Hallo allemaal,
Zo fijn deze community! Ik heb twee probleemstellingen.
Probleemstelling 1:
Pendelen van mijn warmtepomp bij aanvoer lager dan 32 graden en +8 graden buitentemperatuur
Probeemstelling 2:
Extreem pendelen bij aanvoer hoger dan 37 graden, buitentemperatuur van -0 graden en luchtvochtigheid van 100%
Ik heb zoveel mogelijk data bij elkaar weten te halen. Ik hoop niet dat dit een overload aan data is maar ben zo concreeet mogelijk. Als er meer data nodig is en ik daar overbeschik dan lever ik die graag aan.
Alsvast bedankt voor eventuele reacties en tips.
==================================
Mijn gegevens:
Warmtepomp:
Lucht/Water WP
Atlantic Alphea Extensa 9.5KW (geadverteerd als 10KW) alleen verwarming (SWW via andere WPB)
Klein buffervaatje van 40 liter in de retour
Afstand tussen de WP en buitenunit +- 7 meter (staat aan de rand van de tuin)
Flow van de pomp in te stellen als volgt + vermogen:
:strip_exif()/f/image/i8EjM9GaxRcwgOsPIcOgOAur.jpg?f=fotoalbum_large)
Minimaal vermogen van de compressor 17% = 1.6 KW
https://www.atlantic.be/b...a-i-10-r32#specifications
Huis details:
Vrijstaand huis (1970)
Woning = 160M2
Isolatie maatregelen en verwarmingsbronnen
HR++ Glas overal
Spouwmuurisolatie/dakisolatie/vloerisolatie
In woonkamer vloerverwarming +- 65 m2
Boven voornamelijk JAGA LT radiatoren
Openverdeler naar voor de vloerverwarming zonder pomp (5 groepen in 1 zone)
Hoofdleiding 28MM binnenmaat overal naar boven en naar vloerverwarming
Warmteverlies:
Woonkamer heeft een warmteverlies van 5318 Watt bij 20 graden.
Totale warmteverlies van de woning = 15000 Watt…
We stoken voornamelijk in de woonkamer rest van het huis staat wel open en wordt +- 17 graden:
Voornaamste instelling WP:
Weersafhankelijke regeling (80%) en thermostaat (20% invloed)
Overdag instelling (Comfort) 20 graden
Nachtverlaging (ECO) naar 19 gaden
Minimale aanvoer 28 graden en maximaal 40 graden
Delta T (niet in te stellen in deze WP) gemiddeld rond de 4 graden
Pompstand op 85% (22 l/m)
Minimale stoptijd : 8 minuten (= instelbaar)
Minimale runtijd : 20 minuten (niet instelbaar)
Hysteresse thermostaat bij comfort = 0.2 C en ECO = 0.5 (beide niet instelbaar)
Probleemstelling (1):
De WP gaat pendelen bij een aanvoertemperatuur lager dan 32 graden en + 8 a 10 graden buiten en een binnentemp van 20 graden. De tussenpozen tussen de runs zijn 20 minuten per instelling van de WP. Ondanks dat het comfort prima is bij het pendelen, verbruik gunstig is, zou ik dit toch graag willen onderzoeken waar het aan ligt.
Screenshots 1: Aanvoer = 28 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DKjcr4b4zhFVN2764Uk4Unbd.jpg?f=user_large)
Screenshot 2: Compressor view (minimaal 17% vermogen) bij aanvoer 28 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IN6qM7HhyazPg154S3PKYEZx.jpg?f=user_large)
Screenshot 3: KWH view bij aanvoer 28 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bAmJbS0jWD9rcOZTY0kpUHfs.jpg?f=user_large)
==================================================================================
Door proeven te doen en minimale aanvoer op te schroeven ben ik erachter gekomen dat bij 32 graden aanvoer het pendelen verdwenen is echter het verbruik veel hoger ligt.
Screenshot 4: Aanvoer +32 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObesT2fHyFp5x8QjODOc7n1Y.jpg?f=user_large)
Screenshot 5: Compressor View bij aanvoer 32 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7voxrCTGd8XMd4dSFATURdVn.jpg?f=user_large)
Screenshot 6: KWH View (verbruik tusssen 11.00 en 16.00 telt niet) bij 32 graden C aanvoer
Probleemstelling (2):
Extreem pendelen bij aanvoer hoger dan 37 graden en vele defrosts (lijkt het). Het verbruik ligt dan op +50KW per dag en het geluid van de WP buiten unit is heel hoog.
Screenshot 7: Aanvoer 38C en buiten 0 graden (100% luchtvochtigheid)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JMaL6hFl5fCL83ddT7eYnDf8.jpg?f=user_large)
Screenshot 8: Compressor modulatie bij aanvoer 38 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bvAoDqr67sHAOpqWdK6jp18.jpg?f=user_large)
Screenshot 9: KWH view bij aanvoer 38 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oDSjJNh8iYazRPdLnFABcHSl.jpg?f=user_large)
==================================================================================
WP stabaliseert als ik de minimale aanvoer en maximale aanvoer beiden op 35 graden zet. Dan heeft hij runs van +- 1 uur en defrosts worden ook minder…. Echter houd ik daarmee de de binnentemperatuur niet vast bij 20 graden.
Screenshot 10: Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
Screenshot 11: Compressor view: Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QNd1VECSjWAVPJlJ8yoPrkrv.jpg?f=user_large)
Screenshot 12: KWH view Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
Zo fijn deze community! Ik heb twee probleemstellingen.
Probleemstelling 1:
Pendelen van mijn warmtepomp bij aanvoer lager dan 32 graden en +8 graden buitentemperatuur
Probeemstelling 2:
Extreem pendelen bij aanvoer hoger dan 37 graden, buitentemperatuur van -0 graden en luchtvochtigheid van 100%
Ik heb zoveel mogelijk data bij elkaar weten te halen. Ik hoop niet dat dit een overload aan data is maar ben zo concreeet mogelijk. Als er meer data nodig is en ik daar overbeschik dan lever ik die graag aan.
Alsvast bedankt voor eventuele reacties en tips.
==================================
Mijn gegevens:
Warmtepomp:
Lucht/Water WP
Atlantic Alphea Extensa 9.5KW (geadverteerd als 10KW) alleen verwarming (SWW via andere WPB)
Klein buffervaatje van 40 liter in de retour
Afstand tussen de WP en buitenunit +- 7 meter (staat aan de rand van de tuin)
Flow van de pomp in te stellen als volgt + vermogen:
:strip_exif()/f/image/i8EjM9GaxRcwgOsPIcOgOAur.jpg?f=fotoalbum_large)
Minimaal vermogen van de compressor 17% = 1.6 KW
https://www.atlantic.be/b...a-i-10-r32#specifications
Huis details:
Vrijstaand huis (1970)
Woning = 160M2
Isolatie maatregelen en verwarmingsbronnen
HR++ Glas overal
Spouwmuurisolatie/dakisolatie/vloerisolatie
In woonkamer vloerverwarming +- 65 m2
Boven voornamelijk JAGA LT radiatoren
Openverdeler naar voor de vloerverwarming zonder pomp (5 groepen in 1 zone)
Hoofdleiding 28MM binnenmaat overal naar boven en naar vloerverwarming
Warmteverlies:
Woonkamer heeft een warmteverlies van 5318 Watt bij 20 graden.
Totale warmteverlies van de woning = 15000 Watt…
We stoken voornamelijk in de woonkamer rest van het huis staat wel open en wordt +- 17 graden:
Voornaamste instelling WP:
Weersafhankelijke regeling (80%) en thermostaat (20% invloed)
Overdag instelling (Comfort) 20 graden
Nachtverlaging (ECO) naar 19 gaden
Minimale aanvoer 28 graden en maximaal 40 graden
Delta T (niet in te stellen in deze WP) gemiddeld rond de 4 graden
Pompstand op 85% (22 l/m)
Minimale stoptijd : 8 minuten (= instelbaar)
Minimale runtijd : 20 minuten (niet instelbaar)
Hysteresse thermostaat bij comfort = 0.2 C en ECO = 0.5 (beide niet instelbaar)
Probleemstelling (1):
De WP gaat pendelen bij een aanvoertemperatuur lager dan 32 graden en + 8 a 10 graden buiten en een binnentemp van 20 graden. De tussenpozen tussen de runs zijn 20 minuten per instelling van de WP. Ondanks dat het comfort prima is bij het pendelen, verbruik gunstig is, zou ik dit toch graag willen onderzoeken waar het aan ligt.
Screenshots 1: Aanvoer = 28 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DKjcr4b4zhFVN2764Uk4Unbd.jpg?f=user_large)
Screenshot 2: Compressor view (minimaal 17% vermogen) bij aanvoer 28 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IN6qM7HhyazPg154S3PKYEZx.jpg?f=user_large)
Screenshot 3: KWH view bij aanvoer 28 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bAmJbS0jWD9rcOZTY0kpUHfs.jpg?f=user_large)
Door proeven te doen en minimale aanvoer op te schroeven ben ik erachter gekomen dat bij 32 graden aanvoer het pendelen verdwenen is echter het verbruik veel hoger ligt.
Screenshot 4: Aanvoer +32 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObesT2fHyFp5x8QjODOc7n1Y.jpg?f=user_large)
Screenshot 5: Compressor View bij aanvoer 32 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7voxrCTGd8XMd4dSFATURdVn.jpg?f=user_large)
Screenshot 6: KWH View (verbruik tusssen 11.00 en 16.00 telt niet) bij 32 graden C aanvoer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pgtu2fIPx1LN1ltBSEZCe8Up.jpg?f=user_large)
Probleemstelling (2):
Extreem pendelen bij aanvoer hoger dan 37 graden en vele defrosts (lijkt het). Het verbruik ligt dan op +50KW per dag en het geluid van de WP buiten unit is heel hoog.
Screenshot 7: Aanvoer 38C en buiten 0 graden (100% luchtvochtigheid)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JMaL6hFl5fCL83ddT7eYnDf8.jpg?f=user_large)
Screenshot 8: Compressor modulatie bij aanvoer 38 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bvAoDqr67sHAOpqWdK6jp18.jpg?f=user_large)
Screenshot 9: KWH view bij aanvoer 38 graden C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oDSjJNh8iYazRPdLnFABcHSl.jpg?f=user_large)
WP stabaliseert als ik de minimale aanvoer en maximale aanvoer beiden op 35 graden zet. Dan heeft hij runs van +- 1 uur en defrosts worden ook minder…. Echter houd ik daarmee de de binnentemperatuur niet vast bij 20 graden.
Screenshot 10: Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/531OQgtRBFPaWwuAYPx8lGZ7.jpg?f=user_large)
Screenshot 11: Compressor view: Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QNd1VECSjWAVPJlJ8yoPrkrv.jpg?f=user_large)
Screenshot 12: KWH view Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DUKRq331KHdBPkXww7N0VLmw.jpg?f=user_large)