Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:02
Bij Amazon is de SwitchBot binnen/buiten temperatuur sensor in de aanbieding. Nu ben ik even aan het kijken of/hoe deze met HA werkt. Deze review geeft aan dat deze te integreren is via de Bluetooth integratie. Op de gelinkte HA pagina staat ook de Bluetooth proxy benoemd. Klopt het dan dat ik deze via een ESP32 met ESPHome kan koppelen aan HA? (En dat dan ook een ESP32 kan zijn die al zaken doet en dus niet dedicated voor BT proxy hoeft te spelen).

Wellicht een noob vraag, maar ik heb nog niks met Bluetooth gedaan met HA, en zag hier laatst ook Bluetooth hardware langs komen die IIRC wel werkte met HA op een bepaalde manier maar niet via de BT proxy. Vandaar even de vraag ter controle.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 11-07-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:25
@RobertMe

Dat kan vaak wel. Ligt een beetje aan de hardware, kan zijn dat het teveel flash vereist.
Volgens mij ondersteunen de proxies tegenwoordig ook active bluetooth connecties die je nodig hebt voor de switchbot. Eerder was dat alleen nog passive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
RobertMe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:03:
Bij Amazon is de SwitchBot binnen/buiten temperatuur sensor in de aanbieding. Nu ben ik even aan het kijken of/hoe deze met HA werkt. Deze review geeft aan dat deze te integreren is via de Bluetooth integratie. Op de gelinkte HA pagina staat ook de Bluetooth proxy benoemd. Klopt het dan dat ik deze via een ESP32 met ESPHome kan koppelen aan HA? (En dat dan ook een ESP32 kan zijn die al zaken doet en dus niet dedicated voor BT proxy hoeft te spelen).

Wellicht een noob vraag, maar ik heb nog niks met Bluetooth gedaan met HA, en zag hier laatst ook Bluetooth hardware langs komen die IIRC wel werkte met HA op een bepaalde manier maar niet via de BT proxy. Vandaar even de vraag ter controle.
Wat @RudolfR aangeeft is correct, de BT Proxies ondersteunen active connections.
Mijn Switchbot Curtain werkt ook via een BT Proxy.

Mijn BT Proxies zitten achter een lichtknop in de muur en handelen ook de acties met die knop af.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:43
Wat voor thermostaat keuzes hebben jullie gemaakt icm Home Assistant?

Ik heb momenteel een Nest thermostaat. Had de wens om de verwarmingen per stuk te kunnen aansturen paar dat ging niet ivm oude thermostaatknoppen.
Nu komen er hier nieuwe radiatoren met nieuwe thermostaatknoppen en kan ik dus wel per stuk gaan aansturen.
Kwam uit op een Tado systeem met 5 radiatorknoppen.
Heeft iemand in een vergelijkbare situatie andere keuzes gemaakt, en waarom?
Werkt Tado lekker in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

synoniem schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Je zou kunnen kijken naar deze https://www.esp-voice.com/espvoice/ is integreerbaar met HA. Waarschijnlijk ook wel zelf te bouwen.
Heb er naar gekeken en ziet er interessant uit, komt tot nu toe het dichtst bij wat ik zoek 👍. Lijkt ook erg snel te reageren op de opdrachten. Enige is dat het beperkt is tot maar een x aantal commando's die je kunt laten herkennen door deze specifiek te laten leren. Zou helemaal mooi zijn als er nog een project komt dat puur luistert naar wat je zegt, dit opneemt en doorstuurt als geluidsbestandje, waarbij Home Assistant of Rhasspy vervolgens probeert dat om te zetten van spraak naar tekst en dus de opdracht die je gaf. Maar dan kom je dus weer op een microfoon-oplossing uit die je rechtstreeks in de Home Assistant of Rhasspy server moet stoppen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 11-07-2023 13:22 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
The_Zohan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:18:

Ik heb momenteel een Nest thermostaat. Had de wens om de verwarmingen per stuk te kunnen aansturen paar dat ging niet ivm oude thermostaatknoppen.
Nu komen er hier nieuwe radiatoren met nieuwe thermostaatknoppen en kan ik dus wel per stuk gaan aansturen.
Werkt Tado lekker in HA?
Tado werkt alleen op de Tado manier. Knoppen zitten in zones, je kunt alleen de temperatuur in een zone instellen en niet op een knop. Elke keer als een zone "onder" de temperatuur komt gaat de CV aan terwijl "je kunt zien aankomen" dat als de huidige zone verwarmd is de volgende onder de temperatuur komt (laat ze dan "allemaal" tegelijk verwarmen als de temp binnen 0,1 of zo van setpoint is en de zone in hetzelfde uur ook al verwarmd was). Je zit min of meer een beetje vast in het schema systeem. Bediening lokaal kan alleen via HomeKit Controller (Tado integratie gaat via de cloud), en in de vertaalslag van Tado naar HomeKit (naar HomeAssistant) zitten ook wat quirks (schema niet kunnen hervatten bv).

En Tado op zichzelf: het bereik is echt een dingetje. Het is geen mesh systeem dus alle knoppen etc moeten rechtstreeks met de bridge verbinden. Mij heeft het aardig wat moeite gekost om een geschikte plek te vinden (lees: "tussen" verdiepingsvloer), en zelfs nu is soms een knop onbereikbaar.

Als je avontuurlijk bent kun je dus beter voor volledig zelfbouw gaan met bv wat Zigbee knoppen. Dan heb je echt volledige controle en kun je ook een knop open draaien zoals en op het moment dat jij het wilt. En zit het in het Zigbee mesh dus is bereik minder een issue (/repeater in de vorm van powered Zigbee device plaatsen, waar je bij Tado gewoon dikke pech hebt en geen enkele manier tot bereik vergroten hebt).

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 11-07-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 16:52
Hallo allen,

Heb een vraag mbt het bepalen of de houtkachel aanstaat in de woonkamer, de vraag is hoe bepaal ik dit?

Situatie:
Wij draaien HA op een raspberry pi4 en beschik over een groot zigbee netwerk, waar onder andere de pomp van de vloerverwarming op aangesloten is. De vloerverwarming loopt ruim onder de kachel en we willen de warmte die uitstraalt in de betonvloer gebruiken om, als de kachel aanstaat, warmte uit de betonnen ondervloer af te voeren naar de andere vloerverwarmingsgroepen. Aangezien de cv ketel op 7,3 kw draait en de kachel 6kw is denk ik met afvoeren van warmte onder de kachel de rest van de betonvloer (van 45m2) een paar graden te kunnen opwarmen. Op die manier zal, zodra de kachel uit is, de betonnen vloer nog uren lang een klein beetje warmte afgeven aan de ruimte, of op z'n minst geen extra warmte onttrekken aan de ruimte.
verder wil ik testen of, als de pomp van de vloerverwarming draait, het gehele cv systeem een paar graden op te warmen is, en daarmee dus ook de radiatoren in de rest van het huis net een tikje te kunnen geven vwb temperatuur.

Vooropgesteld, ik maak mezelf geen illusies, ik denk dat slechts 2 of 3 graden opwarming van de gehele betonvloer te realiseren is bij een flinke stookdag, maar het gaat er mij om dat de iets warme vloer de temperatuurdaling iets remt zodra de kachel uit is doordat een flinke massa beton een kleine uptick heeft gekregen qua temperatuur.

Idee:
1. sensor op de rookgasafvoer (is daar een goede zigbee sensor voor die tegen warmte kan?);
2. sensor op de kachelventilator die stroom opwekt middels het warmteverschil tussen de voet van de ventilator en radiatorvinnen aan de bovenkant. Daar zou ik dan een sensor op moeten maken die, zodra deze stroom meet, een status aangeeft. Maar wat is daar een goede oplossing voor?

Zijn er nog andere goede ideeën?

ps. De pomp van de vloerverwarming is nu standaard uit zodra de pomp van de cv ketel niks doet. Dit betekent dat de pomp alleen aangaat als de cv ketel pomp aanslaat. Met sanitair water gebruik zorgen we ervoor dat deze elke dag even aanslaat zodat deze niet defect raakt en we hebben nog een automation op HA zitten die bij 4 dagen idle de pomp even 15 minuten aanzet in geval we op vakantie zijn.
We zijn aardig agressief aan het min-max-en thuis, om een beeld te geven: we zitten op 92% minder sluipverbruik dan vergelijkbare huishoudens, volgens de Eneco app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:43
RobertMe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Tado werkt alleen op de Tado manier. Knoppen zitten in zones, je kunt alleen de temperatuur in een zone instellen en niet op een knop. Elke keer als een zone "onder" de temperatuur komt gaat de CV aan terwijl "je kunt zien aankomen" dat als de huidige zone verwarmd is de volgende onder de temperatuur komt (laat ze dan "allemaal" tegelijk verwarmen als de temp binnen 0,1 of zo van setpoint is en de zone in hetzelfde uur ook al verwarmd was). Je zit min of meer een beetje vast in het schema systeem. Bediening lokaal kan alleen via HomeKit Controller (Tado integratie gaat via de cloud), en in de vertaalslag van Tado naar HomeKit (naar HomeAssistant) zitten ook wat quirks (schema niet kunnen hervatten bv).

En Tado op zichzelf: het bereik is echt een dingetje. Het is geen mesh systeem dus alle knoppen etc moeten rechtstreeks met de bridge verbinden. Mij heeft het aardig wat moeite gekost om een geschikte plek te vinden (lees: "tussen" verdiepingsvloer), en zelfs nu is soms een knop onbereikbaar.

Als je avontuurlijk bent kun je dus beter voor volledig zelfbouw gaan met bv wat Zigbee knoppen. Dan heb je echt volledige controle en kun je ook een knop open draaien zoals en op het moment dat jij het wilt. En zit het in het Zigbee mesh dus is bereik minder een issue (/repeater in de vorm van powered Zigbee device plaatsen, waar je bij Tado gewoon dikke pech hebt en geen enkele manier tot bereik vergroten hebt).
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Er mag hier ook wel per zone verwarmd worden.
Zone 1: Woonkamer - 2 knoppen
Zone 2: Slaapkamer - 1 knop
Zone 3: Logeerkamer/Studiekamer - 1 knop
Zone 4: Kinderkamer - 1 knop

In de winter wordt er boven overdag in principe niet verwarmd.
Snachts beneden niet, maar boven soms wel.
Nu losten we dat op door beneden de radiatoren dicht te draaien en boven open, maar dan blijft de cv ketel loeien als boven op temperatuur is omdat de thermostaat incl meting dus beneden hangt.

Mijn HA bestaat bijna volledig uit Zigbee apparaten, jammer om te lezen dat de Tado knoppen daar geen gebruik van maken.
Als ik het goed begrijp moet de internet bridge dan centraal hangen in huis. Is bij niet genoeg bereik een extra bridge een oplossing of is het max 1 bridge per thermostaat?

Ik las op internet iets over een lokale Tado API waarmee HA kan werken. Is dat geen optie?

Ik heb ooit zelf geklooid met Zigbee radiatorknoppen (toen kwam ik er dus achter dat mijn radiatorknoppen niet compatible waren) en vond ze wat rammelig en langzaam reageren (een signaal kon zomaar 30-45 sec duren voordat hij binnenkwam). Als daar geen geweldige verbeteringen in zijn gekomen denk ik niet dat dat een oplossing is voor hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:18
@The_Zohan ,

hier hebben we ook een tado met radiatorknoppen in 4 kamers.

Het werkt eigenlijk prima, ook binnen HA. Per knop en thermostaat een thermostaat-card in HA.

We werken meestal met schema's in de Tado-app. We hebben alleen een niet-thuis/verwarming-uit in HA ingeregeld.

Geen problemen met bereik in huis, bridge ligt in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 07:37
Ora et Labora schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Toevallig een paar weken geleden van Z2Mqtt naar ZHA.
Conbee II en Z2Mqtt is niet altijd een geweldig success, zie wat @SmartHomeJunkie op YouTube hierover zegt en ik had een device welke plots niet meer werkte in Z2Mqtt en bepaalde waardes kwamen erg traag door.
Dus Z2Mqtt verwijderd en alles opnieuw aangemeld in ZHA.
Ik heb 38 apparaten en wel veel automatiseringen met Zigbee-apparaten, totaal om en nabij de 4 uur werk geweest.
In jou geval zou ik of naar een nieuwe stick gaan met Z2Mqtt, naast Conbee II en dan stuk voor stuk ombouwen, of de Conbee II houden en naar ZHA gaan als je wilt switchen.
Dank voor je heldere reactie.

Heb jij overigens een backup voor je lampen als HA eruit ligt? Want dat is het enige ding waar ik tegenaan loop (ook al is de kans klein)

Het schijnt dat je schakelaars kunt binden aan lampen, zodat ze ooo buiten HA om werken. Klopt dat?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:45
The_Zohan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Ik las op internet iets over een lokale Tado API waarmee HA kan werken. Is dat geen optie?
Tado heeft geen API (als in, HTTP gebaseerd) in de bridge zitten. Het dichtst dat je in de buurt komt is de genoemde Homekit integratie.
Ik heb ooit zelf geklooid met Zigbee radiatorknoppen (toen kwam ik er dus achter dat mijn radiatorknoppen niet compatible waren) en vond ze wat rammelig en langzaam reageren (een signaal kon zomaar 30-45 sec duren voordat hij binnenkwam). Als daar geen geweldige verbeteringen in zijn gekomen denk ik niet dat dat een oplossing is voor hier.
Nou is verwarming natuurlijk niet bedoeld als een systeem dat onmiddelijk reageert. Verwarmingssystemen zijn inherent traag (met mogelijke uitzondering van airconditioners) dus een 30 seconden vertraging van een thermostaatknop zou nauwelijks uit moeten maken voor de temperatuurbeleving.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Heb jij overigens een backup voor je lampen als HA eruit ligt? Want dat is het enige ding waar ik tegenaan loop (ook al is de kans klein)

Het schijnt dat je schakelaars kunt binden aan lampen, zodat ze ooo buiten HA om werken. Klopt dat?
Als zowel de schakelaar als de lamp Zigbee zijn kun je inderdaad een directe verbinding tussen die twee maken en werkt het zelfs zonder tussenkomst van je Zigbee stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Voor velen hier waarschijnlijk een simpel iets, maar voor mij nog niet. Ik wil graag mijn verwarming slim maken d.m.v. aanwezigheid.
Ik heb op alle 5 de telefoons thuis al de HA app staan. In HA wordt ook netjes aangegeven of iemand thuis is of niet.
Maar hoe krijg ik het nu voor elkaar dat wanneer iedereen weg is de cv automatisch naar een lagere stand gaat? En zodra er 1 iemand thuis komt de cv weer op programma gaat.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
anconakip schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:50:
Voor velen hier waarschijnlijk een simpel iets, maar voor mij nog niet. Ik wil graag mijn verwarming slim maken d.m.v. aanwezigheid.
Ik heb op alle 5 de telefoons thuis al de HA app staan. In HA wordt ook netjes aangegeven of iemand thuis is of niet.
Maar hoe krijg ik het nu voor elkaar dat wanneer iedereen weg is de cv automatisch naar een lagere stand gaat? En zodra er 1 iemand thuis komt de cv weer op programma gaat.
Als de telefoons netjes aan person entities gekoppeld zijn kun je de state van zone.home gebruiken.
Die geeft aan hoeveel personen thuis zijn, en is dus 0 als er niemand thuis is. Daar kun je dus op triggeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
TheFes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Als de telefoons netjes aan person entities gekoppeld zijn kun je de state van zone.home gebruiken.
Die geeft aan hoeveel personen thuis zijn, en is dus 0 als er niemand thuis is. Daar kun je dus op triggeren
ok, klinkt simpel. Maar ik sta echt nog in het begin van HA. Kan je dit iets meer uitleggen?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-09 23:15

Antonio di

a mi me dijeron que si

TheFes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Als zowel de schakelaar als de lamp Zigbee zijn kun je inderdaad een directe verbinding tussen die twee maken en werkt het zelfs zonder tussenkomst van je Zigbee stick
Om precies te zijn:
1) Als lamp en schakelaar ZLL (Zigbee Light Link) ondersteunen, wat officieel een onderdeel is van Zigbee
...3.00 (maar niet alle Zigbee 3.00 apparaten ondersteunen ZLL !) en bij eerdere versies van Zigbee met ZLL
...(afhankelijk van de fabrikant) DAN is directe bediening tussen schakelaar en lamp mogelijk zonder
...Zigbee Hub/bridge/Zigbee-stick.
2) De Lamp naast Zigbee ook bluetooth heeft. Philips Hue lampen zijn Zigbee en Bluetooth vanaf 2019 en
...met de juiste App kun je dan de lamp ook direct via Bluetooth bedienen, dus ook zonder Hub/bridge/stick.

@Wachten... zie hierboven.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

anconakip schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:01:
[...]

ok, klinkt simpel. Maar ik sta echt nog in het begin van HA. Kan je dit iets meer uitleggen?
zie mijn reactie op het antwoord van @fez
Oeps te snel en fout gereageerd

[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 11-07-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34
87Vortex87 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:45:
Hallo allen,

Heb een vraag mbt het bepalen of de houtkachel aanstaat in de woonkamer, de vraag is hoe bepaal ik dit?

Situatie:
Wij draaien HA op een raspberry pi4 en beschik over een groot zigbee netwerk, waar onder andere de pomp van de vloerverwarming op aangesloten is. De vloerverwarming loopt ruim onder de kachel en we willen de warmte die uitstraalt in de betonvloer gebruiken om, als de kachel aanstaat, warmte uit de betonnen ondervloer af te voeren naar de andere vloerverwarmingsgroepen. Aangezien de cv ketel op 7,3 kw draait en de kachel 6kw is denk ik met afvoeren van warmte onder de kachel de rest van de betonvloer (van 45m2) een paar graden te kunnen opwarmen. Op die manier zal, zodra de kachel uit is, de betonnen vloer nog uren lang een klein beetje warmte afgeven aan de ruimte, of op z'n minst geen extra warmte onttrekken aan de ruimte.
verder wil ik testen of, als de pomp van de vloerverwarming draait, het gehele cv systeem een paar graden op te warmen is, en daarmee dus ook de radiatoren in de rest van het huis net een tikje te kunnen geven vwb temperatuur.

Vooropgesteld, ik maak mezelf geen illusies, ik denk dat slechts 2 of 3 graden opwarming van de gehele betonvloer te realiseren is bij een flinke stookdag, maar het gaat er mij om dat de iets warme vloer de temperatuurdaling iets remt zodra de kachel uit is doordat een flinke massa beton een kleine uptick heeft gekregen qua temperatuur.

Idee:
1. sensor op de rookgasafvoer (is daar een goede zigbee sensor voor die tegen warmte kan?);
2. sensor op de kachelventilator die stroom opwekt middels het warmteverschil tussen de voet van de ventilator en radiatorvinnen aan de bovenkant. Daar zou ik dan een sensor op moeten maken die, zodra deze stroom meet, een status aangeeft. Maar wat is daar een goede oplossing voor?

Zijn er nog andere goede ideeën?

ps. De pomp van de vloerverwarming is nu standaard uit zodra de pomp van de cv ketel niks doet. Dit betekent dat de pomp alleen aangaat als de cv ketel pomp aanslaat. Met sanitair water gebruik zorgen we ervoor dat deze elke dag even aanslaat zodat deze niet defect raakt en we hebben nog een automation op HA zitten die bij 4 dagen idle de pomp even 15 minuten aanzet in geval we op vakantie zijn.
We zijn aardig agressief aan het min-max-en thuis, om een beeld te geven: we zitten op 92% minder sluipverbruik dan vergelijkbare huishoudens, volgens de Eneco app.
Mijn ervaring ligt meer in Z-Wave. HeatIT heeft een aantal producten waar een NTC sensor aan te koppelen is. Maar ook de FIBARO Smart Implant kan je voorzien van een losse temperatuur sensor die je met kapton tape prima aan een warm element van je kachel kan plakken. De vraag is even of je een plek kan vinden die niet roodgloeiend word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Wachten... schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Zie ook toelichting in review:
Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-08-2024
Rouwette schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:54:
@davyjanssen
Hieronder mijn code,
hij laat het afval alleen zien als er iets aan de straat moet staan.
In mijn geval nu zo:
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
type: horizontal-stack
cards:
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_today
        state_not: geen
    card:
      type: picture-entity
      entity: sensor.afvalwijzer_today
      name: Vandaag
      aspect_ratio: '16:9'
      state_image:
        gft: /local/afval/gft-400px.png
        papier: /local/afval/papier-en-karton-400px.png
        restafval: /local/afval/restafval-400px.png
        pmd: /local/afval/pmd.png
        takken: /local/afval/snoeiafval.png
        restafval, papier: /local/afval/papierrest.png
        pmd, gft: /local/afval/pmd_gft.png
        papier, gft: /local/afval/papgft.png
      show_state: null
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
    card:
      entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
      name: Morgen
      state_image:
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
    card:
      entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
      name: Overmorgen
      state_image:
Super bedankt voor het delen van de code. Ik zie dat jij afvalwijzer gebruitk. dan moet ik bijv dit wijzigen
code:
1
. naar mij enity van de afval info? en dit dan geheel voor de code van de afvalinfo met mijn pictogrammen wijzigen? moet ik bij het wijzigen nog verder op iets letten? Moet ik nog een kaart downloaden vanuit de HVAC? bedankt alvast voor het helpen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
anconakip schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Ik neem aan dat je de GUI gebruikt voor het automations. Kies daar een numeric_state trigger, en dan zone.home als entity.
Vervolgens kun je bij below 1 invoeren.
Dit zal dan je automation starten als de state van zone.home van een waarde boven of gelijk aan 1 naar daaronder gaat (0 dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:52

Vos

AFCA

anconakip schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:50:
Wat voor thermostaat heb je?

Je kan het inderdaad met zone.home below 1 doen. En dan bijv. 'for 15 minutes' om wat marge te creëren voor als iemand 2 minuten weg is.

[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 11-07-2023 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anconakip
Vos schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Wat voor thermostaat heb je?

Je kan het inderdaad met zone.home below 1 doen. En dan bijv. 'for 15 minutes' om wat marge te creëren voor als iemand 2 minuten weg is.
Ik heb een Nefit Easy thermostaat. Deze werkt al perfect in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

anconakip schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Ik heb een Nefit Easy thermostaat. Deze werkt al perfect in HA.
Ok thnx, ik zoek zelf nog een slimme thermostaat met betrouwbare temperatuur meting. Merk dat die dingen vaak zeer slecht meten.

Simpel voorbeeldje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
description: ""
mode: single
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: zone.home
    for:
      hours: 0
      minutes: 15
      seconds: 0
    below: 1
condition: []
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 16
    target:
      entity_id: climate.naam

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 11-07-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Weet iemand hoe ik de aan/uit iconen kan aanpassen naar een slider, zoals op onderstaande afbeelding?
Ik zou dus alles willen aanpassen naar een slider, zoals bij "Bureau Hanne".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jj3yKEyQQGZ3ZBPNAjFAVJ92Oc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C4TyKV4Bnm8GOzcN76quK6c0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Shattering schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:52:
Weet iemand hoe ik de aan/uit iconen kan aanpassen naar een slider, zoals op onderstaande afbeelding?

[Afbeelding]
Ik gebruik de "Custom: Light Entity Card", deze repo: https://github.com/ljmerza/light-entity-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:52:

[Afbeelding]
HA laat dit op deze manier zien als hij de state van de lamp niet weet.
Zijn dit wellicht mqtt lampen zonder state topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
TheFes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:07:
[...]

HA laat dit op deze manier zien als hij de state van de lamp niet weet.
Zijn dit wellicht mqtt lampen zonder state topic?
Klopt! Niets aan te doen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Shattering schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:16:
[...]

Boel goed configureren kan ook een optie zijn? :p
Welke lampen zijn het? Hoe heb je ze in HA toegevoegd (handmatig via YAML, zitten ze in een integratie ingebakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Shattering schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:16:
[...]

Nouja, als er een state topic is zou die toevoegen dus helpen. Het hangt ervan af of de states van die lampen ergens in mqtt terug te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:42

Werkt Tado lekker in HA?
Ik heb een zeer positieve ervaring met Plugwise. Met name het feit dat de API lokaal gebruikt wordt vind ik fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Werkt Tado lekker in HA?
Ik heb een Tado geprobeerd, werkt prima in HA. Nadeel vond ik dat de temperatuur meting heel erg schommelde of gevoelig was. Zie afbeelding. Hing op nagenoeg dezelfde plek als de Aqara sensor. De hoge pieken komen door de airco denk ik, al pakte de Aqara sensor die niet zo op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhCYJsMAqaHyrU9Om8pzg5MGQcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fxb9U9HJ3dZBgHCSeLsO2Vj6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 11-07-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole

Werkt Tado lekker in HA?
Ik ben van een hele oude iSense overgestapt naar eerst een Nest, dat was waardeloos omdat ik geen temperatuurdata eruit kon krijgen, en daarna naar een Tado die via homekit met HA is verbonden.
Deze laatste werkt prima, de functies die er in zitten met homekit zijn voldoende voor wat ik wil.

Wel heb ik zelf ook een OTGW tussen de thermostaat en boiler zitten en ik heb mijn eigen verwarmingsalgorithme geschreven, dus de tado is op het moment alleen maar een dure digitale thermometer.

Maar nog steeds nuttiger dan de Nest, die kon dat niet eens. Die heb ik dus lekker cadeau gedaan aan een kennis die ging verhuizen en een kamerthermostaat nodig had.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 11-07-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Normaliter wil je een automation alleen uitvoeren bij een state change (bijvoorbeeld van "off" naar "on") en dan eenmalig uitvoeren. Kan ik een automation ook continu blijven uitvoeren zolang er een bepaalde status is (en dus niet alleen bij het wijzigen van de status)? Ik wil namelijk dat er een automation is voor mijn rookmelder die continu uitgevoerd moet blijven worden tot de rookmelder uitgezet wordt (bijvoorbeeld op alle speakers de locatie doorgeven van de sensor die af gaat, dan een 20 seconden vertraging...dan automation opnieuw uitvoeren)

Kan ik hier de herhaling voor gebruiken? Herhalingstype zolang en dan met de voorwaarde off?

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 11-07-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:21

Rouwette

Rouwette.com

davyjanssen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Super bedankt voor het delen van de code. Ik zie dat jij afvalwijzer gebruitk. dan moet ik bijv dit wijzigen
code:
1
. naar mij enity van de afval info? en dit dan geheel voor de code van de afvalinfo met mijn pictogrammen wijzigen? moet ik bij het wijzigen nog verder op iets letten? Moet ik nog een kaart downloaden vanuit de HVAC? bedankt alvast voor het helpen. :)
ehm volgens mij geen aparte kaarten.
inderdaat je sensors en statussen als die anders zouden zijn en de locatie van de plaatjes

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:42
WoBBeL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:19:
Normaliter wil je een automation alleen uitvoeren bij een state change (bijvoorbeeld van "off" naar "on") en dan eenmalig uitvoeren. Kan ik een automation ook continu blijven uitvoeren zolang er een bepaalde status is (en dus niet alleen bij het wijzigen van de status)? Ik wil namelijk dat er een automation is voor mijn rookmelder die continu uitgevoerd moet blijven worden tot de rookmelder uitgezet wordt (bijvoorbeeld op alle speakers de locatie doorgeven van de sensor die af gaat, dan een 20 seconden vertraging...dan automation opnieuw uitvoeren)

Kan ik hier de herhaling voor gebruiken? Herhalingstype zolang en dan met de voorwaarde off?
Ik denk dat een "repeat untill" hiervoor geschikt is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLm5To2WzVF_LE1aZkqjaMRDuBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XocLnmUqakGyUnRqeCH5LECd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

@denneappel thanks dat was m inderdaad, nu blijft dat ding bleeren op alle Google Homes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Voor de mensen die nog in de markt zijn voor een tado: de starterskit is in de prime deals.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Slinkos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Ben benieuwd wat dan de voordelen zijn van het nieuwe model. Ik volg dit even met interesse omdat hier binnenkort ook een elektrisch scherm wordt geplaatst. Heb bewust voor het meest simpele met een gewone knop gekozen zodat ik dmv een Shelly of i.d. deze kan automatiseren. Heb ook nog een Z-Wave rolluikschakelaar liggen van volgens mij Qubino.
Ik zal je op de hoogte houden als hij hangt.

Ik wordt er alleen nog niet echt wijs uit hoe ik hem aan moet sluiten op mijn Asa motor (van het zonnescherm). Er staan wel veel aansluitschema's in de handleiding, maar er staat niet bij welke je waarvoor gebruikt. Ik moet dus eerst nog even het een en ander uitzoeken

Als iemand duidelijkere documentatie heeft voor het aansluiten van de Shelly plus 2pm, dan houd ik mij aanbevolen.

@ErnstvV welk schema heb jij aangehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:47
Ik heb een heel stom probleem, mijn kaartje om de zonsondergang weer te geven geeft dit aan op UTC tijd. Ik wil dit laten zien in locale tijd. Dus - 1 uur. Ik kom er niet uit? kan iemand mij een hint geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLhMdlXx11ZOiPTXNSO-hAXXkT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UE4agOCdQyX10yGC39UDidwT.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
cards:
  - type: entity
    entity: sun.sun
    state_color: true
    name: Zonsondergang GMT
    attribute: next_dusk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Hebben meer mensen dit?In de maandview van energy dashboard zie ik 0kWh staan ineens.
Ook kan ik nergens vinden waarom dit niet zou gebeuren. Op dag niveau doet hij het wel (op sommige dagen na)

(yes, solar wijkt ook af, maar dit komt omdat de Enlighten update niet meer werkte, die heb ik reeds geupdate.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0on0qVHr_Vi3mZm6lh7lm55zz_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/swlxjW4hS9xhOiHwJvZ9Q4b8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door water_escape op 12-07-2023 08:51 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
jannus66 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:49:
Ik heb een heel stom probleem, mijn kaartje om de zonsondergang weer te geven geeft dit aan op UTC tijd. Ik wil dit laten zien in locale tijd. Dus - 1 uur. Ik kom er niet uit? kan iemand mij een hint geven?
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
cards:
  - type: entity
    entity: sun.sun
    state_color: true
    name: Zonsondergang GMT
    attribute: next_dusk
Dat is wel degelijk lokale tijd hoor, maar next dusk is niet hetzelfde als zonsondergang. Dat is next setting.

Overigens maakt de Sun integratie hier tegenwoordig sensoren voor aan, je kunt dus direct sensor.sun_next_setting gebruiken ipv attributes van sun.sun

Verder hebben we op dit moment 2 uur tijdsverschil met UTC tijd, en moet je om van UTC naar lokale tijd te gaan er 2 uur bij op tellen (tenzij je in GB zit, dan is het nu één uur vanwege zomertijd)

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 12-07-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:47
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Dat is wel degelijk lokale tijd hoor, maar next dusk is niet hetzelfde als zonsondergang. Dat is next setting.

Overigens maakt de Sun integratie hier tegenwoordig sensoren voor aan, je kunt dus direct sensor.sun_next_setting gebruiken ipv attributes van sun.sun

Verder hebben we op dit moment 2 uur tijdsverschil met UTC tijd, en moet je om van UTC naar lokale tijd te gaan er 2 uur bij op tellen (tenzij je in GB zit, dan is het nu één uur vanwege zomertijd)
Tja dat is hem, nog niet helemaal wakker. Bedankt!
Wat is het voordeel van de sensor sun_next_setting tov de attributes die ik nu gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mijn Zappi laadpaal moet op de Eco+ stand staan om gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven. Op basis van de ingestelde variabelen (weekdag, tussen tijd X en Y, aantal kWh's) berekent de software zelf automatisch op welke uren de auto het goedkoopst geladen kan worden. Dat werkt prima, behalve dat op de Eco+ stand de auto ook automatisch wordt geladen bij een zonnepanelenoverschot.

Op dit moment levert 1 kWh 31 cent op en vanmiddag kost 1 kWh 16 cent. Ik kan dus vanmiddag voor hetzelfde bedrag 2 ipv 1 kWh laden en zou nu liever willen terugleveren ipv de auto met het overschot laden. In HomeAssistant heb ik zowel de Zappi/MyEnergi plugin als wat andere integraties draaien. Maar voor zover ik kan zien kan de bestaande plugin dit schema niet uitlezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNgIht_Fc6z9wn89Lx0ip0ofQDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wYzihbrpwnjipCl3avUOj3Fe.png?f=user_large

Wat ik zou willen automatiseren:

if huidige tijd binnen laadwindow: stand -> Eco+
else: stand -> Stop

Het zou natuurlijk het mooiste zijn als de leverancier een extra mode zou introduceren: Schedule only, dat zal ik daar ook eens in de week leggen.

Op https://github.com/twonk/MyEnergi-App-Api heb ik wel gezien dat er sprake is van een Boost time en Boost kWh's, volgens mij is dat wat ik nodig heb. Voordat ik hier verder in ga duiken en veel tijd aan ga besteden: Heeft iemand anders hier mogelijk al eens naar gekeken en is er een standaard beschikbare oplossing voor om dit binnen HomeAssistant te realiseren?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
jannus66 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Tja dat is hem, nog niet helemaal wakker. Bedankt!
Wat is het voordeel van de sensor sun_next_setting tov de attributes die ik nu gebruik?
Simpeler / overzichtelijker, omdat je geen attribute van een entity gebruikt maar gewoon een entity.

Eigenlijk niet veel verschil, want de waardes zijn gelijk.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb (hopelijk de laatste) vraag over Shelly.

Ik ga namelijk nu mijn eerste Shelly toevoegen in HA.
Klopt het dat je met ShellyfoHass integratie via HACS de Shellys kan toevoegen in HA, of moet ik eerst de Shelly app op mijn telefoon hebben om de boel te configureren?

Het liefst heb ik altijd zo weinig mogelijk troep op mijn telefoon. Dus als ik buiten de Shelly app om de modules kan toevoegen en configureren, dan heeft dat mijn voorkeur.

Ik kan me echter wel voorstellen dat het via de app van Shelly makkelijker is om de modules te configureren, en dat dit dan makkelijker wordt overgenomen in HA. Ik ben benieuwd wat jullie voorkeur heeft voor het toevoegen en configureren.

Ik heb inmiddels deze documentatie gevonden (Nederlands) die erg helvol en duidelijk is.

Ik ga dus even kijken of ik er op deze manier uit kom. Deze uitleg gaat over de ShellyForHass en je kunt hiermee zonder cloud de Shelly`s gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 12-07-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
RobertMe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Boel goed configureren kan ook een optie zijn? :p
Welke lampen zijn het? Hoe heb je ze in HA toegevoegd (handmatig via YAML, zitten ze in een integratie ingebakken).
Ja de lampen/stopcontacten zijn eigenlijk aangesloten op mijn Teletask centrale. Dus ze komen binnen met een custom docker container die deze zaken op MQTT zet. Dus zelf heb ik hier geen controle over helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
Wachten... schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:19:
Zijn er hier mensen die van Deconz of Z2Mqtt zijn over gegaan naar ZHA "zigbee home automation"?

Ik moet binnenkort wat nieuwe dingen toe gaan voegen, en zit nu op Deconz met mijn Conbee II stick. Ik zit er te twijfelen of ik alles ga over gooien, zodat ik later wat flexibeler ben.

Ik zie er alleen een beetje tegenop om alles opnieuw toe te voegen, en alles automations na te gaan lopen/aan te passen. Echter hoe langer ik wacht, hoe groter de klus gaat worden.
Zelf ben ik een paar maanden geleden over gegaan van de Deconz (add-on) naar ZHA.
Van de 106 zigbee devices die ik heb, kwam alles vanzelf over op 2 end-devices (toevallig beide Aqara temp sensoren) na. Was dus in no-time over. Ben nu heel tevreden over ZHA. Meer dan over Deconz.

(edit: Kan me iets herinneren dat ZHA de netwerk-config van de stick kan inlezen)

[ Voor 4% gewijzigd door lverlaek op 12-07-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:09

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik heb een Shelly Dimmer 2 aangesloten op een wisselschakeling met standaard wisselschakelaars (geen pulsdrukkers) om de lamp op de overloop te schakelen.
Via de Aqara Motions Sensor P1 wordt de verlichting automatisch ingeschakeld en gedimmd via de Automation in HA. In de nacht gaat de lamp nu fijn zachtjes branden, genoeg om te zien waar je loopt en er niet teveel wakker van te worden.

De schakelaar werkt ook gewoon, echter gaat de lamp aan op de dim stand zoals deze het laatst is geactiveerd door de Automation. Zodra ik dan langs de sensor loop wordt het dim niveau aangepast naar het niveau volgens het schema in de Automation, echter zou ik graag willen dat de lamp op 100% brand wanneer deze is aangezet met de fysieke schakelaar.

Ik heb het niet kunnen vinden, maar bestaat er een mogelijkheid binnen Shelly / HA om de Automation te bypassen zodra de fysieke knop gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
skate master schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:44:
Ik heb een Shelly Dimmer 2 aangesloten op een wisselschakeling met standaard wisselschakelaars (geen pulsdrukkers) om de lamp op de overloop te schakelen.
Via de Aqara Motions Sensor P1 wordt de verlichting automatisch ingeschakeld en gedimmd via de Automation in HA. In de nacht gaat de lamp nu fijn zachtjes branden, genoeg om te zien waar je loopt en er niet teveel wakker van te worden.

De schakelaar werkt ook gewoon, echter gaat de lamp aan op de dim stand zoals deze het laatst is geactiveerd door de Automation. Zodra ik dan langs de sensor loop wordt het dim niveau aangepast naar het niveau volgens het schema in de Automation, echter zou ik graag willen dat de lamp op 100% brand wanneer deze is aangezet met de fysieke schakelaar.

Ik heb het niet kunnen vinden, maar bestaat er een mogelijkheid binnen Shelly / HA om de Automation te bypassen zodra de fysieke knop gebruikt wordt?
ik heb dat in de keuken gedaan met een helper. Dus indien ik de lampen met de knop aanzet wordt er niet meer naar de motion sensor geluisterd tot ik hem weer handmatig uitzet.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lverlaek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Zelf ben ik een paar maanden geleden over gegaan van de Deconz (add-on) naar ZHA.
Van de 106 zigbee devices die ik heb, kwam alles vanzelf over op 2 end-devices (toevallig beide Aqara temp sensoren) na. Was dus in no-time over. Ben nu heel tevreden over ZHA. Meer dan over Deconz.

(edit: Kan me iets herinneren dat ZHA de netwerk-config van de stick kan inlezen)
Hoe heb je dit precies gedaan dan? Want het klopt dat alles in principe wordt opgeslagen op de Conbee II stick.

Ik ga er dan vanuit dat je gewoon Deconz eruit hebt gegooid, vervolgens ZHA geïnstalleerd, en dat hij over het algemeen alles vanzelf weer op heeft gepakt vanuit de stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik heb een gekke uitdaging: Ik heb een Sonoff 4ch pro waarmee ik de sprinker in de achtertuin kan aan/uitzetten.

Deze heb ik handmatig als sprinker in de homekit configuratie zitten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
homekit:
  - filter:
      include_entities:
        - switch.0x9035eafffeeb8b36
        - switch.1001727aa3_1
    entity_config:
      switch.0x9035eafffeeb8b36:
        name: Voortuin
        type: sprinkler
      switch.1001727aa3_1:
        name: Achtertuin
        type: sprinkler

Als ik nu Home Assistant herstart dan komt de sprinker in de voortuin wél netjes direct in homekit maar de achtertuin niet. Deze verschijnt pas als ik hem herladen heb.

Dit is niet handig want elke keer staat hij dan in een andere ruimte ('Default room') en moet ik de automatiseringen die ik heb gemaakt weer handmatig bijwerken, de sprinker onbtrak namelijk tijdens het opstarten van de bridge.

Iemand die hier een oplossing voor zou hebben?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
Wachten... schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Hoe heb je dit precies gedaan dan? Want het klopt dat alles in principe wordt opgeslagen op de Conbee II stick.

Ik ga er dan vanuit dat je gewoon Deconz eruit hebt gegooid, vervolgens ZHA geïnstalleerd, en dat hij over het algemeen alles vanzelf weer op heeft gepakt vanuit de stick?
Klopt. Volgens mij was de volgorde; HA herstarten zonder de stick erin. Dan Deconz deinstalleren. HA herstarten met stick en vervolgens ZHA installeren en de 'wizard' volgen. Verbaasde me ook hoe gemakkelijk het ging. Had me voorbereid op een hele ochtend geklooi, maar was dus in no-time klaar, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lverlaek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Klopt. Volgens mij was de volgorde; HA herstarten zonder de stick erin. Dan Deconz deinstalleren. HA herstarten met stick en vervolgens ZHA installeren en de 'wizard' volgen. Verbaasde me ook hoe gemakkelijk het ging. Had me voorbereid op een hele ochtend geklooi, maar was dus in no-time klaar, haha.
Goed nieuws. Dan ga ik het straks gelijk proberen. Dat scheelt ook weer als het niet werkt, want ik draai Deconz op een aparte device. Dus mocht het niet werken, dan kan ik zo weer terug (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb de Shelly Plus 2PM inmiddels geconfigureerd door te connecten met de ingebouwde acces point van Shelly. Ik heb daar alles goed gezet en ook de settings veranderd naar "cover" In de webbrowser van de Shelly module werkt alles dus perfect en naar behoren.

Als ik hem echter toevoeg via de ShellyForHass via de IP discovery. Dan wordt hij wel toegevoegd

code:
1
2
3
shelly:
  discover_by_ip:
    - '192.168.5.44'

Het probleem is alleen dat hij entities erin gooit waar ik niks mee kan doen. Ook ziet hij niet uit zichzelf dat het om een "cover" gaat.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen, want de knoppen werken dus ook niet in HA (het zonnescherm doet niks) terwijl het in de Shelly webbrowser wel gewoon werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDfdd2bw2GaaeC96zeRJ6nwsy98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wMzpNv5H56epAazAn5wYaH0r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@skate master Je zou een helper ook aan kunnen zetten als het via motion is. Dan kan je kijken als de lampen anders aan gaan of de helper aan staat, zo niet, helderheid 100%. Enige is dat dit dan ook geldt voor het aanzetten via de UI.

Nu is het met een beetje magie ook mogelijk om te zien om iets aan is gegaan buiten HA om. Zo heb ik voor een schakelaar als conditie (met als trigger een state trigger):
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - condition: template
    alias: Not by automation
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.parent_id == None }}"
  - condition: template
    alias: Not by UI
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.user_id == None }}"

'parent_id ' bevat iets als hij aan is gegaan door een script of automation. 'user_id' bevat het user id als hij is aangezet via de UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Wat is de reden voor ShellyForHass ipv de Shelly integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Shattering schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:59:
[...]

Ja de lampen/stopcontacten zijn eigenlijk aangesloten op mijn Teletask centrale. Dus ze komen binnen met een custom docker container die deze zaken op MQTT zet. Dus zelf heb ik hier geen controle over helaas.
En die Teletask naar MQTT brug publiceert niet ook de state?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:46:
@Wachten... Wat is de reden voor ShellyForHass ipv de Shelly integratie?
Ja daar ging het dus fout kwam ik net achter.
De ShellyForHass heb je helemaal niet meer nodig.

Ik heb de ShellyForHass verwijderd, daarna even gereboot. Vervolgens de Shelly integratie toegevoegd en toen weer opnieuw HA herstart. Vervolgens werd de Shelly gevonden zoals het zou moeten en wordt hij ook direct goed gezien als "cover"

Alles werkt dus nu naar behoren.

Zijn er overigens mensen hier dus zonneschermen automatisch bedienen aan de hand van het weer i.c.m. een weerintegratie/weersvoorspelling? Ik zou graag willen dat het scherm automatisch in gaat als er regent wordt verwacht of als er meer dan windkracht 4 op komst is. Ik ben alleen benieuwd hoe betrouwbaar dit gaat werken en of hier mensen ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Top!

En ja, automations daarvoor heb ik hier (of in het showcase topic) wel langs zien komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:49:
[...]

En die Teletask naar MQTT brug publiceert niet ook de state?
Nee, blijkbaar alleen voor dimmers (want die doen het wel gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Shattering Maar heb je ook werkelijk de MQTT data bekeken? Gewoon even met MQTT explorer ofzo meeluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:06:
@Shattering Maar heb je ook werkelijk de MQTT data bekeken? Gewoon even met MQTT explorer ofzo meeluisteren.
Hey! Bij deze screenshots van de relays (die doen het niet) en de dimmer (die doet het wel). Maar ik zie daar wel een state, dus dat zou moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkWtsRNLFFnx0I3wpkechXVSGsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HjSgbvkhyEoj9iTb5Sbc74AO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kjb9cxvSYZgisz8q68bhD12Z-Ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fkNvO5hJriXB4zsF9q90HLlm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wat zijn de ervaringen met deze Zigbee plugs met energiemeting? Deze zijn nu in de aanbieding / Lightning Deal bij Amazon en voor €50 voor 4 stuks toch iets goedkoper dan Fibaro (€50 per stuk :x).
@ATOR en @Fedde ik zie dat jullie over deze ("Senckit") plugs gepost hebben eind februari, zijn jullie hier positief over?

@Amazon lees ik in de reviews ook iets over een "nieuw" model/revisie waardoor het bereik beroert is (3, 4 meter). Dan zou wel onhandig zijn (maar wellicht net te doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
RobertMe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:24:
Wat zijn de ervaringen met deze Zigbee plugs met energiemeting? Deze zijn nu in de aanbieding / Lightning Deal bij Amazon en voor €50 voor 4 stuks toch iets goedkoper dan Fibaro (€50 per stuk :x).
@ATOR en @Fedde ik zie dat jullie over deze ("Senckit") plugs gepost hebben eind februari, zijn jullie hier positief over?

@Amazon lees ik in de reviews ook iets over een "nieuw" model/revisie waardoor het bereik beroert is (3, 4 meter). Dan zou wel onhandig zijn (maar wellicht net te doen).
Ik vind dat bereik een ding. Kreeg hem niet goed als het meer dan 5m verder was dan de Zigbee stick. Ligt nu eigenlijk zonder gebruik in de kast. Kan dus niet echt oordelen over de rest van de functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Shattering schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Hey! Bij deze screenshots van de relays (die doen het niet) en de dimmer (die doet het wel). Maar ik zie daar wel een state, dus dat zou moeten werken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
state = ON hoe duidelijk wil je het hebben dat de state wel gerapporteerd wordt? ;)

Hoe heb je het in HA opgenomen? Zelf geconfigureerd middels MQTT in de YAML? Of zorgt die "bridge" voor auto discovery?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Shattering Lijkt erop dat het moet kunnen werken ja.

Hoe heb je nu je light toegevoegd aan HA? Zie namelijk geen auto discovery. Kan je daar de yaml eens van plaatsen. Dan mist (of is verkeerd) daar het state deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wachten... schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
[...]
Zijn er overigens mensen hier dus zonneschermen automatisch bedienen aan de hand van het weer i.c.m. een weerintegratie/weersvoorspelling? Ik zou graag willen dat het scherm automatisch in gaat als er regent wordt verwacht of als er meer dan windkracht 4 op komst is. Ik ben alleen benieuwd hoe betrouwbaar dit gaat werken en of hier mensen ervaring mee hebben?
Ik heb zoiets :) Mijn zonwering gaat naar beneden dmv een combinatie van zonnepanelen-opwek (=zonsterkte), neerslagvoorspelling, neerslag meting (netatmo, iemand heeft een sensor erg in de buurt) en azimuth van de zon. Daarnaast heb ik een input boolean "manually operated" die onthoudt dat ik zelf de screen bediend heb. Na 2u springt die boolean weer uit dmv een aparte automation die die boolean reset.

De hele setup werkt met wat threshold helpers (sun inside veranda = kijken of de zon in een storende hoek staat, solar_output_above_900 spreekt voor zich), en een automation voor omlaag en een automation voor omhoog.

Omlaag (template trigger for 0:00):
code:
1
2
3
4
5
{{ is_state("binary_sensor.sun_inside_veranda", "on") and
   is_state("binary_sensor.solar_output_above_900", "on") and
   is_state("input_boolean.screen_veranda_manually_operated", "off") and
   states("sensor.netatmo_rain")|float < 0.0001 and
   state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[0].precipitation|float < 0.0001 }}

Omhoog (template trigger for 8m, dat geeft een debounce waar ik mee kan leven):
code:
1
2
3
4
5
{{ is_state("input_boolean.screen_veranda_manually_operated", "off") and
   (is_state("binary_sensor.sun_inside_veranda", "off") or
   is_state("binary_sensor.solar_output_below_550", "on") or
   states("sensor.netatmo_rain")|float > 0.0001 or
   state_attr('weather.forecast_home_hourly', 'forecast')[0].precipitation|float > 0.0001) }}

En voor regen heb ik nog specifiek een automation die alle screens opent zonder delay. Dat is voor wanneer de regensensor regen detecteert zonder dat er regen voorspeld is, dat is een simpele numeric state trigger.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:27:
@Shattering Lijkt erop dat het moet kunnen werken ja.

Hoe heb je nu je light toegevoegd aan HA? Zie namelijk geen auto discovery. Kan je daar de yaml eens van plaatsen. Dan mist (of is verkeerd) daar het state deel.
Dankje! Ik gebruik (voor zover ik weet) gewoon "Auto Discovery". Ik heb namelijk nergens specifieke (yaml) configuratie voorzien voor MQTT (en auto discovery werkt out-of-the-box?).
Dus gewoon via integraties > MQTT > en daar mijn broker geconfigureerd (Mosquitto).

EDIT: Nvm, opgelost :) - dankjewel. Ik kon blijkbaar binnen de teletask bridge een type meegeven. Volgens de documentatie was het default type "light", maar na dit manueel toe te voegen kwam het in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Shattering Ah, toch auto-discovery. Heb je een link naar de versie die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:39:
@Shattering Ah, toch auto-discovery. Heb je een link naar de versie die je gebruikt?
Bedoel je de Teletask integratie?
Dat is deze: https://github.com/ridiekel/jeletask (heel tevreden van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Shattering Ahh, kijk, Ja, dat bedoelde ik. Maar de versie die ik vond na een Google had stuk minder doc en leek geen auto discovery te doen :) Vandaar de verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 15:27

Ik heb sinds een aantal maanden deze power plug en werkt naar mijn idee goed. Ik gebruik hem op zolder voor de wasmachine en mijn zigbee dongel heb ik op de begane grond, ik ervaar daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Deforcer schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Ik heb sinds een aantal maanden deze power plug en werkt naar mijn idee goed. Ik gebruik hem op zolder voor de wasmachine en mijn zigbee dongel heb ik op de begane grond, ik ervaar daar geen problemen mee.
Kan natuurlijk ook zijn dat je veel routers hebt waardoor het goed gaat, immers is Zigbee een mesh netwerk. Maar kan natuurlijk ook dat ze weer iets in de hardware hebben aangepast waardoor het bereik weer beter is.

Ik ga ze in ieder geval bestellen op hoop van zegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:28
Wachten... schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Goed nieuws. Dan ga ik het straks gelijk proberen. Dat scheelt ook weer als het niet werkt, want ik draai Deconz op een aparte device. Dus mocht het niet werken, dan kan ik zo weer terug (hoop ik).
Ben benieuwd of het inderdaad zo makkelijk gaat als je verwacht/hoopt! Laat je dit nog even weten? ;)
Wachten... schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Zelf heb ik het niet geautomatiseerd. Wel krijg ik een melding op mijn mobiel als een scherm dicht is en het gaat hard waaien, het regent of er is regen voorspeld. Krijg regelmatig een false positive. Ik maak gebruik van de buienradar integratie en de standaard weer integratie.

Voor mij is daarom een melding voldoende om dan te bepalen of ik hem wel/niet open doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:12:
@Turb0Turb0 Optie 1 is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: media_player.play_media
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO10.mp3
  media_content_type: music
target:
  entity_id: media_player.sonos_tv_2

Nadeel is dat er geen station afbeelding mee komt dan.

Alternatief is de stream als favoriet in te stellen in de Sonos app. Als je dan via de automation editor een "play media" actie maakt kan je hem selecteren via "pick media". Nadat je dat gedaan hebt kan je naar de yaml kijken en die ook op een andere plaats gebruiken. Ziet er dan uit als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
service: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.bedroom_symfonisk
data:
  media_content_id: FV:2/3
  media_content_type: favorite_item_id
metadata:
  title: NPO Radio 2
  thumbnail: https://static.radio.net/images/broadcasts/13/11/2219/c300.png
  media_class: genre
  children_media_class: null
  navigateIds:
    - {}
    - media_content_type: favorites
      media_content_id: ""
    - media_content_type: favorites_folder
      media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast
Ik heb in de Sonos app nu 2 favorieten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEfPl3KnFTAezZgDDEylXWuv6Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPTHYju9kF47xtzVpmHYHKnI.jpg?f=fotoalbum_large
Maar zie deze niet in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHUZfcCjgrnEPhGOvSigOiIl2no=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDoMzVBKrQCAQWQculw7NSuz.jpg?f=fotoalbum_large
Na wat zoekwerk kwam ik uit op de sensor favorites welke uit kon staan en dat was het geval ook. Maar ook na inschakelen en reboot HA krijg ik de favorites niet in HA.

Als ik in de Sonos app een favoriet start komt dit wel netjes in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rxdg5qOiS8nl7msbHCGo5nMou0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWhLe7vEy8vNh0vTrPuU5N0I.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog een idee hoe ik de favorieten van Sonos wel zichtbaar krijg?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
Ik heb (hopelijk de laatste) vraag over Shelly.

Ik ga namelijk nu mijn eerste Shelly toevoegen in HA.
Klopt het dat je met ShellyfoHass integratie via HACS de Shellys kan toevoegen in HA, of moet ik eerst de Shelly app op mijn telefoon hebben om de boel te configureren?

Het liefst heb ik altijd zo weinig mogelijk troep op mijn telefoon. Dus als ik buiten de Shelly app om de modules kan toevoegen en configureren, dan heeft dat mijn voorkeur.

Ik kan me echter wel voorstellen dat het via de app van Shelly makkelijker is om de modules te configureren, en dat dit dan makkelijker wordt overgenomen in HA. Ik ben benieuwd wat jullie voorkeur heeft voor het toevoegen en configureren.

Ik heb inmiddels deze documentatie gevonden (Nederlands) die erg helvol en duidelijk is.

Ik ga dus even kijken of ik er op deze manier uit kom. Deze uitleg gaat over de ShellyForHass en je kunt hiermee zonder cloud de Shelly`s gebruiken.
Shelly for Hass is nergens voor nodig, de core integratie werkt prima en vindt de Shelly automatisch na toevoegen aan je wifi netwerk.
Verder is Shelly cloud ook nergens voor nodig, sterker nog, de hele Shelly app niet. Na aansluiten maakt de Shelly een AP aan en als je daarmee verbindt kun je wifi instellen. Daarna kun je alle instellingen doen via de web interface op het IP van de Shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Oke, dus ik heb een Ecovacs DeeBot T9+ gekocht. Die is aangesloten en geconfigureerd in mijn netwerk. Ik heb hem in mijn router een vast IP adres gegeven. Wanneer ik nu de Ecovacs integratie wil toevoegen aan HA, dan krijg ik de melding dat dat niet kan, en dat ik (eerst) aan de configuration.yaml iets moet toevoegen, te weten dit (https://www.home-assistant.io/integrations/ecovacs):

ecovacs:
username: YOUR_ECOVACS_USERNAME
password: YOUR_ECOVACS_PASSWORD
country: YOUR_TWO_LETTER_COUNTRY_CODE
continent: YOUR_TWO_LETTER_CONTINENT_CODE

Nu heb ik daar achtereenvolgens mijn gebruikersnaam, wachtwoord, NL en EU ingevuld. Vervolgens heb ik de .yamls herladen zonder HA opnieuw op te starten. Ik zou dan verwachten dat ie gevonden wordt, maar dat is niet zo.

Als ik dan weer probeer de integratie toe te voegen aan mijn HA krijg ik weer de melding dat ik bovenstaande aan de .yaml...etc etc.

Wat doe ik fout?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:39:
Oke, dus ik heb een Ecovacs DeeBot T9+ gekocht. Die is aangesloten en geconfigureerd in mijn netwerk. Ik heb hem in mijn router een vast IP adres gegeven. Wanneer ik nu de Ecovacs integratie wil toevoegen aan HA, dan krijg ik de melding dat dat niet kan, en dat ik (eerst) aan de configuration.yaml iets moet toevoegen, te weten dit (https://www.home-assistant.io/integrations/ecovacs):

ecovacs:
username: YOUR_ECOVACS_USERNAME
password: YOUR_ECOVACS_PASSWORD
country: YOUR_TWO_LETTER_COUNTRY_CODE
continent: YOUR_TWO_LETTER_CONTINENT_CODE

Nu heb ik daar achtereenvolgens mijn gebruikersnaam, wachtwoord, NL en EU ingevuld. Vervolgens heb ik de .yamls herladen zonder HA opnieuw op te starten. Ik zou dan verwachten dat ie gevonden wordt, maar dat is niet zo.

Als ik dan weer probeer de integratie toe te voegen aan mijn HA krijg ik weer de melding dat ik bovenstaande aan de .yaml...etc etc.

Wat doe ik fout?
Het niet herstarten is wat je fout doet. Niet alle yaml kan zonder herstart geladen worden, en dit is er daar eentje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:42:
[...]

Het niet herstarten is wat je fout doet. Niet alle yaml kan zonder herstart geladen worden, en dit is er daar eentje van.
Net gedaan, dat lost niks op. Het issue blijft exact gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:44:
[...]

Net gedaan, dat lost niks op. Het issue blijft exact gelijk.
De link naar je documentatie werkt niet, maar ik gok dat het deze moet zijn:
https://www.home-assistant.io/integrations/ecovacs/

Ik zie daar in staan dat je voor sommige landen WW als continent moet gebruiken
Verder staat er nog iets over speciale karakters in het wachtwoord en dat sowieso niet alle regions en devices ondersteunt worden
https://www.home-assistan...bility-and-reporting-bugs

[ Voor 20% gewijzigd door TheFes op 12-07-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:47:
[...]

De link naar je documentatie werkt niet, maar ik gok dat het deze moet zijn:
https://www.home-assistant.io/integrations/ecovacs/

Ik zie daar in staan dat je voor sommige landen ww als continent moet gebruiken
Ja die, my bad.

ww? Hmm, maar afgaande op 'ww'...dan neem ik aan dat dat alles kleine letters moet zijn? want ik heb dus NL en EU.

Dus dan zou ik dus voor land 'nl' moeten gebruiken en voor continent dan 'ww'? Ik ga het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Shelly for Hass is nergens voor nodig, de core integratie werkt prima en vindt de Shelly automatisch na toevoegen aan je wifi netwerk.
Verder is Shelly cloud ook nergens voor nodig, sterker nog, de hele Shelly app niet. Na aansluiten maakt de Shelly een AP aan en als je daarmee verbindt kun je wifi instellen. Daarna kun je alle instellingen doen via de web interface op het IP van de Shelly
Eens, ik kreeg de app niet werkend gewoon alles via webpagina gedaan en werd daarna opgepikt door HA. Ik moet zeggen ben onder de indruk wat een fijne dimmer. Had het veel eerder moeten doen en lekker klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Ja die, my bad.

ww? Hmm, maar afgaande op 'ww'...dan neem ik aan dat dat alles kleine letters moet zijn? want ik heb dus NL en EU.

Dus dan zou ik dus voor land 'nl' moeten gebruiken en voor continent dan 'ww'? Ik ga het gewoon proberen.
Lees gewoon zelf de docs even.. het was trouwens met hoofdletters, dat had ik inmiddels al verbeterend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Lees gewoon zelf de docs even.. het was trouwens met hoofdletters, dat had ik inmiddels al verbeterend
Nou, geen enkele combinatie werkt. NL / EU niet, nl / eu niet, NL / WW niet, nl / ww niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25

Heb er een stuk of 8 in gebruik... via ome Ali. Iets van 10-12 euro per stuk destijds.
Werken goed, geen problemen met verbinding. Kan ook aan de dekking van mijn Zigbee-netwerk liggen.
Vaatwasser, vriezer, wasmachine, droger en acculader lees ik er voornamelijk mee uit voor automations (droger klaar, energieverbruik vriezer, wasmachine en vaatwasser) en schakel er een aantal lampen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:57:
[...]

Nou, geen enkele combinatie werkt. NL / EU niet, nl / eu niet, NL / WW niet, nl / ww niet.
Ook de opmerking over speciale karakters in het wachtwoord gezien? Als het dat ook niet is dan dus een issue inschieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:59:
[...]

Ook de opmerking over speciale karakters in het wachtwoord gezien? Als het dat ook niet is dan dus een issue inschieten
Nee, dat had ik niet gezien, en dat is vervelend, want ik heb een ! in mijn wachtwoord. Dat zal het wel zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Nou, ander wachtwoord zonder speciale tekens, weer alles geprobeerd, werkt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:08:
Nou, ander wachtwoord zonder speciale tekens, weer alles geprobeerd, werkt nog steeds niet.
Check je ook of er een vacuum entity aangemaakt is? Dit is nogal een old-style integratie, mogelijk is er helemaal niets van te zien in Settings > Devices & Services

Zoek in Developer tools > States naar een vacuum entity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Check je ook of er een vacuum entity aangemaakt is? Dit is nogal een old-style integratie, mogelijk is er helemaal niets van te zien in Settings > Devices & Services

Zoek in Developer tools > States naar een vacuum entity
Bij de developer tools zie ik wel degelijk iets van de stofzuiger. Ik zie daar ook de naam van de stofzuiger (dus de naam die ik de stofzuiger heb gegeven in de app van de stofzuiger zelf).

Wel wat vreemde data die ik zie;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
fan_speed_list: normal, high
battery_level: null
battery_icon: mdi:battery-unknown
fan_speed: null
status: offline
error: null
friendly_name: Truus
supported_features: 2043

De naam klopt absoluut, maar de status is momenteel 'offline'. Terwijl als ik in de app van de stofzuiger zelf kijk, hij 'online' is. Hij staat op z'n docking station en is aan het opladen, maar dat ik dus geen waarden zie bij battery terwijl ik in de app zelf zie dat die batterij nu op 87% is, en dat ie offline is, dat vind ik wat vreemd.

Edit; ik weet ook eigenlijk niet zo goed wat ik hier nu mee kan. Het is geen apparaat binnen HA volgens mij nu, dus ik zie nu dat hij wel 'herkend' wordt als het ware, maar de getoonde waardes van de attributen zijn raar, of beter gezegd, lijken mij gedeeltelijk raar, en ik kan Truus dus nergens anders in HA zien, behalve hier bij developer tools.

[ Voor 48% gewijzigd door Just_A_User op 12-07-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Bij de developer tools zie ik wel degelijk iets van de stofzuiger. Ik zie daar ook de naam van de stofzuiger (dus de naam die ik de stofzuiger heb gegeven in de app van de stofzuiger zelf).

Wel wat vreemde data die ik zie;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
fan_speed_list: normal, high
battery_level: null
battery_icon: mdi:battery-unknown
fan_speed: null
status: offline
error: null
friendly_name: Truus
supported_features: 2043

De naam klopt absoluut, maar de status is momenteel 'offline'. Terwijl als ik in de app van de stofzuiger zelf kijk, hij 'online' is. Hij staat op z'n docking station en is aan het opladen, maar dat ik dus geen waarden zie bij battery terwijl ik in de app zelf zie dat die batterij nu op 87% is, en dat ie offline is, dat vind ik wat vreemd.

Edit; ik weet ook eigenlijk niet zo goed wat ik hier nu mee kan. Het is geen apparaat binnen HA volgens mij nu, dus ik zie nu dat hij wel 'herkend' wordt als het ware, maar de getoonde waardes van de attributen zijn raar, of beter gezegd, lijken mij gedeeltelijk raar, en ik kan Truus dus nergens anders in HA zien, behalve hier bij developer tools.
Ik gok dat je huidige instelling niet goed is, maar dat die entity aangemaakt is bij een eerdere correcte instelling, en daardoor nu offline is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Ik gok dat je huidige instelling niet goed is, maar dat die entity aangemaakt is bij een eerdere correcte instelling, en daardoor nu offline is
En met instelling bedoel je de info die ik heb opgegeven in de configuration.yaml? Want daar heb ik nu dus NL en EU (omdat in de documentatie ergens staat dat voor het land NL de server waarmee gecommuniceerd wordt 'EU' is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:27:
[...]

En met instelling bedoel je de info die ik heb opgegeven in de configuration.yaml? Want daar heb ik nu dus NL en EU (omdat in de documentatie ergens staat dat voor het land NL de server waarmee gecommuniceerd wordt 'EU' is).
Dit bedoel ik ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
En voor de duidelijkheid; als ik dat dus ga aanpassen en ik start HA opnieuw op, voldoet het dan om te kiezen voor 'Home Assistant herstarten'? Of moet ik echt 'systeem opnieuw opstarten'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
:X :X

Ik krijg het met geen mogelijkheid (meer) aan de praat. Als ik nu die hele handel uit configuration.yaml gooi, en ik start opnieuw op, is dan alles van die stofzuiger weg? Dus ook uit 'statussen'?

Want ik wil opnieuw beginnen, want ergens is er een keer iets goed gegaan, maar ik weet niet bij welke combi van gegevens dat is, dus dan maar opnieuw beginnen. Moet ik wel weten hoe ik 'opnieuw' moet initiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Turb0Turb0 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:38:
[...]

Ik heb in de Sonos app nu 2 favorieten.
[Afbeelding]
Maar zie deze niet in HA.
[Afbeelding]
Na wat zoekwerk kwam ik uit op de sensor favorites welke uit kon staan en dat was het geval ook. Maar ook na inschakelen en reboot HA krijg ik de favorites niet in HA.

Als ik in de Sonos app een favoriet start komt dit wel netjes in HA
[Afbeelding]

Iemand nog een idee hoe ik de favorieten van Sonos wel zichtbaar krijg?
Ik heb het werkend.
De Sonos favorieten kreeg ik niet zichtbaar.
Ik was wat aan het spelen in de Sonos app en hield daar een favoriet ingedrukt en kreeg onderstaande optie. Dus ik klik op staions aan mijn Sonos toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW36Cutxdw2fyDtwhkBe6iQhxQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XguML70mZc0Aj1FhwJXews4a.jpg?f=fotoalbum_large

En dan zijn ze dus wel zichtbaar in HA.
Dit zie je in de Sonos app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GseUVxIQZGNarmN3oPyJ6bT5Zns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLe2drUtG4cxQLzyLx7JvQzu.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kon nu met een automation de info achterhalen en werkende knoppen gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUVI3PumDT1yWTwB-T9BT-6eCBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhtfp1DmzvgfvkZpLXHqCuat.jpg?f=fotoalbum_large
@Septillion bedankt voor het zetje in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:39:
:X :X

Ik krijg het met geen mogelijkheid (meer) aan de praat. Als ik nu die hele handel uit configuration.yaml gooi, en ik start opnieuw op, is dan alles van die stofzuiger weg? Dus ook uit 'statussen'?

Want ik wil opnieuw beginnen, want ergens is er een keer iets goed gegaan, maar ik weet niet bij welke combi van gegevens dat is, dus dan maar opnieuw beginnen. Moet ik wel weten hoe ik 'opnieuw' moet initiëren.
Waarom probeer je het niet gewoon? Haal inderdaad alles eens weg, en herstart.
Dan zou de vacuum entity inderdaad weg moeten zijn. Het kan zijn dat een tweede herstart nodig id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:45:
[...]

Waarom probeer je het niet gewoon? Haal inderdaad alles eens weg, en herstart.
Dan zou de vacuum entity inderdaad weg moeten zijn. Het kan zijn dat een tweede herstart nodig id.
Omdat ik eerder bang ben iets verder kapot te maken dan het beter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:47:
[...]

Omdat ik eerder bang ben iets verder kapot te maken dan het beter te maken.
Zolang je alleen de code van die integratie wijzigt kun je hoogstens een niet werkende integratie kapot maken.

Pagina: 1 ... 80 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.