Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Voluerunt schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:15:
Hi allemaal,

Sinds kort maak ik hier gebruik van picnic en kwam erachter dat er ook een integratie voor was.

Die integration geeft mooi een aantal sensors, maar hierbij zit ook de datum (heb ik natuurlijk niks aan want ik weet wanneer ze komen leveren).

Ik zou graag alleen de tijd willen weten van begin levertijd + eind levertijd, en hier het gemiddelde van nemen en dit op mn dashboard zetten.

Ik zag in vorige delen dat @Hmmbob een mooi google cast plankje had met daarop een nest hub (Duh) met daar op weer een soort info scherm met de tijden.

Helaas kan ik daarvan niks meer op github vinden en vroeg mij af of jullie mij de goede richting in kunnen helpen.
Dat kan ik wel: https://github.com/hmmbob...ster/packages/picnic.yaml

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:13
daft_dutch schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:14:
Mijn laatste project.

Ik kan nu selecteren welk apparaat gebruik maakt van de vpn of helemaal geen internet mag gebruiken.

Heb ik nodig voor mijn nieuwe red team werk omschrijving.

https://github.com/Bram-diederik/ip-rule-swicher
@daft_dutch heb je meer info? Welke hardware/software is nu hetgene je aanstuurt hiermee? Ik zie http calls met hardcoded ip's en tokens, blijft die comm intern in HA of gaat dat naar de router/gateway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Ik klik op add tile, dan deze:

[Afbeelding]

En dan krijg ik alleen dit te zien:

[Afbeelding]
Je moet in de app op je horloge de entiteiten kiezen die op die tile weergegeven moeten worden

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:37:
[...]

Je moet in de app op je horloge de entiteiten kiezen die op die tile weergegeven moeten worden
Aaaaahhhh, dat had ik zo totaal niet begrepen. Thanks! Hopelijk worden groepen nog een keer toegevoegd, dan is het ideaal :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik probeer in een mushroom card een kleur van een icoontje te veranderen bij een bepaalde stand van de zonwering, maar ik krijg het niet werkend.

code:
1
2
3
4
grey
{% if is_state('cover.current_position', '0') %}
  blue
{% endif %}

Dezelfde soort code werkt wel bij mijn input booleans (onderstaande werkt dus wel).

code:
1
2
3
4
pink
{% if is_state('input_boolean.slaapkamer_romantiek_scene', 'on') %}
  grey
{% endif %}

Officieel wordt de cover.current_position niet gevonden in de entities, maar hij werkt wel als call service. Ik denk dus dat het daarin zit.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb het inmiddels gevonden.

code:
1
2
3
4
5
     {% if state_attr('cover.zonwering_achtertuin', 'current_position') | int == 80 %}
      blue
    {% else %}
      grey
    {% endif %}

Deze code werkt.

Ik zat later wel te denken dat het misschien nog fijner werkt met een input boolean, want deze verander direct zodra je erop klikt. Bij deze veranderd hij pas van kleur zodra hij op die positie is (dus het duurt even voordat de kleur aanpast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:06:
Ik probeer in een mushroom card een kleur van een icoontje te veranderen bij een bepaalde stand van de zonwering, maar ik krijg het niet werkend.

code:
1
2
3
4
grey
{% if is_state('cover.current_position', '0') %}
  blue
{% endif %}

Dezelfde soort code werkt wel bij mijn input booleans (onderstaande werkt dus wel).

code:
1
2
3
4
pink
{% if is_state('input_boolean.slaapkamer_romantiek_scene', 'on') %}
  grey
{% endif %}

Officieel wordt de cover.current_position niet gevonden in de entities, maar hij werkt wel als call service. Ik denk dus dat het daarin zit.
Even wat uitleg, bovenstaande werkt alleen op het moment dat je template false is.
Je hebt nu resultaat is nu namelijk altijd pink (in het tweede voorbeeld) en zodra je template true wordt krijg je daar grey bij.
Dan krijg je een incorrecte combinatie van twee kleuren tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Even wat uitleg, bovenstaande werkt alleen op het moment dat je template false is.
Je hebt nu resultaat is nu namelijk altijd pink (in het tweede voorbeeld) en zodra je template true wordt krijg je daar grey bij.
Dan krijg je een incorrecte combinatie van twee kleuren tegelijk.
Klopt die laatste code dan wel die ik heb toegevoegd?

Sowieso ga ik even kijken of ik toch maar iets met input booleans ga doen, want ik vindt het eigenlijk niet zo mooi dat je niet direct een input ziet als je erop klikt. De kleur veranderd pas zodra het scherm daadwerkelijk op die positie is.

Ik wil dat de kleur direct veranderd als ik op de knop "zonnescherm 50%" klik in de HA dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Klopt die laatste code dan wel die ik heb toegevoegd?

Sowieso ga ik even kijken of ik toch maar iets met input booleans ga doen, want ik vindt het eigenlijk niet zo mooi dat je niet direct een input ziet als je erop klikt. De kleur veranderd pas zodra het scherm daadwerkelijk op die positie is.

Ik wil dat de kleur direct veranderd als ik op de knop "zonnescherm 50%" klik in de HA dashboard
Die laatste code klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

DarkAllMan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:10:
In HASSIO probeer ik een synology share te mounten via Settings\System\Storage, maar dit lukt helaas niet.
Ik gebruik CIFS.
IP Adres van de synology + de gedeelde map, maar ik krijg een foutmelding:
"Mounting Music did not succeed. Check host logs for errors from mount or systemd unit mnt-data-supervisor-mounts-Music.mount for details"

Hoe nu verder?
Ik heb het volgende hiervoor in mijn config.yaml staan:

YAML:
1
2
3
4
# For mounting SMB Network media
# Note - if the mount doesn't work, substitute vers=3.0 with  vers=1.0 or vers=2.1
shell_command:
  mount_nas_folder: mkdir -p /media/nasfiles;mount -t cifs -o vers=3.0,noserverino,username=USERNAME,password=PASSWORD,domain=WORKGROUP //192.168.1.4/music /media/nasfiles

Waarbij uiteraard USERNAME, PASSWORD en IP ADRES juist moeten zijn. Als de NAS aanstaat en je herstart HA zou het moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 15-07-2023 15:39 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Wat is een goede integratie voor de UV waarde (huidig en maximum voor de huidige dag)?

Ik gebruik OpenUV maar deze geeft voor Nederland toch altijd max tussen 7.0 en 7.9 terwijl de KNMI vaker afwijkende waardes geeft (bijvoorbeeld 4, 5 of 6).

Ik moet mij helaas altijd insmeren vanwege bepaalde medicatie en kijk altijd op mn tablet voor de UV index :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn LG Hombot weer eens onder het stof vandaan gehaald (pun intended). Maar nu krijg ik deze niet meer aan de praat met HA.
Ik gebruik het volgende custom_component: https://github.com/ericpignet/home-assistant-lg_hombot
Het component is in 2020 voor het laatst bijgewerkt, dus ik heb een versienummer toegevoegd in de manifest.json (https://developers.home-a...gration-changes/#versions).

nvm...
vorkje die wel werkt én wordt bijgehouden: https://github.com/plakna/ha-lg-hombot

[ Voor 52% gewijzigd door timovd op 15-07-2023 17:58 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
vdr01 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Ik heb het volgende hiervoor in mijn config.yaml staan:

YAML:
1
2
3
4
# For mounting SMB Network media
# Note - if the mount doesn't work, substitute vers=3.0 with  vers=1.0 or vers=2.1
shell_command:
  mount_nas_folder: mkdir -p /media/nasfiles;mount -t cifs -o vers=3.0,noserverino,username=USERNAME,password=PASSWORD,domain=WORKGROUP //192.168.1.4/music /media/nasfiles

Waarbij uiteraard USERNAME, PASSWORD en IP ADRES juist moeten zijn. Als de NAS aanstaat en je herstart HA zou het moeten werken.
Er is toch geen reden meer om het zo te doen nu HA OS zelf het mounten van shares ondersteunt, zowel nfs als smb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik probeer in Home Assistant een mooi en simpel weersoverzicht te krijgen voor de komende uren en de daarbij horende icoontjes (zoals een zonnetje, wolkje, regen etc).

Ik probeer dit met buienradar voor elkaar te krijgen, maar wat ik ook probeer. Ik krijg dezelfde output als het huidige weer (dit uur).
Ik heb ook al geprobeerd om in HACS te zoeken naar een mooie oplossing, maar het lijkt erop dat er geen enkele integratie is die dit ondersteund.

Ik bedoel een beetje zoals onderstaande afbeelding (het bovenste gedeelte ervan), maar dan voor of de komende 5 uren (dus per uur een icoontje). Of een geheel overzicht van 8:00 in de ochtend, tot 20:00 in de avond met intervallen van 2 uur.

