Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:38
Shattering schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Aha - bedankt! Ik gebruik de Docker container (en niet supervisor), dus eerst maar eens zien of ik die VSCode erin krijg (blijkbaar niet zo simpel) :) . Bedankt!
Je kunt VScode ook lokaal op je systeem draaien, of in een andere docker-container. Ook dan is het prima te koppelen met HA

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26
Helder, als ik de actie in de automation in yaml edit kan ik idd transition toevoegen, dus niet in de scene zelf
Dat moet ik dit bij iedere actie apart instellen.
Als ik de transition een keer wil aanpassen moet dat per actie.
Het lijkt me dat dit via scripts dan weer efficiënter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 09:02
Invisible_man schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Lijkt haast alsof ik een omschrijving van mijn systeem lees :) Heb op een soortgelijke manier mijn 30 jaar oude systeem wat slimmer gemaakt, alleen dan met een PLC die de standen aanstuurt (maar dat is mijn werk dan ook en had nog wel wat liggen) die ik via modbus aan HA gekoppeld heb.

Ik ben nu wat aan het experimenteren om die ronde ventilatieroosters open en dicht te sturen met een goedkope servomotor (ESP32 bordje met een servo driver bordje er weer aan waar ik tot 16 servo's op kan aansluiten) om zo beter per ruimte vraag gestuurd te kunnen werken voor zowel ventilatie als verwarming.
https://www.solyd.be/nl/r...ts-badkamer-66060125.html

5 stuks heb ik hier, is wel prijzig...
Zit leuke sensor in :)
Maar als je 3D-printer hebt kun je ze redelijk goed namaken ;)
Hier zijn ze niet meer zo origineel, steppers worden aangestuurd dmv cnc shield dat aan een ESP32 hangt.
Deze doet dan ook de 0-10Volt regeling voor de fan.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Marsman83 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:32:
Ik heb zojuist als test mijn eerste paar Hue lampen rechtstreeks aan HA gehangen via de SkyConnect module.
Dat werkt erg eenvoudig.
Nu probeer ik mijn verlichting op dezelfde manier als via Hue in te stellen voor deze kamer.
Dus bij beweging lampen aan op bepaalde lichtsterkte, afhankelijk van de tijd en uit na 2min bij geen beweging.
Ik merkte dat als ik dit met scenes doe dat de lampen instant aan of uit gaan wat ik niet zo sjiek vind.
Nu heb ik dat opgelost middels een script af te vuren waarbij transition op 2 sec staat, dat werkt al beter.

Is dat de beste manier om groepen lampen op bepaalde instellingen te zetten?
Scenes klinkt logischer maar kan daar geen transition instellen en ook geen zone waardoor ik in iedere scene ook handmatig lampen moet aanpassen als er nieuwe lampen bijkomen.
Ben nog lang niet overtuigd om al mijn lampen in HA te zetten, vind wat dat betreft het gemak van de Hue Bridge icm Hue App of Hue Essentials toch beter.

Voor nu voeg ik enkel op iedere verdieping een simpele lamp met weinig configuraties toe zodat ik mijn HA Zigbee netwerk kan vergroten.
Heb namelijk een aantal Aquara zigbee temp sensors onderweg die ik zo wil aansluiten.
Welke Zigbee oplossing gebruik je, naast de SkyConnect, ZHA of Zigbee2mqtt?

De zaken die je benoemd zijn naar mijn idee dingen die je op Zigbee niveau wilt oplossen en niet in HA. Zigbee zelf heeft namelijk ook ondersteuning voor groepen en scenes. Waarschijnlijk heb je nu 1 scene waarin je meerdere lampen opgeeft. Met Zigbee groepen wordt in de lamp zelf opgeslagen dat die in groep X zit. Als je hier gebruikt van maakt zal ZHA of Z2M naar ik aanneem 1 nieuwe "lamp" aanmaken waarbij het "aanpassen" (aan/uit, kleur, ...) dit voor de hele groep doet. Dit werkt ook beter. Dit omdat bij deze oplossing de Zigbee stick namelijk maar 1 (broadcast) bericht het netwerk in stuurt bv "groep X ga aan". Alle lampen ontvangen vervolgens dit bericht en kunnen dus zelf controleren of dit bericht voor hun van toepassing is ("zit ik in groep X?"). Terwijl met de route die je nu gekozen hebt, meerdere lampen aansturen via 1 servicr call, dit individuele (unicast) berichten zijn. Dus als je 5 lampen opgeeft zullen er door de stick ook 5 berichten worden gestuurd. En dat kan weer zorgen dat er of vertraging optreedt (niet alle lampen exact tegelijkertijd reageren) of dat sommige lampen helemaal niet "veranderen".
Zones / kamers van Hue zijn eigenlijk dus letterlijk groepen van het Zigbee protocol.

En voor scenes geldt hetzelfde: ook dit is functionaliteit die in Zigbee zit ingebakken. De lampen kun je dan configureren dat scene Y bv aan, met kleur grijs, op brightness 75 is en dat het activeren een transition van 1 seconde moet hebben. Deze instellingen worden ook dan weer in de lamp zelf opgeslagen. En ook daarbij krijg je dan weer dat bv van HA meerdere service calls voor aan + stel kleur in + stel brightness in op Zigbee niveau kan leiden tot 3 berichten (* 5 lampen opgeven i.p.v. 1 groep = 15 berichten). Maak je gebruik van scenes in Zigbee zullen deze ook zichtbaar zijn in HA en kun je dus in HA scene.apply doen en wordt er uiteindelijk ook weer 1 Zigbee bericht het netwerk op gestuurd dat dus ook een "pas scene Y toe" is.
Voordeel daarbij is ook nog eens dat niet alle lampen in een scene hetzelfde hoeven te zijn. Het is perfect mogelijk om een scene te maken voor een groep van 5 lampen waarbij de eerste lamp volledig ongewijzigd blijft, de tweede als die aan is de kleur en helderheid aanpast (en als die uit is ook uit blijft) de derde lamp met een transition van 1 seconde aan gaat, geel wordt, en de brightness op 100% zet, de vierde lamp met een transition van 5 seconden aan gaat, blauw wordt met helderheid 50% en de vijfde lamp aan gaat en de kleur op roos zet en zijn helderheid behoud. De uiteindelijke status voor die scene staat opgeslagen in de lamp, en met 1 aanroep voor een scene te activeren nemen alle lampen de juiste stand in.

Of in ieder geval: dat is wat ik met Z2M perfect werkende heb (o.a. nadat ik zelf een code wijziging hiervoor heb ingediend bij Z2M). Maar dat zou ook met ZHA mogelijk moeten zijn naar ik aanneem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DaLass schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Dit ziet er wel gelikt uit zo! Wil je misschien je yaml delen voor deze 2 kaarten?
Sure, getuige de reacties (of afwezigheid van :)) is dit geen functionaliteit die makkelijker in te bouwen is.

De code is misschien niet heel netjes, maar het werkt precies zoals ik het wil.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
type: custom:vertical-stack-in-card
mode: vertical
cards:
  - type: custom:mod-card
    card_mod:
      style:
        hui-horizontal-stack-card $: |
          div#root > :first-child {
            width: 80%;
            flex: auto; 
          }
          div#root > :last-child {
            width: 13%;
            flex: auto; 
          }
    card:
      type: horizontal-stack
      cards:
        - type: custom:auto-entities
          card:
            type: entities
            card_mod:
              style: |
                ha-card {
                  --ha-card-border-width: 0px;
                }
                div {
                  font-size: 0.8rem;
                  font-weight: bold;
                }
          filter:
            exclude:
              - entity_id: sensor.afvalwijzer*next*
              - entity_id: sensor.afvalwijzer*to*
            include:
              - entity_id: sensor.afvalwijzer_*
                options:
                  type: custom:template-entity-row
                  image: >
                    {% set type = config.entity.split('afvalwijzer_')[1] %}
                    /local/afval/{{type}}.png
                  condition: >
                    {% set sensor  = config.entity %} {{states(sensor) ==
                    states('sensor.afvalwijzer_next_date') or
                    is_state('input_boolean.trash_details','on')}}
                  state: >
                    {% set trash = config.entity %} {% set today =
                    state_attr(trash,'is_collection_date_today') %} {% set
                    future = state_attr(trash,'days_until_collection_date') %}
                    {% if future is none or
                       (is_state(trash,'Geen') and future == 0) %} Tba
                    {% else %}
                    {{as_timestamp(strptime(states(trash),'%d-%m-%Y'))
                                    |timestamp_custom('%-d %B')}}
                    {% endif %}
                  secondary: >
                    {% set sensor  = config.entity %} {%- set collection_date =
                    as_local(as_datetime(state_attr(sensor,
                    'year_month_day_date'))).date() %} {%- set days =
                    ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag',
                    'zaterdag', 'zondag' ] %} {%- set days_until =
                    state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %} {% set w
                    = (days_until / 7) | int  %} {% set wk = 'week' if w < 2
                    else 'weken' %} {%- if days_until <= 1 %}
                      {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }}
                    {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %}
                      {{ days[collection_date.weekday()] | title }}
                    {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %}
                      {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }}
                    {%- else %}
                      {{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {%- if w == 1 %} {{'een'}}{% else %} {{ w }}{%- endif %} {{ wk }}
                    {%- endif %}
          sort:
            method: attribute
            attribute: days_until_collection_date
            numeric: true
        - type: custom:mushroom-template-card
          entity: input_boolean.trash_details
          icon: |
            {% if is_state('input_boolean.trash_details', 'off') %}
                mdi:plus
              {% else %}
                mdi:minus
              {% endif %}
          icon_color: |
            {% if is_state('input_boolean.trash_details', 'off') %}
                green
              {% else %}
                red
              {% endif %}
          card_mod:
            style: |
              ha-card {
                --ha-card-border-width: 0px
              }

Ik sta iig open voor suggesties mocht het beter kunnen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

de Peer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:20:
[...]

ok, goed over nagedacht zo te zien. behalve dat je 800 ppm als een minimum lijkt te zien terwijl het beter is dit als het maximum te beschouwen. vanaf 800 ppm kun je al gezondheidsklachten ervaren namelijk.

Zelf hanteer ik:
altijd minimaal stand 1
stand 2 boven de 600 ppm
stand 3 boven de 1200 ppm.

bij langere afwezigheid zou ik stand 0 (uit) niet een fijn idee vinden. maar verschilt per huis misschien, ik heb een luchtdicht huis.
Bouwbesluit 2002 was ook al aardig potdicht (gelukkig maar want in Harlingen is alles onder windkracht 8 windstil). Als we niet thuis zijn (weekendje weg of zo) dan wordt er elke nacht van 0:00 tot 4:00 gelucht op stand 2 (ideaal in combinatie met de bypass cassette van de WTW).

Betreffende CO2 concentratie. Veel onderzoeken gaan uit van 1200ppm of lager als prima, andere onderzoeken van 800ppm of lager. Voorlopig hou ik het zo.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Hallo allen,

ik ben langzaam aan het overstappen van Domoticz naar Home Assistant.
Ik heb nu HA goed draaien, de P1 meter werkt en ben kleine dingetjes aan het uitproberen en aan het leren.

Alles draait nog op een SD kaart, dus was nu aan het inlezen hoe ik alles overzet naar een SSD.
Maar zojuist zie ik het volgende;
https://www.home-assistan...#using-external-data-disk

Is dit een goed alternatief?
Er wordt gezegd, "fast booting" en "no downlides like with USB-boot"

Achtergrond info, draai nu een Raspberri Pi 3 (niet de + versie)
Lees namelijk wel wat problemen bij SSD boot bij de 3 icm sommig hardware (we komt een Decons Zigbee stick aan)

--edit--
Tips mbt andere hardware is welkom. Maar voor nu blijf ik bij deze pi en hoop in de toekomst naar een 4 over te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door RedRayMann op 12-06-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-09 21:23

Hupske

AFCA

Soms snap ik er helemaal niks van. Mijn dashboard loopt telkens compleet vast.
Moet dan in de browser even naar /config gaan bijvoorbeeld en dan loopt het systeem weer soepel. Ga ik naar het dashboard, dan loopt hij gelijk weer vast. Kan ook niet uit de logs een fout halen of iets met waar het probleem vandaan komt. Zucht.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 10:26
RobertMe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:08:
[...]

Welke Zigbee oplossing gebruik je, naast de SkyConnect, ZHA of Zigbee2mqtt?

De zaken die je benoemd zijn naar mijn idee dingen die je op Zigbee niveau wilt oplossen en niet in HA. Zigbee zelf heeft namelijk ook ondersteuning voor groepen en scenes. Waarschijnlijk heb je nu 1 scene waarin je meerdere lampen opgeeft. Met Zigbee groepen wordt in de lamp zelf opgeslagen dat die in groep X zit. Als je hier gebruikt van maakt zal ZHA of Z2M naar ik aanneem 1 nieuwe "lamp" aanmaken waarbij het "aanpassen" (aan/uit, kleur, ...) dit voor de hele groep doet. Dit werkt ook beter. Dit omdat bij deze oplossing de Zigbee stick namelijk maar 1 (broadcast) bericht het netwerk in stuurt bv "groep X ga aan". Alle lampen ontvangen vervolgens dit bericht en kunnen dus zelf controleren of dit bericht voor hun van toepassing is ("zit ik in groep X?"). Terwijl met de route die je nu gekozen hebt, meerdere lampen aansturen via 1 servicr call, dit individuele (unicast) berichten zijn. Dus als je 5 lampen opgeeft zullen er door de stick ook 5 berichten worden gestuurd. En dat kan weer zorgen dat er of vertraging optreedt (niet alle lampen exact tegelijkertijd reageren) of dat sommige lampen helemaal niet "veranderen".
Zones / kamers van Hue zijn eigenlijk dus letterlijk groepen van het Zigbee protocol.

En voor scenes geldt hetzelfde: ook dit is functionaliteit die in Zigbee zit ingebakken. De lampen kun je dan configureren dat scene Y bv aan, met kleur grijs, op brightness 75 is en dat het activeren een transition van 1 seconde moet hebben. Deze instellingen worden ook dan weer in de lamp zelf opgeslagen. En ook daarbij krijg je dan weer dat bv van HA meerdere service calls voor aan + stel kleur in + stel brightness in op Zigbee niveau kan leiden tot 3 berichten (* 5 lampen opgeven i.p.v. 1 groep = 15 berichten). Maak je gebruik van scenes in Zigbee zullen deze ook zichtbaar zijn in HA en kun je dus in HA scene.apply doen en wordt er uiteindelijk ook weer 1 Zigbee bericht het netwerk op gestuurd dat dus ook een "pas scene Y toe" is.
Voordeel daarbij is ook nog eens dat niet alle lampen in een scene hetzelfde hoeven te zijn. Het is perfect mogelijk om een scene te maken voor een groep van 5 lampen waarbij de eerste lamp volledig ongewijzigd blijft, de tweede als die aan is de kleur en helderheid aanpast (en als die uit is ook uit blijft) de derde lamp met een transition van 1 seconde aan gaat, geel wordt, en de brightness op 100% zet, de vierde lamp met een transition van 5 seconden aan gaat, blauw wordt met helderheid 50% en de vijfde lamp aan gaat en de kleur op roos zet en zijn helderheid behoud. De uiteindelijke status voor die scene staat opgeslagen in de lamp, en met 1 aanroep voor een scene te activeren nemen alle lampen de juiste stand in.

Of in ieder geval: dat is wat ik met Z2M perfect werkende heb (o.a. nadat ik zelf een code wijziging hiervoor heb ingediend bij Z2M). Maar dat zou ook met ZHA mogelijk moeten zijn naar ik aanneem.
Dat klinkt goed, dank voor je uitgebreide reactie!
Ik gebruik ZHA omdat werd aangeraden daarmee te starten icm de SkyConnect.
Waar kan ik deze Zigbee scènes aanmaken?
Groepen heb ik al gevonden, onder de SkyConnect integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
HuismAndré schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:09:
[...]

{......}
Werkt feilloos bij onze dit jaar 20 jaar oud wordende "domme" WTW. Aan/uit schakelen doe ik met een slim stopcontactje (die gelijk het verbruik meet en op die manier controleert of de WTW nog werkt én of de schakeling nog werkt). Stand 2/3 worden geschakeld door een Shelly Uni. Die staat parallel aan de 3-standen schakelaar die naast de badkamerdeur zit.
Heb je ergens een beschrijving van hoe je die Shelly Uni parallel zet aan de 3 standen schakelaar? Ik wil dat ook al een tijdje maar ik kan geen goede beschrijving vinden hoe je dat doet met behoud van de schakelaar (die bij mij in de keuken zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:43
RogerSch schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:08:
Vraag: ik wil mijn Home Assistant, die nu op een Synology NAS draait, migreren naar HAOS op een Intel Nuc .

Huidige situatie:
Synology NAS 418Play (6.2.4) met Docker containers.
Home Assistant (nu nog 23.5.2) draait in docker.
Ik maak gebruik van RFXCom (voor Klik-aan klik en Somfy RTX) en een ConBee II stick voor diverse Zigbee devices.
Voor de ConBee II stick maak ik nog gebruik van de Marthoc-deconz docker image (ja ja ik weet deze moet ik upgraden).

Om de volgende redenen wil ik eigenlijk Home Assistant migreren naar een Intel NUC die ik nog heb liggen:
* De USB voeding naar de RFXCom en ConBee II stick vanuit de Synology is op het randje. Soms wordt de RFXCom niet herkend. Ik hoop dat dit verholpen is met de Intel NUC.
* Ik wil afstappen om alles op 1 apparaat te draaien want als deze crasht zijn de gevolgen veel groter.
* Synology NAS upgraden naar versie 7 is makkelijk als er geen serieel device (RFXCom) meer gekoppeld is aan de NAS.

Ik heb op de Intel NUC de meest recent Home Assistant OS geinstalleerd en nu wil ik de migratie doen waarbij ik dan ook de RFXCom en COnbee II stick op de Intel NUC wil gaan aansluiten.

Hoe moet ik de migratie aanpakken? Op youtube staan vaak oudere tutorials die dan weer niet kloppen (qua menu sturing) met recentere Hom Assistant versies.
Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
In de basis maak je een backup van je huidige installatie en importeer je die op je nieuwe installatie. Waarschijnlijk moet de interfacenaam van je usb-sticks aanpassen in je nieuwe setup maar dat is het wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-09 21:23

Hupske

AFCA

Hupske schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:02:
Soms snap ik er helemaal niks van. Mijn dashboard loopt telkens compleet vast.
Moet dan in de browser even naar /config gaan bijvoorbeeld en dan loopt het systeem weer soepel. Ga ik naar het dashboard, dan loopt hij gelijk weer vast. Kan ook niet uit de logs een fout halen of iets met waar het probleem vandaan komt. Zucht.
Oke kan dit zijn omdat vanwege een custom integration. In dit geval better thermostat?
[code]2023-06-12 17:57:05.061 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Entity climate.vloerverwarming (<class 'custom_components.better_thermostat.climate.BetterThermostat'>) is using self.async_update_ha_state(), without enabling force_update. Instead it should use self.async_write_ha_state(), please report it to the custom integration author.[/code]

Oké. Probleem gevonden. Het was de buienradar. In de UI had ik een live radar lopen. Viel mij op dat die telkens als enigste niet zichtbaar werd en maar bleef laden. Uit eindelijke de integratie uitgezet en sindsdien is het dashboard weer te benaderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hupske op 12-06-2023 20:21 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
synoniem schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:43:
[...]

In de basis maak je een backup van je huidige installatie en importeer je die op je nieuwe installatie. Waarschijnlijk moet de interfacenaam van je usb-sticks aanpassen in je nieuwe setup maar dat is het wel zo'n beetje.
Dus gewoon een backup doen en een restore op de nieuwe omgeving?
In sommige video's hebben ze het over snapshots maken. Die optie kan ik niet terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
RogerSch schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Dus gewoon een backup doen en een restore op de nieuwe omgeving?
In sommige video's hebben ze het over snapshots maken. Die optie kan ik niet terugvinden.
Snapshots was de oude benaming van backups maar dat is al even geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:20

Vliegvlug

Flight Simple

Antonio di schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:10:
[...]

Ik heb een Samotech Zigbee inbouw dimmer (zie review op Tweakers). Samotech heeft ook snoer en vloer Dimmers met Zigbee voor lamp(en) met "laag" vermogen.
Samotech is een "rebrand" en de Zigbee vloer dimmer van hen is hier/NL niet te koop nu.
Zelfde product is nog wel eens te koop hier/NL onder een ander merk (misschien is dat die van jouw plaatje???) .
Zie ook:
https://www.samotech.co.u...oot-rotary-button-dimmer/
https://zigbee.blakadder.com/Samotech_SM317.html
Het valt me nu pas op dat het een rotary dimmer is, je moet de knop dus draaien om te dimmer. Dat lijkt me nogal onhandig om makkelijk met je voet voor elkaar te krijgen als het al lukt.

De huidige niet slimme dimmer werkt me ingedrukt houden om te dimmen en dat werkt erg makkelijk moet ik zeggen.
Die Tradim vloerdimmer werkt ook zo en dat heeft wel de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

synoniem schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:13:
[...]

Heb je ergens een beschrijving van hoe je die Shelly Uni parallel zet aan de 3 standen schakelaar? Ik wil dat ook al een tijdje maar ik kan geen goede beschrijving vinden hoe je dat doet met behoud van de schakelaar (die bij mij in de keuken zit).
Het hangt af van je WTW. Mijn Brink Renovent HR werkt met laagspanningssignalen (keurig achter een nettrafo dus volledig veilig). Stand 1 bestaat uit het aan het lichtnet hangen van de WTW zelf (via een slim stopcontactje). Stand 2 en 3 kies je door de respectievelijke aansluiting door te verbinden met de common (of "P" zoals Brink het noemt). Daarbij blijft de oude bekabeling van de WTW dus volledig in stand (er komen gewoon 3 draadjes bij op het aansluitblokje in de WTW). De hoogste stand bepaalt. Als dus de draaischakelaar op 2 staat en HA schakelt stand-3 in dan gaat de WTW op 3. Je hoeft dus ook niet stand-2 af te schakelen nadat je stand-3 inschakelt (doe ik dan ook niet). Als de WTW hier dus op 3 staat dan is zowel uitgang-A alsook uitgang-B van de Shelly Uni actief.

Het slimme stopcontactje dat de WTW aan en uit doet (stand-1) meet tevens het verbruik van de WTW en kan aan de hand daarvan bepalen of de verwachte stand ook overeenkomt met de werkelijke stand (het lijkt er zelfs op dat ik aan de hand van het verbruik in stand-3 kan zien hoe de filters zijn (verstopte filters zorgen voor een verlaging van het verbruik van de WTW doordat de centrifugaalpompen minder arbeid kunnen verrichten)). Als het verbruik niet overeenkomt met het verwachte window dan geeft HA een melding dat er iets is met de WTW (kan zijn dat iemand hem met de 3-standen schakelaar op stand 3 heeft gezet, kan zijn dat de Shelly Uni niet werkt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iSWVORnEjj_eBAsCf_huHHDYE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/la5wvFVNzkdlDlb9S1afdXpq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 12-06-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HuismAndré schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Het hangt af van je WTW. Mijn Brink Renovent HR werkt met laagspanningssignalen (keurig achter een nettrafo dus volledig veilig). Stand 1 bestaat uit het aan het lichtnet hangen van de WTW zelf (via een slim stopcontactje). Stand 2 en 3 kies je door de respectievelijke aansluiting door te verbinden met de common (of "P" zoals Brink het noemt). Daarbij blijft de oude bekabeling van de WTW dus volledig in stand (er komen gewoon 3 draadjes bij op het aansluitblokje in de WTW). De hoogste stand bepaalt. Als dus de draaischakelaar op 2 staat en HA schakelt stand-3 in dan gaat de WTW op 3. Je hoeft dus ook niet stand-2 af te schakelen nadat je stand-3 inschakelt (doe ik dan ook niet). Als de WTW hier dus op 3 staat dan is zowel uitgang-A alsook uitgang-B van de Shelly Uni actief.

Het slimme stopcontactje dat de WTW aan en uit doet (stand-1) meet tevens het verbruik van de WTW en kan aan de hand daarvan bepalen of de verwachte stand ook overeenkomt met de werkelijke stand (het lijkt er zelfs op dat ik aan de hand van het verbruik in stand-3 kan zien hoe de filters zijn (verstopte filters zorgen voor een verlaging van het verbruik van de WTW doordat de centrifugaalpompen minder arbeid kunnen verrichten)). Als het verbruik niet overeenkomt met het verwachte window dan geeft HA een melding dat er iets is met de WTW (kan zijn dat iemand hem met de 3-standen schakelaar op stand 3 heeft gezet, kan zijn dat de Shelly Uni niet werkt).

[Afbeelding]
Interessante oplossing! Mijn WTW heeft helaas geen laagspanningssignalen maar een Pyrex aansluiting dus het gaat niet rechtstreeks voor mij werken. Maar je oplossing voor stand 1 en verder schakelen tussen 2 en 3 is misschien wel toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-09 17:17
Wat is de correcte manier om docker containers (geen add-ons) zoals Zigbee2MQTT, VSCode, ... extern beschikbaar te maken via de Nabu Case Remote UI?

Via IFrame kan je ze gemakkelijk toevoegen aan HA, maar dat werkt niet extern. Ik durf zelf niet zeggen of IFrame nog "van deze tijd is"?

EDIT: Gestart met een NGINX Reverse proxy (in combinatie met ACME-companion) - lijkt te werken!

[ Voor 14% gewijzigd door Shattering op 13-06-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09

Septillion

Ook wel reptillon, reptielen expert
Topicstarter
kvandt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:15:
[...]

@Septillion Dank je voor je reactie. Bij installeren van de add-on doorloop je een setup procesje. Die config is later niet meer te wijzigen zonder de add-on te verwijderen en weer helemaal opnieuw te beginnen... Verder loop ik tegen een issue aan waarbij geadviseerd wordt om een bepaalde file uit de config folder van de add-on te verwijderen, dat is lastig als je die niet kunt vinden. 8)7 Beschrijvingen gaan allemaal over docker installs.
Een add-on heeft geen setup, die kent alleen een configuratie tab. En die is daarna altijd aan te passen.

Ben je add-on en integratie door elkaar aan het halen? Laatste kennen wel een setup en veel laten zaken later wel wijzigen maar helaas niet allemaal nee :/ Dan moet je hem gewoon verwijderen en opnieuw toevoegen.

[edit]
Inderdaad als last resort is alles wel te wijzigen .storage maar daarmee kan je het ook goed slopen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Een add-on heeft geen setup, die kent alleen een configuratie tab. En die is daarna altijd aan te passen.

Ben je add-on en integratie door elkaar aan het halen? Laatste kennen wel een setup en veel laten zaken later wel wijzigen maar helaas niet allemaal nee :/ Dan moet je hem gewoon verwijderen en opnieuw toevoegen.
@kvandt
Of (alleen doen met goede backup, en kennis van json) de config in .storage aanpassen.
Als het om credentials gaat, kun je ze overigens wel vaak verwijderen:
Settings > Devices & Services > 3 dot menu rechts bovenin > Application Credentials

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
HuismAndré schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Alleen als je hem op een vreemde manier gaat voeden (als zgn parasitaire gebruiker dus zonder fase en nul voeding maar gevoed in serie met de last, al dan niet met een bypass over de last). Voed je hem op een normale manier dan werkt het prima, ook als er niets op de uitgang is aangesloten.
En dat "vreemde voeden" is nu juist het probleem bij 99% van die touch en smart schakelaars... Die zijn vaak N-loos.

Nu zijn er ook prima triacs met lage houdstroom of de optie om het met een transistor te doen. Beide is dus eigenlijk wat fabrikanten meer zouden moeten doen maar zeker in de niet-smart markt lopen ze aardig achter op de overgang naar led :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Helaas gaat mijn peak template sensor nog de mist in :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXhpXNvjgkPiQ_idU-YjtyGbkfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ey5uShDqz3cqkie7vg1rrzA3.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - trigger:
      - platform: template
        value_template: >
          {{
            states('sensor.house_sma_garage_peak_yield_all_time') | is_number 
            and states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') | float(0) > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield_all_time') | float
          }}
    sensor:
      unique_id: house_sma_garage_peak_yield_all_time
      name: "House SMA Garage peak yield all-time"
      state: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') }}"
      device_class: energy
      unit_of_measurement: "Wh"
      state_class: total_increasing
      attributes:
        date: "{{ now().date() }}"
        kwh_kwp: "{{ '%.3f' % (this.state | float / 3950) | round(3) }}"

Nog een idee? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:21:
@TheFes Helaas gaat mijn peak template sensor nog de mist in :/
[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - trigger:
      - platform: template
        value_template: >
          {{
            states('sensor.house_sma_garage_peak_yield_all_time') | is_number 
            and states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') | float(0) > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield_all_time') | float
          }}
    sensor:
      unique_id: house_sma_garage_peak_yield_all_time
      name: "House SMA Garage peak yield all-time"
      state: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') }}"
      device_class: energy
      unit_of_measurement: "Wh"
      state_class: total_increasing
      attributes:
        date: "{{ now().date() }}"
        kwh_kwp: "{{ '%.3f' % (this.state | float / 3950) | round(3) }}"

Nog een idee? :/
Wat is er om 12u gebeurd? een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Zou kunnen, weet ik niet meer zeker :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09 21:32
Vraagje: ik ben niet zo thuis in yaml. Het optellen van twee sensoren en daar een custom sensor van maken o.i.d. lukt nog wel maar voor het volgende ben ik al een tijdje aan het klooien geweest maar krijg het niet voor elkaar. Wellicht dat een van jullie wilt helpen.

Wanneer de opwek van mijn zonnepanelen (aanwezige entiteit) hoger is dan het verbruik (aanwezige entiteit) wil ik een sensor die aangeeft "neutraal", of als dit niet zo is "niet neutraal".

Ik hoor graag of iemand weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:29:
@TheFes Zou kunnen, weet ik niet meer zeker :/
Het maakt eigenlijk niet zo veel uit, het zou niet moeten kunnen naar mijn idee.
Als de state van de template sensor nog niet restored is na een reboot, dan is hij niet numeriek, dus zou hij niet moeten triggeren.
Als de state wel restored is, dan zou hij niet omlaag mogen droppen, want dan is de state van de daily yield lager.

Erg vreemd dit.
Je zou een automation kunnen maken met dezelfde trigger, en de state naar een input number kunnen wegschrijven. Dan is er in ieder geval een trace beschikbaar waar je hopelijk genoeg info uit kunt halen om dit te debuggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
flowiej schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:42:
Vraagje: ik ben niet zo thuis in yaml. Het optellen van twee sensoren en daar een custom sensor van maken o.i.d. lukt nog wel maar voor het volgende ben ik al een tijdje aan het klooien geweest maar krijg het niet voor elkaar. Wellicht dat een van jullie wilt helpen.

Wanneer de opwek van mijn zonnepanelen (aanwezige entiteit) hoger is dan het verbruik (aanwezige entiteit) wil ik een sensor die aangeeft "neutraal", of als dit niet zo is "niet neutraal".

Ik hoor graag of iemand weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen!
Het optellen van 2 sensoren kan zelfs in de GUI :)

YAML:
1
2
state: "{{ 'neutraal' if states('sensor.zonnepanelen') | float > states('sensor.verbruik') | float else 'niet neutraal' }}"
availability: "{{ states('sensor.zonnepanelen') | is_number and states('sensor.verbruik') | is_number }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:57:
[...]

En dat "vreemde voeden" is nu juist het probleem bij 99% van die touch en smart schakelaars... Die zijn vaak N-loos.
De oplossing voor @Willempie27 is, als hij geen nul heeft bij de schakelaar (of geen nul naar de schakelaar kan trekken) om een bypass te plaatsen over de led lamp.

https://www.amazon.nl/ilu...bee-Bypass/dp/B08S44PR8K/

Is wel weer een extra verbruiker in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09 21:32
TheFes schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Het optellen van 2 sensoren kan zelfs in de GUI :)

YAML:
1
2
state: "{{ 'neutraal' if states('sensor.zonnepanelen') | float > states('sensor.verbruik') | float else 'niet neutraal' }}"
availability: "{{ states('sensor.zonnepanelen') | is_number and states('sensor.verbruik') | is_number }}"
Dank! Waar doe ik dit in GUI? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Ja, bypass kan dan wel helpen ja. Ook al geloof ik nooit dat deze 1,4W doet. Dan zou dat blokje goed heet zijn.

Denk eerder 1,4VA, wat dan zo'n 100nF zou zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@flowiej Setting => Devices & services => Helpers => Create helper => Group => Sensor group => Type:Sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 16:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

flowiej schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Dank! Waar doe ik dit in GUI? :D
Dit niet, met dat neutraal/niet neutraal.

Maar het optellen doe je door een helper aan te maken (combine the state):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ofHFbYxR3dB1UnWFBgDVBu3fUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38kpWrXwZaf7bg1k2jwjJeee.png?f=fotoalbum_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:27

Antonio di

a mi me dijeron que si

Aan Alle WTW fans: Er zijn ook een hoop speciale forums op tweakers over dit onderwerp waar her en der ook "slimme" bediening aan bod komt:
https://tweakers.net/tag/Mechanische+ventilatie/forum/

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Shattering schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 06:38:
Wat is de correcte manier om docker containers (geen add-ons) zoals Zigbee2MQTT, VSCode, ... extern beschikbaar te maken via de Nabu Case Remote UI?

Via IFrame kan je ze gemakkelijk toevoegen aan HA, maar dat werkt niet extern. Ik durf zelf niet zeggen of IFrame nog "van deze tijd is"?

EDIT: Gestart met een NGINX Reverse proxy (in combinatie met ACME-companion) - lijkt te werken!
Ondertussen werkt dit met nginx-proxy, acme-companion en wat port forwardings op mijn router. Het is wel een heel gedoe, en nog altijd niet zoals ik wil.

- Ik moet poorten forwarden voor nginx, maar dit doe ik liever niet.
- Via de reverse proxy, zijn de containers dan ook "publiek toegankelijk" (ok, ik kan filteren op WAN IP, maar dat is ook niet ideaal)
- De web applicaties zijn vaak beschikbaar zonder authenticatie. Je kan hier authenticatie op leggen met NGINX, maar ook dat is niet ideaal ...

Vraag me af of ik niet gewoon beter migreer naar Home Assistant Supervisor.. daar zit het allemaal ingebakken en bespaart me een hoop tijd denk ik :). Kan iemand me vertellen of er nadelen zijn van Core zelf draaien tov Supervisor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Shattering schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Ondertussen werkt dit met nginx-proxy, acme-companion en wat port forwardings op mijn router. Het is wel een heel gedoe, en nog altijd niet zoals ik wil.

- Via de reverse proxy, zijn de containers dan ook "publiek toegankelijk" (ok, ik kan filteren op WAN IP, maar dat is ook niet ideaal)
- De web applicaties zijn vaak beschikbaar zonder authenticatie. Je kan hier authenticatie op leggen met NGINX, maar ook dat is niet ideaal ...
Vrijwel al die problemen heb je geen last van als je een VPN gebruikt. Buitenshuis zet je een VPN op naar thuis en je kunt overal bij komen en de VPN regelt de authenticatie.
Vraag me af of ik niet gewoon beter migreer naar Home Assistant Supervisor.. daar zit het allemaal ingebakken en bespaart me een hoop tijd denk ik :). Kan iemand me vertellen of er nadelen zijn van Core zelf draaien tov Supervisor?
Als je HA Core draait moet je veel meer zaken zelf doen en uitzoeken. Als dat niet your cup of tea is kun je beter HA OS (het volledige OS, als bv VM dus) draaien (of als tussenweg Supervised, maar daar zul je ook meer zelf moeten doen vermoed ik). Dan heb je ook meteen een berg addons beschikbaar, waaronder bv DuckDNS als je perse van buitenaf bereikbaar wilt zijn, of een addon voor een VPN oplossing, en je kunt Zigbee2mqtt via een addon installeren (en daardoor makkelijker updaten, IIRC via sidebar menu in HA te benaderen, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-09 10:01
RobertMe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Vrijwel al die problemen heb je geen last van als je een VPN gebruikt. Buitenshuis zet je een VPN op naar thuis en je kunt overal bij komen en de VPN regelt de authenticatie.

[...]

Als je HA Core draait moet je veel meer zaken zelf doen en uitzoeken. Als dat niet your cup of tea is kun je beter HA OS (het volledige OS, als bv VM dus) draaien (of als tussenweg Supervised, maar daar zul je ook meer zelf moeten doen vermoed ik). Dan heb je ook meteen een berg addons beschikbaar, waaronder bv DuckDNS als je perse van buitenaf bereikbaar wilt zijn, of een addon voor een VPN oplossing, en je kunt Zigbee2mqtt via een addon installeren (en daardoor makkelijker updaten, IIRC via sidebar menu in HA te benaderen, ...).
En VSCode werkt met HA-OS gewoon via nabu.casa

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:56
synoniem schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Interessante oplossing! Mijn WTW heeft helaas geen laagspanningssignalen maar een Pyrex aansluiting dus het gaat niet rechtstreeks voor mij werken. Maar je oplossing voor stand 1 en verder schakelen tussen 2 en 3 is misschien wel toe te passen.
Ik denk dat je dit zoekt? 😀
daxy in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Weet iemand of er een goedkope manier is om een airco te besturen vanaf Home Assistant?

Ik heb zo'n whitelabel Chinese mobiele airco (FlinQ FQC8151, 12000BTU), afstandsbediening met een schermpje en als je op een knopje klikt worden alle instellingen opnieuw gestuurd (afstandsbediening overschrijft alles dat op de airco zelf is ingesteld).
Tado heeft een hele mooie airco afstandsbediening, maar die vind ik nogal duur omdat ik mijn airco alleen op de écht hete zomerdagen gebruik.

Maar ik weet niet wat voor protocol oid deze afstandsbediening gebruikt en welke opties er evt. zijn om dergelijke instructies uit te sturen.

Zijn hier makkelijke, betaalbare oplossingen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 16:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Oon Met IR de commando's van je afstandsbediening eerst leren en vervolgens ook versturen? Qua hardware is een bekende de Broadlink RM (wifi), maar je hebt ze tegenwoordig ook met zigbee.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Gizz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:33:
@Oon Met IR de commando's van je afstandsbediening eerst leren en vervolgens ook versturen? Qua hardware is een bekende de Broadlink RM (wifi), maar je hebt ze tegenwoordig ook met zigbee.
Ik heb liever wifi, want ik heb alles nog op wifi. Zigbee of zwave ben ik nog naar aan het kijken, maar zo ver ben ik nog niet.

Ik zag ook deze van Woox die weer net een tikkie goedkoper is, maar mijn probleem zit 'm vooral in dat die afstandsbediening dus niet een 'temperatuur omhoog' signaal stuurt, maar een 'temperatuur nu 21 graden, modus Airco, snelheid hoog'. Dat zullen losse signalen zijn, maar dat maakt het leren van zo'n afstandsbediening ook lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Van wat ik vanuit de Discord server meekrijg, is Supervisor de installatieversie het meest onderhouds-onvriendelijk en gaat daarbij het snelst iets fout. Als je de supervisor wil zou ik zelf adviseren om HA OS in een VM te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
TheFes schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Van wat ik vanuit de Discord server meekrijg, is Supervisor de installatieversie het meest onderhouds-onvriendelijk en gaat daarbij het snelst iets fout. Als je de supervisor wil zou ik zelf adviseren om HA OS in een VM te installeren.
Wist ik eigenlijk niet.
Ik gebruik enkel maar de supervisor versie, draaiend op debian.
Vroeger nog met VM gewerkt, maar omdat ik HA nu draai op andere hardware laat ik VM beetje links liggen. Heeft voor mij geen meerwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 15:28
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Ik heb liever wifi, want ik heb alles nog op wifi. Zigbee of zwave ben ik nog naar aan het kijken, maar zo ver ben ik nog niet.

Ik zag ook deze van Woox die weer net een tikkie goedkoper is, maar mijn probleem zit 'm vooral in dat die afstandsbediening dus niet een 'temperatuur omhoog' signaal stuurt, maar een 'temperatuur nu 21 graden, modus Airco, snelheid hoog'. Dat zullen losse signalen zijn, maar dat maakt het leren van zo'n afstandsbediening ook lastig.
Ben net als jij net begonnen aan Home Assistant, dus kan niet alles voor je invullen. Maar heb op het werk een Aqara Hub M2 gebruikt voor de aansturing van een split unit Airco. De Hub M2 is al ondersteund lees ik net via een zoek resultaat op Google maar de M2 heeft ook Matter support en dus kan je die misschien ook wel via die weg verbinden aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ja alleen is die interlock wel een probleem naar wat ik begrepen heb van iemand die daar meer verstand van heeft dan ik. Vandaar dat ik overweeg dan maar twee standen te kiezen aan en hoog. Er vanuit gaande dat hij dan ook eerder weer naar omlaag kan.
Zoals eerder aangegeven wil ik graag zowel via HA als via tiptoetsen kunnen schakelen en dat veilig in combinatie met die interlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
TheFes schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Bedankt. Klopt het dat ik binnen mijn bestaande Linux installatie HA OS kan installeren op de Hypervisor (KVM), zodat ik mijn machine niet volledig "kwijt ben" aan Home Assistant? Maw; ik kan naast HA OS nog altijd docker (inclusief containers) draaien voor andere functionaliteit van m'n smart home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:42
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:29:
Weet iemand of er een goedkope manier is om een airco te besturen vanaf Home Assistant?

Ik heb zo'n whitelabel Chinese mobiele airco (FlinQ FQC8151, 12000BTU), afstandsbediening met een schermpje en als je op een knopje klikt worden alle instellingen opnieuw gestuurd (afstandsbediening overschrijft alles dat op de airco zelf is ingesteld).
Tado heeft een hele mooie airco afstandsbediening, maar die vind ik nogal duur omdat ik mijn airco alleen op de écht hete zomerdagen gebruik.

Maar ik weet niet wat voor protocol oid deze afstandsbediening gebruikt en welke opties er evt. zijn om dergelijke instructies uit te sturen.

"toevallig" wordt hier ook een airco geinstalleerd en mijn hoop is gevestigd op Switchbot hub (ir bediening). Deze heb ik al vanwege een Switchbot Bot maar kan dus ook IR doen. Switchbot heeft een goede API en die ga ik in HA opnemen. Op de community van HA staat hier al een voorbeeld: https://community.home-as...pi-integration/270550/120

[ Voor 4% gewijzigd door denneappel op 13-06-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:22
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:29:

Zo te zien heeft 'ie net als de meeste airco's een infrarood afstandbediening.

Met zoiets moet hij dan slim te bedienen zijn. Enige eis is dat dit appraat in de zichtlijn van de IR ontvanger van je airco moet zitten. En waarschijnlijk krijg je geen informatie van de airco terug met statusinformatie

[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 13-06-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

dixet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Met zoiets moet hij dan slim te bedienen zijn. Enige eis is dat dit appraat in de zichtlijn van de IR ontvanger van je airco moet zitten. En waarschijnlijk krijg je geen informatie van de airco terug met statusinformatie
Die is alleen wel meteen weer stevig geprijsd, dan kan ik net zo goed die van Tado kopen die dan meteen al in mijn Tado omgeving hangt. Ik heb op zich niks tegen cloud spullen, gaat mij vooral om de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
dixet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Neem een ESP achtige, sluit daar ir led op, klein doosje, en je hebt het zelfde met meer functionaliteit en veel goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:37:
[...]

Die is alleen wel meteen weer stevig geprijsd, dan kan ik net zo goed die van Tado kopen die dan meteen al in mijn Tado omgeving hangt. Ik heb op zich niks tegen cloud spullen, gaat mij vooral om de prijs.
tado is toch ook cloud en zeker al niet goedkoop??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RedPas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:46:
[...]

tado is toch ook cloud en zeker al niet goedkoop??
Tado is niet goedkoop nee, daarom vroeg ik of iemand een goedkopere oplossing weet. Een oplossing die alsnog richting de 100 euro gaat is dus niet helemaal wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Tado is niet goedkoop nee, daarom vroeg ik of iemand een goedkopere oplossing weet. Een oplossing die alsnog richting de 100 euro gaat is dus niet helemaal wat ik zoek.
Als je zelfbouw kan en wil ben je voor 10euro geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RedPas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Als je zelfbouw kan en wil ben je voor 10euro geholpen
Dat was dus de kern van mijn vraag :)

Ik zag deze voor 30 euro, dat is wat mij betreft prima (dan is het de moeite om zelf te gaan solderen e.d. niet waard).

Maar zonder voorbeeld van hoe ik de bestaande afstandsbediening om kan zetten naar losse IR commando's lijkt het me dan ook weer riskant. Dus vandaar de vraag of iemand hier toevallig al een oplossing voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-09 19:49
HuismAndré schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:40:
[...]

[Afbeelding]
Super, ik heb zelf een Brink Renovent HR Large en zocht al lang hoe ik deze kon automatiseren...
Met deze info kan ik hem dus in Home Assistant integreren.

Heb je wat meer info hoe je de Shelly precies aansluit?
De Shelly zelf werkt dan op 220V en op welke contacten van de Shelly sluit je dan de common en poort 2 of 3 kort?

Er staat precies weinig uitleg op de site van Shelly
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-uni-1

Of neem ik makkelijker twee keer Shelly 1
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/1xs1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Infernoken schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Super, ik heb zelf een Brink Renovent HR Large en zocht al lang hoe ik deze kon automatiseren...
Met deze info kan ik hem dus in Home Assistant integreren.

Heb je wat meer info hoe je de Shelly precies aansluit?
De Shelly zelf werkt dan op 220V en op welke contacten van de Shelly sluit je dan de common en poort 2 of 3 kort?

Er staat precies weinig uitleg op de site van Shelly
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-uni-1

Of neem ik makkelijker twee keer Shelly 1
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/1xs1
De Uni voed ik met een 12V netadaper die ik nog ergens had liggen (maar die voeding is niet kritisch en het verbruik is ook verwaarloosbaar). Ligt er dus nog ergens 24V AC dan is dat ook prima. 15V DC? Mag ook. Als het maar gescheiden is van het lichtnet.

Van de 2 uitgangen (4 rode draden) pak je elk 1 kant en legt die aan de P (welke maakt niet uit, ze zijn zwevend, ik heb de 2 die het dichts bij elkaar zitten samen genomen). De 2 overgebleven rode draden worden aan resp 2 en 3 gelegd. Kabel is niet boeiend als het maar 3-aderig of meer is (ik gebruik zelf dunne microfoonkabel aangezien ik nou eenmaal in die branche zit). Daarna is het een kwestie van programmeren.

Aan- en uitschakelen van de WTW doe ik met een Shelly Plug (maar had net zo goed een NOUS A1Z of om het even welk slim stopcontactje kunnen zijn). Maar neem er wel een met vermogensmeting dan kun je aan de hand van die meting zien op welke stand de WTW daadwerkelijk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:16
TheFes schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:54:
[...]
  1. Maak een backup
  2. Noteer de entity_ids die je gebruikt van de oude integratie
  3. Verwijder de oude integratie
  4. Reboot
  5. Check in developer tools > states of de oude entities echt weg zijn
  6. Installeer de nieuwe integratie
  7. Hernoem de entities naar de entities van de oude integratie
Dit kunstje gisteren uitgevoerd en alles leek goed gegaan te zijn! Enige wat niet goed gaat is dat de kosten voor de switch in het energie dashboard allemaal gereset zijn naar 0 euro. De kosten na de switch worden wel gevuld. Is dit normaal @TheFes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-09 19:31
Weet iemand hoe je in HA twee Ikea Trådfri afstandsbedieningen aan elkaar kunt koppelen?

Ik weet hoe ik ze aan elkaar kan koppelen als ze niet met HA gekoppeld zijn. En ik weet ook hoe ik ze individueel aan HA kan koppelen. Maar de combinatie lukt me niet.

Ik wil graag twee afstandsbedieningen gebruiken voor een lamp, en deze ook met HA kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

In hoeverre is Tuya apparatuur in HA probleemloos te gebruiken?

Ik ben naar een vloerdimmer aan het kijken en kwam daarbij deze Tradim smart Vloerdimmer wifi100W/VA wit - 6511W tegen.

Deze werkt schijnbaar met een losse app genaamd Smart Life maar ik wil ‘m in HA opnemen en niet met die losse app gaan werken.

Ik heb gemaild naar Tradim of hun vloerdimmer ook met Home Assistant te gebruiken is en die reageren erg vlot (y) en binnen een dag had ik dit antwoord:
Hele interessante vraag.
Ik heb het persoonlijk nog niet geprobeerd, maar ik weet dat er een tuya integratie in home assistant zit.
Wellicht kun je van daaruit al je tuya apparaten opnemen in home assistant.
Ik kan hier helaas geen garantie op geven.

Omdat ik nog helemaal niet bekend ben met Tuya (ik heb nu alleen Shelly devices) gevraagd of als ik Tuya aan de praat krijg op HA hun dimmer er dan op gaat werken, ook weer snel antwoord:
Onze smart producten hebben Tuya chips aan boord. Dit betekent dat ze met alle, op tuya gebaseerde, apps gebruikt kunnen worden.
Tuya heeft zelf de Smart Life app en de Tuya Smart app. Maar ze verkopen de app ook als OEM aan bedrijven, waaronder Lidl Hema Action(LSC) Calex en noem maar op.
Mijn advies is om de dimmer eerst in een van hun eigen apps te installeren, en van daaruit te proberen die app te koppelen met HA, zodat je alle apparaten in die app kunt afvangen.
Of er een manier is om de verbinding zonder Tuya te laten verlopen weet ik niet. Mocht je daar meer over komen te weten, hoor ik het graag van je!

Nu weet ik niet helemaal hoe ik dat moet interpreteren maar klinkt op zich veel belovend.
Na wat googelen kwam ik er achter dat je Tuya devices wel lokaal aan HA kan koppelen maar dat je dan alsnog aan een account in de cloud vastzit dat schijnbaar uit zichzelf afloopt en je devices dan lokaal ook niet meer werken :? :
Local Tuya and cloud account expiring (community.home-assistant.io)

En hier lees ik ook dat zo’n account expired: Tuya integratie Home Assistant troubles

Is er in HA überhaupt een mogelijkheid om Tuya devices gewoon te gebruiken zonder cloud afhankelijkheid zoals bij de Shelly devices?
Op zich vind ik het ook niet zo’n punt om eenmalig een Tuya account aan te maken als daarmee de boel wel blijft werken maar elk half jaar er aan moeten denken om het te verlengen zie ik niet zitten, dat gaat geheid een keer fout en is sowieso gedoe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Vliegvlug schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:23:
In hoeverre is Tuya apparatuur in HA probleemloos te gebruiken?
Volledig
Is er in HA überhaupt een mogelijkheid om Tuya devices gewoon te gebruiken zonder cloud afhankelijkheid zoals bij de Shelly devices?
Ja, je kunt de lokale API gebruiken
Op zich vind ik het ook niet zo’n punt om eenmalig een Tuya account aan te maken als daarmee de boel wel blijft werken maar elk half jaar er aan moeten denken om het te verlengen zie ik niet zitten, dat gaat geheid een keer fout en is sowieso gedoe.
Voor alle Tuya apparaten die via de Smart Life app werken kun je via de IOT website van Tuya de apparaat ID en 'geheime' sleutel ophalen; deze heb je nodig voor de lokale API. Apparaten die op Tuya gebaseerd zijn maar een andere app hebben en niet in het IOT portaal komen kun je alsnog sniffen, ik heb dit ooit helemaal uitgezocht en hier een gist voor geschreven: https://gist.github.com/I...9166e5f7e55f890673c120185

Daarna kun je met de enigszins gammele localtuya of de nieuwere tuya-local integratie het apparaat toevoegen met het lokale IP-adres, de device ID en de local key.
Als die eenmaal in HA staan heb je geen app meer nodig, je hoeft alleen maar eenmalig de keys op te zoeken. Met deze integraties komen je Tuya apparaten gewoon in Home Assistant te staan als ieder ander apparaat, mits de integratie het type apparaat ondersteunt.

Waar localtuya heel traag is met pull requests en lastiger is om nieuwe apparaten aan toe te voegen is dat bij tuya-local heel anders, dus als je apparaat niet automatisch herkend wordt kun je die altijd submitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 22:25
Septillion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:46:
[...]

[edit]
Inderdaad als last resort is alles wel te wijzigen .storage maar daarmee kan je het ook goed slopen :+
Breng je me toch aan het twijfelen... Ik ben bezig met zowel PSA Car Controller (add-on) en OCPP (integration), ivm met nieuwe electrische auto. Kleine brainmix... 8)7
Ik ga eens rondneuzen in .storage. Mijn linux kennis is goed genoeg om niet per ongeluk iets te slopen. Maar voor de zekerheid wel effe backup maken 8) Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Gezocht: een zonnemeter die geen aparte voeding of batterij nodig heeft (dus middels zonnecellen zelfvoorzienend is) en gebruikt maakt van het Zigbee protocol om in Home Assistant aan te geven of de zon schijnt of niet.

Bestaat zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-09 19:31
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Daarna kun je met de enigszins gammele localtuya of de nieuwere tuya-local integratie het apparaat toevoegen met het lokale IP-adres, de device ID en de local key.
Als die eenmaal in HA staan heb je geen app meer nodig, je hoeft alleen maar eenmalig de keys op te zoeken. Met deze integraties komen je Tuya apparaten gewoon in Home Assistant te staan als ieder ander apparaat, mits de integratie het type apparaat ondersteunt.

Waar localtuya heel traag is met pull requests en lastiger is om nieuwe apparaten aan toe te voegen is dat bij tuya-local heel anders, dus als je apparaat niet automatisch herkend wordt kun je die altijd submitten.
Interessant. Ik gebruik nu localtuya en wist niet van het bestaan van tuya-local af. Misschien ga ik dat ook eens proberen, alhoewel localtuya bij mij ook zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 22:39
Ik ben nog steeds bezig mijn Duux ventilator met Tasmota te integreren in HA. Momenteel heb ik het volgende als MQTT fan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  fan:
    - name: "Duux"
      state_topic: "stat/tasmota_BEBF53/POWER1"
      command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/POWER1"
      payload_on: "ON"
      payload_off: "OFF"
      # direction_state_topic: "stat/duux/vertical"
      # direction_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/vertical"
      oscillation_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      oscillation_state_topic: "stat/duux/horizontal"
      payload_oscillation_on: "4,1"
      payload_oscillation_off: "4,0"
      oscillation_value_template: >
        {% if value.json.state == '1' %}
          "on"
        {% else %}
          "off"
        {% endif %}
      percentage_state_topic: "stat/duux/speed"
      percentage_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      percentage_command_template: "3,{{ (value | int) }}"
      preset_mode_state_topic: "stat/duux/mode"
      preset_mode_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      preset_mode_command_template: >
        {% if value == 'Manual' %}
          2,0
        {% elif value == 'Natural' %}
          2,1
        {% elif value == 'Sleep' %}
          2,2
        {% else %}
          2,0
        {% endif %}
      preset_modes:
        -  "Manual"
        -  "Natural"
        -  "Sleep"
      qos: 0
      speed_range_min: 1
      speed_range_max: 25

Met als rule in Tasmota:

code:
1
2
3
4
5
6
rule1
 ON TuyaReceived#DpType4Id2 DO Publish stat/duux/mode %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id3 DO Publish2 stat/duux/speed %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal "state: %value%" ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id5 DO Publish stat/duux/vertical %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id6 DO Publish stat/duux/timer %value% ENDON

Alleen krijg ik de state van oscillation niet goed. Ik kan oscillation aanzetten via de fan in HA, maar de status wordt niet geüpdatet. Ligt ongetwijfeld aan het template, maar wat moet ik er dan van maken? Op dit vlak laat (wat mij betreft) de documentatie een beetje te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

slow whoop schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Interessant. Ik gebruik nu localtuya en wist niet van het bestaan van tuya-local af. Misschien ga ik dat ook eens proberen, alhoewel localtuya bij mij ook zonder problemen werkt.
Ik ben ook nog niet overgestapt maar zag van de week toevallig deze video en ik herkende zijn argumenten wel.

Op het moment gebruik ik Tuya alleen voor slimme stekkers, boeit me niet zo heel veel dat de metingen van Tuya stekkers waardeloos zijn, ik heb ze alleen voor schakelen en voor een schatting van % van totaal dat mijn wel-accurate HomeWizard P1-meter aangeeft (bijv. goed om te weten dat mijn game PC ongeveer 100W idle verbruikt en 300W onder load, maar of het nou 101 of 105 is maakt me dan minder uit).

Maar als je andere apparatuur hebt die obv Tuya werkt dan kan tuya-local dus wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
RedRayMann schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:44:
Hallo allen,

ik ben langzaam aan het overstappen van Domoticz naar Home Assistant.
Ik heb nu HA goed draaien, de P1 meter werkt en ben kleine dingetjes aan het uitproberen en aan het leren.

Alles draait nog op een SD kaart, dus was nu aan het inlezen hoe ik alles overzet naar een SSD.
Maar zojuist zie ik het volgende;
https://www.home-assistan...#using-external-data-disk

Is dit een goed alternatief?
Er wordt gezegd, "fast booting" en "no downlides like with USB-boot"

Achtergrond info, draai nu een Raspberri Pi 3 (niet de + versie)
Lees namelijk wel wat problemen bij SSD boot bij de 3 icm sommig hardware (we komt een Decons Zigbee stick aan)

--edit--
Tips mbt andere hardware is welkom. Maar voor nu blijf ik bij deze pi en hoop in de toekomst naar een 4 over te gaan.
Even een quote van mijzelf.
Vanavond de knop ingedrukt binnen HA
Soepel ging het systeem over naar de ssd.
Ik ga het ervaren. Wel op voorhand een backup gemaakt via de UI en gedownload.

Nu binnenkort de conbee stick er in en alles overzetten.

Wat is handiger voor automations? Code-red of de HA automations? (Bij Domoticz gebruikte ik blokky)
Ben geen bekende van beide systemen, wil aan de ene kant alles redelijk standaard houden, want maatwerk zorgt mogelijk later voor problemen die ik niet volledig begrijp.

Aan de andere kant, een standaard aanpassingen die mij wel meer vrijheid of mogelijkheden geeft is ook prettig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Volledig

[...]

Ja, je kunt de lokale API gebruiken

[...]

Voor alle Tuya apparaten die via de Smart Life app werken kun je via de IOT website van Tuya de apparaat ID en 'geheime' sleutel ophalen; deze heb je nodig voor de lokale API. Apparaten die op Tuya gebaseerd zijn maar een andere app hebben en niet in het IOT portaal komen kun je alsnog sniffen, ik heb dit ooit helemaal uitgezocht en hier een gist voor geschreven: https://gist.github.com/I...9166e5f7e55f890673c120185

Dat klinkt erg goed!
Ik kreeg uit mijn eerdere linkje namelijk het idee dat wanneer je tuya account verloopt de devices niet meer zouden werken en je dan je account moest verlengen en een nieuwe key moest opvragen om ze weer te kunnen laten werken.
Dus als ik jou goed begrijp blijven het device ID en local key altijd hetzelfde voor een individueel tuya device en zolang je die ergens bewaard kan je ze altijd weer aan HA toevoegen zonder dat je een werkend Tuya account of app nodig hebt?
Is er vooraf te controleren of deze Tradim vloerdimmer in localtuya of tuya-local ondersteund wordt zonder het apparaat daadwerkelijk in handen te hebben?
Zou dat graag weten voordat ik die dimmer voor niets aanschaf, want ik heb geen idee hoe ik zoiets zou moet submitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:27
Iemand die weet hoe ik een utility meter kan maken die het verbruik bijhoud van het laatste jaar?
Dus ik zou eigenlijk mijn verbruik willen zien van 1 jun 2022 tot 1 jun 2023 op dit moment. En de volgende maand 1 juli 2022 tot 1 juli 2023 enz.
met Cron gaat dit volgens mij niet omdat je dan een fixed datum opgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Vliegvlug schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:30:
[...]

Dat klinkt erg goed!
Ik kreeg uit mijn eerdere linkje namelijk het idee dat wanneer je tuya account verloopt de devices niet meer zouden werken en je dan je account moest verlengen en een nieuwe key moest opvragen om ze weer te kunnen laten werken.

[...]

Dus als ik jou goed begrijp blijven het device ID en local key altijd hetzelfde voor een individueel tuya device en zolang je die ergens bewaard kan je ze altijd weer aan HA toevoegen zonder dat je een werkend Tuya account of app nodig hebt?
Dat klopt. Ik heb zelf een documentje met de IDs en keys en die zijn over meerdere resets heen nooit veranderd.
[...]

Is er vooraf te controleren of deze Tradim vloerdimmer in localtuya of tuya-local ondersteund wordt zonder het apparaat daadwerkelijk in handen te hebben?
Zou dat graag weten voordat ik die dimmer voor niets aanschaf, want ik heb geen idee hoe ik zoiets zou moet submitten.
Ik denk dat die in dat geval als Switch tevoorschijn zal komen, maar het moet zeker werken. Tuya apparaten hebben een ID voor ieder record/signaal, dus het is een kwestie van de juiste ID aangeven. Ik moest dat voor mijn stekkers handmatig doen in localtuya, mogelijk dat tuya-local 'm automatisch oppikt maar in beide gevallen moet het gewoon werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 17:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RogerSch schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:40:
Gezocht: een zonnemeter die geen aparte voeding of batterij nodig heeft (dus middels zonnecellen zelfvoorzienend is) en gebruikt maakt van het Zigbee protocol om in Home Assistant aan te geven of de zon schijnt of niet.

