXnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWfFPaxOkKO2PBD2fWYmzKMx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk wel dat het met die korte runs lastig is om de flow goed in te regelen. Als ik van de ene naar de andere verdeler loop en even later weer terug, geeft de eerste verdeler soms alweer een hele andere temperatuur aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:09:
[...]

Radiatoren staan nu op stand 1, die stonden in verband met gebruik van de kamers open, dus dat zou potentieel iets kunnen verklaren. Heb de verdelers nog even nagelopen en zag dat bij de verdeler van de keuken de flow “veertjes” waren blijven hangen dus die ook los gemaakt. Totaal nu zo’n 1995L flow.

Dinsdag op woensdag nacht, toen de radiatoren de hele nacht dicht waren, waren de runs wel langer. 3 starts tussen 0.00 en 7.00 ipv ieder uur. Even voor de zekerheid: ik meet de retourtemperatuur bij de leiding onder (rood omcirkeld) en ik pas de flow boven aan. Dat klopt toch?

[Afbeelding]

Ik merk wel dat het met die korte runs lastig is om de flow goed in te regelen. Als ik van de ene naar de andere verdeler loop en even later weer terug, geeft de eerste verdeler soms alweer een hele andere temperatuur aan
Dit vind ik best raar: 1975 liter flow en een pendelende wp, hij zou nu makkelijk 4 uur moeten lopen. En onderaan is ook waar je moet meten, slang voor slang. Als je wat langer wil meten de temperatuur bij min 10 even 5 graden hoger zetten. En wat ook niet klopt is dat je de stooklijn een aantal graden hebt laten zakken en je temperatuur in huis nog steeds 1 graad te hoog is. Er is iets niet in orde met de flow of instellingen staan verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

dwlindeboom schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:45:
Ik heb het vermoeden dat er veel te zware warmtepompen worden “verkocht of aangesmeerd” mijn installateur heeft dan misschien niet de juiste keuze gemaakt met de verdeler (hoewel het wel werkt, maar beter kan) we hebben een 6kW aangeraden gekregen omdat je beter aan de max kan zitten dan “overhouden” bij een WP.
We hebben ca. 80m2 vloerverwarming (woonkamer/keuken oude 5 groepen verdeler en bijkeuken en hal met een enkel groep systeem) boven geen radiatoren meer (helemaal geen verwarming, alleen een elektrische in studeerkamer)
Merk dat we op dagen als de laatste 2 ca. 30kW verbruiken (totaal hele woning) en dat dit dus met gas voorheen 4m3 was op vergelijkbare dagen.
De WP draait vrijwel nooit op 100% en temperatuur is in woonkamer vrijwel altijd 20,7 (ingesteld op 21)
Volgens mij de goede keus geweest om een lagere capaciteit te nemen.

Hoe is dit bij jullie geadviseerd?
U kunt uw gasverbruik doorgeven, waarna een installateur op basis daarvan een warmtepomp (WP) kan adviseren. Naar mijn mening had het een 8kW in plaats van een 10kW versie kunnen zijn, realiseer ik me nu (in ons geval).

Om het zelf te berekenen op basis van uw gasverbruik, kunt u de volgende formule gebruiken:

m³ gas per jaar x 8 / 1650 draaiuren per jaar = kW WP

In ons geval was dat 1600m3 gas x 8 / 1650 = 7.7 kW WP

https://www.nefit-bosch.n...lle%20capaciteit%20draait.

De volgende keer zal er een 8 kW versie geïnstalleerd worden, daar ben ik nu wel van overtuigd. Of misschien zelfs lager. De techniek en efficiëntie zal er over 15 jaar waarschijnlijk heel anders uitzien, denk ik. Maar één ding weet ik zeker: veel installatiebedrijven willen geld verdienen, en het is verstandig om altijd aan je eigen portemonnee te denken en adviezen van installateurs met een gezonde dosis scepsis te benaderen :X

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 05-12-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:19:
[...]

Dit vind ik best raar: 1975 liter flow en een pendelende wp, hij zou nu makkelijk 4 uur moeten lopen. En onderaan is ook waar je moet meten, slang voor slang. Als je wat langer wil meten de temperatuur bij min 10 even 5 graden hoger zetten. En wat ook niet klopt is dat je de stooklijn een aantal graden hebt laten zakken en je temperatuur in huis nog steeds 1 graad te hoog is. Er is iets niet in orde met de flow of instellingen staan verkeerd
Ik zal morgen eens de instellingen nog eens fotograferen. Overigens is de temperatuur in huis wel wat gedaald nu ik de stooklijn verlaagd heb. Bij 34 graden op -10 was het zo’n 21.1. Bij 30 graden is het meer rond de 20.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blanken17
hutsefrutsel schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:16:
[...]

Je zou het even moeten uitrekenen maar als je met een wp 40 graden aanvoer wil werken kun je denk ik goedkoper op gas blijven stoken. En je wp heeft 2047 liter flow nodig, hoeveel flow heb je nu? Kun je misschien beter een 5 kW nemen als je maar 1000 liter hebt en dan hybride met cv

En als het echt koud wordt heb je er ook nog een elektrisch element in zitten, die heeft standaard 3kw volgens mij extra
Ik wil van het gas af, dan heb ik direct de besparing van het vastrecht.
Gas en de belastingen op gas worden alleen maar hoger.

Gas kost nu 1.32€/m3, dat is 15 cent per kWh
Dus als de warmtepomp met een elektraprijs van 0,25€/kWh een hogere cop heeft dan 1.7 dan heb je al besparing.
Ook met een CV temperatuur van 40*C zal de COP vele malen hoger zijn dan die 1,7.

En omdat ik 100% van gas af wil zal ik wel naar een warmtepomp moeten met hoger vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwlindeboom
[quote]Audione0 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:24:
[...]

U kunt uw gasverbruik doorgeven, waarna een installateur op basis daarvan een warmtepomp (WP) kan adviseren. Naar mijn mening had het een 8kW in plaats van een 10kW versie kunnen zijn, realiseer ik me nu (in ons geval).

Om het zelf te berekenen op basis van uw gasverbruik, kunt u de volgende formule gebruiken:

m³ gas per jaar x 8 / 1650 draaiuren per jaar = kW WP

In ons geval was dat 1600m3 gas x 8 / 1650 = 7.7 kW WP

https://www.nefit-bosch.n...lle%20capaciteit%20draait.[quote]

Wij hadden idd 1300m3 en komen dan net boven de 6kW maar hebben met WP ook nog de zolder geïsoleerd en hadden halverwege najaar ook nog alle kozijnen boven van enkel naar HR++ vervangen. Dan was dat advies dus erg netjes, met 8 was er waarschijnlijk veel kans op pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:19:
[...]

Nog maar eens een rondje langs de verdelers terwijl de pomp draaide. De retouren in de woonkamer waren toch nog een stukje warmer dan die van de keuken. Dus de keuken nog maar eens wat verder open en die van de woonkamer wat dichter. Ter indicatie: in de woonkamer zitten ze nu tussen de 1 en 2. Bij de keuken rond de 4. Hopelijk trekken ze nu wat meer gelijk.

Ter verificatie de instellingen nogmaals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUywiqDNph1nR6rQmh9zDxCTcW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YPj7FtOpG7fCL8jfTSMZFWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJh4dsZCN84LN8hhSseXR8TIxU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lg72yEzZg6Aq7SiJXlt61tWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs3Jy64sdIKxEr4ZNcvsgysvqto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPW72yVKwt7ANjBQESPIZyEW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f5MpnqAI0MWyPZXlQHuJUiwxeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFlLgoLa4Xfk3eWbrp6HLF85.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz5pynvVPH26dJvOe3EQh0u0TTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHEOj75qYx7T6zeXkRcHu7Jb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgyVCAMiWbizP1hiRE561cArl9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nohEDHhZzb3lwmno4F1oG6b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ7_r0S0RMKTuj-gDovCSnUPYDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PhY61PB4LCfz8GiiBn9FEOX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:39:
[...]

Nog maar eens een rondje langs de verdelers terwijl de pomp draaide. De retouren in de woonkamer waren toch nog een stukje warmer dan die van de keuken. Dus de keuken nog maar eens wat verder open en die van de woonkamer wat dichter. Ter indicatie: in de woonkamer zitten ze nu tussen de 1 en 2. Bij de keuken rond de 4. Hopelijk trekken ze nu wat meer gelijk.

Ter verificatie de instellingen nogmaals:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee aan je instellingen ligt het niet, zou je mij een foto van de verdeler die je op 4 hebt ingesteld qua flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQrMGcJ3OohXjtigBCuMB0pmB2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FYeUWqEkFOkNr2GJsSabewyk.png?f=fotoalbum_large

En hou deze eens even in de gaten, hier kun je zien of je retour te warm terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 15:54
Even laatste stand van zaken. Er komt hier volgende week iemand langs om een en ander te bespreken wat betreft de installatie, leidingen en dergelijke van de WP.
Kon niet eerder maar is prima. Zijn er specifieke dingen waar ik om moet vragen of waar ik op moet wijzen. Zal hier vermelden hoe gegaan is.

[ Voor 6% gewijzigd door hortens9273 op 06-12-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Hoe groot is het CV zijdig buffervat bij jullie met hoeveel kW warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:03:
[...]

Nee aan je instellingen ligt het niet, zou je mij een foto van de verdeler die je op 4 hebt ingesteld qua flow?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv1M5ZGAmxKi4K24BL9w4eSZzCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VpF4XAdArY4bJuUlXlCNt1t.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de verdeler beneden bij de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prp3gqSPV2mfDyhb-hUm4Sii2qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NCe7h0qKqj9bDqc80jn6lcJ.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de volledigheid de woonkamer met retourtemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxnobF_oBu2pl0BcPBue9P5qGnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbnB9syt7ErIsKlcKrolwmZA.jpg?f=fotoalbum_large

En de keuken met retour temperatuur

Om 19.42 was de warmtepomp aan het verwarmen, maar nog niet lang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsGWJE7twSJZEoKDZ26FjJMrnh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrzPtYW8FCH2g6e7EBXMywBY.jpg?f=fotoalbum_large

Om 19.50 was hij alweer uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khHr8wWBe-YfuOm4geXR2uGmAL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl0WMfqVew8deLRGscQBpM6C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door balfnl op 06-12-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de verdeler beneden bij de keuken.

[Afbeelding]

En voor de volledigheid de woonkamer met retourtemperatuur

[Afbeelding]

En de keuken met retour temperatuur

Om 19.42 was de warmtepomp aan het verwarmen, maar nog niet lang:

[Afbeelding]

Om 19.50 was hij alweer uit

[Afbeelding]
Dan klopt je flow niet, kan haast niet anders. Heb je ergens een bypass in het systeem zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO8_46Gw_XY3C4o57Aapm4u9_wU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OqZNekRnseTJPWqkhF6A8ZrM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hortens9273 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:19:
Even laatste stand van zaken. Er komt hier volgende week iemand langs om een en ander te bespreken wat betreft de installatie, leidingen en dergelijke van de WP.
Kon niet eerder maar is prima. Zijn er specifieke dingen waar ik om moet vragen of waar ik op moet wijzen. Zal hier vermelden hoe gegaan is.
Gewoon even vragen of ze 2047 liter flow kunnen creëren en even zeggen dat je wp enorm staat te pendelen

[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 07-12-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:04:
[...]

Dan klopt je flow niet, kan haast niet anders. Heb je ergens een bypass in het systeem zitten?
Geen bypasses in het systeem. Het enige wat als bypass zou kunnen fungeren zijn de Jaga’s, dus die heb ik op anti vries stand gezet om te voorkomen dat daar water doorheen stroomt.

Ik moet de flow op de slaapverdieping nog een keer controleren, alleen die verdeler zit op de kinderkamer en kan ik maar beperkt bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:43:
[...]

Geen bypasses in het systeem. Het enige wat als bypass zou kunnen fungeren zijn de Jaga’s, dus die heb ik op anti vries stand gezet om te voorkomen dat daar water doorheen stroomt.

Ik moet de flow op de slaapverdieping nog een keer controleren, alleen die verdeler zit op de kinderkamer en kan ik maar beperkt bij
Als je de kappen van de jaga’s afhaalt zit er een voetventiel in waar je de flow mee kunt regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
@hutsefrutsel Wat is de reden dat deze hoge flow ervoor zorgt dat de warmtepomp minder schakelingen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
blanken17 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:39:
@hutsefrutsel Wat is de reden dat deze hoge flow ervoor zorgt dat de warmtepomp minder schakelingen heeft?
Een 10kw warmtepomp produceert 2047liter warm water per uur en die moet hij kwijt. En heb je deze flow niet schakelt hij af. En ja hij kan terug naar 16 procent van zijn vermogen maar hij heeft ook 2047 liter nodig om te ontdooien, iedere 45 minuten als het buiten koud is. Anders gaat hij dubbel pendelen

Dus de grote van de wp moet precies passen bij je huis en liefst heel iets te klein. En dat lost je elektrisch element wel op in de paar ijskoude dagen die we in Nederland hebben.

En een marge van ongeveer 400 liter minder is er maar niet wenselijk

[ Voor 22% gewijzigd door hutsefrutsel op 07-12-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Het buffervat zorgt toch dat de warmtepomp kan ontdooien icm met de minimale flow van 1.024 l/h.
Bij deze hoge buitentemperaturen produceert de warmtepomp teveel warmte die hij niet kwijt kan in de woning waardoor hij gaat pendelen als je geen buffervat en bypass hebt.

Of hebben jullie nu ook al dat de buitenunit onder het ijs zit door invriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
blanken17 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:07:
Het buffervat zorgt toch dat de warmtepomp kan ontdooien icm met de minimale flow van 1.024 l/h.
Bij deze hoge buitentemperaturen produceert de warmtepomp teveel warmte die hij niet kwijt kan in de woning waardoor hij gaat pendelen als je geen buffervat en bypass hebt.

Of hebben jullie nu ook al dat de buitenunit onder het ijs zit door invriezen?
1024 liter heb je nodig bij radiatoren verwarming is geen minimale flow zoals jij denkt. En ja bij buiten temperaturen van plus 4 graden en hoge luchtvochtigheid zit je element zo vol ijs. En een buffervat is een nood oplossing beter is het om de juiste wp te kiezen. Als je met na regeling gaat werken is een buffervat nodig zodat er toch water verwarmd kan worden en heb je al je ruimtes met na regeling heb je een bypass nodig

[ Voor 10% gewijzigd door hutsefrutsel op 07-12-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
balfnl schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:43:
[...]

@hutsefrutsel tussen de verdeler op de slaapverdieping en die bij de keuken zit een graad verschil in de retouren ongeveer. Het vervelende is dat de koudste groep in de keuken al zo goed als op 5 liter per minuut zit. De optie die ik kan overhoud is de rest dichter draaien, maar dan kom ik weer onder de 2047 liter. Heb jij eventueel nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:39:
[...]

@hutsefrutsel tussen de verdeler op de slaapverdieping en die bij de keuken zit een graad verschil in de retouren ongeveer. Het vervelende is dat de koudste groep in de keuken al zo goed als op 5 liter per minuut zit. De optie die ik kan overhoud is de rest dichter draaien, maar dan kom ik weer onder de 2047 liter. Heb jij eventueel nog ideeën?
Je hebt ongeveer 400 liter speling en als dat niet genoeg is kom je helaas aan een buffervat. En als je dat niet wil kun je niet op de stooklijn verwarmen. Heeft de installateur de leidingen voor de vloerverwarming verkeerd gelegd dan? Anders kan dit haast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:09:
[...]

Je hebt ongeveer 400 liter speling en als dat niet genoeg is kom je helaas aan een buffervat. En als je dat niet wil kun je niet op de stooklijn verwarmen. Heeft de installateur de leidingen voor de vloerverwarming verkeerd gelegd dan? Anders kan dit haast niet.
Zou met 400 liter moeten kunnen denk ik, zit inmiddels wel dichter in de buurt. En ik sluit ook niet uit dat de groepen suboptimaal zijn.

Ik hoop dat met het afknijpen van de slaapverdieping het pendelen afneemt, daar was wel teveel flow. De keuken neemt al zo’n 50% van de flow voor zijn rekening (huidige instellingen zo’n 1000 liter) omdat daar door de vele ruiten meer warmte weg lekt dan de andere verdiepingen.

[ Voor 21% gewijzigd door balfnl op 08-12-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:18:
[...]

Zou met 400 liter moeten kunnen denk ik, zit inmiddels wel dichter in de buurt. En ik sluit ook niet uit dat de groepen suboptimaal zijn.

Ik hoop dat met het afknijpen van de slaapverdieping het pendelen afneemt, daar was wel teveel flow. De keuken neemt al zo’n 50% van de flow voor zijn rekening (huidige instellingen zo’n 1000 liter) omdat daar door de vele ruiten meer warmte weg lekt dan de andere verdiepingen.
Heb je de jaga’s al ingeregeld? Staan op youtube diverse filmpjes hoe je dit kunt doen. Stelt niet veel voor maar is een hele verbetering voor je systeem. En je installateur maakt een berekening van het warmteverlies in je woning dus dan legt hij de leidingen zoals het nodig is. (Normaliter)

[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 08-12-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:36:
[...]

Heb je de jaga’s al ingeregeld? Staan op youtube diverse filmpjes hoe je dit kunt doen. Stelt niet veel voor maar is een hele verbetering voor je systeem. En je installateur maakt een berekening van het warmteverlies in je woning dus dan legt hij de leidingen zoals het nodig is. (Normaliter)
Normaliter is hier het toverwoord 😬. Het systeem is hier aangelegd midden in de corona periode waarin alle installateurs veel te veel werk hadden. Ben er inmiddels achter dat het hier een behoorlijke rush job geweest is, ook gezien het gebrek aan inregeling. Warmteverlies berekening was ook natte vingerwerk. Ik vermoed dat wij ook met een kleiner vermogen afgekund hadden.

De thermostaat knop van de Jaga’s staat dicht, dus die zouden nu geen invloed moeten hebben. Eerst maar eens kijken of ik het zonder stabiel krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:01:
[...]

Normaliter is hier het toverwoord 😬. Het systeem is hier aangelegd midden in de corona periode waarin alle installateurs veel te veel werk hadden. Ben er inmiddels achter dat het hier een behoorlijke rush job geweest is, ook gezien het gebrek aan inregeling. Warmteverlies berekening was ook natte vingerwerk. Ik vermoed dat wij ook met een kleiner vermogen afgekund hadden.

De thermostaat knop van de Jaga’s staat dicht, dus die zouden nu geen invloed moeten hebben. Eerst maar eens kijken of ik het zonder stabiel krijg
Nee de flow werkt anders je moet alles openzetten en inregelen, als je later de jaga’s erbij doet kun je weer opnieuw beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:05:
[...]

Nee de flow werkt anders je moet alles openzetten en inregelen, als je later de jaga’s erbij doet kun je weer opnieuw beginnen
Duidelijk! Ga er mee aan de gang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:36:
[...]

Net even de kap van 1 van de Jaga’s gehaald: volgens mij is dit geen standaard Jaga aansluitset toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWYY2mToKo8015G-lprCqxT2wFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWiFn6CuTB9DvmTCCs8DqRgk.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit zo te zien wel een voetventiel op, dus ik zou die alsnog kunnen gebruiken om de boel in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:39:
[...]

Net even de kap van 1 van de Jaga’s gehaald: volgens mij is dit geen standaard Jaga aansluitset toch?

[Afbeelding]

Er zit zo te zien wel een voetventiel op, dus ik zou die alsnog kunnen gebruiken om de boel in te regelen.
Ja precies, dop/moer eraf en met een inbussleutel dicht/opendraaien binnen in, tot je de juiste retour temperatuur krijgt.

Wel de thermostaat vol open zetten

Nee is zeker geen jaga aansluiting maar dat maakt niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door hutsefrutsel op 09-12-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:22:
[...]

Ja precies, dop/moer eraf en met een inbussleutel dicht/opendraaien binnen in, tot je de juiste retour temperatuur krijgt.

En als je gaat inregelen zet dan even de temperatuur bij -10 even 5 graden warmer. Krijg je wat meer tijd. En stel ze dan even een klein beetje in de goede richting en op het laatst als je in de buurt zit de temperatuur weer terugzetten en dan fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:22:
[...]

Wel de thermostaat vol open zetten

Vandaag de eerste ronde gedaan om de flow van de Jaga’s aan te passen. Wij hebben Strada Hybrids, dus met ventilatoren. Eén van de twee heeft een normaal voetventiel, zoals op de foto eerder. De andere heeft een Jaga twee pijps ventiel. Die stond op 6 en heb ik nu op 1 gezet.

Nu maakt de radiator vrij veel geluid (stromend water) en de retourtemperatuur is nog steeds hoger dan de rest. Ik heb de instellingen aangepast zodat de ventilatoren vanaf 24 graden watertemperatuur aan gaan (lager kan niet). Ook dan is de retourtemperatuur hoger.

Grappig genoeg kreeg ik de andere radiator, met de ventilatoren aan weliswaar, wel meer in lijn met de rest.

Eens kijken wat er vannacht gebeurd qua pendelen en dan morgen nog een rondje fine tunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:47:
[...]

Vandaag de eerste ronde gedaan om de flow van de Jaga’s aan te passen. Wij hebben Strada Hybrids, dus met ventilatoren. Eén van de twee heeft een normaal voetventiel, zoals op de foto eerder. De andere heeft een Jaga twee pijps ventiel. Die stond op 6 en heb ik nu op 1 gezet.

Nu maakt de radiator vrij veel geluid (stromend water) en de retourtemperatuur is nog steeds hoger dan de rest. Ik heb de instellingen aangepast zodat de ventilatoren vanaf 24 graden watertemperatuur aan gaan (lager kan niet). Ook dan is de retourtemperatuur hoger.

Grappig genoeg kreeg ik de andere radiator, met de ventilatoren aan weliswaar, wel meer in lijn met de rest.

Eens kijken wat er vannacht gebeurd qua pendelen en dan morgen nog een rondje fine tunen
Dan was dat zeker een stoorzender.

Heb je ergens in het systeem van de radiatoren nog een afsluiter Zitten? Vaak als je deze aanvoer leiding op 2 plekken knijpt ben je van het geluid af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:08:
[...]

Heb je ergens in het systeem van de radiatoren nog een afsluiter Zitten? Vaak als je deze aanvoer leiding op 2 plekken knijpt ben je van het geluid af.
Zijn de radiatoren ieder afzonderlijk aangesloten of loopt het water eerst door de eerste en daarna door de 2e radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
[...]

[...]

Had er al naar zitten kijken, maar helaas niet.

Vannacht heeft de hele boel weer gedraaid, met dus de ene (nog steeds iets te warme) Jaga op stand 1 en de andere via het voetventiel afgeknepen en daarmee wel op de juiste temperatuur. Maar helaas nog steeds een enorm pendel feestje.

Ik begin er inmiddels redelijk voor te vrezen dat puur op de stooklijn stoken hier niet werkt, ook omdat het nog steeds iets te warm blijft in de referentiekamer. Hoewel het nu nog maar zo'n 0.4 graden is.

Mijn theorie is dat de warmtepomp teveel vermogen heeft en dat hij het niet weg krijgt. De stooklijn staat inmiddels op 28 bij -10 en het is dus nog steeds iets te warm in de referentiekamer. Als ik de stooklijn hoger zet, dan zal hij het vermogen waarschijnlijk wel wegkrijgen, maar dat wordt het in huis dus weer te warm.
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:35:
[...]

Zijn de radiatoren ieder afzonderlijk aangesloten of loopt het water eerst door de eerste en daarna door de 2e radiator?
Afzonderlijk. Er lopen een hoofd aanvoer en retour leiding door het huis, waar zowel de Jaga's als de verdelers vanaf takken. De verdelen beneden is het 'eindpunt' en daar zitten de aanvoer en retour leiding dus direct op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:53:
[...]

[...]

Had er al naar zitten kijken, maar helaas niet.

Vannacht heeft de hele boel weer gedraaid, met dus de ene (nog steeds iets te warme) Jaga op stand 1 en de andere via het voetventiel afgeknepen en daarmee wel op de juiste temperatuur. Maar helaas nog steeds een enorm pendel feestje.

Ik begin er inmiddels redelijk voor te vrezen dat puur op de stooklijn stoken hier niet werkt, ook omdat het nog steeds iets te warm blijft in de referentiekamer. Hoewel het nu nog maar zo'n 0.4 graden is.

Mijn theorie is dat de warmtepomp teveel vermogen heeft en dat hij het niet weg krijgt. De stooklijn staat inmiddels op 28 bij -10 en het is dus nog steeds iets te warm in de referentiekamer. Als ik de stooklijn hoger zet, dan zal hij het vermogen waarschijnlijk wel wegkrijgen, maar dat wordt het in huis dus weer te warm.

[...]

Afzonderlijk. Er lopen een hoofd aanvoer en retour leiding door het huis, waar zowel de Jaga's als de verdelers vanaf takken. De verdelen beneden is het 'eindpunt' en daar zitten de aanvoer en retour leiding dus direct op aangesloten.
Dat is dan balen, dan kun je haast niet anders dan op de thermostaat te verwarmen. Vaak wordt dan de verhouding 90-10 procent en de stooklijn op 35 graden. Is ook een oplossing voor het pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:16:
[...]

Dat is dan balen, dan kun je haast niet anders dan op de thermostaat te verwarmen. Vaak wordt dan de verhouding 90-10 procent en de stooklijn op 35 graden. Is ook een oplossing voor het pendelen.
@Udo71 stookt inderdaad ook (omgevingstemperatuur op 100% zelfs geloof ik) zo en met goede resultaten. Wellicht dat dat voor ons ook een betere optie is. Ga ik eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 03:53
@balfnl

Idd, stook op 100% met een max watertemperatuur van 28 graden.
Morgens vanaf 6:00 - 11:00 uur en middags vanaf 14:00 - 20:00 op comfort 22 graden.
Tussendoor op 21,5 graden zodat hij niet gaat verwarmen en dan kan hij warm water voor de boiler draaien.
S' nachts daalt de temperatuur van 22.0 naar 21.5, dus gaat al prima zo het laatste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Udo71 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:11:
@balfnl

Morgens vanaf 6:00 - 11:00 uur en middags vanaf 14:00 - 20:00 op comfort 22 graden.
Tussendoor op 21,5 graden zodat hij niet gaat verwarmen en dan kan hij warm water voor de boiler draaien.
S' nachts daalt de temperatuur van 22.0 naar 21.5, dus gaat al prima zo het laatste jaar.
Zou eens proberen de omgeving op 90 procent te zetten en de temperatuur bij min 10 op 35 graden en de max gewoon op 42 graden. Als het dan echt koud wordt hoef je niets aan te passen. Je hoeft overigens geen rekening te houden met het tapwater regelt de wp allemaal zelf. Mocht iemand dit proberen dan hoor ik graag even of dit werkt, theoretisch zou dit het beste moeten werken. En mocht je dan het te koud of te warm krijgen de temperatuur bij min 10 aanpassen

[ Voor 16% gewijzigd door hutsefrutsel op 11-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
[...]

Zou eens proberen de omgeving op 90 procent te zetten en de temperatuur bij min 10 op 35 graden en de max gewoon op 42 graden. Als het dan echt koud wordt hoef je niets aan te passen. Je hoeft overigens geen rekening te houden met het tapwater regelt de wp allemaal zelf. Mocht iemand dit proberen dan hoor ik graag even of dit werkt, theoretisch zou dit het beste moeten werken. En mocht je dan het te koud of te warm krijgen de temperatuur bij min 10 aanpassen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FObbhnxFJX10wYI6yk3hBsp38k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hg3iRuOorIP750mmDJxm2xvd.png?f=fotoalbum_large

Rond 13.00 de instellingen aangepast. Tot 15.00 heeft de pomp stil gestaan om vervolgens weer te gaan pendelen. Ik snap er echt niks van. Piek om 17.00 is koken en die om 19.00 de wasmachine, maar tussendoor zie je de warmtepomp weer meerdere malen aan en uitgaan. Instellingen staan zoals je hier aangeeft, de rest nog zoals de laatste screenshots.

Edit: ik heb iets ontdekt: ik ben terug gaan kijken in het verbruik van december vorig jaar. Het verbruik was daar heel anders, de pomp pendelde echt totaal niet. Vervolgens ben ik naar de volgende maanden gaan kijken. Ook daar pendelde de pomp totaal niet. Dat verandert zo halverwege maart dit jaar. Op dat moment begon pomp te pendelen.

In deze periode is er een onderhoudsbeurt geweest aan de warmtepomp. Daarbij is er, naast het onderhoud, gekeken naar een probleem wat wij ervoeren. De retourleidingen van de verwarming werden warm, waardoor onder andere de Jaga’s aansloegen, tijdens het sww programma.

Om dat te fixen is er een keerklep geplaatst op de retour van de verwarmingsleidingen. Dat heeft het bovenstaande probleem wel opgelost.

Maar tijdens het achterhalen van de oorzaak hebben ze eerst allerlei instellingen van de pomp gewijzigd. Aangezien, afgaande op de verdelers, we genoeg flow lijken te hebben denk ik dat er wellicht nog ergens een instelling niet goed staat die we nog niet aangepast hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door balfnl op 11-12-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]

Rond 13.00 de instellingen aangepast. Tot 15.00 heeft de pomp stil gestaan om vervolgens weer te gaan pendelen. Ik snap er echt niks van. Piek om 17.00 is koken en die om 19.00 de wasmachine, maar tussendoor zie je de warmtepomp weer meerdere malen aan en uitgaan. Instellingen staan zoals je hier aangeeft, de rest nog zoals de laatste screenshots.
Hoeveel flow heb je nu?
En kun je mij even een duidelijke foto sturen van je verdeler van de keuken? (als de wp loopt) Deze stond op 5 liter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
[...]

Ik ben er al een tijdje mee bezig, zoals je terug kan lezen, maar vind dit de fijnste instelling; hij klimt smorgens langzaam naar de 21,8 graden zonder te pendelen en smiddags komt hij wel precies op de 22 graden. Als ik lager dan 90% ga, bepaalt hij de stooklijn zelf wat en kom ik niet precies op de ingestelde temperaturen.
Mijn huis is supergoed geisoleerd en van 2022.
Warm water is bij ons meer in gebruik, omdat wij inmiddels met 6 mensen in huis wonen. Qua stoken zit ik erg laag in verbruik, qua SWW niet.
Als hij gaat pendelen, dan zet ik de watertemperatuur wat hoger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:19:
[...]

Hoeveel flow heb je nu?
En kun je mij even een duidelijke foto sturen van je verdeler van de keuken? (als de wp loopt) Deze stond op 5 liter toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NnsTLBMDqk86feV0LWTix0VuCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05cn4ZzA6I7tz1LWan4LtjJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Qua flow: ik kan nu niet bij alle verdelers, maar ergens zo in de buurt van de 1700 liter denk ik.

Om 1 of andere reden blijven de rechter twee groepen van de verdeler hierboven af en toe dicht en gaan ze pas open als ik ze iets minder flow geef. Ook nog een interessante …

[ Voor 13% gewijzigd door balfnl op 11-12-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:40:
[...]

[Afbeelding]

Qua flow: ik kan nu niet bij alle verdelers, maar ergens zo in de buurt van de 1700 liter denk ik.

Om 1 of andere reden blijven de rechter twee groepen van de verdeler hierboven af en toe dicht en gaan ze pas open als ik ze iets minder flow geef. Ook nog een interessante …
Nee met 1700 liter had het gewoon moeten werken. Heb je het systeem op voldoende druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:11:
[...]

Nee met 1700 liter had het gewoon moeten werken. Heb je het systeem op voldoende druk?
Yup, meter staat keurig in het groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:27:
[...]

Yup, meter staat keurig in het groen
Wat je nog even kunt proberen is de vloerverwarming te ontluchten van de keuken door ze allemaal op 1 na dicht te draaien als de pomp loopt. En ze zo 1 voor 1 even een tijdje te laten lopen en dan de stooklijn even 10 graden hoger en de thermostaat op 30 graden, dan loopt de wp tenminste langer

[ Voor 13% gewijzigd door hutsefrutsel op 12-12-2024 09:01 ]

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:41:
[...]

Wat je nog even kunt proberen is de vloerverwarming te ontluchten van de keuken door ze allemaal op 1 na dicht te draaien als de pomp loopt. En ze zo 1 voor 1 even een tijdje te laten lopen en dan de stooklijn even 10 graden hoger en de thermostaat op 30 graden, dan loopt de wp tenminste langer
En als er geen lucht in zit, zou je dan even een foto willen maken van de display wp met de aanvoer en retour temperatuur op het moment dat hij afslaat? Blijf er ook eens even bijstaan en kijk hoe snel de retour oploopt. Misschien geeft jouw stroomverbruik beeld niet het juiste weer? En kijk ook even in de storingen. Als je echt 1700 liter flow heb dan kan hij eigenlijk niet pendelen als je de retouren ingeregeld hebt. Maar goed als hij minimaal 20 minuten loopt bij plus temperaturen is het geen pendelen. Ook kun je de post circulatie nog op maximaal zetten. Is misschien voor al je verdiepingen wel goed.

[ Voor 11% gewijzigd door hutsefrutsel op 12-12-2024 12:41 ]

• Andre16v
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 20:55
Udo71 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:11:
@balfnl

Wat is je verbruik momenteel?

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:49:
[...]

En als er geen lucht in zit, zou je dan even een foto willen maken van de display wp met de aanvoer en retour temperatuur op het moment dat hij afslaat? Blijf er ook eens even bijstaan en kijk hoe snel de retour oploopt. Misschien geeft jouw stroomverbruik beeld niet het juiste weer? En kijk ook even in de storingen. Als je echt 1700 liter flow heb dan kan hij eigenlijk niet pendelen als je de retouren ingeregeld hebt. Maar goed als hij minimaal 20 minuten loopt bij plus temperaturen is het geen pendelen. Ook kun je de post circulatie nog op maximaal zetten. Is misschien voor al je verdiepingen wel goed.
Hij leek begin van de week ongeveer eens per 3 kwartier tot 1x per uur te starten. Dat zie je ook in mijn eerdere homewizard screenshots.

Ik heb gisteren ook de eco temperatuur op 19 gezet, omdat we het ‘s avonds/‘‘s nachts net even te warm vonden in de slaapkamers. Het verbruik zit er nu wel iets anders/beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM8Sh-Yc2IBAl7H9UdLnL-_Z7J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Fs7KbErANIATse5eItykRbn.png?f=fotoalbum_large

Logischer wijs rustig ‘s nachts want met een lagere temperatuur en een iets hogere hysterese slaat hij niet aan en dan ‘s ochtends de piek om weer op te warmen.

Nog wel 2 starts dicht bij elkaar rond 13.45 en 14.45 over de hele dag gezien wel een stuk minder dan de dagen ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
[...]

Ga van het weekend de boel ontluchten, daarna kom ik hierop terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
Andre16v schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:52:
[...]

Wat is je verbruik momenteel?
Via cozytouch heb ik in November 225 kWh verbruikt voor verwarmen
en 126 kWh voor warm water. Nog even gekeken naar mijn waterwet, die stond op 30 max en vertrek op 21 graden.
Heb hem vanmorgen op 31 max gezet, omdat hij moeite had om op temperatuur te komen.
Vanmorgen was mijn ingestelde watertemperatuur 24 graden, nu 25.
Daar krijg ik ons huis lekker warm mee en komt hij niet boven de ingestelde temperatuur en gaat hij s' nachts niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre16v
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 20:55
Udo71 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:16:
[...]

Via cozytouch heb ik in November 225 kWh verbruikt voor verwarmen
en 126 kWh voor warm water. Nog even gekeken naar mijn waterwet, die stond op 30 max en vertrek op 21 graden.
Heb hem vanmorgen op 31 max gezet, omdat hij moeite had om op temperatuur te komen.
Vanmorgen was mijn ingestelde watertemperatuur 24 graden, nu 25.
Daar krijg ik ons huis lekker warm mee en komt hij niet boven de ingestelde temperatuur en gaat hij s' nachts niet aan.
Oke, netjes vebruik zeg,

Hier 320 kwh verwarmen en 160 kwh warm water in November

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
[quote]hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:18:
[...]

Ik wil proberen of het zin heeft om te verwarmen met 100% omgevingstemperatuur aangezien ik merk dat vanaf +/- 6 graden de WP gaat pendelen. Rond het vriespunt blijft de WP de hele dag wel doordraaien maar zodra het warmer wordt dan begint deze te pendelen, Vanmorgen ff in de gaten gehouden met 5 graden gaat de WP runs maken van +/- 20 min. en stopt deze vervolgens weer 20 min (is toch geen pendelen ?). Als het warmer begint te worden (richting 10 graden) zie ik veel kortere runs, pendelgedrag ?
Hieronder de run van 20 min. Ik verwarm nu met 50% met ingestelde temperatuur van 20 graden. Temperatuur wordt met de huidge instelling 20.3 in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2h5_BVq5ZQY1A9EEn-Yt6E1eF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zir9J6mkavyVQbaccNQCfcQA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R4AKfHIaq4DiYfJIkIEj0DliS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGlLMFq5YJwonUtzbIBZVlgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iXHhoq04kNp5kLmpRexZJzW5wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFxYTHkP1JA5dpf3ksD5tWma.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk dat ik dit kan oplossen met 100% omgevingstemperatuur om langere runs te kunnen maken.
Ik heb begrepen dat de WP dan verwarmt tot 20.2 en weer aanlsaat bij 19.8 (bij instelling van 20 graden). Bij hogere temperaturen is het warmteverlies ook minder en slaat de WP minder vaak als het goed is.
Is dit een optie om te proberen en zo ja met welke instelling kan ik het beste beginnen ?

Hieronder mijn huidige instellingen (geen nachtverlaging):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7wGOeUenptew6Q4alSEFcIw5yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jCKd72YCCgfMudnwp9RKckV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWdXNPKM-ui1YmtQhpMCTJLbFYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDLsCDAmMGru2lGd6Bw4uABy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjVHQGJpoytlcG8nBZtEnm62STI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQK7PdiWaN5dRhiuIe6dk5x5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eplXJNPxoLnR6V955UD6Rpr1hb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiYBolqwByw2r3RrbW7ua4Nm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50oXPOxNL73ynG3BklxNuLDNkRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHbLYsCyLSz7czSAp3XATjMx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyGi431pmN3n3lfFFgdeRcrobRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzNANeSJrqFUSwmq27KwTSzS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jeep op 15-12-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
[...]

Het lijkt erop dat 1 van de afsluiters van de keukengroep niet goed is, hij opent en sluit in ieder geval niet oke.

Het systeem is nu SWW aan het doen, maar de meest rechter groep blijft op 3L / minuut staan, terwijl er geen flow is. De rest staat keurig op 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om0OUJjT6EAC7mSgmiEX5E1XTsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29slgi9UnAufmJgFSxSs8vXn.jpg?f=fotoalbum_large

Het was me al eerder opgevallen dat deze groep op 0 stond terwijl er wel flow was. Als ik dan de flow van de groep aanpaste schoot hij wel open, maar hij lijkt nu gewoon helemaal te blijven hangen. Ik heb al tegen het glaasje getikt en de groep eens helemaal open en dicht gedraaid, maar hij lijkt nu eigenlijk helemaal vast te zitten.

Wellicht heb jij nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:19:
[quote]hutsefrutsel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:18:
[...]

Ik wil proberen of het zin heeft om te verwarmen met 100% omgevingstemperatuur aangezien ik merk dat vanaf +/- 6 graden de WP gaat pendelen. Rond het vriespunt blijft de WP de hele dag wel doordraaien maar zodra het warmer wordt dan begint deze te pendelen, Vanmorgen ff in de gaten gehouden met 5 graden gaat de WP runs maken van +/- 20 min. en stopt deze vervolgens weer 20 min (is toch geen pendelen ?). Als het warmer begint te worden (richting 10 graden) zie ik veel kortere runs, pendelgedrag ?
Hieronder de run van 20 min. Ik verwarm nu met 50% met ingestelde temperatuur van 20 graden. Temperatuur wordt met de huidge instelling 20.3 in de kamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mogelijk dat ik dit kan oplossen met 100% omgevingstemperatuur om langere runs te kunnen maken.
Ik heb begrepen dat de WP dan verwarmt tot 20.2 en weer aanlsaat bij 19.8 (bij instelling van 20 graden). Bij hogere temperaturen is het warmteverlies ook minder en slaat de WP minder vaak als het goed is.
Is dit een optie om te proberen en zo ja met welke instelling kan ik het beste beginnen ?

Hieronder mijn huidige instellingen (geen nachtverlaging):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou eerst eens proberen de pompsnelheid op 100 procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:05:
[...]

Het lijkt erop dat 1 van de afsluiters van de keukengroep niet goed is, hij opent en sluit in ieder geval niet oke.

Het systeem is nu SWW aan het doen, maar de meest rechter groep blijft op 3L / minuut staan, terwijl er geen flow is. De rest staat keurig op 0.

[Afbeelding]

Het was me al eerder opgevallen dat deze groep op 0 stond terwijl er wel flow was. Als ik dan de flow van de groep aanpaste schoot hij wel open, maar hij lijkt nu gewoon helemaal te blijven hangen. Ik heb al tegen het glaasje getikt en de groep eens helemaal open en dicht gedraaid, maar hij lijkt nu eigenlijk helemaal vast te zitten.

Wellicht heb jij nog een idee?
Wordt de retour wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Als hij open staat wel ja. Heb gemerkt dat als hij op 5L/minuut ingesteld staat, dat de groep niet meer open gaat als de pomp uit is geweest. Echt alsof de vlotter in de afsluiter blijft hangen. Als ik hem dan even losdraai schiet hij wel naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:20:
[...]

Zou eerst eens proberen de pompsnelheid op 100 procent
Misschien een domme vraag maar wat is de functie / doet precies de pompsnelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:26:
[...]

Misschien een domme vraag maar wat is de functie / doet precies de pompsnelheid ?
Meer flow, bij te weinig flow slaat je wp af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:25:
[...]

Als hij open staat wel ja. Heb gemerkt dat als hij op 5L/minuut ingesteld staat, dat de groep niet meer open gaat als de pomp uit is geweest. Echt alsof de vlotter in de afsluiter blijft hangen. Als ik hem dan even losdraai schiet hij wel naar beneden.
Maar als hij blijft hangen wordt de retour dan wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Ik ben de handleiding aan het doorlezen om we verder te verdiepen in de werking van de Wp.

Nu zie ik dat je de WP op 3 verschillende manieren kan instellen en deze is bij mij ingesteld op Regeling door helling zonder enige uitleg door de installateur. Vraag mij af wat het verschil is met de Regeling door de vertrektemperatuur. Weet iemand dit ?
Regeling door de vetrektemperatuur
Regeling door helling (mijn huidige instelling)
Invloed van de omgevingstemperatuur op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:30:
[...]

Oh zo, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik draaide meteen aan de afsluiter dan :9. Hij lijkt nu überhaupt helemaal vast te zitten op 3L. Denk dat pomp zo weer aan slaat, dus dan zal ik het even controleren wat er dan gebeurd.

[ Voor 12% gewijzigd door balfnl op 15-12-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:28:
[...]

Meer flow, bij te weinig flow slaat je wp af
Ok, maar als de WP niet uit gaat dan blijft die draaien en loopt de temperatuur in huis toch verder op ? Of zie ik dat verkeerd (om het te begrijpen)
Deze blijft dan toch verwarmen, de generator draait op 16% als deze temperatuur heeft bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:37:
[...]

Ok, maar als de WP niet uit gaat dan blijft die draaien en loopt de temperatuur in huis toch verder op ? Of zie ik dat verkeerd (om het te begrijpen)
Deze blijft dan toch verwarmen, de generator draait op 16% als deze temperatuur heeft bereikt.
Probeer maar gewoon, je zult merken dat het dan beter wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:39:
[...]

Verhoogd, ben benieuwd wat ie nu gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:39:
[...]

Om 13.40 de pompsnelheid verhoogd, de run die daaropvolgde was hoopgevend maar helaas is het weer terug naar wat het was. Van 13.40 tot 14.25 een run gedaan na de aanpassing.
Na 20 minuten weer aan en na 20 minuten weer uit (14.45-15.05) . Na 20 minuten weer aan en na 10 minuten weer uit (15.25-+/- 15.40). En 16.00-16.15 uur aan/uit.
Aanpassing heeft zoals het nu lijkt niet geholpen helaas.

Inmiddels 9 graden buitentemperatuur (binnen blijft 20.3 graden)

[ Voor 13% gewijzigd door Jeep op 15-12-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:54:
[...]

Om 13.40 de pompsnelheid verhoogd, de run die daaropvolgde was hoopgevend maar helaas is het weer terug naar wat het was. Van 13.40 tot 14.25 een run gedaan na de aanpassing.
Na 20 minuten weer aan en na 20 minuten weer uit (14.45-15.05) . Na 20 minuten weer aan en na 10 minuten weer uit (15.25-+/- 15.40). En 16.00-16.15 uur aan/uit.
Aanpassing heeft zoals het nu lijkt niet geholpen helaas.

Inmiddels 9 graden buitentemperatuur (binnen blijft 20.3 graden)
Heb je de retouren ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:14:
[...]

Heb je de retouren ingeregeld?
Je bedoeld per groep opmeten (leidingen) wat de retour temperatuur is ?
Dit heb ik nog niet gedaan, moet nog een infrarood meter aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:22:
[...]

Je bedoeld per groep opmeten (leidingen) wat de retour temperatuur is ?
Dit heb ik nog niet gedaan, moet nog een infrarood meter aanschaffen.
Ja dat, anders lukt het niet om het goed aan het draaien te krijgen. Maar goed, soms is de wp ook gewoon te groot beoordeeld voor je huis helaas

[ Voor 10% gewijzigd door hutsefrutsel op 15-12-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:30:
[...]

Getest! Ben toch aan het ontluchten, dus was makkelijk: de afsluiter geeft nog 3L minuut aan, maar de retour is even warm als de afgesloten groepen, terwijl de open groep 4 graden warmer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:57:
[...]

Ja dat, anders lukt het niet om het goed aan het draaien te krijgen. Maar goed, soms is de wp ook gewoon te groot beoordeeld voor je huis helaas
Ben dr wel achter dat de WP (veel) te groot is voor onze woning. 8Kw was volgens mij meer dan genoeg geweest.

Begin vd avond op 100% omgevingstemperatuur gezet om uit te testen wat het dan gaat doen, thermostaat op 20.5 gezet en ik was in de veronderstelling dat de WP ivm hysterese aan gaat bij 20.3 en weer af slaat bij 20.7. Heb het in de gaten gehouden maar om de 20 min. draait de WP 5 min. Wat doe ik niet goed ?
Moet ik ergens nog wat aan passen in het menu ?
Blijft 20.3 in de kamer ......

Temperatuur mini gezet op 20 en max op 28.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeep op 15-12-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:04:
[...]

Ben dr wel achter dat de WP (veel) te groot is voor onze woning. 8Kw was volgens mij meer dan genoeg geweest.

Begin vd avond op 100% omgevingstemperatuur gezet om uit te testen wat het dan gaat doen, thermostaat op 20.5 gezet en ik was in de veronderstelling dat de WP ivm hysterese aan gaat bij 20.3 en weer af slaat bij 20.7. Heb het in de gaten gehouden maar om de 20 min. draait de WP 5 min. Wat doe ik niet goed ?
Blijft 20.3 in de kamer ......

Temperatuur mini gezet op 20 en max op 28.
Kunt je eens iets vertellen over uw woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:06:
[...]

Kunt je eens iets vertellen over uw woning?
Gegevens woning:
Bouwjaar 1998
Vloeroppervlakte beneden +/- 100 m2
Vloeroppervlakte boven +/- 80 m2 waarvan de helft van de ruimte open staat.

Inhoud woning 720 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:07:
[...]

Gegevens woning:
Bouwjaar 1998
Vloeroppervlakte beneden +/- 100 m2
Vloeroppervlakte boven +/- 80 m2 waarvan de helft van de ruimte open staat.

Inhoud woning 720 m3
En kun je iets zeggen hoe de woning is geïsoleerd?

Kwa inhoudt van de woining zou ik zeggen dat een 10kW prima is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:09:
[...]

En kun je iets zeggen hoe de woning is geïsoleerd?

Kwa inhoudt van de woining zou ik zeggen dat een 10kW prima is..
Correctie nieuwbouw woning is van 2018.....;-) en volledig geisoleerd volgens de normen van 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:12:
[...]

Correctie nieuwbouw woning is van 2018.....;-) en volledig geisoleerd volgens de normen van 2018.
hmm.. Moeilijk te zeggen of een 10kW teveel is..

Ik weet niet of het bij elke woning zo is, maar geef de nieuwe instellingen wat meer tijd. 3 dagen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:18:
[...]

Ik weet niet of het bij elke woning zo is, maar geef de nieuwe instellingen wat meer tijd. 3 dagen ofzo.
Volgens mij als ik het goed herinner heeft jeep boven een oude verdeler zitten met een pomp. Hiermee gaat een heleboel mis helaas. Dus dan luistert de stooklijn niet goed en is het inregelen haast niet mogelijk. Maar dat is mijn visie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
Audione0 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:18:
[...]

Begrijp niet waarom de WP om de 20 min. toch aan slaat voor 5-10 min terwijl ik de WP op 100% omgevingstemperatuur heb gezet. Of ik moet het mis hebben dat er geen hysterese is maar als ik het forum tergu lees dan zou dit wel het geval moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:22:
[...]

Volgens mij als ik het goed herinner heeft jeep boven een oude verdeler zitten met een pomp. Hiermee gaat een heleboel mis helaas. Dus dan luistert de stooklijn niet goed en is het inregelen haast niet mogelijk. Maar dat is mijn visie
Klopt, boven nog een oude verdeler en installateur krijg ik geen reactie meer van over instellingen ;-(
Ook als de WP op 100% staat, dan kijkt ie toch niet meer naar de stooklijn ?
Kijk deze dan niet alleen naar de binnentemperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:25:
[...]

Klopt, boven nog een oude verdeler en installateur krijg ik geen reactie meer van over instellingen ;-(
Ook als de WP op 100% staat, dan kijkt ie toch niet meer naar de stooklijn ?
Kijk deze dan niet alleen naar de binnentemperatuur ?
Sorry Jeep maar je moet bij het begin beginnen: juiste verdeler, 2047 liter flow(liefst) dan retour inregelen en dan de stooklijn. Anders kun je er niet veel zinnigs over zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:34:
[...]

Sorry Jeep maar je moet bij het begin beginnen: juiste verdeler, 2047 liter flow(liefst) dan retour inregelen en dan de stooklijn. Anders kun je er niet veel zinnigs over zeggen
In ieder geval bedankt voor het reageren.
Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste