Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Vliegvlug

Flight Simple

TheFes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Buiten dat kan custom firmware ook additionele functionaliteit toevoegen. Echter maakt Tuya dit steeds moeilijker door firmware te beveiligen en verschillende chips te gebruiken.
Het zou mij met de custom firmware voor de vloerdimmer enkel om het voorkomen van bellen naar China gaan, zou ook niet echt weten wat voor extra functionaliteit ik bij een dimmer zou willen dan aan, uit, omhoog en omlaag dimmen. ;)
Maar voor complexere apparatuur kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Ik zag hier al een hele handleiding voor het desolderen van zo’n FEIT dimmer om hem te kunnen flashgeheugen met nieuwe firmware.

Nu denk ik dat dit gelukkig niet nodig is voor de Tradim vloerdimmer omdat er daar maar 1 printplaat is die je van beide kanten kan benaderen.
De vraag is alleen wel of je daar dan ook 1-op-1 de alternatieve firmware voor de FEIT dimmer op kan zetten.
Dat hij door tuya-local als FEIT dimmer herkend wordt en daar ook goed mee functioneert zegt waarschijnlijk alleen wat over de aansturing niet persé dat ook dezelfde firmware gaat werken.
Maar dat hoor ik graag van iemand die meer kennis heeft van flashen van dergelijke hardware.

Ik las dat er ook twee routes zijn waar je een keuze uit moet maken bij het flashen; ESPhome of Tasmota.
Van dat verschil heb ik nog helemaal geen idee dus daar zal ik me ook in moeten verdiepen.

In de bovenstaande handleiding wordt ook gezegd dat je vroeger zelfs helemaal niet hoefde te solderen maar de FEIT dimmer kon flashen met tuya-convert maar dat dat met de nieuwere versies niet meer kan. Dat zal die extra beveiliging of nieuwe chips dan zijn waar je het over hebt.

Ben nu wel benieuwd eigenlijk of tuya-convert nog wel werkt op de Tradim vloerdimmer.
Is dat te bepalen door naar de gebruikte chips te kijken? Dan kan ik hier wel wat foto’s posten.
(er even vanuitgaande dat de custom FEIT firmware ook op de Tradim werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Hieronder wat foto’s van de binnenkant van de Tradim 6512W wifi vloerdimmer
Hopelijk kan iemand op basis daarvan zeggen of deze te flashen is met een custom firmware die niet van de cloud afhankelijk is.

Onderkant behuizing:
Tradim 6512W wifi vloerdimmer - onderkant behuizing

Bovenkant van de printplaat:
Tradim 6512W wifi vloerdimmer - printplaat bovenkant

Close-up van de chipset:
Tradim 6512W wifi vloerdimmer - chipset
Ik zie wel contactpunten gemerkt EN, RST, GND, RX en TX dus hopelijk biedt dat mogelijkheden om te flashen zonder desolderen wanneer tuya-convert niet werkt.

Op basis van de data op de printplaat “2020-09-18” (linksboven op de foto op zijn kop en slecht leesbaar) en de achterkant van de chipset “2034” heb ik nog wel de hoop dat tuya-convert zou kunnen werken. Blijft nog wel de vraag of er een geschikte firmware voor deze Tradim vloerdimmer is.

Onderkant van de printplaat:
Tradim 6512W wifi vloerdimmer - printplaat onderkant
Daar zie je op het gat in printplaat op de achterkant van de chipset “2034” staan; jaar 2020, week 34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
OK, mijn rPi 3B+ heeft definitief de geest gegeven.

Ik wil voor HA nu een miniPC/NUC aanschaffen, dat is hopelijk ook wat stabieler en heeft minder last van piekbelasting.

Iemand een tip?

Zelf kwam ik dit bijvoorbeeld tegen, maar ik heb geen idee hoe goed HA daar de praktijk op draait.
https://www.hashop.nl/HAs...-N3350-met-Home-Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Henkiejoo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:33:

Ik wil voor HA nu een miniPC/NUC aanschaffen, dat is hopelijk ook wat stabieler en heeft minder last van piekbelasting.

Iemand een tip?

Zelf kwam ik dit bijvoorbeeld tegen, maar ik heb geen idee hoe goed HA daar de praktijk op draait.
Heb onlangs een HP T620 aangeschaft 8GB en 128Gb ssd.
Debian 12 erop en ha supervised, reuze tevreden over voor nog geen 80 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Iemand een tip?
Je hoeft die niet nieuw aan te schaffen hoor, gewoon lekker op de Tweakers V&A kijken. Ik heb een uitvoering: Gigabyte BRIX GB-BACE-3150 en de performance viel tegen totdat ik de harddisk had vervangen voor een SSD. Naast Home Assistant, die in een KVM VM draait (achteraf had ik hem denk ik direct willen installeren in Debian), draai ik ook Uptime Kuma, Overseerr, Plex (zonder transcoding), Sonarr, Radarr, en nginx proxy manager erop. Binnen Home Assistant zelf draai ik InfluxDB, Grafana, MTMQ, Adguard Home, en Node-RED.

~#@❯  lscpu                                                                                                     ❮  
Architecture:            x86_64
  CPU op-mode(s):        32-bit, 64-bit
  Address sizes:         36 bits physical, 48 bits virtual
  Byte Order:            Little Endian
CPU(s):                  4
  On-line CPU(s) list:   0-3
Vendor ID:               GenuineIntel
  Model name:            Intel(R) Celeron(R) CPU  N3150  @ 1.60GHz
    CPU family:          6
    Model:               76
    Thread(s) per core:  1
    Core(s) per socket:  4
    Socket(s):           1
    Stepping:            3

~#@❯  free -m
               total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:            7799        5375         149           1        2273        2147
Swap:           7892        2865        5027

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Ik heb een MQTT topic: sensors/touchRead
Daar onder hangen 2 waardes: {"conductivity":7862,"test":1}

Ik gebruik de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: mqtt
    name: my_plant_moisture
    state_topic: sensors/touchRead
    value_template: "{{ value_json.conductivity | int }}"
    unit_of_measurement: "%"

Maar ik krijg precies 0 sensoren extra?

Ik doe wat fout, maar kan de fout en oplossing niet vinden?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 14:32

Rouwette

Rouwette.com

Vliegvlug schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Het zou mij met de custom firmware voor de vloerdimmer enkel om het voorkomen van bellen naar China gaan, zou ook niet echt weten wat voor extra functionaliteit ik bij een dimmer zou willen dan aan, uit, omhoog en omlaag dimmen. ;)
Maar voor complexere apparatuur kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Ik zag hier al een hele handleiding voor het desolderen van zo’n FEIT dimmer om hem te kunnen flashgeheugen met nieuwe firmware.

Nu denk ik dat dit gelukkig niet nodig is voor de Tradim vloerdimmer omdat er daar maar 1 printplaat is die je van beide kanten kan benaderen.
De vraag is alleen wel of je daar dan ook 1-op-1 de alternatieve firmware voor de FEIT dimmer op kan zetten.
Dat hij door tuya-local als FEIT dimmer herkend wordt en daar ook goed mee functioneert zegt waarschijnlijk alleen wat over de aansturing niet persé dat ook dezelfde firmware gaat werken.
Maar dat hoor ik graag van iemand die meer kennis heeft van flashen van dergelijke hardware.

Ik las dat er ook twee routes zijn waar je een keuze uit moet maken bij het flashen; ESPhome of Tasmota.
Van dat verschil heb ik nog helemaal geen idee dus daar zal ik me ook in moeten verdiepen.

In de bovenstaande handleiding wordt ook gezegd dat je vroeger zelfs helemaal niet hoefde te solderen maar de FEIT dimmer kon flashen met tuya-convert maar dat dat met de nieuwere versies niet meer kan. Dat zal die extra beveiliging of nieuwe chips dan zijn waar je het over hebt.

Ben nu wel benieuwd eigenlijk of tuya-convert nog wel werkt op de Tradim vloerdimmer.
Is dat te bepalen door naar de gebruikte chips te kijken? Dan kan ik hier wel wat foto’s posten.
(er even vanuitgaande dat de custom FEIT firmware ook op de Tradim werkt)
De tuya WB3 kun je niet flashen, op er Tasmota ofzo op te krijgen moet de chip vervangen worden voor een Esp

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 06:43
@Toppe Heb je hass gerestart?

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 02-07-2023 12:11 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Al 10 keer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Toppe Je hebt wel de MQTT integratie geconfigureerd? Veel verder gaat m'n hass kennis helaas niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:18:
@Toppe Je hebt wel de MQTT integratie geconfigureerd? Veel verder gaat m'n hass kennis helaas niet.
Yep. Genoeg andere zaken die op MQTT leunen, werken zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:56

Antonio di

a mi me dijeron que si

Iemand een tip?

Wil je toch een nieuw X86-64 doosje, zie dan voor tips:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
John Pe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Heb onlangs een HP T620 aangeschaft 8GB en 128Gb ssd.
Debian 12 erop en ha supervised, reuze tevreden over voor nog geen 80 euro
Hier hetzelfde, had stabiliteit issues met de pi4 en ik denk 4 weken nu HP T620 draaien. Super stabiel en geen enkel issue tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Antonio di schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Wil je toch een nieuw X86-64 doosje, zie dan voor tips:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Interessant, een stroomverbruik van 5-6 watt met pieken naar 11 valt reuze mee.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Toppe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Yep. Genoeg andere zaken die op MQTT leunen, werken zonder problemen.
Als ik 'm toevoeg onder m'n mqtt sensors dan kan ik 'm gewoon vinden onder entities.

Zal dus ongetwijfeld een yaml ding zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rouwette schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:05:
[...]

De tuya WB3 kun je niet flashen, op er Tasmota ofzo op te krijgen moet de chip vervangen worden voor een Esp
Oh, dat is jammer!
Ik neem aan dat je de Tuya WR3 bedoelt.
Lees net dat er een Realtek RTL8710BN in, dat zal dan zeker het probleem zijn, dat daar geen custom firmware voor is itt de op ESP chips gebaseerde Tuya devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Als ik 'm toevoeg onder m'n mqtt sensors dan kan ik 'm gewoon vinden onder entities.

Zal dus ongetwijfeld een yaml ding zijn.
Hoe ziet jou YAML er dan uit als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Toppe In configuration.yaml include ik een aparte file voor mqtt (want die gaat inmiddels >1000 regels).

YAML:
1
mqtt: !include mqtt.yaml

En daarin:
YAML:
1
2
3
4
5
sensor:
  - name: my_plant_moisture

Ik heb geen idee of dat de correcte manier is. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
@Toppe hoe include je die code die je hierboven plaatste?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowman79
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06 22:05
Goedemiddag, helaas is mijn rpi4 met HA overleden... Jaren plezier van gehad, maar ik vrees dat het te warm is geworden ofzo. Ik heb een odroid c4 gekocht en hoop daar met mijn backups verder te gaan waar ik gebleven ben. Helaas heb ik de backups niet op een externe schijf gezet (of cloud oid), Heel stom, ik wilde dat altijd nog een keer doen. Tja, harde leerles.
Maar ze zouden nog op de micro sd moeten staan lijkt me? Alleen kan ik die niet zomaar bereiken via windows. Ik heb al veel gezocht naar tutorials, maar die gaan er vaak vanuit dat je in een werkend systeem een backup maakt en dan gaat overzetten. Heeft iemand idee of, en zo ja hoe, ik nog die backups kan bereiken? Alvast hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:57:
@Toppe In configuration.yaml include ik een aparte file voor mqtt (want die gaat inmiddels >1000 regels).

YAML:
1
mqtt: !include mqtt.yaml

En daarin:
YAML:
1
2
3
4
5
sensor:
  - name: my_plant_moisture

Ik heb geen idee of dat de correcte manier is. :)
7(8)7 werkt perfect :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
Cowman79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:07:
Goedemiddag, helaas is mijn rpi4 met HA overleden... Jaren plezier van gehad, maar ik vrees dat het te warm is geworden ofzo. Ik heb een odroid c4 gekocht en hoop daar met mijn backups verder te gaan waar ik gebleven ben. Helaas heb ik de backups niet op een externe schijf gezet (of cloud oid), Heel stom, ik wilde dat altijd nog een keer doen. Tja, harde leerles.
Maar ze zouden nog op de micro sd moeten staan lijkt me? Alleen kan ik die niet zomaar bereiken via windows. Ik heb al veel gezocht naar tutorials, maar die gaan er vaak vanuit dat je in een werkend systeem een backup maakt en dan gaat overzetten. Heeft iemand idee of, en zo ja hoe, ik nog die backups kan bereiken? Alvast hartelijk dank
Met een linux bootdisk op USB en de sd kaart in een laptop zou je er bij moeten kunnen.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowman79
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06 22:05
Ga ik dat proberen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:30
Ik draai en HA en DSMR Reader, maar 1 van de dingen die ik graag in HA wilde zien was het 'netto' energie gebruik per maand. Dit om makkelijk mijn afrekeningen van mijn energie maatschappij te kunnen vergelijken met de output van mijn slimme meter.

Aangezien ik de historie van sensoren niet zo lang bewaar binnen HA, heb ik een custom card gemaakt, welke DSMR Reader queried om archive data op te halen en dat in een Apex Chart gooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQKy3OgnOLgx6qtwliWRNQORjf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSw7jMwcuqcaXYnZThS0qA0S.png?f=fotoalbum_large

Nadeel is natuurlijk dat je wel aan de historie van DSMR Reader zit. Vorig jaar juli tot en met september was deze offline ivm een falende Pi 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

sorted.bits schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:40:
Ik draai en HA en DSMR Reader, maar 1 van de dingen die ik graag in HA wilde zien was het 'netto' energie gebruik per maand. Dit om makkelijk mijn afrekeningen van mijn energie maatschappij te kunnen vergelijken met de output van mijn slimme meter.

Aangezien ik de historie van sensoren niet zo lang bewaar binnen HA, heb ik een custom card gemaakt, welke DSMR Reader queried om archive data op te halen en dat in een Apex Chart gooit.

[Afbeelding]

Nadeel is natuurlijk dat je wel aan de historie van DSMR Reader zit. Vorig jaar juli tot en met september was deze offline ivm een falende Pi 4.
Dit regelt de energy dashboard standaard al voor je toch? Waarom voldoet dat niet?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@sorted.bits bovendien wordt de data van Energy sensoren (mits goed geconfigureerd) onbeperkt opgeslagen in de long term statistics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Nog meer mensen last van problemen met de Enphase-installer integratie? (https://github.com/vincen...envoy_installer/issues/20)
Heeft een tijd goed gewerkt, tot 01-07 21:50 zie ik in de logs.
De integratie werkt voor een klein gedeelte nog wel, ik kan de production zien maar de rest van de sensoren, als voltage, temperatuur, enzovoorts, zijn niet meer beschikbaar.
Ook de schakelaar om de productie aan/uit te zetten en de grid-status werken niet meer.
Uiteraard e.a opnieuw geladen en herstart maar geen resultaat.
Ik zie zo ook geen problemen in andere topics hierover, wel een issue op GitHub maar nog zonder opvolging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIKD5eDUWdqLYzVWxstiDswItYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jjhhfQMYLE9nT9xyEcrtl0oZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us7Orwg4yWoFkf3s9O-OLDAuaSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MbYM2Cede1vsxDkh4maVHHhG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 03-07-2023 08:31 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 12:47
Ik heb een Xiaomi Zigbee switch:
86sw2
by Xiaomi Aqara
Connected via Xiaomi Aqara Gateway
Firmware: 1.1.2

Xiaomi homeapp registreert netjes alle knop acties, echter in Home Assistant komt er niks binnen. Ik heb meerdere sensoren via de gateway lopen en die werken wel gewoon. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:30
EWK schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:49:
[...]

Dit regelt de energy dashboard standaard al voor je toch? Waarom voldoet dat niet?
Het jaar overzicht van het energie dashboard is bij mij netjes afgekapt op de 60 dagen die ik heb ingesteld om de waardes te purgen van de database (via de recorder).

Daarnaast geeft het maand overzicht ongeveer goed aan wat er verbruikt is, maar het jaaroverzicht geef aan dat ik al 1.400.000.000 kWh heb teruggeleverd... in Juni. Het zal wel aan mijn config liggen, maar als ik zie hoe DSMR overeenkomt met wat mijn leverancier mij aanlevert (logisch, zelfde data), dan is dit voor mij het de juiste data om weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

sorted.bits schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Het jaar overzicht van het energie dashboard is bij mij netjes afgekapt op de 60 dagen die ik heb ingesteld om de waardes te purgen van de database (via de recorder).

Daarnaast geeft het maand overzicht ongeveer goed aan wat er verbruikt is, maar het jaaroverzicht geef aan dat ik al 1.400.000.000 kWh heb teruggeleverd... in Juni. Het zal wel aan mijn config liggen, maar als ik zie hoe DSMR overeenkomt met wat mijn leverancier mij aanlevert (logisch, zelfde data), dan is dit voor mij het de juiste data om weer te geven.
Daar gaat ergens iets niet goed. Ik purge mijn database iedere 7 dagen, maar kan gewoon meer dan een jaar terug in mijn energy dashboard

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
DarkAllMan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:00:
Ik heb een Xiaomi Zigbee switch:
86sw2
by Xiaomi Aqara
Connected via Xiaomi Aqara Gateway
Firmware: 1.1.2

Xiaomi homeapp registreert netjes alle knop acties, echter in Home Assistant komt er niks binnen. Ik heb meerdere sensoren via de gateway lopen en die werken wel gewoon. Iemand een idee?
Het kan zijn dat ze als events binnen komen, waarbij je dan een event trigger moet gebruiken voor je automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
EWK schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Daar gaat ergens iets niet goed. Ik purge mijn database iedere 7 dagen, maar kan gewoon meer dan een jaar terug in mijn energy dashboard
Ik purge zelfs na 2 dagen, en kan in mijn Energy Dashboard terugzien tot juli 2021 (toen HA begon met het opslaan van long term statistics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
TheFes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Het kan zijn dat ze als events binnen komen, waarbij je dan een event trigger moet gebruiken voor je automation.
Zie ik ze dan niet terugkomen in het logboek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DarkAllMan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Zie ik ze dan niet terugkomen in het logboek?
Events komen niet altijd terug in het logboek nee.

Hier staat een voorbeeld van een automation gebaseerd op events met de Xiaomi Gateway integratie
https://www.home-assistan...art-button-1st-generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
TheFes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Hier staat een voorbeeld van een automation gebaseerd op events met de Xiaomi Gateway integratie
Hier ga ik vanavond even mee stoeien, thx.

Ik zit ook nog met het probleem dat wij 2 Samsung Galaxy S telefoons hebben, maar dat ik er maar 1 kan kiezen voor noticiations op de app? Of hoe werkt dat precies?
En dan moet ik met nog gaan verdiepen in precense detectie op basis van deze 2 telefoons.
Leuk man, puzzelen :) Wie geeft me een zetje in de juiste richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DarkAllMan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Hier ga ik vanavond even mee stoeien, thx.

Ik zit ook nog met het probleem dat wij 2 Samsung Galaxy S telefoons hebben, maar dat ik er maar 1 kan kiezen voor noticiations op de app? Of hoe werkt dat precies?
En dan moet ik met nog gaan verdiepen in precense detectie op basis van deze 2 telefoons.
Leuk man, puzzelen :) Wie geeft me een zetje in de juiste richting?
Voor elke telefoon krijg je een eigen notify service. Dus je kunt kiezen naar welke telefoon je het stuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt ook een notification group aanmaken, maar dat kan niet in de GUI. Dan zul je een beetje met yaml moeten pielen.

https://www.home-assistan...ions/group/#notify-groups

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
Ik wil een light-group (helper) dagelijks uitschakelen op een vast tijdstip plus/minus een random waarde van 1-10 minuten. Ik kom veel verschillende oplossingen tegen, de meeste al wat ouder. Wat is nu de "schoonste" manier om dit te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ruimzicht schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:21:
Ik wil een light-group (helper) dagelijks uitschakelen op een vast tijdstip plus/minus een random waarde van 1-10 minuten. Ik kom veel verschillende oplossingen tegen, de meeste al wat ouder. Wat is nu de "schoonste" manier om dit te doen?
De makkelijkste optie is met een delay, maar het risico daarvan is dat je potentieel een delay van 20 minuten hebt, waarin, als HA herstart je automation geannuleerd wordt, en je lamp dus niet uit gaat.

Veiliger is dan werken met een timer, die start je 10 minuten voor de tijd, en zet je voor een random aantal minuten van 0 tot 20. Als de timer afloopt, zet je je lamp uit.

@Septillion had jij dat aflopen van timers terwijl HA uit stond nog verder getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Meest cleane lijkt me een timer trigger die elke dag om 10 minuten voor dat moment af gaat, gevolgd door een random delay van 0-20 minuten (of beter, 0-1200 seconden)

Iets als:
YAML:
1
2
3
action:
    - delay:
        seconds: "{{ range(0, 1200)|random|int }}"

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Janoz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:10:
Meest cleane lijkt me een timer die elke dag om 10 minuten voor dat moment af gaat, gevolgd door een random delay van 0-20 minuten (of beter, 0-1200 seconden)

Iets als:
YAML:
1
2
3
action:
    - delay:
        seconds: "{{ range(0, 1200)|random|int }}"
Waarom een timer? Of bedoel je trigger?
Maar goed, dit heeft dus zoals ik hierboven al aangeef het risico dat je lamp niet uit gaat omdat je automation gestopt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
TheFes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Waarom een timer? Of bedoel je trigger?
Maar goed, dit heeft dus zoals ik hierboven al aangeef het risico dat je lamp niet uit gaat omdat je automation gestopt is.
Voeg je een HA start trigger toe die de lamp uit zet als het na de "10 minuten voordat die uit moet gaan" is. Tenzij je elke dag in die ~20 minuten een HA herstart doet op hetzelfde tijdstip blijft het dan nog steeds willekeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@TheFes Nee, dat is een goeie. Zal eens kijken of ik dat zo kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Inmiddels heb ik op de slaapkamers van de kinderen ook een temperatuursensor hangen, evenals een raamsensor.

Wat ik graag wil is een melding ontvangen als de temperatuur buiten 2 graden hoger is dan de temperatuur binnen en het raam open staat. Ik heb daar inmiddels deze automation voor, maar ik ben niet helemaal zeker of ik het zo goed doe.

Ik zoek daarnaast nog een manier om bij de melding zowel de temperatuur buiten als de temperatuur binnen te krijgen. Hoe neem ik zoiets op?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Lianne | Outside temperature higher than outside
description: >-
  Send a notification when the outside temperature is higher than the current
  temperature in Lianne's room and the window is open.
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.temperatuursensor_buiten_temperature
    above: sensor.temperatuursensor_lianne_temperature
    value_template: "{{ states.sensor.temperatuursensor_lianne_temperature.state | float + 2 }}"
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.raam_lianne_contact
    state: "on"
action:
  - service: notify.mobile_app_rob_s23
    data:
      message: Het raam bij Lianne staat nog open maar het is buiten warmer dan binnen!
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-07-2023 15:57 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
TheFes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Voor elke telefoon krijg je een eigen notify service. Dus je kunt kiezen naar welke telefoon je het stuurt.
Inmiddels gelukt. Ik denk dat de devices zich niet goed aanmeldden binnen het systeem.
wat resets/renames en nu krijg ik notificaties op de toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
TheFes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Eureka! Ik heb nu acties op mn knoppen werkend :).
Ook presence detectie op basis van de wifi sensor van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Robbie T Niet helemaal, de value_template is wat gebruikt gaat worden met above en below. Zou dan worden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
    above: 2
    value_template: "{{ state.state|float - states('sensor.temperatuursensor_lianne_temperature')|float }}"
condition:
action:
    data:
      message: Het raam bij Lianne staat nog open maar het is buiten warmer dan binnen!

Met als nadeel dat deze volgens mij alleen evalueert op veranderingen van 'sensor.temperatuursensor_buiten_temperature'. Zou er daarom gewoon een template trigger van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
  - platform: template
    value_template: >-
      {% set in = states('sensor.temperatuursensor_lianne_temperature') -%}
      {% set out = states('sensor.temperatuursensor_buiten_temperature') -%}
      {{ in|is_number and out|is_number and out|float - in|float > 2 }}
condition:
action:
    data:

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-07-2023 17:18 . Reden: Oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
      {{ in|is_number and out|is_number and out|float - in|float > 2
condition:
action:
    data:
Klopt deze YAML wel?

Vooral dit stuk:
YAML:
1
2
3
]{% set in = states('sensor.temperatuursensor_lianne_temperature') -%}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
DarkAllMan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Klopt deze YAML wel?

Vooral dit stuk:
YAML:
1
2
3
]{% set in = states('sensor.temperatuursensor_lianne_temperature') -%}
De twee afsluitende accolades missen
YAML:
1
2
3
4
5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 22:26
TheFes schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:35:
[...]

Ik gok dat de quotes om true bij de condition weg moeten. De GUI voegt die automatisch toe, maar een attribute kan daadwerkelijk een boolean zijn en niet een string
Dit was inderdaad het probleem, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Septillion schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:09:
@Robbie T Niet helemaal, de value_template is wat gebruikt gaat worden met above en below. Zou dan worden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
    above: 2
    value_template: "{{ state.state|float - states('sensor.temperatuursensor_lianne_temperature')|float }}"
condition:
action:
    data:

Met als nadeel dat deze volgens mij alleen evalueert op veranderingen van 'sensor.temperatuursensor_buiten_temperature'. Zou er daarom gewoon een template trigger van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
condition:
action:
    data:
Bedankt! Dat stukje met template triggers enzo gaat mij echt nog een stukkie te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Septillion schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:09:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
condition:
action:
    data:
Wanneer gaat deze trigger dan precies af eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
DarkAllMan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:23:
[...]

Wanneer gaat deze trigger dan precies af eigenlijk?
Op het moment dat het resultaat van het template van false naar true gaat. Effectief dus als buiten - binnen > 2, oftewel verschil tussen buiten en binnen meer dan 2 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DarkAllMan Zodra 'sensor.temperatuursensor_buiten_temperature' meer dan 2 graden hoger is dan 'sensor.temperatuursensor_lianne_temperature' waarbij het niet uit maakt of dat is doordat 'out' hoger werd of 'in' lager. Daar heb je namelijk met een numeric_trigger last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Dank beide, het is me helemaal duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Laatst online: 02-09 17:06
Ik heb jullie hulp nodig. Ik zou graag een json beschikbaar willen maken met informatie voor de komende 24u. Iets in de trend van:
code:
1
2
3
4
5
{
0u: { a:1, b:4 }
1u: { a:55, b:33 }
en zo verder.
}

De bedoeling is dat mensen dit in de loop van de dag dan eenmalig kunnen ophalen en dan de informatie voor de hele dag hebben.

Waar ik hulp bij nodig heb is, hoe deze json dan het beste opgeslagen kan worden voor de hele dag, ik dacht aan attributen, maar misschien zijn 24 sensoren wel handiger?

En hoe kan ik dan uiteindelijk een sensor 'huidigUur' maken met wellicht a als value en b als extra attribuut? Of misschien wel huidigUurA en huidigUurB als sensoren om het lekker makkelijk te maken?

Misschien dus een iets andere vraag dan normaal hier langskomt, maar ik hoop dat dat ok is. Wat is de handigste manier om het aan te leveren in json, en daarna op te kunnen slaan in HA en vervolgens bruikbaar te maken ieder uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faceless 24 sensoren zou ik wel ergggg veel vinden. Zou ik het denk ik als de standaard weather forecast doen.

Dus even utigaande dat hele state-object in json is:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
{
  "state": "nuA",
  "attributes": {
    "b": "nuB",
    "forecast": [
      {
        "a": "a0",
        "b": "b0",
        "datetime": "datetime0"
      },
      {
        "a": "a1",
        "b": "b1",
        "datetime": "datetime1"
      },
      {
        "a": "a2",
        "b": "b2",
        "datetime": "datetime2"
      }
    ]
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Septillion schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:49:
@Faceless 24 sensoren zou ik wel ergggg veel vinden. Zou ik het denk ik als de standaard weather forecast doen.
Ok, en als het dan 11u is geworden, hoe kunnen mensen dan bij de forecast van dat uur komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faceless Als het 11 uur is geworden dan zou ik zeggen dat de state en het attribute b de waarde hebben voor dat uur.

Maar als je bedoelt, hoe kunnen mensen het attribute voor 1 uur pakken dan state_attr('sensor.foobar', 'forecast')[11].a, eventueel datetime checken.

Je zou ook wat moeten kunnen doen met selectattr() en dan echte datetime denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Septillion schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:02:
@Faceless Als het 11 uur is geworden dan zou ik zeggen dat de state en het attribute b de waarde hebben voor dat uur.
Hmm, gaat dat automatisch dan, zonder dat mensen de json opnieuw ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Ah, je wilt alleen een rest call doen? Dan nee. Ik ging er even vanuit dat een integratie ofzo aan het maken was.

Als je wilt dat de state werkelijk aanpast moet je of elk uur een call doen, hele state skippen of ook met template sensor aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Septillion schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:14:
@Faece Ah, je wilt alleen een rest call doen? Dan nee. Ik ging er even vanuit dat een integratie ofzo aan het maken was.

Als je wilt dat de state werkelijk aanpast moet je of elk uur een call doen, hele state skippen of ook met template sensor aan de gang.
Zoals ik schreef, wil dat graag mensen 1x per dag een call doen en dan voor de komende 24u de data krijgen en dan wellicht inderdaad met een template sensor de data van het huidig uur beschikbaar hebben. Sorry als ik onduidelijk was.
Ik sta nu nog aan het begin dus ik kan de json op een handige manier opbouwen zodat het in HA makkelijk op te slaan is en goed te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faceless Dan zou ik voor een opbouw gaan zonder echte waarde in de state en die dan binnenhalen via rest. Vervolgens met een (trigger based) template sensor elk uur (en bij HA start) een sensor maken die ook de waarde van dat uur als state heeft en dan weer alle attributen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Faceless schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:17:
[...]

Zoals ik schreef, wil dat graag mensen 1x per dag een call doen en dan voor de komende 24u de data krijgen en dan wellicht inderdaad met een template sensor de data van het huidig uur beschikbaar hebben. Sorry als ik onduidelijk was.
Ik sta nu nog aan het begin dus ik kan de json op een handige manier opbouwen zodat het in HA makkelijk op te slaan is en goed te gebruiken is.
Ik heb iets vergelijkbaars voor dynamische energieprijzen van Enever, maar ik heb dit opgelost door op een server een script te zetten met een cronjob die een paar keer per dag de juiste data ophaalt. Daarna haalt Home Assistant de volledige data op in dit formaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ond1CdacmJnofZhd2zTJxpF8JPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6gwpjEArqn7nHlFK6SvSgTur.png?f=user_large

Daar worden dan weer template sensors op afgestemd, zodat ik van vandaag, morgen en vandaag + morgen het duurste en goedkoopste moment, de gemiddelde prijs, de huidige 'score' (% afwijking vanaf gemiddelde) en de huidige prijs krijg.

Ik had eerder door een foutje dat mijn script aan de andere kant iedere keer met Enever ging communiceren als Home Assistant de data opvroeg, en dat bleek meerdere keren per seconden te gebeuren, en ik kon niet zo snel een manier vinden om het binnen HA af te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Oon Het valt me nu pas op, maar alleen de RESTful integratie heeft een scan_interval als parameter, gek genoeg de RESTful sensor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Oon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:08:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars voor dynamische energieprijzen van Enever, maar ik heb dit opgelost door op een server een script te zetten met een cronjob die een paar keer per dag de juiste data ophaalt. Daarna haalt Home Assistant de volledige data op in dit formaat:
Maar dan moet je dus alsnog ieder uur een verzoek doen aan deze tussenserver om de juiste data te hebben voor dat uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Faceless schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Maar dan moet je dus alsnog ieder uur een verzoek doen aan deze tussenserver om de juiste data te hebben voor dat uur
In het geval van stroom/gasprijzen zijn die tarieven al bekend, stroomprijzen haal ik rond 3u 's middags voor de dag erna op (en dan nog een keer op 4u 's middags, en dan de volgend ochtend nog een keer voor 'vandaag' ipv 'morgen') en gasprijzen om 6u 's ochtends (en dan nog een keer om 7u, want ze zijn niet altijd al beschikbaar om 6u). Ik sla dan de hele JSON response op die ik van Enever krijg, en die parse ik wanneer HA deze opvraagt.

HA haalt de data veel vaker op, dus ik ga ook nog een keer zorgen dat de data die HA terugkrijgt gecached is, maar tot nu toe geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Oon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:51:
[...]
HA haalt de data veel vaker op, dus ik ga ook nog een keer zorgen dat de data die HA terugkrijgt gecached is, maar tot nu toe geen problemen.
Mijn vraag is nu juist hoe HA 1x per dag informatie kan ophalen en opslaan en dan bijvoorbeeld met template sensoren de data voor het juiste uur beschikbaar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Faceless schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Mijn vraag is nu juist hoe HA 1x per dag informatie kan ophalen en opslaan en dan bijvoorbeeld met template sensoren de data voor het juiste uur beschikbaar kan maken.
Dan kom je uit op Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Een RESTful integration kun je een hoge scan_interval geven, zodat die niet iedere seconde draait. Daarna een kwestie van template sensors maken en aangeven waar hun data vanaf komt, zodat bij een update van de bron de template sensors ook meteen geupdate worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
TheFes schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Veiliger is dan werken met een timer, die start je 10 minuten voor de tijd, en zet je voor een random aantal minuten van 0 tot 20. Als de timer afloopt, zet je je lamp uit.
Ik heb zitten stoeien met de timer-variant maar ik kom er niet helemaal uit 8)7
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Lampen gang uit tussen 23:30 en 23:50
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "23:30:00"
condition:
    entity_id: light.spots_gang
action:
  - service: timer.start
    data:
      duration: "{{ range(60, 1200) | random }}"
    target:
      entity_id: timer.light_timer
  - service: light.turn_off
    data:
      transition: 2
    target:

Ik heb nu dus de timer als een action, maar dat moet waarschijnlijk een trigger zijn? Of moet ik een aparte automatisering maken die op een bepaalde tijd de timer start en het aflopen van de timer in een andere automatisering gebruiken als trigger om de lampen te schakelen?

moet ik me nog verontschuldigen dat ik een beginnende HA gebruiker ben of is dat wel duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Ik heb een issue waar ik niet goed van word. Het is zo klein maar toch irriteert het mij mateloos. Ik heb dwains dashboard in gebruik met personen zichtbaar op het dashboard. Als we thuis zijn, staat er netjes 'Home'. Als we afwezig zijn zou ik verwachten dat er 'Afwezig' staat. Echter staat er 'not_home'. Als ik op de person tile klik staat daar in de pop up wel gewoon netjes 'Afwezig'. Ik heb in de discord van Dwains dashboard al geprobeerd de vraag te stellen hoe dit te fixen maar niemand heeft daar gereageerd.

Iemand hier een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 15:37
Ruimzicht schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:04:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
action:
    data:
    target:
    data:
    target:

Ik heb nu dus de timer als een action, maar dat moet waarschijnlijk een trigger zijn? Of moet ik een aparte automatisering maken die op een bepaalde tijd de timer start en het aflopen van de timer in een andere automatisering gebruiken als trigger om de lampen te schakelen?

moet ik me nog verontschuldigen dat ik een beginnende HA gebruiker ben of is dat wel duidelijk?
Je moet de timer zowel als action als als trigger opgeven. Als action omdat je de timer toch aan zal moeten zetten, en als trigger omdat je timer op een gegeven moment dus afloopt en je daar op moet reageren.

Het kan prima in 2 automations, in welk geval je in de 1e de time trigger zet en de action van timer_start, en de tweede automation de timer_end trigger bevat en de ligtht_off action.

Je kan het ook in 1 automation zetten door je trigger IDs te geven en met een choose action de juiste set aan actions uit te voeren.

It's up to you

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
action:
    data:
    target:
    data:
    target:

Als ik je automation zo lees, start je de timer (voor een random duur) en daarna zet je de lampen uit.
De actie "lampen uit" zou na het verstrijken van de timer moeten zijn.
Dit kun je doen in een losse automation, maar je kunt ook 2 triggers maken (Trigger ID).
@Dutchess_Nicole was me net voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
action:
    data:
    target:
    data:
    target:

Waarom gebruik je een timer? Je zoekt (denk ik) delay:. Voorbeeldje uit eigen code met max 15 minuten delay:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: vacation_turn_off_time
  alias: "Lights: Vacation turn off"
  initial_state: on
  trigger:
    platform: time
    at: input_datetime.time_vacation_lights_end
  condition:
      entity_id: input_boolean.vacation_mode_away
  action:
    - delay: "{{ range(15*60) | random }}"
      alias: "Random delay between now and 30mins"
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id:
        - switch.grijze_lamp
        - switch.staande_lamp

edit: ah, ik zie nu dat juist een timer geadviseerd werd omdat je automation mogelijk afgebroken werd tijdens een reboot van HA.

Nou, da's voor mij een risico dat ik wel wil nemen; zeker als dit na 23:30 is zoals in jouw voorbeeld. IK herstart HA dan niet meer (want kinderen liggen te slapen, en hebben iets van slaapmuziek wat via HA geregeld wordt) en btw, dan lig ik zelf al te slapen. Die lamp zet ik wel handmatig uit in de uitzonderlijke situatie dat dit gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 04-07-2023 10:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 15:37
Hmmbob schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Waarom gebruik je een timer? Je zoekt (denk ik) delay:. Voorbeeldje uit eigen code met max 15 minuten delay:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: vacation_turn_off_time
  alias: "Lights: Vacation turn off"
  initial_state: on
  trigger:
    platform: time
    at: input_datetime.time_vacation_lights_end
  condition:
      entity_id: input_boolean.vacation_mode_away
  action:
    - delay: "{{ range(15*60) | random }}"
      alias: "Random delay between now and 30mins"
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id:
        - switch.grijze_lamp
        - switch.staande_lamp
Het voordeel van de timer oplossing is dat de timer restarts kan overleven, een delay doet dat niet.
Verder is er inderdaad weinig verschil.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Hmmbob schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Waarom gebruik je een timer? Je zoekt (denk ik) delay:.
Vanwege de overlevingskansen na een herstart heeft dat de voorkeur, begreep ik. En ook om te leren over HA, maar dat is persoonlijk.

Dank allen voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Het voordeel van de timer oplossing is dat de timer restarts kan overleven, een delay doet dat niet.
Verder is er inderdaad weinig verschil.
Delay maakt het wel veel simpeler voor een beginner.....

Want zoals je aangeeft; je moet ook weer triggeren op een aflopende timer. Toch wat extra stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ruimzicht schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Vanwege de overlevingskansen na een herstart heeft dat de voorkeur, begreep ik.
Ja, kijk even naar mijn edit. Hoewel het waar is, maakt het je situatie ook een stuk complexer. Ik zou het bij een simpele delay houden en de kans dat je HA ooit herstart en een delay loopt voor lief nemen.

My $0,02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
Hmmbob schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Ja, kijk even naar mijn edit. Hoewel het waar is, maakt het je situatie ook een stuk complexer. Ik zou het bij een simpele delay houden en de kans dat je HA ooit herstart en een delay loopt voor lief nemen.
Ben het helemaal met je eens, de kans op een herstart als die timer loopt is te verwaarlozen. Maar de delay snap ik, en die timers wil ik graag meer over leren, ik heb er lol in om het werkend te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
In mijn verdediging, toen ik de timer voorstelde wist ik niet dat het om 23:30 ging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ruimzicht schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Ben het helemaal met je eens, de kans op een herstart als die timer loopt is te verwaarlozen. Maar de delay snap ik, en die timers wil ik graag meer over leren, ik heb er lol in om het werkend te krijgen.
Snap ik! Kijk dan even naar de docs: een timer creert een "event" als hij afloopt, en op dat "event" moet je dan weer triggeren: https://www.home-assistan...a-timer-from-the-frontend

Dat kan met een aparte automation, maar kan ook door gebruik te maken van trigger ID's in één en dezelfde automation (weer wat complexer ;) ) https://www.home-assistan...ation/trigger/#trigger-id.

Ik heb eergisteren een complexere automation gemaakt met verschillende trigger-IDs:

https://github.com/hmmbob...ages/solar.yaml#L109-L236

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 04-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
TheFes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:31:
In mijn verdediging, toen in de timer voorstelde wist ik niet dat het om 23:30 ging ;)
Mijn favoriete moment om HA te herstarten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Hmmbob schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:33:
[...]
Ik heb eergisteren een complexere automation gemaakt met verschillende trigger-IDs:

https://github.com/hmmbob...ages/solar.yaml#L109-L236
Haha, ik heb nog een lange weg te gaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ruimzicht schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Haha, ik heb nog een lange weg te gaan :*)
Stapje voor stapje, steeds een beetje complexer maken. Niet alles in 1x willen doen. Alle automations die je in mijn github kan vinden zijn zeker niet zoals ze ooit begonnen zijn.

Enne, pas op: HA is verslavend :+ 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
Hmmbob schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:49:
[...]
Enne, pas op: HA is verslavend :+ 8)
Dat herken ik totaal niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Limbeckx schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:11:
Ik heb een issue waar ik niet goed van word. Het is zo klein maar toch irriteert het mij mateloos. Ik heb dwains dashboard in gebruik met personen zichtbaar op het dashboard. Als we thuis zijn, staat er netjes 'Home'. Als we afwezig zijn zou ik verwachten dat er 'Afwezig' staat. Echter staat er 'not_home'. Als ik op de person tile klik staat daar in de pop up wel gewoon netjes 'Afwezig'. Ik heb in de discord van Dwains dashboard al geprobeerd de vraag te stellen hoe dit te fixen maar niemand heeft daar gereageerd.

Iemand hier een idee?
Net nog een keer reactie gevraagd in de discord. Blijkt een issue met HA te zijn. Wachten op een update dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:20
Ik kan ineens de addon store niet meer laden (deze blijft in een rondje draaien), voorgaande gebeurt ook bij menu optie backup onder instellingen. Hebben meerdere hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
tijlemanz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:22:
Ik kan ineens de addon store niet meer laden (deze blijft in een rondje draaien), voorgaande gebeurt ook bij menu optie backup onder instellingen. Hebben meerdere hier last van?
Beide vallen onder de Supervisor, dus ik gok dat daar een issue zit. Probeer anders even de host te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
TheFes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Beide vallen onder de Supervisor, dus ik gok dat daar een issue zit. Probeer anders even de host te herstarten.
Al meerdere keren gereboot, dan komt de app winkel wel op, maarrrrr. 1 x en dan weer blijven laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
tijlemanz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Al meerdere keren gereboot, dan komt de app winkel wel op, maarrrrr. 1 x en dan weer blijven laden.
Gevalletje Ctrl + F5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tijlemanz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Wat heb je precies gereboot? HA Core, of het hele systeem? Want de supervisor valt niet onder HA Core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Weet iemand of het mogelijk is om met een "Conditional" kaart te kijken naar de huidige "View" waar een gebruiker op zit? Ik maak gebruik van de decluttering card en wil een bepaalde knop alleen maar tonen in bepaalde views.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
TheFes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Wat heb je precies gereboot? HA Core, of het hele systeem? Want de supervisor valt niet onder HA Core.
Ben een HA newbie, dus verwacht de simpele dingen maar eerst denk ik ;) . Wat betreft) je vraag 'systeem opnieuw starten' onder Home Assistant herstarten en geavanceerde opties. CRTL F5 (in mijn geval Command R doet opnieuw inloggen en dan bij heen en weer switchen tussen app store en iets anders weer hetzelfde gedrag.

Naast mijzelf heeft een connectie hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Shattering schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:19:
Weet iemand of het mogelijk is om met een "Conditional" kaart te kijken naar de huidige "View" waar een gebruiker op zit? Ik maak gebruik van de decluttering card en wil een bepaalde knop alleen maar tonen in bepaalde views.
Ik gebruik geen decluttering card, maar wat ik doe is dat ik bepaalde kaarten in een aparte yaml zet en deze include ik dan weer, bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.count_lights_on
        state_not: "0"
    card: !include cards/lampen_aan.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:19:
Dat wordt heel lastig, wat als je 2 gebruikers hebt en de ene zit op de ene view, en de andere op de andere. Hoe bepaal je nu of de card wel of niet zichtbaar moet worden.
Als het al mogelijk is, dan wordt het heel ingewikkeld, ingewikkelder dan de moeite die je bespaard door het gebruik van decluttering card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:09
Ik heb een Hue Wall Switch toegevoegd aan HomeAssistant via ZHA. Die werkt nu met mijn pulsdrukker schakelaar, inclusief lang indrukken. Alleen zie ik ook opties om double click te gebruiken en tripple click en nog meer. Maar als ik daar een automation mee bouw dan gebeurd er helaas niks. Ik heb al uitgebreid gezocht maar hier lijkt heel weinig info over te vinden. Is er iemand die hier bekend mee is en toevallig weet of en hoe ik bijvoorbeeld die dubbele klik werkend kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand postte een tijd geleden een foto van een ESP32 box tbv o.a. spraak aansturing. Ik weet alleen niet meer waar en wie... :X

Ben benieuwd hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Beekforel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:14:
Iemand postte een tijd geleden een foto van een ESP32 box tbv o.a. spraak aansturing. Ik weet alleen niet meer waar en wie... :X

Ben benieuwd hoe het bevalt.
Deze?
https://www.tinytronics.n...o-esp32-development-board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Ik heb een hele eenvoudige vraag maar ik kan het antwoord niet vinden.

Ik heb een Sonos Beam, mediaplayer.woonkamer
Ik heb een stereo-group, mediaplayer.woonkamer3

Deze wil ik via een script in een group zetten.
Service: media player: Join
Target: Woonkamer
Group members: Woonkamer 3

Is dat zo goed als op onderstaande afbeelding, of moet ik bij Group members ook nog de mediaplayer.woonkamer er bij in zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56RQCrYN4JqOTp5NYvRPr22_AHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tWffHHAMUxsoUFy0q9WMQGh.png?f=fotoalbum_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1 ... 77 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.