Volgende vraagstuk. Wanneer Apparaat X uit gaat, wil ik een notificatie die verteld hoe lang het ding heeft aangestaan. Is dat mogelijk?
Het lijkt erop dat ik me even moet inlezen in:
https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/
[ Voor 22% gewijzigd door DarkAllMan op 05-07-2023 09:08 ]
Wanneer het apparaat aan gaat, kun je een date-time-helper vullen.DarkAllMan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:06:
ok, begin inmiddels helemaal verslaafd te raken aan Home Assisant
Volgende vraagstuk. Wanneer Apparaat X uit gaat, wil ik een notificatie die verteld hoe lang het ding heeft aangestaan. Is dat mogelijk?
Wanneer het apparaat weer uit gaat, kun je de de "huidige tijd - date-time-helper" doen en voila.
Of inderdaad history-stats gebriuken.
[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 05-07-2023 09:10 ]
Het zou zelfs mogelijk versimpeld kunnen worden door te kijken naar het last_changed / last_updated attribute. Afhankelijk van of deze wel of niet al is geupdate als getriggerd wordt (of mogelijk op basis van from_state op de trigger variable). En afhankelijk van of deze omwille van andere redenen tussentijds nog gewijzigd is (attribute changes met behoud van state, alhoewel daarin meen ik ook het verschil zit tussen last_changed vs last_updated waarbij de een bij elke wijziging (state & attributes) wordt bijgewerkt en de ander alleen bij state changes).CappieL schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:09:
[...]
Wanneer het apparaat aan gaat, kun je een date-time-helper vullen.
Wanneer het apparaat weer uit gaat, kun je de de "huidige tijd - date-time-helper" doen en voila.
Onderstaande werkt ok, misschien dat de tijd gereset wordt als je HA tussendoor restart en de binary_sensor / apparaat unavailable is geweest, maar daar heb ik voor een puur informatieve melding niet zoveel moeite mee:DarkAllMan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:06:
ok, begin inmiddels helemaal verslaafd te raken aan Home Assisant
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| alias: Melding wasmachine klaar description: "" trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wasmachine_status from: "on" to: "off" id: gereed - platform: state entity_id: binary_sensor.wasmachine_status from: "off" to: "on" id: start condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: gereed sequence: - service: notify.mobile_app_moto_g_9_play data: message: >- {{ now().strftime('%H:%M') }} De wasmachine is klaar! ({{ ( (trigger.to_state.last_changed - trigger.from_state.last_changed) | string).split(':')[:2] | join(':') }}) data: tag: wasmachine-klaar group: Wassen en drogen ttl: 0 priority: high icon: mdi:washing-machine - conditions: - condition: trigger id: start sequence: - service: notify.mobile_app_moto_g_9_play data: message: clear_notification data: tag: wasmachine-klaar ttl: 0 priority: high mode: single |
Jawel maar ik ben niet thuis en anders blijft het in m'n hoofd malenSeptillion schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:55:
@Ora et Labora Nee, wat je toont is correct
Maar had je het niet gewoon kunnen proberen?
Dank.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Alleen worden deze gereset bij een HA herstartRobertMe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:13:
[...]
Het zou zelfs mogelijk versimpeld kunnen worden door te kijken naar het last_changed / last_updated attribute. Afhankelijk van of deze wel of niet al is geupdate als getriggerd wordt (of mogelijk op basis van from_state op de trigger variable). En afhankelijk van of deze omwille van andere redenen tussentijds nog gewijzigd is (attribute changes met behoud van state, alhoewel daarin meen ik ook het verschil zit tussen last_changed vs last_updated waarbij de een bij elke wijziging (state & attributes) wordt bijgewerkt en de ander alleen bij state changes).
Ik heb een template sensor om ze voor bepaalde apparaten in op te slaan
https://community.home-as...the-ui/467163/67?u=thefes
[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 05-07-2023 09:50 ]
Geen remote access tot je HA?Ora et Labora schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:39:
[...]
Jawel maar ik ben niet thuis en anders blijft het in m'n hoofd malen![]()
Dank.
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: history_stats name: x_on entity_id: x state: "on" type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}" |
Stel ik maak gebruik van de history_stats. Hoe pak ik dan als start de laatste "on" tijd?
Nevermind, ik zet de start tijd wel via een datetime helper, is wellicht veel makkelijker.
[ Voor 15% gewijzigd door DarkAllMan op 05-07-2023 10:57 ]
Iemand die dit ook ervaart of weet wat ik hier tegen kan doen?
Ik heb namelijk mijn poort gekoppeld met een Shelly 1 met hierbij ook een sensor die de 'gesloten' status controleert. Vroeger werden die gewoon als knop naar Homekit gebracht.
Nu heb ik hier in HA een cover op gezet zodat deze als garagepoort binnenkomt maar de status hiervan blijft altijd gesloten. in HA veravdert de status mooi van open naar gesloten en omgekeerd als de poort aangestuurd wordt.
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Voor het HA deel, de Shelly gewoon via de Shelly integratie? En hoe heb je er een cover van gemaakt?
Klopt, maar ik wil die doorduwen naar Homekit en ze daar als poort laten verschijnen. Als ik de Shelly flash naar de mongoose/homekit firmware lukt het maar ik krijg de firmware niet op de Shelly 1. Het lukt wel op een Shelly Plus 1.Septillion schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:26:
@Tibs Ik mis even wat HomeKit er mee te maken heeft.
Voor het HA deel, de Shelly gewoon via de Shelly integratie? En hoe heb je er een cover van gemaakt?
https://github.com/home-assistant/core/issues/95887 is dat de reden? ik zit op :TheFes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:16:
[...]
Wat heb je precies gereboot? HA Core, of het hele systeem? Want de supervisor valt niet onder HA Core.
Home Assistant 2023.6.3 Supervisor 2023.06.4 Operating System 10.3 Frontend-versie: 20230608.0 - latest
Zou kunnen, maar dan moet een HA herstart helpen, en volgens mij is dat bij jou niet de oplossing.tijlemanz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:51:
[...]
https://github.com/home-assistant/core/issues/95887 is dat de reden? ik zit op :
Home Assistant 2023.6.3 Supervisor 2023.06.4 Operating System 10.3 Frontend-versie: 20230608.0 - latest
Heb jij errors in je log?
