Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
Hi allen. Ik gebruik nu al een tijdje naar volle tevredenheid Home Assistant. Ik heb bestaande aansturing van alle lampen in de woonkamer en tuin op basis van Klik Aan Klik Uit, samen met KAKU schakelaars. Dit werkt echter niet altijd even betrouwbaar; het komt regelmatig voor dat lampen niet goed aan of uit zijn gegaan. Dit zal wel zo zijn omdat KAKU op basis van 433MHz werkt en dus geen 'acknowledge' geeft. De KAKU bridge geeft dan ook aan dat de lamp uit is, terwijl hij nog gewoon aan staat.

Ik zou al die dingen dus graag migreren naar een 'modernere' (in ieder geval betrouwbaardere) methode, die ik het liefst direct vanuit HA aanstuur. Ik zou een Zigbee USB stick in mijn HA server kunnen plaatsen en dan alle lampen naar Zigbee modules migreren.

Ik zit echter met het volgende vraagstuk; wat als ik ga verhuizen? KAKU werkt ook controller-loos, omdat de schakelaars en de modules aan elkaar gepaired zijn. Er is geen schakeldraad naar al deze lampen; ze worden puur via KAKU aan- en uitgeschakeld. Voor zover ik weet kan Zigbee niet controller-loos werken. En ik heb geen zin om mijn Home Assistant aan een toekomstige nieuwe bewoner over te dragen...

Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Ruuddie In principe kan Zigbee ook controller (coördinator bij Zigbee) werken. Dat is een "bind" genoemd wordt. Enige is dat dit niet altijd 100% werkt tussen merken.

Andere kant, zelf zou ik er niet heel blij van worden als mijn nieuwe huis geen mogelijkheid tot bedrade schakelaars had....

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 12-07-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
En als je zo'n directe bind gemaakt hebt, maak je het de koper van je huis wel lastig om een lamp te vervangen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 17:30
Is het normaal dat je na elke HA herstart weer "Start Listening" moet indrukken in de MQTT config? Is dat in de config te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik ben inmiddels over van Deconz naar ZHA en tot nu toe werkt alles echt goed. Alles werkt ook echt een stuk sneller. Ik kon voorheen ook wat devices niet vinden, maar met ZHA vindt hij alles instant.

Het enige wat ik jammer vind en waar ik tegenaan loop, is dat ik niet meer met Hue Essentials kan werken. Deze app maakt het extreem handig om de dimmer te configureren.

Heeft iemand een tip voor mij hoe ik alle dimmer weer snel kan configureren? Ik werk nu even tijdelijk met een blueprint, maar er gaat zo gigantisch veel meer tijd in zitten om alles juist te configureren, zeker ook omdat ik wel wat automations had met "long press" of "multiple presses"

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-08-2024
davyjanssen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Super bedankt voor het delen van de code. Ik zie dat jij afvalwijzer gebruitk. dan moet ik bijv dit wijzigen
code:
1
entity: sensor.afvalwijzer_today
. naar mij enity van de afval info? en dit dan geheel voor de code van de afvalinfo met mijn pictogrammen wijzigen? moet ik bij het wijzigen nog verder op iets letten? Moet ik nog een kaart downloaden vanuit de HVAC? bedankt alvast voor het helpen. :)
ik heb de code gewijzigd met wat erbij mij zou moeten staan alleen ik krijg de afbeeldingen niet te zien.

dit is nu mijn code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
type: horizontal-stack
cards:
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag
        state_not: geen
    card:
      type: picture-entity
      entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag_today
      name: Vandaag
      aspect_ratio: '16:9'
      state_image:
        gft: /local/tmp/groenafval.png
        papier: /local/tmp/papierafval.jpg
        restafval: /local/tmp/restafval.png
        pmd: /local/tmp/pmd.png
      show_state: null
    conditions:
      - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen_tomorrow
    card:
      entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgentomorrow
      name: Morgen
      state_image:
      show_state: nullt

dit is wat ik te zien krijg. Enig idee wat ik fout doe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEZ-FSwTrHx6EbngTl16IdXs-9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4FOerEqFTkYGXfY39hiKsh8y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-07-2023 12:58 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
Rouwette schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:21:
[...]

ehm volgens mij geen aparte kaarten.
inderdaat je sensors en statussen als die anders zouden zijn en de locatie van de plaatjes
ik heb de code gewijzigd met wat erbij mij zou moeten staan alleen ik krijg de afbeeldingen niet te zien.

dit is nu mijn code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
cards:
    conditions:
    card:
      entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag
      state_image:
    conditions:
      - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen
    card:
      entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen
      state_image:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YMUeL4Gdlk3yvijsxPF0eb-P1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DGg5cr0Z15eZAFjAwPdSYRav.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-07-2023 12:58 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22

ST10©DE

Dus.............

Ruuddie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:00:
Hi allen. Ik gebruik nu al een tijdje naar volle tevredenheid Home Assistant. Ik heb bestaande aansturing van alle lampen in de woonkamer en tuin op basis van Klik Aan Klik Uit, samen met KAKU schakelaars. Dit werkt echter niet altijd even betrouwbaar; het komt regelmatig voor dat lampen niet goed aan of uit zijn gegaan. Dit zal wel zo zijn omdat KAKU op basis van 433MHz werkt en dus geen 'acknowledge' geeft. De KAKU bridge geeft dan ook aan dat de lamp uit is, terwijl hij nog gewoon aan staat.

Ik zou al die dingen dus graag migreren naar een 'modernere' (in ieder geval betrouwbaardere) methode, die ik het liefst direct vanuit HA aanstuur. Ik zou een Zigbee USB stick in mijn HA server kunnen plaatsen en dan alle lampen naar Zigbee modules migreren.

Ik zit echter met het volgende vraagstuk; wat als ik ga verhuizen? KAKU werkt ook controller-loos, omdat de schakelaars en de modules aan elkaar gepaired zijn. Er is geen schakeldraad naar al deze lampen; ze worden puur via KAKU aan- en uitgeschakeld. Voor zover ik weet kan Zigbee niet controller-loos werken. En ik heb geen zin om mijn Home Assistant aan een toekomstige nieuwe bewoner over te dragen...

Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik begrijp het niet helemaal? Je hebt nu al alle lampen zonder schakeldraad? Dan bestaat het probleem nu toch ook al, en maak je het probleem niet groter door over te stappen naar zigbee? Ik zou niet blij worden met het kopen van een huis waar ik ben aangewezen op k-a-k-u.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 15:38

Arethusa

Niet die server

Ik heb een automatisering lopen welke de muziek op de Keuken Sonos speaker pauzeert:

- als de tv in de woon kamer is ingeschakeld
- als de tv van uit naar aan gaat
- de source van de Sonos Beam in de woonkamer van Playing naar Tv gaat

Toch blijft de speaker sporadisch muziek afspelen. Dan gaat het dagen goed (dus uit) en dan opeens blijft het doorspelen.
De taal in Home Assistant is Nederlands.

Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: TV on Sonos Kitchen in Pause
description: ""
trigger:
  - platform: device
    device_id: 9f82441ed5f38730e43e48762fe4a452
    domain: media_player
    entity_id: media_player.samsung_q60_series_43
    type: turned_on
    enabled: true
  - platform: state
    entity_id:
      - remote.samsung_q60_series_43
    from: "off"
    to: "on"
    entity_id:
      - media_player.family_room
    attribute: source
    to: TV
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    from: playing
condition: []
action:
  - service: media_player.media_pause
    data: {}
    target:
      device_id: 6a163e0907554787f8c71ec27b9cb1e8
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-07-2023 12:59 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:24:
Wat zijn de ervaringen met deze Zigbee plugs met energiemeting? Deze zijn nu in de aanbieding / Lightning Deal bij Amazon en voor €50 voor 4 stuks toch iets goedkoper dan Fibaro (€50 per stuk :x).
@ATOR en @Fedde ik zie dat jullie over deze ("Senckit") plugs gepost hebben eind februari, zijn jullie hier positief over?

@Amazon lees ik in de reviews ook iets over een "nieuw" model/revisie waardoor het bereik beroert is (3, 4 meter). Dan zou wel onhandig zijn (maar wellicht net te doen).
Ik heb er vier zo'n half jaar in gebruik en ze werken prima. Automatiseringen gebaseerd op energiemetingen werken betrouwbaar en snel. Mijn Zigbee netwerk is vrij dense dus over slecht bereik kan ik niet veel zeggen.

(de aanbieding: 1 stuk €12, 2 stuks €25 _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
ATOR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:52:
[...]

Ik heb er vier zo'n half jaar in gebruik en ze werken prima. Automatiseringen gebaseerd op energiemetingen werken betrouwbaar en snel. Mijn Zigbee netwerk is vrij dense dus over slecht bereik kan ik niet veel zeggen.

(de aanbieding: 1 stuk €12, 2 stuks €25 _/-\o_ )
Heb "uiteindelijk" 4 losse besteld :p 4x 12 < 1x 51,55 (meen ik dat het was).

Maar goed om te lezen (in meerdere reacties) dat ze het an zich prima doen, als het bereik meewerkt dan (wat dus wel daadwerkelijk en issue is). En dat het daarbij zelfs goed gaat met wasmachine / droger :X. Daar zou ik ze zelf dan toch niet op gebruiken (2000W+ verbruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

@ATOR en @RobertMe zie review voor "look-alike" NOUS Zigbee plugstekker met stroommeter voor alle in-outs:
Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
TheFes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:53:
[...]

