Pendelen Atlantic Alphea Extensa 10KW warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan256
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 09:08
Hallo allemaal,
Zo fijn deze community! Ik heb twee probleemstellingen.

Probleemstelling 1:
Pendelen van mijn warmtepomp bij aanvoer lager dan 32 graden en +8 graden buitentemperatuur

Probeemstelling 2:
Extreem pendelen bij aanvoer hoger dan 37 graden, buitentemperatuur van -0 graden en luchtvochtigheid van 100%

Ik heb zoveel mogelijk data bij elkaar weten te halen. Ik hoop niet dat dit een overload aan data is maar ben zo concreeet mogelijk. Als er meer data nodig is en ik daar overbeschik dan lever ik die graag aan.
Alsvast bedankt voor eventuele reacties en tips.
==================================

Mijn gegevens:

Warmtepomp:
Lucht/Water WP
Atlantic Alphea Extensa 9.5KW (geadverteerd als 10KW) alleen verwarming (SWW via andere WPB)
Klein buffervaatje van 40 liter in de retour
Afstand tussen de WP en buitenunit +- 7 meter (staat aan de rand van de tuin)

Flow van de pomp in te stellen als volgt + vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZKbbTa5SYmUUFB3-RgWqXyPtEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8EjM9GaxRcwgOsPIcOgOAur.jpg?f=fotoalbum_large

Minimaal vermogen van de compressor 17% = 1.6 KW

https://www.atlantic.be/b...a-i-10-r32#specifications

Huis details:
Vrijstaand huis (1970)
Woning = 160M2

Isolatie maatregelen en verwarmingsbronnen
HR++ Glas overal
Spouwmuurisolatie/dakisolatie/vloerisolatie
In woonkamer vloerverwarming +- 65 m2
Boven voornamelijk JAGA LT radiatoren
Openverdeler naar voor de vloerverwarming zonder pomp (5 groepen in 1 zone)
Hoofdleiding 28MM binnenmaat overal naar boven en naar vloerverwarming

Warmteverlies:
Woonkamer heeft een warmteverlies van 5318 Watt bij 20 graden.
Totale warmteverlies van de woning = 15000 Watt…
We stoken voornamelijk in de woonkamer rest van het huis staat wel open en wordt +- 17 graden:

Voornaamste instelling WP:
Weersafhankelijke regeling (80%) en thermostaat (20% invloed)
Overdag instelling (Comfort) 20 graden
Nachtverlaging (ECO) naar 19 gaden
Minimale aanvoer 28 graden en maximaal 40 graden
Delta T (niet in te stellen in deze WP) gemiddeld rond de 4 graden
Pompstand op 85% (22 l/m)
Minimale stoptijd : 8 minuten (= instelbaar)
Minimale runtijd : 20 minuten (niet instelbaar)
Hysteresse thermostaat bij comfort = 0.2 C en ECO = 0.5 (beide niet instelbaar)

Probleemstelling (1):
De WP gaat pendelen bij een aanvoertemperatuur lager dan 32 graden en + 8 a 10 graden buiten en een binnentemp van 20 graden. De tussenpozen tussen de runs zijn 20 minuten per instelling van de WP. Ondanks dat het comfort prima is bij het pendelen, verbruik gunstig is, zou ik dit toch graag willen onderzoeken waar het aan ligt.

Screenshots 1: Aanvoer = 28 graden C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_tFPJQ3nuGOtNcbvI0IPonZIoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DKjcr4b4zhFVN2764Uk4Unbd.jpg?f=user_large

Screenshot 2: Compressor view (minimaal 17% vermogen) bij aanvoer 28 graden C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b3XiTmy9XDmpJDukWdPRPiQJ-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IN6qM7HhyazPg154S3PKYEZx.jpg?f=user_large
Screenshot 3: KWH view bij aanvoer 28 graden C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usDQLRKotWQp838dO87MvCJ1K5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bAmJbS0jWD9rcOZTY0kpUHfs.jpg?f=user_large
==================================================================================
Door proeven te doen en minimale aanvoer op te schroeven ben ik erachter gekomen dat bij 32 graden aanvoer het pendelen verdwenen is echter het verbruik veel hoger ligt.