Run check for IssueType.DNS_SERVER_IPV6_ERROR/ContextType.DNS_SERVER, alleen dit geen idee of dat het is. Heb wel een andere browser bekeken en dit is FF only, safari en opera werken wel gewoon.TheFes schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:55:
[...]
Zou kunnen, maar dan moet een HA herstart helpen, en volgens mij is dat bij jou niet de oplossing.
Heb jij errors in je log?
In HA werkt hij perfect hoor. Alleen het doorduwen naar Homekit werkt niet.Septillion schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:07:
@Tibs Ahh, zo. Van doorschuiven naar HomeKit weet ik niets af. Maar daarvoor zal hij eerst correct in HA moeten werken lijkt me. Dus als dat niet werkt, hoe heb je dat nu geconfigureerd?
1. Opbrengst zonnepanelen om 21:00 uur
2. Wat ik heb teruggeleverd aan het net
3. Water verbruik per dag.
Is het mogelijk om dit in 1 bericht te pushen? Dus meerdere ''states'' in 1 bericht:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - alias: 'Waterbruik vandaag' initial_state: 'true' trigger: - platform: time at: "21:30:00" action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_xxx data: title: "Waterverbruik" message: "Je hebt vandaag : {{ states.sensor.waterverbruik_vandaag.state }}L water verbruikt" data: push: sound: name: default |
Dan zou het mooi zijn:
1
| message: "Je hebt vandaag : {{ states.sensor.waterverbruik_vandaag.state }}L water verbruikt xxxx KWh opgewekt en xxxxKWh teruggeleverd aan het net" |
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 06-07-2023 00:19 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| alias: "Energie: Energie rapport -> Notification M" description: "" trigger: - platform: time at: "22:00:00" condition: [] action: - service: notify.alle_telefoons data: title: Energierapport message: >- Er is {{ states('sensor.energy_consumption_today_template') | round(1) }} kWh elektriciteit verbruikt ({{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged') | round(1) }} kWh van het net en {{ states('sensor.energy_consumption_solar_today_template') | round(1) }} kWh van de zon). Er is {{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged') | round(1) }} kWh van de zon teruggeleverd aan het net. Er is {{ states('sensor.dsmr_day_consumption_gas') | round(1) }} m³ gas verbruikt. De warme kranen in de badkamer stonden vandaag in totaal {{ states('sensor.warm_water_aan') }} uur aan. data: notification_icon: mdi:home-lightning-bolt-outline clickAction: /energy mode: single |
Possible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:05:
Op dit moment heb ik 3 losse automations waarbij ik een melding krijg op mijn smartwatch/telefoon.
1. Opbrengst zonnepanelen om 21:00 uur
2. Wat ik heb teruggeleverd aan het net
3. Water verbruik per dag.
Is het mogelijk om dit in 1 bericht te pushen? Dus meerdere ''states'' in 1 bericht:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - alias: 'Waterbruik vandaag' initial_state: 'true' trigger: - platform: time at: "21:30:00" action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_xxx data: title: "Waterverbruik" message: "Je hebt vandaag : {{ states.sensor.waterverbruik_vandaag.state }}L water verbruikt" data: push: sound: name: default
Dan zou het mooi zijn:
code:
1 message: "Je hebt vandaag : {{ states.sensor.waterverbruik_vandaag.state }}L water verbruikt xxxx KWh opgewekt en xxxxKWh teruggeleverd aan het net"
Kijk dit zocht ik! SUper!C schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:06:
Ik gebruik dit, ongeveer vergelijkbaar, denk ik:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 alias: "Energie: Energie rapport -> Notification M" description: "" trigger: - platform: time at: "22:00:00" condition: [] action: - service: notify.alle_telefoons data: title: Energierapport message: >- Er is {{ states('sensor.energy_consumption_today_template') | round(1) }} kWh elektriciteit verbruikt ({{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged') | round(1) }} kWh van het net en {{ states('sensor.energy_consumption_solar_today_template') | round(1) }} kWh van de zon). Er is {{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged') | round(1) }} kWh van de zon teruggeleverd aan het net. Er is {{ states('sensor.dsmr_day_consumption_gas') | round(1) }} m³ gas verbruikt. De warme kranen in de badkamer stonden vandaag in totaal {{ states('sensor.warm_water_aan') }} uur aan. data: notification_icon: mdi:home-lightning-bolt-outline clickAction: /energy mode: single
[...]
Wat gebeurt er als je op /energy drukt? Kom je dan in een soort van data pagina?
@Coppertop
[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 05-07-2023 21:18 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Possible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:07:
[...]
Kijk dit zocht ik! SUper!
Wat gebeurt er als je op /energy drukt? Kom je dan in een soort van data pagina?
@Coppertop
Wanneer ik een shutdown doe (nav UPS die low on bat is) dan gaat deze netjes uit. Een WOL werkt echter niet. Dus moet na een power outage zelf de thin client weer aanzetten. De lampjes van de NIC zijn ook beide uit. Iemand een idee hoe dit te fixen?
In de BIOS (meest recente versie) staat WOL wel netjes aan.
Heb hem nu zo ingesteld:Coppertop schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:20:
Dan kom je op mijn energy dashboard. Zie: https://companion.home-as...ions-basic/#opening-a-url
[...]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| - alias: 'waterverbruik vandaag' initial_state: 'true' trigger: - platform: time at: "21:30:00" action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_elroy data: title: "Energierapport" message: >- Er is {{ states('sensor.energy_import_t1_dagelijks.state') | round(1) }} kWh elektriciteit verbruikt ({{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged.state') | round(1) }} kWh van het net en {{ states('sensor.possible_8340_wp_energy_generated.state') | round(1) }} kWh opgewekt in totaal). Er is {{ states('sensor.energy_export_t2_dagelijks.state') | round(1) }} kWh van de zon teruggeleverd aan het net. Er is {{ states('sensor.waterverbruik_vandaag.state') | round(1) }} L water verbruikt data: push: sound: name: default |
De automation zie ik in HA, echter krijg ik geen push bericht. Wat doe ik precies fout?
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 06-07-2023 00:19 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Een WOL (Wake on LAN) is iets anders, dan een "Power on after power failure".stok schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:48:
Ik draai HA OS op een HP t620.
Wanneer ik een shutdown doe (nav UPS die low on bat is) dan gaat deze netjes uit. Een WOL werkt echter niet. Dus moet na een power outage zelf de thin client weer aanzetten. De lampjes van de NIC zijn ook beide uit. Iemand een idee hoe dit te fixen?
In de BIOS (meest recente versie) staat WOL wel netjes aan.
Probeer deze eens?
Possible schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:52:
[...]
Heb hem nu zo ingesteld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 - alias: 'waterverbruik vandaag' initial_state: 'true' trigger: - platform: time at: "21:30:00" action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_elroy data: title: "Energierapport" message: >- Er is {{ states('sensor.energy_import_t1_dagelijks.state') | round(1) }} kWh elektriciteit verbruikt ({{ states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged.state') | round(1) }} kWh van het net en {{ states('sensor.possible_8340_wp_energy_generated.state') | round(1) }} kWh opgewekt in totaal). Er is {{ states('sensor.energy_export_t2_dagelijks.state') | round(1) }} kWh van de zon teruggeleverd aan het net. Er is {{ states('sensor.waterverbruik_vandaag.state') | round(1) }} L water verbruikt data: push: sound: name: default
De automation zie ik in HA, echter krijg ik geen push bericht. Wat doe ik precies fout?
Dat laatste hoeft niet, round doet die conversie zelf ook al.Septillion schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:56:
@Possible Je moet iig overal de .state weghalen. De states() functie pakt de state al voor je. Daarnaast zijn alle states filters strings dus zal je er even een float filter voor de round moeten gooien.
Echter zal hij nu in error gaan omdat hij unknown als input krijg
Water-Escape
Dat moet wel kunnen met een Shelly 1, als je ook nog het stroomverbruik wil meten kun je een Shelly 1 PM gebruiken.water_escape schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:29:
Ik heb buiten een schakelaar zitten (gewoon een lichtschakelaar zeg maar, naar boven uit, naar beneden aan) , voor de grondwaterpomp. Wat kan ik hier in of tussen zetten om deze via HA aan / uit te zetten?
komt dat op hetzelfde neer als https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045 ? Alleen dan via wifi en goedkoper?TheFes schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Dat moet wel kunnen met een Shelly 1, als je ook nog het stroomverbruik wil meten kun je een Shelly 1 PM gebruiken.
Water-Escape
Als je geen energiemeting nodig hebt, is de shelly 1 al voldoende en die is nog geen €20,-water_escape schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:34:
[...]
komt dat op hetzelfde neer als https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045 ? Alleen dan via wifi en goedkoper?
https://www.robbshop.nl/s...uetooth-relais-schakelaar
Die Shelly 1 PM heb je pas nodig als je ook het energieverbruik wilt meten naast het schakelen, maar die is maar een paar euro duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 06-07-2023 09:41 ]
Nope, dat ding van jou kan niet schakelen, en stuurt alleen een signaaltje naar een slimme lamp of ander apparaat in het Hue netwerk dat hij aan of uit moet gaan. Aangezien je warmtewaterpomp niet slim is, heb je aan die Hue module niet zo veel.water_escape schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:34:
[...]
komt dat op hetzelfde neer als https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045 ? Alleen dan via wifi en goedkoper?
Ik zou een warmtepomp niet graag met een wandschakelaar aan/uit willen zetten. Gelukkig wilde @water_escape een waterpomp schakelen.TheFes schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:53:
[...]
Nope, dat ding van jou kan niet schakelen, en stuurt alleen een signaaltje naar een slimme lamp of ander apparaat in het Hue netwerk dat hij aan of uit moet gaan. Aangezien je warmtepomp niet slim is, heb je aan die Hue module niet zo veel.
Heb een plant in de huiskamer, die wordt keurig opgepikt door mijn server. Maar de plant op de 1e verdieping en die op zolder worden niet opgepikt.
Ik moet ook nog wat slimme schakelaars plaatsen hier en daar; is er iets wat eigenlijk een slimme schakelaar is maar ook bt-proxy doet / kan doen?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb 8 Sonoff Mini R4s naar ESPHome geflasht en door het huis verspreid. Maar die zijn (in ieder geval toen nog niet) OTA te flashen, en daarvoor zul je moeten solderen.Hmmbob schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:12:
Wat is een beetje de go-to oplossing voor bluetooth proxy?
Heb een plant in de huiskamer, die wordt keurig opgepikt door mijn server. Maar de plant op de 1e verdieping en die op zolder worden niet opgepikt.
Ik moet ook nog wat slimme schakelaars plaatsen hier en daar; is er iets wat eigenlijk een slimme schakelaar is maar ook bt-proxy doet / kan doen?
De Shelly 1 Plus heeft standaard op de Shelly firmware ook een optie voor een BT Proxy, wellicht dat die hem oppikt. Ik heb daar ook geprobeerd de ESPHome BT Proxy op aan de praat te krijgen, maar dat zorgt voor een bootloop
Heb jij planten met Bluetooth?Hmmbob schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:12:
Is een ESP32 met een esp32_ble_tracker met het MAC address in de config geen optie?Hmmbob schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:12:
Ik gebruik nu
Home Assistant 2023.6.3
Supervisor 2023.07.1
Operating System 10.3
Frontend-versie: 20230608.0 - latest
Iemand meer info of hulp?
https://github.com/home-assistant/core/issues/94458
[ Voor 5% gewijzigd door jannus66 op 06-07-2023 11:02 ]
De BLE tracker is toch precies dat? Een tracker voor beacons die naar HA communiceert dat die een beacon ziet (en evt signaalsterkte).Dwazer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Is een ESP32 met een esp32_ble_tracker met het MAC address in de config geen optie?
Waar @Hmmbob naar op zoek is is dus daadwerkelijk kunnen communiceren met een bluetooth device (/sensor). Dat kan ook met een losse ESP32, maar ook met de apparaten die @TheFes noemt (in ieder geval de Shelly Plus zit AFAIK ook een ESP32 in). En met een gewone losse ESP32 kun je dan ook weer de Bluetooth proxy gebruiken waarbij het device communiceert met de ESP via Bluetooth en de ESP via wifi (of ethernet mocht je zo'n model hebben) met HA babbelt.
Dat hoeft niet meer, je kunt een ESP32 als BT Proxy instellen en die stuurt dan alle opgevangen BT signalen door naar HA, waar het door de BT integratie afgehandeld wordt (en daarna eventueel naar een relevantie integratie doorgezet, zoals bijvoorbeeld Oral B voor je tandenborstel)Dwazer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Is een ESP32 met een esp32_ble_tracker met het MAC address in de config geen optie?
In de Shelly 1 Plus zit inderdaad een ESP32, maar die is nogal tuned down, en loopt dus vast als je de ESPHome BT Proxy gebruikt. Tenminste ik kreeg het niet voor elkaar.RobertMe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:09:
[...]
De BLE tracker is toch precies dat? Een tracker voor beacons die naar HA communiceert dat die een beacon ziet (en evt signaalsterkte).
Waar @Hmmbob naar op zoek is is dus daadwerkelijk kunnen communiceren met een bluetooth device (/sensor). Dat kan ook met een losse ESP32, maar ook met de apparaten die @TheFes noemt (in ieder geval de Shelly Plus zit AFAIK ook een ESP32 in). En met een gewone losse ESP32 kun je dan ook weer de Bluetooth proxy gebruiken waarbij het device communiceert met de ESP via Bluetooth en de ESP via wifi (of ethernet mocht je zo'n model hebben) met HA babbelt.
Maar met het BT Proxy script wat je vanuit HA kunt activeren op de standaard Shelly firmware moet het ook lukken.
Ja precies . We zijn net verhuisd, dus een Sonoff of Shelly in de muur (tx @TheFes) kan hier en daar nog, en dat is beter dan een losse esp32 ergens liggen.RobertMe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:09:
Heb een aantal van die Sonoff S10/S20 in de kast liggen, daar kan t zeker niet mee?
edit: nope, dat zijn esp8266-varianten, met zonder bluetooth dus. Bummer

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 06-07-2023 11:23 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Die bug stoort me wel mateloosTheFes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:23:
[...]
bug in de Home Assistant extension voor VSCode.
(Of kan ik dit zelf op één of andere manier in orde brengen?)
1PM is zelfs goedkoper dan: https://www.robbshop.nl/s...hakelaar-met-stroommetingInvisible_man schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:39:
[...]
Als je geen energiemeting nodig hebt, is de shelly 1 al voldoende en die is nog geen €20,-
https://www.robbshop.nl/s...uetooth-relais-schakelaar
Die Shelly 1 PM heb je pas nodig als je ook het energieverbruik wilt meten naast het schakelen, maar die is maar een paar euro duurder.
Water-Escape
Het zal vast sneller opgelost worden als je hier een issue aanmaakt:Shattering schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:48:
[...]
Die bug stoort me wel mateloos. Is er toevallig zicht op wanneer ze dit gaan fixen?
(Of kan ik dit zelf op één of andere manier in orde brengen?)
https://github.com/keessc...ode-home-assistant/issues
Wat doe je daar eigenlijk precies, het ziet er uit alsof je in je lovelace config een include voor de views: hebt gemaakt.
Views komen wel gewoon in een list, dus ik vind de error wel wat vreemd.
Ik heb wel al mn events in het logboek, maar ik heb geen images/streaming video werkend gekregen.
Ik heb ook geen idee waar het aan ligt. Volgens mij heb ik alles volgens het boekje geinstalleerd.
Wat wil je weten?DarkAllMan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:21:
Wie heeft er een werkende setup van Eufy Security?
Ik heb wel al mn events in het logboek, maar ik heb geen images/streaming video werkend gekregen.
Ik heb ook geen idee waar het aan ligt. Volgens mij heb ik alles volgens het boekje geinstalleerd.
Ik heb een Eufy Dual doorbell, en de enige functies die ik gebruik zijn:
- gong aan-/uitzetten wanneer de kinderen slapen
- snapshot nemen en naar mobiel sturen wanneer er wordt aangebeld
Wil dit nog uitbreiden met lampen laten knipperen als er wordt aangebeld en de gong uitstaat.
(Heb verder geen camera's oid)
[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 06-07-2023 12:38 ]
Natuurlijk is dat mogelijk!TheFes schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:09:
[...]
Dat hoeft niet meer, je kunt een ESP32 als BT Proxy instellen en die stuurt dan alle opgevangen BT signalen door naar HA, waar het door de BT integratie afgehandeld wordt (en daarna eventueel naar een relevantie integratie doorgezet, zoals bijvoorbeeld Oral B voor je tandenborstel)
Maar indien dochterlief voorbij loopt met haar iPhone met BT enabled, of een vriendje/vriendinnetje: Hoppe BT geregistreerd (Hoewel dat voor iPhone ook een virtual MAC address kan zijn).
Persoonlijk zou ik het liever wat dicht(ter) timmeren door er een dedicated MAC address in te zetten (Helpt sowieso ook bij het zoeken naar faudten als je maar 1 MAC hebt, i.p.v. een lijst 6 maanden lang zou kunnen zijn (Ff plat gezegd))
Mijn camera's zijn bij media toegevoegd en ik zie hier screenshots die van een paar dagen geleden zijn.CappieL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Wat wil je weten?
Ik heb een Eufy Dual doorbell, en de enige functies die ik gebruik zijn:
- gong aan-/uitzetten wanneer de kinderen slapen
- snapshot nemen en naar mobiel sturen wanneer er wordt aangebeld
Wil dit nog uitbreiden met lampen laten knipperen als er wordt aangebeld en de gong uitstaat.
(Heb verder geen camera's oid)
Volgens mij moet je erop kunnen klikken om streaming video te zien?
Die functie kende ik niet. Als ik streaming video wil zien, druk ik op mijn knopje "start streaming" en open ik de camera.DarkAllMan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:20:
[...]
Mijn camera's zijn bij media toegevoegd en ik zie hier screenshots die van een paar dagen geleden zijn.
Volgens mij moet je erop kunnen klikken om streaming video te zien?
Waar? Heb je hem in Lovelace toegevoegd op een of andere manier?CappieL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:25:
[...]
Die functie kende ik niet. Als ik streaming video wil zien, druk ik op mijn knopje "start streaming" en open ik de camera.
In welke nieuwe functie zou dat toegevoegd moeten zijn dan?--Christiaan-- schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:21:
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe functies in de laatste core update? Is het nu mogelijk om tweewegverkeer met Google Assistant te hebben? Daar ben ik namelijk al tijden naar op zoek, ik wil graag dat Google Assistant me een tijd vraagt, en dat deze tijd terug wordt gekoppeld naar HA. Dat kon tot op heden niet.
Maar nee, dat kan niet.
Sowieso zijn alle voice functies die nu toegevoegd worden voor de eigen Home Asssistant Assist dienst.
Als ik bij de Eufy integratie mijn deurbel kies, zie ik een hele hoop entities (waarvan de meeste niets doen).DarkAllMan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:36:
[...]
Waar? Heb je hem in Lovelace toegevoegd op een of andere manier?
Hier vind ik ook 2 "Press"-entities: "Start P2P stream" en "Stop P2P stream".
Die entities kan ik ook in Lovelace zetten, maar ik heb een automation gemaakt die de stream start om daarna een snapshot te nemen.
[ Voor 95% gewijzigd door DarkAllMan op 06-07-2023 14:27 ]
en moet je niet de service "eufy_security.start_p2p_livestream" en "eufy_security.stop_p2p_livestream" gebruiken? Die gebruik ik namelijk.DarkAllMan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:21:
Ik mis WebRTC zo te zien...... die eerst eens installeren.
In mijn "ui-lovelace.yaml" doe ik de basisconfiguratie van mijn dashboard. Ik include dan mijn views, met !include_dir_merge_list. Elke view is een afzonderlijk bestand in de folder dashboards.TheFes schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:03:
[...]
Het zal vast sneller opgelost worden als je hier een issue aanmaakt:
https://github.com/keessc...ode-home-assistant/issues
Wat doe je daar eigenlijk precies, het ziet er uit alsof je in je lovelace config een include voor de views: hebt gemaakt.
Views komen wel gewoon in een list, dus ik vind de error wel wat vreemd.
1
2
3
4
5
| title: "Home" theme: "mobile" background: "var(--background-image)" views: !include_dir_merge_list "dashboards/" |
Elke view begint zo, maar hier klopt waarschijnlijk iets niet dan?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - title: "Home" icon: 'mdi:home-variant' path: 01-home cards: #- type: custom:decluttering-card # template: header_temperature_graph #- type: custom:decluttering-card # template: header_live_weather_background - type: custom:decluttering-card template: header_main |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-07-2023 08:34 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]
ok, ik heb andere camera's werkend. Het werkt alleen niet met de T8210. Die laat geen stream zien.CappieL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:35:
[...]
en moet je niet de service "eufy_security.start_p2p_livestream" en "eufy_security.stop_p2p_livestream" gebruiken? Die gebruik ik namelijk.
Zal eens in de github gaan kijken.
Nee, dat lijkt me prima zo, ik heb hetzelfde (nouja, ik heb dan weer een include voor de cards daarna)Shattering schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:44:
[...]
In mijn "ui-lovelace.yaml" doe ik de basisconfiguratie van mijn dashboard. Ik include dan mijn views, met !include_dir_merge_list. Elke view is een afzonderlijk bestand in de folder dashboards.
code:
1 2 3 4 5 title: "Home" theme: "mobile" background: "var(--background-image)" views: !include_dir_merge_list "dashboards/"
Elke view begint zo, maar hier klopt waarschijnlijk iets niet dan?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - title: "Home" icon: 'mdi:home-variant' path: 01-home cards: #- type: custom:decluttering-card # template: header_temperature_graph #- type: custom:decluttering-card # template: header_live_weather_background - type: custom:decluttering-card template: header_main
Maar ik heb zoveel includes achter elkaar dat die extension geen idee meer heeft waar hij zit, en die schemas niet meer checkt.
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 06-07-2023 15:27 ]
Nu kan ik nergens een api vinden die dit heeft en een scrape van https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen lukt ook niet.
Heeft iemand tips of een scrape welke wel lukt?
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ik heb in adguard dns rewrite toegevoegd (x.duckdns.org naar het interne ip) alleen als ik dat doe werkt ha helemaal niet meer (niet bereikbaar).
Wat doe ik hier verkeerd?
Hallo,davyjanssen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:34:
hallo,
ik gebruik de afvalinformatie. Ik zou graag willen dat ''afval voor morgen'' en ''afval voor vandaag'' het pictogram voor het volgende afval verander. Als bijvoorbeeld het papier aan de beurt is, wordt het papier weergegeven als een pictogram. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
mijn code
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 type: entities entities: - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen icon: '' secondary_info: none - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag name: Vandaag show_state: false state_image: null - entity: sensor.afvalinfo_groenafval image: /local/tmp/groenafval.png - entity: sensor.afvalinfo_papier image: /local/tmp/papierafval.jpg - entity: sensor.afvalinfo_restafval image: /local/tmp/restafval.png - entity: sensor.afvalinfo_plastic image: /local/tmp/pmd.png
[Afbeelding]
[mbr]Eén plek is voldoende[/mbr]
Ik kan je mijn voorbeeld geven, deze is wel wat ingewikkelder omdat ik 1 card gebruik voor de drie soorten afval in volgorde van dichtbije datum naar ver weg. Maar ik hoop dat het je helpt/ideeën geeft:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| type: custom:mushroom-template-card primary: >- {%- set sortedTrash = ([states.sensor.afvalinfo_gft_2, states.sensor.afvalinfo_pbd_2, states.sensor.afvalinfo_papier_2] | sort(attribute='attributes.days_until_collection_date', reverse=false)) -%} {%- if sortedTrash[0].attributes.friendly_name == states.sensor.afvalinfo_gft_2.attributes.friendly_name -%} GFT {%- elif sortedTrash[0].attributes.friendly_name == states.sensor.afvalinfo_pbd_2.attributes.friendly_name -%} Plastic {%- else -%} Papier {%- endif %} - {{ sortedTrash[0].state }} secondary: >- {%- set sortedTrash = ([states.sensor.afvalinfo_gft_2, states.sensor.afvalinfo_pbd_2, states.sensor.afvalinfo_papier_2] | sort(attribute='attributes.days_until_collection_date', reverse=false)) -%} {{ sortedTrash[1].attributes.friendly_name }}: {{sortedTrash[1].state}} {{ sortedTrash[2].attributes.friendly_name }}: {{ sortedTrash[2].state }} icon: >- {%- set sortedTrash = ([states.sensor.afvalinfo_gft_2, states.sensor.afvalinfo_pbd_2, states.sensor.afvalinfo_papier_2] | sort(attribute='attributes.days_until_collection_date', reverse=false)) -%} {{ sortedTrash[0].attributes.icon }} multiline_secondary: true icon_color: '' |
Deze logica zou je ook in een template sensor kunnen stoppen (of simpelere logica puur op wat het afval voor morgen is).
[ Voor 27% gewijzigd door Martin.Air op 07-07-2023 09:04 ]
Je kan https://weerlive.nl/delen.php hiervoor gebruiken.robbinonline schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:40:
Ik probeer een eigen weerbericht journaal te maken. Dit door een api te vinden welke zijn uitgebreide weersverwachting via een api aanbied of een scrape te maken van bijvoorbeeld: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen en dan via TTS laten uitspreken op een speaker.
Nu kan ik nergens een api vinden die dit heeft en een scrape van https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen lukt ook niet.
Heeft iemand tips of een scrape welke wel lukt?
Ik ben niet bekend met het jargon maar als je interne dns server je domein kan resolven naar het interne ip adres dan zou het moeten werken?Dracula schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:17:
Ik heb home assistant draaien met een SSL cert (x.duckdns.org) maar ik zou ook graag willen dat Ha bereikbaar is op mijn lokale netwerk als bijvoorbeeld internet down is.
Ik heb in adguard dns rewrite toegevoegd (x.duckdns.org naar het interne ip) alleen als ik dat doe werkt ha helemaal niet meer (niet bereikbaar).
Voor de geïnteresseerden. Het is gelukt door de update via Safari te doen. Geen idee waarom het via Google Chrome niet lukte.Tibs schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:43:
[...]
In HA werkt hij perfect hoor. Alleen het doorduwen naar Homekit werkt niet.
Deze split brain DNS staat hier beschreven.-Casper schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:27:
[...]
Ik ben niet bekend met het jargon maar als je interne dns server je domein kan resolven naar het interne ip adres dan zou het moeten werken?
En ja ik hoopte ook dat dat zou werken maar als ik dat dus op deze manier doe krijg ik helemaal geen verbinding meer met HA.
Reden dat ik zou willen dat dit werkt is dat ik graag zou willen dat eventuele automation die via het lokale netwerk gaat gewoon blijft werken als ik geen internet zou hebben.
Je automations worden sowieso lokaal afgehandeld, dus dat zou geen probleem moeten zijn.Dracula schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Deze split brain DNS staat hier beschreven.
En ja ik hoopte ook dat dat zou werken maar als ik dat dus op deze manier doe krijg ik helemaal geen verbinding meer met HA.
Reden dat ik zou willen dat dit werkt is dat ik graag zou willen dat eventuele automation die via het lokale netwerk gaat gewoon blijft werken als ik geen internet zou hebben.
Kun je je HA niet nog lokaal benaderen via https://ip:8123 (met s bij https) en dan de waarschuwing negeren?
Ik wist niet zeker of automations op DNS naam gingen maar het is neem ik aan een push config naar een device en niet vanaf device naar DNS naam van HA dus dat maakt dan idd niet uit.TheFes schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:01:
[...]
Je automations worden sowieso lokaal afgehandeld, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Kun je je HA niet nog lokaal benaderen via https://ip:8123 (met s bij https) en dan de waarschuwing negeren?
En ja lokaal ip werkt idd. Leek mij alleen handig als de app op mijn telefoon zou blijven werken bij geen internet maar goed dat zijn 1ste wereld problemen :-)
Gaat lokaal ook op voor homekit?
[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 06-07-2023 20:53 ]
Wat voor automations heb je het nu over? Gewoon dingen als lampen aanzetten etc?Dracula schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:52:
[...]
Ik wist niet zeker of automations op DNS naam gingen maar het is neem ik aan een push config naar een device en niet vanaf device naar DNS naam van HA dus dat maakt dan idd niet uit.
En ja lokaal ip werkt idd. Leek mij alleen handig als de app op mijn telefoon zou blijven werken bij geen internet maar goed dat zijn 1ste wereld problemen :-)
Gaat lokaal ook op voor homekit?
Daar zit een uitgebreid weerbericht helaas niet in, alleen een van 5 woordensynoniem schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:15:
[...]
Je kan https://weerlive.nl/delen.php hiervoor gebruiken.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
ik gebruik de afvalinformatie. Ik zou graag willen dat ''afval voor morgen'' en ''afval voor vandaag'' het pictogram voor het volgende afval verander. Als bijvoorbeeld het papier aan de beurt is, wordt het papier weergegeven als een pictogram. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
mijn code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| type: entities entities: - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen icon: '' secondary_info: none - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag name: Vandaag show_state: false state_image: null - entity: sensor.afvalinfo_groenafval image: /local/tmp/groenafval.png - entity: sensor.afvalinfo_papier image: /local/tmp/papierafval.jpg - entity: sensor.afvalinfo_restafval image: /local/tmp/restafval.png - entity: sensor.afvalinfo_plastic image: /local/tmp/pmd.png |
:fill(white):strip_exif()/f/image/K9kWoQOR2k1wI5kM8BjH4TJr.png?f=user_large)
Eén plek is voldoende
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-07-2023 08:32 ]
Ik vermoed dat je verder bent gegaan in davyjanssen in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"?
[ Voor 35% gewijzigd door spone op 06-07-2023 21:50 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Je kan proberen hem hier van te scrapen https://weerlive.nl/weer.php?plaatsnaam=Amsterdamrobbinonline schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:10:
[...]
Daar zit een uitgebreid weerbericht helaas niet in, alleen een van 5 woorden
gelukt inmiddels.. thx!Coppertop schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:07:
Als je je hele message eens in de Template functie onder Developer Tools probeert, doet ie het dan? (je home assistant URL)/developer-tools/template
[...]
https://github.com/golles/ha-knmisynoniem schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:15:
[...]
Je kan https://weerlive.nl/delen.php hiervoor gebruiken.
Ziet er goed uit! Alleen robbinonline wil het uitgebreide weerbericht en dat zit simpelweg niet in de API. Maar het staat wel onder class = "recent" op die andere pagina.
Dat is een beetje moeilijk te zeggen. Het kan wel werken. Ik heb met regelmaat dat downtime bij duckdns volledig aan me voorbij gaat.Dracula schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:17:
Ik heb home assistant draaien met een SSL cert (x.duckdns.org) maar ik zou ook graag willen dat Ha bereikbaar is op mijn lokale netwerk als bijvoorbeeld internet down is.
Mijn DNS (niet adguard) doet hetzelfde en in een andere setup heb ik in adguard een dns-rewrite geconfigureerd.
Werkt het apparaat wel met de juiste DNS? Resolved het adres naar het lokale IP?
Als je router geen hairpin NAT ondersteunt werkt het niet als je van binnenuit via buitenaf (
Haha, nee idd. Dit was meer als voorbeeld bedoeld.davyjanssen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:32:
hallo @Martin.Air
als ik jou code probeer krijg ik dit.
[Afbeelding]
Zoals je kan zien gebruik ik 'mushroom' ui cards wat al anders is dan wat jij zelf lijkt te gebruiken. Entiteiten zijn anders en iconen. Ook heb ik maar 3 afval momenten en jij 4.
Ik deed hier even de aanname dat je iets wat meer kennis had van de werking template code. Als je post wat je nu hebt, in beide de weergave en code dan kan ik (of iemand anders) je vast verder op weg helpen.
[ Voor 30% gewijzigd door Martin.Air op 07-07-2023 09:00 ]
En stopt het gelijk met werken als je het instelt? Dus intern met internet aan?
Nu is de token steeds maar 7 dagen geldig, en daarna moet je dus opnieuw je account koppelen. elke week!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het aanmaken van de helper is geen probleem, alleen hoe kan ik deze "aan" schakelen?
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Met een automation. Trigger op een de state change naar aan van de lamp, en zet dan de input_boolean aan.MAdD schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:48:
ik zou graag een helper maken die op "aan" gaat als er een bepaalde lamp aangezet wordt.
Het aanmaken van de helper is geen probleem, alleen hoe kan ik deze "aan" schakelen?
Er is namelijk een nieuwe variant de Shelly plus 2pm en dit is volgens mij (maar dus niet helemaal zeker) de opvolger van de Shelly 2.5.
Weet iemand of dit klopt?
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Dat is inderdaad de opvolger, die gebruikt een ESP32.Wachten... schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:19:
Zou iemand vandaag de dag nog de Shelly 2.5 aanraden voor een zonnescherm? (Asa motor)
Er is namelijk een nieuwe variant de Shelly plus 2pm en dit is volgens mij (maar dus niet helemaal zeker) de opvolger van de Shelly 2.5.
Maar over het algemeen moet een Shelly 2.5 nog ook gewoon voldoen.
Klopt ik heb ook de nieuwe met een zonnescherm. Er zitten handige opties op voor detecteren van begin en eindpunt. Weet niet of dat bij de eerste versie ook zo is?Wachten... schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:19:
Zou iemand vandaag de dag nog de Shelly 2.5 aanraden voor een zonnescherm? (Asa motor)
thanks @TheFes snap wat je bedoeldTheFes schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:57:
[...]
Met een automation. Trigger op een de state change naar aan van de lamp, en zet dan de input_boolean aan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Bedtijd (aan) description: "" trigger: - platform: state entity_id: - light.slaapkamer_licht from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: input_boolean.bedtijd data: {} mode: single |
nu de volgende vraag... is het mogelijk om een automatisering alleen voor een bepaald tijdstip te laten uitvoeren?
Ik heb nu een automatisering, welke mijn lampen feller zet, als de zon zakt.
Met bovenstaande helper, heb ik nu in de conditie aangegeven dat als bedtijd uit is, deze mag uitvoeren.
Maar nu wil ik een 2de conditie toevoegen, dat deze alleen uitgevoerd mag worden voor (bijvoorbeeld) 23:30 uur
zijn daar nog voorbeelden van?
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Jep, gewoon als conditie toevoegen.MAdD schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:25:
[...]
thanks @TheFes snap wat je bedoeld
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Bedtijd (aan) description: "" trigger: - platform: state entity_id: - light.slaapkamer_licht from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: input_boolean.bedtijd data: {} mode: single
nu de volgende vraag... is het mogelijk om een automatisering alleen voor een bepaald tijdstip te laten uitvoeren?
Ik heb nu een automatisering, welke mijn lampen feller zet, als de zon zakt.
Met bovenstaande helper, heb ik nu in de conditie aangegeven dat als bedtijd uit is, deze mag uitvoeren.
Maar nu wil ik een 2de conditie toevoegen, dat deze alleen uitgevoerd mag worden voor (bijvoorbeeld) 23:30 uur
zijn daar nog voorbeelden van?
1
2
3
| condition: condition: time before: '23:30:00' |
[ Voor 4% gewijzigd door Slinkos op 07-07-2023 10:28 ]
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Ja, ook de 2.5 "detecteert" het begin en eindpunt. Maar dit is ook echt basis functionaliteit voor een rolluik/screen/zonnescherm module. Immers kun je anders ook niet zeggen "90% open" of iets dergelijks. En detectie gaat uiteraard op basis van het stroomverbruik. Als het stroomverbruik bv onder de 5W komt gaat die er vanuit dat de motor zichzelf heeft uitgeschakeld. Iets dat niet altijd het geval is. In ieder geval weet ik van een ouder zonnescherm dat daarbij de motor continu blijft draaien en die alleen "ontkoppeld" van de daadwerkelijke aandrijving. Dus de slimme module blijft dan alsnog het hoge verbruik zien.Remco Tr schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:24:
[...]
Klopt ik heb ook de nieuwe met een zonnescherm. Er zitten handige opties op voor detecteren van begin en eindpunt. Weet niet of dat bij de eerste versie ook zo is?
Ben benieuwd wat dan de voordelen zijn van het nieuwe model. Ik volg dit even met interesse omdat hier binnenkort ook een elektrisch scherm wordt geplaatst. Heb bewust voor het meest simpele met een gewone knop gekozen zodat ik dmv een Shelly of i.d. deze kan automatiseren. Heb ook nog een Z-Wave rolluikschakelaar liggen van volgens mij Qubino.RobertMe schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Ja, ook de 2.5 "detecteert" het begin en eindpunt. Maar dit is ook echt basis functionaliteit voor een rolluik/screen/zonnescherm module. Immers kun je anders ook niet zeggen "90% open" of iets dergelijks. En detectie gaat uiteraard op basis van het stroomverbruik. Als het stroomverbruik bv onder de 5W komt gaat die er vanuit dat de motor zichzelf heeft uitgeschakeld. Iets dat niet altijd het geval is. In ieder geval weet ik van een ouder zonnescherm dat daarbij de motor continu blijft draaien en die alleen "ontkoppeld" van de daadwerkelijke aandrijving. Dus de slimme module blijft dan alsnog het hoge verbruik zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Slinkos op 07-07-2023 10:47 ]
Ik wil een HA smart display maken in de woonkamer.
Heb daarvoor een prima nis in de muur met daarachter voeding en veel ruimte.
Dus heb een Touchmonitor gekocht van Dell, en een Raspberry 4, 8gb.
Nu had ik eerst Home Assistent “OS” geïnstalleerd op de Raspberry, en toen werd mij duidelijk dat het eigenlijk niet zo bedoeld is.
Maar dat het bedoeld is om extern te benaderen.
Dus wat ik eigenlijk wilde gaan doen was Raspberry als server/hub voor Home Assistant én daar ook meteen de monitor op aansluiten om een Dashboard te draaien.
Ik heb daarna ook de Raspberry Pi OS via de imager tool geladen. Dan kan ik een browser openen, maar nu is mij niet duidelijk of ik daar dan HA op zou kunnen draaien? (Fullscreen.)
En moet ik dan nog een stap nemen om HA daarop te installeren?
(Ik ben ook aan het lezen geweest over de container variant, maar dat lijkt mij niet slim gezien ik echt alles stap voor stap moet overnemen uit tutorials.)
Of moet ik echt een tweede Raspberry kopen? En daar dan HA Os op draaien? En die benaderen met de andere.
(Dat betekend naast de extra kosten van aanschaf, ook dat er dan altijd twee Raspberry’s moeten aanstaan.)
Kan iemand mij even op weg helpen in de juiste richting te denken. Alvast bedankt!
* RobertMe heeft paar jaar terug de Shelly 2.5 & Fibaro Roller Shutter gekocht. De Shelly ligt nog steeds "ongebruikt" in het doosjeSlinkos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:46:
[...]
Ben benieuwd wat dan de voordelen zijn van het nieuwe model. Ik volg dit even met interesse omdat hier binnenkort ook een elektrisch scherm wordt geplaatst. Heb bewust voor het meest simpele met een gewone knop gekozen zodat ik dmv een Shelly of i.d. deze kan automatiseren. Heb ook nog een Z-Wave rolluikschakelaar liggen van volgens mij Qubino.

Verschil met die Plus is dan dat daar een ESP32 in zit waardoor je bv de Bluetooth proxy kunt gebruiken. En de ESP32 heeft dan meer processing power waardoor er misschien net iets meer software functionaliteit in zit?
Ben ook bezig met Eufy camera's maar kan er niet achterkomen wat de url is voor de still images, van de stream wel. Weet jij die?DarkAllMan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:21:
Wie heeft er een werkende setup van Eufy Security?
Lijkt mij geen enkel probleem om dit naast elkaar te draaien. Zelf zou ik gewoon voor een tablet kiezen om indd via een browser HA te benaderen, maar aangezien dit is wat je nu hebt, zou ik het gewoon zo doen.jappie911 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:51:
Een “noob” vraag, en hoop dat jullie mij even op weg kunnen helpen;
Ik wil een HA smart display maken in de woonkamer.
Heb daarvoor een prima nis in de muur met daarachter voeding en veel ruimte.
Dus heb een Touchmonitor gekocht van Dell, en een Raspberry 4, 8gb.
Nu had ik eerst Home Assistent “OS” geïnstalleerd op de Raspberry, en toen werd mij duidelijk dat het eigenlijk niet zo bedoeld is.
Maar dat het bedoeld is om extern te benaderen.
Dus wat ik eigenlijk wilde gaan doen was Raspberry als server/hub voor Home Assistant én daar ook meteen de monitor op aansluiten om een Dashboard te draaien.
Ik heb daarna ook de Raspberry Pi OS via de imager tool geladen. Dan kan ik een browser openen, maar nu is mij niet duidelijk of ik daar dan HA op zou kunnen draaien? (Fullscreen.)
En moet ik dan nog een stap nemen om HA daarop te installeren?
(Ik ben ook aan het lezen geweest over de container variant, maar dat lijkt mij niet slim gezien ik echt alles stap voor stap moet overnemen uit tutorials.)
Of moet ik echt een tweede Raspberry kopen? En daar dan HA Os op draaien? En die benaderen met de andere.
(Dat betekend naast de extra kosten van aanschaf, ook dat er dan altijd twee Raspberry’s moeten aanstaan.)
Kan iemand mij even op weg helpen in de juiste richting te denken. Alvast bedankt!
Maar dus Raspberry OS installeren en dan via de Browser daarvan de HA benaderen.
Nope, ook nog niet gevonden!CWH schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:53:
[...]
Ben ook bezig met Eufy camera's maar kan er niet achterkomen wat de url is voor de still images, van de stream wel. Weet jij die?
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.