Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.riedijk
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 20:12
Dracula schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:52:
[...]
En ja lokaal ip werkt idd. Leek mij alleen handig als de app op mijn telefoon zou blijven werken bij geen internet maar goed dat zijn 1ste wereld problemen :-)
Bij gebruik van de HA app op de telefoon kun je toch gewoon je een internal connection URL opgeven en home netwerk SSID. Als je met de thuis-wifi verbonden bent gebruik je de lokale URL en anders via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:21
jappie911 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:51:
Een “noob” vraag, en hoop dat jullie mij even op weg kunnen helpen;

Ik wil een HA smart display maken in de woonkamer.

Heb daarvoor een prima nis in de muur met daarachter voeding en veel ruimte.

Dus heb een Touchmonitor gekocht van Dell, en een Raspberry 4, 8gb.

Nu had ik eerst Home Assistent “OS” geïnstalleerd op de Raspberry, en toen werd mij duidelijk dat het eigenlijk niet zo bedoeld is.

Maar dat het bedoeld is om extern te benaderen.

Dus wat ik eigenlijk wilde gaan doen was Raspberry als server/hub voor Home Assistant én daar ook meteen de monitor op aansluiten om een Dashboard te draaien.

Ik heb daarna ook de Raspberry Pi OS via de imager tool geladen. Dan kan ik een browser openen, maar nu is mij niet duidelijk of ik daar dan HA op zou kunnen draaien? (Fullscreen.)

En moet ik dan nog een stap nemen om HA daarop te installeren?

(Ik ben ook aan het lezen geweest over de container variant, maar dat lijkt mij niet slim gezien ik echt alles stap voor stap moet overnemen uit tutorials.)

Of moet ik echt een tweede Raspberry kopen? En daar dan HA Os op draaien? En die benaderen met de andere.

(Dat betekend naast de extra kosten van aanschaf, ook dat er dan altijd twee Raspberry’s moeten aanstaan.)

Kan iemand mij even op weg helpen in de juiste richting te denken. Alvast bedankt!
Beetje afhankelijk van hoeveel je wil sleutelen. HA OS bevat meer functionaliteit en is daardoor toegankelijker voor minder technische gebruikers. Als je docker gaat gebruiken is t opzich wel handig om iets van kennis te hebben daarvan. Zo niet zal je waarschijnlijk later voor bijv het draaien van addons toch daarin moeten verdiepen.

Even los van vereiste kennis en gebruiksgemak zou je prima HA in docker kunnen gebruiken en tegelijkertijd op dezelfde machine een browser kunnen openen en HA kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappie911
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 09:30
Ok, Ik ben een tutorial aan het volgen om het middels de Docker te gaan gebruiken.

Eens kijken hoe ver ik kom..

Maar anders moet het inderdaad middels 2 Rasperry’s denk ik hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:38

pistole

Frutter

CWH schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Ben ook bezig met Eufy camera's maar kan er niet achterkomen wat de url is voor de still images, van de stream wel. Weet jij die?
Ik ken de specifieke camera's niet, maar met ffmpeg kan je gewoon een still grabben van de video stream. Dat komt toch op hetzelfde neer?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:10
Septillion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:31:
@Dracula Je draait dus alleen SSL en AdGuard? Waar staat je internet adres in HA op?

En stopt het gelijk met werken als je het instelt? Dus intern met internet aan?
Ben er achter, heb in mijn firewall een portforward staan van 443 naar 8123 dus gebruik nooit 8123 en deed ik dus ook niet bij browsen naar ip dan wel naar dns naam als er geen internet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:10
Septillion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:30:
@Dracula Dan of extern ook naar 8123 of HA dus direct op 443 zitten :)
Kan HA direct naar 443? Moet je denk ik dan in de config yaml toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 16:28
Ik wou net eens zo'n image entity toevoegen om een qr code te tonen voor mn guest wifi van unifi...
Maar ik vrees dat dit niet zal lukken?
Gezien unifi integratie die nog niet ondersteund? Of ben ik fout?

Ik quote ff:
Support for this brand new entity has been added to the AVM Fritz!Box Tools (for guest network access), and the MQTT and Template integrations if you want to build your own.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:42:
Ik wou net eens zo'n image entity toevoegen om een qr code te tonen voor mn guest wifi van unifi...
Maar ik vrees dat dit niet zal lukken?
Gezien unifi integratie die nog niet ondersteund? Of ben ik fout?

Ik quote ff:
Support for this brand new entity has been added to the AVM Fritz!Box Tools (for guest network access), and the MQTT and Template integrations if you want to build your own.
Je kunt wel zelf een template image aanmaken, maar niet automatisch vanuit de integratie nee. Dat zal toegevoegd moeten worden.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@Dracula
Ik kan me herrineren dat je hier wat moest doen in de configuration.yaml

Zelf draai ik pfsense, met haproxy als reverse proxy, en dit werkt zonder dat het afhankelijk is van internet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
homeassistant:
  external_url: "https://has.domein.nl" # note no port number
  internal_url: "http://10.11.11.10:8123" # internal ip address of my HA with port number

http:
   # ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
   # ssl_key: /ssl/privkey.pem
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies: # not sure i need this bit, but this is the network on which my nginx proxy sits
    - 127.0.0.1/32
    - 10.0.0.0/8
    - 172.16.0.0/12
    - 192.168.0.0/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 16:28
TheFes schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Je kunt wel zelf een template image aanmaken, maar niet automatisch vanuit de integratie nee. Dat zal toegevoegd moeten worden.
Moet die template of kan ik gewoon een image showen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:45

Vos

AFCA

Nog Daikin cloud gebruikers hier waarbij de integratie met HA nog goed werkt? Hier niet, zie ook zo niks geks in logs eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 15:37
Als ik HA wil restarten vanuit interface, settings system krijg ik een error
Failes to call service homeassistant/restart en manual de restart starten vanuit develper tools services " Home Assistant Core Integration: Restart" geeft ook een error, het betreft een supervisor installatie en het heeft lang gewerkt en heb geen idee waarom nu niet meer, mist er iets of is er iets aangepast qua restart procedure calls?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGCrfOMOkGlfpgVoRyS4pLKnU78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJkwJSmSns99K744eF4IJR4m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 21:04
Vos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:32:
Nog Daikin gebruikers hier waarbij de integratie met HA nog goed werkt? Hier niet, zie ook zo niks geks in logs eigenlijk.
jep, werkt prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Wesnam schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:44:
[...]

jep, werkt prima hier.
OK thnx, dan moet ik het toch intern hier zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Vos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:32:
Nog Daikin cloud gebruikers hier waarbij de integratie met HA nog goed werkt? Hier niet, zie ook zo niks geks in logs eigenlijk.
Werkt hier prima, maar ik gebruik deze integratie:

https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik had even wat specifiekere info moeten toevoegen :). Na het disablen en weer enablen van de devices en een HA restart deden ze het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:02
Heb soms een probleem met het eenvoudig aan laten gaan van verlichting via lux meter en automation.

Het licht mag aangaan bij een bepaalde hoeveelheid lux en dat werkt ook prima.
Maar gisteravond was het weer zover dat het licht rond 22:03 uur aanging zoals de bedoeling is
Om 23:30 de verlichting uitgezet.

Maar om 23:37 is deze dus weer uit zichzelf aangegaan totdat ik handmatig om 02:40 deze weer uit heb gezet. Daarna blijft hij dus verder wel uit,

Ik begrijp dat om 23:37 de automatisering nog steeds voldoet aangezien de lux om die tijd 0 is en dus lager dan 120. Maar dan zou hij dit constant moeten doen als ik het licht uit doen en dat gebeurt dus niet.
En meestal gaat het ook gewoon goed maar enkele keren vuurt hij dus op een random tijd het toch weer uit en brand de verlichting dus soms de hele nacht.

Ik heb nog een 2de script die hetzelfde uitvoert maar dan bij een lux van 10.
Hierbij gebeurt het dus ook dat hij weer aanspringt na uitzetten en ook wat vaker dan de lampen bij de bank. Dat is nu pas paar keer gebeurt.

Vreemde is ook in de log onder het 2de script de verlichting om 00:53 ineens vanzelf ook weer uitgaat.
De became unavailable zie ik vaker bij smartplug met Tasmota.

Iemand een verklaring hiervoor.

Doel:
Verlichting bank gaat aan bij een lux lager dan 120 en buitenverlichting gaat aan bij een lux lager dan 10.
Verlichting uitzetten via AB of Switch als we bv gaan slapen of buiten zitten en geen lampen binnen nodig hebben.

Extra info:
Verlichting bank is een KlikaanKlik uit unit die we via een AB van KlikaanKlik handmatig aan/uit kunnen zetten
De kerstverlichting is een smartplug met Tasmota en kan handmatig geschakeld worden via een Xiaomi round switch via Zigbee (Zigbe2MQTT) aan/uit kunnen gezet kan worden.

Dit systeem werkt dus 99% van de tijd prima en gaat er niets aan. Maar toch gebeurt het dus soms dat hij weer getriggerd wordt en dat snap ik niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: "Lights: Lampen bij de bank gaan aan bij een LUX van 120"
description: ""
trigger:
  - type: illuminance
    platform: device
    device_id: 448204e3bad1e856eb53d29f1a52a09a
    entity_id: sensor.lux_buiten_bh1750_illuminance
    domain: sensor
    below: 120
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    after_offset: "-01:00:00"
action:
  - service: switch.turn_on
    data: {}
    target:
      device_id: 95f40adc140304977eb688c42ebbd17d
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqJVdpN8uhJTjizPQACX0UTb1D8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQY7jWF7wN3KcLGUBor5Rkqr.png?f=fotoalbum_large

2de script
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: "Lights: Kerstverlichting Boog buiten gaat aan bij een LUX van 10"
trigger:
    below: 10
    for:
condition:
action:
    target:
      device_id: f3458786c6e054548577d898ab66c3e4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRHctkpKk7ttvbRbgxjkBfPoqYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JhtptOmIj8JEhjkmmc9z3wGA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-07-2023 10:30 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 18:10
MikeOO schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:24:
Heb soms een probleem met het eenvoudig aan laten gaan van verlichting via lux meter en automation.

Het licht mag aangaan bij een bepaalde hoeveelheid lux en dat werkt ook prima.
Maar gisteravond was het weer zover dat het licht rond 22:03 uur aanging zoals de bedoeling is
Om 23:30 de verlichting uitgezet.

Maar om 23:37 is deze dus weer uit zichzelf aangegaan totdat ik handmatig om 02:40 deze weer uit heb gezet. Daarna blijft hij dus verder wel uit,

Ik begrijp dat om 23:37 de automatisering nog steeds voldoet aangezien de lux om die tijd 0 is en dus lager dan 120. Maar dan zou hij dit constant moeten doen als ik het licht uit doen en dat gebeurt dus niet.
En meestal gaat het ook gewoon goed maar enkele keren vuurt hij dus op een random tijd het toch weer uit en brand de verlichting dus soms de hele nacht.

Ik heb nog een 2de script die hetzelfde uitvoert maar dan bij een lux van 10.
Hierbij gebeurt het dus ook dat hij weer aanspringt na uitzetten en ook wat vaker dan de lampen bij de bank. Dat is nu pas paar keer gebeurt.

Vreemde is ook in de log onder het 2de script de verlichting om 00:53 ineens vanzelf ook weer uitgaat.
De became unavailable zie ik vaker bij smartplug met Tasmota.

Iemand een verklaring hiervoor.

Doel:
Verlichting bank gaat aan bij een lux lager dan 120 en buitenverlichting gaat aan bij een lux lager dan 10.
Verlichting uitzetten via AB of Switch als we bv gaan slapen of buiten zitten en geen lampen binnen nodig hebben.

Extra info:
Verlichting bank is een KlikaanKlik uit unit die we via een AB van KlikaanKlik handmatig aan/uit kunnen zetten
De kerstverlichting is een smartplug met Tasmota en kan handmatig geschakeld worden via een Xiaomi round switch via Zigbee (Zigbe2MQTT) aan/uit kunnen gezet kan worden.

Dit systeem werkt dus 99% van de tijd prima en gaat er niets aan. Maar toch gebeurt het dus soms dat hij weer getriggerd wordt en dat snap ik niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
    for:
condition:
action:
    target:

[Afbeelding]

2de script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: "Lights: Kerstverlichting Boog buiten gaat aan bij een LUX van 10"
trigger:
    below: 10
    for:
condition:
action:
    target:
      device_id: f3458786c6e054548577d898ab66c3e4

[Afbeelding]
Ik maak hier ook gebruik van een Lux meter en automatiseringen. Werkt 100%. Hier gaat, mits de tijd na 12:00 is, de verlichting aan wanneer de Lux waarde onder de 65 komt. Hiervoor gebruik ik LSC lampen van de Action via de (local) Tuya integratie. Om 0:15 gaan de lampen automatisch weer uit mits de TV aanstaat, dan skipt HA de automatisering. Daarvoor heb ik een drukknop op een bijzettafeltje liggen om handmatig de lampen uit te doen. Ik werk dus niet met smartplugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:06
GilbertvH schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Om 0:15 gaan de lampen automatisch weer uit mits de TV aanstaat, dan skipt HA de automatisering. Daarvoor heb ik een drukknop op een bijzettafeltje liggen om handmatig de lampen uit te doen. Ik werk dus niet met smartplugs.
Bedoel je niet tenzij de tv aanstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MikeOO Kijk eens naar de history van 'sensor.lux_buiten_bh1750_illuminance', wordt deze soms af en toe unavailable?

Ook een herstart van HA zal er toe leiden dat hij opnieuw triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Septillion schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:30:
@MikeOO Kijk eens naar de history van 'sensor.lux_buiten_bh1750_illuminance', wordt deze soms af en toe unavailable?

Ook een herstart van HA zal er toe leiden dat hij opnieuw triggert.
Dat is een goeie en niet aan gedacht _/-\o_ .
Inderdaad zie ik daar zelf heel veel unavailable meldingen staan.
Dus dat zou zomaar de veroorzaker kunnen zijn.

Nu zien te achterhalen waarom die Tasmota dingen steeds deze melding geven.
Ook maar eens kijken of de lux sensor om te zetten naar ESP Home. Mogelijk dat dit stabieler draait.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 08-07-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MikeOO Het is inderdaad jammer dat HA niet bij default wat beter om gaat met 'unavailable' (en 'unknown'). Maar je lux sensor is ook Tasmota?

Nu weet ik even niet of het volgende werkt ivm de for maar je zou eens kunnen proberen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
  - platform: numeric_state
    for:
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unavailable', 'unknown'] }}"
action:
    target:

Overigens gebruiken Tasmota en ESPhome volgens mij gewoon hetzelfde voor Wifi. Hier ook 0 last van uitval met Tasmota. Zou ik dus eerder zoeken in bereik of je AP/router.

* Zou ook met has_value moeten kunnen maar die lijkt hier niet te werken...
** Misschien dat het ook met device trigger werk maar voor de zekerheid er een numeric state trigger van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:12:
@MikeOO Het is inderdaad jammer dat HA niet bij default wat beter om gaat met 'unavailable' (en 'unknown'). Maar je lux sensor is ook Tasmota?

Nu weet ik even niet of het volgende werkt ivm de for maar je zou eens kunnen proberen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
    for:
condition:
    value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unavailable', 'unknown'] }}"
action:
    target:

Overigens gebruiken Tasmota en ESPhome volgens mij gewoon hetzelfde voor Wifi. Hier ook 0 last van uitval met Tasmota. Zou ik dus eerder zoeken in bereik of je AP/router.

** Misschien dat het ook met device trigger werk maar voor de zekerheid er een numeric state trigger van gemaakt.
has_value verwacht een entity_id als input, en niet een state. Mogelijk heb je dat niet goed gedaan. Je kunt hem daardoor ook niet voor de for_state gebruiken.
Aangezien het om een numerieke state gaat, kun je wel is_number gebruiken

code:
1
2
    value_template: "{{ trigger.from_state.state | is_number }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TheFes Ahh, dank. Dat had ik gemist. Daarmee is het eigenlijk best een raar filter :/ En ja, is_number had zeker ook gekund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Septillion schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:12:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
    for:
condition:
action:
    target:

Wemos met daaraan gekoppeld de lux sensor en de wemsos draait Tasmota inderdaad.

Wifi bereik is eerder te goed dan te slecht. Heb 3 Unifi AP in huis hangen (2 beneden en 1 boven) en 1 hangt vlak bij de Lux sensor. Maar zou kunnen proberen of de Lux meter op een ander AP gekoppeld kan worden qua afstand als test.

Met het script zal ik eerst gaan testen want liever op Tasmota blijven. Scheelt weer demonteren van de sensor die op en niet zo handig bereikbare plek hangt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:39

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb een tijdje terug wat zitten spelen met Rhasspy, door de Docker-versie ervan te draaien en te kijken hoe het werkt. Kon mijn stem herkennen e.d.

Ondertussen heb ik mijn vSphere VM-server waar Home Assistant op draait, sinds kort verplaatst van de woonkamer naar de meterkast, omdat ik via een infraroodsensor mijn digitale (niet-slimme) meter wilde uitlezen. Dat draait daar nu allemaal prima.

Ik kan Rhasspy ook weer op die vSphere VM-server gaan draaien, maar ik heb geen behoefte er aan om meters kabel voor een microfoon vanuit mijn meterkast naar de woonkamer aan te leggen. Op internet kom ik dan weer wel goede USB-microfoons tegen zoals de ReSpeaker, maar dat is allemaal bedraad spul. Ook heb je draadloze USB-microfoons, maar om nou bij elke opdracht als een soort zanger in een microfoon te moeten praten vind ik nog te veel moeite.

Update: lijkt er op dat ik iets zou kunnen opzetten zoals satellieten
A common usage scenario for Rhasspy is to have one or more low power satellites connect to a more powerful central server (called the "base" station). These satellites are typically Raspberry Pi's, and are responsible for:

Wake word detection
Audio recording from a microphone
Audio playback to a speaker
The base station, typically a standard desktop or Intel NUC, is responsible for:

Speech to text
Intent recognition
Text to speech
Intent handling
Mijn vraag: hoe kan ik een goede draadloze microfoon in mijn woonkamer plaatsen die het signaal uiteindelijk toch overbrengt naar mijn server (en Rhasspy) in de meterkast? Ik heb wel USB-aansluitingen op het servertje. Of zijn er nog andere oplossingen die ik over het hoofd zie?

[ Voor 33% gewijzigd door Tjeerd op 08-07-2023 21:28 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Hupske

AFCA

Ik snap er nog steeds niks van.

Zodra ik overstap van Home Assistant Core 2023.5.4, naar de laatste Core versie loopt mijn Dashboard telkens compleet vast.
Kan dan werkelijk niks meer aanklikken en doen. Enigste wat ik gelukkig dan nog wel kan is naar /settings en vanaf daar kan ik al het gene beheren. Zodra ik weer naar mijn dashboard ga loopt het weer vast.

Op de telefoon met de app betekend het werkelijk dat ik niks meer kan.
Op de computer in Chrome is het wachten tot een 'crash' en dan kan ik het naar /settings navigeren in de adresbalk.

Andere die soortgelijke problemen hebben gehad?

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:38
Ik heb net geupdate naar 2023.7.1 komende vanaf 3.6, en ook geupdate naar OS 10.3. Ik weet niet waar die voorheen op zat. Nu heb ik een Daikin wamrtepomp, en ik had daarvoor de Daikin Residential Controller integratie om de warmtepomp te zien in HA.

Die integratie werkt echter niet meer. Is daar een fix/workaround voor? De laatste update op GitHub is zo te zien van 1 juni, maar dat is voor de release van bovengenoemde versies van HA.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Tjeerd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:56:

[...]

Mijn vraag: hoe kan ik een goede draadloze microfoon in mijn woonkamer plaatsen die het signaal uiteindelijk toch overbrengt naar mijn server (en Rhasspy) in de meterkast? Ik heb wel USB-aansluitingen op het servertje. Of zijn er nog andere oplossingen die ik over het hoofd zie?
Je zou kunnen kijken naar deze https://www.esp-voice.com/espvoice/ is integreerbaar met HA. Waarschijnlijk ook wel zelf te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Just_A_User schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:38:
Ik heb net geupdate naar 2023.7.1 komende vanaf 3.6, en ook geupdate naar OS 10.3. Ik weet niet waar die voorheen op zat. Nu heb ik een Daikin wamrtepomp, en ik had daarvoor de Daikin Residential Controller integratie om de warmtepomp te zien in HA.

Die integratie werkt echter niet meer. Is daar een fix/workaround voor? De laatste update op GitHub is zo te zien van 1 juni, maar dat is voor de release van bovengenoemde versies van HA.
Hmm interessant, die heb ik ook maar nog geen update gedraaid. Wat zegt je log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
kepler schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Hmm interessant, die heb ik ook maar nog geen update gedraaid. Wat zegt je log?
Nou, ik kan de hele log hier wel posten, en dat is het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
2023-07-09 11:27:43.915 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration daikin_residential_altherma which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2023-07-09 11:27:54.943 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry Daikin for daikin_residential_altherma
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 390, in async_setup
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/daikin_residential_altherma/__init__.py", line 84, in async_setup_entry
    daikin_api = DaikinApi(hass, entry)
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/daikin_residential_altherma/daikin_api.py", line 56, in __init__
    self.openIdClient = Client(client_id=self.openIdClientId, config=configuration)
                        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/oic/__init__.py", line 354, in __init__
    self.settings = settings or OicClientSettings()
                                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/utils/settings.py", line 96, in __init__
    super().__init__(
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/utils/settings.py", line 51, in __init__
    self.client_cert = client_cert
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/utils/settings.py", line 73, in __setattr__
    raise SettingsException(
oic.utils.settings.SettingsException: client_cert has a type of <class 'NoneType'>, expected any of (<class 'str'>, <class 'tuple'>).
2023-07-09 11:28:05.608 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.airfryer_dagelijks (kWh) cannot be converted to the unit of previously compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None or a compatible unit. Go to https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics to fix this
2023-07-09 11:28:05.615 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.droger_dagelijks (kWh) cannot be converted to the unit of previously compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None or a compatible unit. Go to https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics to fix this
2023-07-09 11:28:05.616 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.wasmachine_dagelijks (kWh) cannot be converted to the unit of previously compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None or a compatible unit. Go to https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics to fix this
2023-07-09 11:28:05.617 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.pc_dagelijks (kWh) cannot be converted to the unit of previously compiled statistics (W). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to W or a compatible unit. Go to https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics to fix this
2023-07-09 11:28:05.617 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.oven_dagelijks (kWh) cannot be converted to the unit of previously compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None or a compatible unit. Go to https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics to fix this
2023-07-09 11:28:05.618 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.meterkast_maandelijks (kWh) cannot be converted to the unit of previously compiled statistics (W). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to W or a compatible unit. Go to https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics to fix this
2023-07-09 11:28:05.619 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.meterkast_jaarlijks (kWh) cannot be converted to the unit of previously compiled statistics (W). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to W or a compatible unit. Go to https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics to fix this
2023-07-09 11:28:05.911 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] Entity sensor.wasmachine_electric_kwh_2 from integration zwave_js has state class total_increasing, but its state is negative. Triggered by state -1.23 with last_updated set to 2023-07-09T09:19:10.710577+00:00. Please create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+zwave_js%22
2023-07-09 11:30:35.242 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry Daikin for daikin_residential_altherma
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 390, in async_setup
  File "/config/custom_components/daikin_residential_altherma/__init__.py", line 84, in async_setup_entry
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/daikin_residential_altherma/daikin_api.py", line 56, in __init__
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/oic/__init__.py", line 354, in __init__
                                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/utils/settings.py", line 96, in __init__
    super().__init__(
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/utils/settings.py", line 51, in __init__
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/oic/utils/settings.py", line 73, in __setattr__
    raise SettingsException(
oic.utils.settings.SettingsException: client_cert has a type of <class 'NoneType'>, expected any of (<class 'str'>, <class 'tuple'>).
2023-07-09 11:30:52.342 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Dropping index `ix_states_context_id` from table `states`. Note: this can take several minutes on large databases and slow computers. Please be patient!
2023-07-09 11:31:31.877 ERROR (MainThread) [custom_components.daikin_residential_altherma.config_flow] Failed to initialize DaikinApi: client_cert has a type of <class 'NoneType'>, expected any of (<class 'str'>, <class 'tuple'>).
2023-07-09 11:35:23.367 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Dropping index `ix_states_entity_id_last_updated_ts` from table `states`. Note: this can take several minutes on large databases and slow computers. Please be patient!
2023-07-09 11:45:37.660 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry Daikin for daikin_residential_altherma
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
                                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    super().__init__(
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    raise SettingsException(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
jannus66 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Bedoel je niet tenzij de tv aanstaat?
Woordkeuze… Maakt het een verschil? Je snapt de strekking toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GilbertvH schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:18:
[...]

Woordkeuze… Maakt het een verschil? Je snapt de strekking toch?
Het betekent precies het tegenovergestelde.
Jij zegt nu dat de lampen om 1:15 alleen uit moeten gaan als de tv aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
TheFes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Het betekent precies het tegenovergestelde.
Jij zegt nu dat de lampen om 1:15 alleen uit moeten gaan als de tv aan staat.
Dan is het een ‘dialect-dingetje’ 😎. Als de TV aanstaat gaan de lampen niet uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

GilbertvH schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Dan is het een ‘dialect-dingetje’ 😎. Als de TV aanstaat gaan de lampen niet uit
Nee, het is geen dialect dingetje. Het is wél een vaker gemaakte fout.

https://stipschrijfadvies...n/vermits-mits-en-tenzij/

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Van de week heb ik een aantal groepen uitgezet, waaronder die van mijn hassio installatie.
Aan deze hassio setup hangt oa een Shelly, en daar werd het totale stroomverbruik van mijn shelly bijgehouden. Voor zover ik weet gebeurt dat in Hassio (de shelly draait stock firmware).

Hoe kan ik het makkelijkste die waarde weer aanpasssen? Hij stond op 175kWh oid, en ik wil die waarde graag terug ipv de 1kW waar hij nu weer op staat na een dag ofzo.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Boudewijn schreef op maandag 10 juli 2023 @ 00:51:
Van de week heb ik een aantal groepen uitgezet, waaronder die van mijn hassio installatie.
Aan deze hassio setup hangt oa een Shelly, en daar werd het totale stroomverbruik van mijn shelly bijgehouden. Voor zover ik weet gebeurt dat in Hassio (de shelly draait stock firmware).

Hoe kan ik het makkelijkste die waarde weer aanpasssen? Hij stond op 175kWh oid, en ik wil die waarde graag terug ipv de 1kW waar hij nu weer op staat na een dag ofzo.
De Shelly houdt dat zelf bij, en die teller gaat naar 0 als de Shelly reset. HA krijgt simpelweg de waarde van de Shelly door.

In de long term statistics zal HA dit echter wel bij elkaar op blijven tellen.
Als je een statistics graph van de entiteit pakt, zul je wel de totaalwaarde zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:20
Vreemd. Ik had deze ochtend geen gegevens van mijn Growatt-inverter via esphome.
Ik kon het apparaat wel gewoon zien en ook de logging wireless volgen via HA, maar de sensoren bleven unavailable.
Restart van Home Assistant heeft geholpen, maar slechts tijdelijk.

Nu helaas geen productie-gegevens meer.
Ik ga ESPHome maar 'ns updaten van 2023.6.4 naar .5 en als dat niet helpt dan de esp ook maar 'ns flashen met de laatste firmware..

Tot nu toe heeft niets geholpen. Alleen met HA zelf zit ik nog op 2023.6.3.

[ Voor 37% gewijzigd door RudolfR op 10-07-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Ik ben pas begonnen met HA. Heb ook een Zigbee 3.0 USB Dongle Plus.
Moet hem nu installeren. Ik zie op internet meerdere manieren.
  • Aansluiten op Raspberry PI en HA herkent hem gelijk en dan de vervolgstappen doen.
  • Aansluiten en add on Zigbee2MQTT ook installeren.
Wat is nu de beste methode? En wat is de meerwaarde als je Zigbee2MQTT installeerd?
Werkt het dan niet als je Zigbee2MQTT niet installeerd?

Alvast bedankt voor jouw reactie.

Geen thread hijacking graag, gaan we verder in het algemene topic

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 10-07-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb heel vreemd issue met een aantal Hue-spots en ZHA. Ik heb een rij van 7 spots boven het werkblad in de keuken. Daarvan doen er vier het prima, maar drie niet. Ze reageren niet als ik ze aan wil zetten, niet als onderdeel van de groep, maar ook niet individueel.

Ze zijn beschikbaar in Home Assistant en de GUI meent dat ze aan en uit gaan als ik ze bedien. Ze zijn correct verbonden, alle informatie is beschikbaar en de "last seen" wordt keurig geupdate. Reconfiguring werkt ook, rejoinen via ZHA toolkit ook, prima routeringen beschikbaar via de network map, echt alle seinen op groen. Geen rare messaging in de logs, ook niet met debugging aan. Maar de spots doen niks. Maar de spot een halve meter verderop doet het prima. Maar die daar naast weer niet.

Buiten resetten zie ik geen mogelijkheden meer. Hier nog briljante ideeën?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paterman Het is een vrij keuze met Pro's en Con's. Als je hier zoekt zal je dat ook vaker zien.

Zelf een Zigbee2MQTT gebruiker omdat ik het juist fijn vindt dat de ontwikkeling los is (lijkt af en toe bij ZHA onder te sneeuwen onder de rest) maar vooral dat er een 100% database is van ondersteunde apparaten. Nadeel is natuurlijk dat het niet zo strak als ZHA integreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
@Septillion

Maar werkt het ook goed zonder Zigbee2MQTT? En ondersteunt de dongle dan minder apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paterman Doe een zoektochtje hier ;)

Dat is dus naar mijn idee het probleem, je weet niet zeker wat wel of niet ondersteund wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
Door een update van mijn Enphase systeem deed mijn intergratie in HA het niet meer en kon ik mijn zonne-opwek niet meer uitlezen.

Dit heb ik inmiddels opgelost middels een custom intergratie.

Echter... ik gebruikte altijd de "today production" sensor i.p.v. de "total production". Dat had ik achteraf gezien misschien beter niet kunnen doen omdat als ik de total had gebruikt, hij de gemiste kWh bij de dag had opgeteld dat ik de boel weer had gefixt. Maar ja, dat is achteraf.

Nu vroeg ik mij af, kan ik op de 1 of andere manier deze waarde alsnog ergens in zetten? Ik had al via Developer Tools > Statistics gekeken maar omdat er simpelweg geen metingen zijn kan ik daar dus ook niks aanpassen voor die dag. Wat ik wel kan doen is een meting van de volgende dag pakken, en de gemiste kWh's daar handmatig bij optellen, zodat mijn totalen in ieder geval kloppen, maar is er misschien nog een andere manier, zodat het op de juiste dag komt te staan?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:25
Ik heb een aantal sensoren in Zigbee2MQTT welke ik graag zichtbaar wil hebben in Google Home.
In mijn configuration.yaml heb ik de volgende code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
################################################
#Integrate Google Assistant
################################################  
google_assistant:
  project_id: ******
  service_account: !include google_assistant.json
  report_state: true
  exposed_domains:
    - switch
    - light
    - climate
    - vacuum
    - input_boolean
    - sensor

De sensor heb ik als laatste toegevoegd en dat zijn juist de types welke ik nu wil toevoegen aan Google Home (temperatuursensors). Ook na een synchronisatie van Google zie ik deze apparaten echter niet terug. Zit er nog een speciale voorwaarde aan o.i.d waarna ik sensor devices ga zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:15
Hupske schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:34:
Ik snap er nog steeds niks van.

Zodra ik overstap van Home Assistant Core 2023.5.4, naar de laatste Core versie loopt mijn Dashboard telkens compleet vast.
Kan dan werkelijk niks meer aanklikken en doen. Enigste wat ik gelukkig dan nog wel kan is naar /settings en vanaf daar kan ik al het gene beheren. Zodra ik weer naar mijn dashboard ga loopt het weer vast.

Op de telefoon met de app betekend het werkelijk dat ik niks meer kan.
Op de computer in Chrome is het wachten tot een 'crash' en dan kan ik het naar /settings navigeren in de adresbalk.

Andere die soortgelijke problemen hebben gehad?
Hier een soortgelijk probleem:

Via Edge-browser op de laptop via duckdns-url: werkt

Via app op de telefoon: dashboard crasht na 1 seconde (config: duckdns-url). Automatische meldingen worden wel ontvangen.
Via app op de telefoon: aangepast naar lokaal ip: werkt

Via Chrome browser op de telefoon, duckdns url: veiligheidswaarschuwing, negeren, kan inloggen maar error masronry layout.
Via Chrome-browser op de telefoon, lokaal ip: werkt

Probleem lijkt dus te worden veroorzaakt door Chrome, maar ik krijg het niet verholpen.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jorco Geen idee of het je probleem is, maar wat is die veiligheidswaarschuwing? Als je het goed in stelt zou dat niet mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:23:
@Jorco Geen idee of het je probleem is, maar wat is die veiligheidswaarschuwing? Als je het goed in stelt zou dat niet mogen gebeuren.
De melding betreft de waarschuwing vanuit de Chrome browser. In de HA-app een identieke melding.

In Chrome heb ik Safe Browsing uitgezet en dan is de masonry layout error ook meteen verdwenen.

In HA blijft dezelfde melding komen en na negeren meteen crashen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3lxl7ZwlTEIXmZrjnfjCAiKDC4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K28LUZAKs2qSx9nxxH8QBAlu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTKo6JpWH8pS4r3EIzEDKJZAdWM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gcFYphdd7mQwsHKkM6OutHGU.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 13% gewijzigd door Jorco op 10-07-2023 14:29 ]

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Even een jinja template vraagje, hoe laat ik in een for loop een variabele optellen?

Voorbeeld: 2 laadpalen waarvan ik wil uitpoepen hoeveel van die 2 er status "AVAILABLE" hebben. Kan dat op deze manier, en if so, hoe? Ik kom er niet uit, bij het setten van een variabele heb je een expression nodig, en dat pikt ie niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set charger_json = {"status_code":1000,"status_message":"OK","data":{"address":"Teststraat 1","city":"Test","postal_code":"1234 AB","country":"NLD","evses":[{"status":"AVAILABLE","connectors":[{"standard":"IEC_62196_T2","format":"SOCKET","pricing_id":"c37291f2-1eca-11ee-85b0-42010a0150eb","max_power":11040,"tariffs":[{"type":"ENERGY","price":0.33,"vat":21,"currency":"EUR"}]}]},{"status":"CHARGING","connectors":[{"standard":"IEC_62196_T2","format":"SOCKET","pricing_id":"c37291f2-1eca-11ee-85b0-42010a0150eb","max_power":11040,"tariffs":[{"type":"ENERGY","price":0.33,"vat":21,"currency":"EUR"}]}]}],"operator":{"name":"Vattenfall InCharge","website":"https:\/\/incharge.vattenfall.se\/en\/"},"access_type":"Public","support_phone_number":"012356"}}
 %}

{% set count = 0 %}
{% for charger in charger_json.data.evses %}
  {% if charger.status == 'AVAILABLE' %}
    {% set count += 1 %}
  {% endif %}
{% endfor %}

Dit werkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set charger_json = {"status_code":1000,"status_message":"OK","data":{"address":"Teststraat 1","city":"Test","postal_code":"1234 AB","country":"NLD","evses":[{"status":"AVAILABLE","connectors":[{"standard":"IEC_62196_T2","format":"SOCKET","pricing_id":"c37291f2-1eca-11ee-85b0-42010a0150eb","max_power":11040,"tariffs":[{"type":"ENERGY","price":0.33,"vat":21,"currency":"EUR"}]}]},{"status":"CHARGING","connectors":[{"standard":"IEC_62196_T2","format":"SOCKET","pricing_id":"c37291f2-1eca-11ee-85b0-42010a0150eb","max_power":11040,"tariffs":[{"type":"ENERGY","price":0.33,"vat":21,"currency":"EUR"}]}]}],"operator":{"name":"Vattenfall InCharge","website":"https:\/\/incharge.vattenfall.se\/en\/"},"access_type":"Public","support_phone_number":"012356"}}
 %}

{{ 'YES!' }}
  {% endif %}
{% endfor %}

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorco schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:41:
[...]

De melding betreft de waarschuwing vanuit de Chrome browser. In de HA-app een identieke melding.

In Chrome heb ik Safe Browsing uitgezet en dan is de masonry layout error ook meteen verdwenen.

In HA blijft dezelfde melding komen en na negeren meteen crashen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is een bijzondere melding, dat is niet iets met SSL maar echt dat er melding van is gemaakt.. Ik krijg hem in Firefox ook (j =e hebt niet overall je URL gemaskeerd :+). Dan zou je bijna afvragen of je apparaat niet vreemde dingen aan het does is onderwater. Wat draai je voor install? En beetje up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Dat is een bijzondere melding, dat is niet iets met SSL maar echt dat er melding van is gemaakt.. Ik krijg hem in Firefox ook (j =e hebt niet overall je URL gemaskeerd :+). Dan zou je bijna afvragen of je apparaat niet vreemde dingen aan het does is onderwater. Wat draai je voor install? En beetje up to date?
Ik heb de melding volgens alleen eens eerder gehad wanneer ik een verouderde browser gebruikte (IE).
Op een oudere versie van de app en ander toestel doet het probleem zich ook voor.
Met HA 2023.6.2 werkte het nog prima. Volgens mij is het mis gegaan sinds 2023.6.3.
Gisteren een update gedaan naar de meest recente versie maar dat heeft niet geholpen.

Verder draait er weinig spannends. Hooguit Frigate om ongenode gasten op de oprit in de gaten te houden.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Sp33dFr34k Ook als Restfull uit Shell Recharge?

Dit is de yaml die ik er eens als test (heb geen EV) voor heb gemaakt :)
YAML:
1
2
3
      - name: Test laadpaal free
        unique_id: laadpaal_free
        value_template: "{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jorco Die melding kan niet aan je HA versie liggen. Die is 100% in je browser en op basis van de URL.

Maar je draait puur HA OS? Of draait het Proxmox/supervised etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:17:
@Jorco Die melding kan niet aan je HA versie liggen. Die is 100% in je browser en op basis van de URL.

Maar je draait puur HA OS? Of draait het Proxmox/supervised etc?
Home Assistant 2023.7.1
Supervisor 2023.07.1
Operating System 10.3
Frontend-versie: 20230705.1 - latest

Draait als VM binnen Proxmox.

Overigens zojuist eens op de iPad geïnstalleerd. Krijg ik ook dezelfde melding, maar kan ik deze negeren en vervolgens gewoon gebruiken.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jorco Als je denk dat het een false positive is dan kan je er een raport voor maken.

Je DNS wijst alleen naar je HA of naar nog meer op je Pi?

HA OS is op zich wel redelijk dicht maar er was in maart wel een Supervisor security vulnerability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ja, dat dacht ik ook maar daar kan ik geen Google Assistant selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:

YAML:
1
2
3
        value_template: "{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length }}"
Dat werkt idd, dankje. Altijd makkelijker dan je denkt :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Laatst online: 27-05 23:07
Sp33dFr34k schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:03:
Even een jinja template vraagje, hoe laat ik in een for loop een variabele optellen?

Voorbeeld: 2 laadpalen waarvan ik wil uitpoepen hoeveel van die 2 er status "AVAILABLE" hebben. Kan dat op deze manier, en if so, hoe? Ik kom er niet uit, bij het setten van een variabele heb je een expression nodig, en dat pikt ie niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 %}

{% set count = 0 %}
    {% set count += 1 %}
  {% endif %}
{% endfor %}

Dit werkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
 %}

{{ 'YES!' }}
  {% endif %}
{% endfor %}
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:

YAML:
1
2
3
Ik gebruik deze code voor het uitzoeken of er laadpalen beschikbaar zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: rest
    name: Laadpaal omdehoek
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/.......
    scan_interval: 300 # 5 minutes
    value_template: "{{ 'Beschikbaar' if (value_json['evses'] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 1 else 'Bezet/Kapot' }}"

[ Voor 0% gewijzigd door MAdD op 10-07-2023 15:07 . Reden: edit ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

MAdD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:07:
[...]

[...]

Ik gebruik deze code voor het uitzoeken of er laadpalen beschikbaar zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: rest
    name: Laadpaal omdehoek
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/.......
    scan_interval: 300 # 5 minutes
    value_template: "{{ 'Beschikbaar' if (value_json['evses'] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 1 else 'Bezet/Kapot' }}"
Nice, zoiets wilde ik doen inderdaad. Had een open API gevonden van oplaadpalen punt nl, maar eens kijken welke het snelste refresht :)

Btw, wil je niet > 0 zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Laatst online: 27-05 23:07
Sp33dFr34k schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Nice, zoiets wilde ik doen inderdaad. Had een open API gevonden van oplaadpalen punt nl, maar eens kijken welke het snelste refresht :)

Btw, wil je niet > 0 zien?
deze paal heeft 2 kanten, maar 1 parkeervak voor een EV... dus vandaar dat ik deze net even wat anders doe... aangezien de 2de kant al een ICE auto kan staan....

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:40:
@Jorco Als je denk dat het een false positive is dan kan je er een raport voor maken.

Je DNS wijst alleen naar je HA of naar nog meer op je Pi?

HA OS is op zich wel redelijk dicht maar er was in maart wel een Supervisor security vulnerability
DNS verwijst alleen naar HA inderdaad.
De optie van een false positive rapporteren kende ik nog niet dus dat heb ik zojuist gedaan, bedankt.

Blijkbaar ben ik niet de enige:
https://github.com/home-assistant/android/issues/3418

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheFes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:03:
[...]

De Shelly houdt dat zelf bij, en die teller gaat naar 0 als de Shelly reset. HA krijgt simpelweg de waarde van de Shelly door.

In de long term statistics zal HA dit echter wel bij elkaar op blijven tellen.
Als je een statistics graph van de entiteit pakt, zul je wel de totaalwaarde zien
Goed, na het goed bekijken van de shelly webserver had ik niet verwacht dat het daarin zou zitten.
Goeie reden om er eens andere firmware op te zetten. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Sp33dFr34k Het hele blok wat ik toen gemaakt had:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    sensor:
      - name: Test laadpaal total
        unique_id: laadpaal_total
        value_template: "{{ value_json['evses']  |list |length }}"
      - name: Test laadpaal availability
        unique_id: laadpaal_availability
        value_template: "{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length }}/{{ value_json['evses']  |list |length }}"
        device_class: enum
      - name: Test laadpaal state
        unique_id: laadpaal_state
        value_template: "{{ 'Available' if (value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length) > 0 else 'Occupied' }}"
        icon: "{{ 'mdi:ev-station' if (value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length) > 0 else 'mdi:gas-station-off-outline' }}"
        device_class: enum

Overigens weet ik niet hoe snel hij dus aanpast (kan hem zelf niet gebruiken/testen). Maar gezien het gewoon pollen is wil je dan überhaupt niet al te vaak doen. Als je dat elke minuut gaat doen kunnen ze dat wel eens snel blokkeren.

@MAdD Je zou nog "Misschien" state toe kunnen voegen dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boudewijn schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Goed, na het goed bekijken van de shelly webserver had ik niet verwacht dat het daarin zou zitten.
Goeie reden om er eens andere firmware op te zetten. Dank voor de uitleg.
ESPHome doet hetzeflde, die reset ook alle meters na een reboot.
Een ESP-chip heeft geen harde schijf om data op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:03:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 %}

{% set count = 0 %}
    {% set count += 1 %}
  {% endif %}
{% endfor %}

Dit werkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
 %}

{{ 'YES!' }}
  {% endif %}
{% endfor %}
De data in een for loop is niet beschikbaar buiten de for loop. Om de data beschikbaar te maken buiten de for loop moet je eerst een namespace aanmaken, en dan de data naar de namespace scrhijven.

Maar je hebt hier helemaal geen for loop nodig
Django/Jinja:
1
{{ charger_json.data.evses | selectattr('status', 'eq', 'AVAILABLE') | list | count }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels Google Assistant als favoriete assistant ingesteld, Laatste versie HA geïnstalleerd (draaide 7.0, nu 7.1). Opnieuw opgestart en nu werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheFes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:54:
[...]

ESPHome doet hetzeflde, die reset ook alle meters na een reboot.
Een ESP-chip heeft geen harde schijf om data op te slaan.
Dat weet ik, dat is dus een reden temeer waarom ik zou verwachten dat een wat slimmer component als HA dit zou bijhouden voor me. Zal straks eens kijken naar die statistics grafiek, ben benieuwd. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Boudewijn Dat doet het toch ook gewoon? Tenminste, in het energy dashboard. Anders zou je er een utility meter voor kunnen maken zonder periodieke reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boudewijn schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:54:
[...]

Dat weet ik, dat is dus een reden temeer waarom ik zou verwachten dat een wat slimmer component als HA dit zou bijhouden voor me. Zal straks eens kijken naar die statistics grafiek, ben benieuwd. Dank.
Een slimmere stekker / module kopen kan natuurlijk ook :P

Mijn Fibaros (Double Switch IIRC, ze hebben ook (single/double) relais zonder energiemeting en Wall Plug) hebben hier geen last van en die rapporteren gewoon netjes nog steeds het totale energieverbruik na stroomuitval. Het kan dus wel. Alleen heeft een ESP (noch 8266 noch 32) AFAIK een echte "volatile" opslag. Er zit wel iets van opslag op, maar dat is echt bedoelt om once in a blue moon te schrijven, dus voor het opslaan van settings en zo. Niet voor het continu bijhouden van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[19:13:37][D][dallas.sensor:143]: 'pooltemp_DS18B20_2_bypass_uit': Got Temperature=30.2°C
[19:13:37][D][dallas.sensor:143]: 'pooltemp_DS18B20_1_bypass_in': Got Temperature=30.2°C

ik wil deze values van elkaar aftrekken en de delta T erbij zetten (als sensor)

snipje van de code ter info (esphome)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- platform: dallas
    address: 0x24012062b81cc028
    name: pooltemp_DS18B20_1_bypass_in
    id: bypass_in
    filters:
   #- offset: 2.0
     - filter_out: 85.0
    address: 0x09012062d255bf28
    name: pooltemp_DS18B20_2_bypass_uit
    id: bypass_out
    filters:
   # - offset: 2.0
- platform: template
    name: deltatemp
      lambda|- ((pooltemp_DS18B20_2_bypass_uit)-(pooltemp_DS18B20_1_bypass_in))
    unit_of_measurement: °C

maar dit levert een niks op hoe doe ik dit goed ?

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 10-07-2023 19:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vso Daar zitten heel wat foutjes in... Goed, uitgelijnd, spaties goed gezet, lambda werkelijk een child gemaakt, id gebruiken voor verwijzingen, lambda een return geven en werkelijk de state halen. Dan kom ik uit op:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    filters:
    filters:
   #  - offset: 2.0
    lambda: |- 
      return id(bypass_out).state - (bypass_in).state

Nadeel is volgens mij dat deze nu maar 1x per 60sec een update krijgt. Maar op zich is dat gelijk aan de default van de Dallas. Nu weet ik niet zeker of component.update ook werkt op een template-sensor, anders zou je dat kunnen gebruiken samen met een update call voor de Dallas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:51:
@vso Daar zitten heel wat foutjes in... Goed, uitgelijnd, spaties goed gezet, lambda werkelijk een child gemaakt, id gebruiken voor verwijzingen, lambda een return geven en werkelijk de state halen. Dan kom ik uit op:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    filters:
    filters:
   #  - offset: 2.0
    lambda: |- 
      return id(bypass_out).state - (bypass_in).state

Nadeel is volgens mij dat deze nu maar 1x per 60sec een update krijgt. Maar op zich is dat gelijk aan de default van de Dallas. Nu weet ik niet zeker of component.update ook werkt op een template-sensor, anders zou je dat kunnen gebruiken samen met een update call voor de Dallas.
de spaties waren van het copieren, hij gaf een error tijdens compilen maar daar was ik snel achter wat de oorzaak was
YAML:
1
      return (id(bypass_out).state) - (id(bypass_in).state);

dit werkt en ik heb nu een extra sensor .. _/-\o_

de update interval is 300s voor de temp sensors, maar nu kan ik in een automation
als pomp aanstaat en deltatemp < dan 0 --> pomp uit (gebeurt alleen als solar verwarming gebruikt word)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik zal vast een vraag stellen die al vaker is gesteld, maar if so kan ik het niet vinden. Ik heb op een aantal apparaten in huis tussenstekkers die het verbruik meten. Die apparaten heb ik vervolgens ook opgenomen in het Energie dashboard.

Het probleem daarvan is dat dat vervolgens totaal onrealistische waardes geeft. Een voorbeeld; de wasmachine heeft vandaag al bijna 600 kWh verbruikt, terwijl dat ding niet eens heeft aangestaan. De TV heeft vandaag al 5000 kWh verbruikt maar soms is het verbruik van een device ook in de miljoenen kWh's.

Het zijn Fibaro tussenstekkers, en het totaalverbruik dat op die stekkers wordt bijgehouden klopt wel. Oftewel, Als het totaal op die stekker nu zeg even 100 kWh is, en op die stekker zit de wasmachine en die verbruikt ongeveer 1,5 kWh, dan is het totaal daarna 101,5 kWh. In het energie dashboard geeft die stekker dan echter een totaal onrealistische waarde.

Zijn er mensen die dit herkennen en zo ja, hoe hebben jullie dat dan opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Just_A_User schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:12:
Ik zal vast een vraag stellen die al vaker is gesteld, maar if so kan ik het niet vinden. Ik heb op een aantal apparaten in huis tussenstekkers die het verbruik meten. Die apparaten heb ik vervolgens ook opgenomen in het Energie dashboard.

Het probleem daarvan is dat dat vervolgens totaal onrealistische waardes geeft. Een voorbeeld; de wasmachine heeft vandaag al bijna 600 kWh verbruikt, terwijl dat ding niet eens heeft aangestaan. De TV heeft vandaag al 5000 kWh verbruikt maar soms is het verbruik van een device ook in de miljoenen kWh's.

Het zijn Fibaro tussenstekkers, en het totaalverbruik dat op die stekkers wordt bijgehouden klopt wel. Oftewel, Als het totaal op die stekker nu zeg even 100 kWh is, en op die stekker zit de wasmachine en die verbruikt ongeveer 1,5 kWh, dan is het totaal daarna 101,5 kWh. In het energie dashboard geeft die stekker dan echter een totaal onrealistische waarde.

Zijn er mensen die dit herkennen en zo ja, hoe hebben jullie dat dan opgelost?
Geen oplossing, maar heb je al gedebugged? ;) Als in: wat laat de historie van de sensor zien. Grote kans dat, for whatever reason, de sensor soms 0 of een andere willekeurie waarde was. Als vervolgens weer de juiste waarde door komt denkt HA dus dat je een verbruik van bv 100kWh hebt gehad.
Dus stel de sensor is 100kWh. Vervolgens ziet HA for whatever reason een waarde van 10kWh, en daarna 101,5kWh, dan denkt HA dat er een verbruik was van (minimaal) 91,5kWh, of zelfs 101,5kWh, een beetje afhankelijk van of die 10kWh wordt geïnterpreteerd als "willekeurige" nieuwe waarde die dan 10 is, of als "waarde is gereset naar 0, en nu weer 10".

Waarbij ik met mijn, eveneens, Fibaro apparaten wel herken dat zeldzaam zo'n fluke zit in de (totale) energieverbruik sensor, terwijl die tegen de tijd dat ik het zie dus weer wel correct is (maar in de historie dus duidelijk te zien is dat de waarde ineens veel lager was).
Maar geen idee of dat een fout van de module is, een fout in ZWaveJS, een verbings-/transimissie probleem (geen idee of checksumming zit ingebakken in ZWave waardoor "bit flips" tijdens transport wel/niet gedetecteerd worden).

Herstellen kan in ieder geval via de devtools. Statistics tab, sensor zoeken, op de grafiek klikken, tijdstip van de foute "meting" opzoeken (die dus in historie van sensor te zien is), en dan de foute waarde corrigeren (zelf ga ik altijd voor 0 :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik heb mijzelf een leuk kado gegeven, uitvoering: Sonos Beam (Gen 2) Wit en 2x uitvoering: Sonos One (Gen 2) Wit

Edit- per ongeluk op send gedrukt...

En nu wil ik een knop naar een favoriet radiostation in HA.

Dit had ik vrij simpel met google speakers zo werkend, dus ik denk even aanpassen naar Sonos maar dan gebeurt er niks.

Dit had ik zo werkend (dan met google speaker)

Maar kan wellicht mooier/beter?
Maar ik kom er niet uit met alles wat ik zoek...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
show_name: true
show_icon: true
type: button
name: NPO radio 10
icon_height: 25px
icon: mdi:radio
tap_action:
  service: media_player.play_media
  action: call-service
  data:
    media_content_id: >-
      http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO10.mp3
    media_content_type: audio/mpeg
    enqueue: play
  target:
    entity_id: media_player.sonos_tv_2
show_state: true
entity: media_player.sonos_tv_2

edit 2 ja NPO radio 10 klopt niet maar ik zit er nu een in te klooien met NPO radio 2 en radio 10

Onderstaand werkt dus wel met Google nest speakers.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
show_name: true
show_icon: true
type: button
name: Radio 10
icon_height: 25px
icon: mdi:radio
tap_action:
  data:
    media_content_id: >-
      http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO10.mp3
  target:
    entity_id: media_player.woonkamerspeakerpaar
show_state: true
entity: media_player.woonkamerspeakerpaar

[ Voor 81% gewijzigd door Turb0Turb0 op 10-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:52:
[...]

Oke, en wat heeft dat precies met Home Assistant te maken?
Zie mijn edit 8)7 ik druk op send met mijn dikke vingertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Turb0Turb0 Optie 1 is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO10.mp3
  media_content_type: music
target:

Nadeel is dat er geen station afbeelding mee komt dan.

Alternatief is de stream als favoriet in te stellen in de Sonos app. Als je dan via de automation editor een "play media" actie maakt kan je hem selecteren via "pick media". Nadat je dat gedaan hebt kan je naar de yaml kijken en die ook op een andere plaats gebruiken. Ziet er dan uit als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
target:
  entity_id: media_player.bedroom_symfonisk
data:
  media_content_id: FV:2/3
  media_content_type: favorite_item_id
metadata:
  title: NPO Radio 2
  thumbnail: https://static.radio.net/images/broadcasts/13/11/2219/c300.png
  media_class: genre
  children_media_class: null
  navigateIds:
    - {}
    - media_content_type: favorites
      media_content_id: ""
    - media_content_type: favorites_folder
      media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:12:
@Turb0Turb0 Optie 1 is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO10.mp3
target:

Alternatief is de stream als favoriet in te stellen in de Sonos app. Als je dan via de automation editor een "play media" actie maakt kan je hem selecteren via "pick media". Nadat je dat gedaan hebt kan je naar de yaml kijken en die ook op een andere plaats gebruiken. Ziet er dan uit als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
target:
data:
metadata:
  navigateIds:
    - {}
Bedankt voor de snelle reactie, ik ga hier even mee "spelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:49
Zijn er hier mensen die van Deconz of Z2Mqtt zijn over gegaan naar ZHA "zigbee home automation"?

Ik moet binnenkort wat nieuwe dingen toe gaan voegen, en zit nu op Deconz met mijn Conbee II stick. Ik zit er te twijfelen of ik alles ga over gooien, zodat ik later wat flexibeler ben.

Ik zie er alleen een beetje tegenop om alles opnieuw toe te voegen, en alles automations na te gaan lopen/aan te passen. Echter hoe langer ik wacht, hoe groter de klus gaat worden.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:19:
Zijn er hier mensen die van Deconz of Z2Mqtt zijn over gegaan naar ZHA "zigbee home automation"?

Ik moet binnenkort wat nieuwe dingen toe gaan voegen, en zit nu op Deconz met mijn Conbee II stick. Ik zit er te twijfelen of ik alles ga over gooien, zodat ik later wat flexibeler ben.

Ik zie er alleen een beetje tegenop om alles opnieuw toe te voegen, en alles automations na te gaan lopen/aan te passen. Echter hoe langer ik wacht, hoe groter de klus gaat worden.
Persoonlijk zou ik beginnen met de vraag "waarom ZHA" :P Dat lijkt mij ook niet de heilige graal te zijn. Je zit vast met release cyclus van HA, als je HA herstart is Zigbee netwerk down, device support is "minder" dan Zigbee2mqtt, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:49
RobertMe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Persoonlijk zou ik beginnen met de vraag "waarom ZHA" :P Dat lijkt mij ook niet de heilige graal te zijn. Je zit vast met release cyclus van HA, als je HA herstart is Zigbee netwerk down, device support is "minder" dan Zigbee2mqtt, ....
Ik draai nu Deconz, en zoals gezegt wil ik nu over op iets, wat iets meer toekomst heeft en makkelijker is. Hoewel deconz nu goed draait, heeft het aardig lang voor veel ellende gezorgd.

Ik kan dus nu over op Mqtt, maar ik ben niet extreem techsavy, dus zoek wel een beetje naar gemak. Er komen binnenkort weer wat apparaten bij, dus ik ga liever nu over, dan over 2 jaar

Dat je hele netwerk plat ligt als je HA eruit ligt is wel een ding waar ik naar gekeken heb. Dat is ook het enige wat mij echt tegen staat. Al moet ik wel zeggen dat mijn HA er nooit uit is geklapt, en die keren met een update vind ik zelf geen probleem verder.

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 10-07-2023 22:49 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 14:22

CWH

pistole schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Ik ken de specifieke camera's niet, maar met ffmpeg kan je gewoon een still grabben van de video stream. Dat komt toch op hetzelfde neer?
Misschien wel idd. Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-08-2024
Martin.Air schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:09:
[...]

Haha, nee idd. Dit was meer als voorbeeld bedoeld.

Zoals je kan zien gebruik ik 'mushroom' ui cards wat al anders is dan wat jij zelf lijkt te gebruiken. Entiteiten zijn anders en iconen. Ook heb ik maar 3 afval momenten en jij 4.

Ik deed hier even de aanname dat je iets wat meer kennis had van de werking template code. Als je post wat je nu hebt, in beide de weergave en code dan kan ik (of iemand anders) je vast verder op weg helpen.
Nou dat is het punt nu juist. Wat ik had staan qua layout vond ik prima. Alleen wilde ik de pictogram mee laten wijzigen voor het afval wat dan aan de beurt is. ik heb van alles geprobeerd maar krijg geen goede wijziging in mijn afbeelding. ik zou niet weten hoe ik zo een code moet schrijven. aardig lastig voor mij ;(

De code die ik gebruik momenteel is dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: entities
entities:
  - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen
    icon: ''
    secondary_info: none
  - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag
  - entity: sensor.afvalinfo_groenafval
    image: /local/tmp/groenafval.png
  - entity: sensor.afvalinfo_papier
    image: /local/tmp/papierafval.jpg
  - entity: sensor.afvalinfo_plastic
    image: /local/tmp/pmd.png
  - entity: sensor.afvalinfo_restafval
    image: /local/tmp/restafval.png

Dat komt er dan zo uit te zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIzb1Xdqj-mBGJDre80OKPo5Rh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UoG55E9DBVTOpUH6GIV4cjYe.png?f=user_large

hierbij met code.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjD5uSwWdH_pazrYU7lVQWg2OYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K9kWoQOR2k1wI5kM8BjH4TJr.png?f=user_large

ik gebruik de Afval info vanuit de HVAC.

Het mag eventueel ook los gekoppeld van elkaar worden dat ik alleen de sensor krijg van afval voor morgen en de sensor afval van vandaag.

bijv zo iets. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQUWNMC5aCdS4mKyjW-F9albWkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZVkfb5DBEUfN5ew7E7mtK5Z.png?f=user_large

als iemand mij hierin zou willen helpen heel erg fijn.

mijn dank is groot.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-07-2023 12:30 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:19

Rouwette

Rouwette.com

@davyjanssen
Hieronder mijn code,
hij laat het afval alleen zien als er iets aan de straat moet staan.
In mijn geval nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/B3411J8/2023-07-11-08-52-22.png
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
type: horizontal-stack
cards:
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_today
        state_not: geen
    card:
      type: picture-entity
      entity: sensor.afvalwijzer_today
      name: Vandaag
      aspect_ratio: '16:9'
      state_image:
        gft: /local/afval/gft-400px.png
        papier: /local/afval/papier-en-karton-400px.png
        restafval: /local/afval/restafval-400px.png
        pmd: /local/afval/pmd.png
        takken: /local/afval/snoeiafval.png
        restafval, papier: /local/afval/papierrest.png
        pmd, gft: /local/afval/pmd_gft.png
        papier, gft: /local/afval/papgft.png
      show_state: null
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
    card:
      entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
      name: Morgen
      state_image:
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
    card:
      entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
      name: Overmorgen
      state_image:

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:01:
[...]

De data in een for loop is niet beschikbaar buiten de for loop. Om de data beschikbaar te maken buiten de for loop moet je eerst een namespace aanmaken, en dan de data naar de namespace scrhijven.

Maar je hebt hier helemaal geen for loop nodig
Django/Jinja:
1
{{ charger_json.data.evses | selectattr('status', 'eq', 'AVAILABLE') | list | count }}
Dank voor de toelichting! Dit is uiteindelijk wat ik gedaan heb gezien ik het wel handig vind om te weten hoeveel palen er beschikbaar zijn (gebruik hier die van Shell btw):

YAML:
1
{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length |string + '/' + value_json['evses'] |list |length |string }}

Meestal zijn het er maar 2 per ID, maar op mijn werk bijvoorbeeld staan er maar liefst 22. Wel fijn om dat inzichtelijk te hebben op het dashboard, gezien het steeds drukker begint te worden met EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

davyjanssen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Nou dat is het punt nu juist. Wat ik had staan qua layout vond ik prima. Alleen wilde ik de pictogram mee laten wijzigen voor het afval wat dan aan de beurt is. ik heb van alles geprobeerd maar krijg geen goede wijziging in mijn afbeelding. ik zou niet weten hoe ik zo een code moet schrijven. aardig lastig voor mij ;(

De code die ik gebruik momenteel is dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: entities
entities:
  - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen
    icon: ''
    secondary_info: none
  - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag
  - entity: sensor.afvalinfo_groenafval
    image: /local/tmp/groenafval.png
  - entity: sensor.afvalinfo_papier
    image: /local/tmp/papierafval.jpg
  - entity: sensor.afvalinfo_plastic
    image: /local/tmp/pmd.png
  - entity: sensor.afvalinfo_restafval
    image: /local/tmp/restafval.png

Dat komt er dan zo uit te zien. [Afbeelding]

hierbij met code.
[Afbeelding]

ik gebruik de Afval info vanuit de HVAC.

Het mag eventueel ook los gekoppeld van elkaar worden dat ik alleen de sensor krijg van afval voor morgen en de sensor afval van vandaag.

bijv zo iets. [Afbeelding]

als iemand mij hierin zou willen helpen heel erg fijn.

mijn dank is groot.
Dit heb ik:

Dashboard:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
cards:
  - card:
      cards:
        - content: |-
            # Vandaag
            {{ states.sensor.afvalinfo_thuis_today.state }}
          type: markdown
        - entity: sensor.afvalinfo_thuis_today
          name: Vandaag
          show_name: false
          show_state: false
          state_image:
            gft: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/gft_100.png
            kerstbomen: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            papier: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/papier_100.png
            restafval: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            textiel: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/textiel_100.png
    conditions:
      - entity: sensor.afvalinfo_thuis_today
        state_not: none
      - entity: binary_sensor.eerste_helft
        state: 'on'
    type: conditional
  - card:
      cards:
        - content: |-
            # Morgen
            {{ states.sensor.afvalinfo_thuis_tomorrow.state }}
          type: markdown
        - entity: sensor.afvalinfo_thuis_tomorrow
          name: Type
          show_name: false
          show_state: false
          state_image:
            gft: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/gft_100.png
            kerstbomen: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            papier: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/papier_100.png
            restafval: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            textiel: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/textiel_100.png
    conditions:
      - entity: sensor.afvalinfo_thuis_tomorrow
        state_not: none
      - entity: binary_sensor.nacht
        state: 'off'
type: vertical-stack

Sensors:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#Time of Day

- platform: tod
  name: ochtend
  after: "5:00"
  before: "12:00"

name: middag
  after: "12:00"
  before: "19:00"

name: avond
  after: "19:00"
  before: "0:00"

name: nacht
  after: "0:00"
  before: "5:00"

name:  eerste helft
  after: "0:00"
  before: "12:00"

name: tweede helft
  after: "12:00"
  before: "0:00"

De sensoren zijn om de melding maar en deel van de dag te tonen. Meuk wordt 's ochtends opgehaald, dus 's avonds hoef ik niet meer te zien wat er vanochtend opgehaald is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Dank voor de toelichting! Dit is uiteindelijk wat ik gedaan heb gezien ik het wel handig vind om te weten hoeveel palen er beschikbaar zijn (gebruik hier die van Shell btw):

YAML:
1
{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length |string + '/' + value_json['evses'] |list |length |string }}

Meestal zijn het er maar 2 per ID, maar op mijn werk bijvoorbeeld staan er maar liefst 22. Wel fijn om dat inzichtelijk te hebben op het dashboard, gezien het steeds drukker begint te worden met EV's.
Die selectie op status is case sensitive, ik verwacht dat je nu altijd 0 / X krijgt omdat het in de json met hoofdletters staat

Omzetten naar string hoeft niet als je ~
gebruikt in plaats van +
Met ~ wordt dat automatisch gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Die selectie op status is case sensitive, ik verwacht dat je nu altijd 0 / X krijgt omdat het in de json met hoofdletters staat

Omzetten naar string hoeft niet als je ~
gebruikt in plaats van +
Met ~ wordt dat automatisch gedaan
Het is een ander endpoint dat wel 'Available' gebruikt ipv 'AVAILABLE', vandaar mijn opmerking dat ik nu die van Shell gebruik (de ander was van oplaadpalen.nl).

Bedankt voor de ~ tip, maakt het weer iets makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Wachten... schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:19:

Toevallig een paar weken geleden van Z2Mqtt naar ZHA.
Conbee II en Z2Mqtt is niet altijd een geweldig success, zie wat @SmartHomeJunkie op YouTube hierover zegt en ik had een device welke plots niet meer werkte in Z2Mqtt en bepaalde waardes kwamen erg traag door.
Dus Z2Mqtt verwijderd en alles opnieuw aangemeld in ZHA.
Ik heb 38 apparaten en wel veel automatiseringen met Zigbee-apparaten, totaal om en nabij de 4 uur werk geweest.
In jou geval zou ik of naar een nieuwe stick gaan met Z2Mqtt, naast Conbee II en dan stuk voor stuk ombouwen, of de Conbee II houden en naar ZHA gaan als je wilt switchen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 01:05

TheVMaster

Moderator WOS
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:12:
@Turb0Turb0 Optie 1 is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
target:
data:
metadata:
  navigateIds:
    - {}
Dat laatste heb ik ook gedaan, heb hiervoor een paar scripts een automation en een set kaartjes (om het visueel leuk eruit te laten zien op een dashboard)

Automation - Sonos - Update Favorites Lijst v1
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Sonos - Update Favorites Lijst v1
description: >-
  Elke nacht om 00:00 en na een herstart van HA de Sonos Favorites updaten via
  een script.
trigger:
  - platform: time
    at: "00:00:00"
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - service: script.sonos_update_favorites_lijst_v1

Vervolgens twee scripts:

Script - Sonos - Update Favorites Lijst v1
Dit script update de lijst met Favorieten elke nacht op basis van de nieuwe Sonos favorieten, dus als je er in de Sonos app een toevoegd, dan staat hij de volgende dag in de lijst.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Sonos - Update Favorites Lijst v1
sequence:
  - service: input_select.set_options
    data_template:
      options: |
        {{ state_attr('sensor.sonos_favorites', 'items').values() | list }}
    target:
      entity_id: input_select.sonos_favorites_list
icon: mdi:speaker-message

Script - MediaPlayer - Play Sonos Favorite
Onderstaand script start met afspelen van de geselecteerde Favorite

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: MediaPlayer - Play Sonos Favorite
sequence:
  - service: media_player.select_source
    data_template:
      source: |
        {{ states('input_select.sonos_favorites_list') }}
    target:
      entity_id: >
        {% set mediaplayer =
        states('input_select.status_selecteer_sonos_speaker') %} {% if
        mediaplayer == 'Badkamer' %} media_player.badkamer_sonos {% elif
        mediaplayer == 'Keuken' %} media_player.keuken_sonos {% elif mediaplayer
        == 'Slaapkamer' %} media_player.slaapkamer_thevmaster_sonos {% elif
        mediaplayer == 'Werkkamer TheVMaster' %} media_player.werkkamer_thvmaster_sonos
        {% elif mediaplayer == 'Woonkamer'
        %} media_player.woonkamer_sonos {% else %} media_player.woonkamer_sonos
        {% endif %}
icon: mdi:play

Dashboard kaartjes
K

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
type: vertical-stack
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: custom:mushroom-template-card
        primary: Speel {{ states('input_select.sonos_favorites_list') }}
        secondary: (via  {{states ('input_select.status_selecteer_sonos_speaker')}})
        icon: mdi:cast-audio
        tap_action:
          service: script.mediaplayer_play_sonos_favorite
          target: {}
        fill_container: true
  - type: custom:mushroom-select-card
    entity: input_select.status_selecteer_sonos_speaker
    secondary_info: last-changed
    icon_type: icon
    icon: mdi:speaker-wireless
    name: Selecteer Speaker
    primary_info: name
    fill_container: false
    tap_action:
      action: none
    hold_action:
    double_tap_action:
    layout: horizontal
  - type: custom:mushroom-select-card
    entity: input_select.sonos_favorites_list
    name: Selecteer Playlist
    fill_container: false
    secondary_info: last-changed
    tap_action:
    hold_action:
    double_tap_action:
  - type: horizontal-stack
    cards:
        primary: Update Playlists
        secondary: >-
          (Update: {{
          (as_timestamp(states.script.sonos_update_favorites_lijst.last_changed))
          | timestamp_custom('%a %H:%M ') }}

)
        icon: mdi:update
        tap_action:
          service: script.sonos_update_favorites_lijst
          target: {}
        primary: Jukebox View
        secondary: Klik hier
        icon: mdi:record-player
        entity: sun.sun
        tap_action:
          action: navigate
          navigation_path: /dashboard-wk/jukebox-woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb een beetje vergelijkbare kaart

Met Radio-Broser zenders
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
conditions:
  - entity: input_select.radio
    state: Keuken
card:
  type: custom:mini-media-player
  hide:
    icon: false
  shortcuts:
    columns: 5
    buttons:
      - image: /local/radio/Qmusic_logo.svg
        name: BE
        type: service
        id: media_player.play_media
        data:
          entity_id: media_player.keuken
          media_content_id: media-source://radio_browser/bbabb958-aa77-4d52-80c6-d86c9268721f
          extra:
            metadata:
              metadataType: 3
              images:
                - url: /local/radio/Qmusic_logo.svg
        name: NL
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/003d3c6f-e183-11e9-a8ba-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Dance
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/674e1f9d-4686-4bc0-8fc3-7e1517ed543a
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Fout
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/155b08b4-97da-11e9-a605-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Non-Stop
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/4e9c82d5-97da-11e9-a605-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
      - image: http://radio1.nl/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/96126f56-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: http://radio1.nl/apple-touch-icon.png
      - image: http://www.nporadio2.nl/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/96126e82-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: http://www.nporadio2.nl/apple-touch-icon.png
      - image: /local/radio/NPO3fm.png
        data:
          entity_id: media_player.living_room
          media_content_id: media-source://radio_browser/0c62b9d7-8de0-4693-9842-6bf9b50229d3
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/NPO3fm.png
      - image: /local/radio/sky.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/ea6de4cc-53de-4b2d-8a1b-e92d0c575dff
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/sky.png
      - image: https://www.538.nl/icons/apple-icon-120x120.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/68861777-8f09-4221-ae8f-56aa658060c0
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.538.nl/icons/apple-icon-120x120.png
      - image: https://www.slam.nl/images/favicons/slam.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/962e7e22-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.slam.nl/images/favicons/slam.png
      - image: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Radio-Veronica.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/660f5671-cf64-4c4f-8d90-26ee47b4f1bb
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: >-
                    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Radio-Veronica.png
      - image: https://l1.nl/static/meta/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/c344992c-b881-11e9-acb2-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://l1.nl/static/meta/apple-touch-icon.png
      - image: /local/radio/L1alaaf.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/c47360b0-70ca-49fb-bed3-19074e46fe28
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/L1alaaf.png
      - image: https://www.mnm.be/resources/favicon-mnm/apple-touch-icon-76x76.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/961957e7-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                    https://www.mnm.be/resources/favicon-mnm/apple-touch-icon-76x76.png
      - image: https://www.zo34.nl/img/headers/triple/zo34-logo-menu.png
        data:
          media_content_id: https://mcp-2.mm-stream.nl:7000/stream
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.zo34.nl/img/headers/triple/zo34-logo-menu.png
      - image: https://www.scdn.co/i/_global/open-graph-default.png
        service: spotcast.start
        data:
          device_name: Keuken
          uri: spotify:playlist:37i9dQZF1E4FhRRLh0mmxG
  entity: media_player.keuken
  artwork: full-cover
  source: full
  group: false
  info: scroll
  volume_stateless: false
  sound_mode: full

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-07-2023 12:34 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 01:05

TheVMaster

Moderator WOS
Rouwette schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:23:
Ik heb een beetje vergelijkbare kaart

Met Radio-Broser zenders
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
conditions:
  - entity: input_select.radio
    state: Keuken
card:
  type: custom:mini-media-player
  hide:
    icon: false
  shortcuts:
    columns: 5
    buttons:
        name: BE
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/bbabb958-aa77-4d52-80c6-d86c9268721f
          extra:
            metadata:
              images:
        name: NL
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/003d3c6f-e183-11e9-a8ba-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Dance
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/674e1f9d-4686-4bc0-8fc3-7e1517ed543a
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Fout
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/155b08b4-97da-11e9-a605-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
        name: Non-Stop
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/4e9c82d5-97da-11e9-a605-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
      - image: http://radio1.nl/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/96126f56-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: http://radio1.nl/apple-touch-icon.png
      - image: http://www.nporadio2.nl/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/96126e82-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: http://www.nporadio2.nl/apple-touch-icon.png
      - image: /local/radio/NPO3fm.png
        data:
          entity_id: media_player.living_room
          media_content_id: media-source://radio_browser/0c62b9d7-8de0-4693-9842-6bf9b50229d3
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/NPO3fm.png
      - image: /local/radio/sky.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/ea6de4cc-53de-4b2d-8a1b-e92d0c575dff
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/sky.png
      - image: https://www.538.nl/icons/apple-icon-120x120.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/68861777-8f09-4221-ae8f-56aa658060c0
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.538.nl/icons/apple-icon-120x120.png
      - image: https://www.slam.nl/images/favicons/slam.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/962e7e22-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.slam.nl/images/favicons/slam.png
      - image: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Radio-Veronica.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/660f5671-cf64-4c4f-8d90-26ee47b4f1bb
          extra:
            metadata:
              images:
                    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Radio-Veronica.png
      - image: https://l1.nl/static/meta/apple-touch-icon.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/c344992c-b881-11e9-acb2-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://l1.nl/static/meta/apple-touch-icon.png
      - image: /local/radio/L1alaaf.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/c47360b0-70ca-49fb-bed3-19074e46fe28
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: /local/radio/L1alaaf.png
      - image: https://www.mnm.be/resources/favicon-mnm/apple-touch-icon-76x76.png
        data:
          media_content_id: media-source://radio_browser/961957e7-0601-11e8-ae97-52543be04c81
          extra:
            metadata:
              images:
                    https://www.mnm.be/resources/favicon-mnm/apple-touch-icon-76x76.png
      - image: https://www.zo34.nl/img/headers/triple/zo34-logo-menu.png
        data:
          media_content_id: https://mcp-2.mm-stream.nl:7000/stream
          extra:
            metadata:
              images:
                - url: https://www.zo34.nl/img/headers/triple/zo34-logo-menu.png
      - image: https://www.scdn.co/i/_global/open-graph-default.png
        service: spotcast.start
        data:
          device_name: Keuken
          uri: spotify:playlist:37i9dQZF1E4FhRRLh0mmxG
  entity: media_player.keuken
  artwork: full-cover
  source: full
  group: false
  info: scroll
  volume_stateless: false
  sound_mode: full
Ik had dus eerst ook zo'n kaart met radiostations, maar ik kwam erachter dat ik toch vaak playlists wilde afspelen (die ik dan in m'n sonos favorites had staan), dus maar even creatief aan het werk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

TheVMaster schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Ik had dus eerst ook zo'n kaart met radiostations, maar ik kwam erachter dat ik toch vaak playlists wilde afspelen (die ik dan in m'n sonos favorites had staan), dus maar even creatief aan het werk geweest.
Ik gebruik ook wel een spotify lijstje, kun je ook knoppen voor maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Het is een ander endpoint dat wel 'Available' gebruikt ipv 'AVAILABLE', vandaar mijn opmerking dat ik nu die van Shell gebruik (de ander was van oplaadpalen.nl).

Bedankt voor de ~ tip, maakt het weer iets makkelijker!
Je zou het wellicht ook zo kunnen doen, is wellicht wat leesbaarder

Django/Jinja:
1
2
3
{% set data =  value_json.evses %}
{% set available = data | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length %}
{{ available }} / {{ data | length }}

Pagina: 1 ... 79 ... 314 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.