Screenshot 4: Aanvoer +32 graden C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On43xfdWsUFfwKRLpdIW5iaEJ-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObesT2fHyFp5x8QjODOc7n1Y.jpg?f=user_large

Screenshot 5: Compressor View bij aanvoer 32 graden C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJDcu5BlglBANHwshQBL-D6-Sko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7voxrCTGd8XMd4dSFATURdVn.jpg?f=user_large
Screenshot 6: KWH View (verbruik tusssen 11.00 en 16.00 telt niet) bij 32 graden C aanvoer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3lcwPOzlVKMedm5z3HKwdrbShY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pgtu2fIPx1LN1ltBSEZCe8Up.jpg?f=user_large

Probleemstelling (2):
Extreem pendelen bij aanvoer hoger dan 37 graden en vele defrosts (lijkt het). Het verbruik ligt dan op +50KW per dag en het geluid van de WP buiten unit is heel hoog.

Screenshot 7: Aanvoer 38C en buiten 0 graden (100% luchtvochtigheid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTgpn-VQ4PtEA0ju-SjSq_mNKAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JMaL6hFl5fCL83ddT7eYnDf8.jpg?f=user_large

Screenshot 8: Compressor modulatie bij aanvoer 38 graden C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEk247EPVluUAWuh5bXqSKcLCQg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bvAoDqr67sHAOpqWdK6jp18.jpg?f=user_large

Screenshot 9: KWH view bij aanvoer 38 graden C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLVe7hFDaQuKwhByq-R_Fa_y-38=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oDSjJNh8iYazRPdLnFABcHSl.jpg?f=user_large
==================================================================================
WP stabaliseert als ik de minimale aanvoer en maximale aanvoer beiden op 35 graden zet. Dan heeft hij runs van +- 1 uur en defrosts worden ook minder…. Echter houd ik daarmee de de binnentemperatuur niet vast bij 20 graden.

Screenshot 10: Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LySqeXVtwjNx1J_lGCkwffh48nU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/531OQgtRBFPaWwuAYPx8lGZ7.jpg?f=user_large
Screenshot 11: Compressor view: Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RShlcyqjB7JhczZ44Q6SXgVuz5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QNd1VECSjWAVPJlJ8yoPrkrv.jpg?f=user_large

Screenshot 12: KWH view Minimale aanvoer en maximale aanvoer 35 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYAfV6mZeUiBn_cOecgSMEnROdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DUKRq331KHdBPkXww7N0VLmw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
Heb er niet veel verstand van maar vrijdag 1 december om 12 uur in de middag 16 x defrost gehad

Bij ons de temperatuur ingesteld op 37 graden en retour 22 graden

wij hebben de omgeving temperatuur op 100%

extern boiler vat van 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 22:19
Hier opstelling die hier een klein beetje op lijkt, 8kW ipv 10kW, geen buffervat. Draai ook op 80% omgevingstemperatuur.

Begin de pomp pas net een beetje te leren kennen, verwarming staat nog niet zo lang aan hier. Vandaag eerste ochtend met vorst hier (Normandië), -3.

Hoe heb jij alle data uit de WP gekregen? BSB-lan ding aangesloten of hoe anders? Het is voor mij nu een black box dus kan nu niet echt vergelijken met wat er hier gebeurt.

a

p.s. edit kW ipv kWh

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@daan256 A.J.B. Houd je definitie scherp, is dit een "pendelende" warmtepomp??
Ik denk van niet - maar ik ken jouw definitie niet.

@alef Je bedoelt waarschijnlijk niet 8 kWh (energie), maar 8 kW (vermogen).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
Hier ook 10 kW vermogen WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
dunklefaser schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:00:

Haha ja, je hebt helemaal gelijk, hij sluipt er af en toe in ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
dunklefaser schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:00:

@dunklefaser Voor probleemstelling 2 is het inderdaad anders. Dat gaat meer over defrost. Probleemstelling 1 echter vind ik wel pendelen.. Vooral omdat mijn huis in principe de warmte wel kwijt zou moeten kunnen... i. De WP draait 20 minuten bij 28 graden en stopt dan en start weer na 8 minuten. Maar als je iets anders vindt en ook kan uitleggen, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 5% gewijzigd door daan256 op 02-12-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
alef schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:50:
Hier opstelling die hier een klein beetje op lijkt, 8kW ipv 10kW, geen buffervat. Draai ook op 80% omgevingstemperatuur.

Begin de pomp pas net een beetje te leren kennen, verwarming staat nog niet zo lang aan hier. Vandaag eerste ochtend met vorst hier (Normandië), -3.

Hoe heb jij alle data uit de WP gekregen? BSB-lan ding aangesloten of hoe anders? Het is voor mij nu een black box dus kan nu niet echt vergelijken met wat er hier gebeurt.

a

p.s. edit kW ipv kWh
Klopt. Ik heb een BSB-Lan en die is aangesloten op Home Assitant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

daan256 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:47:
[...]

@dunklefaser Voor probleemstelling 2 is het inderdaad anders. Dat gaat meer over defrost. Probleemstelling 1 echter vind ik wel pendelen.. Vooral omdat mijn huis in principe de warmte wel kwijt zou moeten kunnen... i. De WP draait 20 minuten bij 28 graden en stopt dan en start weer na 8 minuten. Maar als je iets anders vindt en ook kan uitleggen, dan hoor ik dat graag.
Van beide probleemstellingen hebben meer warmtepompen last.
2 zijn idd defrosts welke meestal rond het vriespunt bij -2°C - +5° en relatief hoog vermmogen optreden.

1 gebeurt omdat de wp bij hogere buitentemperaturen met een hogere CoP meer vermogen opwekt
ook bij laagste modulatie natuurlijk - als je dit niet kwijt kan (warmteverlies neemt af) moet de wp op een gegeven moment stoppen, anders wordt het te warm in huis.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
dunklefaser schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:04:
[...]

Van beide probleemstellingen hebben meer warmtepompen last.
2 zijn idd defrosts welke meestal rond het vriespunt bij -2°C - +5° en relatief hoog vermmogen optreden.

1 gebeurt omdat de wp bij hogere buitentemperaturen met een hogere CoP meer vermogen opwekt
ook bij laagste modulatie natuurlijk - als je dit niet kwijt kan (warmteverlies neemt af) moet de wp op een gegeven moment stoppen, anders wordt het te warm in huis.
Dank voor je reactie:
Kun je dan misschien uitleggen waarom de WP uitgaat bij 28 graden,,,, maar bij 32 wel doorgaat? In mijn defintitie van pendelen, pendelt de WP niet bij aanvoer 32 graden ook al is het buiten 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@daan256 Nee - kan ik niet uitleggen, ik ken bijvoorbeeld niet de actuele warmteafgifte, misschien
was in een geval meer warmteafgifte nodig/open (opwarmen bijvoorbeeld, of ...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
dunklefaser schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:18:
@daan256 Nee - kan ik niet uitleggen, ik ken bijvoorbeeld niet de actuele warmteafgifte, misschien
was in een geval meer warmteafgifte nodig/open (opwarmen bijvoorbeeld, of ...?)
Al zet ik de thermostaat op 30 graden zodat er warmtevraag is, dan lukt het dus niet met die 28 graden want dan pendelt de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

daan256 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:28:
[...]

Al zet ik de thermostaat op 30 graden zodat er warmtevraag is, dan lukt het dus niet met die 28 graden want dan pendelt de WP.
De vraag is niet de warmtevraag maar volgens mij de beschikbare warmteafgifte op dat moment.
Algemeen kan je wel stellen dat met 32 °C aanvoer de warmteafgifte hoger is dan met 28 °C,
onder de voorwaarde dat alles andere gelijk blijft. Misschien had je een andere stooklijn? - ik roep maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Ik had de minimale aanvoer temperatuur op 32 gezet en een hele vlakke stooklijn. Maar heeft de stooklijn invloed op pendelen? De WP heeft toch gewoon een aanvoertemperatuur die moet zijn warmte kwijt. Ik zou juist verwachten dat de wp eerder af zou slaan bij een hogere aanvoer temperatuur omdat het huis eerder verzadigd is en daardoor gaat pendelen. Als in hij slaat af want hij kan zijn capaciteit niet kwijt. Je ziet nu het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 08:14
Je warmtepomp kan zijn minimum vermogen niet kwijt in het afgiftesysteem bij 28 graden. Schroef je de temperatuur omhoog dan kan het afgiftesysteem meer warmte kwijt (groter temperatuur verschil (delta T) met de binnen temperatuur en dus meer afgifte). Bij 32 graden kan je afgiftesysteem blijkbaar eenveel of net iets meer warmte kwijt dan het minimum vermogen van de wp. Vanaf 32 graden aanvoer is je afgifte systeem dus in balans met de onderkant van het werkbereik van je wp.

