Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 14:13
DarkAllMan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Hier ook een newby, gisteren overgestapt van Domoticz naar HA.
Maar dat moet volgens mij redelijk simpel kunnen. Voeg een kaart toe en selecteer je lampen (entiteiten)
Save de kaart. Ga dan naar edit en daar heb je de optie om een toggle aan je titel toe te voegen die alle lampen in de kaart uit/aan zet.

[Afbeelding]
Thx, dat werkt inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

DarkAllMan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Hier ook een newby, gisteren overgestapt van Domoticz naar HA.
Maar dat moet volgens mij redelijk simpel kunnen. Voeg een kaart toe en selecteer je lampen (entiteiten)
Save de kaart. Ga dan naar edit en daar heb je de optie om een toggle aan je titel toe te voegen die alle lampen in de kaart uit/aan zet.

[Afbeelding]
Het wordt wel steeds stiller in het Domoticz topic.
Zelf ook in April overgestapt naar HA, biedt je zo veel meer mogelijkheden.

kleine tip:
Waar je wel ff rekening mee moet houden is dat data in HA standaard maar 2 weken wordt bewaard. Het is wijs om iets van influxDB ernaast te draaien.
Dit in tegenstelling tot Domoticz die Klimaat data tot een jaar vast hield (bij mij dan)
Dan hou je data veel langer vast

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:18
Aalard99 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:56:
Hi,

Ik ben een newbie met HA, ik heb een aantal jaar Domoticz gebruikt op een Raspberry PI waarbij ik een aantal simpele zaken doe.

- 4 Z-Wave schakelaars met lampen die automatisch na zonsondergang aan gaan.
- Uitlezen via P1 USB kabel Elektra en Gas.
- Temperatuur sensor via Z-Wave.

Inmiddels draai ik succesvol deze functies op HA dus helemaal tevereden. Ik wil eigenlijk nog één relatief simpele functie toevoegen wat maar niet lukt en dat is een knop op het dashboard waarmee ik alle 4 de lampen met één druk kan in en uit kan schakelen.

Ik ben al een tijdje aan het klooien maar het wil maar niet lukken om dit werkend te krijgen. Heeft iemand een goede tip voor mij?
Je kan ook via een helper (Settings -> Devices & Services -> Helpers) een groep aanmaken en daar de lampen aan toevoegen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
luigi87 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Het wordt wel steeds stiller in het Domoticz topic.
Zelf ook in April overgestapt naar HA, biedt je zo veel meer mogelijkheden.

kleine tip:
Waar je wel ff rekening mee moet houden is dat data in HA standaard maar 2 weken wordt bewaard. Het is wijs om iets van influxDB ernaast te draaien.
Dit in tegenstelling tot Domoticz die Klimaat data tot een jaar vast hield (bij mij dan)
Dan hou je data veel langer vast
HA heeft twee type data. De states data wordt in de recorder opgeslagen en is standaard 10 dagen.
Er is echter ook long term statistics, en deze worden onbeperkt opgeslagen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Energy data, maar in principe kun je elke entity met een numerieke state daarin opslaan

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:17:
[...]

HA heeft twee type data. De states data wordt in de recorder opgeslagen en is standaard 10 dagen.
Er is echter ook long term statistics, en deze worden onbeperkt opgeslagen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Energy data, maar in principe kun je elke entity met een numerieke state daarin opslaan
Inderdaad de Energy data gaat wel verder terug.
Maar een custom made sensor die mijn warmteset uitleest niet. Moet je dan per entity aangeven dat deze gebruik moet maken van de "long term Statistics"?

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:23
luigi87 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Maar een custom made sensor die mijn warmteset uitleest niet. Moet je dan per entity aangeven dat deze gebruik moet maken van de "long term Statistics"?
Het hangt van de config van je custom made sensor af.
"
Long-term Statistics
Home Assistant has support for storing sensors as long-term statistics if the entity has the right properties. To opt-in for statistics, the sensor must have state_class set to one of the valid state classes: measurement, total or total_increasing. For certain device classes, the unit of the statistics is normalized to for example make it possible to plot several sensors in a single graph.
"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Hij moet een numerieke state hebben, een unit_of_measurement en de juiste state_class (total_increasing, total of measurement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

denuz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Het hangt van de config van je custom made sensor af.
"
Long-term Statistics
Home Assistant has support for storing sensors as long-term statistics if the entity has the right properties. To opt-in for statistics, the sensor must have state_class set to one of the valid state classes: measurement, total or total_increasing. For certain device classes, the unit of the statistics is normalized to for example make it possible to plot several sensors in a single graph.
"
TheFes schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:30:
[...]

Hij moet een numerieke state hebben, een unit_of_measurement en de juiste state_class (total_increasing, total of measurement).
Duidelijk
en deze lopen onbeperkt door omdat er maar 24 registraties per dag worden onthouden.

Long-term statistics are different than the other objects in the database, which are stored exactly as they happened and are automatically purged after a period (default is 10 days). Statistics are never purged. Because they are summarized every hour, they only create 24 entries per day.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:55
Ik wist overigens niet dat er een OTA Flash methode was voor de ESP32 gebaseerde Shellies
Zie ook deze site met meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Wie heeft er goede ervaringen met camera's buitenshuis die geïntegreerd kunnen worden in HA? Liefst op batterij en wifi. Abbo is niet gewenst.

Ik ben hier echt totaal niet in thuis maar vanwege een acute bedreiging en aangifte zou ik heel snel wat willen aanschaffen. Normaal zoek ik het allemaal uit, vrouwlief wil het liefst dat het morgen hangt.

Heel veel dank voor de reacties bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32

ST10©DE

Dus.............

Ok, wie kan me helpen met het volgende probleem. Ik heb een muziek collectie op /Data/Music/ Hoe kan ik deze directory toevoegen aan HA?

Ik heb het volgende al geprobeerd maar dat werkt niet:
YAML:
1
2
3
4
default_config:
  homeassistant:
    media_dirs:
      music: /Data/Music

En

YAML:
1
2
3
4
default_config:
  homeassistant:
    media_dirs:
      local: /Data/Music

Moet de media in de /home/.homeasstistant/ directory staan?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-06-2023 21:42 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@ST10©DE Dit hangt volledig af van je install...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ST10©DE schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:39:
Ok, wie kan me helpen met het volgende probleem. Ik heb een muziek collectie op /Data/Music/ Hoe kan ik deze directory toevoegen aan HA?

Ik heb het volgende al geprobeerd maar dat werkt niet:
YAML:
1
2
3
4
default_config:
  homeassistant:
    media_dirs:
      music: /Data/Music

En

YAML:
1
2
3
4
default_config:
  homeassistant:
    media_dirs:
      local: /Data/Music

Moet de media in de /home/.homeasstistant/ directory staan?
In ieder geval moet homeassistant: twee spaties naar voren, nu valt het onder default_config waar het niet hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

TheFes schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:45:
[...]

In ieder geval moet homeassistant: twee spaties naar voren, nu valt het onder default_config waar het niet hoort
Als ik dat doe, krijg ik "invalid slug Media (try media) for dictionary value @ data['media_dirs']"

Doh! Hoofdletter was natuurlijk fout.......

[ Voor 6% gewijzigd door ST10©DE op 28-06-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Septillion schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:42:
@ST10©DE Dit hangt volledig af van je install...
HA Core op Debian 12

Ik heb nu:

YAML:
1
2
3
homeassistant:
  media_dirs:
    media: /Data/Music

en krijg de error "Unknown error". Logfile zegt weinig.

Edit:
Ik denk een filerechten kwestie

Edit2 :
Was inderdaad een filerechten kwestie. Is nu opgelost! Het werkt! Op naar de volgende uitdaging!

[ Voor 47% gewijzigd door ST10©DE op 28-06-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Mijn vraag
Ik heb een lamp in mijn huiskamer staan die ik de dag voordat de container wordt geleegd aan wil laten gaan in de kleur van de container (een idee dat ik heb gejat van @SjoerdOe. Dit heb ik gedaan met vier automatiseringen:

- Restafval (regenbooglicht, via de Color Loop automation
- GFT (groen licht)
- PMD (oranje licht)
- Papier (blauw licht)

Helaas werkt de automatisering niet, en ik weet niet waarom. De integraties werken goed, handmatige triggers bevestigen dat de eindresultaten werken, maar de automatiseringen worden gewoon niet getriggerd. Ik heb de states gecheckt op de relevante dagen en deze veranderen naar verwachting, de integratie werkt goed. Een automatisering ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4LP8p7m.jpg

Wat gaat hier mis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant
Afvalwijzer integratie
Color Loop automation

In het grote topic gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 29-06-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

Rouwette

Rouwette.com

FicoF schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:10:
Wie heeft er goede ervaringen met camera's buitenshuis die geïntegreerd kunnen worden in HA? Liefst op batterij en wifi. Abbo is niet gewenst.

Ik ben hier echt totaal niet in thuis maar vanwege een acute bedreiging en aangifte zou ik heel snel wat willen aanschaffen. Normaal zoek ik het allemaal uit, vrouwlief wil het liefst dat het morgen hangt.

Op batterij wordt lastig denk ik, de Reolink met zonnepaneel en accu camera’s worden niet ondersteund geloof ik. Als een cam ONVIF of rtsp heeft kun je hem wel toevoegen denk ik.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:36

Heb je HA al draaien? Zo nee, zoek dan liever een oplossing die out of the box werkt. Daarmee geef je waarschijnlijk je privacy te koop aan een derde partij maar dat is de enige manier om snel een camerafeed te hebben. Geef je wel iets om privacy? Check dan vooral het officiële HA forum voor advies. Dit is een vraag die daar al vaak is gesteld en waar je dus ook direct een antwoord kunt vinden. Realiseer je wel dat wat je vraagt technisch gezien niet helemaal lekker is: wifi + camera op een accu. Dat wordt heel vaak batterijen vervangen of opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mn_box
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik heb een challenge en ik hoop dat iemand me kan helpen met de oplossing.

Ik heb een warmwater meter geinstalleerd waarmee ik L/min meet (en daarmee L per dag/maand etc). Met een binary_sensor tel ik vervolgens hoevaak er warm water gebruikt wordt. Voor een beetje bewustwording in het huishouden wil ik meten wie de langste douchebeurt had (en dus wanneer en hoeveel liter er gebruikt is). Ik realiseer me dat als iemand warm water uit de keuken gebruikt tijdens een douchebeurt dat die meetelt (maar dat gebeurt zelden). Er moet dus ook iets van een threshold inzitten (bijv 10 liter) om te flaggen dat het een douchebeurt betrof (en niet een beetje warm water voor het koken).

Is er iemand handig met templating yaml die me hierbij zou kunnen helpen. Hierbij de 2 inputsensoren die ik nu heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5MZmrCFACuxv5XrJ5e80HmaheM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuEf5waeEZzdcJsJL7rdCvlH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:03
TheFes schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Je moet hem na het flashen weer toevoegen aan het netwerk. De Shelly maakt een access point aan. Als je daarmee verbind kun je de WiFi instellingen invoeren en zal hij weer verbinden met je netwerk.

Ik wist overigens niet dat er een OTA Flash methode was voor de ESP32 gebaseerde Shellies
Lap, gisteren nog een keertje geprobeerd maar nu is de Shelly echt kapot. Na het flashen van Tasmota krijg ik geen AP en heb ik dus geen toegang meer tot de Shelly. Met een adapter en dus wired verbinding krijg ik hem misschien wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@mn_box Naar mijn idee makkelijkste omdat het beter te debuggen is, een automation.

Denk zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
description: ""
mode: restart
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.water_flow
    above: 1
    id: start
    below: 1
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: start
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data: "{{ states('sensor.water_gebruik')|float }}"
            target:
              entity_id: input_number.water_start
          - service: input_datetime.set_datetime
            data:
              datetime: "{{ now() }}"
            target:
              entity_id: input_datetime.water_start
          - wait_for_trigger:
                for:
                  seconds: 10
                above: 1
            continue_on_timeout: false
          - service: input_number.increment
            data: {}
            target:
              entity_id: input_number.douchebeurten
          - wait_for_trigger:
                below: 1
            continue_on_timeout: false
            data:
              value: >-
                {{ states('sensor.water_gebruik')|float -
                states('input_number.water_start')|float }}
            target:
              entity_id: input_number.watergebruik_douchebeurt
            data:
              value: >-
                {{ (now() -
                states('input_datetime.water_start')|as_datetime|as_local).seconds
                }}
            target:
              entity_id: input_number.tijd_douchebeurt

Moet je alleen niet de automation(s) herladen tijdens het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@supertanno Kan je de yaml eens posten? (Rechts boven 3-dots => Edit in yaml) UI is mooi voor overzicht maar mist elke vorm van detail :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Tibs schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Lap, gisteren nog een keertje geprobeerd maar nu is de Shelly echt kapot. Na het flashen van Tasmota krijg ik geen AP en heb ik dus geen toegang meer tot de Shelly. Met een adapter en dus wired verbinding krijg ik hem misschien wel goed.
Ben ik nu ook mee bezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCdNxg1V5vOK5OFe4f53UqPozpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yrFgTKnEYaT0jbchAPOJbbP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 22:47
Rouwette schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:06:
[...]

Op batterij wordt lastig denk ik, de Reolink met zonnepaneel en accu camera’s worden niet ondersteund geloof ik. Als een cam ONVIF of rtsp heeft kun je hem wel toevoegen denk ik.
Reolink valt wel mee hoor... Als je de camera's als ONVIF binnenneemt werkt bij mij bv de E1 Pro perfect en met wat zoeken ook volledig de pan/tilt functies...

Groter probleem is HomeAssistant als de deze als OS versie draait en de storage die je nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik gebruik de Mitsubishi WF-RAC integratie voor mijn 3 airco's en dat werkt over het algemeen prima. Maar soms heb ik na een herstart dat een of meerdere airco's op een status van "Unavailable" of "Unknown" blijven hangen, en dat herstelt zichzelf niet. Vaak loop ik wat te klooien met enable/disable en herstart van de VM, maar ik vind het een beetje een gepruts. Komt iemand anders dit ook bekend voor en zoja, valt er iets aan te doen? Alle drie de apparaten hebben een vast IP overigens, en via de Mitsubishi Smart-Air app werkt het wel prima.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:52

JoepW

iRacer & Home Assistant

Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:36:
Ik gebruik de Mitsubishi WF-RAC integratie voor mijn 3 airco's en dat werkt over het algemeen prima. Maar soms heb ik na een herstart dat een of meerdere airco's op een status van "Unavailable" of "Unknown" blijven hangen, en dat herstelt zichzelf niet. Vaak loop ik wat te klooien met enable/disable en herstart van de VM, maar ik vind het een beetje een gepruts. Komt iemand anders dit ook bekend voor en zoja, valt er iets aan te doen? Alle drie de apparaten hebben een vast IP overigens, en via de Mitsubishi Smart-Air app werkt het wel prima.
Ik gebruik bewust dit: v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller
En heb dat probleem nooit.

Misschien heb je het probleem omdat de cloud integratie dan niet reageert?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JoepW schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Ik gebruik bewust dit: v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller
En heb dat probleem nooit.

Misschien heb je het probleem omdat de cloud integratie dan niet reageert?
Zou het toch eens kunnen zijn inderdaad, ik zie in de app wel de temps, maar reageren doet die airco niet. Het is precies degene die het slechtste bereik heeft. Ik zal daar eerst eens naar gaan kijken. Maar ik moet zeggen dat het ook weleens gebeurt met de airco die bijna letterlijk langs een AP hangt, dus er is in ieder geval iets vreemds aan de hand.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:26
EDIT: fixed

[ Voor 101% gewijzigd door Cyrus The Virus op 29-06-2023 13:23 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:50
supertanno schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:57:
Mijn vraag
Ik heb een lamp in mijn huiskamer staan die ik de dag voordat de container wordt geleegd aan wil laten gaan in de kleur van de container (een idee dat ik heb gejat van @SjoerdOe. Dit heb ik gedaan met vier automatiseringen:

- Restafval (regenbooglicht, via de Color Loop automation
- GFT (groen licht)
- PMD (oranje licht)
- Papier (blauw licht)

Helaas werkt de automatisering niet, en ik weet niet waarom. De integraties werken goed, handmatige triggers bevestigen dat de eindresultaten werken, maar de automatiseringen worden gewoon niet getriggerd. Ik heb de states gecheckt op de relevante dagen en deze veranderen naar verwachting, de integratie werkt goed. Een automatisering ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Wat gaat hier mis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant
Afvalwijzer integratie
Color Loop automation

[mbr]In het grote topic gedaan[/mbr]
Is de Condition wel correct?
De waarde van "Collection date tomorrow" is 'gft'.
Dus je condition zou moeten zijn {{ states('sensor.collection_date_tomorrow') = 'gft' }} o.i.d.

Zelf was ik ook van plan zoiets te maken, maar pas triggeren wanneer ik als eerste in de ochtend mijn voordeur opentrek en dat dan een lamp de juiste kleur geeft (of mijn Nest Mini een TTS-omroep doet).

Kun je de YAML-code van je automation posten?
Je zou later alle automations in 1 automation kunnen samenvoegen en middels een "Choose" de juiste actions kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik probeer een trigger te maken op een sensor state, het is een percentage, is het niet gewoon, zodra deze op 100 staat, wil ik iets triggeren. Maar krijg onderstaande error. Ik snap het probleem niet, lijkt me niet dat het probleem is dat het een string is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b9H87HOgip3eIumnl34hdjsLb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ry18UFae46r7V5Ew3vlqcl34.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:40:
Ik probeer een trigger te maken op een sensor state, het is een percentage, is het niet gewoon, zodra deze op 100 staat, wil ik iets triggeren. Maar krijg onderstaande error. Ik snap het probleem niet, lijkt me niet dat het probleem is dat het een string is?

[Afbeelding]
Lijkt mij dat ergens anders binnen de volledige automation iets mis gaat, en niet specifiek in het stukje (/de "stap", in dit geval trigger) de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Lijkt mij dat ergens anders binnen de volledige automation iets mis gaat, en niet specifiek in het stukje (/de "stap", in dit geval trigger) de fout zit.
Als ik de state in developer tools test staat er dit:

"This template does not listen for any events and will not update automatically."

Het is een platform sensor die ik wil gebruiken, ik denk dat het wel iets met de trigger te maken heeft, gezien daar de foutmelding op staat... weet alleen niet waarom/wat ik hiermee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als het om acute bedreiging gaat zou ik echt absoluut héél ver wegblijven van wifi en batterij. Camera's op batterij houden het niet lang vol dus die nemen meestal alleen op bij beweging/herkenning, daar heb je weinig aan want die missen nog wel eens iets. Camera's op wifi zijn alleen nuttig als je er een SD kaartje in stopt, anders zijn ze waardeloos voor jouw usecase, want zelfs hele stabiele wifi is niet te vertrouwen.

