Zou je die redenen kunnen noemen? Anders schiet het niet op
Shelly geeft zelf aan dat je niets aan de GPIO's moet koppelen als de Shelly 1 met 230V gevoedt wordt:
Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5":
⚠CAUTION! High voltage on the add-on interface when the Device is powered!
Bij de add-on wordt
specifiek aangegeven dat deze
wel voor een veilige galvanische scheiding zorgt:
Shelly Plus Add-on is a galvanically isolated sensor interface for all Shelly Plus relays
Je linkt naar voorbeelden,
zoals deze van jezelf, die niet vergelijkbaar zijn. Om bij je eigen voorbeeld te blijven: je gebruikt een usb-voeding (als ik het goed zie) en die is, bij een usb-voeding die in Europa verkocht mag worden, voorzien van een goede scheiding waardoor je niet direct 230V op je krijgt. Dus dat is prima en veilig

Let wel op dat je een goede lader koopt, want helaas zijn er ook in Nederland toch gevaarlijke exemplaren verkrijgbaar:
Onderzoek elektrische veiligheid USB-laders 230 Volt (NVWA)
Die galvanische scheiding en een juiste isolatie zit simpelweg niet in de Shelly 1, dat scheelt onderdelen (en dus ruimte + geld). Dit is ook niet nodig, omdat bij normaal gebruik je niks met de GPIO's doet als de Shelly netvoeding krijgt.
Dat er voorbeelden te vinden zijn van zelfbouwprojecten (die ik zelf ook heb) die netjes gevoed worden met een veilige usb-stekker maakt het niet opeens veilig om een Shelly 1 zonder galvanische scheiding direct te gebruiken met een sensor in je zwembad.
Maar ik sta uiteraard open voor uitleg waarom ik het volledig bij het verkeerde eind heb
[
Voor 13% gewijzigd door
Gizz op 27-06-2023 12:40
]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX