@balfnl Wat ik mij nog even afvroeg is of de kamer temperatuur bij de jaga’s anders is geworden/makkelijker te halen nadat je de retour had ingeregeld? Of maakte dat geen verschil?balfnl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:07:
[...]
Yes!
[...]
De vertrektemperatuur bij -10 staat erg hoog. Om een temperatuur te halen van 48 graden moet je warmtepomp erg hard werken en het is in combinatie met Jaga's ook echt niet nodig. Welk type heb je precies?
Ter vergelijking: Bij mij zitten de Jaga's op hetzelfde circuit als de vloerverwarming. De temperatuur bij -10 voor mijn circuit staat op 30 graden en de twee kamers waar ze hangen blijven echt prima op temperatuur. Maar ik heb daar dus wel de start temperatuur van de ventilatoren aangepast van 28 graden naar 24.
Ook is het goed om je voetpunt bij plus 20 te verhogen naar 22 graden, dit staat beschreven op pagina 30 van dit forum hiermee zal de temperatuur binnen in het voorjaar en najaar wat aangenamer zijn.hutsefrutsel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Overigens je schakel differentiëel kan ook een mede oorzaak zijn dat het niet warm wordt, als deze op 2 staat gaat hij om de haverklap tapwater maken. En die tijd kan hij niet verwarmen aangezien het tapwater voorrang heeft. Weet niet wat jullie verbruik is van tapwater maar normaal heb je aan sww 50 graden genoeg tapwater en dan de eco op 40 graden zetten, dan begint hij weer bij 43 graden tapwater te maken als je de schakel op 7 hebt staan. En weet niet of je een timer hebt ingesteld voor het tapwater maar zou dat zeker even doen, 1 keer per dag tapwater maken is meer dan voldoende. (Normaliter)
En je invloed omgeving van 70 naar 10 procent zetten. De veranderingen die je maakt in het menu kunnen wel 3 dagen duren voordat je er wat van merkt, dus heb geduld. En zet ook eens na de aanpassingen de wp eens even helemaal uit met de aan uit schakelaar, 10 seconden wachten en weer inschakelen gaan al je instellingen doorgevoerd en storingen gereset worden.(wel wanneer de wp niet loopt)
[ Voor 16% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-01-2025 16:42 ]
We hadden daar sowieso geen problemen met de temperatuur, het is nu wel zo met de lagere flow dat de ventilatoren echt moeten draaien om het warm te krijgen. Maar doordat ik de start temperatuur daarvoor verlaagd heb is dat ook geen issue. Dus het werkt anders, maar het resultaat is hetzelfde.hutsefrutsel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:56:
[...]
@balfnl Wat ik mij nog even afvroeg is of de kamer temperatuur bij de jaga’s anders is geworden/makkelijker te halen nadat je de retour had ingeregeld? Of maakte dat geen verschil?
@Jeep en @hutsefrutsel
Misschien is het een idee om de topic start eens aan te vullen met een aantal standaard adviezen die @hutsefrutsel al meerdere malen gegeven heeft. Dan kunnen nieuwe lezers in ieder geval daarmee aan de gang en eventuele vervolgvragen in het topic stellen?
Misschien is het een idee om de topic start eens aan te vullen met een aantal standaard adviezen die @hutsefrutsel al meerdere malen gegeven heeft. Dan kunnen nieuwe lezers in ieder geval daarmee aan de gang en eventuele vervolgvragen in het topic stellen?
Ik meld me ook maar weer eens op dit forum waar veel goede informatie voorbijkomt. Ik kan alleen niet helemaal inschatten of dat dit ook van toepassing is op onze situatie, omdat die hier en daar wat afwijkt.
Wij wonen in een vrijstaande nieuwbouwwoning, in maart 2022 opgeleverd, energielabel A++++.
Wij hebben de 10kWR32 variant, voor alleen de vloerverwarming van de onder verdieping (zo'n 100m2) en een warmwatervat van 500liter.
We houden van een "warm" huis en hebben de temperatuur op 20,5 staan, door de dag, ook afhankelijk van bijvoorbeeld zoninval, ligt de temperatuur ergens tussen de 20,1 en 21 graden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/93bMnZQKAyNRHdGael4jIEwn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aaKQF1N8akV8KoumUBMjr9LO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nNucSlB51jW3xm5E4ENImD7O.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pE37TeIzy7Ymbmm811VGLDwg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A5Xo5vAGrKI5Z6IYrb1oK9cM.jpg?f=user_large)
Ik heb het idee dat de instellingen niet ideaal zijn en de WP niet efficiënt/zuinig te werk gaat. Hopelijk kan de kennis die hier aanwezig is me verder helpen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V0Hl1UuF1p8dyZ9ATULdcMMo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9szdS7vxkyxeSXBvHXZvVSBj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/URTgNkLsUCOyCRc1nfV947X5.jpg?f=user_large)
Ik heb een hele zwik aan foto's gemaakt mbt de instellingen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b52uUYTW4r9eqTCkSHpW0q20.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FRRa0b1WWhlIWkFGm2AwZapc.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4HGfZJL4MCDZgnIiUSWzBOnr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IJa8ajr3tE96W2IDy6SFYBic.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4NZ10JAqkTZB4YqRxEoiP66i.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WyyA2bJv08pSD9rBwfWiw40J.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mC9OnM09PkvZA4pURdlYYRho.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfqRmvoHRf0wcIsnav8Cq4pa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mpFrknWr7jzhxT9rRgvhN4RR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEX67IU430lPi56QR6nI8NDY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SDZYLUBSU8xKJaHgQjpqPFyP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MfjiegSgnGlkXKraOymPH1QI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/evnMFmLKa7iz7n8C9nEWwarI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6rUXAb68nNltkADhxjzVm3Sa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QzHdplvYxwH5ZQp6uFDBn4aG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BmbmyaLDTsK00M3YzZcsmDEw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iiil71dk0xCTK8CbuGOxRzOK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v3jDTpvrdahEc4gCnZ3ypIRH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gnuQ8zr2xqnHCqbyABQhddUz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9RDwwiW5YTWPCI2y0B7FMbBA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gZKeHhz61z25811YM8k3DqHz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/toMRfsUOmk2L2oJKbJ8qAjou.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/esYUCcLmnPjPRTlnXJYIxE1D.jpg?f=user_large)
Wij wonen in een vrijstaande nieuwbouwwoning, in maart 2022 opgeleverd, energielabel A++++.
Wij hebben de 10kWR32 variant, voor alleen de vloerverwarming van de onder verdieping (zo'n 100m2) en een warmwatervat van 500liter.
We houden van een "warm" huis en hebben de temperatuur op 20,5 staan, door de dag, ook afhankelijk van bijvoorbeeld zoninval, ligt de temperatuur ergens tussen de 20,1 en 21 graden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/93bMnZQKAyNRHdGael4jIEwn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aaKQF1N8akV8KoumUBMjr9LO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nNucSlB51jW3xm5E4ENImD7O.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pE37TeIzy7Ymbmm811VGLDwg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A5Xo5vAGrKI5Z6IYrb1oK9cM.jpg?f=user_large)
Ik heb het idee dat de instellingen niet ideaal zijn en de WP niet efficiënt/zuinig te werk gaat. Hopelijk kan de kennis die hier aanwezig is me verder helpen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V0Hl1UuF1p8dyZ9ATULdcMMo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9szdS7vxkyxeSXBvHXZvVSBj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/URTgNkLsUCOyCRc1nfV947X5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b52uUYTW4r9eqTCkSHpW0q20.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FRRa0b1WWhlIWkFGm2AwZapc.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4HGfZJL4MCDZgnIiUSWzBOnr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IJa8ajr3tE96W2IDy6SFYBic.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4NZ10JAqkTZB4YqRxEoiP66i.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WyyA2bJv08pSD9rBwfWiw40J.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mC9OnM09PkvZA4pURdlYYRho.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfqRmvoHRf0wcIsnav8Cq4pa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mpFrknWr7jzhxT9rRgvhN4RR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEX67IU430lPi56QR6nI8NDY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SDZYLUBSU8xKJaHgQjpqPFyP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MfjiegSgnGlkXKraOymPH1QI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/evnMFmLKa7iz7n8C9nEWwarI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6rUXAb68nNltkADhxjzVm3Sa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QzHdplvYxwH5ZQp6uFDBn4aG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BmbmyaLDTsK00M3YzZcsmDEw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iiil71dk0xCTK8CbuGOxRzOK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v3jDTpvrdahEc4gCnZ3ypIRH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gnuQ8zr2xqnHCqbyABQhddUz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9RDwwiW5YTWPCI2y0B7FMbBA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gZKeHhz61z25811YM8k3DqHz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/toMRfsUOmk2L2oJKbJ8qAjou.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/esYUCcLmnPjPRTlnXJYIxE1D.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KTHlQC4QVQTcTUKh0Lntd7yG.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 14-01-2025 17:01 ]
Dag, nadat ik jouw suggesties heb doorgevoerd kom ik in ieder geval op een temperatuur van een graad hoger, dus iets meer dan 18 graden. De flow moet ik nog mee bezig.hutsefrutsel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:29:
[...]
