Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 374 ... 384 Laatste
Acties:

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:07
TheMystery schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik heb idd via de gateway van ecowitt een 30 entiteiten, al komen die denk ik via de home assistent integratie bij aangezien je in de gateway ook maar een 12 waardes ziet en 4 voor de indoor sensor.

Ziet bij jou windsnelheid er ook zo uit?
[Afbeelding]

Vind hem vaak naar 0 gaan, dus vraag me af of er wat mis mee is of dat ik misschien toch nog een 0 kalibratie moet doen. Verder nog een reden dat je van de RF versie afgestapt bent?
Bij mijn WS90 (volgens mij is dat de Wittboy) ziet het er ook zo uit (ook via de hub). Als die even geen vlaagje wind meet dan gaat die naar 0. Je kan beter kijken naar de 10 minuten waarde. Dan is er al gemiddeld.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:47
Oh dit is ideaal! Ik ben zelf ook aan het proberen geweest om kleuren te gebruiken die al voor standaard componenten worden gebruikt. Zoals de oranje kleur die gebruikt wordt voor de 'climate'-entiteit bij verwarmen:
code:
1
var(--state-climate-heat-color)
.

Dit werkt goed en volgens mij iets dynamischer dan kleurnamen fixed in te vullen. Ik ben nog niet heel ver hiermee en heb hier ook nog niet zo'n zelfde overzicht gevonden met al deze kleurverwijzingen maar als het goed is kan je deze kleurverwijzingen ook aanpassen middels thema's.

Edit: even zoeken en gevonden waar de totaallijst is: https://github.com/home-a...me/color/color.globals.ts

[ Voor 8% gewijzigd door karsb23 op 03-02-2026 22:59 . Reden: Toevoeging ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
TheMystery schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik heb idd via de gateway van ecowitt een 30 entiteiten, al komen die denk ik via de home assistent integratie bij aangezien je in de gateway ook maar een 12 waardes ziet en 4 voor de indoor sensor.

Ziet bij jou windsnelheid er ook zo uit?
[Afbeelding]

Vind hem vaak naar 0 gaan, dus vraag me af of er wat mis mee is of dat ik misschien toch nog een 0 kalibratie moet doen. Verder nog een reden dat je van de RF versie afgestapt bent?
Dat zie ik hier niet terug. Is je sensor hoog genoeg? Heb de mijne boven ons platte dak van ons huis. Tegen een regenpijp gemonteerd aan een paal, dus hangt echt 1m boven het hoogste punt van mijn dak wat op iets van 10m van de grond is.

Let niet op de gaten in de graph, was bezig met mijn Zigbee netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMFs2NzBP-G1SxjaTQLOx43ff0M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d68Z0oVDRfTsw9WhRqCkL1ui.jpg?f=user_large

Wilde verder af van het laatste Chinese merk in mijn netwerk. Via Zigbee komt het sowieso je netwerk niet op. Ook is de RF unencrypted, maar of dat een issue is voor je weersensor is een tweede.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2026 09:28 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 12:24

Och ja, je moet toch wat he.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:04

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Septillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:05:
Zijn er nog meer van hier aanwezig vanavond bij de meetup in Utrecht? @TheFes en ik zijn er in ieder geval!
ja ik was er ook, veel mensen gesproken :) het was best druk.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:14:
[...]

Dat zie ik hier niet terug. Is je sensor hoog genoeg? Heb de mijne boven ons platte dak van ons huis. Tegen een regenpijp gemonteerd aan een paal, dus hangt echt 1m boven het hoogste punt van mijn dak.

Let niet op de gaten in de graph, was bezig met mijn Zigbee netwerk.

[Afbeelding]

Wilde verder af van het laatste Chinese merk in mijn netwerk. Via Zigbee komt het sowieso je netwerk niet op. Ook is de RF unencrypted, maar of dat een issue is voor je weersensor is een tweede.
Ik heb hem op een paal bevestigd bij mijn heg aan de zijkant van mijn tuin op een hoogte van een 3.5 meter wat boven mijn overkapping en garage uitkomt maar niet mijn woning dat gaat wat moeilijk worden, woning is een 9 meter hoog met pyramide dak en een overstek van een meter dus aan een regenpijp kan ik hem niet bevestigen en ik kom ook niet zomaar aan de top van mijn dak
De meter staat een kleine 10m van mijn woning en aan 1 zijde zijn nog akkers en dus geen woningen.
De wind komt op moment wel van het zuid oosten wat de kant van mijn woning is waardoor deze wel gebroken zal worden en misschien af en toe 0 kan aangeven, de meter meet ook niet beneden de 1,8, maar met de windrose card klopt de richting wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiyQ8aV5K-uz4bDhPv-GDetBemA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZqyGcOhZBqdPrkDpfWuAqmum.png?f=user_large

Dus nog maar even afwachten op wind uit de richting van de akkers komt en dan eventueel toch maar een 0 kalibratie doen als ik nog hetzelfde zie.
Impossibl3 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Bij mijn WS90 (volgens mij is dat de Wittboy) ziet het er ook zo uit (ook via de hub). Als die even geen vlaagje wind meet dan gaat die naar 0. Je kan beter kijken naar de 10 minuten waarde. Dan is er al gemiddeld.
Ja ik heb al een 10min average sensor gemaakt in ha, standaard was die 10min er alleen voor direction nog niet voor de snelheid.
Hoe hoog heb jij hem hangen, ook niet boven je woning uit?

• Impossibl3
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:14:
De Ecowitt producten zijn goed gedocumenteerd via een 868 ontvanger kan je ze zo uitlezen met https://docs.openmqttgateway.com/#using-openmqttgateway.

Ook leuk als je buren er een hebben staan. Hoef je alleen een boardje te kopen en je hebt de gegevens binnen. Ben je ook direct van de Chinezen af in je netwerk ;).

De Ecowitt is een rebrand van FineOffset zelfde geldt voor Acurite, Ambient en Froggit. Werken allemaal het zelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 04-02-2026 08:56 ]

• Impossibl3
TheMystery schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Ik heb hem op een paal bevestigd bij mijn heg aan de zijkant van mijn tuin op een hoogte van een 3.5 meter wat boven mijn overkapping en garage uitkomt maar niet mijn woning dat gaat wat moeilijk worden, woning is een 9 meter hoog met pyramide dak en een overstek van een meter dus aan een regenpijp kan ik hem niet bevestigen en ik kom ook niet zomaar aan de top van mijn dak
De meter staat een kleine 10m van mijn woning en aan 1 zijde zijn nog akkers en dus geen woningen.
De wind komt op moment wel van het zuid oosten wat de kant van mijn woning is waardoor deze wel gebroken zal worden en misschien af en toe 0 kan aangeven, de meter meet ook niet beneden de 1,8, maar met de windrose card klopt de richting wel:
[Afbeelding]

Dus nog maar even afwachten op wind uit de richting van de akkers komt en dan eventueel toch maar een 0 kalibratie doen als ik nog hetzelfde zie.

[...]

Ja ik heb al een 10min average sensor gemaakt in ha, standaard was die 10min er alleen voor direction nog niet voor de snelheid.
Fancy plaatje heb je daar de yaml voor? Ik heb hem aan mijn dakkapel hangen ca 50 cm boven de nok van het dak. Hoger werd instabiel met de lange aluminium mast die ik dan nodig had.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:51

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

RobertMe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Ah right, did not see that one coming. Ik heb HAOS dus nooit gedraaid en nooit naar de instructies gekeken. Ziet er IMO wel (over) compex uit voor iets dat ze juist zo simpel mogelijk willen maken.
In de categorie: als je dan een OS maakt zorg dan ook voor een installer. I.p.v. gebruikers (vaak semi leek*) eerst een Ubuntu live image te laten maken om van daaruit weer HAOS te installeren.

* De "gevordere" gebruiker zal vaak zijn eigen OS regelen en draait "HA Container" via het Docker image.
Het is imho niet zo complex. Het is een procedure die is opgebouwd met als basis voor ieder platform, zoals ARM, x86 en x64. Zo wordt een Raspberry Pi (of andere SBC) in veel gevallen ook op exact dezelfde manier voorzien van het besturingssysteem. Als je met Home Assistant aan de gang gaat, is het voor veel mensen de kleinste drempel om ‘t te installeren. De grotere drempel komt pas om de hoek kijken wanneer je installatie achter de rug is. :+

Het is best een prima idee om het laagdrempelig te houden, maar deze “drempel” is mogelijk precies de drempel die laat zien of Home Assistant op dat moment überhaupt wel iets voor jou is. Ofwel: Doorloop je de procedure en lukt het; geen probleem. Anders toch even verder inlezen tot het lukt.

Ik heb ondertussen allerlei smaken van installatie geprobeerd. Wat vooralsnog de simpelste procedure is om te doorlopen:
  1. Proxmox installeren (kale installatie, zonder extra dingen, duurt 10 minuten)
  2. SSH verbinding naar de nieuwe installatie en de curl command van deze pagina ( https://community-scripts...tegory=IoT+%26+Smart+Home ) in de ssh terminal plakken.
  3. Default wizard doorlopen en je hebt HAOS draaiende.
Anderzijds kan je ook kiezen voor een Linux distro naar keuze en daar dan Podman/Docker (voor een gui gebruik je Portainer) op draaien. Je hebt dan geen extra’s die je onder HAOS wel hebt, maar dat maakt voor velen ook niet zoveel uit. Je kan zelfs een container (LXC) van Home Assistant draaien onder Proxmox.

Het is echt ontzettend recht-toe-recht-aan wanneer je bovenstaande route volgt.

Mijn configuratie is overigens tamelijk geavanceerd te noemen:
  • 3x proxmox node (HP Prodesk 405 G4 met Ryzen 5 2400GE, 2x 8GB RAM, 1x 256GB boot SSD m.2, 1x 480GB Intel Enterprise SSD voor VM’s en LXC’s, extra 2.5Gbe i226 netwerkkaartje in m.2 slot)
  • 1x Open Media Vault zelfbouw-NAS (met een AMD A4-5000 ITX bordje, 2x8GB RAM (overkill), 2x 8TB Seagate Exos Enterprise 7200rpm disks in RAID1 met Linux mdadm, 16GB boot SSD - noname)
  • Unify 2.5Flex Mini managed 2.5Gbit/s switch
  • Zyxel GS-1900-8HP 1Gbit/s PoE switch
  • Google Coral USB-TPU (Frigate)
  • CEPH (shared mirror -ish) high-availability storage met de enterprise SSD’s (1 node mag wegvallen, waarbij alles blijft werken). Dit gaat over het netwerk via het Storage VLAN, dus meer dan 1gigabit is wenselijk. Daarom:
  • Meerdere VLAN’s, waaronder een voor management (en diensten), Storage, IOT, trusted LAN, Guest, Kids en Speeltuin)
  • Beide netwerk adapters van iedere node zijn in een active-passive bond gezet, en gekoppeld aan de bridge adapter, zodat er altijd een van de twee switches uit mag vallen
  • Pihole dubbel uitgevoerd
  • HAOS VM opgezet via helper script
  • Docker LXC opgezet met nginx proxy manager voor certificaten die geldig zijn met mijn domeinnaam.
  • Proxmox Backup Server die dagelijks naar mijn NAS wegschrijft. Tevens een andere locatie aan de andere kant van mijn huis.
  • Diverse andere LXC’s (HAOS is de enige VM, de rest zijn vooralsnog allemaal LXC’s)
  • Update scripts die ik wekelijks draai.
Een beetje datacenter achtige perikelen hier thuis. Het is een hobby zullen we maar zeggen. Mijn vrouw en kinderen zijn daar nog niet zo van overtuigd… :+

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

TheMystery schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dit is wel erg vet!

Ik ben er ook al een tijdje over na aan het denken om een weerstation buiten neer te zetten. Nadeel is nu echter: ik heb een nogal hoog huis (drive-in), dus dat is voor windrichtingbepaling suboptimaal. Het feit dat er ook vogels op kunnen gaan zitten, biedt mij geen rust.

Hoe pakken jullie dat aan? Ik zou er graag een willen, maar home assistant compatibiliteit is wel een must. Daarbij is bovenstaande toch wel iets dat mij zorg baart. Ware het niet dat zo’n ding ook nogal aan de prijs kan zijn.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Impossibl3 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:55:
[...]

De Ecowitt producten zijn goed gedocumenteerd via een 868 ontvanger kan je ze zo uitlezen met https://docs.openmqttgateway.com/#using-openmqttgateway.

Ook leuk als je buren er een hebben staan. Hoef je alleen een boardje te kopen en je hebt de gegevens binnen. Ben je ook direct van de Chinezen af in je netwerk ;).

De Ecowitt is een rebrand van FineOffset zelfde geldt voor Acurite, Ambient en Froggit. Werken allemaal het zelfde.
Ja, wilde niet met dat soort oplossingen werken. In het verleden soortgelijke geprobeerd voor Somfy RTS op 433Mhz en dat was niet stabiel, dus gebruik gewoon de Tahoma Switch met Lokale API in HA daarvoor.

Zigbee via Z2M is gewoon stabiel, heb toch overal Hue lampen, incl. buiten op 3m van de Ecowitt WS90 Shelly.

Ecowitt = SHENZHEN FINE OFFSET ELECTRONICS CO. Zij maken praktisch alle andere White Label weersensoren voor die merken. Al die andere worden ook herkend door hun hub. Ik ving een van de buren ook, dat was een van Allecto die ook hetzelfde is dus.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2026 09:59 ]

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
dit is eigenlijk een vrij korte vraag maar na een zoekopdracht kreeg ik er eigenlijk niet echt concreet antwoord op dus:

hoe staan jullie je HA_OS en frigate data op: ik overweeg namelijk om een nieuwe HA machine te bouwen op basis van een intel p5000 silver itx bordje (4x sata) en een coral TPU (die ik dan wil gaan aanschaffen)

het belangrijkste punt waar ik dan tegenaan loop is opslag. HA_OS heeft geen features op opslag te beheren of mountpoints te maken en na een beetje google'n lijkt het erop dat je zowaar ssh moet aanzwengelen om het ding te rooten zodat je iets met fstab kunt proberen.

voor deze setup dacht ik aan een simpel sata ssdtje van een paar gig dat ik nog wel heb liggen en 1x of 2x 4tb nas-hdd's voor het opslaan van (voornamelijk frigate data).

zijn er mensen die hier al werkende oplossingen / configs voor hebben bedacht, of zijn er redenen om het helemaal achterwege te laten.

een allternatieve oplossing zou zijn om een 2bay synology nas te kopen en survailance station te proberen. maar ik heb zo het vermoeden dat je met de frigate addon een stuk verder komt?

• Impossibl3
@InjecTioN Zo staat het er bij mij bij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2yvUKUiI-4O6bNJOjPzgPqhqoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8Zm9tEer8xfe7WyAbJtJVzM.jpg?f=fotoalbum_large

@BiG-GuY ik zie nu dat de Shelly variant eigenlijk net zo duur is als de 868 variant + hub. Als ik dat had geweten 😬.

Nou ja het internet blokkeren van de hub werkt ook.

Ik heb sinds de sneeuw wel last van een lege batterij en condensator. De condensator wordt niet voldoende opgeladen met het gebrek aan zon om 24h door te komen en de batterij zijn redelijk leeg getrokken toen er sneeuw op de WS90 lag. Maar de voeding kan ik ook niet lekker kwijt ivm de dakgoot.

• Just_A_User
Ik heb het issue dat er iets niet lekker werkt met Zones. Inmiddels heb ik dus de telefoon van mijn vrouw up & running.

Ik heb toen een X aantal locaties aangemaakt, die allemaal niet lijken te werken. Ik zie dus de zones wel degelijk op de map in HA, maar de status van mijn vrouw is 'afwezig'. Dat klopt wel, ze is niet thuis, maar waar ze nu is is wel een gedefinieerde zone in HA. Ik zou verwachten dat die getoond wordt als haar locatie, maar dat is dus niet zo.

Dat is met 2 andere zones ook het geval. Haar werklocatie werkt wel, maar die heb ik al jaren geleden toegevoegd. Die wordt getoond. Maar alles wat ik eergisteren nieuw heb toegevoegd, dat wordt allemaal niet getoond. Ik snap niet waarom niet.

Ik heb de map al weg gegooid en een nieuwe map aanmaakt, waarop de zones die er al waren dan ook weer direct getoond worden, maar dat was geen oplossing.

Ik zie ook dat de meest recente update van haar in Home Assistant een straat is over welke ze gereden is om naar de locatie te gaan waar ze nu is. Dus HA denkt dat dát is waar ze is, maar in realiteit is ze al lang op haar bestemming aangekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Just_A_User op 04-02-2026 10:41 ]

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:16

CWH

Septillion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:47:
Qua resources is Proxmox vrij licht. Dus daar hoef je het niet voor te laten.

Maar het is wel gewoon een hele extra technische laag om te snappen. Het maakt de leercurve om te beginnen wel heel veel steiler. Dus zou het niet aanraden om mee te beginnen als je niet eerder met zoiets gewerkt hebt.

Maar als je nu gewoon direct HA OS installeert is het later een fluitje om de overstap te maken naar Proxmox qua HA. Je kan dan gewoon backup terug uitrollen en gaan.
Helemaal waar! Ik heb HA en Plex in Proxmox nu draaien, maar het ging idd niet vanzelf!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Wij hebben een SMA 5000TL-21 omvormer met webconnect. productiedatum 2016

Vanuit de omvormer gaat er een ethernet kabel naar de meterkast die ik in een TP-link deco heb zitten. Via de deco app kan ik de omvormer ook zien. Daarbij staat ook een ip adres.

Als ik dit invul + wachtwoord waarmee ik nog op Sunny Portal dan krijg ik de volgende melding.
Het IP adres is in dezelfde range als HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7S5MujGooWtFVDe7ddvHDjM5Z8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NuNcmkmRqHawXdNUUaz6jmUF.jpg?f=user_large

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-03 15:24
Pakhaas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
Wij hebben een SMA 5000TL-21 omvormer met webconnect. productiedatum 2016

Vanuit de omvormer gaat er een ethernet kabel naar de meterkast die ik in een TP-link deco heb zitten. Via de deco app kan ik de omvormer ook zien. Daarbij staat ook een ip adres.

Als ik dit invul + wachtwoord waarmee ik nog op Sunny Portal dan krijg ik de volgende melding.
Het IP adres is in dezelfde range als HA.

[Afbeelding]
Gebruikt hij wel ssl? Vink dat eens uit.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@i-chat als je richting werken met meerdere schijven (eventueel mirrored) gaat en andere homelab-achtige toepassingen zou ik HAOS niet bare metal op je nieuwe server draaien, maar als VM binnen proxmox. Dan kun je helemaal los gaan met ZFS-storage pools en de back-up mogelijkheden zijn ook veel uitgebreider. Ook is het dan veel eenvoudiger om op termijn met andere pakketten te werken die niet als add-on app beschikbaar zijn voor HA.

HAOS als basis pakken en dat proberen om te bouwen naar een uitgebreide homelab/nas-oplossing lijkt me geen effectieve route.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 04-02-2026 11:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Pakhaas
  • Nu online
loyske schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Gebruikt hij wel ssl? Vink dat eens uit.
Beide uitgevinkt, maar zelfde melding.

Ook wel goed om op te merken, als ik de netwerkkabel niet in de deco heb, dan heb ik ook geen contact met de omvormer (dus geen wifi bijv)

[ Voor 31% gewijzigd door Pakhaas op 04-02-2026 11:23 ]

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
Impossibl3 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Fancy plaatje heb je daar de yaml voor? Ik heb hem aan mijn dakkapel hangen ca 50 cm boven de nok van het dak. Hoger werd instabiel met de lange aluminium mast die ik dan nodig had.
plaatje gemaakt met deze card:
https://github.com/aukedejong/lovelace-windrose-card
Code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
type: custom:windrose-card
title: Wind richting
data_period:
  period_selector:
    active_color: red
    buttons:
      - hours: 1
        title: 1 uur
        active: true
      - hours: 4
        title: 4 uur
      - hours: 8
        title: 8 uur
      - hours: 24
        title: 1 dag
refresh_interval: 60
windspeed_bar_location: right
wind_direction_entity:
  entity: sensor.gw3000a_wind_direction
  use_statistics: false
  direction_compensation: 0
windspeed_entities:
  - entity: sensor.gw3000a_wind_speed
    name: Snelheid
    speed_unit: auto
    windspeed_bar_full: false
    output_speed_unit: kph
    speed_range_beaufort: true
    current_speed_arrow: true
  - entity: sensor.gw3000a_wind_gust
    name: Windvlaag
    speed_unit: auto
    windspeed_bar_full: false
    output_speed_unit: kph
    speed_range_beaufort: false
    current_speed_arrow: true
direction_labels:
  cardinal_direction_letters: NOZW
  show_cardinal_directions: true
  show_intercardinal_directions: true
  show_secondary_intercardinal_directions: true
windrose_draw_north_offset: 0
current_direction:
  show_arrow: true
  arrow_size: 50
  center_circle_size: 30
cardinal_direction_letters: N,E,S,W
matching_strategy: direction-first
center_calm_percentage: true
corner_info:
  top_left:
    label: Windvlaag
    unit: " km/h"
    entity: sensor.gw3000a_wind_gust
    label_text_size: 40
    value_text_size: 30
    input_unit: kph
    output_unit: kph
    precision: 2
  top_right:
    label: Wind richting
    unit: °
    color: red
    entity: sensor.gw3000a_wind_direction_10m_avg
    input_unit: degrees
    output_unit: letters
    direction_letters: NOZW
En ik heb hem nu zo staan met bird spikes erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9_eybp0-NDma6cjmZbrYZ6vHpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZoumBVa3VErm3q9ha0gXw8g7.png?f=fotoalbum_large

Staat aan 1 kant dus volledig vrij en komt boven overkapping en garage uit maar boven nok van het dak gaat helaas niet lukken, kan met deze paal nog wel een 20 of 30cm hoger maar zo kan ik er nog met de ladder bij voor de batterijen te vervangen dus nog even testen het zit nog vast met tyraps.
aangezien jij hem wel boven de nok hebt en ook 0 waardes hebt wat Big-Guy weer niet heeft kan misschien een kallibratie nog wat oplossen, of shelly filtert het eruit.

Ik heb verder de gw3000 gateway in mijn IoT vlan dus dat vind ik veilig genoeg, heb eens met een rfxcom op 434 een regenmeter gehad wat ik niet goed werkend kreeg, terwijl mijn somfy rts wel prima werkt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
i-chat schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:13:
dit is eigenlijk een vrij korte vraag maar na een zoekopdracht kreeg ik er eigenlijk niet echt concreet antwoord op dus:

hoe staan jullie je HA_OS en frigate data op: ik overweeg namelijk om een nieuwe HA machine te bouwen op basis van een intel p5000 silver itx bordje (4x sata) en een coral TPU (die ik dan wil gaan aanschaffen)

het belangrijkste punt waar ik dan tegenaan loop is opslag. HA_OS heeft geen features op opslag te beheren of mountpoints te maken en na een beetje google'n lijkt het erop dat je zowaar ssh moet aanzwengelen om het ding te rooten zodat je iets met fstab kunt proberen.

voor deze setup dacht ik aan een simpel sata ssdtje van een paar gig dat ik nog wel heb liggen en 1x of 2x 4tb nas-hdd's voor het opslaan van (voornamelijk frigate data).

zijn er mensen die hier al werkende oplossingen / configs voor hebben bedacht, of zijn er redenen om het helemaal achterwege te laten.

een allternatieve oplossing zou zijn om een 2bay synology nas te kopen en survailance station te proberen. maar ik heb zo het vermoeden dat je met de frigate addon een stuk verder komt?
Netwerk storage kan wel, misschien makkelijker? De 2 werelden combined.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gZwyP4tm6O6aGTdf2B-mJ6ikHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pHgSGZvOUMLEzfLnrLzk5mI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Dm5ETWsldXbgQAPixG60FNgHoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCfZ3wj1AqHvbVAakodR0Y3i.jpg?f=fotoalbum_large

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Impossibl3 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:18:
@InjecTioN Zo staat het er bij mij bij. [Afbeelding]

@BiG-GuY ik zie nu dat de Shelly variant eigenlijk net zo duur is als de 868 variant + hub. Als ik dat had geweten 😬.

Nou ja het internet blokkeren van de hub werkt ook.

Ik heb sinds de sneeuw wel last van een lege batterij en condensator. De condensator wordt niet voldoende opgeladen met het gebrek aan zon om 24h door te komen en de batterij zijn redelijk leeg getrokken toen er sneeuw op de WS90 lag. Maar de voeding kan ik ook niet lekker kwijt ivm de dakgoot.
Ja, toen ik de WS90 kocht in Mei bestond de Shelly versie nog niet. Dus die heb ik laatst verkocht, nadat ik de Shelly versie binnen had.

Heb er nu Varta Lithium AA Batterijen Ultra Lithium Professional in zitten. Die zijn nog steeds 100% sinds een paar weken dat ik ze erin heb, dus ook met -10C geen problemen.

Ecowitt zelf adviseert om enkel niet oplaadbare Lithium te gebruiken. Alkaline en NiMH kunnen niet omgaan met de kou. De NiMH hebben het maanden uitgehouden tot de buitentemp onder de 5C kwam, toen waren ze leeg in dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2026 11:50 ]

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Gebruik zelf geen Frigate, maar heb wel HA OS Baremetal draaien in een Terramaster F8 SSD Plus met 3x NVMe erin.

De eerste draait HA OS op, de andere heb ik via SSH met fstab gemount in /media/ssd1 en /media/ssd2. Dit moet ook met HDD's lukken, zolang de AHCI controller ondersteund wordt door HA OS.

• Impossibl3
BiG-GuY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Ja, toen ik de WS90 kocht in Mei bestond de Shelly versie nog niet. Dus die heb ik laatst verkocht, nadat ik de Shelly versie binnen had.

Heb er nu Varta Lithium AA Batterijen Ultra Lithium Professional in zitten. Die zijn nog steeds 100% sinds een paar weken dat ik ze erin heb, dus ook met -10C geen problemen.

Ecowitt zelf adviseert om enkel niet oplaadbare Lithium te gebruiken. Alkaline en NiMH kunnen niet omgaan met de kou. De NiMH hebben het maanden uitgehouden tot de buitentemp onder de 5C kwam, toen waren ze leeg in dagen.
Volgens mij heb ik er ook lithium in zitten (de bodemsensor in de tuin heeft nog steeds 1,5V en daar zit de zelfde batterij in) maar is het meer het probleem dat met de sneeuw de condensator geen licht zag voor een paar dagen. Toen draaide het hele systeem op zijn batterijen en ging het rap. Als het langer droog is en ik veilig het dak op kan de batterijen maar vervangen door verse lithium batterijen. Mocht het nu jaarlijks zo zijn dat ik het dak op moet dan maar kijken naar de voeding die ze ook leveren.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:04

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

voor de liefhebbers vanavond 21:00 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSteCd52_pjIUY_B68Q_DV79hwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Reh8XeAtsb5VNQsK9LnAUw2B.png?f=fotoalbum_large

Youtube link

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Impossibl3

Ik heb Frigate draaien als add-on in HAOS met een coral TPU de gegevens worden opgeslagen op de SSD in mijn NUC (256 GB SSD). Daarnaast zit in mijn camera een SD kaart waar ook de gegevens opgeslagen worden.

Het is vooral van belang dat je Frigate goed configureerd met hoe lang gegevens bewaard worden. Want anders loopt je opslag zo vol.

Dit heb ik bijvoorbeeld opgenomen in Frigate:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
record:
  enabled: true
  sync_recordings: true
  retain:
    days: 2 # The number of days a recording will be kept for after a mode is detected. NOTE: This should be set to 0 and retention should be defined in alerts and detections section below if you only want to retain recordings of alerts and detections.
    mode: all # Options: all - save all recording segments regardless of activity, motion - save all recordings segments with any detected motion, active_objects - save all recording segments with active/moving objects
  preview:
    quality: medium # Optional: Quality of recording preview (default: medium). Options are: very_low, low, medium, high, very_high
  alerts:
    pre_capture: 20  # Optional: Number of seconds before the alert to include 
    post_capture: 20 # Optional: Number of seconds after the alert to include 
    retain:
      days: 10
      mode: motion # Options: see retain mode (row 44)
  detections:
    pre_capture: 20  # Optional: Number of seconds before the detection to include 
    post_capture: 20 # Optional: Number of seconds after the detection to include 
    retain:
      days: 20
      mode: active_objects # Options: see retain mode (row 44)
24/2 aan video data en anders 20 dagen behouden bij een event detectie en 10 dagen behouden bij een alert (event is binnen een zone alert er buiten).

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-02-2026 14:11 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Het lukt mij niet om te updaten naar een nieuwere versie dan 2025.8.3 via de `docker pull ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable` command, ik krijg een melding `no matching manifest for linux/arm/v8 in the manifest list entries`. Enig idee hoe ik kan updaten in container mode?
Vlg HA site zou het met mijn config (zie hieronder) met aarch64, armv7 en container wel moeten kunnen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Version     core-2025.8.3
Installation type   Home Assistant Container
Development     false
Supervisor  false
Docker  true
Container architecture  armv7
User    root
Virtual environment     false
Python version  3.13.3
Operating system family     Linux
Operating system version    6.1.21-v8+
CPU architecture    aarch64
Timezone    Europe/Amsterdam
Configuration directory     /config

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• loyske
Pakhaas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Beide uitgevinkt, maar zelfde melding.

Ook wel goed om op te merken, als ik de netwerkkabel niet in de deco heb, dan heb ik ook geen contact met de omvormer (dus geen wifi bijv)
De credentials wel de juiste? Die van Sunny Portal kunnen anders zijn dan de omvormer.

• reinier.sr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:11
Naar aanleiding van de reactie van Renect onder het nieuwsbericht Tado stelt limiet van 100 apiverzoeken per dag in voor gebruikers zonder abo - Tweakers heb ik de volgende blueprint aangemaakt die lijkt te werken. Super tip.

Bestand staat geplaatst via de file editor in /homeassistant/blueprints/automation/handmatige_tado_polling.yaml

Vervolgens instellingen en scenes > automatiseringen > blueprints > invulscherm > opslaan > automatisering aangemaakt

Vervolgens instellingen > apparaten en diensten > tado > tandwiel > automatisch pollen uitzetten

Ik heb nog een abo lopen tot volgende maand, dus nog even afwachten of dit voldoende is. Polling zie ik al wel netjes per ingestelde minuten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmq0yPGY_cqUTCBS1yCb6CLr6dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EO1YhIUzjiw1jtE1uggc8cjs.png?f=fotoalbum_large
YAML: handmatige_tado_polling.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
blueprint:
  name: Handmatige Tado Polling – Instelbare tijden en intervallen
  description: >
    Poll de opgegeven Tado-entities handmatig met instelbare frequentie 
    voor dag en nacht. Hiermee voorkom je automatische polling en beperk je het aantal API-calls.
  domain: automation

input:
    tado_entities:
      name: Tado Entities
      description: Kies de Tado-entities die bijgewerkt moeten worden.
      selector:
        entity:
          integration: tado
          multiple: true

day_start:
      name: Start dag
      description: Uur waarop de dagperiode begint (24-uurs).
      default: 8
      selector:
        number:
          min: 0
          max: 24
          unit_of_measurement: uur
          mode: box

day_end:
      name: Einde dag
      description: Uur waarop de dagperiode eindigt (24-uurs).
      default: 24
      selector:
        number:
          min: 0
          max: 24
          unit_of_measurement: uur
          mode: box

day_interval:
      name: Interval overdag (minuten)
      description: Hoe vaak polling moet gebeuren overdag.
      default: 10
      selector:
        number:
          min: 1
          max: 120
          unit_of_measurement: min
          mode: slider

night_interval:
      name: Interval ’s nachts (minuten)
      description: Hoe vaak polling moet gebeuren ’s nachts.
      default: 60
      selector:
        number:
          min: 1
          max: 120
          unit_of_measurement: min
          mode: slider

trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "/1"  # Check elke minuut of het moment van polling bereikt is

variables:
  day_start: !input day_start
  day_end: !input day_end
  day_interval: !input day_interval
  night_interval: !input night_interval

condition: >
  {% set hour = now().hour %}
  {% if (hour >= day_start and hour < day_end) %}
    {{ now().minute % day_interval == 0 }}
  {% else %}
    {{ now().minute % night_interval == 0 }}
  {% endif %}

action:
  - service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id: !input tado_entities

mode: single

[ Voor 5% gewijzigd door reinier.sr op 04-02-2026 14:53 ]

• Pakhaas
  • Nu online
loyske schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:50:
[...]

De credentials wel de juiste? Die van Sunny Portal kunnen anders zijn dan de omvormer.
Ik denk dat dat het is. Ik zal eens het ww achterhalen van de omvormer.

• Just_A_User
Ik heb een donut apex-chart die de verhouding weergeeft tussen geladen kWh's per thuis, werk en publiek. Werkt op zich helemaal prima, dit is dan de YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
type: custom:apexcharts-card
chart_type: donut
section_mode: true
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
  title: Maandelijks geladen kWh per locatie
series:
  - entity: sensor.tesla_kwh_maandelijks
    name: Thuis
    type: column
    color: orange
  - entity: sensor.tesla_kwh_werk_maandelijks
    name: Werk
    color: steelblue
  - entity: sensor.tesla_kwh_publiek_maandelijks
    name: Publiek
    color: orangered
En dit is een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FxjszSk.png

Nu staan de absolute getallen in de verschillende delen, maar is dit ook weer te geven als percentages? Als het totaal geladen aantal kWh's momenteel 55,7 is, dan is 15,5 daarvan 27,83%, en het restant is dan uiteraard 72,17%.

Zijn die % ook weer te geven in plaats van de absolute getallen?

Dan zie ik vervolgens nog https://apexcharts.com/ja...ie-charts/gradient-donut/ dit, en dat gradient ziet er wel een stuk mooier uit, maar als ik die code zie die erbij hoort heb ik geen enkel idee waar ik die code precies zou moeten plakken, dan wel aan moet passen, etc.

Iemand die me daarmee kan helpen? :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@reinier.sr als je een Tado V3 hebt kun je het hele climate verhaal via HomeKit doen, lekker lokaal. Enige dat je dan mist is de batterij informatie (maar daarvan stuurt Tado zelf toch al een mail / push melding) en open raam detectie (kun je ook zelf nabouwen of uberhaupt een sensor plaatsen).

Nu deed ik zelf sowieso weinig met de Tado integratie, maar heb hem er zelf vorige week helemaal uit gegooid. Maar de boel wel nog steeds gekoppeld via HomeKit en kan zo nog steeds de temperatuur aanpassen in een ruimte.

Edit:
En bij de Tado X kan het vast wel via Matter.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 04-02-2026 15:08 ]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02
Just_A_User schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:04:
Ik heb een donut apex-chart die de verhouding weergeeft tussen geladen kWh's per thuis, werk en publiek. Werkt op zich helemaal prima, dit is dan de YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
header:
series:
  - entity: sensor.tesla_kwh_werk_maandelijks
  - entity: sensor.tesla_kwh_publiek_maandelijks
En dit is een voorbeeld:

[Afbeelding]

Nu staan de absolute getallen in de verschillende delen, maar is dit ook weer te geven als percentages? Als het totaal geladen aantal kWh's momenteel 55,7 is, dan is 15,5 daarvan 27,83%, en het restant is dan uiteraard 72,17%.

Zijn die % ook weer te geven in plaats van de absolute getallen?

Dan zie ik vervolgens nog https://apexcharts.com/ja...ie-charts/gradient-donut/ dit, en dat gradient ziet er wel een stuk mooier uit, maar als ik die code zie die erbij hoort heb ik geen enkel idee waar ik die code precies zou moeten plakken, dan wel aan moet passen, etc.

Iemand die me daarmee kan helpen? :)
Die gradient zou ik niet weten, maar met de transform optie kan je de waarde aanpassen naar een percentage. Dat zou er ongeveer zo uit zien (niet kunnen testen, dus typo's onder voorbehoud):
YAML:
1
2
3
4
5
  transform: "return x / (hass.states['sensor.tesla_kwh_maandelijks'].state + hass.states['sensor.tesla_kwh_werk_maandelijks'].state + hass.states['sensor.tesla_kwh_publiek_maandelijks'].state) * 100 ;"
Je deelt hier dus de waarde van je sensor (x) door de som van de drie sensoren in de chart. Exact dezelfde code zet je bij iedere entity.

• RudolfR
  • Laatst online: 21:37
@Altaphista

ARM v7 is toch 32-bit en wordt niet meer ondersteund?
Volgens mij kan je CPU wel gewoon aarch64

https://www.home-assistan...thods-and-32-bit-systems/

• Blerk666
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 21:26
@Altaphista,

Gebruik als image homeassistant/home-assistant:latest
zie https://hub.docker.com/u/homeassistant

[ Voor 67% gewijzigd door Blerk666 op 04-02-2026 16:39 ]

• Just_A_User
dixet schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:33:
[...]

Die gradient zou ik niet weten, maar met de transform optie kan je de waarde aanpassen naar een percentage. Dat zou er ongeveer zo uit zien (niet kunnen testen, dus typo's onder voorbehoud):
YAML:
1
2
3
4
5
  transform: "return x / (hass.states['sensor.tesla_kwh_maandelijks'].state + hass.states['sensor.tesla_kwh_werk_maandelijks'].state + hass.states['sensor.tesla_kwh_publiek_maandelijks'].state) * 100 ;"
Je deelt hier dus de waarde van je sensor (x) door de som van de drie sensoren in de chart. Exact dezelfde code zet je bij iedere entity.
Thanks, maar als ik dat doe, dan krijg ik geen foutmelding, maar ik heb ook geen donut chart meer :P

• reinier.sr
RobertMe schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:
@reinier.sr als je een Tado V3 hebt kun je het hele climate verhaal via HomeKit doen, lekker lokaal. Enige dat je dan mist is de batterij informatie (maar daarvan stuurt Tado zelf toch al een mail / push melding) en open raam detectie (kun je ook zelf nabouwen of uberhaupt een sensor plaatsen).

Nu deed ik zelf sowieso weinig met de Tado integratie, maar heb hem er zelf vorige week helemaal uit gegooid. Maar de boel wel nog steeds gekoppeld via HomeKit en kan zo nog steeds de temperatuur aanpassen in een ruimte.

Edit:
Dat is ook nog een oplossing inderdaad!

Ik had begrepen dat de homekit intergratie niet 100% lekker werkt, maar wat zijn jouw ervaringen?

Ik heb zelf de V3. Ik kwam er te laat achter dat alles via de Tado servers loopt, zelfs een simpel schema. Nu maar behelpen met wat wel mogelijk is, ik ga niet alles vervangen voor €€€.

Enige wat ik gebruik is het uitlezen van de temperatuur en soms handmatig (of op basis van een automatisering) kunnen aanpassen van de temperatuur. Schema loopt verder via Tado servers. Uitlezen van luchtvochtigheid is leuk, maar doe daar weinig mee. Melding van batterij loopt via mail inderdaad. Open raam detectie vond ik slecht werken, niet acuraat genoeg. Verder gebruik ik niets.

• RobertMe
  • Nu online
reinier.sr schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:18:
Ik had begrepen dat de homekit intergratie niet 100% lekker werkt, maar wat zijn jouw ervaringen?
Bij mijn beperkte gebruik (uitlezen temp en incidenteel aanpassen) werkt het prima. Soms dat die de temp niet "aanpast", maar dat ligt gewoon aan waardeloze Tado en een knop die geen verbinding heeft (regelmatig genoeg dat het storend is, maar niet perse vaak). Maar dat ligt uiteraard niet aan HomeKit.
Ik heb zelf de V3. Ik kwam er te laat achter dat alles via de Tado servers loopt, zelfs een simpel schema. Nu maar behelpen met wat wel mogelijk is, ik ga niet alles vervangen voor €€€.
Jup, zelfde ervaring. Veel geld er in een keer ingestopt (incl alle kranen moeten vervangen door thermostaatkranen) en vervolgens werkt het "niet heel goed" (incl dus "domme schema's" via de cloud (waarom tellen feestdagen niet als zondag bv?), iffy bereik en geen mesh/...).

• Altaphista
  • Laatst online: 14:01

Altaphista

1. check manual, 2. ask

RudolfR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:31:
@Altaphista

ARM v7 is toch 32-bit en wordt niet meer ondersteund?
Volgens mij kan je CPU wel gewoon aarch64

https://www.home-assistan...thods-and-32-bit-systems/
ah thnx, ja ben er ff verder in gedoken, ik heb denk ik de 32bit aangevinkt ooit, heb wel een armv8 Cortex-A72 vie aarch64 kan idd. Wordt een re-install denk ik 8)7

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02
Just_A_User schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Thanks, maar als ik dat doe, dan krijg ik geen foutmelding, maar ik heb ook geen donut chart meer :P
Zoals gezegd, ik had het niet getest :o
Er moet nog Number() om de states heen. En een tag "unit: '%'" toevoegen maakt het nog mooier.
Voorbeeldje met een paar willekeuriger kWh sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
header:
series:
  - entity: sensor.charger_energy_active_import_register
    unit: '%'
    transform: "return x / (Number(hass.states['sensor.charger_energy_active_import_register'].state) + Number(hass.states['sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1'].state) + Number(hass.states['sensor.omvormer_totale_opbrengst'].state)) * 100 ;"
  - entity: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1
    transform: "return x / (Number(hass.states['sensor.charger_energy_active_import_register'].state) + Number(hass.states['sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1'].state) + Number(hass.states['sensor.omvormer_totale_opbrengst'].state)) * 100 ;"

- entity: sensor.omvormer_totale_opbrengst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPiFYDlHjIOtMfpE66JWIWNidQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17YmbNf9MbDm7yNOTXYnSR3P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door dixet op 04-02-2026 18:39 ]

• Just_A_User
dixet schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:06:
[...]

Zoals gezegd, ik had het niet getest :o
Er moet nog Number() om de states heen. En een tag "unit: '%'" toevoegen maakt het nog mooier.
Voorbeeldje met een paar willekeuriger kWh sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
header:
series:
  - entity: sensor.charger_energy_active_import_register
  - entity: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1

- entity: sensor.omvormer_totale_opbrengst
[Afbeelding]
Dit werkt, als ik het ombouw naar mijn sensoren! Top, dank voor de tijd en moeite!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:46

Septillion

Topicstarter
Fuuuuu, ik dacht, ik doe nog eens de migrate-storage-driver. Daar had wel even bij mogen staan dat dit Core update!

Ik sla graag de .0 over :| En mehhhh, mis het blauw :(

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-03 19:32
Slonzo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Ik ben
duidelijk
niet
de enige
:)

Maar ik ben geen fan van de templates waar ze power gaan integreren e.d.
Er moet toch een slimme manier zijn om dit voor elkaar te krijgen met enkel de energy sensors... :)
Hey, ik was even dit topic aan het doorzoeken op dit probleem. Heb je uiteindelijk een oplossing gevonden? Of code gebruikt uit je eerste link?

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-03 19:23
Ik gebruik op dit moment een synology nas waar 2TB aan muziek op staat. De Nas is verouderd en moet weg.
Als ik de muziek nu op een SSD zet en deze via usb aan de minipc waar HA op draait koppel, kan ik dan gewoon naar de muziek blijven luisteren? Zitten hier nadelen aan?

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

miles schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:09:
Ik gebruik op dit moment een synology nas waar 2TB aan muziek op staat. De Nas is verouderd en moet weg.
Als ik de muziek nu op een SSD zet en deze via usb aan de minipc waar HA op draait koppel, kan ik dan gewoon naar de muziek blijven luisteren? Zitten hier nadelen aan?
Je kan externe opslag mounten, maar het is niet officieel ondersteund. Moet via SSH naar de host en fstab. Na 1x juist instellen, kan het goed bruikbaar zijn.

Waarom niet op de interne SSD zetten waar je HA OS op zet en daarna de muziek kopiëren? Ik heb zelf mijn muziek gewoon op de SSD staan waar HA OS ook op draait. Werkt prima.

Heb het een tijd geprobeerd met meerdere SSD's in een USB-C behuizing, maar dat zorgde ervoor dat de USB bus van de Mini-PC te belast raakte, waardoor Zigbee ging haperen.

Heb nu al 4 maanden de Terramaster F8 SSD Plus met 3x WD 8TB SSD intern, allemaal gemount naar HA OS. Waarbij de eerste ook HA OS zelf met alle Apps draait.

In het begin met Debian Server gedraaid met alles in Docker. Daarna HA OS baremetal, wat vooral makkelijker is, omdat je 1 punt bij te houden hebt, inclusief ingebouwde Apps, Update en Back-up support. De Apps zijn gewoon Docker Containers, maar simpeler om te managen.

Gebruik dan Music Assistant binnenshuis voor in sync FLAC muziek over verschillende speakers/kamers.

Voor op mobiel gebruik ik PLEX met Plexamp.

En heb Syncthing als App draaien en op mijn Laptop, zodat deze weer kan syncen naar mijn Proton Drive. Zo heb ik ook een volledige back-up van mijn muziek library, voor als de SSD stuk zou gaan. En de normale HA OS Back-up gebruik ik dan voor alles wat niet in Media zit.

[ Voor 37% gewijzigd door BiG-GuY op 05-02-2026 08:28 ]

• Impossibl3
Ik heb sinds een zaterdag dat mijn Mosquitto broker uit zichzelf afsluit en daarna niet meer wil opstarten. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is een herstart van het systeem (power cycle). Daarna draait het weer voor meerdere uren tot dagen en opeens is het er weer afgesloten (compleet willekeurig). In de log kan ik niets vinden zowel van de add-on (app) net als in de integratie van MQTT. Het vreemde is namelijk dat de app soms dus uitstaat in HA (grijs en een knop start) maar dat de MQTT viewer op mijn laptop die gebruikt maakt van deze Mosquitto broker wel informatie pakketen over en weer ziet gaan.

Dit lijkt er op dat er iets niet lekker zit tussen MQTT en de Mosquitto broker maar wat kan ik niet achterhalen. Heeft een van jullie dit probleem misschien ook (gehad)?

Een herinstallatie met een back-up terug zetten naar afgelopen vrijdag zit ik niet echt om te springen. De update draaien naar 2026.2.0 wacht ik ook nog even af liever pak ik een versie hoger. In de tijd tussen vrijdag en nu heb ik wel wat integraties geüpdatet als dat aangegeven werd maar niet die van MQTT.

Ik draai
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
"home_assistant": {
    "installation_type": "Home Assistant OS",
    "version": "2026.1.3",
    "dev": false,
    "hassio": true,
    "virtualenv": false,
    "python_version": "3.13.11",
    "docker": true,
    "arch": "x86_64",
    "timezone": "Europe/Amsterdam",
    "os_name": "Linux",
    "os_version": "6.12.63-haos",
    "container_arch": "amd64",
    "supervisor": "2026.01.1",
    "host_os": "Home Assistant OS 17.0",
    "docker_version": "29.1.3",
    "chassis": "embedded",
    "run_as_root": true
  },

"data": {
    "connected": true,
    "mqtt_config": {
      "data": {
        "broker": "core-mosquitto",
        "password": "**REDACTED**",
        "port": 1883,
        "username": "**REDACTED**"
      },
      "options": {
        "birth_message": {
          "payload": "online",
          "qos": 0,
          "retain": false,
          "topic": "homeassistant/status"
        },
        "discovery": true,
        "discovery_prefix": "homeassistant",
        "will_message": {
          "payload": "offline",
          "qos": 0,
          "retain": false,
          "topic": "homeassistant/status"
        }
      }
    },

"integration_manifest": {
    "domain": "mqtt",
    "name": "MQTT",
    "after_dependencies": [
      "hassio"
    ],
    "codeowners": [
      "emontnemery",
      "jbouwh",
      "bdraco"
    ],
    "config_flow": true,
    "dependencies": [
      "file_upload",
      "http"
    ],
    "documentation": "https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt",
    "integration_type": "service",
    "iot_class": "local_push",
    "quality_scale": "platinum",
    "requirements": [
      "paho-mqtt==2.1.0"
    ],
    "single_config_entry": true,
    "is_built_in": true,
    "overwrites_built_in": false
  },

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

PnD

like in Pinda ^_^

Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:13:
@PnD Lege trace is wel raar, de trigger zou toch op zijn minst moeten gebeuren.

Kan je eens posten wat je ziet via Dev tools => Events als je daar naar deconz_event luistert en op de Up of down drukt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
event_type: deconz_event
data:
  id: rodret_dimmer_2
  unique_id: 0c:2a:6f:ff:fe:15:4b:ad
  event: 2002
  device_id: 6dddd254d8ff7af5f11f2af3deb4100b
origin: LOCAL
time_fired: "2026-02-05T08:48:58.224110+00:00"
context:
  id: 01KGPFV1BGPV3E0WRFV51GTN69
  parent_id: null
  user_id: null
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
data:
  event: 1002
time_fired: "2026-02-05T08:48:54.560449+00:00"
context:
  id: 01KGPFTXS0FW9XYN3MFCP1MWEM

• rens-br
  • Laatst online: 21:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zojuist succesvol een update gedraaid van versie 2025.12 naar 2026.2.0. Zie nu dat er een heel nieuw bluetooth menu in zit die, volgens mij, constant naar bluetooth apparaten op zoek is, via mijn Shellies. Ik lijk alleen op die manier geen een apparaat te kunnen koppelen, dus ik mis nog eventjes wat dit menu nu toevoegt.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 05-02-2026 10:19 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:00
Septillion schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:02:
Fuuuuu, ik dacht, ik doe nog eens de migrate-storage-driver. Daar had wel even bij mogen staan dat dit Core update!

Ik sla graag de .0 over :| En mehhhh, mis het blauw :(
De blauwe balk mis ik een beetje, maar ik had laatst een achtergrond toegevoegd aan mijn eigen dashboard. Gewoon een "phone background" of "tablet background" gepakt in lichte kleuren. Daarmee verzacht ik de pijn van het ontbreken van de blauwe balk een beetje :P

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:02
HI

Ik heb een beetje een gekke. Mijn Automatische backup draait in de nacht. Maar nu had ik vanochtend een error:
Niet alle add-ons konden in de automatische back-up worden opgenomen
Waarschuwing · Gerapporteerd door Backup
Add-ons InfluxDB could not be included in automatic backup. Please check the Supervisor logs for more information. Another attempt will be made at the next scheduled time if a backup schedule is configured.
Maar als ik in de GUI naar mijn supervisor-logs ga, gaan deze maar beperkt terug, niet ver genoeg althans.
Is er nog een manier om dit in logfiles te vinden? In mijn homeassistant.log zie ik zo ook niets.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48
Koepert schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:27:
HI

Ik heb een beetje een gekke. Mijn Automatische backup draait in de nacht. Maar nu had ik vanochtend een error:

[...]
Als je hem download, krijg je dan wel meer data? Gewoon heel veel lijnen kiezen?

Maar als ik in de GUI naar mijn supervisor-logs ga, gaan deze maar beperkt terug, niet ver genoeg althans.
Is er nog een manier om dit in logfiles te vinden? In mijn homeassistant.log zie ik zo ook niets.

