pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:59:
[...]
Ik lees dit hier wel vaker, maar uit eigen ervaring (en van veel mensen hier in de buurt) is dat zeker voor grote vrijstaande huizen maar de vraag. Iedereen ziet een standaard model vrijstaande woning (zoals ze bij projectbouw voorkomen, praktisch gewoon dezelfde woning als de rijtjes/hoekwoning in dezelfde wijk met wat uitbouwen) met 150-160m2 vloeroppervlak voor een ton of 4-5 in een brochure staan, maar ga je naar een grotere woning (250+m2) volgens moderde standaarden dan gaat (zonder de grond) de bouw al snel richting een miljoen of meer.
Wij hebben uiteindelijk de gehele buitenzijde (gevels en dak) volgens de laatste normen geisoleerd, 56 zonnepanelen geplaatst en alle kozijnen vervangen en voorzien van triple glas voor een krappe drie ton. Daar bouw je met geen mogelijkheid dit huis van.
Ik zeg ook zeker niet dat je dat voor 3-4 ton gaat redden hoor, maar het gat wordt op de totale koopsom wél vrij klein. Als je echt álles gaat aanpakken (dus ook electra, water, riool, kozijnen, WTW erin, complete dak vernieuwen, etc.), nog wat muurtjes gaat verplaatsen dan is het verschil in feite alleen nog de sloopkosten en wat muren en balken. Daar staat tegenover dat je dan een blank canvas hebt wat je volledig zelf kunt indelen en bepaalde zaken ook makkelijker en sneller gaan bij een nieuw huis. Als je het bestaande huis volledig gaat strippen zit je nog steeds aan veel bestaande zaken vast en krijg je de isolatie nog steeds nooit op het niveau van nieuw.
offtopic:
Wij hebben 2 jaar terug een 2-onder-1-kap uit 1930 volledig gestript en zoveel mogelijk naar het huidige niveau getrokken, incl. 3-dubbel glas, nwe kozijnen, vloeren eruit, alle installaties vernieuwd, wtw aangelegd, maximale isolatie, etc. etc. en wij grapten toen al vaak met onze aannemer dat we het achteraf gezien beter hadden kunnen slopen en opnieuw beginnen, maar dat gaat nu eenmaal wat lastig met een 2o1k.
Ik denk dat je in dit geval rond de 5 ton uitkomt voor puur het vervangen van de woning (eur1600/m2 is best te doen als je zelf eea voor je rekening neemt en bijv. delen van de fundering laat staan). Dat is dan "slechts" 1-2 ton meer op het totaal, maar daar krijg je ook wat voor terug. Alles daarboven zit 'm dan meer in een luxere afwerking, domotica, inbouw-audio, luxe tuinaanleg, etc. etc. die je bij een verbouwing van het bestaande dan ook moet meerekenen. Ik snap best dat je dan al heel snel richting een miljoen bouwkosten kan gaan (en het kan nog veel gekker), maar dan zit je uiteindelijk ook weer op een veel hoger prijs- en afwerkingsniveau. Hoe verder je daarin gaat, hoe verwaarloosbaarder het verschil tussen renovatie en nieuwbouw juist wordt.
All-electric.