Hallo geertkb, je kunt je temperatuur bij min 10 eens op 40 graden zetten
En je schakel differentiël staat nu op 2 deze op 7 zetten, dit is overigens voor het tapwater.wat zijn de verdere temperaturen van het sww? Stuur eens wat meer foto’s van je instellingen en installatie , ook even uitrekenen hoeveel flow je hebt, staat allemaal beschreven in dit forum
En vertrek min op 20 graden zetten, anders wordt het in het voorjaar te warm
En je pomp snelheid op 100 procent maar misschien staat die daar al op
En is je elektrische bijverwarming op aan gezet? Deze ga je echt nodig hebben. Deze staat standaard ingesteld op inschakelen bij 5 graden deze even aanpassen op -4 graden en misschien kan hij straks naar -7 graden, eerst maar even kijken hoe hij reageert op de stooklijn.
Je flow moet ongeveer 1616 liter per uur zijn en er niet overheen gaan want dat kan in jouw situatie
Cozytouch geeft de afgelopen een verbruik aan van zo'n 38kWh per dag. Betreft dus alleen begane vloer, 100m2 vloerverwarming. Het lijkt me aan de hoge kant maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Ik wil hier overigens ook best een opzet voor maken, dan moet ik alleen als topicstarter toegevoegd worden door @Jeep geloof ikbalfnl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:34:
@Jeep en @hutsefrutsel
Ik zit nu op 36Kwh, met 100m2 aan vloerverwarming. Redelijk geïsoleerd aan alle kanten. Omgerekend rond de 11 euro aan energie kosten.geertkb schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:31:
[...]
Dag, nadat ik jouw suggesties heb doorgevoerd kom ik in ieder geval op een temperatuur van een graad hoger, dus iets meer dan 18 graden. De flow moet ik nog mee bezig.
Cozytouch geeft de afgelopen een verbruik aan van zo'n 38kWh per dag. Betreft dus alleen begane vloer, 100m2 vloerverwarming. Het lijkt me aan de hoge kant maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
En gemiddeld huis verbruikt tussen de 4 en 6 m3 per dag aan gas, wat betekent dat je hier 40 tot 60kwh tegenover kunt zetten. Factor 10(hoog afgerond).
Het gasverbruik bij koude dagen zoals vandaag ligt het gasverbruik zelfs hoger. Dus die 38kwh die verdaag verbruikt hebt is meer dan netjes.
https://www.ecoburen.nl/s...ot%2060%20kWh%20per%20dag.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Hallo chuckie, ben even verbaasd over de grote van je wp, 10kw voor eenA++++ woning. Ben bang dat deze 5 kw te groot is. Wat heb je al van dit forum geprobeerd om het zuiniger te krijgen? En hoeveel flow heb je?ChUcKiE schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:55:
Ik meld me ook maar weer eens op dit forum waar veel goede informatie voorbijkomt. Ik kan alleen niet helemaal inschatten of dat dit ook van toepassing is op onze situatie, omdat die hier en daar wat afwijkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wilde vooral ook even van de experts horen of de genoemde instellingen ook voor mijn situatie van toepassing zijn. Kan ik die instellingen ook voor mijn situatie toepassen? Dan zoek ik ze op en ga ik eerst daarmee aan de slag. Ik kan ook de aanvoer en retour temperatuur op de leidingen nog meten.
En de flow kon ik bij de metertjes optellen en dan * 60 om de totale flow per uur te krijgen toch?
En als de warmtepomp te groot zou zijn, waar kan dat een negatief gevolg voor hebben, of zit dat alleen aan kant van de aanschafwaarde?
En de flow kon ik bij de metertjes optellen en dan * 60 om de totale flow per uur te krijgen toch?
En als de warmtepomp te groot zou zijn, waar kan dat een negatief gevolg voor hebben, of zit dat alleen aan kant van de aanschafwaarde?
[ Voor 14% gewijzigd door ChUcKiE op 15-01-2025 11:22 ]
Ja kun je een op een overnemen op je stooklijn na. Het stroomverbruik komt bij jouw waarschijnlijk door de vele starts en daardoor heeft je wp maar een kort leven. En je stooklijn zou bij min 10 op 25 graden kunnen en bij plus 20 op 19 graden. Maar dan krijg je waarschijnlijk een pendel gedrag waar je u tegen zegt en dat komt doordat je wp te groot is. Zou zeggen probeer maar eensChUcKiE schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:21:
Ik wilde vooral ook even van de experts horen of de genoemde instellingen ook voor mijn situatie van toepassing zijn. Kan ik die instellingen ook voor mijn situatie toepassen? Dan zoek ik ze op en ga ik eerst daarmee aan de slag. Ik kan ook de aanvoer en retour temperatuur op de leidingen nog meten.
[ Voor 11% gewijzigd door hutsefrutsel op 15-01-2025 11:34 ]
/f/image/9GY6zarLTbnczFoGEVeZ1b5W.png?f=fotoalbum_large)
Hier even de werking van onze warmtepomp via de stroom leverancier, wel vertekent beeld aangezien we we aan het overwinteren zijn in Spanje en er nu niemand thuis is. De temperatuur in het appartement is 16 graden overdag en in de nacht 15. Maar hier kun je zien dat een goed ingestelde/ ingeregelde wp gewoon van 7.00 tot 17.00 loopt zonder onderbreking met een stooklijn van 21 graden bij min 10. Deze wp is precies groot genoeg, wel heb ik de min temp laten zakken op de wens temperatuur van 15 graden zodat de stooklijn de ruimte krijgt om te zakken.
[ Voor 12% gewijzigd door hutsefrutsel op 15-01-2025 17:29 ]
Het begint er onderhand steeds meer op te lijken dat het plaatsen of adviseren van te grote warmtepompen eerder regel dan uitzondering is. Dit roept de vraag op of dit met opzet gebeurt, gezien de vele verhalen en feiten die dit bevestigen. Het is in mijn optiek moeilijk voor te stellen dat installateurs dit niet weten. Mijn installateur gaf na de installatie toe dat onze warmtepomp te groot is. Een te grote warmtepomp kan leiden tot problemen zoals pendelen. Het is beter om een warmtepomp te hebben die iets te klein is dan te groot.hutsefrutsel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:34:
[...]
Hallo chuckie, ben even verbaasd over de grote van je wp, 10kw voor eenA++++ woning. Ben bang dat deze 5 kw te groot is. Wat heb je al van dit forum geprobeerd om het zuiniger te krijgen? En hoeveel flow heb je?
Als klant mag je verwachten dat een professional, zoals een installateur, meer kennis heeft dan een niet-onderlegde consument. Want dan kun je net zo goed zelf de boel gaan inkopen, en installeren. Het lijkt er echter steeds meer op dat consumenten op veel gebieden meer kennis beginnen te vergaren dan de professionals.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Bij ons hebben ze bij de keuze voor de warmtepomp wel rekening gehouden met het feit dat we van plan waren/zijn een uitbouw te plaatsen. En dan zou er nog 20-24m2 aan vloerverwarming bij komen. Maar dan nog denk ik dat hij te groot is. Er is in ieder geval geen warmteverliesberekening gemaakt.Audione0 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:09:
[...]
