Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

TWKterry

Master Mariner

denneappel schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:37:
[...]

Zoiets?

code:
1
{{ states.sensor.sun_next_setting.state }}
Ja, maar templates kan ik in de standaard kaarten niet kwijt.

Ik denk dat ik maar de custom:horizon-card ga gebruiken met voorlopig am/pm notatie helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
TWKterry schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Ja, maar templates kan ik in de standaard kaarten niet kwijt.

Ik denk dat ik maar de custom:horizon-card ga gebruiken met voorlopig am/pm notatie helaas.
Kan toch gewoon met een entity card met sensor.sun_next_setting ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQTjpJvBJQZumU5i3y1mWArtPlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5EOJD3h8VOOH9g5A1FsrDsb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Hmmbob op 14-06-2023 21:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:08
Sp33dFr34k schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:33:
[...]

@maxoss ja, dat kan inderdaad via de SQL integratie, want zoals je zegt, de data wordt opgeslagen (in de longterm statistics).
Ik heb deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
SELECT
  states.state
FROM
  states
  INNER JOIN states_meta ON
    states.metadata_id = states_meta.metadata_id
WHERE
  states_meta.entity_id = 'sensor.temperature_in'
  AND last_updated_ts <= strftime('%s', 'now', '-1 day')
ORDER BY
  last_updated_ts DESC
LIMIT
  1;

Omgebouwd naar deze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
SELECT
  statistics.state
FROM
  statistics
  INNER JOIN statistics_meta ON
    statistics.metadata_id = statistics_meta.metadata_id
WHERE
  statistics_meta.statistic_id = 'sensor.energy_consumption_tarif_1'
  AND last_updated_ts <= strftime('%s', 'now', '-365 day')
ORDER BY
  last_updated_ts DESC
LIMIT
  1;

2de werkt niet. Wat doe ik fout?

Edit:

Gelukt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
SELECT
  statistics.state
FROM
  statistics
  INNER JOIN statistics_meta ON
    statistics.metadata_id = statistics_meta.id
WHERE
  statistics_meta.statistic_id = 'sensor.energy_consumption_tarif_1'
  AND created_ts <= strftime('%s', 'now', '-365 day')
ORDER BY
  created_ts DESC
LIMIT
  1;

[ Voor 15% gewijzigd door maxoss op 14-06-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16

Vliegvlug

Flight Simple

Oon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Dat klopt. Ik heb zelf een documentje met de IDs en keys en die zijn over meerdere resets heen nooit veranderd.
Kijk, dat hoor ik graag! (y)
[...]

Ik denk dat die in dat geval als Switch tevoorschijn zal komen, maar het moet zeker werken. Tuya apparaten hebben een ID voor ieder record/signaal, dus het is een kwestie van de juiste ID aangeven. Ik moest dat voor mijn stekkers handmatig doen in localtuya, mogelijk dat tuya-local 'm automatisch oppikt maar in beide gevallen moet het gewoon werken
Oh, ik dacht dat het een device ID was en dus 1 nummer wat het tuya apparaat indentificeerde en dat ik op basis daarvan dan kon opzoeken in localtuya of tuya-local of die vloerdimmer al ondersteund wordt.

Maar begrijp ik je nu goed dat zo’n tuya device meerdere device id’s heeft en dat die allemaal een andere actie aangeven van dat betreffende device, zoals aan, uit, omhoog, omlaag dimmen?

Ik had aan Tradim al om het device id gevraagd en als antwoord terug gekregen: “Probeer de volgende code eens; Device ID: r1ddrskzzw562x2n “

Is daar dan mee op te zoeken of hij al ondersteund wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vliegvlug schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:10:
[...]

Kijk, dat hoor ik graag! (y)

[...]

Oh, ik dacht dat het een device ID was en dus 1 nummer wat het tuya apparaat indentificeerde en dat ik op basis daarvan dan kon opzoeken in localtuya of tuya-local of die vloerdimmer al ondersteund wordt.

Maar begrijp ik je nu goed dat zo’n tuya device meerdere device id’s heeft en dat die allemaal een andere actie aangeven van dat betreffende device, zoals aan, uit, omhoog, omlaag dimmen?

Ik had aan Tradim al om het device id gevraagd en als antwoord terug gekregen: “Probeer de volgende code eens; Device ID: r1ddrskzzw562x2n “

Is daar dan mee op te zoeken of hij al ondersteund wordt?
Ieder apparaat heeft een device ID (mac adres zonder dubbele punten, volgens mij) en een local key. Daarnaast zal er ook vast wel een identifier zijn voor het type apparaat.

Als je eenmaal het apparaat hebt gevonden moet je nog een aantal keys invullen, dat zijn ook cijfers, maar is bijv. 21 = current voltage, 10 = current watts. Die IDs zijn onhandig en nietszeggend, dus je moet dan vergelijken met wat je in de app ziet of een mapping vinden, en dat is dan weer iets waarbij het handig is als dat apparaat al in tuya-local of localtuya staat, want in dat geval heeft iemand die mapping al uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RogerSch schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:27:
[...]

Ik heb twee screens die aan de Oostkant van het huis hangen terwijl de rest van de screens op de zuidkant en westkant van het huis hangen. Voor de Zuidkant en Westkant heb ik de originele Somfy RTS zon/windmeter en de screens aan de oostkant gaan standaard mee op de zon/windmeter op de zuidkant.
Alleen in de zomermaanden van zonsopkomst tot rond 8:20 schijnt de zon aan de oostkant naar binnen terwijl de screen dan niet omlaag gaan.

Ik wil,qua voeding, een autonome sensor hebben om geen voedingskabel te hoeven aanleggen.
Wat je ook zou kunnen doen is bestaande informatie gebruiken. Een automation met als trigger zonsopkomst om de schermen dicht te doen, eventueel met als extra conditie dat het zonnig weer is, en je bent er al. Zonsopkomst is een beschikbaar. De weersverwachting is beschikbaar. Eventueel een andere automations die om 8:20 de schermen weer open doet.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
belly89 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Dit kunstje gisteren uitgevoerd en alles leek goed gegaan te zijn! Enige wat niet goed gaat is dat de kosten voor de switch in het energie dashboard allemaal gereset zijn naar 0 euro. De kosten na de switch worden wel gevuld. Is dit normaal @TheFes ?
Je bedoelt voor alle historie? Dus voor alles met de oude integratie?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

verjager schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:58:
[...]

Ik zag in je uitgeklapte kaart dat je al wat resultaten hebt. Kun je de sensor config delen ter lering ende vermaeck?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  - name: Solar Max Date
    query: >
      SELECT        date(statistics.created_ts, 'auto') date
      FROM      statistics
      WHERE     metadata_id = (
                      SELECT    id
                          FROM  statistics_meta
                      WHERE statistic_id = 'sensor.rdl2ck80n9_energy_today'
                  )
      ORDER BY  statistics.state DESC
      LIMIT 1;
    column: "date"
  - name: Solar Max State
      SELECT        statistics.state
      FROM      statistics
                      SELECT    id
                          FROM  statistics_meta
                  )
      LIMIT 1;
    column: "state"
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: "energy"

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Janoz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:24:
[...]

Wat je ook zou kunnen doen is bestaande informatie gebruiken. Een automation met als trigger zonsopkomst om de schermen dicht te doen, eventueel met als extra conditie dat het zonnig weer is, en je bent er al. Zonsopkomst is een beschikbaar. De weersverwachting is beschikbaar. Eventueel een andere automations die om 8:20 de schermen weer open doet.
Dat, en dat eventueel combineren met de azimuth attribute. Een keertje bijhouden op welke azimuths de zon wel/niet naar binnen schijnt en je maakt je automatisering gewoon super nauwkeurig (want de stand van de zon 'verloopt' gedurende het jaar (en de zomer)).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Septillion schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Volgens mij je je probleem dat je geen JSON stuurt. Waarom wil je daar eigenlijk opeens JSON voor gebruiken?

Volgens mij kan je het oplossen door in Tasmota te doen:
code:
1
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal {"state": %value%} ENDON

Of dus geen JSON gebruiken en gewoon:
code:
1
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal %value% ENDON

en:
YAML:
1
      oscillation_value_template: "{{ 'on' if value == '1' else 'off' }}"
Ik doe maar wat hè! ;)

Maar klinkt logisch. Helaas werkt ook dit niet. Ik weet ook niet of de value on/off moet zijn. Nergens iets hierover te vinden. Ik zie dat het MQTT bericht verstuurd wordt, maar de status van het oscillation knopje blijft gelijk. En daardoor is hij ook niet uit te zetten (want HA denkt dat ie uit staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:34
TheFes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:14:
[...]

Je bedoelt voor alle historie? Dus voor alles met de oude integratie?
Ja in het energy dashboard is het verbruik allemaal nog zichtbaar en dit lijkt allemaal goed te zijn. De kolom kosten is echter allemaal gereset naar 0 euro :/ (zie ook afbeelding hieronder). Vanaf het moment dat de nieuwe integratie is ingesteld wordt het wel weer netjes ingevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmWDLSeyQzFDeni7hhWExGo2hs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fq7j72nrdHZRDYG2gRXgfzRI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik ben bezig met een vakantie-modus-automation, welke een boel plugs, PoE Poorten e.d. uitzet.
Nu wil ik ook graag een light group wijzigen, om errors te voorkomen.
Nu is deze in YAML gedefineerd, dus ik vermoed dat het niet kan.

Ik heb geprobeerd om een Light Group Helper aan te maken, en dan deze service aan te roepen:
YAML:
1
2
3
4
service: group.set
data:
  remove_entities: light.hue_color_lr_light_strip
  object_id: light_living_2

Maar dat werkt helaas niet... Ik blijf die entity in de group zien.

Iemand dit al een keer gedaan?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:28
Ik heb HA OS op een RPI 4 4gb draaien en wil graag twee outdoor ip camera's gaan installeren en een 230v schakelaar voor de tuinverlichting.

Nu begrijp ik dat frigate een prima NVR is om de ONVIF stream op te nemen en analyseren voor bewegingsdetectie.
Heeft iemand aanbevelingen voor een budget camera?

Voor de 230v tuinverlichting dacht ik aan een schakelaar die in een zekering kastje kan (dit zit al gemonteerd in de schuur).
Uiteindelijk zou ik willen dat er bij beweging in de tuin, de tuinverlichting aangezet kan worden.
Iemand een idee hoe dit geheel werkend te krijgen en welke materialen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ben.Hahlen schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:22:
Ik ben bezig met een vakantie-modus-automation, welke een boel plugs, PoE Poorten e.d. uitzet.
Nu wil ik ook graag een light group wijzigen, om errors te voorkomen.
Nu is deze in YAML gedefineerd, dus ik vermoed dat het niet kan.

Ik heb geprobeerd om een Light Group Helper aan te maken, en dan deze service aan te roepen:
YAML:
1
2
3
4
service: group.set
data:
  remove_entities: light.hue_color_lr_light_strip
  object_id: light_living_2

Maar dat werkt helaas niet... Ik blijf die entity in de group zien.

Iemand dit al een keer gedaan?
group.set werkt alleen op group entities, dus de old style groepen.
Er zijn geen mogelijkheden om dynamisch domain specific groups (zoals light groups of switch groups) aan te maken of aan te passen. Ik heb daar wel een feature request voor open staan:
https://community.home-as...in-specific-groups/467260

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
TheFes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:19:
[...]
group.set werkt alleen op group entities, dus de old style groepen.
Er zijn geen mogelijkheden om dynamisch domain specific groups (zoals light groups of switch groups) aan te maken of aan te passen. Ik heb daar wel een feature request voor open staan:
https://community.home-as...in-specific-groups/467260
Hmmm, dat is wel jammer dan...

Nou ja, dan maar errors :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ben.Hahlen schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:08:
[...]

Hmmm, dat is wel jammer dan...

Nou ja, dan maar errors :)
Wat voor errors probeer je precies te voorkomen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
TheFes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Wat voor errors probeer je precies te voorkomen dan?
Één van mijn switches die uit gaat, is de TV/Media Hoek.
Daar valt óók een Hue Color strip onder, die onderdeel is van de light.living groep.
Om er voor te zorgen dat er niet "onnodige" calls verstuurt worden, dacht ik die maar te removen uit de groep, om het zo aan te passen.

Kan natuurlijk ook de automation voor de lampen aanpassen (lees: choose condition voor als vacation_mode op on staat en dan alleen maar selecte lampen schakelen), maar dan wordt het weer (nodeloos) complex.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
manusjevanalles schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Ik krijg dit helaas niet aan de praat. Mogelijk omdat ik Nordpool als custom integratie gebruik met een aangepaste sensor via configuration.yaml
Ja dat klopt. Helaas werkt de homeassistant.reload_config_entry method alleen maar op integraties die via de UI zijn geconfigureerd.

Ik had dit inderdaad gemaakt toen ik nog de yaml configuratie voor nordpool had en dat doet het geen zak.

Het was voor mij echter belangrijker om de goeie informatie tijdig te krijgen dan dat nordpool perse in YAML zou moeten staan, dus ik heb die integratie vervangen door een UI-geconfigureerde versie.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ben.Hahlen schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Één van mijn switches die uit gaat, is de TV/Media Hoek.
Daar valt óók een Hue Color strip onder, die onderdeel is van de light.living groep.
Om er voor te zorgen dat er niet "onnodige" calls verstuurt worden, dacht ik die maar te removen uit de groep, om het zo aan te passen.

Kan natuurlijk ook de automation voor de lampen aanpassen (lees: choose condition voor als vacation_mode op on staat en dan alleen maar selecte lampen schakelen), maar dan wordt het weer (nodeloos) complex.
Ik zou er zelf niet zo wakker van liggen, maar als je echt alleen service calls wil sturen naar entities die beschikbaar zijn, zou in plaats van dit:
YAML:
1
2
3
service: light.turn_on
target:
  entity_id: light.groep_beneden

dit kunnen doen
YAML:
1
2
3
target:
  entity_id: "{{ expand('light.groep_beneden') | selectattr('entity_id', 'has_value') | map(attribute='entity_id') | list }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 19:03
Iemand al een zwembadthermometer met HA gekoppeld? Ik zie dat de Inkbird dit kan maar vrees een beetje dat de bluetooth versie niet ver genoeg zal reiken om verbinding te maken tussen mijn HA unit en de thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
TheFes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Ik zou er zelf niet zo wakker van liggen, maar als je echt alleen service calls wil sturen naar entities die beschikbaar zijn, zou in plaats van dit:
YAML:
1
2
3
target:
  entity_id: light.groep_beneden

dit kunnen doen
YAML:
1
2
3
target:
  entity_id: "{{ expand('light.groep_beneden') | selectattr('entity_id', 'has_value') | map(attribute='entity_id') | list }}"
Ja, het is uiteindelijk ook niet erg (en ik heb er niet echt last van), maar het was leuk om het te proberen :)
Dank voor het meedenken!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Dat was dus de kern van mijn vraag :)

Ik zag deze voor 30 euro, dat is wat mij betreft prima (dan is het de moeite om zelf te gaan solderen e.d. niet waard).

Maar zonder voorbeeld van hoe ik de bestaande afstandsbediening om kan zetten naar losse IR commando's lijkt het me dan ook weer riskant. Dus vandaar de vraag of iemand hier toevallig al een oplossing voor heeft.
Op goed geluk die Woox besteld, dat is blijkbaar gewoon een Tuya apparaat, maar eentje die met subdevices werkt. Blijkbaar kunnen LocalTuya en tuya-local daar (nog) niet mee overweg.

Ik zal dus moeten uitzoeken of ik direct een IR commando kan sturen, en dan moet ik mogelijk mijn afstandsbediening ook nog eens zelf gaan decoden. Moet te doen zijn, maar daar zou ik dan weer een IR->USB ontvanger voor moeten aanschaffen.. In de Woox app zelf staat mijn airco ook niet in het lijstje, en verschillende andere die ik geprobeerd heb hebben niet toevallig dezelfde afstandsbediening.
Weet niet of dat nog de moeite waard is dan.

Denk dat ik toch maar voor de Tado ga. De airco 'kost' (PV niet meegerekend) mij nu zo'n 8 euro per dag als hij vol draait, ik vermoed dat ik kan automatiseren dat hij maar de helft van de tijd hoeft te draaien, dan zou ik alsnog in een halve zomer de kosten eruit hebben. Alleen de vraag is dan of Tado wél gaat werken met deze airco, anders is het nogal een dure gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmikie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 15:03

Mmikie

ZMT member

Tibs schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:05:
Iemand al een zwembadthermometer met HA gekoppeld? Ik zie dat de Inkbird dit kan maar vrees een beetje dat de bluetooth versie niet ver genoeg zal reiken om verbinding te maken tussen mijn HA unit en de thermometer.
Ik gebruik de 433mhz versie van de Inkbird en werkt bij mij prima. Batterijduur = +/- 6 maanden.
Ik pluk de 433 signalen uit de lucht en maak die beschikbaar via MQTT dmv https://github.com/hertzg/rtl_433_docker

Op deze manier lees ik ook de buiten temperatuurmeter van de buren uit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYmcz9vOa23_wFE3PXfAefscObQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BbEf5JASzd5EhsQSBd1sYZBh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mmikie op 15-06-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Mmikie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:00:
[...]

Ik gebruik de 433mhz versie van de Inkbird en werkt bij mij prima. Batterijduur = +/- 6 maanden.
Ik pluk de 433 signalen uit de lucht en maak die beschikbaar via MQTT dmv https://github.com/hertzg/rtl_433_docker

Op deze manier lees ik ook de buiten temperatuurmeter van de buren uit :+

[Afbeelding]
En wat plukt dan juist dat 433 Hz signaal uit de lucht? Welke ontvanger heb je daarvoor nodig op de HA box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ecowitt heeft er 1 (868Mhz) en met een gatewaytje op je HA aan te sluiten, Zie bijv:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
868MHz komt met ster-netwerk ver, ook buiten

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 15-06-2023 16:35 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:27
Ik draai HA op een RPi met een Sonoff dongle en Zigbee2MQTT als integratie. Dat lukt tot nu toe allemaal prima maar nu wil ik een device verwijderen (want: té goedkope China-troep en dus snel kapot gegaan). Ik lees allerlei berichten dat er meerdere stappen moeten worden doorlopen maar die berichten zijn allemaal nogal gedateerd. Wat is nu de juiste methode om afscheid te nemen van complete Zigbee devices?

[ Voor 3% gewijzigd door Ruimzicht op 15-06-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmikie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 15:03

Mmikie

ZMT member

Tibs schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:06:
[...]

En wat plukt dan juist dat 433 Hz signaal uit de lucht? Welke ontvanger heb je daarvoor nodig op de HA box?
Ja dat had ik er wel ff bij kunnen melden 8)7
Ik zelf heb een Rafael Micro R820T/2 dongle maar er zijn meerdere usb dongles die door rtl433 worden ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:03
Ruimzicht schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:38:
Ik draai HA op een RPi met een Sonoff dongle voor Zigbee devices. Dat lukt tot nu toe allemaal prima maar nu wil ik een device verwijderen (want: té goedkope China-troep en dus snel kapot gegaan). Ik lees allerlei berichten dat er meerdere stappen moeten worden doorlopen maar die berichten zijn allemaal nogal gedateerd. Wat is nu de juiste methode om afscheid te nemen van complete Zigbee devices?
Welke Zigbee integratie gebruik je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ESP32 als bluetooth proxy inzetten? (Die ook weer in de Shelly Plus apparaten zit en ook met ESPHome te flashen zijn). Zelf overigens geen ervaring mee (uberhaupt niet met Bluetooth in HA). Maar volgens mij gebruikte @TheFes het wel? (En ook op Shellys?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:36
Hi

ik heb een vraag, na een restart van HA vliegen al mijn P2000 sensors op unknow of zelfs voorzien van een "gele balk"als onvindbaar.

Mijn wens is om de status van sensoren in te stellen na een restart, dat luk per stuk wel. Maar niet voor een lijst van meerdere sensoren.

Deze gaat goed voor de ene sensor uit deze automation. Die sensor lijst wordt zo'n 10 items groot, hoe kan ik zorgen dat ze alle 10 door deze automation heen lopen? Heeft iemand tips?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: P2000 reset
description: ""
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - service: python_script.set_state
    data_template:
      entity_id: sensor.p2000_catchall
      state: Cleared by script automation
      allow_create: true
mode: single

Dit is een variant die niet werkt, ik dacht een group van sensoren te kunnen gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
  condition:     
    condition: template
    value_template: >
      {{ trigger.event.data.entity_id in
        state_attr('group.p2000', 'entity_id') }}
action:
    data_template:
      entity_id: group.p2000
      state: "{{ trigger.event.data.new_state.name }} opened"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:33:
[...]
(...) helaas kun je alleen de state als output selecteren en kun je een sensor geen attributen geven voor de SQL integratie zover ik gezien heb. De queries zijn vrij simpel, maar krijg ze op mobiel effe niet gekopieerd. Ik zal het morgen even checken voor je.
Bedankt nog voor het voorbeeld (y)

Attributes zouden wel mogelijk moeten zijn door meerdere kolommen te selecteren:
There is no explicit configuration required for attributes. The integration will set all additional columns returned by the query as attributes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:05

kaanmijo

Picobello B.V.

Vandaag een SkyConnect om mijn niet-zo-slimme huis iets slimmer te gaan maken. Ik had al Tado voor radiatoren en Ikea lampen, maar nu kan ik eindelijk los om alles wat los en vast zit te automatiseren met Zigbee. Super veel zin in!

Een vraagje waar ik niet helemaal antwoord op kan krijgen; klopt het dat de Ikea Tradfri lampen zich gedragen als Zigbee repeater? Ik heb die dingen namelijk overal in huis hangen en dat zou dus betekenen dat ik met de SkyConnect in 1x klap een goedwerkend en dekkend Zigbee netwerk in huis heb, zonder dat ik dat wist :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

verjager schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Attributes zouden wel mogelijk moeten zijn door meerdere kolommen te selecteren:

[...]
Toevallig zat ik net nog eens te kijken en zag ik dat ook staan. Het lukte me zo niet, maar zal nog eens proberen thanks.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
kaanmijo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:25:
Vandaag een SkyConnect om mijn niet-zo-slimme huis iets slimmer te gaan maken. Ik had al Tado voor radiatoren en Ikea lampen, maar nu kan ik eindelijk los om alles wat los en vast zit te automatiseren met Zigbee. Super veel zin in!

Een vraagje waar ik niet helemaal antwoord op kan krijgen; klopt het dat de Ikea Tradfri lampen zich gedragen als Zigbee repeater? Ik heb die dingen namelijk overal in huis hangen en dat zou dus betekenen dat ik met de SkyConnect in 1x klap een goedwerkend en dekkend Zigbee netwerk in huis heb, zonder dat ik dat wist :+
Ja, dat doen ze :)
Heb een Tradfri in de badkamer installed en deze is bijna als centrale hub gaan werken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@barrymossel Moest ook even prutsen maar schijnbaar verwacht het hetzelfde terug als dat je stuurt, ofwel de payloads.

Dan kom ik op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
  fan:
    - name: "Duux"
      state_topic: "stat/tasmota_BEBF53/POWER1"
      command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/POWER1"
      payload_on: "ON"
      payload_off: "OFF"
      # direction_state_topic: "stat/duux/vertical"
      # direction_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/vertical"
      oscillation_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      oscillation_state_topic: "stat/duux/horizontal"
      payload_oscillation_on: "4,1"
      payload_oscillation_off: "4,0"
      percentage_state_topic: "stat/duux/speed"
      percentage_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      percentage_command_template: "3,{{ (value | int) }}"
      preset_mode_state_topic: "stat/duux/mode"
      preset_mode_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      preset_mode_command_template: >
        {% if value == 'Manual' %}
          2,0
        {% elif value == 'Natural' %}
          2,1
        {% elif value == 'Sleep' %}
          2,2
        {% else %}
          2,0
        {% endif %}
      preset_modes:
        -  "Manual"
        -  "Natural"
        -  "Sleep"
      preset_mode_value_template: >-
        {% if value == '0' %}
          Manual
        {% elif value == '1' %}
          Natural
        {% elif value == '2' %}
          Sleep
        {% else %}
          Manual
        {% endif %}
      qos: 0
      speed_range_min: 1
      speed_range_max: 25 

En dan:
code:
1
2
3
4
5
6
rule1
 ON TuyaReceived#DpType4Id2 DO Publish stat/duux/mode %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id3 DO Publish2 stat/duux/speed %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal 4,%value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id5 DO Publish stat/duux/vertical %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id6 DO Publish stat/duux/timer %value% ENDON

En heb ik hopelijk ook die voor de preset state toegevoegd :+

En natuurlijk meerdere wegen naar Rome, je zou ook alles met een template kunnen doen ipv een payload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
kaanmijo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:25:
Ja, Zigbee (en ook Z-Wave) werken middels een mesh. Dat betekent dat alle devices die op 230V zijn aangesloten dienst doen als "repeater". Geldt dus niet alleen voor de Ikea Tradfri lampen, maar ook voor tussenstekkers of inbouwschakelaars, rolluikmodules, ... van eender welk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
  • Laatst online: 22-08 12:03
Hebben jullie toevallig ervaring met het vervangen van slimme lampen?
Ik heb een Yeelight Filament in mijn tuin en inmiddels heb ik de 3e omdat twee eerdere (gelukkig onder garantie) kapot gingen. Echter is het steeds een heel gedoe om de oude lamp binnen Home Assistent te vervangen. Alles, inclusief automatiseringen moeten weer opnieuw worden ingesteld.
Is daar een makkelijkere manier voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
Wolf3D schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:15:
Hebben jullie toevallig ervaring met het vervangen van slimme lampen?
Ik heb een Yeelight Filament in mijn tuin en inmiddels heb ik de 3e omdat twee eerdere (gelukkig onder garantie) kapot gingen. Echter is het steeds een heel gedoe om de oude lamp binnen Home Assistent te vervangen. Alles, inclusief automatiseringen moeten weer opnieuw worden ingesteld.
Is daar een makkelijkere manier voor?
Wellicht een idee om in de automations te kiezen voor de 'service' i.p.v. de 'entity-id'.
Want bij het vervangen van een lamp, hoef je dan alleen ervoor te zorgen dat de device_id hetzelfde is als van de vorige lamp en zou de rest niet aangepast hoeven worden.

Hier wordt er iets over uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
new_guy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:47:
[...]
Welke Zigbee integratie gebruik je? :)
Dat is ook wel handig om te weten inderdaad, Zigbee2MQTT.

Ook maar even aangepast in de oorspronkelijke post

[ Voor 13% gewijzigd door Ruimzicht op 15-06-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ruimzicht schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:38:
Ik draai HA op een RPi met een Sonoff dongle en Zigbee2MQTT als integratie. Dat lukt tot nu toe allemaal prima maar nu wil ik een device verwijderen (want: té goedkope China-troep en dus snel kapot gegaan). Ik lees allerlei berichten dat er meerdere stappen moeten worden doorlopen maar die berichten zijn allemaal nogal gedateerd. Wat is nu de juiste methode om afscheid te nemen van complete Zigbee devices?
Device nog beschikbaar? => Verwijderen
Device niet meer beschikbaar (want stuk / weggegooid / ...)? => Verwijderen en vinkje om geforceerd te verwijderen.

Edit: voor de duidelijkheid: in de Zigbee2mqtt dus, de web UI daarvan.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 15-06-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Dwazer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:27:
[...]

Wellicht een idee om in de automations te kiezen voor de 'service' i.p.v. de 'entity-id' 'device action'.
Want bij het vervangen van een lamp, hoef je dan alleen ervoor te zorgen dat de device_id entity_id hetzelfde is als van de vorige lamp en zou de rest niet aangepast hoeven worden.

Hier wordt er iets over uitgelegd :)
Kleine fix ;)

Maar ja, ik heb de hele device_id route nooit helemaal gesnapt omdat het zo veel beperkter is dan via services...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ruimzicht Kleine aanvulling op @RobertMe, als je het device nog hebt en het werkt op een batterij en moet je hem wel even wakker maken nadat je verwijderen klikt. Net als bij het wijzigen van een setting (exposes) van een batterij-device.

Andere optie is om het device in pairing mode te zetten zonder dat je in Zigbee2MQTT "permit join" aan hebt staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 15-06-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
stormfly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:08:
Hi

ik heb een vraag, na een restart van HA vliegen al mijn P2000 sensors op unknow of zelfs voorzien van een "gele balk"als onvindbaar.

Mijn wens is om de status van sensoren in te stellen na een restart, dat luk per stuk wel. Maar niet voor een lijst van meerdere sensoren.

Deze gaat goed voor de ene sensor uit deze automation. Die sensor lijst wordt zo'n 10 items groot, hoe kan ik zorgen dat ze alle 10 door deze automation heen lopen? Heeft iemand tips?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
action:
    data_template:
      entity_id: sensor.p2000_catchall

Dit is een variant die niet werkt, ik dacht een group van sensoren te kunnen gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
  condition:     
    condition: template
    value_template: >
      {{ trigger.event.data.entity_id in
        state_attr('group.p2000', 'entity_id') }}
action:
    data_template:
      entity_id: group.p2000
      state: "{{ trigger.event.data.new_state.name }} opened"
Beste is natuurlijk dat de integratie dit gewoon correct doet :) Dus zou zeker een bug report aanmaken. Ook al is unknown natuurlijk niet fout als er nog geen data binnen is gekomen. Maar ze zouden niet als onvindbaar mogen verschijnen.

Maar voor nu zou dit denk ik moeten werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
  - repeat:
      while:
        - condition: template
          value_template: >-
            {{ repeat.index <= state_attr('group.p2000', 'entity_id')|count }}
      sequence:
          data_template:
            entity_id: >-
              {{ state_attr('group.p2000', 'entity_id')[repeat.index - 1] }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Hele gekke vraag ws.

Nu heb ik mijn NAS als media storage toegevoegd aan HA. Maar hoe kies ik in jeetjesnaam een file van die NAS dmv een mediaplayer?

Ik moet ook zeggen, ik ben die hele4 media tag in mijn sidebar kwijt

[ Voor 19% gewijzigd door maartend op 15-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Septillion schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:08:
@Ruimzicht Kleine aanvulling op @RobertMe, als je het device nog hebt en het werkt op een batterij en moet je hem wel even wakker maken nadat je verwijderen klikt. Net als bij het wijzigen van een setting (exposes) van een batterij-device.

Andere optie is om het device in pairing mode te zetten zonder dat je in Zigbee2MQTT "permit join" aan hebt staan.
force zou moeten voldoen in elke situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMWD5dalELL9_l5mPB7YaKt9jbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TlzeYVp6mjB7aFHVkbQdoyAK.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:17

Hupske

AFCA

Hupske schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:06:
[...]

Oke kan dit zijn omdat vanwege een custom integration. In dit geval better thermostat?
[code]2023-06-12 17:57:05.061 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Entity climate.vloerverwarming (<class 'custom_components.better_thermostat.climate.BetterThermostat'>) is using self.async_update_ha_state(), without enabling force_update. Instead it should use self.async_write_ha_state(), please report it to the custom integration author.[/code]

Oké. Probleem gevonden. Het was de buienradar. In de UI had ik een live radar lopen. Viel mij op dat die telkens als enigste niet zichtbaar werd en maar bleef laden. Uit eindelijke de integratie uitgezet en sindsdien is het dashboard weer te benaderen.
Oké. Dat was het dus ook niet. Dashboard blijft maar vastlopen. Zo heel veel bijzonders gebruik ik nou ook niet. En snap er geen reet van wat er nou fout blijft gaan :'(

Edit:
Nou de backup van Home Assistant versie 2023.5.4 maar terug gezet. Tot nu toe nog geen vastloper.
Alleen maar eens uitzoeken wat dan opeens niet meer compatible is met de laatste HA versie.

Heb eigenlijk ook niks bijzonders draaien.
- Aeotec z-stick 7, met daarop 2x Nano shutter, 2x Fibaro shutter en 1x Fibaro vloerverwarming
- Sonoff Zigbee 3.0 USB stick, met daarop 2x Ledvance lightstrip en 2x Sonoff SNZB-02
- Philips Hue systeem
- Wat van Tuya
- Tado systeem
- ESPHome waterlezer

Vanuit HACS:
- Solarman (voor de zonnepanelen)
- Better thermostat (voor de vloerverwarming te koppelen aan tado)
- Afvalbeheer

Als frontend:
- Weather card
- Slider entity row
- Better thermostat ui
- Shutter card
- mushroom
- mini graph card
- multiple entity row
- vertical stack in card

Vanaf versie 2023.5.4(wat goed werkt), tot na 2023.6.2(wat vastloopt) niks veranderd en of aangepast.

[ Voor 30% gewijzigd door Hupske op 15-06-2023 21:15 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
oltk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:53:
[...]

force zou moeten voldoen in elke situatie
[Afbeelding]
Niet als je het device nog hebt en deze op batterij werkt. Dan meldt hij zich gewoon veer vrolijk aan als hij wakker wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 02-09 18:30
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Zeker, kun je op sorteren in de entities row card.
Mag Ik toevallig even je code zien ? ik geraak er niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Faece schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:22:
[...]

Mag Ik toevallig even je code zien ? ik geraak er niet uit...
Dit is het stukje wat je zoekt:

YAML:
1
2
3
4
sort:
            method: attribute
            attribute: days_until_collection_date
            numeric: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Septillion schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:10:
@barrymossel Moest ook even prutsen maar schijnbaar verwacht het hetzelfde terug als dat je stuurt, ofwel de payloads.

Dan kom ik op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
  fan:
    - name: "Duux"
      state_topic: "stat/tasmota_BEBF53/POWER1"
      command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/POWER1"
      payload_on: "ON"
      payload_off: "OFF"
      # direction_state_topic: "stat/duux/vertical"
      # direction_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/vertical"
      oscillation_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      oscillation_state_topic: "stat/duux/horizontal"
      payload_oscillation_on: "4,1"
      payload_oscillation_off: "4,0"
      percentage_state_topic: "stat/duux/speed"
      percentage_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      percentage_command_template: "3,{{ (value | int) }}"
      preset_mode_state_topic: "stat/duux/mode"
      preset_mode_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      preset_mode_command_template: >
        {% if value == 'Manual' %}
          2,0
        {% elif value == 'Natural' %}
          2,1
        {% elif value == 'Sleep' %}
          2,2
        {% else %}
          2,0
        {% endif %}
      preset_modes:
        -  "Manual"
        -  "Natural"
        -  "Sleep"
      preset_mode_value_template: >-
        {% if value == '0' %}
          Manual
        {% elif value == '1' %}
          Natural
        {% elif value == '2' %}
          Sleep
        {% else %}
          Manual
        {% endif %}
      qos: 0
      speed_range_min: 1
      speed_range_max: 25 

En dan:
code:
1
2
3
4
5
6
rule1
 ON TuyaReceived#DpType4Id2 DO Publish stat/duux/mode %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id3 DO Publish2 stat/duux/speed %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal  4,%value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id5 DO Publish stat/duux/vertical %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id6 DO Publish stat/duux/timer %value% ENDON

En heb ik hopelijk ook die voor de preset state toegevoegd :+

En natuurlijk meerdere wegen naar Rome, je zou ook alles met een template kunnen doen ipv een payload.
Dat was hem inderdaad! Tasmota heeft het overigens wel moeilijk met de dubbele spatie in de betreffende rule. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Septillion schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Beste is natuurlijk dat de integratie dit gewoon correct doet :) Dus zou zeker een bug report aanmaken. Ook al is unknown natuurlijk niet fout als er nog geen data binnen is gekomen. Maar ze zouden niet als onvindbaar mogen verschijnen.

Maar voor nu zou dit denk ik moeten werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
  - repeat:
      while:
          value_template: >-
            {{ repeat.index <= state_attr('group.p2000', 'entity_id')|count }}
      sequence:
          data_template:
            entity_id: >-
              {{ state_attr('group.p2000', 'entity_id')[repeat.index - 1] }}
Wat fijn dat je wilt helpen ik krijg een foutmelding:

code:
1
2
Executed: June 15, 2023 at 22:33:59
Error: In 'template' condition: TypeError: object of type 'NoneType' has no len()

Het liefste zou ik van de group.p2000 afstappen, omdat je een sensor groep ook een type mee moet geven. De P2000 melding is in feite tekst? Waardoor ik niet het juiste group.type kan selecteren?

The group state is combined / calculated based on type selected to determine the minimum, maximum, latest (last), mean, median, range, product or sum of the collected states.

Is het mogelijk iets te maken waar ik gewoon een lijst van sensoren onder elkaar gebruik?

YAML:
1
2
3
4
entity_id:
  - sensor.nummer1
  - sensor.nummer2
  -sensor.nummer3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stormfly Mm, hoe ziet de groep er uit in dev tools? Want lijkt er bijna op dat hij niet bestaat of leeg is ofzo.

Maar zonder groep zou ook wel moeten kunnen als ze bijvoorbeeld allemaal vaste prefix ofzo hebben. Maar dan heb ik weer even de magie van @TheFes nodig. Ik vergeet steeds hoe je alles filter :+

Vergeet je de bug report niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Septillion schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:49:
@stormfly Mm, hoe ziet de groep er uit in dev tools? Want lijkt er bijna op dat hij niet bestaat of leeg is ofzo.

Maar zonder groep zou ook wel moeten kunnen als ze bijvoorbeeld allemaal vaste prefix ofzo hebben. Maar dan heb ik weer even de magie van @TheFes nodig. Ik vergeet steeds hoe je alles filter :+
Ik zag een typo in de group daar zit het woord sensors ook nog in, de foutmelding blijft wel hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Jyw-jniVVosz-6ja6i9P4nrcxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L59b5KNtIZ7RfzakdGnIhspB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5KjHLGBN0cZc3CMe-OaLyV7kSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HuHJlKzpfhXqeHjPVAlRFtPJ.png?f=fotoalbum_large
Vergeet je de bug report niet :D
Ik heb voor deze plugin wel vaker bugreports gemaakt maar daar is niet heel veel aandacht voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
stormfly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:05:
[...]

Ik zag een typo in de group daar zit het woord sensors ook nog in, de foutmelding blijft wel hetzelfde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb voor deze plugin wel vaker bugreports gemaakt maar daar is niet heel veel aandacht voor.
Heb je hier iets aan?
https://github.com/cyberjunky/home-assistant-p2000

Zo heb ik de mijne aangemaakt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Ja deze integratie gebruik ik ook. Ik ben brandweerman en ik ruk uit via deze HA alarmeringen, de Google Nest speelt de melding af in spraak, de HUE lampen gaan aan, en ik ben snachts naarstig op zoek naar mijn sokken en t-shirt _/-\o_

Cyberjunky heeft 3 integraties

-Doormiddel van RSS feed, jouw link. Deze is te onbetrouwbaar voor mij als brandweerman.
-Doormiddel van een RTL-SDR (USB ontvanger) in een Pi welke met MQTT of HTTP de berichten naar HA doorzet. Deze gebruik ik nu, waarbij ik de sensoren op onbeschikbaar heb na een restart.
-De aller nieuwste variant is een HA echte add-on voor een RTL-SDR, alleen waar mijn HA draait is het bereik van P2000 te slecht waardoor ik allemaal corrupte berichten ontvang. Ik blijf gebonden aan de middelste variant waarbij de ontvangst Pi op zolder ligt, en de HA server in de meterkast draait.`

Waarbij ik deze onderstaande situatie zou willen voorkomen doormiddel van het script waar ik jullie hulp bij nodig blijk te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_YBpns4l5UBTbK7kwJV4NZt86w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xauULMUPvVOBBDfEXJp5nzf8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 16-06-2023 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met het volgende:
Ik draai in proxmox een debian vm met daarop een installatie van home assistant.
nu heb ik via het script https://tteck.github.io/Proxmox/ een vm gemaakt op basis van haos.
en heb ik mijn backup geupload. Deze backup bevat veel addons en na verwijderen en purgen heb ik hem tot 8gb gekregen
na upload kies ik voor full restore.
ik zie geen procenten lopen, wel load op die vm in proxmox. maar heb geen idee hoe lang ik geduld zou moeten hebben.

hoe lang duurt een restore van rond de 8gb ongeveer? op een intel nuc 7 met 32 gb 1tb ssds?
en is er een command om de voortgang te zien, want verbinding met de webpagina is verbroken.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 20:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb onlangs een restore van een back-up gedaan (zonder vm) van 1GB op een systeem gebaseerd op een Intel i3 7130u, en die duurde al behoorlijk lang . Het lijkt dus denkbaar dat het niet abnormaal is dat jouw restore even duurt. Misschien nog wat tijd geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:22

Rouwette

Rouwette.com

Ja geef het de tijd

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 02-09 18:30
Ik heb een veluxraam dat electrisch open kan. Ik zou er graag feedback van krijgen als het opent/sluit
Dus eigenlijk tussen 0 en 78% zou ik graag een knipperend icoon hebben. Ik kreeg deze code mee van iemand om te testen. Maar dit blijkt niet te werken, iemand een idee ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- type: template
  entity: cover.raamrechts
  icon: |-
    {{ iif(is_state(entity, 'open'), 'mdi:window-open-variant', 'mdi:window-closed-variant') }}
  icon_color: disable
  style: |
    @keyframes blink {
      50% {
        background: red;
      }
    }
    ha-card {{ 'animation: blink 2s linear infinite;' if not is_state(config.entity, '0') and not is_state(config.entity, '80') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stormfly Ah, dan heeft een nieuwe stijl groep schijbaar geen attribute meer met alle entities, dan gaat dat niet werken. Als ze allemaal als 'sensor.p2000_x' bekend zijn moet er ook wel op te filteren zijn maar zal ik ook weer even hard voor na moeten denken :+

Maar wel slordig dat ze dan nog echt kapot zijn na een herstart. Overigens zou ik ze dan netjes beschrijven met de state 'unknown' daar dat de officiële HA state ervoor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:20
jannus66 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Neem nou gewoon een Hue outdoor. 1x een uitgave, jaren plezier. Met een uitstekende batterij
en prima in HA te integreren.
Nou ten eerste de prijs.
Maar daarnaast is die vele malen groter.
En is de bovenkant afgeschermd waardoor de meting vermoedelijk ook wat beperkt wordt als de zon hoog staat.

De mi versie die ik nu heb is mooi plat.
Valt niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-09 19:45
Hallo, ik stel hier de vraag opnieuw omdat ik geen reactie krijg in het NodeRed topic. misschien zijn er mensen hier die me verder kunnen helpen.

Ik heb een flow gemaakt die een foto stuurt naar mijn telegrambot wanneer er beweging wordt gedetecteerd op de camera's in Frigate. alleen de snapshots bevinden zich in een loop volgens mij. Ik krijg de hele dag willekeurig verzonden snapshots in mijn Telegram-bot. Ik zie even niet wat er nu fout gaat. kan iemand mij helpen? het enige dat ik wil dat er een snapshot wordt verzonden wanneer er beweging wordt gedetecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMJLET8bQKjdyhAJURsQpCGAAoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfGMQnGmJm4nKe5G9lq1eDpf.png?f=fotoalbum_large

code:
1
[{"id":"c603f6acd41a2efd","type":"api-call-service","z":"4cd060584d63b973","name":"","server":"2ac5e9467e57d943","version":5,"debugenabled":false,"domain":"telegram_bot","service":"send_photo","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":[],"data":"{\t    \"file\": \"/media/frigate/snapshots/snapshot.jpg\",\t    \"caption\": \"Iemand bij de achterdeur!\"\t}","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":1310,"y":960,"wires":[[]]},{"id":"e183da5b77fdda2f","type":"debug","z":"4cd060584d63b973","name":"debug 8","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1160,"y":1080,"wires":[]},{"id":"13ea5100041039b6","type":"server-state-changed","z":"4cd060584d63b973","name":"Iemand bij de achtedeur?","server":"2ac5e9467e57d943","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"binary_sensor.achterdeur_person_occupancy","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":110,"y":820,"wires":[["d76f3ea585531af0"],[]]},{"id":"f9b3eae4.f1dcd","type":"http request","z":"4cd060584d63b973","name":"Get Event IDs","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"http://ccab4aaf-frigate:5000/api/events","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":360,"y":960,"wires":[["f10e8225.9924c","e183da5b77fdda2f"]]},{"id":"f10e8225.9924c","type":"function","z":"4cd060584d63b973","name":"Extract Event ID","func":"const events = JSON.parse(msg.payload);\n\nif (events.length > 0) {\n    const eventId = events[0].id;\n    msg.eventId = eventId;\n}\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":580,"y":960,"wires":[["7460a7a5.4ed93"]]},{"id":"7460a7a5.4ed93","type":"http request","z":"4cd060584d63b973","name":"Get Snapshot","method":"GET","ret":"bin","paytoqs":false,"url":"http://ccab4aaf-frigate:5000/api/events/{{eventId}}/snapshot.jpg","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":780,"y":960,"wires":[["86e53f2b.8a2af8"]]},{"id":"86e53f2b.8a2af8","type":"file","z":"4cd060584d63b973","name":"Save Snapshot","filename":"/media/frigate/snapshots/snapshot.jpg","filenameType":"str","appendNewline":false,"createDir":true,"overwriteFile":"true","encoding":"none","x":980,"y":960,"wires":[["c603f6acd41a2efd"]]},{"id":"09e26e88157b43c2","type":"server-state-changed","z":"4cd060584d63b973","name":"Iemand op de oprit?","server":"2ac5e9467e57d943","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"binary_sensor.oprit_person_occupancy_2","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":90,"y":1060,"wires":[["f9b3eae4.f1dcd"],[]]},{"id":"414015b1d3e7efc8","type":"api-current-state","z":"4cd060584d63b973","name":"Willem weg","server":"2ac5e9467e57d943","version":3,"outputs":2,"halt_if":"not_home","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"person.willem","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":150,"y":960,"wires":[["f9b3eae4.f1dcd"],[]]},{"id":"d76f3ea585531af0","type":"api-current-state","z":"4cd060584d63b973","name":"Petra weg","server":"2ac5e9467e57d943","version":3,"outputs":2,"halt_if":"not_home","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"person.petra","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":140,"y":900,"wires":[["414015b1d3e7efc8"],[]]},{"id":"2ac5e9467e57d943","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":": ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"default","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":false}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Septillion @stormfly
Nieuwe style groups hebben dat attribute ook gewoon.
Wat hier volgens mij fout gaat is dat er de optie uit staat die de group laat updaten als er sensoren bij zitten met een niet numerieke state.
Waarschijnlijk heeft één van de group members nu geen numerieke state, en wordt daardoor dus de hele group unavailable. Dat attribute laat de group members zien waarop de state van de group gebaseerd is, en in dit geval is dat dus geen enkele.

Met die optie aangezet, zul je de entity_id's zien die wel een numerieke state hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvnfo6kk_10NQNkF9BAxlCjfS1A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cqvMZfeJAS7YHI6sMI1hjJ6M.png?f=user_large

Aan je screenshot te zien, hebben geen van de members een numerieke state, dus een sensor group is hier sowieso niet echt de juiste optie denk ik.

Ik heb het even wat uitgebreider getest, en ook met een sensor die een niet numerieke state heeft (de volgende afvalcontainer in dit geval), blijf ik zowel met die igrnore setting aan en uit het attribute met de group members behouden.

[ Voor 21% gewijzigd door TheFes op 16-06-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ik gebruik VSCode in combinatie met de "Home Assistant Config Helper" extensie, en krijg momenteel deze foutmelding. Alles werkt wel gewoon in HA .. enig idee wat ik kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6prVBpxN80jyLEt5xxJPdtfjhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qNgOLrxAPVBepNQV6GToXydQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:22:
Ik gebruik VSCode in combinatie met de "Home Assistant Config Helper" extensie, en krijg momenteel deze foutmelding. Alles werkt wel gewoon in HA .. enig idee wat ik kan doen?

[Afbeelding]
bug in de Home Assistant extension voor VSCode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:05:
[...]

ESP32 als bluetooth proxy inzetten? (Die ook weer in de Shelly Plus apparaten zit en ook met ESPHome te flashen zijn). Zelf overigens geen ervaring mee (uberhaupt niet met Bluetooth in HA). Maar volgens mij gebruikte @TheFes het wel? (En ook op Shellys?)
@Tibs
Ik heb inderdaad verschillende BT Proxies door het huis heen op basis van ESPHome. Daarmee kun je simpel je BT Range via wifi overbruggen.

Ik heb al mijn Shellies op ESPHome draaien, dus geen ervaring met de Shelly Proxy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

verjager schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:14:
[...]

[...]
Er staat nergens beschreven wat de syntax voor meerdere kolommen moet zijn, maar na wat trial & error blijkt het nogal simpel te zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sql:
  - name: Solar Record
      SELECT    date(statistics.created_ts, 'auto') date
              ,statistics.state
      FROM      statistics
                      SELECT    id
                          FROM  statistics_meta
                  )
      LIMIT 1;
    column: "date"
    column: "state"
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: "energy"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1RUBaDUPw0QDvrKHNwQ8TlJZi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YihGCS5fKFt9JwIrj1hy5J9H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
TheFes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:14:
@Septillion @stormfly
Nieuwe style groups hebben dat attribute ook gewoon.
Wat hier volgens mij fout gaat is dat er de optie uit staat die de group laat updaten als er sensoren bij zitten met een niet numerieke state.
Waarschijnlijk heeft één van de group members nu geen numerieke state, en wordt daardoor dus de hele group unavailable. Dat attribute laat de group members zien waarop de state van de group gebaseerd is, en in dit geval is dat dus geen enkele.

Met die optie aangezet, zul je de entity_id's zien die wel een numerieke state hebben

[Afbeelding]

Aan je screenshot te zien, hebben geen van de members een numerieke state, dus een sensor group is hier sowieso niet echt de juiste optie denk ik.

Ik heb het even wat uitgebreider getest, en ook met een sensor die een niet numerieke state heeft (de volgende afvalcontainer in dit geval), blijf ik zowel met die igrnore setting aan en uit het attribute met de group members behouden.
Tnx voor je uitzoek werk, heb je toevallig ook de yaml van deze group beschikbaar? Ik krijg hem zelf niet in de configuration.yaml

code:
1
- Invalid config for [sensor.group]: [entity_id] is an invalid option for [sensor.group]. Check: sensor.group->entity_id.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
stormfly schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:40:
[...]

Tnx voor je uitzoek werk, heb je toevallig ook de yaml van deze group beschikbaar? Ik krijg hem zelf niet in de configuration.yaml

code:
1
- Invalid config for [sensor.group]: [entity_id] is an invalid option for [sensor.group]. Check: sensor.group->entity_id.
Zie de docs:
https://www.home-assistant.io/integrations/group/
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: group
    type: mean
    entities:
      - sensor.temperature_kitchen
      - sensor.temperature_hallway

Maar ik heb hem gewoon in de GUI aangemaakt, maakt het ook makkelijk om entities toe te voegen of weg te halen zonder in de YAML te duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Andere vraag, waar ik al een tijdje mee "klooi". Ik weet dat HACS, na het installeren van een resources, deze automatisch "include" zodat je dit niet manueel moet doen. Het probleem is dat dit lijkt te stoppen met werken, zodra ik een ui-lovelace.yaml aanmaak en het volgende toevoeg aan configuration.yaml.

code:
1
2
lovelace:
  mode: yaml

Als ik die twee lijnen terug weghaal, blijft het zelfs "stoppen met werken". Resultaat is een hoop "custom element doesn't exist" foutmeldingen en ook bij het aanmaken van een nieuwe kaart via de GUI vind ik mijn HACS kaarten niet meer .. Ik durf nu zelf niet zeggen hoe ik dit nu terug aan de praat krijg.

Iemand tips of ziet wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Shattering schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:48:
Andere vraag, waar ik al een tijdje mee "klooi". Ik weet dat HACS, na het installeren van een resources, deze automatisch "include" zodat je dit niet manueel moet doen. Het probleem is dat dit lijkt te stoppen met werken, zodra ik een ui-lovelace.yaml aanmaak en het volgende toevoeg aan configuration.yaml.

code:
1
2
lovelace:

Als ik die twee lijnen terug weghaal, blijft het zelfs "stoppen met werken". Resultaat is een hoop "custom element doesn't exist" foutmeldingen en ook bij het aanmaken van een nieuwe kaart via de GUI vind ik mijn HACS kaarten niet meer .. Ik durf nu zelf niet zeggen hoe ik dit nu terug aan de praat krijg.

Iemand tips of ziet wat ik fout doe?
Ik heb ook een tijdje zitten pielen met die "functie".
Uiteindelijk maar terug gezet/uitgeremd:

YAML:
1
2
lovelace:
  #  mode: yaml

Na een reboot staat alles weer zoals eerst (Hoewel mijn bootlogs wel de melding geeft:
"Lovelace is running in storage mode. Define resources via user interface").

Wil daar op een later moment nog induiken #beginnersproblematiek :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Shattering @Dwazer
Ik heb mijn Dashboard ook op YAML mode staan, en ik voeg ze dus handmatig toe:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lovelace:
  resources:
    - url: /hacsfiles/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js
      type: module
    - url: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
    - url: /hacsfiles/lovelace-xiaomi-vacuum-map-card/xiaomi-vacuum-map-card.js

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
TheFes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:12:
@Shattering @Dwazer
Ik heb mijn Dashboard ook op YAML mode staan, en ik voeg ze dus handmatig toe:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
lovelace:
  resources:
    - url: /hacsfiles/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js
    - url: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
    - url: /hacsfiles/lovelace-xiaomi-vacuum-map-card/xiaomi-vacuum-map-card.js
Bedankt, wat meer overhead dus :). Enig idee hoe het komt dat Lovelace blijft denken dat je nog steeds in YAML mode zit, terwijl de config wel is terug gezet (zoals bij mij & comment hierboven?)

EDIT: dit lost zich blijkbaar op na een tijd wachten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Shattering op 16-06-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 12:16

Vliegvlug

Flight Simple

Oon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:14:
[...]

Ieder apparaat heeft een device ID (mac adres zonder dubbele punten, volgens mij) en een local key. Daarnaast zal er ook vast wel een identifier zijn voor het type apparaat.
Het nummer r1ddrskzzw562x2n dat ik van Tradim heb gekregen voor hun vloerdimmer lijkt helemaal niet op een mac-adres dus dat zal dan wel niet het device id zijn, denk dat het dan de product key is die ze me gegeven hebben.

Ik heb gekeken op de supporter devices lists van zowel localtuya als tuya-local maar daar staat hij niet op zover ik kan zien, ook niet onder een andere naam.

Het verbaasde me eigenlijk wel dat die laatste veel meer devices ondersteund zeker aangezien die add-on nieuwer is.
Denk dat ik daar dan maar mee ga beginnen.
Als je eenmaal het apparaat hebt gevonden moet je nog een aantal keys invullen, dat zijn ook cijfers, maar is bijv. 21 = current voltage, 10 = current watts. Die IDs zijn onhandig en nietszeggend, dus je moet dan vergelijken met wat je in de app ziet of een mapping vinden, en dat is dan weer iets waarbij het handig is als dat apparaat al in tuya-local of localtuya staat, want in dat geval heeft iemand die mapping al uitgezocht.
Het lijkt erop dat ik dat zelf moet doen.
Dus heb ik gisteren de vloerdimmer besteld, hopelijk komt deze dan morgen binnen en ga ik kijken of ik het device ID en local keys zelf kan achterhalen.

Deze instructie zag er wel goed uit: Find Tuya Data Points
Hopelijk lukt het daarmee!
Laat hier nog wel weten of ik eruit gekomen ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 16-06-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
TheFes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:26:
[...]

@Tibs
Ik heb inderdaad verschillende BT Proxies door het huis heen op basis van ESPHome. Daarmee kun je simpel je BT Range via wifi overbruggen.