Ik zou gewoon kijken naar een Dahua of Reolink PoE camera + PoE injector, dan is het één UTP kabel trekken en je bent klaar. Binnen hang je dan die injector aan een stroompunt waar je ook netwerk in de buurt hebt.

Dahua heeft goeie integratie met Home Assistant, en al helemaal als je daar nog Frigate tussen zet voor detectie en opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:08:
[...]

"This template does not listen for any events and will not update automatically."

Het is een platform sensor die ik wil gebruiken, ik denk dat het wel iets met de trigger te maken heeft, gezien daar de foutmelding op staat... weet alleen niet waarom/wat ik hiermee moet.
Wat nu als je eens de volledige YAML post? Dan kan iedereen die meeleest oordelen of de fout in de trigger zit zoals je verwacht, of toch ergens anders ;)

Ps: je kunt een automation helemaal niet in de developer tools plakken testen (plakken kan uiteraard altijd, zal alleen niet werken/niks opleveren). Dus ik weet ook niet wat je precies bedoelt met "state in developer tools test". Welke state? Of bedoel je de aitomation / state trigger? Want dat laatste kun je niet testen. Uberhaupt kun je de YAML niet in dev tools => templates testen (want dat is om Jinja2 templates te testen die je in een autoation stap opneemt) en daarnaast is een trigger een "event" (het moment dat...) en geen state/toestand. (De toestand van de sensor kan 100 zijn, en het moment dat de toestand naar 100 gaat/wijzigt is een gebeurtenis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:08:
[...]

gebruik je ergens een template in deze automation?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:49:
[...]

gebruik je ergens een template in deze automation?
Dat is wel een vrij veilige gok gezien de originele screenshot :p
Maar zolang @Sp33dFr34k de volledige automation niet deelt valt er niet meer te doen dan te gissen.
Ik zet mijn (virtuele) geld in ieder geval in op een template met daarin iets van states() of is_state() etc alleen dan zonder quotes om het entity id (gezien "sensor is undefined", zal die wel pogen een variabele genaamd sensor te lezen, terwijl het de sting sensor.<...> moet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Dat is wel een vrij veilige gok gezien de originele screenshot :p
Maar zolang @Sp33dFr34k de volledige automation niet deelt valt er niet meer te doen dan te gissen.
Ik zet mijn (virtuele) geld in ieder geval in op een template met daarin iets van states() of is_state() etc alleen dan zonder quotes om het entity id (gezien "sensor is undefined", zal die wel pogen een variabele genaamd sensor te lezen, terwijl het de sting sensor.<...> moet zijn).
Dit is ook mijn gok ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@RobertMe @TheFes sorry voor het gebrek aan info, hierbij de volledige automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: Auto 100% opgeladen
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.e208_battery_level
    to: "100"
condition: null
action:
  - choose:
      - conditions: []
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_ik
            data:
              data:
                tag: car charged
                persistent: false
                sticky: true
                icon_url: /local/car/e208.png
                notification_icon: mdi:car-battery
                visibility: public
              title: Auto is 100% opgeladen
                De Peugeot e208 is 100% opgeladen en kan verwijderd worden van
                de laadpaal. De actieradius is {{ sensor.e208_mileage }}
                kilometer.
          - service: notify.mobile_app_vrouw
            data:
              data:
                kilometer.
    default: []
mode: single

V.w.b. de developers console zat je dichtbij @RobertMe, mijn syntax klopte niet, onderstaande laat gewoon het batterijniveau zien:

YAML:
1
{{ states('sensor.e208_battery_level') }}

Result type: number
83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:05:
@RobertMe @TheFes sorry voor het gebrek aan info, hierbij de volledige automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    entity_id:
    from: null
action:
  - choose:
        sequence:
            data:
              data:
                kilometer.
            data:
              data:
                kilometer.

V.w.b. de developers console zat je dichtbij @RobertMe, mijn syntax klopte niet, onderstaande laat gewoon het batterijniveau zien:

YAML:
1

83
Maar werkt het nu ook? :P
Want dat van deb tools klopt, geef je zelf al aan. Maar dat is niet wat je in het template hebt staan ;) (daar mist states('') om het entity id).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Maar werkt het nu ook? :P
Want dat van deb tools klopt, geef je zelf al aan. Maar dat is niet wat je in het template hebt staan ;) (daar mist states('') om het entity id).
Nee, het werkt niet. Tbh doe ik nog niet lang iets met automations, ik ben recent geswitched vanaf node-red. Maar ik heb deze gewoon in de GUI gemaakt en dan komt dit eruit rollen. Ik heb gewoon het entity ID aangeklikt uit de lijst. Als ik de entity ID vervang door jouw suggestie m.b.t. de states() eromheen, dan krijg ik een foutmelding.

"Message malformed: Entity states('sensor.e208_battery_level') is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['entity_id']"

Of moet ik dan geen platform state gebruiken, maar iets anders? Ik dacht dat het state platform juist de state van de geselecteerde entity uitleest, of denk ik nu te simpel? Ik dacht dat dit iets heel simpels zou zijn, maar ik mis ergens iets klaarblijkelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:11:
[...]

Nee, het werkt niet. Tbh doe ik nog niet lang iets met automations, ik ben recent geswitched vanaf node-red. Maar ik heb deze gewoon in de GUI gemaakt en dan komt dit eruit rollen. Ik heb gewoon het entity ID aangeklikt uit de lijst. Als ik de entity ID vervang door jouw suggestie m.b.t. de states() eromheen, dan krijg ik een foutmelding.

"Message malformed: Entity states('sensor.e208_battery_level') is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['entity_id']"

Of moet ik dan geen platform state gebruiken, maar iets anders? Ik dacht dat het state platform juist de state van de geselecteerde entity uitleest, of denk ik nu te simpel? Ik dacht dat dit iets heel simpels zou zijn, maar ik mis ergens iets klaarblijkelijk :+
Nogmaals, de fout zit niet in de trigger. Je hebt 2x een message met daarin {{ sensor.e208_mileage }} en dat is wat fout is.

Uit de eerste screenshot is die error bovenas dus puur "er is deze error opgetreden ergens tijdens het uitvoeren van de automation", maar dus niet specifiek in de trigger (maar in dit geval, 2x, in een template voor een notification message).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Nogmaals, de fout zit niet in de trigger. Je hebt 2x een message met daarin {{ sensor.e208_mileage }} en dat is wat fout is.

Uit de eerste screenshot is die error bovenas dus puur "er is deze error opgetreden ergens tijdens het uitvoeren van de automation", maar dus niet specifiek in de trigger (maar in dit geval, 2x, in een template voor een notification message).
My god, thanks man! Ik staarde me blind op die trigger, vanwege het feit dat de trace er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b9H87HOgip3eIumnl34hdjsLb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ry18UFae46r7V5Ew3vlqcl34.png?f=user_large

Lesson learnt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:19:
[...]

My god, thanks man! Ik staarde me blind op die trigger, vanwege het feit dat de trace er zo uit ziet:

[Afbeelding]

Lesson learnt :+
Maar in mijn eerste reactie haalde ik ook al aan dat het zeer zeer zeer onwaarschijnlijk was dat de fout in de trigger zat en dat je even de gehele automation moest posten ;) (maar toen was je nog stellig in dat het echt in de trigger moest zitten O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Oon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Als het om acute bedreiging gaat zou ik echt absoluut héél ver wegblijven van wifi en batterij. Camera's op batterij houden het niet lang vol dus die nemen meestal alleen op bij beweging/herkenning, daar heb je weinig aan want die missen nog wel eens iets. Camera's op wifi zijn alleen nuttig als je er een SD kaartje in stopt, anders zijn ze waardeloos voor jouw usecase, want zelfs hele stabiele wifi is niet te vertrouwen.

Ik zou gewoon kijken naar een Dahua of Reolink PoE camera + PoE injector, dan is het één UTP kabel trekken en je bent klaar. Binnen hang je dan die injector aan een stroompunt waar je ook netwerk in de buurt hebt.

Dahua heeft goeie integratie met Home Assistant, en al helemaal als je daar nog Frigate tussen zet voor detectie en opnames.
Dank voor de tips. Heb bedraad gekozen en morgen in huis. Integratie doen we dan later wel. Een werkzaam systeem is idd voor het moment prio 1. Dank voor de tips allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Maar in mijn eerste reactie haalde ik ook al aan dat het zeer zeer zeer onwaarschijnlijk was dat de fout in de trigger zat en dat je even de gehele automation moest posten ;) (maar toen was je nog stellig in dat het echt in de trigger moest zitten O-) )
Je hebt helemaal gelijk hoor, please accept my humble apologies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Infernoken schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Reolink valt wel mee hoor... Als je de camera's als ONVIF binnenneemt werkt bij mij bv de E1 Pro perfect en met wat zoeken ook volledig de pan/tilt functies...

Groter probleem is HomeAssistant als de deze als OS versie draait en de storage die je nodig hebt...
De E1 pro heb ik ook, werkt super met de reolink add-on

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 22:32
Sp33dFr34k schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:05:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
trigger:
    entity_id:
action:
  - choose:
        sequence:
            data:
              data:
                kilometer.
            data:
              data:
                kilometer.

YAML:
1

83
Mogen de conditions in een choose leeg zijn? En wat is het nut er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
golles schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Blijkbaar mag het, en het zal ook wel werken, maar nut heeft het niet dus die zou ik wel even weghalen @Sp33dFr34k.
En ik neem aan dat het ook mogelijk zal zijn om de twee service calls (incl. alles wat daar onder hangt) te combineren in een enkele aanroep die de notificatie naar twee apparaten stuurt. Alleen ben ik zelf te onbekend met notifications om daar een versimpeling in te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
CappieL schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Is de Condition wel correct?
De waarde van "Collection date tomorrow" is 'gft'.
Dus je condition zou moeten zijn {{ states('sensor.collection_date_tomorrow') = 'gft' }} o.i.d.

Zelf was ik ook van plan zoiets te maken, maar pas triggeren wanneer ik als eerste in de ochtend mijn voordeur opentrek en dat dan een lamp de juiste kleur geeft (of mijn Nest Mini een TTS-omroep doet).

Kun je de YAML-code van je automation posten?
Je zou later alle automations in 1 automation kunnen samenvoegen en middels een "Choose" de juiste actions kunnen aansturen.
De code is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Afvallamp GFT
trigger:
  - platform: time
    at: "18:00:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.afvalwijzer_gft
    attribute: is_collection_date_tomorrow
    state: "true"
action:
  - if:
        entity_id: input_boolean.rainbow_light_toggle
        state: "on"
    then:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.afvallamp_gft
    metadata: {}

Ik heb dus geen gebruik gemaakt van sensor.afvalwijzer_collection_date_tomorrow, maar sensor.afvalwijzer_gft, en dan attribute is_collection_date_tomorrow. Dit deed ik omdat het mij makkelijker leek dan zowel sensor.afvalwijzer_collection_date_tomorrow als sensor.afvalwijzer_next_type te controleren. Ik heb in Developer Tools ook de namen en states van deze attribute gecheckt, dat komt allemaal goed overeen.

Ik ben nog niet heel erg thuis in Home Assistants diepere lagen en heb ook geen achtergrond in programmeren, dus moet ook eerlijk zeggen dat veel van de mogelijkheden nog een beetje over mijn hoofd gaan (en de documentatie is ook niet super leekvriendelijk :9 ), dus ik had me nog niet verdiept in mogelijkheden als "Choose". Alles in één automation rollen zou zeker een verbetering zijn van de huidige situatie, zelfs als ik deze automations aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

golles schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Ik heb wat lopen kopiëren/verwijderen etc. maar ik heb hem vereenvoudigd naar simpelweg:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
    entity_id:
action:
  - parallel:
      - service: notify.mobile_app_s10_ik
        data:
          data:
            De Peugeot e208 is 100% opgeladen en kan verwijderd worden van de
            laadpaal. De actieradius is {{ states('sensor.e208_mileage') }}
            kilometer.
      - service: notify.mobile_app_s10_vrouw
        data:
          data:
            De Peugeot e208 is 100% opgeladen en kan verwijderd worden van de
            laadpaal. De actieradius is {{ states('sensor.e208_mileage') }}
            kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Blijkbaar mag het, en het zal ook wel werken, maar nut heeft het niet dus die zou ik wel even weghalen @Sp33dFr34k.
En ik neem aan dat het ook mogelijk zal zijn om de twee service calls (incl. alles wat daar onder hangt) te combineren in een enkele aanroep die de notificatie naar twee apparaten stuurt. Alleen ben ik zelf te onbekend met notifications om daar een versimpeling in te bieden.
Goeie, dat laatste zal ik eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
supertanno schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:09:
[...]

De code is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Afvallamp GFT
trigger:
  - platform: time
    at: "18:00:00"
condition:
    entity_id: sensor.afvalwijzer_gft
    attribute: is_collection_date_tomorrow
    state: "true"
action:
  - if:
    then:
        target:
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.afvallamp_gft
    metadata: {}

Ik heb dus geen gebruik gemaakt van sensor.afvalwijzer_collection_date_tomorrow, maar sensor.afvalwijzer_gft, en dan attribute is_collection_date_tomorrow. Dit deed ik omdat het mij makkelijker leek dan zowel sensor.afvalwijzer_collection_date_tomorrow als sensor.afvalwijzer_next_type te controleren. Ik heb in Developer Tools ook de namen en states van deze attribute gecheckt, dat komt allemaal goed overeen.

Ik ben nog niet heel erg thuis in Home Assistants diepere lagen en heb ook geen achtergrond in programmeren, dus moet ook eerlijk zeggen dat veel van de mogelijkheden nog een beetje over mijn hoofd gaan (en de documentatie is ook niet super leekvriendelijk :9 ), dus ik had me nog niet verdiept in mogelijkheden als "Choose". Alles in één automation rollen zou zeker een verbetering zijn van de huidige situatie, zelfs als ik deze automations aan de praat krijg.
Ik gok dat de quotes om true bij de condition weg moeten. De GUI voegt die automatisch toe, maar een attribute kan daadwerkelijk een boolean zijn en niet een string

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:53

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Ik heb sinds kort een zonnepanelen systeem. Energie leverancier is Tibber welke dynamische tarieven hanteert. Ze hebben een HA integratie. Maar wat ik nu eigenlijk wil is op basis van hun dynamische uur prijzen uit gaan reken wat ik zou krijgen voor de opgewekte zonne energie. Is er iemand die al zoiets heeft gemaakt? Of misschien bestaat precies wat ik wil al. Alle tips welkom. Anders ga ik zelf aan de slag namelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
EVILSalami schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:57:
Ik heb sinds kort een zonnepanelen systeem. Energie leverancier is Tibber welke dynamische tarieven hanteert. Ze hebben een HA integratie. Maar wat ik nu eigenlijk wil is op basis van hun dynamische uur prijzen uit gaan reken wat ik zou krijgen voor de opgewekte zonne energie. Is er iemand die al zoiets heeft gemaakt? Of misschien bestaat precies wat ik wil al. Alle tips welkom. Anders ga ik zelf aan de slag namelijk :)
Ik heb enige tijd geleden daar een post aan geweid. Zie: AWEF in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
Dit zou het Energy Dashboard ook prima kunnen doen. Al gaat dat wel over stroom wat je teruglevert. Of wil je dit berekenen over de daadwerkelijke totale opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Sicco92 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Dit zou het Energy Dashboard ook prima kunnen doen. Al gaat dat wel over stroom wat je teruglevert. Of wil je dit berekenen over de daadwerkelijke totale opwek?
Het energie dashboard houd alleen voor afgenomen en teruggeleverde stroom de kosten / opbrengsten bij. Voor alle overige dingen moet je zelf iets bedenken (wat ik dus gedaan heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Aan de reacties hierboven is al duidelijk dat je je vraag iets duidelijker moet stellen en goed de termen opgewekte energie/teruggeleverde energie uit elkaar moet houden.

Je krijgt van Tibber immers alleen geld voor de energie die je teruglevert. Opgewekte energie gaat voor een deel direct je huis in.

Ik denk dat je met het energy dashboard uit de voeten kunt. Daar kan je voor de kWh prijs een entity gebruiken die dus elk uur update.

[ Voor 3% gewijzigd door Slinkos op 30-06-2023 09:43 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:03
En? Gelukt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:42
Kan iemand me op weg helpen?
Ik probeer mijn (HACS) integratie Nibe Uplink Heat Pumps opnieuw te installeren.
Echter wanneer ik de integratie opnieuw wil toevoegen krijg ik de volgende foutmelding:

"Config-flow kon niet geladen worden: 500 Internal Server Error Server got itself in trouble"

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Weet iemand of er een handige manier is om herhalend (maar niet gepland) verbruik te vergelijken? Bijv. alle momenten +/- 10 minuten waar onze vaatwasser aan stond

Ik heb een automation die een notificatie stuurt als de droger, wasmachine of vaatwasser klaar is, maar deze blijven toch nét niet goed werken. Ik wil graag binnen een minuut nadat ze klaar zijn kunnen herkennen dat dat zo is, puur aan het verbruik, maar dat lukt maar niet.

Als ik even het verbruik hiervan bekijk dan zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS8qXCw7yKiKqUBYNRdU2ubuyQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ar3IJOl18o35P4GR1o6a36IR.png?f=fotoalbum_large

Het lastige is dat ze allemaal tussendoor even nagenoeg niks verbruiken en dan weer opstarten, en dat ze ook niet meteen naar 0 zakken. Een enkele run van de vaatwasser ziet er ingezoomd zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pct-gjbad4b3coaOvMPllIxRslA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zUvwWmoCNYbcL1P3PA9Q0fiG.png?f=fotoalbum_large

Verbruik, dan zakt hij een hele tijd naar zo'n 75 watt, dan even nagenoeg niks, en dan begint z'n 2e cyclus.
Nadat hij klaar is zakt het gebruik even naar ~1,5 watt, dan is er een korte piek van 10-20 watt (ik vermoed wanneer hij open springt en piept), en dan zakt het verbruik weer naar ~1,5 watt. Dat laatste is of een afwijking van de stekker die er tussen zit (HomeWizard Energy Socket, maar zelfs die zal niet op de 1-2 watt nauwkeurig kunnen meten als het verbruik zo ver zakt), of de vaatwasser verbruikt wanneer niet in gebruik ook nog een dik (anderhalf) uur 1,5 watt. Daarna zakt het verbruik namelijk wel naar 0.

Gelukkig is in dit geval het gat maar 8 minuten, en de piek helemaal op het einde (die van 10-20 watt) 20 minuten nadat hij klaar is. Ik zou dus iets kunnen doen van 'verbruik 20 minuten onder de 100 watt' en dat zou redelijk accuraat moeten zijn.

Het lastige is dat ik dit dus voor ieder apparaat moet uitzoeken, waarvoor ik alle keren dat dat apparaat heeft gedraaid erbij moet zoeken, en ik kan ze niet makkelijk over elkaar heen leggen om te zien welke getallen ik als uiterste kan pakken.

Is daar iets voor? Kan ik op de een of andere manier filteren op '<x> minuten voor t/m <y> minuten na iedere keer dat <entity> boven <waarde> is geweest (in de laatste <periode>)' en die over elkaar heen renderen als een grafiek?

Het zal vast kunnen met Apexcharts en heel veel handwerk, maar ik zoek juist iets dat het (semi-)automatisch kan :) Een mooie volgende stap zou het herkennen van een cyclus kunnen zijn en dan tonen op hoeveel % van de cyclus de vaatwasser is en hoe lang die nog nodig heeft, maar dat is voor nu even out of scope :+

[ Voor 3% gewijzigd door Oon op 30-06-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Klopt het dat er geen sensoren beschikbaar zijn voor de data van het energy dashboard dat ha zelf genereert nadat je je bronnen daar hebt toegevoegd?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:51
Oon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:13:
Weet iemand of er een handige manier is om herhalend (maar niet gepland) verbruik te vergelijken? Bijv. alle momenten +/- 10 minuten waar onze vaatwasser aan stond

Ik heb een automation die een notificatie stuurt als de droger, wasmachine of vaatwasser klaar is, maar deze blijven toch nét niet goed werken. Ik wil graag binnen een minuut nadat ze klaar zijn kunnen herkennen dat dat zo is, puur aan het verbruik, maar dat lukt maar niet.

[Afbeelding]

Het lastige is dat ze allemaal tussendoor even nagenoeg niks verbruiken en dan weer opstarten, en dat ze ook niet meteen naar 0 zakken. Een enkele run van de vaatwasser ziet er ingezoomd zo uit:
[Afbeelding]

Verbruik, dan zakt hij een hele tijd naar zo'n 75 watt, dan even nagenoeg niks, en dan begint z'n 2e cyclus.
Nadat hij klaar is zakt het gebruik even naar ~1,5 watt, dan is er een korte piek van 10-20 watt (ik vermoed wanneer hij open springt en piept), en dan zakt het verbruik weer naar ~1,5 watt. Dat laatste is of een afwijking van de stekker die er tussen zit (HomeWizard Energy Socket, maar zelfs die zal niet op de 1-2 watt nauwkeurig kunnen meten als het verbruik zo ver zakt), of de vaatwasser verbruikt wanneer niet in gebruik ook nog een dik (anderhalf) uur 1,5 watt. Daarna zakt het verbruik namelijk wel naar 0.

Gelukkig is in dit geval het gat maar 8 minuten, en de piek helemaal op het einde (die van 10-20 watt) 20 minuten nadat hij klaar is. Ik zou dus iets kunnen doen van 'verbruik 20 minuten onder de 100 watt' en dat zou redelijk accuraat moeten zijn.

Het lastige is dat ik dit dus voor ieder apparaat moet uitzoeken, waarvoor ik alle keren dat dat apparaat heeft gedraaid erbij moet zoeken, en ik kan ze niet makkelijk over elkaar heen leggen om te zien welke getallen ik als uiterste kan pakken.

Is daar iets voor? Kan ik op de een of andere manier filteren op '<x> minuten voor t/m <y> minuten na iedere keer dat <entity> boven <waarde> is geweest (in de laatste <periode>)' en die over elkaar heen renderen als een grafiek?

Het zal vast kunnen met Apexcharts en heel veel handwerk, maar ik zoek juist iets dat het (semi-)automatisch kan :) Een mooie volgende stap zou het herkennen van een cyclus kunnen zijn en dan tonen op hoeveel % van de cyclus de vaatwasser is en hoe lang die nog nodig heeft, maar dat is voor nu even out of scope :+
Dit artikel legt uit hoe je een input selector kan gebruiken om de verschillende fases waar je vaatwasser/wasmachine/droger doorheen gaat bij te houden.

Volgens mij zou je je probleem op deze manier op kunnen lossen.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Warbringer schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Dit artikel legt uit hoe je een input selector kan gebruiken om de verschillende fases waar je vaatwasser/wasmachine/droger doorheen gaat bij te houden.

Volgens mij zou je je probleem op deze manier op kunnen lossen.
Dat is eigenlijk wel een heel leuk idee, ik heb er nooit aan gedacht om een vast lijstje aan waarden als 'state' te gebruiken voor een automation.

Ik zou 'm in het geval van de vaatwasser dus op 'drying' kunnen mikken als ik langer dan 10 minuten laag/geen stroom meet, en dan als hij 5 minuten op die state staat kan ik een melding sturen. In theorie zou dan een paar minuten later de deur open moeten springen en de vaatwasser moeten piepen. Dat is exact wat ik zou willen; de melding nét voor hij echt klaar is.

Maar dat lost helaas mijn probleem voor andere apparaten nog niet op, mijn vraag ging vooral over het opzoeken van de waarden die ik hier voor nodig heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Oon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de wasmachine kun je de eindcentrifuge detecteren. Deze is sneller en langer dan de spoelbeurten. Na de eindcentrifuge volgt dan nog een kreukhersteller en dan is ie klaar (meestal 1-2 minuten nadat de eindcentrifuge is afgelopen). Daar kun je prima op detecteren. Alleen voor kleine wasjes lukt het niet omdat er dan soms minder spoelgangen zijn én de eindcentrifuge neemt vaak minder vermogen (immers de trommel zit minder vol). Dus feilloos heb ik het nog niet gekregen maar zo'n 95% van de gevallen worden afgevangen met een nauwkeurigheid die zo'n 10-20 seconden afwijkt van de (veel te zachte) piepjes van de machine zelf. Voor die overige 5% heb ik een "wasmachine-reset" die een melding geeft als het einde gemist is.

Verder heb ik voor elk een helper boolean (wasmachine_bezig en droger_bezig) die true is als de machine aan het wassen is en na afloop weer op false gaat.

Droogtrommel is bij mij erg makkelijk aangezien we een gasdroger hebben (en die neemt dus alleen energie voor de rotatiemotor en blower). Vaatwasser hoeven we niet te weten. We zetten hem aan als we op bed gaan en de volgende ochtend is hij zeker klaar.

Wellicht kun je wat met mijn yaml (om mee te stoeien of zo):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
alias: Wasmachine en Droogtrommel Notificatie
trigger:
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    above: 150
    below: 1500
    for:
      minutes: 3
      seconds: 0
    id: wasmachine-klaar
    id: wasmachine-begin
    above: 1500
    for:
      seconds: 12
      milliseconds: 0
    entity_id: sensor.droogtrommel_power
    id: droogtrommel-begin
    above: 100
    for:
      seconds: 15
    entity_id: sensor.droogtrommel_power
    id: droogtrommel-eind
    below: 100
    for:
      seconds: 45
    below: 4
    for:
      minutes: 2
    id: wasmachine-reset
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            id: wasmachine-begin
            entity_id: input_boolean.wasmachine_bezig
            state: "off"
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
      - conditions:
            id: wasmachine-klaar
        sequence:
          - wait_for_trigger:
              - type: power
                platform: device
                device_id: aced5f94d7c9b6249c810d36e46da54c
                domain: sensor
                below: 150
                for:
                  minutes: 2
            timeout:
              minutes: 8
            target:
          - repeat:
              count: "3"
              sequence:
                - service: tts.say
                  data:
                    entity_id: >-
                      media_player.inpak_nest,media_player.huiskamer_nest,media_player.keuken_nest,media_player.jbl_gameroom
                - delay:
                    seconds: 20
      - conditions:
            id: wasmachine-reset
        sequence:
            target:
          - repeat:
              count: "2"
              sequence:
                  data:
                      media_player.inpak_nest,media_player.huiskamer_nest,media_player.keuken_nest,media_player.jbl_gameroom
                - delay:
      - conditions:
            id: droogtrommel-begin
            entity_id: input_boolean.droger_bezig
            state: "off"
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
      - conditions:
            id: droogtrommel-eind
        sequence:
            target:
          - repeat:
              count: "3"
              sequence:
                  data:
                - delay:
mode: restart
trace:
  stored_traces: 10

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
Dwazer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Hier wordt uitgelegd wat je aan die melding kunt doen :)
Heb voor mezelf deze maar gelijk aangepast en getest: Lijkt het netjes te doen :)

Ben van:

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: command_line
    name: "EUR/USD"
    command: curl -s -XGET 'https://api.exchangerate.host/latest?base=EUR&symbols=USD'
    scan_interval: 600
    unit_of_measurement: "USD"
    value_template: "{{ value_json.rates.USD | round(4) }}"

Naar deze opzet gegaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
command_line:
  - sensor:
      name: "EUR/USD"
      unique_id: EUR_USD
      command: "curl -s -XGET https://api.exchangerate.host/latest?base=EUR&symbols=USD"
      scan_interval: 600
      unit_of_measurement: "USD"
      value_template: "{{ value_json.rates.USD | round(4) }}"

Mocht iemand er eventueel naar zoeken hoe dit op te zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:27

Vos

AFCA

Septillion schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:05:
@Vos Publiceert T-mobile niet gewoon ook de routing voor tv? Want dan kan het onding er gewoon tussenuit. Twee routers achter elkaar is gewoon altijd gezeik.
Ik heb de T-Mobile Zyxel er tussenuit gehaald. Daarna in de Deco IPTV/TVLAN ingeschakeld en Internet VLAN op ID 300 en prioriteit 0.

Nu doet Home Assistant het ook weer prima remote via DuckDNS zonder verdere aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

HuismAndré schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:10:
[...]