Zolang je alleen de code van die integratie wijzigt kun je hoogstens een niet werkende integratie kapot maken.
Ik heb dus uit configuration.yaml alles mbt ecovac weg gehaald, en daarna HA opnieuw gestart ('Home Assistant herstarten'). Ga ik vervolgens naar Ontwikkelhulpmiddelen -> Statussen, dan zie ik de stofzuiger wél nog, maar met minder attributen dan gisteren, namelijk:

code:
1
2
3
4
restored: true
fan_speed_list: normal, high
friendly_name: Truus
supported_features: 2043

Daar stonden gisteren nog wat dingen bij die er nu niet meer staan. Gisteren echter, was de status Offline, en nu is de status 'unavailable'. Maar ik zou verwacht hebben dat er in zijn geheel niets meer zou zijn te vinden.

Dit hoe het nu is hoe het zou moeten zijn, of zou gewoon echt alles weg moeten zijn?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Ik heb dus uit configuration.yaml alles mbt ecovac weg gehaald, en daarna HA opnieuw gestart ('Home Assistant herstarten'). Ga ik vervolgens naar Ontwikkelhulpmiddelen -> Statussen, dan zie ik de stofzuiger wél nog, maar met minder attributen dan gisteren, namelijk:

code:
1
2
3
4
restored: true
fan_speed_list: normal, high
friendly_name: Truus
supported_features: 2043

Daar stonden gisteren nog wat dingen bij die er nu niet meer staan. Gisteren echter, was de status Offline, en nu is de status 'unavailable'. Maar ik zou verwacht hebben dat er in zijn geheel niets meer zou zijn te vinden.

Dit hoe het nu is hoe het zou moeten zijn, of zou gewoon echt alles weg moeten zijn?
Nog een keer herstarten nu. Hij moet weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Nog een keer herstarten nu. Hij moet weg zijn.
Nope, hij blijft staan (bij 'HA herstarten')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/smsJzw9.png

Als ik klik op 'Truus' in 'Statussen', dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WllAByh.png

Ga ik dan vervolgens naar Instellingen ga zoals daar gesuggereerd wordt, dan vind ik daar niks (dit is dus wat jij gisteren zei, ik zie helemaal geen integratie voor Ecovac), maar ik zie wel iets bij Entiteiten, want als ik daar zoek op 'Truus', dan vind ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0G7a3LD.png

[ Voor 44% gewijzigd door Just_A_User op 13-07-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Laatst online: 09-09 16:47
Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:18:
@Ruuddie In principe kan Zigbee ook controller (coördinator bij Zigbee) werken. Dat is een "bind" genoemd wordt. Enige is dat dit niet altijd 100% werkt tussen merken.

Andere kant, zelf zou ik er niet heel blij van worden als mijn nieuwe huis geen mogelijkheid tot bedrade schakelaars had....
ST10©DE schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:29:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal? Je hebt nu al alle lampen zonder schakeldraad? Dan bestaat het probleem nu toch ook al, en maak je het probleem niet groter door over te stappen naar zigbee? Ik zou niet blij worden met het kopen van een huis waar ik ben aangewezen op k-a-k-u.
Ik heb het huis 2 jaar geleden gekocht met alle Kaku spullen al geinstalleerd. Ik heb hem dus zelf al zonder schakeldraad gekocht. Dat soort details weet je bij een bezichtiging natuurlijk niet. En op zich vind ik het helemaal geen probleem, het werkt best redelijk. Vooral met de drukknoppen gaat het eigenlijk bijna altijd wel goed. Alleen als ik via de controller een lamp aan of uit wil zetten gaat het vaak mis.

Maar als ik het goed begrijp uit de comments, ben ik dus wel een redelijke uitzondering en hebben de meeste mensen ook nog gewoon normaal schakeldraad.

Ik zal me eens verdiepen in die Zigbee Bindings, thanks! Z-Wave kan ook groepen maken, maar ik heb het idee dat Z-Wave een beetje de strijd heeft verloren van Zigbee verder, dus vind het zonde om daar dan ook in te investeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Ruuddie op 13-07-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:29:
[...]

Nope, hij blijft staan (bij 'HA herstarten')

[Afbeelding]

Als ik klik op 'Truus' in 'Statussen', dan zie ik dit:

[Afbeelding]

Ga ik dan vervolgens naar Instellingen ga zoals daar gesuggereerd wordt, dan vind ik daar niks (dit is dus wat jij gisteren zei, ik zie helemaal geen integratie voor Ecovac), maar ik zie wel iets bij Entiteiten, want als ik daar zoek op 'Truus', dan vind ik:

[Afbeelding]
Je moet bij dat tweede screenshot op het tandwiel klikken, dat bedoelen ze met instellingen.
Daar zit dan als het goed is en knop om hem te verwijderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Ruuddie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:47:
Z-Wave kan ook groepen maken, maar ik heb het idee dat Z-Wave een beetje de strijd heeft verloren van Zigbee verder, dus vind het zonde om daar dan ook in te investeren.
Mening die je vaak op internet leest, en ik het wel mee eens ben: Z-Wave is beter. Door de lagere frequentie is het bereik beter; Het is geen 2,4GHz dus minder stoorzenders; Alles is gestandaardiseerd en gecertificeerd dus geen gedoe met conformiteit (zie bij Zigbee devices die niet goed meshen bv, of dat elk apparaat uniek ondersteund moet worden in generieke controllers);
Echter... Z-Wave is ook duur, heel duur. Ik heb nu 4 (Chinese) Zigbee tussenstekkers gekocht voor de prijs waarvoor je nog niet 1 (merk) Z-Wave model koopt :X. Daarin zit uiteraard ook een gedeelte merk vs Chinees, maar Z-Wave certificering is ook gewoon duur. En nu even gekeken, een Neo Z-Wave plug kost op AliExpress ook ~€25 (vs 50-60 voor Fibaro / Aeotec / Qubino, en 10-15 voor Zigbee). Daarnaast is er voor Zigbee ook veel meer beschikbaar, niet alleen in merken (waarbij veel Chinees Tuya white label is), maar ook in daadwerkelijke producten. Er zijn bv meerdere Zigbee radiatorknoppen te vinden, van Z-Wave meen ik geen een. Of Zigbee based mmWave sensoren, die bestaan in Z-Wave vorm AFAIK ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Even een update over de overstap van Deconz naar ZHA.

Ik heb alles even gereset, en het leek erop dat het echt een verademing zou zijn. ZHA vind all devices zoveel makkelijker en sneller dan Deconz. De reactietijd tussen de apparaten is ook wat sneller dan bij Deconz. Dus het begon allemaal goed..... Tot ik erachter kwam dat Hue Essentials app niet te koppelen is met ZHA. Dit is echt een probleem voor mij, want het inregelen van Hue dimmer switches is echt niet te doen via Home Assistant. Ik snap werkelijk waar niet hoe mensen die inregelen via Home Assistant.

Hoe regelen jullie dit als ik vragen mag? Want ik heb toch geregeld dat ik een een simpele scene, of en lamp bij een dimmer erbij wil hebben of wat dingen wil wijzigen.

Onderstaand even een voorbeeld van Hue Essentials en hoe je dus visueel alles in kan regelen per knop, en via de wizard alle knoppen in één keer kunt inregelen voor een hele groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlgFb98vl2mxR_EbXs8pllSzPKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDVU7kTZJwhm8dFv51rsLKGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Wachten... op 13-07-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ruuddie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:47:
[...]

[...]

Ik heb het huis 2 jaar geleden gekocht met alle Kaku spullen al geinstalleerd. Ik heb hem dus zelf al zonder schakeldraad gekocht. Dat soort details weet je bij een bezichtiging natuurlijk niet. En op zich vind ik het helemaal geen probleem, het werkt best redelijk. Vooral met de drukknoppen gaat het eigenlijk bijna altijd wel goed. Alleen als ik via de controller een lamp aan of uit wil zetten gaat het vaak mis.

Maar als ik het goed begrijp uit de comments, ben ik dus wel een redelijke uitzondering en hebben de meeste mensen ook nog gewoon normaal schakeldraad.

Ik zal me eens verdiepen in die Zigbee Bindings, thanks! Z-Wave kan ook groepen maken, maar ik heb het idee dat Z-Wave een beetje de strijd heeft verloren van Zigbee verder, dus vind het zonde om daar dan ook in te investeren.
Zie review Philips Hue dimmer switch voor uitleg Zigbee lokaal/direct en via Hub
Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di

Voor Alarm/Life-saving (bijv: rookmelders) zijn Mesh-netwerken (Zigbee 2,4Ghz, Matter, Z-wave-(plus)) naar mijn mening niet geschikt.
Alle fabrikanten hebben jammer genoeg hun eigen 868MHz ster-netwerken voor deze toepassingen.
Er is nu het nieuwe Z-wave-LR (long range, 4000 componenten, ster-netwerk, 868MHZ EU nog niet beschikbaar, 925MHZ USA wel beschikbaar) en het is inderdaad ERG jammer dat Z-wave met 868 MHz en nu naast mesh- ook ster-netwerk het aflegt tegen Zigbee 2,4GHz (Zigbee heeft ook 868MHz ,maar dat wordt nergens gebruikt/geleverd) . Ik hoop (wie weet tegen beter weten in) dan nu Z-wave chips door iedereen gebakken mogen worden sinds eind vorig jaar, dat Z-wave-LR toch nog de standaard wordt voor Ster-netwerken voor Alarm/Life-saving.
Zie ook uitleg bij:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wachten... schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:32:
Dit is echt een probleem voor mij, want het inregelen van Hue dimmer switches is echt niet te doen via Home Assistant. Ik snap werkelijk waar niet hoe mensen die inregelen via Home Assistant.
Geen persoonlijke ervaring mee (heb geen Hue dimmer), maar ik zie dat er best veel Blueprints voor beschikbaar zijn. Misschien helpt dat het instellen wat te vereenvoudigen?

Voorbeeldjes:
ZHA - Philips Hue Dimmer Switch (RWL020, RWL021)
ZHA - Philips Hue Dimmer Switch (individual buttons with long presses)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Gizz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Geen persoonlijke ervaring mee (heb geen Hue dimmer), maar ik zie dat er best veel Blueprints voor beschikbaar zijn. Misschien helpt dat het instellen wat te vereenvoudigen?

Voorbeeldjes:
ZHA - Philips Hue Dimmer Switch (RWL020, RWL021)
ZHA - Philips Hue Dimmer Switch (individual buttons with long presses)
Sorry, ik had in een eerder stuk al gesproken over blueprints.
Ik heb een stuk of 4 blueprints geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat. Veel blueprints werken niet (meer) of slecht (kijk maar naar de laatste reacties). Het gemak van Hue essentials is echt zo groot. Als er echt een blueprint zou zijn waarbij alles werkt voor zowel de oude als de nieuwe dimmer switches van Hue, dan zou ik het wel opnieuw willen proberen (één waar dan ook de single, double presses etc in verwerkt zitten).

Ik heb het gisteren zelf even geprobeerd om een blueprint te maken, maar ik kwam er niet helemaal lekker uit. Ik had wel een automation met ID`s aangemaakt en een complete dimmer switch automation gemaakt. Dat werkte op zich goed. Maar zodra ik deze automation kopieerde en wilde gebruiken voor een andere dimmer, kon ik de dimmer entities niet vinden. Ik moet dan dus voor iedere dimmer (10 stuks) allemaal aparte automations aan gaan maken.

Kortom, een dimmer configureren in de Hue app, of in de Hue essentials app is echt een peace of a cake, maar in Home Assistant is dat voor zover ik nu ervaar echt een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Wachten... schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Ik heb een stuk of 4 blueprints geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat. Veel blueprints werken niet (meer) of slecht (kijk maar naar de laatste reacties). Het gemak van Hue essentials is echt zo groot. Als er echt een blueprint zou zijn waarbij alles werkt voor zowel de oude als de nieuwe dimmer switches van Hue, dan zou ik het wel opnieuw willen proberen (één waar dan ook de single, double presses etc in verwerkt zitten).

Ik heb het gisteren zelf even geprobeerd om een blueprint te maken, maar ik kwam er niet helemaal lekker uit. Ik had wel een automation met ID`s aangemaakt en een complete dimmer switch automation gemaakt. Dat werkte op zich goed. Maar zodra ik deze automation kopieerde en wilde gebruiken voor een andere dimmer, kon ik de dimmer entities niet vinden. Ik moet dan dus voor iedere dimmer (10 stuks) allemaal aparte automations aan gaan maken.

Kortom, een dimmer configureren in de Hue app, of in de Hue essentials app is echt een peace of a cake, maar in Home Assistant is dat voor zover ik nu ervaar echt een drama.
Er zijn meerdere redenen om de Hue bridge the koppelen/integreren in HA en dus naast de HA hub je Hue Bridge te gebruiken. Ik weet niet of je een Hue Bridge hebt en of dit jouw gewenste gebruik van Hue essentials mogelijk houdt/maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Dat is dus het idee van een blueprint, die maak je eenmalig aan, en dan kun je op basis van die blueprint makkelijk automations maken voor elke dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Dat is dus het idee van een blueprint, die maak je eenmalig aan, en dan kun je op basis van die blueprint makkelijk automations maken voor elke dimmer.
Dat begrijp ik helemaal. Maar blijkbaar gaat er geregeld wat fout na updates etc.
Ik heb diverse blueprints geprobeerd, maar ze werken allemaal niet of niet goed.

Nu kan ik wel zelf aan de slag gaan met blueprints en alles uit gaan zoeken, echter weet ik niet of het dat waard is voor me, want het blijft een stuk omslachtiger dan dat ik nu gewend ben. Ik ben dus bang dat ik maar bij Deconz i.c.m. Hue Essentials moet blijven.

@Antonio di
Ja ik begrijp het vanuit het gemak. Er zijn echter ook redenen dat je dat ding de deur uit wilt hebben ;) Je bent beperkt met het aantal devices, het is lang niet compatibel met alles wat ik hier heb, en het is een extra stroomvreter in huis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Je moet bij dat tweede screenshot op het tandwiel klikken, dat bedoelen ze met instellingen.
Daar zit dan als het goed is en knop om hem te verwijderen
Die knop is er. Als ik dat 2e screenshot doe:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rhf4qSu.png

Dan zou je denken, hey, das goed, want die opties zijn zwart en ik kan 'inschakelen', maar als ik daar op klik, dan krijg ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hqKdG5F.png

Ga ik dan naar het tandwieltje, dan zie je dat de optie om te verwijderen grijs is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yaM0Y8S.png

Het vreemde is, straks was er dus niks meer te vinden, nadat ik de entiteit Truus had verwijderd. Vervolgens voeg ik hem opnieuw toe met NL en EU, en dan kan het niet anders dan dat ie IETS vindt, want hoe kan hij anders de naam ophalen, en dan krijg ik dus direct dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P4Kqncn.png

Waarbij hij wel allerlei attributen vindt, die zal hij niet verzinnen dus ergens vindt er toch iets plaats, maar, verder dan dit kom ik dus niet. Het ding is offline, inschakelen gaat niet, dus ik denk dat het gewoon niet werkt. Dat zuigt (figuurlijk), want ik had juist een Ecovac gekocht omdat die aan mijn eisen voldeed EN Ecovac wordt ondersteund door HA. Maar schijnbaar niet heel erg lekker dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Arethusa schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:40:
Ik heb een automatisering lopen welke de muziek op de Keuken Sonos speaker pauzeert:

- als de tv in de woon kamer is ingeschakeld
- als de tv van uit naar aan gaat
- de source van de Sonos Beam in de woonkamer van Playing naar Tv gaat

Toch blijft de speaker sporadisch muziek afspelen. Dan gaat het dagen goed (dus uit) en dan opeens blijft het doorspelen.
De taal in Home Assistant is Nederlands.

Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: TV on Sonos Kitchen in Pause
trigger:
  - platform: device
    device_id: 9f82441ed5f38730e43e48762fe4a452
    domain: media_player
    entity_id: media_player.samsung_q60_series_43
    type: turned_on
    entity_id:
      - remote.samsung_q60_series_43
    from: "off"
    to: "on"
    entity_id:
      - media_player.family_room
    attribute: source
    to: TV
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    from: playing
action:
  - service: media_player.media_pause
    data: {}
    target:
      device_id: 6a163e0907554787f8c71ec27b9cb1e8
Dan zal je als dat gebeurd eens naar de trace van de automation moeten kijken. Staat daar dan een error in? Of is hij überhaupt niet uitgevoerd toen. Dan zal je moeten kijken naar de log van het device dat je schakelde en mee verwachtte dat de muziek op pauze zou gaan. Is die wel gewijzigd? En van wat naar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 12:47
davyjanssen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:04:
[...]

dit is nu mijn code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
cards:
    conditions:
    card:
      state_image:
    conditions:
    card:
      state_image:

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde. Geen idee waarom hij niets laat zien verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 20:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RobertMe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:24:
Wat zijn de ervaringen met deze Zigbee plugs met energiemeting? Deze zijn nu in de aanbieding / Lightning Deal bij Amazon en voor €50 voor 4 stuks toch iets goedkoper dan Fibaro (€50 per stuk :x).
@ATOR en @Fedde ik zie dat jullie over deze ("Senckit") plugs gepost hebben eind februari, zijn jullie hier positief over?

@Amazon lees ik in de reviews ook iets over een "nieuw" model/revisie waardoor het bereik beroert is (3, 4 meter). Dan zou wel onhandig zijn (maar wellicht net te doen).
Geen ervaring mee. Wel met de NOUS A1Z ZigBee en die bevalt helemaal prima (wordt hier gebruikt in combinatie met ZHA). Prijs is vergelijkbaar met het type dat je aanhaalde (55 euro voor 4 stuks). Bereik zou ik zo niet weten (maar zeker een meter of 8 inclusief een dikke betonnen vloer met veel bewapening waar ons WiFi netwerk zich op stukbijt).

https://www.amazon.nl/NOU...sbediening/dp/B0054PSH6K/

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 13-07-2023 14:07 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 15:38

Arethusa

Niet die server

Septillion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Dan zal je als dat gebeurd eens naar de trace van de automation moeten kijken. Staat daar dan een error in? Of is hij überhaupt niet uitgevoerd toen. Dan zal je moeten kijken naar de log van het device dat je schakelde en mee verwachtte dat de muziek op pauze zou gaan. Is die wel gewijzigd? En van wat naar wat?
Ik zal nog eens kijken naar de aparte apparaten en de logging ervan, ik heb alleen de trace van de automatisering gekeken.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
DarkAllMan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Ik heb exact hetzelfde. Geen idee waarom hij niets laat zien verder.
Heb jij iets in file editor configuratie yaml toegevoegd ? En heb je de handmatige kaart gebruikt? Ja ik snap er ook niks van. Zou je jou code eens willen delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Die knop is er. Als ik dat 2e screenshot doe:

[Afbeelding]

Dan zou je denken, hey, das goed, want die opties zijn zwart en ik kan 'inschakelen', maar als ik daar op klik, dan krijg ik:

[Afbeelding]

Ga ik dan naar het tandwieltje, dan zie je dat de optie om te verwijderen grijs is:

[Afbeelding]

Het vreemde is, straks was er dus niks meer te vinden, nadat ik de entiteit Truus had verwijderd. Vervolgens voeg ik hem opnieuw toe met NL en EU, en dan kan het niet anders dan dat ie IETS vindt, want hoe kan hij anders de naam ophalen, en dan krijg ik dus direct dit:

[Afbeelding]

Waarbij hij wel allerlei attributen vindt, die zal hij niet verzinnen dus ergens vindt er toch iets plaats, maar, verder dan dit kom ik dus niet. Het ding is offline, inschakelen gaat niet, dus ik denk dat het gewoon niet werkt. Dat zuigt (figuurlijk), want ik had juist een Ecovac gekocht omdat die aan mijn eisen voldeed EN Ecovac wordt ondersteund door HA. Maar schijnbaar niet heel erg lekker dan.
Blijkbaar kan HA niet met je stofzuiger communiceren.
Ik heb even in de issues van de integratie gekeken, en blijkbaar wordt de onderliggende library py-sucks niet meer onderhouden. Nieuwere modellen worden dus niet meer ondersteund. En aangezien dat issue al aangemaakt is in 2020 gok ik dat jouw model daar ook bij hoort.

Daar wordt ook verwezen naar een custom component wat je via HACS kunt installeren. Wellicht dat het daarmee wel werkt
https://github.com/And3rsL/Deebot-for-Home-Assistant (die is ook archived zie ik)
Deze lijkt nog wel onderhouden te worden https://github.com/DeebotUniverse/Deebot-4-Home-Assistant

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 13-07-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
davyjanssen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:25:
[...]

Heb jij iets in file editor configuratie yaml toegevoegd ? En heb je de handmatige kaart gebruikt? Ja ik snap er ook niks van. Zou je jou code eens willen delen ?
Het enige wat ik werkend heb, is dat ik de icoontjes gekopieerd heb naar /config/www/mijnafvalwijzer
Ik heb een customize.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor.afvalwijzer_papier:
    friendly_name: Papier
    entity_picture: /local/mijnafvalwijzer/papier.png
sensor.afvalwijzer_gft:
    friendly_name: GFT
    entity_picture: /local/mijnafvalwijzer/gft.png
sensor.afvalwijzer_restafval:
    friendly_name: Restafval
    entity_picture: /local/mijnafvalwijzer/rest.png
sensor.afvalwijzer_pmd:
    friendly_name: PMD
    entity_picture: /local/mijnafvalwijzer/plastic.png

En op mijn dashboard heb ik een card:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: custom:auto-entities
card:
  type: glance
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.afvalwijzer_gft
    - entity_id: sensor.afvalwijzer_papier
    - entity_id: sensor.afvalwijzer_pmd
    - entity_id: sensor.afvalwijzer_restafval
sort:
  attribute: days_until_collection_date
  method: attribute
  numeric: true

Dit werkt prima. Ik puzzel even verder met die voorbeeldcode.

Update: Deze code werkt nu ook bij mij
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
cards:
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_today
    card:
      state_image:
        gft: /local/mijnafvalwijzer/gft3.png
        papier: /local/mijnafvalwijzer/papier3.png
        restafval: /local/mijnafvalwijzer/reset3.png
        pmd: /local/mijnafvalwijzer/plastic3.png
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
    card:
      entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
      state_image:
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
    card:
      entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
      name: Overmorgen
      state_image:

[ Voor 37% gewijzigd door DarkAllMan op 13-07-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
davyjanssen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:25:
[...]

Waar heb je die afbeeldingen neergezet binnen Home Assistant? /local verwijst naar de www map, staan ze daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-09 10:08
Ik heb al een tijdje een Intel Nuc draaien met HAOS. Op de NUC zitten 3 USB dongles aangesloten: een HA Skyconnect, een P1--> USB en een USB naar RS232. Wanneer HAOS herstart stel ik vast dat de USB dongles niet meer werken. Wanneer ik dan USB dongle voor USB dongle toevoeg en herstart tussen het toevoegen werkt alles opnieuw weer. Weet iemand hoe ik in HA vast naar de devices kan verwijzen waardoor ze na herstarts onmiddelijk opnieuw zullen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
WitteVerf schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:48:
Ik heb al een tijdje een Intel Nuc draaien met HAOS. Op de NUC zitten 3 USB dongles aangesloten: een HA Skyconnect, een P1--> USB en een USB naar RS232. Wanneer HAOS herstart stel ik vast dat de USB dongles niet meer werken. Wanneer ik dan USB dongle voor USB dongle toevoeg en herstart tussen het toevoegen werkt alles opnieuw weer. Weet iemand hoe ik in HA vast naar de devices kan verwijzen waardoor ze na herstarts onmiddelijk opnieuw zullen werken?
Volgens mij moet je de Device ID's gebruiken en niet de Device Paths:
https://community.home-as...ersistant-usb-names/31500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davyjanssen
DarkAllMan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Het enige wat ik werkend heb, is dat ik de icoontjes gekopieerd heb naar /config/www/mijnafvalwijzer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor.afvalwijzer_gft:
sensor.afvalwijzer_pmd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
card:
filter:
  include:
sort:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
cards:
    conditions:
    card:
      state_image:
    conditions:
    card:
      state_image:
    conditions:
    card:
      state_image:
Okee heel erg bedankt alvast. Ik ga straks even achter de pc de codes vergelijken. En uitproberen. Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
DarkAllMan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:56:
[...]

Volgens mij moet je de Device ID's gebruiken en niet de Device Paths:
https://community.home-as...ersistant-usb-names/31500
Of persistent names/symlinks. Ik gebruik /dev/sonoff en /dev/zwaveme :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Ik heb even in de issues van de integratie gekeken, en blijkbaar wordt de onderliggende library [mono[py-sucks[/] niet meer onderhouden. Nieuwere modellen worden dus niet meer ondersteund. En aangezien dat issue al aangemaakt is in 2020 gok ik dat jouw model daar ook bij hoort.

Daar wordt ook verwezen naar een custom component wat je via HACS kunt installeren. Wellicht dat het daarmee wel werkt
https://github.com/And3rsL/Deebot-for-Home-Assistant (die is ook archived zie ik)
Deze lijkt nog wel onderhouden te worden https://github.com/DeebotUniverse/Deebot-4-Home-Assistant
Ja mijn robot is (veel) nieuwer inderdaad. Ik krijg HACS ook niet meer aan de praat, ik had dat eerst, maar toen crashte mijn apparaatje waar het op draaide, nieuwe gekocht, nieuw geinstalleerd, maar nu krijg ik HACS niet meer aan het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:34

skate master

Autodesk Educator Expert

Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:42:
@skate master
Nu is het met een beetje magie ook mogelijk om te zien om iets aan is gegaan buiten HA om. Zo heb ik voor een schakelaar als conditie (met als trigger een state trigger):
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - condition: template
    alias: Not by automation
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.parent_id == None }}"
  - condition: template
    alias: Not by UI
    value_template: "{{ trigger.to_state.context.user_id == None }}"

'parent_id ' bevat iets als hij aan is gegaan door een script of automation. 'user_id' bevat het user id als hij is aangezet via de UI.
Thanks. Dat was een mooie duw in de goede richting. Heb er al even kort mee gestoeid en hiermee ga ik het werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-09 10:08
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:08:
[...]

Of persistent names/symlinks. Ik gebruik /dev/sonoff en /dev/zwaveme :)
Thanks, that did the trick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Ik heb even in de issues van de integratie gekeken, en blijkbaar wordt de onderliggende library py-sucks niet meer onderhouden. Nieuwere modellen worden dus niet meer ondersteund. En aangezien dat issue al aangemaakt is in 2020 gok ik dat jouw model daar ook bij hoort.

Nou, inmiddels HACS aan de praat gekregen, Deebot-4-Home-Assistant geinstalleerd, en hoppa, zonder problemen direct mijn stofzuiger zichtbaar én bedienbaar. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappie911
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 09:30
Ik ben sinds een weekje druk in de weer met Home Assistent en heb een mooi dashboard op een 24” touch kunnen creëren.

Heb ook met themes en (custom) cards gewerkt, maar 1 ding kan ik echt niet vinden en dat is hoe ik een ander type gauge/meter kan krijgen.

Het lijkt alsnog iedereen ook gewoon de standaard “gauge” gebruikt. Terwijl er toch wel fraaiere te bedenken zijn.

Ik gebruik die bijvoorbeeld voor het vermogen van de PV’s en de laadstatus van de auto weer te geven.

Maar die grote blauwe en groene meters zijn niet echt subtiel op een donker dashboard.

Het formaat is op zich wel goed maar het zou fijn zijn als ik in ieder geval deze kleuren zou kunnen veranderen in bijvoorbeeld grijs en helemaal als ik wat fijnere meters zou kunnen toepassen.

Iemand die weet hoe dit zou moeten kunnen?

EDIT; zojuist toevallig op de term “Horseshoe” gekomen.. en denk nu wat gevonden te hebben! Dit bericht mag eventueel weg.

[ Voor 7% gewijzigd door jappie911 op 13-07-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 13:07
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Mening die je vaak op internet leest, en ik het wel mee eens ben: Z-Wave is beter. Door de lagere frequentie is het bereik beter; Het is geen 2,4GHz dus minder stoorzenders; Alles is gestandaardiseerd en gecertificeerd dus geen gedoe met conformiteit (zie bij Zigbee devices die niet goed meshen bv, of dat elk apparaat uniek ondersteund moet worden in generieke controllers);
Echter... Z-Wave is ook duur, heel duur. Ik heb nu 4 (Chinese) Zigbee tussenstekkers gekocht voor de prijs waarvoor je nog niet 1 (merk) Z-Wave model koopt :X. Daarin zit uiteraard ook een gedeelte merk vs Chinees, maar Z-Wave certificering is ook gewoon duur. En nu even gekeken, een Neo Z-Wave plug kost op AliExpress ook ~€25 (vs 50-60 voor Fibaro / Aeotec / Qubino, en 10-15 voor Zigbee). Daarnaast is er voor Zigbee ook veel meer beschikbaar, niet alleen in merken (waarbij veel Chinees Tuya white label is), maar ook in daadwerkelijke producten. Er zijn bv meerdere Zigbee radiatorknoppen te vinden, van Z-Wave meen ik geen een. Of Zigbee based mmWave sensoren, die bestaan in Z-Wave vorm AFAIK ook niet.
En het belangrijkste: zwave is een standaard.

Er zijn trouwens genoeg zwave thermostaatknoppen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:49
jappie911 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:22:
Ik ben sinds een weekje druk in de weer met Home Assistent en heb een mooi dashboard op een 24” touch kunnen creëren.

Heb ook met themes en (custom) cards gewerkt, maar 1 ding kan ik echt niet vinden en dat is hoe ik een ander type gauge/meter kan krijgen.

Het lijkt alsnog iedereen ook gewoon de standaard “gauge” gebruikt. Terwijl er toch wel fraaiere te bedenken zijn.

Ik gebruik die bijvoorbeeld voor het vermogen van de PV’s en de laadstatus van de auto weer te geven.

Maar die grote blauwe en groene meters zijn niet echt subtiel op een donker dashboard.

Het formaat is op zich wel goed maar het zou fijn zijn als ik in ieder geval deze kleuren zou kunnen veranderen in bijvoorbeeld grijs en helemaal als ik wat fijnere meters zou kunnen toepassen.

Iemand die weet hoe dit zou moeten kunnen?

EDIT; zojuist toevallig op de term “Horseshoe” gekomen.. en denk nu wat gevonden te hebben! Dit bericht mag eventueel weg.
Moest er nog iemand anders geïnteresseerd zijn in een oplossing om kleuren te veranderen van een gauge card. Ik heb dit opgelost met een apart thema met hierin de kleuren voor de gauge. Dit thema kan je dan per kaart toepassen.

yaml voor het thema:

code:
1
2
3
4
5
gauge:
  label-badge-blue: "var(--accent-color)"
  label-badge-green: "var(--accent-color)"
  label-badge-yellow: "#e5039b"
  label-badge-red: "#fe4164"

[ Voor 0% gewijzigd door SonnyBBQ op 13-07-2023 16:53 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28
Hoi,

Ben nieuw in het HA, vandaag ontvangen en wat aan spelen voor de ervaring.
Gezien ik van structuur ben, wilde ik graag in een folder scripts, mijn scripts plaatsen.
Dat is helaas nog niet gelukt met wat er te vinden is met!include_dir_merge_named scripts of script: !include_dir_merge_list scripts

Maar ik krijg het ook niet voor elkaar om de scripts aan te roepen middels de scripts.yaml.

Config van het script is goed, gezien deze wel werkt in configuration.yaml en zie ik alles terug bij mijn entities.
Een nieuwe configuration.yaml helpt ook niet.
Reload scripts heeft geen effect.

Zal iets verkeerd doen, zie het alleen niet.

Hopelijk kan iemand deze noob op weg helpen. |:(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

En het script in scripts.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
# Homwizard configuartion Voltage & Ampere
HomeWizard:
  - authentication: basic
    scan_interval: 10 # Lower has more resolution, but voltage is a bit 'noisy' so it fills your database fast. Be careful.
    resource: http://10.0.0.14/api/v1/telegram
    sensor:
      - name: "Voltage Phase 1"
        device_class: voltage
        unique_id: <something_random_or_serial_id>_volt_l1 # It does not matter what is added here, but it has to be unique.
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: V
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:32\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
      - name: "Voltage Phase 2"
        unique_id: <something_random_or_serial_i >_volt_l2
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:52\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
      - name: "Voltage Phase 3"
        unique_id: <something_random_or_serial_id>_volt_l3
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:72\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
      - name: "Ampere Phase 1"
        device_class: current
        unique_id: p1_hw_current_l1 # It does not matter what is added here, but it has to be unique.
        unit_of_measurement: A
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:31\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
      - name: "Ampere Phase 2"
        unique_id: p1_hw_current_l2
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:51\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
      - name: "Ampere Phase 3"
        unique_id: p1_hw_current_l3
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:71\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-07-2023 21:36 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

davyjanssen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:04:
[...]

dit is nu mijn code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
cards:
    conditions:
    card:
      state_image:
    conditions:
    card:
      state_image:

[Afbeelding]
Er wordt niets opgehaald die dagen denk ik :+

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 12:26
Weerz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:22:
Hoi,

Ben nieuw in het HA, vandaag ontvangen en wat aan spelen voor de ervaring.
Gezien ik van structuur ben, wilde ik graag in een folder scripts, mijn scripts plaatsen.
Dat is helaas nog niet gelukt met wat er te vinden is met!include_dir_merge_named scripts of script: !include_dir_merge_list scripts

Maar ik krijg het ook niet voor elkaar om de scripts aan te roepen middels de scripts.yaml.

Config van het script is goed, gezien deze wel werkt in configuration.yaml en zie ik alles terug bij mijn entities.
Een nieuwe configuration.yaml helpt ook niet.
Reload scripts heeft geen effect.

Zal iets verkeerd doen, zie het alleen niet.

Hopelijk kan iemand deze noob op weg helpen. |:(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
default_config:

frontend:

En het script in scripts.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
# Homwizard configuartion Voltage & Ampere
HomeWizard:
    scan_interval: 10 # Lower has more resolution, but voltage is a bit 'noisy' so it fills your database fast. Be careful.
    sensor:
        unique_id: <something_random_or_serial_id>_volt_l1 # It does not matter what is added here, but it has to be unique.
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:32\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:52\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:72\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
        unique_id: p1_hw_current_l1 # It does not matter what is added here, but it has to be unique.
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:31\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:51\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:71\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() | float }}"
herstart je wel na je aanpassingen in de configuration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Yes, zeker! Daarom werken de scripts wel als ze in configuration.yaml staan.
Was ik er vergeten bij te zetten dat ik herstart.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
Rouwette schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:38:
[...]

Er wordt niets opgehaald die dagen denk ik :+
Jawel papier is vandaag opgehaald maar de afbeelding werdt gisteren niet getoond en vandaag ook niet blijft laden

[ Voor 15% gewijzigd door davyjanssen op 13-07-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Weerz Je probleem is dat wat je in je scripts.yaml hebt staan geen scripts zijn :+ Dat is de config van HomeWizard. Deze zou je eventueel in een losse file kunnen doen maar lijkt me makkelijker als je HW gewoon via de UI toevoegt :)

[edit]
Bij nader inzien lijkt me dit de restful integratie.

Dan zou je kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
default_config:

frontend:

rest: !include restful.yaml

En 'restful.yaml'
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  sensor:

[ Voor 84% gewijzigd door Septillion op 13-07-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
DarkAllMan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:37:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor.afvalwijzer_gft:
sensor.afvalwijzer_pmd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
card:
filter:
  include:
sort:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
cards:
    conditions:
    card:
      state_image:
    conditions:
    card:
      state_image:
    conditions:
    card:
      state_image:
ik heb jou code geprobeerd die je doorstuurde en gewijzigd naar het geen van mij

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
cards:
    conditions:
    card:
      state_image:
    conditions:
    card:
      state_image:

hij blijft weer maar laden de afbeelding. Terwijl voor het afval van vandaag het papier moest aangeven. Geenidee wat er fout gaat dat die het niet laat zien....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZodKu5k8_QZwjrhj1C9bhVuHKsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xbhx9qycI6Mb5PPAHOADBSTn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-07-2023 22:04 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@davyjanssen Kan je eens laten zien wat er bij jouw in dev tools te zien is bij 'sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag'?

En heb je na het aanmaken van de 'www' folder HA herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
Janoz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Dit heb ik:

Dashboard:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
cards:
  - card:
      cards:
        - content: |-
            # Vandaag
            {{ states.sensor.afvalinfo_thuis_today.state }}
          type: markdown
        - entity: sensor.afvalinfo_thuis_today
          show_name: false
          show_state: false
          state_image:
            gft: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/gft_100.png
            kerstbomen: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            papier: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/papier_100.png
            restafval: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            textiel: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/textiel_100.png
    conditions:
      - entity: sensor.afvalinfo_thuis_today
        state_not: none
      - entity: binary_sensor.eerste_helft
        state: 'on'
    type: conditional
  - card:
      cards:
            # Morgen
            {{ states.sensor.afvalinfo_thuis_tomorrow.state }}
        - entity: sensor.afvalinfo_thuis_tomorrow
          name: Type
          state_image:
            gft: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/gft_100.png
            kerstbomen: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            papier: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/papier_100.png
            restafval: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/restafval_100.png
            textiel: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/textiel_100.png
    conditions:
      - entity: sensor.afvalinfo_thuis_tomorrow
      - entity: binary_sensor.nacht
        state: 'off'
type: vertical-stack

Sensors:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#Time of Day

- platform: tod
  name: ochtend
  after: "5:00"
  before: "12:00"

name: middag
  after: "12:00"
  before: "19:00"

name: avond
  after: "19:00"
  before: "0:00"

name: nacht
  after: "0:00"
  before: "5:00"

name:  eerste helft
  after: "0:00"
  before: "12:00"

name: tweede helft
  after: "12:00"
  before: "0:00"

De sensoren zijn om de melding maar en deel van de dag te tonen. Meuk wordt 's ochtends opgehaald, dus 's avonds hoef ik niet meer te zien wat er vanochtend opgehaald is.
heb jou code geprobeerd. alleen de afbeeldingen blijven maar laden.
dit is de code die ik gebruik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
cards:
  - card:
      cards:
            # Vandaag
            {{ states.sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag.state }}
          state_image:
            plastic: /local/tmp/pmd.png
    conditions:
      - entity: binary_sensor.eerste_helft
        state: 'on'
  - card:
      cards:
            # Morgen
            {{ states.sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen.state }}
          name: Type
          state_image:
    conditions:
      - entity: binary_sensor.nacht
        state: 'off'
type: vertical-stack

zo ziet het eruit dat die blijft laden de afbeelding. Enig idee waarom die de afbeelding niet laat zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCWe1QFh8PghIA-A2bJIqBUPjgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTa2iSbb9M1ADOZTIkzOkW7g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-07-2023 10:34 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
Septillion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:04:
@davyjanssen Kan je eens laten zien wat er bij jouw in dev tools te zien is bij 'sensor.afvalinfo_afval_voor_vandaag'?

En heb je na het aanmaken van de 'www' folder HA herstart?
Ha herstart geen succes.

bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8n0eVPL-4KLAVe5jwLFXvf3RD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q72o568XboUcNeSOhEQf5x6g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Septillion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:42:
@Weerz Je probleem is dat wat je in je scripts.yaml hebt staan geen scripts zijn :+ Dat is de config van HomeWizard. Deze zou je eventueel in een losse file kunnen doen maar lijkt me makkelijker als je HW gewoon via de UI toevoegt :)

[edit]
Bij nader inzien lijkt me dit de restful integratie.

Dan zou je kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
default_config:

frontend:

rest: !include restful.yaml

En 'restful.yaml'
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  sensor:
Klopt, idd restful integratie.
Thanks. Ben het nog aan het uitpluizen en begrijp :+ No luck so far O-)
Heb nu een copy/past gedaan en restart. Zie ze wel in de entities. Krijg alleen geen data.
Er is wel connectie en de integrtion van de P1 leest uit.

Zet ik het in configuation, dan werkt het. 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@davyjanssen Morgen blijft laden omdat state none is en daar is geen image van. Waarom vandaag blijft laden durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar als ik bij mij kijk is de state die op het scherm komt niet met een hoofdletter. Het zou dus best kunnen zijn dat state hoofdletter gevoelig is. Probeer Papier eens met een hoofdletter te schrijven?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
Janoz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:52:
@davyjanssen Morgen blijft laden omdat state none is en daar is geen image van. Waarom vandaag blijft laden durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar als ik bij mij kijk is de state die op het scherm komt niet met een hoofdletter. Het zou dus best kunnen zijn dat state hoofdletter gevoelig is. Probeer Papier eens met een hoofdletter te schrijven?
Moet ik dit in de file editor aanpassen of in de kaart configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

davyjanssen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:13:
[...]

Moet ik dit in de file editor aanpassen of in de kaart configuratie?
Dit stukje:

YAML:
1
2
3
4
5
          state_image:

Het is idd hoofdlettergevoelig zoals @Janoz al aanhaalde.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
Sp33dFr34k schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:32:
[...]

Dit stukje:

YAML:
1
2
3
4
5
          state_image:

Oke dank je wel. Ik heb het gewijzigd. Even afwachten wanneer er weer afval opgehaald wordt of die dan de afbeelding vertoont. Ik kom hierop terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
Sp33dFr34k schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:32:
[...]

Dit stukje:

YAML:
1
2
3
4
5
          state_image:

om eventueel een test uit te voeren:

wanneer er geen kliko aan de weg hoeft voor morgen en vandaag dat ik dan een afbeelding van een kliko kan laten zien ik heb de afbeelding al geupload. alleen wat voor code moet ik er bij zetten en moet ik dan ook nog iets inde file editor zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

Het is inderdaad hoofdletter gevoelig

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 12:26
davyjanssen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:40:
[...]

Oke dank je wel. Ik heb het gewijzigd. Even afwachten wanneer er weer afval opgehaald wordt of die dan de afbeelding vertoont. Ik kom hierop terug :)
In de dev tools, states kan je handmatig de state aanpassen. Dan hoef je niet te wachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
water_escape schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:50:
Hebben meer mensen dit?In de maandview van energy dashboard zie ik 0kWh staan ineens.
Ook kan ik nergens vinden waarom dit niet zou gebeuren. Op dag niveau doet hij het wel (op sommige dagen na)

(yes, solar wijkt ook af, maar dit komt omdat de Enlighten update niet meer werkte, die heb ik reeds geupdate.)

[Afbeelding]
Niemand die hier ook last van heeft? Iemand die mij kan adviseren waar te kijken waarom Maand kWh op 0 blijft?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Niemand die hier ook last van heeft? Iemand die mij kan adviseren waar te kijken waarom Maand kWh op 0 blijft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNh5wFSDITpRc3veuBuZYpRc-Ng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GcoAMM5kw2QS3fnlCJLIHCK1.png?f=user_large

Werkt hier prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik begrijp het niet. Ik zit nog op 6.3
Op dagniveau werkt het wel, maar op week en maand niveau niet.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 20:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

water_escape schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:50:
Hebben meer mensen dit?In de maandview van energy dashboard zie ik 0kWh staan ineens.
Ook kan ik nergens vinden waarom dit niet zou gebeuren. Op dag niveau doet hij het wel (op sommige dagen na)

(yes, solar wijkt ook af, maar dit komt omdat de Enlighten update niet meer werkte, die heb ik reeds geupdate.)

[Afbeelding]
Je getallen kloppen niet (zal zijn omdat je iets handmatig hebt gecorrigeerd).

Inkomend (vanaf grid + panelen): 376,5 kWh
Uitgaand (naar grid + auto + huis): 500.5 kWh

Eigenlijk zou huis dus niet 0 moeten zijn maar -124 kWh. Maar aangezien het huis alleen kan verbruiken (en niet genereren) zal ergens in de code dit negatieve getal op 0 gesteld worden. Zal dus goed komen zodra je uit de maand bent waarin je e.e.a. met de hand hebt aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 14-07-2023 10:31 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Weerz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:17:
Klopt, idd restful integratie.
Thanks. Ben het nog aan het uitpluizen en begrijp :+ No luck so far O-)
Heb nu een copy/past gedaan en restart. Zie ze wel in de entities. Krijg alleen geen data.
Er is wel connectie en de integrtion van de P1 leest uit.
Als je dan entiteiten hebt wordt het nu wel goed gelezen dan :)
Zet ik het in configuation, dan werkt het. 8)7 |:(
Hoe bedoel je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@Septillion
Nevermind, inmiddels na een nacht slapen zaten ze in het systeem en kon ik ze zien bij entities.
Why, geen idee. Heb steeds ene restart gedaan van HA. Zou je verwachten dat ze er gelijk in zitten.

Hetgeen wat ik nog moet begrijpen/lezen is dat je aangaf dat er yaml in mijn script stond en zie het niet :?
Scripten is nog redelijk nieuw O-)

Heb SolarEdge modbus aangezet om zo meer info te krijgen.
Nu zitten hier standaard entities in. Lijkt me dat je degene die je graag in een aparte card wilt dat dit kan.
Is dat op zoek gaan naar de unieke ID van deze entiteit en toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KIrbblx8Aqqsvncae0XRYSTnxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QXmWvqBAWHWg2C09oWHdzIq0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
HuismAndré schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Je getallen kloppen niet (zal zijn omdat je iets handmatig hebt gecorrigeerd).

Inkomend (vanaf grid + panelen): 376,5 kWh
Uitgaand (naar grid + auto + huis): 500.5 kWh

Eigenlijk zou huis dus niet 0 moeten zijn maar -124 kWh. Maar aangezien het huis alleen kan verbruiken (en niet genereren) zal ergens in de code dit negatieve getal op 0 gesteld worden. Zal dus goed komen zodra je uit de maand bent waarin je e.e.a. met de hand hebt aangepast.
Er is niks handmatig aangepast. Maar de Solar heeft er een paar dagen uit gelegen door een update en daardoor werkte die niet meer in HA. Deze draaien inmiddels weer. Maar ik denk dat je wat beschrijft heel goed zou kunnen. Ziet deze maand er dus even vreemd uit helaas.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Weerz Was er schijnbaar toch een hickup in de berichten ofzo.

OVer scrips, niet elke code is een script ;) Een script bestaat alleen maar uit uit te voeren acties. Ofwel, een automation zonder triggers. Aanmaken van sensoren valt gewoon onder een integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@water_escape En je gebruikt zeker geen all time sensor?

Want dan mist dat gebruik in je stats. Je hebt de stroom wel opgewekt maar HA weet van niets. En gezien HA geen weet heeft van je eigen verbruik maar deze moet berekenen uit je PV, accu en netgebruik lijk je dus puur meer geëxporteerd te hebben dan geïmporteerd dus ja, dan kan je geen eigen verbruik hebben gehad.

Als je een all time sensor gebruikt dan komt het er als nog weer bij als de sensor weer werkt. Misschien op het verkeerde moment maar het totaal klopt dan wel.

Voor nu, als je opwek van die dagen nog kunt vinden zou je dat handmatig toe kunnen voegen om de HA totalen weer te laten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
-Casper schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:47:
[...]

In de dev tools, states kan je handmatig de state aanpassen. Dan hoef je niet te wachten :+
Oke bedankt ga ik straks proberen. Alleen wanneer er geen kliko is wil ik graag een kliko afbeelding laten zien. Ipv dat die dan constant blijft draaien. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
davyjanssen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Oke bedankt ga ik straks proberen. Alleen wanneer er geen kliko is wil ik graag een kliko afbeelding laten zien. Ipv dat die dan constant blijft draaien. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Een afbeelding van een lege kliko toewijzen op de state "None", "none", "geen"
(afhankelijk van de integratie)

[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 14-07-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:41
Willen jullie met mij mee denken?
- Klopt mijn YAML? (heb via GUI deze automation gemaakt)
- Heb ik een trigger nodig?

Doel is;
Balkon licht gaat in de ochtend en avond aan.
Maar alleen als de zon op is voor 07:00 uur (dus in de zomer zal verlichting niet aan gaan en in de herfst en winter wel)
En alleen als de zon voor 22:00 uur onder gaat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

alias: Balkon verlichting aan
trigger: []
condition:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: time
            after: "07:00:00"
          - condition: sun
            before: sunrise
        alias: Balkon aan om 0700 voor zonsopkomst
        conditions:
            after: sunset
            before: "22:00:00"
        alias: Balkon aan bij zonsondergang voor 2200 uur
action:
  - type: turn_on
    device_id: 74ab7c9408fa9974f35821d67ef00dd4
    entity_id: ad04a147abc2241de6577ddf895dd848
    domain: switch

Als ik het goed begrijp heb ik het volgende gedaan;
Trigger
- Geen

Automation
-- tijd is 07:00 uur
-- EN
-- zon is nog niet op
OF
-- zon is onder
-- EN
-- tijd is voor 22:00 uur

Actie
Verlichting aan

--edit--
Complete "aan" YAML geplakt

en nu ook mijn "uit" YAML
Doel: uit om 08:00 uur en om 22:00 uur

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

alias: Balkon verlichting uit
trigger:
  - platform: time
    at: "08:00:00"
    at: "22:00:00"
action:
  - type: turn_off

Hier heb ik dan weer wel de triggers, omdat ik wil dat om 08:00 en 22:00 uur het scripts getriggerd wordt.
Of moet ik hier ook alleen de voorwaarde if 08:00 or 22:00 uur doen?

[ Voor 31% gewijzigd door RedRayMann op 14-07-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RedRayMann schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:32:
Willen jullie met mij mee denken?
- Klopt mijn YALM? (heb via GUI deze automation gemaakt)
- Heb ik een trigger nodig?

Doel is;
Balkon licht gaat in de ochtend en avond aan.
Maar alleen als de zon op is voor 07:00 uur (dus in de zomer zal verlichting niet aan gaan en in de herfst en winter wel)
En alleen als de zon voor 22:00 uur onder gaat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

condition: or
conditions:
    conditions:
    conditions:

Als ik het goed begrijp heb ik het volgende gedaan;
Trigger
- Geen

Automation
-- tijd is 07:00 uur
-- EN
-- zon is nog niet op
OF
-- zon is onder
-- EN
-- tijd is voor 22:00 uur

Actie
Verlichting aan
Een automation zonder trigger is niet echt nuttig. Dan kun je beter een script maken.
De condition ziet er op zich wel prima uit en doet wat je wil, maar de lampen zullen nu nog steeds niet aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
TheFes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Een automation zonder trigger is niet echt nuttig. Dan kun je beter een script maken.
De condition ziet er op zich wel prima uit en doet wat je wil, maar de lampen zullen nu nog steeds niet aan gaan.
Ik heb mijn post iets gewijzigd, ik zag dat ik niet de hele YAML geplakt had.

Ik begrijp dat ik dus altijd een trigger nodig heb om de activiteit te triggeren.
En ik zie nu dat al mijn andere scrips (nog niet veel) ook een trigger hebben.

Nu ff zoeken wat ik in de trigger moet zetten. Want dit is wel tijd getriggerd, maar juist erg dynamisch.

--edit--
Ik moet nog veel leren, overal had ik YALM ipv YAML
Gecorrigeerd :-)

[ Voor 5% gewijzigd door RedRayMann op 14-07-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RedRayMann schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Ik heb mijn post iets gewijzigd, ik zag dat ik niet de hele YALM geplakt had.

Ik begrijp dat ik dus altijd een trigger nodig heb om de activiteit te triggeren.
En ik zie nu dat al mijn andere scrips (nog niet veel) ook een trigger hebben.

Nu ff zoeken wat ik in de trigger moet zetten. Want dit is wel tijd getriggerd, maar juist erg dynamisch.
trigger op de sunset en sunrise events. In de condition zullen dan de tijden gecheckt worden.
Er is een aparte sun trigger die je daarvoor kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
TheFes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:47:
[...]

trigger op de sunset en sunrise events. In de condition zullen dan de tijden gecheckt worden.
Er is een aparte sun trigger die je daarvoor kunt gebruiken.
Tnx, heb nu ook twee tijd triggers, maar deze zijn dan niet relevant?

Want ik dacht, als ik alleen sunrise doe, en sunrise is (bijvoorbeeld) 0600 dan gaat om 0700 uur niet het het licht aan.
Dus dan moet er een trigger zijn om 0700 uur om te checken of het wel/niet sunrise is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
trigger:
    at: "07:00:00"
  - platform: sun
    event: sunrise
    offset: 0
    event: sunset
condition:
    conditions:
        conditions:
        conditions:
action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RedRayMann schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Tnx, heb nu ook twee tijd triggers, maar deze zijn dan niet relevant?

Want ik dacht, als ik alleen sunrise doe, en sunrise is (bijvoorbeeld) 0600 dan gaat om 0700 uur niet het het licht aan.
Dus dan moet er een trigger zijn om 0700 uur om te checken of het wel/niet sunrise is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
trigger:
    at: "07:00:00"
    event: sunrise
    event: sunset
condition:
    conditions:
        conditions:
        conditions:
action:
Je moet even duidelijk maken wat je nu precies wil, want dat is me nog steeds niet duidelijk.

Mijn gok:
De lamp moet aangaan om 7:00, mits de zon nog niet op is
De lamp moet aangaan bij zonsondergang, mits dat voor 22:00 is.

Als dat klopt, dan zijn je triggers:
- 7:00
- zonsondergang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
CappieL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Een afbeelding van een lege kliko toewijzen op de state "None", "none", "geen"
(afhankelijk van de integratie)
Oke, dit hoeft alleen maar in de kaart configuratie? En hief niks toegevoegen aan de file editor ? Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
TheFes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Je moet even duidelijk maken wat je nu precies wil, want dat is me nog steeds niet duidelijk.

Mijn gok:
De lamp moet aangaan om 7:00, mits de zon nog niet op is
De lamp moet aangaan bij zonsondergang, mits dat voor 22:00 is.

Als dat klopt, dan zijn je triggers:
- 7:00
- zonsondergang
Excuus, ik dacht dat het duidelijk was.
En inderdaad;
- lamp aan om 0700 mits de zon nog niet op is
- lamp aan bij zonsondergang, mits dat voor 22:00 uur is

Er is een losse automatisering die de verlichting uit zet op bepaalde tijden.

Super bedankt voor het meedenken en mij de juiste kant op sturen

[ Voor 4% gewijzigd door RedRayMann op 14-07-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedRayMann De triggers sunrise en 22:00 kunnen eruit. Die zullen nooit de conditie waar maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
davyjanssen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Oke, dit hoeft alleen maar in de kaart configuratie? En hief niks toegevoegen aan de file editor ? Bedankt alvast
In je kaart-config een extra regeltje (gft, pmd, grijs, papier, "niets")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
davyjanssen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Je zult het plaatje natuurlijk ook moeten hebben en in de juiste map moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Septillion schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:28:
@RedRayMann De triggers sunrise en 22:00 kunnen eruit. Die zullen nooit de conditie waar maken :)
Tnx, @TheFes gaf inderdaad ook dit advies/tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:04:
@water_escape En je gebruikt zeker geen all time sensor?

Want dan mist dat gebruik in je stats. Je hebt de stroom wel opgewekt maar HA weet van niets. En gezien HA geen weet heeft van je eigen verbruik maar deze moet berekenen uit je PV, accu en netgebruik lijk je dus puur meer geëxporteerd te hebben dan geïmporteerd dus ja, dan kan je geen eigen verbruik hebben gehad.

Als je een all time sensor gebruikt dan komt het er als nog weer bij als de sensor weer werkt. Misschien op het verkeerde moment maar het totaal klopt dan wel.

Voor nu, als je opwek van die dagen nog kunt vinden zou je dat handmatig toe kunnen voegen om de HA totalen weer te laten kloppen.
waar en hoe zou ik dit handmatig toe kunnen voegen? Want de data heb ik wel idd in de zonnepanelen app zelf.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Gebruikt hier iemand een smartwatch met Wear OS? Home Assistant notificaties en template tiles werken prima, maar krijg die entity tile niet werkend. Je moet entities toevoegen door ze te selecteren uit een lijst, maar de tile blijft zeggen dat ik entities moet toevoegen ("Kies entiteiten in"), iemand hier hetzelfde probleem gehad en een mogelijke fix?

[ Voor 3% gewijzigd door Sp33dFr34k op 14-07-2023 13:56 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@water_escape Via Dev tools => Statistics => Grafiek icoon naast een entity.

Je kan alleen geen nieuwe periode toevoegen, alleen een corrigeren. Dus je zal ze waarschijnlijk bij een andere dag moeten toevoegen waar je al wel stats van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:56:
Gebruikt hier iemand een smartwatch met Wear OS? Home Assistant notificaties en template tiles werken prima, maar krijg die entity tile niet werkend. Je moet entities toevoegen door ze te selecteren uit een lijst, maar de tile blijft zeggen dat ik entities moet toevoegen ("Kies entiteiten in"), iemand hier hetzelfde probleem gehad en een mogelijke fix?
Je bedoelt deze tile?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K3nK8GVoDwVotDW4T8KSezgsvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nOE7Dy8dzA6BGtGE2Qur54gh.jpg?f=user_large

Werkt op mijn Pixel Watch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:03
Hi allemaal,

Sinds kort maak ik hier gebruik van picnic en kwam erachter dat er ook een integratie voor was.

Die integration geeft mooi een aantal sensors, maar hierbij zit ook de datum (heb ik natuurlijk niks aan want ik weet wanneer ze komen leveren).

Ik zou graag alleen de tijd willen weten van begin levertijd + eind levertijd, en hier het gemiddelde van nemen en dit op mn dashboard zetten.

Ik zag in vorige delen dat @Hmmbob een mooi google cast plankje had met daarop een nest hub (Duh) met daar op weer een soort info scherm met de tijden.

Helaas kan ik daarvan niks meer op github vinden en vroeg mij af of jullie mij de goede richting in kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
CappieL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:36:
[...]

In je kaart-config een extra regeltje (gft, pmd, grijs, papier, "niets")
Oke dank je wel ga straks even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:13

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier een migreerder van Domoticz naar Home Assistant en heb nog een issue met de 'automatische' verlichting in de woonkamer. Deze deed het licht aan als het 5 minuten donker genoeg was en er is beweging. En het licht uit als het 5 minuten weer licht genoeg was. Deze 5 minuten zitten er in zodat niet bij elk wolkje voor de zon de verlichting inschakelt en weer uit ;)

In domoticz had ik daarvoor 3 scripts
1 - Bepalen of het te donker in de woonkamer was.
Elke minuut kijken of de Pir - lux onder drempelwaarde zit
er onder is variabele +1
er boven is variabele -1
variabele = 5 dan 'helper' op aan zetten
variabele = 0 dan 'helper' op uit zetten

2 - Is er beweging in de woonkamer:
Als de PIR niet leeg is en
Het donker genoeg is en
Er was beweging in de afgelopen 5 minuten en
Niet alles 10 minuten geleden is gewijzigd via de masterswitch
Dan de lampen aan

3 - Kan het licht uit in de woonkamer:
Als de PIR niet leeg is en
Het licht genoeg is en
Alle lampen staan aan
Dan de lampen uit

Volgens mij zijn 2 en 3 nog wel te doen in HA maar kan ik 1 ook simpel doen in HA?
Mijn 'probleem' is dat ik in Domoticz elke minuut dit script aftrapte maar nu wil ik dat in HA eigenlijk niet meer doen.

Of zijn er andere manieren om tot zo'n zelfde oplossing te komen

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
In HASSIO probeer ik een synology share te mounten via Settings\System\Storage, maar dit lukt helaas niet.
Ik gebruik CIFS.
IP Adres van de synology + de gedeelde map, maar ik krijg een foutmelding:
"Mounting Music did not succeed. Check host logs for errors from mount or systemd unit mnt-data-supervisor-mounts-Music.mount for details"

Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mr.Viper Zou zeggen, in HA 1 vooral niet doen. Je kunt gewoon triggeren op 5 minuten boven of onder een waarde (for parameter in een numeric state trigger). Pollen is in HA inderdaad zelden de slimme oplossing.

Enige dat niet kan is een for gebruiken bij een numerieke conditie. Dat zou je kunnen oplossen door een template sensor te maken die de for doet of een helper met een automation met dus bovenstaande trigger. Zelf heb ik een vergelijkbare situatie en daar gewoon besloten het te negeren. Als ik exact het licht aan zet (of in jouw geval, binnen kom lopen) als het net 10 sec te donker is zet ik gewoon het licht aan. De hysterese de andere kant op zorgt dat het dan minimaal 5 minuten aan staat ook al was het dus eigenlijk niet te donker. Je zit dan toch op het randje.

Verder voor 2, waarom check je op leeg? :p Of heb je een pir die gaat spoken als deze leeg is?

En 3 is denk ik nog de makkelijkste. Gewoon numeric state trigger met een for parameter. Check op lampen aan hoef je niet te doen, niets ontploft als je lampen nogmaals uit probeert te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DarkAllMan Wat is je install? Gewoon HA OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@TheFes Ik heb even een vraagje, en denk dat jij er wel bekend mee bent.

Ik heb ooit hier onze Google Home`s toegevoegd aan Home Assistant zoals in deze video, waar je een project aanmaakt. Hierna kon ik alles via stem besturen in huis.

Het enige nadeel (volgens mij) is Google continue verbinding moet maken met je server. Het liefst gooi ik altijd alles dicht hier in huis, omdat wij toch buitens huis nooit op de server hoeven te zijn.

Klopt het dus dat als je wijzigingen doorvoert in je HA, dat deze integratie dan continue verbinding moet maken met je server/HA, of kun je dit op een bepaalde manier ook lokaal verbinden, zodat wijzigingen gewoon doorgevoerd worden in Google Home?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wachten... schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:46:
@TheFes Ik heb even een vraagje, en denk dat jij er wel bekend mee bent.

Ik heb ooit hier onze Google Home`s toegevoegd aan Home Assistant zoals in deze video, waar je een project aanmaakt. Hierna kon ik alles via stem besturen in huis.

Het enige nadeel (volgens mij) is Google continue verbinding moet maken met je server. Het liefst gooi ik altijd alles dicht hier in huis, omdat wij toch buitens huis nooit op de server hoeven te zijn.

Klopt het dus dat als je wijzigingen doorvoert in je HA, dat deze integratie dan continue verbinding moet maken met je server/HA, of kun je dit op een bepaalde manier ook lokaal verbinden, zodat wijzigingen gewoon doorgevoerd worden in Google Home?
Gaat niet, de calls vanuit google komen extern binnen, daar kom je niet onderuit. Enige wat je kunt doen is monitoren waar de calls vandaan komen, die whitelisten en voor de rest alles dichtgooien in de firewall, dat heb ik ook zo gedaan (via Cloudflare).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Je bedoelt deze tile?
[Afbeelding]

Werkt op mijn Pixel Watch prima.
Ik klik op add tile, dan deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLqzXPlBwTBlkT9w891CND2Keig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CWcZvVbj1Qu0n8wwoUeYjXmo.png?f=user_large

En dan krijg ik alleen dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76tiRQgNeMjIJuOq7kIu-MRWARc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6bHN1ZZsO51Z4SLC1s0CLKKR.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 81 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.