Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
RedRayMann schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:34:
Ik wil mijn laatste KaKu spullen het huis uit, maar heb nog 1 dimmer stekker. Weten jullie of dit voor Zigbee ook mogelijk is?

Ofwel;
Stopcontact
Losse dimmer module
Stekker van lamp

Ik kan alleen inbouw dimmers vinden, stekker switches en één dure stekker dimmer.
Zoiets? https://www.robbshop.nl/a...mbare-stekker-200w-zigbee

Edit: zie dat die niet als dimmer in de lijst van zigbee2mqtt staat...

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 20-06-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een weer station + zwembad thermometer maar die zijn 433mhz .. liever wifi

ik wil de rtl_433_esp (github) intergeren in in de esphome, zodat ik een esp + cc1101 module kan benutten voor ontvangst van 433 signalen (weer station)

ander alternatief is bij 1 heb ik de rx-tx gevonden en kan ook uart.readline gebruiken om van 1 van de 2 units het signaal direct uit te lezen

ben alleen bang dat het enorm energie gaat slurpen, sdr dongle kan ook maar dan moet ik het weer via node-red/mqtt omzetten

voordeel van direct met wifi is dat het een eigen device ID kan hebben ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:40
kepler schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Tnx, die had ik niet gevonden. Heb inderdaad gezocht op zigbee2MQTT of bruikbaar met HA.

Maar heb nu wel de indruk dat deze apparaten niet heel gebruikelijk zijn. Misschien ga ik dan toch voor een home made kabel met dimmer er tussen gemonteerd. Kabel komt naast en dus misschien onder/achter de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
kepler schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Die werkt met deCONZ. Dus mogelijk ook gewoon met zigbee2mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06

ST10©DE

Dus.............

Septillion schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:08:
@ST10©DE Eigenlijk komt het er vooral op neer wie je vertrouwd met het maken van firmware. Voor de SkyConnect is dat HA, voor de Ti devices is dat Koekk. Voor de EFR devices weet ik niet of die dezelfde firmware draaien maar die is zo ver ik weet niet open source. Net als die van de Conbee.

Zelf kocht ik hem voor de SkyConnect tijd en was ik wel blij met de open source software :)

Tenzij je heeeeeel erg gehecht bent aan de Hue app zou ik zelf lekker alles overzetten :)
Dus ze zijn allemaal gelijk makkelijk aan de praat te krijgen in home assistant?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ST10©DE schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Dus ze zijn allemaal gelijk makkelijk aan de praat te krijgen in home assistant?
Dat ligt ook weer aan de software die je gebruikt. ZHA zit ingebakken in HA en die werkt met vele/alle sticks. Zigbee2mqtt is externe software die met vele/alle sticks werkt. En dan heb je nog Phoscon van de maker van de Conbee die dus alleen met de Conbee werkt (de Conbee2 werkt ook met ZHA & Zigbee2mqtt, maar die ondersteuning daarvoor komt uit de fabrikant en ben je dus alsnog redelijk aan hun grillen overgeleverd en daardoor is het ook gemarkeerd als "experimenteel").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 12:49
slow whoop schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:58:
Weet iemand hoe je in HA twee Ikea Trådfri afstandsbedieningen aan elkaar kunt koppelen?

Ik weet hoe ik ze aan elkaar kan koppelen als ze niet met HA gekoppeld zijn. En ik weet ook hoe ik ze individueel aan HA kan koppelen. Maar de combinatie lukt me niet.

Ik wil graag twee afstandsbedieningen gebruiken voor een lamp, en deze ook met HA kunnen bedienen.
Met de Ikea Trädfri hub en de Ikea Trädfri integratie in HA is het me nu gelukt om twee afstandsbedieningen te gebruiken voor dezelfde groep lampen. Een kwestie van een afstandsbediening toevoegen aan een bestaande groep (die al een andere afstandsbediening heeft), en klaar.

Eerder gebruikte ik een Conbee 2 USB stick en de ZHA integratie. Dat heeft bij mij jarenlang prima gewerkt, maar ik kreeg ik het niet voor elkaar om twee afstandsbedieningen voor dezelfde groep lampen te gebruiken. Daar bovenop merkte ik dat de boel de laatste tijd erg instabiel werkte. Lampen die niet ineens niet meer reageerde op de afstandsbediening. Ik kreeg de afstandsbediening ook niet meer gekoppeld aan een lamp. En op het moment dat ik het weer aan de praat had, werkte het ineens een paar dagen later niet meer. De hele manier van het "binden" van afstandsbedieningen aan groepen of individuele devices met ZHA heeft bij mij nooit (goed) gewerkt.

Ben daarom maar weer eens opnieuw begonnen. Kijken hoe het nu bevalt met de Trädfri hub en integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ST10©DE schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Het hangt inderdaad af van welke software je wilt gebruiken. Maar als je HA OS draait zijn alle opties erg makkelijk.

Zou ik wel wat over lezen want ze hebben allemaal pro's en con's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@slow whoop Probleem is dat ik het met DeConz en ZHA niet weet en ook bij Z2M nog niet zelf gedaan heb. Maar in de basis moet je dan zorgen dat je een bind aanmaakt voor de twee remotes en de lamp. Dan moet hetzelfde als nu mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 00:06

ST10©DE

Dus.............

Zag net op eBay een sonoff met de cc2652 voor 20 euro. Heb die maar besteld.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05

Vliegvlug

Flight Simple

RedRayMann schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:34:
Ik wil mijn laatste KaKu spullen het huis uit, maar heb nog 1 dimmer stekker. Weten jullie of dit voor Zigbee ook mogelijk is?

Ofwel;
Stopcontact
Losse dimmer module
Stekker van lamp

Ik kan alleen inbouw dimmers vinden, stekker switches en één dure stekker dimmer.
Dit iets? uitvoering: Idinio Zigbee snoerdimmer

Of is dat die dure stekker dimmer waar je het over had?

Kwam ook nog deze variant tegen, wat goedkoper wifi snoerdimmer (tuya based) maar geen zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 23:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RudolfR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Die werkt met deCONZ. Dus mogelijk ook gewoon met zigbee2mqtt.
Daar zit geen verband tussen. Als een apparaat niet in de lijst van Z2M staat, dan zal hij het niet doen. Het maakt niet uit dat het betreffende device wel al ondersteund wordt door ZHA/deCONZ. Het is wel mogelijk om een apparaat dat niet in de lijst staat toegevoegd te krijgen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:44:
@slow whoop Probleem is dat ik het met DeConz en ZHA niet weet en ook bij Z2M nog niet zelf gedaan heb. Maar in de basis moet je dan zorgen dat je een bind aanmaakt voor de twee remotes en de lamp. Dan moet hetzelfde als nu mogelijk zijn.
In ZHA heb ik gezien dat je een afstandsbediening alleen kunt binden aan individuele devices (bv lampen) of een groep, maar niet aan een andere afstandsbediening. Die staat gewoon niet in de lijst van items die je kunt binden. Ik heb geprobeerd om elke afstandsbediening afzonderlijk te binden aan de dezelfde groep, of hetzelfde device, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Sowieso werkte het maken van een bind in ZHA bij mij niet. Als ik op de "bind" knop druk, verandert m'n muis cursor in zo'n wacht-icoontje, maar er gebeurt verder niets. Op de HA community less ik ook zeer wisselende verhalen hierover. Wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet. Er lijkt (nog) geen universele betrouwbare methode te zijn, wat maar weer bevestigt dat het allemaal nog erg experimenteel is.

