Ok... zal even wat meer details uit de doeken doen in de hoop dat iemand (@
hutsefrutsel 
) me nog kan adviseren hoe de boel zo goed mogelijk werkend te krijgen is.
Huis betreft een 2 onder een kap uit 1969.
- Spouwmuur isolatie en HR++ glas is ca 15 jaar geleden gedaan door vorige bewoners.
- Wij hebben vorig jaar beneden verdieping afgegraven, geïsoleerd met PIR (10 of 12cm geloof ik) en vloerverwarming er in
- Ook twee schuine daken op de begane grond zijn na-geïsoleerd met 15cm glaswol platen
- Boven zijn 3 Jaga LV-radiatoren geplaats, de badkamer heeft nog wel een kleine paneel radiator
- Helemaal van gas af
- 14 zonnepanelen 420wp
- 8kw Alfea Extensa warmtepomp met 300l sanitair buffervat en elektrische bijverwarming
- Sinds een paar weken de tweede circuit kit voor de warmtepomp (en toen begon de ellende)
Zoals eerder aangegeven het afgelopen jaar eigenlijk best tevreden, maar de tweede circuit kit (op aanraden warmtepomp monteur) laten installeren om boven circuit individueel te regelen en beter warm te krijgen.
Ik ga sowieso contact opnemen met de warmtepomp monteur om te kijken wat die nog kan/wil doen (factuur is nog niet betaald gelukkig), maar ik heb graag wat advies waar ik zijn verhaal aan kan spiegelen. Zelf heb ik er niet genoeg verstand van om te kunnen zeggen wat waar is en wat niet.
Volgens de manual van de 2nd circuit kit zou de boel als volgt geïnstalleerd moeten zijn:
Het is echter als volgt geïnstalleerd:
De grootse verschillen die ik hier zie zijn:
- Kruising van de twee retour leidingen, die komen verderop toch bij elkaar, dus in principe niet zo'n probleem, echter zou de non-return valve (CAR in de tekening) die nu op de vloerverwarming zit eigenlijk op de radiatoren/sanitair water moeten zitten. En misschien dat de mixer valve nu het retour water uit de radiator prefereert omdat deze aansluiting dichterbij zit?
- Bypass tussen de warme en koude kant van de vloerverwarming.
- De "Heated floor thermal safety fuse" ontbreekt volgens mij.
Dus op het eerste gezicht lijken de verschillen met de voorgeschreven installatie niet heel groot.
Maar zoals gezegd merken we dat de groep voor boven bijna non-stop blijft pompen, ook koud water wanneer de temperatuur al bereikt is.
Vanmiddag kwam ik overigens thuis om nog een verassing aan te treffen.
- Het hele huis was koud
- De boven groep stond stil
- Beneden groep was wel aan het pompen (maar koud water)
- De warmtepomp stond in storing 127 (Legionella temperatuur)
- De buiten unit stond stil
De storingsmelding verdween al toen ik alleen de warmtepomp via zijn eigen aan/uit knop even uit gezet had. Maar pas nadat ik in de meterkast de stroom er even helemaal af had gehaald ging de buiten unit weer werken.
Ik begrijp niet waar de storing vandaan komt, want legionella preventie draait op zondag, niet op dinsdag.
En waarom stond de buiten unit helemaal stil?
En om het plaatje compleet te maken hier een aantal instellingen (al dan niet relevant):
Programma boven (Comfort=19°C, Eco=16.5°C):
Programma beneden (Comfort=19.5°C, Eco=17.5°C):
Geïnstalleerde opties en Easy Start instellingen:
Water wet Boven:
Boven optimalisatie comfort:
Water wet Beneden:
Beneden optimalisatie comfort:
SSW:
Compressor en Attenuation: