Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw

Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:56
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:41:
[...]

In ieder geval bedankt voor het reageren.
Ik zal proberen weer contact te leggen met de installateur.
Tot die tijd om het pendelen te verminderen kan ik nog wat met de post circulatie te verhogen naar 600sec ?
En helemaal out of the box kan ik evt. mog iets met nachtverlaging doen van bv 22.00-6.00 uur. Dan draait ie overdag zonder te pendelen.....tis maar een creatieve oplossing tot een permanente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 22:57
Jeep schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:46:
[...]

Ik zal proberen weer contact te leggen met de installateur.
Tot die tijd om het pendelen te verminderen kan ik nog wat met de post circulatie te verhogen naar 600sec ?
En helemaal out of the box kan ik evt. mog iets met nachtverlaging doen van bv 22.00-6.00 uur. Dan draait ie overdag zonder te pendelen.....tis maar een creatieve oplossing tot een permanente oplossing.
Ja nachtverlaging helpt daarvoor zeker en ook de retour inregelen op de zelfde temperatuur en wat je nog kunt doen is de stooklijn 5 graden warmer zetten, krijg je wel een overshoot in temperatuur maar gaat het pendelen een stuk minder zijn. En postcirculatie op max helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:58:
[...]

Ja nachtverlaging helpt daarvoor zeker en ook de retour inregelen op de zelfde temperatuur en wat je nog kunt doen is de stooklijn 5 graden warmer zetten, krijg je wel een overshoot in temperatuur maar gaat het pendelen een stuk minder zijn. En postcirculatie op max helpt ook.
Postcirculatie gisteravond aangepast naar 600sec.
Moet nog ff uitzoeken hoe ik een programma kan toevoegen met nachtverlaging, volgens mij heb ik gelezen dat ik dan van een eenvoudige instelling naar geavenceerd moet gaan.Klopt dit ?
Moet ik dan nog meer menu's aanpassen ?

Hieronder het gedrag van de WP vandaag,nu 16x aan/uit met runs tussen 10-20 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaNnILB_F87ragpbQQwA-aH27mk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M7GLkVmqM0g49Xhw7tPS6B3n.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:37:
[...]

Postcirculatie gisteravond aangepast naar 600sec.
Moet nog ff uitzoeken hoe ik een programma kan toevoegen met nachtverlaging, volgens mij heb ik gelezen dat ik dan van een eenvoudige instelling naar geavenceerd moet gaan.Klopt dit ?
Moet ik dan nog meer menu's aanpassen ?

Hieronder het gedrag van de WP vandaag,nu 16x aan/uit met runs tussen 10-20 min.

[Afbeelding]
Het probleem bij jou is dat je verdeler boven water nodig heeft van 60+ en hij krijgt 26 graden vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:41:
[...]

Het probleem bij jou is dat je verdeler boven water nodig heeft van 60+ en hij krijgt 26 graden vaak.
Zou dit beter worden als ik de stekker eruit haal van deze verdeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:16:
[...]

Zou dit beter worden als ik de stekker eruit haal van deze verdeler ?
Stuur eens een foto van deze verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:40:
[...]

Stuur eens een foto van deze verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35fmN-ziyrjdJahMUcWbn5VkFGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GEOgYFqiVjqqAHV6T0NqFFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Nee bij deze helpt het niet om de pomp uit te zetten, ook is je aanvoer leiding veel te dun. Zou 28mm moeten zijn en als het een korte leiding is 22mm maar weet je verdere situatie niet.

Jouw installateur moet zich enorm schamen dat hij dit zo heeft achtergelaten

[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-12-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeep
hutsefrutsel schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:50:
[...]

Nee bij deze helpt het niet om de pomp uit te zetten, ook is je aanvoer leiding veel te dun. Zou 28mm moeten zijn en als het een korte leiding is 22mm maar weet je verdere situatie niet.

Jouw installateur moet zich enorm schamen dat hij dit zo heeft achtergelaten
(zucht)......om tijdelijk het pendelen tegen te gaan (+ 5 graden) maar ff kijken of ik nachtverlaging ga toepassen. Op deze manier is de levensduur wss een stuk korter.
Weet jij zo welke menu's ik moet aanpassen als de WP naar programma kijkt ?
Ik had gelezen dat ik naar geavenceerd menu moet gaan ipv het standaard menu.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeep op 16-12-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Jeep schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:18:
[...]

(zucht)......om tijdelijk het pendelen tegen te gaan (+ 5 graden) maar ff kijken of ik nachtverlaging ga toepassen. Op deze manier is de levensduur wss een stuk korter.
Weet jij zo welke menu's ik moet aanpassen als de WP naar programma kijkt ?
Ik had gelezen dat ik naar geavenceerd menu moet gaan ipv het standaard menu.
Ja dit prima te vinden in de beschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:56
hutsefrutsel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
[...]

Zou eens proberen de omgeving op 90 procent te zetten en de temperatuur bij min 10 op 35 graden en de max gewoon op 42 graden. Als het dan echt koud wordt hoef je niets aan te passen. Je hoeft overigens geen rekening te houden met het tapwater regelt de wp allemaal zelf. Mocht iemand dit proberen dan hoor ik graag even of dit werkt, theoretisch zou dit het beste moeten werken. En mocht je dan het te koud of te warm krijgen de temperatuur bij min 10 aanpassen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lS22EIaRzpBWjMSUgdhJBPFeOgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNAJgPWGztR5amLY75A28vn6.png?f=fotoalbum_large

Toen het wat kouder was liep het redelijk, nu overdag toch weer lekker aan het stuiteren. Post circulatie staat nu op 600 seconden en die andere setting op 20 minuten. Je ziet nu dat na dat halve uur hij een paar minuten aanslaat en dan weer afslaat. Er is nog wel wat te winnen qua inregelen, maar ook niet veel meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]

Toen het wat kouder was liep het redelijk, nu overdag toch weer lekker aan het stuiteren. Post circulatie staat nu op 600 seconden en die andere setting op 20 minuten. Je ziet nu dat na dat halve uur hij een paar minuten aanslaat en dan weer afslaat. Er is nog wel wat te winnen qua inregelen, maar ook niet veel meer denk ik.
Heb je de stooklijn nog 5 graden hoger gezet? Of waar staat die op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:59:
[...]

Heb je de stooklijn nog 5 graden hoger gezet? Of waar staat die op?
Die staat op 35 graden nu. Ik zag gisteren dat de temperatuur die de warmtepomp uit stuurt 23 of 24 graden is.

Foto van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRAcySCKG8IsCYHgT7eSulJxfVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZXtvNHSHnSpumGMR1O2Khlx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door balfnl op 17-12-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:07:
[...]

Die staat op 35 graden nu. Ik zag gisteren dat de temperatuur die de warmtepomp uit stuurt 23 of 24 graden is.

Foto van gisteren:

[Afbeelding]
Dan zet hem maar eens op 38 of 40 graden om even te kijken of het verbeterd zonder dat het hopelijk geen sauna wordt binnen. Het zal wel even duren voordat je verandering ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 17-12-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:15:
[...]

Dan zet hem maar eens op 38 of 40 graden om even te kijken of het verbeterd zonder dat het hopelijk geen sauna wordt binnen. Het zal wel even duren voordat je verandering ziet.
Wat je daarna nog kunt proberen is de voet temperatuur te verhogen bij plus 20, even 2 graden en dan de temperatuur evenredig bij min 10 laten zakken, zal even uitproberen zijn wat het beste werkt

[ Voor 11% gewijzigd door hutsefrutsel op 17-12-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:54:
[...]

Wat je daarna nog kunt proberen is de voet temperatuur te verhogen bij plus 20, even 2 graden en dan de temperatuur evenredig bij min 10 laten zakken, zal even uitproberen zijn wat het beste werkt
En mocht dit allemaal niet werken bij jouw dan wil ik je adviseren om de installatie even na te laten kijken door een expert. Ben bang dat er iets niet goed is aangesloten. Aangezien ze de installatie naderhand hebben aangepast. Met meer dan 1700 liter flow en dan nog pendelen, er moet iets fout zijn aangesloten of de terugslag klep te kleine doorgang. En die is normaliter niet nodig bij de juiste installatie (28mm diameter buizen)

[ Voor 15% gewijzigd door hutsefrutsel op 18-12-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 22:19

Audione0

Strijdt der titanen

@hutsefrutsel

Zoals je je misschien nog herinnert, regelen we de temperatuur van onze warmtepomp via een stooklijn. Mijn vrouw en ik vinden echter dat de binnentemperatuur net iets te hoog is. Iets te domig...

Ik herinner me dat je ooit zei dat we de instellingen bij -10°C iets moeten aanpassen om het binnen aangenamer te maken. Helaas weet ik niet meer of je dit dan hoger of juist lager in dient in te stellen :)

Kun je me hierbij helpen?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:44:
@hutsefrutsel

Zoals je je misschien nog herinnert, regelen we de temperatuur van onze warmtepomp via een stooklijn. Mijn vrouw en ik vinden echter dat de binnentemperatuur net iets te hoog is. Iets te domig...

Ik herinner me dat je ooit zei dat we de instellingen bij -10°C iets moeten aanpassen om het binnen aangenamer te maken. Helaas weet ik niet meer of je dit dan hoger of juist lager in dient in te stellen :)

Kun je me hierbij helpen?
Jazeker, als je de temperatuur bij min10 naar beneden aanpast wordt het kouder binnen bij lagere buiten temperatuur, verlaag je de temperatuur bij plus 20 dan wordt het in het voorjaar/ bij warmere buitentemperatuur kouder binnen. Dus ik zou de temperatuur bij plus 20 er 1 laten zakken en bij min 10 er 1 omhoog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:40:
[...]