Ik heb al mijn Shellies op ESPHome draaien, dus geen ervaring met de Shelly Proxy
Helaas reikt mij mijn kennis op dit vlak niet ver genoeg. Wil dit zeggen dat ik bijvoorbeeld de bluetooth versie van een inkbird thermometer kan kopen en hierop ESP Home flashen? Dat lijkt me niet echt mogelijk? Of moet ik ESP Home in HA integreren en kan ik dan de BT via Wifi benaderen? Mijn excuses alvast voor het gebrek aan kennis 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Bedankt, wat meer overhead dus :). Enig idee hoe het komt dat Lovelace blijft denken dat je nog steeds in YAML mode zit, terwijl de config wel is terug gezet (zoals bij mij & comment hierboven?)
"Lovelace is running in storage mode. Define resources via user interface" geeft juist aan dat Lovelace (wat sowieso de oude benaming is) NIET in YAML mode staat, maar juist in storage mode. En geeft aan dat je nu je resources via de GUI (Settings > Dashboards > 3 dot menu > Resources) moet beheren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Tibs schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Helaas reikt mij mijn kennis op dit vlak niet ver genoeg. Wil dit zeggen dat ik bijvoorbeeld de bluetooth versie van een inkbird thermometer kan kopen en hierop ESP Home flashen? Dat lijkt me niet echt mogelijk? Of moet ik ESP Home in HA integreren en kan ik dan de BT via Wifi benaderen? Mijn excuses alvast voor het gebrek aan kennis 8)7
  1. Je koopt een ESP32 bordje (kosten: een euro of 8 )
  2. Die configureer je via https://esphome.github.io/bluetooth-proxies/ (aansluiten op je pc, instructies volgen, Wifi instellen, klaar)
  3. Die wordt dan vanzelf door HA herkend, en kun je als integratie toevoegen.
  4. Vervolgens plaats je dat bordje op een plek waar je zowel Wifi ontvangst hebt, en waar hij de BT signalen van de Inkbird kan ontvangen.
De ESP32 BT Proxy ontvangt dan dus de BT signalen van je Inkbird, en stuurt die via Wifi naar HA.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 16-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Algemene overdenking: hoewel ik HA erg leuk vind en er ook erg blij mee ben hoe het in het algemeen werkt, vind ik het "klooi"-gehalte, zelfs in een stabiel systeem wat niet gewijzigd wordt, toch nog wel hoog. Voorbeelden:
  • Af en toe (1x per maand of zo) stopt mijn SolarEdge integratie met werken. HA reboot -> werkt weer, maar dan staat alle productiedata die hij gemist heeft op één moment (dus in één uur in het Energy dashboard). En als ik het voor langere tijd zou missen gaat het helemaal fout.
  • Af en toe (minder vaak dan bovenstaande) houdt mijn power flow card ermee op. Dan moet ik in HACS een redownload doen, en dan is hij er weer.
  • Al twee keer gehad dat een HA updates een integratie brak.
  • Vandaag houd een widget op mijn telefoon (een switch) er ineens mee op. Niets gewijzigd, toch kapot. Moet het nog troubleshooten.
En als je dan zegt; ja maar dat gaat over integraties en niet over HA, dan heb je technisch gelijk maar ik zie ze als onmisbaar onderdeel van HA. Verder komen best vaak updates van HA, de supervisor en ESPHOME uit. Ik skip de meeste kleinere updates, maar lees de changes altijd wel om te kijken of ik er eentje toch niet moet doen.

Kortom, ik ben er maar druk mee, en eigenlijk kan ik me dat alleen maar veroorloven omdat ik het leuk vind en de tijd die ik hier aan spendeer als gratis beschouw. Als ik de beheeruren zou moeten betalen zou de lol er gauw af zijn. Is allemaal geen ramp, maar ik had hier niet echt op gerekend toen ik met HA begon.

-edit-

Bovenstaande houdt bv ook in dat ik er niet zo happig op ben om het voor iemand anders op te zetten. Voor je het weet ben je gratis HA helpdesk...

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2023 10:26 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
TheFes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:22:
[...]
  1. Je koopt een ESP32 bordje (kosten: een euro of 8 )
  2. Die configureer je via https://esphome.github.io/bluetooth-proxies/ (aansluiten op je pc, instructies volgen, Wifi instellen, klaar)
  3. Die wordt dan vanzelf door HA herkend, en kun je als integratie toevoegen.
  4. Vervolgens plaats je dat bordje op een plek waar je zowel Wifi ontvangst hebt, en waar hij de BT signalen van de Inkbird kan ontvangen.
De ESP32 BT Proxy ontvangt dan dus de BT signalen van je Inkbird, en stuurt die via Wifi naar HA.
Top! Bedankt voor de uitleg in kindertaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
JeroenH schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Algemene overdenking: hoewel ik HA erg leuk vind en er ook erg blij mee ben hoe het in het algemeen werkt, vind ik het "klooi"-gehalte, zelfs in een stabiel systeem wat niet gewijzigd wordt, toch nog wel hoog. Voorbeelden:
  • Af en toe (1x per maand of zo) stopt mijn SolarEdge integratie met werken. HA reboot -> werkt weer, maar dan staat alle productiedata die hij gemist heeft op één moment (dus in één uur in het Energy dashboard). En als ik het voor langere tijd zou missen gaat het helemaal fout.
  • Af en toe (minder vaak dan bovenstaande) houdt mijn power flow card ermee op. Dan moet ik in HACS een redownload doen, en dan is hij er weer.
  • Vandaag houd een widget op mijn telefoon (een switch) er ineens mee op. Niets gewijzigd, toch kapot. Moet het nog troubleshooten.
En als je dan zegt; ja maar dat gaat over integraties en niet over HA, dan heb je technisch gelijk maar ik zie ze als onmisbaar onderdeel van HA. Verder komen best vaak updates van HA, de supervisor en ESPHOME uit. Ik skip de meeste kleinere updates, maar lees de changes altijd wel om te kijken of ik er eentje toch niet moet doen.

Kortom, ik ben er maar druk mee, en eigenlijk kan ik me dat alleen maar veroorloven omdat ik het leuk vind en de tijd die ik hier aan spendeer als gratis beschouw. Als ik de beheeruren zou moeten betalen zou de lol er gauw af zijn. Is allemaal geen ramp, maar ik had hier niet echt op gerekend toen ik met HA begon.

-edit-

Bovenstaande houdt bv ook in dat ik er niet zo happig op ben om het voor iemand anders op te zetten. Voor je het weet ben je gratis HA helpdesk...
Klopt volledig - gelukkig doen we het graag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
[...]

-edit-

Dit is de reden dat ik custom integraties zoveel mogelijk probeer te ontwijken en ik HA in een VM draai. Ik probeer het ecosysteem van HA zoveel mogelijk in de basis te houden waardoor updaten vrijwel altijd probleemloos verloopt.

Uiteraard moet je de breaking changes in de gaten houden maar ik draai nu denk ik al meer dan een jaar (misschien wel twee) zonder dat een update iets heeft gesloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
Tibs schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Top! Bedankt voor de uitleg in kindertaal! _/-\o_
En documenteer wat je doet met die ESP32 :)
Dus configs, keys die voorbij komen, eventuele stappen te nemen.

Heeft een aantal keer toch mijn config gered omdat ik het in Jip-Janneke taal had genoteerd |:( :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:23
Janoz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:24:
[...]

Dank dat is een optie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

{........}
Ik herken veel van wat je zegt. Updaten doe ik nu nog maar één keer per maand en nooit de .0 versie. Dat scheelt al een stuk in onverwachte breaks. Voordat ik een nieuwe integratie of addon installeer probeer ik dat eerst uit op een testversie van HA. Tenzij de applicatie de zigbee adapter nodig heeft werkt dat goed in het voorkomen van problemen. Heb ik wel de zigbee nodig dan maak ik een volledige backup en download die naar mijn pc. Mocht het dan misgaan dan kan ik de oude situatie vrij snel terugzetten.

Daarnaast denk ik erover om twee gescheiden HA te gaan gebruiken. Één voor de "kritieke" infrastructuur met sensoren en switches zoals licht en bewegingsdetectie en één voor de niet "kritieke" onderdelen zoals buienradar of status van pc's e.d. Doet wel wat afbreuk aan het one size fits all idee van HA maar maakt het wel robuuster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Septillion schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:08:

Het is zo'n Zigbee inbouw "mini smart switch" dus werkt niet op batterij maar gewoon op fase en een nul. Ik las allerlei verhalen dat je handmatig op diverse plekken de entities moet verwijderen, maar dat is dus niet nodig? En jouw uitleg hierboven is dus ook niet van toepassing op bedrade devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
[...]

Algemene overdenking: [knip]
Ja, daar ben ik het ook wel mee eens.
Anderzijds gezegd vind ik het ook leuk om te blijven leren en ermee bezig te zijn/blijven :)
En zo zal het met heel veel zaken gaan: Vind ik het de moeite waard om erin te (blijven) investeren of laat ik het en kies ik een ander pad? :)

Klinkt net als het leven :P
synoniem schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:43:
[...]
[knip]

Daarnaast denk ik erover om twee gescheiden HA te gaan gebruiken. Één voor de "kritieke" infrastructuur met sensoren en switches zoals licht en bewegingsdetectie en één voor de niet "kritieke" onderdelen zoals buienradar of status van pc's e.d. Doet wel wat afbreuk aan het one size fits all idee van HA maar maakt het wel robuuster.
Ja, daar zit ik zelf ook aan te denken.
Eventueel met Remote Home-Assistant, wat aan elkaar te prutsen.

Alleen goed lezen voor de uitvoer: Ik zag tijdens een test al mijn entries vanaf de PROD omgeving opgeslokt worden door de Remote location ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok. NAS als media schijf gebruiken in HA is gelukt. Moest mijn NFS goed isnetllen, werkt nu.

Echtyre ; ik kan dus via de media-player card idd naar mijn NAS. Maar ik kan dan maar een enkel nummer aanklikken om af te spelen. Ik zou dat heul graag heel anders doen. Bijv een album, of een artiest of iets dergelijks.

Hoe pak ik dat dan beste aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
maartend schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:33:
Ok. NAS als media schijf gebruiken in HA is gelukt. Moest mijn NFS goed isnetllen, werkt nu.

Echtyre ; ik kan dus via de media-player card idd naar mijn NAS. Maar ik kan dan maar een enkel nummer aanklikken om af te spelen. Ik zou dat heul graag heel anders doen. Bijv een album, of een artiest of iets dergelijks.

Helaas is dat niet mogelijk met de standaard media player. Er is een integratie genaamd Music Assistant die dat zou kunnen maar dat lijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben. Ik ben er zelf nog niet aan begonnen.

Hopelijk wordt dat in de nabije toekomst wat makkelijker, aangezien ik al mijn muziek per album heb opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Helaas is dat niet mogelijk met de standaard media player. Er is een integratie genaamd Music Assistant die dat zou kunnen maar dat lijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben. Ik ben er zelf nog niet aan begonnen.

Hopelijk wordt dat in de nabije toekomst wat makkelijker, aangezien ik al mijn muziek per album heb opgeslagen.
Ik heb het precies zo ; arties/album. Ik ga toch eens kijken naar music assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
Al een tijd lees ik mijn Mitsubishi warmtepomp uit met een procon en HA.
Een van de zaken die wel eens gebeurt met dit weer is dat de warmtepomp gaat pendelen met koelen. Ik had gelezen van iemand die de warmtepomp via HA automatisch op vakantiestand zet zodra de warmtepomp gaat pendelen. Dat pendelen is gemakkelijk te detecteren, want de compressor gaat dan terug naar 0 Hz. Ik wil dan ook graag eerst even testen door mezelf een telegram bericht te sturen.
Via de GUI heb ik onderstaande gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1686917919125'
  alias: WP koelen pendelen test telegram
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.mitsubishi_frequency
    to: '0'
    from: '>1'
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
  condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.mitsubishi_operation_mode
    state: Cooling
  action:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
      message: De warmtepomp is zojuist tijdens het koelen uitgegaan

Gaat dit werken? Want ik kan niet zoveel vinden over > dit tekentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:33:

Ik heb het omgedraaid en heb mpd geïnstalleerd op de NAS en in configuration.yml dit opgenomen.

YAML:
1
2
3
4
media_player:
  - platform: mpd
    host: 192.168.1.123
    name: nas

en daarna de mediaplayer card geïnstalleerd op het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
synoniem schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Ik heb het omgedraaid en heb mpd geïnstalleerd op de NAS en in configuration.yml dit opgenomen.
mpd ; music player deamon of mijnpakketdienst?

Zeker niet voor synology?
Mogelijk wel, reddit pagina staat op zwart

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 16-06-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
synoniem schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:51:
[...]

YAML:
1
2
3
4
media_player:
  - platform: mpd
    host: 192.168.1.123
    name: nas

en daarna de mediaplayer card geïnstalleerd op het dashboard.
Is zeker een leuk idee, denk alleen dat dat niet gaat werken aangezien ik de muziek af wil spelen op een tablet die met BT aan een speaker gekoppeld is. MPD dan weer laten spelen op een apparaat is dan de volgende horde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:03:
[...]

https://synocommunity.com/package/mpd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Fireball86 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:38:
Al een tijd lees ik mijn Mitsubishi warmtepomp uit met een procon en HA.
Een van de zaken die wel eens gebeurt met dit weer is dat de warmtepomp gaat pendelen met koelen. Ik had gelezen van iemand die de warmtepomp via HA automatisch op vakantiestand zet zodra de warmtepomp gaat pendelen. Dat pendelen is gemakkelijk te detecteren, want de compressor gaat dan terug naar 0 Hz. Ik wil dan ook graag eerst even testen door mezelf een telegram bericht te sturen.
Via de GUI heb ik onderstaande gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1686917919125'
  alias: WP koelen pendelen test telegram
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.mitsubishi_frequency
    to: '0'
    from: '>1'
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
  condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.mitsubishi_operation_mode
    state: Cooling
  action:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
      message: De warmtepomp is zojuist tijdens het koelen uitgegaan

Gaat dit werken? Want ik kan niet zoveel vinden over > dit tekentje.
Ik denk dat je een numeric_state trigger nodig gaat hebben, zie documentatie: https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger. Daar kun je kiezen of je above of below wilt gebruiken en eventueel een for toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
maartend schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:38:
[...]

Ik heb het precies zo ; arties/album. Ik ga toch eens kijken naar music assistant
Hier wordt er meer over uitgelegd: https://home-assistant-gu...stant-for-home-assistant/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:06
CodeBaker schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:43:
Hallo, ik stel hier de vraag opnieuw omdat ik geen reactie krijg in het NodeRed topic. misschien zijn er mensen hier die me verder kunnen helpen.

Ik heb een flow gemaakt die een foto stuurt naar mijn telegrambot wanneer er beweging wordt gedetecteerd op de camera's in Frigate. alleen de snapshots bevinden zich in een loop volgens mij. Ik krijg de hele dag willekeurig verzonden snapshots in mijn Telegram-bot. Ik zie even niet wat er nu fout gaat. kan iemand mij helpen? het enige dat ik wil dat er een snapshot wordt verzonden wanneer er beweging wordt gedetecteerd.

[Afbeelding]

code:
1
[{"id":"c603f6acd41a2efd","type":"api-call-service","z":"4cd060584d63b973","name":"","server":"2ac5e9467e57d943","version":5,"debugenabled":false,"domain":"telegram_bot","service":"send_photo","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":[],"data":"{\t    \"file\": \"/media/frigate/snapshots/snapshot.jpg\",\t    \"caption\": \"Iemand bij de achterdeur!\"\t}","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":1310,"y":960,"wires":[[]]},{"id":"e183da5b77fdda2f","type":"debug","z":"4cd060584d63b973","name":"debug 8","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1160,"y":1080,"wires":[]},{"id":"13ea5100041039b6","type":"server-state-changed","z":"4cd060584d63b973","name":"Iemand bij de achtedeur?","server":"2ac5e9467e57d943","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"binary_sensor.achterdeur_person_occupancy","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":110,"y":820,"wires":[["d76f3ea585531af0"],[]]},{"id":"f9b3eae4.f1dcd","type":"http request","z":"4cd060584d63b973","name":"Get Event IDs","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"http://ccab4aaf-frigate:5000/api/events","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":360,"y":960,"wires":[["f10e8225.9924c","e183da5b77fdda2f"]]},{"id":"f10e8225.9924c","type":"function","z":"4cd060584d63b973","name":"Extract Event ID","func":"const events = JSON.parse(msg.payload);\n\nif (events.length > 0) {\n    const eventId = events[0].id;\n    msg.eventId = eventId;\n}\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":580,"y":960,"wires":[["7460a7a5.4ed93"]]},{"id":"7460a7a5.4ed93","type":"http request","z":"4cd060584d63b973","name":"Get Snapshot","method":"GET","ret":"bin","paytoqs":false,"url":"http://ccab4aaf-frigate:5000/api/events/{{eventId}}/snapshot.jpg","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":780,"y":960,"wires":[["86e53f2b.8a2af8"]]},{"id":"86e53f2b.8a2af8","type":"file","z":"4cd060584d63b973","name":"Save Snapshot","filename":"/media/frigate/snapshots/snapshot.jpg","filenameType":"str","appendNewline":false,"createDir":true,"overwriteFile":"true","encoding":"none","x":980,"y":960,"wires":[["c603f6acd41a2efd"]]},{"id":"09e26e88157b43c2","type":"server-state-changed","z":"4cd060584d63b973","name":"Iemand op de oprit?","server":"2ac5e9467e57d943","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"binary_sensor.oprit_person_occupancy_2","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":90,"y":1060,"wires":[["f9b3eae4.f1dcd"],[]]},{"id":"414015b1d3e7efc8","type":"api-current-state","z":"4cd060584d63b973","name":"Willem weg","server":"2ac5e9467e57d943","version":3,"outputs":2,"halt_if":"not_home","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"person.willem","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":150,"y":960,"wires":[["f9b3eae4.f1dcd"],[]]},{"id":"d76f3ea585531af0","type":"api-current-state","z":"4cd060584d63b973","name":"Petra weg","server":"2ac5e9467e57d943","version":3,"outputs":2,"halt_if":"not_home","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"person.petra","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":140,"y":900,"wires":[["414015b1d3e7efc8"],[]]},{"id":"2ac5e9467e57d943","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":": ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"default","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":false}]
Misschien handiger om deze blueprint te gebruiken, kun je erg veel op instellen zodat het aan je wensen voldoet:
https://community.home-as...-notifications-2-0/559732

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

maartend schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:03:
[...]

MPD is beschikbaar in de Synocommunity:

https://synocommunity.com/

Als je die toevoegt als pakketbron dan kun je MPD zo installeren via Package Center.

Als muziekbronnen kun je, bijvoorbeeld, voor elke CD een playlist (laten) maken die je dan selecteert in je player. Ook kun je er radiozenders aan toevoegen. Je kunt MPD ook laten streamen naar je Chromecast devices.

Zelf gebruik ik MPD om radio naar alle speakers in de diverse ruimtes te sturen. Die wordt actief zodra daar het licht aan gaat (of zodra er beweging gedeteceerd wordt). Normaal wordt je dan eerst getrakteerd op een bak reclame. Nu sla je dat over omdat de stream 24/7 bezig is. Uiteraard verdient tunein evengoed nog aan je (want de stream wordt met enige regelmaat onderbroken voor hun reclameblokje).

Eventueel kun je de muziekdatabase bewerken met MPD frontjes zoals YMPD (zit ook in de synocommunity).

[ Voor 50% gewijzigd door HuismAndré op 16-06-2023 16:54 . Reden: Taalvaudje ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
Ronker32 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Ik denk dat je een numeric_state trigger nodig gaat hebben, zie documentatie: https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger. Daar kun je kiezen of je above of below wilt gebruiken en eventueel een for toepassen.
Thanks, ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@stormfly Alternatief zonder groep:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
action:
  - repeat:
      while:
          value_template: "{{ repeat.index <= entities|count }}"
      sequence:
          data_template:
            entity_id: "{{ entities[repeat.index - 1] }}"
            state: unknown
variables:
  entities: >-
    {{ (states.sensor | selectattr('entity_id', 'search',
    '^sensor.p2000_.*')| map(attribute='entity_id') | list) }}

Waarbij alle entities die gereset moeten worden beginnen met 'sensor.p2000_'. Let dus wel op dat je niet een niet p2000 sensor daar mee laat beginnen.
Pagina: 1 ... 72 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.