Het begint er onderhand steeds meer op te lijken dat het plaatsen of adviseren van te grote warmtepompen eerder regel dan uitzondering is. Dit roept de vraag op of dit met opzet gebeurt, gezien de vele verhalen en feiten die dit bevestigen. Het is in mijn optiek moeilijk voor te stellen dat installateurs dit niet weten. Mijn installateur gaf na de installatie toe dat onze warmtepomp te groot is. Een te grote warmtepomp kan leiden tot problemen zoals pendelen. Het is beter om een warmtepomp te hebben die iets te klein is dan te groot.
Als klant mag je verwachten dat een professional, zoals een installateur, meer kennis heeft dan een niet-onderlegde consument. Want dan kun je net zo goed zelf de boel gaan inkopen, en installeren. Het lijkt er echter steeds meer op dat consumenten op veel gebieden meer kennis beginnen te vergaren dan de professionals.
ChUcKiE schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:21:
/f/image/ISLoxDdwxt9MusBTTYhiwsk4.png?f=fotoalbum_large)
Aan deze foto kun je zien dat er iets mis gaat, de wp heeft denk ik net gelopen vraag temp is 30, aanvoer 28 maar je retour is maar 22 graden,(deze had dicht bij de 30 graden moeten zijn) dus je wp is afgeslagen omdat de aanvoer boven de vraag temperatuur kwam, dus met andere woorden hij kan zijn vermogen niet kwijt. Zie ook dat je pompsnelheid op 70 procent staat deze zeker op 100 procent zetten. Stoptijd op 20 minuten zetten en postcirculatie op 600 zetten.en de flow op maximaal zien te krijgen en op temperatuur inregelen
[ Voor 13% gewijzigd door hutsefrutsel op 15-01-2025 20:40 ]
Ik ga morgenvroeg meteen deze waarden aanpassen en naar de flow kijken.
Weet niet of je dat weet maar de rode kapjes van je verdeler moeten eraf en dan kun je de moer eronder verdraaien. Zo kun je de flow verhogen meestal kun je ze tot max 3 instellen. Dan kom je hopelijk op 1800 literChUcKiE schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:53:
Ik ga morgenvroeg meteen deze waarden aanpassen en naar de flow kijken.
Heb een drukke week achter de rug en volgende week een weekje vakantie, dus niet heel erg bezig geweest met de warmtepomp.
Vooralsnog werkt alles best aardig, maar ik zal eens even door jullie comments heen lopen om te zien wat ik nog meer kan optimaliseren.
Moet ik dan de temperatuur nog steeds aanpassen?
Vooralsnog werkt alles best aardig, maar ik zal eens even door jullie comments heen lopen om te zien wat ik nog meer kan optimaliseren.
Sommige groepen staan bijna helemaal open, andere bijna helemaal dicht, in totaal 9L flow.
Ik heb ook de Jaga Strada, maar niet de Hybrid, dus geen ventilatoren.balfnl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:07:
[...]
De vertrektemperatuur bij -10 staat erg hoog. Om een temperatuur te halen van 48 graden moet je warmtepomp erg hard werken en het is in combinatie met Jaga's ook echt niet nodig. Welk type heb je precies?
Ter vergelijking: Bij mij zitten de Jaga's op hetzelfde circuit als de vloerverwarming. De temperatuur bij -10 voor mijn circuit staat op 30 graden en de twee kamers waar ze hangen blijven echt prima op temperatuur. Maar ik heb daar dus wel de start temperatuur van de ventilatoren aangepast van 28 graden naar 24.
Oh echt? Ik weet niet beter dan dat er alleen een elektrische bijverwarming in het SWW vat zit...hutsefrutsel schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:05:
[Afbeelding]
Deze bij elekt bijverwarming op aan zetten dan komt het elektrisch element erbij als het nodig is, heeft niets met je element in de boiler te maken, je wp heeft er ook een ingebouwd.
Waar en hoe kan ik checken of ik ook in de WP een elektrische bijverwarming heb, en hoeveel kW die is?
Ok dit zijn ff wat "tijdrovende" stappen, die ga ik morgen avond eens bekijken. Kom ik op terug.hutsefrutsel schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:16:
Wat we even uit kunnen proberen is hoeveel je wp gaat pendelen als de vloerverwarming uit is en alleen op de bovenverdieping draait. Dit werk zo: even de stoptijd op 8 min zetten( is normaliter 20 min) de thermostaat beneden 2 graden laten zakken en boven er 2 omhoog even op de thermostaat zelf aanpassen deze is dan tijdelijk. Wat er dan gebeurt is dat alleen de bovenste verdieping verwarmd wordt en nu even bij de wp blijven en kijken hoelang deze loopt, 8 min stopt en weer opnieuw begint(dit even bijhouden en posten aub). En als het goed is gaat de wp na 45 min of eerder een ontdooi cyclus doen, dan wordt de aanvoer koud hieraan kun je voelen wanneer het begint en wat mij dan interesseert of dan de pomp van de vloerverwarming bijschakeld. Dit kost wel even wat tijd maar dit moeten we even weten voordat we verder kunnen. Hiermee komen we er ook achter hoe groot de (of er) problemen zijn.
Dit is de terugslagklep toch? Want dan zit hij wel zoals in mijn aangepaste tekening op de return van de vloerverwarming.hutsefrutsel schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:22:
[...]
Heb nog even je schema bekeken (knap werk overigens) de no return / terugslag klep zit volgens mij niet waar jij hem tekent, op de foto zie ik hem zitten zoals in het originele schema
:strip_exif()/f/image/kjUdTNVqk3JXN1wMdAjwV3ZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Oef, dit begrijp ik niet heel erg goed helaas...hutsefrutsel schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:22:
. De retour is wel een dingetje. Een wp werkt met het principe van stapelen, er komt 20 graden retour en hij verhoogt dit met 5 of 7 graden, even later komt de retour met 21 graden terug en de aanvoer weer 5 of 7 graden hoger enz. Enz.enz.
Het principe van je kit is dat je 2 aparte groepen hebt, als de bovenste verdieping warmtevraag heeft komt de hogere stooklijn in werking maar als de beneden verdieping ook aan is wordt er dus warmer water aangevoerd als nodig voor de vloerverwarming en hiervoor zit de mengroep erin, deze mengt de aanvoer met de retour op de temperatuur van de stooklijn van beneden. En nu is de retour van de radiatoren (lees warm water) het koelwater van de menggroep en de retour van je vloer is de aanvoer van de retour geworden voor je wp ( lees koud water) en nu help je het principe van het stapelen omzeep. Dit gaat dus best wel veel energie kosten, maar het voordeel is weer dat je wp minder gaat pendelen. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.
Mogen we weten wat je stroom verbruik is van de afgelopen 2 weken?
Het verbruik van afgelopen week is als volgt (ps. ik heb in de tussentijd regelmatig met de instellingen en schema's gespeeld, dus misschien niet helemaal representatief). Maar het pendelen is wel duidelijk zichtbaar...
/f/image/U3081hy0mPJWSWMdbZu7GlA0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7Oz3Ibmv5svWwZe0TCfBkQRU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/c1bJ7H7qXsSlViPGLr0Pt3Hp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/krx00hUDhag8FFq9SvGe1e2c.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aIu3BheZdoaqjK5wLFzAKPYY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/35fwHj2yUMQlIVMGv0XO8UdP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xOUEacOFN3MbVFZGzMkwBdJT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oNTrIyu4L04sYGs3YMJy82zG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Grimmie op 15-01-2025 22:34 ]
Dat is nog een dingetje inderdaad... mijn monteur heeft mij toegezegd de hele boel voor €1000, te installeren.hutsefrutsel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
@balfnl de tweede kit van grimmie zou wel wat voor jouw situatie zijn als je tenminste een leiding apart hebt lopen naar je keuken vloer verdeler. Bij jouw hoeft de tweede stooklijn maar 1 graad hoger als de rest. Ben bang dat zo’n kit wel een paar duizend euro kost…… is een radiator extra wat goedkoper 😏
Misschien kan @Grimmie ons vertellen wat zo’n set kost inclusief montage? Zie dat de set zelf 964,- kost en een losse thermostaat €125,-
Nu de factuur binnen is hebben we het ineens over €2300... daar ben ik het vanzelfsprekend niet mee eens, maar die discussie komt nog wel.