Ik kan de afstandsbedieningen wel aan elkaar koppelen door ze te resetten en dan dichtbij elkaar te houden, maar dan werken ze alleen met devices die niet met ZHA gekoppeld zijn. Na enkele dagen prutsen heb ik het opgegeven met ZHA (de WAF werd ook erg laag). Ik had nog een Trädfri hub liggen, en met de Trädfri integratie lijkt het nu goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Daar zit geen verband tussen. Als een apparaat niet in de lijst van Z2M staat, dan zal hij het niet doen. Het maakt niet uit dat het betreffende device wel al ondersteund wordt door ZHA/deCONZ. Het is wel mogelijk om een apparaat dat niet in de lijst staat toegevoegd te krijgen :)
Er is natuurlijk wel een verband in dat zowel ZHA als Z2M open source zijn en als iemand heeft uitgevogeld welke clusters/endpoints/... een nieuw apparaat gebruikt en dat apparaat bv toevoegd aan ZHA dat voor Z2M het reverse engineering deel niet meer nodig is en het dus weer een stuk makkelijker toe te voegen is. Uiteraard onder voorbehoudt dat de implementatie verder ook redelijk straight forward is (doordat het een "bekend" apparaattype is). Heb nu zelf een paar weken een Tuya temperatuursensor met display met klokje. Het implementeren van uitlezen temperatuur en aanverwante zal relatief simpel zijn geweest omdat het het zoveelste apparaat hier in is. Maar andersom de tijd sturen naar het apparaat zal waarschijnlijk weer meer werk hebben vereist omdat het (gok ik) het eerste apparaat is dat dit ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 23:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobertMe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Er is natuurlijk wel een verband in dat zowel ZHA als Z2M open source zijn en als iemand heeft uitgevogeld welke clusters/endpoints/... een nieuw apparaat gebruikt en dat apparaat bv toevoegd aan ZHA dat voor Z2M het reverse engineering deel niet meer nodig is
Oh daar ben ik het helemaal mee eens hoor, dat een apparaat werkend te krijgen in Z2M in sommige gevallen extra simpel is :)

Maar ik was niet eens met het verband dat werd gesuggereerd: 'als het in X werkt, dan werkt het wellicht ook in Z2M'. Een apparaat dat ontbreekt in de lijst met ondersteunde Z2M-devices werkt niet opeens toevallig wél in Z2M omdat het in iets als deCONZ of ZHA al werkt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@slow whoop Maar wat zou je verwachten met het verbinden aan een andere afstandsbediening dan?

Wat je wilt is toch gewoon 2x een afstandsbediening aan dezelfde lamp(groep) binden :) Maar goed, zelf geen fan gebruiker van ZHA :+ Dus hoe het daar werkt weet ik niet. Maar het past wel in mijn beeld van ZHA :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:19

lasharor

7 december 2004

Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Frigate in combinatie met doubletake en deepstack

Ik ben overgestapt van een Nest deurbel naar een Reolink variant omdat ik het een beetje zat was om de hele tijd die Nest app te gebruiken. Daarnaast moest de integratie in Frigate voor "gratis NVR" met scrypted en dat zorgde eigenlijk voor veel stabiliteitsproblemen. Zeker omdat ik ook de camera als een sensor wil gebruiken voor lichten etc.

Dus nu op een externe docker vm Frigate, doubletake en deepstack geinstalleerd. Via proxy addons toegevoegd in Home assistant en na een relatief simpele config heb ik:

2 way audio in de Home assistant app
Notifications met gezichtsherkenning
Automatiseringen op basis van persoonsdetectie en/of deurbel status
Frigate NVR

Vooral doubletake is erg mooi in elkaar gezet. En verbaasde me eigenlijk ook dat ik niets meer hoefde te doen om mijn notificaties aan te passen. Ik kreeg gelijk een notificatie met "xx staat voor de deur" op basis van de frigate notification bleuprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:57:
@slow whoop Maar wat zou je verwachten met het verbinden aan een andere afstandsbediening dan?

Wat je wilt is toch gewoon 2x een afstandsbediening aan dezelfde lamp(groep) binden :) Maar goed, zelf geen fan gebruiker van ZHA :+ Dus hoe het daar werkt weet ik niet. Maar het past wel in mijn beeld van ZHA :X
Precies. Wat ik wilde bereiken is:
  • Een groep lampen kunnen bedienen met twee afstandsbedieningen. Dus bijvoorbeeld de lampen met de ene afstandsbediening aan doen, en met de andere uit doen.
  • Diezelfde lampen ook kunnen bedienen in HA
Dat lijkt eenvoudig, maar met ZHA/Conbee 2 is dit me niet gelukt, Met de Trädfri integratie werkt dit out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 15:52
Ik heb (voor velen hier waarschijnlijk) een simpele vraag. Ik wil graag mijn tuinverlichting savonds laten aanschakelen een 30 minuten na zonsondergang. Hoe kan ik dit het beste doen?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anconakip schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:15:
Ik heb (voor velen hier waarschijnlijk) een simpele vraag. Ik wil graag mijn tuinverlichting savonds laten aanschakelen een 30 minuten na zonsondergang. Hoe kan ik dit het beste doen?
Met een sun trigger en een offset van een half uur.
Maar ik zou je aanraden met elevation te werken en niet met een tijd offset. In de zomer is het een half uur na zonsondergang nog een stuk lichter dan in de winter.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:31
lasharor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:59:
Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Frigate in combinatie met doubletake en deepstack

Ik ben overgestapt van een Nest deurbel naar een Reolink variant omdat ik het een beetje zat was om de hele tijd die Nest app te gebruiken. Daarnaast moest de integratie in Frigate voor "gratis NVR" met scrypted en dat zorgde eigenlijk voor veel stabiliteitsproblemen. Zeker omdat ik ook de camera als een sensor wil gebruiken voor lichten etc.

Dus nu op een externe docker vm Frigate, doubletake en deepstack geinstalleerd. Via proxy addons toegevoegd in Home assistant en na een relatief simpele config heb ik:

2 way audio in de Home assistant app
Notifications met gezichtsherkenning
Automatiseringen op basis van persoonsdetectie en/of deurbel status
Frigate NVR

Vooral doubletake is erg mooi in elkaar gezet. En verbaasde me eigenlijk ook dat ik niets meer hoefde te doen om mijn notificaties aan te passen. Ik kreeg gelijk een notificatie met "xx staat voor de deur" op basis van de frigate notification bleuprint.
Hier moet ik ook nog steeds iets mee doen, maar de configuratie van Frigate en beschikbare tijd hebben mij tot nu toe hierin nog tegengehouden. Wil je je config evt. delen voor deze opzet?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

TTLCrazy

Listen to Frankie

@anconakip je kunt bij instellingen een automatisering aanmaken waarbij de trigger een tijdstip kan zijn. Is vrij simpel in te vullen verder :)

Aan de hand hiervan een vraagje, mijn automatiseringen doen niets na een restart van HA. Enkel als ik de ze handmatig een keer uitvoer willen ze weer gaan werken en blijven dan ook draaien. Mijn HA draait op een Pi 4B onder HA OS 10.3.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:19

lasharor

7 december 2004

DaLass schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Hier moet ik ook nog steeds iets mee doen, maar de configuratie van Frigate en beschikbare tijd hebben mij tot nu toe hierin nog tegengehouden. Wil je je config evt. delen voor deze opzet?
deepstack:

code:
1
sudo docker run -e VISION-FACE=True -v localstorage:/datastore -p 8012:5000 deepquestai/deepstack

Double take:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
mqtt:
  host: 192.168.1.2
  port: 1883
  user: 
  password: 

detect:
  match:
    # save match images
    save: true
    # include base64 encoded string in api results and mqtt messages
    # options: true, false, box
    base64: false
    # minimum confidence needed to consider a result a match
    confidence: 60
    # hours to keep match images until they are deleted
    purge: 168
    # minimum area in pixels to consider a result a match
    min_area: 5000

unknown:
    # save unknown images
    save: true
    # include base64 encoded string in api results and mqtt messages
    # options: true, false, box
    base64: false
    # minimum confidence needed before classifying a name as unknown
    confidence: 40
    # hours to keep unknown images until they are deleted
    purge: 8
    # minimum area in pixels to keep an unknown result
    min_area: 0

frigate:
  url: http://192.168.1.3:5000
  update_sub_labels: true

# stop the processing loop if a match is found
  # if set to false all image attempts will be processed before determining the best match
  stop_on_match: true

# ignore detected areas so small that face recognition would be difficult
  # quadrupling the min_area of the detector is a good start
  # does not apply to MQTT events
  min_area: 0

# object labels that are allowed for facial recognition
  labels:
    - person

attempts:
    # number of times double take will request a frigate latest.jpg for facial recognition
    latest: 10
    # number of times double take will request a frigate snapshot.jpg for facial recognition
    snapshot: 10
    # process frigate images from frigate/+/person/snapshot topics
    mqtt: true
    # add a delay expressed in seconds between each detection loop
    delay: 0

image:
    # height of frigate image passed for facial recognition
    height: 500

# only process images from specific cameras
  cameras:
     - deurbel

# detector settings (default: shown below)
detectors:
  deepstack:
    url: http://192.168.1.3:8012
    key: key
    # number of seconds before the request times out and is aborted
    timeout: 15
    # require opencv to find a face before processing with detector
    opencv_face_required: false
    # only process images from specific cameras, if omitted then all cameras will be processed
    # cameras:
    #   - front-door
    #   - garage

en dan in Frigate, dit is wel specifiek met QSV en OpenVino voor mijn N5105 CPU:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
mqtt:
  host: 192.168.1.2
  port: 1883
  user: 
  password: 
record:
  enabled: true
  retain:
    days: 5
    mode: motion

ffmpeg:
  hwaccel_args: preset-intel-qsv-h264

go2rtc:
  streams:
    deurbel:
      - rtsp://admin:password@ip:554/h264Preview_01_main
      - "ffmpeg:deurbel#audio=opus"
    deurbel_sub:
      - rtsp://admin:password@ip:554/h264Preview_01_sub
      - "ffmpeg:deurbel#audio=opus"
  webrtc:
    candidates:
      - stun:8555

cameras:
  deurbel:
    ffmpeg:
      output_args:
        record: preset-record-generic-audio-copy
      inputs:
        - path: rtsp://127.0.0.1:8554/deurbel # <--- the name here must match the name of the camera in restream
          input_args: preset-rtsp-restream
          roles:
            - record
        - path: rtsp://127.0.0.1:8554/deurbel_sub # <--- the name here must match the name of the camera in restream
          input_args: preset-rtsp-restream
          roles:
            - detect
    detect:
      width: 640
      height: 480
    motion:
      mask:
        - 423,0,0,0,0,282,270,300
        - 188,261,205,305,450,313,461,281

detectors:
  ov:
    type: openvino
    device: AUTO
    model:
      path: /openvino-model/ssdlite_mobilenet_v2.xml

model:
  width: 300
  height: 300
  input_tensor: nhwc
  input_pixel_format: bgr
  labelmap_path: /openvino-model/coco_91cl_bkgr.txt

De documentatie is prima voor dit alles. Het enige wat een beetje vaag is is de 2 way audio want daarvoor moet je de HASS frigate card gebruiken én zover ik heb begrepen de laatste versie van go2rtc: https://docs.frigate.vide...ed/#custom-go2rtc-version

Volgens mij is het allemaal ook te configureren als HA addon. Maar ik heb voor portainer gekozen omdat ik ik dan gebruik kan maken van HW acceleratie.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 21-06-2023 12:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 15:52
TheFes schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Met een sun trigger en een offset van een half uur.
Maar ik zou je aanraden met elevation te werken en niet met een tijd offset. In de zomer is het een half uur na zonsondergang nog een stuk lichter dan in de winter.
ok.HA is best nieuw voor mij. Ik kom van Domoticz af. Wat houd een elevation in dan?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:36:
@TTLCrazy Echt alle? Of bepaalde?

Laatste geval, graag eens delen :)
Allemaal, ik heb echter alleen maar dezelfde:

Homewizard energy plug
Trigger:" When the time is equal to entity Sun Next Rising"
Voorwaarde: geen
Action: "Stel waarde in voor Energy Socker woonkamer Status light brightness"

Hele simpele automatisering, gewoon via de UI gemaakt.

En dat voor 3 sockets (x2 voor zonsonder en zonsopgang)

[ Voor 5% gewijzigd door TTLCrazy op 21-06-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TTLCrazy Vaak is de YAML posten makkelijker.

Maar waar komt de "Sun Next Rising" entitie vandaan? Logischer zou mij namelijk "When the sun rises" lijken ofwel:
YAML:
1
2
3
4
trigger:
  - platform: sun
    event: sunrise
    offset: 0

Lijkt mij dus dat iets niet direct de gebruikte entities aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anconakip schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:07:
[...]

ok.HA is best nieuw voor mij. Ik kom van Domoticz af. Wat houd een elevation in dan?
Gewoon, de hoogte / hoek van de zon :+ Hoe groter de elevation hoe hoger de zon aan de hemel staat. En 0 dan uiteraard dat die net wel/niet "op" is en hoe negatiever dus hoe verder die onder de hemel staat.

Elevation is vervolgens een attribuut van de sun.sun sensor en kun je gebruiken met de numeric_state trigger.
YAML:
1
2
3
4
5
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: -5

als voorbeeld. Waarbij je below dan gebruikt om te bepalen bij welke hoek van de zon de automation triggerd. Want zoals @TheFes aangaf gaat de zon in de winter veel sneller onder dan in de zomer. Door de hoek te gebruiken heb je dan een wat betere controle, immers heb je bij dezelfde hoek en dezelfde hoeveelheid zonneschijn (/bewolking) net zoveel zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:16:

Maar waar komt de "Sun Next Rising" entitie vandaan? Logischer zou mij namelijk "When the sun rises" lijken ofwel:
YAML:
1
2
3
4
trigger:

Als ik een trigger aanmaak dan krijg ik een aantal keuzes, 1 daarvan is tijd en de waardes daarvan zijn weer:
sun next dawn
sun next dusk
sun next midnight
sun next noon
sun next rising
sun next setting

Ik heb verder geen triggers toegevoegd, bijna vanilla installatie, dus dit moeten standaard waardes zijn vanuit HA lijkt mij ?

Ik moet alles overtikken, zit niet thuis :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Energie plug 1 100%
description: " "
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.sun_next_rising
condition: []
action:
  - device_id:  (heleboel cijfers/letters)
    domain: number
    entity_id: number.energy_socket_(cijfers/letters)_status_light_brightness
    type: set_value
    value: 100
mode: single

Zo werken code tags

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 21-06-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:16:

YAML:
1
2
3
4
trigger:

De sun integration maakt tegenwoordig ook extra sensors aan voor die tijden (sunrise, sunset etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TTLCrazy Ik had gemist dat de sun integratie tegenwoordig die sensoren aan maakt. Zou je dan eens kunnen controleren of deze na een herstart wel een logische waarde bevatten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 13:34
@anconakip Tipje van een andere beginner: ik heb deze blueprint gebruikt, kan je veel instellen in de UI, en hoef je niet (direct) door alle YAML-code te worstelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ruimzicht op 21-06-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ruimzicht Hoef je überhaupt moet voor elevation :) Numeric state trigger is prima in de UI aan te maken voor het Elevation-attribute van Sun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb dit al eerder een keer gevraagd maar helaas geen reactie gezien. Het valt mij op dat bij een entity card met line graph het laatste uur niet weergegeven wordt. Zo te zien is dat een rechtstreeks gevolg van het geen rekening houden met zomertijd. Bij systeemtijd staat namelijk tijdzone Europe/Amsterdam GMT +1 en zoals bekend is het tijdens zomertijd GMT +2. Klik je op de kaart dan geeft hij de lijngrafiek wel goed weer tot aan het huidige tijdstip.