Bij de wasmachine kun je de eindcentrifuge detecteren. Deze is sneller en langer dan de spoelbeurten. Na de eindcentrifuge volgt dan nog een kreukhersteller en dan is ie klaar (meestal 1-2 minuten nadat de eindcentrifuge is afgelopen). Daar kun je prima op detecteren. Alleen voor kleine wasjes lukt het niet omdat er dan soms minder spoelgangen zijn én de eindcentrifuge neemt vaak minder vermogen (immers de trommel zit minder vol). Dus feilloos heb ik het nog niet gekregen maar zo'n 95% van de gevallen worden afgevangen met een nauwkeurigheid die zo'n 10-20 seconden afwijkt van de (veel te zachte) piepjes van de machine zelf. Voor die overige 5% heb ik een "wasmachine-reset" die een melding geeft als het einde gemist is.

Verder heb ik voor elk een helper boolean (wasmachine_bezig en droger_bezig) die true is als de machine aan het wassen is en na afloop weer op false gaat.

Droogtrommel is bij mij erg makkelijk aangezien we een gasdroger hebben (en die neemt dus alleen energie voor de rotatiemotor en blower). Vaatwasser hoeven we niet te weten. We zetten hem aan als we op bed gaan en de volgende ochtend is hij zeker klaar.

Wellicht kun je wat met mijn yaml (om mee te stoeien of zo):
YAML:
1
...
Super bedankt voor het delen, daar kan ik zeker wat mee.

Vwb onze vaatwasser, die gaat hier juist vaak overdag aan omdat we zonnepanelen hebben en dynamische energie, dus vaak is het gunstiger om dat overdag te doen. Scheelt weer in de BTW die we moeten betalen voor import :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:37
Ik heb een vraagje: ik heb een Tesla Wall Connector v3 welke helaas geen RFID lezer heeft (om de laadpas van mijn werkgever te gebruiken en zo dus de laadkosten te declareren).

Bestaat er in HA de mogelijkheid om de laadkosten te declareren middels een applicatie? Ik hoor graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 23:02
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is, maar ik probeer het gewoon.
Al jaren gebruik ik HA i.c.m. de nodige Shelly Plus S-en. Eigenlijk nooit problemen gehad, werkt helemaal prima. Ook gebruik ik de nodige HUE lampen. Maar nu komt ie...

Mijn zoon (4) heeft de Google Nest ontdekt en geeft de meest leuke opdrachten, zo ook "Hey google, alles aan" en "hey google, alles uit"... en ja, letterlijk alles aan/uit. Koelkasten, computers, wasmachine, airco's... letterlijk alle lampen en pluggen gingen uit en daarmee dus ook de NUC waarop ik HA heb draaien.

Ik heb gezocht in de app van Shelly naar een oplossing om de optie om de plug uit te kunnen zetten te kunnen activeren. Deze zit er echter niet in, dat is jammer want de plugs van HomeWizard hebben deze optie wel.
Verder heb ik gezocht of in HA een oplossing ligt, helaas niet gevonden.

Kortom, heeft iemand hiervoor wellicht een oplossing? Ik wil het dus onmogelijk maken op de Shelly Plug S uit te kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
JaRuBe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:41:
Al jaren gebruik ik HA i.c.m. de nodige Shelly Plus S-en. Eigenlijk nooit problemen gehad, werkt helemaal prima. Ook gebruik ik de nodige HUE lampen. Maar nu komt ie...

Mijn zoon (4) heeft de Google Nest ontdekt en geeft de meest leuke opdrachten, zo ook "Hey google, alles aan" en "hey google, alles uit"... en ja, letterlijk alles aan/uit. Koelkasten, computers, wasmachine, airco's... letterlijk alle lampen en pluggen gingen uit en daarmee dus ook de NUC waarop ik HA heb draaien.

Ik heb gezocht in de app van Shelly naar een oplossing om de optie om de plug uit te kunnen zetten te kunnen activeren. Deze zit er echter niet in, dat is jammer want de plugs van HomeWizard hebben deze optie wel.

Kortom, heeft iemand hiervoor wellicht een oplossing? Ik wil het dus onmogelijk maken op de Shelly Plug S uit te kunnen zetten.
De pluggen die niet uit mogen niet naar Google Assistant exposen lijkt me dan het makkelijkst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:43:
[...]

De pluggen die niet uit mogen niet naar Google Assistant exposen lijkt me dan het makkelijkst
Voor de "veiligheid" zou ik het dan eerder omdraaien. Alles excluden en alleen toestaan wat wel mag. Dus bv lights domain en zeer specifieke switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 22:16

Eraser127

Nijkerk

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb vanochtend mijn Ikea slimme lampen vervangen door een Ecodim 07 zigbee draaidimmer met domme spotjes. Nu ben ik in Home Assistant mijn scripts aan het wijzigen (dim/full/film), maar ik kan helemaal geen x-aantal procent instellen bij de dimmer (wat dus wel kon met de slimme lampen). Ik kan als optie wel de brightness omhoog stappen, maar ik wil gewoon in een keer naar de gewenste brightness toe.

Kijk ik verkeerd, of kan dit helaas niet?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Eraser127 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:58:
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb vanochtend mijn Ikea slimme lampen vervangen door een Ecodim 07 zigbee dimmer met domme spotjes. Nu ben ik mijn scripts aan het wijzigen (dim/full/film), maar ik kan helemaal geen x-aantal procent instellen bij de dimmer (wat dus wel kon met de slimme lampen). Ik kan als optie wel de brightness omhoog stappen, maar ik wil gewoon in een keer naar de gewenste brightness toe.

Kijk ik verkeerd, of kan dit helaas niet?
Gebruik de service call light.turn_on, daarin zit een brightness_pct optie (er vanuit gaande dat je dimmer als light entity in HA staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:09:
[...]

Gebruik de service call light.turn_on, daarin zit een brightness_pct optie (er vanuit gaande dat je dimmer als light entity in HA staat)
Tnx, dat was het idd en zo had ik het ook, maar dacht dat ik de brightness ook wel kon veranderen terwijl de lamp al aan staat, dus instant van dim naar full bijvoorbeeld zonder eerst in het script de dimmer weer uit te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Eraser127 op 01-07-2023 14:47 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Eraser127 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Tnx, dat was het idd en zo had ik het ook, maar dacht dat ik de brightness ook wel kon veranderen terwijl de lamp al aan staat, dus instant van dim naar full bijvoorbeeld zonder eerst in het script de dimmer weer uit te zetten.
Dat kan ook gewoon, je kunt die service call gewoon gebruiken op een lamp die al aan staat, je hoeft hem niet eerst uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Dat kan ook gewoon, je kunt die service call gewoon gebruiken op een lamp die al aan staat, je hoeft hem niet eerst uit te zetten
Je hebt gelijk, het werkt ook. Ik had alleen te klein verschil en niet helemaal instant waardoor het niet opviel.

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

JaRuBe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:41:

Maak een 2e huis aan en zet alles wat je niet wilt laten vallen onder 'alles' daar in. Dan kun je het toch nog bedienen maar niet meer met zo'n blanket statement.

Hier hebben we 2 huizen, zijnde thuis en loods. Als ik thuis tegen Google zeg dat alles uit moet dan doet Google alles in huis uit maar laat de loods met rust (en andersom).

Geef je "verborgen" huis wel een goede naam en geef de "verborgen" ruimte(s) ook een goede naam (want als hij die ruimte raadt kan hij nog steeds "hey Google, <verborgen ruimte> uit" zeggen om alles in die ruimte uit te doen.

Zorgen dat dingen niet "exposed" zijn kan natuurlijk ook maar dan kun je ze zelf ook niet meer met de stem bedienen (en soms is stembediening best handig). Overigens zou ik dingen zoals de schakelaar van de koelkast, CV en dat soort dingen juist weer niet exposen in Google.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 01-07-2023 15:51 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

TWKterry

Master Mariner

Ik heb net z2mqtt naar de laatste versie geupdate, verder draait alles de laatste versies onder HAOS.
De zigbee sensors blijven grijs.
z2mqtt log ziet er goed uit, mosquitto add-on log ziet er goed uit, HA-core log geeft
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
2023-07-01 15:19:39.623 ERROR (MainThread) [homeassistant.util.logging] Exception in async_discover when dispatching 'mqtt_discovery_new_update_mqtt': ({'availability': [{'topic': 'zigbee2mqtt/bridge/state'}, {'topic': 'zigbee2mqtt/plug_GK50/availability'}], 'availability_mode': 'all', 'command_topic': 'zigbee2mqtt/bridge/request/device/ota_update/update', 'device': {'configuration_url': '/api/hassio_ingress/JvIyIcf72kfKjH4x4H8Hz7qz6-IDB_VxjfM4tV2XL1k/#/device/0xa4c13886d32665ef/info', 'identifiers': ['zigbee2mqtt_0xa4c13886d32665ef'], 'manufacturer': 'Nous', 'model': 'Smart plug (with power monitoring) (A1Z)', 'name': 'plug_GK50'}, 'device_class': 'firmware', 'entity_picture': 'https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/raw/master/images/logo.png', 'latest_version_template': "{{ value_json['update']['latest_version'] }}", 'latest_version_topic': 'zigbee2mqtt/plug_GK50', 'name': 'plug_GK50', 'payload_install': '{"id": "0xa4c13886d32665ef"}', 'state_topic': 'zigbee2mqtt/plug_GK50', 'unique_id': '0xa4c13886d32665ef_update_zigbee2mqtt', 'value_template': "{{ value_json['update']['installed_version'] }}", 'platform': 'mqtt'},)
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/mixins.py", line 270, in async_discover
config: DiscoveryInfoType = discovery_schema(discovery_payload)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/validators.py", line 232, in __call__
return self._exec((Schema(val) for val in self.validators), v)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/validators.py", line 355, in _exec
raise e if self.msg is None else AllInvalid(self.msg, path=path)
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/validators.py", line 351, in _exec
v = func(v)
^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__
return self._compiled([], data)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 818, in validate_callable
return schema(data)
^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__
return self._compiled([], data)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 595, in validate_dict
return base_validate(path, iteritems(data), out)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 433, in validate_mapping
raise er.MultipleInvalid(errors)
voluptuous.error.MultipleInvalid: invalid url for dictionary value @ data['device']['configuration_url']

Iemand enig idee waar ik dit probleem zoeken moet?
Sorry als dit beter onder het z2mqtt topic past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 23:02
TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Ik zie nu net pas de optie in de HA app waarbij ik idd GA kan uitsluiten per apparaat. Direct geprobeerd en het werkt. Deze zijn nu niet mee zichtbaar. Top, dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik heb na diverse add-on updates dat mijn gekoppelde Zigbee2MQTT devices niet meer doorkomen in HA. Als ik in de interface van Zigbee2MQTT kijk zie ik de devices en hebben ze ook waardes en kan ik lampen bijv. togglen. Maar in het HA dashboard staat alles op Unavailable.