In de tussentijd heb ik trouwens zowel de boven als beneden groep de temperatuur beïnvloeding op 100% gezet.
Ik merkte dat nu ik alleen boven op 100% gezet had de pomp geen koud water meer ging circuleren, maar omdat nu de vloerverwarming eindeloos bleef door draaien het boven toch niet echt goed warm werd.
Nu ik beneden ook op 100% heb gezet word het boven wel lekker warm (en beneden ook nog steeds).
Ik merkte dat nu ik alleen boven op 100% gezet had de pomp geen koud water meer ging circuleren, maar omdat nu de vloerverwarming eindeloos bleef door draaien het boven toch niet echt goed warm werd.
Nu ik beneden ook op 100% heb gezet word het boven wel lekker warm (en beneden ook nog steeds).
Dat komt waarschijnlijk omdat de retouren gekruist zitten, je wp heeft een aanvoer waar een retour bij hoort en die krijgt hij niet aangeleverd omdat dit gekruist zitGrimmie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:34:
In de tussentijd heb ik trouwens zowel de boven als beneden groep de temperatuur beïnvloeding op 100% gezet.
[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 15-01-2025 22:38 ]
Dit verklaart voor mij wel waarom er voor die circuitkit gekozen is. Even kort door de bocht: Jaga Strada's zijn voor gebruik in combinatie met een normale gasgestookte CV-ketel. De Strada Hybrid is voor gebruik in combinatie met een warmtepomp.Grimmie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:49:
[...]
Ik heb ook de Jaga Strada, maar niet de Hybrid, dus geen ventilatoren.
De circuitkit lost dit probleem op doordat je het Jaga circuit op een hogere temperatuur kan laten draaien dan de vloerverwarming, maar dit heeft een negatieve impact op de efficiëntie van je warmtepomp. Deze draait veel efficiënter op lagere aanvoer temperaturen.
Even een letterlijke quote van de product pagina van de gewone Strada op de site van Jaga zelf:
Waarbij het Dynamic Boost Hybrid systeem de ventilatoren zijn en je er dus in feite alsnog een Strada Hybrid van maakt. Hingen de gewone Strada's er al of zijn die aangeraden door je installateur?KLAAR VOOR EEN WARMTEPOMP!
Strada radiatoren laten je HR-ketel op zijn laagste watertemperatuur werken en dus op zijn hoogste rendement. Zo bespaar je direct op de energierekening. Omschakelen naar een installatie met een warmtepomp kan makkelijk en snel door het Dynamic Boost Hybrid-systeem toe te voegen.
Je kan dus alsnog die DBH systemen aanschaffen om de efficiëntie van de Jaga's te verhogen, zodat je stooklijn fors omlaag kan. Echter heb je dan wel een stopcontact nodig in de buurt van de Jaga's en die dingen zijn los ook nog wel redelijk aan de prijs. Op het forum hier is er een topic over het zelf maken van zo'n boost systeem. Als je een beetje handig bent is dat wellicht fors goedkoper:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061
balfnl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Dit verklaart voor mij wel waarom er voor die circuitkit gekozen is. Even kort door de bocht: Jaga Strada's zijn voor gebruik in combinatie met een normale gasgestookte CV-ketel. De Strada Hybrid is voor gebruik in combinatie met een warmtepomp.
De circuitkit lost dit probleem op doordat je het Jaga circuit op een hogere temperatuur kan laten draaien dan de vloerverwarming, maar dit heeft een negatieve impact op de efficiëntie van je warmtepomp. Deze draait veel efficiënter op lagere aanvoer temperaturen.
Even een letterlijke quote van de product pagina van de gewone Strada op de site van Jaga zelf:
[...]
Waarbij het Dynamic Boost Hybrid systeem de ventilatoren zijn en je er dus in feite alsnog een Strada Hybrid van maakt. Hingen de gewone Strada's er al of zijn die aangeraden door je installateur?
Je kan dus alsnog die DBH systemen aanschaffen om de efficiëntie van de Jaga's te verhogen, zodat je stooklijn fors omlaag kan. Echter heb je dan wel een stopcontact nodig in de buurt van de Jaga's en die dingen zijn los ook nog wel redelijk aan de prijs. Op het forum hier is er een topic over het zelf maken van zo'n boost systeem. Als je een beetje handig bent is dat wellicht fors goedkoper:
/f/image/AceDY25FoeUPH0cIH1fkTTkB.png?f=fotoalbum_large)
Deze zijn in meerdere varianten met temperatuur voeler te verkrijgen
Ze staan nu allemaal rond de 0,5-1 En kunnen naar 5hutsefrutsel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:57:
[...]
Weet niet of je dat weet maar de rode kapjes van je verdeler moeten eraf en dan kun je de moer eronder verdraaien. Zo kun je de flow verhogen meestal kun je ze tot max 3 instellen. Dan kom je hopelijk op 1800 liter
:strip_exif()/f/image/7aVvZ4azeswM7TUCbVSftPYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan probeer ze maar naar 4 te krijgen en de kleine ruimtes en badkamer wat minder, deze daarna even na meten op de retour met een temperatuur meter,dat kon je toch ook? Allemaal op de zelfde temperatuur brengen. En pas ook je stooklijn even aan zoals ik dat eerder had voorgesteld anders wordt het een sauna binnen😏ChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Ze staan nu allemaal rond de 0,5-1 En kunnen naar 5[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-01-2025 10:20 ]
Ja dat denk ik wel, ik heb zo'n meter van de Lidl hiervoor gekocht, kwam ik eerder tegen hier op het forum, daar zou het mee moeten lukken.hutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Dan probeer ze maar naar 4 te krijgen en de kleine ruimtes en badkamer wat minder, deze daarna even na meten op de retour met een temperatuur meter,dat kon je toch ook?
Ik zal eens kijken of me dat gaat lukken. Helaas heb ik bij de oplevering geen overzicht gekregen welke groep naar welke ruimte gaat.
Maar goed, ik zal ze allemaal eens naar 4 brengen.
Edit, ze gaan niet verder dan 3
Wel eerst even de pomp snelheid aanpassenhutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Dan probeer ze maar naar 4 te krijgen en de kleine ruimtes en badkamer wat minder, deze daarna even na meten op de retour met een temperatuur meter,dat kon je toch ook? Allemaal op de zelfde temperatuur brengen. En pas ook je stooklijn even aan zoals ik dat eerder had voorgesteld anders wordt het een sauna binnen😏
Ben heel benieuwd of dit op advies van de installateur was of dat ze er al hingen. Voor 2300 euro kon je ook wel de ventilatoren plaatsen en dan had je jaarlijks een beste besparing op je stroom rekening gehad. En die komt ieder jaar terug. Heb begrepen dat de rekening nog niet is betaald………..balfnl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Dit verklaart voor mij wel waarom er voor die circuitkit gekozen is. Even kort door de bocht: Jaga Strada's zijn voor gebruik in combinatie met een normale gasgestookte CV-ketel. De Strada Hybrid is voor gebruik in combinatie met een warmtepomp.
[...]
Waarbij het Dynamic Boost Hybrid systeem de ventilatoren zijn en je er dus in feite alsnog een Strada Hybrid van maakt. Hingen de gewone Strada's er al of zijn die aangeraden door je installateur?
Ik heb bij de compressor configuratie het volgende aangepast:
Stopsignaal van 8 naar 20 min
Snelheid Circulatiepomp van 75% naar 100%
Post-circulatie van 60 naar 600s
Top en hoeveel flow heb je nu, en vergeet niet de stooklijn aan te passen zoals ik eerder had voorgesteldChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:48:
Ik heb bij de compressor configuratie het volgende aangepast:
En als je nu een 5kw wp had gehad dan was 1.5 liter flow per minuut goed geweest. Nu moeten alle zeilen bijgezet worden om maar een beetje in de buurt te komen van flow die nodig is. En met een lagere flow heb je veel meer warmte afgifte. Deze combinatie is dan ook Totaal onnodig! Met dan aan je installateurhutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:49:
[...]