Home Assistant configuratie

• RobertMe
  • Nu online
* zucht *
The Energy dashboard now supports power sensors in other formats without the need for a template sensor thanks to @MindFreeze
. You can now use a single sensor with an inverted polarity for grid or battery. You can also configure two separte positive sensors for charge and discharge (or import/export).
Stemde mij hoopvol. Maar...

Er wordt onderwater nog steeds een template sensor aangemaakt. Oftewel: 1. Geen oude data; 2. Nog steeds lekker alles dubbel opslaan (of 4-dubbel als je bv Influx gebruikt naast de recorder / LTS);

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:02
Helaas gaat de log terug tot 05:30 en denk ik tussen 04:00 en 05:00 te moeten zijn.

• SolarOrbiter
  • Laatst online: 09:37
ook ik ga me wagen aan Home Assistant. Dus moet zeggen dat deze topic zeer handig is.
Mijn huidige/oude setup is:

- Tuya apparaten: Zigbee gateway, deur- en raamsensoren, alarmsysteem, temperatuurs-/vochtigheidsensoren, slimme schakelaars, energy monitors, airco, IR/RF controller, thermostaat VVW, thermostaat-radiatorknop, verlichting
- Mi Home apparaten: Robotstofzuiger Xiaomi/Roborock V1 (2x), Dreame D9
- Google: Google TV Chromecast, Google Home Mini, Android Airtags
- Siemens/Bosch: Wasmachine, droger
- Eufy: 3 camera’s
- Reolink: Deurbel (wifi variant)
- HomeWizard: P1 meter
- APsystems: zonnepanelen

Momenteel gebruik ik vooral de Smart Life app (Tuya) in combinatie met Google Home. Automatiseringen doe ik via Macdroid, Pushover, routines en in Smart Life zelf. Het is dus nog niet centraal geregeld.

ik heb gisteren HA op virtual Box gezet op een oude laptop. Ik wil gewoon kijken wat ik er van vind en of ik er uit kom.
inmiddels gelukt om Reolink deurbel, HomeWizard en alle Tuya apparaten toe te voegen. tevens mijn eerste automatisering gemaakt. Bij aabellen deurbel--> google mini speaker zegt: er is iemand aan de deur.
het toevoegen van mijn Xiaomi Mi Home apparaten (robotstofzuigers) daarentegen is niet gelukt. ik begrijp dat de officiele integratie stuk is. dus moet op zoek naar een alternatief hierin.

mijn beoogde setup:
- Home Assistant (meterkast: draait op virtualbox mini-pc, qua kosten gelijk/goedkoper dan raspberry pi)
- Sonoff: ZigBee 3.0 USB dongle (met verlengkabel, in de meterkast)
- Ubiquiti: Router (PoE) + 3x AP (PoE)
- Reolink integratie: Deurbel (PoE), 3x buitencamera (PoE), NVR
- Tuya integratie: Zigbee gateway, deur- en raamsensoren, alarmsysteem, temperatuurs-/vochtigheidsensoren, slimme schakelaars, energy monitors, airco, IR/RF controller, thermostaat VVW, thermostaat-radiatorknop, verlichting
- Mi Home apparaten (HACS ?): Robotstofzuiger Xiaomi/Roborock V1 (2x), Dreame D9
- Google: Android tablet (HA dashboard in kiosk-browser), Google TV Chromecast, Google Home Mini, Android Airtags
- HomeWizard integratie: P1 meter
- APsystems inegratie: zonnepanelen opbrengst

ik heb geen programmeerkennis, maar ga de stap wel wagen. als er nog tips/pointers zijn, dan hoor ik het graag :-D

• RobertMe
  • Nu online
SolarOrbiter schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:43:
ik heb geen programmeerkennis, maar ga de stap wel wagen. als er nog tips/pointers zijn, dan hoor ik het graag :-D
Gebruik voor het HomeConnect spul de HomeConnect Local component (3th party / installeren via HACS). Dan kun je de wasmachine en droger van het internet af halen.
Daarnaast zou ik de Tuya doos weg halen als je toch een Zigbee stick gaat plaatsen. Dan heb je gewoon één groot Zigbee mesh waar alle apparaten in zitten en dus ook overal (rondom powered apparaten) een sterk netwerk. Gebruik je de stick naast de Tuya doos heb je twee losse netwerken en dus kans op plekken waar de stick (/het netwerk van de stick) niet reikt.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Sinds afgelopen zondag ben ik van dynamische energie overgestapt naar Vattenfall TijdPrijs Trend, hiermee heb ik meerdere vaste tariefsloten.
Eerder had ik een sensor van Tibber die de actuele prijs aangaf, hiermee berekende HA de stroomprijs. Ik heb voor Vattenfall al wel een template gebouwd die de prijs van het actuele tijdsblok geeft, kan ik die simpelweg aanwijzen als ik hem omgebouwd heb van een kaal getal naar EUR/kWh?

• Pakhaas
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Ik denk dat dat het is. Ik zal eens het ww achterhalen van de omvormer.
@loyske het is helaas niet gelukt. Ik heb met een nieuwe PUK code het wachtwoord van de omvormer kunnen herstellen en toch krijg ik nog dezelfde melding.

• superduper
  • Laatst online: 15:08

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik wil mijn bestaande HA setup (rPi4, HAOS) overzetten naar een thin client (T630, 16 GB, 128GB ssd). Het liefste zou ik ook op die T630 wat andere kleine dockers gaan draaien, maar voor HA vind ik de HAOS setup wel heerlijk simpel om te hebben.

Wat ik zo lees is dat het wordt afgeraden (als het al kan) om eigen dockers vanuit HAOS te draaien en dat snap ik wel. Is het installeren van HA in een eigen docker echt zoveel lastiger?

En het allerbelangrijkste, ik wil zo vlekkeloos mogelijk al mijn data en config overzetten naar de nieuwe installatie... Dat kan met backup en resotre natuurlijk, maar maakt dan een migratie van HAOS > docker ook nog iets uit?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@superduper met 16GB ram heb je best wat speelruimte en zou ik zelf Proxmox op die thinclient zetten. HAOS in een VM, zodat je alle gemakken van HAOS houdt. En dan je docker-containers in een LXC, of die applicaties direct als LXC draaien (lekker makkelijk met behulp van Proxmox VE Helper-Scripts.

Dat is qua beheer een stukje makkelijker dan kaal linux draaien en alles als losse dockers, inclusief HA. Dingen als backups zijn dan bijvoorbeeld ook eenvoudig in te stellen via de GUI van Proxmox Backup Server.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:01
Soms loop ik tegen (naar wat ik denk) hele simpele dingen aan, ik hab van Ikea een aantal imbouwspots (lepiter) via zha in home assistant gezet en deze kan ik gewoon aan/uit zetten via een automatisering.

Maar de kleur (warm naar koud) kan ik wel instellen als ik deze in het dashboard aanklik, dan krijg ik een aantal kleurvakjes die ik kan kiezen en die ook werken, maar hoe zet ik dit in een automatisering? Hier zie/krijg/heb ik de keuze niet. Zie screen shot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNqEcc8vL3nYLmvLjiNCav4p6bY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YCCEz27O936bltfdDEJAIRCq.jpg?f=user_large

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Pakhaas schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:47:
[...]

@loyske het is helaas niet gelukt. Ik heb met een nieuwe PUK code het wachtwoord van de omvormer kunnen herstellen en toch krijg ik nog dezelfde melding.
Waarschijnlijk moet op je omvormer het modbus protocol nog ingeschakeld worden. Dit kan je wijzigen door in te loggen als installer.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@akatar als je kiest voor Light: Turn on kun je allemaal details invullen voor de kleuren en brightness. Hier een screenshot van een RGB-lampje, waarbij ik een kleur kan kiezen (RGB-waarde direct intypen, of erop klikken en dan krijg ik een colorpicker-menu) en een slider voor de kleurtemperatuur van wit licht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHrjJU7YIceRMcJ80YC9SUW22pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ln4KJIpEeYlaU3KRbqG0TKyw.png?f=fotoalbum_large

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:01
Gizz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:49:
@akatar als je kiest voor Light: Turn on kun je allemaal details invullen voor de kleuren en brightness. Hier een screenshot van een RGB-lampje, waarbij ik een kleur kan kiezen (RGB-waarde direct intypen, of erop klikken en dan krijg ik een colorpicker-menu) en een slider voor de kleurtemperatuur van wit licht:

[Afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk! Bij de normale manier van de lamp aanzetten (actie toevoegen --> apparaat) dan doet de slider niets, maar bij deze wel. dank je!!!

• raven22
  • Laatst online: 16:41
superduper schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:14:
Ik wil mijn bestaande HA setup (rPi4, HAOS) overzetten naar een thin client (T630, 16 GB, 128GB ssd). Het liefste zou ik ook op die T630 wat andere kleine dockers gaan draaien, maar voor HA vind ik de HAOS setup wel heerlijk simpel om te hebben.

Wat ik zo lees is dat het wordt afgeraden (als het al kan) om eigen dockers vanuit HAOS te draaien en dat snap ik wel. Is het installeren van HA in een eigen docker echt zoveel lastiger?

En het allerbelangrijkste, ik wil zo vlekkeloos mogelijk al mijn data en config overzetten naar de nieuwe installatie... Dat kan met backup en resotre natuurlijk, maar maakt dan een migratie van HAOS > docker ook nog iets uit?
ik zou zeker voor proxmox gaan, dat werkt super makkelijk, er zijn ook community scripts om bv haos of andere containers te installeren

• TheFes
akatar schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Bij de normale manier van de lamp aanzetten (actie toevoegen --> apparaat) dan doet de slider niets, maar bij deze wel. dank je!!!
Ik zou sowieso afraden om device (apparaat) actions te gebruiken.
Mocht je lamp kapot gaan, kun je met entity based actions simpelweg je oude device weggooien uit HA, en je nieuwe lamp dezelfde name geven en daarmee dezelfde entity_ids.
Device actions (en triggers en conditions) gebruiken unieke device_id's, dus als je lamp dan kapot is, moet je in elke automation het device_id gaan aanpassen.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met een grote HA sqlite database? Ik zag dat hij 1.8gb was. Moet ik dan om naar mariadb of mysql? Kan ik schonen? Wat is handig?

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
Ferra schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:13:
Heeft iemand hier ervaring met een grote HA sqlite database? Ik zag dat hij 1.8gb was. Moet ik dan om naar mariadb of mysql? Kan ik schonen? Wat is handig?
Volgens mij mag een SQLlite database 281 terabytes groot worden.
Dus overstappen is niet per se nodig volgens mij

Ik zelf zit wel op een MySQL database en mijn database is 4.3GB

Check dit en help mee!

• reinier.sr
RobertMe schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:

Edit:
Even benieuwd, kan je ook de HomeKit Home Assistant setup gebruiken en separaat de Tado schema's en instellingen via de Tado cloud/app laten lopen/behouden? Zonder de hele Tado cloud setup te hoeven resetten?

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:25

Vos

AFCA

Ik gebruik Buienradar en Weerlive API voor het tonen van het weer. Nu zie ik dat die data niet klopt met mijn woonplaats. Ik woon in Drenthe, de waardes die ik terug krijg zijn niet van mijn locatie. De temperatuur die ik terugkrijg bijv. ligt een stuk hoger.

Als ik de Weerlive API test krijg ik voor bijv. Amsterdam en Groningen dezelfde waardes via https://weerlive.nl/api/w...PI_KEY&locatie=Plaatsnaam. Dat vind ik wel vreemd.

Waarom moet ik mijn locatie meegeven als hij niet de voorspelling van die locatie pakt... Heeft iemand een betrouwbare weer integratie die wel MIJN locatie gebruikt?

Wat ik precies zoek:
- Max temperatuur voor vandaag
- Regenkans voor vandaag
- Regen in mm voor vandaag (optioneel)
- Weer alarm (wil ik tonen indien van toepassing)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
PnD schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:49:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
data:
  event: 2002
time_fired: "2026-02-05T08:48:58.224110+00:00"
context:
  id: 01KGPFV1BGPV3E0WRFV51GTN69
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
data:
  event: 1002
time_fired: "2026-02-05T08:48:54.560449+00:00"
context:
  id: 01KGPFTXS0FW9XYN3MFCP1MWEM
Net even zitten spelen, en lijkt op een bug in de blueprint. De events heeft event: 1002 waar de blueprint event: '1002' verwacht, als string dus. Tijd voor een bug report dus :)

Wil je het nu gebruiken kan je de blueprint aanpassen. Al gewoon even overal de quotes om de Deconz events vandaan gehaald en hier geplaatst.

• RobertMe
  • Nu online
reinier.sr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Even benieuwd, kan je ook de HomeKit Home Assistant setup gebruiken en separaat de Tado schema's en instellingen via de Tado cloud/app laten lopen/behouden? Zonder de hele Tado cloud setup te hoeven resetten?
Ja. HomeKit werkt effectief als een handmatige aanpassing. Waarbij je nog steeds in de Tado app kunt / moet instellen of handmatige aanpassingen voor altijd zijn of tot het volgende tijdsblok.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ferra schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:13:
Geen probleem :) Die van mij is 3.6GB en in de tijd voor heel wat optimalisatie vanuit HA was hij zelfs 13GB ofzo.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
superduper schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:14:
Wat ik zo lees is dat het wordt afgeraden (als het al kan) om eigen dockers vanuit HAOS te draaien en dat snap ik wel.
Klopt, dat maakt je install unsupported tenzij je elke container tot addon app ombouwd.
Is het installeren van HA in een eigen docker echt zoveel lastiger?
Op zich niet, behalve dat standaard van host netwerk gebruik wordt gemaakt dus dat je op moet letten dat je met andere containers niet een poort gebruikt die iets in HA nodig heeft. Of je moet macvlan opzetten.
Op zich prima mogelijk maar je addons apps worden dan niet restored omdat die niet supported zijn.

Al met al, als je naast HA iets wilt doen met de hardware en gewoon blij bent met HA OS zou ik zeker Proxmox aanraden :)

• Brent
  • Laatst online: 17:49
Zijn er hier die een (basic) systemd service file voor HA icm podman kunnen delen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Hmmbob
  • Laatst online: 18:33
Vos schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:49:
Ik gebruik Buienradar en Weerlive API voor het tonen van het weer. Nu zie ik dat die data niet klopt met mijn woonplaats. Ik woon in Drenthe, de waardes die ik terug krijg zijn niet van mijn locatie. De temperatuur die ik terugkrijg bijv. ligt een stuk hoger.

Als ik de Weerlive API test krijg ik voor bijv. Amsterdam en Groningen dezelfde waardes via https://weerlive.nl/api/w...PI_KEY&locatie=Plaatsnaam. Dat vind ik wel vreemd.

Waarom moet ik mijn locatie meegeven als hij niet de voorspelling van die locatie pakt... Heeft iemand een betrouwbare weer integratie die wel MIJN locatie gebruikt?

Wat ik precies zoek:
- Regenkans voor vandaag
Ik ben deze week begonnen met het testen van een rechtstreekse integratie met KNMI die ik ergens voorbij zag komen. Misschien kan je er iets mee?

https://github.com/PaulVanSchayck/ha-nl-weather
https://community.home-assistant.io/t/nl-weather-integration-forecast-observations-rain-radar-and-warnings/967610

Sometimes you need to plan for coincidence

• RobertMe
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:02:
Zijn er hier die een (basic) systemd service file voor HA icm podman kunnen delen?
Daarvoor gebruik je dan toch Quadlets? En het vertalen van (een deel van) mijn docker-compose files naar Quadlets vond ik niet lastig. Veel vertaald zich relatief makkelijk 1-op-1.
Ik gebruik Podman met Quadlets op één systeem, maar dat is niet mijn HA host.

• Brent
  • Laatst online: 17:49
RobertMe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Daarvoor gebruik je dan toch Quadlets?
Yes. Maar met wat zoekwerk vind ik pre-quadlet oplossingen, en ik kijk liever goed af dan slecht bedacht, vandaar :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RobertMe
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Yes. Maar met wat zoekwerk vind ik pre-quadlet oplossingen, en ik kijk liever goed af dan slecht bedacht, vandaar :P
Maar zo spectaculair is het toch niet? Pak een random quadlet voorbeeld, pas de Image=, Volume= en Network= aan en je hebt waarschijnlijk al 99% gehad.

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:59
Dag allemaal,

ik heb een issue waar ik zo niet zelf uit kom;
de volgende code staat in de automations.yaml en betreft een werkende automation aangemaakt via de gui echter als ik de automations.yaml open staat er allemaal gele waarschuwingstext (zie screenshot):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
id: '1730882011685'
  alias: BDR_MAIN inloopkast licht
  description: Wanneer er iemand de inloopkast inloopt gaat de LED strip aan
  triggers:
  - type: occupied
    device_id: 25b4345044ef6ea7a03419ace22fdbf1
    entity_id: 62b5dc484cb8d1d3b58c2ca7a17392e1
    domain: binary_sensor
    trigger: device
    id: 'ON'
  - type: not_occupied
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    id: 'OFF'
  conditions:
  - condition: time
    after: 06:45:00
    before: '22:59:00'
  actions:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: trigger
        id:
        - 'ON'
      sequence:
      - action: light.turn_on
        metadata: {}
        data:
          brightness_pct: 75
          transition: 5
        target:
          device_id: a23dddfedf38db2a9055c43f0cd6f7b6
    - conditions:
        id:
        - 'OFF'
      sequence:
      - action: light.turn_off
        data:
        target:
Resulteerd in (maar is wel werkende):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj2ioDIW3QC--L8HRKub9Nq9k1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrz9XWRG0uYb6R2TTULvXJNj.png?f=fotoalbum_large

En zo staan er in alle automations wel die gele opmerkingen, op de eerste automation na...

Zie ik iets over het hoofd? ik kan de meldingen wel negeren want de automations werken maar dat voelt ook niet goed 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-02-2026 17:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• loyske
Pakhaas schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Kom je er wel op als je met een browser naar http://<ip van omvormer> gaat?

• TheFes
Matroxion schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:27:
Dag allemaal,

ik heb een issue waar ik zo niet zelf uit kom;
de volgende code staat in de automations.yaml en betreft een werkende automation aangemaakt via de gui echter als ik de automations.yaml open staat er allemaal gele waarschuwingstext (zie screenshot):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
id: '1730882011685'
  alias: BDR_MAIN inloopkast licht
  description: Wanneer er iemand de inloopkast inloopt gaat de LED strip aan
  triggers:
  - type: occupied
    id: 'ON'
  - type: not_occupied
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    id: 'OFF'
  conditions:
  - condition: time
    after: 06:45:00
    before: '22:59:00'
  actions:
  - choose:
    - conditions:
        id:
        - 'ON'
      sequence:
      - action: light.turn_on
        data:
          brightness_pct: 75
        target:
    - conditions:
        id:
        - 'OFF'
      sequence:
      - action: light.turn_off
        data:
        target:
Resulteerd in (maar is wel werkende):

[Afbeelding]

En zo staan er in alle automations wel die gele opmerkingen, op de eerste automation na...

Zie ik iets over het hoofd? ik kan de meldingen wel negeren want de automations werken maar dat voelt ook niet goed 8)7
Dat zijn false positives vanuit de HA Extension in VS Code. Kun je negeren.

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:59
TheFes schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Dat zijn false positives vanuit de HA Extension in VS Code. Kun je negeren.
Ohhh...gelukkig, dan ga ik er ook niet meer naar kijken...thnx!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Geen probleem :) Die van mij is 3.6GB en in de tijd voor heel wat optimalisatie vanuit HA was hij zelfs 13GB ofzo.
Doen jullie nog iets met keep_purge_days op de recorder? Ik heb iig wat sensoren uitgeschakeld die veel data genereren.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Matroxion De Code VS extensie is al weer tijden "stuk". Als in, het loopt heeeeeeeeeel ver achter op de huidige staat van HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ferra Nee, heb gewoon standaard 10 dagen en sla alles op. Zit me niets in de weg :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is de ZBT‑2 tijdelijk niet leverbaar? Zie telkens levertijden van enkele weken tot ruim een maand.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:37
Vandaag de update naar HA 2026.2.0 gedaan. En meteen viel de Denon/Marantz integratie uit.
Met hulp hiervan 1.3.2 van de integratie geladen en nu loopt het weer. Had geen zin om te wachten op release 2026.2.1.

Ik vraag me dus af.. Worden dingen wel getest met Home assistant voordat een release wordt uitgebracht? Of ben ik hier de tester?

Want dit gaat dus kapot kennelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 06-02-2026 19:53 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

badkuip schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:53:
Vandaag de update naar HA 2026.2.0 gedaan. En meteen viel de Denon/Marantz integratie uit.
Met hulp hiervan 1.3.2 van de integratie geladen en nu loopt het weer. Had geen zin om te wachten op release 2026.2.1.