Bestaat zoiets?
Wat is je usecase? Ik denk niet dat een dergelijk device off the shelf bestaat, maar misschien is hetgeen je wil bereiken ook op een andere manier mogelijk.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 10:23
Ik heb regelmatig (~1x per week) dat de Nordpool-integratie niet meer laad en de grafiek met uurprijzen niet meer wordt weergegeven (via apex-charts). Een herstart via home assistant lost het op. Maar is het mogelijk om via een automation selectief de Nordpool-integratie te herstarten? Ik kan die optie zelf niet vinden.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

maxoss schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:41:
Iemand die weet hoe ik een utility meter kan maken die het verbruik bijhoud van het laatste jaar?
Dus ik zou eigenlijk mijn verbruik willen zien van 1 jun 2022 tot 1 jun 2023 op dit moment. En de volgende maand 1 juli 2022 tot 1 juli 2023 enz.
met Cron gaat dit volgens mij niet omdat je dan een fixed datum opgeeft.
Als de utility meter strict oplopend is kun je gewoon het verschil met een jaar geleden gebruiken en dan heb je elke dag een update over je jaarlijkse verbruik tot nu toe. Dat zou moeten kunnen met de statistics integration. De data moet dan natuurlijk wel zo lang bewaart blijven

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: statistics
    name: "Jaarlijks gebruik dingejtje"
    entity_id: sensor.utilitymetertje
    state_characteristic: change
    max_age:
      days: 365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:53
manusjevanalles schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:33:
Ik heb regelmatig (~1x per week) dat de Nordpool-integratie niet meer laad en de grafiek met uurprijzen niet meer wordt weergegeven (via apex-charts). Een herstart via home assistant lost het op. Maar is het mogelijk om via een automation selectief de Nordpool-integratie te herstarten? Ik kan die optie zelf niet vinden.
Als je de integration via de UI hebt aangemaakt, dan kan je de integration zelf herstarten via de Integrations-pagina in de Settings. Dat is wel een handmatige actie, volgens mij is daar geen service voor. Mocht je het via YAML hebben aangemaakt, dan moet je helaas Home Assistant herstarten.

Verder wil je dit probleem denk ik vooral bij de kern aanpakken, dus ik zou kijken of er relevante logging in de logs te vinden is op het moment dat je die probleem ervaart.

Edit: Ik kom net de service homeassistant.reload_config_entry tegen. Misschien kan je daar wat mee proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicco92 op 14-06-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Sicco92

Bij mij is/was het de custom Google Home integratie die af en toe (na een herstart) overschakelde naar IPv6.
Hiervoor gebruik ik de onderstaande automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Google Home auto-restart
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: system_log_event
    event_data:
      name: custom_components.google_home
      level: ERROR
condition:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ 'Request from Google Nest Mini device error:
      https://fe80::ae67:84ff:fe51:c570:8443/setup/assistant/alarms' in
      trigger.event.data.message | join }}
action:
  - service: system_log.write
    data:
      level: info
      logger: custom_components.google_home
  - service: homeassistant.reload_config_entry
    target:
      device_id: f20e494e6df8cd52a88c9bd1c88b7483
    data: {}
  - service: notify.mobile_app_moto_g_8_power
    data:
      message: "{{ tijdstip }} Google Home auto-restart uitgevoerd!"
      data:
        ttl: 0
        priority: high
mode: single
max_exceeded: silent
variables:
  tijdstip: "{{ now().strftime('%H:%M') }}"

Het device_id kun je via de GUI editor selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
RedRayMann schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:46:
[...]

Even een quote van mijzelf.
Vanavond de knop ingedrukt binnen HA
Soepel ging het systeem over naar de ssd.
Ik ga het ervaren. Wel op voorhand een backup gemaakt via de UI en gedownload.

Nu binnenkort de conbee stick er in en alles overzetten.

Wat is handiger voor automations? Code-red of de HA automations? (Bij Domoticz gebruikte ik blokky)
Ben geen bekende van beide systemen, wil aan de ene kant alles redelijk standaard houden, want maatwerk zorgt mogelijk later voor problemen die ik niet volledig begrijp.

Aan de andere kant, een standaard aanpassingen die mij wel meer vrijheid of mogelijkheden geeft is ook prettig :-)
Node-red heeft mijn voorkeur, heel even inlezen hoe je inject, timer gebruikt en hoe je values van sensoren kan ophalen en setten. Daarna kan je hele leuke automations maken netjes verdelen per tab..

Debug en push notifications zijn ook leuk..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Janoz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Als de utility meter strict oplopend is kun je gewoon het verschil met een jaar geleden gebruiken en dan heb je elke dag een update over je jaarlijkse verbruik tot nu toe. Dat zou moeten kunnen met de statistics integration. De data moet dan natuurlijk wel zo lang bewaart blijven

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: statistics
    name: "Jaarlijks gebruik dingejtje"
    entity_id: sensor.utilitymetertje
    state_characteristic: change
    max_age:
      days: 365
Moet ik dan ook niet
YAML:
1
2
recorder:
  purge_keep_days: 365

hebben? Ontploft de database dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

maxoss schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Moet ik dan ook niet
YAML:
1
2
recorder:

Mogelijk kun je dat per sensor instellen? Als je het verbruik van een heel jaar bij wilt houden in Home Assistant heb je natuurlijk niet echt een andere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
maxoss schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Moet ik dan ook niet
YAML:
1
2
recorder:

Je zou ook een InfluxDB kunnen opzetten (bijv. als add-on) en daar de data voor de sensors heen sturen. Dat kan vanuit Home Assistant of vanuit een andere bron. Vervolgens kan je daar in Home Assistant weer data uit trekken om de vergelijkingen te maken die je wilt hebben.
Voor het opzetten van een connectie met een InfluxDB en het maken van sensors met data vanuit InfluxDB kan je de documentatie doorlezen: https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/

Zo hoef je niet je complete database voor Home Assistant op 365 dagen te zetten. Ik kan je alleen niet helpen met de precieze sensors, maar er is wel heel veel te vinden op het internet over InfluxDB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Toch denk ik dat het anders kan, weet alleen nog niet hoe. :+

De data is namelijk beschikbaar in het energie dashboard als long term statistic.

Alleen nog een manier vinden om deze eruit te trekken en de juiste maanden te berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb zojuist mijn robb smart module voor mijn zonnescherm geïnstalleerd en gekalibreerd. Maar in homeassistant kan ik deze alleen maar naar beneden doen.

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Overigens rolt hij dan vanzelf wel weer op, want de motor stopt niet. Maar dit is niet echt hoe ik het had verwacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOYWIF78gMYAvc2Ack7ryo7IqWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MrjEcDtBi16BDoEjUU3Ckn57.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Zijn er hier mensen die de afgelopen tijd een migratie hebben gedaan van MySQL/MariaDB terug naar SQLite? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het daadwerkelijk sneller, of merk je juist vertraging?

Ik overweeg om dit ook te doen omdat SQLite blijkbaar flink geoptimaliseerd is, maar ik lees nog weinig positieve of negatieve ervaringen van mensen die dit gedaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:30
Sicco92 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:38:
Zijn er hier mensen die de afgelopen tijd een migratie hebben gedaan van MySQL/MariaDB terug naar SQLite? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het daadwerkelijk sneller, of merk je juist vertraging?

Ik overweeg om dit ook te doen omdat SQLite blijkbaar flink geoptimaliseerd is, maar ik lees nog weinig positieve of negatieve ervaringen van mensen die dit gedaan hebben.
Een week geleden heb ik de migratie gedaan van MariaDB naar SQLite. Ik draai op een Pi4 met externe SSD.

De migratie ging vlekkeloos, maar ik moest wel eerst een purge naar 1 dag uitvoeren om de MariaDB kleiner te maken. Zal vast ook met 5 dagen werken oid, maar ik had geen tijd voor trial and error.

Sinds ik op SQLite draai merk ik dat het hele systeem net wat sneller werkt. Voor het opvragen van data moet hij net wat minder lang denken dan toen ik nog op MariaDB draaide.

Kortom, ik ben tevreden met de migratie terug.

Linkje met een how-to: https://community.home-as...-back-to-sqlite/545837/51

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 14-06-2023 15:26 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:36
Kreeg net een supervisor update melding binnen en geinstalleerd en nu kan ik geen restart doen, met restart krijg ik onderstaande melding, iemand bekend mee? 8)7
Developer tools check config blijft ook hangen

failed to restart home assistant 'local_ip'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Petertje750 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:32:
Kreeg net een supervisor update melding binnen en geinstalleerd en nu kan ik geen restart doen, met restart krijg ik onderstaande melding, iemand bekend mee? 8)7
Developer tools check config blijft ook hangen

failed to restart home assistant 'local_ip'
Je kan reboot geven in terminal maar is wel tricky natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
barrymossel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:22:
Ik ben nog steeds bezig mijn Duux ventilator met Tasmota te integreren in HA. Momenteel heb ik het volgende als MQTT fan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  fan:
    - name: "Duux"
      state_topic: "stat/tasmota_BEBF53/POWER1"
      command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/POWER1"
      payload_on: "ON"
      payload_off: "OFF"
      # direction_state_topic: "stat/duux/vertical"
      # direction_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/vertical"
      oscillation_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      oscillation_state_topic: "stat/duux/horizontal"
      payload_oscillation_on: "4,1"
      payload_oscillation_off: "4,0"
      oscillation_value_template: >
        {% if value.json.state == '1' %}
          "on"
        {% else %}
          "off"
        {% endif %}
      percentage_state_topic: "stat/duux/speed"
      percentage_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      percentage_command_template: "3,{{ (value | int) }}"
      preset_mode_state_topic: "stat/duux/mode"
      preset_mode_command_topic: "cmnd/tasmota_BEBF53/TuyaSend4"
      preset_mode_command_template: >
        {% if value == 'Manual' %}
          2,0
        {% elif value == 'Natural' %}
          2,1
        {% elif value == 'Sleep' %}
          2,2
        {% else %}
          2,0
        {% endif %}
      preset_modes:
        -  "Manual"
        -  "Natural"
        -  "Sleep"
      qos: 0
      speed_range_min: 1
      speed_range_max: 25

Met als rule in Tasmota:

code:
1
2
3
4
5
6
rule1
 ON TuyaReceived#DpType4Id2 DO Publish stat/duux/mode %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id3 DO Publish2 stat/duux/speed %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal "state: %value%" ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id5 DO Publish stat/duux/vertical %value% ENDON
 ON TuyaReceived#DpType4Id6 DO Publish stat/duux/timer %value% ENDON

Alleen krijg ik de state van oscillation niet goed. Ik kan oscillation aanzetten via de fan in HA, maar de status wordt niet geüpdatet. Ligt ongetwijfeld aan het template, maar wat moet ik er dan van maken? Op dit vlak laat (wat mij betreft) de documentatie een beetje te wensen over.
Volgens mij je je probleem dat je geen JSON stuurt. Waarom wil je daar eigenlijk opeens JSON voor gebruiken?

Volgens mij kan je het oplossen door in Tasmota te doen:
code:
1
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal {"state": %value%} ENDON

Of dus geen JSON gebruiken en gewoon:
code:
1
 ON TuyaReceived#DpType4Id4 DO Publish stat/duux/horizontal %value% ENDON

en:
YAML:
1
      oscillation_value_template: "{{ 'on' if value == '1' else 'off' }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:36
mahagen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Je kan reboot geven in terminal maar is wel tricky natuurlijk...
Reboot OS lukt met putty / terminal, maar opeens vanuit HA zelf niet, snap nog even niet waarom en nog geen confirmatie of dat door de supervisor update is gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-09 12:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

RogerSch schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:40:

Bestaat zoiets?
Ik heb lang de Hue motion sensor gebruikt, deze rapporteert ook temperatuur en lichtsterkte. Maar deze valt met een Sonoff stick voortdurend van het netwerk, en is zoals je niet zoekt op batterij ipv op zonne-energie.

Wat ik nu gebruik is nog vele simpeler, ik gebruik de realtime output van mijn zonnepanelen. Modbus stickje erin en gaan. Tot hiertoe erg nauwkeurig.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Nu online
Ik doe het volgende, met name omdat die paar dagen de afgelopen tijd de veilingen zo hebben vertraagd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Update Nordpool data
description: Update Nordpool data if the tomorrow array hasn't been filled yet.
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: "*"
    minutes: "1"
    seconds: "0"
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.nordpool
    attribute: tomorrow_valid
    state: "false"
  - condition: time
    after: "13:00:00"
    before: "19:02:00"
action:
    target:

In het kort: vanaf 13:00 kijkt hij elk uur of tomorrow_valid op false staat. Zo ja, dan herlaadt hij de integratie om de data alsnog op te halen.
Als de data er al is doet hij verder niks.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 14:09
Iemand nog tips voor een light sensor?
zigbee versie.
liefst geschikt voor buiten.

Ik gebruik nu een Xiaomi Mi Light Detection Sensor.
Alleen die zijn eigenlijk nergens te krijgen tot nu toe.

techpunt heeft ze niet op voorraad en op een preorder komt natuurlijk geen duidelijke levertijd.

nog een andere webshop gevonden maar die had het afgelopen jaar alleen 2 slechte reviews en verder niks.

aliexpress niet te vinden.
Ik weet dat de hue beweging sensoren een light sensor hebben.
maar die zijn 40 euro per stuk.
terwijl ik toen er tijd 14 euro voor een Xiaomi Mi Light Detection Sensor betaalde.

Nog al een prijs verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
maxoss schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:02:
Toch denk ik dat het anders kan, weet alleen nog niet hoe. :+

De data is namelijk beschikbaar in het energie dashboard als long term statistic.

Alleen nog een manier vinden om deze eruit te trekken en de juiste maanden te berekenen
Helaas is er nog geen long term statistics sensor, hopelijk komt deze snel :). Wel kan je dit met een statistics card tonen.

Je zou hem wel kunnen maken door de info direct met SQL uit je db te halen maar zou ik ook niet 123 weten :+

Andere optie voor nu, 12 utility meters? Eventueel zou je dan weer een template sensor kunnen maken die altijd de utility sensor van vorige maand weergeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:53:
[...]

Oeh, wist niet eens dat die integratie bestond, nice! Als BI'er word ik hier wel blij van, daar ga ik eens mee stoeien :)
Ik zag in je uitgeklapte kaart dat je al wat resultaten hebt. Kun je de sensor config delen ter lering ende vermaeck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Janoz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Wat is je usecase? Ik denk niet dat een dergelijk device off the shelf bestaat, maar misschien is hetgeen je wil bereiken ook op een andere manier mogelijk.
Ik heb twee screens die aan de Oostkant van het huis hangen terwijl de rest van de screens op de zuidkant en westkant van het huis hangen. Voor de Zuidkant en Westkant heb ik de originele Somfy RTS zon/windmeter en de screens aan de oostkant gaan standaard mee op de zon/windmeter op de zuidkant.
Alleen in de zomermaanden van zonsopkomst tot rond 8:20 schijnt de zon aan de oostkant naar binnen terwijl de screen dan niet omlaag gaan.

Ik wil,qua voeding, een autonome sensor hebben om geen voedingskabel te hoeven aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 06:24
gasemans schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:52:
Iemand nog tips voor een light sensor?
zigbee versie.
liefst geschikt voor buiten.

Ik gebruik nu een Xiaomi Mi Light Detection Sensor.
Alleen die zijn eigenlijk nergens te krijgen tot nu toe.

techpunt heeft ze niet op voorraad en op een preorder komt natuurlijk geen duidelijke levertijd.

nog een andere webshop gevonden maar die had het afgelopen jaar alleen 2 slechte reviews en verder niks.

aliexpress niet te vinden.
Ik weet dat de hue beweging sensoren een light sensor hebben.
maar die zijn 40 euro per stuk.
terwijl ik toen er tijd 14 euro voor een Xiaomi Mi Light Detection Sensor betaalde.

Nog al een prijs verschil
Is zelfbouw een optie? Een lichtsensor heb je zo aan een esp gekoppeld. Nadeel is dat deze altijd aan de stroom moet hangen (want wifi) maar daardoor heb je nooit meer omkijken naar batterij vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 14:09
stimpyMGS schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Is zelfbouw een optie? Een lichtsensor heb je zo aan een esp gekoppeld. Nadeel is dat deze altijd aan de stroom moet hangen (want wifi) maar daardoor heb je nooit meer omkijken naar batterij vervangen
Nee niet echt.
1 zou nog wel kunnen.
Die zit vlak bij de meterkast.
De 2de zit precies aan de andere kant.
Komt al snel neer op een kabel van 4 meter dan.

Voorkeur is met batterij en zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

snel vraagje waar ik even niet uitkom.

De sun integratie laar de tijden voor zonsopkomst en dergelijke zien, op de https://www.home-assistant.io/integrations/sun staat ook een lovelace card.
Echter ik krijg het niet voor elkaar om de tijd tge laten zien, behalve "over 1 uur" wat voor een evenement een beetje vreemde aanduiding is. De zon gaat dus onder over 89 of 31 minuten!
Mis ik hier iets?
Hoe kan dit wel op de minuut zichtbaar gemaakt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:33
gasemans schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Nee niet echt.
1 zou nog wel kunnen.
Die zit vlak bij de meterkast.
De 2de zit precies aan de andere kant.
Komt al snel neer op een kabel van 4 meter dan.

Voorkeur is met batterij en zigbee.
Neem nou gewoon een Hue outdoor. 1x een uitgave, jaren plezier. Met een uitstekende batterij
en prima in HA te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 10:23
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Ik doe het volgende, met name omdat die paar dagen de afgelopen tijd de veilingen zo hebben vertraagd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Update Nordpool data
description: Update Nordpool data if the tomorrow array hasn't been filled yet.
trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: "*"
    minutes: "1"
    seconds: "0"
condition:
  - condition: state
    attribute: tomorrow_valid
    state: "false"
  - condition: time
    after: "13:00:00"
    before: "19:02:00"
action:
    target:

In het kort: vanaf 13:00 kijkt hij elk uur of tomorrow_valid op false staat. Zo ja, dan herlaadt hij de integratie om de data alsnog op te halen.
Als de data er al is doet hij verder niks.
Ik krijg dit helaas niet aan de praat. Mogelijk omdat ik Nordpool als custom integratie gebruik met een aangepaste sensor via configuration.yaml

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

verjager schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:58:
[...]

Ik zag in je uitgeklapte kaart dat je al wat resultaten hebt. Kun je de sensor config delen ter lering ende vermaeck?
Haha scherp, je bedoelt dat trophy stukje, dag met meeste opbrengst en bijhorende waarde? Dat zijn 2 aparte sensoren die ik ervoor heb aangemaakt, helaas kun je alleen de state als output selecteren en kun je een sensor geen attributen geven voor de SQL integratie zover ik gezien heb. De queries zijn vrij simpel, maar krijg ze op mobiel effe niet gekopieerd. Ik zal het morgen even checken voor je.

@maxoss ja, dat kan inderdaad via de SQL integratie, want zoals je zegt, de data wordt opgeslagen (in de longterm statistics).

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:42
TWKterry schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:25:
snel vraagje waar ik even niet uitkom.

De sun integratie laar de tijden voor zonsopkomst en dergelijke zien, op de https://www.home-assistant.io/integrations/sun staat ook een lovelace card.
Echter ik krijg het niet voor elkaar om de tijd tge laten zien, behalve "over 1 uur" wat voor een evenement een beetje vreemde aanduiding is. De zon gaat dus onder over 89 of 31 minuten!
Mis ik hier iets?
Hoe kan dit wel op de minuut zichtbaar gemaakt worden?
Zoiets?

code:
1
{{ states.sensor.sun_next_setting.state }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Mavamaarten schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Ik heb lang de Hue motion sensor gebruikt, deze rapporteert ook temperatuur en lichtsterkte. Maar deze valt met een Sonoff stick voortdurend van het netwerk, en is zoals je niet zoekt op batterij ipv op zonne-energie.

Wat ik nu gebruik is nog vele simpeler, ik gebruik de realtime output van mijn zonnepanelen. Modbus stickje erin en gaan. Tot hiertoe erg nauwkeurig.
Helaas hier nog geen zonnepanelen en als die er al zijn dan komen die op het westen te liggen.
Pagina: 1 ... 71 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.