Top en hoeveel flow heb je nu, en vergeet niet de stooklijn aan te passen zoals ik eerder had voorgesteld
Ik moet even goed zoeken in welk scherm ik wat kan instellen...hutsefrutsel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Ja kun je een op een overnemen op je stooklijn na. Het stroomverbruik komt bij jouw waarschijnlijk door de vele starts en daardoor heeft je wp maar een kort leven. En je stooklijn zou bij min 10 op 25 graden kunnen en bij plus 20 op 19 graden. Maar dan krijg je waarschijnlijk een pendel gedrag waar je u tegen zegt en dat komt doordat je wp te groot is. Zou zeggen probeer maar eens
Stooklijn -10 naar 25 staat in dat schermpje Zone 1: verwarming, Vertrek T bij -10 = 35 graden? Die zal ik naar 25 zetten.
In welk scherm staat de plus 20? Is dat dit scherm?
Pagina 30 in dit forumChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:59:
[...]
Ik moet even goed zoeken in welk scherm ik wat kan instellen...
Stooklijn -10 naar 25 staat in dat schermpje Zone 1: verwarming, Vertrek T bij -10 = 35 graden? Die zal ik naar 25 zetten.
[Afbeelding]
In welk scherm staat de plus 20? Is dat dit scherm?
[Afbeelding]
Dankjewel, ik heb de instellingen nu aangepast. De flow zit op elke groep nu ergens tussen de 2-3.
Om precies te zijn:
4 staan er op 2
2 staan er op 2,5
4 staan er op 3
Om precies te zijn:
4 staan er op 2
2 staan er op 2,5
4 staan er op 3
[ Voor 28% gewijzigd door ChUcKiE op 16-01-2025 11:10 ]
Top, eens even kijken wat het brengt denk dat je stooklijn ook nog wel naar 24 graden kan maar daar kom je vanzelf achter. Om in het voorjaar het pendelen te voorkomen kun je de omslag van winter naar zomer die nu op 18 graden staat even op 15 graden zetten dan stopt de wp als het buiten 15 graden isChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:07:
Dankjewel, ik heb de instellingen nu aangepast. De flow zit op elke groep nu ergens tussen de 2-3.
Dan zit je nu op 1500 en je hebt er 2000 liter nodig, zit er een buffer vat geplaatst?ChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:07:
Om precies te zijn:
4 staan er op 2
2 staan er op 2,5
4 staan er op 3
Nee er is geen extra extern buffervat geplaatst.
Die is helaas wel nodig in deze configuratie en zou het ook zeker overwegen. Nu met deze temperaturen zal het wel goed gaan maar in het voorjaar wordt het een flipperkast met het pendelenChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:24:
Of je moet een strategische timer maken zodat hij niet kan pendelenhutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Die is helaas wel nodig in deze configuratie en zou het ook zeker overwegen. Nu met deze temperaturen zal het wel goed gaan maar in het voorjaar wordt het een flipperkast met het pendelen
Aha ok, en waar zou zo'n vat geplaatst kunnen/moeten worden? In de ruimte waar de warmtepomp staat, of bij de verdeler? En hoe groot zou zo'n vat dan moeten zijn?
Zijn er op dit forum überhaupt goede installateurs bekend die deze opzet/installatie kennen en vergelijkbaar advies als @hutsefrutsel geeft in de praktijk ook kunnen realiseren?
De installateur die bij ons nieuwbouwhuis de installatie heeft verzorgd hoef ik hier echt niet voor te vragen.
De installateur die bij ons nieuwbouwhuis de installatie heeft verzorgd hoef ik hier echt niet voor te vragen.
Deze komt bij de wp in serie met de retour dan zal hij altijd mee verwarmen. Zou voor een 200 liter gaanChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:31:
Aha ok, en waar zou zo'n vat geplaatst kunnen/moeten worden? In de ruimte waar de warmtepomp staat, of bij de verdeler? En hoe groot zou zo'n vat dan moeten zijn?
Sorry je bedoelt niet een warmwater opslag vat, of wel? Die staat er wel 1 naast van 500literhutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Deze komt bij de wp in serie met de retour dan zal hij altijd mee verwarmen. Zou voor een 200 liter gaan
Nee zeker niet een extra vat zodat je wp je extra overschot kwijt kan. In het voorjaar heeft je wp wel een capaciteit van 15kwChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:34:
[...]
Sorry je bedoelt niet een warmwater opslag vat, of wel? Die staat er wel 1 naast van 500liter
Ok, helder.
geen idee hoe zo'n warmtepomp werkt met en warmwater opwarmen en vloerverwarming, maar kan het overschot van zijn capaciteit niet gebruikt worden om dat warmwater opslagvat van 500 liter "meer" te verwarmen? of zijn dat twee gescheiden zaken en is het extra buffervat van 200 liter echt nodig om de het overschot van de vloerverwarmingsdeel kwijt te kunnen?
geen idee hoe zo'n warmtepomp werkt met en warmwater opwarmen en vloerverwarming, maar kan het overschot van zijn capaciteit niet gebruikt worden om dat warmwater opslagvat van 500 liter "meer" te verwarmen? of zijn dat twee gescheiden zaken en is het extra buffervat van 200 liter echt nodig om de het overschot van de vloerverwarmingsdeel kwijt te kunnen?
Nee helaas, dit zijn twee verschillende systemen. En als je jouw wp langer wil houden dan zul je echt aan een buffervat moetenChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:38:
Ok, helder.
[ Voor 6% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-01-2025 11:41 ]
En dan kom je dus op zoiets uit?
https://www.123klimaatsho...AuR85n5cBwXzp6tryojayazWo
En dan de 200 liter variant voor 1550 euro. exclusief installatiekosten.
En dan moet er ook nog ruimte voor zijn
ChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:42:
En dan kom je dus op zoiets uit?
/f/image/ZWgmG4tAuJjVW0kD7zUDF6I1.png?f=fotoalbum_large)
Zoiets is beter hoeft verder geen aansluitingen te hebben alleen in en uitgang. En de maat lijkt heel groot maar ze zijn ook in andere passende maten te krijgen en ze zijn binnen 1,5 uur geplaatst stelt niks voor
Let wel op als je er ook mee koelt in de zomer dan moet je een geïsoleerde hebben.
Maar met de flow die je had zal dat zeker niet goed gewerkt hebben en nu ook nog niet met deze flow. Dus een buffer is een win win situatie
[ Voor 16% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-01-2025 11:52 ]
hutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:46:
[...]
[Afbeelding]
Zoiets is beter hoeft verder geen aansluitingen te hebben alleen in en uitgang. En de maat lijkt heel groot maar ze zijn ook in andere passende maten te krijgen en ze zijn binnen 1,5 uur geplaatst stelt niks voor
Let wel op als je er ook mee koelt in de zomer dan moet je een geïsoleerde hebben.
Maar met de flow die je had zal dat zeker niet goed gewerkt hebben en nu ook nog niet met deze flow. Dus een buffer is een win win situatie
/f/image/JoC6LTs0gu3ptRbODNeot6P8.png?f=fotoalbum_large)
Dank weer voor de informatie. Dat klinkt logisch en goed zo ja. Een buffervat zou dan voor de ontstane situatie waarbij de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan een oplossing zijn.
Warmteservice heeft ook een zaak bij ons in de buurt (Noord-Limburg), maar volgens mij installeren ze zelf niets?
Ik zal eens op zoek gaan naar een installatiebedrijf hier in de buurt.
Helaas zijn bij mij de plaatsingsopties zeer beperkt. Onder de warmtepomp binnenunit kan ik iets van 90cm hoog kwijt, links ernaast is ruimte voor iets van 60 bij 60 (vloerruimte). in de hoogte begint daar op 1 meter het schuine dak dus wordt de ruimte langzaamaan kleiner.
Het buffervat van Nefit 200l: diameter van 55 cm, dat zou kunnen passen, maar hoogte van zo'n 1,5 meter dan helaas niet.
Een buffervat van 120l zou dan weer wel passen met een diameter van 55 en hoogte van 1 meter.
Warmteservice heeft ook een zaak bij ons in de buurt (Noord-Limburg), maar volgens mij installeren ze zelf niets?
Helaas zijn bij mij de plaatsingsopties zeer beperkt. Onder de warmtepomp binnenunit kan ik iets van 90cm hoog kwijt, links ernaast is ruimte voor iets van 60 bij 60 (vloerruimte). in de hoogte begint daar op 1 meter het schuine dak dus wordt de ruimte langzaamaan kleiner.
Het buffervat van Nefit 200l: diameter van 55 cm, dat zou kunnen passen, maar hoogte van zo'n 1,5 meter dan helaas niet.
Een buffervat van 120l zou dan weer wel passen met een diameter van 55 en hoogte van 1 meter.
[ Voor 29% gewijzigd door ChUcKiE op 16-01-2025 13:36 ]
Bij warmteservice kunnen ze je ook adviseren deze werken ook samen met installateurs. Volgens mij zijn er ook plafond beugels te koopChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:32:
Dank weer voor de informatie. Dat klinkt logisch en goed zo ja. Een buffervat zou dan voor de ontstane situatie waarbij de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan een oplossing zijn.
Ik vrees dat ook aan het plafond lastig wordt helaas 😔 dit is de beschikbare ruimte:hutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Bij warmteservice kunnen ze je ook adviseren deze werken ook samen met installateurs. Volgens mij zijn er ook plafond beugels te koop
:strip_exif()/f/image/OmGuAkoil2qHz3canXv6TIIo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nasKgpgbht2TMYtyKZchH7Oq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cGNiPTwzXsYRQSAzDyPlfNIV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus onder de warmtepomp unit is wat ruimte, links ervan tussen in de hoek naast de wasmachine zou zo’n 120L buffervat kunnen staan. Rechts van de unit staat het 500 liter warmwater vat.
Ieder buffervat is een verbetering, en als je de berekening er op loslaat gaat die uit van 16 procent van je vermogen maar dat klopt bij jouw niet aangezien je de flow niet haalt.ChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Ik vrees dat ook aan het plafond lastig wordt helaas 😔 dit is de beschikbare ruimte:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus onder de warmtepomp unit is wat ruimte, links ervan tussen in de hoek naast de wasmachine zou zo’n 120L buffervat kunnen staan. Rechts van de unit staat het 500 liter warmwater vat.
De vuistregel is tussen 10 en 15 keer het vermogen van je wp en dan het liefst naar boven afronden als je de flow niet haalt. En volgens mij werkt jouw warmtepomp ook met een 16 liter warmtewisselaar dus je hebt al een klein buffervat ingebouwd. Maar dat zal in je installatie boekje staan. De duo werkt wel zo.
[ Voor 16% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-01-2025 17:16 ]
hutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Ieder buffervat is een verbetering.
De vuistregel is tussen 10 en 15 keer het vermogen van je wp en dan het liefst naar boven afronden als je de flow niet haalt. En volgens mij werkt jouw warmtepomp ook met een 16 liter warmtewisselaar dus je hebt al een klein buffervat ingebouwd. Maar dat zal in je installatie boekje staan. De duo werkt wel zo.
/f/image/sc0WPXLcnLKYPxKbnRYig8D4.png?f=fotoalbum_large)
Misschien zou deze passen is in de zelfde prijsklasse
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 16-01-2025 17:56 ]
Normaliter wordt een buffervat bij de wp geplaatst aangezien hier alle leidingen bij elkaar komen maar bij jou zou het ook bij de verdeler kunnen aangezien je geen andere gebruikers hebt. Volgens mij heb je hier meer ruimte.ChUcKiE schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:24:
9 liter flow per minuut betekent 540 liter per uur plus 200 van je radiatoren is ongeveer 740 liter. Je hebt 1616 liter nodig bij een 8kw en je geeft aan dat alles goed werkt? Met 2 mega pompen in je systeem?Grimmie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:49:
Heb een drukke week achter de rug en volgende week een weekje vakantie, dus niet heel erg bezig geweest met de warmtepomp.
[...]
Sommige groepen staan bijna helemaal open, andere bijna helemaal dicht, in totaal 9L flow.
[...]
Ik heb ook de Jaga Strada, maar niet de Hybrid, dus geen ventilatoren.
En je buffervat is meegenomen door je monteur?
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 17-01-2025 11:25 ]
Chuckie heeft toch een 10 groeps verdeler als ik het geoed zie.hutsefrutsel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:22:
[...]
9 liter flow per minuut betekent 540 liter per uur plus 200 van je radiatoren is ongeveer 740 liter. Je hebt 1616 liter nodig bij een 8kw en je geeft aan dat alles goed werkt? Met 2 mega pompen in je systeem?
Afbeelding
10x3l=30L per minuut=1800L per uur.
[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 17-01-2025 11:39 ]
Misschien is het goed dat je de voorgestelde test even uitvoert en kijk even naar mijn post hoe mijn eigen wp loopt, deze loopt van 7.00h tot 18.00h zonder een enkele onderbreking. Dat is bij jouw onmogelijk met deze flow.hutsefrutsel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:22:
[...]
9 liter flow per minuut betekent 540 liter per uur plus 200 van je radiatoren is ongeveer 740 liter. Je hebt 1616 liter nodig bij een 8kw en je geeft aan dat alles goed werkt? Met 2 mega pompen in je systeem?
Ja maar hij heeft ze niet allemaal op 3 gekregen, zie zijn vorige post, daar staat zijn flow wat gelukt isAudione0 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:38:
[...]
Chuckie heeft toch een 10 groeps verdeler als ik het geoed zie.
Afbeelding
10x3l=30L per minuut=1800L per uur.
aah kak, goed punt. Daar heb ik overheen gelezenhutsefrutsel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Ja maar hij heeft ze niet allemaal op 3 gekregen, zie zijn vorige post, daar staat zijn flow wat gelukt is
Beter een reactie teveel als één te weinig😃Audione0 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:44:
[...]
aah kak, goed punt. Daar heb ik overheen gelezen
Met de veranderingen is het nu binnen van 20,5 naar zo’n 19,5 afgekoeld. Standaard staat de temperatuur nu op 20 meen ik. Die wil ik wel weer naar standaard 20,5 brengen.hutsefrutsel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:11:
[...]
Top, eens even kijken wat het brengt denk dat je stooklijn ook nog wel naar 24 graden kan maar daar kom je vanzelf achter. Om in het voorjaar het pendelen te voorkomen kun je de omslag van winter naar zomer die nu op 18 graden staat even op 15 graden zetten dan stopt de wp als het buiten 15 graden is
Dan de temperatuur bij min 10 er 1 verhogen, kun je mij een foto sturen met de temperatuur erop met aanvoer en retour en vraag?ChUcKiE schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:07:
[...]
Met de veranderingen is het nu binnen van 20,5 naar zo’n 19,5 afgekoeld. Standaard staat de temperatuur nu op 20 meen ik. Die wil ik wel weer naar standaard 20,5 brengen.
/f/image/ISLoxDdwxt9MusBTTYhiwsk4.png?f=fotoalbum_large)
Deze graag even als die loopt en als het lukt net voor die afslaat en dan zou de retour dicht bij de vraag moeten zitten/ ingestelde ingangswaarde
[ Voor 35% gewijzigd door hutsefrutsel op 17-01-2025 17:28 ]
Heeft jullie woning een wtw unit overigens?hutsefrutsel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Dan de temperatuur bij min 10 er 1 verhogen, kun je mij een foto sturen met de temperatuur erop met aanvoer en retour en vraag?[Afbeelding]
Deze graag even als die loopt en als het lukt net voor die afslaat en dan zou de retour dicht bij de vraag moeten zitten/ ingestelde ingangswaarde
Nee wij hebben geen WTW in de woning.
De waardes staan nu alsvolgt in beeld:
:strip_exif()/f/image/hU794UTwSwF408WAu9lJtPRc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door ChUcKiE op 17-01-2025 18:15 ]
Aha dat verklaart waarom hij de temperatuur in huis niet haalt, dan kun je de temperatuur bij plus 20 ook terug zetten op 20 graden.ChUcKiE schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:14:
Nee wij hebben geen WTW in de woning.