Ik zie ook nergens dat ik zomertijd of DST kan instellen maar misschien kijk ik er over heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
synoniem schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:18:
Ik heb dit al eerder een keer gevraagd maar helaas geen reactie gezien. Het valt mij op dat bij een entity card met line graph het laatste uur niet weergegeven wordt. Zo te zien is dat een rechtstreeks gevolg van het geen rekening houden met zomertijd. Bij systeemtijd staat namelijk tijdzone Europe/Amsterdam GMT +1 en zoals bekend is het tijdens zomertijd GMT +2. Klik je op de kaart dan geeft hij de lijngrafiek wel goed weer tot aan het huidige tijdstip.

Ik zie ook nergens dat ik zomertijd of DST kan instellen maar misschien kijk ik er over heen?
De systeemtijd klopt gewoon, wij zitten in tijdzone Europe/Amsterdam GMT +1.
Dat daar nu een uur zomertijd bij komt doet niets af aan de tijdzone.

HA houdt ook prima rekening met de zomertijd, dat kun je bijvoorbeeld zien als je in developer tools > states een entity bekijkt die onlangs van state verandert is, en dan naar de last_changed property kijkt
Of als je {{ now() }} in developer tools > template zet

Heb je een voorbeeld van de grafiek? Als dat een grafiek is op basis van long term statistics, dan kan dat kloppen, want die worden eens per uur bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
TheFes schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:51:
[...]

HA houdt ook prima rekening met de zomertijd, dat kun je bijvoorbeeld zien als je in developer tools > states een entity bekijkt die onlangs van state verandert is, en dan naar de last_changed property kijkt
Of als je {{ now() }} in developer tools > template zet

Heb je een voorbeeld van de grafiek? Als dat een grafiek is op basis van long term statistics, dan kan dat kloppen, want die worden eens per uur bijgewerkt.
Op dit screenshot kun je links zien dat de temperatuur gestegen is en daarna afvlakt terwijl hij rechts nog aan het zakken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK8cXv17iay2nSM9BVfMi5kYdLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DyPTVsGexVYUFDZCjUakaz0K.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TheFes schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Nee, we zitten in tijdzone Europe/Amsterdam, en dat is nu GMT +2, en in de winter GMT +1. Zou je rechtstreeks GMT +1 of GMT +2 instellen heb je dus geen automatische zomer-/wintertijd, maar met de tijdzones op basis van plaatsnamen.

Ter illustratie:
robert@server:~$ ls -l /etc/localtime
lrwxrwxrwx 1 root root 36 Feb 22 11:36 /etc/localtime -> /usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam
robert@server:~$ date +%Z --date '2023-06-21'
CEST
robert@server:~$ date +%Z --date '2023-01-01'
CET
robert@server:~$ timedatectl
               Local time: Wed 2023-06-21 21:57:32 CEST
           Universal time: Wed 2023-06-21 19:57:32 UTC
                 RTC time: Wed 2023-06-21 19:57:32
                Time zone: Europe/Amsterdam (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
              NTP service: active
          RTC in local TZ: no

Tijdzone is dus ingesteld op Europe/Amsterdam, wat nu gelijk is aan CEST (Cental Europe SummerTime). En een datum in de winter is automatisch CET (Central European Time). Waarbij CET dus GMT +1 is en CEST is GMT +2. Zomertijd zit dus daadwerkelijk in de tijdzone en is niet iets dat pas later wordt toegevoegd als sausje er overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
Vliegvlug schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Dit iets? uitvoering: Idinio Zigbee snoerdimmer

Of is dat die dure stekker dimmer waar je het over had?

Kwam ook nog deze variant tegen, wat goedkoper wifi snoerdimmer (tuya based) maar geen zigbee.
Tnx voor het meedenken en de linkjes.
Heb wel voorkeur voor Zigbee om het naar huis bellen van apparatuur tegen te gaan en gewoon geen gekke dingen op mijn wifi te hebben.
Kan in principe ook wel een iot wifi maken, maar Zigbee lijkt mij prettiger, sneller en minder moeite kosten.

Had zelf een dimmer van 50+ gevonden, vond dat best prijzig. Dus ga nog ff nadenken, een inbouw dimmer + case + kabeltje en stekkers gaat ook wel die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:05
Ik heb ineens last dat mijn android app van home assistant full screen word weergegeven. Bij instellingen staat dit overigens uit.

Nog meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05

Vliegvlug

Flight Simple

RedRayMann schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Tnx voor het meedenken en de linkjes.
Heb wel voorkeur voor Zigbee om het naar huis bellen van apparatuur tegen te gaan en gewoon geen gekke dingen op mijn wifi te hebben.
Kan in principe ook wel een iot wifi maken, maar Zigbee lijkt mij prettiger, sneller en minder moeite kosten.
Snap ik, ik heb hetzelfde maar dan omgekeerd, liever wifi omdat ik niets van zigbee heb.
Had zelf een dimmer van 50+ gevonden, vond dat best prijzig. Dus ga nog ff nadenken, een inbouw dimmer + case + kabeltje en stekkers gaat ook wel die kant op.
Ik zie nu wel dat die Indinio snoerdimmer lastig verkrijgbaar is, hij wordt blijkbaar niet meer gemaakt.
Bij Amazon voor €50 maar dan komt er ook nog verzendkosten bij helaas.

Hier bij schada.nl nog 1 op voorraad maar geen prijs erbij.

Deze bij letsleds.nl is een zigbee snoerdimmer €43,95 excl verzendkosten.
Die lijkt dezelfde maar er staat wel bij “Let op! Deze dimmer werkt niet met standaard filamentlampen en 12Volt verlichting!”
En die disclaimer kon ik niet vinden bij de idinio versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Vliegvlug schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:18:
[...]

Snap ik, ik heb hetzelfde maar dan omgekeerd, liever wifi omdat ik niets van zigbee heb.

[...]

Ik zie nu wel dat die Indinio snoerdimmer lastig verkrijgbaar is, hij wordt blijkbaar niet meer gemaakt.
Bij Amazon voor €50 maar dan komt er ook nog verzendkosten bij helaas.

Hier bij schada.nl nog 1 op voorraad maar geen prijs erbij.

Deze bij letsleds.nl is een zigbee snoerdimmer €43,95 excl verzendkosten.
Die lijkt dezelfde maar er staat wel bij “Let op! Deze dimmer werkt niet met standaard filamentlampen en 12Volt verlichting!”
En die disclaimer kon ik niet vinden bij de idinio versie.
Heb er naar gekeken. Vond het gek dat er op 1 linkje ook een lege case te zien is. Maar ze zijn zowel "domme dimmer" via wifi en via Zigbee. Dus waarschijnlijk een ontwerpt die universeel en merkloos gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:14
TheFes schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Ondanks dat de license terms van deze custom component het gebruik ervan niet toestaan, zou ik toch de Spook integratie aan willen raden.
Deze is een stuk slimmer dan Watchman, omdat hij daadwerkelijk de entities uit de entity registry zelf gebruikt, en niet alleen yaml code scant.
Verder heeft deze ook een service call om alle orphaned entities op te ruimen (dat kan wel veroorzaken dat een entity die nu even niet beschikbaar is, ineens foetsie is, totdat hij zichzelf weer meldt)
Dus, gebruiken op eigen risico: https://github.com/frenck/spook
@TheFes Spook is inderdaad stuk beter, moest wel 2x herstarten voordat ie repairs aangaf. Maar inderdaad een stuk eenvoudiger en uitgebreider. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
RedRayMann schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:15:
(...)
Kijk ook eens in dit topic.
Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2

Daar kom je bijvoorbeeld dit tegen:
https://www.slimmedingen....e-30-stekker-dimbaar.html

Zigbee-apparatuur zou door het grote landschap eigenlijk een eigen topic moeten hebben. :P

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 22-06-2023 08:33 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
synoniem schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:18:
[...]

Op dit screenshot kun je links zien dat de temperatuur gestegen is en daarna afvlakt terwijl hij rechts nog aan het zakken is.
[Afbeelding]
Als 2 grafieken uit hetzelfde systeem andere data geven, dan kan dat toch niet aan de systeemtijd liggen?
Sowieso zijn die mini-graph-card grafieken sterkt afgevlakt, omdat je daar maar weinig datapunten in gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Nee, we zitten in tijdzone Europe/Amsterdam, en dat is nu GMT +2, en in de winter GMT +1. Zou je rechtstreeks GMT +1 of GMT +2 instellen heb je dus geen automatische zomer-/wintertijd, maar met de tijdzones op basis van plaatsnamen.

Ter illustratie:
robert@server:~$ ls -l /etc/localtime
lrwxrwxrwx 1 root root 36 Feb 22 11:36 /etc/localtime -> /usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam
robert@server:~$ date +%Z --date '2023-06-21'
CEST
robert@server:~$ date +%Z --date '2023-01-01'
CET
robert@server:~$ timedatectl
               Local time: Wed 2023-06-21 21:57:32 CEST
           Universal time: Wed 2023-06-21 19:57:32 UTC
                 RTC time: Wed 2023-06-21 19:57:32
                Time zone: Europe/Amsterdam (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
              NTP service: active
          RTC in local TZ: no

Tijdzone is dus ingesteld op Europe/Amsterdam, wat nu gelijk is aan CEST (Cental Europe SummerTime). En een datum in de winter is automatisch CET (Central European Time). Waarbij CET dus GMT +1 is en CEST is GMT +2. Zomertijd zit dus daadwerkelijk in de tijdzone en is niet iets dat pas later wordt toegevoegd als sausje er overheen.
Bedankt voor de aanvulling, mijn punt staat echter nog steeds, dat op basis van de ingestelde tijdzone (Europe/Amsterdam) automatisch rekening gehouden wordt met de zomertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Laatst online: 28-05 13:34
Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:27:
@Ruimzicht Numeric state trigger is prima in de UI aan te maken voor het Elevation-attribute van Sun :)
Eens, maar ik kreeg het eerlijk gezegd als beginner niet voor elkaar op basis van de trigger in de UI (met gewenste nalooptijd etc.) :D . Met de genoemde blueprint lukte het direct, en was bovendien leerzaam omdat je er met héél veel andere conditions kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik wil een eigen unit of measurement defineren namelijk voor straling: nSv/h als ik de documentatie lees dan zie ik zo snel niet waar ik dat moet defineren moet dat via customize.yaml en hoe ziet dat eruit? Heeft iemand dit al eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Als 2 grafieken uit hetzelfde systeem andere data geven, dan kan dat toch niet aan de systeemtijd liggen?
Sowieso zijn die mini-graph-card grafieken sterkt afgevlakt, omdat je daar maar weinig datapunten in gebruikt.
Zoals ik al zei heb ik de indruk dat die mini-graph-card niet consistent is. Het moment van de screenshot is het niet heel duidelijk te zien maar op andere momenten als er in een korte tijd een sterke stijging is zie ik dat in de lijngrafiek pas een uur later. Maar aangezien het systeem in de basis UTC is en alleen de weergave in timezone indeling wordt weergegeven vermoed ik dat dat bij de lijngrafiek niet goed gaat en die uitgaat van UTC +1. En dat op het moment dat je er op klikt je gewoon alle beschikbare datapunten van de afgelopen 24 uur (of wat er ook ingesteld staat) te zien krijgt. Maar kennelijk ben ik de enige die daar last van heeft dus dan laten we het maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ruimzicht Zonder blueprint kan je met nog meer condities spelen :+

Maar het is wel wel mooi dat een blueprint wat concreter kan laten zien wat er allemaal mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@synoniem Hoeveel punten per uur heb je dan voor de mini-graph-card? Dat in combinatie met de sterkere filtering kan er ook voor zorgen dat je het niet direct ziet in de card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

synoniem schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Zoals ik al zei heb ik de indruk dat die mini-graph-card niet consistent is. Het moment van de screenshot is het niet heel duidelijk te zien maar op andere momenten als er in een korte tijd een sterke stijging is zie ik dat in de lijngrafiek pas een uur later.
Het hangt er vanaf wat je instellingen van de mini-graph-card zijn. Er vindt smoothing plaats (met als gevolg een vertraging). Die smoothing hangt af van de instelling "points_per_hour". Zet die maar eens op een hoger aantal (20 of zo) dan zul je zien dat het gedrag al veel meer de originele grafiek volgt. Wel is de grafiek dan hongeriger naar data en kost het meer processing om weer te geven (dus doe dit met beleid, zeker als je meerdere grafieken tegelijk weergeeft op een systeem dat geen rocket ship is).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:33:
@Vaevictis_ Via welke integratie loopt dan? Want mooiste is als je het daar al aan kunt passen.
@Septillion

Via de REST integratie, gewoon een https call met JSON. Stukje code...
Ik krijg nu een foutmelding op unit of measurements maar krijg wel waarde binnen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - platform: rest
    name: Radiation in Ukraine Chernobyl max
    resource: https://remap.jrc.ec.europa.eu/api/maps/polygon?id=1276_557&zoom=8&_=1645735567311
    scan_interval: 1800 # check every 30 minutes
    unit_of_measurement: nSv/h 
    value_template: '{{ value_json.max.val }}'
    headers:
      Content-Type: application/json

- platform: rest
    name: Radiation in Ukraine Chernobyl average
    resource: https://remap.jrc.ec.europa.eu/api/maps/polygon?id=1276_557&zoom=8&_=1645735567311
    scan_interval: 1800 # check every 30 minutes
    unit_of_measurement: nSv/h 
    value_template: '{{ value_json.avg }}'
    headers:
      Content-Type: application/json

of zou het door vergeten quotes komen? :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Vaevictis_ Door de slash zou het me niet verbazen als de yaml daar moeite mee heeft. Ik zou er eens "nSv/h" van maken :)

Overigens zie ik voor beide dezelfde URL. Nu worden er dus twee requests gedaan, één per sensor, maar ze halen dezelfde data op. Ik zou hem daarom verbouwen via de RESTfull-integratie. Dan haal je de waarde voor beide sensoren in één request op.

[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 22-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@Septillion Inderdaad opgelost met quotes. Ombouwen zet ik op het todo lijst. Eerst HA een helemaal op orde krijgen zonder foutmeldingen.

Met een nieuwe modbus integratie (1000+ regels code) krijg ik wat foutmeldingen deze is wel naar omdat ik niet kan zien om WELK adres het gaat. Ik heb pymodbus al op debug logging staan. Is er nog een manier om het exact adres of regelnummer te achterhalen in de yaml code? Error 131 met functie 3 (read holding registers) is namelijk een algemene foutmelding.

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.components.modbus.modbus
Source: components/modbus/modbus.py:403
Integration: Modbus (documentation, issues)
First occurred: 14:24:25 (10 occurrences)
Last logged: 14:26:38
Pymodbus: hub1: Exception Response(131, 3, IllegalAddress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 29-05 16:18
sinds dat mijn slimme meter is vervangen (ben van 1 fase naar 3 fase gegaan) krijg ik geen gas gebruik meer door. Dit terwijl wel direct de L1-L3 beschikbaar waren in de integratie. De status is unknown.

Integratie ziet dus wel 2 devices, en ik heb ook een gas entity maar deze blijft unknown?

In het Energy dashboard zie ik ook:
Entity unavailable
The state of these configured entities are currently not available:
sensor.gas_consumption (unknown)

iemand een idee hoe ik dit weer terug kan krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tribunus op 22-06-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tribunus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:45:
sinds dat mijn slimme meter is vervangen (ben van 1 fase naar 3 fase gegaan) krijg ik geen gas gebruik meer door. Dit terwijl wel direct de L1-L3 beschikbaar waren in de integratie. De status is unknown.

Integratie ziet dus wel 2 devices, en ik heb ook een gas entity maar deze blijft unknown?

Entity unavailable
Niet alle slimme meters geven gasverbruik door, heb je dat al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Vaevictis_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Niet alle slimme meters geven gasverbruik door, heb je dat al uitgezocht?
zelf al is deze wel gekoppeld met de slimme meter? Oke, dan moet ik even uitzoeken welk type ik heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tribunus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:46:
[...]

zelf al is deze wel gekoppeld met de slimme meter? Oke, dan moet ik even uitzoeken welk type ik heb gekregen.
Ja klopt. De meter moet het doorgeven, is per merk en type verschillend. Kijk ook even welk protocol deze meter ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Nog een vraag, ik heb de debug logging aangezet op de integratie, waar vind ik dan de logs terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tribunus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:45:

Entity unavailable

iemand een idee hoe ik dit weer terug kan krijgen?
Ik heb eens opgevangen dat het dagen/weken kan duren voordat de gasmeter (correct) data doorgeeft aan de energiemeter. Mogelijk dat de gasmeter dus nog niet volledig geregistreerd is in de energiemeter en die daardoor ook geen data doorgeeft via de P1 poort? Ergo: zie je bij de energieleverancier wel het gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb eens opgevangen dat het dagen/weken kan duren voordat de gasmeter (correct) data doorgeeft aan de energiemeter. Mogelijk dat de gasmeter dus nog niet volledig geregistreerd is in de energiemeter en die daardoor ook geen data doorgeeft via de P1 poort? Ergo: zie je bij de energieleverancier wel het gasverbruik?
Ook bij mij leverancier zie ik totaal geen meterstanden sinds de wisseling van de meters (ook niet voor de stroom meter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tribunus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Ook bij mij leverancier zie ik totaal geen meterstanden sinds de wisseling van de meters (ook niet voor de stroom meter)
Dan zou ik eerst dat even afwachten. Want er zit een heel registratieproces in die meters (zowel elektra naar de leverancier als gas naar elektra). Grote kans dus dat dat nog niet is afgerond en daardoor o.a. de gasmeter niet aan de elektrameter gekoppeld is en je daardoor dus geen gegevens van de gasmeter hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:35:
@synoniem Hoeveel punten per uur heb je dan voor de mini-graph-card? Dat in combinatie met de sterkere filtering kan er ook voor zorgen dat je het niet direct ziet in de card.
Ik zit niet op te letten: ik gebruik de gewone sensor card. En het verhogen van de parameter detail van 1 naar 2 scheelt best veel namelijk van 1 punt per uur naar 6 per uur en daar de wordt de lijngrafiek eens stuk beter van. Maar nu ben ik gelijk geneigd om de mini-graph-card te gaan gebruiken nu ik daar de mogelijkheden van zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tribunus Klinkt alsof ze zijn vergeten je gasmeter te koppelen. Dan staat er er ook niet tussen op het display van je elektriciteitsmeter. Had je soms al een slimme gasmeter met 1-fase?

Staat hij hier tussen? Dan kan je hem zelf even koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:44:
deze is wel naar omdat ik niet kan zien om WELK adres het gaat. Ik heb pymodbus al op debug logging staan. Is er nog een manier om het exact adres of regelnummer te achterhalen in de yaml code?
Volgens mij niet, dit is ook gewoon waar ik tegenaan loop bij sommige warnings. Ik heb gewoon geen idee waar ze van zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:04:
[...]

Volgens mij niet, dit is ook gewoon waar ik tegenaan loop bij sommige warnings. Ik heb gewoon geen idee waar ze van zijn :/
Bijzonder irritant, want juist bij modbus is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik ga een feature request indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Septillion schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:02:
@Tribunus Klinkt alsof ze zijn vergeten je gasmeter te koppelen. Dan staat er er ook niet tussen op het display van je elektriciteitsmeter. Had je soms al een slimme gasmeter met 1-fase?

Landys + Gyr heb ik. Gedaan wat op de site staat maar ik krijg wel een ander prompt. Op de site van stedin staat dat je >>> moet zien, maar ik zal koppelen geslaagd. Ben overigens overtuigd dat de Liander monteur dit wel heeft gedaan toen de meters zijn vervangen. Ben benieuw of het heeft geholpen!

staat overigens nog steeds niet in het display van de slimme meter.

Dank voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Tribunus op 22-06-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
Wordt de data van het energydashboard ook opgeslagen via de recorder? Ik heb bij de recorder ingesteld dat ik maar 2 dagen sensordata bewaar, maar het energiedashboard gaat veel verder terug.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:12:
Wordt de data van het energydashboard ook opgeslagen via de recorder? Ik heb bij de recorder ingesteld dat ik maar 2 dagen sensordata bewaar, maar het energiedashboard gaat veel verder terug.
Nee, Energy data zijn long term statistics en die worden oneindig opgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
TheFes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Top, bedankt voor je snelle antwoord.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-05 08:41
TheFes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Mijn HA is 31-12 rond middernacht gecrasht.
Uiteindelijk was de voeding het probleem. Maar mis alle energie informatie van voor 2023.
Deze heb ik nog wel in een backup.

Weet iemand of er een manier is om deze history nog te combineren met de huidige history?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Obelixxx Theoretisch zou je dat handmatig met SQL kunnen doen. Denk dat je daarvoor gewoon alle rijen uit de oude database onder hetzelfde 'metadata_id' in de 'statistics' database moeten zetten. Maar denk dat je daarvoor ook de 'sum' kolom van de huidige db moet ophogen met de laatste 'sum' waarde uit de oude db voor elk item.

Maar waarom toen niet gelijk de oude db terug gezet eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-05 08:41
Septillion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:02:
@Obelixxx Theoretisch zou je dat handmatig met SQL kunnen doen. Denk dat je daarvoor gewoon alle rijen uit de oude database onder hetzelfde 'metadata_id' in de 'statistics' database moeten zetten. Maar denk dat je daarvoor ook de 'sum' kolom van de huidige db moet ophogen met de laatste 'sum' waarde uit de oude db voor elk item.

Maar waarom toen niet gelijk de oude db terug gezet eigenlijk?
Ben toen doorgegaan met de bestaande omgeving, bestaande SQL. Later, na een week zag ik dat ik 2022 miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:02:

@Septillion https://community.home-as...-error-information/584790 Nu hopen dat het wordt opgepakt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vaevictis_ Mja, maar probleem is natuurlijk gewoon veel breder dan Modbus. Ook bij bijvoorbeeld template sensoren krijg je geen lijnnummer of parent ofzo. Of zie ik wel eens een
code:
1
2
Logger: aiohttp.server
Source: /usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_protocol.py:405

Geeeeen idee wat dat doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:44:
@Vaevictis_ Mja, maar probleem is natuurlijk gewoon veel breder dan Modbus. Ook bij bijvoorbeeld template sensoren krijg je geen lijnnummer of parent ofzo. Of zie ik wel eens een
code:
1
2
Logger: aiohttp.server
Source: /usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_protocol.py:405

Geeeeen idee wat dat doet...
Eens maar het ging hier over modbus specifiek, als dat wordt opgepakt dan is het ook breder te implementeren. Misschien kan @Frenck hier iets over zeggen? Dit vind ik best wel een feature met hoge prio. Sorry voor de tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
Ik heb HA nog niet zo lang.
Draait als Docker op mijn Synology.
Ik heb een custom component geinstalleerd voor Bosch Nefit Easy.
Na de update van de Docker image (stable) van 2023.5 naar 2023.6 lijkt de Bosch Nefit Easy component niet meer te werken.
Ik gebruik hiervoor github module ksya.ha-nefiteasy https://github.com/ksya/ha-nefiteasy
versie 0.3.0 uit juli 2022.

Heeft iemand enige tips hoe ik dit kan debuggen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GarBaGe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:19:
Ik heb HA nog niet zo lang.
Draait als Docker op mijn Synology.
Ik heb een custom component geinstalleerd voor Bosch Nefit Easy.
Na de update van de Docker image (stable) van 2023.5 naar 2023.6 lijkt de Bosch Nefit Easy component niet meer te werken.
Ik gebruik hiervoor github module ksya.ha-nefiteasy https://github.com/ksya/ha-nefiteasy
versie 0.3.0 uit juli 2022.