Bestaat zo iets, of moet je echt zelf gaan knutselen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JteNYbUMMwby4DjxfO8RJnNGOvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pGae2XVB6M6dvCk7myEJ9tx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

RudolfR schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Er is toch geen reden meer om het zo te doen nu HA OS zelf het mounten van shares ondersteunt, zowel nfs als smb?
Goed punt. Mijn antwoord was als gebruiker en zeker niet als expert :*)

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:56:
Ik probeer in Home Assistant een mooi en simpel weersoverzicht te krijgen voor de komende uren en de daarbij horende icoontjes (zoals een zonnetje, wolkje, regen etc).

Ik probeer dit met buienradar voor elkaar te krijgen, maar wat ik ook probeer. Ik krijg dezelfde output als het huidige weer (dit uur).
Ik heb ook al geprobeerd om in HACS te zoeken naar een mooie oplossing, maar het lijkt erop dat er geen enkele integratie is die dit ondersteund.

Ik bedoel een beetje zoals onderstaande afbeelding (het bovenste gedeelte ervan), maar dan voor of de komende 5 uren (dus per uur een icoontje). Of een geheel overzicht van 8:00 in de ochtend, tot 20:00 in de avond met intervallen van 2 uur.

Bestaat zo iets, of moet je echt zelf gaan knutselen?

[Afbeelding]
Als je een weather integration hebt met hourly forecast, dan geeft de weather card gewoon wat jij wil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv_3SKVhwHl2pPX_JV4-leVCpys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzcadRjBtM10CU5bW0vHIESC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:01:
[...]

Als je een weather integration hebt met hourly forecast, dan geeft de weather card gewoon wat jij wil
[Afbeelding]
Mag ik vragen welke weer integratie je dan gebruikt? Want heb net al wat dingen geprobeerd, maar kreeg het er niet uit.

En als ik het dus goed begrijp dan heeft buienradar geen hourly updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:04:
[...]

Mag ik vragen welke weer integratie je dan gebruikt? Want heb net al wat dingen geprobeerd, maar kreeg het er niet uit.

En als ik het dus goed begrijp dan heeft buienradar geen hourly updates?
Ik heb met.no (de standaard weather integratie in HA), tomorrow.io, pirate weather en open weather map met hourly updates. Zijn allemaal gratis te gebruiken (bij alles behalve met.no wel een account nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 15-07-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:07:
[...]

Ik heb met.no (de standaard weather integratie in HA), tomorrow.io, pirate weather en open weather map met hourly updates. Zijn allemaal gratis te gebruiken (bij alles behalve met.no wel een account nodig)
Ik wilde al even kijken naar open wether map, maar ook daar heb je een account nodig om een api te krijgen toch?

Verkeerd gelezen.
Dus openweathermap is diegene die je in dat voorbeeld hebt neem ik aan?

Ik ga er even naar kijken

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 15-07-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Ik wilde al even kijken naar open wether map, maar ook daar heb je een account nodig om een api te krijgen toch?

Verkeerd gelezen.
Dus openweathermap is diegene die je in dat voorbeeld hebt neem ik aan?

Ik ga er even naar kijken
Nee, mijn voorbeeld is mijn eigen gemaakte template weather entity die de data van de 4 die in eerder noemde combineert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Nee, mijn voorbeeld is mijn eigen gemaakte template weather entity die de data van de 4 die in eerder noemde combineert
Oke duidelijk verhaal.

Ik moet alleen even kijken wat er mis gaat, want mijn API wordt niet geaccepteerd in HA van Openweathermap

Het is een probleem die blijkbaar wel meer voor komt.

https://community.home-as...p-openweathermap/450817/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:29:
[...]

Oke duidelijk verhaal.

Ik moet alleen even kijken wat er mis gaat, want mijn API wordt niet geaccepteerd in HA van Openweathermap

Het is een probleem die blijkbaar wel meer voor komt.

https://community.home-as...p-openweathermap/450817/7
Probeer het anders even met met.no, heb je geen integratie voor nodig
https://www.home-assistant.io/integrations/met/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:51:
[...]

Probeer het anders even met met.no, heb je geen integratie voor nodig
https://www.home-assistant.io/integrations/met/
Het duurde een tijd voordat ik de mail kreeg over dat het even kon duren voordat de API actief was.
Deze is inmiddels actief.

Ik heb nu een weer forecast met intervallen van 3 uur. Op zich komt dat meer in de buurt van wat ik wil, maar ik wil het voor de komende (laten we zeggen) 5 uur hebben.

Ik probeer wel wat dingen toe te voegen en aan te passen, maar krijg het maar niet voor elkaar.
Ik zou verwachten omdat ik hourly heb aangegeven in de configuratie, dat hij het dan ook hourly laat zien. Maar dat doet hij dus niet.

@TheFes Ik heb het nu eindelijk voor elkaar met de met.no integratie.
Ik had al een weather integratie, en ik dacht dat dat de standaard was. Maar ik moest die Met.no nog toevoegen. Ik kwam er alleen achter dat ik dan moest zoeken op Meteorologisk en niet op met.no

Dit is precies wat ik zoek. Nu nog even een keer uitzoeken hoe ik langere update dan de komende 5 uur kan tonen, maar voor nu is dit al perfect.

[ Voor 30% gewijzigd door Wachten... op 15-07-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Aaaaahhhh, dat had ik zo totaal niet begrepen. Thanks! Hopelijk worden groepen nog een keer toegevoegd, dan is het ideaal :)
Helper aanmaken die middels een automation de groep bediend?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
Ben ik de enige die sinds de update naar de meest recente versie van Z-Wave (wat moest omdat ik anders HA niet verder kon updaten) contnue wegvallende Fibaro tussenstekkers heeft? Dat was zo stabiel als het maar kon, en ik doe die update en alles valt om de haverklap uit.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
Leuke toevoeging aan het Energy Dashboard (mogelijk al enegie tijd, ik heb even gewacht met updaten), een Self-sufficiency quota:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ZwrTjI7pLCKn0U4WvxK1IcjJ.png

Als ik het goed begrijp is dat het percentage energie wat je woning verbruikt heeft wat direct (dus zonder eerst terugleveren aan het net, en later weer afnemen) uit je zonnepanelen is gekomen. Dat is nuttige info voor als je nadenkt over een thuisaccu. Het is ook een waarde om in de gaten te houden voor en na het moment dat je een thuisaccu hebt geplaatst, want daaraan kun je zien in hoeverre je accu het salderen vervangt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een esp32 Wrover met cam, stream poort 8080 snapshot poort 8081

Dit functioneert "redelijk" dat wil zeggen dat met VLC en/of webinterface naar http://<ip>:poort levert wisselende resultaten --> halve images of erger nada. en soms gewone normale plaatjes .. oftewel resultaat varieert nogal, kwaliteit van de plaatjes zelf zijn acceptabel genoeg voor het doel

Het doel is dat ik de plaatjes op basis van event(s) ga versturen (lees getriggert door lichtsensor bijvoorbeeld)

wie kan me wat advies geven over hoe ik dit beter kan doen, communitie.hass is dit ook beetje de doorsnee + internet laat weinig los ..

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 15-07-2023 23:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
.

[ Voor 88% gewijzigd door new_guy op 15-07-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Klopt het dat als je met trigger ID`s werkt in een automation, dat je deze niet kunt "runnen" (testen).

Ergens is het wel logisch, want je stopt meerder automations in 1 automation, echter zou ik ze wel nog graag willen testen om te kijken of ze werken.

Zie ik iets over het hoofd? Want ook in de automation zelf kan ik ze niet "runnen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Wachten... De complete automation kan je inderdaad niet runnen. Individuele acties wel, uitgaande dat je geen templates op basis van de trigger erin hebt zitten.

Wil je de trigger en/of geheel testen kan je altijd dan de trigger laten gebeuren. Als je de UI open hebt zie je dat dan ook. En als het lastig is de state in de echte wereld te maken kan je altijd via dev tools zelf de state van een entity aanpassen ter test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
_eLMo_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:09:
Ik ben nu een half jaartje met Home Assistant bezig en heb nu het laden van mijn auto, het gebruik van de frituurpan en mijn audio installatie geautomatiseerd. Ik ben van huis uit programmeur en moet zeggen dat het allemaal wel vrij ingewikkeld word.

Ik heb veel template sensors nodig in een yaml, en extra helpers, en flink wat automations. Voor mijn gevoel kan het allemaal wel wat simpeler, of in ieder geval meer op 1 plek.

Heeft er iemand suggesties? Ik zie dat veel mensen NodeRed gebruiken, is dat een goede stap? Of is dat enigszins hetzelfde maar dan anders?
Het is al even geleden dat je deze post hebt geplaatst, maar ik wilde toch even een reactie geven.
Ik ben zelf niet al te technisch onderlegd en zocht dus 4 jaar geleden een makkelijke weg om te "programmeren"

Ik was eerst begonnen met de Automations in Home assistant, maar ik vond dat vrij complex, en begreep niet heel veel van de YAML files etc. (vooral omdat het spatiegevoelig is). Ik ben toen dus met Nodered begonnen en dat bevalt (beviel) me erg goed.

