Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruimzicht schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Het is zo'n Zigbee inbouw "mini smart switch" dus werkt niet op batterij maar gewoon op fase en een nul. Ik las allerlei verhalen dat je handmatig op diverse plekken de entities moet verwijderen, maar dat is dus niet nodig? En jouw uitleg hierboven is dus ook niet van toepassing op bedrade devices?
Als hij nog aangesloten zit, gewoon Remove doen vanuit Zigbee2MQTT of device in pair brengen zonder join aan.

Wel moet je op plekken waar je de switch gebruikt hem wel zelf weg halen. Entities daarvan in LoveLace/Dashboard, condities en acties zullen nu anders een error geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:56:
@stormfly Alternatief zonder groep:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: P2000 reset
description: ""
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - repeat:
      while:
        - condition: template
          value_template: "{{ repeat.index <= entities|count }}"
      sequence:
        - service: python_script.set_state
          data_template:
            entity_id: "{{ entities[repeat.index - 1] }}"
            state: unknown
            allow_create: true
variables:
  entities: >-
    {{ (states.sensor | selectattr('entity_id', 'search',
    '^sensor.p2000_.*')| map(attribute='entity_id') | list) }}

Waarbij alle entities die gereset moeten worden beginnen met 'sensor.p2000_'. Let dus wel op dat je niet een niet p2000 sensor daar mee laat beginnen.
Ik kan hier echt heel blij van worden, dank dank dank! Copy paste en draaien maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aopOtKgBf1REzaRuwPazD8iW0mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpOA2N8vnmldjoWRxcRwTndK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@JeroenH Paar overdenkingen terug:
  • Niet elke integratie loopt inderdaad even soepel. Maar van vele is dat niet de schuld van HA maar dat het device zelf geen open API kent. Dit zou misschien naast cloud/local en push/polling ook een parameter kunnen zijn maar proberen dit al op te vangen door de quality scale. Dat ze het niet direct tonen is denk ik door het kip-ei verhaal. HA wil natuurlijk duidelijk maken dat veel mensen gewoon hun devices willen integreren in iets lokaals maar als je gaat spreken van on-officiële API schrikt dat weer mensen af. Waarbij naar mijn idee het eerste terecht zwaarder wordt gewogen. Het moet eens klaar zijn met die gesloten systemen. Bij PV bijvoorbeeld is het enige waar dat voor kan dienen dat ze later betaalde cloud abbo's willen gaan doen. (Hoi Tuya...)

Zelf geen last van haperende integraties eigenlijk maar het hangt dus wel sterk af van hoe welwillend de fabrikant van je apparatuur is. En ja, daar zijn HA gebruikers nu een lans voor aan het breken.
  • Voor de powerflow zou ik dan eens contact opnamen met de maker. Ik heb het gedrag zelf nog niet gezien maar misschien kan die helpen met het onderzoeken.
  • Updaten is geen must ;) Ik hang ook nog op 2023.2 omdat ik ook niet domweg op update wil drukken. Ja, ik hekel ook de nu naar mijn mening te opdringerige manier van update meldingen. Die zou ik tijdens dagelijks gebruik liever ook niet zien of bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om minors te muten. Maar ja, het is wel belangrijk de breaking changes te lezen voor een update. In ieder geval is HA daar gewoon open en duidelijk over. Vaak genoeg met andere programma's, apps of (betaalde) services gehad dat bij een update gewoon stilletjes breaking changes doorvoert. Ja ik kijk oa naar jouw Synology!
  • En last but not least, HA blijft een hobby. Dus ja, dat kost tijd. Bekende driehoek: kost weinig tijd, kost weinig geld of heeft veel functies functies, je mag er maar twee kiezen...

Vandaar dat ik dat ook altijd vermeld als HA weer eens als oplossing aangedragen wordt. Het kan veel maar het kost wel een investering.
Vandaar dat ik ook niet zomaar bij iemand HA zou installeren of aanraden. Alleen als die persoon het zelf ook als hobby ziet, dan wil ik hem best helpen. Zo heb ik mijn zwager maar een Ikea setje gegeven ondanks dat hij mijn HA super cool vind omdat ik weet dat hij niet deze hoeveelheid tijd erin wil steken. Dus ja, HA wordt steeds makkelijker en daarmee toegankelijk voor meer mensen, maar je moet er nog steeds (aardig wat) moeite in willen steken. Dit is niet in de laatste plaats omdat het aardig verslavend is en je na de eerste stapje altijd gavere maar complexere zaken wilt opzetten :+

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 17-06-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fireball86 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:38:
Al een tijd lees ik mijn Mitsubishi warmtepomp uit met een procon en HA.
Een van de zaken die wel eens gebeurt met dit weer is dat de warmtepomp gaat pendelen met koelen. Ik had gelezen van iemand die de warmtepomp via HA automatisch op vakantiestand zet zodra de warmtepomp gaat pendelen. Dat pendelen is gemakkelijk te detecteren, want de compressor gaat dan terug naar 0 Hz. Ik wil dan ook graag eerst even testen door mezelf een telegram bericht te sturen.
Via de GUI heb ik onderstaande gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1686917919125'
  alias: WP koelen pendelen test telegram
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.mitsubishi_frequency
    to: '0'
    from: '>1'
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
  condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.mitsubishi_operation_mode
    state: Cooling
  action:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
      message: De warmtepomp is zojuist tijdens het koelen uitgegaan
  mode: single

Gaat dit werken? Want ik kan niet zoveel vinden over > dit tekentje.
Nee, dat werkt niet. Dan wil je inderdaad naar numeric_state trigger voor. Maar dan net als bij wasmachine meldingen vooral voor het >1 deel.

Dus:
- trigger op >1 (numeric_state) => onthoudt in een helper ofzo dat dit zo was
- trigger op 0 (mag numeric_state of state) => reset je helper en voor je actie uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06
JeroenH schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Algemene overdenking: hoewel ik HA erg leuk vind en er ook erg blij mee ben hoe het in het algemeen werkt, vind ik het "klooi"-gehalte, zelfs in een stabiel systeem wat niet gewijzigd wordt, toch nog wel hoog. Voorbeelden:
  • Af en toe (1x per maand of zo) stopt mijn SolarEdge integratie met werken. HA reboot -> werkt weer, maar dan staat alle productiedata die hij gemist heeft op één moment (dus in één uur in het Energy dashboard). En als ik het voor langere tijd zou missen gaat het helemaal fout.
  • Af en toe (minder vaak dan bovenstaande) houdt mijn power flow card ermee op. Dan moet ik in HACS een redownload doen, en dan is hij er weer.
  • Al twee keer gehad dat een HA updates een integratie brak.
  • Vandaag houd een widget op mijn telefoon (een switch) er ineens mee op. Niets gewijzigd, toch kapot. Moet het nog troubleshooten.
En als je dan zegt; ja maar dat gaat over integraties en niet over HA, dan heb je technisch gelijk maar ik zie ze als onmisbaar onderdeel van HA. Verder komen best vaak updates van HA, de supervisor en ESPHOME uit. Ik skip de meeste kleinere updates, maar lees de changes altijd wel om te kijken of ik er eentje toch niet moet doen.

Kortom, ik ben er maar druk mee, en eigenlijk kan ik me dat alleen maar veroorloven omdat ik het leuk vind en de tijd die ik hier aan spendeer als gratis beschouw. Als ik de beheeruren zou moeten betalen zou de lol er gauw af zijn. Is allemaal geen ramp, maar ik had hier niet echt op gerekend toen ik met HA begon.

-edit-

Bovenstaande houdt bv ook in dat ik er niet zo happig op ben om het voor iemand anders op te zetten. Voor je het weet ben je gratis HA helpdesk...
Ik ben het niet met je eens dat integraties onmisbaar zijn. In principe kun je zonder al die integraties met bijvoorbeeld Zigbee en ESPHome spullen een mooi werkend systeem opzetten. Een systeem dat je ook via de Hue en Ikea apps kunt opzetten. Maar de meeste mensen willen meer dan die standaard oplossingen, of kopen minder goed ondersteunde smart producten. Tsja, dan krijg je custom integraties en die kunnen eenvoudig kapot gaan.
In het begin had ik regelmatig dat er zaken na een update kapot gaan, maar dat heb ik al jaren niet meer.
Behalve dan als de HA devs besluiten bepaalde zaken te schrappen of aan te passen. Maar dit staat dan ruim op tijd in de release notes.
Ik koop tegenwoordig ook vrijwel alleen Zigbee spullen om te integreren, of ik kijk of er ESPHome of Tasmota op te flashen valt. Het moet heel uitzonderlijk zijn dat ik nog iets koop wat alleen met een custom integratie of add-on te koppelen is. Daarom vind ik het ook jammer dat de Aqara FP2 niet eenvoudig genoeg in HA te krijgen is. Dat vind ik erg gave hardware, maar net iets teveel gedoe om in HA te hangen.

Dus lang verhaal kort: als je een beetje tech-savvy bent en wat tijd wilt investeren (én vooraf over je hardware nadenkt), kun je best een zeer stabiel systeem opzetten én updaten wat je wilt. Mij lukt het ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De discussie begon met SolarEdge toch? Grap daarbij is dat deze stock werkt (met de HA bundled integeatie) via de cloud, en die cloud is niet altijd even betrouwbaar (en wellicht dus ook de oorzaak van de gemelde problemen).
Echter ondersteunen de SolarEdge omvormers ook (een deel van) de SunSpec specificatie, die over Modbus beschikbaar is. En er zijn zelfs twee custom integraties om SolarEdge via Modbus te integreren. En dat werkt IMO dik prima. Heb nu de belangrijkste gegevens van de omvormer "real time" (wordt elke 5s opgehaald). Daar waar de ingebakken cloud integratie maar iets van elke 10 minuten of nog langzamer doet pollen. En daarnaast werkt de cloud regelmatiger niet (of in ieder geval dat omvormer de data niet kan aanleveren bij "de cloud").

Enige "nadeel" van de Modbus integratie is dat SolarEdge niet alle (optionele) onderdelen van de SunSpec standaard ondersteund waardoor je niet de gegevens per optimizer/paneel ontvangt. Terwijl die data wel beschikbaar is via de cloud (of HA daar ook sensoren voor aanmaakt weet ik niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
RobertMe schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:59:
De discussie begon met SolarEdge toch? Grap daarbij is dat deze stock werkt (met de HA bundled integeatie) via de cloud, en die cloud is niet altijd even betrouwbaar (en wellicht dus ook de oorzaak van de gemelde problemen).
Echter ondersteunen de SolarEdge omvormers ook (een deel van) de SunSpec specificatie, die over Modbus beschikbaar is. En er zijn zelfs twee custom integraties om SolarEdge via Modbus te integreren. En dat werkt IMO dik prima. Heb nu de belangrijkste gegevens van de omvormer "real time" (wordt elke 5s opgehaald). Daar waar de ingebakken cloud integratie maar iets van elke 10 minuten of nog langzamer doet pollen. En daarnaast werkt de cloud regelmatiger niet (of in ieder geval dat omvormer de data niet kan aanleveren bij "de cloud").

Enige "nadeel" van de Modbus integratie is dat SolarEdge niet alle (optionele) onderdelen van de SunSpec standaard ondersteund waardoor je niet de gegevens per optimizer/paneel ontvangt. Terwijl die data wel beschikbaar is via de cloud (of HA daar ook sensoren voor aanmaakt weet ik niet).
Tof dat het via Modbus wel werkt. En tsja, afhankelijk zijn van de cloud is gewoon een risico en imo af te raden. Zelfde met Logitech Harmony die de stekker eruit wilde trekken, of een Google die stopt met een dienst of API. Liefst dus alles lokaal en daar kun je vooraf over nadenken. Al zal dat niet met alle productcategorieën lukken, zoals een wasmachine of koelkast. SmartThings ging bij mij ook telkens stuk (maar draait nu alweer een jaar zonder problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand een tip voor een (bij voorkeur Zigbee - zie hierboven ;)) lichtsensor. Ik heb in huis 1 Mijia lichtsensor en ben daar zeer tevreden over. Alleen kan ik die "nergens" meer vinden, tenminste niet bij bol.com (heb ik nog tegoed) of Amazon (gratis verzending).

Ik wil namelijk de rolgordijnen automatiseren op basis van lichtinval, omdat sun azimuth etc. wat mij betreft net iets teveel haken en ogen heeft (zoals wolken, of seizoenen. Of heeft iemand, buiten een lichtsensor, nog een goed idee om de rolgordijnen te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:18
Goedemiddag,
Ik ga een uitstapje maken naar HA (vanaf Domoticz op RPi3B) op mijn NUC7. Nu heb ik daar debian op gezet (na wat geklungel met het device van waaraf debian op de NUC werd geinstalleerd). Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een download om HA er op te zetten.
Vooralsnog kom ik alleen maar images tegen die meteen er ook een besturingssysteem op zetten. Dat zou ik het liefst willen voorkomen. Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik deze stappen volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Adam1980 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:49:
Goedemiddag,
Ik ga een uitstapje maken naar HA (vanaf Domoticz op RPi3B) op mijn NUC7. Nu heb ik daar debian op gezet (na wat geklungel met het device van waaraf debian op de NUC werd geinstalleerd). Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een download om HA er op te zetten.
Vooralsnog kom ik alleen maar images tegen die meteen er ook een besturingssysteem op zetten. Dat zou ik het liefst willen voorkomen. Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik deze stappen volgen?
Ik neem aan dat je meer met je NUC wilt doen? Waarom dan niet HA in een VM draaien? Via Proxmox bijvoorbeeld. Kun je ernaast een Debian VM draaien waar je je andere zaken mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:18
barrymossel schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Ik neem aan dat je meer met je NUC wilt doen? Waarom dan niet HA in een VM draaien? Via Proxmox bijvoorbeeld. Kun je ernaast een Debian VM draaien waar je je andere zaken mee doet.
Dank voor je reactie!
Ik wil inderdaad de mogelijkheid hebben om meer te doen met de NUC. Nu nog niet direct aan de orde, maar dat komt wel (als ik een en ander beter begrijp en mogelijkheden ken).
Wordt dat niet voorgesteld in het linkje van mijn eerste bericht?
Zo niet, waar vind een heldere beschrijving hoe zo'n installatie via een VM er uit ziet? Bij voorkeur in NL.

[ Voor 13% gewijzigd door Adam1980 op 17-06-2023 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Adam1980 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:49:
Goedemiddag,
Je hebt drie opties:
  • HA Core: gewoon Home Assistant het Python programma. Dit kun je volledig zelf installeren, of je draait het als Docker container (op basis van image dat HA maakt)
  • HA Supervisor: een manier om "meer" te draaien bovenop Debian (voorlopig nog 11/bullseye). Je krijgt dan bovenop HA Core een grotere omgeving waarin je ook "addons" kunt installeren zoals bv Zigbee2mqtt of de UniFi Controller of AdGuard Home of .... Dus echt additionele software, niet integraties (functionaliteit in HA Core om te koppelen met bv die software).
  • HAOS: een volledig "besturingssysteem" waarbij je niet alleen HA Core hebt maar ook de supervisor (dus addons), verpakt in een besturingssysteem. Dus i.p.v. dat je bv Debian of Ubuntu installeert installeer je dan HAOS, of baremetal of bv in een VM.
Het meest noob friendly is HAOS, eventueel op een "server" geïnstalleerd in een VM (velen gebruiken daarvoor Proxmox baremetal om daarin een VM te maken met HAOS). Wil je zelf volledig in charge blijven van het OS en heb je de addons niet nodig (/installeer je die software zelf), en meestal ook "ben je bekend met Docker" is HA Core, draaiende middels Docker, waarschijnlijk de keuze die de voorkeur heeft. En HA Supervisor is naar mijn idee een beetje vlees noch vis (je wilt wel het gemak van de addons, maar niet het volledige OS? Of je doet eigen "systeembeheerder" en draait alles "zelf" (HA Core), of je kiest voor gemak en HAOS). En TheFes heeft hier ook al (meermaals) geschreven dat er met Supervisor de meeste "problemen" zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Adam1980 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:03:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik wil inderdaad de mogelijkheid hebben om meer te doen met de NUC. Nu nog niet direct aan de orde, maar dat komt wel (als ik een en ander beter begrijp en mogelijkheden ken).
Wordt dat niet voorgesteld in het linkje van mijn eerste bericht?
Zo niet, waar vind een heldere beschrijving hoe zo'n installatie via een VM er uit ziet? Bij voorkeur in NL.
Daar hebben ze het idd over het als een VM draaien, maar echt duidelijk vond ik het niet.

De eerste de beste die ik vond door Google Translate gehaald: https://www-wundertech-ne...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Daarmee moet het wel lukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:56:
@storm fly Alternatief zonder groep:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
action:
  - repeat:
      while:
          value_template: "{{ repeat.index <= entities|count }}"
      sequence:
          data_template:
            entity_id: "{{ entities[repeat.index - 1] }}"
variables:
  entities: >-
    {{ (states.sensor | selectattr('entity_id', 'search',
    '^sensor.p2000_.*')| map(attribute='entity_id') | list) }}

Waarbij alle entities die gereset moeten worden beginnen met 'sensor.p2000_'. Let dus wel op dat je niet een niet p2000 sensor daar mee laat beginnen.
@stormfly

Dit kan makkelijker met for_each repeat
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
action:
  - repeat:
      for_each: >
        {{ (states.sensor | selectattr('object_id', 'search', '^p2000_.*')| map(attribute='entity_id') | list) }}
      sequence:
          data_template:
            entity_id: "{{ repeat.item }}"

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 17-06-2023 16:32 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik heb nu dus de lyra.
Heb een beetje zitten experimenteren, heel blij mee maar vind niet wat ik zoek om een doel te bereiken.
Stel ik wil op een bepaalde tijd de lyra aan, en op een later tijdstip de helderheid verlagen. Maar allebei met een fade in / out. Er is in de automatization tab een transition optie, als ik deze toepas dan start de lamp gewoon 5 sec na de ingestelde tijd ipv een fade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35
[al gevonden]

[ Voor 95% gewijzigd door Vaevictis_ op 17-06-2023 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:58
Vaevictis_ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:09:
Graag even een vers paar ogen... waarom krijg ik deze foutmelding?

code:
1
expected a URL for dictionary value @ data['internal_url']

YAML:
1
2
3
4
5
internal_url: 'https:///192.168.1.201:8123'

http:
  ssl_certificate: ssl/fullchain.pem
  ssl_key: ssl/privkey.pem
Een / te veel achter https

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:45
Zijn er meer mensen bij wie de eufy integratie niet meer werkt na de laatste update (van de addon zelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 22:56
Vandaag de Deconz Zigbee stick van mijn domoticz pi gehaald. Die pi was weer eens niet tot leven te krijgen dus heb de lampen e.d. niet verwijderd uit domoticz / Deconz software.

Op de laptop Deconz stick een update gegeven, mqtt geïnstalleerd, zigbee2MQTT geïnstalleerd en gaan!

Man, wat ging dat soepel!
Geen wachtwoorden en users aanmaken, klik, klik, klaar.

De eerste 5 Zigbee dingen zijn gekoppeld. Komende tijd beetje bij beetje toevoegen.

Mooi dat ik ook een visueel overzicht heb welke nodes waar en hoe verbonden zijn.

* RedRayMann happy

Nu langzaam aan eerst alles koppelen, daarna kijken hoe ik kan automatiseren.

Ik snap dat sommige mensen het die hard programmeren e.d. te veel naar gui vinden gaan, maar ben er zelf erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 09:50

WoBBeL

*zwaai*

@RedRayMann je kan met Zigbee2MQTT ook nog nagenoeg alles handmatig met YAML doen hoor als je daar zin in hebt :+

Ik ben erg blij sinds mijn overstap sinds enkele weken. Heb ook mn Pi + Mosquitto + Zigbee2MQTT en alles draait al eens tiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
WoBBeL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:11:
@RedRayMann je kan met Zigbee2MQTT ook nog nagenoeg alles handmatig met YAML doen hoor als je daar zin in hebt :+

Ik ben erg blij sinds mijn overstap sinds enkele weken. Heb ook mn Pi + Mosquitto + Zigbee2MQTT en alles draait al eens tiet!
Same same
Ben nu alle Zigbee apparaten aan het koppelen. Ik moet later nog wel naar een goed dashboard kijken. Want mis nu soms de kleur instellingen of intensiteit van een lamp.

En mijn Xiaomi Round button lijkt niet echt te verbinden. Hij is gevonden, zichtbaar, maar zie geen status.
Herkenbaar bij anderen? Anders ga ik er later mee aan de slag.

Wil tzt verschillende gebruikers en dashboards.
Ik zelf iets meer data
Vriendin simpel de lampen, kleur, intensiteit en eventueel wat scenes.
Duik dan wel in de mogelijkheden van sliders e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Iemand een goede blueprint die dagelijks controleert op lege batterijen? Ik gebruik nu https://raw.githubusercon...ntities_notification.yaml maar hier krijg ik een notificatie van op het instelde tijdstip met bericht "True".

Ik wil alleen een notificatie hebben als batterijen b.v. <20% lading hebben en alleen dan een notificatie. Er is vast wel iemand die dat al werkend heeft. Andere blueprints werken ook niet (bij mij). Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RedRayMann schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:04:
[...]
En mijn Xiaomi Round button lijkt niet echt te verbinden. Hij is gevonden, zichtbaar, maar zie geen status.
Bedoel je deze? Status is geen expose in Z2M (althans, niet bij een knop als deze). Dus wat bedoel je precies met status?
Dat Action (misschien bedoel je dat?) iets aangeeft als n/a klopt, de action komt daar alleen een fractie van een seconde te staan op het moment dat je de knop indrukt. Daarna gaat hij meteen weer naar n/a.

Verder is Z2M geen HA, dus dit is een handigere plek voor dit soort vragen: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2 :)

@Vaevictis_ deze doet het bij mij al heel lang perfect: Low battery level detection & notification for all battery sensors

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 18-06-2023 13:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:55:
Iemand een goede blueprint die dagelijks controleert op lege batterijen? Ik gebruik nu https://raw.githubusercon...ntities_notification.yaml maar hier krijg ik een notificatie van op het instelde tijdstip met bericht "True".

Ik wil alleen een notificatie hebben als batterijen b.v. <20% lading hebben en alleen dan een notificatie. Er is vast wel iemand die dat al werkend heeft. Andere blueprints werken ook niet (bij mij). Iemand?
Ik gebruik deze https://community.home-as...ll-battery-sensors/258664, zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Gizz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Bedoel je deze? Status is geen expose in Z2M (althans, niet bij een knop als deze). Dus wat bedoel je precies met status?
Dat Action (misschien bedoel je dat?) iets aangeeft als n/a klopt, de action komt daar alleen een fractie van een seconde te staan op het moment dat je de knop indrukt. Daarna gaat hij meteen weer naar n/a.

Verder is Z2M geen HA, dus dit is een handigere plek voor dit soort vragen: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2 :)

@Vaevictis_ deze doet het bij mij al heel lang perfect: Low battery level detection & notification for all battery sensors
Tnx.
Wilde inderdaad het linkje er zelf bij plakken, maar vergeten.

Ik was gewend dat er een single, dubbele, long click en een release was. Dat werkt nu waarschijnlijk anders.

En nu je het zegt, moet ook maar het zigbee2MQTT topic gaan volgen. Nieuwe wereld, dus ben de weg nog af en toe aan het zoeken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:37

Vos

AFCA

Ik ben overgestapt van Ziggo naar T-Mobile glasvezel. Mijn HA kon ik extern bereiken via een Duckdns adres (https://naam.duckdns.org:8126), echter werkt dit nu niet meer.
  • De Ziggo modem stond in bridge mode. Bij nieuwe modem kan dat niet.
  • Op mijn Deco M5 heb ik mijn lokale port (8126) geforward.
Op de nieuwe T-Mobile Zyxel modem heb ik wifi uitgeschakeld, er loopt een UTP kabel naar mijn Deco. Ik dacht dus dat een port forward op het Zyxel modem de boel weer zou fixen, maar nee dus. Al vraag ik me af of de forward ok is? Heb ook de port forward op de Deco uitgezet, helpt ook niet.

In HA heb ik naar mijn weten alles goed ingesteld. Het werkte met Ziggo goed en ik heb niets aangepast qua configuratie. Heb het nagelopen en zag niks geks. Zie hieronder voor de configuratie van Duckdns en NGINX, de logs zien er goed uit.

Iemand een idee hoe ik het weer goed werkend krijg met mijn T-Mobile modem?

Port forward Zyxel modem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VZXfvXU6QE_qceQ3QjI3NXZPnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lahtPRmwf1mg6munF3CXJysT.png?f=fotoalbum_large

Ducksdns configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7j1iMJ8AcoCRB0M75HJMT2ZLg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPCAOyLJtheX3UCQSlga90zv.jpg?f=fotoalbum_large

NGINX configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoazxJlpCKytr2iQ_C336e6Znx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yk2qwAqfU8UwrDSjUlPlzjjS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vos schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:41:
Ik ben overgestapt van Ziggo naar T-Mobile glasvezel. Mijn HA kon ik extern bereiken via een Duckdns adres, echter werkt dit nu niet meer.
  • De Ziggo modem stond in bridge mode. Bij nieuwe modem kan dat niet.
  • Op mijn Deco M5 heb ik mijn lokale port (8126) geforward.
Op de nieuwe T-Mobile Zyxel modem heb ik wifi uitgeschakeld, er loopt een UTP kabel naar mijn Deco. Ik dacht dus dat een port forward op het Zyxel modem de boel weer zou fixen, maar nee dus. Heb ook de port forward op de Deco uitgezet, helpt ook niet.

In HA heb ik naar mijn weten alles goed ingesteld. Het werkte met Ziggo goed en ik heb niets aangepast qua configuratie. Heb het nagelopen en zag niks geks. Zie hieronder voor de configuratie van Duckdns en NGINX, de logs zien er goed uit.

Iemand een idee hoe ik het weer goed werkend krijg met mijn T-Mobile modem?
Draait je Deco setje in router modus? Zo ja, dan moet je misschien gewoon even DMZ aanzetten in je Zyxel modem/router naar je Deco IP-adres, dat is effectief hetzelfde als bridge modus. Let wel op dat je dat naar het juiste IP-adres doet, niet je HA IP-adres open zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Oon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Draait je Deco setje in router modus? Zo ja, dan moet je misschien gewoon even DMZ aanzetten in je Zyxel modem/router naar je Deco IP-adres, dat is effectief hetzelfde als bridge modus. Let wel op dat je dat naar het juiste IP-adres doet, niet je HA IP-adres open zetten
Ja de Deco staat in router mode. Heb nu DMZ aangezet naar mijn Deco lokale IP en port forward op de Zyxel uit. Helaas werkt het nog niet.

De port forward op de Deco moet dan blijven staan?

Is deze Duckdns log ok? Zie op YouTube filmpjes waar de log er wat anders uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1jYzazDX9VwaaUBjZg-qVjUJ4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TitUAdQE18vgTYCrqxpDoyLT.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Vos op 18-06-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
RedRayMann schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Ik moet later nog wel naar een goed dashboard kijken. Want mis nu soms de kleur instellingen of intensiteit van een lamp.
Zucht.

Ik klikte steeds op de toggle
Als ik op het icoontje klik, krijg ik de verschillende opties zoals kleur en intensiteit.

Soms zit je er zo met je neus bovenop dat je het niet meer ziet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Tnx.
Wilde inderdaad het linkje er zelf bij plakken, maar vergeten.

Ik was gewend dat er een single, dubbele, long click en een release was. Dat werkt nu waarschijnlijk anders.

En nu je het zegt, moet ook maar het zigbee2MQTT topic gaan volgen. Nieuwe wereld, dus ben de weg nog af en toe aan het zoeken :-)
Deze knop moet wel een status hebben v.w.b. batterijpercentage, link kwaliteit, en batterij voltage.
Voor automations in HA moet je vervolgens de device triggers gebruiken (i.p.v. state triggers). Immers is het indrukken van een knop een trigger en geen toestand (state). De toestand is hoogstens dat op tijdstip X de knop voor het laatst ingedrukt was. En met device triggers heb je wel de mogelijkheid om te triggeren op single/double/hold/release etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Vos schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Ja de Deco staat in router mode. Heb nu DMZ aangezet naar mijn Deco lokale IP en port forward op de Zyxel uit. Helaas werkt het nog niet.

De port forward op de Deco moet dan blijven staan?

Is deze Duckdns log ok? Zie op YouTube filmpjes waar de log er wat anders uitziet.

[Afbeelding]
Ja, als je je Deco als router gebruikt (en dus ook alles achter de Deco hebt hangen, geen andere apparaten (op evt. IPTV en telefoon na) op de Zyxel direct) dan zou je Deco dus volledig dienst overnemen van je Zyxel voor internet.

Als je wél dingen direct op je Zyxel hebt zitten zou ik het omdraaien, en de Deco gewoon lekker in AP modus gooien.

Je log kan ik niet beoordelen helaas, ik gebruik zelf geen DuckDNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Oon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:51:
[...]

Ja, als je je Deco als router gebruikt (en dus ook alles achter de Deco hebt hangen, geen andere apparaten (op evt. IPTV en telefoon na) op de Zyxel direct) dan zou je Deco dus volledig dienst overnemen van je Zyxel voor internet.

Als je wél dingen direct op je Zyxel hebt zitten zou ik het omdraaien, en de Deco gewoon lekker in AP modus gooien.

Je log kan ik niet beoordelen helaas, ik gebruik zelf geen DuckDNS
De Deco gebruik ik als router inderdaad. Heb verder niks op de Zyxel (op tv na). Ik puzzel nog ff verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vos Publiceert T-mobile niet gewoon ook de routing voor tv? Want dan kan het onding er gewoon tussenuit. Twee routers achter elkaar is gewoon altijd gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@rusman De blueprint werkt alleen gaat er nog iets fout. Ik heb bij een aantal sensoren de entity charging en battery level. Denk ik dat ik charging status maar weg haal dan is het opgelost.

code:
1
Rookmelder woonkamer Charging status (0 %), Rookmelder woonkamer Recharge or replace (0 %),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:05:
@Vos Publiceert T-mobile niet gewoon ook de routing voor tv? Want dan kan het onding er gewoon tussenuit. Twee routers achter elkaar is gewoon altijd gezeik.
En onnodig energiegebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jawel, is gewoon IPTV zonder IGMP en aparte VLAN voor internet. Ik heb een UDM Pro draaien met T-Mobile glasvezel rechtstreeks aangesloten op de NTU.

@Vos Weet je zeker dat het poortnummer correct is 8123 is standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Vos schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:25:
[...]

De Deco gebruik ik als router inderdaad. Heb verder niks op de Zyxel (op tv na). Ik puzzel nog ff verder.
Had je de deco ook al met Ziggo?
Je hoeft niets aan te passen in de deco dan, als je de deco als DMZ opgeeft in de TMobile-router.
Uiteraard wel je publiek IP updaten in DuckDNS en eventueel in een Yaml-file als je dat gebruikt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik heb een probleem met de volgende stekkers:
Plug 001-SPB2, via ALI gekocht.
HA + ConbeeII + Z2mqtt, alles laatste firmware naar mijn weten.

Deze combinatie heeft goed gewerkt, maanden lang. Ineens werkt het niet meer, ik weet het niet zeker maar ik dacht na een mqtt-update of de update naar 6.1 of 6.2, dat weet ik helaas niet meer.

Stekker is niet meer te besturen, reageert nergens meer op. Op het HA-forum gelezen om de stekker in z2mqtt te verwijderen, HA te herstarten en weer opnieuw te pairen, dit gedaan, stekker uiteraard gereset zodat de led gaat knipperen, niet te vinden in z2mqtt, vindt geen nieuwe apparaten.

Een oplossing volgens HA-forum zou zijn om ZHA te gaan gebruiken maar dan moet ik ontzettend veel omzetten en het heeft gewoon een tijd lang goed gewerkt. (Of iemand moet weten hoe te migreren van z2mqtt naar zha zonder alles opnieuw in te hoeven stellen).

Een backup van HA terugschieten kan ook maar ik heb sinds de update naar 6.x en de update van mqqt al veel changes gedaan, dat zie ik eigenlijk niet zitten.

Iemand deze combinatie ook en een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-v5-niEtxBPcIN3rGkz9AXV_HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wvplb4L1ZwLq59hlaCvV6o0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:36

Rouwette

Rouwette.com

Ahh ik wil juis naar Zigbee2mqtt overstappen omdat een iCasa is huis niet meer in ZHA zit (sinds februari vorig jaar ofzo :P)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:38

Hupske

AFCA

Wij zijn bezig met het verbouwen van de keuken. Alleen daarbij loop ik tegen 1 dilemma aan. De verlichting!
De standaard is altijd warm wit ligt en ergens met een schakelaar aan en uit te zetten.
Dat is niet wat ik zoek. Ik wil namelijk ook de mogelijkheid hebben om te schakelen naar koel wit licht of zelfs kleur. En een schakelaar? Nee moet gewoon op beweging aan gaan.

Op het plafond komen er gu10 spotlampen. Dus daar komen slimme lampen in.
Ik zit alleen met de verlichting om het werkblad goed verlicht te krijgen.
Er komen op 2 plekken planken aan de muur. Daar wil ik dan verlichting onder hebben. Maar kan nergens slimme onderbouw verlichting vinden die verschillende kleuren kan weergeven.
Zijn er hier mensen die hiervoor een mooie oplossing weten? Wellicht iets met een ledstrip en in een ledprofiel?

Mag op zigbee of z-wave en moet simpel te koppelen zijn aan Home Assistant.

[ Voor 3% gewijzigd door Hupske op 19-06-2023 10:23 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
Hupske schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:18:
Wij zijn bezig met het verbouwen van de keuken. Alleen daarbij loop ik tegen 1 dilemma aan. De verlichting!
De standaard is altijd warm wit ligt en ergens met een schakelaar aan en uit te zetten.
Dat is niet wat ik zoek. Ik wil namelijk ook de mogelijkheid hebben om te schakelen naar koel wit licht of zelfs kleur. En een schakelaar? Nee moet gewoon op beweging aan gaan.

Op het plafond komen er gu10 spotlampen. Dus daar komen slimme lampen in.
Ik zit alleen met de verlichting om het werkblad goed verlicht te krijgen.
Er komen op 2 plekken planken aan de muur. Daar wil ik dan verlichting onder hebben. Maar kan nergens slimme onderbouw verlichting vinden die verschillende kleuren kan weergeven.
Zijn er hier mensen die hiervoor een mooie oplossing weten? Wellicht iets met een ledstrip en in een ledprofiel?

Mag op zigbee of z-wave en moet simpel te koppelen zijn aan Home Assistant.
Ik heb een LED strip onder de keukenkastjes met een profieletje er voor waardoor je er niet recht in kijkt. De aansluiting zit boven de kastjes achter een plint die ik met 2 schroefjes los kan halen.

Bewegingsensor heb ik ondersteboven hangen bij de plint op de vloer, naar boven gericht, valt bijna niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Slinkos op 19-06-2023 10:27 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Daar zou ik even in moeten duiken. Nu op vakantie dus kom er misschien op terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Slinkos schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Ik heb een LED strip onder de keukenkastjes met een profieletje er voor waardoor je er niet recht in kijkt. De aansluiting zit boven de kastjes achter een plint die ik met 2 schroefjes los kan halen.

Bewegingsensor heb ik ondersteboven hangen bij de plint op de vloer, naar boven gericht, valt bijna niet op.
De ledstrip geeft voldoende licht af? En welke heb je dan?

Bij ons hebben we al gleuven in de muur gemaakt, zodat ik de bekabeling door de muur onder bij de kastjes kan laten uitkomen. Wat soldeerwerk op de aansluiting zal wel nodig zijn om de kabels te verlengen van de ledstrip dan.

Voor de bewegingssensor had ik ook zo iets in gedachte. Die valt wel goed te verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Vaevictis_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:22:
[...]

Jawel, is gewoon IPTV zonder IGMP en aparte VLAN voor internet. Ik heb een UDM Pro draaien met T-Mobile glasvezel rechtstreeks aangesloten op de NTU.

@Vos Weet je zeker dat het poortnummer correct is 8123 is standaard.
Lokaal verbind ik op poort 8123. Via DuckDNS verbond ik op poort 8126, dat werkte goed. Die poort had ik in de Deco opengezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:13

D4NG3R

kiwi

:)

Misschien niet helemaal de plek om dit te vragen, maar heeft men hier ervaring met IR blasters voor HA om een paar "domme" apparaten aan te sturen? Heb hier o.a. een portable airco met afstandsbediening liggen welke ik aan zou willen sturen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ora et Labora schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:13:
[...]

Had je de deco ook al met Ziggo?
Je hoeft niets aan te passen in de deco dan, als je de deco als DMZ opgeeft in de TMobile-router.
Uiteraard wel je publiek IP updaten in DuckDNS en eventueel in een Yaml-file als je dat gebruikt.
Had de Deco met Ziggo al ja. DMZ heb ik ingesteld.

Hoe bedoel je publiek IP updaten in DuckDNS? Op de DuckDNS website? In de HA addon zie ik niets staan mbt IP adres.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
D4NG3R schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:36:
Misschien niet helemaal de plek om dit te vragen, maar heeft men hier ervaring met IR blasters voor HA om een paar "domme" apparaten aan te sturen? Heb hier o.a. een portable airco met afstandsbediening liggen welke ik aan zou willen sturen.
Ik gebruikte daar altijd de Broadlink RM Mini 3 voor.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Slinkos schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Ik gebruikte daar altijd de Broadlink RM Mini 3 voor.
Is dat beestje ook commando's aan te 'leren'? Ik ga er vanuit dat er geen standaard protocol wordt gebruikt. Als ik 'em op afstand aan- en uit zou kunnen zetten zou dat al een flinke verbetering zijn. :P

Maar dat doe ik liever niet door fysiek de stroom te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
D4NG3R schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Is dat beestje ook commando's aan te 'leren'? Ik ga er vanuit dat er geen standaard protocol wordt gebruikt. Als ik 'em op afstand aan- en uit zou kunnen zetten zou dat al een flinke verbetering zijn. :P

Ja dat kan zeker of voorgedefineerde IR codes uit een apparatenlijst. Ik moet wel zeggen dat ik met RMMini 2 best wel veel moeite had om het goed werkend te krijgen. Is niet recht toe recht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ga ik mij daar verder in verdiepen, thanks. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
[...]

Ja, dat kan. je kunt de commands 'leren' van een IR remote met een aantal scripts of programma's. Die codes kun je dan vervolgens in je reolink yaml opnemen om ze weer af te spelen.

Ik heb zelf ook zo'n ding liggen, maar ik irriteerde me mateloos aan het constante gerequest naar de reolink home servers, dus ik heb hem verwijderd.

Voortaan ga ik wel de ESPHome route met een wemosje en een IR led.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik ben grote schoonmaak aan het houden in HA, automations aan het nalopen, entiteiten die zijn achtergebleven opruimen, fouten vanuit Watchman opruimen en fouten in de code met VSStudio aan het wegwerken.

Nu heb ik 38 Z-Wave devices en zie bij bijna elke apparaat entiteiten die niet bij de sensor horen. Dit is een raam/deur sensor (open en dicht, verder niets).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75hnVVmb6PMKHzkLnRZcPUSs9Xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AkLLY7luaVR82WxM1F0OQIJu.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe deze Electric Consumption entiteiten erin komen? Ik ben nu alle 38 apparaten aan het nalopen en entiteiten aan het uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor iedereen die de wasmachine waarschuwing wilt als die klaar is.

https://community.home-as...g-machine-finishes/254841

Super eenvoudig, enige is dat je aan het einde een task moet toevoegen, dus een delay van 1 seconden. En dan werk het. Blijkbaar is in een nieuwere versie van home assistant gekomenen dat die setting niet leeg mag zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door DRaakje op 19-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Vos schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Had de Deco met Ziggo al ja. DMZ heb ik ingesteld.

Hoe bedoel je publiek IP updaten in DuckDNS? Op de DuckDNS website? In de HA addon zie ik niets staan mbt IP adres.
Klopt, via de DuckDNS website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 08:53
Morning. Afgelopen week zijn de airco's gekomen. Uiteraard moeten deze in HA komen. Dit integratie met Mitsubishi is gelukt. Maar nu wil ik een card zoal https://github.com/nervet...tat/blob/master/README.md waar ik de aan/uit , temp, verbruik, swing etc kan instellen.

Als ik deze gebruik dan krijg ik de melding "entity unknown" . Terwijl ik hem direct uit de dropdown selecteer.

Iemand tips om dit zoals hier https://community.home-as...thermostat-card/82659/880? werkend te krijgen?

Of iemand andere tips voor een nog mooiere kaart?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:00:
Ik ben grote schoonmaak aan het houden in HA, automations aan het nalopen, entiteiten die zijn achtergebleven opruimen, fouten vanuit Watchman opruimen en fouten in de code met VSStudio aan het wegwerken.

Nu heb ik 38 Z-Wave devices en zie bij bijna elke apparaat entiteiten die niet bij de sensor horen. Dit is een raam/deur sensor (open en dicht, verder niets).

[Afbeelding]

Weet iemand hoe deze Electric Consumption entiteiten erin komen? Ik ben nu alle 38 apparaten aan het nalopen en entiteiten aan het uitschakelen.
Ondanks dat de license terms van deze custom component het gebruik ervan niet toestaan, zou ik toch de Spook integratie aan willen raden.
Deze is een stuk slimmer dan Watchman, omdat hij daadwerkelijk de entities uit de entity registry zelf gebruikt, en niet alleen yaml code scant.
Verder heeft deze ook een service call om alle orphaned entities op te ruimen (dat kan wel veroorzaken dat een entity die nu even niet beschikbaar is, ineens foetsie is, totdat hij zichzelf weer meldt)
Dus, gebruiken op eigen risico: https://github.com/frenck/spook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
TheFes schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Ondanks dat de license terms van deze custom component het gebruik ervan niet toestaan, zou ik toch de Spook integratie aan willen raden.
Deze is een stuk slimmer dan Watchman, omdat hij daadwerkelijk de entities uit de entity registry zelf gebruikt, en niet alleen yaml code scant.
Verder heeft deze ook een service call om alle orphaned entities op te ruimen (dat kan wel veroorzaken dat een entity die nu even niet beschikbaar is, ineens foetsie is, totdat hij zichzelf weer meldt)
Dus, gebruiken op eigen risico: https://github.com/frenck/spook
Inderdaad grote ergenis custom components hebben yaml voorbeeld code en daar gaat watchman de mist in want die zijn niet beschikbaar. Ga hem uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ora et Labora Ik zie hem gewoon in de supported devices staan (als TS011F variant) dus dat zou geen probleem moeten zijn. Als er wat mis zou zijn met de support had ik ook nog wel verwacht dat hij wel zou pairen maar dan error zou geven. Gaat het om één device of meer?

En je hebt niet force remove en/of block gedaan toch?

Overigens als er echt wat stuk is verwacht ik sneller een fix bij Zigbee2MQTT dan bij ZHA :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Septillion schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:06:
@Ora et Labora Ik zie hem gewoon in de supported devices staan (als TS011F variant) dus dat zou geen probleem moeten zijn. Als er wat mis zou zijn met de support had ik ook nog wel verwacht dat hij wel zou pairen maar dan error zou geven. Gaat het om één device of meer?

En je hebt niet force remove en/of block gedaan toch?

Overigens als er echt wat stuk is verwacht ik sneller een fix bij Zigbee2MQTT dan bij ZHA :X
Ik heb er zelf maar 1 dus in mijn geval, een device, Ik heb dit ook op een Facebook-groep gevraagd en daar heb ik ook 2 anderen met hetzelfde probleem die wel meerdere devices hebben, het lijkt dus wel device-specifiek te zijn.
Ik weet niet zeker of ik force remove heb gebruikt, zou maar zo kunnen van wel. Ik weet wel zeker dat ik niet block heb gebruikt.
https://community.home-as...-via-zigbee2mqtt/571788/8
Eigenlijk precies hetzelfde probleem.

Je adviseert dus niet om te gaan migreren naar ZHA begrijp ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hupske Zeker voor de keuken, let op de CRI :) Zelf fan van CCT de CRI95 strips van Auxmer :) Moet je er alleen nog een controller voor hebben. Zelf gebruik ik ze met Tasmota dus met een Zigbee controller kan ik je helaas niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ora et Labora Voor blocked devices moet je helaas de configuration.yaml in de Zigbee2MQTT data folder (dus niet die van HA!) checken. Als hij daar in staat gaat Zigbee2MQTT hem gewoon niet meer koppelen.

Werkt hij nog niet zou ik een bug report aanmaken (of acken op een bestaande). Voor de tussentijd, niet nog een backupje klaar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Hupske schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:18:
Wij gebruiken daarvoor deze:

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07M7VFBQT/

Kleurtemperatuur instelbaar tussen 2700k en 6500k. Leverbaarheid is wel sub optimaal. Op Amazon zijn ze af en toe te koop (dus wellicht even een notificatie via keepa.com of zo instellen).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:40
Ik ben al een tijdje op zoek naar een bewegingssensor voor buiten, en ik zag nu de Philips Hue Outdoor Motion Sensor voor een goede prijs staan. Het ding is nauwelijks in de aanbieding volgens mij, wellicht is dit voor meer HA-fanatiekelingen nog interessant.

https://www.vandenheuvelv...door-bewegingssensor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:00:

[Afbeelding]

Z-Wave apparaten hebben altijd meerdere end-points. Stukje Z-Wave nostalgie. Zo hebben de meeste Dimmer producten ook een overbelasting 'alarm' voor temperatuur maar heeft bijvoorbeeld Qubino dat end-point omgezet in een daadwerkelijke temperatuur sensor. Dus ik heb nu 4 z-wave apparaten gekoppeld maar zou me niks verbazen als ik dat ook ga zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik krijg een error dat DSMR onder sensor niet meer kan. The dsmr platform for the sensor integration does not support platform setup.

Please remove it from your configuration and restart Home Assistant to fix this issue. Maar als ik hem verplaats of aanpas gaat veel stuk.

YAML:
1
2
3
4
5
# p1
  - sensor:
    platform: dsmr
    port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AR4XHES3-if00-port0
    dsmr_version: 5

wat moet ik hier nu mee doen?

ook deze melding krijg ik erbij: Configuring Command Line sensor using YAML has moved.

Consult the documentation to move your YAML configuration to integration key and restart Home Assistant to fix this issue.

[ Voor 46% gewijzigd door water_escape op 19-06-2023 15:45 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb sinds de juni update diverse problemen. DSMR werkt niet, RFXCOM werkt niet en de Conbee ook niet.
De DSMR las ik hier al over, maar wil gewoon terug naar vorige versie (mei 2023) dat wil mij maar niet lukken.
Heb alleen een partial backup van mei.
Vanuit de UI werkt herstellen niet, afijn werkt wel maar zonder resultaat.

Vanuit command prompt: ha core update --version= 2023.5.4
Eigenlijk ook hetzelfde resultaat.

Is het nu zo moeilijk om terug te gaan?
EDIT:
Heb de DSMR gefixed door de integratie te verwijderen en opnieuw in te stellen en vervolgens wat wijzigingen op het Energie dashboard moeten maken ivm de nieuwe naamgeving.
EDIT2:
Deconz (Conbee 2) werkend gekregen door ook de integratie volledig te verwijderen en na een herstart werd het opnieuw gevonden en ingesteld.
EDIT3:
Nu kijken wat er loos is met de RFXCOM integratie.

[ Voor 30% gewijzigd door Maarten69 op 21-06-2023 10:28 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 11:24
water_escape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:42:
Ik krijg een error dat DSMR onder sensor niet meer kan. The dsmr platform for the sensor integration does not support platform setup.

Please remove it from your configuration and restart Home Assistant to fix this issue. Maar als ik hem verplaats of aanpas gaat veel stuk.

YAML:
1
2
3
4
5
# p1
  - sensor:

ook deze melding krijg ik erbij: Configuring Command Line sensor using YAML has moved.

Consult the documentation to move your YAML configuration to integration key and restart Home Assistant to fix this issue.
Hier wordt uitgelegd wat je aan die melding kunt doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Dwazer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Hier wordt uitgelegd wat je aan die melding kunt doen :)
thanks! dat lijkt te werken. De error is weg, en op het eerste gezicht werkt DSMR etc gewoon nog,

EDIT: ik zie mijn energie verbruik niet meer nu..
EDIT 2: een extra restart doet wonderen :)

[ Voor 12% gewijzigd door water_escape op 19-06-2023 16:14 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

[...]

Ik heb een paar dagen geleden precies dezelfde vraag gesteld en zelf wat onderzoek gedaan, waarbij ik uit kwam op SmartIR. Op goede hoop een goedkope IR blaster gekocht, maar die werkt op Tuya en dat werkt dan weer met subdevices en geen enkele integratie ondersteunt dat.

Heb nu de Broadlink RM Mini 3 besteld, ben benieuwd of dat gaat werken. Hier ook exact dezelfde situatie, airco die ik eigenlijk gewoon aan en uit wil zetten wanneer een bestaande sensor (niet-gemonteerde Tado radiatorknop) zegt dat het te warm wordt of koud genoeg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
water_escape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:42:

YAML:
1
2
3
4
5
# p1
  - sensor:

Wat betreft command_line, dat is weg onder de domain integraties (dus onder sensor voor een command_line sensor, en onder switch voor een command_line switch, etc) en is nu een eigen integratie geworden.

Er staat een voorbeeld onder de breaking changes van 2023.6, of check the command_line docs voor andere voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Septillion schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:17:
@Hupske Zeker voor de keuken, let op de CRI :) Zelf fan van CCT de CRI95 strips van Auxmer :) Moet je er alleen nog een controller voor hebben. Zelf gebruik ik ze met Tasmota dus met een Zigbee controller kan ik je helaas niet helpen.
Bedankt voor de tip. Zie dat de standaard Philips hue led strips ook niet direct voorbij de cri85 komen. Dat is voor mij ansich al voldoende.
HuismAndré schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Wij gebruiken daarvoor deze:

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07M7VFBQT/

Kleurtemperatuur instelbaar tussen 2700k en 6500k. Leverbaarheid is wel sub optimaal. Op Amazon zijn ze af en toe te koop (dus wellicht even een notificatie via keepa.com of zo instellen).
Daar had ik ook nog naar gekeken. Maar in lengte komt het niet overeen met de planken. En hij is wit, dat keurt de vrouw niet goed. Ledvance verder wel prima spul. Heb er wat lampen van de in de tuin. Gaat al paar jaar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jfwiet schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Z-Wave apparaten hebben altijd meerdere end-points. Stukje Z-Wave nostalgie. Zo hebben de meeste Dimmer producten ook een overbelasting 'alarm' voor temperatuur maar heeft bijvoorbeeld Qubino dat end-point omgezet in een daadwerkelijke temperatuur sensor. Dus ik heb nu 4 z-wave apparaten gekoppeld maar zou me niks verbazen als ik dat ook ga zien.
Nee dat is niet het geval. Want als ik het apparaat opnieuw include krijg ik wel de juiste entiteiten. Ik zie bij een schakelaar een b.v. een entiteit met waterniveau dat kan gewoon niet kloppen. Denk dat de database ooit corrupt is geraakt. Ik heb vanaf de migratie van OZW naar Z-Wave JS GUI alles opnieuw gereset in geincluded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Ik ben de hele dag al(naast het werk) aan het zoeken naar een Zigbee wandschakelaar voor het zonnescherm. Deze ter vervanging van de huidige drukschakelaar.
Ik wil hem graag op de 230v aansluiten omdat ik batterijen zo veel mogelijk probeer te vermijden. De ruimte in de inbouwkast is erg krap dus een Zigbee inbouwdoosje heeft niet mijn voorkeur.

Welke gebruiken jullie en is deze nog verkrijgbaar?

Ik heb zelf deze twee gevonden maar hoop dat jullie een mooier(simpeler) model gebruiken dan wat ik heb gevonden:
https://aliexpress.com/item/1005003956026806.html

https://www.alibaba.com/p...bee-Wall_60494773885.html

Probleem met de laatste is dat die in bulk gaat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bongoarnhem schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:26:
Ik ben de hele dag al(naast tijdens het werk) aan het zoeken naar een Zigbee wandschakelaar voor het zonnescherm.
FTFY :9B

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bongoarnhem schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:26:
Ik ben de hele dag al(naast het werk) aan het zoeken naar een Zigbee wandschakelaar voor het zonnescherm. Deze ter vervanging van de huidige drukschakelaar.
Ik wil hem graag op de 220V aansluiten omdat ik batterijen zo veel mogelijk probeer te vermijden. De ruimte in de inbouwkast is erg krap dus een Zigbee inbouwdoosje heeft niet mijn voorkeur.

Welke gebruiken jullie en is deze nog verkrijgbaar?

Ik heb zelf deze twee gevonden maar hoop dat jullie een mooier(simpeler) model gebruiken dan wat ik heb gevonden:
https://aliexpress.com/item/1005003956026806.html

https://www.alibaba.com/p...bee-Wall_60494773885.html

Probleem met de laatste is dat die in bulk gaat....
Beetje flauw maar we hebben 230V met 50Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 20:14
Een poosje geleden heb ik al eens de vraag gesteld waarom nieuw gekochte Aqara smartplugs het stroomverbruik niet doorgeven zoals de oude. De oorzaak zou zijn dat de firmware van de nieuwe verschilt met die van de oude.
Inmiddels ben ik te weten gekomen dat ik de firmware van mijn ConbeeII Zigbee stick moet updaten om ook de nieuwe smartplugs goed te laten werken.

Hoe dat moet heb ik hier gevonden:
https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

De enige vraag die ik nu nog heb:
Blijft de hele configuratie van HA behouden na updaten firmware, stick terugplaatsen en de HP thinclient, waar HA op draait, opstarten?
Als die kans aanwezig is, dan wacht ik liever tot de winter. Dan heb ik er wat meer tijd voor.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JukeboxBill schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
Een poosje geleden heb ik al eens de vraag gesteld waarom nieuw gekochte Aqara smartplugs het stroomverbruik niet doorgeven zoals de oude. De oorzaak zou zijn dat de firmware van de nieuwe verschilt met die van de oude.
Inmiddels ben ik te weten gekomen dat ik de firmware van mijn ConbeeII Zigbee stick moet updaten om ook de nieuwe smartplugs goed te laten werken.

Blijft de hele configuratie van HA behouden na updaten firmware, stick terugplaatsen en de HP thinclient, waar HA op draait, opstarten?
Als die kans aanwezig is, dan wacht ik liever tot de winter. Dan heb ik er wat meer tijd voor.
@Mimiix weet daar het antwoord wel op verwacht ik

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:40

Vliegvlug

Flight Simple

@Oon
Ik heb inmiddels de Tradim wifi vloerdimmer binnen gekregen en aangesloten.

Heb ook het device ID en de local key kunnen achterhalen evenals de Data Points. :)

Dit zijn volgens mij de relevante device gegegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    "category": "tgq",
    "create_time": 1687110300,
    "icon": "smart/icon/ay1567683197806YmhQi/af42628fddd03d6237666bbca9753c87.png",
    "id": "bf845706baa24a2f59m1zb",
    "model": "650XW/651XW",
    "name": "WiFi vloer/snoer dimmer",
    "product_id": "r1ddrskzzw562x2n",
    "product_name": "WiFi vloer/snoer dimmer",
(Hieruit blijkt ook dat ik het product id van Tradim kreeg toen ik vroeg om het device id.)

En dit de Data Points:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      {
        "code": "switch_led_1",
        "dp_id": 1,
        "type": "Boolean",
        "values": "{}"
      },
      {
        "code": "bright_value_1",
        "dp_id": 2,
        "type": "Integer",
        "values": "{\"unit\":\"\",\"min\":10,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}"
      },
      {
        "code": "brightness_min_1",
        "dp_id": 3,
        "type": "Integer",
        "values": "{\"unit\":\"\",\"min\":10,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}"
      }

Voor anderen die er ook niet zo bekend mee zijn om Tuya device gegevens te achterhalen hieronder de stappen die ik gevolgd heb:

1.
Tuya Smart app geïnstalleerd (rood icoon met een ‘t’ en wifi golfjes) en tuya device ermee koppelen.
Hiervoor moet je een Tuya app account aanmaken.
Als dit gelukt is kan je je tuya device met de app bedienen.

2.
Deze tutorial Find Tuya Data Points gedaan.
Waarbij stap 1 in mijn geval niet nodig was omdat het een wifi device is.
En bij stap 6 kan je stoppen als je het device id ziet omdat het vinden van de andere benodigde gegevens veel makkelijker op een andere manier kan dan in de rest van deze tutorial beschreven staat. (ipv klooien met dev tools in Chrome)
Deze tutorial gebruik je eigenlijk alleen om een Tuya IoT account aan te maken en te zorgen dat je een project aanmaakt met de juiste instellingen om je app account aan te koppelen zodat je de gewenste gegevens kan uitlezen.
Het Tuya app account is trouwens losstaand van het Tuya IoT platform account.

3.
Local Key en Data Points achterhalen middels deze tip
“The easiest method to get the device local key is to log into TuyaIOT and go to API Explorer and use Smart Home Device System > Smart Home Device Management > Get device details and enter in your device ID.
The local key is in the response returned.

And while you are in there, you can also retrieve the DP values for your device using:
Smart Home Device System > Device Control > Get Device Specification Attribute

Dat leidt tot de codeblokken die ik hierboven heb weergegeven, waarbij ik wel de niet-relevante output heb weggelaten evenals mijn local key uiteraard.

Ik heb nu als het goed is alle gegevens om met de tuya-local add-on aan de slag te gaan in HA maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Hopelijk wordt deze vloerdimmer al ondersteund en zo niet dan zal ik moeten uitzoeken hoe deze toegevoegd kan worden.
Wordt vervolgd… :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:26

Mimiix

Professioneel Prutser

JukeboxBill schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:

Je kan gewoon de stick eruit halen en updaten op Windows.

Wel even voor de zekerheid een backup downloaden via phoscon, maar zou nooit fout moeten gaan verder.

@Toppe thanks voor de tag :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:30
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
                  - type: template
                    entity: input_boolean.veluxscreen_rechts
                    icon: >
                      {% if is_state('input_boolean.veluxscreen_rechts', 'on')%}
                        mdi:blinds-open
                      {% elif is_state('cover.screenrechts', 'open')%}
                        mdi:blinds-open 
                      {% else %}
                        mdi:roller-shade-closed 
                      {% endif %}                       

icon_color: |-
                      {{ iif(is_state(entity, 'on'), 'white', 'grey') }}
                    card_mod:
                      style: |
                        mushroom-shape-icon$: |
                          ha-icon {
                            {% if state_attr('cover.screenrechts','current_position')|int(default=-1) > 0 and state_attr('cover.screenrechts','current_position')|int(default=-1) < 78 %}
                            animation: blink 2s linear infinite;
                            {% endif %}
                          }
                          @keyframes blink {
                            0% {
                              opacity: 0;
                            }
                            100% {
                              opacity: 1;
                            }
                          }

Ik wil dus een knipperend icoon bij een waarde van het attribuut tussen de 0 en 78. Enig idee wat hier misloopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30

lasharor

7 december 2004

Ik heb ook een beetje hulp nodig:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
mqtt:
  sensor:
  - name: watermeter_m3
    state_topic: "Energy/Water/Count"
    unit_of_measurement: "m³"
    state_class: total_increasing
    device_class: water
    value_template: "{{ (value | int) / 1000 }}"

utility_meter:
  daily_water_usage_in_m3:
    source: sensor.watermeter_m3
    cycle: daily

voor mijn watermeter. De data die eruit komt klopt maar ik kan het niet toevoegen aan mijn dashboard omdat de daily_water_usage_in_m3 het volgende laat zien:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
state_class: total_increasing
source: sensor.watermeter_m3
status: collecting
last_period: 0
last_valid_state: 0.0
meter_period: daily
cron pattern: 0 0 * * *
last_reset: 2023-06-19T08:45:32.244880+00:00
unit_of_measurement: [b]m³[/b]
icon: mdi:water
friendly_name: daily_water_usage_in_m3

sensor.watermeter_m3 is wel netjes m³

verschillende dingen geprobeerd, historie gewist, nieuwe sensor aangemaakt etc maar het komt de hele tijd terug. Hoe los ik dit op?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 20-06-2023 13:01 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vaevictis_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Beetje flauw maar we hebben 230V.
Ook beetje flauw, wel accurater: we hebben gemiddeld 230V. Maar dat kan per locatie erg verschillen, denk bijvoorbeeld aan wijken met veel zonnepanelen, weinig lokaal verbruik en een slechte ontsluiting richting verbruikers verderop. Dan zit je overdag een stuk hoger dan die 230V. De netbeheerder voldoet netjes aan z'n verplichtingen als je thuis tussen de 207V en 253V geleverd krijgt op een fase.

Dus op zich is er niet veel aan de hand als iemand het over 220V heeft :P

@lasharor hij besluit dus zelf om van m3 opeens m³ te maken? Dat heb ik nog nooit gezien.
Gebeurt dit ook als je de utility meter aanmaakt via de GUI in plaats van zelf in yaml?

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 20-06-2023 09:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Gizz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Ook beetje flauw, wel accurater: we hebben gemiddeld 230V. Maar dat kan per locatie erg verschillen, denk bijvoorbeeld aan wijken met veel zonnepanelen, weinig lokaal verbruik en een slechte ontsluiting richting verbruikers verderop. Dan zit je overdag een stuk hoger dan die 230V. De netbeheerder voldoet netjes aan z'n verplichtingen als je thuis tussen de 207V en 253V geleverd krijgt op een fase.

Dus op zich is er niet veel aan de hand als iemand het over 220V heeft :P

@lasharor hij besluit dus zelf om van m3 opeens m³ te maken? Dat heb ik nog nooit gezien.
Gebeurt dit ook als je de utility meter aanmaakt via de GUI in plaats van zelf in yaml?
beide geprobeerd. Zowel bij de GUI als bij de YAML configuratie komt het terug.

Het heeft allemaal wel goed gewerkt maar ik heb gisteren een oudere backup terug gezet (via proxmox). Nu probeer ik deze watermeter weer toe te voegen maar, het werkt dus niet.

Ook als ik de oude configuration.yaml gewoon copy paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@lasharor het zou niet nodig moeten zijn (want hij hoort die m3 netjes over te nemen], maar je kunt het wellicht forceren door via customize.yaml de unit_of_measurement voor die utily meter op m3 in te stellen. Hier een voorbeeldje.

edit: je weet zeker dat je tussendoor de yaml's reload (of zelfs HA een goede reboot geeft)? Anders ben je van alles aan het aanpassen maar blijf je naar je oude probleem kijken, dat wellicht al opgelost is :)

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 20-06-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lasharor Klinkt mij beetje of je een mismatch hebt in tekencodering tussen HA en je editor. Wat gebruik je daarvoor?

Maar even out of the box, wat gebruik je als watermeter? En kan deze ondertussen niet gewoon auto-discovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

@Gizz @Septillion

Ik heb de hele config van die entiteiten maar verwijderd en daarna opnieuw handmatig ingetypt.

Lijkt nu inderdaad wel te werken.

Ik gebruik het P1 & water Wemos shield van Enri. Met ESPeasy want met ESPHome moet ik er een extra voeding aan hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Septillion schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Hier kan ik mij technisch geen enkele reden voor bedenken....
Hoezo? De voeding gaat via de P1 poort op de elektriciteitsmeter. Ik denk dat ESPhome iets anders doet met het opbouwen van het WIFI signaal waardoor de voeding via de P1 meter niet voldoende is om zowel de Wemos als de watersensor van stroom te voorzien.

En goed, ESPeasy werkt ook prima en zie niet zozeer de noodzaak voor updates via ESPhome. In de vorige situatie werkte het prima dus heb het maar zo gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lasharor Veel meer dan de transmit power verlagen kan je niet doen en lijkt me niet dat ESPeasy die standaard laag heeft. Als leek wil je gewoon beste bereik. De SlimmeLezer en mijn zelfbouw variant werken ook prima (en zijn dus ESPhome)

Maar snap je 'don't change it if it ain't broken' maar was meer out of the box daar het dan met autodiscovery kon. Gezien nu de config toch kind of broken was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:56:
@lasharor Veel meer dan de transmit power verlagen kan je niet doen en lijkt me niet dat ESPeasy die standaard laag heeft. Als leek wil je gewoon beste bereik. De SlimmeLezer en mijn zelfbouw variant werken ook prima (en zijn dus ESPhome)
Ligt ook aan de meter. Een DSMR5 meter kan een hoger amperage leveren dan DSMR4. DSMR4 geeft wel iets van stroom en kan ook wel een microcontroller (/ESP for that matter) voeden, maar dan wel zonder wifi. (Alhoewel er volgens mij ook een trucje was door een capacitor toe te passen als soort "mini accu" waardoor de kleine bursts van wifi net wel werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:16
Ik ben op zoek naar een HA script waarmee ik een op een eenduidige manier notifications kan sturen. De service-call hiervoor zou er ongeveer zo uit moeten gaan zien:

YAML:
1
2
3
4
5
service: script.notify
data:
  who: telefoon, persistent
  title: Title

Aangezien ik beter snap hoe PowerShell werkt dan hoe de HA scripts werken (vooral met parameters), heb ik een ruwe opzet in PowerShell gemaakt. Dit zou er als volgt uit moeten zien:

PowerShell:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Function Test ($Who, $Title, $Message) {
    ForEach ($Item in $Who) {
        If ($Item = "Johan") { $Service = "notify.mobile_app_pixel_7" }
        If ($Item = "Persistent") { $Service = "persistent_notification.create" }

Write-Host "Call service: $Service"
        Write-Host "With title: $Title"
        Write-Host "With message: $Message"
    }
}

En dan aan te roepen met:
PowerShell:
1
Test -Who @("Johan", "Persistent") -Title "Test Title" -Message "Test Message"

Wie kan mij op weg helpen / heeft hier al een voorbeeldje van?

Edit:
Zelf al gevonden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Notify
mode: single
sequence:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: '{{ "johan_android" in who }}'
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_pixel_7
            data:
              title: '{{ title }} ({{now().strftime("%H:%M:%S")}})'
              data:
                priority: high
  - choose:
      - conditions:
            value_template: '{{ "persistent" in who }}'
        sequence:
          - service: notify.persistent_notification
            data:
              title: '{{ title }} ({{now().strftime("%H:%M:%S")}})'

[ Voor 27% gewijzigd door AWEF op 20-06-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 19:19

ST10©DE

Dus.............

Ik draai al een tijdje HA. Voornamelijk met HUE en een paar Osram pluggen (via de HUE bridge). Die Osram dingen lopen niet helemaal lekker. En ik wil graag een paar pluggen juist betrouwbaar hebben. Dus ik kan of de pluggen vervangen dooor wifi of z-wave pluggen, of de Osram dingen met een andere Zigbee controller aansturen was mijn gedachte.

Ik zat er dus aan te denken een USB Zigbee dongle te nemen omdat dit de goedkoopste oplossing is. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Moet ik gaan voor:
- Sonoff dongle met Silicon Labs a 19 EUR
- Sonoff dongle met TI a 35 EUR
- Conbee II a 30 EUR
- Aeotec Zi-Stick Zigbee a 30 EUR (Net als de goedkope Sonoff met EFR32MG21)
- Home Assistant Sky Connect a 48 EUR

Prijs en installatie gemak zijn leidend! (ik draai HA Core op Debian 12).

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ST10©DE Eigenlijk komt het er vooral op neer wie je vertrouwd met het maken van firmware. Voor de SkyConnect is dat HA, voor de Ti devices is dat Koekk. Voor de EFR devices weet ik niet of die dezelfde firmware draaien maar die is zo ver ik weet niet open source. Net als die van de Conbee.

Zelf kocht ik hem voor de SkyConnect tijd en was ik wel blij met de open source software :)

Tenzij je heeeeeel erg gehecht bent aan de Hue app zou ik zelf lekker alles overzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
Ik loop tegen een probleem aan bij het updaten van HA op mijn Qnap NAS, maar kom er zelf niet uit. Voor de initiële installatie heb ik de stappen gevolgd zoals op hun website uitgelegd, met daarbij netwerkmap ‘HAv1’ gemount als /config.

Als ik vervolgens deze map kopieer (hernoemt naar ‘HAv2’) en een nieuwe container aanmaak met deze nieuwe map als /config, begin ik weer met een schone HA-installatie. Hij neemt dus niets over van de initiële installatie en alle aanpassingen die ik heb doorgevoerd. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Ik wil mijn laatste KaKu spullen het huis uit, maar heb nog 1 dimmer stekker. Weten jullie of dit voor Zigbee ook mogelijk is?

Ofwel;
Stopcontact
Losse dimmer module
Stekker van lamp

Ik kan alleen inbouw dimmers vinden, stekker switches en één dure stekker dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:21

Metalfreak

Hoije woh!

Oon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Ik heb een paar dagen geleden precies dezelfde vraag gesteld en zelf wat onderzoek gedaan, waarbij ik uit kwam op SmartIR. Op goede hoop een goedkope IR blaster gekocht, maar die werkt op Tuya en dat werkt dan weer met subdevices en geen enkele integratie ondersteunt dat.
Dat kun je oplossen door in de Tuya app een scene aan te maken die de airco aanzet, die is wel meteen bereikbaar.

Overigens heb ik ook een IR blaster die werkt met Tuya die het apparaat dan weer niet als subdevice maar gewoon als apparaat aanmaakt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Metalfreak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Dat kun je oplossen door in de Tuya app een scene aan te maken die de airco aanzet, die is wel meteen bereikbaar.

Overigens heb ik ook een IR blaster die werkt met Tuya die het apparaat dan weer niet als subdevice maar gewoon als apparaat aanmaakt.
Ik kreeg met die Woox mijn airco überhaupt niet bestuurd, maar de Broadlink kent 'm ook niet.. Geen idee of ik daar een oplossing voor ga vinden.

Voor nu in ieder geval in de Broadlink app vier preset knoppen toegevoegd (airco op 21, airco op 25, airco uit maar wel blazen, en helemaal uit) en die werken wel, maar nog niet vanuit Home Assistant. Maar ook de Broadlink had een expliciete melding in de app dat het een subdevice was, dus ik weet niet of ik dat ik HA werkend ga krijgen.

Morgen eens proberen of ik uit de Woox app de IR commando's die ik 'm nu zelf heb geleerd kan trekken en decoden, misschien dat ik daar weer wat verder mee kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RedRayMann Als ik bij Zigbee2MQTT supported devices kijk kan ik een paar US plug versie vinden maar eigenlijk maar één Schuko, een AduroSmart 81855.

Als de lamp in een vast stopcontact zit kan je overwegen daar een dimmer module achter te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Septillion schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:57:
@RedRayMann Als ik bij Zigbee2MQTT supported devices kijk kan ik een paar US plug versie vinden maar eigenlijk maar één Schuko, een AduroSmart 81855.

Als de lamp in een vast stopcontact zit kan je overwegen daar een dimmer module achter te plaatsen.
Achter het stopcontact is een optie maar denk ik liever niet te gebruiken
Het is een dubbel stopcontact en op de 2de poort zit o.a. een draaitafel, phone voorversterker en mijn harmony afstandsbediening. Kan dat ik, vrouwlief, familie perongeluk een keer een wissel doet bestaat.
Alternatief is dat ik een inbouw dimmers koop en in een waterproof case doe. Minder mooi maar werkt wel :-)

Stopcontact
Stekker met draad naar case
Case met dimmer module
Draad naar female stekker
Lampstekker

Moet nog kijken of ik makkelijk de stekker kan verwijderen zonder definitieve schade/ knip werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RedRayMann Dat kan ook, ik heb ook wel eens een module aan een los stopcontact gemaakt. Sterker nog, zo gaan inderdaad twee lampen in de woonkamer :+ Als het uit het zicht ligt zou je zelfs gewoon een inbouwdoos met een stopcontact los kunnen gebruiken en daar een stekker aan maken :)
Pagina: 1 ... 73 ... 314 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.