Heeft iemand enige tips hoe ik dit kan debuggen?
Je zou een issue kunnen maken, maar de repo lijkt niet heel actief meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 09:59
TheFes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:22:
[...]
  1. Je koopt een ESP32 bordje (kosten: een euro of 8 )
  2. Die configureer je via https://esphome.github.io/bluetooth-proxies/ (aansluiten op je pc, instructies volgen, Wifi instellen, klaar)
  3. Die wordt dan vanzelf door HA herkend, en kun je als integratie toevoegen.
  4. Vervolgens plaats je dat bordje op een plek waar je zowel Wifi ontvangst hebt, en waar hij de BT signalen van de Inkbird kan ontvangen.
De ESP32 BT Proxy ontvangt dan dus de BT signalen van je Inkbird, en stuurt die via Wifi naar HA.
Een praktisch vraagje, kan ik die ook op een Shelly Plus 1 doen? Ik zag dat je een shelly Plus 1 kan flashen met ESPHome dus dan kan ik die daar in principe ook voor gebruiken? Voordeel hier is dat ik deze achter een stopcontact in de tuin kan wegwerken en dus aansluiten op 220V. En ik heb deze toch liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:55
Ik weet niet of ik dit beter in het ESP topic kan plaatsen, maar aangezien het om ESPhome gaat probeer ik t hier even.

Ik heb zelf een printje gemaakt om via INA219 de current van een hydrostatische sensor te meten (ergens tussen de 4-20mA bij 24VDC), maar in mijn ontwerp een denkfoutje gemaakt met polariteit. Dit maakt voor de sensor niet uit, maar voor de INA219 wel, deze geeft nu negatieve waarden aan. Kan ik dit in ESPhome makkelijk in de software regelen dat '-0,004A' weergegeven wordt als '0,004A'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@gastje01
Een lambda die er een absolute waarde van maakt? (niet getest)
YAML:
1
2
    filters:
      - lambda: return abs(x);

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tibs schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Een praktisch vraagje, kan ik die ook op een Shelly Plus 1 doen? Ik zag dat je een shelly Plus 1 kan flashen met ESPHome dus dan kan ik die daar in principe ook voor gebruiken? Voordeel hier is dat ik deze achter een stopcontact in de tuin kan wegwerken en dus aansluiten op 220V. En ik heb deze toch liggen.
Ik heb dat geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar. Het is een beetje een downgraded esp32 die in een bootloop gaat met de BT-proxy er bij.
Heb er nog twee liggen, zal het binnenkort nog eens proberen.

Je kunt ze echter met de standaard Shelly software ook als BT Proxy configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 17:42
Ik heb al een aantal jaar deze stopcontacten op ESPHome draaien en her en der door het huis. Firmware updates gingen altijd prima, het ingestoken apparaat bleef aan tijdens het updaten en rebooten na de nieuwe firmware. Top dus, aangezien ik ze her en der door het huis heb hangen en ook tussen zaken als server, quooker, warmtepompboiler, enzovoorts.

Sinds ESPHome 2023.5 echter, schakelen de plugs zich uit als ik een firmware update. Allemaal. Plugs die ik dus al jaren bijwerk met de nieuwste ESPHome versies, gedragen zich ineens anders. Ik zie echter niks terug in changelogs van ESPHome, maar ik ben wel benieuwd hoe ik nu van dit euvel af kan komen. Ik heb geen zin om iedere keer als ik een plug update mijn servers te moeten uitschakelen of een kwartier moeten wachten tot mijn NAS afgesloten en daarna weer opgestart is en alle volumes decrypted heeft...

Mijn yaml is niet zo heel spannend:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
esphome:
  name: plug-verwarming

esp8266:
  board: esp8285

logger:

api:
  encryption: 
    key: "*"

ota:
  password: "*"

wifi:
  ssid: "*"

ap:
    ssid: "Plug-Verwarming"

captive_portal:

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

binary_sensor:

- platform: gpio
    id: "plug_bios_verwarming_button_stat"
    pin:
      number: GPIO13
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    on_press:
      - switch.toggle: button_switch

Iemand suggesties? De volgende opties heb ik kunnen Googelen maar leverden geen resultaat op bij het toevoegen in de yaml:

YAML:
1
2
  early_pin_init: false 
  restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON 

Daarnaast is dat ook letterlijk jaren niet nodig geweest 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-06-2023 12:59 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redah schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:35:
Ik heb al een aantal jaar deze stopcontacten op ESPHome draaien en her en der door het huis. Firmware updates gingen altijd prima, het ingestoken apparaat bleef aan tijdens het updaten en rebooten na de nieuwe firmware. Top dus, aangezien ik ze her en der door het huis heb hangen en ook tussen zaken als server, quooker, warmtepompboiler, enzovoorts.

Sinds ESPHome 2023.5 echter, schakelen de plugs zich uit als ik een firmware update. Allemaal. Plugs die ik dus al jaren bijwerk met de nieuwste ESPHome versies, gedragen zich ineens anders. Ik zie echter niks terug in changelogs van ESPHome, maar ik ben wel benieuwd hoe ik nu van dit euvel af kan komen. Ik heb geen zin om iedere keer als ik een plug update mijn servers te moeten uitschakelen of een kwartier moeten wachten tot mijn NAS afgesloten en daarna weer opgestart is en alle volumes decrypted heeft...

Mijn yaml is niet zo heel spannend:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
esphome:
  name: plug-verwarming

esp8266:
  board: esp8285

logger:

api:
  encryption: 
    key: "*"

ota:

wifi:
  ssid: "*"

ap:
    ssid: "Plug-Verwarming"

captive_portal:

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

binary_sensor:

id: "plug_bios_verwarming_button_stat"
    pin:
      number: GPIO13
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    on_press:
      - switch.toggle: button_switch

Iemand suggesties? De volgende opties heb ik kunnen Googelen maar leverden geen resultaat op bij het toevoegen in de yaml:

code:
1
2
  early_pin_init: false 

Daarnaast is dat ook letterlijk jaren niet nodig geweest 8)7
Ik mis in je code de config voor je switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
TheFes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:41:
Ik mis in je code de config voor je switch.
Ah ja, excuus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
switch:
  - platform: template
    name: "Verwarming Schakelaar"
    icon: mdi:power
    optimistic: true
    id: button_switch
    turn_on_action:
      - switch.turn_on: relay
    turn_off_action:
      - switch.turn_off: relay
    pin: GPIO15
    id: relay

Die laatste regel heb ik toegevoegd n.a.v. een wijziging die ik in 2023.4 zag, maar lijkt dus niet echt te werken.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-06-2023 13:00 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
redah schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Ah ja, excuus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
switch:
  - platform: template
    optimistic: true
    turn_on_action:
      - switch.turn_on: relay
    turn_off_action:
      - switch.turn_off: relay
    id: relay

Die laatste regel heb ik toegevoegd n.a.v. een wijziging die ik in 2023.4 zag, maar lijkt dus niet echt te werken.
De default is ALWAYS_OFF, dus die eerste switch zal uit gaan, en daarmee je relay uit zetten. Zet die eerste ook eens op RESTORE_DEFAULT_ON

Overigens snap ik het nut van 2 switches hier niet, dit kan prima in één switch

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
switch:

bedankt voor de YAML tags @Septillion

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 23-06-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:55
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:03:
@gastje01
Een lambda die er een absolute waarde van maakt? (niet getest)
YAML:
1
2
    filters:
      - lambda: return abs(x);
Dat kan ik wel even proberen, of de waarde negatief of positief is, maakt voor mijn situatie namelijk niets uit, het aantal gebruikte mA zegt iets over hoe vol mijn tank is. Had gehoopt dit op afstand te kunnen testen, maar zou te zien heb ik m uitgetrokken -O-

@Septillion Ik verwacht geen metingen de andere kant op. De sensor verbruikt ergens tussen de 4 en 20 mA en zegt daarmee iets over de hoeveelheid water die er op drukt (hoe vol mijn tank is).

Andere redenatie is dat ik niets met de waarde zelf doe, maar een template sensor (copy?) gebruiken en alleen op die waarde sturen. Mooi klusje voor t weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
TheFes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:54:
Overigens snap ik het nut van 2 switches hier niet, dit kan prima in één switch

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
switch:
Ik weet niet of het aan dit stukje aangepaste code ligt maar het werkt weer als vanouds _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door redah op 23-06-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gastje01 Als je niets direct met de waarde doet maar alleen met hoe vol (afstand? gewicht?) dan zou je het ook gewoon in de template daarvan kunnen doen. Ook al is de rauwe data nog kunnen zien (die niet negatief is) natuurlijk ook altijd nog leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
redah schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Ik weet niet of het aan dit stukje aangepaste code ligt maar het werkt weer als vanouds _/-\o_
Het probleem was dat je 2 switches had, die min of meer een kopie van elkaar waren.
De ene had je netjes de juiste restore mode bij gezet, maar bij de andere niet, waardoor die dus na een herstart standaard uit was, en dus het relay uit zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 10:07

CAP-Team

XBL: CAPTeam

TheFes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:24:
[...]

@GarBaGe

Volgens mij had ik een paar maand geleden nog een update dat versie 0.4 in beta zat maar daar zie ik nu niets meer van terug.

De huidige versie doet het bij mij prima. Behalve dat hij af en toe even niet werkt maar of dat aan de integratie of aan de Bosch cloud ligt weet ik niet.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:26:
@TTLCrazy Ik had gemist dat de sun integratie tegenwoordig die sensoren aan maakt. Zou je dan eens kunnen controleren of deze na een herstart wel een logische waarde bevatten?
Ik heb nu in plaats van de trigger time, de trigger sun gebruikt. Deze werkt gewoon na een herstart.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Energie plug 1 100%
description: ""
trigger:
action:
  - device_id: 7e8cc34d2f1c672de32dfbc9bcbdc4a9
    domain: number
    entity_id: number.energy_socket_5c2faf0d54ee_status_light_brightness
    type: set_value
    value: 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 23:47

TWKterry

Master Mariner

TheFes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:24:
[...]

@GarBaGe
Ik heb een paar jaar deze gebruikt voor de Nefit Easy = CT100 dacht ik.
https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:36
gastje01 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:36:
Ik weet niet of ik dit beter in het ESP topic kan plaatsen, maar aangezien het om ESPhome gaat probeer ik t hier even.

Ik heb zelf een printje gemaakt om via INA219 de current van een hydrostatische sensor te meten (ergens tussen de 4-20mA bij 24VDC), maar in mijn ontwerp een denkfoutje gemaakt met polariteit. Dit maakt voor de sensor niet uit, maar voor de INA219 wel, deze geeft nu negatieve waarden aan. Kan ik dit in ESPhome makkelijk in de software regelen dat '-0,004A' weergegeven wordt als '0,004A'?
Welke hydrostatische sensor gebruik je? En de polariteit van je sensor maakt wel uit.
Het bereik van je sensor is evenredig met 4-20mA.
Als je dan datasheet van je sensor hebt is 4mA 0bar en 20mA is de max van je sensor bv 1 bar.

Beter is dan om een 500 ohm weerstand parallel over je sensor te zetten dan heb je 0-10V deze kan je doormiddel van weerstand deler naar 0-1V brengen en deze inlezen in je ESP.

Dus sluit je sensor correct aan je waardes zullen correct zijn.

Ik gebruik deze setup ook, maar dan met industriële sensors aangesloten op een Siemens plc.

[ Voor 4% gewijzigd door RedPas op 24-06-2023 13:00 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:34
Ik heb vorige week mijn Nest deurbel vervangen voor de Reolink (Wifi) versie. Nu dacht ik zelf een automation in elkaar te kunnen zetten om het beeld van de bel op mijn Google hub te laten verschijnen. De automation wordt doorlopen alleen krijg ik op mijn Hub alleen een "cast icoon" te zien en niet het beeld van de deurbel?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
id: '1687085801199'
alias: Video test
description: ''
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: d52566b35da3266f14d003e37331e903
    entity_id: binary_sensor.voordeur_visitor
    domain: binary_sensor
action:
  - service: camera.play_stream
    data:
      format: hls
      media_player: media_player.woonkamer
    target:
      entity_id: camera.voordeur_sub
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
  - service: media_player.media_stop
    data: {}
    target:
      entity_id: media_player.woonkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 11:44
bandy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:04:
Ik heb vorige week mijn Nest deurbel vervangen voor de Reolink (Wifi) versie. Nu dacht ik zelf een automation in elkaar te kunnen zetten om het beeld van de bel op mijn Google hub te laten verschijnen. De automation wordt doorlopen alleen krijg ik op mijn Hub alleen een "cast icoon" te zien en niet het beeld van de deurbel?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
id: '1687085801199'
alias: Video test
description: ''
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: d52566b35da3266f14d003e37331e903
    entity_id: binary_sensor.voordeur_visitor
    domain: binary_sensor
action:
  - service: camera.play_stream
    data:
      format: hls
      media_player: media_player.woonkamer
    target:
      entity_id: camera.voordeur_sub
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
  - service: media_player.media_stop
    data: {}
    target:
      entity_id: media_player.woonkamer
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik doe het "streamen" net iets anders naar mijn hub.
(Geen idee hoe ik hieraan ben gekomen, maar het werkt in ieder geval al enige tijd hier)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - service: media_player.play_media
        target:
          entity_id: media_player.nest_hub_keuken
        data:
          media_content_id: media-source://camera/camera.poort_cam
          media_content_type: image/jpeg
        metadata:
          title: Poort
          thumbnail: /api/camera_proxy/camera.poort_cam
          media_class: video
          children_media_class:
          navigateIds:
          - {}
          - media_content_type: app
            media_content_id: media-source://camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik heb een automation die triggert op het ingaan van persoon in een zone.

YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - person.naam
    not_to: not_home
    id: zone

De state is dan gelijk aan de friendly_name van de zone. Ik wil graag de icon van de zone gebruiken in een notify-bericht, maar de entity_id wordt niet meegegeven in de trigger attributes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
to_state:
    entity_id: person.naam_1
    state: Kantoor
    attributes:
      editable: true
      id: naam
      latitude: ...
      longitude: ...
      gps_accuracy: ...
      source: device_tracker.naam_1_mobile_app
      user_id: ...

Daarom wil ik de entity_id opzoeken op basis van de friendly_name die gelijk is aan de trigger.to_state.state

Ik dacht dat dat wel moest lukken via integration_entities(integration):

code:
1
2
3
{{ integration_entities('zone') }}

['zone.kantoor', 'zone.home']

code:
1
2
3
{{ integration_entities('zone') | map('state_attr', 'friendly_name') | list }}

['Kantoor', 'Thuis']

Maar als ik een een expand uitvoer, resulteert dit enkel in een lijst van personen die in een zone aanwezig zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{% for zone in expand( integration_entities('zone') ) %}
{{ zone.attributes.friendly_name }}, {{ zone.entity_id }}
{%- if not loop.last %}, {% endif -%}
{% endfor %}

Naam 1, person.naam_1,
Naam 2, person.naam_2

Hierop kan ik geen selectattr gebruiken. Blijkbaar is er na expand een heel ander resultaat. Is dit logisch?

Als alternatief werkt dit wel om de icon op te zoeken:

code:
1
2
{{ states.zone | selectattr('attributes.friendly_name', 'eq', 'Kantoor') 
  | map(attribute='attributes.icon') | list | join }}

Maar eigenlijk heb ik niets van states nodig. Kan het anders/beter?
Pagina: 1 ... 74 ... 314 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.