Fabricage in een land is een ding. Kwaliteitscontrole en garanties iets anders. En met garanties bedoel ik dan dat een Europese webshop die rommel verkoopt die niet voldoet aan de Europese standaarden (CE etc) nogal eens een probleem zou kunnen hebben. Maarja, daar heeft AliExpress geen last van. Dus de kwaliteitscontrole en voldoen aan "verplichtingen" kan bij AliExpress spul dusdanig lager zijn dat het in Europa niet door keuringen zou komen. Betekend niet dat AliExpress per definitie slecht is. Alleen weet je gewoon niet wat je koopt en zelf onderzoek doen (apparatuur uit elkaar halen om te controleren of het veilig is) doet ook lang niet iedereen / kan niet iedereen. En v.w.b. Tuya is er ook voldoende spul dat onder andere namen verkocht wordt en o.a. ook bij Europese webshops te vinden is (Moes bv). Maar ook dat is geen garantie dat een product dat Moes in een Europese webshop verkoopt identiek is aan Tuya of een no-name op AliExpress, ondanks dat ze beiden bij Tuya van een band rollen. Wellicht zitten er in de "AliExpress" variant goedkopere onderdelen. Of heeft Moes juist een eigen QA die veel beter toezicht houd en slechte producten er uit haalt / hogere eisen stelt dan wat ander white label merken verkopen.Ben(V) schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:37:
Je kunt wel denken ik wil niets van AlieExpress, maar je vergeet dat al die devices (ook INNR) in China gemaakt zijn en voor de prijs van een INNR kun je drie Tuya's kopen.
En ja, ik weet het, CE is geen keuring. CE is een "ik als importeur / fabrikant geef aan dat het voldoet aan de Europese eisen". Voor een echte onafhankelijke keuring en niet alleen een claim van een importeur / fabrikant moet je kijken naar het Nederlandse KEMA of Duitse TUV. Dan is het wel door een onafhankelijke partij aan tests / inspectie onderworpen.