[Afbeelding]
Verder ziet het er goed uit, de aanvoer en retour liggen nu dicht op elkaar zoals het hoort, niet zoals gisteren met 6 graden verschil
Wel even je thermostaat op 20.5 zetten en als je stooklijn straks goed staat gaat de kamertemperatuur er 0.2 graden erover en 0.2 eronder in de comfort mode, in de eco is dat 0.5 graden
Maar nu met minder stroom verbruik
[ Voor 13% gewijzigd door hutsefrutsel op 17-01-2025 18:47 ]
Hallo,allemaal.Ik heb sinds anderhalf jaar een Alfea extensie A.L R32.Hij staat op een platdak van het huis,nu is het zo dat we hem ‘s nachts nog wel eens horen,de trillingen(wordt aan gewerkt)wij hadden hem altijd op constante temperatuur staan,nu heb ik hem sinds 1 week op eco staan,wat een genot ‘s nachts zo stil,maar nu komt het,zo wordt het zo warm in huis omdat denk ik op comfort staat,‘s avonds is het zo 22,4 graden wat we normaal prima op 20.5 was.Hen jullie een idee?
Hoe staat je stooklijn ingesteld? Vanaf pagina 30 staat het een en ander aan uitleg hoe je daar achter komt.Rouwhorst schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:13:
Hallo,allemaal.Ik heb sinds anderhalf jaar een Alfea extensie A.L R32.Hij staat op een platdak van het huis,nu is het zo dat we hem ‘s nachts nog wel eens horen,de trillingen(wordt aan gewerkt)wij hadden hem altijd op constante temperatuur staan,nu heb ik hem sinds 1 week op eco staan,wat een genot ‘s nachts zo stil,maar nu komt het,zo wordt het zo warm in huis omdat denk ik op comfort staat,‘s avonds is het zo 22,4 graden wat we normaal prima op 20.5 was.Hen jullie een idee?
Weet niet of je er met @Jeep bent uitgekomen maar anders is het misschien een idee om een nieuw forum aan te maken?balfnl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:34:
@Jeep en @hutsefrutsel
Geen reactie van hem gehad helaas, dus dat is zeker een optiehutsefrutsel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:28:
[...]
Weet niet of je er met @Jeep bent uitgekomen maar anders is het misschien een idee om een nieuw forum aan te maken?
Dat is jammer, laat maar weten als je een nieuwe begint dan ga ik met je meebalfnl schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:06:
[...]
Geen reactie van hem gehad helaas, dus dat is zeker een optie
Wat is de minimale flow die de Alfea Extensa 10kW nodig heeft om in deellast zijn warmte kwijt te kunnen?
En is er een minimale flow nodig voor de ontdooi cyclus?
Er bestaat een instelling die er voor zorgt dat de WP tussen een bepaalde tijd extra stil is. Dit heet attenuation.Rouwhorst schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:13:
Bedoelt om de WP bv snachts wat stiller te maken.
Hoe kan ik iemand als topic starter toevoegen ?balfnl schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:06:
[...]
Geen reactie van hem gehad helaas, dus dat is zeker een optie
Ik heb eerlijk gezegd geen idee 😅Jeep schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:21:
[...]
Hoe kan ik iemand als topic starter toevoegen ?
Ah, als je de startpost bewerkt, kan je daar mede auteurs toevoegen
[ Voor 14% gewijzigd door balfnl op 18-01-2025 19:00 ]
In de handleiding wordt gesproken over 2047 liter flow per uur. Daar schijnt wel iets marge in te zitten overigens, maar minimaal 80% van die 2047 heb je wel nodig.blanken17 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:54:
Wat is de minimale flow die de Alfea Extensa 10kW nodig heeft om in deellast zijn warmte kwijt te kunnen?
Toegevoegd !balfnl schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:58:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee 😅
Ah, als je de startpost bewerkt, kan je daar mede auteurs toevoegen
In deze handleiding spreken ze over nominale omstandigheden met 1024l/h op pagina 7balfnl schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:05:
[...]
In de handleiding wordt gesproken over 2047 liter flow per uur. Daar schijnt wel iets marge in te zitten overigens, maar minimaal 80% van die 2047 heb je wel nodig.
https://atlanticclimate.n...-Alfea-Extensa-AI-R32.pdf
Maar ik zie nergens een minimale flow bij deellast.
Op pagina 10 staat de pompgrafiek en daaruit blijkt dat de pomp tot 1600l/h kan en niet tot 2047l/h.
Is het niet vreemd dat de minimale flow in deellast niet is opgenomen.
Afgelopen dagen weer mega pendel gedrag en verbruik van ca. 60kW per dag.
Had alles redelijk rustig en comfortabel met een normaal verbruik (20-30kW) op een dag net boven 0 en luchtvochtigheid rond 80-85%.
Omgeving 70% (alvast weer op 10% gezet zoals in pagina 30 voorbeeld)
-10 op 37 graden
+20 op 19 graden
Pomp 88%
Stoptijd 15 minuten
Doorloop 600 seconden
Elek. Bijverwarming aan (1,5kW)
We hebben een 5 groep vloerverwarming (verdeler met pomp, van CV) voor woonkamer/keuken) en 2x enkel groep vloerverwarming met een retourbegrenzer voor de bijkeuken en gang. (In plaats van de oude radiatoren die daar zaten)
Krijgen het ook nauwelijks boven 20 graden en de buitenunit dreunt enorm (niet eerder zo gehad)
Iemand tips? Of is dit bij het weer momenteel te verwachten?
Had alles redelijk rustig en comfortabel met een normaal verbruik (20-30kW) op een dag net boven 0 en luchtvochtigheid rond 80-85%.
-10 op 37 graden
+20 op 19 graden
Pomp 88%
Stoptijd 15 minuten
Doorloop 600 seconden
We hebben een 5 groep vloerverwarming (verdeler met pomp, van CV) voor woonkamer/keuken) en 2x enkel groep vloerverwarming met een retourbegrenzer voor de bijkeuken en gang. (In plaats van de oude radiatoren die daar zaten)
Krijgen het ook nauwelijks boven 20 graden en de buitenunit dreunt enorm (niet eerder zo gehad)
Verdeler met pomp is je grootste probleem deze heeft als het geen hydraulisch neutrale is boven de 60 graden aanvoer nodig en nu is je aanvoer rond de 28 graden maar wat voor wp heb je en wat is je flow?dwlindeboom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:28:
-10 op 37 graden
+20 op 19 graden
Pomp 88%
Stoptijd 15 minuten
Doorloop 600 seconden
En heb je de inschakel temperatuur van het element op -7 gezet?
En de retour begrenzer heeft eigenlijk geen functie meer dus deze kan helemaal open staan.
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-01-2025 09:38 ]
Hier eigenlijk hetzelfde probleem, wij hebben de buiten unit op een plat dak staan en momenteel lijkt er elke 20 minuten een heli op te stijgen vanaf ons dak. Een kleine disclaimer, wij hebben een verkeerd type verdeler op de vloerverwarming. De installateur komt deze vrijdag vervangen door een open model.dwlindeboom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:28:
-10 op 37 graden
+20 op 19 graden
Pomp 88%
Stoptijd 15 minuten
Doorloop 600 seconden
Zo extreem als afgelopen 2 weken is het hier nog niet geweest, vorige winter ging het ok. Ik krijg de woning amper op 20 graden zonder extra hulp. Warm water komt niet op de ingestelde waarde en anti legionella runs werken al helemaal niet meer (heb ik uitgezet voorlopig). De dames in huis beginnen (terecht) de warmtepomp heel vervelend te vinden. Vergeleken met de vorige winter is er veel minder zon en meer mist waardoor de buiten unit sneller dicht slaat, is dit een theorie?
Het valt mij op dat de warmtepomp buiten de ingestelde tijden over gaat naar naar de SWW modus. Ik weet niet of dit normaal gedrag is? Komt echt meerdere keren per dag voor.
Heb je de eco temperatuur op 40 staan, dit is de temperatuur die buiten de timer om werkt dus altijd 40 graden maaktleon1e schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Hier eigenlijk hetzelfde probleem, wij hebben de buiten unit op een plat dak staan en momenteel lijkt er elke 20 minuten een heli op te stijgen vanaf ons dak. Een kleine disclaimer, wij hebben een verkeerd type verdeler op de vloerverwarming. De installateur komt deze vrijdag vervangen door een open model.
Zo extreem als afgelopen 2 weken is het hier nog niet geweest, vorige winter ging het ok. Ik krijg de woning amper op 20 graden zonder extra hulp. Warm water komt niet op de ingestelde waarde en anti legionella runs werken al helemaal niet meer (heb ik uitgezet voorlopig). De dames in huis beginnen (terecht) de warmtepomp heel vervelend te vinden. Vergeleken met de vorige winter is er veel minder zon en meer mist waardoor de buiten unit sneller dicht slaat, is dit een theorie?
Het valt mij op dat de warmtepomp buiten de ingestelde tijden over gaat naar naar de SWW modus. Ik weet niet of dit normaal gedrag is? Komt echt meerdere keren per dag voor.
Is je elektrische element ingeschakeld? Die heb je nu echt nodig
En heb je de flow op orde anders kan hij niet voldoende ontdooien maar met een open verdeler zal het een stuk beter gaan straks
[ Voor 6% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-01-2025 10:01 ]
Ja staat op 40.hutsefrutsel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:51:
[...]
Heb je de eco temperatuur op 40 staan, dit is de temperatuur die buiten de timer werkt dus altijd 40 graden maakt
Deze bedoel je? "Toelating als T ext < 7C" / Regeling van omschakeling 100C min. Of zijn er nog meer instellingen?Is je elektrische element ingeschakeld? Die heb je nu echt nodig
Helaas krijg ik de flow niet geregeld met deze gesloten verdeler.En heb je de flow op orde anders kan hij niet voldoende ontdooien
[ Voor 29% gewijzigd door leon1e op 19-01-2025 10:03 ]
Element staat op-7 inderdaad, we hebben de 6kW volgens beeldscherm van binnenunit. Op factuur staat alfea 8 (snap ik nog steeds niks van)hutsefrutsel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:22:
[...]
Verdeler met pomp is je grootste probleem deze heeft als het geen hydraulisch neutrale is boven de 60 graden aanvoer nodig en nu is je aanvoer rond de 28 graden maar wat voor wp heb je en wat is je flow?
En heb je de inschakel temperatuur van het element op -7 gezet?
En de retour begrenzer heeft eigenlijk geen functie meer dus deze kan helemaal open staan.
Warm water is 300l die goed functioneert, gisteren met 2x lange regendouche en 1x bad vol was hij wel lauw en moest hij erg hard werken om op temperatuur te komen.
Heb alle verdelers wel open gedraaid (de knop) en de retour (inbus) geknepen, omdat hij anders gaat bonken in de leiding.
Stuur eens even wat foto’s van je instellingen en ook van je tapwaterleon1e schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:01:
[...]
Ja staat op 40.
[...]
Deze bedoel je? "Toelating als T ext < 7C" / Regeling van omschakeling 100C min. Of zijn er nog meer instellingen?
[...]
Helaas krijg ik de flow niet geregeld met deze gesloten verdeler.
8kw op factuur en 6kw in je scherm, zie hier een claim aankomen hier zit financieel best een verschil in. Maar hoeveel flow heb je? 6kw zou zomaar kunnen passen.dwlindeboom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:01:
[...]
Element staat op-7 inderdaad, we hebben de 6kW volgens beeldscherm van binnenunit. Op factuur staat alfea 8 (snap ik nog steeds niks van)
Warm water is 300l die goed functioneert, gisteren met 2x lange regendouche en 1x bad vol was hij wel lauw en moest hij erg hard werken om op temperatuur te komen.
Heb alle verdelers wel open gedraaid (de knop) en de retour (inbus) geknepen, omdat hij anders gaat bonken in de leiding.
En die verdeler laten aanpassen naar een open verdeler! Anders komt het niet goed, kun je het gelijk nog even over de factuur hebben😏 deze zijn relatief goedkoop, onder de 100 euro heb je ze al
[ Voor 12% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-01-2025 10:11 ]
Ja die regelt de inschakel buitentemperatuur, als deze zichtbaar is is je elektrische element ingesteld en die mag je wel op 0 graden zetten totdat je nieuwe verdeler er is.leon1e schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:01:
[...]
Ja staat op 40.
[...]
Deze bedoel je? "Toelating als T ext < 7C" / Regeling van omschakeling 100C min. Of zijn er nog meer instellingen?
[...]
Helaas krijg ik de flow niet geregeld met deze gesloten verdeler.
Ja een wp is eigenlijk niet geschikt voor een bad maar goed.dwlindeboom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:01:
[...]
Element staat op-7 inderdaad, we hebben de 6kW volgens beeldscherm van binnenunit. Op factuur staat alfea 8 (snap ik nog steeds niks van)
Hoezo gaat die bonken? Wat draai je dan dicht?
We zijn met zijn 2en en bad is vrij klein, tot nu nooit probleem met de 300 liter 😊hutsefrutsel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:19:
[...]
Ja een wp is eigenlijk niet geschikt voor een bad maar goed.
Hoezo gaat die bonken? Wat draai je dan dicht?
De retour ventielen moet ik dan knijpen, anders bonken de leidingen, heb daar enorm lang naar gezocht, maar als de temperatuur aanvoer hoog is gebeurt dat.
Factuur
/f/image/SkwauRqqDVfQJvT6CdN5sltJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door dwlindeboom op 19-01-2025 10:24 ]
Ok wel raar denk dat het met een open verdeler over gaat.dwlindeboom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:22:
[...]
We zijn met zijn 2en en bad is vrij klein, tot nu nooit probleem met de 300 liter 😊
De retour ventielen moet ik dan knijpen, anders bonken de leidingen, heb daar enorm lang naar gezocht, maar als de temperatuur aanvoer hoog is gebeurt dat.
Factuur
[Afbeelding]
De 8 kw kan ook een truukje zijn voor je subsidie. Maar nu weet ik nog steeds je flow niet
Hoe bekijk ik dat met deze verdelers? Zitten geen meters op 🫣hutsefrutsel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Ok wel raar denk dat het met een open verdeler over gaat.
De 8 kw kan ook een truukje zijn voor je subsidie. Maar nu weet ik nog steeds je flow niet
Nee dan houd het op, zo snel mogelijk laten vervangen ! Maar 7 groepen zou je rond de 800 liter moet zitten alleen de pomp op je verdeler werkt alles tegen en gooit het principe van je wp overboorddwlindeboom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:30:
[...]
Hoe bekijk ik dat met deze verdelers? Zitten geen meters op 🫣
hutsefrutsel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:34:
[...]
Nee dan houd het op, zo snel mogelijk laten vervangen ! Maar 7 groepen zou je rond de 800 liter moet zitten alleen de pomp op je verdeler werkt alles tegen en gooit het principe van je wp overboord
:strip_exif()/f/image/kvSt2i4S2sMHRmx7YQYGeB6D.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog mogelijke nood oplossingen met deze verdeler mogelijk? Aangezien installateurs over 2 jaar tijd hebben (lijkt het wel)
Ojee je hebt nog meer problemen, je aanvoer leidingen zijn veel te dun, deze moeten 22 mm zijn welke diameter is het is moeilijk in te schatten op de fotodwlindeboom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:36:
[...]
[Afbeelding]
Nog mogelijke nood oplossingen met deze verdeler mogelijk? Aangezien installateurs over 2 jaar tijd hebben (lijkt het wel)
Nu snap ik dat gebonk wel, je wp heeft 1100 liter flow nodighutsefrutsel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:38:
[...]
Ojee je hebt nog meer problemen, je aanvoer leidingen zijn veel te dun, deze moeten 22 mm zijn welke diameter is het is moeilijk in te schatten op de foto
En zo kan hij ook niet goed ontdooien vandaar het kabaal
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 19-01-2025 10:42 ]