Nu ben ik laatst (geforceerd) aan de slag gegaan met automations, en er is echt heel veel veranderd in Home Assistant. Je merkt en ziet gewoon dat alles meer op elkaar ingespeeld is. Ik denk dat ik langzaam aan meer met automations ga doen, en dat ik Nodered steeds meer links ga laten liggen. Vooral het visuele stuk in Home Assistant is nu erg fijn. Al je nu namelijk een call service aanroept voor lampen, dan krijg je gelijk visueel te zien wat er allemaal mee kan. Zoiets is er gewoon niet in Nodered. Daarnaast ga ik er ook vanuit dat de blueprints e.d. steeds fijner en beter zullen gaan werken.

Soms is het dus echt goed om weer eens wat anders te proberen na diverse grote updates binnen HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:29:
@Wachten... De complete automation kan je inderdaad niet runnen. Individuele acties wel, uitgaande dat je geen templates op basis van de trigger erin hebt zitten.

Wil je de trigger en/of geheel testen kan je altijd dan de trigger laten gebeuren. Als je de UI open hebt zie je dat dan ook. En als het lastig is de state in de echte wereld te maken kan je altijd via dev tools zelf de state van een entity aanpassen ter test.
Oh wacht, nu zie ik het inderdaad. Ik weet niet of je dat precies bedoelt, maar als ik naar de device zelf toe ga, dan zie ik daar de losse automations en kan ik ze apart runnen.

Het zou alleen mooi zijn (en wat kliks schelen) als er een dropdown komt bij automations met meerdere trigger ID`s, zodat je kan kiezen welke trigger ID je wilt runnen. Ik ga er vanuit dat dit in toekomstige updates wel gaat komen. Voor nu weet ik in ieder geval hoe ik ze kan activeren. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Wachten... schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:35:
Oh wacht, nu zie ik het inderdaad. Ik weet niet of je dat precies bedoelt, maar als ik naar de device zelf toe ga, dan zie ik daar de losse automations en kan ik ze apart runnen.
Uhm, nee, dat bedoel ik niet. Als je bij een device meerdere automations ziet dan bestaan er ook gewoon meerdere automations :+ Oa dus een automation waarin je met trigger id en een chooser werkt. Maar dan nog kan je hem daar dan niet runnen.

Ik had het dus puur over de acties in je automation die je kunt testen.
Het zou alleen mooi zijn (en wat kliks schelen) als er een dropdown komt bij automations met meerdere trigger ID`s, zodat je kan kiezen welke trigger ID je wilt runnen. Ik ga er vanuit dat dit in toekomstige updates wel gaat komen.
Een trigger kunnen faken vanuit de autmation UI zou inderdaad wel een leuke zijn, of in ieder geval trigger id's. Dan zou je dit soort dingen wat makkelijker kunnen testen. Maar dit helpt nog nog steeds niet als je trigger afhankelijke templates zou gebruiken. Dan is het gewoon fysiek triggeren of via dev tools toch nog de aangewezen methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Uhm, nee, dat bedoel ik niet. Als je bij een device meerdere automations ziet dan bestaan er ook gewoon meerdere automations :+ Oa dus een automation waarin je met trigger id en een chooser werkt. Maar dan nog kan je hem daar dan niet runnen.

Ik had het dus puur over de acties in je automation die je kunt testen.

[...]

Een trigger kunnen faken vanuit de autmation UI zou inderdaad wel een leuke zijn, of in ieder geval trigger id's. Dan zou je dit soort dingen wat makkelijker kunnen testen. Maar dit helpt nog nog steeds niet als je trigger afhankelijke templates zou gebruiken. Dan is het gewoon fysiek triggeren of via dev tools toch nog de aangewezen methode.
Ja erg zonde, want inderdaad heb je er niks aan als je alleen de "eind actie" kunt runnen. Je wilt weten of de volledige automation werkt.

Ik heb al even zitten kijken onder de Dev Tools, en ik kan daar wel kiezen voor een trigger, maar hoe kan ik dan een specifieke ID runnen om te testen?

Ik hoop wel dat dit snel een keer opgepakt kan worden, want ik wil heel wat automations over zetten, maar als ik ze op deze manier niet makkelijk kan testen, dan wordt het wel een leuke opgave. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Wachten... je kunt meerdere triggers met zelfde ID maken, ik maak dan meestal even een timebased trigger oid dan kun je dat prima testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Beekforel schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:02:
@Wachten... je kunt meerdere triggers met zelfde ID maken, ik maak dan meestal even een timebased trigger oid dan kun je dat prima testen.
Maar hoe zit dat dan met meerder motions sensors? Want als ik een ID aanmaken "bewegingssensor aan" dan moet ik daar een device aan koppelen (zoals bijvoorbeeld bewegingssensor gang). Ik kan deze ID dan niet globaal gebruiken voor de bewegingssensor op de overloop toch?

Of ik begrijp je niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Ben niet helemaal mee eens dat het nutteloos is. Immers enige dat je zou doen als je een trigger id kunt nadoen is alle bijbehorende acties uitvoeren. Enige verschil is dan dat je het in één keer doet ipv alle losse acties te moeten runnen.

En soms is het een foute actie die tot een issue leidt maar veel vaker is het de complete logica van een automation. En dan los je niet op door een nep trigger id.

Iets beter is al zelf de waarde aan te passen in dev tools. Dat is dus nog steeds NIET het trigger id, die kan je niet nadoen, die bestaat alleen in een automation nadat deze triggerde. Wat je wel kunt doen is dus de entiteit die de trigger moet geven aanpassen zodat de trigger gebeurd. Bijvoorbeeld als je wilt triggeren op een temperatuur die onder de 20 graden komt kan je die entiteit eens zelf op 18 zetten via dev tools. Of dus even een motion sensor op true te zetten om beweging na te doen.

Maar nogmaals, dat lost geen problemen op als het idee achter de automation niet klopt. :)

En juist als je ze al als losse automation hebt is overzetten niet moeilijk. Gewoon de trigger 1 op 1 copy doen, trigger id eraan, acties 1 op 1 naar een choose, condities 1 op 1 naar de choose + trigger id en klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 16-07-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Maar hoe zit dat dan met meerder motions sensors? Want als ik een ID aanmaken "bewegingssensor aan" dan moet ik daar een device aan koppelen (zoals bijvoorbeeld bewegingssensor gang). Ik kan deze ID dan niet globaal gebruiken voor de bewegingssensor op de overloop toch?

Ligt helemaal aan je automation of dat wel of niet handig kan zijn.

Het is op zich leuk om te proberen zo veel mogelijk in één automation te stoppen, maar behalve een kortere lijst met automations schiet je er verder vaak niet zo heel veel mee op. Voor HA maakt het verder niet uit, het is niet zo dat het minder resources kost, en de complexiteit voor jezelf neemt alleen maar toe.

Er zijn ook wel use cases waar het echt nuttig is, maar meestal is het alleen maar het combineren van gerelateerde automations die los van elkaar hetzelfde zouden doen.

Neemt niet weg dat ik het zelf ook veel doe hoor ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 16-07-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Ik bedoel dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
description: ""
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - switch.sensor_motion
    to: "on"
    id: beweging
  - platform: time
    at: "13:30:00"
    id: beweging
condition: []
action: []

Beide triggers zorgen voor dezelfde acties in je automaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

En wat bedoel je met globaal? Het bestaat niet in een andere automation nee, alleen in die.

Maar je mag meerdere triggers hebben die hetzelfde id hebben. Ook mag je vaker dan één keer in je automation checken op dat id (in choosers, if's of zelfs templates).

En het blijft een balanceeract of je alles in één automation zet of niet. Qua resources schiet je er inderdaad niets mee op dus het moet het voor jezelf makkelijker maken. Nu vind ik het vaak makkelijker als sterk aan elkaar gelinkte zaken in een enkele automation staan (bijvoorbeeld licht aan en licht uit zetten). Maar ze moeten dus echt wel wat met elkaar te maken hebben, anders hou ik het bij losse automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@TheFes

Maar ik heb nu bijvoorbeeld een automation waarvan er om 07:00 iets moet gebeuren, om 07:15 en om 07:30.
Dit is (lijkt mij) ideaal om met trigger ID`s te werken, want het scheelt me gewoon 2 losse automations. Ik zie wat dat betreft echt de toegevoegde waarde in van de trigger ID`s.

Echter kun je (volgens mij) geen tijd nabootsen in HA toch?
Ik zou het dan logischer/handiger vinden, als ik in die automation. de specifieke trigger los kan activeren om te testen.

@Septillion Ik ben het met je eens dat een uiteindelijke actie ook wel handig is om te testen, maar ik wil toch ook weten of de trigger en de conditions allemaal werken? Die sla je volledige over als ik enkel de "actie" run toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:19:
[...]

En wat bedoel je met globaal? Het bestaat niet in een andere automation nee, alleen in die.

Maar je mag meerdere triggers hebben die hetzelfde id hebben. Ook mag je vaker dan één keer in je automation checken op dat id (in choosers, if's of zelfs templates).

