Het zou mij met de custom firmware voor de vloerdimmer enkel om het voorkomen van bellen naar China gaan, zou ook niet echt weten wat voor extra functionaliteit ik bij een dimmer zou willen dan aan, uit, omhoog en omlaag dimmen.TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:28:
[...]
Buiten dat kan custom firmware ook additionele functionaliteit toevoegen. Echter maakt Tuya dit steeds moeilijker door firmware te beveiligen en verschillende chips te gebruiken.
Maar voor complexere apparatuur kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Ik zag hier al een hele handleiding voor het desolderen van zo’n FEIT dimmer om hem te kunnen flashgeheugen met nieuwe firmware.
Nu denk ik dat dit gelukkig niet nodig is voor de Tradim vloerdimmer omdat er daar maar 1 printplaat is die je van beide kanten kan benaderen.
De vraag is alleen wel of je daar dan ook 1-op-1 de alternatieve firmware voor de FEIT dimmer op kan zetten.
Dat hij door tuya-local als FEIT dimmer herkend wordt en daar ook goed mee functioneert zegt waarschijnlijk alleen wat over de aansturing niet persé dat ook dezelfde firmware gaat werken.
Maar dat hoor ik graag van iemand die meer kennis heeft van flashen van dergelijke hardware.
Ik las dat er ook twee routes zijn waar je een keuze uit moet maken bij het flashen; ESPhome of Tasmota.
Van dat verschil heb ik nog helemaal geen idee dus daar zal ik me ook in moeten verdiepen.
In de bovenstaande handleiding wordt ook gezegd dat je vroeger zelfs helemaal niet hoefde te solderen maar de FEIT dimmer kon flashen met tuya-convert maar dat dat met de nieuwere versies niet meer kan. Dat zal die extra beveiliging of nieuwe chips dan zijn waar je het over hebt.
Ben nu wel benieuwd eigenlijk of tuya-convert nog wel werkt op de Tradim vloerdimmer.
Is dat te bepalen door naar de gebruikte chips te kijken? Dan kan ik hier wel wat foto’s posten.
(er even vanuitgaande dat de custom FEIT firmware ook op de Tradim werkt)