@
Oon
Ik heb inmiddels de
Tradim wifi vloerdimmer binnen gekregen en aangesloten.
Heb ook het device ID en de local key kunnen achterhalen evenals de Data Points.
Dit zijn volgens mij de relevante device gegegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| "category": "tgq",
"create_time": 1687110300,
"icon": "smart/icon/ay1567683197806YmhQi/af42628fddd03d6237666bbca9753c87.png",
"id": "bf845706baa24a2f59m1zb",
"model": "650XW/651XW",
"name": "WiFi vloer/snoer dimmer",
"product_id": "r1ddrskzzw562x2n",
"product_name": "WiFi vloer/snoer dimmer", |
(Hieruit blijkt ook dat ik het product id van Tradim kreeg toen ik vroeg om het device id.)
En dit de Data Points:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| {
"code": "switch_led_1",
"dp_id": 1,
"type": "Boolean",
"values": "{}"
},
{
"code": "bright_value_1",
"dp_id": 2,
"type": "Integer",
"values": "{\"unit\":\"\",\"min\":10,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}"
},
{
"code": "brightness_min_1",
"dp_id": 3,
"type": "Integer",
"values": "{\"unit\":\"\",\"min\":10,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}"
} |
Voor anderen die er ook niet zo bekend mee zijn om Tuya device gegevens te achterhalen hieronder de stappen die ik gevolgd heb:
1.
Tuya Smart app geïnstalleerd (rood icoon met een ‘t’ en wifi golfjes) en tuya device ermee koppelen.
Hiervoor moet je een Tuya app account aanmaken.
Als dit gelukt is kan je je tuya device met de app bedienen.
2.
Deze tutorial
Find Tuya Data Points gedaan.
Waarbij stap 1 in mijn geval niet nodig was omdat het een wifi device is.
En bij stap 6 kan je stoppen als je het device id ziet omdat het vinden van de andere benodigde gegevens veel makkelijker op een andere manier kan dan in de rest van deze tutorial beschreven staat. (ipv klooien met dev tools in Chrome)
Deze tutorial gebruik je eigenlijk alleen om een Tuya IoT account aan te maken en te zorgen dat je een project aanmaakt met de juiste instellingen om je app account aan te koppelen zodat je de gewenste gegevens kan uitlezen.
Het Tuya app account is trouwens losstaand van het Tuya IoT platform account.
3.
Local Key en Data Points achterhalen middels deze
tip
“The easiest method to get the device local key is to log into TuyaIOT and go to API Explorer and use Smart Home Device System > Smart Home Device Management > Get device details and enter in your device ID.
The local key is in the response returned.
And while you are in there, you can also retrieve the DP values for your device using:
Smart Home Device System > Device Control > Get Device Specification Attribute
Dat leidt tot de codeblokken die ik hierboven heb weergegeven, waarbij ik wel de niet-relevante output heb weggelaten evenals mijn local key uiteraard.
Ik heb nu als het goed is alle gegevens om met de
tuya-local add-on aan de slag te gaan in HA maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Hopelijk wordt deze vloerdimmer al ondersteund en zo niet dan zal ik moeten uitzoeken hoe deze toegevoegd kan worden.
Wordt vervolgd…