En mocht dit allemaal niet werken bij jouw dan wil ik je adviseren om de installatie even na te laten kijken door een expert. Ben bang dat er iets niet goed is aangesloten. Aangezien ze de installatie naderhand hebben aangepast. Met meer dan 1700 liter flow en dan nog pendelen, er moet iets fout zijn aangesloten of de terugslag klep te kleine doorgang. En die is normaliter niet nodig bij de juiste installatie (28mm diameter buizen)
Ik heb de boel even gemonitord:

19.14 - pomp is uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwUTB68zS0gj84n1XomGPak5ik8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgSujvjg0IZufzpmguOxVCVV.jpg?f=fotoalbum_large

19.18 - pomp slaat aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbSQGfDL-4aOHYzJwsAvXA5WkaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ5VIyJNFjF2sumTlsJYxBdo.jpg?f=fotoalbum_large

19.20 - T ingang al op ingestelde waarde, generator gaat langzamer draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj0Igw6SjKdBrvx0h-JdtG3ek_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrFEvix2KxIJjCaKUaBEEVKS.jpg?f=fotoalbum_large

19.22 - generator op minimum vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YnM_PoefL3g7geYTeXL16McQp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lehY3ESBPWzYnk9iv1aPpOVn.jpg?f=fotoalbum_large

19.22 - en weer uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YnM_PoefL3g7geYTeXL16McQp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lehY3ESBPWzYnk9iv1aPpOVn.jpg?f=fotoalbum_large

Voet temperatuur staat nu op 22, -10 op 33 zoals je laatste post

• hutsefrutsel
balfnl schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:38:
[...]

Ik heb de boel even gemonitord:

19.14 - pomp is uit
[Afbeelding]

19.18 - pomp slaat aan

[Afbeelding]

19.20 - T ingang al op ingestelde waarde, generator gaat langzamer draaien

[Afbeelding]

19.22 - generator op minimum vermogen

[Afbeelding]

19.22 - en weer uit

[Afbeelding]

Voet temperatuur staat nu op 22, -10 op 33 zoals je laatste post
Dat ziet er niet best uit, hoe warm wordt het binnen? En hoe reageerde de wp met de temperatuur op 40 bij min 10
Je bedoelt pomp slaat aan is dat de compressor of de pomp?

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:01:
[...]

Dat ziet er niet best uit, hoe warm wordt het binnen? En hoe reageerde de wp met de temperatuur op 40 bij min 10
Je bedoelt pomp slaat aan is dat de compressor of de pomp?
40 bij -10 heb ik nog niet geprobeerd, dat moet nog. Temperatuur binnen is prima, die zit echt net boven de 20 graden (20.1 tot 20.3). Zie net dat ik je eerder instructies verkeerd begrepen had. Hij staat nu dus op -10 = 33 graden en 20 = 22 graden.

En inderdaad de compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:20:
[...]

40 bij -10 heb ik nog niet geprobeerd, dat moet nog. Temperatuur binnen is prima, die zit echt net boven de 20 graden (20.1 tot 20.3). Zie net dat ik je eerder instructies verkeerd begrepen had. Hij staat nu dus op -10 = 33 graden en 20 = 22 graden.

En inderdaad de compressor.
Dan probeer de 40 bij min 10 maar eens en als je dat hebt aangepast de wp even volledig uit zetten en na minimaal 10 seconden weer opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:26:
[...]

Dan probeer de 40 bij min 10 maar eens en als je dat hebt aangepast de wp even volledig uit zetten en na minimaal 10 seconden weer opstarten
Een update!

Hij draait inmiddels al een paar dagen met een stuk minder stop/starts dan voor de 40 graden wijziging.

Wat wel een vertekend beeld geeft is dat het buiten ook weer wat kouder is.

Ik heb in ieder geval het idee dat bij een vertrektemperatuur van lager dan 24 graden de warmtepomp zijn vermogen onvoldoende kwijt kan, waardoor je dus dat gependel krijgt. Vanaf 24 graden gaan de Jaga’s ook ventileren en neemt het afgiftevermogen toe.

Is het een idee om de voettemperatuur op 24 in te stellen, en dan de -10 weer wat lager? De temperatuur is nu namelijk wel ietsje te hoog binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door balfnl op 24-12-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 21:13
Ik heb gemerkt naar aanleiding berichten vorig jaar dat als ik de ingestelde min vertrek temperatuur op 27 gr of hoger zet er geen gependel optreedt. Bij 26 gr of lager vaak wel. Je kunt de min vertrek temp bij ieder stook lijn handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:33:
[...]

Een update!

Hij draait inmiddels al een paar dagen met een stuk minder stop/starts dan voor de 40 graden wijziging.

Wat wel een vertekend beeld geeft is dat het buiten ook weer wat kouder is.

Ik heb in ieder geval het idee dat bij een vertrektemperatuur van lager dan 24 graden de warmtepomp zijn vermogen onvoldoende kwijt kan, waardoor je dus dat gependel krijgt. Vanaf 24 graden gaan de Jaga’s ook ventileren en neemt het afgiftevermogen toe.

Is het een idee om de voettemperatuur op 24 in te stellen, en dan de -10 weer wat lager? De temperatuur is nu namelijk wel ietsje te hoog binnen.
Ja dat is zeker een optie zou eerst 22 proberen en dan de temp bij min 10 er ook 2 laten zakken.

Beter is het om een buffervat te overwegen. Dan stook je veel zuiniger op de stooklijn en geen gependel meer

Of een grote ouderwetse radiator in de keuken bijplaatsen. Ben je ook van de problemen af.
Als je daar de capaciteit flink verhoogd kun je de woonkamer ook meer flow geven.
Maar dat had je installateur vooraf moeten zien. Is een reken sommetje 🙈

[ Voor 10% gewijzigd door hutsefrutsel op 24-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:53:
[...]

Ja dat is zeker een optie zou eerst 22 proberen en dan de temp bij min 10 er ook 2 laten zakken.

Beter is het om een buffervat te overwegen. Dan stook je veel zuiniger op de stooklijn en geen gependel meer

Of een grote ouderwetse radiator in de keuken bijplaatsen. Ben je ook van de problemen af.
Als je daar de capaciteit flink verhoogd kun je de woonkamer ook meer flow geven.
Had al eens zitten denken over een buffetvat, maar de technische ruimte is vol, dus dat is een uitdaging. Grote radiator is nog wel een optie potentieel. Ik heb de installatie nu op -10/36 en 24/20 draaien. Eens kijken hoe dat voor langere termijn gaat.

Bedacht me van de week wel dat de warmtepomp ook wel gekozen is met het idee dat we zouden gaan uitbouwen. Dat is nog niet gebeurd, maar die wens is er nog wel. Dan zou er toch ook al snel nog 20m2 aan vloerverwarming bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:53:
[...]

Uit interesse: hoe groot (qua inhoud) denk je dat zo’n buffervat moet zijn? Ik kwam ergens een rekensommetje tegen voor een modulerende warmtepomp van 20 x minimaal vermogen = aantal liter. Wat bij een 10Kw zou betekenen:

20 x (10 x 0.16) = 32 liter.

Wellicht dat er toch nog een vaatje past …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:17:
[...]

Uit interesse: hoe groot (qua inhoud) denk je dat zo’n buffervat moet zijn? Ik kwam ergens een rekensommetje tegen voor een modulerende warmtepomp van 20 x minimaal vermogen = aantal liter. Wat bij een 10Kw zou betekenen:

20 x (10 x 0.16) = 32 liter.

Wellicht dat er toch nog een vaatje past …
Als het goed is zit (als je een duo hebt) er al eentje in gebouwd. Zelf zou ik gaan voor de radiator in de keuken los je 2 problemen tegelijk op. Maar muur/vloer verwarming is daar ook een oplossing. Zou voor minimaal een 100 liter gaan en maximaal 250 liter.

[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 27-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:55:
[...]

Als het goed is zit (als je een duo hebt) er al eentje in gebouwd. Zelf zou ik gaan voor de radiator in de keuken los je 2 problemen tegelijk op. Maar muur/vloer verwarming is daar ook een oplossing. Zou voor minimaal een 100 liter gaan en maximaal 250 liter.
Nee, geen duo hier, maar een gewone 😊. Check, 100 liter gaat niet passen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-09 00:06
De 10kW warmtepomp doet bij +7*C minimaal 3,65kW. Het probleem is dat je warmtevraag bij hogere temperaturen daalt en je warmteopwekking van de warmtepomp stijgt.
Hierdoor gaat hij pendelen als hij zijn warmte niet kwijt kan.

Een buffervat zorgt ervoor dat de warmtepomp lang genoeg zijn warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:55:
[...]

Nog iets anders: ik blijf gedoe houden met de verdeler in de keuken. Als ik bepaalde groepen zo ver open draai dat ze op 4 a 5 liter flow staan, dan gaan ze als de ketel warmtepomp weer gaat draaien niet meer open. Ze blijven dan op 0 staan.

Wat ik zie: als ik de flowmeter opendraai vanaf 0 t/m 3 gaat dat redelijk lineair. Dan gebeurd er in feite een hele poos niks, totdat ik hem nog veel verder opendraai. Dan gaat hij wel naar 4 a 5 liter. Maar als de warmtepomp dan een poos uitgaat en even later weer aangaat, gaan die groepen dus niet open. Als ik ze op 3 of lager laat staan, gaan ze wel vanzelf weer open. Heel irritant.

Edit: zou het ermee te maken kunnen hebben dat er geen 16mm buis in de vloer ligt maar 14mm? Zodat het systeem simpelweg niet meer dan max 3l per minuut in de vloer wil stoppen?

[ Voor 8% gewijzigd door balfnl op 28-12-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:44:
[...]

Nog iets anders: ik blijf gedoe houden met de verdeler in de keuken. Als ik bepaalde groepen zo ver open draai dat ze op 4 a 5 liter flow staan, dan gaan ze als de ketel warmtepomp weer gaat draaien niet meer open. Ze blijven dan op 0 staan.

Wat ik zie: als ik de flowmeter opendraai vanaf 0 t/m 3 gaat dat redelijk lineair. Dan gebeurd er in feite een hele poos niks, totdat ik hem nog veel verder opendraai. Dan gaat hij wel naar 4 a 5 liter. Maar als de warmtepomp dan een poos uitgaat en even later weer aangaat, gaan die groepen dus niet open. Als ik ze op 3 of lager laat staan, gaan ze wel vanzelf weer open. Heel irritant.

Edit: zou het ermee te maken kunnen hebben dat er geen 16mm buis in de vloer ligt maar 14mm? Zodat het systeem simpelweg niet meer dan max 3l per minuut in de vloer wil stoppen?
Nee dat lijkt mij niet, als de retouren gewoon warm worden is er niet zoveel aan de hand denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:30:
[...]

Nee dat lijkt mij niet, als de retouren gewoon warm worden is er niet zoveel aan de hand denk ik.
Goed punt, moet ik even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hutsefrutsel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:01:
[...]

Jazeker, als je de temperatuur bij min10 naar beneden aanpast wordt het kouder binnen bij lagere buiten temperatuur, verlaag je de temperatuur bij plus 20 dan wordt het in het voorjaar/ bij warmere buitentemperatuur kouder binnen. Dus ik zou de temperatuur bij plus 20 er 1 laten zakken en bij min 10 er 1 omhoog doen.
Inmiddels draait de warmtepomp echt helemaal prima, de binnentemperatuur is zeer aangenaam, zowel voor mij als voor mijn vrouw. Voelt niet te warm meer.
Echter, wil ik toch met tijdsprogramma's gaan werken om te kijken of ik het energieverbruik naar beneden kan krijgen en tijdens de dure uren (we hebben namelijk een dynamisch energiecontract) de warmtepomp niet verwarmt, maar alleen het water dat al opgewarmd is, rondpompt. Ik heb namelijk bijgehouden dat wanneer de warmtepomp pendelt, het binnen nog steeds aangenaam is, maar het verbruik bijna halveert (wat ik aanzienlijk vind), waarbij mijn gezonde verstand zich afvraagt waarom een warmtepomp dit zonder pendelen ook niet kan?

Ons dagelijks verbruik alleen de WP is nu rond de 35 a 40kwh, met recente temperaturen. Met pendelen was dit ongeveer 20kwh met dezelfde temperaturen (vorig jaar)

Nu heb ik een paar tijdprogramma's ingesteld, inclusief nachtverlaging van 22:00 tot 04:00 en tijdens de piekuren.

De WP is nu ingesteld via een stooklijn, inclusief omgevingsbeïnvloeding op 10%. Wat ik mij afvraag is, als de omgevingsbeïnvloeding op 10% blijft staan, wordt de WP dan door het tijdprogramma getriggerd, of moet ik de omgevingsbeïnvloeding hoger zetten voordat het tijdprogramma getriggerd wordt?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:17:
[...]

Inmiddels draait de warmtepomp echt helemaal prima, de binnentemperatuur is zeer aangenaam, zowel voor mij als voor mijn vrouw. Voelt niet te warm meer.
Echter, wil ik toch met tijdsprogramma's gaan werken om te kijken of ik het energieverbruik naar beneden kan krijgen en tijdens de dure uren (we hebben namelijk een dynamisch energiecontract) de warmtepomp niet verwarmt, maar alleen het water dat al opgewarmd is, rondpompt. Ik heb namelijk bijgehouden dat wanneer de warmtepomp pendelt, het binnen nog steeds aangenaam is, maar het verbruik bijna halveert (wat ik aanzienlijk vind), waarbij mijn gezonde verstand zich afvraagt waarom een warmtepomp dit zonder pendelen ook niet kan?

Ons dagelijks verbruik alleen de WP is nu rond de 35 a 40kwh, met recente temperaturen. Met pendelen was dit ongeveer 20kwh met dezelfde temperaturen (vorig jaar)

Nu heb ik een paar tijdprogramma's ingesteld, inclusief nachtverlaging van 22:00 tot 04:00 en tijdens de piekuren.

De WP is nu ingesteld via een stooklijn, inclusief omgevingsbeïnvloeding op 10%. Wat ik mij afvraag is, als de omgevingsbeïnvloeding op 10% blijft staan, wordt de WP dan door het tijdprogramma getriggerd, of moet ik de omgevingsbeïnvloeding hoger zetten voordat het tijdprogramma getriggerd wordt?
Nee aan de invloed omgeving hoef je niets te veranderen de timer werkt bij alle instellingen.

Wat betreft je verbruik:
Heb je de temperatuur inschakeling van het element op -7 gezet? En een timer voor het tapwater? Legionella 1x per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hutsefrutsel schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:32:
[...]

Wat betreft je verbruik:
Heb je de temperatuur inschakeling van het element op -7 gezet? En een timer voor het tapwater? Legionella 1x per week?
Ja dit had ik na je advies indd veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Zojuist heb ik enkele tijdschema's in het systeem ingevoerd en het werkt. Daarnaast heb ik nog een aantal instellingen gevonden die ik heb aangepast. Zie je iets ongewoons, of juist iets waar ik beter vanaf kan blijven of moet aanpassen?

Ben benieuwd wat het met het verbruik gaat doen tov het comfort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MGPPuSiNKSudLy7VFLnQOWI3oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuUjxpAt1Qd0r3jFH0rylZAH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v1J7yX38cNWbeuN8tNOQjfXXGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxqaBetBiJI2ivjmTIVzfyqr.jpg?f=fotoalbum_large

Deze instelling is toch bedoelt om bijvoorbeeld snacht de WP af te remmen zodat hij minder lawaai maakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20v2uAllrKP5AnuVNYwFbIV5JZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYVtCSZISZAHu6xIS7Pk1VBX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Audione0 op 29-12-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:44:
Zojuist heb ik enkele tijdschema's in het systeem ingevoerd en het werkt. Daarnaast heb ik nog een aantal instellingen gevonden die ik heb aangepast. Zie je iets ongewoons, of juist iets waar ik beter vanaf kan blijven of moet aanpassen?

Ben benieuwd wat het met het verbruik gaat doen tov het comfort.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze instelling is toch bedoelt om bijvoorbeeld snacht de WP af te remmen zodat hij minder lawaai maakt?
[Afbeelding]
Ja precies de onderste foto is voor het geluid. Verder lijkt alles goed te staan weet overigens niet wat deze extra eco instellingen doen. Je hebt de temperatuur wel heel veel verlaagd meestal is het zuiniger bij een halve of 1 graad verlaging maar kijk maar even wat het gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hutsefrutsel schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:30:
[...]

Ja precies de onderste foto is voor het geluid. Verder lijkt alles goed te staan weet overigens niet wat deze extra eco instellingen doen. Je hebt de temperatuur wel heel veel verlaagd meestal is het zuiniger bij een halve of 1 graad verlaging maar kijk maar even wat het gaat doen
Klopt indd, het extra verlagen heb ik met opzet gedaan om te zien hoever de temp zakt na een bepaalde tijd.
Vanochtend zag ik na een nachtje verlaging dat de temp in huis tussen 22:00 en 04:00 zo rond een halve graad was gezakt. Tussen 04:00 en 07:30 weer gaan verwarming en was weer 0.3 graad warmer in huis. Om 11:00 weer gaan verwarmen en het huis is bijna weer op de temperatuur zonder we het gevoel hebben comfort te missen. 16:00 gaat de eco stand weer aan, en tussen 19:00 en 22:00 wordt het huis weer verwarmd en om 22:00 schakelt de nachtverlaging tot 04:00 weer in.

Gisteren rond dezelfde tijd was het verbruik rond de 16kwh. Nu pas op 7.8kwh. Scheelt een hele hoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm__eu2PtOj0pXoitZvEcew-ATo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdvWEiw237ikTBJEJWKFlmmf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 30-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:08:
[...]

Klopt indd, het extra verlagen heb ik met opzet gedaan om te zien hoever de temp zakt na een bepaalde tijd.
Vanochtend zag ik na een nachtje verlaging dat de temp in huis tussen 22:00 en 04:00 zo rond een halve graad was gezakt. Tussen 04:00 en 07:30 weer gaan verwarming en was weer 0.3 graad warmer in huis. Om 11:00 weer gaan verwarmen en het huis is bijna weer op de temperatuur zonder we het gevoel hebben comfort te missen. 16:00 gaat de eco stand weer aan, en tussen 19:00 en 22:00 wordt het huis weer verwarmd en om 22:00 schakelt de nachtverlaging tot 04:00 weer in.

Gisteren rond dezelfde tijd was het verbruik rond de 16kwh. Nu pas op 7.8kwh. Scheelt een hele hoop.

[Afbeelding]
Dat scheelt dan best veel. Top, En als het straks buiten warmer wordt kun je hiermee de starts ook flink verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hutsefrutsel schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:32:
[...]

Dat scheelt dan best veel. Top, En als het straks buiten warmer wordt kun je hiermee de starts ook flink verminderen.
Dat denk ik ook indd!

Zit nu inmiddels op 15.6kwh en de WP is net weer begonnen met verwarmen (tot 22:00). De binnen-temp was 0,3 graden gezakt, en tegen de tijd dat de nacht verlaging zijn intrede doet is het huis alweer op 20 graden. Dus ik denk dat ik het zo wel goed vind..
Maar het scheelt indd een hele hoop.

Eco staat inmiddels op 19graden, lager vinden we sowieso niet fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wlKqTVxMjrbc1FPC8oihoGVa5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnHUQIKCbugAOhXsaoRMiUlC.jpg?f=fotoalbum_large

En nog iets, mijn vrouw zit in de overgang en ze heeft het een stuk minder koud.. #beste besparing ooit! 🤣

[ Voor 15% gewijzigd door Audione0 op 30-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:51:
[...]

Dat denk ik ook indd!

Zit nu inmiddels op 15.6kwh en de WP is net weer begonnen met verwarmen (tot 22:00). De binnen-temp was 0,3 graden gezakt, en tegen de tijd dat de nacht verlaging zijn intrede doet is het huis alweer op 20 graden. Dus ik denk dat ik het zo wel goed vind..
Maar het scheelt indd een hele hoop.

Eco staat inmiddels op 19graden, lager vinden we sowieso niet fijn.

[Afbeelding]

En nog iets, mijn vrouw zit in de overgang en ze heeft het een stuk minder koud.. #beste besparing ooit! 🤣
Ha ha ha, ja sneller kun je het niet verdienen 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:30:
[...]

Heb helaas toch het idee dat de retouren dan ook koud(er) blijven. Moet het nog even verder onderzoeken en ik ga er ook eens door een professional naar laten kijken.

Dan nog een andere vraag: We zijn er inmiddels wel van overtuigd dat een extra radiator de beste oplossing is voor zowel het (net) niet op de gewenste temperatuur komen van de keuken als het pendelen van de pomp. In verband met het water volume weet ik dat een T33 radiator in principe de voorkeur heeft. Alleen lijken die er niet te zijn in verticale uitvoeringen. Dat laatste heeft wel de voorkeur want een (serieus grote) T33 radiator kunnen we niet heel lekker kwijt. Dus ik zit nu te kijken naar een verticale T22 radiator.

Heb jij nog advies over de grootte/vermogen waar we naar zouden moeten kijken? Wat ik lastig vind is dat bij de temperaturen 30/25/20 er maar heel weinig vermogen overblijft (zo'n 255 watt) en ik vervolgens eigenlijk geen idee heb of dat voldoende is.

Ik ben voor dat rekensommetje overigens uitgegaan van een Henrad Alto Plan, T22 van 220cm hoog en 70cm breed. Henrad heeft handige excel bestanden op hun site staan waarmee je kan berekenen wat het vermogen van een radiator is bij een andere aanvoer en retour temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Heb helaas toch het idee dat de retouren dan ook koud(er) blijven. Moet het nog even verder onderzoeken en ik ga er ook eens door een professional naar laten kijken.

Dan nog een andere vraag: We zijn er inmiddels wel van overtuigd dat een extra radiator de beste oplossing is voor zowel het (net) niet op de gewenste temperatuur komen van de keuken als het pendelen van de pomp. In verband met het water volume weet ik dat een T33 radiator in principe de voorkeur heeft. Alleen lijken die er niet te zijn in verticale uitvoeringen. Dat laatste heeft wel de voorkeur want een (serieus grote) T33 radiator kunnen we niet heel lekker kwijt. Dus ik zit nu te kijken naar een verticale T22 radiator.

Heb jij nog advies over de grootte/vermogen waar we naar zouden moeten kijken? Wat ik lastig vind is dat bij de temperaturen 30/25/20 er maar heel weinig vermogen overblijft (zo'n 255 watt) en ik vervolgens eigenlijk geen idee heb of dat voldoende is.

Ik ben voor dat rekensommetje overigens uitgegaan van een Henrad Alto Plan, T22 van 220cm hoog en 70cm breed. Henrad heeft handige excel bestanden op hun site staan waarmee je kan berekenen wat het vermogen van een radiator is bij een andere aanvoer en retour temperatuur.
Zou als je er toch een professional bij haalt, die het even uit laten rekenen. Weet niet of het technisch mogelijk is maar er zijn tegenwoordig ook opbouw wandverwarmingen, het zelfde als vloerverwarming waardoor je een flinke flow en m2 extra krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Zou als je er toch een professional bij haalt, die het even uit laten rekenen. Weet niet of het technisch mogelijk is maar er zijn tegenwoordig ook opbouw wandverwarmingen, het zelfde als vloerverwarming waardoor je een flinke flow en m2 extra krijgt.
We zijn net klaar met verbouwen ^^. Een radiator ophangen gaat nog wel lukken, maar wandverwarming is een ander verhaal.

Bedoel je overigens een warmteverliesberekening?

[ Voor 4% gewijzigd door balfnl op 04-01-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:07:
[...]

We zijn net klaar met verbouwen ^^. Een radiator ophangen gaat nog wel lukken, maar wandverwarming is een ander verhaal.

Bedoel je overigens een warmteverliesberekening?
Niet helemaal maar je moet even weten hoeveel vermogen je nodig hebt om de temperatuur te halen in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Niet helemaal maar je moet even weten hoeveel vermogen je nodig hebt om de temperatuur te halen in de keuken.
Ps. En het liefst over dimensioneren kan je stooklijn straks een mooi stukje naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Ps. En het liefst over dimensioneren kan je stooklijn straks een mooi stukje naar beneden.
Heb inmiddels zelf even zitten rekenen:

Het vloeroppervlak is 36.4 m2 en de inhoud is 92m3. Hoewel het huis uit 2002 is en de muren dus redelijk geïsoleerd zijn, is er ook een groot houten kozijn met hr++ glas (11m2 ongeveer) en dan nog 4 andere redelijk grote ramen (allemaal hr++) dus de werkelijke isolatie waarde zal niet heel denderend zijn.

Op meerdere plekken heb ik het richting getal van 77 w/m3 gezien voor een niet fantastisch geïsoleerde woning. Kom je vervolgens dus uit op een vereist vermogen van afgerond 7.2 kw.

Er ligt al vloerverwarming door de hele ruimte, dus 36.4 m2 14mm met een hoh afstand van 10cm. Alleen geen idee hoe ik daarvan het vermogen moet berekenen 🤣.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Voorde afgifte van de vloerverwarming kun je hier de gegevens invullen:
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Hoeveel Watt heb je nu opgesteld bij de CV temperatuur en hoeveel wordt de binnentemperatuur dan bij welke buitentemperatuur?
Dit vermogen kun je omrekenen naar 22*C binnen met -10*C buiten. Dan weet je precies wat je moet opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
blanken17 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:07:
Voorde afgifte van de vloerverwarming kun je hier de gegevens invullen:
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Hoeveel Watt heb je nu opgesteld bij de CV temperatuur en hoeveel wordt de binnentemperatuur dan bij welke buitentemperatuur?
Dit vermogen kun je omrekenen naar 22*C binnen met -10*C buiten. Dan weet je precies wat je moet opstellen.
Je gaat iets te snel voor me. De tool van WTH heeft helaas geen support voor 14mm leidingen, maar van 16mm naar 18mm wijzigen maakt ook geen verschil, dus ik reken even met 16mm en een hart op hart afstand van 10 centimeter. Op dit moment is de vloerverwarming daar de enige vorm van verwarming.

Uitgaande van 30/25/20 (warmtepomp staat op 30 bij -10) kom ik op:
45 watt per m2
45 x 36.4 maakt 1565 watt.

Even kijkend naar de afgelopen dagen met een buitentemperatuur van een graad of 2 was het in keuken tussen de 18.5 en 19 graden, waar 20 gewenst is. De warmtepomp stuurt dan water van +/- 27 graden de vloer in. Om het rekensommetje nog een keer te doen:

27/22/20
25 watt per m2
25 x 36.4 = 910 watt

Wellicht ten overvloede: de rest van de kamers is wel op de gewenste temperatuur, het is echt een afgifte issue in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 00:02
Dag allen, vanaf zomer '23 ook in het bezit van een Alfea Extensa 8kw.

Deze werkte afgelopen jaar eigenlijk perfect, met slechts een kanttekening: De vloer verwarming benden en LV-radiatoren boven zaten op één circuit. Hierdoor werd het boven eigenlijk nauwelijks warm.

We hebben een aantal weken geleden een tweede circuit kit toe laten voegen zodat de radiatoren boven los van de vloer verwarming aangestuurd kunnen worden.

Dit lijkt goed te werken, maar er is nu een nieuwe ergernis ontstaan... De warmte pomp blijft eindeloos water circuleren door de radiatoren boven, ook al staat de planning op ECO en is de ingestelde temperatuur al uren geleden bereikt.
Dat op zich is nog niet het ergste, maar het gaat ook gepaard met veel geluid in de radiatoren.

Mijn enige oplossing op dit moment is met de hand de groep boven uit te zetten voordat we naar bed gaan.

Ik heb ook wel smart thermostaat kranen die ik dicht zou kunnen laten lopen, maar dan staat de pomp tegen een stilstaand circuit in te pompen, wat mij niet verstandig lijkt. Dus die laat ik open staan.

Iemand tips hoe ik de circulatie kan laten stoppen als de ingestelde temperatuur bereikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Grimmie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:55:

Deze werkte afgelopen jaar eigenlijk perfect, met slechts een kanttekening: De vloer verwarming benden en LV-radiatoren boven zaten op één circuit. Hierdoor werd het boven eigenlijk nauwelijks warm.

We hebben een aantal weken geleden een tweede circuit kit toe laten voegen zodat de radiatoren boven los van de vloer verwarming aangestuurd kunnen worden.

Dit lijkt goed te werken, maar er is nu een nieuwe ergernis ontstaan... De warmte pomp blijft eindeloos water circuleren door de radiatoren boven, ook al staat de planning op ECO en is de ingestelde temperatuur al uren geleden bereikt.
Dat op zich is nog niet het ergste, maar het gaat ook gepaard met veel geluid in de radiatoren.

Mijn enige oplossing op dit moment is met de hand de groep boven uit te zetten voordat we naar bed gaan.

Ik heb ook wel smart thermostaat kranen die ik dicht zou kunnen laten lopen, maar dan staat de pomp tegen een stilstaand circuit in te pompen, wat mij niet verstandig lijkt. Dus die laat ik open staan.

Iemand tips hoe ik de circulatie kan laten stoppen als de ingestelde temperatuur bereikt is?
Hi Grimmie,

Was je systeem voor de installatie van de tweede groep wel waterzijdig ingeregeld? Want dan zou de temperatuur beneden en boven wel gelijk moeten zijn.
En wat voor LV-radiatoren heb je?

Tegen het geluid zou je eventueel de pompsnelheid wat omlaag kunnen zetten, naar 80% ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:48:
[...]

Hi Grimmie,

Was je systeem voor de installatie van de tweede groep wel waterzijdig ingeregeld? Want dan zou de temperatuur beneden en boven wel gelijk moeten zijn.

Tegen het geluid zou je eventueel de pompsnelheid wat omlaag kunnen zetten, naar 80% ofzo.
Zou je even wat foto’s van je installatie en instellingen willen posten? Je hebt een tweede kit? Wat moet ik mij daar biij voorstellen? Een tweede pomp erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
balfnl schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:48:
[...]

Hi Grimmie,

Ik geloof niet dat waterzijdig inregelen gedaan is door de warmtepomp monteur... die mannen hangen de boel op en gaan door naar het volgende project.
Er nu ook contact mee krijgen is uitermate lastig.

Ik wil wel mbv een warmtebeeld camera dit zelf gaan doen, maar voor nu zijn de beneden en boven circuits in ieder geval gescheiden, maakt het waterzijdig inregelen dadelijk ook wat makkelijker lijkt me.

Het betreffen Jaga radiatoren.

Ik heb overigens de pompsnelheid inderdaad al naar beneden gezet, naar 80%, dus dat helpt zeker qua geluid. Toch vind ik het nog steeds niet prettig dat hij de hele nacht koud water blijft circuleren, nergens voor nodig lijkt mij. Overdag (vandaag) gaat de boel soms wel helemaal uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Grimmie op 06-01-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
hutsefrutsel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Zou je even wat foto’s van je installatie en instellingen willen posten? Je hebt een tweede kit? Wat moet ik mij daar biij voorstellen? Een tweede pomp erbij?
Er is voor deze warmte pompen een "2nd circuit kit" beschikbaar, artikel nummer UTW-KZS*E, zie handleiding: https://www.fujitsuklima....W-KZSXE_2k%C3%B6r_kit.pdf

Daardoor heb ik nu dus inderdaad ook twee circulatie pompen.