Ik vraag me dus af.. Worden dingen wel getest met Home assistant voordat een release wordt uitgebracht? Of ben ik hier de tester?

Als je denkt dat HA alle mogelijke setups kan testen, moet ik je teleurstellen. Gaat niet lukken. Dus ja als je de versie 0 pakt, ben je nog een beetje beta-tester.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• badkuip
Cyberpope schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Als je denkt dat HA alle mogelijke setups kan testen, moet ik je teleurstellen. Gaat niet lukken. Dus ja als je de versie 0 pakt, ben je nog een beetje beta-tester.
Nee dat denk ik niet. Ik denk niet dat HA alle dingen kan testen. Dat was m'n vraag ook niet 😜.

Mijn vraag was of er wel dingen getest worden. Kennelijk wel en ik doe daar aan mee.

Maar dat wil ik dus niet. Ik wil best meewerken maar niet op het niveau dat er basic dingen stuk gaan.
Ik kan me eraan onttrekken door niet de.0 release te installeren. Maar dat blijkt nergens uit, behalve uit jouw woorden. Een punt 0 wordt met dezelfde mededeling uitgebracht als een punt 1 of verder. Er is niets waaruit je kan afleiden dat het nog niet stable is.

Een algemeen gehanteerde structuur van stable build met tussendoor testing builds zou helpen.

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

badkuip schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Nee dat denk ik niet. Ik denk niet dat HA alle dingen kan testen. Dat was m'n vraag ook niet 😜.

Mijn vraag was of er wel dingen getest worden. Kennelijk wel en ik doe daar aan mee.

Maar dat wil ik dus niet. Ik wil best meewerken maar niet op het niveau dat er basic dingen stuk gaan.
Ik kan me eraan onttrekken door niet de.0 release te installeren. Maar dat blijkt nergens uit, behalve uit jouw woorden. Een punt 0 wordt met dezelfde mededeling uitgebracht als een punt 1 of verder. Er is niets waaruit je kan afleiden dat het nog niet stable is.

Een algemeen gehanteerde structuur van stable build met tussendoor testing builds zou helpen.
Enkel de .0 release bevat nieuwe features. De .1/.2/.3/.4 release zijn bugfixes op de .0 release. En aan het einde van de maand heb je ook beta releases waar je je op kan inschrijven tussen de laatste woensdag van de maand en de eerste woensdag van de maand. Daar worden de features die gepland zijn voor de volgende .0 release getest. Zodat de .0 release op de eerste woensdag van de maand kan uitkomen.

Als tijdens de beta geen gebruikers hebben getest die de aangepaste Integrations gebruiken, zal niemand de bug hebben gezien. Dus als er meer gebruikers mee doen met de beta en ook op dat moment al bug reports indienen, kan het sneller gefixt worden.

Als je dit niet wilt, kan je het beste de .0 release overslaan zoals anderen ook zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 06-02-2026 20:54 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vraag me dus af.. Worden dingen wel getest met Home assistant voordat een release wordt uitgebracht?
Ja, er zijn mensen die de beta testen. Als je wil kun je daar zelf aan meedoen. Kijk maar eens naar alle pre-releases voordat men overgaat tot een normale release: core/releases. Vervolgens melden beta-testers de problemen die ze tegenkomen:
Reporting issues: As this is a beta test, you might encounter unexpected behavior or issues. 🐞 We use the GitHub issue tracker to track beta issues. You can find our issue trackers and the reported issues during beta here:

Report(ed) beta dashboards/UI/frontend issues
Report(ed) beta integrations/automations/backend/core issues
Report(ed) beta documentation issues.
Maar als er niemand betatest met de integration waar jij een probleem mee hebt, of in een net andere combinatie met andere factoren waardoor de bug niet opduikt, dan kan het zijn dat de bug pas wordt ontdekt na de normale release.

Hoe meer mensen de beta testen en problemen rapporteren, hoe minder bugs er in de release zullen zitten.

• badkuip
Dankjulliewel. Ik ben weer wat wijzer geworden!

• RobertMe
  • Nu online

Ik heb een Denon versterker en 0 issues (met 2026.2).

Dus nouja, het zal prima getest zijn. Alleen natuurlijk niet met alle apparaten die Denon / Marantz ooit hebben uit gebracht.

In de ~6 jaar dat ik nu HA draai heb ik nog nooit een bug gehad waarbij ik dacht "hebben ze dit wel getest?". Wel af en toe "dit is slecht doordacht" (lekker by default transities doen bij aanpassen lampen / activeren scenes. Leuk als je een Zigbee lamp hebt met "geprogrammeerde" scene om over 15 minuten van volledig gedimd naar 100 te gaan als wakeup light en vervolgens de lampen binnen een seconde op volle sterkte branden. Prima om wakker te worden so to say :X :p.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-03 15:28
Ik heb toch al een paar maal gehad dat dingen bij de .0 release niet meer werkten, die dan in een van de volgende releases gecorrigeerd werden.
Gelukkig was dat snel verholpen door de backup van de vorige release terug te zetten.
Maar daar waar ik vroeger alle updates deed, ben ik enkel nog de laatste release van de maand beginnen te doen, tot over een paar maanden, omdat mijn O-droid niet meer ondersteund wordt, wegens 32 bit.

Nu blijf ik zonder updates verder gaan, tot er in 1 van de updates een extra feature zou bijkomen, die ik absoluut zou willen, om dan HA te migreren naar docker op mijn HTPC/NAS server, die dan 24/ zal gaan draaien, ipv enkel wanneer ik TV wil kijken, of de NAS of andere server funkties wil gebruiken.

De hardware van die HTPC is wel samengesteld met componenten voor minimaal energieverbruik, en draait op ongeveer 18W als ik TV kijk en er dus dingen gestreamd worden, en heeft nog genoeg capaciteit om daar nog een hoop meer mee te gaan doen.

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

RobertMe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Ik heb een Denon versterker en 0 issues (met 2026.2).

Dus nouja, het zal prima getest zijn. Alleen natuurlijk niet met alle apparaten die Denon / Marantz ooit hebben uit gebracht.

In de ~6 jaar dat ik nu HA draai heb ik nog nooit een bug gehad waarbij ik dacht "hebben ze dit wel getest?". Wel af en toe "dit is slecht doordacht" (lekker by default transities doen bij aanpassen lampen / activeren scenes. Leuk als je een Zigbee lamp hebt met "geprogrammeerde" scene om over 15 minuten van volledig gedimd naar 100 te gaan als wakeup light en vervolgens de lampen binnen een seconde op volle sterkte branden. Prima om wakker te worden so to say :X :p.
Ik had deze keer zelfs 2 issues waar ik tegenaan liep. :) Denon/Marantz was de eerste die opviel. Zelf tijdelijk gefixt door een regel te commenten in de code. Werkte prima! Zo te zien is de integratie nu echter alweer gefixt, dus wordt die weer overschreven. :)

Andere issue is met de RFXCOM RFXtrx: https://github.com/home-assistant/core/issues/162476

Het komt erop neer dat mijn opzet, ser2net vanaf mijn NAS, een issue geeft tijdens de initialisatie. Ik dacht “ik wacht de eerste patch-ronde af tot iemand anders het issue gemeld heeft, maar tot nu toe leek ik de enige :+

Anyhow, even afwachten dus! :)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

InjecTioN schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Anyhow, even afwachten dus! :)
Zie dat 2.1 klaar staat 8)

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

hjs schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:17:
[...]

Zie dat 2.1 klaar staat 8)
Klopt! (Change log voor de geïnteresseerden)

2026.2.1 had ik er ook reeds opgezet, maar ook die leverde dezelfde issues op (hoewel de Denon/Marantz issues wèl opgelost waren).

Hence; nieuw issue aanmaken. :)

[ Voor 16% gewijzigd door InjecTioN op 07-02-2026 09:26 ]

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Hallo allemaal nieuwe gebruiker van ha,ik krijg elke keer een fout als ik een automation wil aanmaken namenlijk deze:
code:
1
Your new automatisering was saved, but waiting for it to set up has timed out. This could be due to errors parsing your configuration.yaml, please check the configuration in developer tools. Your automatisering will not be visible until this is corrected and automatiseringen are reloaded. Changes to area, category, or labels were not saved and must be reapplied
Draai op de laatste uitgave 2026..2 geloof ik?
Iemand een idee?

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25

Antonio di

a mi me dijeron que si

Vos schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:49:

Wat ik precies zoek:
- Regenkans voor vandaag
Ik herken dit ook. Ik woon op 10 km van KNMI in de Bilt en krijg o.a. de temperatuur vandaar omdat er geen KNMI meetstation in mijn plaats is.
Mogelijke oplossingen;
- Kijken of iemand in jouw woonplaats een eigen weerstation heeft en de data hiervan publiceert,
..via bijv. een website. Dit Home Assistant (HA) infietsen
- Kijken of er er bij jouw heel dicht in de buurt een "Shenzhen Fine Offset Electronics Co., Ltd.", (FOSHK) eigen
..merk Ecowitt of een van de vele klonen/rebrands weerstation is en dit 'vrij niet versleutelde" signaal van zo'n
..unit met een gateway van hun oppikken en HA in fietsen met de HA integratie Ecowitt.
- Zelf een weerstation (of deel) nemen met een interface naar HA, bijv. Ecowitt.

Zie voor Ecowitt e.d. ook review:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:15
fredhuizinga schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:01:
Ik heb thuis vier rookmelders, in homeassistant heb ik daar een kaart voor gemaakt:
[Afbeelding]

Zelf heb ik geen scherm in huis, heb nog niet een uitgebreide smarthome en gebruik ha alleen voor aansturen van mijn thuisbatterijen. Nu heb ik vrij simplistisch een brandmeldpaneel gemaakt om snel te kunnen zien welke melder actief is, op zolder hoor ik hem moeilijk beneden als deze af gaat. Het zijn zigbee melders, met een vier kanaals zigbee schakeldingetje heb ik het zo gemaakt:
[Afbeelding]

Nog wel een proof of concept, dus niet superstrak maar een aardig begin vind ik zelf.
Deze hang ik dan uiteindelijk ergens naast de voordeur/meterkast.
Maar als je een van de rookmelders niet hoort, hoe weet je dan dat je bij je brandmeldpaneel moet gaan kijken? En als je een melding krijgt op je telefoon, zie je toch wel welke melder het is?

Ik zie dus niet helemaal het nut van zo'n paneeltje...?
Pagina: 1 ... 374 ... 384 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.