Nu zie ik in de logs van Mosquitto broker 'Client acc845f3 disconnected, not authorised' terugkomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
[15:31:58] INFO: Starting mosquitto MQTT broker...
2023-07-01 15:31:58: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
[15:31:59] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[15:31:59] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
2023-07-01 15:31:58: mosquitto version 2.0.15 starting
2023-07-01 15:31:58: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
2023-07-01 15:31:58: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/go-auth.so
2023-07-01 15:31:58:  ├── Username/password checking enabled.
2023-07-01 15:31:58:  ├── TLS-PSK checking enabled.
2023-07-01 15:31:58:  └── Extended authentication not enabled.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: Opening websockets listen socket on port 1884.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv4 listen socket on port 8883.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv6 listen socket on port 8883.
2023-07-01 15:31:58: Opening websockets listen socket on port 8884.
2023-07-01 15:31:58: mosquitto version 2.0.15 running
2023-07-01 15:31:58: New connection from 127.0.0.1:40468 on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: Client <unknown> closed its connection.
2023-07-01 15:31:58: New connection from 172.30.33.0:47826 on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: New client connected from 172.30.33.0:47826 as mqttjs_9822a7c4 (p2, c1, k60, u'addons').
2023-07-01 15:31:59: New connection from 192.168.0.108:58996 on port 1883.
error: received null username or password for unpwd check
[b]2023-07-01 15:31:59: Client acc845f3 disconnected, not authorised.[/b]
2023-07-01 15:32:01: New connection from 192.168.0.108:59002 on port 1883.
2023-07-01 15:32:01: New client connected from 192.168.0.108:59002 as d9b9a14c (p2, c1, k15, u'homeassistant').
2023-07-01 15:32:04: New connection from 192.168.0.108:59007 on port 1883.
2023-07-01 15:32:04: Client acc845f3 disconnected, not authorised.
2023-07-01 15:32:09: New connection from 192.168.0.108:59017 on port 1883.
2023-07-01 15:32:09: Client acc845f3 disconnected, not authorised.
2023-07-01 15:32:12: New connection from 172.30.32.1:38458 on port 1883.
2023-07-01 15:32:12: New client connected from 172.30.32.1:38458 as dutch_gas_prices (p2, c1, k60, u'mosquitto').
2023-07-01 15:32:14: New connection from 172.30.32.1:38472 on port 1883.

Denk dat daar iets niet goed gaat? Iemand een idee?

Mijn Mosquitto broker configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQKPPKrHfBbxMLUrL2Sg8J9YDQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2shEHZEgnE8Dxax9TfCthlUS.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Zigbee2MQTT configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1R7zWEj2pJ4ayYNj9-W4I-_XQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3Z3X5zazgH9FO4PkZNaQ75h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
TheFes schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:35:
[...]

Ik gok dat de quotes om true bij de condition weg moeten. De GUI voegt die automatisch toe, maar een attribute kan daadwerkelijk een boolean zijn en niet een string
Ik zal dit dan proberen. Maandag gaat PMD aan de straat, dus zondagavond zal ik weten of het heeft gewerkt. Ik rapporteer dan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Vos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:39:
Ik heb na diverse add-on updates dat mijn gekoppelde Zigbee2MQTT devices niet meer doorkomen in HA. Als ik in de interface van Zigbee2MQTT kijk zie ik de devices en hebben ze ook waardes en kan ik lampen bijv. togglen. Maar in het HA dashboard staat alles op Unavailable.

Nu zie ik in de logs van Mosquitto broker 'Client acc845f3 disconnected, not authorised' terugkomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
[15:31:58] INFO: Starting mosquitto MQTT broker...
2023-07-01 15:31:58: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
[15:31:59] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[15:31:59] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
2023-07-01 15:31:58: mosquitto version 2.0.15 starting
2023-07-01 15:31:58: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
2023-07-01 15:31:58: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/go-auth.so
2023-07-01 15:31:58:  ├── Username/password checking enabled.
2023-07-01 15:31:58:  ├── TLS-PSK checking enabled.
2023-07-01 15:31:58:  └── Extended authentication not enabled.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: Opening websockets listen socket on port 1884.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv4 listen socket on port 8883.
2023-07-01 15:31:58: Opening ipv6 listen socket on port 8883.
2023-07-01 15:31:58: Opening websockets listen socket on port 8884.
2023-07-01 15:31:58: mosquitto version 2.0.15 running
2023-07-01 15:31:58: New connection from 127.0.0.1:40468 on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: Client <unknown> closed its connection.
2023-07-01 15:31:58: New connection from 172.30.33.0:47826 on port 1883.
2023-07-01 15:31:58: New client connected from 172.30.33.0:47826 as mqttjs_9822a7c4 (p2, c1, k60, u'addons').
2023-07-01 15:31:59: New connection from 192.168.0.108:58996 on port 1883.
[b]2023-07-01 15:31:59: Client acc845f3 disconnected, not authorised.[/b]
2023-07-01 15:32:01: New connection from 192.168.0.108:59002 on port 1883.
2023-07-01 15:32:01: New client connected from 192.168.0.108:59002 as d9b9a14c (p2, c1, k15, u'homeassistant').
2023-07-01 15:32:04: New connection from 192.168.0.108:59007 on port 1883.
2023-07-01 15:32:04: Client acc845f3 disconnected, not authorised.
2023-07-01 15:32:09: New connection from 192.168.0.108:59017 on port 1883.
2023-07-01 15:32:09: Client acc845f3 disconnected, not authorised.
2023-07-01 15:32:12: New connection from 172.30.32.1:38458 on port 1883.
2023-07-01 15:32:12: New client connected from 172.30.32.1:38458 as dutch_gas_prices (p2, c1, k60, u'mosquitto').
2023-07-01 15:32:14: New connection from 172.30.32.1:38472 on port 1883.

Denk dat daar iets niet goed gaat? Iemand een idee?

Mijn Mosquitto broker configuratie:

[Afbeelding]

Mijn Zigbee2MQTT configuratie:

[Afbeelding]
Ik heb iets vergelijkbaars gehad toen ik in HA had gezegd dat elke sensor/waarde gepubliceerd moest worden. Mogelijk dat ik een overflow veroorzaakte vanwege het aantal berichten. Die setting uitgezet in conf.yaml en daarna nooit meer problemen gehad.

Ik dacht dat ik het zelfs hier op GoT had geplaatst, misschien even zoeken hier of in het Zigbee2mqtt topic.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

@Vos
Mijn probleem met z2mqtt devices die niet meer zichtbaar zijn lijkt hetzelfde als bij jouw (paar posts eerder).
Ook ik had net geupgrade naar de laatste versie, alleen was die slechts 2 uur oud dus waarschijnlijk een bug.
Ik heb de backup van z2mqtt terug gezet naar 1.31.2 en nu werkt alles weer.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/18170

[ Voor 9% gewijzigd door TWKterry op 01-07-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@TWKterry Thnx, dat was het inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

z2mqtt probleem

KoenK : Should be fixed in v1.32.0-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Taro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Als je er veel moeite voor moet doen om ze in en uit te schakelen, dan vind ik het een ander verhaal. Maar heb dat geautomatiseerd via HomeAssistant dus kost geen moeite meer
Cross-quote naar een ander topic, maar hoe doe je dit @Taro?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hmmbob schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:27:
[...]

Cross-quote naar een ander topic, maar hoe doe je dit @Taro?
Als het een SolarEdge omvormer betreft kan je deze uitleg volgen: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Taro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:28:
[...]

Als het een SolarEdge omvormer betreft kan je deze uitleg volgen: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Nee, is een goodwe omvormer. En volgens mij zit in de GW integratie een bug dat je de net limit wel omlaag kan zetten, maar er niet meer af kan halen :-(

Ik denk dat ik morgen gewoon de AC automaat om zet. DC kan dan gewoon aanblijven, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hmmbob schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Nee, is een goodwe omvormer. En volgens mij zit in de GW integratie een bug dat je de net limit wel omlaag kan zetten, maar er niet meer af kan halen :-(
Dan moet je inderdaad op zoek naar een alternatieve of handmatige oplossing.
Ik denk dat ik morgen gewoon de AC automaat om zet. DC kan dan gewoon aanblijven, toch?
Ik lees verschillende voorkeuren ivm het risico op vlambogen. Op mijn SolarEdge omvormer zit een eigen schakelaar, die heb ik voorheen gebruikt. Daarnaast zit er in mijn situatie een AC onderbreker tussen de omvormer en meterkast en een AC automaat in de meterkast. Ik ben wat dat betreft niet voldoende onderlegd om het juiste advies te geven, maar ik heb dus zelf nog nooit 1 van de 2 AC opties uitgeschakeld en heb wel gelezen dat de AC automaat omzetten een goede optie is. Maar 100% zeker weet ik dat niet.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Hmmbob schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Ik heb ook een GoodWe omvormer, en ik ben dit nog niet tegengekomen. En ik heb de export limit toch al een aantal keren omlaag gezet bij lage prijzen sinds ik de omvormer heb.
Wel moest ik in de SolarGo app het schuifje bij Export/Power Limit op aan zetten, anders deed de export limit in Home Assistant helemaal niks. Je kon schuiven wat je wilde, er gebeurde niks.

Heb je het al eens geprobeerd? Ik ben de bug al wel eens tegengekomen op GitHub, maar volgens mij staat die ook al heel lang op Closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah, ik ging het net proberen maar de slider deed precies niets. SolarGo nog nooit gebruikt, ik ga eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
@Hmmbob Afhankelijk van je omvormer heb je de SolarGo of PV Master app nodig bij GoodWe. Ik heb zelf de GW5K-DT, daarvoor werkt SolarGo in ieder geval prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, het is gelukt! Heb zelf de GW6K-DT. Had die SolarGo app nooit doorgekregen van de installateur - wel die gekke Sems portal maar die gebruik ik dus echt niet.

Setting aangepast, en nu kan ik in HA inderdaad ook de export uitschakelen (zojuist geprobeerd, werkt!)

Dank voor de duw in de juiste richting! Ik doe het liever zo op de "softe" manier dan hard schakelaars omzetten. Beter nog; ik kan het nu automatiseren of remote uitschakelen.

Edit: nog beter; ik ga er een actionable notification voor gebruiken als de prijs te ver naar beneden duikt (zoals morgen).

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 01-07-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Dan had je tenminste een installateur die al beter geïnformeerd was dan die van ons. Bij onze installateur was het niet eens bekend dat er een module bestond om hem uit te lezen.

Wij wonen nog maar een paar maanden in ons nieuwe huis, maar we verwachten netto terugleveraar te zijn dus ik laat de omvormer in 3 stappen automatisch afbouwen vanaf marktprijzen onder de 0. Bij helemaal negatieve prijzen komt die automatisch op 1% te staan. Een actionable notification zou ook prima werken, maar ik stuur die liever alleen maar als ik echt wat handmatig zou moeten doen, terwijl dit ook prima automatisch kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

Hierbij nog een vervolg post om een Tradim wifi vloerdimmer op basis van Tuya in HA werkend te krijgen met de local-tuya integration.

De vorige keer had ik de juiste gegevens verzameld die ik nodig heb om de boel in local-tuya aan de praat te krijgen, zie: Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Vandaag had ik weer wat tijd met als resultaat dat de vloerdimmer nu met tuya-local in HA werkt! :*)

Stappen:
als eerste HACS geïnstalleerd in HA, hiervoor bleek een github.com account nodig, geen idee waarom dat is, vind het maar knap onhandig aangezien ik niets met github doe, maar het was nodig dus maar aangemaakt.

Daarna tuya-local via HACS geïnstalleerd.
Daarbij de instructies zoals vermeld op tuya-local gebruikt.
Dat kwam feitelijk neer op het klikken van dit linkje https://my.home-assistant...ocal&category=integration voor de installatie.
En dit linkje https://my.home-assistant..._start/?domain=tuya_local voor de configuratie.
Waarna je een venster krijgt om de gegevens van je device wat je wilt toevoegen in de vullen.
Daar heb ik geen screenshot van gemaakt maar het invullen van onderstaande volstond:
  • Device ID bf845706baa24a2f59m1zb
  • local key
  • IP adres
Waar ik niets mee heb gedaan zijn:
  • Protocol (versie 3.3 stond al ingevuld dus dat heb ik maar zo gelaten)
  • Poll only (stond niet aangevinkt en ook niet gedaan natuurlijk want wil de dimmer wel kunnen bedienen ;) )
  • Sub device ID (was leeg en aangezien ik geen idee heb waar dat voor is ook maar leeg gelaten)
Ik had hierna nog wel een extra scherm met opties verwacht voor de 3 Data Points die ik eerder via het Tuya IoT account had achterhaald maar dat bleek niet nodig.

De vloerdimmer blijkt al ondersteund te worden want hij werd gedetecteerd als feit_dimmer, waar naar mijn idee deze FEIT Electrics Smart Wi-Fi Dimmer mee bedoelt wordt.
Ik heb de naam voor mijn dimmer veranderd naar “vloerdimmer”.

Hieronder nog wat screenshots van hoe de tuya-local integration er uit ziet na het toevoegen van de Tradim wifi vloerdimmer.

Overzicht:
Tuya-local integration for HA
Configuration:
tuya-local integration - device configuration

Entities:
tuya-local integration - entities Tradim wifi vloerdimmer

Wat er nu als todo punt eigenlijk nog open staat is de vloerdimmer de toegang naar internet ontzeggen zodat hij niet naar huis kan bellen maar zolang ik de Ziggo modem nog heb is dat geen optie.
Blijft dus even open staan tot ik mijn Ubiquiti EdgeRouter geïnstalleerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Vliegvlug dat GitHub account is nodig omdat HACS voor je de integratie van GitHub download. GitHub heeft voor de API die hiervoor gebruikt wordt limieten, en als alle gebruikers een generiek account vanuit HACS zouden gebruiken zou die limiet binnen no-time bereikt worden.
Vandaar dus dat je een eigen account moet koppelen.

Met toegang tot internet ontzeggen heb ik bij Tuya slechte ervaringen. Als ze geen internet hebben en niet om de zoveel tijd even met China mogen bellen, gaan ze in een soort van zombie status, en zijn ze niet meer te bedienen.
Daar staat ook iets over in de documentatie van local-tuya
https://github.com/make-a...offline-operation-gotchas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:08:
@Vliegvlug dat GitHub account is nodig omdat HACS voor je de integratie van GitHub download. GitHub heeft voor de API die hiervoor gebruikt wordt limieten, en als alle gebruikers een generiek account vanuit HACS zouden gebruiken zou die limiet binnen no-time bereikt worden.
Vandaar dus dat je een eigen account moet koppelen.
Dat van die limieten ben ik niet bekend mee maar dat is dus per gebruiker, dan is dat een goede reden.
Maar waarom je niet zonder account wat code kan downloaden is me eerlijk gezegd niet duidelijk, ik weet ook echter niets van github af dus waarschijnlijk ligt het daar aan. Zou verwachten dat je enkel voor submitten een account nodig zou hebben.
Met toegang tot internet ontzeggen heb ik bij Tuya slechte ervaringen. Als ze geen internet hebben en niet om de zoveel tijd even met China mogen bellen, gaan ze in een soort van zombie status, en zijn ze niet meer te bedienen.
Daar was ik nog niet van op de hoogte dus dank voor de heads-up!

Dat is dan waarschijnlijk de reden dat ik ook een aantal projecten ben tegengekomen waarbij er andere firmware op Tuya devices wordt gezet. Dat leek me al wat omslachtig als een IP block zou volstaan, maar dat zal dan wel de reden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Dat van die limieten ben ik niet bekend mee maar dat is dus per gebruiker, dan is dat een goede reden.
Maar waarom je niet zonder account wat code kan downloaden is me eerlijk gezegd niet duidelijk, ik weet ook echter niets van github af dus waarschijnlijk ligt het daar aan. Zou verwachten dat je enkel voor submitten een account nodig zou hebben.
Het is niet alleen het downloaden, maar HACS checkt ook periodiek of er updates op de repository zijn. Dat kun je natuurlijk zelf ook elke dag een keer doen, maar voor geautomatiseerde processen worden dus APIs gebruikt.
Daar was ik nog niet van op de hoogte dus dank voor de heads-up!

Dat is dan waarschijnlijk de reden dat ik ook een aantal projecten ben tegengekomen waarbij er andere firmware op Tuya devices wordt gezet. Dat leek me al wat omslachtig als een IP block zou volstaan, maar dat zal dan wel de reden zijn.
Buiten dat kan custom firmware ook additionele functionaliteit toevoegen. Echter maakt Tuya dit steeds moeilijker door firmware te beveiligen en verschillende chips te gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:20:
offtopic:
Omdat GitHub gratis is en het anders wel heel makkelijk is om een "DDOS" te doen. Gewoon paar (honderd)duizend downloads tegelijktijd laten lopen via edn botnet. Verplichten tot inloggen betekent dus dat ze limieten kunnen zetten op hoeveel je download / hoeveel API calls je mag doen. Het is dus puur om te voorkomen dat de servers alleen maar bezig zijn met "bogus" dingen i.p.v. legitiem verkeer(/gebruikers). Limieten op zichzelf zul je ook niet heel snel tegenaan lopen tenzij je (als individu) heel aparte zaken gaat doen. En het is ook niet ongewoon voor APIs om limieten in te stellen. De SolarEdge cloud API staat ook maar een X aantal requests per uur toe bv (en daarvoor betaal je als klant impliciet met de aankoop van hun omvormer). En dat zal voor veel meer cloud diensten gelden, waar je al dan niet voor betaald. Zelfde voor de weer integraties. OpenWeatherMap bv moet je ook verplicht een API key voor opvragen/genereren en kun je ook maar X aanvragen in Y tijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:08:
Check, ooit een Tuya-stekker gekocht, geen internettoegang betekend geen functionaliteit.
Niet veel later stond er Tasmota op, geen probleem :) , toen kon dat nog.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 76 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.