Van welke instellingen zou je specifiek foto's willen?
Ik zal zo in ieder geval alvast wat foto's maken van de installatie zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dK1kPL8I8Uxy6kGTW1U9OBBvVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAWvrByZhViMjV67j0NLQivO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2MEptI_izmhGUhax9PkYzvPogQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XqaLKuUw3TDtFN0PAv5rFD9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgwIKP_WA9eMgp4JdHpeMbiuDQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrsJ1jv1TevtvY4feHghY6Ia.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Dit verduidelijkt al een heleboel, zit de tweede pomp met een stekker in het stopcontact? En staat deze pomp op auto of op cp? Constant pressure?

[ Voor 3% gewijzigd door hutsefrutsel op 06-01-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
hutsefrutsel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Dit verduidelijkt al een heleboel, zit de tweede pomp met een stekker in het stopcontact? En staat deze pomp op auto of op cp? Constant pressure?
Nee beide pompen worden direct vanuit de printplaat op de warmtepomp gevoed.

De linker pomp (direct circuit CC1) is de oude pomp die we al hadden, deze is nu verantwoordelijk voor verwarming boven en warm water vat (via drieweg klep). Deze kan ik voor zover ik weet alleen op 70-100% zetten in de warmtepomp besturing, verder kan ik daar niks aan aanpassen, correct?

De rechter pomp (valt in de foto een beetje weg) (mixed circuit CC2) is ingesteld op constant speed. Maar deze gaat netjes uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Grimmie op 06-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Grimmie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Nee beide pompen worden direct vanuit de printplaat op de warmtepomp gevoed.

De linker pomp (direct circuit CC1) is de oude pomp die we al hadden, deze is nu verantwoordelijk voor verwarming boven en warm water vat (via drieweg klep). Deze kan ik voor zover ik weet alleen op 70-100% zetten in de warmtepomp besturing, verder kan ik daar niks aan aanpassen, correct?

De rechter pomp (valt in de foto een beetje weg) (mixed circuit CC2) is ingesteld op constant speed. Maar deze gaat netjes uit.
Hoeveel flow heb je nu apart boven en onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Grimmie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Ik geloof niet dat waterzijdig inregelen gedaan is door de warmtepomp monteur... die mannen hangen de boel op en gaan door naar het volgende project.
Er nu ook contact mee krijgen is uitermate lastig.

Ik wil wel mbv een warmtebeeld camera dit zelf gaan doen, maar voor nu zijn de beneden en boven circuits in ieder geval gescheiden, maakt het waterzijdig inregelen dadelijk ook wat makkelijker lijkt me.

Het betreffen Jaga radiatoren.

Ik heb overigens de pompsnelheid inderdaad al naar beneden gezet, naar 80%, dus dat helpt zeker qua geluid. Toch vind ik het nog steeds niet prettig dat hij de hele nacht koud water blijft circuleren, nergens voor nodig lijkt mij. Overdag (vandaag) gaat de boel soms wel helemaal uit.
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar wat bij mij geholpen heeft is de temperatuur aanpassen waarop de ventilatoren van de Jaga’s aan gaan. Ik heb zelf twee Strada Hybrids. Daarvan staat standaard de temperatuur waarop de ventilatoren inschakelen op 28 graden. Alleen je warmtepomp zal regelmatig water met een lagere temperatuur door je radiatoren pompen, waardoor de ventilatoren niet aangaan en de Jaga maar weinig warmte afgeeft.

Dit kan je bij de Strada’s aanpassen naar 24 graden. Dat adviseren ze vanuit Jaga zelf ook bij het gebruik van een warmtepomp.

Mijn gevoel is dat jullie problemen door een combinatie van waterzijdig inregelen en het aanpassen van deze temperatuur ook opgelost hadden kunnen worden.

Disclaimer daar bij wel: Hutsefrutsel weet oneindig meer van deze materie dan ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Hoeveel flow heb je nu apart boven en onder?
Zie ook dat je een zinloze bypass hebt, deze even helemaal dicht draaien zodat hij niet meer mee doet. Dus helemaal de veer strak draaien en kijk voor het dicht draaien even op welke stand hij staat.

Misschien is dat de oorzaak waardoor het boven niet warm werd?

En begrijp ik het nu goed dat je eigenlijk 3 pompen hebt? Of zit er geen in de kast van de wp?

En de linker pomp doet boven, en de rechter pomp doet de 9 groeps vloerverwarming? Begrijp ik dat goed zo?

Heb even het schema bekeken en zie dat er een mengklep in je systeem zit, hoe wordt deze mengklep aangestuurd bij jouw? In het schema nummer 5

[ Voor 69% gewijzigd door hutsefrutsel op 06-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Zie ook dat je een zinloze bypass hebt, deze even helemaal dicht draaien zodat hij niet meer mee doet. Dus helemaal de veer strak draaien en kijk voor het dicht draaien even op welke stand hij staat.

Misschien is dat de oorzaak waardoor het boven niet warm werd?

En begrijp ik het nu goed dat je eigenlijk 3 pompen hebt? Of zit er geen in de kast van de wp?

En de linker pomp doet boven, en de rechter pomp doet de 9 groeps vloerverwarming? Begrijp ik dat goed zo?

Heb even het schema bekeken en zie dat er een mengklep in je systeem zit, hoe wordt deze mengklep aangestuurd bij jouw? In het schema nummer 5
Hoop niet dat je schrikt van mijn berichten maar zoals ik het zie hebben ze jouw een compleet verkeerd (duur) systeem verkocht.

Deze menggroep zorgt er waarschijnlijk voor dat je pomp dag en nacht doorloopt

[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 06-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Grimmie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:55:

Heb me er even verder in verdiept, zie dat de pomp verwijderd is uit de wp en is verplaatst naar beneden en die maakt nu tapwater en bediend de bovenverdieping. Deze pomp is zo groot dat hij je hele huis kan voorzien van water maar hij heeft nú alleen een paar ltv radiatoren, dus met andere woorden deze pomp is 10 keer te groot voor de gebruikers maar deze maakt ook je tapwater en die heeft deze grote pomp wel nodig. Daarnaast is je mix groep uitgerust met een menggroep en die is gemaakt voor een hybride systeem zoals een cv ketel ernaast.

Conclusie is dat dit nooit gaat werken.

Een oplossing zou zijn: een grotere vloerverwarming verdeler plaatsen en de radiatoren boven hier bij op aansluiten zodat alles op 1 verdeler zit En de pomp weer terug in de wp. En de kit verwijderen.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd waar ik geen zicht op heb maar dat hoor ik dan graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie
Oh shit dit klinkt heel erg kak...
Ik zal morgen avond alles eens schematisch uittekenen.

Ik hoop dat dit nog te redden is zonder al te drastische ingrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnQakUz2523L7yk7n-VL6wjkacI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/o5FztcVojZTh8OLnNRESnz3S.webp?f=user_large
@hortens9273

Hier even een foto van de leidingen hoe het zou moeten, ronde bochten en 45graden bochten geen enkele haakse bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 15:54
Sorry dat ik niks meer van mij heb laten horen, is nog niet veel veranderd, is wel iemand geweest in december.
om door te spreken. Er zal iemand langs komen om de boel te bekijken, weet nog niet wanneer, weer hartelijk dank voor je mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JskNXt6TU6ujZyU81oVyyGyokWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E6KDujNUV0Y77t1pDelMIzTW.png?f=fotoalbum_large
@Grimmie @hortens9273
Deze is voor jullie allebei ook een oplossing, hier heb je een verdeler die 2 groepen aanstuurt 4 x 1 inch uitgang, gelijk een flowmeter erachter plaatsen bij de kleinere groep en inregelen.

[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 07-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Grimmie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:38:
Oh shit dit klinkt heel erg kak...
Ik zal morgen avond alles eens schematisch uittekenen.

Ik hoop dat dit nog te redden is zonder al te drastische ingrepen.
Hoop voor jou dat de rekening hiervan nog niet betaald is. Er is wel een vakman/vrouw geweest die de leidingen uit het boekje heeft gemonteerd maar de gene die dit bedacht heeft moet zich schamen………

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Ok... zal even wat meer details uit de doeken doen in de hoop dat iemand (@hutsefrutsel ;)) me nog kan adviseren hoe de boel zo goed mogelijk werkend te krijgen is.

Huis betreft een 2 onder een kap uit 1969.
  • Spouwmuur isolatie en HR++ glas is ca 15 jaar geleden gedaan door vorige bewoners.
  • Wij hebben vorig jaar beneden verdieping afgegraven, geïsoleerd met PIR (10 of 12cm geloof ik) en vloerverwarming er in
  • Ook twee schuine daken op de begane grond zijn na-geïsoleerd met 15cm glaswol platen
  • Boven zijn 3 Jaga LV-radiatoren geplaats, de badkamer heeft nog wel een kleine paneel radiator
  • Helemaal van gas af
  • 14 zonnepanelen 420wp
  • 8kw Alfea Extensa warmtepomp met 300l sanitair buffervat en elektrische bijverwarming
  • Sinds een paar weken de tweede circuit kit voor de warmtepomp (en toen begon de ellende)
Zoals eerder aangegeven het afgelopen jaar eigenlijk best tevreden, maar de tweede circuit kit (op aanraden warmtepomp monteur) laten installeren om boven circuit individueel te regelen en beter warm te krijgen.

Ik ga sowieso contact opnemen met de warmtepomp monteur om te kijken wat die nog kan/wil doen (factuur is nog niet betaald gelukkig), maar ik heb graag wat advies waar ik zijn verhaal aan kan spiegelen. Zelf heb ik er niet genoeg verstand van om te kunnen zeggen wat waar is en wat niet.

Volgens de manual van de 2nd circuit kit zou de boel als volgt geïnstalleerd moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bcN-x1-2wxFToQz2HyAG3O1h9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9iJQ7HE5JnQbNsgBPdnj9aC.png?f=fotoalbum_large

Het is echter als volgt geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQGDBGQWITTGwh3Mm31QeXc6klo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2wFWYcqmK30HzX7ERuJeNlI.png?f=fotoalbum_large

De grootse verschillen die ik hier zie zijn:
  • Kruising van de twee retour leidingen, die komen verderop toch bij elkaar, dus in principe niet zo'n probleem, echter zou de non-return valve (CAR in de tekening) die nu op de vloerverwarming zit eigenlijk op de radiatoren/sanitair water moeten zitten. En misschien dat de mixer valve nu het retour water uit de radiator prefereert omdat deze aansluiting dichterbij zit?
  • Bypass tussen de warme en koude kant van de vloerverwarming.
  • De "Heated floor thermal safety fuse" ontbreekt volgens mij.
Dus op het eerste gezicht lijken de verschillen met de voorgeschreven installatie niet heel groot.

Maar zoals gezegd merken we dat de groep voor boven bijna non-stop blijft pompen, ook koud water wanneer de temperatuur al bereikt is.

Vanmiddag kwam ik overigens thuis om nog een verassing aan te treffen.
  • Het hele huis was koud
  • De boven groep stond stil
  • Beneden groep was wel aan het pompen (maar koud water)
  • De warmtepomp stond in storing 127 (Legionella temperatuur)
  • De buiten unit stond stil
De storingsmelding verdween al toen ik alleen de warmtepomp via zijn eigen aan/uit knop even uit gezet had. Maar pas nadat ik in de meterkast de stroom er even helemaal af had gehaald ging de buiten unit weer werken.

Ik begrijp niet waar de storing vandaan komt, want legionella preventie draait op zondag, niet op dinsdag.
En waarom stond de buiten unit helemaal stil?

En om het plaatje compleet te maken hier een aantal instellingen (al dan niet relevant):
Programma boven (Comfort=19°C, Eco=16.5°C):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFdLEToazJ4C_KTutye1rfkvPCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqDAXUAXBU7OBELLHk38QlmK.jpg?f=fotoalbum_large

Programma beneden (Comfort=19.5°C, Eco=17.5°C):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jdIEnuqFa7PBwV5eXDBf-ySJbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0vYk1h2Q0m6ZFS5Nwp1x4af.jpg?f=fotoalbum_large

Geïnstalleerde opties en Easy Start instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAnvv8kZsOTbix7ILOrvVgZ2rO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUGcw0cZbO6zxsn5PB78z6Lp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzJTuwn290BAdjOM4Y4EmCDJ2Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5SeOsI7386rdYfZygQK8MQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Water wet Boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19egjv7vBPYDIc_LvS3G22eXRQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3as5Pp2I2skqUH8KQbpWvzm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2VS0MXPYa3Gasjna_9jYapUsmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84kFbIl5RRvQW4VwT6ijFv8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yiz3vydLHs7wqJcyWgAAvvR-sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6JeahdsxGo6KBD1S1y2A9vs.jpg?f=fotoalbum_large

Boven optimalisatie comfort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUYoiKQTk79e1KSRn57_rr3dC4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6tw5IBwdCnRWOTSyCzP4lB0.jpg?f=fotoalbum_large

Water wet Beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhLoyqKo7NiASwl3T9r8GyxSwE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVrgr4OOT7rNrcthelBH8TJC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxQDU10vGoZ41qPS06biAG-0X-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GFso35aC8neHzA2seREuepq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbmywuhLR9SapGjq6KTw5vlsBYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YczozdFzAJoNXjHtor4oStYA.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden optimalisatie comfort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC_9U5J5e0d53j3LyytP3ee3Kfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2777aYXoFIfZhlNL5mHGSwM.jpg?f=fotoalbum_large

SSW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghcU23Ujz8-2SMme8KI52jVZc2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQm7GLkqytBfaQXBiZ3h0U6r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cZ1QyCnvlU0bTGKoUjz_E4hcp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2ng2JVEFawY9n2sY1Gq1QgM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAdq9_EtqcowmUHgvKx3t8dKbtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpIM0Ow7TQDYPA8Hu7ph6eQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQmExUv_C6Vjg6pE6cQquiz_izc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBdtMI2395WSSgkiGZhdbG2L.jpg?f=fotoalbum_large

Compressor en Attenuation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B1lUL8U9_3TYsTPzGhe0SCDfDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNdIiJxYXkwRItLi909OWhP4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaClYMcbTJxE8eUwmC8xrHpzz50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXMAoJjvBPNJ6vtG0Jp2V3hB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
hutsefrutsel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:47:
[Afbeelding]
@Grimmie @hortens9273
Deze is voor jullie allebei ook een oplossing, hier heb je een verdeler die 2 groepen aanstuurt 4 x 1 inch uitgang, gelijk een flowmeter erachter plaatsen bij de kleinere groep en inregelen.
Ben benieuwd hoe dit een oplossing is en waar dit dan geplaatst moet worden (en of er ook iets uit gehaald moet worden)?

Thanks voor alle input alvast.
Wat is jouw achtergrond dat je hier zoveel van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Grimmie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:40:
[...]

Ben benieuwd hoe dit een oplossing is en waar dit dan geplaatst moet worden (en of er ook iets uit gehaald moet worden)?

Heb er nog even over nagedacht en opgezocht
Het probleem zit hem in de te lage flow als de ltv pomp loopt

Je ltv radiator heeft ongeveer tussen de 4 en 15 liter inhoud dus als je er dan 3 hebt en er dan een 1616 liter grote pomp opzet dan kun je op je klompen aanvoelen dat dit niet goed komt

Heb je overigens voor de 2e zone boven ook een thermostaat hangen? Want dat zou wel moeten zoals ik het zie.

En je storing zal waarschijnlijk alleen maar erger worden zoals het nu aangesloten is want jouw pomp kan zijn vermogen niet kwijt en weet niet of er met de ontdooi cyclus beide pompen aangaan maar anders is dat ook een probleem. Je hebt bij de installatie het verwarmingselement niet geïnstalleerd deze zeker even aanzetten, heb je echt nodig bij jou en hij zit erin dus even aanzetten.

[ Voor 32% gewijzigd door hutsefrutsel op 08-01-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Grimmie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:40:
[...]

Deze komt inplaats van je kit, hiermee kun je zowel de vloer als de bovenverdieping aansluiten maar als je de boel waterzijdig in had geregeld zoals @balfnl aangaf
En de bypass had dichtgedraaid dan waren de problemen waarschijnlijk opgelost geweest. Je mag met deze 8kw wp 1616 liter flow hebben hoeveel flow heeft je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Deze komt inplaats van je kit, hiermee kun je zowel de vloer als de bovenverdieping aansluiten maar als je de boel waterzijdig in had geregeld zoals @balfnl aangaf
En de bypass had dichtgedraaid dan waren de problemen opgelost geweest. Je mag met deze 8kw wp 1616 liter flow hebben hoeveel flow heeft je vloerverwarming?
En je stooklijn staat voor boven niet goed maar daar kom ik op terug, je invloed omgeving op 100 procent zetten en dan zou de pomp moeten stoppen
En de pompsnelheid op 70 procent zetten

Ps. En als je de boel laat aanpassen dan de bypass bij de vloerverwarming weghalen en bij de ltv radiatoren plaatsen want deze zijn met een thermostaat nageregeld en daar moet wel een een bypass op. Bij de vloerverwarming is die zinloos.

[ Voor 21% gewijzigd door hutsefrutsel op 08-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:37:
[...]

En je stooklijn staat voor boven niet goed maar daar kom ik op terug, je invloed omgeving op 100 of 90 procent zetten tot je installatie aangepast is.

Ps. En als je de boel laat aanpassen dan de bypass bij de vloerverwarming weghalen en bij de ltv radiatoren plaatsen want deze zijn met een thermostaat nageregeld en daar moet wel een een bypass op. Bij de vloerverwarming is die zinloos.
En wat ook nog een probleem is als je vloerverwarming pomp uitgaat en de ltv pomp aan is haal je nog geen 200 liter flow (heel positief ingeschat)dus je hebt bij deze installatie een mega extra buffervat nodig.maar weet niet of dat gebeurt ,dat zal je monteur weten.

[ Voor 25% gewijzigd door hutsefrutsel op 08-01-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Ok, heel veel info tegelijk, ik ga kijken wat ik er van kan maken!
hutsefrutsel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Heb je overigens voor de 2e zone boven ook een thermostaat hangen? Want dat zou wel moeten zoals ik het zie.

En je storing zal waarschijnlijk alleen maar erger worden zoals het nu aangesloten is want jouw pomp kan zijn vermogen niet kwijt en weet niet of er met de ontdooi cyclus beide pompen aangaan maar anders is dat ook een probleem. Je hebt bij de installatie het verwarmingselement niet geïnstalleerd deze zeker even aanzetten, heb je echt nodig bij jou en hij zit erin dus even aanzetten.
Ja er is een tweede thermostaat voor boven

Hoe weet ik wanneer de ontdooi cylcus draait? Dan kan ik zien of een of beide groepen dan aan gaan.

Er is een verwarmingselement, maar die zit alleen in de SWW, staat daar ook in, zie eerdere screenshot. 1,5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
hutsefrutsel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:15:
[...]

En de bypass had dichtgedraaid dan waren de problemen waarschijnlijk opgelost geweest. Je mag met deze 8kw wp 1616 liter flow hebben hoeveel flow heeft je vloerverwarming?
Ik wil vooralsnog proberen het buizenwerk zoveel mogelijk te laten zitten, tenzij het echt niet anders kan.
Maar goed om te weten dat dit onderdeel er dan in plaats van kan.

Moet ik de bypass nu alsnog dicht draaien? (en kan het kwaad als ik dat doe, maar het werkt toch niet?)

Hoe kan ik zien hoeveel flow mijn vloer heeft? Alle 9 groepen de flowmeters bij elkaar optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
hutsefrutsel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:37:
[...]

En je stooklijn staat voor boven niet goed maar daar kom ik op terug, je invloed omgeving op 100 procent zetten en dan zou de pomp moeten stoppen

Stooklijn hoor ik graag hoe dat te optimaliseren is!

Omgeving invloed op 100% helpt inderdaad om de pomp te stoppen! (Dit was in oorsprong eigenlijk mijn voornaamste vraag... er is alleen veer meer aan het licht gekomen dan ik gehoopt had)
Ook pomp op 70% gezet en toch goed warm boven, dus dat is ok.

Ik zal de bypass mocht er een aanpassing komen op de radiatoren laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
hutsefrutsel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:02:
[...]

En wat ook nog een probleem is als je vloerverwarming pomp uitgaat en de ltv pomp aan is haal je nog geen 200 liter flow (heel positief ingeschat)dus je hebt bij deze installatie een mega extra buffervat nodig.maar weet niet of dat gebeurt ,dat zal je monteur weten.
Het mooie is, de warmtepomp monteur heeft het buffervat bij het plaatsen van de 2de circuit kit weg gehaald omdat naar zijn zeggen de vloer de buffer is.

We zijn nu al een tijdje bezig met handmatig de pompen uit te zetten, en ook nu ik de omgevings invloed op 100% heb gezet komt de pomp dus automatisch tot stilstand... wat is hier het gevolg van? Kunnen er dingen kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie
Iemand trouwens enig idee of ik ergens een (betaalde) second opinion kan krijgen.
Gewoon iemand met echt verstand van zaken die het systeem een keer kan doorlopen van A-Z.

Ik heb nogal moeite bedrijven te vinden die aan dit systeem willen werken.
Voor de 2nd circuit kit heb ik veel rond gebeld en gemaild, maar uiteindelijk toch bij de oorspronkelijke installateur weer aan moeten kloppen omdat niemand aan de Fujitsu/Atlantic kon werken (of het was een smoes omdat ze het druk zat hadden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
Grimmie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:52:
[...]
Hoe kan ik zien hoeveel flow mijn vloer heeft? Alle 9 groepen de flowmeters bij elkaar optellen?
Yes!
Grimmie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:55:
[...]
Stooklijn hoor ik graag hoe dat te optimaliseren is!
De vertrektemperatuur bij -10 staat erg hoog. Om een temperatuur te halen van 48 graden moet je warmtepomp erg hard werken en het is in combinatie met Jaga's ook echt niet nodig. Welk type heb je precies?

Ter vergelijking: Bij mij zitten de Jaga's op hetzelfde circuit als de vloerverwarming. De temperatuur bij -10 voor mijn circuit staat op 30 graden en de twee kamers waar ze hangen blijven echt prima op temperatuur. Maar ik heb daar dus wel de start temperatuur van de ventilatoren aangepast van 28 graden naar 24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/117LsX7Ty1jEACkU5hKF6wp0j1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GWeBhybI3aWuWgPqEf55GD71.png?f=fotoalbum_large
Deze bij elekt bijverwarming op aan zetten dan komt het elektrisch element erbij als het nodig is, heeft niets met je element in de boiler te maken, je wp heeft er ook een ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Wat we even uit kunnen proberen is hoeveel je wp gaat pendelen als de vloerverwarming uit is en alleen op de bovenverdieping draait. Dit werk zo: even de stoptijd op 8 min zetten( is normaliter 20 min) de thermostaat beneden 2 graden laten zakken en boven er 2 omhoog even op de thermostaat zelf aanpassen deze is dan tijdelijk. Wat er dan gebeurt is dat alleen de bovenste verdieping verwarmd wordt en nu even bij de wp blijven en kijken hoelang deze loopt, 8 min stopt en weer opnieuw begint(dit even bijhouden en posten aub). En als het goed is gaat de wp na 45 min of eerder een ontdooi cyclus doen, dan wordt de aanvoer koud hieraan kun je voelen wanneer het begint en wat mij dan interesseert of dan de pomp van de vloerverwarming bijschakeld. Dit kost wel even wat tijd maar dit moeten we even weten voordat we verder kunnen. Hiermee komen we er ook achter hoe groot de (of er) problemen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door hutsefrutsel op 09-01-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
[URL="

[ Voor 97% gewijzigd door hutsefrutsel op 09-01-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Grimmie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Het mooie is, de warmtepomp monteur heeft het buffervat bij het plaatsen van de 2de circuit kit weg gehaald omdat naar zijn zeggen de vloer de buffer is.

We zijn nu al een tijdje bezig met handmatig de pompen uit te zetten, en ook nu ik de omgevings invloed op 100% heb gezet komt de pomp dus automatisch tot stilstand... wat is hier het gevolg van? Kunnen er dingen kapot gaan?
Er gaat niets stuk, je systeem werkt nu gewoon iets anders. Dat van je buffer vat vindt ik heel bijzonder, hoe groot vat was het? Klein vat kost zo al 400 euro’s

Zou hem zelf sowieso terug willen hebben, maar als je de test hebt uitgevoerd dan weten we of je er een nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 09-01-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Grimmie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:29:
Ok... zal even wat meer details uit de doeken doen in de hoop dat iemand (@hutsefrutsel ;)) me nog kan adviseren hoe de boel zo goed mogelijk werkend te krijgen is.

Huis betreft een 2 onder een kap uit 1969.
  • Spouwmuur isolatie en HR++ glas is ca 15 jaar geleden gedaan door vorige bewoners.
  • Wij hebben vorig jaar beneden verdieping afgegraven, geïsoleerd met PIR (10 of 12cm geloof ik) en vloerverwarming er in
  • Ook twee schuine daken op de begane grond zijn na-geïsoleerd met 15cm glaswol platen
  • Boven zijn 3 Jaga LV-radiatoren geplaats, de badkamer heeft nog wel een kleine paneel radiator
  • Helemaal van gas af
  • 14 zonnepanelen 420wp
  • 8kw Alfea Extensa warmtepomp met 300l sanitair buffervat en elektrische bijverwarming
  • Sinds een paar weken de tweede circuit kit voor de warmtepomp (en toen begon de ellende)
Zoals eerder aangegeven het afgelopen jaar eigenlijk best tevreden, maar de tweede circuit kit (op aanraden warmtepomp monteur) laten installeren om boven circuit individueel te regelen en beter warm te krijgen.

Ik ga sowieso contact opnemen met de warmtepomp monteur om te kijken wat die nog kan/wil doen (factuur is nog niet betaald gelukkig), maar ik heb graag wat advies waar ik zijn verhaal aan kan spiegelen. Zelf heb ik er niet genoeg verstand van om te kunnen zeggen wat waar is en wat niet.

Volgens de manual van de 2nd circuit kit zou de boel als volgt geïnstalleerd moeten zijn:
[Afbeelding]

Het is echter als volgt geïnstalleerd:
[Afbeelding]

De grootse verschillen die ik hier zie zijn:
  • Kruising van de twee retour leidingen, die komen verderop toch bij elkaar, dus in principe niet zo'n probleem, echter zou de non-return valve (CAR in de tekening) die nu op de vloerverwarming zit eigenlijk op de radiatoren/sanitair water moeten zitten. En misschien dat de mixer valve nu het retour water uit de radiator prefereert omdat deze aansluiting dichterbij zit?
  • Bypass tussen de warme en koude kant van de vloerverwarming.
  • De "Heated floor thermal safety fuse" ontbreekt volgens mij.
Dus op het eerste gezicht lijken de verschillen met de voorgeschreven installatie niet heel groot.

Maar zoals gezegd merken we dat de groep voor boven bijna non-stop blijft pompen, ook koud water wanneer de temperatuur al bereikt is.

Vanmiddag kwam ik overigens thuis om nog een verassing aan te treffen.
  • Het hele huis was koud
  • De boven groep stond stil
  • Beneden groep was wel aan het pompen (maar koud water)
  • De warmtepomp stond in storing 127 (Legionella temperatuur)
  • De buiten unit stond stil
De storingsmelding verdween al toen ik alleen de warmtepomp via zijn eigen aan/uit knop even uit gezet had. Maar pas nadat ik in de meterkast de stroom er even helemaal af had gehaald ging de buiten unit weer werken.

Ik begrijp niet waar de storing vandaan komt, want legionella preventie draait op zondag, niet op dinsdag.
En waarom stond de buiten unit helemaal stil?

En om het plaatje compleet te maken hier een aantal instellingen (al dan niet relevant):
Programma boven (Comfort=19°C, Eco=16.5°C):
[Afbeelding]

Programma beneden (Comfort=19.5°C, Eco=17.5°C):
[Afbeelding]

Geïnstalleerde opties en Easy Start instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Water wet Boven:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Boven optimalisatie comfort:
[Afbeelding]

Water wet Beneden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beneden optimalisatie comfort:
[Afbeelding]

SSW:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Compressor en Attenuation:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb nog even je schema bekeken (knap werk overigens) de no return / terugslag klep zit volgens mij niet waar jij hem tekent, op de foto zie ik hem zitten zoals in het originele schema

. De retour is wel een dingetje. Een wp werkt met het principe van stapelen, er komt 20 graden retour en hij verhoogt dit met 5 of 7 graden, even later komt de retour met 21 graden terug en de aanvoer weer 5 of 7 graden hoger enz. Enz.enz.

Het principe van je kit is dat je 2 aparte groepen hebt, als de bovenste verdieping warmtevraag heeft komt de hogere stooklijn in werking maar als de beneden verdieping ook aan is wordt er dus warmer water aangevoerd als nodig voor de vloerverwarming en hiervoor zit de mengroep erin, deze mengt de aanvoer met de retour op de temperatuur van de stooklijn van beneden. En nu is de retour van de radiatoren (lees warm water) het koelwater van de menggroep en de retour van je vloer is de aanvoer van de retour geworden voor je wp ( lees koud water) en nu help je het principe van het stapelen omzeep. Dit gaat dus best wel veel energie kosten, maar het voordeel is weer dat je wp minder gaat pendelen. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.

Mogen we weten wat je stroom verbruik is van de afgelopen 2 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb een vraag over de efficiëntie en het verbruik van een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming.

Onze ruimtes zijn qua temperatuur prima. De woonkamer en aanbouw zijn netjes rond de 20 graden, terwijl de gang, slaapkamer en kantoor rond de 16 à 18 graden zijn. (Bungalow, gelijkvloers)

De leidingen naar de slaapkamer, kantoor en gang liggen het verst van de vloerverwarmingsverdeler en zijn het koudst. Deze ruimtes liggen ongeveer 14 meter van de verdeler, waardoor de leidingen kouder zijn dan die van de woonkamer en aanbouw, die slechts 6 meter verwijderd zijn.

Is een warmtepomp niet zuiniger als de leidingtemperaturen bij de verdeler overal ongeveer gelijk zijn?

[ Voor 33% gewijzigd door Audione0 op 09-01-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
Op jullie afbeeldingen zie ik leidingwerk in Cstaal. Zijn jullie niet bang voor condens op de leidingen wanneer je de WP in koelmodes zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
blanken17 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:57:
Op jullie afbeeldingen zie ik leidingwerk in Cstaal. Zijn jullie niet bang voor condens op de leidingen wanneer je de WP in koelmodes zet?
Die van mij is zo ingesteld dat hij niet condenserend koelt, er gaat altijd water van minimaal 19 graden er doorheen. Dus ik ben er niet bang voor. Mijn Jaga’s zijn ook niet geschikt voor condenserend koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:16:
Wat we even uit kunnen proberen is hoeveel je wp gaat pendelen als de vloerverwarming uit is en alleen op de bovenverdieping draait. Dit werk zo: even de stoptijd op 8 min zetten( is normaliter 20 min) de thermostaat beneden 2 graden laten zakken en boven er 2 omhoog even op de thermostaat zelf aanpassen deze is dan tijdelijk. Wat er dan gebeurt is dat alleen de bovenste verdieping verwarmd wordt en nu even bij de wp blijven en kijken hoelang deze loopt, 8 min stopt en weer opnieuw begint(dit even bijhouden en posten aub). En als het goed is gaat de wp na 45 min of eerder een ontdooi cyclus doen, dan wordt de aanvoer koud hieraan kun je voelen wanneer het begint en wat mij dan interesseert of dan de pomp van de vloerverwarming bijschakeld. Dit kost wel even wat tijd maar dit moeten we even weten voordat we verder kunnen. Hiermee komen we er ook achter hoe groot de (of er) problemen zijn.
Weet niet of je deze test gaat doen maar na deze test zou de stooklijn van boven bij min 10 naar ongeveer 36 graden kunnen en dan komt het probleem wat je hebt naar boven. En daar kom je achter door deze test dan nog een keer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
@balfnl de tweede kit van grimmie zou wel wat voor jouw situatie zijn als je tenminste een leiding apart hebt lopen naar je keuken vloer verdeler. Bij jouw hoeft de tweede stooklijn maar 1 graad hoger als de rest. Ben bang dat zo’n kit wel een paar duizend euro kost…… is een radiator extra wat goedkoper 😏
Misschien kan @Grimmie ons vertellen wat zo’n set kost inclusief montage? Zie dat de set zelf 964,- kost en een losse thermostaat €125,-

[ Voor 28% gewijzigd door hutsefrutsel op 11-01-2025 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:17:
Ik heb een vraag over de efficiëntie en het verbruik van een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming.

Onze ruimtes zijn qua temperatuur prima. De woonkamer en aanbouw zijn netjes rond de 20 graden, terwijl de gang, slaapkamer en kantoor rond de 16 à 18 graden zijn. (Bungalow, gelijkvloers)

De leidingen naar de slaapkamer, kantoor en gang liggen het verst van de vloerverwarmingsverdeler en zijn het koudst. Deze ruimtes liggen ongeveer 14 meter van de verdeler, waardoor de leidingen kouder zijn dan die van de woonkamer en aanbouw, die slechts 6 meter verwijderd zijn.

Is een warmtepomp niet zuiniger als de leidingtemperaturen bij de verdeler overal ongeveer gelijk zijn?
Nee zo werkt dat niet, de hoeveelheid flow regelt de ruimte temperatuur als alle retour leidingen de zelfde temperatuur zouden hebben dan zou het ongeveer overal de zelfde ruimte temperatuur zijn, en dat is weer niet wenselijk in je hal bijvoorbeeld. (Hier kun je wat energie sparen)Dat een retour kouder is dan je referentie kamer maakt niet uit, is juist wenselijk om het pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hutsefrutsel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Nee zo werkt dat niet, de hoeveelheid flow regelt de ruimte temperatuur als alle retour leidingen de zelfde temperatuur zouden hebben dan zou het ongeveer overal de zelfde ruimte temperatuur zijn, en dat is weer niet wenselijk in je hal bijvoorbeeld. (Hier kun je wat energie sparen)Dat een retour kouder is dan je referentie kamer maakt niet uit, is juist wenselijk om het pendelen tegen te gaan.
Ok, duidelijk.Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
@balfnl de tweede kit van grimmie zou wel wat voor jouw situatie zijn als je tenminste een leiding apart hebt lopen naar je keuken vloer verdeler. Bij jouw hoeft de tweede stooklijn maar 1 graad hoger als de rest. Ben bang dat zo’n kit wel een paar duizend euro kost…… is een radiator extra wat goedkoper 😏
Misschien kan @Grimmie ons vertellen wat zo’n set kost inclusief montage? Zie dat de set zelf 964,- kost en een losse thermostaat €125,-
helaas … tis 1 leiding 😜. Ga dus toch maar voor een radiator. Moet nog even op zoek naar een installateur met verstand van LTV verwarming. De ene die ik gevraagd had, kon me helaas niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 19:36
Bij buitentemperaturen rond de -1 zoals de laatste dagen krijg ik het binnen niet warmer dan 17.5 graden.
Ik heb de 8kW versie.

Heb eerder iets gelezen over de invloed van de buitenvoeler. Die staat nu 70%.

Vloerverwarming 100m2
HR++
Huis uit 1975, allemaal nieuwe kozijnen en glas.
Gevelisolatie is oud.

Ik voeg een paar instellingen toe, heb er zelf weinig kaas van gegeten.
Als iemand kan helpen om dit te tweaken zou dat fijn zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sY216kILWWZCWwSuaK3XpxZ2Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIoPanBXsiiRi4Xiv3HB9UeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vyzAckXSyMFlAYHJ-vPPBD4RBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4k8MqRC17pVGLbKLcCS6rSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hga6jpNwlEQk8UlhzfxBdlZZuPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRTX5sRTl9tb0utc3BjhzhQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVCpH_ylUPr0hgCfR-0oE8inZtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B291iXTUeU2KEkEzUVYQcPE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutsefrutsel
geertkb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:20:
Bij buitentemperaturen rond de -1 zoals de laatste dagen krijg ik het binnen niet warmer dan 17.5 graden.
Ik heb de 8kW versie.

Vloerverwarming 100m2
HR++
Gevelisolatie is oud.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo geertkb, je kunt je temperatuur bij min 10 eens op 40 graden zetten

En je schakel differentiël staat nu op 2 deze op 7 zetten, dit is overigens voor het tapwater.wat zijn de verdere temperaturen van het sww? Stuur eens wat meer foto’s van je instellingen en installatie , ook even uitrekenen hoeveel flow je hebt, staat allemaal beschreven in dit forum

En vertrek min op 20 graden zetten, anders wordt het in het voorjaar te warm

En je pomp snelheid op 100 procent maar misschien staat die daar al op

En is je elektrische bijverwarming op aan gezet? Deze ga je echt nodig hebben. Deze staat standaard ingesteld op inschakelen bij 5 graden deze even aanpassen op -4 graden en misschien kan hij straks naar -7 graden, eerst maar even kijken hoe hij reageert op de stooklijn.

Je flow moet ongeveer 1616 liter per uur zijn en er niet overheen gaan want dat kan in jouw situatie

[ Voor 18% gewijzigd door hutsefrutsel op 12-01-2025 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

geertkb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:20:
Ik heb de 8kW versie.

Vloerverwarming 100m2
HR++
Gevelisolatie is oud.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor wat het waard is staat er bovenin op pagina 32 van dit forum een linkje naar een excel waar ik alle instellingen heb vermeld. Groen gemarkeerd zijn mijn beste instellingen.
Elke huis is anders maar het kan een goed startpunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:39:
[...]

helaas … tis 1 leiding 😜. Ga dus toch maar voor een radiator. Moet nog even op zoek naar een installateur met verstand van LTV verwarming. De ene die ik gevraagd had, kon me helaas niet verder helpen.
Weet je wat ik zo raar vind met de installateurs, er is bij de groothandel Rensa een heel technisch team die voor de installateurs klaar staan,verstand van zaken hebben en die je zo uitrekenen wat je precies nodig hebt. En 99 procent van de installateurs koopt hier in.
Wil je vorige/huidige installateur je niet helpen? Of wil je die niet meer over de vloer hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 12-01-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
hutsefrutsel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Weet je wat ik zo raar vind met de installateurs, er is bij de groothandel Rensa een heel technisch team die voor de installateurs klaar staan,verstand van zaken hebben en die je zo uitrekenen wat je precies nodig hebt. En 99 procent van de installateurs koopt hier in.
Wil je vorige/huidige installateur je niet helpen? Of wil je die niet meer over de vloer hebben?
Die ga ik waarschijnlijk als volgende bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
balfnl schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Die ga ik waarschijnlijk als volgende bellen
Krijg je misschien ook nog wat coulance aangezien ze toch best wel een fout gemaakt hebben. (Vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Hallo geertkb, je kunt je temperatuur bij min 10 eens op 40 graden zetten

En je schakel differentiël staat nu op 2 deze op 7 zetten, dit is overigens voor het tapwater.wat zijn de verdere temperaturen van het sww? Stuur eens wat meer foto’s van je instellingen en installatie , ook even uitrekenen hoeveel flow je hebt, staat allemaal beschreven in dit forum

En vertrek min op 20 graden zetten, anders wordt het in het voorjaar te warm

En je pomp snelheid op 100 procent maar misschien staat die daar al op

En is je elektrische bijverwarming op aan gezet? Deze ga je echt nodig hebben. Deze staat standaard ingesteld op inschakelen bij 5 graden deze even aanpassen op -4 graden en misschien kan hij straks naar -7 graden, eerst maar even kijken hoe hij reageert op de stooklijn.

Je flow moet ongeveer 1616 liter per uur zijn en er niet overheen gaan want dat kan in jouw situatie
Overigens je schakel differentiëel kan ook een mede oorzaak zijn dat het niet warm wordt, als deze op 2 staat gaat hij om de haverklap tapwater maken. En die tijd kan hij niet verwarmen aangezien het tapwater voorrang heeft. Weet niet wat jullie verbruik is van tapwater maar normaal heb je aan sww 50 graden genoeg tapwater en dan de eco op 40 graden zetten, dan begint hij weer bij 43 graden tapwater te maken als je de schakel op 7 hebt staan. En weet niet of je een timer hebt ingesteld voor het tapwater maar zou dat zeker even doen, 1 keer per dag tapwater maken is meer dan voldoende. (Normaliter)

[ Voor 15% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-01-2025 13:43 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste