RobertMe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:27:
[...]
Tado werkt alleen op de Tado manier. Knoppen zitten in zones, je kunt alleen de temperatuur in een zone instellen en niet op een knop. Elke keer als een zone "onder" de temperatuur komt gaat de CV aan terwijl "je kunt zien aankomen" dat als de huidige zone verwarmd is de volgende onder de temperatuur komt (laat ze dan "allemaal" tegelijk verwarmen als de temp binnen 0,1 of zo van setpoint is en de zone in hetzelfde uur ook al verwarmd was). Je zit min of meer een beetje vast in het schema systeem. Bediening lokaal kan alleen via HomeKit Controller (Tado integratie gaat via de cloud), en in de vertaalslag van Tado naar HomeKit (naar HomeAssistant) zitten ook wat quirks (schema niet kunnen hervatten bv).
En Tado op zichzelf: het bereik is echt een dingetje. Het is geen mesh systeem dus alle knoppen etc moeten rechtstreeks met de bridge verbinden. Mij heeft het aardig wat moeite gekost om een geschikte plek te vinden (lees: "tussen" verdiepingsvloer), en zelfs nu is soms een knop onbereikbaar.
Als je avontuurlijk bent kun je dus beter voor volledig zelfbouw gaan met bv wat Zigbee knoppen. Dan heb je echt volledige controle en kun je ook een knop open draaien zoals en op het moment dat jij het wilt. En zit het in het Zigbee mesh dus is bereik minder een issue (/repeater in de vorm van powered Zigbee device plaatsen, waar je bij Tado gewoon dikke pech hebt en geen enkele manier tot bereik vergroten hebt).
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Er mag hier ook wel per zone verwarmd worden.
Zone 1: Woonkamer - 2 knoppen
Zone 2: Slaapkamer - 1 knop
Zone 3: Logeerkamer/Studiekamer - 1 knop
Zone 4: Kinderkamer - 1 knop
In de winter wordt er boven overdag in principe niet verwarmd.
Snachts beneden niet, maar boven soms wel.
Nu losten we dat op door beneden de radiatoren dicht te draaien en boven open, maar dan blijft de cv ketel loeien als boven op temperatuur is omdat de thermostaat incl meting dus beneden hangt.
Mijn HA bestaat bijna volledig uit Zigbee apparaten, jammer om te lezen dat de Tado knoppen daar geen gebruik van maken.
Als ik het goed begrijp moet de internet bridge dan centraal hangen in huis. Is bij niet genoeg bereik een extra bridge een oplossing of is het max 1 bridge per thermostaat?
Ik las op internet iets over een lokale Tado API waarmee HA kan werken. Is dat geen optie?
Ik heb ooit zelf geklooid met Zigbee radiatorknoppen (toen kwam ik er dus achter dat mijn radiatorknoppen niet compatible waren) en vond ze wat rammelig en langzaam reageren (een signaal kon zomaar 30-45 sec duren voordat hij binnenkwam). Als daar geen geweldige verbeteringen in zijn gekomen denk ik niet dat dat een oplossing is voor hier.