Bij 28 graden setpoint blijft de watertemperatuur oplopen omdat de wp meer warmte maakt dan je kwijt kunt in je afgifte systeem. Als de watertemperatuur x graden boven setpoint komt zal je wp afslaan. Dit terwijl de ruimtetemperatuur dan nog niet bereikt is.

[ Voor 34% gewijzigd door Pistash op 02-12-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 21:13
@daan256

Fijn dat je dit topic hebt geopend.
Ik wacht op mijn temp sensoren van shelly.
Ik wil ook een BSB-Lan er aan hangen om zo meer data en inzicht te krijgen.
Wil je nog iets delen over hoe je die gemaakt / gekocht hebt?

Verder dank voor ieders input. Ik begin langzaam beter inzicht te krijgen in waarom er wat gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
rene16 schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:00:
@daan256

Fijn dat je dit topic hebt geopend.
Ik wacht op mijn temp sensoren van shelly.
Ik wil ook een BSB-Lan er aan hangen om zo meer data en inzicht te krijgen.
Wil je nog iets delen over hoe je die gemaakt / gekocht hebt?

Verder dank voor ieders input. Ik begin langzaam beter inzicht te krijgen in waarom er wat gebeurd :)
Ik heb ook shelly temperatuurmeters. Die hangen bij de verdeler van de vloerverwarming, via Bsblan kun je vertrek en retour ook uitlezen.
https://github.com/fredlcore/BSB-LAN vind je alle informatie ook hoe je besteld.
Ik ben er erg tevreden over, het geeft je meer inzicht en instellingsmogelijkheden dan alleen via de interface. De Atlantic is het broertje van de fujitsu waterstage, ik vind dat een betere handleiding want die geeft meer inzicht die je krijgt met de Bsblan… als je Googled op Bsblan en fujitsuwaterstage vind je ook nog meer informatie, ook van een medetweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
daan256 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:07:
[...]
De Atlantic is het broertje van de fujitsu waterstage, ik vind dat een betere handleiding want die geeft meer inzicht die je krijgt met de Bsblan… als je Googled op Bsblan en fujitsuwaterstage vind je ook nog meer informatie, ook van een medetweaker.
Dank Daan,

Die manual kan ik aanraden, net even 5 minuten naar gekeken en alleen de parameterlijst al flink veel meer inzicht dan je in de manual van de atlantic kan vinden. Hier linkje naar manual in het Engels: https://www.fujitsu-gener...WOYA080KLT&doc_type=DIM,,

Ik heb BSB lan besteld. Frederik (linkje in de post van Daan) is erg responsive, hij zat een halve dag na mijn mailtje op de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16
Dankjewel Daan

Die manual is inderdaad veel uitgebreider mbt parameters enz. Verder lijkt hij wel erg op de Atlantic versie ;)

Ik wil de Olimex bestellen dan kan ik LAN gebruiken.
Welke hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
Ik krijg net 5 minuten geleden de Olimex esp32-evb binnen met UPS. BSB-lan componentje is nog niet binnen. Ik zal het proces eens documenteren á la Matt met z'n Fujitsu en dan hier posten ofzo.

a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene16

Net alles besteld...
Ik volg en probeer ook mijn vorderingen te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 13:39
Hoi ,

Ik heb in ander draadje gezet dat eea ook nu draait bij mij.
MichaelReitsma in "Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw"
Hoe lang duurt het voordat je antwoord krijgt van Frederik met de nieuwe parameterlijst?
Bsblan draait nu maar zonder die lijst komt er nog niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayam
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-01 10:59
Goedemiddag,

Iemand die me kan helpen met de instellingen van onze warmtepomp?

We hebben stroompannen gehad waarna onze warmtepomp de vloerverwarming niet meer op gang krijgt. We hebben wel nog gewoon warm water uit de kraan maar de leidingen van de vloerverwarming warmen niet meer op.

We hebben al veel gelezen in alle verschillendr forums maar krijgen het toch niet juist opgesteld.

Ons huis is 300m2 met veel open ruimten.
We hebben een Atlantic Alphea Duo Extensa 6 KW en 2 kringen. Gelijkvloers en verdieping 1+2.
De temperatuurmeter op de collectoren komt niet boven de 24 graden. Te weinig dus om te verwarmen.

Iemand die weet wat we moeten doen?
Alvast bedankt
Pagina: 1