En het blijft een balanceeract of je alles in één automation zet of niet. Qua resources schiet je er inderdaad niets mee op dus het moet het voor jezelf makkelijker maken. Nu vind ik het vaak makkelijker als sterk aan elkaar gelinkte zaken in een enkele automation staan (bijvoorbeeld licht aan en licht uit zetten). Maar ze moeten dus echt wel wat met elkaar te maken hebben, anders hou ik het bij losse automations.
Dit is ook hoe ik het overigens bedoel. Ik ga uiteraard geen 20 automations in 1 automation zetten die niks met elkaar te maken hebben. Laat dat even duidelijk zijn :)

Ik praat hier over bijvoorbeeld motion sensor acties, en bepaalde lampacties die allemaal in verband staan met elkaar, maar wel een eigen automation moeten krijgen. Die wil ik in 1 automation stoppen. (en dus makkelijk kunnen testen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:20:
@TheFes

Maar ik heb nu bijvoorbeeld een automation waarvan er om 07:00 iets moet gebeuren, om 07:15 en om 07:30.
Dit is (lijkt mij) ideaal om met trigger ID`s te werken, want het scheelt me gewoon 2 losse automations. Ik zie wat dat betreft echt de toegevoegde waarde in van de trigger ID`s.

Echter kun je (volgens mij) geen tijd nabootsen in HA toch?
Ik zou het dan logischer/handiger vinden, als ik in die automation. de specifieke trigger los kan activeren om te testen.

@Septillion Ik ben het met je eens dat een uiteindelijke actie ook wel handig is om te testen, maar ik wil toch ook weten of de trigger en de conditions allemaal werken? Die sla je volledige over als ik enkel de "actie" run toch?
Dat is dus een beetje wat ik bedoel. Als er om 7:00 iets moet gebeuren, om 7:15 iets anders, en om 7:30 weer iets anders, voegt dat samenvoegen in een automation niet veel toe.
Ja, het is overzichtelijk dat alles bij elkaar staat, en ja, je hebt maar één automation in plaats van 3, maar hij zal toch 3x triggeren, en 3x moeten checken of en wat er moet gebeuren.
Sterker nog, als je het in losse automations gooit, scheelt het waarschijnlijk het checken van een hoop conditions.
(en nogmaals, ik doe het zelf ook zo, maar meer omdat het kan)

Tijd gebaseerde automations kun je inderdaad niet makkelijk testen. Dus ofwel je moet wachten, ofwel je moet de tijd tijdelijk aanpassen.

Je kunt wel een automation inclusief de conditions laten lopen, dat gaat via developer tools > services, daar kun je met de service call automation.trigger optioneel ook de conditions mee laten checken.
Maar als je dan trigger id's gebruikt, dan werkt het inderdaad nog steeds niet. Maar over het algemeen kun je ook zonder trigger id's je automation opbouwen, je zou in het geval van time triggers ook time conditions kunnen gebruiken om te checken welke actie uitgevoerd moet worden.
Het is met trigger ids wel makkelijk om hem op te bouwen, maar wel lastiger om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Dat is dus een beetje wat ik bedoel. Als er om 7:00 iets moet gebeuren, om 7:15 iets anders, en om 7:30 weer iets anders, voegt dat samenvoegen in een automation niet veel toe.
Ja, het is overzichtelijk dat alles bij elkaar staat, en ja, je hebt maar één automation in plaats van 3, maar hij zal toch 3x triggeren, en 3x moeten checken of en wat er moet gebeuren.
Sterker nog, als je het in losse automations gooit, scheelt het waarschijnlijk het checken van een hoop conditions.
(en nogmaals, ik doe het zelf ook zo, maar meer omdat het kan)

Tijd gebaseerde automations kun je inderdaad niet makkelijk testen. Dus ofwel je moet wachten, ofwel je moet de tijd tijdelijk aanpassen.

Je kunt wel een automation inclusief de conditions laten lopen, dat gaat via developer tools > services, daar kun je met de service call automation.trigger optioneel ook de conditions mee laten checken.
Maar als je dan trigger id's gebruikt, dan werkt het inderdaad nog steeds niet. Maar over het algemeen kun je ook zonder trigger id's je automation opbouwen, je zou in het geval van time triggers ook time conditions kunnen gebruiken om te checken welke actie uitgevoerd moet worden.
Het is met trigger ids wel makkelijk om hem op te bouwen, maar wel lastiger om het te testen.
Het is dan denk ik toch een stukje OCD wat ik heb wat betreft het groeperen en dingen bij elkaar plaatsen waar het hoort. Ik weet niet of ik dat eruit krijg.

In ieder geval goed om te weten dat ik niks over het hoofd heb gezien, en dat het dus niet (makkelijk) mogelijk is om de trigger ID`s te testen.

Onderstaand even een afbeelding hoe ik had gehoopt dat ik ze kon runnen. Wellicht wordt het eens opgepakt. Ik zal ook wel een feature request eruit gooien naar HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YBTOiTlAftDRNNZvJNAMzqrMhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ttfuA3vGuP2B85cH4bJDc9hI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Wachten... schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:20:
Maar daar verandert en dus niets met losse automations. Ook daar sla je de condities over bij een handmatige test run. Alleen als je via een service call een automation af trapt kan je kiezen of een conditie ook nagekeken moet worden.

En al zou je een trigger id na kunnen doen, dan test je alleen de condities extra. Immers boots je de trigger na dus die test je al niet.

Je test dus alleen het geheel als je werkelijk hetgene na doet waar je op wilt triggeren. Als dat een (numeric) state is kan je die dus na doen door werkelijk de state van een entity aan te passen. Tijd is dan wel een lastige, daar zou je tijdelijk andere tijden voor kunnen gebruiken. Maar als het geheel werkt met een trigger/condition om 14 uur zal het ook prima werken als je het om 7 uur wilt doen.

Maar eigenlijk is het vaak veel slimmer om je automation deel voor deel te testen. Ik zie hier inderdaad vaak genoeg mensen een automation van 20 triggers/condities/acties bij elkaar gooien en dan zeggen "het doet het niet". Het is juist well nuttiger om één voor één te kijken wat er werkt en wat niet.

Acties kan je dus één voor één runnen. Werken ze, hoe je daar niet meer naar te kijken. Een conditie kan je ook testen (3-dots => Test).

En zelfs een trigger kan je testen, zodra de trigger gebeurd verschijnt er in de automation UI editor "Triggered" boven.

En simpel gezegd, als elk deel werkt dan werkt het geheel ook. Tenzij de logica erachter niet klopt, maar die kan je dus ook niet testen door domweg de automation te runnen om states in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-07-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Maar daar verandert en dus niets met losse automations. Ook daar sla je de condities over bij een handmatige test run. Alleen als je via een service call een automation af trapt kan je kiezen of een conditie ook nagekeken moet worden.

En al zou je een trigger id na kunnen doen, dan test je alleen de condities extra. Immers boots je de trigger na dus die test je al niet.

Je test dus alleen het geheel als je werkelijk hetgene na doet waar je op wilt triggeren. Als dat een (numeric) state is kan je die dus na doen door werkelijk de state van een entity aan te passen. Tijd is dan wel een lastige, daar zou je tijdelijk andere tijden voor kunnen gebruiken. Maar als het geheel werkt met een trigger/condition om 14 uur zal het ook prima werken als je het om 7 uur wilt doen.

Maar eigenlijk is het vaak veel slimmer om je automation deel voor deel te testen. Ik zie hier inderdaad vaak genoeg mensen een automation van 20 triggers/condities/acties bij elkaar gooien en dan zeggen "het doet het niet". Het is juist well nuttiger om één voor één te kijken wat er werkt en wat niet.

Acties kan je dus één voor één runnen. Werken ze, hoe je daar niet meer naar te kijken. Een conditie kan je ook testen (3-dots => Test).

En zelfs een trigger kan je testen, zodra de trigger gebeurd verschijnt er in de automation UI editor "Triggered" boven.

En simpel gezegd, als elk deel werkt dan werkt het geheel ook. Tenzij de logica erachter niet klopt, maar die kan je dus ook niet testen door domweg de automation te runnen om states in te stellen.
Ja ik snap je punt wel, maar het feit blijft dat zodra je 2 trigger ID`s hebt in je automation, je de automation al niet meer (makkelijk) kunt testen. De trigger ID`s maak je niet voor niets aan. Je wilt dat er een specifieke actie uit rolt. Maar je wilt wel weten of die trigger ID werkt, en deze eerste trigger ID kan echt een totaal andere trigger zijn dan de tweede of derde trigger ID.

Dus nogmaals ik snap wel wat je zegt, en ik begrijp je ook, maar het is toch geen onlogische gedachte van me, dat als je meerder trigger ID`s hebt, dat je deze dan ook volledig zou moeten kunnen runnen in die automation?

Ik kan bijvoorbeeld bij Nodered oneindig veel inject nodes toevoegen, en op ieder punt de automation testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Sinds een tijdje heb ik een issue met de integratie van Google Home en Home Assistant.
Ik kan hierbij wel de integratie van Home Assistant kiezen en dan krijg ik het inlogscherm van HA maar vervolgens krijg ik de volgende error:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72qjK__F3fqQfmJV3oZDgkqPU1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13hFozaFaZruILSlFFpaLlWd.jpg?f=fotoalbum_large

En de volgende melding verschijnt in mijn HA log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI0-GTzDWebVWkgDpsMsH1Eonvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UsgAAwwLa4iJZ2wLQTI01Sn3.png?f=user_large

En in de daadwerkelijke logs staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKNdOg3cLlwKV3FfdUcuiDDIwB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fks57WyOy6oetDcp5DAqZR0r.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het IP-adres opgezocht en het lijkt van Cloudflare te komen :?

Ik heb ook getracht het ip-adres toe te voegen aan de trusted-proxies maar dat biedt blijkbaar geen soelaas.
Iemand die een heldere kijk heeft hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Maar een trigger id toevoegen en een trigged-by conditie zijn zoooooooooo basaal, wil je dat echt nog testen?

Ik snap je idee wel maar eigenlijk stuurt dat verder af van wat goed zou zijn dat mensen deden en dat is deeltesten. Je test je acties, je test je condities en je triggers. Als laatste doe je het in het echt of als dat moeilijk is pas je states aan in dev tools. Alleen op die manier test je het geheel van de automation (maar de logica maar ten dele). Maar dat zou 100% moeten werken gezien alle deeltesten ook goed waren.

En daarnaast, ook hier kan je injecties toevoegen. Voeg maar gewoon een andere trigger toe (bijvoorbeeld een input_button met zelfde id). Maar weet wel dat je daarmee dus nog steeds het geheel NIET test daar je juist de trigger overslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ManiacScum En hoe weet jij zeker dat het probleem niet exact zo is als daar staat? Ofwel, of de user bestaat niet of het wachtwoord klopt niet. Hoe heb je dat uit kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:19:
@ManiacScum En hoe weet jij zeker dat het probleem niet exact zo is als daar staat? Ofwel, of de user bestaat niet of het wachtwoord klopt niet. Hoe heb je dat uit kunnen sluiten?
Door via de iPhone of een webbrowser via de standaard URL (lokaal ip-adres en externe URL) in te loggen.
Om het zeker te weten heb ik speciaal dit account aangemaakt (ik twijfelde aan mijn Wachtwoordkluis ;) )

Maar zowel met dit account als met mijn reguliere persoonlijke account, krijg ik dezelfde melding, via Google Home maar niet via de rechtstreekse methoden.

Ook het inloggen met deze accounts in de HA app, gaat vlekkeloos.

[ Voor 9% gewijzigd door ManiacScum op 16-07-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ManiacScum Heb je beperkingen ingesteld? Bijvoorbeeld IP ban? Een Cloudflare IP zou me namelijk niet verbazen als die vanzelf op een ban lijst is komen te staan.

[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 16-07-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:17:
@Wachten... Maar een trigger id toevoegen en een trigged-by conditie zijn zoooooooooo basaal, wil je dat echt nog testen?

Ik snap je idee wel maar eigenlijk stuurt dat verder af van wat goed zou zijn dat mensen deden en dat is deeltesten. Je test je acties, je test je condities en je triggers. Als laatste doe je het in het echt of als dat moeilijk is pas je states aan in dev tools. Alleen op die manier test je het geheel van de automation (maar de logica maar ten dele). Maar dat zou 100% moeten werken gezien alle deeltesten ook goed waren.

En daarnaast, ook hier kan je injecties toevoegen. Voeg maar gewoon een andere trigger toe (bijvoorbeeld een input_button met zelfde id). Maar weet wel dat je daarmee dus nog steeds het geheel NIET test daar je juist de trigger overslaat.
Ja ik wil dat echt testen. Ik wil simpel en snel kunnen testen of mijn volledig automation werkt.
De optie "run" zit er niet voor niks in. Sommige mensen willen op die manier hun automation testen. Dat ik eventueel later moet debuggen is aan mij toch? :)

Ik snap niet wat er zo op tegen is om je automation te testen. Ik doe niks anders in nodered. Mocht hij dan niet werken dan ga ik van achter naar voor afwerken tot ik het probleem tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:33:
@ManiacScum Heb je beperkingen ingesteld? Bijvoorbeeld IP ban? Een Cloudflare IP zou me namelijk niet verbazen als die vanzelf op een ban lijst is komen te staan.
Ja heb ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
##### Trusted Proxies ####
http:
  server_port: 8123
  cors_allowed_origins:
    - https://google.com
    - https://homeassistant.extern.adres/
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1
    - 172.30.33.0/24
    - 192.168.10.0/24
    - 192.168.10.1
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 50

Maar mijn ip_bans.yaml is leeg

Maar eerlijk gezegd, heb ik geen idee hoe hij erbij komt om dit via Cloudflare te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacScum op 16-07-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Naar mijn idee is die run dus zo goed als zinloos. Levert vaker vragen op ( "met run werkt het! Maar in het echt niet!" => conditie niet waar etc) dan dat het nuttig is.

Conditie + acties + trigger id testen, voeg gewoon tijdelijk een button toe :) Maar doe jezelf een plezier en test eerst de delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ManiacScum Je staat wel aardig wat pogingen toe :+

Maar ik zie proxy stuf, je draait dus een reverse proxy?

Nu moet ik zeggen dat ik het zelf niet draai, maar wat volg je om het te integreren? Zie in de standaard Google Assistant doc alleen toevoegen via wat yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:40:
@Wachten... Naar mijn idee is die run dus zo goed als zinloos. Levert vaker vragen op ( "met run werkt het! Maar in het echt niet!" => conditie niet waar etc) dan dat het nuttig is.

Conditie + acties + trigger id testen, voeg gewoon tijdelijk een button toe :) Maar doe jezelf een plezier en test eerst de delen :)
Ik ben dan gek genoeg nooit de problemen tegen gekomen waar je het over hebt. Ik maak een complete automation 9 van de 10 keer werkt hij direct. Zo niet dan ga ik kijken waar het probleem zit. De problemen kom ik dan redelijk snel tegen.

We hebben gewoon een andere manier van werken denk ik ;). Maar ik zal je advies eens meenemen in een automation.

Kun je overigens de conditions dan ook los runnen in een automation om te testen? Of moet dit allemaal vanuit de dev tools?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Dan denk je waarschijnlijk ook goed logisch, dat helpt inderdaad :) Maar zie hier juist dat het een probleem is.

Met een button als trigger kan je dus al testen zoals je wilt. Dat laat je ook al iets meer nadenken over wat je nu werkelijk test. En final is via dev tools of het echt. Ik heb genoeg automations die ik alleen via dev tools kan testen of zelfs alleen maar in het echt (of extern).

Condities kan je niet runnen natuurlijk. Maar vanuit de automation UI kan je ze wel testen. Maar je test dan alleen of er op dat moment aan is voldaan of niet. Dat is dus hetzelfde als de boel runnen incl condities. Ligt natuurlijk aan de toepassing of dat zelfstandig nuttig is of dat je ook verschillende states fysiek of via dev tools moet testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-09 12:04
reputatio schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:42:
Ik zou graag mijn thermostaat willen vervangen. Op het moment is dit een "domme" thermostaat, maar volgens mij wel de standaard die bij mijn warmtepomp hoort. Op internet kon ik niet veel vinden om een andere in te zetten. In huis staat een Thermia Calibra Cool 7 warmtepomp. Daar zit de Genesis Room Sensor aan gekoppeld. Hier zit een rood, blauw, groen & geel draad aan gekoppeld.

Nu hoop ik dat hier Tweakers zijn die precies weten wat ik qua mogelijkheden heb om een slimme thermostaat hieraan te koppelen die ik ook met Home Assistant kan gebruiken. Ik weet dat ik de warmtepomp via Modbus TCP ook commando's kan sturen en kan uitlezen, hier is alleen voor dit model niet out-of-the-box support voor en zal ik zelf wat software moeten schrijven. Maar via een slimme thermostaat (die ook mooier op de muur staat imho), zou het makkelijk zijn en minder Tweaken :).

Voor de warmtepomp zelf hoef ik geen thermostaat die zelf leert en zichzelf aanpast, dit is namelijk voor de warmtepomp als de vloerverwarming niet goed / efficiënt. Alvast bedankt! :)
Hallo, heb je hier al een oplossing voor gevonden?
Ik heb namelijk dezelfde warmtepomp

Gr

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 12:26
Wachten... schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Ik ben dan gek genoeg nooit de problemen tegen gekomen waar je het over hebt. Ik maak een complete automation 9 van de 10 keer werkt hij direct. Zo niet dan ga ik kijken waar het probleem zit. De problemen kom ik dan redelijk snel tegen.

We hebben gewoon een andere manier van werken denk ik ;). Maar ik zal je advies eens meenemen in een automation.

Kun je overigens de conditions dan ook los runnen in een automation om te testen? Of moet dit allemaal vanuit de dev tools?
Waarom zet je de state niet handmatig via dev tools? Dan test je niet maar je forceert de situatie in je HA. Dan heb je je test run te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:38
Stef CB schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Hallo, heb je hier al een oplossing voor gevonden?
Ik heb namelijk dezelfde warmtepomp

Gr
Ik heb hier verder niet meer naar gekeken. Ik heb nog even gekeken naar de Modbus TCP optie, en die lijkt te werken maar moet nog wel software voor geschreven worden.

Nu is alleen het geval bij mij dat ik me afvroeg wat de toepassing precies zou zijn. Het is leuk om het in HA te krijgen, maar eigenlijk is er bij zo’n warmtepomp weinig meerwaarde qua automatiseren. Of heb jij hier toepassingen / ideeën voor wat je zou willen doen? Wellicht dat het voor mij dan ook van toepassing is en ik wat meer tijd erin wil/ga investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:30:
[...]

@daft_dutch heb je meer info? Welke hardware/software is nu hetgene je aanstuurt hiermee? Ik zie http calls met hardcoded ip's en tokens, blijft die comm intern in HA of gaat dat naar de router/gateway?
Documentatie moet nog geschreven worden.
De gateway is een linux server. Met iptable en ip commandos.

Deze gateway routeert all het verkeer en nu ook dns queries naar een aparte server.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
reputatio schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:18:
[...]

Ik heb hier verder niet meer naar gekeken. Ik heb nog even gekeken naar de Modbus TCP optie, en die lijkt te werken maar moet nog wel software voor geschreven worden.

Nu is alleen het geval bij mij dat ik me afvroeg wat de toepassing precies zou zijn. Het is leuk om het in HA te krijgen, maar eigenlijk is er bij zo’n warmtepomp weinig meerwaarde qua automatiseren. Of heb jij hier toepassingen / ideeën voor wat je zou willen doen? Wellicht dat het voor mij dan ook van toepassing is en ik wat meer tijd erin wil/ga investeren.
Tip: modbus kan je met een ESP/ESPHOME doen. Dan hoeft er niet veel software geschreven te worden. Alleen de registers mappen in de esphome config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
daft_dutch schreef op maandag 17 juli 2023 @ 01:29:
[...]

Documentatie moet nog geschreven worden.
De gateway is een linux server. Met iptable en ip commandos.

Deze gateway routeert all het verkeer en nu ook dns queries naar een aparte server.
Interessant. Heb je ook een repo van de server (gateway) side of things? ik denk dat ik er zonder documentatie wel uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28
Hoi,

Ben op zoek naar advies.
Scripten is redelijk nieuw, waar ik dit weekend aardig wat filmpjes en voorbeelden ben nagelopen om ervaring op te doen voor HA. Maar merk dat ik moeite ermee heb. Heeft tijd nodig en gewoon doen.
Wil graag een structuur aanhouden met de yaml bestanden en deze in folders plaatsen die betrekking op elkaar hebben.

Nu ben ik, naar mijn idee, met een simpele bezig om zo verder te komen in het berijpen. Maar daar gaat het al mis :?

Heb een folder, logins gemaakt. (Als doel, yaml bestanden voor (externe)ip connecties).
Daarin heb ik de code voor intergas connectie geplaatst met mijn gegevens en deze intergas.yaml genoemd in de folder logins.

YAML:
1
2
3
4
5
# Example configuration.yaml entry, newer firmware with user credentials
incomfort:
  host: IP_ADDRESS
  username: USERNAME
  password: PASSWORD

In configuration.yaml staat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

#config split
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include_dir_merge_list sensors
login: !include_dir_merge_list logins

Als ik nu check config doe, krijg ik.
Integration error: login - Integration 'login' not found.
Nu had ik dit eerst ook met sensor met in de folders sensors weer 2 andere bestanden. Waarvan 1, monitoren van systeem is. Hieronder de code in die yaml.
Dit was wel een trial en error. Alleen werkt dat nu wel. Daarin blij dat het werkt, alleen nog niet begrijpend waarom.
Daar probeer ik door dit weer te doen eracht te komen en dan kan ik weer verder met de volgende O-)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- platform: systemmonitor
  resources:
    - type: disk_use_percent
      arg: /config
    - type: disk_use
    - type: disk_free
    - type: memory_use_percent
    - type: memory_use
    - type: memory_free
    - type: swap_use_percent
    - type: swap_use
    - type: swap_free
    - type: load_1m
    - type: load_5m
    - type: load_15m
    - type: network_in
      arg: eth0
    - type: network_out
    - type: throughput_network_in
    - type: throughput_network_out
    - type: packets_in
    - type: packets_out
    - type: ipv4_address
    - type: ipv6_address
    - type: processor_use
    - type: processor_temperature
    - type: last_boot

Wat zie ik niet/zie ik over het hoofd? |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-07-2023 12:56 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Weerz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:18:
Hoi,

Ben op zoek naar advies.
Scripten is redelijk nieuw, waar ik dit weekend aardig wat filmpjes en voorbeelden ben nagelopen om ervaring op te doen voor HA. Maar merk dat ik moeite ermee heb. Heeft tijd nodig en gewoon doen.
Wil graag een structuur aanhouden met de yaml bestanden en deze in folders plaatsen die betrekking op elkaar hebben.

Nu ben ik, naar mijn idee, met een simpele bezig om zo verder te komen in het berijpen. Maar daar gaat het al mis :?

Heb een folder, logins gemaakt. (Als doel, yaml bestanden voor (externe)ip connecties).
Daarin heb ik de code voor intergas connectie geplaatst met mijn gegevens en deze intergas.yaml genoemd in de folder logins.

code:
1
2
3
4
5
# Example configuration.yaml entry, newer firmware with user credentials
incomfort:
  host: IP_ADDRESS
  username: USERNAME
  password: PASSWORD

In configuration.yaml staat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

#config split
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include_dir_merge_list sensors
login: !include_dir_merge_list logins

Als ik nu check config doe, krijg ik.

[...]

Nu had ik dit eerst ook met sensor met in de folders sensors weer 2 andere bestanden. Waarvan 1, monitoren van systeem is. Hieronder de code in die yaml.
Dit was wel een trial en error. Alleen werkt dat nu wel. Daarin blij dat het werkt, alleen nog niet begrijpend waarom.
Daar probeer ik door dit weer te doen eracht te komen en dan kan ik weer verder met de volgende O-)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- platform: systemmonitor
  resources:
    - type: disk_use_percent
      arg: /config
    - type: disk_use
    - type: disk_free
    - type: memory_use_percent
    - type: memory_use
    - type: memory_free
    - type: swap_use_percent
    - type: swap_use
    - type: swap_free
    - type: load_1m
    - type: load_5m
    - type: load_15m
    - type: network_in
    - type: network_out
    - type: throughput_network_in
    - type: throughput_network_out
    - type: packets_in
    - type: packets_out
    - type: ipv4_address
    - type: ipv6_address
    - type: processor_use
    - type: processor_temperature
    - type: last_boot

Wat zie ik niet/zie ik over het hoofd? |:(
Wat jij wil gaat niet op deze manier, sensor is een integratie, maar login is iets wat jij verzonnen hebt. Dat kun je niet zomaar in configuration.yaml zetten.

Als ze zoiets met folders met bij elkaar horende integraties wil doen, moet je met packages gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
Is er een manier om in Proxmox VE 8 usb poorten op een consistente manier toegewezen te krijgen in Home Assistant? In Home Assistant met name Z-Wave JS werkt niet met een uuid port maar met USBX poort naam. Erg vervelend want na een reboot worden devices dan willekeurig toegewezen.

In Linux had ik een mooi mapping gemaakt met udev dat werkte goed. Iemand dit al uitgezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:21
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:33:
Is er een manier om in Proxmox VE 8 usb poorten op een consistente manier toegewezen te krijgen in Home Assistant? In Home Assistant met name Z-Wave JS werkt niet met een uuid port maar met USBX poort naam. Erg vervelend want na een reboot worden devices dan willekeurig toegewezen.

In Linux had ik een mooi mapping gemaakt met udev dat werkte goed. Iemand dit al uitgezocht?
Proxmox draait op Debian, dus Linux :p Beantwoordt dat de vraag?

spoiler:
Dus de udev rules die je vroeger had zullen ook onder Proxmox op de host toe te passen zijn.

Edit:
En daarnaast kun je ook de id based paden gebruiken: /dev/serial/by-id/, of op basis van de locatie (van het apparaat dus, dus de specifieke USB poort): /dev/serial/by-path

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 17-07-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Proxmox draait op Debian, dus Linux :p Beantwoordt dat de vraag?

spoiler:
Dus de udev rules die je vroeger had zullen ook onder Proxmox op de host toe te passen zijn.
Weet ik, en dat kan natuurlijk altijd maar is het ook mogelijk via de web interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Weet ik, en dat kan natuurlijk altijd maar is het ook mogelijk via de web interface?
Geen idee of het via de interface kan. Maar zie ook mijn edit, je kunt ook een van de standaard symlinks gebruiken, in /dev/serial/by-.... Ook die zal niet veranderen op basis van initialisatie volgorde tijdens boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vaevictis_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:33:
Kun je niet /dev/serial/by-id/****** gebruiken? Die blijft bij mijn weten hetzelfde.

edit: Zie hierboven dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 17-07-2023 11:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Raven schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Kun je niet /dev/serial/by-id/****** gebruiken? Die blijft bij mijn weten hetzelfde.

edit: Zie hierboven dus :P
Niet voor alle integraties, Z-Wave JS GUI gebruikt dat namelijk niet. Hier zit ook de grootste pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Niet voor alle integraties, Z-Wave JS GUI gebruikt dat namelijk niet. Hier zit ook de grootste pijn.
In ZWave JS UI geef je toch zelf de serial locatie op (Settings => ZWave => Serial port)? + Dat je waarschijnlijk in Proxmox ook gewoon /dev/serial/by-id/... kunt mappen naar /dev/zwave als je dat zou willen.

Overigens geef je ook niet aan wat je geruikt in Proxmox, maar gezien de vraag neem ik aan CTs / LXC? En niet een full blown VM.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 17-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vaevictis_ Map je de USb zoals hier (UI: USB Device ID Passthrough)? Dan lijkt hij me gewoon als by-id binnen te komen in HA en kan je het daar zo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Just_A_User schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:41:
Ben ik de enige die sinds de update naar de meest recente versie van Z-Wave (wat moest omdat ik anders HA niet verder kon updaten) contnue wegvallende Fibaro tussenstekkers heeft? Dat was zo stabiel als het maar kon, en ik doe die update en alles valt om de haverklap uit.
Niemand? want ik word het zo langzamerhand beu, en wil gaan kijken naar een ander product, want dit is zo niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Just_A_User schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Niemand? want ik word het zo langzamerhand beu, en wil gaan kijken naar een ander product, want dit is zo niet werkbaar.
Welke stick heb je? Ik heb een antieke ZWave.me stick en dat lijkt nog prima te werken met mijn Fibaro spul (1 multisensor, 2 plugs waarvan 1 "always on" voor verbruiksmeting en de ander "niet" in gebruik, 2 double switches en 1 roller shutter).

Overigens was er recentelijk IIRC geen vereiste voor ZWave JS te updaten meen ik? Dus waarschijnlijk had je dan al een gat in updates? En draai je ZWave JS server of ZWave JS UI? En in geval van laatstgenoemde, werkt het dan ook niet in UI? (Wat dus zou wijzen op een issue tussen HA & UI en niet het ZWave verhaal op zich).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:57
Just_A_User schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Had een tijdje geleden ook wat stabiliteits issues met m'n z-wave netwerk, maar naar een update van de Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus dongle is alles weer super stabiel. Geen idee welke dongle jij gebruikt, maar misschien dat dat je kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
twimj schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:16:
[...]

Had een tijdje geleden ook wat stabiliteits issues met m'n z-wave netwerk, maar naar een update van de Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus dongle is alles weer super stabiel. Geen idee welke dongle jij gebruikt, maar misschien dat dat je kan helpen?
Vanaf welke stick kwam je en hoe gaat zo'n overstap? Ik moet mijn 4 jaar oude ZWave.me stick wellicht ook maar eens gaan vervangen, maar ben wat huiverig in de migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Welke stick heb je? Ik heb een antieke ZWave.me stick en dat lijkt nog prima te werken met mijn Fibaro spul (1 multisensor, 2 plugs waarvan 1 "always on" voor verbruiksmeting en de ander "niet" in gebruik, 2 double switches en 1 roller shutter).

Overigens was er recentelijk IIRC geen vereiste voor ZWave JS te updaten meen ik? Dus waarschijnlijk had je dan al een gat in updates? En draai je ZWave JS server of ZWave JS UI? En in geval van laatstgenoemde, werkt het dan ook niet in UI? (Wat dus zou wijzen op een issue tussen HA & UI en niet het ZWave verhaal op zich).
Even kijken of ik antwoord kan geven op je vragen:

1. De stick is 99% zeker een Zwave.Me Usb stick. Deze stick heeft 0 problemen gegeven op vorige installaties, alle stekkers waren online en bleven online.
2. Jawel ,want ik zat nog op een vrij oude installatie, juist omdat ik denk 'never change a running system'. Het issue daarmee is dat op een gegeven moment de mobile app geen verbinding meer maakt, en dan ben je gedwongen te updaten. Dus ja, er zaten een aantal updates tussen degene die ik uiteindelijk installeerde, te weten 2023.7.1, en waar ik vanaf kwam. Bij de updates staat dan dat er een nieuwe versie is van HA OS en Core, etc, en daar stond toen ook een Zwave JS update bij.
4. Ik denk dat ik Zwave JS UI draai, en niet JS Server. Waar kan ik dit zien?
5. Als ik UI draai, hoe kan ik dan testen of het in UI werkt of niet? Want ik snap hier niet helemaal wat je bedoeld.

Wat ik weet is dat ik VOOR ik de update deed, alle stekkers in huis altijd en overal online en bereikbaar waren. Ik doe de update, en ineens begint het uit te vallen. Er is ook geen aanwijzing voor, maar ik heb dus een dashboard-tab gemaakt waarop ik het energieverbruik van die stekkers zie. Alles is in orde en dan ineens is er 1 of meerdere stekkers NIET bereikbaar. Dat vernacheld dan je hele dashboard natuurlijk.

Vaak kan ik dan klikken op Ping en dan ineens werkt het weer. De locatie in huis waar de HA controller hangt is niet verandert. De locatie van de Z-Wave stick is daarmee dus ook niet verandert.

Alles is zoals het was, en het werkte voor de update feilloos.
Alles is nog steeds zoals het is, ik doe de update, en het begint te bokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:03:
@Vaevictis_ Map je de USb zoals hier (UI: USB Device ID Passthrough)? Dan lijkt hij me gewoon als by-id binnen te komen in HA en kan je het daar zo gebruiken.
Ja klopt dat gebruik ik. Ik zie wel de Nabu Casa Zigbee controller verschijnen maar niet de Z-Wave 7 stick deze alleen als USB device. Zie wel dat er issues zijn met systemd in Debian dus ik probeer het met udev rules dan gaat het zeker werken. @Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:57
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Vanaf welke stick kwam je en hoe gaat zo'n overstap? Ik moet mijn 4 jaar oude ZWave.me stick wellicht ook maar eens gaan vervangen, maar ben wat huiverig in de migratie.
Het was alleen een firmeware update, die de Gen5 update naar Gen5+ functionaliteit, niet iets wat je gaat helpen ben ik bang... Wellicht dat er voor de ZWave.me ook een backup functie beschikbaar is die je terug kan zetten op nieuwe hardware?

Voor anderen, ik heb dit artikel gevolgd:
https://aeotec.freshdesk....en5-v1-02-firmware-update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
twimj schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Het was alleen een firmeware update, die de Gen5 update naar Gen5+ functionaliteit, niet iets wat je gaat helpen ben ik bang... Wellicht dat er voor de ZWave.me ook een backup functie beschikbaar is die je terug kan zetten op nieuwe hardware?

Voor anderen, ik heb dit artikel gevolgd:
https://aeotec.freshdesk....en5-v1-02-firmware-update
Thanks for the reminder, was toch bezig met Z-Wave stick 7 dus meteen firmware update gedaan met Z-Wave JS GUI. https://aeotec.freshdesk....-stick-7-with-z-wavejs-ui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ok ik denk dat de USB hub raar doet in combinatie met kernel upgrade van Proxmox. Na het opnieuw inpluggen wordt USB0 toewijzing weer ongedaan gemaakt.

[code][
[ 2138.648231] usb 3-2: reset full-speed USB device number 3 using xhci_hcd
[ 2138.801292] cp210x 3-2:1.0: cp210x converter detected
[ 2138.803398] usb 3-2: cp210x converter now attached to ttyUSB1
[ 2149.159997] cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
[ 2149.160060] cp210x 3-1:1.0: device disconnected
[ 2249.117061] usb 3-1: reset full-speed USB device number 2 using xhci_hcd
[ 2249.270260] cp210x 3-1:1.0: cp210x converter detected
[ 2249.272302] usb 3-1: cp210x converter now attached to ttyUSB0
[ 2249.308002] cp210x ttyUSB1: cp210x converter now disconnected from ttyUSB1
[ 2249.308070] cp210x 3-2:1.0: device disconnected
[ 2385.740722] usb 3-1: USB disconnect, device number 2
[ 2385.740853] cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
[ 2385.740956] cp210x 3-1:1.0: device disconnected
[ 2389.161559] usb 3-9: USB disconnect, device number 4
[ 3852.642267] usb 3-2: USB disconnect, device number 3
[ 3855.175829] usb 3-2: new full-speed USB device number 5 using xhci_hcd
[ 3855.325754] usb 3-2: New USB device found, idVendor=10c4, idProduct=ea60, bcdDevice= 1.00
[ 3855.325759] usb 3-2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[ 3855.325761] usb 3-2: Product: CP2102N USB to UART Bridge Controller
[ 3855.325763] usb 3-2: Manufacturer: Silicon Labs
[ 3855.325764] usb 3-2: SerialNumber: 3889d89b3494eb11acfa3a703d98b6d1
[ 3855.326905] cp210x 3-2:1.0: cp210x converter detected
[ 3855.328698] usb 3-2: cp210x converter now attached to ttyUSB0
[ 3856.658989] cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
[ 3856.659089] cp210x 3-2:1.0: device disconnected
[ 3856.896075] usb 3-2: reset full-speed USB device number 5 using xhci_hcd
[ 4155.682049] usb 3-2: reset full-speed USB device number 5 using xhci_hcd
[ 4155.830999] cp210x 3-2:1.0: cp210x converter detected
[ 4155.832802] usb 3-2: cp210x converter now attached to ttyUSB0
[ 4155.877439] cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
[ 4155.877532] cp210x 3-2:1.0: device disconnected

/code]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Misschien meer een "CSS-vraag" dan een Home Assistant vraag, maar ik zou een margin willen instellen voor mijn volledige GUI (en dus geen specifieke kaart). De "div-id" hiervan is "root" (volgens de ontwikkelaartools). Enig idee waar/hoe ik dit juist doe?

Ik kan de margin niet op "vertical-stack" zetten omdat deze dat niet ondersteund :(

[ Voor 14% gewijzigd door Shattering op 17-07-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 09:18
Shattering schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:37:
Misschien meer een "CSS-vraag" dan een Home Assistant vraag, maar ik zou een margin willen instellen voor mijn volledige GUI (en dus geen specifieke kaart). De "div-id" hiervan is "root" (volgens de ontwikkelaartools). Enig idee waar/hoe ik dit juist doe?

Ik kan de margin niet op "vertical-stack" zetten omdat deze dat niet ondersteund :(
Kun je dan beter niet gewoon op 'body' een margin zetten?

Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
body {
margin: 1em;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
OmgItsKoen schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:45:
[...]

Kun je dan beter niet gewoon op 'body' een margin zetten?

Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
body {
margin: 1em;
}
Maar waar zet ik die CSS dan, op body?
In het thema of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ok dit is wel erg vaag Z-Wave stick 7 krijgt geen device toegewezen (kort USB0) en als ik de Skyconnect stick erin steek krijgt ie wel USB0 toegewezen?!

Met udev rules lukt het me ook niet om de Z-Wave stick toe te wijzen ik zie hem wel met lsusb. Vaag dit, nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 16:41
Ik ben van plan om na jaren toch maar eens met een schone lei te beginnen met HA, ik wil alleen de gegevens van mijn energy dashboard meenemen, maar ik kom er niet echt uit hoe ik dit nu het beste aan kan pakken.

Iemand tips hiervoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:59
Ik heb een vraag over de DSMR meter. Wij hebben een Kaifa M304 meter die ik uitlees via p1. Dit werkt op zich goed. Ik gebruik hiervoor de DSMR Slimme meter integratie.
Alle waarden lijken goed door te komen behalve de:
- Electricity Meter Spanning fase L1
en fase 2 en 3.
Die geven: Onbekend.
Terwijl bijvoorbeeld:
- Electricity Meter Stroom fase L1, en fase 2 en 3,
wel een waarde live teruggeven.
Ik kan dus niet de spanning op de 3 fasen zien, wat ik eigenlijk wel zou willen. Weet iemand hoe ik die oplos? Wordt deze spanning dan niet doorgegeven?

Ik zie ook dat er een 2e integratie is: DSMR Reader. Is die vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyjanssen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-08-2024
CappieL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:36:
[...]

In je kaart-config een extra regeltje (gft, pmd, grijs, papier, "niets")
Het is gelukt. Het was inderdaad hoofdletter gevoelig. De 'none' is ook gelukt. Bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:04

Toppe

Oké ✅

ahbart schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:29:
Ik heb een vraag over de DSMR meter. Wij hebben een Kaifa M304 meter die ik uitlees via p1. Dit werkt op zich goed. Ik gebruik hiervoor de DSMR Slimme meter integratie.
Alle waarden lijken goed door te komen behalve de:
- Electricity Meter Spanning fase L1
en fase 2 en 3.
Die geven: Onbekend.
Terwijl bijvoorbeeld:
- Electricity Meter Stroom fase L1, en fase 2 en 3,
wel een waarde live teruggeven.
Ik kan dus niet de spanning op de 3 fasen zien, wat ik eigenlijk wel zou willen. Weet iemand hoe ik die oplos? Wordt deze spanning dan niet doorgegeven?

Zit spanning niet alleen in DSMR 5? Jou meter is DRMS4

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Toppe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Zit spanning niet alleen in DSMR 5? Jou meter is DRMS4
Geen idee. Ik zie inderdaad DSMR 4.0.5 / DSMR 4.0.7 in de handleiding staan. Dat zou het verklaren. Vreemde is dat ik meen dat ik wel eens Voltage heb gezien. Maar misschien was dat in Domoticz. Of ik vergis me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panettiere
  • Laatst online: 02-09 21:13
ahbart schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:29:
....

Je hebt er vast al naar gekeken, maar zou het kunnen zijn dat de 'entiteit' disabled is?
:X Wat RobertMe zegt is natuurlijk voorwaarde nummer 1.

[ Voor 6% gewijzigd door panettiere op 17-07-2023 16:11 ]

Deventer ZZO/NNW 8.625 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panettiere
  • Laatst online: 02-09 21:13
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:13:
Ok dit is wel erg vaag Z-Wave stick 7 krijgt geen device toegewezen (kort USB0) en als ik de Skyconnect stick erin steek krijgt ie wel USB0 toegewezen?!

Met udev rules lukt het me ook niet om de Z-Wave stick toe te wijzen ik zie hem wel met lsusb. Vaag dit, nog niet eerder meegemaakt.
"There can be only one!"

USB0 in dit geval.
Gebruik de verwijzing onder '/dev/serial/by-id/'; werkt altijd.

Deventer ZZO/NNW 8.625 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ahbart schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Geen idee. Ik zie inderdaad DSMR 4.0.5 / DSMR 4.0.7 in de handleiding staan. Dat zou het verklaren. Vreemde is dat ik meen dat ik wel eens Voltage heb gezien. Maar misschien was dat in Domoticz. Of ik vergis me.
DSMR4 meters geven geen spanning door (over P1). Dus ook in Domoticz kan dat niet gewerkt hebben (tenzij met een DSMR5 meter dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
panettiere schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:02:
[...]

Je hebt er vast al naar gekeken, maar zou het kunnen zijn dat de 'entiteit' disabled is?
:X Wat RobertMe zegt is natuurlijk voorwaarde nummer 1.
Ja hij is enabled. Ik leg me er maar bij neer dat het een dsmr 4 is en er geen voltage beschikbaar is. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
panettiere schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:07:
[...]

"There can be only one!"

USB0 in dit geval.
Gebruik de verwijzing onder '/dev/serial/by-id/'; werkt altijd.
Nee want met alleen de Z-Wave stick erin krijg ik ook geen /dev/serial/by-id te zien. Alleen als ik de volledige USB poort doorzet dan gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:48

-CJ

Not remastered

Danielson schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:22:
Ik ben van plan om na jaren toch maar eens met een schone lei te beginnen met HA, ik wil alleen de gegevens van mijn energy dashboard meenemen, maar ik kom er niet echt uit hoe ik dit nu het beste aan kan pakken.

Iemand tips hiervoor? :)
Jaar geleden ook noodgedwongen opnieuw moeten beginnen, toen hierover ook rondgevraagd en gezocht maar het kort antwoord was toen "nee".

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:23:
[...]

Nee want met alleen de Z-Wave stick erin krijg ik ook geen /dev/serial/by-id te zien. Alleen als ik de volledige USB poort doorzet dan gaat het goed.
Kan je niet gewoon de gehele USB host doorzetten en niet op apparaten niveau.
Waarom wil je per apparaat doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Willempie27 op 17-07-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 17 juli 2023 @ 01:55:
[...]

Interessant. Heb je ook een repo van de server (gateway) side of things? ik denk dat ik er zonder documentatie wel uit kan komen.
Debian bookworm. x2 1 op mijn gateway 1 op mijn vpn server. Nmap scan toegevoegd. Want vpn clients zijn niet zichtbaar op arp.

Ik heb nu ook een dns leak gedicht door dns verkeer van client naar gateway naar een selectie van dns servers te sturen.

Allemaal met behulp van chatgtp. Kan goed met php overweg.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1 ... 82 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.